Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 11:46
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 12:18

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Należy wstrzymać prace w aktywnych urządzeniach srk podczas kursowania pociągu?

A. zawsze w czasie przyjazdu lub odjazdu pociągu
B. w sytuacji, gdy pociąg porusza się bez zatrzymania po torach głównych
C. jeśli zachodzi interakcja z danym przebiegiem lub mogą one wpłynąć na naruszenie tych interakcji
D. tylko wtedy, gdy są to urządzenia mechaniczne scentralizowane lub suwakowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na istotny aspekt związany z funkcjonowaniem systemów sterowania ruchem kolejowym (srk). Wstrzymanie robotów w czynnych urządzeniach srk jest konieczne, gdy istnieje możliwość, że ich działanie może wpłynąć na przebieg ruchu pociągu lub naruszyć ustalone zależności. Przykładowo, jeśli urządzenia te są w stanie zmieniać sygnały lub stany torów w sytuacji, gdy pociąg ma zbliżać się do stacji lub przechodzić przez rozjazdy, ich działanie musi być dokładnie kontrolowane, aby zapobiec kolizjom lub innym niebezpiecznym sytuacjom. W praktyce oznacza to, że wszelkie automatyczne funkcje lub manipulacje wykonywane przez systemy muszą być wstrzymane, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zgodnie z obowiązującymi normami, takimi jak Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz regulacjami PKP PLK, takie podejście ma na celu minimalizowanie ryzyka w sytuacjach, które mogą powodować nieprawidłowości w systemie sterowania ruchem kolejowym.

Pytanie 2

Zawórka sygnałowo-przebiegowa ma na celu zablokowanie

A. dźwigni zwrotnicowej
B. bloku przebiegowego utwierdzającego
C. dźwigni sygnałowej
D. drążka przebiegowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zawórka przebiegowo-sygnałowa jest kluczowym elementem w systemach sygnalizacyjnych oraz sterujących w infrastrukturze kolejowej. Jej główną funkcją jest zablokowanie bloku przebiegowego utwierdzającego, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów. Blok przebiegowy utwierdzający jest miejscem, w którym pociąg musi zatrzymać się, a jego zablokowanie zapobiega nieautoryzowanemu wjazdowi do zajętego obszaru toru. Dzięki zastosowaniu zawórki przebiegowo-sygnałowej, możliwe jest efektywne zarządzanie ruchem kolejowym, eliminując ryzyko kolizji. Praktycznie, zawórki te są wykorzystywane w systemach automatyki kolejowej, gdzie precyzyjna kontrola nad blokadami jest kluczowa. W dobrych praktykach branżowych zaleca się regularne kontrole i konserwację tych elementów, aby zapewnić ich niezawodność oraz bezpieczeństwo operacji. Dodatkowo, rozwój technologii pozwala na integrację zawórek z systemami zdalnego sterowania, co zwiększa efektywność zarządzania ruchem kolejowym.

Pytanie 3

W urządzeniach sterujących ruchem opartych na przekaźnikach do sekwencyjnego nastawiania zwrotnic i wykolejnic wchodzących na określoną trasę należy stosować

A. przycisków
B. dźwigni sygnałowych
C. dźwigni przebiegowych
D. klawiszy blokowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie przycisków do przebiegowego nastawiania zwrotnic i wykolejnic w przekaźnikowych urządzeniach sterowania ruchem jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Przycisk jako element sterujący umożliwia szybkie i precyzyjne aktywowanie urządzeń, co jest kluczowe w sytuacjach, gdy czas reakcji ma kluczowe znaczenie. Na przykład, w systemach automatycznego sterowania ruchem kolejowym, przyciski są często zintegrowane z systemem sygnalizacji, co pozwala na natychmiastowe informowanie maszynisty o zmianach w torach. Dodatkowo, nowoczesne systemy kontroli ruchu często korzystają z przycisków jako części interfejsów użytkownika, co zwiększa ich intuicyjność i komfort użytkowania. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami branżowymi, przyciski muszą spełniać określone standardy ergonomiczne i bezpieczeństwa, co minimalizuje ryzyko błędów i wypadków w operacjach kolejowych.

Pytanie 4

Podczas realizacji manewrów, przejazd manewrowy do sąsiedniego obszaru manewrowego bez wjazdu w sąsiedni okręg nastawczy jest możliwy po uzyskaniu zgody.

A. kierownika manewrów sąsiedniego obszaru.
B. dyżurnego ruchu manewrowego sąsiedniego obszaru.
C. dyżurnego ruchu dysponującego sąsiedniego obszaru.
D. nastawniczego sąsiedniego obszaru.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "kierownika manewrów sąsiedniego rejonu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi manewrów kolejowych, to właśnie kierownik manewrów ma uprawnienia do udzielania zgody na przejazd do sąsiedniego rejonu manewrowego. Kierownik manewrów odpowiada za bezpieczeństwo i sprawność realizowanych operacji, a jego zgoda jest warunkiem niezbędnym do wykonania tego manewru. Przykładowo, podczas realizacji skomplikowanych manewrów, takich jak przetaczanie wagonów między rejonami, kierownik manewrów dba o koordynację działań oraz zapewnienie, że wszystkie procedury bezpieczeństwa zostały zachowane. W praktyce, przed rozpoczęciem manewru, kierownik manewrów musi dokładnie zrozumieć sytuację na torach, a także komunikować się z innymi pracownikami, aby uniknąć potencjalnych kolizji lub nieporozumień. W świetle dobrych praktyk, przed każdym manewrem powinno się odbyć spotkanie zespołu, aby omówić szczegóły i upewnić się, że każdy rozumie swoje zadania, co przyczynia się do zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 5

Zasady działań pracowników zatrudnionych na stanowiskach technicznych podczas przyjmowania dyżuru określa

A. regulamin techniczny stacji
B. regulamin techniczny posterunku ruchu
C. instrukcja dla pracowników posterunków nastawczych Ir-2
D. instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja dla pracowników posterunków nastawczych Ir-2 jest kluczowym dokumentem regulującym zasady postępowania pracowników zatrudnionych na posterunkach technicznych. Zawiera ona szczegółowe wytyczne dotyczące przyjmowania dyżurów, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w tej instrukcji, które obejmują m.in. procedury weryfikacji stanu technicznego urządzeń, a także zasady komunikacji w sytuacjach awaryjnych. W praktyce, znajomość tej instrukcji pozwala na szybkie i skuteczne reagowanie na nieprzewidziane zdarzenia, co jest wspierane przez standardy bezpieczeństwa obowiązujące w branży. Na przykład, podczas przekazywania dyżuru, ważne jest, aby nowy dyżurny miał pełne informacje o stanie urządzeń oraz wszelkich incydentach, które mogły mieć miejsce w trakcie poprzedniego dyżuru. Tego rodzaju dokumentacja i procedury są zgodne z najlepszymi praktykami funkcjonowania systemu transportu kolejowego, co przekłada się na bezpieczeństwo pasażerów oraz sprawność operacyjną.

Pytanie 6

Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pociąg ratunkowy przez przejazd okresowo zamknięty, gdzie ruch pociągów jest wstrzymany, nie może przekraczać

A. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe 20 km/h
B. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 30 km/h
C. 30 km/h na całej trasie przejazdu oraz przez przejazdy kolejowo-drogowe
D. 30 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 20 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że prędkość jazdy pociągu ratunkowego przez posterunek okresowo zamknięty nie powinna przekraczać 30 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 20 km/h, jest zgodna z obowiązującymi normami i zaleceniami w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W sytuacjach awaryjnych, takich jak jazda pociągu ratunkowego, istotne jest, aby prędkość była dostosowana do warunków panujących na torze oraz do potencjalnych zagrożeń. Wprowadzenie ograniczeń prędkości ma na celu minimalizowanie ryzyka wypadków oraz zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i pracowników kolei. Na przykład, w przypadku pociągu ratunkowego, który zbliża się do posterunku, gdzie nie ma ruchu, niska prędkość pozwala na lepszą kontrolę sytuacji oraz na szybsze zatrzymanie pociągu w przypadku napotkania przeszkody. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego działania służb ratunkowych, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo całego systemu transportu kolejowego.

Pytanie 7

Gdy pociąg zbliża się do tarczy ostrzegawczej, która sygnalizuje, że semafor wjazdowy pokazuje sygnał "Stój", obowiązkiem maszynisty jest

A. zmniejszyć prędkość i oczekiwać na instrukcje od dyżurnego ruchu
B. jako pierwszy skontaktować się z dyżurnym ruchu
C. zatrzymać się przed semaforem i skontaktować się z dyżurnym
D. zatrzymać się przed tarczą ostrzegawczą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że prowadzący pojazd kolejowy powinien jako pierwszy nawiązać łączność z dyżurnym ruchu jest zgodna z procedurami bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. W sytuacji, gdy zbliża się do tarczy ostrzegawczej, która wskazuje, że semafor wjazdowy sygnalizuje 'Stój', kluczowym działaniem jest szybkie uzyskanie informacji i potwierdzenia od dyżurnego ruchu, aby uniknąć potencjalnych niebezpieczeństw. Takie podejście jest zgodne z zasadami kolejnictwa, które stawiają na pierwszym miejscu bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W praktyce, jeśli prowadzący pojazd kolejowy nawiąże łączność z dyżurnym ruchu, może uzyskać nie tylko potwierdzenie sygnału, ale także ewentualne instrukcje dotyczące dalszych działań, takich jak konieczność zatrzymania się czy kierunku jazdy. Istotne jest, aby prowadzący pojazd kolejowy był świadomy procedur i standardów, aby reagować adekwatnie w sytuacjach awaryjnych. Współczesne systemy łączności, w tym telefoniczne i radiowe, umożliwiają natychmiastowe przekazywanie informacji, co jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa na torach.

Pytanie 8

Nastawnia wykonawcza to punkt nastawczy, gdzie obsługiwane są

A. urządzenia zwrotnicowe
B. przyrządy nastawcze i zwrotnicowe
C. urządzenia nastawcze i blokowe
D. przyrządy zwrotnicowe i wykolejnicowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nastawnia wykonawcza to taki ważny element w systemie zarządzania ruchem kolejowym, który obsługuje różne urządzenia, zarówno te do kierowania ruchem, jak i blokujące. Dzięki urządzeniom nastawczym pociągi mogą poruszać się po torach, a urządzenia blokowe dbają o to, żeby wszystko było bezpieczne i żeby nie dochodziło do wypadków. W praktyce to wygląda tak, że osoba w nastawni musi odpowiednio koordynować te urządzenia, żeby ruch był płynny i bezpieczny. Przykład? Wyobraź sobie, że pociąg wjeżdża na stację, a nastawnia zmienia zwrotnice w odpowiednim momencie, żeby skierować go na właściwy tor, jednocześnie blokując inne tory, żeby uniknąć kolizji. W branży kolejowej są różne standardy, jak na przykład UIC, które mówią, że trzeba korzystać z nowoczesnych technologii w zarządzaniu ruchem, a to jeszcze bardziej pokazuje, jak ważna jest nastawnia wykonawcza.

Pytanie 9

Osoba, która w wyniku zdarzenia losowego doznała uszczerbku na zdrowiu i z tego powodu przebywała w szpitalu przez ponad 24 godziny, zgodnie z regulacjami kolejowymi jest klasyfikowana jako

A. z kontuzją ciała
B. lekko ranna
C. rana
D. ciężko ranna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kiedy mówimy o osobie, która miała poważny uraz i spędziła w szpitalu więcej niż dobę, to uznajemy ją za ciężko ranną. To bardzo ważne, bo w kontekście kolei i ogólnie zdrowia, czas w szpitalu mówi nam dużo o tym, jak poważny jest uraz. Ciężki uraz to nie byle co – zwykle oznacza, że są poważne uszkodzenia, które mogą zagrażać życiu lub sprawić, że ktoś będzie miał problemy zdrowotne na dłużej. Złamania, urazy głowy czy wewnętrzne krwawienia – to przykłady, które przychodzą mi na myśl. Klasyfikowanie pacjentów w systemach medycznych jest kluczowe, bo pozwala na lepsze zarządzanie leczeniem i wykorzystanie dostępnych zasobów. Dlatego, w opiece zdrowotnej tak istotne jest, żeby dobrze klasyfikować urazy – to pomaga ratownikom szybko reagować i dobrze planować rehabilitację.

Pytanie 10

Odstępem nie jest fragment toru szlakowego pomiędzy

A. punktem odstępowym i bocznicowym
B. dwoma sąsiadującymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwległych kierunków ruchu po tym torze
C. dwoma kolejnymi punktami odstępowymi
D. dwoma sąsiadującymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla tego samego kierunku ruchu po tym torze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na odstęp pomiędzy dwoma kolejnymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwnych kierunków jazdy po danym torze jest prawidłowa, ponieważ odstęp w tym kontekście odnosi się do obszaru, który jest zarezerwowany dla ruchu pociągów, aby zapewnić bezpieczne odstępy pomiędzy pojazdami. W systemach blokad kolejowych, semafory odstępowe pełnią kluczową rolę w regulacji ruchu i zapobieganiu kolizjom. Obszar między dwoma semaforami odstępowymi dla przeciwnych kierunków jazdy jest szczególnie istotny, ponieważ umożliwia bezpieczne przejazdy pociągów w obu kierunkach, co jest zgodne z zasadami organizacji ruchu kolejowego. Przykład praktyczny: w sytuacji, gdy jeden pociąg zatrzymuje się przed semaforem, drugi może w tym czasie przejechać przez semafor, co minimalizuje czas oczekiwania i zwiększa efektywność ruchu. Takie podejście jest zgodne z wytycznymi odpowiednich regulacji kolejowych, które wymagają precyzyjnego wyznaczania odstępów, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji kolejowych.

Pytanie 11

Czy w przypadku, gdy blok liniowy znajduje się w nastawni wykonawczej, nastawniczy ma możliwość zablokowania bloku końcowego podczas telefonicznego zapowiadania pociągów?

A. po przejechaniu miejsca przebiegowego
B. po potwierdzeniu, że pociąg wjechał w całości
C. po wjeździe pociągu
D. na każde polecenie dyżurnego ruchu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to, że nastawniczy może zablokować blok końcowy na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu. Oznacza to, że decyzja o zablokowaniu musi być podejmowana z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na linii i odpowiednich procedur. Dyżurny ruchu ma pełną kontrolę nad ruchem pociągów i jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa. Zablokowanie bloków w odpowiednim momencie jest kluczowe w zarządzaniu ruchem kolejowym, ponieważ pozwala na uniknięcie kolizji i zapewnienie właściwego przepływu pociągów. W praktyce, każda interakcja między dyżurnym a nastawniczym powinna być dokumentowana. Przykładowo, w sytuacji, gdy dyżurny ruchu podejmuje decyzję o wpuszczeniu pociągu, nastawniczy powinien zablokować blok końcowy zgodnie z rozkazem, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa ruchu kolejowego, określonymi w regulacjach krajowych oraz międzynarodowych.

Pytanie 12

Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego, gdy tor lewy jest zamknięty, odbywa się

A. na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania pociągów
B. po otrzymaniu rozkazu pisemnego "S"
C. po wyświetleniu sygnału zastępczego
D. na sygnał ręczny "do mnie" podany przez dyżurnego ruchu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przejazd pociągu po torze lewym obok posterunku odstępowego bez semafora przy torze lewym, w czasie zamknięcia jednego z torów, odbywa się na sygnał ręczny "do mnie" podany przez dyżurnego ruchu. Jest to zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które nakładają na dyżurnych obowiązek zapewnienia kontroli nad ruchem pociągów w sytuacjach wyjątkowych. Sygnał ręczny "do mnie" jest jednoznacznym poleceniem do zatrzymania się i oczekiwania na instrukcje lub dozwolenie na kontynuowanie jazdy. Przykładowo, w przypadku awarii semafora lub konieczności przekroczenia zamkniętego toru, dyżurny ruchu ma pełne prawo do wydania takiego sygnału, co zapewnia, że ruch pociągu jest nadzorowany i bezpieczny. Użycie sygnałów ręcznych w takich sytuacjach jest standardem branżowym, który ma na celu minimalizowanie ryzyka i zapewnienie nieprzerwanego oraz bezpiecznego transportu kolejowego.

Pytanie 13

W sytuacji, gdy dojdzie do przeładowania głównego przewodu hamulcowego pociągu oraz zastosowania odluźniaczy w celu odprowadzenia cieczy z komór i zbiorników sterujących, należy

A. przeprowadzić szczegółową próbę hamulca
B. sprawdzić hamulec w tym wagonie
C. przeprowadzić uproszczoną próbę hamulca
D. wyłączyć oraz ponownie uruchomić hamulec w tym wagonie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykonanie szczegółowej próby hamulca jest kluczowe w przypadku przeładowania głównego przewodu hamulcowego w pociągu oraz użycia odluźniaczy do opróżnienia komór i zbiorników sterujących. Tego rodzaju próba pozwala na dokładne sprawdzenie całego systemu hamulcowego, w tym ciśnienia w układzie, sprawności elementów wykonawczych oraz ich reakcji na różne poziomy ciśnienia. Przykładowo, podczas takiej próby można ocenić, czy każdy element układu hamulcowego działa zgodnie z określonymi normami i wymaganiami technicznymi. Zgodnie z zaleceniami standardów branżowych, szczegółowe próby hamulca powinny być przeprowadzane regularnie, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność operacyjną pociągu. Dodatkowo, szczegółowa próba umożliwia zidentyfikowanie potencjalnych usterek w systemie, które mogłyby prowadzić do poważnych awarii podczas eksploatacji. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzanie tych prób powinny być odpowiednio przeszkolone oraz posiadać wiedzę na temat specyfiki systemu hamulcowego wykorzystywanego w danym pociągu.

Pytanie 14

Zgłoszenie ostrożnej jazdy z powodu braku poinformowania dróżnika przejazdowego o zmianie standardowego kierunku jazdy pociągu na torze szlakowym powinno być dokonane na podstawie pisemnego rozkazu

A. S
B. Nrob
C. N
D. O

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polecenie ostrożnej jazdy z powodu niezawiadomienia dróżnika przejazdowego o zmianie normalnego kierunku jazdy pociągu po torze szlakowym powinno być przekazywane na podstawie rozkazu pisemnego, co wynika z regulacji dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każda zmiana w kierunku jazdy pociągu wymaga formalnego zatwierdzenia, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów oraz personelu kolejowego. Przykładem zastosowania takiej procedury może być sytuacja, gdy pociąg musi zmienić tor w wyniku awarii lub konieczności dostosowania się do warunków na torach. W takim przypadku, przed podjęciem decyzji o zmianie kierunku jazdy, maszynista powinien złożyć pisemny rozkaz, który jest następnie przekazywany do dróżnika przejazdowego. Taka praktyka minimalizuje ryzyko błędów i zapewnia, że wszyscy zaangażowani w ruch kolejowy są odpowiednio poinformowani o zmianach, co jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na szlakach.

Pytanie 15

Który z posterunków może zmieniać kolejność przejazdów pociągów wyruszających na tor szlakowy sąsiadujący z tym posterunkiem?

A. Zwrotniczowski
B. Zapowiadawczy
C. Pomocniczy
D. Odstępowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Zapowiadawczy" jest prawidłowa, ponieważ posterunki zapowiadawcze mają za zadanie koordynację i kontrolowanie ruchu pociągów na danym odcinku torów. W ramach ich kompetencji leży możliwość zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy przylegający do tego posterunku. Przykładowo, w sytuacji, gdy jeden pociąg musi ustąpić przejazdowi innego, to właśnie posterunek zapowiadawczy podejmuje decyzję o zmianie kolejności. Działa to w oparciu o regulacje zawarte w instrukcjach ruchu kolejowego, które określają zasady dotyczące organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa. Ponadto, funkcjonowanie posterunków zapowiadawczych jest kluczowe w sytuacjach awaryjnych, gdzie szybkie decyzje mają wpływ na bezpieczne i sprawne przeprowadzenie ruchu pociągów. W standardach kolei, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), podkreśla się znaczenie efektywnej komunikacji i koordynacji działań pomiędzy różnymi służbami kolejowymi, co również odnosi się do roli posterunków zapowiadawczych.

Pytanie 16

Zarządzanie ruchem pociągów na posterunku zapowiadawczym oraz na przyległych szlakach jest obowiązkiem dyżurnego ruchu?

A. peronowego
B. manewrowego
C. odcinkowego
D. dysponującego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dyżurny ruchu dysponujący to kluczowa postać w całym systemie kolejowym. To on ogarnia sprawy związane z ruchem pociągów na posterunku oraz w jego okolicy. W praktyce jego decyzje są niezwykle ważne, bo to on przydziela tory, a także decyduje o tym, kiedy i gdzie mogą wjeżdżać pociągi. Oprócz tego, w sytuacjach awaryjnych, musi szybko reagować i koordynować ruch, co nie jest łatwe. Używa różnych systemów, które pomagają mu w tym wszystkim, a dzięki nim może lepiej analizować, co dzieje się na torach. Przykładowo, gdy kilka pociągów chce przejechać przez ten sam odcinek torów, dyżurny musi dokładnie przemyśleć, jak to wszystko zorganizować, uwzględniając rozkład jazdy i warunki na torach. Bezpieczeństwo to w tym zawodzie podstawa – międzynarodowe standardy mocno to podkreślają. Dlatego dyżurny ruchu dysponujący musi mieć pełną kontrolę nad sytuacją, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podróżujących.

Pytanie 17

Jak brzmi sygnał "Ode mnie" wydawany podczas wykonywania manewrów?

A. Jeden długi ton gwizdkiem oraz jednoczesne poruszanie ręką w kierunku pionowym
B. Jeden długi ton gwizdkiem oraz jednoczesne poruszanie ręką w kierunku poziomym
C. Dwa długie tony gwizdkiem oraz jednoczesne poruszanie ręką z chorągiewką w poziomie
D. Dwa długie tony gwizdkiem oraz jednoczesne poruszanie ręką z chorągiewką w pionie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to sygnał 'Ode mnie', który jest sygnalizowany za pomocą jednego długiego tonu gwizdkiem oraz jednoczesnego poruszania ręką w kierunku pionowym. Taki sygnał służy do wskazania innym uczestnikom ruchu wodnego, że jednostka zamierza wykonać manewr, na przykład skręt lub zmianę kierunku. W kontekście żeglarstwa i manewrów na wodzie, kluczowe jest, aby wszystkie sygnały były jasne i zrozumiałe, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Zgodnie z międzynarodowymi standardami sygnalizacji, właściwe użycie sygnałów dźwiękowych oraz wizualnych jest istotne do unikania kolizji. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, kiedy jacht zbliża się do portu i musi poinformować inne jednostki o swoim zamiarze zmiany kursu, co zabezpiecza zarówno załogę, jak i inne łodzie. Warto również zwrócić uwagę na to, że jasne komunikaty mogą zminimalizować ryzyko wypadków, szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności.

Pytanie 18

Informację przekazaną przez dyżurnego ruchu o przybyciu wyprawionego do sąsiedniego posterunku pociągu, nastawniczy zapisuje w rubryce "uwagi" w sytuacji

A. telefonicznego zapowiadania pociągów
B. radiotelefonicznego zapowiadania pociągów
C. telefonicznego polecania oraz zgłaszania drogi przebiegu
D. awarii urządzeń radiołączności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak myślisz, telefoniczne zapowiadanie pociągów to bardzo ważna rzecz w komunikacji między dyżurnymi a nastawniczymi. Kiedy przyjeżdża pociąg z sąsiedniego posterunku, nastawniczy musi to zapisać w rubryce 'uwagi'. To jest zgodne z procedurami, które mówią, że trzeba wszystko dokumentować, żeby było jasne, co się dzieje w ruchu kolejowym. Używamy tego sposobu, gdy inne metody, jak radiotelefony, są uszkodzone lub niedostępne. No i pamiętaj, każda informacja przez telefon też powinna być zapisana, żeby uniknąć nieporozumień i zapewnić bezpieczeństwo. Przykład? Kiedy nastawniczy dostaje info o przyjeździe pociągu towarowego, musi to uwzględnić w rozkładzie, bo to wpływa na całą organizację ruchu kolejowego oraz czas reakcji. I pamiętaj, to wszystko jest zgodne z regulacjami, które wymagają, żeby dokumentować każdą zmianę w ruchu pociągów.

Pytanie 19

Zestaw urządzeń inżynieryjnych, który umożliwia synchronizację procesów sterujących pomiędzy punktami sterowania w obrębie stacji ruchu, to

A. blokada stacyjna
B. aparatura blokowa
C. blokada szynowa
D. skrzynka zależności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Blokada stacyjna jest złożonym systemem urządzeń technicznych, który ma na celu kontrolowanie i zabezpieczenie ruchu pociągów na stacji oraz w jej obrębie. Umożliwia ona uzależnienie czynności nastawczych pomiędzy różnymi posterunkami, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa operacyjnego. Blokada stacyjna działa na zasadzie automatyzacji i nadzoru nad ruchem pociągów, tworząc zależności pomiędzy sygnałami a stanem torów. Przykłady zastosowania obejmują stacje kolejowe, gdzie konieczne jest zapewnienie bezpiecznego poruszania się pociągów na różnych torach. Blokady stacyjne są zgodne z normami branżowymi, takimi jak UIC oraz EN, które określają wymagania dla systemów bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W praktyce umożliwiają one nie tylko uniknięcie kolizji, ale także efektywne zarządzanie ruchem, co jest kluczowe w przypadku intensywnego rozkładu jazdy.

Pytanie 20

Dwa pomarańczowe światła ciągłe na sygnalizatorze oznaczają poruszanie się z prędkością nieprzekraczającą

A. 40 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"
B. 60 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
C. 40 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
D. 60 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "40 km/h, a przy następnym semaforze 'stój'" jest prawidłowa, ponieważ dwa pomarańczowe światła ciągłe na semaforze oznaczają ostrzeżenie przed nadchodzącą zmianą sygnalizacji, co wymaga od kierowcy zmniejszenia prędkości do maksymalnie 40 km/h. Taka zasada wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego oraz regulacji dotyczących sygnalizacji świetlnej. Przykładowo, w sytuacjach, gdy kierowca zbliża się do skrzyżowania z dwoma pomarańczowymi światłami, powinien zachować szczególną ostrożność i być gotowym do zatrzymania się. Dotyczy to nie tylko bezpieczeństwa, ale również płynności ruchu, ponieważ nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dodatkowo, warto zauważyć, że w wielu krajach istnieją lokalne przepisy, które mogą precyzować szczegóły związane z tymi sygnałami, jednak zasada ograniczenia prędkości pozostaje uniwersalna.

Pytanie 21

Aby zademonstrować wskaźnik W24 w połączeniu z sygnałem zezwolenia na semaforze przy odjeździe pociągu, dyżurny ruchu musi

A. wykorzystać przycisk "NP" w parze z sygnałowym
B. pokazać i wyłączyć tarczę manewrową
C. zastosować przycisk doraźny "DPo" w połączeniu z sygnałowym
D. skorzystać z przycisku "NO" przed przyciskiem sygnałowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli użycie przycisku 'NO' przed przyciskiem sygnałowym, jest kluczowe dla prawidłowego działania systemu sygnalizacji kolejowej. Przyciski te mają swoje określone funkcje, a ich właściwe użycie zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacji związanych z ruchem pociągów. W przypadku, gdy dyżurny ruchu chce wyświetlić wskaźnik W24, czyli sygnał informujący o zezwoleniu na wjazd pociągu na tor lewy, konieczne jest wcześniejsze naciśnięcie przycisku 'NO'. To działanie powoduje, że sygnał zostaje aktywowany w sposób, który jest zgodny z procedurami operacyjnymi. Przykładowo, w sytuacji, gdy pociąg ma wyjechać z stacji na tor lewy, użycie przycisku 'NO' wskazuje, że sygnał jest zgodny z aktualnym stanem torów i nie ma przeszkód w ruchu. Właściwe stosowanie tego przycisku jest zgodne z normami bezpieczeństwa, zapewniając, że żaden pociąg nie wjedzie na tor, na którym mogą występować zagrożenia. Wiedza na temat funkcji przycisków sygnałowych jest niezbędna dla dyżurnych, aby podejmować właściwe decyzje w dynamicznych warunkach pracy.

Pytanie 22

Jakie zadania powinny realizować urządzenia blokady stacyjnej?

A. Określenie kierunku ruchu na torze jednotorowym.
B. Zarządzanie ruchem pociągów na torze.
C. Uzależnianie działań nastawczych między posterunkami nastawczymi w obrębie stacji
D. Zamknięcie toru stacyjnego dla pociągu, który ma postój na stacji.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urządzenia blokady stacyjnej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego na stacjach. W szczególności ich funkcja uzależniania czynności nastawczych pomiędzy posterunkami nastawczymi w obrębie stacji jest niezbędna do koordynacji ruchu pociągów oraz zapobiegania kolizjom. Dzięki odpowiedniej blokadzie, maszyniści i dyżurni ruchu mogą mieć pewność, że tor, po którym ma przejechać pociąg, jest wolny oraz że inne pociągi nie będą mogły wjechać na ten sam odcinek toru w nieodpowiednim czasie. Przykładem praktycznego zastosowania tej funkcji może być sytuacja, gdy jeden pociąg ma zatrzymać się na stacji, a jednocześnie inny pociąg z przeciwnego kierunku zbliża się do tej samej stacji. Blokady stacyjne zapewniają, że tylko jeden z pociągów będzie miał zezwolenie na wjazd na tor stacyjny, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Pytanie 23

Jak nazywa się obszar stacji, w którym urządzenia do zarządzania ruchem kolejowym są obsługiwane z jednej nastawnicy?

A. grupą torów
B. rejonem nastawczym
C. okręgiem nastawczym
D. okręgiem zdalnego nastawiania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "okręg nastawczy" jest prawidłowa, ponieważ termin ten odnosi się do obszaru stacji, gdzie z jednej nastawnicy można sterować ruchem pociągów i urządzeniami sygnalizacyjnymi. W kontekście infrastruktury kolejowej, okręg nastawczy jest kluczowym elementem organizacji ruchu, umożliwiającym efektywne zarządzanie trasami pociągów oraz zapewniającym bezpieczeństwo operacji. Okręgi nastawcze są projektowane zgodnie z normami branżowymi, które określają minimalne odległości między torami oraz wymagania dotyczące sygnalizacji. Na przykład, w dużych węzłach kolejowych, gdzie ruch jest intensywny, istotne jest, aby każdy okręg miał odpowiednią liczbę urządzeń zabezpieczających, co pozwala na płynne i bezpieczne przeprowadzenie pociągów przez stację. Przykład zastosowania może obejmować stację, gdzie różne rodzaje pociągów, takie jak pasażerskie i towarowe, są koordynowane przez jeden centralny punkt, co zwiększa efektywność i minimalizuje ryzyko kolizji.

Pytanie 24

Punkty ładunkowe na stacjach funkcjonują w godzinach określonych w

A. rozkładzie jazdy pociągów
B. planie obsługi stacji
C. planie zestawień wagonów
D. instrukcji dotyczącej techniki pracy manewrowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Plan obsługi stacji jest dokumentem kluczowym w zarządzaniu operacjami na stacjach kolejowych, w tym wskazującym godziny pracy stacyjnych punktów ładunkowych. Obejmuje on szczegółowe informacje na temat obsługi ładunków, dostępnych usług oraz harmonogramów działania, co czyni go fundamentalnym narzędziem dla pracowników stacji. W praktyce, znajomość planu obsługi stacji umożliwia efektywne planowanie operacji logistycznych, koordynację działań różnych zespołów oraz zapewnienie terminowego załadunku i rozładunku towarów. Przykładem zastosowania tego planu może być sytuacja, w której operator stacji musi zorganizować przyjęcie nowego transportu towarowego. Wiedząc, w jakich godzinach działa stacyjny punkt ładunkowy, może skutecznie zaplanować mobilizację odpowiednich zasobów i pracowników, co pozwala na minimalizację opóźnień i zwiększenie efektywności operacyjnej. Tego rodzaju dokumentacja jest zgodna z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie precyzyjnego planowania i organizacji w działalności kolejowej.

Pytanie 25

Zabity to osoba, która w wyniku zdarzenia kolejowego doznała obrażeń ciała skutkujących zgonem (z wyjątkiem osób próbujących popełnić samobójstwo) w ciągu

A. 60 dni, licząc od daty wypadku
B. 30 dni, licząc od daty wypadku
C. 90 dni, licząc od daty wypadku
D. 45 dni, licząc od daty wypadku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "30 dni, licząc od dnia wypadku" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa dotyczącego wypadków kolejowych, osoba uznawana za zabitą to taka, która doznała obrażeń ciała skutkujących zgonem w ciągu 30 dni od daty incydentu. Taki okres jest ustalony w celu zapewnienia spójności w raportowaniu zdarzeń oraz ich analizie, co jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Przykładem zastosowania tej definicji może być raportowanie wypadków przez zarządców infrastruktury kolejowej, którzy muszą określić, czy incydent przyczynił się do śmierci osoby w tym ustawowym terminie. W praktyce, takie regulacje pomagają w identyfikacji potencjalnych problemów na poziomie operacyjnym oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących działań prewencyjnych, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu. Zrozumienie tego terminu oraz jego kontekstu pozwala na lepsze reagowanie na sytuacje kryzysowe oraz skuteczniejsze wdrażanie procedur bezpieczeństwa.

Pytanie 26

W rozkładzie jazdy blokada automatyczna dla ruchu pociągów w kierunku głównym oraz blokada półautomatyczna dla ruchu po torze lewym są oznaczane symbolem

A. ŚL
B. TL
C. PP
D. SP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź SP jest poprawna, ponieważ w systemie sygnalizacji kolejowej oznaczenie to odnosi się do blokady półsamoczynnej, która jest stosowana w sytuacjach, gdy pociągi poruszają się po torze lewym. Blokada ta odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, umożliwiając jednoczesne korzystanie z torów w różnych kierunkach, co jest szczególnie istotne na liniach o dużym natężeniu ruchu. W praktyce, blokada półsamoczynna pozwala na automatyczne sygnalizowanie stanu toru, co przyspiesza i upraszcza procesy zarządzania ruchem pociągów. Standardy branżowe zalecają stosowanie takich blokad w celu minimalizacji ryzyka kolizji i zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania blokady półsamoczynnej może być ruch pociągów towarowych, gdzie konieczne jest sprawne zarządzanie transportem na torach o ograniczonej liczbie pasów. Warto również zauważyć, że wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak systemy ERTMS, jeszcze bardziej usprawnia funkcjonowanie blokad półsamoczynnych, zapewniając dodatkowe zabezpieczenia i dokładniejsze monitorowanie ruchu.

Pytanie 27

Pociąg poruszający się po torze, który jest zamknięty, powinien zatrzymać się przed innymi pojazdami obecnymi na tym torze w odległości około

A. 500m
B. 300m
C. 1000m
D. 700m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
No dobra, czyli odpowiedź 500m to strzał w dziesiątkę. Z przepisów wynika, że pociąg na torze zamkniętym powinien się zatrzymać minimum 500 metrów od innych pojazdów. Chodzi o bezpieczeństwo, zarówno załogi, jak i innych użytkowników torów. Jak chcesz uniknąć wypadków, to to jest kluczowa zasada. Przykładowo, kiedy pociąg manewruje na stacji, to operatorzy muszą mieć na oku odległość do innych składów, żeby móc szybko zareagować, jakby coś się działo. No i jeszcze sygnały i komunikacja w zespole - to też ważne. Dlatego trzymanie tych 500 metrów to taki standard, który naprawdę warto respektować w każdej sytuacji, a to się zgadza z międzynarodowymi regulacjami o bezpieczeństwie w transporcie kolejowym.

Pytanie 28

Długi sygnał dźwiękowy wydawany przy pomocy gwizdka lub syreny lokomotywy, nadawany przez maszynistę, wskazuje na

A. Rp 12 "Gotów do odjazdu"
B. Rp 1 "Baczność"
C. Rp 38 "Rozpocząć popychanie"
D. Rp 7 "Odhamować"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Baczność" jest jak najbardziej na miejscu! W transportcie kolejowym jeden długi ton gwizdawki albo syreny jest używany do ostrzegania. To coś, co wszyscy w załodze muszą znać, bo taki sygnał mówi, że trzeba być czujnym i gotowym na różne sytuacje. Na przykład, jeśli lokomotywa zbliża się do stacji czy rozjazdu, to taki sygnał daje znać o ostrożności. W ogóle to, jak sygnalizujemy, jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa na torach. Warto wiedzieć o tych sygnałach, bo pomagają w komunikacji między maszynistą a innymi osobami w pobliżu. Reguły dotyczące dźwięków w transporcie kolejowym są uregulowane przez prawo, jak np. Ustawa o transporcie kolejowym, a to pokazuje, jak ważne są w zapewnieniu bezpieczeństwa na torach.

Pytanie 29

Jaką minimalną odległość powinien zachować wyprawiony na trasę pociąg od realizowanej manewrowo jazdy, zakładając, że nachylenie na trasie jest mniejsze niż 10‰ oraz panuje dobra widoczność?

A. 300 m
B. 200 m
C. 400 m
D. 500 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Minimalna odległość między wyprawionym na szlak pociągiem a wykonywaną za nim jazdą manewrową wynosząca 500 m jest zgodna z normami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami w branży kolejowej. W sytuacji, gdy pochylenie na szlaku jest mniejsze niż 10‰, a widoczność jest dobra, zachowanie takiej odległości jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji kolejowych. W przypadku manewrów przy pociągu, zbyt mała odległość może prowadzić do ryzyka zderzenia lub niebezpiecznych sytuacji, które mogą wyniknąć z nieprzewidzianych okoliczności, takich jak nagła zmiana prędkości czy awaria systemu. Standardy, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), rekomendują zachowanie odpowiednich dystansów, aby umożliwić przewidywalność i kontrolę nad ruchem kolejowym. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pociąg towarowy jest manewrowany w stacji. Zachowanie minimalnej odległości pozwala na lepsze zarządzanie ruchem, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń infrastruktury oraz ładunku. W praktyce, znajomość takich regulacji i ich przestrzeganie jest niezbędne dla bezpieczeństwa pracy na kolei.

Pytanie 30

W elektromechanicznych urządzeniach, manualne zwalnianie zastawki elektrycznej bloku początkowego jest wymagane w przypadku

A. braku klucza do zwrotnicy ochronnej w systemie srk
B. awarii ręcznego induktora blokowego
C. przejeżdżania pociągu po torze zamkniętym zajętym
D. odjazdu pociągu na sygnał zastępczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca wyjazdu pociągu na sygnał zastępczy wydaje się być w porządku. Jak wiadomo, w sytuacjach, gdy normalne sygnały nie działają lub są uszkodzone, trzeba czasem użyć ręcznego zwalniacza, by wszystko było bezpieczne. Sygnał zastępczy oznacza, że pociąg może ruszyć z miejsca, mimo że sygnalizacja nie działa w pełni. W takich chwilach to właśnie ręczne zwolnienie blokady jest kluczowe, żeby wszystko się odbyło bezpiecznie i żeby zminimalizować ryzyko jakichś wypadków. W sytuacjach kryzysowych, kiedy automaty nie działają, mamy ludzi przeszkolonych do manualnego używania tych rozwiązań, co jest naprawdę zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze bezpieczeństwa kolejowego. Ręczne zwolnienie blokady jest regulowane przez konkretne standardy operacyjne, które wymagają jasnych procedur w przypadku sygnałów zastępczych, co pomaga w zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów i ładunków. Każdy pracownik kolei powinien znać te procedury, by nawet w trudnych sytuacjach ruch pociągów mógł być kontrolowany i bezpieczny.

Pytanie 31

Wprowadzenie telefonicznych zapowiedzi pociągów na szlaku z automatyczną blokadą liniową powinno nastąpić, gdy

A. wyjazd pociągu realizowany jest na sygnał zastępczy.
B. dwa sąsiadujące odcinki wykazują zajętość.
C. automatyczna blokada liniowa jest trzystawna jednokierunkowa.
D. dwa początkowe odcinki oddalania wskazują na ciągłą zajętość.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że dwa pierwsze odcinki oddalania wskazują stale zajętość, jest prawidłowa, ponieważ telefoniczne zapowiadanie pociągów na szlaku z samoczynną blokadą liniową powinno być stosowane w sytuacji, gdy istnieje ryzyko, że pociąg może wjechać na zajęty odcinek toru. W przypadku, gdy dwa pierwsze odcinki oddalania są zajęte, oznacza to, że są one w stanie uniemożliwiającym wjazd kolejnych pociągów. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy na torze dochodzi do awarii lub opóźnienia, co zmusza dyżurnego ruchu do podjęcia działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Stosowanie telefonicznych zapowiedzi w takich warunkach jest standardową praktyką, która wynika z przepisów dotyczących ruchu kolejowego, mających na celu zapobieganie kolizjom oraz zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa transportu. Dobrą praktyką jest również regularne szkolenie personelu w zakresie procedur związanych z samoczynną blokadą liniową oraz monitorowanie sytuacji na torach, aby w odpowiednim czasie podejmować właściwe decyzje.

Pytanie 32

Blok początkowy używany w blokadzie liniowej ma na celu

A. zabezpieczenie blokowe semaforów wjazdowych
B. zgłoszenie blokowe przybycia pociągu
C. zabezpieczenie blokowe semaforów wyjazdowych
D. zgłoszenie blokowe przejazdu pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Blok początkowy w systemie blokady liniowej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na szlakach kolejowych. Jego zadaniem jest trzymanie pod zamknięciem blokowym semaforów wyjazdowych, co zapewnia, że tylko pociąg posiadający odpowiednią zgodę na przejazd może opuścić dany odcinek. Działanie to jest zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które mają na celu eliminację ryzyka kolizji oraz zapewnienie płynności ruchu. Na przykład, w praktyce, gdy pociąg zakończy postoju na stacji, semafor wyjazdowy pokazuje sygnał zezwalający na wyjazd dopiero wtedy, gdy blokada liniowa zostaje zwolniona, co oznacza, że tor jest wolny od innego pociągu. Systemy blokad liniowych są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa, takimi jak normy EN 50126, EN 50128 i EN 50129, które definiują wymagania dotyczące oceny ryzyka i metodologii testowania systemów. Użycie bloków początkowych przyczynia się również do efektywnego zarządzania ruchem kolejowym, co jest szczególnie istotne w obszarach o dużym natężeniu ruchu.

Pytanie 33

Na szlak z wieloodstępową samoczynną blokadą liniową nie wolno wysyłać pociągu z

A. towarami niebezpiecznymi klasy 7 - materiały promieniotwórcze - bez względu na ilość ładunku
B. lokomotywą popychającą skład pociągu do kilometra i wracającą z szlaku na stację wyprawienia
C. przesyłką nadzwyczajną, jeżeli wymaga ona zamknięcia sąsiedniego toru, a zgoda dyspozytora nie została uzyskana
D. wagonem na końcu pociągu, który nie jest wyposażony w stałe sygnały końca

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca lokomotywy popychającej pociąg do kilometra i powracającej ze szlaku na stację wyprawienia jest prawidłowa, ponieważ na szlakach wyposażonych w wieloodstępową samoczynną blokadę liniową nie jest dopuszczalne wysyłanie pociągów w sytuacjach, które mogą stwarzać ryzyko naruszenia bezpieczeństwa. Lokomotywa popychająca, wracająca na stację po wykonaniu manewru, może wprowadzać dodatkowe problemy związane z kontrolą ruchu oraz nieprzewidywalnymi sytuacjami na szlaku. W przypadku pociągu popychanego, istnieje ryzyko, że w razie awarii lub konieczności zatrzymania pociągu, manewr stanie się niebezpieczny, zwłaszcza w przypadku, gdy na szlaku występują inne pociągi. Standardy branżowe, takie jak zasady określone w regulacjach PKP oraz wytyczne dotyczące zwalniania i kierowania pociągów w ruchu, nakładają obowiązek minimalizacji ryzyka operacyjnego, co wyklucza stosowanie lokomotyw popychających w takich sytuacjach. Ponadto, praktyka ta zgodna jest z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, które kładą duży nacisk na zapobieganie wypadkom oraz zapewnienie pełnej kontroli nad ruchem kolejowym.

Pytanie 34

Tor, po którym porusza się pociąg w obrębie posterunku ruchu, a także zwrotnice usytuowane w tym torze oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, które są poza tym torowiskiem i mają na celu jego zabezpieczenie, są nastawiane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, nazywany jest

A. drogą ochronną
B. okręgiem zwrotnicowym
C. drogą przebiegu
D. układem torowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Droga przebiegu jest to tor kolejowy, który pełni kluczową rolę w systemie sterowania ruchem kolejowym, zapewniając bezpieczeństwo oraz płynność jazdy pociągów. Obejmuje on wszystkie zwrotnice znajdujące się na danym torze oraz urządzenia sygnalizacyjne, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowego przebiegu ruchu. Przykładem zastosowania drogi przebiegu jest sytuacja, gdy pociąg zbliża się do posterunku ruchu z zamiarem zatrzymania się na stacji. W takiej sytuacji odpowiednie urządzenia sterujące, jak semafory i zwrotnice, są nastawiane tak, aby umożliwić bezpieczne wprowadzenie pociągu na właściwy tor. W praktyce, dobrą praktyką jest monitorowanie i kontrola drogi przebiegu poprzez systemy automatyki, które zwiększają poziom bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Standardy międzynarodowe, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), określają zasady dotyczące projektowania oraz eksploatacji dróg przebiegu, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Pytanie 35

Najwyższa dozwolona prędkość pociągu w momencie wjazdu na stację na tor boczny nie powinna być większa niż

A. 20 km/h
B. 30 km/h
C. 50 km/h
D. 40 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 20 km/h jest prawidłowa, ponieważ podczas wjazdu pociągu na stację, a zwłaszcza na tor boczny, maksymalna dozwolona prędkość jest ściśle regulowana przez przepisy oraz normy bezpieczeństwa. Zgodnie z obowiązującymi standardami, pociągi powinny wjeżdżać na stacje z umiarkowaną prędkością, co pozwala na bezpieczne zatrzymanie oraz minimalizuje ryzyko wypadków związanych z nieopatrznym wjazdem na tor. Prędkość 20 km/h zapewnia wystarczający czas na reakcję w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak obecność osób na torach lub niespodziewane przeszkody. W praktyce, taka prędkość umożliwia również sprawne hamowanie w sytuacjach awaryjnych. Warto również zauważyć, że różne zarządy kolei mogą mieć swoje dodatkowe wytyczne, które mogą jeszcze bardziej ograniczać prędkości w określonych warunkach. Przykładem może być sytuacja, gdy na stacji są prowadzone prace remontowe, co wymaga dodatkowych środków ostrożności.

Pytanie 36

Każdą przerwę w dostawie energii do urządzeń z sieci elektroenergetycznej dyżurny powinien zapisać w

A. księdze urządzeń elektroenergetycznych
B. dzienniku telefonicznym wskazując dokładny moment
C. księdze uszkodzeń urządzeń komunikacyjnych
D. I części książki o kontroli urządzeń

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota z odpowiedzią! Ta część książki kontroli urządzeń rzeczywiście służy do rejestrowania przerw w zasilaniu i incydentów z tym związanych. To takie ważne narzędzie w branży energetycznej, bo dzięki temu można monitorować, analizować i oceniać różne zdarzenia, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo systemu. Na przykład, gdy dochodzi do awarii zasilania, wpisując to do książki można zobaczyć, jakie są powtarzające się problemy w sieci. Przy okazji, dobrze jest pamiętać, że prowadzenie tych zapisów w odpowiedni sposób jest kluczowe, żeby spełniać wymogi regulacyjne. Dzięki takim praktykom lepiej możemy zarządzać ryzykiem i planować serwisowanie, co jest mega istotne w naszej branży.

Pytanie 37

Odstępem nie jest część toru szlakowego znajdująca się pomiędzy

A. dwoma kolejno położonymi posterunkami odstępowymi
B. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) w tym samym kierunku jazdy na danym torze
C. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwnych kierunków jazdy po danym torze
D. posterunkiem odstępowym a bocznicowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na odstęp pomiędzy dwoma kolejnymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwnych kierunków jazdy po danym torze jest prawidłowa, ponieważ odstęp w kontekście toru szlakowego określa odległość, która jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów. W praktyce, odstęp ten powinien umożliwiać swobodny przejazd pociągu bez ryzyka kolizji z innym pojazdem. W przypadku semaforów odstępowych blokady wieloodstępowej dla przeciwnych kierunków, istotne jest, aby zapewnić, że dwa pociągi nie poruszają się jednocześnie w tym samym odcinku toru. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja na stacji, gdzie pociąg opuszcza stację, a jednocześnie inny pociąg wjeżdża na stację z przeciwnego kierunku. Ustalenie odpowiednich odstępów zgodnie z normami, takimi jak Ustawa o transporcie kolejowym oraz regulacje wewnętrzne przewoźników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków na torach.

Pytanie 38

Zablokowanie bloku końcowego przy poprawnie działającej blokadzie liniowej oznacza

A. potwierdzenie dla sąsiedniego posterunku o wjeździe pociągu na tor
B. potwierdzenie przybycia pociągu na posterunek, który blokuje blok końcowy
C. uzyskanie zgody sąsiedniego posterunku na wjazd pociągu na tor
D. określenie kierunku blokady liniowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zablokowanie bloku końcowego przy prawidłowo działającej blokadzie liniowej oznacza potwierdzenie przybycia pociągu na posterunek, który blokuje blok końcowy. To potwierdzenie jest kluczowym elementem w zarządzaniu ruchem kolejowym, ponieważ zapewnia, że wszystkie odpowiednie informacje dotyczące ruchu pociągu są przekazywane pomiędzy posterunkami. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, gdy pociąg przybywa na posterunek, jego obecność musi być zarejestrowana, co pozwala na odblokowanie następnych segmentów torów i umożliwienie dalszego ruchu. Praktyczne przykłady obejmują sytuacje w trakcie pracy dyżurnego ruchu, gdzie odpowiednie potwierdzenia przybycia są kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego przekazywania informacji o stanie torów. Tego rodzaju procedury są zgodne z normami bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, które nakładają obowiązek ścisłej współpracy pomiędzy różnymi posterunkami, aby uniknąć kolizji i zapewnić ciągłość ruchu. Warto również zaznaczyć, że systemy blokad liniowych są projektowane w taki sposób, aby maksymalizować bezpieczeństwo poprzez jasno określone procedury wymiany informacji oraz ich dokumentacji.

Pytanie 39

Osoba odpowiedzialna w nastawni wykonawczej ma możliwość zablokowania bloku pozwolenia

A. po przyjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego
B. po odblokowaniu bloku otrzymania nakazu
C. po zwolnieniu przez dyżurnego ruchu zastawki nad blokiem pozwolenia
D. na telefoniczne pozwolenie dyżurnego ruchu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że nastawniczy w nastawni wykonawczej może zablokować blok pozwolenia po zwolnieniu przez dyżurnego ruchu zastawki nad tym blokiem. To działanie jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, które wymagają, aby każde blokowanie miało swoje uzasadnienie w procesie zarządzania ruchem. Zastawka nad blokiem pozwolenia jest kluczowym elementem systemu blokowania, który zabezpiecza ruch pociągów. Zwalniając zastawkę, dyżurny ruchu faktycznie potwierdza, że warunki do ruchu pociągu są spełnione, a blok może być użyty bez ryzyka kolizji. W praktyce, nastawniczy po otrzymaniu sygnału o zwolnieniu zastawki, ma pewność, że może bezpiecznie kierować ruchem na danym odcinku toru. To działanie wpisuje się w szereg standardów, takich jak system ERTMS, który promuje bezpieczeństwo i efektywność w zarządzaniu ruchem kolejowym, eliminując ryzyko wystąpienia błędów ludzkich poprzez zastosowanie technologii wspierających proces decyzyjny.

Pytanie 40

Sygnał: uniesiona ręka maszynisty pociągu, poruszana po łuku nad głową oznacza

A. zatrzymać.
B. odhamować.
C. zwolnić.
D. do mnie.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ręka kierownika pociągu, która porusza się w łuku nad głową, to naprawdę ważny sygnał. Oznacza on, że trzeba odhamować, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na torach. Kiedy pociąg zbliża się do stacji, to taki sygnał pozwala na przywrócenie pełnej mocy silnika, co jest mega istotne. W Polsce mamy konkretne regulacje dotyczące sygnalizacji ręcznej i to naprawdę pomaga w ogarnianiu sytuacji na torach. Dzięki temu załoga może szybko i jasno się komunikować, nawet bez skomplikowanego sprzętu. To wszystko wpisuje się w dobre praktyki w branży kolejowej, które dbają o efektywność i bezpieczeństwo operacji.