Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 21:41
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 22:22

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z rodzajów sekatorów używanych do przycinania gałęzi przy tworzeniu kompozycji najlepiej odpowiada wymaganiom ergonomicznym?

A. Sekator pneumatyczny
B. Sekator dwuręczny
C. Sekator elektryczny
D. Sekator jednoręczny
Sekator jednoręczny jest najpełniej dostosowany do wymagań ergonomicznych, ponieważ pozwala na precyzyjne cięcie z minimalnym wysiłkiem fizycznym. Dzięki swojej konstrukcji, użytkownik ma lepszą kontrolę nad narzędziem, co jest szczególnie istotne podczas pracy z delikatnymi roślinami oraz w sytuacjach wymagających dużej precyzji. W praktyce jednoręczny sekator, często wyposażony w mechanizm sprężynowy, umożliwia szybkie i efektywne przycinanie pędów, co przekłada się na zmniejszenie zmęczenia rąk i nadgarstków. W kontekście ergonomii, ważne jest również, aby uchwyt sekatora był dobrze wyprofilowany, co wpływa na wygodę użytkowania. Warto także zauważyć, że jednoręczne sekatory są lekkie, co dodatkowo minimalizuje obciążenie dla użytkownika. Przykładowo, podczas układania kompozycji kwiatowych, gdzie wymagana jest szybkość i precyzja, sekator jednoręczny staje się nieocenionym narzędziem. Używając go, można łatwo manewrować wśród innych roślin, co jest kluczowe w pracy florystycznej.

Pytanie 2

Gałęzie z owocami mogą być użyte do stworzenia rustykalnej dekoracji na jesień w przypadku roślin

A. Kerria japonica i Cytissus scoparius
B. Ilex aquifolium i Spiraea japonica
C. Syringa vulgaris i Philadelphus coronarius
D. Malus floribunda i Pyracantha coccinea
Wybór Kerria japonica i Cytissus scoparius, Syringa vulgaris i Philadelphus coronarius oraz Ilex aquifolium i Spiraea japonica jako elementów rustykalnej dekoracji jesiennej nie jest trafny z kilku powodów. Kerria japonica, choć estetycznie przyjemna, jest rośliną kwitnącą głównie wiosną, a jej owoce są mało wyraziste i nie wykorzystuje się ich do dekoracji. Cytissus scoparius, znany również jako ginster, jest rośliną, która kwitnie latem i nie posiada efektownych owoców, co ogranicza jego zastosowanie w jesiennych aranżacjach. W przypadku Syringa vulgaris, czyli lilaka, jest to roślina, która również kwitnie wiosną, a jej owoce nie są dekoracyjne. Philadelphus coronarius, zwany jaśminem, ma piękne kwiaty, ale jego owoce również nie nadają się do celów dekoracyjnych. Z kolei Ilex aquifolium, czyli ostrokrzew, wydaje się być bardziej obiecującym wyborem ze względu na swoje czerwone owoce, jednak nie jest to roślina, która w pełni oddaje rustykalny charakter. Spiraea japonica, mimo że ma atrakcyjne kwiaty, również nie oferuje owoców, które mogłyby wzbogacić jesienne dekoracje. Wybierając rośliny do dekoracji, warto zwrócić uwagę na ich sezonowość, trwałość dekoracyjnych elementów oraz ich funkcjonalność. Praktyka wskazuje, że to właśnie gatunki takie jak Malus floribunda i Pyracantha coccinea są bardziej odpowiednie, ponieważ dostarczają zarówno estetycznych walorów, jak i praktycznych elementów do dekoracji. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznego i zgodnego z naturą tworzenia aranżacji w ogrodzie oraz we wnętrzach.

Pytanie 3

Jakie elementy są używane do stworzenia dekoracji weselnej w postaci berła?

A. table deco
B. floret
C. mikrofon
D. mini deco
Mikrofon jest kluczowym elementem do wykonania ozdoby ślubnej w formie berła, ponieważ pozwala na estetyczne i wyraziste przedstawienie detali oraz inspirowanie gości do interakcji. W kontekście dekoracji ślubnych, mikrofon może być stylizowany, aby pasował do ogólnej koncepcji wystroju. Przykładowo, wykorzystując mikrofon w formie berła, można połączyć elementy tradycyjne z nowoczesnymi, co dodaje oryginalności. W branży eventowej, szczególnie na weselach, liczy się nie tylko wizualna atrakcyjność, ale także funkcjonalność – mikrofon pozwala na łatwe przekazywanie życzeń, toastów czy przemówień, co z kolei angażuje gości. Dobrze zaprojektowane berło w formie mikrofonu może być elementem, który sprawi, że wspomnienia z tego szczególnego dnia będą trwalsze. Użycie mikrofonu w dekoracjach ślubnych jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie interakcji i zaangażowania gości.

Pytanie 4

Słoma jest używana jako baza do

A. wieńca warszawskiego
B. wieńca rzymskiego
C. wiązanki pogrzebowej
D. "pająka" na trumnę
Słuchaj, wiązanka pogrzebowa i inne rzeczy jak 'pająk' na trumnę, czy wieniec warszawski mają różne podejścia do kwiatów. Wieniec warszawski jest bardziej skomplikowany i często korzysta się z gąbki florystycznej, która lepiej trzyma wodę i pomaga roślinom. To sprawia, że nadaje się bardziej do długoterminowej ekspozycji. Przy wiązankach pogrzebowych zazwyczaj nie używa się słomy, bo liczy się elegancja i prostota. Elementy mocujące są bardziej stonowane i często opierają się na prostszych podstawach. Moim zdaniem, zmiana słomy na syntetyki może nie być najlepszym pomysłem, bo tradycje ceremonii pogrzebowych są mocno zakorzenione w kulturze. Warto zrozumieć, że nie każda sytuacja wymaga słomy, a dobór materiałów powinien odpowiadać charakterowi danej kompozycji.

Pytanie 5

Rośliny pnące, które nadają się do uprawy w cieniu, to

A. Ficus pumila
B. Ficus elastica
C. Ficus lyrata
D. Ficus benjamina
Ficus lyrata, znany jako fikus lirolistny, jest rośliną, która preferuje jasne, ale rozproszone światło, co czyni go mniej odpowiednim do zacienionych stanowisk. Jego duże liście wymagają większej ilości światła, aby prawidłowo rozwijać się i zachować zdrowie. Niewłaściwe warunki oświetleniowe mogą prowadzić do opadania liści oraz zahamowania wzrostu. Ficus benjamina, znany jako fikus Benjamin, także preferuje jasne, ale nie bezpośrednie światło. W warunkach zaciemnienia może być szczególnie podatny na choroby i szkodniki, co sprawia, że nie jest najlepszym wyborem. Ficus elastica, czyli fikus sprężysty, również potrzebuje umiarkowanego do jasnego światła, a jego zdolność do przystosowania się do zacienienia jest ograniczona. Obie te rośliny mogą powodować frustrację u hodowców, którzy oczekują, że przystosują się do trudnych warunków, a rzeczywistość może prowadzić do niepowodzeń. Zrozumienie specyficznych wymagań świetlnych roślin jest kluczowe w uprawie, a stosowanie roślin o niewłaściwych wymaganiach może prowadzić do błędów w aranżacji zieleni, co w dłuższej perspektywie wpływa na estetykę i zdrowie całej przestrzeni.

Pytanie 6

Które liście sprawdzą się najlepiej w tworzeniu kaskadowego bukietu ślubnego z długimi liśćmi?

A. Bergenia cordifolia
B. Typha latifolia
C. Iris pumila
D. Sanseveria trifasciata
Typha latifolia, znana również jako trzcina szerokolistna, jest doskonałym wyborem do konstrukcji kaskadowego bukietu ślubnego, ze względu na swoje długie, smukłe i elastyczne liście. Dzięki tym cechom, liście te doskonale nadają się do tworzenia dynamicznych i atrakcyjnych form w bukiecie, a ich naturalna struktura umożliwia efektywne przeplatanie z innymi elementami florystycznymi. Dodatkowo, Typha latifolia charakteryzuje się wytrzymałością i długowiecznością, co jest istotne w kontekście ślubnych aranżacji, które muszą dobrze wyglądać przez cały dzień. W praktyce, długie liście można wykorzystać do budowania struktury kaskadowej, tworząc efektowne linie i podkreślając walory innych kwiatów. Warto również zauważyć, że stosowanie roślin lokalnych w bukietach weselnych staje się coraz bardziej popularne, a Typha latifolia jest często spotykana w naturalnych biotopach, co dodaje oryginalności i lokalnego charakteru. Wykorzystanie tego gatunku liści w bukietach zgodne jest z zasadami zrównoważonego rozwoju, a także z trendami w współczesnej florystyce. Zastosowanie Typha latifolia w bukietach nie tylko spełnia estetyczne wymagania, ale również przynosi korzyści środowiskowe.

Pytanie 7

Aby prawidłowo przechować cięte kwiaty lewkonii, należy umieścić je w chłodni w temperaturze 4°C?

A. w fiolkach bez wody, poziomo w kartonach
B. w fiolkach z wodą, poziomo w kartonach
C. w pojemnikach z wodą
D. w pojemnikach bez wody
Umieszczając cięte kwiaty lewkonii w pojemnikach z wodą, zapewniamy im odpowiednie warunki do dłuższego przechowywania. Woda jest niezbędna, ponieważ kwiaty te, jak większość ciętych roślin, potrzebują wilgoci do prawidłowego funkcjonowania. Umieszczenie ich w wodzie zapobiega wysychaniu komórek roślinnych, co jest kluczowe dla zachowania świeżości i atrakcyjnego wyglądu kwiatów. W praktyce, stosowanie pojemników z wodą pozwala również na lepsze odżywienie kwiatów, gdyż woda zawiera składniki odżywcze, które mogą wspomagać ich metabolizm. Dodatkowo, przechowywanie w chłodni o temperaturze 4°C jest zgodne z zaleceniami branżowymi, co pozwala na spowolnienie procesów starzenia się roślin i wydłużenie ich trwałości. Warto również dodać, że stosowanie odpowiednich pojemników, takich jak wazoniki lub specjalistyczne fiolki, minimalizuje ryzyko uszkodzenia łodyg oraz ułatwia transport kwiatów. W ten sposób, prawidłowe przygotowanie i przechowywanie lewkonii przyczynia się do ich lepszej jakości i dłuższego okresu użytkowania.

Pytanie 8

Jakie będą rzeczywiste wymiary wysokości i szerokości kompozycji florystycznej, jeśli na projekcie w skali 1:10 wymiary wynoszą 10 cm x 5 cm?

A. 1000 cm x 500 cm
B. 100 cm x 50 cm
C. 10 cm x 50 cm
D. 1 cm x 5 cm
Odpowiedź 100 cm x 50 cm jest poprawna, ponieważ aby obliczyć rzeczywiste wymiary kompozycji florystycznej w skali 1:10, należy pomnożyć wymiary z rysunku projektowego przez współczynnik skali, w tym przypadku przez 10. Zatem 10 cm (wysokość) x 10 = 100 cm oraz 5 cm (szerokość) x 10 = 50 cm. W praktyce, umiejętność przeliczania wymiarów w różnych skalach jest kluczowa w projektowaniu, zwłaszcza w architekturze i florystyce, gdzie precyzyjne odwzorowanie wymiarów ma duże znaczenie dla finalnego efektu. Tego typu obliczenia są zgodne z normami branżowymi, które zalecają stosowanie jasnych i jednoznacznych skal, aby uniknąć nieporozumień w realizacji projektów. Przykładem może być sytuacja, w której projektant florystyczny musi sporządzić dokładny plan kwiatowej aranżacji w pomieszczeniu, gdzie nieprawidłowe oszacowanie wymiarów mogłoby prowadzić do nieodpowiedniego rozmieszczenia roślin i utraty estetyki całej kompozycji.

Pytanie 9

Kolaże z roślin zasuszonych metodą zielnikową powinno się przechowywać

A. w foliowych workach, w wilgotnym i nieprzewiewnym miejscu
B. w kartonach, w suchym i przewiewnym pomieszczeniu
C. w kartonach, w wilgotnym oraz ciemnym pomieszczeniu
D. w metalowych pojemnikach, w chłodnym i nieprzewiewnym miejscu
Odpowiedź wskazująca na przechowywanie kolaży z roślin zasuszonych metodą zielnikową w kartonach, w suchym i przewiewnym pomieszczeniu jest poprawna z kilku powodów. Przede wszystkim, kartony są materiałem, który zapewnia odpowiednią wentylację, co jest kluczowe dla zapobiegania pleśni i gniciu. Wysoka wilgotność sprzyja rozwojowi mikroorganizmów, co negatywnie wpływa na zachowanie jakości roślin. Suchość pomieszczenia pozwala na dłuższe przechowywanie, a przewiewność umożliwia cyrkulację powietrza, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konserwacji materiałów roślinnych. Przykładowo, wiele instytucji zajmujących się botanika i zielnikami stosuje właśnie takie warunki dla przechowywania kolekcji, aby zachować ich integralność przez długie lata. Dodatkowo, unikanie bezpośredniego światła słonecznego jest istotne, aby nie doprowadzić do blaknięcia kolorów oraz degradacji struktur komórkowych roślin. Ogólnie rzecz biorąc, takie metody są zgodne z zaleceniami zarówno w kontekście naukowym, jak i kolekcjonerskim, co potwierdza słuszność tej odpowiedzi.

Pytanie 10

Materiał roślinny używany do produkcji płaskich kolaży jest pozyskiwany w trakcie suszenia

A. metodą zielnikową
B. metodą zielarską
C. w pozycji naturalnej
D. w materiałach sypkich
Metoda zielnikowa jest kluczowa w kontekście pozyskiwania materiału roślinnego do wytwarzania płaskich kolaży. Proces ten opiera się na zbieraniu, suszeniu i przechowywaniu roślin w sposób, który pozwala na zachowanie ich naturalnych właściwości. W praktyce, materiał roślinny zbierany metodą zielnikową powinien być odpowiednio zidentyfikowany, co wymaga znajomości botaniki oraz umiejętności rozpoznawania gatunków. Przykładem może być zbieranie kwiatów lub liści w odpowiednich porach roku, co znacznie zwiększa ich walory estetyczne i trwałość. Stosowanie tej metody jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie sztuki florystycznej oraz rękodzieła, gdzie kluczowe znaczenie ma jakość wykorzystanych surowców. Ponadto, warto dodać, że metoda ta pozwala na tworzenie unikalnych kompozycji, które mogą być wykorzystywane w różnych projektach artystycznych, od dekoracji wnętrz po elementy odzieżowe. Zwracając uwagę na zrównoważony rozwój, zbieranie roślin w sposób ekologiczny i z poszanowaniem dla środowiska również ma znaczenie, co wpisuje się w nowoczesne standardy produkcji.

Pytanie 11

Przy tworzeniu wiązanki z kamelii powinno się użyć

A. drutu florystycznego o średnicy 0,8 mm
B. florystycznej gąbki
C. cienkiego drucika florystycznego
D. siatki miedzianej
Cienki drucik florystyczny to idealny materiał do wiązania i mocowania elementów w wiązankach kameliowych. Jego elastyczność oraz możliwość wyginania sprawiają, że łatwo można dostosować go do kształtu bukietu. W praktyce, stosując cienki drucik, możemy precyzyjnie łączyć ze sobą poszczególne łodygi, co pozwala na uzyskanie estetycznego i stabilnego efektu końcowego. Dodatkowo, drucik florystyczny o małej grubości nie uszkadza delikatnych łodyg kwiatowych, co jest szczególnie istotne w przypadku kamelii. W branży florystycznej stosuje się go zgodnie z normami, które podkreślają znaczenie nienaruszania struktury roślin, co wpływa na ich dłuższą trwałość. Warto również wspomnieć, że zastosowanie cienkiego drucika ułatwia późniejsze zmiany w kompozycji, dzięki czemu florysta może swobodnie modyfikować układ kwiatów, co jest często potrzebne przy projektowaniu unikalnych aranżacji. Przykładem zastosowania tej techniki w praktyce jest tworzenie bukietów do ślubów, gdzie precyzja i estetyka są kluczowe.

Pytanie 12

Jak należy postąpić z użytymi opakowaniami po środkach ochrony roślin?

A. wyczyścić i spalić w piecu do centralnego ogrzewania
B. zwrócić w punkcie sprzedaży środków ochrony roślin
C. wyrzucić do pojemnika
D. wyczyścić i wykorzystać do innych zastosowań
Oddawanie zużytych opakowań po środkach ochrony roślin w punkcie sprzedaży tych produktów to nie tylko kwestia przestrzegania prawa, ale również odpowiedzialności ekologicznej. Punkty te są zobowiązane do zbierania takich odpadów i zapewnienia, że będą one odpowiednio utylizowane, co oznacza, że nie trafią na wysypiska śmieci, gdzie mogłyby zanieczyścić środowisko. Przykładem mogą być sieci handlowe, które wprowadziły programy zbierania odpadów opakowaniowych, co pozwala na ich recykling oraz ponowne wykorzystanie surowców. Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, właściwa utylizacja odpadów niebezpiecznych, takich jak opakowania po pestycydach, jest kluczowa dla ochrony zdrowia ludzi oraz środowiska. Stosowanie się do tych dobrych praktyk jest istotnym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz minimalizacji negatywnego wpływu na ekosystemy.

Pytanie 13

W bukietach jako uzupełnienie kwiatów wykorzystuje się liście

A. funkii
B. nasturcji
C. malwy
D. bluszczu
Wybór liści z nasturcji, malwy czy bluszczu do bukietów raczej nie jest najlepszym pomysłem. Liście nasturcji są ładne, ale częściej używa się ich w ogrodach lub na talerzach, a ich delikatność może nie wystarczyć do podtrzymania kwiatów w bukiecie. Poza tym, ich intensywny zapach może nie pasować do innych roślin w bukiecie, co jest trochę problematyczne. Liście malwy mają swoje miejsce, ale są zbyt sztywne i mogą nie wyglądać ładnie w bukietach. Bluszcz, chociaż popularny, ma skłonność do opadania, co osłabia strukturę całego bukietu. Z mojego doświadczenia, warto zwracać uwagę na trwałość i zdrowie roślin, których się używa, a także na to, jak dobrze harmonizują z innymi elementami. Wybierając liście do bukietu, dobrze jest patrzeć na ich wygląd, ale też na takie rzeczy jak trwałość i brak nieprzyjemnych zapachów.

Pytanie 14

Do roślin, które są objęte ochroną i nie mogą być sprzedawane na rynku florystycznym, zalicza się gatunki wywodzące się z naturalnych siedlisk, takie jak:

A. lilia złotogłów, hiacynt wschodni
B. narcyz Tazetta, śnieżyczka przebiśnieg
C. śnieżyca wiosenna, śnieżyczka przebiśnieg
D. zimowit jesienny, narcyz Tazetta
Wybór lilii złotogłów (Lilium martagon) oraz hiacyntu wschodniego (Hyacinthus orientalis) jako roślin objętych ochroną oraz wykluczonych z obrotu na rynku florystycznym jest błędny, ponieważ te gatunki nie są aktualnie objęte ścisłą ochroną prawną w Polsce. Lilia złotogłów, chociaż jest rośliną cenną i rzadką, nie znajduje się na liście gatunków chronionych, co oznacza, że jej zbiór i sprzedaż są dozwolone, pod warunkiem przestrzegania zasad zrównoważonego zarządzania zasobami. Podobnie hiacynt wschodni jest rośliną uprawną, powszechnie stosowaną w ogrodnictwie i florystyce, co również wyklucza go z kategorii roślin objętych ochroną. Narcyz Tazetta (Narcissus tazetta) i zimowit jesienny (Colchicum autumnale) również nie są objęte taką ochroną, co często prowadzi do mylnych przekonań o ich statusie. Typowym błędem w rozumieniu przepisów ochrony roślin jest mniemanie, że każda rzadko występująca roślina musi być chroniona. Kluczowe jest zatem zrozumienie, że ochrona dotyczy wyłącznie gatunków, które są zagrożone wyginięciem lub ich liczebność w naturalnym środowisku znacznie spadła. W kontekście ochrony roślin, ważne jest, aby florystki i ogrodnicy prowadzili swoje działania zgodnie z aktualnymi regulacjami, aby wspierać bioróżnorodność oraz zrównoważony rozwój ekosystemów.

Pytanie 15

Trzeba pamiętać o eliminacji woreczków pyłkowych, używając w bukiecie ślubnym kwiatów

A. maków
B. anemonów
C. gloriozy
D. cyklamenów
Cyklameny, maki i anemony to piękne kwiaty, ale ich zastosowanie w bukietach ślubnych niesie ze sobą pewne wyzwania, szczególnie w kontekście estetyki i funkcjonalności. Cyklameny, choć zachwycają kolorami i kształtem, często mają delikatne kwiaty, które szybko więdną, co może prowadzić do problemów z ich trwałością w bukietach. Dodatkowo, woreczki pyłkowe cyklamenów mogą być mniej widoczne, ale ich obecność może wpływać na ogólny wygląd bukietu. Maki, z kolei, znane są z krótkiej trwałości i podatności na uszkodzenia. Ich charakterystyczne woreczki pyłkowe mogą łatwo zanieczyścić odzież, a ich intensywny kolor może powodować plamy, które są trudne do usunięcia. Anemony, chociaż piękne, również mają podobne problemy z trwałością. Ponadto, ich woreczki pyłkowe są obecne, ale nie są tak intensywne jak w przypadku gloriozy. Wybór tych kwiatów bez odpowiedniego przygotowania może prowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie uroczystości. W branży florystycznej kluczowe jest zrozumienie, które kwiaty nadają się do danej okazji oraz jak najlepiej je przygotować, aby uniknąć problemów estetycznych i funkcjonalnych.

Pytanie 16

Preparaty Flower Freaks są przeznaczone do

A. ulepszania wyglądu liści roślin w bukietach ślubnych
B. wydłużania żywotności kwiatów ciętych w wazonach
C. umieszczania pomiędzy kwiatami w celu pochłaniania etylenu z powietrza
D. spryskiwania wianków komunijnych
Stosowanie preparatów Flower Freaks do zraszania wianków komunijnych może wydawać się na pierwszy rzut oka sensowne, jednak nie jest to właściwe podejście. Zraszanie kwiatów nie jest skuteczną metodą na przedłużenie ich trwałości, ponieważ nadmiar wilgoci może prowadzić do powstawania pleśni oraz rozwoju bakterii, co jest sprzeczne z celem, jaki mają te preparaty. Dodatkowo, wianki komunijne mają zazwyczaj charakter dekoracyjny i po pewnym czasie są usuwane, co czyni stosowanie takich preparatów zbędnym. Innym podejściem, które nie jest uzasadnione w przypadku Flower Freaks, jest umieszczanie ich między kwiatami w celu absorbowania etylenu z powietrza. W rzeczywistości, etylen jest gazem wydobywającym się z dojrzałych owoców i niektórych kwiatów, a jego absorpcja wymaga specjalistycznych materiałów, które są inne niż te używane w preparatach do przedłużania trwałości. Nieprawidłowe zrozumienie roli tych preparatów może prowadzić do nieefektywnej konserwacji i marnowania zasobów. Ponadto, poprawianie estetyki liści roślin w bukietach ślubnych jest zupełnie innym zagadnieniem, które wymaga odmiennego podejścia, bardziej ukierunkowanego na pielęgnację i stylizację, a nie na przedłużenie żywotności kwiatów. W branży florystycznej kluczowe jest zrozumienie specyficznych potrzeb każdej grupy produktów, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do zastosowań nieadekwatnych do danej sytuacji.

Pytanie 17

Oblicz koszt materiałów florystycznych niezbędnych do wykonania girlandy bożonarodzeniowej.

Lp.Nazwa materiałuJednostka miaryIlośćCena jednostkowa [zł]
1.Gałązki jodłoweszt.181,50
2.Zielony drut florystyczny na szpulceszt.0,58,00
3.Susz egzotycznyszt.252,50
4.Klej na gorącoszt.12,00

A. 134,55 zł
B. 85,50 zł
C. 95,50 zł
D. 101,50 zł
Podane odpowiedzi, które nie są zgodne z prawidłowym wynikiem, mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia procesu obliczania kosztów materiałów florystycznych. W przypadku koncepcji gdzie koszt wynosi 101,50 zł, 85,50 zł czy 134,55 zł, można zauważyć, że te wartości najprawdopodobniej są efektem błędnego zsumowania kosztów jednostkowych lub pominięcia niektórych elementów potrzebnych do wykonania girlandy. Często zdarza się, że przy obliczeniach nie uwzględnia się wszystkich potrzebnych materiałów lub ceny jednostkowe są błędnie określone. Dzieje się tak szczególnie w sytuacjach, gdy brak jest systematyczności w podejściu do kosztorysowania, co prowadzi do niezgodności w finalnych obliczeniach. Zrozumienie, że każdy materiał, jaki wykorzystujemy w projekcie, ma swoją cenę, a ich suma daje całkowity koszt, jest kluczowe. Często również nieuwzględnianie dodatkowych wydatków, takich jak transport czy pakowanie, może prowadzić do nieprecyzyjnych oszacowań. W branży florystycznej, dokładne i rzetelne podejście do kalkulacji kosztów jest niezbędne nie tylko dla właściwego planowania budżetu, ale także dla zagwarantowania jakości wykonania projektu i satysfakcji klienta.

Pytanie 18

Zaleca się przesadzanie roślin ozdobnych w pomieszczeniach

A. gdy kwitną
B. na wiosnę
C. w okresie jesieni
D. w czasie odpoczynku
Przesadzanie roślin doniczkowych wiosną jest zalecane, ponieważ jest to okres, w którym większość roślin zaczyna aktywnie rosnąć po zimowym okresie spoczynku. Wiosna to czas, w którym rośliny zaczynają pobierać więcej składników odżywczych z gleby, co sprzyja ich regeneracji po stresie związanym z przesadzaniem. Przesadzając rośliny w tym okresie, zapewniamy im odpowiednie warunki do adaptacji w nowym podłożu, co jest kluczowe dla ich zdrowia. Warto zwrócić uwagę na to, aby wybrać odpowiednią mieszankę ziemi, dostosowaną do specyficznych potrzeb danej rośliny. Na przykład, dla sukulentów zaleca się podłoże o dużej przepuszczalności, natomiast dla roślin tropikalnych, takich jak fikus, lepsze będą podłoża bogate w organiczne składniki. Dodatkowo, przesadzanie roślin wiosną pozwala na ich lepsze rozmnażanie, ponieważ w tym czasie następuje intensyfikacja procesów wzrostu, co sprzyja ukorzenianiu się ewentualnych sadzonek. Zgodnie z zasadami dobrej praktyki ogrodniczej, warto również dbać o to, aby podczas przesadzania usunąć martwe lub chore korzenie, co przyczyni się do zdrowego wzrostu rośliny.

Pytanie 19

Zadaniem florysty jest przygotowanie dekoracji na stół weselny o długości 3 metrów. Które działanie będzie najodpowiedniejsze?

A. Stworzenie podłużnej kompozycji z kwiatów i zieleni, rozciągającej się wzdłuż całego stołu
B. Umieszczenie jednego dużego bukietu pośrodku stołu
C. Przygotowanie dekoracji z pojedynczych kwiatów w miniwazonikach rozstawionych nieregularnie
D. Rozsypanie płatków róż bez żadnej przemyślanej kompozycji
Podłużna kompozycja kwiatowa rozciągnięta wzdłuż stołu weselnego to zdecydowanie najlepszy wybór przy dekoracji tak długiej powierzchni. W praktyce florystycznej i według branżowych standardów, stoły o długości powyżej dwóch metrów wymagają dekoracji, która zapewni spójność wizualną, a jednocześnie nie będzie przeszkadzać gościom w rozmowie ani w spożywaniu posiłków. Podłużna forma kompozycji – często niska, rozłożysta, z żywą dynamiką zieleni i kwiatów – pozwala na równomierne rozłożenie akcentów florystycznych, tworzy efekt ciągłości, a także podkreśla uroczysty charakter wydarzenia. Tego typu aranżacje stosuje się na weselach, bankietach i innych dużych imprezach, gdzie stół jest miejscem centralnym. Dodatkowym atutem jest to, że każdy gość, niezależnie od miejsca przy stole, ma kontakt z dekoracją, co poprawia odbiór estetyczny całej uroczystości. Moim zdaniem, takie rozwiązanie to po prostu klasyk florystyki eventowej – sprawdza się za każdym razem, jest efektowne, praktyczne i bardzo eleganckie. Warto pamiętać też o tym, by kompozycja nie była zbyt wysoka i nie utrudniała widoczności – to kolejny element profesjonalizmu w tej branży.

Pytanie 20

Jakie z poniższych symptomów są typowe dla szarej pleśni?

A. Brunatne plamy na dolnej stronie liścia, mączysty osad w miejscach plam.
B. Ciemne plamki z białą ramką na liściach.
C. Różowy osad wyłącznie na dolnej części liścia.
D. Biały, mączysty osad na obu stronach liścia.
Biały mączysty nalot po obu stronach blaszki liściowej oraz ciemne plamy z białą obwódką na blaszkach liściowych to objawy, które mogą być mylone z innymi chorobami grzybowymi, ale nie są charakterystyczne dla szarej pleśni. Biały nalot zazwyczaj wskazuje na obecność mączniaka, który jest zupełnie innym patogenem, często rozwijającym się w warunkach wysokiej wilgotności, ale w przeciwieństwie do szarej pleśni nie prowadzi do występowania brunatnych plam. Ciemne plamy z białą obwódką sugerują z kolei infekcję wywołaną przez inne grzyby, takie jak Alternaria, które atakują rośliny w różnych stadiach wzrostu, ale nie są powiązane ze szarą pleśnią. Różowy nalot wyłącznie na spodniej stronie blaszki liściowej to objaw innej choroby, najczęściej wywołanej przez grzyby z rodzajów Fusarium lub Penicillium. Ważne jest, aby dokładnie różnicować objawy chorób roślin, ponieważ użycie niewłaściwych środków ochrony roślin może prowadzić do nieefektywnej walki z patogenami, a także do rozwijania odporności patogenów na środki chemiczne. Dobrze jest zatem zasięgnąć porady specjalistów lub korzystać z profesjonalnych źródeł wiedzy na temat ochrony roślin, aby skutecznie zarządzać ich zdrowiem.

Pytanie 21

Jakie rodzaje pojemników są najbardziej odpowiednie do wystroju barokowego?

A. Amfory ceramiczne oraz kosze z wikliny
B. Słoiki aptekarskie oraz gliniane dzbany
C. Urny alabastrowe i ciężkie wazony porcelanowe
D. Rogi obfitości i naczynia porcelanowe z etruskimi zdobieniami
Jakbyś wybrał inne pojemniki, jak ceramiczne amfory, wiklinowe kosze, słoje aptekarskie albo gliniane konwie, to pokazuje, że możesz mieć trochę błędne wyobrażenie o baroku. Barok ma to do siebie, że stawia na detale i luksus, więc potrzebuje materiałów wysokiej jakości, jak alabaster i ciężka porcelana. Amfory ceramiczne mogą wydawać się fajne, ale mają prostszą formę i to nie oddaje tego bogactwa, które jest w baroku. Wiklina to w ogóle zbyt rustykalne rozwiązanie i nie pasuje do formalności baroku, który woli eleganckie i solidne rzeczy. Słoje aptekarskie i gliniane konwie, mimo, że mogą być ciekawe, nie pasują do tej wystawności i przepychu, które są w barokowych wnętrzach. Często mylimy różne style i to prowadzi do wyboru rzeczy, które nie pasują do baroku. Dobrze jest zrozumieć, co dany styl wymaga i jakie materiały są w nim preferowane, bo to klucz do spójnej i eleganckiej aranżacji, a tu niestety tego nie udało się osiągnąć.

Pytanie 22

Elementy roślinne, które są żywe, przyczepia się do okrągłej konstrukcji z drutu

A. klejem na zimno
B. taśmą montażową
C. taśmą gumową
D. klejem termozgrzewalnym
Klejenie żywych elementów roślinnych do okrągłej konstrukcji z drutu za pomocą kleju na zimno jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem, ponieważ ten rodzaj kleju zapewnia delikatne połączenie, które nie uszkadza struktury roślin. Klej na zimno charakteryzuje się niską temperaturą aplikacji, co jest kluczowe, aby uniknąć uszkodzenia komórek roślinnych, które mogą być wrażliwe na wysoką temperaturę. Używanie kleju na zimno ułatwia także późniejsze rozdzielanie elementów roślinnych w razie potrzeby, co jest istotne w kontekście aranżacji florystycznych, gdzie wiele kompozycji może wymagać zmian. W praktyce, kleje na zimno, takie jak klej na bazie wody czy naturalne kleje roślinne, mogą być wykorzystywane do mocowania kwiatów, liści lub innych części roślinnych do różnych podłoży. Dobrą praktyką jest również testowanie kleju na małych fragmentach roślin, aby ocenić jego działanie przed pełnym zastosowaniem. W branży florystycznej, stosując kleje na zimno, można zapewnić trwałość kompozycji oraz zachować ich estetykę przez dłuższy czas.

Pytanie 23

Przygotowując kompozycję okolicznościową w sezonie zimowym do krótkiego transportu, powinno się ją zapakować

A. w gruby papier
B. w pudełko kartonowe
C. w folię polietylenową
D. w sztywny celofan
Wybór grubej papieru jako materiału opakowaniowego dla wiązanki okolicznościowej w okresie zimowym jest uzasadniony z kilku powodów. Gruby papier charakteryzuje się odpowiednią sztywnością oraz zdolnością do ochrony kompozycji kwiatowej przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak niskie temperatury i wilgoć. Ponadto, jego porowatość umożliwia cyrkulację powietrza, co jest kluczowe dla utrzymania świeżości kwiatów. W praktyce, gruby papier często wykorzystuje się w florystyce, ponieważ nie tylko zapewnia estetyczny wygląd, ale także skutecznie chroni delikatne rośliny podczas transportu. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, zaleca się dodatkowo zabezpieczenie dna opakowania przed wilgocią, co można osiągnąć poprzez użycie odpowiednich materiałów izolacyjnych. Właściwe zapakowanie zwiększa trwałość wiązanki oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania jej atrakcyjności.

Pytanie 24

Jak najlepiej transportować ozdobę ślubną w formie wianka do klienta?

A. w poziomie, pomiędzy warstwami folii bąbelkowej
B. w kartonie, umieszczoną pomiędzy dwiema warstwami tektury falistej
C. w pionie, owiniętą folią bąbelkową
D. w kartonie, wyłożonym delikatnym papierem
Odpowiedź, że ozdobę ślubną w formie wianka najlepiej przewozić w kartonie, wyłożonym miękkim papierem, jest słuszna ze względu na kilka kluczowych aspektów ochrony i prezentacji produktu. Wianki, będące delikatnymi kompozycjami florystycznymi, wymagają szczególnej troski podczas transportu, aby uniknąć uszkodzeń strukturalnych i wizualnych. Wykorzystanie kartonu jako materiału transportowego zapewnia odpowiednią sztywność oraz ochronę przed zewnętrznymi wpływami, takimi jak uderzenia czy wibracje. Miękki papier służy jako dodatkowa warstwa amortyzująca, absorbując wszelkie wstrząsy oraz zapobiegając otarciom i zgnieceniom. Praktycznym zastosowaniem tej metody jest na przykład transport wianków na uroczystości ślubne, gdzie estetyczny wygląd jest kluczowy. Stosując tę metodę, można również łatwo zorganizować większe zamówienia, zapewniając bezpieczeństwo transportowanych egzemplarzy. W branży florystycznej standardem jest również stosowanie opakowań, które umożliwiają wentylację, co zapobiega wilgoceniu i psuciu się roślin. Z tego powodu wybór kartonu i miękkiego papieru wpisuje się w najlepsze praktyki transportowe, które zapewniają satysfakcję klientów oraz wysoką jakość dostarczanych produktów.

Pytanie 25

Aby stworzyć florystyczną dekorację dla pudełka z upominkiem, można zastosować

A. floret
B. mini deco
C. mikrofon
D. table deco
Mini deco to termin odnoszący się do dekoracji w stylu minimalistycznym, które można wykorzystać do ozdabiania pudełek z prezentami. Ta forma dekoracji charakteryzuje się prostotą i elegancją, co sprawia, że idealnie nadaje się do stylowych, nowoczesnych prezentów. W praktyce można użyć mini deco w postaci drobnych kwiatów, zielonych liści, a także innych elementów florystycznych, które w subtelny sposób podkreślą estetykę opakowania. Kluczowe jest, aby dekoracje były dobrze dobrane kolorystycznie i stylistycznie do całości prezentu, co stanowi ważny element sztuki pakowania. Stosowanie mini deco jest zgodne z aktualnymi trendami w branży florystycznej, które promują naturalność i prostotę. Dobre praktyki obejmują również dbanie o to, aby użyte materiały były ekologiczne i łatwe do przetworzenia, co staje się coraz bardziej cenione przez współczesnych konsumentów. Dzięki odpowiednio dobranym elementom mini deco, każde pudełko z prezentem może stać się unikalnym dziełem sztuki, które przyciąga uwagę i nadaje się na wyjątkowe okazje.

Pytanie 26

Na zasolenie podłoża szczególnie wrażliwa jest

A. róża
B. pelargonia
C. chryzantema
D. poinsecja
Chociaż chryzantema, poinsecja i pelargonia są popularnymi roślinami ozdobnymi, nie wykazują one tak dużej wrażliwości na zasolenie podłoża jak róża. Na przykład, chryzantema (Chrysanthemum spp.) jest rośliną dość odporną na różne warunki glebowe, w tym na umiarkowane zasolenie, co czyni ją idealnym wyborem do rozmaitych środowisk ogrodowych. Poinsecja (Euphorbia pulcherrima) również zyskuje na popularności w okresie świątecznym, ale jej preferencje co do gleby są bardziej elastyczne niż w przypadku róży, co sprawia, że jest mniej narażona na negatywne skutki zasolenia. Pelargonia (Pelargonium spp.) z kolei jest rośliną, która toleruje zasolenie, co czyni ją odpowiednią do ciepłych, suchych warunków, w jakich często jest uprawiana. Typowym błędem jest mylenie odporności na zasolenie z wrażliwością, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów roślinnych w ogrodach. Aby skutecznie dobierać rośliny do konkretnych warunków glebowych, należy zrozumieć ich wymagania dotyczące pH oraz zawartości soli. Zastosowanie roślin, które są mniej wrażliwe na zasolenie, może prowadzić do lepszej adaptacji w trudnych warunkach glebowych i zmniejszyć straty oraz koszty związane z pielęgnacją roślin w ogrodzie.

Pytanie 27

Kocanki ogrodowe (nieśmiertelniki) powinno się zbierać do suszenia metodą zielarską w fazie

A. pełnego rozkwitu
B. całkowicie zamkniętych pąków
C. lekko otwartych kwiatostanów
D. dojrzałych owocostanów
Zbieranie kocanek ogrodowych w fazie całkowicie zamkniętych pąków jest nieoptymalne, ponieważ w tym stadium kwiaty nie mają jeszcze rozwiniętego aromatu ani pełnych właściwości leczniczych. Pąki, które nie są jeszcze otwarte, są w stanie spoczynku i nie uwalniają substancji aromatycznych, co obniża jakość suszonych ziół. Podobnie, zbiór w fazie pełnego rozkwitu, choć może wydawać się atrakcyjny ze względu na wspaniały wygląd kwiatów, prowadzi do szybkiego zasychania i utraty jakości. W momencie pełnego rozkwitu, kwiaty mogą być już na etapie degradacji, co skutkuje obniżeniem zawartości aktywnych składników. Co więcej, zbieranie dojrzałych owocostanów jest niewłaściwe, ponieważ owoce nie są wykorzystywane w tradycyjnym suszeniu kocanek, a ich zbiór nie przyczynia się do produkcji suszonych ziół. Powszechnym błędem w myśleniu jest przekonanie, że im bardziej rozwinięty kwiat, tym lepsza jakość, podczas gdy w rzeczywistości kluczowe jest uchwycenie momentu, gdy roślina jest w optymalnej kondycji przed całkowitym rozkwitem. Dlatego ważne jest, aby edukować się na temat cyklu rozwojowego kocanek i metod zbioru, aby uzyskać produkty o wysokiej wartości terapeutycznej oraz estetycznej.

Pytanie 28

Jak zabezpiecza się końce łodyg storczyków w dekoracji ślubnej w kształcie mufki?

A. metodą watowania
B. techniką woskowania
C. owijając taśmą plastelinową
D. owijając taśmą kotwiczną
Woskowanie storczyków to naprawdę fajna technika, używana w florystyce, szczególnie przy okazji ślubów. To nie tylko ładnie wygląda, ale też pomaga zabezpieczyć rośliny, żeby nie traciły wilgoci i były mniej narażone na szkodniki. Ten wosk tworzy taką ochronną powłokę, dzięki czemu kwiaty dłużej zachowują świeżość. Moim zdaniem, jest to bardzo ważne, zwłaszcza w takich chwilach jak ceremonia ślubu, gdzie świeże kwiaty to podstawa. Woskowanie można też łączyć z innymi metodami, jak na przykład hydratacja, co sprawia, że rośliny są jeszcze lepiej przygotowane do użycia w bukietach. Warto się tym zainteresować, bo to naprawdę pomaga w tworzeniu pięknych kompozycji.

Pytanie 29

Owoce w postaci zdrewniałych szyszek występują u

A. katalpy
B. olchy
C. leszczyny
D. wiązy
Wybór odpowiedzi dotyczących wiązów, leszczyn czy katalp nie uwzględnia unikalnych cech owocostanów olch. Wiązy (Ulmus) produkują owoce w postaci małych, płaskich orzeszków, które są przystosowane do rozprzestrzeniania przez wiatr, ale nie mają zdrewniałej formy charakterystycznej dla olch. Leszczyna (Corylus avellana) wytwarza owoce w postaci orzechów, które są otoczone miękką osłoną, co jest zupełnie inną strategią reprodukcyjną. Katalpa (Catalpa) z kolei produkuje długie strąki, które zawierają nasiona z puchowatymi strukturami, co również nie przypomina owocostanów zdrewniałych szyszek. Często błędny wybór odpowiedzi wynika z mylnego utożsamiania różnych typów owocostanów z ich funkcjami ekologicznymi. Znajomość biologii tych rodzajów roślin oraz ich owocostanów jest kluczowa dla zrozumienia różnorodności botanicznej i ekologicznej w naszych ekosystemach. Specjalistyczna wiedza na temat morfologii owoców roślin jest niezbędna dla botanistów i ekologów zajmujących się zarządzaniem bioróżnorodnością, a pomyłki w tej materii mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących ich roli w ekosystemach.

Pytanie 30

Jakie akcesorium służy do mocowania świecy w wieńcu adwentowym?

A. autorondella
B. floret
C. garnet
D. candleholder
Odpowiedzią, która prawidłowo odpowiada na pytanie o mocowanie świecy w wieńcu adwentowym, jest 'candleholder', czyli świecznik. Świeczniki są specjalnie zaprojektowanymi elementami, które służą do stabilnego i bezpiecznego umiejscowienia świec. W kontekście wieńca adwentowego, świecznik odgrywa kluczową rolę, ponieważ zapewnia odpowiednią podporę i stabilność świec, które są palone podczas adwentu. Dobre praktyki wskazują, że świeczniki powinny być wykonane z materiałów ognioodpornych oraz mieć odpowiednią konstrukcję, aby zapobiegać przegrzaniu się i ewentualnym pożarom. W wielu przypadkach świeczniki są również projektowane w sposób, który minimalizuje ryzyko przypadkowego przewrócenia się świecy, co jest szczególnie istotne w kontekście domowego użytku. Użycie świecznika poprawia nie tylko bezpieczeństwo, ale także estetykę wieńca, tworząc harmonijną kompozycję, która wpisuje się w ducha adwentu. Warto pamiętać, że odpowiednie mocowanie świec jest kluczowe dla zachowania tradycji oraz podkreślenia symboliki światła w tym szczególnym okresie roku.

Pytanie 31

Aby stworzyć bukiet ślubny o wyglądzie spływającym, należy wykorzystać gatunek

A. Eryngium planum
B. Dianthus barbatus
C. Celosia argentea
D. Amaranthus caudatus
Eryngium planum, znane jako chaber, to roślina, która mimo swojej atrakcyjności, nie jest odpowiednia do tworzenia bukietów o charakterze spływającym. Chociaż jej kwiaty są ciekawe i mogą być używane jako element dekoracyjny w kompozycjach bukietowych, ich forma jest bardziej sztywna i nie sprzyja uzyskaniu efektu opadającego. W praktyce florystycznej ważne jest, aby wybierać gatunki, które naturalnie mają zwisające kwiatostany, co nie jest przypadkiem eryngium. Dodatkowo, celosia argentea, choć popularna w bukietach, charakteryzuje się bardziej zwartą strukturą kwiatostanów, co również nie jest zgodne z zamierzonym efektem spływania. Z kolei dianthus barbatus, czyli goździk brodaty, jest rośliną o krótszych łodygach i pełnych kwiatach, co czyni go bardziej odpowiednim do klasycznych bukietów, ale nie do kompozycji spływających. Wybór niewłaściwych gatunków może prowadzić do trudności w osiągnięciu zamierzonego efektu wizualnego, co jest kluczowe w profesjonalnej florystyce. Florystyka wymaga zrozumienia, jak różne gatunki zachowują się w kompozycjach, a brak tej wiedzy może skutkować nieudanymi aranżacjami, które nie spełniają oczekiwań klientów. Dlatego tak ważne jest, aby przy tworzeniu bukietów ślubnych kierować się nie tylko estetyką, ale także funkcjonalnością wybranych roślin.

Pytanie 32

Wśród znanych klas toksyczności najmniej niebezpieczne substancje stosowane w ochronie roślin wskazuje się cyfrą

A. IV
B. I
C. II
D. III
Klasa I toksyczności środków ochrony roślin to oznaczenie substancji o wysokiej toksyczności, które mogą wywoływać poważne skutki zdrowotne lub środowiskowe nawet przy minimalnym narażeniu. Wybór substancji z tej klasy do stosowania w rolnictwie wiąże się z koniecznością zachowania szczególnej ostrożności i przestrzegania rygorystycznych środków ochrony osobistej, co sprawia, że ich aplikacja wymaga znacznie większej odpowiedzialności. Klasa II obejmuje substancje umiarkowanie toksyczne, które również mogą stwarzać zagrożenie, ale ich efekty są mniej dramatyczne niż w przypadku klasy I. Odpowiedzi dotyczące klas III i IV również są mylące, ponieważ klasa III to substancje o niskiej toksyczności, ale nie tak niskiej jak klasa IV, co powoduje, że ich wykorzystanie w praktyce nie zawsze jest optymalne. Typowe myślenie, które prowadzi do wyboru substancji z wyższych klas toksyczności, często wynika z przekonania, że silniejsze działanie oznacza lepszą skuteczność, co może być mylne, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W rzeczywistości, substancje z klas IV mogą być zarówno skuteczne, jak i bezpieczne, co czyni je lepszym wyborem w długoterminowym zarządzaniu uprawami. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór środków ochrony roślin powinien być oparty na ich toksyczności, skuteczności oraz wpływie na zdrowie ludzi i ekosystemy, a nie jedynie na ich dostępności lub popularności na rynku.

Pytanie 33

W celu tworzenia elementów biżuterii florystycznej z drutu w formie ślimaka stosuje się

A. okrągłe cęgi
B. zaciągarkę
C. płaskie cęgi
D. taker
Użycie okrągłych cęgów przy tworzeniu biżuterii florystycznej z drutu w kształcie ślimaka to naprawdę ważna rzecz. Te cęgi mają taką konstrukcję, że łatwo można nimi formować drut, co daje efekt ładnych i symetrycznych kształtów. W praktyce, z ich pomocą artysta może wymyślić różne spirale i zawijasy, które tak naprawdę dodają biżuterii charakteru. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze dobrane cęgi są zdecydowanie bardziej wygodne w trzymaniu, co wpływa na komfort pracy i dokładność. Okrągłe cęgi można też stosować z różnymi rodzajami drutów – jak miedź, aluminium czy stal nierdzewna – więc są one mega uniwersalne dla każdego twórcy biżuterii.

Pytanie 34

Aby stworzyć jesienną dekorację w stylu rustykalnym, florysta może użyć kwiatów oraz owoców roślin:

A. przegorzanu, malwy, czyśćca
B. forsycji, słonecznika, lewkonii
C. miskanta, sasanki, miechunki
D. zatrwianu, ognika, jabłoni ozdobnej
Zatrwian, ognik i jabłoń ozdobna to idealne rośliny do stworzenia rustykalnej dekoracji jesiennej. Zatrwian, znany również jako immoralis, charakteryzuje się trwałymi kwiatami, które po wysuszeniu zachowują swój kolor i kształt, co czyni go świetnym materiałem do kompozycji, które mają trwać przez długi czas. Ognik, z kolei, jest rośliną o dekoracyjnych owocach, które dodają koloru i tekstury do aranżacji. Jabłoń ozdobna, ze swoimi atrakcyjnymi owocami i kwiatami, wprowadza naturalny urok, a także przyciąga uwagę swoim wyglądem. W rustykalnych dekoracjach można je łączyć z innymi elementami, takimi jak suszone zioła czy gałęzie, aby uzyskać harmonijną kompozycję. Przy projektowaniu dekoracji warto również pamiętać o zasadach kompozycji florystycznej, takich jak zasada trzech, aby uzyskać estetyczny efekt. Wykorzystanie tych roślin z pewnością podkreśli naturalny charakter dekoracji i wprowadzi ciepło jesiennego klimatu.

Pytanie 35

Liście przykwiatowe o intensywnej czerwieni są typowe dla

A. Strelitzia reginae
B. Zantedeschia aethiopica
C. Helichrysum bracteatum
D. Euphorbia pulcherrima
Euphorbia pulcherrima, czyli popularna poinsecja albo gwiazda betlejemska, to naprawdę fajna roślina. Ma ładne, czerwone przykwiatki, które ludzie często mylą z kwiatami, ale to tak naprawdę przekształcone liście. Służą one do przyciągania zapylaczy. Poinsecje są super na święta, można je znaleźć w wielu dekoracjach, zarówno w domach, jak i na zewnątrz. Kiedy uprawiasz tę roślinę, warto zwrócić uwagę na światło i wilgotność, bo jak się ją źle traktuje, to liście mogą opadać i tracą kolor. Z mojego doświadczenia wiem, że florystom i ogrodnikom przyda się znać potrzeby tych roślin, bo to naprawdę ważne, zwłaszcza w czasie świąt, gdy wszędzie królują. W wielu kulturach poinsecje to symbol Bożego Narodzenia, co jeszcze bardziej podkreśla ich rolę w dekoracjach.

Pytanie 36

W handlu konieczne jest stosowanie oznaczeń w odniesieniu do roślin, które

A. są wykorzystywane w zielarstwie
B. mają niewielkie znaczenie użytkowe
C. są silnie trujące
D. produkują jadalne owoce
Oznaczenia roślin silnie trujących są niezwykle istotne w obrocie handlowym z uwagi na kwestie zdrowotne i bezpieczeństwa. Rośliny te mogą powodować poważne skutki zdrowotne, a w niektórych przypadkach nawet śmierć. Dlatego zgodnie z przepisami prawa oraz normami branżowymi, takie jak Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, istotne jest, aby klienci byli świadomi potencjalnych zagrożeń związanych z tymi roślinami. Oznaczenia te powinny zawierać wyraźne informacje o toksyczności oraz zalecenia dotyczące postępowania w przypadku kontaktu z rośliną. Przykłady takich roślin to naparstnica purpurowa czy cis pospolity, które są nie tylko trujące, ale mogą być również używane w medycynie. Odpowiednie oznakowanie tych roślin pomoże w zapobieganiu wypadkom i promuje odpowiedzialne korzystanie z produktów roślinnych, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego.

Pytanie 37

Aby utrwalić rośliny w glicerynie, stworzono roztwór składający się z 1 części gliceryny oraz 2 części gorącej wody, a do każdego litra takiego roztworu dodano 0,6 g soli kuchennej. Ile należy użyć składników, aby przygotować 6 l roztworu do utrwalania roślin?

A. 4 l gliceryny, 2 l wody i 3,6 g soli
B. 2 l gliceryny, 4 l wody i 0,6 g soli
C. 4 l gliceryny, 2 l wody i 0,6 g soli
D. 2 l gliceryny, 4 l wody i 3,6 g soli
Odpowiedzi, które wskazują inne proporcje gliceryny, wody i soli, są nieprawidłowe z uwagi na błędne zrozumienie zasad mieszania roztworów. W przypadku niepoprawnych odpowiedzi często pojawia się mylenie zasad proporcjonalności, co prowadzi do nieodpowiednich ilości składników w roztworze. Na przykład, użycie 4 litrów gliceryny i 2 litrów wody nie uwzględnia właściwych proporcji 1:2, co skutkuje niewłaściwym stężeniem roztworu. Ponadto, dodanie soli w ilości 0,6 g lub 3,6 g do nieodpowiedniej ilości roztworu również może wpływać na właściwości chemiczne roztworu, co w konsekwencji obniża efektywność utrwalania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że sól nie jest istotnym składnikiem, co jest błędne, ponieważ sól kuchenną można uznać za stabilizator osmotyczny, który wpływa na zachowanie tkanek roślinnych. Typowym błędem myślowym jest również nieuwzględnienie całkowitej objętości roztworu, co prowadzi do źle obliczonych ilości składników. Zrozumienie właściwych proporcji oraz roli każdego składnika w roztworze jest kluczowe w praktycznych zastosowaniach naukowych oraz w laboratoriach zajmujących się botaniką.

Pytanie 38

Minimalna wysokość pojemnika dla drzew na tarasie powinna wynosić

A. 60 cm
B. 30 cm
C. 90 cm
D. 120 cm
Minimalna wysokość pojemnika dla drzew na tarasie powinna wynosić 60 cm, co jest zgodne z rekomendacjami specjalistów zajmujących się ogrodnictwem i projektowaniem zieleni miejskiej. Wysokość ta zapewnia odpowiednią przestrzeń dla systemu korzeniowego, co jest kluczowe dla prawidłowego wzrostu i zdrowia roślin. Pojemność gleby w pojemniku o wysokości 60 cm umożliwia lepsze zatrzymywanie wody oraz składników odżywczych, co jest istotne, szczególnie w warunkach miejskich, gdzie gleba jest często uboga w składniki odżywcze. Przykładowo, drzewa o większych bryłach korzeniowych, takie jak klon czy lipa, wymagają znacznie więcej przestrzeni, aby mogły się rozwijać. W praktyce, pojemnik o wysokości 60 cm należy wypełnić odpowiednią mieszanką substratu, która pomoże w zatrzymywaniu wilgoci oraz umożliwi korzeniom swobodny rozwój. Dodatkowo, warto pamiętać, że wysokość pojemnika wpływa również na stabilność rośliny, co jest szczególnie ważne w przypadku drzew o dużych koronach, które mogą być narażone na działanie wiatru.

Pytanie 39

Jakie urządzenie służy do stabilizacji roślin w pojemniku?

A. taśma kauczukowa
B. candleholder
C. pinholder
D. kenzan
Kenzan, znany też jako 'moździerz kwiatowy', to super przydatne narzędzie w japońskiej sztuce układania kwiatów, zwłaszcza w ikebanie. Ma prostą konstrukcję, bo to właściwie płaska podstawka z metalowymi kolcami. Te kolce są świetne, bo stabilizują łodygi i pozwalają na swobodne ich ustawienie w naczyniu. Dzięki temu możemy precyzyjnie aranżować rośliny, co jest mega ważne, gdy chcemy uzyskać ładną kompozycję. W praktyce kenzan jest naprawdę pomocny, bo łatwo zmieniać położenie kwiatów, co jest ważne podczas pracy nad aranżacją. Warto też wspomnieć, że korzystanie z kenzan jest zgodne z zasadami ikebany, które kładą nacisk na równowagę i harmonię. W florystyce uważa się, że kenzan to najlepszy sposób na trzymanie ciętych kwiatów, bo zapewnia im stabilność, a to wpływa na ich świeżość i estetykę na dłużej.

Pytanie 40

Właściciel balkonu z ekspozycją na południe zlecił obsadzenie pojemników rośliną o kwiatach w kolorze żółtym. Jaką roślinę powinien wybrać florysta do wypełnienia tych pojemników?

A. Bacopę
B. Plektrantus
C. Fuksję
D. Sanwitalię
Sanwitalia, znana również jako 'słonecznik letni' lub 'słonecznik lata', jest rośliną doskonale przystosowaną do warunków panujących na balkonach o wystawie południowej. Charakteryzuje się nie tylko pięknymi, żółtymi kwiatami, ale także dużą odpornością na intensywne nasłonecznienie oraz niewielką potrzebą wilgoci. Dzięki tym właściwościom jest idealnym wyborem do pojemników, które są narażone na silne słońce. Dodatkowo, sanwitalia często kwitnie przez całe lato, co zapewnia długotrwałą dekorację. W przypadku obsadzania balkonów istotne jest również, aby rośliny były łatwe w pielęgnacji oraz potrafiły przetrwać różnice temperatur, co sanwitalia z powodzeniem realizuje. W praktyce, florystom zaleca się łączenie sanwitalii z innymi roślinami jednorocznymi, co sprzyja uzyskaniu efektu kompozycyjnego. Warto również pamiętać o regularnym nawożeniu, aby Roślina ta mogła w pełni zaprezentować swoje walory estetyczne oraz zdrowotne.