Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 09:57
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 10:22

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na początku miesiąca w magazynie firmy zajmującej się produkcją odzieży stwierdzono zapas 5000 metrów materiału. W trakcie miesiąca zakupiono dodatkowo 2500 metrów materiału. Minimalny zapas konieczny do zapewnienia ciągłości produkcji wynosi 6000 metrów. Jaką wartość ma zapas nadwyżkowy?

A. 2500 m
B. 1000 m
C. 3500 m
D. 1500 m
Poprawna odpowiedź to 1500 metrów materiału, co oznacza, że po uwzględnieniu zapasu bieżącego i zakupów, mamy do czynienia z nadmiarem materiału. Na początku miesiąca w magazynie znajdowało się 5000 metrów materiału. Po dokupieniu dodatkowych 2500 metrów, łączny zapas wynosi 7500 metrów. Zapas bieżący, który zapewnia ciągłość produkcji, wynosi 6000 metrów, co oznacza, że nadmiar wynosi 7500 - 6000 = 1500 metrów. Zrozumienie pojęcia zapasu nadmiernego jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw i optymalizacji procesów produkcyjnych. W praktyce, zbyt duża ilość materiału może prowadzić do zwiększenia kosztów magazynowania, a także do przestarzałości surowców, co jest niepożądane w branży odzieżowej, gdzie trendy szybko się zmieniają. Dlatego umiejętność prawidłowego obliczania zapasów jest niezbędna dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Pytanie 2

Gdy zużycie pewnych dóbr zmienia się, a prognozy są obarczone błędami, to w celu uniknięcia braku w zapasie utrzymujemy zapas

A. nadmierny
B. bezpieczeństwa
C. bieżący
D. cykliczny
Wybór odpowiedzi związanych z zapasami cyklicznymi, bieżącymi czy nadmiernymi nie odpowiada na pytanie dotyczące strategii zabezpieczania się przed brakiem towaru w warunkach zmiennego zużycia. Zapas cykliczny to ilość materiałów, która jest gromadzona w celu zaspokojenia regularnych potrzeb produkcyjnych i nie jest odpowiedzią na nieprzewidywalne wahania popytu. Takie podejście może prowadzić do zaopatrzenia w towar, który nie zostanie wykorzystany w pełni, a co za tym idzie, generuje koszty przechowywania. Z kolei zapas bieżący odnosi się do dóbr, które są potrzebne w danym momencie do zaspokojenia bieżącego popytu i nie uwzględnia ryzyka braku towaru w przyszłości. Podejście to jest niewystarczające w sytuacji, gdy prognozy rynku są obarczone istotnym ryzykiem błędu. Ostatecznie zapas nadmierny może wydawać się atrakcyjną opcją, jednak wiąże się z nieefektywnością finansową, ponoszeniem dodatkowych kosztów magazynowania oraz ryzykiem przestarzałości dóbr. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednie zarządzanie zapasami wymaga zbalansowania pomiędzy optymalizacją kosztów a zapewnieniem dostępności towarów, co powinno prowadzić do zastosowania zapasu bezpieczeństwa jako skutecznej strategii w obliczu zmienności rynku.

Pytanie 3

Oblicz, jaka będzie wartość wskaźnika płynności produkcji, jeżeli czas pracy w trakcie jednej zmiany trwa 8 godzin, a czas przestoju zmierzony w ciągu dwóch zmian w danym dniu pracy wyniósł 2 godziny?

A. 25,0%
B. 75,0%
C. 50,0%
D. 87,5%
Aby zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są niepoprawne, warto przyjrzeć się dokładnie metodologii obliczania wskaźnika płynności produkcji. Wiele osób może błędnie przyjmować, że czas przestoju nie ma wpływu na całkowity czas pracy, co prowadzi do nadmiernego optymizmu w obliczeniach. Niekiedy, przy założeniu pełnego wykorzystania wszystkich godzin, można obliczyć wskaźnik jako 100% czasu pracy, co jest niepoprawne, gdyż ignoruje istotny fakt, jakim jest przestój. Z kolei inna koncepcja może zakładać, że przestoje są jedynie marginalne, co również wprowadza w błąd. Mimo że wyliczenia mogą prowadzić do wartości takich jak 25% czy 50%, odnoszą się one do niewłaściwych podstaw obliczeniowych, ignorując rzeczywisty wpływ przestojów na wydajność produkcji. Ważne jest, aby zrozumieć znaczenie dokładnych danych i ich wpływu na podejmowanie decyzji w zarządzaniu produkcją. Wartości te, zamiast odzwierciedlać sytuację produkcyjną, mogą prowadzić do błędnych wniosków, które mogą mieć poważne konsekwencje dla efektywności operacyjnej i rentowności zakładów produkcyjnych. W praktyce, każdy menedżer produkcji powinien dążyć do precyzyjnych obliczeń, aby móc skutecznie optymalizować procesy i podejmować świadome decyzje zarządzające.

Pytanie 4

Ustal miesięczną strukturę kosztów logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Rodzaj kosztuKwota kosztów (zł)
Koszty transportu obcego1500,00
Koszty transportu własnego4000,00
Koszty zapasów2500,00
Koszty funkcjonowania magazynów2000,00

A. Koszty transportu obcego 20%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 15%.
B. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 45%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
C. Koszty transportu obcego 10%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
D. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć typowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych wniosków o strukturze kosztów logistyki. W przypadkach, gdzie koszty transportu obcego wahają się od 15% do 20%, a koszty transportu własnego przekraczają 40%, pojawia się nieprawidłowość w alokacji zasobów. Przesunięcie większej części kosztów na transport własny może sugerować niezdolność przedsiębiorstwa do efektywnego wykorzystania zewnętrznych usług transportowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do zwiększenia kosztów operacyjnych. Ponadto, zawyżony udział kosztów zapasów, na przykład 35%, wskazuje na problem z nadmiernym gromadzeniem towarów, co jest sprzeczne z zasadami zarządzania zapasami. Efektywne zarządzanie zapasami powinno dążyć do minimalizacji kosztów, a nie ich zwiększania. Z kolei, zbyt niski udział kosztów funkcjonowania magazynów, wynoszący 15%, może wskazywać na zaniedbania w obszarze zarządzania magazynem, prowadząc do problemów z przestrzenią składowania i organizacją pracy. W praktyce, skuteczne zarządzanie kosztami logistyki wymaga zrozumienia dynamiki wszystkich elementów łańcucha dostaw oraz ich wzajemnych relacji, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i poprawy rentowności przedsiębiorstwa. Każdy element kosztów musi być starannie monitorowany i analizowany, aby zapewnić długofalowy rozwój i konkurencyjność na rynku.

Pytanie 5

Zasada, która nakazuje wydawanie w pierwszej kolejności jednostek ładunkowych z najkrótszym terminem ważności, określana jest jako

A. LIFO
B. FEFO
C. FIFO
D. LEFO
LEFO, czyli 'Last Expired, First Out', nie jest akceptowaną praktyką w zarządzaniu zapasami, szczególnie w kontekście produktów o ograniczonej trwałości. To podejście polega na wydawaniu najnowszych jednostek towarów, co jest sprzeczne z logiką zarządzania produktami, które mogą ulec przeterminowaniu. Tego typu strategia może prowadzić do niepotrzebnych strat, ponieważ starsze zapasy mogą nie zostać wykorzystane przed upływem ich daty ważności. LIFO, czyli 'Last In, First Out', jest z kolei metodą, która stawia na wydawanie najnowszych dostaw jako pierwszych, co również jest niewłaściwe w przypadku produktów spożywczych lub farmaceutycznych, gdzie kluczowe jest, aby najpierw zużyć najstarsze towary. Ta strategia jest często spotykana w branżach takich jak magazynowanie surowców, ale jej zastosowanie w kontekście produktów spożywczych prowadzi do wysokiego ryzyka utraty towarów. FIFO, 'First In, First Out', jest jeszcze jedną metodą, która skupia się na wydawaniu produktów w kolejności ich przyjęcia. Chociaż jest to lepsza strategia od LIFO i LEFO, w przypadku produktów z ograniczoną datą ważności może nie być wystarczająca. Właściwe podejście do zarządzania zapasami w takich sytuacjach wymaga zastosowania FEFO, które skutecznie minimalizuje ryzyko przeterminowania i marnotrawstwa. Warto zrozumieć, że stosowanie niewłaściwych metod zarządzania zapasami może prowadzić do zwiększonych kosztów operacyjnych oraz negatywnego wpływu na reputację firmy, co pokazuje znaczenie wdrażania odpowiednich praktyk branżowych w logistyce i zarządzaniu. Efektywne zarządzanie zapasami to kluczowy element strategii każdej organizacji, a wybór odpowiedniej metody ma bezpośredni wpływ na rentowność i efektywność operacyjną.

Pytanie 6

Identyfikacja towarów przy użyciu technologii RFID opiera się na

A. sygnale radiowym
B. analizie obrazu
C. rozpoznawaniu dźwięku
D. magnetycznej ścieżce
Techniki takie jak rozpoznawanie obrazu i rozpoznawanie głosu, mimo że są zaawansowanymi formami automatyzacji, nie są stosowane w kontekście identyfikacji towarów przy użyciu RFID. Rozpoznawanie obrazu polega na analizie wizualnej danych, co wymaga przetwarzania zdjęć lub wideo, a to z kolei wiąże się z ograniczeniami w zakresie szybkości oraz warunków oświetleniowych. W kontekście identyfikacji towarów, ta technologia może być używana do monitorowania, ale nie zastępuje systemów RFID, które oferują automatyczną i bezdotykową identyfikację. Z kolei rozpoznawanie głosu polega na interpretacji dźwięków i komend, co jest bardziej złożone i wymaga interakcji ze strony użytkownika, co nie sprawdza się w automatycznym śledzeniu towarów. Ścieżka magnetyczna, typowa dla kart magnetycznych, również nie ma zastosowania w RFID, gdyż technologia ta opiera się wyłącznie na komunikacji radiowej. Wprowadzenie w błąd może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad działania różnych technologii identyfikacji, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o ich funkcjonalności. Kluczowe jest zrozumienie, że RFID wykorzystuje fale radiowe do automatycznej identyfikacji, co czyni tę metodę efektywną i odpowiednią dla nowoczesnych systemów zarządzania supply chain.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Która ilustracja przedstawia wózek nożycowy elektryczny?

Ilustracja do pytania
A. Ilustracja D.
B. Ilustracja B.
C. Ilustracja A.
D. Ilustracja C.
Ilustracja D przedstawia wózek nożycowy elektryczny, który charakteryzuje się specyficzną konstrukcją umożliwiającą podnoszenie i opuszczanie platformy roboczej za pomocą mechanizmu nożycowego. Wózki te są powszechnie stosowane w magazynach oraz na placach budowy, gdzie wymagana jest efektywna obsługa towarów na różnych wysokościach. Elektryczny napęd platformy zapewnia większą wydajność i mniejsze zmęczenie operatora w porównaniu do wózków ręcznych. Wózki nożycowe elektryczne są zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 280, które regulują ich budowę oraz użytkowanie. Dodatkowo, zastosowanie wózków nożycowych elektrycznych przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, umożliwiając szybkie załadunki i rozładunki. Ponadto, dzięki ich mobilności i łatwości w manewrowaniu, stanowią one doskonały wybór dla pracy w wąskich przestrzeniach. W praktyce, operatorzy korzystają z takich wózków do transportu materiałów budowlanych, narzędzi czy innych towarów, co znacząco przyspiesza procesy logistyczne.

Pytanie 9

Do dystrybucji produktów spożywczych powinno się wykorzystać rodzaj dystrybucji

A. selektywną
B. zintegrowaną
C. intensywną
D. wyłączną
Selektywna dystrybucja, choć może być skuteczna w niektórych branżach, nie jest optymalnym rozwiązaniem dla artykułów spożywczych, które powinny być dostępne w jak najszerszym zakresie. Wybór kanałów dystrybucji na podstawie kryteriów jakościowych lub lokalizacji może ograniczać dostępność produktów, co w przypadku artykułów spożywczych nie sprzyja zwiększeniu ich sprzedaży. Użytkownicy często mylą selektywną dystrybucję z próbą zapewnienia ekskluzywności produktu, co w kontekście żywności może prowadzić do ograniczenia potencjalnego rynku. Z kolei dystrybucja wyłączna, przeznaczona dla ograniczonej grupy dystrybutorów, jest typowa dla produktów luksusowych lub specjalistycznych, a nie codziennych artykułów spożywczych, które powinny być dostępne dla szerokiego kręgu konsumentów. Zintegrowana dystrybucja, chociaż interesująca, niekoniecznie odpowiada na potrzeby branży spożywczej, gdzie kluczowe jest szybkie i efektywne dostarczanie produktów do jak najszerszej grupy odbiorców. Użytkownicy mogą błędnie zakładać, że selektywna lub wyłączna dystrybucja zwiększy prestiż marki, co w przypadku produktów powszechnego użytku, takich jak żywność, może prowadzić do utraty klientów i ich preferencji na rzecz konkurencyjnych, bardziej dostępnych produktów.

Pytanie 10

Jaką wadą charakteryzuje się transport lotniczy?

A. szybkość obsługi celnej
B. częstotliwość przewozu
C. wysoki koszt przewozu
D. szybkość przewozu
Częstotliwość przewozu, szybkość przewozu oraz szybkość obsługi celnej to elementy, które mogą być postrzegane jako zalety transportu lotniczego, a nie cechy ujemne. Częstotliwość przewozu jest zazwyczaj wyższa w przypadku transportu lotniczego w porównaniu do innych metod, co oznacza większą elastyczność i dostępność dla klientów. Często linie lotnicze oferują dziesiątki rejsów dziennie na popularnych trasach, co ułatwia planowanie i organizację transportu. Szybkość przewozu jest jedną z największych zalet transportu lotniczego, umożliwiając dostarczanie towarów w znacznie krótszym czasie niż w przypadku transportu morskiego czy drogowego. Na przykład przesyłki między Europą a Azją mogą być dostarczane w ciągu kilku dni zamiast tygodni. Również szybkość obsługi celnej w przypadku transportu lotniczego jest zazwyczaj wyższa, co wynika z nowoczesnych technologii i procedur, które przyspieszają proces odprawy. W związku z tym, stwierdzenie, że te cechy są negatywne, może wynikać z niepełnego zrozumienia charakterystyki transportu lotniczego oraz błędnego postrzegania jego zalet, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących jego efektywności w kontekście łańcucha dostaw.

Pytanie 11

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. transportu intermodalnego
B. controlingu usług transportowych
C. transportu bimodalnego
D. outsourcingu usług transportowych
Outsourcing usług transportowych to strategia, w której firma zleca realizację transportu zewnętrznemu dostawcy, w tym przypadku firmie transportowej. Takie podejście pozwala przedsiębiorstwom skoncentrować się na swojej podstawowej działalności, zyskując jednocześnie dostęp do ekspertów w zakresie logistyki i transportu. Dzięki outsourcingowi firma może zmniejszyć koszty związane z utrzymywaniem własnej floty transportowej, a także skorzystać z elastyczności i możliwości skalowania, jakie oferują zewnętrzni dostawcy. Przykładem zastosowania outsourcingu może być sytuacja, w której producent potrzebuje wsparcia w dostarczaniu towarów do klientów, zwłaszcza w sezonach wzmożonego popytu. Współpraca z firmą transportową pozwala na optymalizację procesów logistycznych i lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują, że outsourcing powinien być realizowany z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz jakości usług, co przyczynia się do efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych.

Pytanie 12

Część zapasów znajdujących się na placu składowym została uszkodzona, za ten stan odpowiada

A. magazynier
B. planista
C. zaopatrzeniowiec
D. kontroler jakości
Magazynier jest osobą odpowiedzialną za nadzór nad stanem zapasów w magazynie, co obejmuje zarówno kontrolę ich jakości, jak i odpowiednie przechowywanie. To jego zadaniem jest zapewnienie, że towary są umieszczane i składowane w sposób, który minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia. W przypadku uszkodzeń, magazynier powinien być w stanie zidentyfikować przyczyny, takie jak niewłaściwe warunki składowania, błędy przy załadunku lub wyładunku, a także problemy z systemem transportowym wewnątrz magazynu. W praktyce oznacza to, że magazynierzy muszą przestrzegać procedur dotyczących obsługi towarów oraz norm branżowych, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na jakość zarządzania. Odpowiednie szkolenia i praktyki mogą znacząco wpłynąć na zmniejszenie strat związanych z uszkodzeniami. Na przykład, wdrożenie systemu FIFO (first in, first out) w magazynie może pomóc w minimalizacji ryzyka uszkodzeń towarów o krótszym terminie ważności, co jest kluczowe w branży spożywczej.

Pytanie 13

Który magazyn oferuje najniższy koszt wyładunku i składowania 12 t ładunku przez 7 dni (tydzień)?

MagazynCennik
I.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 10,00 zł/t/dzień
II.Wyładunek: 1,50 zł/t
Składowanie: 8,00 zł/t/dzień
III.Wyładunek: 2,00 zł/t
Składowanie: 6,00 zł/t/dzień
IV.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 40,00 zł/t/tydzień

A. Magazyn II.
B. Magazyn I.
C. Magazyn III.
D. Magazyn IV.
Analiza kosztów wyładunku i składowania 12 ton ładunku przez 7 dni w różnych magazynach może wydawać się skomplikowana, jednak kluczowe jest zrozumienie, dlaczego wybór innego magazynu może prowadzić do błędnych wniosków. Wybierając Magazyn I, II lub III, można popełnić kilka podstawowych błędów myślowych. Po pierwsze, błędna analiza kosztów może wynikać z niepełnych informacji o stawkach, które mogą różnić się w zależności od długości przechowywania lub ilości ładunku. Każdy z tych magazynów mógłby oferować atrakcyjne stawki wyładunku, jednak suma kosztów za całą operację jest kluczowa. Dodatkowo, brak znajomości standardów efektywności operacyjnej, takich jak zarządzanie przestrzenią czy logistyka wewnętrzna, może prowadzić do wyboru opcji, która na pierwszy rzut oka wydaje się korzystna, ale w rzeczywistości generuje wyższe koszty. Warto także zrozumieć, że koszty składowania mogą być zróżnicowane w zależności od lokalizacji magazynu, dostępności usług dodatkowych oraz jakości obsługi klienta. Inwestowanie w odpowiednią infrastrukturę i technologie, jak automatizacja procesów magazynowych, może przynieść długofalowe oszczędności i poprawić efektywność. Dlatego zawsze warto analizować różne aspekty operacyjne i nie opierać się wyłącznie na pojedynczych danych kosztowych, co może prowadzić do nietrafnych wyborów w logistyce.

Pytanie 14

Która z metod zarządzania zapasami umożliwia firmom produkcyjnym utrzymanie stanów magazynowych bliskich zera?

A. Just In Time
B. Quick Response
C. Efficient Consumer Response
D. Supply Chain Management
Supply Chain Management (SCM) to coś większego. To zarządzanie całym procesem dostaw - od surowców, przez produkcję, aż do gotowych produktów. SCM skupia się na optymalizacji całego łańcucha, ale nie zawsze chodzi o to, żeby mieć zapasy na zera. W praktyce, czasami trzeba te zapasy trzymać, jako taki bufor, żeby zabezpieczyć się przed niespodziankami, co jest w sprzeczności z JIT. Quick Response (QR) też jest strategią, która polega na szybkiej reakcji na zmiany popytu, zwłaszcza w handlu, ale też nie zawsze wiąże się z redukcją zapasów. QR może oznaczać szybkie dostawy, ale to nie znaczy, że zapasów nie ma. Co do Efficient Consumer Response (ECR), to koncentruje się na dostosowywaniu oferty do klientów i zwiększaniu efektywności procesu dostaw. Czasami jednak to też oznacza trzymanie pewnych zapasów, żeby móc zaspokoić popyt. Wiele osób myli cele i metody w zarządzaniu zapasami. Żeby efektywnie zarządzać, trzeba zrozumieć, że każda metoda ma swoje miejsce, a nie wszystkie prowadzą do tego samego celu - czyli minimalizacji zapasów. Wiedza o różnicach pomiędzy tymi podejściami jest kluczowa, jeśli chcemy dobrze zarządzać w firmie.

Pytanie 15

Wypadki w trakcie pracy w magazynie mogą być wynikiem

A. nieodpowiednich temperatur i poziomu wilgotności powietrza.
B. niewystarczającej liczby środków ochrony osobistej.
C. niedostatecznego stanu technicznego urządzeń przeładunkowych.
D. niedostatecznej ilości sprzętu gaśniczego w obiekcie.
Choć odpowiedzi dotyczące braku sprzętu gaśniczego, niewłaściwej temperatury i wilgotności powietrza oraz zbyt małej liczby środków ochrony indywidualnej mogą wydawać się związane z bezpieczeństwem w magazynie, nie są one kluczowymi przyczynami wypadków. Brak sprzętu gaśniczego może wpływać na bezpieczeństwo pożarowe, ale nie jest bezpośrednio związany z wypadkami mechanicznymi, które najczęściej są rezultatem awarii urządzeń przeładunkowych. Niewłaściwe warunki atmosferyczne, takie jak temperatura czy wilgotność, mogą wpływać na komfort pracy, jednak rzadko prowadzą do bezpośrednich wypadków. Z kolei niewystarczające środki ochrony indywidualnej są istotne, ale ich brak nie zawsze powoduje wypadki, a raczej może zwiększać ryzyko obrażeń w razie ich wystąpienia. Właściwe stosowanie środków ochrony osobistej nie zastąpi jednak sprawności technicznej używanego sprzętu. Często w kontekście bezpieczeństwa w magazynach myli się przyczyny i skutki, co prowadzi do błędnych wniosków o priorytetach w zarządzaniu ryzykiem. Kluczowe jest skupienie się na najważniejszych elementach wpływających na bezpieczeństwo pracy, a w przypadku magazynów, urządzenia przeładunkowe powinny być na czołowej pozycji w działaniach prewencyjnych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Głównym zamiarem udzielania pierwszej pomocy nie jest

A. obniżenie wydatków na odszkodowanie
B. przygotowanie do dalszej interwencji medycznej
C. ratowanie życia ludzkiego
D. minimalizacja skutków urazów lub choroby
Głównym celem udzielania pierwszej pomocy jest ochrona życia ludzkiego oraz ograniczenie skutków obrażeń lub choroby. Przygotowanie do dalszego postępowania lekarskiego również stanowi istotny element, ale nie może być traktowane jako główny cel. Przykładem jest sytuacja, gdy osoba ulega wypadkowi – ratownik najpierw zabezpiecza podstawowe funkcje życiowe poszkodowanego, takie jak oddech i krążenie, zanim przekaże go w ręce specjalistów medycznych. Osoby udzielające pierwszej pomocy powinny kierować się wytycznymi międzynarodowych organizacji zdrowotnych, takich jak Europejska Rada Resuscytacji, które postulują, że każda interwencja ma na celu ratowanie życia i minimalizowanie dalszych uszkodzeń. W praktyce, umiejętność szybkiego reagowania i stosowania podstawowych technik, jak resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) czy zabezpieczenie urazów, jest kluczowa dla poprawy rokowań pacjenta.

Pytanie 18

W magazynie, który przechowuje, należy stosować metodę FEFO wydań magazynowych

A. produkty spożywcze
B. urządzenia AGD
C. węgiel kamienny
D. metal
Metoda FEFO (First Expired, First Out) jest szczególnie istotna w kontekście przechowywania artykułów spożywczych, gdzie data ważności jest kluczowym czynnikiem determinującym bezpieczeństwo i jakość produktu. W systemie FEFO, zasada działania polega na tym, że najpierw wydawane są te produkty, które mają najkrótszy termin ważności. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko przeterminowania towarów oraz ogranicza straty związane z koniecznością utylizacji produktów, które straciły ważność. Przykładem zastosowania tej metody może być magazyn spożywczy, w którym przechowuje się świeże owoce, warzywa czy nabiał. Regularne monitorowanie dat ważności oraz rotacja towarów na podstawie tej metody stają się niezbędnymi praktykami zgodnymi z standardami HACCP, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Stosowanie FEFO w magazynach artykułów spożywczych jest standardem branżowym, który pozwala na efektywne zarządzanie zapasami oraz zwiększenie zaufania konsumentów do jakości oferowanej żywności.

Pytanie 19

Jaką wartość ma końcowy zapas towaru w sieci dystrybucji, jeżeli dostarczono 1 800 szt., początkowy zapas wynosił 2 000 szt., a klient odebrał 3 500 szt.?

A. 500 szt.
B. 300 szt.
C. 1 500 szt.
D. 1 700 szt.
Aby obliczyć zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, stosujemy prosty wzór: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku mamy do czynienia z zapasem początkowym wynoszącym 2000 sztuk, dostawą w wysokości 1800 sztuk oraz sprzedażą (odbiorem przez klienta) na poziomie 3500 sztuk. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: Zapas końcowy = 2000 + 1800 - 3500, co daje 300 sztuk. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w zarządzaniu zapasami, pozwala na efektywne planowanie oraz minimalizację ryzyka nadwyżek lub niedoborów towarów. W praktyce firmy stosują różne strategie zarządzania zapasami, takie jak Just-In-Time (JIT), aby utrzymać optymalne poziomy zapasów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Przykładowo, w przypadku sezonowego wzrostu popytu, odpowiednie prognozowanie i dostosowanie strategii zamówień mogą znacząco poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Pytanie 20

Spośród 20 dostaw materiałów do firmy 4 były niepełne, a 1 dostawa była opóźniona. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 75%
B. 80%
C. 25%
D. 10%
Wydaje się, że niepoprawne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego rozumienia wskaźnika niezawodności dostaw oraz jego obliczeń. Na przykład, odpowiedź wskazująca 25% sugeruje, że tylko jedna czwarta dostaw była niezawodna, co byłoby całkowicie niezgodne z podanymi danymi. W rzeczywistości, wskaźnik niezawodności powinien być obliczany na podstawie dostaw kompletnych, a nie na podstawie błędów w dostawach. Z kolei odpowiedzi 80% i 10% również nie uwzględniają pełnego obrazu sytuacji. Odpowiedź 80% może wydawać się poprawna, ale nie biorąc pod uwagę aspektu niekompletności, użytkownicy mogą mylnie przyjąć, że dostawy, które nie były terminowe są jedynie tymi, które są brane pod uwagę przy obliczaniu wskaźnika. Dobrą praktyką jest przyjęcie metody obliczeń, która uwzględnia różnorodne czynniki wpływające na jakość dostaw, takie jak czas, kompletność oraz zgodność z zamówieniem. W branży logistyki coraz częściej stosuje się bardziej złożone wskaźniki, które integrują różne aspekty jakości, co zapewnia lepszy wgląd w efektywność dostawców. W związku z tym, pomiar niezawodności dostaw powinien być holistyczny i obejmować zarówno jakość, jak i terminowość dostaw, co pozwala na bardziej adekwatną ocenę efektywności współpracy z dostawcami.

Pytanie 21

Kiedy towar z magazynu jest wysyłany na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez klienta, oznacza to, że hurtownia stosuje strategię

A. pull
B. docelowego poziomu zapasów
C. push
D. punktu zamawiania
Podejście, w którym towar z hurtowni jest wysyłany niezależnie od rzeczywistego zapotrzebowania klientów, jest określane jako strategia push. Model ten opiera się na prognozach i przewidywaniach dotyczących popytu, gdzie hurtownia produkuje oraz wysyła towary na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. Tego rodzaju strategia często prowadzi do nadprodukcji, co skutkuje dużymi zapasami, które mogą nie znaleźć odbiorców, a w rezultacie generują dodatkowe koszty magazynowania i obniżają rentowność. Ponadto, budowanie zapasów na podstawie prognoz jest obarczone ryzykiem nieprzewidywalnych zmian na rynku, co może prowadzić do strat i zastoju produktów. W przypadku punktu zamawiania, strategia ta koncentruje się na ustaleniu poziomu zapasów, przy którym składane są zamówienia, co niekoniecznie odzwierciedla prawdziwe zapotrzebowanie klienta. Z kolei strategia docelowego poziomu zapasów skupia się na utrzymywaniu określonego stanu magazynowego, co również może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami. W praktyce wiele firm, które stosują podejścia push, doświadczają problemów z rotacją towarów oraz wyzwaniami związanymi z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu zapasów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zamiast tego, praktyki oparte na strategii pull, takie jak Just in Time, pozwalają na bardziej elastyczne i efektywne podejście do zarządzania zapasami, co w dłuższej perspektywie przynosi większe korzyści finansowe i operacyjne.

Pytanie 22

Ogólny ciągły ruch, wskazujący na długoterminowy rozwój danej zmiennej, w przeciwieństwie do krótkotrwałych, takich jak zmiany sezonowe, określamy mianem

A. trendu
B. sezonowości
C. modelu Poissona
D. modelu Holta
Trend to po prostu kierunek, w którym coś się rozwija przez dłuższy czas. Moim zdaniem, analiza trendów jest super ważna w różnych dziedzinach, jak np. w marketingu czy ekonomii. Przykładem może być badanie sprzedaży w firmie. Jak widzimy, że sprzedaje się coraz więcej produktów przez dłuższy czas, to znaczy, że mamy do czynienia z pozytywnym trendem. To może oznaczać, że trzeba pomyśleć o zwiększeniu produkcji. W praktyce, żeby dobrze uchwycić trend, trzeba spojrzeć na dane z dłuższej perspektywy, bo krótkie wahania potrafią wprowadzać w błąd, szczególnie te wynikające z sezonowości. Spokojnie, zwracanie uwagi na trendy ma ogromne znaczenie, a świetnym przykładem jest branża technologiczna, gdzie zmiany w preferencjach klientów mogą pchnąć firmy do innowacji. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z narzędzi statystycznych, takich jak regresja, żeby prognozy były wiarygodniejsze.

Pytanie 23

Koncepcja, w której systemowo ustala się potrzeby w zakresie dystrybucji oraz planuje popyt na gotowe wyroby, to

A. ERP
B. MRP
C. LRP
D. DRP
Wybór odpowiedzi ERP, MRP lub LRP nie jest właściwy w kontekście pytania o systemowe określanie potrzeb dystrybucyjnych i planowanie popytu na produkty finalne. ERP (Enterprise Resource Planning) to szeroki system zarządzania, który integruje wszystkie aspekty działalności firmy, w tym finansowe, ludzkie i produkcyjne, ale nie koncentruje się bezpośrednio na planowaniu potrzeb dystrybucyjnych. MRP (Material Requirements Planning) jest narzędziem wykorzystywanym głównie w produkcji do planowania materiałów na podstawie zamówień i prognoz zapotrzebowania, ale jego zakres jest bardziej ograniczony i nie obejmuje w pełni zarządzania dystrybucją. LRP (Long Range Planning) dotyczy długoterminowego planowania strategicznego, które może obejmować różne aspekty działalności, ale nie jest ściśle związane z operacyjnym planowaniem zapotrzebowania na poziomie dystrybucji. Przy wyborze odpowiedzi na takie pytanie warto zwrócić uwagę na specyfikę terminów i ich zastosowanie w praktyce, ponieważ mylenie tych pojęć może prowadzić do nieefektywnego podejścia do zarządzania łańcuchem dostaw. Zrozumienie różnicy między tymi konceptami jest kluczowe w kontekście zdobywania wiedzy na temat logistyki i zarządzania operacyjnego.

Pytanie 24

Który znak manipulacyjny informuje nas, jak należy postępować z towarem zapakowanym w kartony, aby ochronić go przed zniszczeniem poprzez zgniecenie?

Ilustracja do pytania
A. Znak 2.
B. Znak 4.
C. Znak 1.
D. Znak 3.
Znak 2 to naprawdę ważny symbol w logistyce, bo jasno pokazuje, że trzeba obchodzić się z opakowaniami ostrożnie, żeby ich nie zgnieść. Ten znak jest zgodny z międzynarodowymi standardami, jak norma ISO 780, która określa, jak powinny wyglądać oznaczenia na paczkach. Przykład, w którym ten znak jest kluczowy, to transport delikatnych rzeczy, jak szkło czy elektronika. Gdyby opakowanie się zgnieciło, to mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń. Jak umieszczamy ten symbol na kartonach, to pracownicy w magazynach i przewoźnicy muszą być bardziej ostrożni przy załadunku i rozładunku, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru. Używanie takich znaków ostrzegawczych jest częścią dobrych praktyk w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Jak się je zignoruje, to może to prowadzić do strat finansowych i problemów z reputacją firmy.

Pytanie 25

Firmy zajmujące się dystrybucją towarów w hurtowniach oraz sklepach magazynują zapasy w swoich magazynach?

A. wytwórczych
B. handlowych
C. serwisowych
D. nabywczych
Odpowiedzi wskazujące na 'skupu', 'usługowych' oraz 'produkcyjnych' nie są zgodne z definicją działalności gromadzenia zapasów przez przedsiębiorstwa handlowe. Magazyny skupu służą do przechowywania surowców lub produktów przed ich dalszą sprzedażą, jednak nie są one miejscem, gdzie towar jest przygotowywany do sprzedaży detalicznej lub hurtowej. Magazyny usługowe koncentrują się na organizacji i przechowywaniu zasobów związanych z różnymi usługami, a nie na towarach, co sprawia, że nie odpowiadają specyfice przedsiębiorstw handlowych. Z kolei magazyny produkcyjne są dedykowane przechowywaniu surowców oraz półproduktów, które są wykorzystywane w procesach wytwórczych. W kontekście działalności handlowej, kluczowe jest zrozumienie, że zapasy są gromadzone w celu zapewnienia ciągłości dostaw oraz zaspokojenia potrzeb klientów. Przykładem typowego błędu myślowego jest mylenie funkcji magazynów; przedsiębiorstwa handlowe skupiają się na sprzedaży, co wymaga od nich efektywnego zarządzania zapasami handlowymi, nie zaś surowcami czy produktami w toku produkcji. Zrozumienie tego podziału jest istotne dla efektywnego planowania logistycznego oraz strategii zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 26

Świeże jabłka mogą być przechowywane w magazynie przez kilka miesięcy, gdy są trzymane w temperaturze

A. -10°C do -4°C
B. 0°C do 4°C
C. 5°C do 25°C
D. -4°C do 0°C
Niepoprawne odpowiedzi, takie jak 5°C do 25°C, -4°C do 0°C oraz -10°C do -4°C, bazują na nieporozumieniach dotyczących warunków przechowywania owoców. Temperatura 5°C do 25°C jest zbyt wysoka, co stwarza ryzyko przyspieszenia procesów dojrzewania i psucia się jabłek. W wyższych temperaturach dochodzi do intensywnej utraty wilgoci oraz szybkiej degradacji witamin, co znacząco obniża jakość owoców. Z kolei zakres -4°C do 0°C, mimo że teoretycznie mógłby wydawać się odpowiedni, zbyt niska temperatura może prowadzić do uszkodzeń komórkowych i odmiennych smaków, co negatywnie wpływa na ich walory organoleptyczne. Ostatecznie, temperatura -10°C do -4°C sprawia, że jabłka mogą zamarzać, co prowadzi do ich nieodwracalnych uszkodzeń. Należy pamiętać, że w przechowywaniu owoców kluczowe jest nie tylko ich chłodzenie, ale także odpowiednie zarządzanie wilgotnością i wentylacją. Właściwe warunki przechowywania są niezbędne dla zachowania jakości, a ich zaniedbanie powoduje nie tylko straty finansowe, ale również obniżenie jakości produktów. Dlatego zaleca się stosowanie standardów przechowywania, które uwzględniają specyfikę każdego rodzaju owoców.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Czynsz za powierzchnię magazynową jest wydatkiem

A. stałym związanym z utrzymywaniem zapasów
B. zmiennym związanym z utrzymywaniem zapasów
C. zmiennym związanym z uzupełnianiem zapasów
D. stałym związanym z uzupełnianiem zapasów
Opłata czynszu powierzchni magazynowej klasyfikowana jest jako stały koszt związany z utrzymaniem zapasów. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy w danym miesiącu przewożone są jakieś towary, czy też nie, koszt wynajmu powierzchni magazynowej pozostaje niezmienny. Praktycznie, takie stałe koszty mogą obejmować nie tylko czynsz, ale także koszty związane z ubezpieczeniem, utrzymaniem oraz administracją magazynu. W branży logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, kluczową rolę odgrywa efektywne planowanie kosztów stałych, które umożliwia przedsiębiorstwom przewidywanie wydatków oraz lepsze zarządzanie budżetem. Organizacje często stosują metody analizy kosztów, aby zrozumieć, jak te stałe wydatki wpływają na całkowity koszt utrzymania zapasów. Dzięki temu mogą podejmować świadome decyzje dotyczące zarządzania zapasami oraz optymalizacji miejsca w magazynie, co z kolei prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 30

W trakcie dnia roboczego firma zajmująca się napełnianiem oleju rzepakowego do butelek o objętości 0,75 litra napełnia 12 500 sztuk butelek. Jaką ilość litrów oleju zapasu zabezpieczającego powinno mieć przedsiębiorstwo, aby zagwarantować ciągłość produkcji przez 5 dni roboczych?

A. 12 500 litrów
B. 46 875 litrów
C. 37 500 litrów
D. 9 375 litrów
W przypadku podanych odpowiedzi, wiele osób może napotkać trudności w obliczeniach związanych z zapotrzebowaniem na olej. Na przykład, odpowiedzi takie jak 9 375 litrów czy 12 500 litrów mogą wynikać z niewłaściwego mnożenia lub niepełnego uwzględnienia czasu produkcji. Często myślenie o napełnianiu butelek jest mylone z ilością oleju potrzebną na jeden dzień bez uwzględnienia całkowitych wymagań na 5 dni. 9 375 litrów to wartość, która mogłaby odpowiadać tylko napełnieniu butelek przez jeden dzień, przy pomyłce w obliczeniach. Z kolei 12 500 litrów może sugerować, że ktoś nie pomnożył dziennego zużycia przez liczbę dni roboczych, co prowadzi do niedoszacowania zapasu. Z kolei 37 500 litrów jest także nieprawidłowe, ponieważ zastanawiając się nad tym, można zauważyć, że wynik ten pochodzi z błędnych założeń dotyczących dziennego zapotrzebowania i liczby dni pracy. Aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest dobrze zrozumienie podstawowych pojęć związanych z planowaniem produkcji i zarządzaniem zapasami. W praktyce, stosowanie technik takich jak analiza ABC lub just-in-time może znacząco poprawić efektywność w gospodarowaniu zasobami i minimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 31

W procesie projektowania supra- i infrastruktury systemu logistyki produkcyjnej można wyodrębnić kolejne cztery etapy. Na którym etapie projektowania (patrz tabela poniżej) ustala się harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego?

Etap IEtap IIEtap IIIEtap IV
dobór formy organizacji produkcjidobór sprzętu ładunkowego i określenie jego liczbydobór środków transportowych i określenie ich liczby oraz organizacja i planowanie transportu wewnętrznegoustalenie zapotrzebowania na powierzchnię magazynową oraz wyposażenie zaplecza technicznego
ABCD

A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego rzeczywiście ustala się na etapie III projektowania systemu logistyki produkcyjnej. Na tym etapie kluczowe jest właściwe dobranie środków transportowych, co ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną. Przykładowo, wybór odpowiednich wózków widłowych czy systemów transportu pneumatycznego powinien być zgodny z analizą przepływów materiałowych w zakładzie. W praktyce, dobór pojazdów musi uwzględniać nie tylko ich funkcjonalność, ale także bezpieczeństwo i ergonomię pracy. Ponadto, organizacja transportu wewnętrznego wymaga przemyślenia optymalizacji tras transportowych oraz synchronizacji z innymi procesami produkcyjnymi. Dobre praktyki w tej dziedzinie wskazują na konieczność implementacji systemów informatycznych do zarządzania logistyką, co może znacząco zwiększyć efektywność i zredukować koszty operacyjne.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Osoba odpowiedzialna za transport maszyn rolniczych za granicę musi dołączyć instrukcję wysyłkową, przygotowaną po jej otrzymaniu i zaakceptowaniu?

A. zamówienia
B. kontraktu przewozu
C. zlecenia spedycyjnego
D. dokumentu przewozowego
List przewozowy, umowa przewozu i zamówienie to dokumenty o innej funkcji i znaczeniu w procesie logistycznym. List przewozowy, który jest dowodem na przyjęcie towaru do transportu, jest dokumentem wystawianym przez przewoźnika, a nie spedytora. Zawiera on informacje o przesyłce, jednak nie stanowi podstawy do sporządzenia instrukcji wysyłkowej. Umowa przewozu reguluje warunki przewozu między przewoźnikiem a nadawcą, ale również nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących samej wysyłki. Z kolei zamówienie dotyczy zakupu towaru i nie ma bezpośredniego wpływu na proces transportu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów, co może prowadzić do nieprawidłowego przygotowania przesyłki. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko zlecenie spedycyjne zawiera pełne instrukcje i szczegóły operacyjne, które są niezbędne do zorganizowania skutecznej i bezpiecznej wysyłki towarów, a tym samym zapewnienia właściwej obsługi klienta i zgodności z obowiązującymi normami w branży spedycyjnej.

Pytanie 34

Jaką kwotę netto będzie kosztować usługa składowania 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w magazynie, jeżeli opłata za jedną pjł wynosi 15,00 zł, a magazyn zastosuje 20% narzut na zysk?

A. 180,00 zł
B. 140,00 zł
C. 120,00 zł
D. 300,00 zł
Wybór innych odpowiedzi opiera się na błędnych interpretacjach obliczeń związanych z kosztami przechowania. Koszt przechowywania jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 15,00 zł, co oznacza, że dla 10 pjł całkowity koszt wynosi 150,00 zł. Niepoprawne podejścia, takie jak uwzględnienie wyższych wartości lub zignorowanie narzutu zysku, prowadzą do błędnych wyników. Na przykład, odpowiedzi sugerujące wartości takie jak 300,00 zł mogą wynikać z błędnego zrozumienia całkowitych kosztów lub nadmiernego pomnożenia jednostkowych kosztów przez inną wartość. Często pojawiającym się błędem jest także nieuwzględnienie narzutu zysku, co prowadzi do obliczeń opartych wyłącznie na kosztach podstawowych. W kontekście zarządzania magazynem, kluczowe jest nie tylko zrozumienie kosztów operacyjnych, ale również umiejętność ich odpowiedniego przeliczenia na ceny usług, które uwzględniają zarówno koszty, jak i zysk. Bez tego, podejście do ustalania cen może być nieefektywne i prowadzić do strat finansowych.

Pytanie 35

Pas terenu przeznaczony do poruszania się pojazdów stanowi element infrastruktury

A. liniową.
B. transportową.
C. część.
D. lokalizacyjną.
Wybór odpowiedzi dotyczącej infrastruktury składowej, wysyłkowej lub punktowej sugeruje, że nie do końca rozumiesz różne rodzaje infrastruktury transportowej. Infrastruktura składowa to przecież miejsca, gdzie przechowujemy towary, jak magazyny czy terminale. Moim zdaniem to często mylenie transportu z logistyką, co jest zrozumiałe, ale w tym przypadku nieprawidłowe. Odpowiedź wysyłkowa dotyczy procesów dystrybucji, takich jak centra dystrybucji, a to znowu nie pasuje do definicji pasów terenu przeznaczonych do ruchu. Infrastruktura punktowa to z kolei obiekty, które są w jednym miejscu, jak stacje kolejowe czy porty, co też nie odnosi się do infrastruktury liniowej. Często mylimy formy transportu i ich funkcje, co prowadzi do błędnych wniosków. Warto zauważyć, że znajomość różnic między tymi rodzajami infrastruktury jest kluczowa, jeśli chcemy dobrze projektować systemy transportowe i nimi zarządzać. Dobrze zaprojektowana infrastruktura liniowa to podstawa sprawnej komunikacji i mobilności, a także ważny element zrównoważonego rozwoju społeczności.

Pytanie 36

Jaką wartość stawki za 1 km ustaliło przedsiębiorstwo transportowe, biorąc pod uwagę, że koszty stałe wyniosły 35 000 zł, koszty zmienne 5 000 zł, średni przebieg pojazdu to 20 000 km, a zysk wynosił 10%? (UWAGA: Na egzaminie w tym pytaniu przyznawany jest 1 punkt, niezależnie od odpowiedzi)

A. 4,50 zł/km
B. 3,50 zł/km
C. 4,40 zł/km
D. 3,80 zł/km
Obliczenia dotyczące stawki za kilometr mogą prowadzić do różnych błędnych wniosków, co w praktyce może znacząco wpłynąć na finanse przedsiębiorstwa przewozowego. Przyjęcie zbyt wysokiej stawki, jak 4,50 zł/km czy 4,40 zł/km, może wydawać się korzystne w krótkim okresie, jednak w dłuższej perspektywie może zniechęcić klientów i zmniejszyć konkurencyjność firmy. Z drugiej strony, przyjęcie zbyt niskiej stawki, jak 3,80 zł/km, może nie pokryć nawet kosztów operacyjnych, prowadząc do strat finansowych. Kluczowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie struktury kosztów oraz nieumiejętność ich analizy w kontekście całkowitych wydatków oraz oczekiwanego zysku. Warto zauważyć, że w branży przewozowej, precyzyjne obliczenie kosztów stałych i zmiennych jest niezbędne do ustalenia odpowiedniej stawki. Wiele firm popełnia błąd, ignorując znaczenie analizy rentowności, co może prowadzić do nieodpowiedniego ustalania cen, a w efekcie do finansowej niewydolności. Standardy i dobre praktyki mówią o konieczności regularnego przeglądania kosztów oraz dostosowywania stawek do zmieniających się warunków rynkowych oraz kosztowych, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu w branży przewozowej.

Pytanie 37

Jaką wartość ma zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, jeśli dostawa wynosiła 7 600 sztuk, zapas początkowy 2 200 sztuk, a klient odebrał 6 500 sztuk?

A. 3 300 szt.
B. 5 400 szt.
C. 1 100 szt.
D. 4 300 szt.
Aby obliczyć zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, należy zastosować odpowiednią formułę. Zapas końcowy można obliczyć, uwzględniając zapas początkowy, dostawę oraz ilość towaru odebranego przez klienta. W tym przypadku rozpoczniemy od dodania zapasu początkowego do dostawy: 2 200 szt. (zapas początkowy) + 7 600 szt. (dostawa) = 9 800 szt. Następnie odejmiemy ilość towaru odebranego przez klienta: 9 800 szt. - 6 500 szt. = 3 300 szt. To oznacza, że na koniec okresu w magazynie pozostaje 3 300 szt. towaru. Ta metoda obliczeń jest zgodna z zasadami zarządzania zapasami, które sugerują, że precyzyjne monitorowanie i kontrola stanu magazynowego są kluczowe dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa. Utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów pozwala na zminimalizowanie kosztów przechowywania oraz uniknięcie sytuacji braków towarowych, co może negatywnie wpływać na satysfakcję klientów oraz reputację firmy.

Pytanie 38

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

PrzenośnikRolkowyTaśmowyWibracyjnyŁańcuchowy
Maksymalne obciążenie20 kg150 kg10 kg200 kg
Maksymalna szerokość550 mm1 000 mm350 mm2 000 mm

A. Taśmowy.
B. Rolkowy.
C. Wibracyjny.
D. Łańcuchowy.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 39

Do szkodliwych czynników, które nie są uciążliwe, zalicza się

A. monotonię wykonywanej pracy
B. promieniowanie ultrafioletowe
C. wymuszoną postawę ciała podczas pracy
D. pracę w warunkach zwiększonej temperatury
Monotonna praca to zmora, prawda? Może psuć naszą efektywność i zdrowie psychiczne, ale nie jest uznawana za problem w kontekście zdrowia fizycznego. Raczej odbija się to na naszej motywacji i możemy wpaść w wypalenie. Z kolei, jeśli mówimy o złej postawie przy biurku, to może skutkować bólem kręgosłupa czy zespołem cieśni nadgarstka, więc raczej to jest uciążliwe niż mocno szkodliwe. W przypadku pracy w gorącym miejscu, możemy się przegrzać, co też jest niewygodne, ale nie zawsze aż tak groźne. A jeśli chodzi o promieniowanie UV, to tu sprawa jest poważniejsza, bo jego skutki mogą być dość szybkie i wyraźne – jak oparzenia. Jeśli nie rozróżnimy tych różnych rzeczy, to możemy nawalić w ocenie zagrożeń w pracy i podjąć złe decyzje w kwestii profilaktyki.

Pytanie 40

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
B. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
C. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
D. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
Magazyny logistyczne można klasyfikować według lokalizacji w kilka kategorii, z których najważniejsze to magazyny transportowo-spedycyjne, produkcyjne oraz handlowe. Magazyny transportowo-spedycyjne pełnią kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i efektywne zarządzanie towarami w trakcie ich transportu. Przykładem mogą być centra dystrybucyjne, które służą jako punkty przeładunkowe dla produktów. Magazyny produkcyjne są z kolei zintegrowane z procesami produkcji, co pozwala na efektywne składowanie surowców oraz półfabrykatów, a także wspomaga organizację pracy w fabrykach. Z kolei magazyny handlowe koncentrują się na przechowywaniu towarów gotowych do sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej detalistów. W praktyce, zrozumienie tych kategorii pozwala na lepsze planowanie przestrzeni magazynowej, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania zapasami, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę obsługi klienta.