Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 22:22
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 22:36

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile dzieci, według ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3, może mieć pod opieką opiekunka w żłobku, jeśli w grupie znajduje się dziecko z niepełnosprawnością?

A. Nad ośmiorgiem dzieci
B. Nad siedmiorgiem dzieci
C. Nad sześciorgiem dzieci
D. Nad pięciorgiem dzieci
Zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w przypadku, gdy w grupie znajduje się dziecko z niepełnosprawnością, opiekunka może sprawować opiekę nad pięciorgiem dzieci. Przepisy te mają na celu zapewnienie odpowiedniej jakości opieki oraz bezpieczeństwa zarówno dla dzieci, jak i dla opiekunki. W sytuacji, gdy w grupie jest dziecko z niepełnosprawnością, konieczne jest większe zaangażowanie opiekuna w indywidualne potrzeby i wsparcie tego dziecka, co ogranicza liczbę dzieci, nad którymi można sprawować opiekę. Dobrą praktyką w żłobkach jest monitorowanie i dostosowywanie liczby dzieci w grupie do specyficznych potrzeb dzieci, co może obejmować zapewnienie dodatkowego wsparcia oraz dostępu do specjalistów, takich jak terapeuci. Warto również pamiętać, że zgodne z prawem limity dotyczące liczby dzieci w grupie są istotnym aspektem jakości usług opiekuńczych, które wpływają na rozwój dzieci oraz bezpieczeństwo w placówce.

Pytanie 2

Zabawa w łowienie rybek, która polega na nawlekaniu makaronu na słomkę u dziecka w wieku 3 lat, przede wszystkim rozwija

A. pamięć
B. motorykę dużą
C. wzrok
D. motorykę małą
Odpowiedź 'motorykę małą' jest prawidłowa, ponieważ zabawa w 'łowienie rybek' polega na precyzyjnym chwytaniu makaronu i nawlekaniu go na słomkę, co angażuje drobne mięśnie rąk i palców dziecka. Rozwój motoryki małej jest kluczowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ wpływa na ich zdolności manualne, koordynację oraz samodzielne wykonywanie codziennych czynności, jak np. jedzenie czy ubieranie się. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują rysowanie, wycinanie papieru czy układanie klocków, które są podstawowymi aktywnościami dla dzieci. W kontekście edukacyjnym, warto stosować różnorodne zabawy manualne, które wspierają rozwój motoryczny, takie jak modelowanie z plasteliny, szycie prostych wzorów czy budowanie konstrukcji z różnych materiałów. W praktyce, nauczyciele powinni dostarczać dzieciom szeroki wachlarz materiałów, które stymulują rozwój umiejętności manualnych, co jest zgodne z zaleceniami pedagogicznymi i standardami rozwoju dzieci w tym wieku.

Pytanie 3

Bajka stanowi utwór literacki, który oddziałuje na wyobraźnię młodego czytelnika, dlatego

A. odzwierciedla rzeczywistość, w której żyje dziecko
B. bo postacie, które się pojawiają, zawsze mają pozytywne cechy
C. sytuacje, postacie oraz wydarzenia są szczególnie realistyczne
D. świat wyobraźni jest dziecku bardziej bliski niż rzeczywistość
Bajka, jako forma literacka, ma na celu stymulowanie wyobraźni dziecka poprzez stworzenie świata fantazji, który często jest bardziej atrakcyjny i zrozumiały dla najmłodszych. Dzieci z natury są otwarte na nowe doświadczenia, a fantastyczne elementy bajek, takie jak mówiące zwierzęta czy magiczne krainy, pozwalają im na eksplorację różnych scenariuszy życiowych w bezpiecznym kontekście. Przykładem mogą być bajki takie jak 'Czerwony Kapturek' czy 'Kopciuszek', w których surrealistyczne sytuacje oraz wyolbrzymione cechy postaci pomagają dzieciom zrozumieć skomplikowane relacje międzyludzkie oraz moralne lekcje. Standardy dotyczące literatury dziecięcej, takie jak te opracowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), podkreślają znaczenie kreatywności i wyobraźni w literaturze adresowanej do najmłodszych. Dobrze skonstruowane bajki nie tylko bawią, ale również edukują, rozwijając umiejętności analizy i krytycznego myślenia.

Pytanie 4

Aby zapobiec anemii u zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w II półroczu życia, konieczne jest wzbogacenie jego jadłospisu

A. o serki, makarony, soki
B. o jaja, mięso, warzywa
C. o jogurt, pieczywo, fasolę
D. o kasze, ryby, owoce
Wzbogacenie diety niemowlęcia o jaja, mięso i warzywa jest kluczowe w zapobieganiu anemii, szczególnie w II półroczu życia, kiedy to zapotrzebowanie na żelazo i inne składniki odżywcze wzrasta. Jaja są źródłem wysokiej jakości białka oraz witamin, takich jak B12, które wspierają rozwój mózgu i układu nerwowego. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Warzywa, takie jak brokuły czy szpinak, dostarczają nie tylko żelazo, ale także witaminę C, która wspomaga jego wchłanianie. Warto pamiętać, że dieta niemowlęcia powinna być zróżnicowana i dostosowana do jego potrzeb, co zgodne jest z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia dzieci. Regularne wprowadzanie nowych pokarmów oraz obserwacja reakcji dziecka na nie, pozwala na tworzenie zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie.

Pytanie 5

Zachowanie stabilnych warunków otoczenia jest kluczowe w pracy z dziećmi

A. z zespołem Turnera
B. z zespołem Downa
C. z autyzmem
D. z MPD
Kiedy mówimy o zespole Turnera, MPD czy zespole Downa, czasem nie dostrzegamy, jak ważne jest to, żeby zapewnić stałość otoczenia dla dzieci z autyzmem. Zespół Turnera ma swoje wyzwania, głównie rozwój i problemy hormonalne, ale nie zawsze potrzebuje tak ściśle ustalonego środowiska. A u dzieci z MPD, mimo że rutyna ma swoje znaczenie, kluczowe jest bardziej indywidualne podejście, co oznacza, że czasem trzeba być elastycznym w dostosowywaniu otoczenia do ich potrzeb. Zespół Downa również wiąże się z różnorodnymi wyzwaniami, ale dzieci te nie potrzebują takiej przewidywalności jak dzieci z autyzmem. Czasami lepiej funkcjonują w trochę mniej restrykcyjnym miejscu, gdzie mogą samodzielnie odkrywać świat w swoim tempie. Jak widać, podchodząc zbyt ogólnikowo do różnych potrzeb dzieci, możemy nie dopasować naszych metod pracy. Dlatego warto pamiętać, że każde dziecko jest inne i trzeba myśleć o jego indywidualnych potrzebach oraz specyfice jego problemów, a nie stosować jeden schemat dla wszystkich.

Pytanie 6

Dziecko w wieku 7-8 miesięcy, które rozwija się prawidłowo, zaczyna używać chwytu

A. dłoniowego prostego
B. nakrywkowego
C. nożycowego
D. pęsetowego
Dziecko w wieku 7-8 miesięcy, które rozwija się prawidłowo, zaczyna używać chwytu nożycowego, co jest istotnym krokiem w jego motorycznym rozwoju. Chwyt nożycowy polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co pozwala na precyzyjniejszą manipulację. W tym okresie maluchy zaczynają eksplorować otoczenie poprzez chwytanie i przenoszenie różnych obiektów, co wspiera ich koordynację ręka-oko oraz rozwija zdolności manualne. Przykładem takiej aktywności może być chwytanie małych zabawek czy przekładanie ich z jednej ręki do drugiej. Warto zaznaczyć, że rozwijanie zdolności motorycznych w tym czasie ma kluczowe znaczenie dla późniejszej nauki pisania oraz innych umiejętności manualnych. Wspieranie dziecka w tym etapie jego rozwoju przez zabawy angażujące chwyt nożycowy, takie jak zabawy z klockami, wspiera jego zdolności i przyczynia się do lepszego rozwoju intelektualnego oraz społecznego.

Pytanie 7

Która z wymienionych metod jest wskazana, gdy w zimny dzień opiekunka udaje się z przeziębionym dzieckiem do przychodni dla dzieci chorych?

A. Zadbanie o odpowiednią ilość płynów
B. Ochronić dziecko przed wychłodzeniem
C. Podanie antybiotyku
D. Podać leki przeciwbólowe
Dbanie o dziecko, żeby nie zmarzło, to naprawdę ważna rzecz, zwłaszcza jak jest zimno na dworze. Niska temperatura może osłabić jego odporność, a to może prowadzić do poważniejszych problemów, jak zapalenie oskrzeli czy płuc. W praktyce, warto ubrać malucha w ciepłe warstwy, które pomogą mu utrzymać odpowiednią temperaturę. Nie zapominaj też o głowie i szyi, bo to miejsca, przez które ucieka najwięcej ciepła. Jak już musisz wozić dziecko do lekarza, lepiej mieć klimatyzację w samochodzie, żeby zminimalizować szok termiczny. Idealnie sprawdzą się kocyki lub specjalne otulacze, które pomogą w utrzymaniu ciepła. Ogólnie rzecz biorąc, odpowiednia temperatura ciała jest kluczowa, zwłaszcza dla dzieci, które mają słabszy układ immunologiczny. To naprawdę fundament zdrowej opieki, więc warto o tym pamiętać.

Pytanie 8

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10.07.2014 r. dotyczącym wymagań lokalowych oraz sanitarnych, jakie powinien spełniać lokal, w którym ma być uruchomiony żłobek lub klub dziecięcy, w pomieszczeniach żłobka przeznaczonych dla dzieci konieczne jest zapewnienie minimalnej temperatury powietrza wynoszącej

A. 24°C
B. 20°C
C. 22°C
D. 26°C
Zgodnie z przepisami, w żłobkach powinna być temperatura minimum 20°C. To bardzo ważne, bo ciepło wpływa na to, jak dzieci się czują i jak się rozwijają. Dzieciaki są naprawdę wrażliwe na różnice temperatur, więc trzeba się upewnić, że nie tylko ta minimalna, ale też maksymalna temperatura jest w normie. Gdy temperatura jest zbyt wysoka, to mogą pojawić się problemy zdrowotne, jak odwodnienie. To pokazuje, jak ważne jest przestrzeganie tych zasad, bo chodzi o zdrowie i bezpieczeństwo maluchów. Warto pomyśleć o izolacji budynków i systemach grzewczych, żeby wszystko działało jak należy. Regularne przeglądy są kluczowe, żeby stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do nauki i zabawy.

Pytanie 9

Podczas dbania o właściwą mumifikację kikuta pępowinowego kluczowe jest staranne

A. odkażanie kikuta pępowiny 70% alkoholem
B. oczyszczanie kikuta pępowiny nawilżonym gazikiem
C. osuszanie kikuta pępowiny suchym gazikiem
D. pędzlowanie kikuta pępowiny roztworem gencjany
Osuszanie kikuta pępowiny suchym gazikiem jest kluczowym elementem pielęgnacji noworodka, gdyż zapewnia odpowiednie warunki do gojenia się tego miejsca. Kikut pępowinowy, pozostający po odcięciu pępowiny, może stać się siedliskiem dla drobnoustrojów, dlatego istotne jest, aby utrzymać go w suchości. Osuszanie kikuta zapobiega przyleganiu resztek wydzieliny czy krwi, co może prowadzić do infekcji. Praktyka ta jest zgodna z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz polskich standardów pielęgnacji noworodków, które podkreślają znaczenie suchego środowiska dla prawidłowego gojenia. W praktyce, wykonując tę procedurę, należy używać sterylnych, jednorazowych gazików, aby minimalizować ryzyko zakażeń. Należy również unikać stosowania substancji drażniących, które mogą podrażnić delikatną skórę noworodka. Kluczowe jest, aby rodzice byli świadomi tych praktyk, aby mogli skutecznie dbać o zdrowie swojego dziecka.

Pytanie 10

Opiekunka zaspokaja potrzebę termoregulacji u dziecka poprzez

A. przygotowanie kąpieli dla dziecka o temperaturze 39°C
B. zapewnienie dostępu dziecka do świeżego powietrza
C. dostosowanie ubioru dziecka do pory roku
D. dostosowanie ilości płynów, które dziecko otrzymuje, do pory roku
Dostosowanie ubioru dziecka do pory roku jest kluczowym aspektem termoregulacji, ponieważ odpowiedni strój wpływa na zdolność organizmu do utrzymywania optymalnej temperatury ciała. W praktyce oznacza to, że opiekunka powinna wybierać ubrania dostosowane do warunków atmosferycznych, takie jak lekkie bawełniane ubrania latem czy ciepłe, izolujące warstwy zimą. W przypadku dzieci, ich skóra jest bardziej wrażliwa na zmiany temperatury, co sprawia, że nieodpowiedni ubiór może prowadzić do przegrzania lub wychłodzenia organizmu. Dobre praktyki obejmują także kontrolowanie, czy dziecko nie jest zbyt ciepło ubrane, co może prowadzić do potliwości i dyskomfortu. Warto również zwrócić uwagę na możliwość łatwego dostosowywania odzieży w zależności od zmieniających się warunków, na przykład poprzez dodawanie lub odejmowanie warstw. W kontekście standardów opieki nad dziećmi, zaleca się regularne monitorowanie temperatury ciała i dostosowywanie odzieży oraz otoczenia w celu zapewnienia optymalnych warunków do rozwoju i zdrowia.

Pytanie 11

Aby uspokoić, wzmocnić oraz zregenerować układ nerwowy małego dziecka, należy w trakcie zajęć zastosować muzykę

A. utrzymaną w niskiej tonacji
B. zawierającą dużą ilość słów
C. zawierającą dźwięki przyrody
D. utrzymaną w szybkim rytmie
Wybór muzyki zawierającej odgłosy przyrody jest najlepszym rozwiązaniem w kontekście wspierania rozwoju i regeneracji systemu nerwowego małego dziecka. Takie dźwięki, jak szum wody, śpiew ptaków czy szelest liści, mają udowodnione działanie kojące i relaksujące. Z perspektywy neurologicznej, naturalne odgłosy stymulują układ limbiczny, który odgrywa kluczową rolę w regulacji emocji i zachowań. Badania wskazują, że takie dźwięki mogą również poprawić koncentrację i obniżyć poziom stresu, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym. W praktyce, wykorzystanie nagrań z odgłosami przyrody podczas zajęć może sprzyjać budowaniu harmonijnej atmosfery, ułatwiającej naukę i rozwój. Na przykład, podczas zajęć plastycznych można włączyć muzykę z odgłosami natury, co wspiera kreatywność i skupienie. Wprowadzenie takich dźwięków do codziennych aktywności dzieci stanowi dobre praktyki w pedagogice i terapii, zgodne z zaleceniami ekspertów w dziedzinie rozwoju dzieci.

Pytanie 12

Utwór muzyczny o tytule "Idzie Staś, idzie Jaś" ("Marsz dzieci") powinna opiekunka wykorzystać do zabawy muzyczno-ruchowej z elementami marszu oraz nauki śpiewu najwcześniej u dzieci w drugim półroczu

A. trzeciego roku życia
B. drugiego roku życia
C. pierwszego roku życia
D. czwartego roku życia
Wybór odpowiedzi dotyczących pierwszego, drugiego lub czwartego roku życia jako odpowiedniego okresu do wprowadzenia utworu "Idzie Staś, idzie Jaś" zawiera szereg nieporozumień związanych z rozwojem dziecięcym. W pierwszym roku życia dzieci są w fazie intensywnego rozwoju sensorycznego i motorycznego, ale nie mają jeszcze zdolności do uczestniczenia w skomplikowanych zabawach muzycznych, które wymagają synchronizacji ruchów oraz zrozumienia elementów rytmu. Doskonalenie umiejętności ruchowych, takich jak chodzenie, bieganie czy skakanie, ma miejsce w drugim roku życia, lecz również w tym okresie dzieci mają ograniczone zdolności do skupienia uwagi i koordynacji, co utrudnia im uczestnictwo w zorganizowanych formach zabaw. Z kolei w czwartej dekadzie życia dzieci rozwijają bardziej złożone umiejętności społeczne i emocjonalne, które już pozwalają na bardziej wyrafinowane interakcje z muzyką, ale sugerowanie, że utwór ten może być wprowadzany wcześniej, ignoruje rozwój psychomotoryczny i wymagania dotyczące aktywności ruchowej, które są kluczowe dla efektywnej nauki i zabawy. W związku z tym, aby skutecznie wprowadzać muzykę do zajęć dziecięcych, należy brać pod uwagę ich rozwój na różnych etapach życia i dostosowywać formy aktywności do ich możliwości fizycznych i psychicznych.

Pytanie 13

W jadłospisie malucha w wieku 3 lat z cukrzycą powinno się ograniczyć

A. białko pochodzenia zwierzęcego
B. tłuszcze pochodzenia roślinnego
C. proste węglowodany
D. złożone węglowodany
Węglowodany proste, takie jak cukry jednocukrowe i dwucukrowe, mają zdolność szybkiego wchłaniania do krwiobiegu, co prowadzi do nagłych skoków poziomu glukozy we krwi. U dzieci z cukrzycą, kontrola poziomu glukozy jest kluczowa dla zapobiegania poważnym powikłaniom zdrowotnym. Ograniczenie węglowodanów prostych w diecie dziecka jest więc podstawowym elementem zarządzania cukrzycą. Przykłady węglowodanów prostych obejmują słodycze, napoje gazowane oraz białe pieczywo. Zamiast nich, zaleca się wprowadzenie węglowodanów złożonych, takich jak pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce, które dostarczają energii stopniowo i nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi. Warto również kłaść nacisk na edukację dzieci dotyczącej zdrowego żywienia oraz świadomego wyboru produktów spożywczych, co jest zgodne z zasadami dietetyki klinicznej. Dostosowanie diety do potrzeb zdrowotnych dziecka powinno być realizowane w konsultacji z dietetykiem specjalizującym się w cukrzycy dziecięcej.

Pytanie 14

Jakie zalecenie jest zgodne z obecnymi normami żywienia dla niemowląt i małych dzieci?

A. Niemowlę powinno wypijać codziennie 300 ml soku owocowego przecierowego
B. Niemowlęcia nie wolno karmić piersią dłużej niż 6 miesięcy
C. Mleko krowie nie powinno być używane jako główny produkt mleczny dla niemowląt
D. Niemowlęciu należy podawać wodę o wysokiej mineralizacji
Mleko krowie nie powinno być stosowane jako główny produkt mleczny u niemowląt, ponieważ może prowadzić do problemów zdrowotnych takich jak alergie, nietolerancje pokarmowe oraz niedobory składników odżywczych. Mleko krowie jest zbyt bogate w białko i minerały, co może obciążać nerki niemowląt, które nie są jeszcze w pełni rozwinięte. W pierwszych miesiącach życia niemowlęta potrzebują mleka matki lub odpowiednio dobranego mleka modyfikowanego, które zapewnia im wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Karmienie piersią zaleca się co najmniej do 6. miesiąca życia, a wiele organizacji zdrowotnych, takich jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), rekomenduje kontynuowanie karmienia piersią do 2. roku życia lub dłużej, w połączeniu z odpowiednimi pokarmami stałymi. Przykładowo, niemowlęta mogą zacząć wprowadzać pokarmy stałe, ale mleko matki nadal powinno być ich głównym źródłem żywienia. Warto również pamiętać, że mleko modyfikowane, które jest dostosowane do potrzeb niemowląt, jest bezpiecznym i zalecanym zamiennikiem, jeśli karmienie piersią nie jest możliwe lub występują trudności.

Pytanie 15

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nagłej śmierci łóżeczkowej u dziecka, w jego pierwszych miesiącach życia powinno się kłaść je do snu na

A. brzuchu
B. plecach
C. prawym boku
D. lewym boku
Układanie niemowlęcia do snu na plecach jest zalecane przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i zdrowia publicznego jako kluczowa strategia w zapobieganiu nagłej śmierci łóżeczkowej (SIDS). Badania wykazały, że śpiąc na plecach, dzieci mają mniejsze ryzyko uduszenia się, ponieważ ta pozycja minimalizuje możliwość zablokowania dróg oddechowych. W praktyce, rodzice powinni zawsze kłaść swoje niemowlęta na twardym, płaskim materacu, unikając miękkich poszewek, poduszek oraz wszelkich luźnych przedmiotów w łóżeczku, które mogą stwarzać zagrożenie. Co więcej, zaleca się, aby dzieci spały w tym samym pomieszczeniu co rodzice, ale na oddzielnym łóżeczku, co również wpływa na ich bezpieczeństwo. Eksperci, tacy jak American Academy of Pediatrics, sugerują, że praktyka ta powinna być przestrzegana przez co najmniej pierwsze sześć miesięcy życia dziecka, a nawet dłużej, aby zapewnić optymalne warunki dla zdrowego snu i rozwoju malucha.

Pytanie 16

Podany opis charakteryzuje odruch

W reakcji na nagły bodziec np. utratę podparcia głowy lub głośny dźwięk dziecko gwałtownie prostuje ręce i otwiera dłonie, wygina plecy w łuk i prostuje nogi, następnie przyciska zaciśnięte w piąstki dłonie do piersi.

A. Moro.
B. Babińskiego.
C. szukania.
D. chwytny.
Odruch Moro, znany również jako odruch startowy, jest kluczowym mechanizmem obronnym, który występuje u noworodków. Jego charakterystyczne cechy polegają na gwałtownym prostowaniu rąk oraz rozkładaniu palców, co jest odpowiedzią na nagłe bodźce, takie jak hałas czy utrata podparcia głowy. Po tych ruchach następuje zaciśnięcie dłoni w pięść oraz przyciągnięcie ich do klatki piersiowej. Ten odruch ma kluczowe znaczenie w pierwszych miesiącach życia, ponieważ pomaga noworodkowi dostosować się do otoczenia i uczy go reagowania na bodźce zewnętrzne. Odruch Moro jest również stosowany w praktyce klinicznej do oceny rozwoju neurologicznego dziecka; jego nieobecność lub osłabienie może wskazywać na problemy neurologiczne. Ważne jest, aby specjaliści, tacy jak pediatrzy, byli w stanie zidentyfikować ten odruch, ponieważ jego obecność jest jednym z wskaźników zdrowego rozwoju psychomotorycznego noworodka.

Pytanie 17

Według Programu Szczepień Ochronnych noworodek powinien być zaszczepiony w ciągu 24 godzin od narodzin przeciwko

A. krztuścowi i pneumokokom
B. gruźlicy i WZW typu B
C. krztuścowi i meningokokom
D. gruźlicy i WZW typu A
Noworodki w Polsce muszą być szczepione na gruźlicę i WZW B w ciągu 24 godzin po narodzinach. To wszystko jest zgodne z Programem Szczepień Ochronnych. Szczepionka na gruźlicę jest ważna, bo ta choroba może być naprawdę groźna i prowadzić do poważnych powikłań, a nawet śmierci. Natomiast szczepionka na WZW B chroni przed wirusem, który może powodować przewlekłe problemy z wątrobą, marskość, a w najgorszym wypadku nawet raka w późniejszym życiu. Uważam, że ważne jest, aby rodzice i opiekunowie noworodków wiedzieli, jak istotne są te szczepienia i kiedy powinny być wykonane. Dbałość o kalendarz szczepień ma kluczowe znaczenie w walce z chorobami zakaźnymi, a wczesne szczepienie noworodków pomaga budować odporność zbiorową, co jest ważne, by chronić najbardziej narażone grupy, takie jak niemowlęta czy osoby z osłabionym układem odpornościowym.

Pytanie 18

Jaką metodę działania powinna wybrać opiekunka, aby zachęcić 2-letnie dziecko do posprzątania zabawek?

A. Motywowanie dziecka do wspólnego sprzątania zabawek
B. Skaranie dziecka, które rozrzuciło zabawki
C. Publiczne napiętnowanie dziecka, które rozrzuciło zabawki wobec całej grupy
D. Odmowa uczestnictwa w zabawie grupowej dla dziecka, które rozrzuciło zabawki
Zachęcanie dziecka do wspólnego posprzątania zabawek jest skuteczną metodą motywacyjną, która wspiera rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Wspólne działanie z opiekunem nie tylko sprawia, że dziecko czuje się ważne i doceniane, ale także uczy współpracy oraz odpowiedzialności za wspólne otoczenie. W praktyce można zastosować zabawne i interaktywne podejście, takie jak tworzenie rytmu sprzątania lub zamiana zadania w zabawę. Dzieci w wieku dwóch lat często uczą się poprzez naśladowanie, dlatego obecność opiekuna w tym procesie jest kluczowa. Dodatkowo, metoda ta jest zgodna z zasadami pozytywnego podejścia do wychowania, które zaleca tworzenie bezpiecznego i zachęcającego środowiska do nauki. Warto również zauważyć, że chwaląc dziecko za każdy krok w kierunku porządku, opiekun buduje pozytywną samoocenę dziecka, co ma długotrwały wpływ na jego motywację do działania w przyszłości.

Pytanie 19

Niemowlę, które jest zdrowe i znajduje się w drugim półroczu życia, nie miało wprowadzonej diety wzbogaconej o potrawy z warzywami, mięsem oraz żółtkiem jajka kurzego. Może to skutkować u dziecka

A. próchnicą
B. cukrzycą
C. krzywicą
D. anemią
Odpowiedź 'anemia' jest jak najbardziej trafna. Jeśli niemowlak w drugim półroczu życia nie dostaje do diety rzeczy bogatych w żelazo, jak na przykład mięso czy żółtka jaj, to może mieć potem niedobory. Anemia z braku żelaza to jedna z najczęstszych dolegliwości u dzieci i może poważnie wpływać na ich rozwój, zarówno fizyczny, jak i umysłowy. Żelazo jest potrzebne do produkcji hemoglobiny, która jest ważna do transportu tlenu we krwi. Warto wprowadzać różnorodne pokarmy w odpowiednim czasie, co polecają też takie instytucje jak Światowa Organizacja Zdrowia. Dobrze, że zwracasz uwagę na to, dlatego warto rozwijać dietę dziecka, wprowadzając m.in. mięso, ryby i jakieś warzywa. To naprawdę ważne dla zdrowia malucha.

Pytanie 20

Czym jest spowodowane występowanie ciemieniuchy u dzieci?

A. zbyt intensywna aktywność gruczołów łojowych
B. wzmożona aktywność gruczołów potowych
C. zmniejszona aktywność gruczołów ślinowych
D. osłabiona aktywność gruczołów trawiennych
Ciemieniucha, znana także jako łojotokowe zapalenie skóry, jest schorzeniem dermatologicznym, które występuje u niemowląt na skutek nadmiernej aktywności gruczołów łojowych. Gruczoły te produkują sebum, naturalny olej, który ma za zadanie nawilżać skórę i chronić ją przed bakteriami. U niemowląt, które są w fazie intensywnego wzrostu, gruczoły te mogą działać nadmiernie, co prowadzi do gromadzenia się sebum na skórze głowy, a tym samym do powstawania charakterystycznych żółtawych łuszczyków. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, że ciemieniucha nie jest zaraźliwa i nie wpływa na zdrowie dziecka w długoterminowej perspektywie. W praktyce, właściwe nawilżenie oraz regularne mycie głowy niemowlęcia mogą pomóc w złagodzeniu objawów. Stosowanie delikatnych szamponów oraz nawilżających olejków, zgodnych z zaleceniami pediatrów, może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia. W przypadku bardziej nasilonych objawów, konsultacja z dermatologiem dziecięcym może być konieczna.

Pytanie 21

Siedmio- lub ośmiomiesięczne dziecko, które rozwija się prawidłowo, korzysta głównie z chwytu

A. pęsetowego
B. dłoniowego prostego
C. nożycowego
D. nakrywkowego
Odpowiedź 'nożycowym' jest prawidłowa, ponieważ w wieku siedmiu do ośmiu miesięcy dzieci rozwijają zdolności motoryczne, które pozwalają im na posługiwanie się chwytem nożycowym. Ten rodzaj chwytu polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co umożliwia dziecku precyzyjniejsze manipulowanie obiektami. W tym etapie rozwoju dzieci wykazują większą kontrolę nad swoimi ruchami, co wspiera ich samodzielność i eksplorację otoczenia. Przykłady zastosowania tego chwytu to chwytanie małych zabawek, jedzenia czy przedmiotów w codziennych interakcjach. Korzystanie z chwytu nożycowego jest istotnym krokiem w rozwoju umiejętności motorycznych, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci. Praktyczne zauważenie, jak dziecko przechodzi od chwytu dłoniowego prostego do nożycowego, może być dla rodziców i opiekunów ważnym wskaźnikiem postępów w rozwoju ich pociechy.

Pytanie 22

W grupie dzieci trzyletnich, aby nauczyć maluchy prostych choreografii tanecznych, wychowawczyni powinna zorganizować zabawę ruchowo-muzyczną z wykorzystaniem utworu

A. Krakowiaczek jeden
B. Idzie rak
C. Panie Janie
D. Leci, leci osa
Odpowiedź "Krakowiaczek jeden" jest prawidłowa, ponieważ ten utwór charakteryzuje się prostą i łatwo zapamiętywaną melodią oraz rytmem, co czyni go idealnym materiałem do wprowadzenia dzieci w świat tańca. W kontekście nauki układów tanecznych dla trzylatków, kluczowe jest, aby utwór był angażujący i umożliwiał dzieciom swobodne wyrażanie siebie poprzez ruch. "Krakowiaczek jeden" posiada wyraźny rytm i powtarzalne frazy, co sprzyja nauce choreografii, a także sprawia, że dzieci mogą łatwo synchronizować swoje ruchy z muzyką. Dodatkowo, znane i popularne melodie, takie jak ta, wzbudzają w dzieciach pozytywne emocje i chęć do zabawy, co jest istotne w pracy z najmłodszymi. Wprowadzenie takich utworów w zajęciach tanecznych wpisuje się w zalecenia programowe dotyczące edukacji wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie muzyki i ruchu w holistycznym rozwoju dzieci.

Pytanie 23

Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci, które są karmione piersią, powinny otrzymywać w miesiącach 6. do 8. życia

A. 2-3 posiłki uzupełniające
B. 4-5 posiłków uzupełniających
C. 1 posiłek uzupełniający
D. 6-7 posiłków uzupełniających
Wybór 6-7 posiłków uzupełniających, 4-5 posiłków uzupełniających lub 1 posiłek uzupełniający w 6.-8. miesiącu życia dzieci karmionych piersią opiera się na błędnym zrozumieniu procesu wprowadzania pokarmów stałych. Wprowadzenie zbyt dużej liczby posiłków uzupełniających, jak w przypadku 6-7, może być przytłaczające dla dziecka, które dopiero zaczyna uczyć się nowego sposobu odżywiania. Dzieci w tym wieku wymagają stopniowego wprowadzania pokarmów, aby ich układ pokarmowy mógł się zaadoptować i nauczyć trawienia nowych składników. Zbyt duża ilość posiłków może prowadzić do problemów trawiennych, a także do odrzucania pokarmów przez dziecko, co w dłuższej perspektywie może wpływać na jego preferencje żywieniowe. Z kolei zbyt mała liczba posiłków, jak w przypadku 1 uzupełniającego, może nie dostarczać wystarczającej ilości energii i składników odżywczych, co jest szczególnie istotne w dynamicznym okresie wzrostu. Należy również uwzględnić, że posiłki uzupełniające powinny być wprowadzane w sposób zrównoważony, aby nie zastępować naturalnego karmienia piersią, które wciąż powinno stanowić główne źródło pożywienia. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednie wprowadzenie posiłków uzupełniających wymaga staranności oraz dostosowania do indywidualnych potrzeb dziecka, co bazuje na aktualnych wytycznych WHO oraz najlepszych praktykach żywieniowych.

Pytanie 24

Sześciomiesięczne niemowlę w prawidłowym rozwoju jest w stanie

A. stać przy podparciu
B. stać bez oparcia
C. przekręcić się z brzucha na plecy
D. usiedzieć z pozycji leżącej bez wsparcia
Przekręcanie się z brzuszka na plecy to jeden z kluczowych milowych kroków w rozwoju motorycznym niemowlęcia w wieku sześciu miesięcy. Ta umiejętność świadczy o rozwijającej się sile mięśniowej oraz koordynacji ruchowej, które są fundamentalne dla dalszego postępu w umiejętnościach motorycznych. Niemowlęta na tym etapie życia zaczynają eksplorować swoje ciało i otoczenie, co wpływa na ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Warto zauważyć, że umiejętność ta jest istotna, ponieważ otwiera drzwi do kolejnych ruchów, takich jak pełzanie czy siedzenie. Aby wspierać rozwój tej umiejętności, rodzice mogą stymulować niemowlę, umieszczając zabawki w zasięgu wzroku, co zachęci je do obracania się. Standardy rozwoju dziecka, takie jak te opracowane przez Światową Organizację Zdrowia, podkreślają znaczenie takich umiejętności w kontekście ogólnego rozwoju dziecka, a praktyki te są powszechnie akceptowane przez specjalistów w dziedzinie pediatrii i psychologii rozwojowej.

Pytanie 25

W zabawach muzycznych dla dzieci w wieku dwóch lat opiekunka powinna stosować piosenki

A. o żywym rytmie, z możliwością naśladowania kroków tanecznych
B. uczące rozpoznawania prostych instrumentów muzycznych
C. o żywym rytmie, z możliwością naśladowania prostych gestów
D. uczące naśladowania niskich i wysokich tonów
Wybór piosenek o żywym rytmie, które umożliwiają naśladowanie prostych gestów, jest szczególnie znaczący w kontekście rozwoju dzieci w drugim roku życia. W tym etapie ich rozwoju kluczowe jest wspieranie koordynacji ruchowej oraz umiejętności społecznych. Piosenki z rytmicznymi i angażującymi melodiami sprzyjają aktywności fizycznej, a także zachęcają do wyrażania siebie poprzez ruch. Naśladowanie gestów, takich jak klaskanie, machanie rękami, czy inne proste ruchy, pomaga w rozwijaniu umiejętności motorycznych oraz integracji sensorycznej. Warto zwrócić uwagę na standardy edukacyjne, które podkreślają znaczenie aktywności fizycznej w nauczaniu poprzez zabawę. Używanie takiej formy nauczania sprzyja również budowaniu więzi emocjonalnych między dzieckiem a opiekunem, co jest istotne w tym wieku. Przykłady piosenek, które można wykorzystać, to „Stary niedźwiedź mocno śpi” czy „Baba Jaga”, które zawierają proste gesty do naśladowania, co czyni zabawę bardziej interaktywną i angażującą dla maluchów.

Pytanie 26

Jakiego środka należy użyć do mycia twarzy noworodka?

A. oliwki dla dzieci
B. wody z kranu
C. mydła w formie płynnej
D. wody po zagotowaniu
Wybór wody przegotowanej do mycia skóry twarzy noworodka jest najlepszym rozwiązaniem z kilku względów. Przede wszystkim, woda przegotowana jest wolna od mikroorganizmów i zanieczyszczeń, które mogą być obecne w wodzie wodociągowej, co jest kluczowe dla delikatnej skóry noworodka. Delikatna skóra niemowląt jest cieńsza i bardziej wrażliwa na podrażnienia, dlatego stosowanie wody przegotowanej, która była dodatkowo oczyszczona z potencjalnych patogenów oraz chemikaliów, takich jak chlor, jest zalecane przez pediatrów oraz dermatologów. Podczas codziennej pielęgnacji warto stosować wodę przegotowaną w temperaturze ciała, aby zminimalizować ryzyko szoku termicznego. W praktyce, aby umyć twarz noworodka, można nasączyć czystą, miękką gazę lub ręcznik w wodzie przegotowanej, a następnie delikatnie przetrzeć twarz, co pozwoli zachować jej nawilżenie i zdrowy wygląd. Regularne nawyki pielęgnacyjne z użyciem wody przegotowanej przyczyniają się do ochrony przed infekcjami oraz podrażnieniami, co jest szczególnie istotne w pierwszych miesiącach życia. Dodatkowo, warto pamiętać o właściwej higienie rąk przed przystąpieniem do mycia twarzy noworodka, aby zminimalizować ryzyko przenoszenia bakterii.

Pytanie 27

Opiekunka, rozmawiając z dzieckiem z umiarkowanym niedosłuchem, nie powinna

A. ustawiać się bokiem do dziecka
B. mówić w spokojny sposób, nie za szybko
C. korzystać z gestów
D. zapewnić, aby jej twarz była widoczna dla dziecka
Dobra robota! Wskazanie, że opiekunka nie powinna stać bokiem do dziecka z umiarkowanym niedosłuchem, to świetna sprawa. Widoczność ust mówiącego jest naprawdę ważna, bo to nie tylko kwestia słuchu, ale też możliwości czytania z ruchu warg. Jak opiekunka stoi bokiem, to dziecko może mieć trudność w zrozumieniu, co się do niego mówi, a to może być frustrujące. Najlepiej, jakby przyjęła pozycję frontalną, żeby dziecko mogło widzieć mimikę i ruchy warg. I pamiętajmy o oświetleniu – twarz opiekunki powinna być dobrze widoczna. Warto też używać prostych słów i gestów, bo to wszystko pomaga w komunikacji i budowaniu relacji.

Pytanie 28

Zasady następstw proksymodystalnych i cefalokaudalnych odnoszą się do

A. elementów wpływających na rozwój psychomotoryczny dziecka
B. kolejności osiągnięć w rozwoju ruchowym dziecka
C. wsparcia rozwoju psychofizycznego dziecka
D. indywidualnych czynników rozwojowych dziecka
Prawa następstwa proksymodystalnego i cefalokaudalnego odnoszą się do kolejności postępów w rozwoju motoryki dziecka, co ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności ruchowe. Prawo cefalokaudalne oznacza, że rozwój motoryczny odbywa się od głowy do kończyn, co obserwujemy na przykład w przypadku umiejętności trzymania głowy, siedzenia, a następnie chodzenia. Prawo proksymodystalne wskazuje, że rozwój zaczyna się od centralnej części ciała w kierunku kończyn, co można zaobserwować w umiejętnościach takich jak chwytanie przedmiotów – najpierw dziecko uczy się trzymać przedmioty blisko ciała, a później rozwija zdolności do chwytania ich z większej odległości. Zrozumienie tych praw jest niezbędne dla specjalistów pracujących z dziećmi, np. terapeutów zajęciowych i pedagogów, którzy planują odpowiednie programy wsparcia rozwoju motorycznego, dostosowane do etapu rozwoju dziecka.

Pytanie 29

Dziecko może otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności, jeśli zdiagnozowano u niego upośledzenie umysłowe, zaczynając od upośledzenia w stopniu

A. głębokim
B. znacznym
C. lekkim
D. umiarkowanym
Dziecko może uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności w przypadku stwierdzenia upośledzenia umysłowego począwszy od umiarkowanego stopnia. Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym charakteryzuje się znacznymi ograniczeniami w funkcjonowaniu intelektualnym oraz w zakresie umiejętności codziennych. Zgodnie z klasyfikacją ICD-10, osoby z tym stopniem niepełnosprawności mogą wymagać specjalistycznej pomocy oraz wsparcia w procesie edukacyjnym. Praktycznie oznacza to, że takie dzieci mogą uczestniczyć w programach edukacyjnych dostosowanych do ich potrzeb, które uwzględniają indywidualne podejście oraz metody nauczania. Jak pokazuje doświadczenie, wczesna interwencja oraz odpowiednie wsparcie psychologiczne i pedagogiczne mogą znacząco wpłynąć na rozwój dziecka. Zgodnie z aktualnymi standardami, ważne jest, aby diagnoza była przeprowadzona przez zespół specjalistów, co zapewnia kompleksowe podejście do potrzeb dziecka.

Pytanie 30

Jakie badanie diagnostyczne umożliwia analizę struktury oraz funkcji przełyku, żołądka i opuszki dwunastnicy?

A. Urografia
B. Gastroskopia
C. Bronchoskopia
D. Kolonoskopia
Gastroskopia to inwazyjne badanie diagnostyczne, które pozwala na bezpośrednią ocenę budowy i funkcjonowania przełyku, żołądka oraz opuszki dwunastnicy. Badanie to polega na wprowadzeniu endoskopu przez jamę ustną, co umożliwia lekarzowi obserwację błony śluzowej tych narządów. Jest to nieocenione narzędzie w diagnostyce chorób takich jak choroba refluksowa, wrzody, nowotwory oraz inne patologie układu pokarmowego. Gastroskopia pozwala nie tylko na wizualizację, ale także na pobranie wycinków do badania histopatologicznego, co jest kluczowe w diagnostyce nowotworów. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, gastroskopia powinna być wykonywana u pacjentów z objawami dyspeptycznymi, w celu wczesnego wykrywania potencjalnych chorób. Praktyka ta w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy wyników leczenia i zwiększenia szans na przeżycie pacjentów z nowotworami przewodu pokarmowego.

Pytanie 31

Aby obliczyć ilość pokarmu na jednorazowe karmienie noworodka w pierwszym tygodniu życia, należy zastosować wzór: (dzień życia-1)x10. Ile mleka należy przygotować dla dziecka w piątej dobie życia na jedno karmienie?

A. 70 ml mleka
B. 60 ml mleka
C. 80 ml mleka
D. 40 ml mleka
Wzór do obliczenia objętości pokarmu dla noworodka w pierwszym tygodniu życia to (dzień życia-1)x10. W przypadku dziecka w piątej dobie życia, obliczenia będą następujące: (5-1) x 10 = 4 x 10 = 40 ml. Jest to zalecana ilość pokarmu, która odpowiada na potrzeby żywieniowe noworodka, który w tym etapie życia intensywnie rośnie i rozwija się. Ustalając odpowiednią ilość pokarmu na jedno karmienie, należy również brać pod uwagę, że noworodki mają małe żołądki, co oznacza, że nie są w stanie przyjąć dużych ilości pokarmu za jednym razem. Wartości te są zgodne z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Pediatrii, która podkreśla znaczenie dostosowania ilości pokarmu do indywidualnych potrzeb dziecka. Ponadto, nauka o żywieniu noworodków zaleca, aby karmienie odbywało się co 2-3 godziny, co pozwala na lepsze przyswajanie składników odżywczych. W praktyce oznacza to, że w ciągu doby noworodek może potrzebować 8-12 karmień, a obliczona ilość pokarmu powinna być dostosowywana w miarę jak dziecko rośnie i jego potrzeby się zmieniają.

Pytanie 32

Która metoda nie będzie skuteczna w sytuacji wystąpienia napadów złości u dziecka w wieku dwóch lat?

A. Silne przytulanie, jeśli dziecko stwarza sytuację zagrażającą sobie lub innym.
B. Zainscenizowanie napadu złości, aby pokazać dziecku, jak to wygląda.
C. Ignorowanie napadów złości, jeżeli dziecko nie stanowi zagrożenia dla siebie lub innych.
D. Użycie tablicy gwiazdek w celu uniknięcia przyszłych epizodów
Odegranie napadu złości w celu zademonstrowania dziecku, jak postępuje, jest strategią, która nie sprawdzi się w przypadku dwuletniego dziecka. Dwuletnie dzieci znajdują się w fazie rozwoju, w której uczą się rozpoznawania i regulacji emocji, a naśladowanie dorosłych w kontekście intensywnych emocji, takich jak złość, może prowadzić do wzmocnienia niepożądanych zachowań. Dzieci w tym wieku często nie rozumieją jeszcze, że to, co widzą, jest kontrolowanym działaniem, a nie naturalną reakcją. Zamiast tego, efektywne podejście polega na modelowaniu zachowań, które pomagają w regulacji emocji, takich jak wprowadzenie technik oddechowych lub malowanie emocji na papierze. W praktyce, zamiast udawać napad złości, warto pokazać dziecku, jak można wyrazić swoje uczucia w sposób konstruktywny. Używanie zrozumiałych słów i emocji, które dziecko może nazwać, wspiera jego rozwój emocjonalny oraz zdolności komunikacyjne. W kontekście dobrych praktyk w wychowaniu dzieci, kluczowe jest tworzenie przestrzeni dla zdrowego wyrażania emocji oraz nauka ich zarządzania.

Pytanie 33

Trzylatek wracając z przedszkola niespodziewanie zaczął używać przekleństw. Jak należy w tej sytuacji postąpić?

A. wytłumaczyć mu, dlaczego nie powinien używać przekleństw
B. nie reagować na jego używanie przekleństw
C. kategorycznie zabronić używania przekleństw
D. zabronić mu oglądania bajki za używanie przekleństw
Odpowiedź polegająca na wytłumaczeniu dziecku, dlaczego nie należy używać wulgaryzmów, jest trafna, ponieważ podejście to opiera się na edukacji i zrozumieniu. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez naśladowanie i eksplorację języka, a wulgaryzmy mogą być dla nich ciekawym, nowym słownictwem. Wyjaśnienie kontekstu ich użycia oraz skutków, jakie niesie za sobą używanie takich słów, pozwala na rozwijanie empatii oraz umiejętności społecznych. Na przykład, można pokazać, że wulgaryzmy mogą ranić uczucia innych i są nieodpowiednie w wielu sytuacjach. Dzięki temu dziecko zdobędzie nie tylko wiedzę o języku, ale także umiejętności skutecznej komunikacji. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami wychowawczymi, które kładą nacisk na dialog i otwartą komunikację z dziećmi oraz na promowanie wartości, takich jak szacunek i zrozumienie. Edukacja w zakresie języka i komunikacji jest kluczowa dla zdrowego rozwoju emocjonalnego dzieci.

Pytanie 34

W grupie dzieci w drugim semestrze trzeciego roku życia można zorganizować zabawę muzyczno-ruchową przy użyciu utworu

A. Baloniku nasz malutki
B. Sroczka kaszkę ważyła
C. Idzie rak, nieborak
D. Krakowiaczek jeden
Chociaż utwory takie jak "Idzie rak, nieborak", "Baloniku nasz malutki" oraz "Sroczka kaszkę ważyła" są popularne wśród dzieci i mogą być używane w różnych kontekstach edukacyjnych, nie są idealnym wyborem do zabaw muzyczno-ruchowych w II półroczu trzeciego roku życia. "Idzie rak, nieborak" nawiązuje do tematyki przyrodniczej, ale jego rytm i melodia mogą nie zachęcać do aktywności ruchowej w takim stopniu, jak "Krakowiaczek jeden". Z kolei "Baloniku nasz malutki" koncentruje się na tematyce czułości i emocji, co może prowadzić do bardziej statycznych zabaw, zamiast aktywnych tańców. "Sroczka kaszkę ważyła" jest również utworem opartym na narracji, który, mimo że zachęca do interakcji, nie ma tak silnego rytmu, jak wymagają tego zabawy muzyczno-ruchowe. Kluczowym błędem w rozważaniu tych alternatywnych odpowiedzi jest niedocenianie potrzeby ruchu u dzieci w tym wieku. Dzieci w III roku życia potrzebują zabaw angażujących, które rozwijają ich motorykę dużą i małą, a także umiejętności społeczne. Wybór utworów, które nie mają wyraźnego rytmu lub melodyjności sprzyjającej tańczeniu, ogranicza możliwości ruchowe dzieci, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w edukacji przedszkolnej. W pracy z dziećmi kluczowe jest dostosowanie materiału do ich etapów rozwoju i naturalnych potrzeb ruchowych, co czyni "Krakowiaczek jeden" najbardziej adekwatnym wyborem w tej sytuacji.

Pytanie 35

Jaką umiejętność powinno mieć opanowane dziecko w wieku 10-12 miesięcy, które rozwija się prawidłowo?

A. Samodzielnie kroi jedzenie i przynosi je do ust
B. Macha rączką "pa-pa" i bawi się w chowanego
C. Tworzy złożone zdania
D. Używa zabawy w sposób symboliczny
W wieku 10-12 miesięcy dzieci wykazują imponujący rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych. Macha rączką 'pa-pa' oraz bawi się w chowanego to kluczowe umiejętności, które wskazują na rozwijające się zdolności interpersonalne oraz zrozumienie podstawowych zasad interakcji społecznych. Mówienie 'pa-pa' to nie tylko forma pożegnania, ale także wyraz rozumienia i nawiązywania kontaktu z innymi. Z kolei zabawa w chowanego to oznaka coraz bardziej złożonego myślenia, które obejmuje pojęcie ukrywania i poszukiwania. W tym wieku dzieci zaczynają rozumieć zasady gier, co jest fundamentem dla rozwijania ich umiejętności poznawczych. Wspieranie tych aktywności poprzez zabawę z rodzicami czy opiekunami jest istotne, ponieważ pobudza rozwój emocjonalny oraz społeczny. Badania pokazują, że interakcje społeczne w tym okresie mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju językowego i umiejętności społecznych, co jest zgodne z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii i rozwoju dziecka.

Pytanie 36

Osoba opiekująca się dziećmi, która angażuje je w pantomimiczne historie, umożliwia przedstawienie zadania przy użyciu

A. krzyku
B. śpiewu
C. ruchu
D. recytacji
Odpowiedź "ruchu" jest prawidłowa, ponieważ pantomima opiera się na bezsłownym przedstawianiu treści poprzez gesty, mimikę i ruchy ciała. W opowieściach pantomimicznych, opiekunka wykorzystuje ruch, aby zobrazować historie, emocje i postacie, co angażuje dzieci i rozwija ich wyobraźnię. Przykładowo, podczas zabawy w pantomimę dzieci mogą odgrywać różne scenki, takie jak opisujące przygody zwierząt czy postaci z bajek, wykorzystując wyłącznie swoje ciała. Tego typu aktywności przyczyniają się nie tylko do kształtowania umiejętności komunikacyjnych, ale również wpływają na rozwój motoryki dużej oraz kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy pedagogiczne, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się – ruchowa forma nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu przedstawianych treści. Przykładem dobrych praktyk w pracy z dziećmi jest wprowadzenie elementów pantomimy do codziennych zajęć, co nie tylko uczyni je bardziej interaktywnymi, ale również pomoże dzieciom w lepszym wyrażaniu siebie.

Pytanie 37

W jakim miesiącu życia zdrowego niemowlęcia karmionego piersią można wprowadzać dania z warzyw i mięsa lub warzyw i ryb?

A. W 5-6. miesiącu życia
B. W 11-12. miesiącu życia
C. W 9-10. miesiącu życia
D. W 7-8. miesiącu życia
Odpowiedź wskazująca na wprowadzenie dań warzywno-mięsnych lub warzywno-rybnych w 7-8. miesiącu życia niemowlęcia jest zgodna z zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia dzieci. W tym okresie układ pokarmowy niemowlęcia staje się bardziej rozwinięty, co pozwala na wprowadzenie do diety różnorodnych pokarmów stałych. Warto zaznaczyć, że już w 6. miesiącu życia, zgodnie z wytycznymi takich instytucji jak WHO, dzieci mogą zacząć otrzymywać pokarmy uzupełniające, jednak wkładanie do diety białka zwierzęcego, takiego jak mięso czy ryby, powinno nastąpić nie wcześniej niż w 7. miesiącu. Przykładowo, purée z mięsa drobiowego lub ryb morskich wzbogaca dietę o niezbędne aminokwasy oraz żelazo, które są kluczowe w procesie wzrostu i rozwoju dziecka. Zastosowanie tych produktów powinno odbywać się stopniowo, zaczynając od niewielkich ilości, co ułatwia obserwację ewentualnych reakcji alergicznych. Wprowadzenie takich składników w odpowiednim momencie jest zgodne z dobrą praktyką w żywieniu dzieci i wspiera ich zdrowy rozwój.

Pytanie 38

W początkowych dniach życia dziecka można zaobserwować naturalny spadek masy ciała, który powinien wynosić nie więcej niż

A. 10% masy urodzeniowej
B. 15% masy urodzeniowej
C. 3% masy urodzeniowej
D. 5% masy urodzeniowej
W pierwszych dniach życia noworodka, fizjologiczny ubytek masy ciała powinien wynieść nie więcej niż 10% masy urodzeniowej. Jest to naturalny proces, związany z adaptacją noworodka do życia pozałonowego. W ciągu pierwszych kilku dni noworodki tracą wodę, co może wpłynąć na ich masę. Ubytek ten jest zazwyczaj tymczasowy i większość noworodków odzyskuje swoją masę urodzeniową w ciągu 10-14 dni po narodzinach. Ważne jest, aby monitorować te zmiany, ponieważ zbyt duży spadek masy ciała może być sygnałem problemów zdrowotnych, takich jak niewystarczające przyjmowanie pokarmu, problemy z laktacją czy choroby metaboliczne. W praktyce pediatrycznej lekarze i położne regularnie kontrolują masę ciała noworodków, aby upewnić się, że rozwijają się prawidłowo i w odpowiednim tempie oraz podejmują działania w przypadku zauważenia nieprawidłowości. Warto również podkreślić, że zalecenia dotyczące maksymalnego ubytku masy ciała są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), co potwierdza ich znaczenie w opiece nad noworodkami.

Pytanie 39

Aby odpowiednio kształtować odbiór, analizę i przetwarzanie bodźców zmysłowych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w pracy z nimi zaleca się stosowanie metody

A. gimnastyki twórczej Rudolfa Labana
B. ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
C. gimnastyki mózgu
D. integracji sensorycznej
Metoda integracji sensorycznej to naprawdę ważne narzędzie w pracy z dziećmi, które mają różne zaburzenia rozwojowe. Skupia się na tym, żeby pomóc im w lepszym przetwarzaniu bodźców zmysłowych, co może być kluczowe dla ich rozwoju. Została wymyślona przez A. Jean Ayres i ma na celu polepszenie ich umiejętności związanych z odbiorem różnych wrażeń. W praktyce korzystamy z różnych zabaw, na przykład z materiałami o ciekawych teksturach, albo ćwiczeń równoważnych. Dzieciaki uczą się lepiej reagować na to, co je otacza, co wpływa na ich rozwój zarówno społeczny, jak i emocjonalny. Można to zobaczyć, gdy pracują w grupach i dzielą się swoimi doświadczeniami. Tak naprawdę, integracja sensoryczna to też sposób na rozwijanie umiejętności społecznych. Trzeba jednak pamiętać, że według wskazówek Światowej Organizacji Zdrowia, ta metoda powinna być dostosowana indywidualnie do każdej potrzebującej dzieci, bo każda z nich jest inna.

Pytanie 40

Aby podać 10-miesięcznemu dziecku lek w postaci zawiesiny doustnej za pomocą strzykawki dozującej, jak należy postąpić?

A. położyć dziecko, włożyć mu strzykawkę do ust i podawać powoli.
B. posadzić dziecko, strzykawkę włożyć z boku do ust dziecka i podawać powoli.
C. posadzić dziecko, wymieszać lek z wodą i podawać szybko.
D. położyć dziecko, strzykawkę umieścić bezpośrednio w ustach dziecka i szybko podać.
Podawanie leku doustnego takiemu maluchowi jak 10-miesięczne dziecko to na pewno nie jest łatwa sprawa. Dobrze, że zwróciłeś uwagę na to, by posadzić dziecko i podać lek strzykawką z boku ust. To naprawdę dobra praktyka. Dzięki takiej pozycji dziecko ma mniejsze szanse na zakrztuszenie się, a poza tym łatwiej jest nam kontrolować, co się dzieje. Włożenie strzykawki z boku, a nie na wprost, to świetny pomysł, bo to zmniejsza ryzyko wymiotów, a dzieci często nie są chętne do przyjmowania czegoś, co im się nie podoba. Powolne podawanie leku też jest ważne, bo pozwala dziecku się przyzwyczaić i zmniejsza ryzyko, że się zaksztusi. Ważne, żeby podawać małe porcje i cały czas obserwować, jak dziecko reaguje. Specjaliści też potwierdzają, że taki sposób jest bezpieczny i skuteczny, więc masz dobry kierunek.