Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 16:55
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 17:09

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czym jest kadrowanie obrazu?

A. wycięciem wybranego obiektu
B. eliminowaniem linii
C. zamianą pliku na inny format
D. poprawą kolorystyki obrazu
Kadrowanie obrazu to technika polegająca na wycięciu fragmentu zdjęcia lub obrazu, w celu skupienia uwagi na wybranym obiekcie lub elemencie kompozycji. Proces ten może zwiększyć estetykę zdjęcia, poprawić jego klarowność oraz uwypuklić najważniejsze elementy. Na przykład, w fotografii portretowej kadrowanie pozwala na skoncentrowanie się na twarzy modela, eliminując zbędne tło, co prowadzi do bardziej dynamicznego i interesującego ujęcia. W kontekście standardów projektowania graficznego, kadrowanie jest kluczowym etapem przygotowania materiałów wizualnych, gdyż wpływa na kompozycję, równowagę oraz dynamikę obrazu. Dobre praktyki w kadrowaniu obejmują stosowanie zasady trójpodziału, która sugeruje, aby najważniejsze elementy obrazu umieszczać na przecięciach linii dzielących obraz na dziewięć równych części. Zrozumienie tej techniki i umiejętność jej zastosowania są niezbędne dla każdego, kto pragnie osiągnąć sukces w dziedzinie fotografii lub projektowania graficznego.

Pytanie 2

W multimedialnej prezentacji element graficzny o jednolitym kolorze to składnik w barwie

A. żółto-czarnym
B. jasno- i ciemnoczerwonym
C. czerwono-czarnym
D. czarno-białym
Wybór odpowiedzi, który obejmuje czarno-biały, żółto-czarny lub czerwono-czarny, jest błędny, ponieważ nie spełnia definicji monochromatyczności. Czarno-białe schematy kolorystyczne, chociaż mogą być postrzegane jako minimalistyczne i eleganckie, nie są monochromatyczne, ponieważ obejmują dwa różne kolory, co wyklucza możliwość tworzenia odcieni jednego koloru. Podobnie, żółto-czarny i czerwono-czarny również łączą różne kolory, a ich zastosowanie w grafice może wprowadzać zamieszanie, ponieważ nie tworzą spójnego wrażenia estetycznego, które jest kluczowe w prezentacjach multimedialnych. Monochromatyzm jest ceniony za swoją zdolność do tworzenia głębi i kontrastu w ramach jednego koloru, co promuje jasność i przejrzystość komunikacji wizualnej. Często zdarza się, że osoby mylą monochromatyczność z kombinacjami barw, co prowadzi do wybierania nieefektywnych rozwiązań kolorystycznych w projektach. W odpowiednim projektowaniu wizualnym kluczowe jest rozumienie, jak kolory wpływają na percepcję informacji przez odbiorców, a ich niepoprawne łączenie może zaburzać przekaz i wpływać na efektywność komunikacji.

Pytanie 3

Którego programu Adobe użyjesz do seryjnej zmiany nazw wielu plików z fotografiami?

A. CorelDraw
B. Bridge
C. InDesign
D. Illustrator
InDesign, Illustrator oraz CorelDraw to programy, które nie są odpowiednie do seryjnej zmiany nazw plików zdjęciowych. InDesign to aplikacja skupiająca się na projektowaniu układów publikacji, takich jak magazyny czy broszury. Jego funkcjonalności koncentrują się na edytowaniu tekstu i grafiki w kontekście bardziej złożonych projektów, co nie obejmuje operacji na plikach zdjęciowych. Illustrator jest narzędziem do tworzenia grafiki wektorowej i ilustracji, a jego zastosowanie jest skierowane na projektowanie logo, ilustracji czy innych elementów wizualnych, a nie na zarządzanie plikami zdjęciowymi. CorelDraw jest podobnym narzędziem do Illustratora, skoncentrowanym na grafice wektorowej. Łączenie operacji związanych z grafiką wektorową z operacjami na plikach bitmapowych, jakimi są zdjęcia, prowadzi do nieefektywności. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji zarządzania plikami z projektowaniem graficznym, co może wynikać z nieznajomości odpowiednich narzędzi i ich specjalizacji. Aby skutecznie zarządzać dużymi zbiorami zdjęć, warto korzystać z dedykowanych programów, takich jak Adobe Bridge, które oferują odpowiednie funkcje do przetwarzania plików w sposób efektywny.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Który program pozwala na stworzenie prezentacji, która jest wyświetlana slajdami i nie oferuje możliwości tworzenia skomplikowanych struktur?

A. Adobe Flash
B. Adobe Dreamweaver
C. Macromedia Director
D. Power Point
PowerPoint jest programem stworzonym z myślą o tworzeniu prezentacji wizualnych, które są wyświetlane w formie slajdów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownika, PowerPoint umożliwia łatwe dodawanie tekstów, obrazów oraz multimediów, co czyni go idealnym narzędziem do przedstawiania pomysłów w sposób klarowny i zorganizowany. Program ten jest szeroko stosowany w edukacji oraz biznesie, co świadczy o jego popularności i użyteczności. Przykładowo, nauczyciele mogą wykorzystać PowerPoint do tworzenia interaktywnych wykładów, a menedżerowie do prezentacji wyników finansowych lub strategii firmy. W kontekście standardów branżowych, PowerPoint wspiera formaty plików, które są powszechnie akceptowane i łatwe do udostępnienia, co jest niezwykle ważne w pracy zespołowej. Warto również zaznaczyć, że PowerPoint umożliwia współpracę w czasie rzeczywistym dzięki funkcjom chmurowym, co zwiększa efektywność pracy grupowej.

Pytanie 6

Które z poniższych stwierdzeń odnosi się do obrazów tworzonych w programach do edycji grafiki rastrowej?

A. Składają się z określonej liczby pikseli
B. Można je powiększać bez utraty jakości
C. Są opisane matematycznie z użyciem figur geometrycznych
D. Można je zmieniać wielokrotnie bez utraty jakości
Obrazy rastrowe, znane również jako bitmapy, są zbudowane z pikseli, które tworzą siatkę. Każdy piksel ma określony kolor, a ich liczba i rozmieszczenie dają efekt wizualny. W związku z tym obrazy rastrowe mają ściśle określoną rozdzielczość, np. 1920x1080 pikseli. Zmiana rozmiaru takiego obrazu, na przykład powiększanie go, prowadzi do utraty jakości, ponieważ program musi interpolować dodatkowe piksele, co może skutkować rozmyciem. W praktyce, obrazy rastrowe są często wykorzystywane w projektowaniu stron internetowych, grafice cyfrowej czy edycji zdjęć. Standardy takie jak JPEG, PNG czy GIF to popularne formaty plików rastrowych. Zrozumienie tego, jak działają obrazy rastrowe, jest kluczowe dla każdego grafika i projektanta, ponieważ pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jakością i rozmiarem obrazów w projektach graficznych.

Pytanie 7

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Adobe Photoshop
B. Prezi Desktop
C. Adobe InDesign
D. Prezi Viewer
Wybór niewłaściwego oprogramowania wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji poszczególnych narzędzi. Adobe Photoshop to program graficzny przeznaczony do edycji zdjęć i tworzenia grafik rastrowych, a nie do tworzenia prezentacji. Jego funkcjonalności koncentrują się na obróbce obrazów, co sprawia, że nie oferuje on opcji nawigacji nielinearnych czy układu mapy myśli. Podobnie, Adobe InDesign jest narzędziem do składu publikacji, które skupia się na tworzeniu układów graficznych dla drukowanych materiałów oraz e-booków. Choć może wspierać tworzenie dokumentów z elementami wizualnymi, nie jest przystosowane do interaktywnych prezentacji. Prezi Viewer to aplikacja do przeglądania prezentacji stworzonych w Prezi, ale nie umożliwia ich tworzenia ani edytowania. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że wszystkie te programy są odpowiednie do prezentacji, jednak kluczowym błędem jest nieznajomość ich specyfiki. Wybór odpowiedniego narzędzia do konkretnego celu jest fundamentem efektywnej komunikacji, a nieprawidłowe zrozumienie różnic między tymi programami prowadzi do nieoptymalnych rezultatów. Dobrą praktyką jest dokładne zapoznanie się z funkcjonalnościami narzędzi przed ich zastosowaniem, co pozwala na maksymalne wykorzystanie ich możliwości w odpowiednich kontekstach.

Pytanie 8

Jakie narzędzia można zastosować do stworzenia profilu ICC dla monitora komputerowego?

A. Densytometr, kolorymetr
B. Kolorymetr, spektrofotometr
C. Densytometr, kolorymetr, spektrofotometr
D. Densytometr, spektrofotometr
Wybór przyrządów takich jak densytometr i kolorymetr lub densytometr z spektrofotometrem nie jest odpowiedni do tworzenia profilu ICC monitora komputerowego. Densytometr jest urządzeniem stosowanym głównie w druku do pomiaru gęstości kolorów na papierze. Jego głównym celem jest ocena intensywności koloru na powierzchni, co jest istotne w procesach druku offsetowego, ale nie w kalibracji kolorów na monitorze. Użycie densytometru w kontekście profilowania monitorów prowadzi do błędnych wyników, ponieważ to urządzenie nie jest w stanie dokładnie ocenić, jak kolory są wyświetlane na ekranie. Kolorymetr, choć jest użyteczny, najlepiej współpracuje z spektrofotometrem dla pełnej analizy kolorów. Ponadto, wskazanie tylko kolorymetru i densytometru jako narzędzi do profilowania jest niewystarczające, ponieważ nie uwzględnia się kompleksowości analizy kolorów, jaką oferuje spektrofotometr. Takie podejście może prowadzić do nieodpowiednich ustawień kolorów, co w efekcie wpływa na jakość pracy w obszarach wymagających precyzyjnego odwzorowania kolorów, takich jak grafika komputerowa, fotografia czy projektowanie. Dlatego ważne jest zrozumienie różnic pomiędzy tymi urządzeniami oraz ich zastosowań, aby uniknąć typowych błędów w kalibracji i profilowaniu kolorów.

Pytanie 9

Czym charakteryzują się elementy prezentacji stworzonych w programie PowerPoint?

A. slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt
B. animacje, filtry artystyczne oraz filtry fotograficzne
C. animacje, klatki, maski przycinania oraz oś czasu
D. slajdy, warstwy dopasowania oraz style
Odpowiedź \"slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt\" jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy używane w programie PowerPoint do skutecznego tworzenia prezentacji. Slajdy stanowią podstawowy nośnik informacji, na którym umieszczane są tekst, obrazy, wykresy i inne obiekty. Chronometraż to funkcja, która pozwala na synchronizację czasową poszczególnych slajdów oraz elementów w prezentacji, co jest szczególnie istotne w kontekście prowadzenia wystąpienia. Przejścia to efekty animacji, które pojawiają się, gdy jeden slajd ustępuje miejsca drugiemu, co zwiększa dynamikę prezentacji i utrzymuje uwagę widzów. WordArt to narzędzie do stylizacji tekstu, które umożliwia tworzenie estetycznych i przyciągających uwagę nagłówków i napisów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania graficznego. Użycie tych elementów pozwala na tworzenie profesjonalnych i angażujących prezentacji, które są nie tylko informacyjne, ale także estetyczne."

Pytanie 10

Wyświetlenie tekstu na wszystkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych fontów, jest możliwe dzięki uruchomieniu w programie graficznym polecenia

A. Automatyzuj
B. Przekształć kontur w obiekt
C. Debuguj
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedzi "Debuguj", "Automatyzuj" i "Przekształć kontur w obiekt" raczej nie są dobre z paru powodów. Debugowanie to temat związany z szukaniem i poprawianiem błędów w kodzie, a nie z fontami czy wyświetlaniem tekstu. W kontekście grafiki to nie ma sensu, jeśli chodzi o prawidłowe wyświetlanie tekstu na różnych komputerach. Automatyzacja, chociaż jest przydatna w wielu aspektach projektowania, tutaj nie odnosi się do fontów i ich przekształcania. Dobrą praktyką jest automatyzacja procesów powtarzalnych, ale nie w tym wypadku, kiedy chodzi o krzywe i czcionki. Odpowiedź "Przekształć kontur w obiekt" też wydaje się błędnie zrozumieć, o co chodzi z wektorami – ta funkcja zmienia kontury na pełne obiekty, ale nie rozwiązuje problemu z brakiem czcionek. W praktyce przekształcanie konturów w obiekty nie zabezpiecza tekstu przed problemami z wyświetlaniem, a to jest kluczowe w profesjonalnym projektowaniu. Tak więc, złe podejście do zarządzania fontami i tekstem może prowadzić do nieprzewidzianych problemów z drukiem i prezentacją, co nie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej.

Pytanie 11

Na ilustracji przedstawione jest narzędzie służące do tworzenia przejść pomiędzy elementami graficznymi.

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 1
B. cyfrą 2
C. cyfrą 3
D. cyfrą 4
Narzędzie do tworzenia przejść między elementami graficznymi jest oznaczone na ilustracji cyfrą 1. Przejścia pozwalają na płynne łączenie różnych elementów animacji lub scen w edycji wideo. Narzędzia oznaczone cyframi 2, 3 i 4 pełnią inne funkcje. Cyfra 2 odpowiada za cięcie klipów, cyfra 3 za ustawienia ścieżki dźwiękowej, a cyfra 4 za odtwarzanie osi czasu. Płynne przejścia są często stosowane w projektach animacyjnych i filmowych, aby nadać im estetyczny i spójny charakter. Warto opanować pracę z tym narzędziem, aby efektywnie korzystać z możliwości osi czasu.

Pytanie 12

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 22 kHz
B. 11 kHz
C. 33 kHz
D. 44 kHz
Dźwięk w formacie CD-Audio jest próbkowany z częstotliwością 44,1 kHz, co oznacza, że w ciągu jednej sekundy dokonuje się 44 100 próbek. Taka częstotliwość została przyjęta jako standard, ponieważ jest wystarczająca do wiernego odwzorowania dźwięku w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, które wynosi od 20 Hz do 20 kHz. Wybór 44,1 kHz wynika z zasady Nyquista, która sugeruje, że aby dokładnie odwzorować sygnał analogowy, należy próbować go z częstotliwością co najmniej dwa razy większą od najwyższej częstotliwości, jaką chcemy uchwycić. Dodatkowo, w praktyce, takie próbkowanie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w produkcji muzyki i nagraniach profesjonalnych. W standardzie CD-Audio zastosowano także kompresję 16-bitową, co zwiększa dynamikę dźwięku i zapewnia bogatsze brzmienie. Warto zauważyć, że standard ten jest szeroko stosowany w branży muzycznej i jest podstawą dla wielu formatów audio, co czyni go fundamentalnym elementem w kontekście jakości nagrań."

Pytanie 13

Plik animacji w programie Adobe Flash nie zawiera się

A. animacji kształtu
B. klatek
C. kanałów
D. warstw
W pliku animacji programu Adobe Flash rzeczywiście nie znajdziemy kanałów, ponieważ ten format plików koncentruje się na klatkach, warstwach oraz animacjach kształtu, które są kluczowymi składnikami pracy w tym środowisku. Klatki stanowią podstawę animacji, a warstwy umożliwiają organizowanie różnych elementów graficznych i animacyjnych, co pozwala na efektywne zarządzanie oraz edytowanie projektu. Animacje kształtu z kolei pozwalają na dynamiczną transformację obiektów graficznych, co jest istotne w produkcji bardziej zaawansowanych efektów wizualnych. W kontekście dobrych praktyk w tworzeniu animacji, użytkownicy powinni być świadomi, że Adobe Flash nie obsługuje kanalików, które są typowe dla innych programów do edycji wideo czy grafiki rastrowej. Wiedza o tym, jakie elementy są obecne, a jakie nie, jest kluczowa dla efektywnej pracy z tym oprogramowaniem, a także dla zrozumienia różnych technik animacyjnych wykorzystywanych w branży.

Pytanie 14

Aby stworzyć stronę tytułową prezentacji opartej na kolażu zdjęć, należy skorzystać z oprogramowania

A. Prezi
B. Picture Manager
C. Adobe Photoshop
D. Ashampoo Snap
Adobe Photoshop jest uznawany za jeden z najpotężniejszych programów do edycji grafiki rastrowej, co czyni go idealnym narzędziem do zaprojektowania strony tytułowej prezentacji opartej na kolażu zdjęć. Jego zaawansowane funkcje pozwalają na precyzyjne manipulowanie obrazami, co umożliwia tworzenie profesjonalnie wyglądających kompozycji. Można swobodnie korzystać z warstw, co ułatwia organizację elementów graficznych. Dzięki bogatej bibliotece filtrów i efektów, użytkownik może dodać unikalne akcenty, które wyróżnią prezentację. Przykładowo, użycie narzędzia do korekcji kolorów pozwala na harmonizację tonów zdjęć, a funkcja maskowania umożliwia płynne łączenie różnych obrazów bez widocznych krawędzi. Ponadto, Photoshop wspiera różne formaty plików, co pozwala na łatwe eksportowanie gotowego projektu do formatu odpowiedniego dla prezentacji multimedialnych, jak np. JPEG lub PNG. Warto również podkreślić, że znajomość Photoshopa to powszechnie ceniona umiejętność w branży kreatywnej, co sprawia, że inwestycja w naukę tego programu przynosi długoterminowe korzyści.

Pytanie 15

Jaki operator w języku JavaScript służy do obliczania reszty z dzielenia?

A. operator %
B. operator *
C. operator /
D. operator +
Operator % w języku JavaScript jest używany do obliczania reszty z dzielenia dwóch liczb. Zastosowanie tego operatora jest niezwykle przydatne w wielu kontekstach, na przykład podczas ustalania, czy liczba jest parzysta czy nie. Możemy to zweryfikować, dzieląc liczbę przez 2 i sprawdzając, czy reszta wynosi 0. Przykładowo, wyrażenie 4 % 2 zwróci 0, co potwierdza, że liczba 4 jest parzysta. Operator ten jest również kluczowy w algorytmach, które wymagają cyklicznych powtórzeń lub rozdzielenia danych, takich jak w przypadku iteracji przez tablicę. Przykładowo, w przypadku 10 % 3 otrzymujemy 1, co wskazuje, że 10 dzieli się przez 3 z resztą 1. W kontekście najlepszych praktyk programowania, użycie operatora modulo powinno być przemyślane, aby uniknąć błędów logicznych, zwłaszcza w sytuacjach złożonych, jak na przykład w grach, gdzie często trzeba kontrolować stany i cykle. Warto również pamiętać, że operator ten działa zarówno na liczbach całkowitych, jak i zmiennoprzecinkowych, co czyni go wszechstronnym narzędziem w wielu scenariuszach programistycznych.

Pytanie 16

Która z poniższych czynności nie jest częścią procesu rejestracji obrazu?

A. Wprowadzenie współrzędnych GPS
B. Regulacja balansu bieli
C. Zamknięcie przysłony
D. Dostosowanie czułości
Wprowadzenie współrzędnych GPS nie jest czynnością bezpośrednio związaną z procesem rejestracji obrazu w kontekście fotografii czy nagrywania wideo. Proces rejestracji obrazu obejmuje działania takie jak zmiana balansu bieli, ustawienie czułości oraz domknięcie przysłony, które mają wpływ na to, jak obraz zostanie uchwycony przez sensor aparatu. Balans bieli odpowiada za odwzorowanie kolorów w danym oświetleniu, czułość (ISO) wpływa na jakość obrazu przy różnych warunkach oświetleniowych, a przysłona kontroluje ilość światła wpadającego na sensor, co ma kluczowe znaczenie dla głębi ostrości. Natomiast wprowadzenie współrzędnych GPS jest elementem dodawanym do metadanych zdjęcia, co może być przydatne w kontekście lokalizacji, ale nie ma wpływu na sam proces rejestracji obrazu. W praktyce, fotografie z GPS mogą być używane do geotagowania, co jest przydatne w aplikacjach turystycznych czy archiwizacyjnych, ale to nie jest integralna część rejestracji obrazu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z aparatu oraz dla efektywnej obróbki zdjęć w postprodukcji.

Pytanie 17

Program, w którym tworzone są pliki FLA, to

A. Flash
B. InDesign
C. Photoshop
D. Bridge
Pliki FLA to coś, co działa głównie w Adobe Flash. To narzędzie świetnie nadaje się do robienia animacji, aplikacji internetowych i różnych multimediów. FLA jest formatem roboczym, więc trzymasz w nim wszystko, co potrzebne do projektu, jak grafiki, dźwięki, animacje i te skrypty ActionScript. Pracując w Flash, można korzystać z fajnych funkcji, jak warstwy czy symbole, co naprawdę ułatwia robienie skomplikowanych animacji. A jak już skończysz projekt, zmieniasz plik FLA na SWF, który z kolei da się łatwo wrzucić na stronę www. Moim zdaniem, umiejętność pracy z FLA jest naprawdę przydatna, szczególnie w branży gier, gdzie interaktywność to klucz do sukcesu. Warto się tym zainteresować, bo to otwiera wiele drzwi zawodowych.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Kolorowe wyświetlacze monitorów korzystają z syntezy addytywnej emitowanego światła. Jak uzyskuje się kolor biały na ekranie?

A. brak emisji światła
B. emisję wszystkich kolorów barwnych
C. połączenie kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego przy maksymalnej jasności
D. kompozycję podstawowych barw: czerwonej, niebieskiej i żółtej
Odpowiedzi, które sugerują inne podejścia do uzyskania koloru białego na wyświetlaczu, opierają się na błędnych założeniach dotyczących syntezy kolorów. Emisja barwna wszystkich kolorów nie prowadzi do uzyskania białego koloru, ponieważ nie każdy zestaw kolorów podstawowych w połączeniu z innymi kolorami generuje efekt białego światła. Przykładowo, mieszanie kolorów, jak w przypadku farb, działa na zasadzie syntezy subtraktywnej, gdzie różne pigmenty absorbują i odbijają światło, co prowadzi do różnych kolorów w zależności od użytych materiałów. Z kolei brak emisji światła oznacza, że nie ma żadnego koloru, co jest przeciwieństwem uzyskania koloru białego. Odpowiedź sugerująca złożenie barw podstawowych czerwonej, niebieskiej i żółtej jest myląca, ponieważ żółty nie jest kolorem podstawowym w systemie RGB; w systemach addytywnych kluczowe są jedynie czerwony, zielony i niebieski. Błędem jest więc mylenie różnych modeli kolorów i ich zasad działania, co może prowadzić do niedokładnych wyników przy projektowaniu i tworzeniu kolorów w przestrzeniach cyfrowych.

Pytanie 20

Spośród podanych obiektywów, który ma najwyższą maksymalną wartość przysłony?

A. f/8
B. f/5.6
C. f/2
D. f/4
Odpowiedź f/2 jest poprawna, ponieważ wskazuje na najszersze otwarcie przysłony spośród wymienionych opcji. Maksymalna wartość przysłony określa, jak dużo światła może przechodzić przez obiektyw, a wartość f/2 oznacza, że otwór przysłony jest szeroki, co pozwala na zbieranie większej ilości światła. W praktyce, obiektywy o maksymalnej przysłonie f/2 są często wykorzystywane w sytuacjach o słabym oświetleniu oraz do uzyskiwania efektów bokeh, gdzie tło jest rozmyte, a ostrość koncentruje się na obiekcie. W kontekście standardów branżowych, obiektywy o dużej przysłonie są cenione w fotografii portretowej, eventowej oraz w fotografii nocnej. Wybór obiektywu z niską wartością f pozwala również na uzyskanie płytkiej głębi ostrości, co jest pożądane w wielu stylach fotografii. Przykładem zastosowania f/2 może być portretowanie modela w plenerze o zmierzchu, gdzie naturalne światło jest ograniczone, a szeroka przysłona umożliwia uzyskanie odpowiedniego naświetlenia oraz estetycznego rozmycia tła.

Pytanie 21

Jaką operację należy wykonać, aby nadać grafice trójwymiarowej realistyczny wygląd, uwzględniając rodzaje powierzchni obiektów oraz ich oświetlenie?

A. Renderowania
B. Interpolacji
C. Trasowania
D. Rasteryzacji
Chociaż interpolacja, trasowanie i rasteryzacja są technikami związanymi z grafiką komputerową, nie są one odpowiednie do nadawania realistycznego wyglądu obiektom 3D w kontekście ich oświetlenia i powierzchni. Interpolacja, na przykład, to technika używana do wygładzania wartości pomiędzy punktami danych. W grafice stosuje się ją głównie do wygładzania tekstur czy klatek animacji, ale sama w sobie nie generuje realistycznych efektów świetlnych ani nie uwzględnia złożoności materiałów. Trasowanie, z kolei, odnosi się do techniki ray tracing, która rzeczywiście może być używana do realistycznego renderowania, ale jest to bardziej zaawansowana metoda, która w ogromnej mierze opiera się na procesie renderowania jako całości. Rasteryzacja to natomiast technika przekształcania obiektów 3D do przestrzeni 2D, co jest kluczowe w wyświetlaniu grafiki, ale nie wpłynie na ostateczny realizm wizualny, jeśli nie będzie wspierana przez odpowiednie techniki renderowania. Typowym błędem jest mylenie tych procesów i ich funkcji; każda z wymienionych technik ma swoje specyficzne zastosowanie, ale renderowanie pozostaje kluczowym krokiem, by uzyskać pożądany efekt wizualny w grafice 3D.

Pytanie 22

Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami widoczny na ilustracji jest oznaczony

Ilustracja do pytania
A. liczbą 3
B. liczbą 1
C. liczbą 2
D. liczbą 4
Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami został oznaczony cyfrą 4. Sekcja ta pozwala na instalowanie, usuwanie oraz konfigurację wtyczek, które umożliwiają rozszerzenie funkcjonalności strony internetowej. Opcje oznaczone cyframi 1, 2 i 3 odnoszą się do innych sekcji: zarządzania wpisami, stronami oraz wyglądem witryny. Znajomość lokalizacji narzędzi do zarządzania wtyczkami jest niezbędna dla efektywnego korzystania z WordPressa i dostosowywania strony do potrzeb użytkownika.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Format SWF jest przede wszystkim wykorzystywany do zapisywania

A. plików tekstowych
B. zdjęć do późniejszej obróbki
C. zeskanowanych obrazów
D. plików z animacjami
Format SWF (Shockwave Flash) jest powszechnie używany do zapisu plików z animacją, w tym animacji interaktywnych oraz multimedialnych. Format ten pozwala na osadzenie grafiki wektorowej, dźwięku oraz skryptów, co czyni go idealnym narzędziem do tworzenia gier, reklam oraz aplikacji internetowych. SWF, będąc formatem skompresowanym, umożliwia szybkie ładowanie i odtwarzanie animacji na stronach internetowych. W praktyce, wiele platform edukacyjnych oraz serwisów rozrywkowych korzysta z tego formatu, aby dostarczać dynamiczne treści użytkownikom. Ponadto, aplikacje takie jak Adobe Animate wykorzystują SWF do eksportowania projektów animacyjnych, co sprawia, że standard ten jest szeroko akceptowany w branży. Chociaż technologia Flash została wycofana z użycia, wiedza o formacie SWF pozostaje ważna dla zrozumienia rozwoju multimediów w Internecie i kulisów animacji komputerowej.

Pytanie 25

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop umożliwia utworzenie zaznaczenia w formie ścieżki?

A. Stempel.
B. Łatka.
C. Gradient.
D. Pióro.
Pióro to naprawdę super narzędzie w Photoshopie, które pozwala na rysowanie precyzyjnych zaznaczeń w formie ścieżek. Dzięki temu, że można rysować krzywe i proste linie, świetnie nadaje się do tworzenia bardziej skomplikowanych kształtów. Możesz łatwo edytować te kształty, co daje ci dużą swobodę. Myślę, że fajnym przykładem użycia Pióra jest projektowanie logo, gdzie precyzja jest kluczowa. Co ciekawe, stworzone ścieżki mogą być przekształcane w zaznaczenia, co otwiera możliwości wypełniania kolorami, dodawania gradientów czy maskowania. W grafice to standard, że Pióro jest używane do robienia skomplikowanych zaznaczeń, więc to naprawdę podstawa dla grafików i projektantów. Korzystanie z Pióra w Photoshopie jest zgodne z najlepszymi praktykami, bo precyzja i kontrola nad formą są super ważne w projektach wizualnych.

Pytanie 26

Adobe Premiere to oprogramowanie do edycji plików

A. grafiki 3D
B. audio i wideo
C. wideo
D. audio
Wybór odpowiedzi dotyczącej jedynie edycji audio lub wideo nie uwzględnia pełnego zakresu funkcji, jakie oferuje Adobe Premiere Pro. Program ten łączy w sobie zaawansowane możliwości edycji dźwięku i obrazu, co czyni go bardziej wszechstronnym narzędziem niż sugerują to niektóre odpowiedzi. Odpowiedzi skupiające się tylko na audio lub wideo nie doceniają koncepcji produkcji multimedialnej, w której oba te elementy są ze sobą ściśle powiązane. Zrozumienie, że skuteczna edycja wideo wymaga również umiejętności manipulacji dźwiękiem, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości produkcji. Wiele osób popełnia błąd, myśląc, że edycja wideo ogranicza się tylko do pracy z obrazem, nie uwzględniając, że dźwięk jest równie istotny dla doświadczenia widza. W praktyce, profesjonalne filmy wymagają zarówno starannie dobranych ujęć, jak i precyzyjnie zsynchronizowanych efektów dźwiękowych, co jest standardem w wysokiej jakości produkcjach. Dlatego ignorowanie aspektu audio w kontekście Adobe Premiere Pro prowadzi do niedokładnego zrozumienia potencjału tego oprogramowania oraz jego zastosowań w branży medialnej.

Pytanie 27

Zdjęcia, które mają być umieszczone na stronie internetowego sklepu, powinny mieć

A. zainstalowany dedykowany plug-in
B. maksymalny rozmiar pliku
C. zintegrowaną dodatkową paletę kolorów
D. minimalny rozmiar pliku
Wybór opcji "jak najmniejszy rozmiar pliku" jest kluczowy dla efektywności działania sklepu internetowego. Zmniejszenie rozmiaru plików graficznych wpływa na szybkość ładowania strony, co jest istotnym czynnikiem w doświadczeniu użytkownika oraz pozycji w wynikach wyszukiwania. Zgodnie z wytycznymi Google, strony ładujące się szybciej mają większe szanse na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Praktyczne zastosowania tej wiedzy obejmują kompresję zdjęć przy użyciu narzędzi takich jak TinyPNG czy ImageOptim, które zmniejszają rozmiar grafik bez zauważalnej utraty jakości. Dodatkowo, korzystanie z odpowiednich formatów plików, takich jak JPEG dla zdjęć i PNG dla grafik z przezroczystością, również przyczynia się do optymalizacji. Warto również pamiętać o responsywności grafik, co oznacza, że obrazy powinny być dostosowane do różnych rozmiarów ekranów, co z kolei wpływa na szybkość ładowania oraz oszczędność danych użytkowników mobilnych. Zastosowanie tych praktyk nie tylko poprawia wydajność strony, ale także zwiększa satysfakcję klientów, co w efekcie prowadzi do lepszych wyników sprzedażowych.

Pytanie 28

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop jest używane do usuwania niechcianych elementów ze zdjęcia?

A. Narzędzie Pędzel
B. Narzędzie Lasso
C. Narzędzie Gradient
D. Narzędzie Łatka
Narzędzie Pędzel w Adobe Photoshop, choć niezwykle wszechstronne, nie jest przeznaczone do usuwania niechcianych elementów ze zdjęć. Służy głównie do malowania i rysowania, a jego zastosowanie jako narzędzia do retuszu może prowadzić do efektów, które są dalekie od naturalnych. Z mojego doświadczenia wynika, że początkujący często mylnie używają Pędzla, myśląc, że mogą nim zamalować niechciane elementy. To jednak nie pozwala na zachowanie tekstur i tonacji obrazu. Z kolei narzędzie Lasso jest przeznaczone do zaznaczania obszarów o nieregularnych kształtach, co czyni je przydatnym w precyzyjnym doborze fragmentów obrazu, ale samo w sobie nie usuwa elementów, a jedynie je wybiera do dalszej edycji. Użycie Lasso bezpośrednio do usuwania elementów może prowadzić do wyraźnych krawędzi i nienaturalnego wyglądu. Gradient natomiast służy do tworzenia płynnych przejść kolorów i jest używany głównie w projektowaniu graficznym, nie zaś w retuszu zdjęć. Użycie Gradientu w celu ukrycia niepożądanych części zdjęcia jest niepraktyczne, ponieważ nie pozwala na zachowanie tekstury i szczegółów oryginalnego obrazu. Każde z tych narzędzi ma swoje miejsce w Photoshopie, jednak dla usuwania elementów ze zdjęć narzędzie Łatka pozostaje niezastąpione.

Pytanie 29

Wykres krzywej tonalnej przedstawiony na rysunku sugeruje, że na obrazie osiągnięto efekt

Ilustracja do pytania
A. wyostrzenia
B. przyciemnienia
C. rozjaśnienia
D. rozmycia
Na tej krzywej tonalnej widać, że obraz jest rozjaśniony. Kiedy podnosimy punkty w kierunku jasnych tonów, robi się jaśniej, a ciemniejsze miejsca stają się bardziej widoczne. Fajnie, bo nawet jasne obszary zachowują szczegóły, nie tracimy ich, co jest super przy edytowaniu zdjęć.

Pytanie 30

W jakich formatach powinien być zapisany projekt statycznego banera, aby można go było opublikować w internecie?

A. PNG i TIFF
B. JPEG i PNG
C. BMP i WMF
D. RAW i GIF
Odpowiedź JPEG i PNG jest prawidłowa, ponieważ te formaty graficzne są najczęściej stosowane w publikacji materiałów wizualnych w internecie. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) charakteryzuje się kompresją stratną, co oznacza, że ​​jest idealny do zdjęć i obrazów o bogatej kolorystyce, gdzie niewielka utrata jakości nie wpływa na ogólne wrażenie wizualne. Z kolei format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną, co czyni go doskonałym wyborem dla grafik z dużą ilością szczegółów, tekstu lub przezroczystości. Dzięki tym właściwościom, obydwa formaty są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie publikacji online, umożliwiając szybkie ładowanie stron internetowych oraz zapewniając wysoką jakość wizualną. W kontekście projektowania banerów reklamowych, stosowanie JPEG i PNG gwarantuje, że obrazy będą wyglądać dobrze na różnych urządzeniach i w różnych rozdzielczościach, co jest kluczowe w dzisiejszym zróżnicowanym środowisku użytkowników.

Pytanie 31

Aby zarejestrować plik dźwiękowy w formie cyfrowej, należy wybrać odpowiedni program

A. CDBurner
B. Bridge
C. Audacity
D. iTunes
Audacity to popularny, darmowy program do edycji i nagrywania dźwięku, który idealnie nadaje się do zarejestrowania cyfrowego pliku dźwiękowego. Oferuje funkcje wielościeżkowe, co umożliwia nagrywanie wielu źródeł dźwięku jednocześnie oraz edytowanie istniejących nagrań. W Audacity można łatwo dodawać efekty dźwiękowe, takie jak pogłos czy kompresja, co pozwala na profesjonalną obróbkę materiału audio. Program wspiera import i eksport w wielu formatach, w tym WAV, MP3 i OGG, co czyni go wszechstronnym narzędziem do pracy z dźwiękiem. W praktyce, Audacity jest często wykorzystywane przez podcasterów, muzyków i twórców wideo do nagrywania i edytowania ścieżek dźwiękowych, co czyni go standardem w branży produkcji audio. Jego otwarty kod źródłowy oraz społeczność użytkowników gwarantują ciągły rozwój oraz dostęp do wielu wtyczek rozszerzających możliwości programu, co dodatkowo podkreśla jego zalety w porównaniu do innych aplikacji. W kontekście cyfrowego nagrywania dźwięku, Audacity jest niekwestionowanym liderem, który odpowiada na potrzeby zarówno amatorów, jak i profesjonalistów.

Pytanie 32

Aby uzyskać cyfrową wersję fotografii czarno-białej, należy wykonać proces

A. skanowania oryginału refleksyjnego
B. kopiowania stykowego
C. skanowania oryginału transparentnego
D. kopiowania optycznego
Skanowanie oryginału refleksyjnego to proces digitizacji, który polega na przekształceniu fizycznych odcisków czarno-białych fotografii w postać cyfrową. Używa się w tym celu skanera, który oświetla zdjęcie i rejestruje odbite światło. To podejście jest standardem w profesjonalnej archiwizacji i konserwacji fotografii, ponieważ pozwala na uzyskanie wysokiej jakości obrazów z zachowaniem detali oraz tonalności. W praktyce, podczas skanowania oryginału refleksyjnego, istotne jest dobranie odpowiednich ustawień skanera, takich jak rozdzielczość (najlepiej minimum 300 dpi dla zdjęć) oraz głębia kolorów. Dobrą praktyką jest także stosowanie skanerów dedykowanych dla fotografii, które często oferują funkcje poprawy jakości obrazu. Dzięki temu możemy uzyskać wierne odwzorowanie oryginału, co jest niezwykle ważne w kontekście archiwizacji dzieł sztuki czy dokumentów historycznych. Skanowane obrazy mogą być następnie edytowane czy publikowane w zasobach internetowych, co otwiera nowe możliwości ich popularyzacji.

Pytanie 33

Funkcja środka gaśniczego polega na zwalczaniu ognia. Jest on używany do gaszenia w fazie początkowej, zwłaszcza do gaszenia ognia na osobie oraz cieczy łatwopalnych w zbiornikach.

A. Gaśnicy śniegowej
B. Koca gaśniczego
C. Strumienia wody
D. Gaśnicy proszkowej
Opis dotyczy gaśnicy proszkowej, która jest powszechnie stosowana do gaszenia pożarów w ich wczesnym stadium, w tym pożarów cieczy łatwopalnych oraz palących się materiałów stałych. Gaśnice proszkowe działają na zasadzie rozpraszania proszku gaśniczego, który tłumi ogień poprzez odcięcie dostępu tlenu oraz obniżenie temperatury palącego się materiału. W praktyce, gaśnice te skutecznie gaszą pożary klasy A (materiały stałe), B (cieczy łatwopalne) oraz C (gazy). Z tego powodu są niezwykle wszechstronne i mogą być stosowane w różnych środowiskach, od przemysłu po domowe zastosowanie. Zaleca się, aby gaśnice proszkowe były regularnie serwisowane oraz sprawdzane, aby zapewnić ich skuteczność w razie potrzeby. Wszyscy użytkownicy, szczególnie ci w miejscach pracy, powinni być przeszkoleni w zakresie obsługi gaśnic, co jest zgodne z normami BHP oraz standardami ochrony przeciwpożarowej. Przykładem zastosowania gaśnicy proszkowej może być gaszenie pożaru w warsztacie, gdzie łatwopalne materiały są w powszechnym użyciu, co czyni je szczególnie narażonymi na wystąpienie pożaru.

Pytanie 34

W jakim formacie powinien być zapisany obraz, aby zapewnić na stronie internetowej gładkie przejścia do przezroczystości (z częściowymi przezroczystościami)?

A. BMP
B. PNG
C. PDF
D. JPEG
PDF (Portable Document Format) to format stworzony głównie do przechowywania dokumentów wraz z ich formatowaniem, a nie do wyświetlania obrazów na stronach internetowych. Chociaż PDF może zawierać obrazy z przezroczystościami, nie jest optymalny do wyświetlania ich w kontekście stron internetowych, ponieważ przeglądarki internetowe nie obsługują go w taki sam sposób jak formaty graficzne. BMP (Bitmap Image File) to format, który zazwyczaj nie obsługuje przezroczystości, a ponadto generuje duże pliki bez kompresji, co czyni go niepraktycznym do użytku w sieci. Format JPEG, z kolei, jest szeroko stosowany do zdjęć, ale nie obsługuje przezroczystości, ponieważ kompresuje obrazy, usuwając informacje o przezroczystości w procesie. Użytkownicy mogą mylić te formaty, myśląc, że obsługują one przezroczystość, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni na serwerze i opóźnień w ładowaniu stron. W kontekście projektowania stron internetowych, ważne jest, aby wybierać formaty, które nie tylko spełniają wymogi jakościowe, ale również są zoptymalizowane pod kątem szybkiego ładowania i kompatybilności z różnymi przeglądarkami, co czyni PNG jedynym słusznym wyborem w przypadku potrzeby stosowania przezroczystości.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Który z formatów pozwala na użycie maksymalnie 256 kolorów w obrębie bloku obrazu?

A. JPG
B. GIF
C. CDR
D. EPS
Odpowiedzi takie jak CDR, JPG i EPS nie są związane z ograniczeniem do 256 kolorów na blok obrazu. CDR, czyli CorelDRAW, jest formatem wektorowym, który nie narzuca ograniczeń kolorystycznych w taki sam sposób, jak formaty bitmapowe. W przypadku JPG, jest to format stratny, który obsługuje miliony kolorów, co czyni go właściwym wyborem do zdjęć i bardziej złożonych grafik. Oznacza to, że nie jest on dostosowany do ograniczonej palety kolorów, a jego główną funkcją jest kompresja dużych plików z minimalną utratą jakości, co jest niewłaściwe w kontekście pytania. EPS, czyli Encapsulated PostScript, również jest formatem, który głównie obsługuje grafikę wektorową, a nie bitmapową, i nie ma narzuconych ograniczeń kolorystycznych w ramach 256 kolorów. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi często wynikają z mylenia różnych typów formatów graficznych oraz ich zastosowania. Ważne jest zrozumienie, że różne formaty mają różne właściwości i przeznaczenie, co wpływa na ich użycie w praktyce.

Pytanie 37

Który z aplikacji Adobe należy wybrać do montażu i edytowania filmu?

A. Acrobat
B. Reader
C. Dreamweaver
D. Premierę
Wybór programów Adobe, które nie są przeznaczone do montażu wideo, może prowadzić do poważnych nieporozumień dotyczących procesów twórczych. Dreamweaver to narzędzie stworzone do projektowania stron internetowych, a jego funkcjonalności koncentrują się na kodowaniu i edytowaniu HTML, CSS oraz JavaScript. Użycie Dreamweavera do edycji filmów jest absolutnie nieadekwatne, gdyż nie oferuje on żadnych funkcji montażowych ani wsparcia dla formatów wideo. Acrobat i Reader to aplikacje przeznaczone do pracy z dokumentami PDF, umożliwiające ich przeglądanie, edytowanie oraz tworzenie. Nie mają one w ogóle możliwości edycji filmów, co czyni je całkowicie nieodpowiednimi w kontekście montażu wideo. Często mylone jest również pojęcie „montażu”, które w kontekście edycji filmów wymaga specjalistycznych narzędzi, a nie aplikacji typowo biurowych czy projektowych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w pracy z programami Adobe, ponieważ wybór niewłaściwego narzędzia może prowadzić do frustracji oraz nieefektywnej pracy, a także do nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów artystycznych. Wiedza o dedykowanych programach do edycji filmowej, takich jak Adobe Premiere, jest niezbędna dla każdego, kto chce profesjonalnie zajmować się tworzeniem i edytowaniem wideo.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

W prezentacji slajdów uzyskuje się efekt przechodzenia jednego obrazu w drugi poprzez zastosowanie

A. przezroczystości
B. wtapiania
C. nakładania
D. kadrowania
Fajnie, że wybrałeś nakładanie jako technikę do przenikania zdjęć w pokazie slajdów. To naprawdę dobry wybór! Nakładanie polega na tym, że jeden obrazek jest nałożony na drugi, przez co powstaje taki ciekawy, dynamiczny efekt. Jak jeden obrazek płynnie przechodzi w drugi, to widzowie mają wrażenie, że te zdjęcia są ze sobą związane. W sumie, to sprawia, że prezentacja wygląda znacznie lepiej. Samo nakładanie jest często używane w filmach i różnych produkcjach multimedialnych, bo pozwala na zintegrowanie różnych elementów wizualnych w naprawdę płynny sposób. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, jak te od Adobe, mówią o tym, jak dobrze ustawić przezroczystość, co daje nam możliwość dokładnego kontrolowania intensywności efektów. Tak więc, to nie tylko ładnie wygląda, ale też jest technicznie przemyślane, bo daje pełną kontrolę nad tym, jak zdjęcia na siebie wpływają.

Pytanie 40

Jakie kroki należy podjąć, aby zaktualizować stronę internetową firmy w celu jej prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych, jeżeli korzysta ona z szablonu opartego na tabelach, zawiera dużą ilość prezentacji Flash i została napisana w kodzie XHTML 1.01?

A. Opracować szablon na podstawie elementów blokowych CSS, przepisać kod w HTML5, usunąć wszystkie prezentacje Flash
B. Całą witrynę stworzyć w Flashu
C. Przepisać kod w HTML5, w tym znaczniki tabeli szablonu, a także usunąć wszystkie prezentacje Flash
D. Opracować szablon oparty na elementach blokowych CSS, zastąpić prezentacje Flash formatami, które nie wymagają wtyczek (pluginów), ładowanymi "na żądanie"
Propozycje, które zakładają przepisanie kodu w HTML5, ale nie uwzględniają zmiany podejścia do layoutu poprzez CSS, pomijają kluczowy aspekt responsywności. HTML5 to nowoczesny standard, który rzeczywiście wspiera wiele funkcji i rozwiązań, ale korzystanie z tabel do budowy struktury strony internetowej jest nieefektywne, zwłaszcza w kontekście wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Tabele nie są elastyczne i ich użycie może prowadzić do problemów z dostępnością oraz trudności w dostosowywaniu układu do różnych ekranów. Ponadto, pozostawienie prezentacji Flash w witrynie, nawet jeśli kod zostałby przepisany na HTML5, kłóci się z zasadami nowoczesnego projektowania. Flash jest technologią, która wymaga wtyczek, co jest problematyczne na wielu urządzeniach mobilnych i może ograniczać użytkowników, którzy nie są w stanie zainstalować dodatkowego oprogramowania. Ostatecznie, pomijanie konieczności przemyślenia struktury witryny oraz nieusunięcie przestarzałych technologii, takich jak Flash, prowadzi do utworzenia strony, która nie spełnia współczesnych standardów dostępności i użyteczności. Takie podejścia mogą skutkować nie tylko negatywnym odbiorem przez użytkowników, ale także obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, co jest kluczowe dla widoczności witryny w Internecie.