Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 5 maja 2025 10:33
  • Data zakończenia: 5 maja 2025 10:46

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie produkty można stworzyć korzystając z programu Adobe Dreamweaver?

A. Druki reklamowe
B. Aplikacje internetowe
C. Zrastrowane ilustracje
D. Arkusze kalkulacyjne
Adobe Dreamweaver to naprawdę fajne narzędzie, które pomaga w tworzeniu stron internetowych i aplikacji. Można w nim programować w HTML, CSS, a nawet JavaScript, co daje dużą swobodę w projektowaniu. Osobiście uważam, że duży plus to jego opcje wizualne, bo można wprowadzać zmiany bez konieczności grzebania w kodzie non-stop. Przykładem, gdzie Dreamweaver się sprawdza, są interaktywne formularze, które są niezbędne w wielu stronach. A do tego integracja z bazami danych, co znacznie ułatwia życię, szczególnie przy dynamicznej treści. Nie zapominajmy też o standardach, jak W3C, które są wspierane przez program. Dzięki temu, mamy pewność, że nasze projekty są zgodne i wyglądają jak należy. To narzędzie jest znane w naszej branży, więc warto je znać i się nim posługiwać.

Pytanie 2

Jakiej wielkości będzie Plik BMP o wymiarach 800 x 600 zapisany w 24-bitowej głębi kolorów?

A. 1,2 MB
B. 1,4 MB
C. 400 kB
D. 980 kB
Odpowiedź 1,4 MB jest poprawna, ponieważ plik BMP o rozmiarach 800 x 600 pikseli, zapisany w 24-bitowej palecie barw, potrzebuje określonej ilości miejsca na dysku. BMP jest formatem nieskompresowanym, co oznacza, że każdy piksel obrazu jest reprezentowany przez 24 bity (3 bajty) - 8 bitów dla każdego z trzech kanałów kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Aby obliczyć rozmiar pliku BMP, stosujemy wzór: (szerokość x wysokość x liczba bajtów na piksel) + nagłówki. W tym przypadku: 800 x 600 x 3 bajty = 1 440 000 bajtów, co daje 1,4 MB po przeliczeniu na megabajty. W praktyce, przy pracy z grafiką, zrozumienie rozmiaru plików jest kluczowe dla optymalizacji przestrzeni dyskowej i zarządzania zasobami w aplikacjach graficznych. Standardy kompresji, takie jak JPEG czy PNG, są często wykorzystywane w celu zmniejszenia rozmiaru plików bez znacznej utraty jakości, co warto brać pod uwagę przy wyborze formatu dla różnych zastosowań.

Pytanie 3

Obraz nie może być wprowadzony bezpośrednio do komputera z

A. skanera bębnowego.
B. cyfrowej kamery video.
C. analogowego aparatu fotograficznego.
D. interaktywnego ekranu tabletu.
Odpowiedź dotycząca analogowego aparatu fotograficznego jako źródła obrazu, które nie może być bezpośrednio wprowadzone do komputera, jest poprawna. Analogowe aparaty fotograficzne rejestrują obrazy na filmie, który musi być najpierw wywołany i zeskanowany, aby można było uzyskać cyfrowy obraz. W przeciwieństwie do tego, cyfrowe kamery video, interaktywne ekrany tabletów i skanery bębnowe mają wbudowane mechanizmy do natychmiastowego przesyłania obrazów do komputera. Przykładowo, w przypadku cyfrowych kamer video, obrazy są rejestrowane w formacie cyfrowym i mogą być bezpośrednio przenoszone do systemu komputerowego przez port USB lub przez karty pamięci. W kontekście standardów branżowych, warto zaznaczyć, że proces cyfryzacji obrazów z aparatów analogowych wymaga zastosowania odpowiednich technik skanowania oraz edytowania, aby uzyskać jakość porównywalną z bezpośrednio zarejestrowanymi cyfrowymi zdjęciami. Dlatego zrozumienie różnic między technologiami jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania narzędzi fotograficznych w pracy.

Pytanie 4

Jakie narzędzie w Adobe Photoshop pozwala na automatyczne zaznaczanie fragmentów obrazu o zbliżonych kolorach?

A. Gumka do tła.
B. Magiczna różdżka.
C. Lasso wielokątne.
D. Pędzel do korekcji.
Odpowiedź "Magiczna różdżka" jest prawidłowa, ponieważ to narzędzie w Adobe Photoshop umożliwia automatyczne zaznaczanie obszarów obrazu na podstawie kolorów. Działa na zasadzie detekcji odcieni barw, co pozwala na szybkie wyodrębnienie elementów o podobnych właściwościach kolorystycznych. Dzięki temu narzędziu możemy w prosty sposób selekcjonować tła, obiekty w podobnych tonacjach lub szybko poprawiać konkretne fragmenty obrazu bez potrzeby żmudnego rysowania zaznaczeń ręcznie. W praktyce, jeśli chcemy zaznaczyć niebo w krajobrazie, wystarczy kliknąć w odpowiedni obszar, a magiczna różdżka automatycznie zaznaczy wszystkie piksele o podobnym kolorze. Warto pamiętać, że efektywność tego narzędzia zależy od ustawienia tolerancji, co pozwala na dostosowanie zakresu kolorów do zaznaczenia. Magiczna różdżka jest szczególnie przydatna w projektach graficznych, gdzie czas i precyzja mają kluczowe znaczenie, a jej umiejętne użycie jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie edycji obrazów.

Pytanie 5

Jakie narzędzie w CorelDRAW umożliwia uzyskanie efektu płynnego przejścia jednego obiektu w inny za pomocą sekwencji kształtów i kolorów pośrednich?

A. Interakcyjna obwiednia
B. Interakcyjna metamorfoza
C. Interakcyjny cień
D. Interakcyjne dodanie głębi
Interakcyjna obwiednia, interakcyjny cień oraz interakcyjne dodanie głębi są narzędziami, które oferują różne efekty wizualne, ale nie są odpowiednie do uzyskania efektu przejścia jednego obiektu w drugi. Interakcyjna obwiednia służy do tworzenia złożonych kształtów poprzez łączenie kilku obiektów, co może prowadzić do atrakcyjnych form, jednak nie zapewnia płynnego przejścia między kształtami. Użytkownicy mogą się mylić, myśląc, że obwiednia może stworzyć efekt metamorfozy, ale w rzeczywistości koncentruje się ona na zmianie kształtu, a nie na transformacji z jednego w drugi. Interakcyjny cień, z drugiej strony, ma na celu dodanie efektu głębi do obiektów, co jest użyteczne w projektach, gdzie przestrzenność i wyrazistość są kluczowe, ale nie zmienia samych kształtów. Użytkownicy mogą myśleć, że cień może sugerować transformację, jednak jego głównym celem jest poprawa estetyki poprzez dodanie wizualnej głębi. Interakcyjne dodanie głębi, z kolei, odnosi się do technik, które skupiają się na tworzeniu iluzji trójwymiarowości, co jest istotne w kontekście projektowania przestrzennego, ale nie dotyczy bezpośrednio transformacji kształtów. W rezultacie, wybór niewłaściwego narzędzia może prowadzić do błędnych efektów wizualnych i frustracji w procesie projektowania.

Pytanie 6

Jaką prezentację warto opublikować w Internecie, biorąc pod uwagę datę jej aktualizacji?

A. 12.01.2018
B. 20.01.2018
C. 18.01.2018
D. 14.01.2018
Wybór daty aktualizacji w kontekście publikacji internetowych może wydawać się prostym zadaniem, jednak wiele osób popełnia błąd przy wyborze odpowiedniej daty. Odpowiedzi takie jak 14.01.2018, 18.01.2018 oraz 12.01.2018 są niepoprawne, ponieważ są wcześniejsze niż data 20.01.2018. Wydaje się, że przy podejmowaniu decyzji o aktualności treści, istotnym czynnikiem jest zrozumienie, że informacje muszą być na bieżąco dostosowywane do dynamicznego otoczenia, w którym działają. Wybierając starsze daty, zakłada się, że treści mogą być nadal wartościowe, jednak ignoruje się rzeczywistość, że w wielu branżach, jak technologia czy medycyna, konieczność aktualizacji informacji jest kluczowa dla zachowania rzetelności. Nierzadko osoby podejmujące decyzje o publikacji kierują się subiektywnymi odczuciami, co prowadzi do zaniedbania obiektywnej oceny daty ważności treści. Ponadto, w kontekście optymalizacji SEO, Google oraz inne wyszukiwarki preferują treści, które są regularnie aktualizowane, co wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania. Dlatego kluczowe jest, aby nie tylko wybierać daty aktualizacji na podstawie intuicji, ale również zrozumieć zasady rządzące tworzeniem i publikowaniem treści w Internecie, aby zachować ich aktualność oraz zwiększyć ich wartość dla odbiorców.

Pytanie 7

Jakie narzędzia pozwalają na dokładne rozmieszczenie obiektów w animacji?

A. Style grafiki i tekstu
B. Prowadnice i siatka
C. Konwertowanie punktów
D. Środki artystyczne
Prowadnice i siatka to kluczowe narzędzia w procesie tworzenia animacji, które znacznie ułatwiają precyzyjne rozmieszczanie obiektów. Prowadnice pozwalają na definiowanie liniowych ścieżek, co jest szczególnie przydatne przy animacji ruchów obiektów wzdłuż określonych tras. Umożliwiają one precyzyjne wyrównanie elementów, co wpływa na estetykę oraz czytelność animacji. Siatka natomiast działa jako wizualna pomoc, która pozwala twórcom na precyzyjniejsze umiejscowienie obiektów w przestrzeni. Dzięki zastosowaniu prowadnic i siatki, animatorzy mogą łatwiej utrzymać spójność proporcji i odległości między elementami, co jest niezbędne w profesjonalnym procesie animacji. W praktyce, na przykład w programach takich jak Adobe After Effects, animatorzy regularnie korzystają z tych narzędzi, aby poprawić swoją wydajność oraz jakość projektu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Warto również zaznaczyć, że wykorzystanie tych narzędzi sprzyja lepszemu zarządzaniu czasem pracy oraz minimalizuje ryzyko popełnienia błędów w rozmieszczaniu obiektów, co jest kluczowe w produkcjach o dużej skali.

Pytanie 8

Jakiego obiektywu należy użyć, aby skorygować perspektywę wysokiego budynku podczas rejestracji obrazu?

A. Obiektyw z konwerterem IR
B. Obiektyw z filtrem ir
C. Obiektyw makro
D. Tilt-shift
Obiektyw tilt-shift jest idealnym narzędziem do korekty perspektywy w fotografii architektonicznej, szczególnie przy rejestracji wysokich budynków. Dzięki możliwości pochylania i przesuwania optyki, fotograf może precyzyjnie kontrolować płaszczyzny ostrości oraz perspektywę. W praktyce, korzystając z obiektywu tilt-shift, można zminimalizować zjawisko zbiegania się linii, co jest często problematyczne w tradycyjnych obiektywach, gdzie obiekty wydają się 'odchylać' w kierunku góry. Tego typu obiektywy są nieocenione w architekturze i krajobrazie, gdzie precyzyjne odwzorowanie proporcji jest kluczowe. Przykładem zastosowania jest fotografia budynków, gdzie stosuje się przesunięcie obiektywu, aby uzyskać realistyczne odwzorowanie wysokości i detali konstrukcyjnych. Obiektywy tilt-shift są zgodne z najlepszymi praktykami w fotografii architektonicznej, umożliwiając uzyskanie wyników na poziomie profesjonalnym.

Pytanie 9

Którego narzędzia Adobe należy użyć do stworzenia animowanej postaci przy pomocy funkcji Kość?

A. Dreamweaver
B. Animate
C. Illustrator
D. Distiller
Adobe Animate to naprawdę spoko program do robienia animacji. Ten tool Kość, co go tam mają, jest mega przydatny, bo pomaga ustawić stawy i ruchy ciała postaci. Dzięki temu można łatwiej ogarnąć, jak postać będzie się poruszać, a to naprawdę oszczędza czas. Wyobraź sobie, że robisz animowany film i musisz szybko ustawić ruchy – to właśnie wtedy Kość przychodzi z pomocą! W branży animacji wszyscy mówią, że Adobe Animate to świetny wybór, zwłaszcza jak chodzi o płynne animacje. A do tego bez problemu zciągniesz różne zasoby z innych programów Adobe, co też jest na plus. No i to, że można eksportować do HTML5, to chyba w dzisiejszych czasach na wagę złota, zwłaszcza w webowych projektach czy grach. Tak że, jeśli chcesz robić fajne animacje i mieć wysoką jakość, to Adobe Animate jest strzałem w dziesiątkę.

Pytanie 10

Technologia umożliwiająca regulację ostrości bez fizycznej zmiany długości obiektywu oznaczana jest symbolem

A. FF
B. AF
C. IF
D. CF
Odpowiedź oznaczona symbolem AF (Auto Focus) jest poprawna, ponieważ odnosi się do technologii automatycznego ustawiania ostrości w obiektywach. Technologia AF pozwala na precyzyjne ustawianie ostrości na obiektach bez potrzeby ręcznej interwencji. Obiektywy z systemem AF wykorzystują różne metody, takie jak detekcja kontrastu oraz detekcja fazy, co sprawia, że są niezwykle efektywne w różnych warunkach oświetleniowych. Przykładem zastosowania AF jest fotografowanie dynamicznych scen, takich jak sport czy przyrody, gdzie szybka i dokładna zmiana ostrości jest kluczowa. Nowoczesne aparaty, w tym lustrzanki oraz bezlusterkowce, są wyposażone w zaawansowane systemy AF, które umożliwiają śledzenie ruchomych obiektów, co zwiększa szanse na uzyskanie doskonałych zdjęć. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi, że technologie AF mogą różnić się między producentami i modelami, dlatego warto zapoznać się z specyfikacją danego obiektywu oraz aparatu, aby w pełni wykorzystać ich możliwości związane z automatycznym ustawianiem ostrości.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Czym jest kadrowanie obrazu?

A. eliminowaniem linii
B. wycięciem wybranego obiektu
C. poprawą kolorystyki obrazu
D. zamianą pliku na inny format
Kadrowanie obrazu to technika polegająca na wycięciu fragmentu zdjęcia lub obrazu, w celu skupienia uwagi na wybranym obiekcie lub elemencie kompozycji. Proces ten może zwiększyć estetykę zdjęcia, poprawić jego klarowność oraz uwypuklić najważniejsze elementy. Na przykład, w fotografii portretowej kadrowanie pozwala na skoncentrowanie się na twarzy modela, eliminując zbędne tło, co prowadzi do bardziej dynamicznego i interesującego ujęcia. W kontekście standardów projektowania graficznego, kadrowanie jest kluczowym etapem przygotowania materiałów wizualnych, gdyż wpływa na kompozycję, równowagę oraz dynamikę obrazu. Dobre praktyki w kadrowaniu obejmują stosowanie zasady trójpodziału, która sugeruje, aby najważniejsze elementy obrazu umieszczać na przecięciach linii dzielących obraz na dziewięć równych części. Zrozumienie tej techniki i umiejętność jej zastosowania są niezbędne dla każdego, kto pragnie osiągnąć sukces w dziedzinie fotografii lub projektowania graficznego.

Pytanie 13

Aby przeprowadzić seryjną edycję zdjęć przeznaczonych do projektu strony internetowej, należy skorzystać z panelu programu Adobe Photoshop o nazwie

A. Operacje
B. Kompozycje warstw
C. Duplikowanie źródła
D. Style
Odpowiedzi "Powielanie źródła", "Style" oraz "Kompozycje warstw" nie są odpowiednie w kontekście seryjnej obróbki fotografii. Powielanie źródła odnosi się do procesu kopiowania pewnych elementów lub warstw w dokumencie, co nie ma zastosowania w automatyzacji przetwarzania wielu zdjęć. Osoby, które wybierają tę odpowiedź, często mylą proces kopiowania z bardziej skomplikowanymi operacjami edycyjnymi. Style w Photoshopie służą do nakładania gotowych efektów na warstwy, co może być użyteczne w poprawie estetyki pojedynczego obrazu, ale nie wspiera automatyzacji seryjnej obróbki. Użytkownicy mogą sądzić, że style pozwolą na szybką edycję wielu zdjęć, jednak w rzeczywistości wymagają one manualnego zastosowania na każdym z nich. Kompozycje warstw zaś pozwalają na organizację i zarządzanie warstwami w projekcie, co również nie ma związku z automatyzacją obróbki. Osoby wybierające tę odpowiedź mogą nie dostrzegać, że kompozycje warstw koncentrują się na wyglądzie docelowego obrazu, a nie na jego seryjnym przetwarzaniu. W efekcie, wybór tych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji każdego z paneli i narzędzi dostępnych w Photoshopie oraz ich zastosowania w kontekście zarządzania dużymi zbiorami zdjęć.

Pytanie 14

Ile wynosi najmniejsza ilość klatek animacji na sekundę, aby uzyskać efekt względnie płynnego ruchu?

A. 12
B. 24
C. 18
D. 25
Wybór liczby klatek na sekundę, która jest wyższa niż 12, w kontekście płynności animacji, może być mylący. Liczby takie jak 18, 24 czy 25 mogą wydawać się lepszymi opcjami, ponieważ w branży filmowej i animacyjnej 24 klatki na sekundę uznaje się za standard, który zapewnia naturalny ruch. Jednakże, nie każda produkcja wymaga tak wysokiej liczby klatek. W kontekście 18 klatek na sekundę, chociaż może to w pewnych przypadkach wyglądać na bardziej płynne, to nadal nie osiąga się optymalnego efektu, zwłaszcza w szybkich scenach akcji. Wybór 24 klatek na sekundę, mimo że jest powszechnie akceptowany w branży filmowej, wiąże się z większym nakładem pracy oraz wyższymi kosztami produkcji, co nie zawsze jest uzasadnione, zwłaszcza w animacjach, gdzie można zastosować tańsze i bardziej oszczędne techniki. W praktyce, wiele produkcji niezależnych czy projektów edukacyjnych korzysta z niższej liczby klatek, co prowadzi do nieporozumienia w kwestii tego, co oznacza „płynny ruch”. Warto pamiętać, że płynność ruchu jest subiektywna i zależy od kontekstu i zamierzeń twórcy. Dlatego wybór liczby klatek powinien być dostosowany do specyfiki danego projektu oraz oczekiwań jego odbiorców.

Pytanie 15

Jakie źródła sygnałów dźwiękowych klasyfikowane są jako analogowe?

A. Odtwarzacz CD, winylowa płyta
B. Magnetofon, gramofon
C. Magnetofon, komputer przenośny
D. Odtwarzacz MP3, laptop
Odpowiedź 'Magnetofon, gramofon' jest poprawna, ponieważ oba te urządzenia są przykładami analogowych źródeł sygnałów fonicznych. Magnetofon zapisuje dźwięk na taśmie magnetycznej w formie analogowej, co oznacza, że sygnał audio jest wiernie odwzorowywany przez zmiany pola magnetycznego. Z kolei gramofon odtwarza dźwięk poprzez obracanie płyty winylowej, a igła porusza się w rowkach płyty, generując sygnał elektryczny, który także ma charakter analogowy. W praktyce, urządzenia analogowe są często preferowane przez audiofilów ze względu na ich zdolność do reprodukcji ciepłego brzmienia, które jest trudne do osiągnięcia w technologiach cyfrowych. W branży muzycznej i filmowej, stosowanie analogowych źródeł do nagrywania i odtwarzania dźwięku często odbywa się w kontekście estetycznym, gdzie jakość dźwięku i charakterystyka brzmienia są kluczowe. Standardy jakości dźwięku, takie jak RIAA dla gramofonów, podkreślają znaczenie analogowego przetwarzania dźwięku, co potwierdza jego wartość w dzisiejszym świecie technologii audio.

Pytanie 16

W programach Adobe Photoshop oraz Illustrator przekształcenie nieregularnych kształtów z bitmapy na projekt obiektu wektorowego realizuje się przy użyciu narzędzia

A. stempel
B. pędzel
C. kroplomierz
D. pióro
Odpowiedź "pióro" jest poprawna, ponieważ narzędzie to zostało zaprojektowane specjalnie do tworzenia oraz edytowania kształtów wektorowych w programach takich jak Adobe Photoshop i Illustrator. Narzędzie pióro umożliwia precyzyjne odwzorowanie nieregularnych kształtów, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym. Dzięki tej funkcji użytkownik może tworzyć krzywe Béziera, które pozwalają na płynne i elastyczne modelowanie kształtów. Przykładem zastosowania narzędzia pióro może być tworzenie logo, gdzie precyzja i szczegółowość są niezwykle ważne. Dodatkowo, korzystając z pióra, można łatwo edytować punkty kontrolne i krzywe, co daje pełną kontrolę nad ostatecznym kształtem obiektu. Warto zaznaczyć, że umiejętność korzystania z narzędzia pióro jest niezbędna w branży projektowej, gdyż pozwala na tworzenie grafik o wysokiej jakości, które spełniają standardy profesjonalnego designu.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jakiego rodzaju materiał do drukowania fotografii dotyczy przedstawiony opis?

Ilustracja do pytania
A. Papieru matowego
B. Szkła hartowanego
C. Siatki mesh
D. Papieru błyszczącego
Opis odnosi się do właściwości papieru matowego, który charakteryzuje się delikatnie chropowatą strukturą, redukcją odbić światła oraz odpornością na pozostawianie odcisków palców. Jest to doskonały wybór do wydruków, gdzie istotna jest trwałość i estetyka bez refleksów, na przykład w albumach fotograficznych lub materiałach reklamowych.

Pytanie 19

Które z opcji w programie Adobe Photoshop pozwala na dodanie efektu cienia?

A. Warstwa/nowa warstwa wypełnienia
B. Warstwa/styl warstwy
C. Warstwa/obiekty inteligentne
D. Warstwa/nowa warstwa dopasowania
Odpowiedź 'Warstwa/styl warstwy' jest poprawna, ponieważ styl warstwy w programie Adobe Photoshop pozwala na dodawanie różnorodnych efektów do wybranej warstwy, w tym efektu cienia. Efekt cienia jest jednym z najczęściej używanych stylów, który nadaje głębi i przestrzenności obiektom w projekcie. Aby zastosować cień, należy wybrać warstwę, na którą chcemy nałożyć efekt, a następnie w menu 'Warstwa' przejść do opcji 'Styl warstwy' i wybrać 'Cień' lub 'Cień zewnętrzny'. Można dostosować różne parametry, takie jak kąt, rozmycie, odległość oraz przezroczystość, co pozwala na uzyskanie pożądanego rezultatu. Praktyczne zastosowanie efektu cienia sprawia, że obiekty stają się bardziej wyraziste i atrakcyjne wizualnie, co jest istotne w projektowaniu graficznym, reklamie oraz w tworzeniu interfejsów użytkownika. Efekty te powinny być stosowane z umiarem, aby nie przytłoczyć kompozycji, przestrzegając najlepszych praktyk w zakresie projektowania graficznego.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Podczas tworzenia grafiki wektorowej do serwisu internetowego warto zwrócić uwagę na

A. wykonanie korekty ekspozycji
B. dobór palety kolorów
C. przeprowadzenie korekty kolorystycznej
D. zmianę obiektu na krzywe
Choć przekształcenie obiektu w krzywe, korekta ekspozycji oraz korekta barwna mogą być istotnymi krokami w niektórych kontekstach graficznych, nie są one kluczowe w kontekście tworzenia grafiki wektorowej na potrzeby serwisu internetowego. Przekształcanie obiektów w krzywe jest ważne przede wszystkim w kontekście przygotowywania plików do druku, gdzie zachowanie detali i kształtów jest niezmiernie istotne. W przypadku grafik przeznaczonych do internetu, istotniejszym zagadnieniem jest ograniczenie liczby punktów wektorowych, co ma wpływ na wydajność strony webowej. Korekta ekspozycji to proces, który dotyczy obróbki zdjęć rastracyjnych, a nie wektorów. W kontekście grafiki wektorowej, która opiera się na matematycznych formułach, ekspozycja nie ma zastosowania, ponieważ nie operujemy na pikselach, a jedynie na kształtach. Korekta barwna, chociaż użyteczna, nie jest tak kluczowa w przypadku grafiki przeznaczonej na web, jak odpowiedni dobór kolorów w palecie. Typowym błędem jest mylenie różnych procesów graficznych oraz nieświadome stosowanie technik, które są nieodpowiednie dla danego medium. Zrozumienie różnicy między grafiką wektorową a rastrową, oraz ich zastosowaniem w różnych kontekstach, jest kluczowe dla efektywnego projektowania. Ważne jest, aby kierować się właściwymi praktykami, które odpowiadają specyfikacji danego projektu, aby uniknąć nieefektywności i straty czasu w procesie twórczym.

Pytanie 22

Urządzenie, które można zobaczyć na fotografii, to

Ilustracja do pytania
A. skaner
B. tablet graficzny
C. kalibrator
D. spektrofotometr
Urządzenie widoczne na zdjęciu to tablet graficzny, używany przede wszystkim do cyfrowego rysowania, projektowania i edytowania grafiki. Jest to narzędzie wyposażone w powierzchnię czułą na dotyk oraz specjalny rysik, który pozwala na precyzyjne przenoszenie ruchów ręki na ekran komputera. Tablety graficzne są często stosowane przez grafików, ilustratorów i projektantów.

Pytanie 23

Elementy wyrazu, takie jak kluczowe słowa, nagłówki oraz wskazówki, używane w projektach multimedialnych, mają na celu

A. zademonstrowanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
B. prowadzenie po układzie projektu
C. zaprezentowanie potencjalnych interakcji
D. wyróżnienie najważniejszych informacji
Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki czy wskazówki, mają kluczowe znaczenie w kontekście projektów multimedialnych, ponieważ pozwalają na zaakcentowanie najważniejszych informacji. W praktyce oznacza to, że odpowiednio dobrane elementy wizualne i tekstowe mogą prowadzić odbiorcę do najbardziej istotnych treści, co jest szczególnie ważne w dobie nadmiaru informacji. Na przykład, w prezentacjach multimedialnych nagłówki i podtytuły wyróżniają kluczowe zagadnienia, co ułatwia ich zapamiętywanie oraz zrozumienie. Zgodnie z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), ważne jest, aby struktura treści była przejrzysta i logiczna, co sprzyja akcentowaniu istotnych informacji, a tym samym poprawia dostępność dla różnych grup odbiorców. W kontekście e-learningu, użycie wyróżnionych słów kluczowych może także znacznie zwiększyć efektywność przyswajania wiedzy oraz umożliwić lepsze nawigowanie po kursach online.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Dostosowanie pliku JPEG do wyświetlenia na stronie internetowej (przy zdefiniowanych wymiarach obrazu) wiąże się z wyborem

A. trybu koloru
B. innego formatu pliku
C. palety kolorów
D. stopnia kompresji
Optymalizacja pliku JPEG do wyświetlania na stronie internetowej jest kluczowym krokiem w procesie zapewnienia szybkiego ładowania się stron oraz oszczędności pasma. Stopień kompresji jest najważniejszym parametrem, który pozwala na zredukowanie rozmiaru pliku, co bezpośrednio wpływa na czas ładowania. Kompresja stratna, używana w JPEG, umożliwia zmniejszenie objętości pliku poprzez usunięcie części informacji wizualnych, które są mniej zauważalne dla ludzkiego oka. Przykładowo, przy ustawieniu stopnia kompresji na 70% uzyskujemy zadowalający balans między jakością a rozmiarem pliku. Zaleca się, aby korzystać z narzędzi do optymalizacji, takich jak ImageOptim czy TinyPNG, które pozwalają na weryfikację jakości wizualnej po kompresji, utrzymując ją na poziomie akceptowalnym dla użytkowników. Zgodnie z najlepszymi praktykami, obrazy powinny być również dostosowane do odpowiednich wymiarów na stronie, co dodatkowo minimalizuje ich rozmiar. Warto pamiętać, że zbyt duże pliki graficzne mogą obciążać serwery i wpływać negatywnie na SEO, co ostatecznie może prowadzić do spadku odwiedzalności strony.

Pytanie 26

Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można

A. zmienić i wykorzystać w prezentacji
B. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym
C. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać
D. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji
Odpowiedź, że utwór można wykorzystać w prezentacji, ale nie można go modyfikować, jest zgodna z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL. Licencja ta pozwala na korzystanie z utworów w celach niekomercyjnych, pod warunkiem uznania autorstwa, jednak nie zezwala na ich modyfikację. Przykładem zastosowania tej licencji może być sytuacja, w której nauczyciel korzysta z materiału wideo w trakcie wykładu – może go pokazać studentom, ale nie ma prawa wprowadzać jakichkolwiek zmian w samym materiale. W praktyce oznacza to, że każdy, kto chce skorzystać z tego typu utworu, musi ściśle przestrzegać warunków licencji, co jest kluczowe dla ochrony praw autorskich. Warto również zaznaczyć, że ustalenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie edukacji i twórczości, które podkreślają wartość oryginalnych dzieł oraz konieczność poszanowania pracy autorów. Zrozumienie zasad licencjonowania jest istotne w każdym kontekście, w którym wykorzystywane są materiały chronione prawem autorskim.

Pytanie 27

Jakie programy pozwalają na konwersję parametrów cyfrowych obrazów w celu ich dostosowania do umieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. Adobe Photoshop i Adobe Lightroom
B. Adobe Photoshop i Adobe Acrobat Reader
C. GIMP i WinRAR
D. GIMP i LibreOffice Calc
Adobe Photoshop i Adobe Lightroom to naprawdę super programy do obróbki zdjęć, które są mega ważne, gdy robisz prezentacje multimedialne. Photoshop daje ci ogromne możliwości, pozwala na dokładne dopasowywanie rozmiarów, kolorów i kontrastu zdjęć. Dzięki temu możesz stworzyć zdjęcia, które idealnie będą pasować do twoich potrzeb. Z kolei Lightroom jest świetny, jeśli masz dużo zdjęć do ogarnięcia, bo można tam łatwo edytować nie tylko pojedyncze fotografie, ale też całe serie, co sprawia, że całość jest spójna wizualnie. Oba narzędzia to standard w branży i używają ich profesjonaliści. Co więcej, potrafią konwertować obrazy na różne formaty, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, żeby zachować jak najwyższą jakość. Wydaje mi się, że to kluczowe, zwłaszcza w środowisku, gdzie prezentacje muszą wyglądać profesjonalnie.

Pytanie 28

Dostosowanie charakterystyki tonalnej obrazu w Photoshopie realizuje się poprzez modyfikację

A. jasności
B. poziomów
C. balansu barw
D. odcienia/nasycenia
Odpowiedź "poziomów" jest prawidłowa, ponieważ narzędzie poziomów (Levels) w Photoshopie pozwala na precyzyjne dostosowanie jasności oraz kontrastu obrazu poprzez manipulację histogramem. Histogram przedstawia rozkład tonów w zdjęciu, co umożliwia użytkownikowi identyfikację obszarów zarówno zbyt ciemnych, jak i zbyt jasnych. Przykładowo, przesuwając suwaki w narzędziu poziomów, można zwiększyć zakres tonalny obrazu, co prowadzi do bardziej wyrazistych i żywych kolorów. Dzięki precyzyjnym kontrolom, edytorzy mogą poprawić jakość zdjęć, zachowując jednocześnie ich naturalny wygląd, co jest kluczowe w profesjonalnej fotografii. Poziomy są również zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają przemyślane zarządzanie jasnością i kontrastem, aby uzyskać optymalne efekty wizualne w finalnym produkcie.

Pytanie 29

Jakie programy pozwalają na tworzenie i edytowanie grafiki rastrowej?

A. Corel Painter, CorelDRAW, Inkscape
B. Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP
C. Windows Movie Maker, Pinnacle Studio, Adobe Acrobat
D. WinRAR, Audacity, Paint
Odpowiedź 'Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są dedykowane do tworzenia i edytowania grafiki rastrowej. Adobe Photoshop to jeden z najpopularniejszych programów graficznych, szeroko stosowany w branży kreatywnej do edycji zdjęć, grafiki cyfrowej i projektowania. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, korzystając z warstw, filtrów i narzędzi selekcji. Adobe Lightroom koncentruje się na obróbce zdjęć i zarządzaniu dużymi kolekcjami obrazów, umożliwiając m.in. korekcję kolorów i tonacji. GIMP, z kolei, jest otwartym oprogramowaniem, które oferuje funkcjonalności porównywalne do Photoshopa, a jego elastyczność i rozszerzalność przyciągają wielu użytkowników. Używając tych programów, profesjonaliści i amatorzy mogą realizować różnorodne projekty graficzne, od prostych retuszów, po skomplikowane kompozycje graficzne, co podkreśla ich znaczenie w standardach branżowych dotyczących obróbki obrazów.

Pytanie 30

Aby uzyskać z cyfrowego aparatu fotograficznego plik, który pozwoli na osiągnięcie obrazu o najwyższej rozpiętości tonalnej, należy ustawić format zapisu

A. JPEG
B. BMP
C. RAW
D. TIFF
Format RAW jest preferowanym wyborem dla fotografów, którzy pragną maksymalnej kontroli nad jakością obrazu, szczególnie w kontekście rozpiętości tonalnej. Pliki RAW zawierają nieprzetworzone dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie pełnej informacji o kolorach i jasności. Dzięki temu, podczas późniejszej edycji, możliwe jest znaczne dostosowanie ekspozycji, kontrastu oraz tonacji, co jest kluczowe w procesie postprodukcji. Na przykład, w przypadku zdjęć wykonanych w trudnych warunkach oświetleniowych, plik RAW umożliwia wydobycie szczegółów zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu. W profesjonalnych standardach fotograficznych, takich jak Adobe RGB czy ProPhoto RGB, format RAW jest uważany za najlepszą praktykę, ponieważ pozwala na zachowanie szerszej gamy kolorów. Warto również pamiętać, że pliki RAW zajmują więcej miejsca na nośniku, ale korzyści w jakości obrazu oraz elastyczności edycyjnej są nieocenione dla profesjonalnych zastosowań.

Pytanie 31

Jedna z metod druku 3D polega na

A. nakładaniu kolejnych warstw materiału, które tworzą obiekt na stole roboczym
B. wykonaniu formy drukarskiej, którą naciąga się na perforowany cylinder do druku
C. tworzeniu obrazu z proszku, który następnie jest przenoszony na powierzchnię drukującą
D. termicznym wgrzaniu wcześniej przygotowanego rysunku w materiał
Odpowiedź wskazująca na nakładanie kolejnych warstw materiału na stole roboczym jest zgodna z jedną z podstawowych technik druku 3D, znaną jako FDM (Fused Deposition Modeling) lub SLS (Selective Laser Sintering). W procesie tym, materiał (zwykle filament termoplastyczny w przypadku FDM lub proszek w przypadku SLS) jest aplikowany warstwa po warstwie, co pozwala na stworzenie trójwymiarowego obiektu na podstawie cyfrowego modelu. Tego typu technika znajduje szerokie zastosowanie w prototypowaniu, produkcji części zamiennych oraz w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Kluczowe znaczenie ma tu precyzyjne zarządzanie temperaturą i prędkością operacyjną, co wpływa na jakość końcowego produktu. Dodatkowo, stosowanie takiej metody pozwala na minimalizację odpadów materiałowych oraz na łatwe wprowadzenie zmian w projekcie, co korzystnie wpływa na cykl produkcyjny oraz koszty. W kontekście standardów branżowych, wiele z tych technik opiera się na normach ISO dotyczących technologii addytywnych, co zapewnia jakość i powtarzalność produkcji.

Pytanie 32

Jakie oprogramowanie należy wybrać, aby stworzyć prezentację multimedialną w trybie slideshow?

A. Acrobat Reader
B. Power Point
C. Corel Draw
D. Adobe Encore
PowerPoint to jeden z tych programów, które naprawdę rządzą w tworzeniu prezentacji. Używa się go w szkołach, na różnych konferencjach czy w firmach – wszędzie tam, gdzie trzeba pokazać coś w atrakcyjny sposób. Ma sporo fajnych opcji, dzięki którym można stworzyć piękne slajdy z tekstem, obrazkami, a nawet filmikami. Co ciekawe, można też korzystać z gotowych szablonów, co bardzo ułatwia życie i przyspiesza pracę. Zauważyłem, że program pozwala również na współpracę, co jest super, bo kilka osób może pracować nad jednym dokumentem równocześnie. Ogólnie rzecz biorąc, warto pamiętać, żeby prezentacje były krótkie i na temat, bo pomaga to utrzymać uwagę słuchaczy, a PowerPoint w tym całkiem nieźle pomaga, dzięki różnym grafikom i animacjom. No i jeszcze jedna sprawa – zintegrowanie z innymi programami z pakietu Office, jak Excel czy Word, to naprawdę duża zaleta, bo można łatwo wstawić potrzebne dane. W sumie, jeśli chcesz efektywnie przekazywać informacje, PowerPoint to narzędzie, które warto mieć.

Pytanie 33

Jaką wartość ISO należy ustawić w aparacie cyfrowym, aby uzyskać najwyższy poziom zaszumienia obrazu?

A. 6400
B. 400
C. 1600
D. 100
Wartość ISO w aparatach cyfrowych odnosi się do czułości matrycy na światło. Im wyższa wartość ISO, tym większa czułość, co pozwala na rejestrowanie zdjęć w słabszym świetle. Jednakże, zwiększając ISO, podnosimy również poziom zaszumienia obrazu, co prowadzi do pogorszenia jego jakości. W przypadku wartości ISO 6400, matryca jest bardzo czuła, co skutkuje znacznym wzrostem szumów, zwłaszcza w ciemnych partiach obrazu. W praktyce, fotografowie zajmujący się fotografią nocną lub w trudnych warunkach oświetleniowych często muszą balansować między czułością a jakością obrazu. Użycie ISO 6400 może być uzasadnione w sytuacjach, gdzie priorytetem jest uchwycenie detali pomimo słabego światła, ale należy być świadomym, że na zdjęciach mogą pojawić się widoczne ziarna. Dobre praktyki sugerują, aby unikać korzystania z bardzo wysokich wartości ISO, chyba że jest to konieczne, a tam, gdzie to możliwe, warto stosować niższe wartości i dłuższe czasy naświetlania.

Pytanie 34

Jakie oprogramowanie jest odpowiednie do tworzenia grafiki w formacie SVG?

A. Inkscape
B. Adobe Photoshop
C. Photoshop Elements
D. Gimp
Adobe Photoshop, Gimp i Photoshop Elements to programy, które różnią się znacznie od Inkscape pod względem przeznaczenia i obsługi formatów grafiki. Photoshop, będący jednym z najpopularniejszych programów do edycji grafiki rastrowej, nie obsługuje natywnie formatu SVG ani nie jest zoptymalizowany do pracy z grafiką wektorową. Jego głównym zastosowaniem jest edycja zdjęć i tworzenie grafik rastrowych, co sprawia, że nie nadaje się do tworzenia skalowalnych obrazów, takich jak te w formacie SVG. Gimp, chociaż również obsługuje wiele formatów graficznych, jest bardziej ukierunkowany na edycję rastrową, a jego wsparcie dla SVG jest ograniczone i nie tak zaawansowane jak w Inkscape. Z kolei Photoshop Elements to uproszczona wersja Photoshopa, która także nie ma funkcji związanych z grafiką wektorową. Wybierając niewłaściwe narzędzie do projektu graficznego, można napotkać problemy z jakością i skalą tworzonych grafik, co w kontekście nowoczesnego projektowania webowego jest kluczowe. Użytkownicy często mylą pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej, co prowadzi do wyboru niewłaściwych programów do realizacji ich potrzeb. Warto podkreślić, że wybór odpowiedniego narzędzia do tworzenia grafiki wektorowej, takiego jak Inkscape, jest istotny dla uzyskania najlepszej jakości i funkcjonalności stworzonych projektów.

Pytanie 35

Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

A.
B.
C.
D.
Odpowiedźjest poprawna, ponieważ XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) jest językiem znaczników, który jest surową wersją HTML 5. XHTML jest wrażliwy na wielkość liter, co oznacza, że wszystkie znaczniki muszą być pisane małymi literami. To podejście wynika z faktu, że XHTML opiera się na XML, który ma ścisłe zasady dotyczące składni, w tym konieczność używania małych liter dla nazw znaczników. Użycie odpowiedniej składni pozwala na lepszą interoperacyjność między różnymi przeglądarkami internetowymi oraz zapewnia zgodność z standardami W3C. Przykładowe zastosowanie poprawnego znacznika to:Przykład, co jest podstawą budowy dokumentu XHTML. Używanie poprawnych znaczników jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich wyników w interpretacji przez przeglądarki oraz dla poprawnego działania technologii wspierających, takich jak CSS i JavaScript.

Pytanie 36

Narzędzie Adobe Photoshop, które pozwala na eliminację małych niedoskonałości na zdjęciu, to

A. różdżka
B. kroplomierz
C. lasso magnetyczne
D. pędzel korygujący
Pędzel korygujący to narzędzie w Adobe Photoshop, które jest szczególnie efektywne do usuwania drobnych plam i niedoskonałości na zdjęciach. Jego działanie polega na uzupełnieniu obszaru wybranego do malowania na podstawie otaczających pikseli. To mechanizm, który łączy w sobie funkcje pędzla i narzędzia klonowania, umożliwiając precyzyjne dostosowanie koloru oraz tekstury. Przykładowo, gdy chcemy usunąć plamę na skórze modela, używając pędzla korygującego, możemy zdefiniować obszar referencyjny, z którego Photoshop pobierze dane, co pozwoli na naturalne i harmonijne wkomponowanie poprawionego fragmentu w resztę obrazu. Dobry efekt uzyskuje się, gdy narzędzie to jest stosowane w połączeniu z odpowiednim powiększeniem obrazu, co zwiększa precyzję. Dbałość o detale i umiejętność pracy z pędzlem korygującym to standardy branżowe, które przyczyniają się do uzyskania profesjonalnych rezultatów w retuszu fotografii. Warto także zaznaczyć, że pędzel korygujący powinien być używany z umiarem, aby uniknąć przesady w retuszu, co jest kluczowe dla zachowania naturalności wizerunku.

Pytanie 37

W jaki sposób powinno się zorganizować elementy w prezentacji multimedialnej, aby osiągnąć wrażenie harmonii, równowagi i porządku?

A. Nierównomiernie
B. Na zasadzie przenikania
C. Na zasadzie grupowania
D. Równomiernie
Dobrze rozmieszczone elementy w prezentacji multimedialnej to naprawdę ważna rzecz. Dzięki temu całość wydaje się bardziej harmonijna i przyjemna dla oka. Jak masz na slajdzie tekst, obrazki czy wykresy, to postaraj się, żeby były poukładane w taki sposób, żeby nie przytłaczały. Chodzi o to, żeby widz mógł łatwiej skupić się na tym, co jest ważne. Fajnie sprawdza się zasada, żeby elementy były w równych odstępach od siebie. Przykładowo, dobrze wygląda slajd, gdzie masz tytuł na górze, tekst w środku i jakieś ilustracje na dole. Jak wszystko jest równo wyrównane, to wygląda lepiej i można łatwiej przyswoić to, co chcesz przekazać.

Pytanie 38

Aplikacje, których podstawowym celem jest tworzenie oraz modyfikacja grafiki wektorowej, to:

A. Illustrator, CorelDraw, Inkscape
B. Gimp, CorelDraw, Photoshop
C. Photoshop, Gimp, Inkscape
D. Photoshop, Illustrator, CorelDraw
Wybór programów takich jak Photoshop i Gimp w odpowiedziach jest błędny, ponieważ te aplikacje są zaprojektowane głównie do obróbki grafiki rastrowej, a nie wektorowej. Photoshop, popularny program od Adobe, jest idealny do edytowania zdjęć i tworzenia grafiki rastrowej, co oznacza, że operuje na pikselach. Chociaż Photoshop w ostatnich latach zawiera pewne funkcje wektorowe, jego głównym przeznaczeniem jest praca z obrazami, a nie z grafiką wektorową, co czyni go mniej efektywnym w kontekście projektów wymagających precyzyjnej edycji wektora. Gimp, jako open-source'owy program, również skupia się na grafice rastrowej. Warto zwrócić uwagę, że do grafiki wektorowej wykorzystuje się różne narzędzia, jak krzywe Béziera, które są kluczowe dla tworzenia skalowalnych obiektów graficznych. Zrozumienie różnicy pomiędzy grafiką wektorową a rastrową jest fundamentalne w kontekście wyboru odpowiednich narzędzi. W przypadku projektów wymagających nieograniczonej zmiany rozmiaru obrazu bez utraty jakości, programy takie jak Illustrator, CorelDraw i Inkscape są bardziej odpowiednie. Niezrozumienie tych podstawowych koncepcji może prowadzić do nieodpowiednich wyborów programów graficznych i, w efekcie, do problemów w realizacji projektów graficznych wymagających precyzji i jakości.

Pytanie 39

Jakie urządzenie nie wprowadza bezpośrednio obrazu cyfrowego do komputera?

A. Skanera bębnowego
B. Interaktywnego ekranu tabletu
C. Aparatu fotograficznego analogowego
D. Kamery video cyfrowej
Kiedy analizujemy inne dostępne odpowiedzi, zauważamy, że zarówno kamery video cyfrowe, jak i skanery bębnowe mają zdolność do bezpośredniego wprowadzania obrazów cyfrowych do systemu komputerowego. Kamery video cyfrowe rejestrują obraz w formacie cyfrowym i przesyłają go do komputerów przez interfejsy USB czy HDMI, co jest standardem w branży realizacji wideo. Umożliwia to natychmiastowe zgrywanie materiałów oraz ich edycję w profesjonalnym oprogramowaniu, co jest niezbędne w produkcji filmowej oraz telewizyjnej. Podobnie, skanery bębnowe, które są używane w profesjonalnych studiach graficznych i archiwach, skanują obrazy o wysokiej rozdzielczości i zapisują je w formatach cyfrowych. Te urządzenia są idealne do digitalizacji wysokiej jakości materiałów, takich jak tradycyjne fotografie czy dokumenty. Natomiast interaktywne ekrany tabletów, w zależności od ich zastosowania, mogą również bezpośrednio wprowadzać dane do komputera. Służą one jako urządzenia do rysowania lub notowania, gdzie tworzony obraz jest natychmiastowo przetwarzany w formie cyfrowej i przesyłany do odpowiednich aplikacji. Dlatego też zrozumienie różnic w metodach wprowadzania obrazów jest kluczowe, aby nie wprowadzać się w błąd i błędnie oceniać, które urządzenia mają zdolność do cyfryzacji obrazów bezpośrednio do komputerów.

Pytanie 40

Aby zmienić krój pisma w pliku CSS, należy dostosować właściwość

A. font-variant
B. font-size
C. font-family
D. font
Odpowiedzi, które wskazują na inne właściwości związane z typografią, mogą prowadzić do nieporozumień na temat ich rzeczywistych funkcji. 'Font-variant' jest właściwością, która służy do kontrolowania wyświetlania tekstu w różnych wariantach, takich jak małe litery czy wersaliki, ale nie zmienia samego kroju pisma. Użycie tej właściwości nie wpłynie na wybór czcionki, a jedynie na jej stylistyczne aspekty. Kolejną właściwością, 'font-size', odpowiedzialną jest za ustalanie wielkości czcionki, co również nie wpływa na wybór kroju, lecz jedynie na jego wymiary. Z kolei 'font' jest skrótem dla zestawu właściwości dotyczących czcionki i może zawierać zarówno 'font-size', jak i 'font-family', ale nie jest to optymalny sposób na samodzielną zmianę kroju pisma, szczególnie w kontekście zapewnienia czytelności i dostępności. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że aby zmienić krój pisma, należy używać 'font-family', która jest dedykowana do tego celu i pozwala na dokładną kontrolę nad stylem tekstu. W kontekście dobrych praktyk, warto unikać stosowania nieprecyzyjnych lub zbyt ogólnych właściwości, które nie realizują głównego celu zmiany kroju pisma, a zamiast tego skupić się na właściwości, która ma bezpośredni wpływ na wygląd tekstu, a więc na 'font-family'.