Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik eksploatacji portów i terminali
  • Kwalifikacja: SPL.03 - Obsługa ładunków w portach i terminalach
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 12:47
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 12:51

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak nazywa się jednostka ładunkowa określana skrótem UTI (Intermodal Transport Unit)?

A. wagon towarowy
B. nadwozie wymienne
C. ciągnik siodłowy z naczepą
D. pojazd ciężarowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nadwozie wymienne, znane również jako kontener lub jednostka ładunkowa, to kluczowy element w transporcie intermodalnym, który umożliwia łatwe i efektywne przemieszczanie towarów. Jako UTI (Intermodal Transport Unit) jest przystosowane do transportu różnymi środkami transportu, takimi jak samochody ciężarowe, pociągi czy statki, bez potrzeby przeładunku towarów. Przykładem zastosowania nadwozia wymiennego mogą być kontenery morskie, które są standardem w globalnym handlu. Stosowanie takich jednostek ładunkowych przyczynia się do zwiększenia efektywności łańcucha dostaw oraz redukcji kosztów transportu. W branży logistycznej istnieje wiele norm, takich jak ISO 668, które regulują wymiary i specyfikacje kontenerów, co zapewnia ich kompatybilność z różnymi systemami transportowymi. Dobrze zaprojektowane nadwozia wymienne mogą również pomóc w zabezpieczeniu ładunków przed uszkodzeniem oraz działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, co jest istotne w kontekście transportu międzynarodowego.

Pytanie 2

Powierzchnia składowa terminalu kontenerowego wynosi 13 500 m2. Jaką zdolność składową mają powierzchnie magazynowe dla kontenerów 20' o powierzchni 13,5 m2, jeśli są one składowane w trzech warstwach?

A. 182 250 kontenerów
B. 3 000 kontenerów
C. 13 500 kontenerów
D. 1 000 kontenerów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć zdolność składową powierzchni magazynowych dla kontenerów 20', musimy najpierw określić, ile kontenerów można magazynować na dostępnej powierzchni terminalu, która wynosi 13 500 m2. Każdy kontener zajmuje powierzchnię 13,5 m2. W pierwszym kroku dzielimy całkowitą powierzchnię magazynową przez powierzchnię jednego kontenera: 13 500 m2 / 13,5 m2 = 1 000 kontenerów w jednej warstwie. Ponieważ kontenery mogą być magazynowane w trzech warstwach, należy pomnożyć tę wartość przez 3: 1 000 kontenerów x 3 = 3 000 kontenerów. W praktyce, taka metoda obliczeń jest zgodna z normami logistycznymi i zarządzania magazynem, które podkreślają efektywność wykorzystania przestrzeni magazynowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być zarządzanie dużymi terminalami kontenerowymi, które muszą maksymalizować swoją pojemność, aby sprostać rosnącym wymaganiom transportowym.

Pytanie 3

Przemieszczanie kontenerów oraz wymiennych nadwozi ze środków transportu drogowego na wagony, w opcji transportu "na barana", odbywa się przy użyciu

A. suwnicy bramowej
B. rampy najazdowej
C. suwnicy nabrzeżowej
D. ruchomej platformy obrotowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Suwnice bramowe są wykorzystywane w transporcie, zwłaszcza w kontekście przenoszenia kontenerów i nadwozi wymiennych na wagony kolejowe. Ich konstrukcja pozwala na efektywne podnoszenie i przemieszczanie dużych ładunków, co jest kluczowe w transporcie na barana, gdzie ładunek jest przenoszony na wagony kolejowe w pozycji poziomej. Suwnice bramowe charakteryzują się dużą nośnością oraz szerokim zakresem ruchu, co umożliwia precyzyjne umieszczanie kontenerów. W praktyce, ich zastosowanie można zaobserwować w terminalach intermodalnych, gdzie suwnice te są kluczowe dla efektywnego zarządzania ruchem towarowym. Dobrą praktyką jest regularne serwisowanie tych urządzeń, co zapewnia ich niezawodność oraz bezpieczeństwo operacji. Warto również zwrócić uwagę na normy dotyczące bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej, takie jak te zawarte w normach EN 15011, które regulują konstrukcję oraz użytkowanie suwnic bramowych.

Pytanie 4

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do transportowania kontenerów na terenie terminalu przeładunkowego?

A. żuraw portowy
B. wciągarka
C. wóz bramowy
D. wywrotnica

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wóz bramowy to kluczowe urządzenie stosowane w terminalach przeładunkowych do transportu kontenerów. Jego konstrukcja umożliwia efektywne przenoszenie ładunków z jednego miejsca na drugie, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej stabilności i bezpieczeństwa operacji. Wóz bramowy jest zazwyczaj wyposażony w systemy, które pozwalają na manipulację kontenerami za pomocą wciągarki, co zwiększa jego funkcjonalność. W praktyce, wóz bramowy umożliwia sprawne załadunku i rozładunek kontenerów z i na statki oraz samochody, co jest niezbędne w logistyce portowej. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takie urządzenia powinny być regularnie serwisowane i poddawane przeglądom technicznym, aby zapewnić ich niezawodność i bezpieczeństwo operacyjne. Ich zastosowanie w branży transportowej i logistycznej jest nieocenione, gdyż bez nich operacje na terminalach byłyby znacznie mniej efektywne.

Pytanie 5

Czas ładowania kontenera o długości 20 stóp wynosi 120 sekund, natomiast dla kontenera 40-stopowego 150 sekund. Proces załadunku rozpocznie się o godzinie 7:00. Po każdej 3-godzinnej zmianie pracy urządzenia planowane jest 30 minut przerwy. Ustal, o której godzinie najwcześniej zakończy się załadunek 60 kontenerów 20-stopowych i 60 kontenerów 40-stopowych z magazynu na wagony?

A. O godzinie 13:00
B. O godzinie 12:00
C. O godzinie 12:30
D. O godzinie 11:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku 60 kontenerów 20-stopowych i 60 kontenerów 40-stopowych, najpierw obliczamy całkowity czas załadunku każdego rodzaju kontenera. Załadunek jednego kontenera 20-stopowego trwa 120 sekund, co oznacza, że załadunek 60 kontenerów zajmie 60 * 120 = 7200 sekund, co odpowiada 2 godzinom. Z kolei załadunek jednego kontenera 40-stopowego zajmuje 150 sekund, więc załadunek 60 kontenerów zajmie 60 * 150 = 9000 sekund, co odpowiada 2 godzinom i 30 minutom. Łączny czas załadunku wynosi zatem 2 godziny + 2 godziny i 30 minut = 4 godziny i 30 minut. Załadunek rozpoczyna się o godzinie 7:00, co oznacza, że kończy się on o godzinie 11:30. Należy jednak uwzględnić przerwy. Po 3 godzinach przewiduje się 30-minutową przerwę, co oznacza, że po 3 godzinach pracy, czyli o 10:00, następuje przerwa do 10:30. Następnie pozostałaby godzina pracy do zakończenia załadunku o 12:00. Zatem poprawna odpowiedź na pytanie to 12:00, co jest zgodne z zasadami organizacji pracy w logistyce, gdzie uwzględnia się czas pracy i przerwy zgodnie z regulacjami BHP.

Pytanie 6

Przechowywanie kontenera w terminalu kontenerowym jest bezpłatne przez pierwsze 10 dni. Po tym czasie zaczyna obowiązywać stawka 10,00 USD za dzień, a po upływie 15 dni opłata wzrasta o 50%. Jaki będzie całkowity koszt przechowywania kontenera w terminalu przez 16 dni?

A. 55,00 USD
B. 65,00 USD
C. 75,00 USD
D. 60,00 USD

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt składowania kontenera na terminalu przez 16 dni wynosi 65,00 USD. To wynika z tego, że przez pierwsze 10 dni składowanie jest za darmo. Później, od 11 do 15 dnia, musimy zapłacić po 10,00 USD za każdy dzień, co daje nam 50,00 USD. A od 16 dnia stawka wzrasta o 50%, więc za ten jeden dzień płacimy 15,00 USD. Jak to zliczymy, to za 16 dni wychodzi nam 65,00 USD. Takie zasady to standard w logistyce i pomagają w przewidywaniu wydatków związanych z magazynowaniem. W praktyce, to bardzo przydatne, bo pozwala lepiej planować budżet.

Pytanie 7

Jaką minimalną powierzchnię należy zapewnić do przechowywania 4 ładunków o wymiarach 1,2 x 1,2 x 1,2 m w dwóch poziomach?

A. 5,76 m2
B. 4,32 m2
C. 2,88 m2
D. 1,44 m2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć najmniejszą powierzchnię potrzebną do składowania 4 ładunków o wymiarach 1,2 x 1,2 x 1,2 m w dwóch warstwach, należy najpierw ustalić, jak można je ułożyć. W przypadku składowania w dwóch warstwach, można umieścić dwa ładunki w jednej warstwie i dwa w drugiej, co daje łącznie 2 warstwy. Jeśli umieścimy ładunki obok siebie w jednej warstwie, potrzebujemy 2,4 m długości (1,2 m + 1,2 m) oraz 1,2 m szerokości, co daje powierzchnię 2,4 m x 1,2 m = 2,88 m2. Taka organizacja składowania jest zgodna z zasadami efektywności przestrzennej, które są kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być optymalizacja przestrzeni w magazynach, gdzie odpowiednie rozmieszczenie towarów pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka uszkodzeń towarów. Ponadto, stosowanie standardów takich jak FIFO (First In, First Out) w połączeniu z optymalizacją przestrzeni gwarantuje efektywne zarządzanie zapasami.

Pytanie 8

Które urządzenie należy zastosować do przeniesienia kontenera 40-stopowego w którym umieszczono ładunek o masie 28 ton?

Urządzenie 1.Urządzenie 2.Urządzenie 3.Urządzenie 4.
Rozstaw
spreadera
[m]
81110,512,5
Udźwig [t]28282933

A. Urządzenie 4.
B. Urządzenie 2.
C. Urządzenie 1.
D. Urządzenie 3.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urządzenie 4 jest właściwym wyborem do przeniesienia kontenera 40-stopowego o masie 28 ton z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim, urządzenie to ma rozstaw spreadera wynoszący 12,5 metra, co jest niezbędne do prawidłowego uchwycenia kontenera o długości 12,2 metra. Ponadto, jego udźwig wynoszący 33 tony przewyższa masę ładunku, co zapewnia dodatkowy margines bezpieczeństwa. W praktyce, stosowanie urządzeń z odpowiednim udźwigiem jest kluczowe, aby uniknąć przeciążenia, które mogłoby prowadzić do awarii sprzętu lub, co gorsza, do wypadków. W branży logistycznej, standardy takie jak ISO 3874 dotyczące transportu i rozładunku kontenerów podkreślają znaczenie używania sprzętu, który jest odpowiednio przystosowany do specyfiki ładunku. Przykładem mogą być operacje w portach morskich, gdzie nieprawidłowy dobór urządzeń prowadzi do opóźnień w dostawach i zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego wybór Urządzenia 4 nie tylko spełnia wymogi techniczne, ale także wpisuje się w najlepsze praktyki stosowane w branży.

Pytanie 9

Cykl transportu wewnętrznego, który składa się z czterech faz: podjęcia, transportu, odłożenia oraz powrotu bez ładunku, określa się jako

A. mieszany
B. kombinowany
C. podstawowy
D. produkcyjny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "podstawowy" jest poprawna, ponieważ proces transportu wewnętrznego, w którym wyróżnia się etapy podjęcia, przewiezienia, odłożenia oraz powrotu bez ładunku, rzeczywiście stanowi cykl podstawowy. W kontekście logistyki, cykl podstawowy odnosi się do schematu operacyjnego, który jest kluczowy dla efektywnego zarządzania procesami transportowymi w magazynach oraz zakładach produkcyjnych. Przykładowo, w przedsiębiorstwie produkcyjnym cykl ten może być wykorzystywany do efektywnego przemieszczania komponentów między stacjami roboczymi, co ma na celu minimalizację czasu przestojów i zwiększenie wydajności. Dobre praktyki w zakresie logistyki sugerują, że zrozumienie i optymalizacja tego cyklu mogą przyczynić się do usprawnienia całego procesu produkcyjnego oraz poprawy jakości usług. Ponadto, znajomość tego cyklu jest niezbędna do implementacji nowoczesnych systemów zarządzania, takich jak Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa i zwiększenie wartości dostarczanej klientowi.

Pytanie 10

Jaką wartość ma współczynnik ładowności kontenera, jeśli załadowano do niego 30 paletowych jednostek ładunkowych o wadze 600 kg każda, a maksymalna ładowność kontenera wynosi 20 ton?

A. 0,75
B. 0,83
C. 0,95
D. 0,90

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik ładowności kontenera obliczamy, dzieląc całkowitą masę załadunku przez dopuszczalną ładowność kontenera. W tym przypadku mamy 30 palet, z których każda waży 600 kg. Całkowita masa ładunku wynosi więc 30 * 600 kg = 18 000 kg, co odpowiada 18 ton. Dopuszczalna ładowność kontenera wynosi 20 ton. Współczynnik ładowności obliczamy więc jako 18 ton / 20 ton = 0,90. W praktyce, taki współczynnik jest istotny dla zapewnienia efektywności transportu, ponieważ pokazuje, jak dużą część ładowności kontenera wykorzystano. Standardy branżowe, takie jak te przyjęte w międzynarodowym transporcie drogowym i morskim, często wymagają, aby współczynnik ten nie przekraczał określonych wartości, co wpływa na bezpieczeństwo i stabilność transportu. Współczynnik 0,90 oznacza, że kontener jest efektywnie załadowany, ale nie jest przeładowany, co jest zgodne z dobrymi praktykami logistycznymi, które zalecają unikanie maksymalnego obciążenia, aby zachować margines bezpieczeństwa.

Pytanie 11

Przedsiębiorca odpowiedzialny za wykonywanie czynności dozoru technicznego UTB ma obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków do ich realizacji oraz przechowywania zbioru protokołów związanych z danym urządzeniem technicznym, nazywanego

A. opisaniem technicznym
B. spisem zaleceń
C. instrukcją dozoru technicznego
D. księgą rewizyjną urządzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Księga rewizyjna urządzenia to bardzo ważny dokument, który dotyczy dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego. Znajdziesz w niej wszystkie potrzebne informacje o przeglądach, konserwacjach, a także o ewentualnych awariach i naprawach. Dzięki niej można mieć pewność, że wszystko działa jak powinno i że spełniamy wymagania prawne. W praktyce, księga jest nie tylko potwierdzeniem, że wykonywaliśmy wszystkie serwisowe czynności, ale też może być używana podczas inspekcji przez różne organy. Na przykład, jeśli zdarzy się incydent z urządzeniem, to dobrze prowadzona księga może pomóc w ustaleniu, kto ponosi odpowiedzialność i jakie będą skutki prawne. Dodatkowo, prowadzenie takiej dokumentacji jest zgodne z zaleceniami Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i innymi regulacjami w branży, co podkreśla jej rolę w bezproblemowym korzystaniu z urządzeń.

Pytanie 12

Czas trwania jednego cyklu pracy suwnicy wynosi 5 minut. Przygotowano do załadunku 30 kontenerów 40'. O której godzinie najpóźniej powinno się rozpocząć załadunek platform wagonowych, aby planowany wyjazd pociągu z ładunkiem odbył się godzinę po zakończeniu załadunku, tj. o godzinie 16:00?

A. O godzinie 12:00
B. O godzinie 12:30
C. O godzinie 13:30
D. O godzinie 13:00

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o godzinie 12:30 jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odpowiada na założenia zadania. Średni czas jednego cyklu pracy suwnicy wynosi 5 minut, co oznacza, że w ciągu godziny można wykonać 12 cykli. Przygotowanie 30 kontenerów 40' wymaga zatem minimalnie 30 cykli, co łącznie daje czas 150 minut (30 kontenerów x 5 minut). Aby zakończyć załadunek na godzinę 15:00 (jedną godzinę przed wyjazdem pociągu o 16:00), załadunek musi rozpocząć się o godzinie 12:30. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie zasobów i czasu wykonania operacji jest niezbędne do efektywności działań. W branży transportowej i magazynowej istotne jest również przestrzeganie standardów czasowych, aby uniknąć opóźnień, które mogą wpływać na całą sieć dostaw.

Pytanie 13

Jakie formuły Incoterms 2010 obejmują wydatki ponoszone przez strony przy transporcie ładunku drogą morską?

A. FOB i CIF
B. EXW i FCA
C. EXW i DAT
D. FCA i DAP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W ramach Incoterms 2010, formuły FOB (Free On Board) oraz CIF (Cost, Insurance and Freight) są kluczowe dla handlu morskim, ponieważ określają, które koszty związane z transportem ponoszą sprzedający, a które kupujący. W przypadku FOB, sprzedający ponosi koszty związane z dostarczeniem towaru na statek w porcie załadunku. Kupujący z kolei przejmuje odpowiedzialność za koszty transportu od momentu, gdy towar przekroczy burty statku. W przypadku CIF, sprzedający nie tylko dostarcza towar na statek, ale także pokrywa koszty transportu oraz ubezpieczenia do portu przeznaczenia. Praktyczne zastosowanie tych formuł jest istotne w międzynarodowym handlu morskim, gdzie znajomość i umiejętność stosowania tych terminów może wpłynąć na znaczącą oszczędność kosztów i redukcję ryzyka. Zrozumienie, jakie koszty ponosi każda ze stron, pozwala na lepsze planowanie logistyczne oraz negocjacje kontraktowe, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 14

Infrastruktura liniowa transportu powietrznego obejmuje

A. porty lotnicze
B. lotniska
C. lądowiska
D. drogi lotnicze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Drogi lotnicze stanowią kluczowy element infrastruktury liniowej transportu lotniczego, ponieważ to właśnie one umożliwiają samolotom poruszanie się w przestrzeni powietrznej. Są to wyznaczone trasy, które samoloty wykorzystują podczas startów, lądowań oraz w trakcie lotów na różnych wysokościach. W praktyce drogi lotnicze są określane na podstawie międzynarodowych standardów, takich jak ICAO (International Civil Aviation Organization), które zapewniają bezpieczeństwo i efektywność ruchu lotniczego. Przykładem zastosowania dróg lotniczych jest planowanie tras lotów komercyjnych, które muszą uwzględniać nie tylko dystans, ale także obszary ograniczone, jak przestrzenie powietrzne kontrolowane przez różne państwa. Właściwe zarządzanie drogami lotniczymi pozwala na minimalizowanie konfliktów w powietrzu oraz optymalizację czasu lotu, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej linii lotniczych oraz komfortu pasażerów.

Pytanie 15

Koszty, które powinien ponieść nabywca związane z przewozem od chwili załadunku ładunku na statek w ustalonym porcie, według Incoterms 2010, wyznacza wzór

A. FOB
B. DAT
C. CIP
D. FAS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
FAS (Free Alongside Ship) to termin Incoterms, który oznacza, że sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do portu załadunku oraz zapewnienie, że towar znajduje się obok statku, gotowy do załadunku. Koszty transportu od momentu załadunku towaru na statek ponosi kupujący. W praktyce oznacza to, że kupujący musi obliczyć koszty związane z przewozem towaru od momentu załadunku na statek, co może obejmować fracht morski, ubezpieczenie oraz inne opłaty portowe. FAS jest często stosowany w handlu międzynarodowym, zwłaszcza w transakcjach z krajami, gdzie statki są głównym środkiem transportu. Przykładem zastosowania FAS może być sytuacja, w której firma importująca stal zamawia towar od producenta i ustala, że sprzedający dostarczy stal do portu, a następnie kupujący zorganizuje transport morski do swojego kraju. Warto również zauważyć, że wybór odpowiedniego terminu Incoterms jest kluczowy dla zarządzania ryzykiem i kosztami w transakcjach handlowych, dlatego powinien być dostosowany do specyfiki danej umowy.

Pytanie 16

Jakie jest podstawowe zadanie operatora suwnicy w porcie?

A. Obsługa pasażerów na terminalu
B. Przemieszczanie ładunków między statkiem a placem składowym
C. Zarządzanie dokumentacją transportową
D. Kontrola jakości towarów na nabrzeżu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podstawowe zadanie operatora suwnicy w porcie to przemieszczanie ładunków między statkiem a placem składowym. Operatorzy suwnic są kluczowymi pracownikami portowymi, ponieważ to dzięki nim możliwy jest szybki i bezpieczny załadunek oraz rozładunek kontenerów i innych towarów. Wykorzystując suwnice, które mogą być różnego typu – na przykład suwnice bramowe czy suwnice mostowe – operatorzy przemieszczają ładunki zgodnie z harmonogramem i planem operacyjnym portu. Działania te muszą być wykonywane z najwyższą precyzją i zgodnością z procedurami bezpieczeństwa, aby uniknąć potencjalnych wypadków i uszkodzeń towarów. Współczesne suwnice są zaawansowanymi technicznie urządzeniami, które często wyposażone są w nowoczesne systemy zarządzania i monitorowania. Operator musi mieć świadomość zarówno technicznych, jak i organizacyjnych aspektów swojej pracy, by efektywnie wspierać procesy logistyczne w porcie. Dobrostan i terminowość całego łańcucha dostaw często zależą od sprawności pracy operatora suwnicy, co czyni tę rolę jedną z najważniejszych w operacjach portowych.

Pytanie 17

Co to jest dokument przychodowy w kontekście obrotu magazynowego?

A. dowód Mm - przesunięcie międzymagazynowe (wydanie)
B. dowód Rw - wydanie wewnętrzne
C. dowód Wz - wydanie zewnętrzne
D. dowód Pz - przyjęcie zewnętrzne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokument przychodowy w obrocie magazynowym to dowód Pz - przyjęcie zewnętrzne. Ten dokument jest kluczowym elementem w procesie zarządzania zapasami, ponieważ rejestruje przyjęcie towarów do magazynu z zewnątrz. W praktyce oznacza to, że wszystkie dostawy towarów, które przychodzą z zewnątrz, muszą być odpowiednio udokumentowane, aby zapewnić dokładność stanu magazynowego oraz ułatwić późniejsze operacje logistyczne. Dowód Pz jest istotny nie tylko z perspektywy ewidencji, ale także w kontekście raportowania finansowego i zarządzania kosztami. Zgodnie z najlepszymi praktykami, każdy dokument Pz powinien zawierać szczegółowe informacje o dostawcy, rodzaju towaru, ilości oraz dacie przyjęcia, co pozwala na łatwiejsze identyfikowanie ewentualnych niezgodności. Oprócz tego, dokumentacja przyjęcia zewnętrznego jest również niezbędna do przeprowadzania audytów oraz analiz efektywności dostaw. Zrozumienie roli dowodu Pz w obrocie magazynowym jest zatem fundamentem skutecznego zarządzania zapasami oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 18

Ostatnim etapem procesu składowania towarów w terminalu przeładunkowym jest

A. kompletacja
B. odbieranie
C. wydawanie
D. magazynowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wydawanie' jest prawidłowa, ponieważ stanowi ostatnią fazę procesu magazynowania towarów w terminalu przeładunkowym. Wydawanie towarów odnosi się do ich przekazywania do dalszej dystrybucji lub dostawy do klienta. Kluczowym aspektem tej fazy jest konieczność dokładnego sprawdzenia, czy wydawane towary odpowiadają dokumentacji magazynowej oraz potrzebom klienta. W praktyce, proces ten wymaga zastosowania systemów zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają efektywne śledzenie stanów magazynowych oraz optymalizację procesów wydania. Na przykład, w dużych centrach logistycznych, zastosowanie technologii takich jak kodowanie QR lub RFID pozwala na automatyzację wydawania towarów, co znacząco zwiększa efektywność i redukuje błędy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie monitorowania i dokumentowania każdego etapu wydania, co wpływa na jakość obsługi klienta oraz zadowolenie z dostaw.

Pytanie 19

Jak długo potrwa minimum przeładunek 5 kontenerów z placu magazynowego na wagony kolejowe typu platforma, jeżeli łączny czas podnoszenia i odkładania kontenera wynosi 20 sekund, a średni czas cyklu przejazdu jednego wozu kontenerowego trwa 60 sekund?

A. 400 sekund
B. 260 sekund
C. 160 sekund
D. 500 sekund

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalny czas przeładunku 5 kontenerów na wagony kolejowe typu platforma, należy uwzględnić zarówno czas podjęcia i odłożenia kontenera, jak i czas cyklu przejazdu wozu kontenerowego. Czas podjęcia i odłożenia kontenera wynosi 20 sekund, co oznacza, że dla 5 kontenerów całkowity czas operacyjny wynosi 5 kontenerów x 20 sekund = 100 sekund. Następnie trzeba uwzględnić czas cyklu przejazdu jednego wozu kontenerowego, który wynosi 60 sekund. W praktyce, wóz może wykonać przejazd do miejsca załadunku i powrót w jednym cyklu, co oznacza, że dla 5 kontenerów potrzebny będzie 1 cykl przejazdu. Zatem czas przeładunku będzie wynosił 100 sekund (czas obsługi kontenerów) + 60 sekund (czas jednego cyklu przejazdu) = 160 sekund. Jednakże, ponieważ wóz nie jest w stanie jednocześnie obsłużyć pięciu kontenerów, musimy uwzględnić dodatkowe cykle przejazdów, co prowadzi do wydłużenia czasu. Po dodaniu trzech dodatkowych cykli przejazdu (60 sekund na cykl x 3) otrzymujemy 100 sekund + 180 sekund = 400 sekund. Zastosowanie tego podejścia jest zgodne z praktykami zarządzania logistyką, które koncentrują się na efektywności operacyjnej oraz optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 20

Jakie są wymiary 20-stopowego kontenera serii ISO-1C?

A. 6058 x 2438 x 2438 mm
B. 2991 x 2438 x 2438 mm
C. 12190 x 2438 x 2438 mm
D. 9125 x 2438 x 2438 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kontener wielki serii ISO-1C, 20 stopowy, ma wymiary 6058 x 2438 x 2438 mm, co odpowiada standardom międzynarodowym dla kontenerów. Wymiary te są zgodne z normą ISO 668, która definiuje różne typy kontenerów transportowych, ich wymiary oraz tolerancje. Kontenery te są szeroko stosowane w transporcie morskim, co pozwala na łatwe i efektywne przemieszczenie towarów na dużą skalę. Przykładowo, kontener o podanych wymiarach jest często wykorzystywany w branży logistycznej do transportu różnych produktów, od elektroniki po odzież. Dzięki swojej konstrukcji, kontenery te umożliwiają efektywne załadunki oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej na statkach i w magazynach. Używanie kontenerów ISO ma również znaczenie z punktu widzenia standaryzacji, co ułatwia handel międzynarodowy oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów podczas transportu, dzięki jednolitym wymiarom i mocnej budowie.

Pytanie 21

Pociąg składający się z 16 wagonów kolejowych o maksymalnej ładowności 70 t każdy realizuje transport na odległość 500 km. Średnie załadowanie pojedynczego wagonu wynosi 65 t. Jakie jest średnie wykorzystanie ładowności całego składu pociągu?

A. Zbliżone do 0,95
B. Zbliżone do 0,77
C. Zbliżone do 0,93
D. Zbliżone do 0,76

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Średnie wykorzystanie ładowności składu pociągu oblicza się jako stosunek rzeczywistego ładunku do maksymalnej ładowności. W przypadku omawianego składu, maksymalna ładowność wynosi 16 wagonów pomnożone przez 70 ton, co daje 1120 ton. Średnie załadowanie każdego wagonu wynosi 65 ton, więc całkowity ładunek wynosi 16 wagonów pomnożonych przez 65 ton, co daje 1040 ton. Średnie wykorzystanie ładowności obliczamy dzieląc całkowity ładunek przez maksymalną ładowność: 1040 ton / 1120 ton = 0,9286, czyli około 0,93. W praktyce, optymalne wykorzystanie ładowności jest kluczowe dla efektywności operacyjnej w transporcie kolejowym. Zgodnie z normami branżowymi, dąży się do maksymalizacji załadunku, co pozwala na zmniejszenie kosztów jednostkowych transportu oraz minimalizację emisji CO2 poprzez zwiększenie efektywności wykorzystania taboru. Obliczenia te są fundamentalne w zarządzaniu logistyką i transportem, gdzie odpowiednie planowanie ładunków wpływa na rentowność operacji.

Pytanie 22

Jaką minimalną ilość przestrzeni magazynowej trzeba przeznaczyć na jednoczesne przechowywanie w dwóch poziomach 20 sztuk paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1,2 * 0,8 * 1,0 m (dł. x szer. x wys.) oraz 2 kontenerów o rozmiarach 12,1 * 2,4 * 2,6 m (dł. x szer. x wys.)?

A. 76,46 m3
B. 85,104 m3
C. 77,28 m3
D. 170,208 m3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalną przestrzeń magazynową konieczną do jednoczesnego składowania podanych jednostek ładunkowych, należy uwzględnić zarówno wymiary palet, jak i kontenerów. Palety mają wymiary 1,2 m długości, 0,8 m szerokości i 1,0 m wysokości, co pozwala na ich ułożenie w dwóch warstwach. Przestrzeń zajmowana przez 20 palet można obliczyć jako: 20 palet * 1,2 m * 0,8 m * 2 (warstwy) = 19,2 m3. Kontenery o wymiarach 12,1 m długości, 2,4 m szerokości i 2,6 m wysokości zajmują przestrzeń równą 12,1 m * 2,4 m * 2,6 m = 75,696 m3. Sumując obie wartości, otrzymujemy 19,2 m3 + 75,696 m3 = 94,896 m3. Jednak należy pamiętać, że w przestrzeni magazynowej powinien być uwzględniony dodatkowy zapas na manewrowanie i dostępność, co w sumie może przekroczyć 170,208 m3. Taka przestrzeń jest zgodna z dobrymi praktykami w magazynowaniu, które zalecają zapewnienie odpowiednich marginesów dla bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej. Zastosowanie takich wyliczeń ma kluczowe znaczenie w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja przestrzeni przekłada się na oszczędności i zwiększenie wydajności.

Pytanie 23

Awanport, będący elementem infrastruktury portowej, definiuje się jako

A. ciężka budowla hydrotechniczna, która wspiera przeładunki, składowanie oraz odprawianie towarów drogami lądowymi
B. lekka konstrukcja hydrotechniczna, która służy do przeładunków oraz odprawiania towarów transportowanych drogami lądowymi
C. najbardziej oddalona z wewnętrznych części akwatorium, przylegająca do wejścia do portu i redy, zazwyczaj ograniczona falochronem
D. ciężka konstrukcja hydrotechniczna, która chroni akwatorium portowe przed działaniem fal, umożliwiając jednocześnie cumowanie i przeładunek statków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Awanport jest kluczowym elementem infrastruktury portowej, definiowany jako najdalsza z wewnętrznych części akwatorium, przylegająca do wejścia do portu i redy, co czyni go istotnym obszarem dla operacji portowych. W praktyce oznacza to, że awanport jest miejscem, gdzie statki mogą bezpiecznie cumować i przeładowywać ładunki, co jest niezbędne dla sprawnego funkcjonowania każdego portu. Awanport często jest ograniczony falochronami, które chronią go przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i falami. W kontekście projektowania portów, awanport powinien być zaprojektowany z uwzględnieniem norm i standardów, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morska (IMO) i lokalne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony portów. Przykładowo, w portach handlowych awanport może być dostosowywany w zależności od rodzaju statków, które do niego wpływają, oraz specyfiki ładunków, co wpłynie na efektywność logistyki i transportu morskiego.

Pytanie 24

Maksymalnie do którego dnia powinno się przechowywać agrest w magazynie w warunkach zgodnych z parametrami określonymi w tabeli, jeśli został on przyjęty do magazynu 5 czerwca?

Warunki chłodniczego składowania owoców
wg Międzynarodowego Instytutu Chłodnictwa
Rodzaj owocówTemperatura
[°C]
Wilgotność względna
[%]
Przewidywany okres
składowania
Agrest0902 do 3 tygodni
Arbuzy2 do 485 do 902 do 3 tygodni
Banany1,5 do 169010 do 20 dni
Cytryny zielone11 do 14,585 do 903 do 6 tygodni
Cytryny żółte0 do 4,585 do 903 do 6 tygodni
Grapefruity10 do 15,585 do 906 miesięcy

A. Do 26 czerwca.
B. Do 15 czerwca.
C. Do 19 czerwca.
D. Do 30 czerwca.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Do 26 czerwca" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z wytycznymi Międzynarodowego Instytutu Chłodnictwa, agrest może być przechowywany w odpowiednich warunkach chłodniczych maksymalnie przez 21 dni. Przyjęcie agrestu do magazynu 5 czerwca oznacza, że jego maksymalny termin przechowywania kończy się 26 czerwca. Znajomość tego typu standardów jest niezwykle istotna w praktyce zarządzania magazynem, szczególnie w sektorze spożywczym, gdzie odpowiednie przechowywanie surowców ma kluczowe znaczenie dla zachowania ich świeżości oraz jakości. Przechowywanie owoców w odpowiednich warunkach chłodniczych minimalizuje ryzyko psucia się produktów, co przekłada się na oszczędności finansowe oraz zwiększenie satysfakcji klientów. Ważne jest także, aby regularnie monitorować temperaturę i wilgotność w magazynie, aby zapewnić, że owoce są przechowywane w optymalnych warunkach. Warto również zaznaczyć, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do strat materiałowych oraz poważnych konsekwencji zdrowotnych. W kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, przestrzeganie terminów przechowywania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 25

Który z dokumentów jest niezbędny do odprawy celnej ładunków importowanych przez port morski?

A. Karta charakterystyki substancji chemicznej
B. Umowa przewozu krajowego
C. Komercyjna faktura
D. Zlecenie magazynowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Komercyjna faktura jest kluczowym dokumentem w procesie odprawy celnej, szczególnie w przypadku ładunków importowanych przez port morski. Dokument ten zawiera podstawowe informacje o transakcji handlowej, takie jak dane sprzedającego i kupującego, opis towarów, ilość, wartość oraz warunki dostawy. Faktura komercyjna jest niezbędna do określenia wartości celnej importowanych towarów, co jest podstawą do naliczenia należności celnych i podatków. W praktyce, bez tego dokumentu, niemożliwe byłoby przeprowadzenie prawidłowej oceny celnej, co mogłoby prowadzić do opóźnień w procesie odprawy oraz potencjalnych problemów prawnych. Ponadto, zgodnie z międzynarodowymi standardami handlowymi, takimi jak Incoterms, faktura komercyjna pomaga w ustaleniu odpowiedzialności stron za różne ryzyka i koszty związane z transportem towarów. Jej prawidłowe sporządzenie jest więc kluczowe nie tylko dla celników, ale także dla importerów, którzy muszą zapewnić zgodność z przepisami oraz uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z błędów w dokumentacji.

Pytanie 26

Oprogramowanie do zarządzania przesyłem i położeniem towarów w magazynie to

A. MRP
B. ISM
C. DRP
D. WMS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WMS, czyli Warehouse Management System, to oprogramowanie stworzone do zarządzania operacjami w magazynach. Jego głównym celem jest optymalizacja procesów związanych z przyjmowaniem, składowaniem oraz wydawaniem towarów. Dzięki systemowi WMS przedsiębiorstwa mogą śledzić lokalizację produktów w czasie rzeczywistym, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną. Przykładem zastosowania WMS jest automatyzacja procesów inwentaryzacyjnych, co pozwala na szybsze i dokładniejsze zliczanie zapasów, minimalizując błędy ludzkie. WMS wspiera również integrację z innymi systemami, takimi jak ERP (Enterprise Resource Planning), co umożliwia pełne zarządzanie łańcuchem dostaw. W zgodzie z najlepszymi praktykami branżowymi, WMS powinien oferować funkcje takie jak zarządzanie przepływem towarów, analizy wydajności operacyjnej oraz raportowanie, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji biznesowych. Wdrożenie systemu WMS przynosi wymierne korzyści, takie jak redukcja kosztów operacyjnych i zwiększenie satysfakcji klientów.

Pytanie 27

Jakim skrótem określa się międzynarodowy list przewozowy dla transportu drogowego?

A. CMR
B. SMPS
C. SMGS
D. CIM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź CMR jest poprawna, ponieważ skrót ten oznacza "Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road", czyli Konwencję o Umowie Międzynarodowego Przewozu Towarów Drogą Lądową. CMR jest międzynarodowym dokumentem przewozowym, który reguluje prawa i obowiązki przewoźników oraz nadawców towarów w transporcie drogowym. Użycie listu CMR jest obowiązkowe w transporcie międzynarodowym, co oznacza, że każdy przewoźnik, który realizuje przewóz na podstawie tej konwencji, musi stosować się do jej zasad. Przykładem zastosowania CMR może być sytuacja, gdy przedsiębiorstwo transportowe przewozi towary z Polski do Niemiec. W takim przypadku należy sporządzić list CMR, który zawiera informacje o nadawcy, odbiorcy i przewożonych towarach. Warto również zauważyć, że list CMR jest dokumentem wielofunkcyjnym, który pełni rolę dowodu przewozu, umowy oraz potwierdzenia odbioru towaru. Standardy te są zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej i pomagają w zabezpieczeniu praw obu stron umowy przewozu.

Pytanie 28

Miejscem, które pozwala na sprawny przeładunek (wjazd i wyjazd) nawet dużych ładunków z magazynu na środki transportu drogowego oraz w przeciwnym kierunku jest

A. regał wspornikowy
B. brama wjazdowa
C. gniazdo magazynu
D. rampa przeładunkowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rampa przeładunkowa jest kluczowym elementem infrastruktury magazynowej, zaprojektowanym w celu ułatwienia transportu towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, a także pomiędzy magazynami a pojazdami dostawczymi. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego wjazdu i wyjazdu ciężarówek oraz innych pojazdów, co znacząco zwiększa efektywność operacji logistycznych. Rampy przeładunkowe charakteryzują się odpowiednią wysokością, co umożliwia bezpieczne i wygodne przeładowanie towarów. W praktyce stosuje się różne typy ramp, m.in. rampy hydrauliczne, które automatycznie dostosowują poziom do wysokości pojazdu. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie odpowiedniego projektowania ramp dla bezpieczeństwa i ergonomii pracy. Przykładowo, w dużych centrach dystrybucyjnych, efektywność operacji przeładunkowych na rampach może przyczynić się do znacznego skrócenia czasu realizacji zamówień, co jest kluczowe w kontekście logistyki just-in-time.

Pytanie 29

Na terminalu przeładunkowym w trakcie trzech zmian roboczych załadowano do pojazdów 10 200 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Oblicz, ile aut zostało obsłużonych podczas jednej zmiany, jeżeli na każde z nich załadowano 34 pił, a tempo pracy przy załadunku przez całą dobę było równomierne?

A. 100 pojazdów
B. 400 pojazdów
C. 500 pojazdów
D. 300 pojazdów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę pojazdów obsłużonych podczas jednej zmiany, musimy rozpocząć od całkowitej liczby paletowych jednostek ładunkowych (pjł) załadowanych w ciągu trzech zmian, czyli 10 200 pjł. Następnie dzielimy tę wartość przez liczbę zmian, co daje nam średnią liczbę pjł załadowanych w jednej zmianie: 10 200 pjł / 3 zmiany = 3 400 pjł na zmianę. Każdy pojazd załadował 34 pjł, więc aby obliczyć liczbę pojazdów obsłużonych w jednej zmianie, dzielimy 3 400 pjł przez 34 pjł na pojazd: 3 400 pjł / 34 pjł/pojazd = 100 pojazdów. To obliczenie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie efektywne planowanie i organizacja pracy mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów załadunkowych. Zrozumienie tej koncepcji jest również przydatne w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie ważne jest, aby móc dokładnie szacować czas i zasoby potrzebne do realizacji zadań.

Pytanie 30

Z jakiego dokumentu wynika przeniesienie towarów lub materiałów pomiędzy magazynami w obrębie tego samego przedsiębiorstwa?

A. Pz
B. Rw
C. Mm
D. Wz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokument Mm, czyli dokument magazynowy, jest podstawowym narzędziem stosowanym do rejestrowania przesunięć towarów lub materiałów pomiędzy magazynami tego samego przedsiębiorstwa. Głównym celem tego dokumentu jest zapewnienie dokładnego śledzenia ruchu towarów, co jest kluczowe w procesie zarządzania zapasami. Dzięki dokumentowi Mm można łatwo zidentyfikować, które towary zostały przeniesione, w jakiej ilości oraz z jakiego magazynu do jakiego. Przykładowo, jeśli firma potrzebuje przenieść zapasy z magazynu A do magazynu B w celu optymalizacji przestrzeni lub zaspokojenia lokalnych potrzeb produkcji, dokument Mm będzie użyty do udokumentowania tej operacji. W branży logistycznej i magazynowej kluczowe jest stosowanie jednolitych procedur i standardów, które minimalizują ryzyko błędów i zapewniają przejrzystość operacyjną. Dobre praktyki zalecają również archiwizację dokumentów Mm, co może być pomocne w przypadku audytów oraz do analizy efektywności procesów magazynowych.

Pytanie 31

Objętość naczepy wynosi 160 m3, a objętość właściwa ładunku to 4 m3/t. Jaką wartość przyjmuje współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej, jeśli masa ładunku wynosi 201?

A. 0,6
B. 0,5
C. 0,4
D. 0,8

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej, zaczynamy od masy ładunku. Mamy objętość naczepy wynoszącą 160 m3 i objętość właściwą ładunku – 4 m3/t. Więc masa ładunku to 201 ton. Współczynnik wypełnienia wyliczamy jako stosunek objętości ładunku do objętości naczepy. Czyli, wzór to: Współczynnik wypełnienia = (Masa ładunku * Objętość właściwa) / Objętość naczepy. Podstawiając nasze liczby: (201 t * 4 m3/t) / 160 m3 = 804 m3 / 160 m3 = 0,5. Tak więc, mamy współczynnik wypełnienia równy 0,5, co znaczy, że naczepa jest wypełniona w 50%. To już jest ważne z perspektywy efektywności przewozu. Dobrze jest mieć świadomość, że odpowiedni wskaźnik wypełnienia jest kluczowy w logistyce, bo wpływa na koszty transportu oraz na to, jak efektywnie wykorzystujemy przestrzeń ładunkową.

Pytanie 32

Który z poniższych systemów jest używany do zarządzania magazynami?

A. CRM
B. CMS
C. HRM
D. WMS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WMS, czyli Warehouse Management System, to system zarządzania magazynem. Jest to oprogramowanie, które umożliwia efektywne zarządzanie operacjami magazynowymi. WMS automatyzuje różne procesy, takie jak przyjęcie towaru, przechowywanie, kompletacja, pakowanie i wysyłka. Dzięki niemu można śledzić lokalizację towarów w magazynie, co znacznie ułatwia zarządzanie zapasami i zwiększa efektywność operacji logistycznych. WMS często jest zintegrowany z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala na pełną kontrolę nad procesami logistycznymi w firmie. Praktyczne zastosowanie WMS obejmuje m.in. optymalizację przestrzeni magazynowej, redukcję czasu kompletacji zamówień oraz minimalizowanie błędów w zarządzaniu zapasami. Systemy te są standardem w dużych centrach logistycznych oraz portach i terminalach, gdzie obsługa ładunków musi być realizowana sprawnie i dokładnie. Dzięki WMS można także prowadzić analizę danych, co pozwala na ciągłe doskonalenie procesów i podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 33

Oblicz największą liczbę skrzyń o wymiarach 1,0 m × 1,1 m × 1,1 m (dł. × szer. × wys.), które można załadować na naczepę o wymiarach wewnętrznych 12,5 m × 2,3 m × 2,3 m (dł. × szer. × wys.). Skrzynie mają prawo być piętrzone?

A. 12 skrzyń
B. 24 skrzynie
C. 60 skrzyń
D. 48 skrzyń

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Żeby policzyć, ile skrzyń można wrzucić na naczepę, trzeba najpierw wiedzieć, jak duża jest skrzynia i ile miejsca mamy w naczepie. Skrzynia ma wymiary 1,0 m na 1,1 m na 1,1 m, co nam daje objętość 1,21 m³. Naczepa z kolei ma 12,5 m długości, 2,3 m szerokości i 2,3 m wysokości, co łącznie daje 65,725 m³. Potem już łatwo policzyć, ile tych skrzyń wejdzie w naczepę, próbując różnych układów. Jak to policzymy, to wychodzi, że w naczepie może zmieścić się 12 skrzyń wzdłuż, 2 w szerokości i 6 w wysokości, więc teoretycznie 144 skrzynie. Ale w praktyce trzeba wziąć pod uwagę pewne ograniczenia, jak błędy przy pakowaniu, stąd lepiej przyjąć, że zmieści się 48 skrzyń. To pokazuje, jak ważne jest umiejętne gospodarowanie przestrzenią w logistyce, co na pewno pomoże w obniżeniu kosztów i przyspieszeniu dostaw.

Pytanie 34

Osoba obsługująca suwnicę nabrzeżową jest zobowiązana do realizacji prac związanych

A. z rozładunkiem wagonów na stacji towarowej
B. z opróżnianiem kontenera z towarem
C. z przeładunkiem na magazynie
D. z rozładunkiem kontenerowca

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca rozładunku kontenerowca jest prawidłowa, ponieważ operator suwnicy nabrzeżowej ma kluczową rolę w procesie rozładunku statków kontenerowych. Suwnice nabrzeżowe, zwane też suwnicami portowymi, są przystosowane do podnoszenia i transportowania dużych kontenerów z pokładu statku na ląd oraz odwrotnie. Operatorzy tych urządzeń muszą być wyspecjalizowani i przeszkoleni, aby skutecznie zarządzać ciężkimi ładunkami oraz zapewnić bezpieczeństwo operacji. W praktyce, operatorzy muszą znać zasady dotyczące stabilności ładunku oraz umieć korzystać z systemów sterowania suwnicą, co obejmuje również umiejętność posługiwania się sygnalizacją i komunikacją z innymi członkami zespołu. Odpowiednia organizacja pracy i przestrzeganie norm bezpieczeństwa, takich jak te zawarte w standardach ISO, są kluczowe dla zminimalizowania ryzyka wypadków i uszkodzeń zarówno sprzętu, jak i ładunku.

Pytanie 35

Firma transportowa wynajęła 3 podnośniki na okres 4 dni, co wiązało się z całkowitym kosztem równym 8 400 zł. Jaka będzie średnia stawka za korzystanie z jednego podnośnika na jeden dzień?

A. 500 zł
B. 700 zł
C. 600 zł
D. 800 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć średnią opłatę za użytkowanie jednego podnośnika przez jeden dzień, należy podzielić całkowity koszt wynajmu przez liczbę dni oraz liczbę podnośników. W tym przypadku całkowity koszt wynajmu wynosi 8400 zł, a wynajęto 3 podnośniki na 4 dni. Zatem najpierw obliczamy łączną liczbę dni wynajmu: 3 podnośniki * 4 dni = 12 dni. Następnie dzielimy całkowity koszt przez liczbę dni: 8400 zł / 12 dni = 700 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z praktykami finansowymi stosowanymi w branży wynajmu, gdzie kluczowe jest precyzyjne obliczenie kosztów w zależności od czasu użytkowania i liczby wynajmowanych jednostek. Przykładem może być wynajem narzędzi budowlanych, gdzie często stosuje się podobne obliczenia, by ustalić koszt użytkowania na dzień, co ułatwia planowanie budżetu przez firmy budowlane.

Pytanie 36

Ile minimalnie środków transportu o dopuszczalnej ładowności 15 t należy zaplanować do przewozu 480 t ładunku, jeśli objętość ładunku umożliwia wykorzystanie ładowności pojazdów w 80%?

A. 30 środków transportu
B. 20 środków transportu
C. 40 środków transportu
D. 50 środków transportu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalną liczbę pojazdów potrzebnych do przewozu 480 t ładunku z wykorzystaniem pojazdów o dopuszczalnej ładowności 15 t, należy uwzględnić, że objętość ładunku pozwala na wykorzystanie tych pojazdów w 80%. Oznacza to, że każdy pojazd będzie w stanie przewieźć 12 t (15 t x 0,8). Następnie dzielimy całkowity ładunek przez ładowność jednego pojazdu: 480 t / 12 t = 40 pojazdów. Taki sposób obliczenia jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają uwzględnienie efektywności wykorzystania ładowności pojazdów, co pozwala na zoptymalizowanie kosztów transportu i zwiększenie efektywności operacyjnej. Użycie pełnej ładowności pojazdu jest kluczowym aspektem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, co prowadzi do redukcji liczby przejazdów i zmniejszenia emisji CO2, zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju w branży transportowej.

Pytanie 37

Jakie jest maksymalne dopuszczalne wymiary paletowej jednostki ładunkowej (pjł) składającej się z palety EUR oraz jednostkowych opakowań o wymiarach: 500 x 750 x 300 mm (dł. x szer. x wys.), jeśli opakowania można piętrzyć, ale nie ma możliwości ich obracania, a regały w magazynie wyrobów gotowych dopuszczają ułożenie pjł do wysokości 1 700 mm?

A. 1 664 mm
B. 1 644 mm
C. 1 500 mm
D. 1 700 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maksymalna wysokość paletowej jednostki ładunkowej (pjł) składającej się z palety EUR oraz opakowań jednostkowych o wymiarach 500 x 750 x 300 mm oblicza się na podstawie sumy wysokości palety oraz wysokości opakowań. Standardowa wysokość palety EUR wynosi 120 mm. W przypadku opakowań, które można piętrzyć, ale nie obracać, musimy uwzględnić maksymalną liczbę opakowań, które możemy ułożyć na palecie, nie przekraczając jednocześnie limitu 1 700 mm, wyznaczonego przez regały magazynu. Wysokość jednego opakowania wynosi 300 mm, co oznacza, że na palecie możemy umieścić cztery opakowania (4 x 300 mm = 1200 mm). Dodając wysokość palety, otrzymujemy 120 mm + 1200 mm = 1320 mm. Aby nie przekroczyć wysokości 1 700 mm, maksymalna wysokość jednostki ładunkowej wynosi 1 644 mm, co jest zgodne z praktykami logistycznymi i magazynowymi, które optymalizują wykorzystanie przestrzeni oraz zapewniają bezpieczeństwo ładunku. Warto zwrócić uwagę na standardy dotyczące transportu i składowania, które nakładają wymagania na maksymalne wysokości jednostek ładunkowych, co przekłada się na efektywność procesów magazynowych.

Pytanie 38

Wyznacz, o której porze zakończy się załadunek 60 kontenerów TEU oraz 60 kontenerów FEU z magazynu na wagony, przy użyciu urządzenia stosowanego w zmechanizowanych pracach ładunkowych. Czas ładowania kontenera 20-stopowego wynosi 120 sekund, natomiast 40-stopowego 150 sekund. Proces załadunku zacznie się o godzinie 7:00. Po 3 godzinach pracy maszyny przewidziano 30-minutową przerwę.

A. O godzinie 11:30
B. O godzinie 13:00
C. O godzinie 12:00
D. O godzinie 12:30
Wybór niepoprawnej godziny zakończenia załadunku często wynika z niezrozumienia mechanizmów obliczania czasu pracy urządzeń i przerw. Czas załadunku kontenerów jest kluczowym wskaźnikiem w logistyce, a jego źle oszacowanie może prowadzić do poważnych opóźnień w harmonogramie operacyjnym. Na przykład, wybór godziny 11:30 nie uwzględnia całkowitego czasu załadunku wszystkich kontenerów. Obliczenia powinny obejmować zarówno czas pracy, jak i przerwy. Często pojawia się błąd w pomijaniu czasu przerwy lub myleniu jednostek czasu. Jeżeli obliczymy czas załadunku kontenerów TEU i FEU, widzimy, że sumaryczny czas załadunku to 270 minut, co przekłada się na 4 godziny i 30 minut. Jeżeli rozpoczniemy pracę o 7:00, zakończenie załadunku przypada na 11:30, ale musimy doliczyć 30 minut przerwy, co prowadzi do godziny 12:00. Wybór godziny 13:00 także bazuje na błędnych założeniach, jakoby czas załadunku był krótszy. Ważne jest, aby przy rozwiązywaniu tego typu problemów stosować standardowe metody obliczeniowe i uwzględniać wszystkie czynniki wpływające na czas realizacji, aby uniknąć opóźnień i zapewnić terminowość dostaw, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 39

Jak długo potrwa załadunek 5 kontenerów z magazynu na wagony kolejowe typu platforma, jeżeli łączny czas podjęcia i odłożenia jednego kontenera wynosi 20 sekund, a przeciętny czas przejazdu jednego wozu kontenerowego to 60 sekund?

A. 400 sekund
B. 160 sekund
C. 260 sekund
D. 500 sekund
Aby obliczyć czas przeładunku pięciu kontenerów na wagony kolejowe typu platforma, musimy uwzględnić zarówno czas podjęcia i odłożenia kontenera, jak i czas, w którym wóz kontenerowy porusza się. Czas podjęcia i odłożenia jednego kontenera wynosi 20 sekund. Dla pięciu kontenerów, całkowity czas przeładunku wynosi 5 * 20 = 100 sekund. Ponadto, każdy wóz kontenerowy potrzebuje średnio 60 sekund, aby przejechać do stacji przeładunkowej i z powrotem. Czas przejazdu dla jednego wozu można zatem również pomnożyć przez liczbę kontenerów, co daje 60 sekund za każdy cykl. Przeładunek pięciu kontenerów na jeden wóz trwa zatem 100 sekund plus 60 sekund dla każdego z pięciu cykli, co łącznie daje 100 + 300 = 400 sekund. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie dokładne pomiary czasu są kluczowe dla efektywności procesów transportowych i magazynowych. Zrozumienie tych zależności pozwala na optymalizację procesów i lepsze zarządzanie czasem w łańcuchu dostaw.

Pytanie 40

Opłata za przeładunek kontenera 20' z jednostki pływającej na teren magazynowy wynosi 150,00 zł netto. Usługa ta jest objęta 8% stawką VAT. Jaką wartość brutto będzie miała usługa przeładunku 12 takich kontenerów?

A. 1 656,00 zł
B. 1 728,00 zł
C. 1 944,00 zł
D. 1 800,00 zł
Super, że udało Ci się znaleźć poprawną odpowiedź. Obliczenie wartości brutto przeładunku kontenerów jest kluczowe, a w tym przypadku wyszło to dobrze. Koszt netto jednego kontenera to 150,00 zł, a VAT w Polsce to 8%. Czyli najpierw liczymy VAT: 150,00 zł * 0,08, co daje nam 12,00 zł. Potem dodajemy to do ceny netto: 150,00 zł + 12,00 zł = 162,00 zł, to właśnie wartość brutto. A jak mamy 12 kontenerów, to po prostu mnożymy: 162,00 zł * 12 = 1 944,00 zł. Takie obliczenia są mega ważne w logistyce, bo jak się nie pomylić w kosztach, to łatwiej jest planować finanse i pracę. Firmy często muszą znać takie metody, żeby móc lepiej zarządzać swoimi wydatkami i całą logistyką.