Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 08:10
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 08:43

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

FIATA to skrót, który identyfikuje

A. regulamin transportu zwierząt koleją
B. Zrzeszenie Przewoźników Lokalnych
C. Międzynarodową Federację Zrzeszającą Spedytorów
D. system identyfikacji pojazdów lotniczych
FIATA, czyli Międzynarodowa Federacja Zrzeszająca Spedytorów, jest kluczową organizacją, która reprezentuje interesy spedytorów na całym świecie. Jej celem jest promowanie i rozwijanie usług transportowych oraz wspieranie wzajemnej współpracy między firmami zajmującymi się spedycją. W ramach FIATA opracowywane są międzynarodowe standardy i praktyki, które ułatwiają współpracę między różnymi podmiotami w branży transportowej. Przykładem jest wprowadzenie standardów dotyczących dokumentacji transportowej, co znacząco przyspiesza procedury celne oraz minimalizuje ryzyko błędów. Organizacja wspiera także szkolenia dla spedytorów, co przyczynia się do podnoszenia kwalifikacji w branży oraz adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. FIATA jest uznawana na całym świecie, a jej członkowie korzystają z zasobów oraz sieci kontaktów, które pozwalają na bardziej efektywne prowadzenie działalności. Warto zaznaczyć, że FIATA odgrywa również istotną rolę w negocjacjach i komunikacji z organami regulacyjnymi, co czyni ją niezbędnym partnerem w globalnej logistyce.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Kwota określona w umowie ubezpieczenia, która stanowi maksymalny poziom odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w ramach umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, to

A. franszyza warunkowa
B. regres ubezpieczeniowy
C. suma gwarancyjna
D. suma ubezpieczenia
Suma gwarancyjna to kwota określona w umowie ubezpieczenia, która stanowi maksymalny limit odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w ramach umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia szkody, ubezpieczyciel jest zobowiązany do pokrycia kosztów do wysokości tej kwoty. Suma gwarancyjna jest kluczowa w kontekście ochrony ubezpieczeniowej, ponieważ zapewnia ubezpieczonemu pewność co do maksymalnej kwoty, którą może otrzymać z tytułu wypłaty odszkodowania. W praktyce, suma gwarancyjna jest istotna dla przedsiębiorstw, które mogą być narażone na roszczenia odszkodowawcze w wyniku działalności gospodarczej. Na przykład, w branży budowlanej, suma gwarancyjna ustalona na poziomie 1 miliona złotych oznacza, że to właśnie ta kwota będzie maksymalnie wypłacona w przypadku wyrządzenia szkody osobie trzeciej podczas realizacji projektu budowlanego. Standardy branżowe zalecają, aby suma gwarancyjna była adekwatna do potencjalnych ryzyk związanych z działalnością ubezpieczonego, co jest kluczowe dla zminimalizowania ewentualnych problemów finansowych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jaki dokument pozwala na przewóz towarów bez opłat celnych oraz ich odprawę celną podczas tymczasowego wywozu na zagraniczne wystawy?

A. Umowa AETR
B. Karnet TIR
C. Karnet ATA
D. Konwencja IATA
Karnet ATA (Admission Temporaire/Temporary Admission) jest międzynarodowym dokumentem celnym, który umożliwia bezcłowy przewóz towarów oraz ich odprawę celną na czas określony, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla wystawców i uczestników targów zagranicznych. Użycie karnetu ATA pozwala na przewóz towarów, takich jak sprzęt wystawienniczy, maszyny czy dzieła sztuki, bez konieczności uiszczania ceł importowych lub VAT-u, pod warunkiem, że towary zostaną zwrócone do kraju eksportera po zakończeniu wydarzenia. Karnet ATA jest akceptowany w ponad 70 krajach, co zwiększa jego znaczenie w międzynarodowym handlu. Przykładem zastosowania karnetu ATA może być sytuacja, gdy firma wystawia swoje produkty na targach w Niemczech; korzystając z karnetu, unika kosztów związanych z odprawą celną i może skoncentrować się na promocji swoich towarów. Pozwoli to na efektywniejsze zarządzanie kosztami i uproszczenie procedur celnych przy międzynarodowych wydarzeniach.

Pytanie 8

Określenie najlepszej trasy przewozu zalicza się do działań

A. wykonawczych procesu przewozowego
B. organizacyjnych procesu przewozowego
C. wykonawczych procesu transportowego
D. organizacyjnych procesu transportowego
Wytyczenie najlepszej trasy do przewozu to naprawdę ważna sprawa w transporcie. Dzięki temu możemy zrobić to szybciej i taniej. Twoja odpowiedź mówiąca, że to czynność organizacyjna, jest jak najbardziej trafna. Przy planowaniu trasy trzeba brać pod uwagę różne rzeczy, jak dostępność dróg, pogodę, a także czas i budżet, jakie mamy do dyspozycji. W logistyce często używa się algorytmów, które pomagają w planowaniu tras i uwzględniają te wszystkie zmienne. To wszystko sprawia, że czas dostawy jest lepszy, a koszty niższe. Z mojego doświadczenia, ważne jest, żeby zawsze analizować dane i dostosowywać trasy do zmieniających się warunków, bo to naprawdę może wpłynąć na bezpieczeństwo przewozu i zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dzisiaj wiele firm korzysta z systemów zarządzania transportem, które naprawdę ułatwiają ogarnięcie wszystkiego.

Pytanie 9

Bill of Lading jest to

A. przepis celny
B. konosament
C. międzynarodowy lotniczy dokument przewozowy
D. międzynarodowy kontrakt spedycyjny
Konosament to ważny dokument w transporcie i logistyce, który stanowi potwierdzenie zawarcia umowy przewozu towarów. Działa jako dowód nadania przesyłki przez nadawcę i potwierdza obowiązek przewoźnika do dostarczenia towaru do określonego miejsca. Praktycznie rzecz biorąc, konosament jest istotny w procesach importu i eksportu, ponieważ umożliwia dokonanie odprawy celnej oraz ułatwia przeniesienie własności towaru pomiędzy stronami. W handlu międzynarodowym konosament uznawany jest za dokumentu, który może być przenoszony i sprzedawany, co czyni go istotnym narzędziem finansowym. Ponadto, konosamenty są regulowane międzynarodowymi standardami, takimi jak konwencja CMR dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego oraz konwencja Hague-Visby, która definiuje zasady odpowiedzialności przewoźnika. Przykładem zastosowania konosamentu może być sytuacja, gdy firma A wysyła zlecenie do firmy B na transport towarów do innego kraju, a podczas tego procesu konosament staje się kluczowym dokumentem, który potwierdza przesyłkę i warunki jej przewozu.

Pytanie 10

Dokument stanowiący nieodwracalne zobowiązanie banku importera do uregulowania płatności na rzecz eksportera po spełnieniu warunków określonych w tym dokumencie to

A. packing list
B. umowa dzierżawy
C. umowa spedycji
D. akredytywa dokumentowa
Akredytywa dokumentowa to coś w rodzaju umowy, która daje pewność, że bank zapłaci eksporterowi, jak dostarczy odpowiednie dokumenty. To znaczy, że jeśli eksporter wyśle towar i przekaże bankowi faktury czy inne potrzebne papiery, to dostanie zapłatę. W międzynarodowym biznesie to jest naprawdę ważne, bo nigdy nie wiadomo, czy kontrahent z drugiego końca świata jest godny zaufania. Dzięki akredytywie, obie strony czują się bezpieczniej. Warto też wspomnieć, że są pewne zasady, jak UCP 600, które ustalają, jak te akredytywy powinny działać, więc są uznawane na całym świecie. Na przykład, jeśli firma sprzedaje towary do innego kraju, to bank importera otwiera akredytywę i to znacznie ułatwia całą sytuację. Nie tylko zmniejsza ryzyko, ale też przyspiesza płatności. Uważam, że to świetne rozwiązanie, które buduje zaufanie między sprzedającym a kupującym.

Pytanie 11

Firma Transportowa TRANS (wykonawca) otrzymała zlecenie przewozu ładunku od Firmy Spedycyjnej SPEDPOL (zleceniodawca/płatnik) z Firmy Produkcyjnej ONE (nadawca) do Firmy Produkcyjnej TWO (odbiorca). Na fakturze dotyczącej tej usługi jako uczestnicy transakcji będą wymienione odpowiednio

A. sprzedawca: Firma Transportowa TRANS, nabywca: Firma Spedycyjna SPEDPOL
B. sprzedawca: Firma Produkcyjna ONE, nabywca: Firma Produkcyjna TWO
C. sprzedawca: Firma Spedycyjna SPEDPOL, nabywca: Firma Transportowa TRANS
D. sprzedawca: Firma Produkcyjna TWO, nabywca: Firma Produkcyjna ONE
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ w opisanym scenariuszu Przedsiębiorstwo Transportowe TRANS wykonuje usługę przewozu, co oznacza, że sama firma transportowa pełni rolę sprzedawcy usługi transportowej. Zleceniodawcą, który zleca wykonanie przewozu, jest Przedsiębiorstwo Spedycyjne SPEDPOL, co czyni je nabywcą usługi. W praktyce, w transakcjach tego typu, faktura wystawiana jest przez zleceniobiorcę (w tym przypadku TRANS) na zleceniodawcę (SPEDPOL). Takie podejście jest zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami w handlu i logistyce, gdzie odpowiedzialność za realizację zlecenia spoczywa na przewoźniku, a spedycja pełni rolę pośrednika. Warto również zauważyć, że na fakturze powinny być wyszczególnione wszystkie szczegóły dotyczące transportu, takie jak miejsce nadania, miejsce dostarczenia, rodzaj ładunku i stawki za przewóz, co jest kluczowe w przypadku ewentualnych reklamacji lub rozliczeń.

Pytanie 12

Według zasad HACCP, przestrzeń ładunkowa środka transportu przewożącego towary łatwo psujące się powinna być schłodzona do temperatury wskazanej w dokumentacji przewozowej?

A. podczas załadunku
B. w trakcie przewozu
C. przed załadunkiem
D. po załadunku i zamknięciu drzwi
Odpowiedź 'przed załadunkiem' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z systemem HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo żywności jest kontrola temperatury w trakcie transportu artykułów szybko psujących się. Schłodzenie komory ładunkowej przed załadunkiem pozwala na osiągnięcie i utrzymanie odpowiedniej temperatury już w momencie umieszczania produktów w transporcie. Praktycznie oznacza to, że zanim artykuły wrażliwe na temperaturę zostaną załadowane, warunki w komorze powinny być zoptymalizowane, co minimalizuje ryzyko ich zepsucia. W branży logistycznej stosuje się różne technologie monitorowania temperatury, które pozwalają na stałe śledzenie i rejestrację warunków w komorze. Zgodność z tymi procedurami jest kluczowa dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa produktów, co jest zgodne z normami ISO 22000 oraz innymi regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 13

Czas załadunku towaru na pojazd wynosi 30 minut. Kierowca ma do przejechania 300 km. Średnia prędkość samochodu to 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym czasie przewidzianym przez przepisy. O której godzinie należy zacząć załadunek, aby towar dotarł do odbiorcy na godzinę 15:00?

A. O godzinie 10:00
B. O godzinie 8:45
C. O godzinie 9:45
D. O godzinie 9:30
Aby obliczyć, o której godzinie należy rozpocząć załadunek towaru, musimy najpierw zrozumieć cały proces dostarczenia ładunku. Kierowca ma do pokonania 300 km, poruszając się ze średnią prędkością 60 km/h. Czas przejazdu można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: 300 km / 60 km/h = 5 godzin. Dodatkowo, załadunek trwa 30 minut, co daje 0,5 godziny. W sumie czas potrzebny na dotarcie do miejsca docelowego to 5,5 godziny. Aby dostarczyć ładunek na godzinę 15:00, musimy cofnąć się o 5,5 godziny. Zatem zaczynamy od 15:00, cofamy 5 godzin (co daje 10:00) i następnie jeszcze pół godziny na załadunek, co wskazuje, że załadunek powinien rozpocząć się o godzinie 8:45. Taka metodologia obliczeń uwzględnia wszystkie istotne czynniki związane z transportem towarów, w tym czas załadunku oraz wymaganą przerwę na odpoczynek. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja czasowa jest istotnym punktem efektywności operacyjnej.

Pytanie 14

Do działań organizacyjnych realizowanych przed transportem należy

A. sprzedaż przesyłki
B. wybór środka transportu
C. magazynowanie tymczasowe
D. rozładunek
Wybór środka transportu jest kluczowym elementem procesu organizacji przewozu towarów. Decyzja ta ma znaczący wpływ na efektywność całej operacji logistycznej, a także na koszty, czas dostawy oraz bezpieczeństwo ładunku. Przykładowo, przy przewozie towarów lekkich i małych, takich jak elektronika, często wybiera się transport lotniczy ze względu na szybkość dostawy. Z kolei dla ciężkich ładunków, jak maszyny budowlane, bardziej odpowiednim rozwiązaniem może być transport drogowy lub kolejowy, który zapewnia większą ładowność oraz redukcję kosztów na jednostkę ładunku. Standardy branżowe, takie jak INCOTERMS, podkreślają znaczenie odpowiedniego wyboru środka transportu w kontekście podziału odpowiedzialności pomiędzy sprzedającym a kupującym, co dodatkowo wpływa na skuteczność całego procesu logistycznego. Właściwy dobór środka transportu nie tylko optymalizuje łańcuch dostaw, ale także może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju poprzez ograniczenie emisji CO2, jeśli wybierzemy opcje bardziej ekologiczne.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

W przestrzeniach pustych, które mogą pojawić się w wyniku sztauowania jednostek ładunkowych o różnych kształtach i wymiarach, należy je wypełnić, aby zagwarantować

A. oddzielenie poszczególnych jednostek ładunkowych od siebie
B. przyspieszenie działań związanych z załadunkiem i rozładunkiem
C. maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej
D. odpowiednie oparcie i stabilność ładunku
Wypełnienie pustych przestrzeni w ładunku jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego oparcia i stabilności ładunku, co jest fundamentalnym aspektem w logistyce i transporcie. Gdy ładunek jest odpowiednio zabezpieczony, zmniejsza się ryzyko przesuwania się jednostek w czasie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń zarówno ładunku, jak i pojazdu. Przykładowo, w transporcie morskim, wypełnienie pustych przestrzeni specjalnymi materiałami, takimi jak maty ochronne czy poduszki powietrzne, zapewnia stabilność kontenerów i minimalizuje ryzyko ich przewrócenia. Takie praktyki są zgodne z międzynarodowymi normami, takimi jak SOLAS (Safety of Life at Sea), które nakładają na operatorów obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również regularne szkolenie personelu w zakresie technik pakowania i zabezpieczania ładunków, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacji transportowych.

Pytanie 18

Dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy przewozu między przewoźnikiem a dostawcą towaru jest

A. dokument wysyłkowy
B. dowód WZ
C. faktura
D. list przewozowy
List przewozowy, znany również jako konosament lub dokument przewozowy, stanowi kluczowy element w procesie logistyki i transportu. Jest to dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu między przewoźnikiem a nadawcą towaru. List przewozowy zawiera istotne informacje, takie jak dane dotyczące osób i firm zaangażowanych w przewóz, szczegóły dotyczące towaru oraz warunki transportu. Jego znaczenie wynika z faktu, że pełni on funkcję dowodu w przypadku ewentualnych sporów, a także jest niezbędny do celów celnych czy ubezpieczeniowych. Przykładem zastosowania listu przewozowego może być transport towarów na dużą odległość, gdzie dokument ten jest wymagany przez organy kontrolne oraz ubezpieczycieli. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takim jak CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów), list przewozowy jest obowiązkowym dokumentem, co podkreśla jego fundamentalną rolę w branży transportowej.

Pytanie 19

Jaki jest wskaźnik wykorzystywania ładowności, gdy maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 16 t, masa własna pojazdu to 4 t, a masa ładunku wynosi 6 t?

A. 0,5
B. 0,6
C. 0,7
D. 0,4
Wskaźnik wykorzystania ładowności to coś, co naprawdę warto znać, bo pokazuje, jak dobrze wykorzystujemy możliwości naszego pojazdu. W tym przypadku mamy 16 ton jako dopuszczalną masę całkowitą, 4 tony to masa pojazdu, a ładunek waży 6 ton. Obliczenia wychodzą prosto: 6 t / (16 t - 4 t), co daje nam 0,5. To znaczy, że pojazd używa tylko połowy swojej ładowności. Fajnie byłoby lepiej wykorzystać tę przestrzeń, bo to może pomóc oszczędzić na kosztach transportu. Z doświadczenia wiem, że im lepiej wykorzystamy ładowność, tym bardziej efektywni będziemy w codziennej pracy. Warto też zwrócić uwagę na przepisy o masie całkowitej pojazdów, bo one mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach i infrastrukturę. Rozumienie tych wskaźników jest naprawdę ważne dla każdego, kto chce działać w logistyce i transporcie.

Pytanie 20

Firma zajmująca się transportem i spedycją generuje zysk jednostkowy wynoszący 0,25 €/tkm. Aby uzyskać zaplanowany całkowity zysk w wysokości 125 000 €, firma musi zrealizować przewozy w objętości

A. 100 000 tkm
B. 300 000 tkm
C. 700 000 tkm
D. 500 000 tkm
Poprawna odpowiedź to 500 000 tkm, co można obliczyć, dzieląc planowany zysk ogółem przez zysk jednostkowy, czyli 125 000 € / 0,25 €/tkm. W ten sposób uzyskujemy 500 000 tkm. Uzyskiwanie zysku jednostkowego jest kluczowe w branży transportowej, ponieważ pozwala na analizę efektywności operacyjnej firmy. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie wskaźników finansowych, aby móc dostosować strategie cenowe oraz optymalizować koszty operacyjne. Na przykład, jeśli przedsiębiorstwo zauważy spadek zysku jednostkowego, może to wskazywać na konieczność renegocjacji umów z dostawcami lub zwiększenia efektywności procesów transportowych. Warto również rozważyć inwestycje w nowoczesne technologie, które mogą pomóc w zwiększeniu wydajności i obniżeniu kosztów, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do osiągania wyższych zysków jednostkowych.

Pytanie 21

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 561/2006 z dnia 15 marca 2006 roku dotyczącego harmonizacji niektórych przepisów socjalnych związanych z transportem drogowym, minimalny regularny odpoczynek dzienny dla zawodowego kierowcy wykonującego przewóz drogowy i prowadzącego pojazd osobiście wynosi przynajmniej

A. 14 godzin
B. 11 godzin
C. 16 godzin
D. 10 godzin
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego 561/2006, regularny odpoczynek dzienny dla kierowcy zawodowego wynosi co najmniej 11 godzin. Jest to kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ odpowiednia ilość odpoczynku pomaga w regeneracji sił fizycznych i psychicznych kierowcy. Regularny odpoczynek jest istotny w kontekście zmniejszenia ryzyka wypadków drogowych, które często są wynikiem zmęczenia kierowców. W praktyce, kierowcy powinni planować swoje trasy w taki sposób, aby móc przestrzegać tych norm odpoczynku. Warto również zauważyć, że odpoczynek można skrócić do 9 godzin, ale tylko w przypadku, gdy kierowca w ciągu tygodnia zrealizuje wystarczająco dużo dłuższych odpoczynków. Dobrą praktyką jest prowadzenie rejestru czasu pracy i odpoczynku, aby móc monitorować zgodność z przepisami i unikać ewentualnych kar. Odpowiednia organizacja czasu pracy jest nie tylko kwestią prawną, ale również kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania zdrowiem kierowcy oraz bezpieczeństwem drogowym.

Pytanie 22

Firma transportowa nabyła ciągnik siodłowy wart 300 000 zł. Oblicz, przy rocznej stawce amortyzacji wynoszącej 20%, przez ile lat firma będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stosując metodę liniową?

A. 8 lat
B. 5 lat
C. 7 lat
D. 6 lat
Błędne odpowiedzi często wynikają z nieporozumienia dotyczącego zasad amortyzacji oraz sposobów obliczania odpisów. Liczne osoby mogą mylnie przyjąć, że amortyzacja w wysokości 20% odnosi się do całkowitej wartości środka trwałego przez różne okresy, co prowadzi do wyższych wyników i nieprawidłowych lat odpisów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 6 czy 7 lat mogą sugerować, że osoby te stosują inne metody obliczania lub mylą się w interpretacji stopy amortyzacji, co jest częstym błędem. Dobrą praktyką jest zawsze przestrzeganie ustalonej stawki przy wyznaczaniu rocznych odpisów, co w tym przypadku wynosi 60 000 zł rocznie. Takie podejście nie tylko daje realistyczny obraz kosztów, ale również pozwala na rzetelne podejmowanie decyzji finansowych. Używanie niewłaściwych wartości lub metod może prowadzić do błędnych wniosków o stanie finansowym przedsiębiorstwa, co w dłuższym czasie może negatywnie wpłynąć na jego działalność oraz zdolność do inwestowania w nowe aktywa. Kluczowe jest zrozumienie, że amortyzacja jest procesem, który ma na celu odzwierciedlenie rzeczywistego spadku wartości środka trwałego w czasie, a nie jedynie prostym podziałem wartości na arbitralnie wybrane lata. Staranne przestrzeganie zasad amortyzacji jest niezbędne dla zachowania transparentności i wiarygodności w raportowaniu finansowym.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Transport kontenerów drogą morską w ustalonych odstępach czasowych między tymi samymi portami oraz na wyznaczonych trasach określa się mianem żeglugi

A. nieregularną
B. trampową
C. regularną
D. czarterową
Odpowiedź 'regularną' jest prawidłowa, ponieważ żegluga regularna charakteryzuje się przewozem kontenerów w ustalonych odstępach czasu oraz na określonych trasach pomiędzy tymi samymi portami. Taki model transportu morskiego jest niezwykle istotny w logistyce, gdyż pozwala na przewidywalność dostaw oraz efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładem żeglugi regularnej mogą być linie żeglugowe, które oferują cotygodniowe lub comiesięczne połączenia pomiędzy portami, jak np. połączenia między portami w Europie a portami w Azji. W praktyce, regularność przewozów umożliwia klientom planowanie i redukcję kosztów magazynowania, a także optymalizację transportu. W kontekście standardów branżowych, żegluga regularna jest często regulowana przez międzynarodowe konwencje, takie jak Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów (CMR), co podkreśla znaczenie tego modelu w globalnym handlu.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Dokumentem, który jest wystawiany w ramach zlecenia spedycyjnego, jest

A. kierowca
B. magazynier
C. zleceniodawca
D. spedytor
Zlecenie spedycyjne jest kluczowym dokumentem w procesie transportu towarów, który jest wystawiany przez zleceniodawcę, czyli podmiot zlecający przewóz. Działania związane z logistyką i transportem wymagają precyzyjnego określenia warunków oraz wymagań dotyczących dostawy. Zlecenie spedycyjne zawiera istotne informacje, takie jak dane zleceniodawcy, dane przewoźnika, szczegółowy opis towaru, miejsce załadunku i rozładunku oraz wymagane terminy. Przykładowo, w przypadku transportu materiałów budowlanych, zlecenie spedycyjne umożliwia przewoźnikowi odpowiednie przygotowanie się do realizacji zlecenia, uwzględniając typ pojazdu, kontrole bezpieczeństwa oraz konieczność uzyskania odpowiednich pozwoleń. Standardy branżowe nakładają na zleceniodawcę obowiązek dostarczenia precyzyjnych i pełnych informacji, co przyczynia się do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz minimalizowania ryzyka opóźnień i błędów w transporcie. W praktyce, dobrze sporządzone zlecenie spedycyjne jest fundamentem profesjonalnej współpracy między wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces transportu.

Pytanie 27

W tabeli przedstawiono popyt na usługę spedycyjną. Określ, korzystając ze średniej arytmetycznej, prognozę popytu na tę usługę w 9. tygodniu.

Tygodnie1.2.3.4.5.6.7.8.9.
Liczba zleceń spedycyjnych [szt.]15141081115149?

A. 16 zleceń spedycyjnych.
B. 12 zleceń spedycyjnych.
C. 11 zleceń spedycyjnych.
D. 14 zleceń spedycyjnych.
Prognoza popytu na usługę spedycyjną w 9. tygodniu wynosi 12 zleceń spedycyjnych, co zostało obliczone jako średnia arytmetyczna z danych z ostatnich 8 tygodni. Obliczając średnią arytmetyczną, sumujemy liczbę zleceń z każdego tygodnia, a następnie dzielimy przez ich liczbę. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie prognozowania popytu, które polegają na analizie historycznych danych w celu przewidywania przyszłych trendów. W przypadku usług spedycyjnych, znajomość średniego popytu pozwala na optymalizację procesów operacyjnych, co prowadzi do efektywniejszego zarządzania zasobami oraz lepszego zaspokojenia potrzeb klientów. Warto także zauważyć, że prognozowanie popytu jest kluczowe dla planowania logistycznego, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji dotyczących alokacji zasobów, zatrudniania personelu czy zakupu materiałów, co w efekcie zwiększa konkurencyjność firmy na rynku.

Pytanie 28

Transport niebezpiecznych ładunków drogą morską odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w konwencji

A. IMDG/Code
B. IATA/DGR
C. RID
D. DGR
IMDG Code, znany również jako Międzynarodowy Kodeks Morskiego Przewozu Towarów Niebezpiecznych, stanowi kluczowy dokument regulujący transport ładunków niebezpiecznych drogą morską. Został on opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i obejmuje przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji wymaganej dla towarów niebezpiecznych. Przykładem praktycznego zastosowania IMDG Code jest transport substancji chemicznych, takich jak kwasy czy rozpuszczalniki, które muszą być odpowiednio oznakowane i pakowane zgodnie z wytycznymi tego kodeksu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno załogi, jak i środowiska. Wprowadzając odpowiednie procedury zgodne z IMDG Code, armatorzy i przewoźnicy mogą minimalizować ryzyko wypadków i incydentów, a także przestrzegać międzynarodowych standardów ochrony środowiska. Ponadto, znajomość i stosowanie IMDG Code jest niezbędne do uzyskania certyfikatów i licencji potrzebnych do przewozu ładunków niebezpiecznych, co podkreśla jego znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jaki dokument jest używany do codziennego zapisywania działalności środka transportu drogowego, obejmującego przebieg kilometrów, tankowania oraz poziom zużycia paliwa, a także realizację zleceń wyjazdowych i czas ich trwania?

A. Karta drogowa
B. Karta paliwowa
C. Książka serwisowa
D. Zlecenie podróży
Wybór innej odpowiedzi zamiast karty drogowej może prowadzić do nieporozumień dotyczących ewidencjonowania pracy środków transportu. Książka techniczna to dokument, który zawiera informacje na temat parametrów technicznych pojazdu, historii napraw oraz przeglądów, ale nie jest używana do codziennego monitorowania jego eksploatacji. Jej funkcja jest bardziej związana z utrzymaniem pojazdu w należytym stanie technicznym niż z ewidencjonowaniem bieżącej pracy. Karta tankowania dotyczy jedynie rejestracji transakcji związanych z zakupem paliwa, co jest zaledwie częścią informacji, które powinny być ujęte w pełnej ewidencji pracy pojazdu. Zlecenie wyjazdu to dokument, który zazwyczaj wskazuje na konkretne zadanie do wykonania przez pojazd, ale nie zawiera on szczegółowych danych na temat rzeczywistych operacji transportowych, takich jak zużycie paliwa czy przebieg kilometrów. Takie podejście może prowadzić do błędnych wniosków na temat efektywności operacyjnej floty, gdyż nie dostarcza ono kompleksowych informacji niezbędnych do analizy. Używanie niewłaściwych dokumentów do ewidencji może skutkować brakiem rzetelnych danych, co w dłuższej perspektywie wpływa na podejmowanie decyzji zarządczych i efektywność działania przedsiębiorstwa transportowego.

Pytanie 31

Ciężarówka przewożąca ładunek w ramach międzynarodowego transportu z użyciem uproszczonej procedury celnej musi być oznaczona tablicą zgodnie z umową

A. ADR
B. IATA
C. AETR
D. TIR
Odpowiedź TIR jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do międzynarodowego systemu przewozu towarów, który ułatwia transport drogowy przez granice państwowe. System TIR (Transport International Routier) jest regulowany przez konwencję TIR, która została przyjęta w 1975 roku i obecnie jest stosowana przez wiele krajów na całym świecie. Umożliwia on przewoźnikom korzystanie z uproszczonych procedur celnych, co znacząco przyspiesza proces przejścia przez granice. Przykładem zastosowania TIR jest międzynarodowy transport kontenerów, gdzie pojazdy ciężarowe są wyposażone w specjalne plombowane naczepy, które gwarantują bezpieczeństwo przewożonych towarów. W ramach systemu TIR stosuje się również jednolitą dokumentację, co ułatwia zarządzanie transportem i ogranicza ryzyko błędów celnych. TIR jest zatem kluczowym elementem w logistyce międzynarodowej, promującym efektywność i bezpieczeństwo w transporcie drogowym.

Pytanie 32

Jaki typ stawki transportowej wykorzystuje firma, gdy pobiera stałą cenę za każdą jednostkę pracy przewozowej, niezależnie od skali wykonanej usługi?

A. Mieszaną
B. Stałą
C. Degresywną
D. Progresywną
Odpowiedzi degresywna, mieszana i progresywna odnoszą się do różnych sposobów ustalania stawek przewozowych, które różnią się podejściem do obliczania ceny w zależności od wielkości zrealizowanej usługi. W przypadku stawki degresywnej, cena za jednostkę usługi maleje w miarę zwiększania się ilości przewożonego towaru lub zrealizowanej pracy, co zachęca do większych zamówień, ale nie ma zastosowania w sytuacji, gdy każda jednostka jest wyceniana równo. Stawka mieszana łączy różne podejścia, gdzie część stawki jest stała, a część zmienna, co również nie jest zgodne z opisanym w pytaniu przypadkiem, gdzie stawka pozostaje niezmienna. Progresywna stawka z kolei zakłada, że cena rośnie wraz z ilością przewożonego towaru, co jest odwrotnością modelu stałej stawki. Typowe błędy w rozumieniu tych koncepcji często wynikają z pomylenia stałych i zmiennych elementów w strukturze cenowej. Klienci mogą mylnie zakładać, że każda oferta powinna uwzględniać różne stawki, co wprowadza dodatkową niepewność i utrudnia podejmowanie decyzji zakupowych. Ważne jest zrozumienie, że stała stawka ma na celu uproszczenie relacji handlowych oraz przewidywalność kosztów, co jest korzystne zarówno dla przewoźników, jak i klientów.

Pytanie 33

Według postanowień Umowy AETR maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia wynosi

A. 56 h
B. 45 h
C. 52 h
D. 48 h
Odpowiedź 56 h jest zgodna z przepisami zawartymi w Umowie AETR, która reguluje czas pracy kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym. Zgodnie z tymi przepisami, maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia wynosi 56 godzin. Przepisy te są kluczowe, ponieważ mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie zmęczenia kierowców. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni planować swoją pracę tak, aby nie przekraczać tego limitu, jednocześnie uwzględniając czas odpoczynku. Przykładowo, jeśli kierowca pracuje przez 5 dni w tygodniu, maksymalnie może prowadzić pojazd średnio do 11 godzin dziennie, co pozwala na zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Warto również zauważyć, że zgodne z regulacjami planowanie pracy i odpoczynku jest nie tylko kwestią prawną, ale także etyczną, wpływającą na zdrowie kierowców oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Pytanie 34

Na europalecie ważącej 20 kg umieszczono 42 zgrzewki mąki. Każda zgrzewka zawiera 15 opakowań po 1 kg. Jaka jest całkowita masa ładunku w pojeździe, w którym załadowano 33 paletowe jednostki ładunkowe z mąką?

A. 19 800 kg
B. 11 286 kg
C. 20 790 kg
D. 21 450 kg
Masy ładunków w transporcie nie można obliczać w sposób nieprzemyślany, a wiele osób może mieć tendencję do pomijania istotnych aspektów. Na przykład, mogą wystąpić błędy w obliczeniach masy mąki. Niektórzy mogą przyjąć, że łączna masa 42 zgrzewek wynosi 42 kg, co jest absolutnie niepoprawne, ponieważ każda zgrzewka zawiera 15 opakowań po 1 kg, co prowadzi do 630 kg samej mąki. Inni mogą skupić się tylko na masie palety i zignorować ładunek, co również prowadzi do błędnych wyników. Przykładem może być nieprawidłowe dodanie masy palety do masy mąki, co obywa się na poziomie jednostkowym, a nie zbiorczym. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą być skonstruowane na podstawie domysłów, a nie rzeczywistych obliczeń, co skutkuje błędnymi wynikami. W praktyce, każdy z tych elementów powinien być starannie przemyślany i uwzględniony w obliczeniach logistycznych, aby zapewnić pełne zrozumienie masy ładunku i bezpieczeństwa transportu. Współczesne standardy branżowe kładą duży nacisk na dokładność obliczeń i ich konsekwencje w transporcie, co może prowadzić do poważnych problemów w przypadku błędnych danych.

Pytanie 35

Firma zajmująca się transportem ładunków między krajami oferuje swoje usługi w zakresie transportu

A. wewnętrznego
B. międzynarodowego
C. krajowego
D. lokalnego
Odpowiedź "międzynarodowego" jest poprawna, ponieważ transport międzynarodowy odnosi się do przewozu towarów pomiędzy różnymi państwami. W kontekście globalizacji i rozwoju handlu międzynarodowego, usługi transportowe odgrywają kluczową rolę w łańcuchu dostaw. Przykładem mogą być firmy, które zajmują się importem i eksportem towarów, co wymaga znajomości przepisów celnych, regulacji międzynarodowych oraz umów handlowych. W branży transportowej istotne jest również przestrzeganie norm międzynarodowych, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Transportu Morskiego (IMO) czy Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Dobre praktyki obejmują również znajomość logistyki, planowania tras oraz zarządzania ryzykiem, co wpływa na efektywność transportu międzynarodowego oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 36

Pojazd o nadmiernych wymiarach wymaga pilotażu, gdy jego wysokość jest większa niż

A. 3,7 m
B. 4,0 m
C. 3,9 m
D. 4,5 m
Odpowiedzi, które wskazują na niższe wartości niż 4,5 metra w kontekście pilotażu pojazdów ponadnormatywnych, opierają się na błędnym rozumieniu regulacji dotyczących transportu drogowego. Wysokości takie jak 3,9 m, 3,7 m czy 4,0 m, mogą być postrzegane jako normy dla standardowych pojazdów, które nie wymagają dodatkowego nadzoru. Jednak w przypadku transportu pojazdów lądowych, które przekraczają 4,5 m, kluczowe jest zrozumienie, że bezpieczeństwo na drogach publicznych staje się priorytetem. Nieprawidłowe podejście do tej kwestii może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak kolizje z infrastrukturą, na przykład z mostami, które nie są przystosowane do obsługi tak wysokich ładunków. Warto również zauważyć, że w transporcie drogowym obowiązują różne przepisy krajowe oraz europejskie, które regulują wymogi dotyczące pilotażu. Dlatego każdy, kto planuje transport ponadnormatywny, powinien być świadomy norm oraz wymaganych procedur, by uniknąć potencjalnych zagrożeń. Właściwe zrozumienie tych zasad jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz uniknięcia kosztownych kar związanych z naruszeniem przepisów.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Który, zgodnie z konwencją AETR, z podanych harmonogramów czasu pracy kierowcy jest prawidłowy?

A.4 godziny jazdy20 minut przerwy4 godziny jazdy25 minut odpoczynku1 godzina jazdy9 godzin odpoczynku
B.4 godziny jazdy15 minut przerwy5 godzin jazdy30 minut odpoczynku3 godziny jazdy
C.4,5 godziny jazdy45 minut przerwy4,5 godziny jazdy11 godzin odpoczynku
D.5 godzin jazdy30 minut przerwy4 godziny jazdy9 godzin odpoczynku

A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
Wybór nieodpowiedniej odpowiedzi może wynikać z tego, że zasady AETR dotyczące czasu pracy kierowców są trochę skomplikowane. Z mojego doświadczenia wiem, że wielu kierowców myli długość jazdy z czasem odpoczynku, co prowadzi do błędnych harmonogramów. Nieprzestrzeganie zasad, jak ta 45-minutowa przerwa po 4,5 godzinach jazdy, może doprowadzić do sporego zmęczenia i przez to zwiększyć ryzyko wypadków. Tak samo, brak odpowiedniego odpoczynku po 9 godzinach jazdy, który wynosi przynajmniej 11 godzin, również może być problemem. Często to nieporozumienia mogą prowadzić do niezgodności z przepisami, co jest niewłaściwe. Ważne, żeby wszyscy w branży transportowej mieli świadomość tych regulacji i dobrze planowali swoją pracę, żeby uniknąć zagrożeń związanych z zmęczeniem kierowców.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.