Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 08:21
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 08:44

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W którym etapie rozwoju myślenia dziecka zaczyna się kształtować pojęcie stałości przedmiotu, czyli zdolność do dostrzegania, że obiekty znikające z pola widzenia nadal istnieją?

A. W drugim kwartale pierwszego roku życia
B. W drugim kwartale drugiego roku życia
C. W czwartym kwartale pierwszego roku życia
D. W czwartym kwartale drugiego roku życia
Odpowiedzi wskazujące na drugi kwartał pierwszego roku życia, czwarty kwartał drugiego roku życia oraz drugi kwartał drugiego roku życia są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają etapu rozwoju poznawczego, który jest kluczowy w kształtowaniu świadomości stałości przedmiotu. W przypadku drugiego kwartału pierwszego roku życia, dziecko koncentruje się głównie na odkrywaniu zmysłowym, a jego zdolności poznawcze są wciąż w fazie wczesnego rozwoju. Dzieci na tym etapie mogą reagować na bodźce, ale nie są jeszcze w stanie zrozumieć, że obiekty mogą istnieć poza ich obecnością. W drugim kwartale drugiego roku życia oraz czwartym kwartale drugiego roku życia, dziecko zazwyczaj już potrafi manipulować przedmiotami, jednak zdolność do rozumienia, że przedmioty mogą znikać i wciąż istnieć, nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Takie podejście do stałości przedmiotu wykazuje typowe błędy myślowe, gdzie nie uwzględnia się różnicy między percepcją a rzeczywistością. Psychologia rozwojowa dostarcza narzędzi umożliwiających zrozumienie tego procesu, a przykłady i eksperymenty Piageta pokazują, że dopiero około 8. miesiąca życia dzieci zaczynają rozwijać stałość przedmiotu. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć etapy rozwoju dziecka oraz odpowiednie dla nich umiejętności, co ma wpływ na edukację i interakcje w środowisku wychowawczym.

Pytanie 2

W początkowych dniach życia noworodka ma miejsce fizjologiczny spadek masy ciała, który nie powinien przekroczyć

A. 15% masy urodzeniowej
B. 5% masy urodzeniowej
C. 3% masy urodzeniowej
D. 10% masy urodzeniowej
Odpowiedzi sugerujące, że ubytek masy ciała noworodka może wynosić więcej niż 10% masy urodzeniowej, opierają się na błędnych założeniach dotyczących fizjologicznych mechanizmów związanych z adaptacją noworodka. Na przykład, ubytek masy ciała wynoszący 15% byłby znacznie przekroczeniem bezpiecznej granicy i mógłby prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak odwodnienie czy zaburzenia elektrolitowe. Noworodki, szczególnie te urodzone przedwcześnie lub o niskiej masie urodzeniowej, są bardziej narażone na ryzyko poważnych powikłań związanych z nadmiernym ubytkiem masy ciała. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego procesów metabolicznych, które mają miejsce w pierwszych dniach życia. Jest to czas intensywnego wzrostu i rozwoju, a nieadekwatne monitorowanie masy ciała może prowadzić do mylnych wniosków o stanie zdrowia dziecka. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że fizjologiczny ubytek masy ciała nie powinien przekraczać 10%, aby zapewnić noworodkom optymalne warunki do wzrostu i zdrowia.

Pytanie 3

Do kiedy powinno zarosnąć przednie ciemiączko u dziecka?

A. Przed końcem osiemnastego miesiąca życia
B. Przed końcem drugiego miesiąca życia
C. Przed końcem czwartego miesiąca życia
D. Przed końcem ósmego miesiąca życia
Ciemiączka to elastyczne przestrzenie między kośćmi czaszki noworodków, które umożliwiają ich wzrost oraz przejście przez kanał rodny podczas porodu. Przednie ciemiączko, znajdujące się na szczycie głowy, zazwyczaj zamyka się w wieku od 12 do 18 miesięcy. Umożliwia to prawidłowy rozwój mózgu oraz czaszki, ponieważ w tym okresie mózg dziecka intensywnie rośnie. Zamknięcie ciemiączka zbyt wcześnie może prowadzić do zaburzeń w kształcie czaszki (kraniostenozy) oraz problemów rozwojowych. Dlatego ważne jest, aby rodzice i opiekunowie monitorowali rozwój dziecka oraz regularnie konsultowali się z pediatrą, który oceni rozwój czaszki i mózgu. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak zbyt wczesne zamknięcie ciemiączka, konieczne może być skierowanie do specjalisty. Wiedza na temat rozwoju ciemiączek pozwala również na lepsze zrozumienie etapów wzrostu i rozwoju dzieci, co jest kluczowe dla zapewnienia im zdrowej przyszłości.

Pytanie 4

Krzyś, który ma 6 lat, stracił wzrok w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia. Krzyś jest osobą

A. niewidomą
B. słabowidzącą
C. ociemniałą
D. niedowidzącą
Odpowiedź "ociemniała" jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do osób, które straciły wzrok w wyniku urazu, choroby lub wrodzonej wady. Ociemniałość to stan, w którym osoba nie ma zdolności do widzenia w ogóle lub ma bardzo ograniczoną zdolność widzenia. W sytuacji Krzysia, który stracił wzrok w wyniku wypadku, określenie to jest w pełni adekwatne. Ważne jest, aby w pracy z osobami ociemniałymi stosować odpowiednie metody wsparcia, takie jak szkolenia w zakresie orientacji przestrzennej i mobilności, które pomagają w samodzielnym poruszaniu się. Dobrą praktyką jest także dostosowanie środowiska do potrzeb osób z uszkodzeniem wzroku, co może obejmować użycie kontrastowych kolorów, odpowiednie oświetlenie oraz oznaczenia brajlowskie. Warto również pamiętać o technologiach wspierających, takich jak aplikacje czy urządzenia umożliwiające nawigację oraz dostęp do informacji.

Pytanie 5

U zdrowo rozwijającego się niemowlęcia odruch ssania ustępuje mniej więcej

A. 1-2 miesiąca życia
B. 5-6 miesiąca życia
C. 3-4 miesiąca życia
D. 7-8 miesiąca życia
Chociaż odpowiedzi wskazujące na 7-8 miesiąc życia, 1-2 miesiąc życia oraz 5-6 miesiąc życia mogą wydawać się logiczne, to jednak opierają się na niewłaściwych założeniach dotyczących rozwoju niemowlęcia. Odruch ssania, który jest kluczowy dla przetrwania noworodków, jest najbardziej aktywny w pierwszych tygodniach życia, gdyż to wtedy niemowlęta są całkowicie zależne od matki w kwestii odżywiania. Zanikanie tego odruchu w późniejszym wieku, jak w przypadku 5-6 miesiąca, sugeruje nieporozumienie co do etapu rozwoju dziecka i jego zdolności do przystosowywania się do różnych form karmienia. W rzeczywistości w tym okresie maluchy zaczynają być wprowadzane w stałe pokarmy, jednak odruch ssania jest już w znacznym stopniu zredukowany, a nie całkowicie zanikający. Odpowiedzi sugerujące, że odruch ssania utrzymuje się do 7-8 miesiąca są mylące, ponieważ w tym czasie dzieci rozwijają inne umiejętności żywieniowe, takie jak żucie i połykanie, które są kluczowe dla ich dalszego rozwoju. Ponadto, rozwój neurologiczny i motoryczny w pierwszych miesiącach życia kształtuje zdolności do samodzielnego jedzenia, co wpływa na zanik odruchu ssania. Dlatego ważne jest, aby mądrze interpretować etapy rozwoju dziecka i dostosować podejście do karmienia w miarę jak dziecko rośnie.

Pytanie 6

U trzyletniego dziecka zauważalne jest uporczywe dążenie do powtarzania tej samej formy działania, zwane "usztywnieniem reakcji", mające na celu zredukowanie napięcia, co jest określane jako

A. regresja
B. agresja
C. frustracja
D. fiksacja
Frustracja nie jest adekwatnym określeniem dla zjawiska, które opisuje upór małego dziecka w powtarzaniu tych samych działań. Frustracja odnosi się do stanów emocjonalnych, które powstają, gdy dziecko napotyka przeszkody w osiąganiu swoich celów, co może prowadzić do negatywnych emocji. Regresja, z drugiej strony, odnosi się do zachowań, które są typowe dla wcześniejszych etapów rozwoju, jako reakcja na stresujące sytuacje, lecz nie wyjaśnia ona mechanizmu powtarzania tych samych reakcji w celu zredukowania napięcia. Agresja to zachowanie, które objawia się w sposób fizyczny lub werbalny, co również nie odpowiada na opis sformułowany w pytaniu. Zrozumienie tych terminów jest kluczowe w kontekście pracy z dziećmi, ponieważ błędna interpretacja ich zachowań może prowadzić do niewłaściwych reakcji dorosłych. Przykładowo, mylenie frustracji z fiksacją może doprowadzić do nieadekwatnych interwencji, które nie wspierają dziecka w jego rozwoju. Kluczowe jest zatem, aby profesjonaliści w dziedzinie edukacji i psychologii zrozumieli różnice między tymi pojęciami, co pozwala na odpowiednie dostosowanie podejść i strategii w pracy z dziećmi.

Pytanie 7

Siedmiomiesięcznemu dziecku, które jest karmione sztucznie, należy serwować mleko

A. następne
B. pełnotłuste
C. początkowe
D. odtłuszczone
Odpowiedź 'następne' jest prawidłowa, ponieważ w wieku 7 miesięcy niemowlęta mogą zacząć przyjmować mleko następne, które jest specjalnie zaprojektowane dla dzieci po 6. miesiącu życia. Mleko następne zawiera odpowiednią ilość składników odżywczych, takich jak żelazo, witaminy i kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne dla zdrowego rozwoju niemowlęcia w tym kluczowym etapie życia. Wprowadzenie mleka następnego wspiera również prawidłowy rozwój układu pokarmowego, który staje się bardziej dojrzały w tym okresie. W praktyce oznacza to, że rodzice powinni stopniowo przechodzić z mleka początkowego na mleko następne, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i innych instytucji zajmujących się zdrowiem dzieci. Warto również pamiętać, że mleko następne może być podawane w połączeniu z wprowadzaniem pokarmów stałych, co sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych.

Pytanie 8

Z diety dziecka, które cierpi na fenyloketonurię, należy usunąć

A. napar z herbaty
B. olej roślinny
C. mięso
D. słodycze
Fenyloketonuria (PKU) to wrodzona choroba, która sprawia, że organizm nie potrafi dobrze przerabiać aminokwasu zwanego fenyloalaniną. Dlatego dzieci z PKU muszą bardzo uważać na to, co jedzą. Ich dieta musi być ściśle kontrolowana, a niektóre produkty, takie jak mięso, ryby, jaja i niektóre mleczne rzeczy, powinny być całkowicie wykluczone. Mięso jest na przykład pełne białka, a co za tym idzie, także fenyloalaniny. W praktyce oznacza to, że dzieci z PKU muszą unikać wszystkiego, co zawiera te składniki, i raczej stawiać na warzywa, owoce i specjalne produkty dietetyczne. Rodzice i opiekunowie mają tu dużą rolę, bo muszą dokładnie stosować się do wskazówek dietetyków, żeby zadbać o zdrowy rozwój dziecka i uniknąć poważnych problemów zdrowotnych, jak uszkodzenia neurologiczne spowodowane zbyt dużą ilością fenyloalaniny w organizmie.

Pytanie 9

Metoda wystukiwania rytmu na małych wałeczkach wypełnionych piaskiem oraz kreślenia figur geometrycznych w trakcie śpiewania piosenki, jest wykorzystywana w ramach wielozmysłowego uczenia się metodą

A. Callana
B. Domana
C. Ruchu Rozwijającego
D. Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu, opracowana przez Annę L. P. Kaczmarek, jest jedną z kluczowych strategii w zakresie wielozmysłowego uczenia się, skupiającą się na integracji różnych zmysłów w procesie edukacyjnym. Technika wystukiwania rytmu na wałeczkach z piaskiem oraz rysowania figur geometrycznych w rytm śpiewanej piosenki angażuje zarówno motorykę małą, jak i zmysł słuchu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu informacji oraz rozwijaniu zdolności manualnych. Przykładowe zastosowanie tej metody można zaobserwować w przedszkolach, gdzie dzieci uczą się podstawowych kształtów i rytmów poprzez zabawę, co wpływa na ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Zastosowanie różnych bodźców sensorycznych wspiera również rozwój komunikacji i współpracy w grupie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w edukacji wczesnoszkolnej. Warto dodać, że metoda ta jest zgodna z aktualnymi standardami nauczania, które kładą nacisk na holistyczne podejście do uczenia się.

Pytanie 10

Jakie z wymienionych działań zapobiegawczych w chorobach dziecięcych sprzyja stymulacji układu odpornościowego u dziecka?

A. Szczepienia ochronne
B. Zachowanie dziecka w czystości
C. Brak interakcji z innymi dziećmi
D. Dieta eliminacyjna
Szczepienia ochronne są kluczowym elementem profilaktyki zdrowotnej, szczególnie w chorobach wieku dziecięcego, ponieważ stymulują układ odpornościowy do produkcji przeciwciał przeciwko patogenom. Szczepienia działają na zasadzie wprowadzenia do organizmu osłabionych lub martwych form wirusów i bakterii, co pozwala układowi odpornościowemu na rozpoznanie zagrożeń oraz wykształcenie specyficznych przeciwciał. Przykładowo, szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce (szczepionka MMR) znacząco obniża ryzyko zachorowania na te groźne choroby. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych programów szczepień, regularne immunizacje powinny być wprowadzane zgodnie z harmonogramem, co zapewnia nie tylko ochronę indywidualnego dziecka, ale także wspiera tzw. odporność zbiorowiskową, ograniczając rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w społeczeństwie. Warto również podkreślić, że w kontekście globalnych działań zdrowotnych, szczepienia są jednymi z najskuteczniejszych interwencji, które przyczyniły się do znacznego spadku zachorowalności i umieralności wśród dzieci na całym świecie.

Pytanie 11

Jakiego dzieła literackiego powinna użyć opiekunka, aby rozwijać u 4-letniego dziecka zdolność rozróżniania dobra od zła?

A. Mały Książę
B. Lokomotywa
C. Kopciuszek
D. Bambo
Wybór utworu "Kopciuszek" jako narzędzia do kształtowania umiejętności odróżniania dobra od zła u 4-letniego dziecka jest właściwy z kilku powodów. Fabuła tej baśni ukazuje wyraźny podział na postacie dobre i złe, co sprzyja rozwijaniu wśród dzieci umiejętności moralnych. Dzieci uczą się, że dobro zwycięża, a zło jest karane, co jest fundamentalnym przekazem w edukacji moralnej. Zastosowanie tej baśni w praktyce może obejmować wspólne czytanie z dzieckiem oraz dyskusję na temat zachowań postaci, co pozwala na rozważenie konsekwencji ich działań. Dzięki takim interakcjom, dzieci mogą lepiej zrozumieć pojęcia sprawiedliwości, empatii oraz wartości takich jak przyjaźń i współczucie. Ponadto, "Kopciuszek" jest bogaty w symbole i metafory, które mogą być wykorzystane do prowadzenia bardziej zaawansowanych rozmów na temat relacji międzyludzkich oraz emocji. Wartością dodaną tego utworu jest także jego popularność, co ułatwia dostęp do dodatkowych materiałów edukacyjnych oraz zasobów, które można wykorzystać w pracy z dziećmi.

Pytanie 12

Według wytycznych Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, dziecko ma przeciwwskazanie do karmienia piersią, gdy występuje

A. infekcja wirusowa
B. żółtaczka
C. cytomegalia
D. galaktozemia
Odpowiedzi wskazujące na żółtaczkę, infekcje wirusowe czy cytomegalię jako przyczyny przeciwwskazania do karmienia piersią są nieprecyzyjne i mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków o bezpieczeństwie karmienia. Żółtaczka noworodków, na przykład, jest powszechnym zjawiskiem, które często nie stanowi przeciwwskazania do karmienia piersią, a wręcz karmienie może wspierać leczenie przez zwiększenie nawadniania i wprowadzenie dodatkowych substancji odżywczych. Infekcje wirusowe, takie jak przeziębienie czy grypa, również nie są przeciwwskazaniem do karmienia, gdyż przeciwciała zawarte w mleku matki mogą chronić dziecko przed zakażeniami. Cytomegalia, choć potencjalnie groźna, nie wyklucza karmienia piersią, chyba że matka ma aktywną, nieleczoną infekcję, co jest rzadkie. Warto zauważyć, że wiele matek, które przeszły te infekcje, może karmić piersią, ponieważ nie ma dowodów na przenoszenie wirusa przez mleko. Zrozumienie różnicy między tymi stanami a galaktozemią jest kluczowe w kontekście praktycznego zastosowania wiedzy w opiece nad noworodkami i wcześniakami, zwłaszcza w przypadkach, gdzie zalecenia dotyczące diety mogą znacząco wpłynąć na zdrowie dziecka.

Pytanie 13

Aby wywołać skupienie wzroku u niemowlęcia w wieku dwóch miesięcy, trzeba przesuwać

A. czerwoną zabawkę w odległości około 20-60 cm od oczu dziecka
B. białą grzechotkę w odległości około 70 cm od oczu dziecka
C. białą grzechotkę w odległości około 15 cm od oczu dziecka
D. czerwoną zabawkę w odległości około 90-120 cm od oczu dziecka
Wybór czerwoną zabawkę w odległości około 20-60 cm od oczu dwumiesięcznego niemowlęcia jest kluczowy dla skutecznego wywołania skupienia wzrokowego. W tym okresie rozwoju, niemowlęta zaczynają rozwijać swoje umiejętności wzrokowe, a ich zdolność do fiksacji wzrokowej jest najbardziej optymalna w odległości 20-60 cm. Właściwa odległość jest istotna, ponieważ zbyt bliska lub zbyt daleka zabawka może nie przyciągnąć uwagi dziecka, co skutkuje brakiem zaangażowania. Dodatkowo, kolor czerwony jest szczególnie atrakcyjny dla niemowląt, ponieważ ich zdolność do rozróżniania kolorów rozwija się od najwcześniejszych tygodni życia. Praktyka pokazuje, że używanie jaskrawych, kontrastowych kolorów i ruchu jest skuteczną metodą stymulacji wzrokowej. Umożliwia to dziecku nie tylko rozwój umiejętności wzrokowych, ale także wspiera ogólne procesy rozwojowe, takie jak koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz zdolności poznawcze. Warto również zwrócić uwagę na to, aby zabawka była odpowiednio zaprojektowana, bez małych elementów, które mogłyby stanowić ryzyko zadławienia.

Pytanie 14

Jakie mleko powinno być podawane dzieciom, które mają kolki lub trudności z trawieniem laktozy?

A. Następne
B. O obniżonym pH
C. Początkowe
D. O podwyższonym pH
Odpowiedź 'O obniżonym pH' jest całkiem na miejscu. Mleko o niższym pH jest często polecane dla maluchów, które miewają kolki albo mają problem z trawieniem laktozy. Takie mleko jest mniej kwaśne, co może pomagać w łagodzeniu różnych dolegliwości, jak wzdęcia czy bóle brzuszka. Warto wspomnieć, że są mieszanki mleczne, które są specjalnie dostosowane do potrzeb niemowląt z kolką, mające zredukowaną kwasowość. Dzięki temu lepiej się wchłaniają składniki odżywcze, a ryzyko podrażnienia układu pokarmowego znika. To, co mówi się o pH w mleku, jest zgodne z dobrymi praktykami żywieniowymi, które uwzględniają indywidualne potrzeby dzieci. Lekarze i dietetycy często polecają te produkty mleczne, bo mają pozytywny wpływ na trawienie, co naprawdę może poprawić komfort życia maluszków z problemami trawiennymi.

Pytanie 15

Przeciętne roczne przyrosty masy ciała zdrowego dziecka w wieku przedszkolnym wynoszą mniej więcej

A. 1-1,5 kg
B. 4-4,5 kg
C. 3-3,5 kg
D. 2-2,5 kg
Odpowiedzi sugerujące przyrosty masy ciała wynoszące 1-1,5 kg, 4-4,5 kg czy 3-3,5 kg są nieadekwatne w kontekście typowego rozwoju dzieci w wieku poniemowlęcym. Przyrost masy ciała na poziomie 1-1,5 kg jest zdecydowanie zbyt niski i nie odpowiada rzeczywistości, gdyż zdrowe dzieci w tym okresie życia przybierają na wadze w tempie znacznie szybszym. Zbyt niskie wartości mogą prowadzić do nieuzasadnionych obaw o rozwój dziecka oraz mogą być mylnie interpretowane jako oznaki niedożywienia lub problemów zdrowotnych, mimo że w rzeczywistości może to być normalny przebieg. Z kolei przyrosty wynoszące 4-4,5 kg czy 3-3,5 kg są zbyt wysokie i mogą wskazywać na nadmierny przyrost masy, co jest możliwe w przypadku dzieci z nadwagą lub otyłością. W takim przypadku istotne jest, aby rodzice i opiekunowie zwracali uwagę na odpowiednią dietę oraz aktywność fizyczną, aby uniknąć długofalowych konsekwencji zdrowotnych. Takie sytuacje mogą prowadzić do problemów metabolicznych i psychologicznych, dlatego ważne jest, aby stosować się do wytycznych pediatrycznych, które zalecają monitorowanie przyrostu masy ciała w granicach uznawanych za zdrowe i prawidłowe.

Pytanie 16

Jaką zabawę rozwijającą umiejętność nawlekania powinna zaproponować opiekunka dzieciom w drugiej połowie trzeciego roku życia?

A. Nawlekanie nitki na igłę i przewlekanie przez nią koralików
B. Budowanie piramidki PIKO.
C. Układanie wieży z foremek.
D. Dwustronne sznurowanie drewnianego bucika.
Wybór innych zabaw, takich jak budowanie wieży z foremek, układanie piramidki PIKO czy nawlekanie nitki na igłę, może wydawać się atrakcyjny, jednak nie są one tak skuteczne w rozwijaniu umiejętności nawlekania, które są kluczowe w tym wieku. Budowanie wieży z foremek polega na układaniu klocków, co rozwija umiejętności motoryczne, ale nie angażuje w sposób porównywalny z sznurowaniem. Układanie piramidki PIKO, chociaż również wspiera rozwój koordynacji, koncentruje się bardziej na percepcji wzrokowej i logicznym myśleniu, a nie na precyzyjnym ruchu rąk. Nawlekanie nitki na igłę, mimo że jest również związane z umiejętnościami manipulacyjnymi, może być zbyt skomplikowane dla dzieci w wieku trzech lat, które mogą mieć trudności z uchwyceniem igły oraz z precyzyjnym przewlekaniem nitki. Tego typu zadania mogą prowadzić do frustracji i zniechęcenia, zamiast sprzyjać pozytywnemu rozwojowi umiejętności manualnych. Dlatego ważne jest, aby dobierać zabawy manipulacyjne odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju dzieci, stawiając na aktywności, które są dostosowane do ich aktualnych możliwości.

Pytanie 17

Według aktualnych wytycznych dotyczących diety zdrowych niemowląt, zalecanych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, gluten można zacząć dodawać do diety dziecka najwcześniej

A. w 10-11 miesiącu życia
B. w 5-6 miesiącu życia
C. w 12-15 miesiącu życia
D. w 8-9 miesiącu życia
Nieprawidłowe podejście do wprowadzania glutenu do diety niemowląt może wynikać z niepełnego zrozumienia aktualnych wytycznych oraz badania dotyczące alergii pokarmowych. Odpowiedzi sugerujące wprowadzenie glutenu w późniejszym okresie, takim jak 8-9 czy 12-15 miesiąc życia, opierają się na przekonaniu, że opóźnianie wprowadzenia tego składnika może zapobiec alergiom. Jednakże dowody naukowe wskazują, że wczesne wprowadzenie glutenu, w odpowiednich ilościach i pod odpowiednim nadzorem, może zmniejszać ryzyko rozwoju celiakii oraz innych alergii. Oczekiwanie do 10-11 miesiąca życia lub dłużej może w rzeczywistości zwiększać ryzyko nietolerancji lub alergii, ponieważ organizm niemowlęcia, przy braku ekspozycji, może zareagować silniej na gluten. Warto zauważyć, że każda decyzja dotycząca wprowadzenia nowych pokarmów powinna być konsultowana z pediatrą, który może ocenić indywidualne potrzeby dziecka. Zrozumienie mechanizmów immunologicznych oraz rozwoju układu pokarmowego jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji żywieniowych, dlatego ignorowanie aktualnych wytycznych może prowadzić do niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych dla dziecka.

Pytanie 18

Jak powinni postępować opiekunowie 3-letniego dziecka, które odczuwa lęk przed zasypianiem w ciemności?

A. Pozostać w zasięgu wzroku dziecka do chwili zaśnięcia
B. Trzymać dziecko za rękę aż do momentu zaśnięcia
C. Zostawić w pokoju dziecka lampkę, która nie rzuca cienia
D. Zostawić w pokoju dziecka zapalone główne światło
Zostawienie w pokoju dziecka lampki, która świeci, ale nie rzuca cienia, to naprawdę świetny sposób na walkę z lękiem przed ciemnością. Takie delikatne światło, które nie jest zbyt intensywne, pomaga dzieciom poczuć się bezpieczniej i jednocześnie nie przeszkadza im w zasypianiu. Ciepła barwa światła działa uspokajająco. Wspomnę, że w przedszkolach często używają lampek, które można przyciemnić, co jest super, bo można dostosować jasność do tego, co dziecko akurat potrzebuje. Dobrze jest stosować lampy LED, są oszczędne i nie grzeją się za mocno. Dzięki takim lampkom można stworzyć fajne i komfortowe miejsce do spania, co wspiera rozwój dzieci.

Pytanie 19

W zabawach muzycznych dla dzieci w wieku dwóch lat opiekunka powinna stosować piosenki

A. o żywym rytmie, z możliwością naśladowania prostych gestów
B. uczące naśladowania niskich i wysokich tonów
C. o żywym rytmie, z możliwością naśladowania kroków tanecznych
D. uczące rozpoznawania prostych instrumentów muzycznych
Wybór piosenek o żywym rytmie, które umożliwiają naśladowanie prostych gestów, jest szczególnie znaczący w kontekście rozwoju dzieci w drugim roku życia. W tym etapie ich rozwoju kluczowe jest wspieranie koordynacji ruchowej oraz umiejętności społecznych. Piosenki z rytmicznymi i angażującymi melodiami sprzyjają aktywności fizycznej, a także zachęcają do wyrażania siebie poprzez ruch. Naśladowanie gestów, takich jak klaskanie, machanie rękami, czy inne proste ruchy, pomaga w rozwijaniu umiejętności motorycznych oraz integracji sensorycznej. Warto zwrócić uwagę na standardy edukacyjne, które podkreślają znaczenie aktywności fizycznej w nauczaniu poprzez zabawę. Używanie takiej formy nauczania sprzyja również budowaniu więzi emocjonalnych między dzieckiem a opiekunem, co jest istotne w tym wieku. Przykłady piosenek, które można wykorzystać, to „Stary niedźwiedź mocno śpi” czy „Baba Jaga”, które zawierają proste gesty do naśladowania, co czyni zabawę bardziej interaktywną i angażującą dla maluchów.

Pytanie 20

Jaką umiejętność w zakresie samodzielnego jedzenia powinno posiadać 2-letnie dziecko?

A. Nabierania i przynoszenia do ust łyżki z potrawą płynną
B. Wykorzystywanie noża do rozsmarowania masła lub dżemu
C. Jedzenia przy pomocy widelca oraz picia z kubka trzymanego jedną ręką
D. Jedzenia z wykorzystaniem widelca oraz noża
Wybór odpowiedzi związanej z jedzeniem widelcem i piciem z kubka trzymanego jedną ręką może wydawać się logiczny, jednak w kontekście rozwoju dziecka w wieku dwóch lat jest to niewłaściwe podejście. Pomimo że dzieci w tym wieku często zaczynają eksperymentować z jedzeniem przy użyciu sztućców, używanie widelca jako podstawowego narzędzia do jedzenia nie jest jeszcze odpowiednie dla większości maluchów. Używanie noża do rozsmarowywania masła czy dżemu oraz jedzenie z użyciem widelca i noża to umiejętności, które zwykle rozwijają się w późniejszym okresie, zazwyczaj między 3 a 5 rokiem życia. W tym czasie dzieci uczą się bardziej skomplikowanych ruchów motorycznych oraz koordynacji, które są niezbędne do bezpiecznego posługiwania się tymi narzędziami. Typowym błędem jest zakładanie, że umiejętności te są naturalnie nabywane przez każde dziecko w tym samym wieku. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a kluczowym elementem dla prawidłowego rozwoju jest zapewnienie im odpowiednich narzędzi i warunków do nauki, takich jak łyżki do płynnych potraw, które będą łatwiejsze do uchwycenia i używania. Wprowadzenie bardziej skomplikowanych narzędzi może prowadzić do frustracji i zniechęcenia, co jest niekorzystne dla ich motywacji do samodzielnego jedzenia.

Pytanie 21

Higiena jamy ustnej sześciomiesięcznego niemowlęcia polega na czyszczeniu zębów oraz języka

A. wody z sokiem cytrynowym.
B. pasty do zębów dla osób z wrażliwością.
C. pasty do wybielania.
D. przegotowaną wodą.
Prawidłowa odpowiedź to przegotowana woda, ponieważ w przypadku sześciomiesięcznego dziecka, które zazwyczaj nie ma jeszcze w pełni rozwiniętego uzębienia, najważniejsze jest dbanie o higienę jamy ustnej w sposób bezpieczny i delikatny. Przegotowana woda jest najlepszym wyborem, gdyż jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń oraz mikroorganizmów, co zapewnia ochronę wrażliwej błony śluzowej jamy ustnej dziecka. Mycie zębów powinno odbywać się miękką szczoteczką, a woda stanowi idealne rozwiązanie do nawilżenia i łagodnego oczyszczenia zębów oraz języka. Warto również pamiętać, że w tym wieku należy unikać past do zębów, które zawierają fluor w dużych ilościach, gdyż może być to niebezpieczne dla zdrowia dziecka. Warto wprowadzać codzienną rutynę pielęgnacyjną, aby uczyć dziecko od najmłodszych lat nawyków związanych z prawidłową higieną jamy ustnej, co pozytywnie wpłynie na stan zdrowia zębów w przyszłości.

Pytanie 22

Opiekunka użyła środka do eliminacji mikroorganizmów w celu odkażenia materacyka przed kąpielą niemowlęcia. Co przedstawia takie działanie opiekunki?

A. aseptyka
B. dezynfekcja
C. sterylizacja
D. antyseptyka
Dezynfekcja to proces, którego celem jest eliminacja drobnoustrojów, takich jak bakterie, wirusy czy grzyby, z powierzchni przedmiotów, które mogą mieć kontakt z osobami, szczególnie w kontekście zdrowia niemowląt. W tym przypadku, opiekunka zastosowała środek niszczący drobnoustroje do odkażenia materacyka przed kąpielą niemowlęcia, co jest praktyką zgodną z zaleceniami higienicznymi. Dezynfekcja jest kluczowym elementem w zapobieganiu zakażeniom, zwłaszcza w otoczeniu małych dzieci, które są bardziej podatne na choroby zakaźne ze względu na niedojrzały układ odpornościowy. Przykładem skutecznej dezynfekcji może być stosowanie roztworów na bazie chloru, alkoholu lub specjalnych preparatów dedykowanych do użytku w środowisku medycznym. Warto również pamiętać, że dezynfekcja powinna być przeprowadzana po dokładnym czyszczeniu, aby zwiększyć jej efektywność. Dobrze zaplanowana dezynfekcja materacyka pomoże w utrzymaniu wysokich standardów higieny, co jest niezbędne w opiece nad niemowlętami. Praktyki te są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz instytucji zajmujących się zdrowiem publicznym.

Pytanie 23

Zabiegi resuscytacyjne podstawowe (Basic Life Support - BLS) u dziecka powinny zaczynać się od

A. uciskania klatki piersiowej
B. 5 wdechów ratunkowych
C. uderzenia w klatkę piersiową
D. 2 wdechów ratunkowych
Rozpoczęcie resuscytacji od uciśnięć mostka, uderzenia przedsercowego lub oddechów ratowniczych w liczbie niewłaściwej jest znaczącym błędem, który może prowadzić do nieefektywnej pomocy i zagrażać życiu dziecka. Uciśnięcia mostka są istotne, ale są one elementem, który należy zastosować po wstępnym zabezpieczeniu drożności dróg oddechowych i wykonaniu pierwszych oddechów ratowniczych. Uderzenie przedsercowe jest techniką stosowaną w specyficznych sytuacjach i nie jest zalecane jako pierwszy krok w resuscytacji u dzieci. Oparcie się na 2 lub 5 oddechach ratowniczych również nie jest odpowiednie, ponieważ nieprawidłowa liczba wprowadza ryzyko nieodpowiedniego natlenienia, co jest kluczowe w przypadku małych pacjentów. Przy podejmowaniu działań ratunkowych ważne jest, aby wiedzieć, że dzieci różnią się od dorosłych, nie tylko pod względem anatomicznym, ale także w odpowiedzi na resuscytację. Niewłaściwe podejście może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego znajomość ustalonych standardów i praktyk jest kluczowa dla skutecznej resuscytacji. Edukacja w zakresie BLS jest zatem fundamentalna dla każdego, kto może być w sytuacji ratunkowej, aby zapewnić dziecku najlepsze szanse na przeżycie i minimalizację potencjalnych uszkodzeń zdrowotnych.

Pytanie 24

Podczas codziennej opieki nad dzieckiem cierpiącym na atopowe zapalenie skóry, powinno się stosować zasadę

A. przemywania skóry dziecka tonikiem z aloesem.
B. smerania skóry dziecka kitem pszczelim.
C. mycia dziecka szarym mydłem.
D. kąpieli dziecka w wodzie z emolientami.
Kąpiel w wodzie z dodatkiem emolientów jest najważniejszym elementem pielęgnacji dzieci z atopowym zapaleniem skóry. Emolienty, czyli substancje nawilżające i natłuszczające, mają za zadanie zatrzymywać wodę w naskórku, co jest istotne w przypadku skóry skłonnej do suchości i podrażnień. Regularne stosowanie emolientów podczas kąpieli wspomaga naturalną barierę ochronną skóry, łagodzi objawy atopowego zapalenia i zmniejsza ryzyko nawrotów zmian skórnych. Dobrą praktyką jest dodawanie emolientów do wody kąpielowej, co pozwala na ich równomierne rozprowadzenie i maksymalne wchłonięcie przez skórę. Warto również wybierać produkty, które są hipoalergiczne i nie zawierają drażniących substancji chemicznych. Zgodnie z zaleceniami dermatologów, po kąpieli należy osuszyć skórę delikatnie ręcznikiem, a następnie nałożyć emolienty, aby zminimalizować utratę wilgoci. Może to być np. emulsja do ciała czy balsam, który dodatkowo wspiera nawilżenie. Systematyczność w stosowaniu emolientów jest kluczowym elementem w długoterminowej strategii terapii atopowego zapalenia skóry.

Pytanie 25

Typowe symptomy cukrzycy u dzieci to:

A. niski poziom glukozy, niewielkie oddawanie moczu, przyrost masy ciała
B. zwiększony apetyt, bóle w brzuchu, uczucie osłabienia
C. wysoki poziom glukozy, częste oddawanie moczu, spadek masy ciała
D. niedobór apetytu, wzdęcia w brzuchu, problemy ze wzrokiem
W przypadku cukrzycy dziecięcej, znanej również jako cukrzyca typu 1, charakterystycznymi objawami są hiperglikemia, częstomocz oraz zmniejszenie masy ciała. Hiperglikemia odnosi się do podwyższonego poziomu glukozy we krwi, co jest wynikiem braku produkcji insuliny przez trzustkę. Częstomocz jest wynikiem osłabionej zdolności organizmu do regulacji poziomu cukru, co prowadzi do zwiększonego wydalania glukozy z moczem, a co za tym idzie, zwiększonej objętości moczu. Zmniejszenie masy ciała występuje, ponieważ organizm, nie mogąc wykorzystać glukozy jako źródła energii, zaczyna spalać tłuszcze i białka. W praktyce, wczesne rozpoznanie tych objawów pozwala na szybsze wdrożenie leczenia, co jest kluczowe dla zapobiegania powikłaniom. Zgodnie z wytycznymi American Diabetes Association, monitorowanie poziomu glukozy we krwi oraz szybka interwencja są standardami w opiece nad pacjentami z cukrzycą dziecięcą, co podkreśla znaczenie edukacji zarówno dzieci, jak i ich rodziców w zakresie rozpoznawania objawów i zarządzania chorobą.

Pytanie 26

Podczas tworzenia upominków dla dzieci z materiałów plastycznych na mikołajki, opiekunka szczególnie rozwija u dzieci umiejętności w obszarze

A. percepcji słuchowej
B. percepcji czuciowej
C. motoryki małej
D. motoryki dużej
Wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi stymuluje przede wszystkim motorykę małą, czyli zdolności związane z precyzyjnymi ruchami rąk oraz palców. Aktywności takie jak wycinanie, klejenie, formowanie, czy malowanie, angażują dzieci w użycie ich palców i dłoni, co przyczynia się do rozwijania koordynacji ruchowej oraz umiejętności manualnych. W kontekście edukacji przedszkolnej, rozwijanie motoryki małej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na późniejsze umiejętności pisania i rysowania. Przykładem efektywnego podejścia jest stworzenie różnorodnych zadań, które wymuszają na dzieciach używanie różnych narzędzi, takich jak nożyczki, pędzle czy kleje. Aktywności te powinny być zgodne z wytycznymi dotyczącymi rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie zabaw manualnych w kształtowaniu umiejętności w zakresie samodzielności oraz kreatywności. Warto także zauważyć, że współpraca w grupie podczas tworzenia takich upominków sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych, co dodatkowo wzbogaca proces edukacji.

Pytanie 27

Jakie choroby matki bezwzględnie uniemożliwiają karmienie piersią?

A. Galaktozemia, choroba syropu klonowego, wrodzona nietolerancja glukozy
B. Cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa
C. Przeziębienie, katar, kaszel
D. Narkomania, zakażenie wirusem HIV, nieleczona gruźlica
Odpowiedź wskazująca na narkomanię, zakażenie wirusem HIV oraz nieleczoną gruźlicę jako choroby matki, które bezwzględnie wykluczają karmienie naturalne, jest poprawna z kilku kluczowych powodów. Narkomania wiąże się z uzależnieniem od substancji, które mogą przenikać do mleka matki, a tym samym stanowić zagrożenie dla zdrowia noworodka. Zakażenie wirusem HIV również jest jednoznacznie przeciwwskazaniem do karmienia piersią, gdyż wirus może przenikać do mleka i prowadzić do zakażenia dziecka. Nieleczona gruźlica, będąca chorobą zakaźną, może być niebezpieczna zarówno dla matki, jak i dla dziecka, a ryzyko transmisji bakterii przez mleko matki jest znaczące. Dlatego w przypadku tych chorób zaleca się stosowanie alternatywnych metod karmienia, takich jak mleko modyfikowane, aby zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie niemowlęcia, co jest zgodne z aktualnymi wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych towarzystw pediatrycznych.

Pytanie 28

Jaką substancję należy dodać do wody, w której kąpie się dziecko chore na ospę wietrzną?

A. roztworu nadmanganianu potasu
B. krochmalu
C. fizjologicznego roztworu soli kuchennej
D. naparu rumianku
Roztwór nadmanganianu potasu jest powszechnie zalecany do kąpieli dzieci z ospą wietrzną, ponieważ działa dezynfekująco i przeciwzapalnie. Manganian potasu, będący silnym środkiem utleniającym, pomaga w redukcji świądu oraz zapobiega powikłaniom związanym z nadkażeniem bakteryjnym, które może wystąpić w wyniku drapania zmian skórnych. Kąpiele w takim roztworze mogą również przynieść ulgę w objawach choroby, a jego stosowanie jest zgodne z zaleceniami wielu pediatrów. Przygotowując kąpiel, należy rozpuścić odpowiednią ilość nadmanganianu potasu w wodzie, aż uzyskamy jasno różowy roztwór, który jest bezpieczny dla skóry. Takie praktyki są częścią standardów opieki zdrowotnej dotyczących pielęgnacji dzieci z chorobami wirusowymi i są z powodzeniem stosowane w wielu placówkach medycznych.

Pytanie 29

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii oraz Żywienia Dzieci z 2014 roku, użycie mleka modyfikowanego z dodatkiem substancji zagęszczających jest wskazane jedynie w przypadku niemowląt

A. z częstym ulewaniem
B. z chorobą refluksową
C. z uciążliwą czkawką
D. z chorobą wrzodową
Odpowiedź dotycząca stosowania mleka modyfikowanego z substancjami zagęszczającymi u niemowląt z chorobą refluksową jest poprawna, ponieważ substancje te mogą pomóc w redukcji objawów refluksu. Mleko modyfikowane zawierające zagęszczacze, takie jak skrobia, zwiększa jego lepkość, co może przyczynić się do zmniejszenia ilości ulewaniu oraz do zmniejszenia ryzyka aspiracji treści pokarmowej. Praktycznym zastosowaniem jest wprowadzenie takich preparatów w przypadku niemowląt, które mają trudności z przyjmowaniem pokarmu i często doświadczają dyskomfortu związane z refluksem, co może skutkować nie tylko problemami z karmieniem, ale także z przyrostem masy ciała. Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci zaleca takie podejście jako najlepszą praktykę, by minimalizować objawy refluksu i poprawić komfort życia niemowląt oraz ich rodziców, co jest kluczowe w procesie żywienia i rozwoju dziecka.

Pytanie 30

Dziecko, które ma zmarszczkę w kąciku oka, małe oraz szeroko rozstawione oczy, spłaszczoną centralną część twarzoczaszki, wygładzoną bruzdę podnosową, wąską górną wargę i małoszczękę, prawdopodobnie cierpi na zespół

A. płodowy FAS
B. Downa
C. Aspergera
D. Tourette'a
Dziecko, u którego występują zmarszczki kącika oka, małe i szeroko rozstawione oczy, płaska środkowa część twarzoczaszki, wygładzona rynienka podnosowa, cienka górna warga, oraz małożuchwie, może cierpieć na zespół płodowego alkoholowego uszkodzenia (FAS). FAS jest zespołem objawów spowodowanych prenatalnym narażeniem na alkohol, który wpływa na rozwój płodu. Charakterystyczne cechy morfologiczne, takie jak opisane, są kluczowe w diagnozowaniu tego zespołu. W praktyce klinicznej ważne jest, aby lekarze znali te objawy, ponieważ wczesne rozpoznanie i interwencja mogą znacząco wpłynąć na jakość życia dzieci z FAS. Zespół ten wiąże się także z problemami rozwojowymi, poznawczymi oraz społecznymi, które wymagają zintegrowanego podejścia w diagnostyce i terapii. Standardy diagnostyczne, takie jak DSM-5, podkreślają znaczenie identyfikacji tych cech i oferują wytyczne dla terapeutów oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem dzieci.

Pytanie 31

Najczęstszą przyczyną pocierania oczu, ciągnięcia się za uszy lub drapania po twarzy u zdrowego niemowlęcia jest

A. złość
B. senność
C. głód
D. smutek
Fajnie, że wybrałeś senność! To dlatego, że jak niemowlę jest zmęczone, to zaczyna robić różne rzeczy, jak pocieranie oczu czy drapanie się po buzi. To takie naturalne reakcje, które mówią rodzicom, że czas na odpoczynek. Często widzi się, że maluchy męczą się i potrzebują snu, a te sygnały są łatwe do zaobserwowania. Odpowiedni sen jest mega ważny dla ich rozwoju, bo pomaga im rosnąć zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Właśnie dlatego rodzice powinni być czujni na te sygnały, żeby zapewnić maluchowi spokój i komfort. Obserwacja zachowań niemowlaka to istotna część ich codziennej opieki, nie da się tego przecenić.

Pytanie 32

Jakie formy zabaw pomagają w zapobieganiu izolacji dzieci oraz sprzyjają ich integracji?

A. Z użyciem przyborów.
B. W pojedynkę.
C. Z całą grupą.
D. Sensomotoryczne.
Odpowiedź "Z całą grupą" jest poprawna, ponieważ integracyjne zabawy w grupie są kluczowe dla budowania relacji społecznych między dziećmi. Takie aktywności stwarzają okazję do współpracy, komunikacji i wspólnego rozwiązywania problemów, co sprzyja zacieśnianiu więzi. Przykłady zabaw, które sprzyjają integracji to gry zespołowe, wspólne projekty artystyczne czy działania wymagające współpracy, takie jak budowanie konstrukcji z klocków. W kontekście standardów edukacji wczesnoszkolnej, programy nauczania często uwzględniają elementy pracy w grupie, co jest zgodne z teorią uczenia się społecznego, wskazującą na znaczenie interakcji międzyludzkich w procesie rozwoju. Warto również zauważyć, że zabawy w grupie mogą być dostosowane do różnorodnych potrzeb dzieci, co dodatkowo wspiera inkluzyjność i różnorodność w edukacji.

Pytanie 33

Jaką temperaturę powinna mieć woda do kąpieli zdrowego niemowlęcia w wanience, aby była odpowiednia?

A. 42°C
B. 27°C
C. 32°C
D. 37°C
Temperatura wody do kąpieli zdrowego niemowlęcia powinna wynosić około 37°C, co odpowiada temperaturze ciała, zapewniając komfort i bezpieczeństwo podczas kąpieli. Ta temperatura minimalizuje ryzyko wystąpienia szoku termicznego oraz zapewnia odpowiednią relaksację. Zaleca się, aby przed kąpielą zawsze sprawdzić temperaturę wody za pomocą termometru lub zgięcia łokcia, aby upewnić się, że woda nie jest zbyt gorąca ani zbyt zimna. Dobre praktyki wskazują, że woda powinna być ciepła, ale nie gorąca, co dodatkowo podkreśla znaczenie unikania poparzeń lub dyskomfortu dla delikatnej skóry niemowlęcia. Ważne jest, aby podczas kąpieli zwrócić uwagę na komfort dziecka, a także na odpowiednie wsparcie, aby zabezpieczyć niemowlę przed poślizgnięciem się. Po kąpieli dobrym rozwiązaniem jest osuchanie ciała dziecka ciepłym ręcznikiem, aby utrzymać stałą temperaturę ciała. Każda kąpiel powinna być także krótka, aby nie narażać dziecka na długotrwałe moczenie w wodzie.

Pytanie 34

Czym jest spowodowane występowanie ciemieniuchy u dzieci?

A. osłabiona aktywność gruczołów trawiennych
B. zmniejszona aktywność gruczołów ślinowych
C. zbyt intensywna aktywność gruczołów łojowych
D. wzmożona aktywność gruczołów potowych
Ciemieniucha, znana także jako łojotokowe zapalenie skóry, jest schorzeniem dermatologicznym, które występuje u niemowląt na skutek nadmiernej aktywności gruczołów łojowych. Gruczoły te produkują sebum, naturalny olej, który ma za zadanie nawilżać skórę i chronić ją przed bakteriami. U niemowląt, które są w fazie intensywnego wzrostu, gruczoły te mogą działać nadmiernie, co prowadzi do gromadzenia się sebum na skórze głowy, a tym samym do powstawania charakterystycznych żółtawych łuszczyków. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, że ciemieniucha nie jest zaraźliwa i nie wpływa na zdrowie dziecka w długoterminowej perspektywie. W praktyce, właściwe nawilżenie oraz regularne mycie głowy niemowlęcia mogą pomóc w złagodzeniu objawów. Stosowanie delikatnych szamponów oraz nawilżających olejków, zgodnych z zaleceniami pediatrów, może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia. W przypadku bardziej nasilonych objawów, konsultacja z dermatologiem dziecięcym może być konieczna.

Pytanie 35

Dwuletni, prawidłowo rozwijający się maluch, u którego nie zauważono zaburzeń w zakresie percepcji słuchowej, powinien

A. rozumieć dłuższe wypowiedzi złożone z wielu wyrazów
B. rozpoznawać i różnicować nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze
C. rozpoznawać i różnicować nowe słowa wielosylabowe
D. samodzielnie tworzyć konstrukcje językowe na podstawie skojarzeń dźwiękowych
Wybór odpowiedzi, które sugerują, że dwuletnie dziecko powinno tworzyć samodzielnie konstrukcje językowe na podstawie skojarzeń słuchowych, jest nieprawidłowy, ponieważ w tym wieku dzieci dopiero zaczynają budować podstawy językowe. Oczekiwanie, że będą tworzyć złożone zdania, nie jest zgodne z normami rozwojowymi. Podobnie, identyfikacja i różnicowanie nowych słów wielosylabowych jest zbyt ambitnym celem dla dzieci w tym wieku, które zazwyczaj posługują się głównie jednosylabowymi słowami oraz prostymi frazami. Warto również zauważyć, że dwuletnie dzieci nie są w stanie w pełni rozumieć dłuższych wypowiedzi wielowyrazowych, co wynika z ich ograniczonej zdolności do przetwarzania i interpretacji bardziej kompleksowych informacji. Typowym błędem myślowym może być założenie, że dzieci w tym wieku mają już rozwinięte umiejętności językowe, które w rzeczywistości rozwijają się stopniowo. W kontekście teorii rozwoju językowego, należy uwzględnić, że dzieci w wieku dwóch lat znajdują się na etapie, gdzie kluczowe są podstawowe umiejętności słuchowe i rozumienie dźwięków, a nie bardziej skomplikowane struktury gramatyczne. Zrozumienie i różnicowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych stanowi istotny krok w kierunku dalszego rozwoju umiejętności językowych, co jest potwierdzone w literaturze dotyczącej wczesnego dzieciństwa.

Pytanie 36

Podczas oczyszczania oczu niemowlęcia każdą gałkę oczną opiekunka powinna myć

A. w kierunku od góry do dołu
B. od kącika zewnętrznego do kącika wewnętrznego oka
C. ruchami okrążającymi
D. od kącika wewnętrznego do kącika zewnętrznego oka
Odpowiedź 'od zewnętrznego do wewnętrznego kącika oka' jest poprawna, ponieważ w ten sposób minimalizujemy ryzyko zanieczyszczenia wnętrza oka, a także skutecznie usuwamy zanieczyszczenia oraz wydzieliny, które mogą gromadzić się w kącikach oczu. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami pediatrów i specjalistów w dziedzinie higieny dziecięcej. Przykładowo, podczas mycia oczu niemowlęcia opiekunka powinna używać osobnego wacika dla każdego oka, aby uniknąć przenoszenia potencjalnych infekcji. Ponadto warto stosować jałowe rozwiązania, takie jak sól fizjologiczna lub przegotowana woda, aby zapewnić maksymalną czystość. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, odpowiednia higiena oczu jest kluczowa dla zapobiegania infekcjom i innym dolegliwościom, co jest szczególnie istotne w przypadku noworodków i niemowląt, których układ odpornościowy jest jeszcze w fazie rozwoju. Właściwe wykonanie tej czynności nie tylko sprzyja zdrowiu dziecka, ale także buduje zaufanie między dzieckiem a opiekunem, ponieważ dziecko uczy się, że dbanie o higienę jest ważne.

Pytanie 37

Aby dokonać wstępnej analizy harmonijności rozwoju psychomotorycznego zdrowego dziecka w oparciu o oczekiwania rozwojowe określone dla danego przedziału wiekowego, wykorzystuje się

A. siatkę centylową
B. skalę Lovetta
C. kartę rozwoju psychoruchowego
D. kartę inwentarza rozwojowego
Podejścia jak skala Lovetta, siatka centylowa czy karta inwentarza rozwojowego bywają używane w różnych kontekstach oceny rozwoju dzieci, ale niekoniecznie nadają się do oceny harmonijności rozwoju psychomotorycznego w sposób, który jest dostosowany do wieku dziecka. Skala Lovetta skupia się głównie na umiejętnościach komunikacyjnych, ale nie obejmuje całego spektrum rozwoju psychomotorycznego, co może prowadzić do niezbyt trafnych wniosków. Siatka centylowa, chociaż przydatna do mierzenia wzrostu i wagi, nie nadaje się do analizy aspektów psychomotorycznych, więc jej użycie w tym kontekście moze być niewłaściwe. Karta inwentarza rozwojowego natomiast zbiera dane o różnych aspektach rozwoju dzieci, ale brakuje jej konkretów, jeśli chodzi o wiek. Dlatego używanie tych narzędzi w ocenie rozwoju psychomotorycznego może prowadzić do różnych nieporozumień i błędów w diagnozie. Ważne, żeby specjaliści korzystali z odpowiednich metod oceny, bo to wpływa na jakość wsparcia, jakie mogą dać dzieciom w ich rozwoju.

Pytanie 38

Na błonie śluzowej policzków dziecka cierpiącego na pojawiają się białawe plamki Fiłatowa-Koplika?

A. rólczkę
B. ospe
C. odrę
D. świnkę
Białawe plamki Fiłatowa-Koplika są charakterystycznym objawem odry, infekcji wirusowej wywoływanej przez wirus odry (Measles virus). Te plamki, które pojawiają się na błonie śluzowej policzków, są często zauważane w okresie prodromalnym choroby, zanim wystąpią typowe objawy, takie jak wysoka gorączka, kaszel i wysypka. Warto zaznaczyć, że rozpoznanie odry opiera się na połączeniu klinicznych objawów oraz historii szczepień. W kontekście praktycznym, wczesne rozpoznanie odry jest kluczowe dla kontroli epidemii, ponieważ choroba jest wysoce zaraźliwa. Dobrą praktyką jest również monitorowanie stanu zdrowia dzieci, które mogły mieć kontakt z osobą chorą na odrę, oraz promowanie szczepień, które znacząco zmniejszają ryzyko zakażenia. Dzięki temu, zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w praktykach medycznych, można skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się tej groźnej choroby.

Pytanie 39

Podczas pomiaru temperatury ciała noworodka, opiekunka zauważyła, że wynosi ona 36,8°C. Co to oznacza dla dziecka?

A. ma temperaturę ciała poniżej normy
B. ma temperaturę ciała w granicach normy
C. jest w stanie podgorączkowym
D. ma gorączkę
Gorączka jest definiowana jako podwyższona temperatura ciała, zwykle powyżej 38°C, co oznacza, że noworodek z temperaturą 36,8°C nie może być uznany za gorączkującego. W przypadku stanu podgorączkowego, mówimy o temperaturze w zakresie 37°C do 38°C, co również jest nieadekwatne do podanej wartości. Podobnie, temperatura poniżej normy to sytuacja, w której temperatura spada poniżej 36,5°C, co również nie ma miejsca przy 36,8°C. Warto zauważyć, że opiekunowie często mylą pojęcia, co może prowadzić do niepotrzebnej paniki lub błędnych działań. Przykładowo, zaobserwowanie 36,8°C nie powinno skutkować natychmiastową interwencją, ale raczej rutynowym monitorowaniem. Wiedza o normach temperatury ciała oraz ich właściwe interpretowanie jest istotna w kontekście opieki nad noworodkiem, ponieważ błędna ocena może prowadzić do nieodpowiednich decyzji zdrowotnych, takich jak podawanie leków przeciwgorączkowych w niewłaściwych przypadkach. Dlatego kluczowe jest, aby opiekunowie byli dobrze poinformowani o normach temperatury oraz umieli je właściwie analizować.

Pytanie 40

W celu oceny kondycji zdrowotnej noworodka po narodzinach wykorzystuje się skalę

A. IADL
B. Tinettiego
C. MMSE
D. Apgar
Skala Apgar jest kluczowym narzędziem oceny stanu zdrowia noworodków bezpośrednio po porodzie. Została opracowana przez dr. Virginię Apgar w 1952 roku i jest stosowana na całym świecie. Ocena odbywa się na podstawie pięciu kryteriów: aktywności (ruchy), puls (częstość akcji serca), reakcja na bodźce (odruchy), wygląd (kolor skóry) oraz oddychanie. Każde z tych kryteriów jest oceniane w skali od 0 do 2, co pozwala uzyskać wynik w przedziale od 0 do 10. W praktyce, wynik 7 i więcej oznacza, że noworodek ma dobre szanse na zdrowy rozwój, natomiast wynik poniżej 7 wskazuje na potrzebę intensywnej obserwacji lub interwencji medycznej. Dzięki temu narzędziu personel medyczny może szybko i skutecznie ocenić stan noworodka oraz podjąć odpowiednie kroki, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w neonatologii.