Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 19 kwietnia 2025 15:25
  • Data zakończenia: 19 kwietnia 2025 16:16

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Łączenie dwóch bądź więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. większe dociążenie ciągnika, co ułatwia poruszanie się po polu
B. mniejsze ryzyko zakłócenia równowagi poprzecznej i podłużnej ciągnika
C. dokładniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
D. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i lepsze wykorzystanie jego mocy
Zestawienie narzędzi w jeden agregat to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o efektywność pracy w rolnictwie. Dzięki temu ciągnik nie ugniata ziemi tak mocno, co jest super, bo to sprzyja lepszemu rozwojowi roślin. Jak połączymy narzędzia, to ciężar ciągnika rozkłada się na większej powierzchni, a to zmniejsza zagęszczenie gleby. Weźmy na przykład agregat uprawowy, który robi za kilka narzędzi naraz, jak brona i kultywator – to naprawdę przyspiesza robotę i oszczędza paliwo. Takie rozwiązania są zgodne z tym, co się teraz uważa za dobre praktyki w branży, bo pomagają dbać o środowisko. Więc, operatorzy ciągników mogą lepiej wykorzystać moc maszyny, co przekłada się na większą wydajność i rentowność w gospodarstwie.

Pytanie 3

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 175,00 zł
B. 150,00 zł
C. 155,00 zł
D. 170,00 zł
Poprawna odpowiedź to 150,00 zł, co wynika z prawidłowego zastosowania wzoru na koszt oleju silnikowego. Koszt ten obliczamy jako iloczyn pojemności miski olejowej, która w tym przypadku wynosi 6 dm³, oraz ceny 1 dm³ oleju, określonej na 25,00 zł. Wzór do obliczenia kosztu można zapisać jako: Koszt = Pojemność (dm³) * Cena za dm³. Zatem 6 dm³ * 25,00 zł/dm³ = 150,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne przy serwisowaniu pojazdów, aby uniknąć błędów kosztowych i niepotrzebnych wydatków. W branży motoryzacyjnej istotne jest stosowanie odpowiednich norm jakościowych, takich jak API lub ACEA, które określają standardy olejów silnikowych. Prawidłowe obliczenia kosztów eksploatacyjnych pozwalają na lepsze zarządzanie budżetem na serwis i konserwację pojazdów, co jest kluczowe dla właścicieli flot samochodowych oraz warsztatów mechanicznych.

Pytanie 4

Paliwo przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane jako B20 składa się z

A. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioestru oraz 80% standardowego oleju napędowego
C. 20% bioetanolu oraz 80% innych płynnych nośników energii
D. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
Odpowiedź wskazująca, że paliwo oznaczone symbolem B20 zawiera 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego jest poprawna. Tego rodzaju paliwo jest mieszanką, która wykorzystuje biokomponenty, co jest zgodne z trendami zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Bioestry, pozyskiwane głównie z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, mają właściwości smarne, które mogą poprawić wydajność silnika i zmniejszyć zużycie paliwa. W dzisiejszych czasach wiele silników wysokoprężnych, szczególnie tych nowoczesnych, jest projektowanych z myślą o wykorzystaniu takich mieszankach, co pozwala osiągnąć lepszą efektywność energetyczną oraz spełnić normy emisji spalin. Ważne jest, aby użytkownicy pojazdów byli świadomi, że stosowanie mieszanki B20 jest zgodne z wytycznymi i rekomendacjami producentów, a także że może przyczynić się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Warto również dodać, że stosowanie bioestrów podlega regulacjom prawnym, które określają minimalne wymagania jakościowe, co ma na celu ochronę zarówno silników, jak i środowiska.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Podczas weryfikacji suwaków rozdzielacza hydraulicznego zmierzono ich średnice podane w Tabeli 1. Wskaż suwak nadający się do dalszej eksploatacji, jeżeli wiadomo, że średnica otworu korpusu wynosi 18+0,010 mm, a luz między suwakiem i otworem korpusu nie może przekraczać 0,015 mm.

Tabela 1. Wyniki pomiarów średnic suwaków rozdzielczy [mm].
Suwak ISuwak IISuwak IIISuwak IV
17,99017,99817,98517,980

A. Suwak I
B. Suwak III
C. Suwak II
D. Suwak IV
Suwak II to dobry wybór, bo jego średnica idealnie miesci się w ramach luzu, który tak naprawdę jest dozwolony w przypadku otworu korpusu. Ten otwór niby ma średnicę 18+0,010 mm, czyli maksymalnie 18,010 mm. Dzięki temu luz między suwakiem a otworem nie powinien być większy niż 0,015 mm. Suwak II, biorąc pod uwagę jego średnicę, zapewnia naprawdę niezłe warunki pracy, co jest kluczowe dla tego, żeby rozdzielacz hydrauliczny działał poprawnie. Z moich doświadczeń wynika, że dobra jakość dopasowania części hydraulicznych jest mega istotna, żeby system działał sprawnie i żeby ograniczyć ryzyko awarii. Jak się nie trafi z luzowaniem, to można narazić się na szybsze zużycie elementów albo, co gorsza, ich zablokowanie, co może skutkować dużymi problemami. Dlatego warto każdy suwak dobrze sprawdzić przed jego użyciem. W tym przypadku Suwak II spełnia wszystkie wymogi, więc można go spokojnie stosować.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jakie będą wydatki na wymianę lemieszy oraz dłut w pługu obracalnym dwu-skibowym, jeśli ceny części brutto to: lemiesz 100 zł, dłuto 30 zł, a zestaw śrub i nakrętek do jednego korpusu 5 zł? Pomiń koszt robocizny?

A. 135 zł
B. 270 zł
C. 540 zł
D. 675 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, najczęstszym problemem jest niepoprawne zrozumienie ilości elementów wymaganych do wymiany. Na przykład, przy wyborze 675 zł, mogło dojść do pomylenia jednostkowych kosztów z całkowitym kosztem, co prowadzi do przecenienia wymiany. Kluczowe jest, aby przy takich obliczeniach zawsze uwzględniać liczbę elementów, które będą wymieniane. Niekiedy również użytkownicy mogą popełnić błąd, dodając ceny poszczególnych elementów bez uwzględnienia ich wymaganego współczynnika. W miejscu, gdzie jedna z odpowiedzi wskazuje na 540 zł, może to sugerować, że prawdopodobnie zignorowano koszty związane z elementami mocującymi. Ponadto, w przypadku wyboru 135 zł, mogło dojść do przeliczenia tylko jednego korpusu, co również jest błędne. Standardy w branży podkreślają znaczenie dokładności w kalkulacjach kosztów operacyjnych, co jest niezbędne do podejmowania świadomych decyzji finansowych. Zrozumienie tych podstawowych zasad prowadzi do efektywniejszego zarządzania kosztami i lepszego planowania budżetu w rolnictwie.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Wyraźny wzrost "dymienia" silnika traktora przy równoczesnym zauważalnym podwyższeniu poziomu oleju w misie olejowej jest spowodowany

A. uszkodzeniem wtryskiwaczy
B. nieprawidłową regulacją zaworów
C. zużyciem łożysk głównych wału korbowego
D. nieszczelnością zaworów
Uszkodzenie wtryskiwaczy w silniku ciągnikowym może prowadzić do wyraźnego wzrostu dymienia oraz zwiększenia poziomu oleju w misie olejowej. Wtryskiwacze odpowiedzialne są za precyzyjne dawkowanie paliwa do komory spalania. W przypadku ich uszkodzenia, może dojść do nadmiernego wtrysku paliwa, co skutkuje niepełnym spalaniem i występowaniem dużej ilości dymu. Dodatkowo, nadmiar paliwa dostającego się do cylindrów może przedostawać się do miski olejowej, co z kolei podnosi poziom oleju. Przykładowo, w praktyce rolniczej, regularne kontrole wtryskiwaczy i ich kalibracja są kluczowe dla zapewnienia optymalnej pracy silnika, co przekłada się na efektywność paliwową oraz emisję spalin. Warto również pamiętać o standardach takich jak ISO 50001, które promują efektywność energetyczną i mogą obejmować dla ciągników również aspekty związane z emisją i spalaniem.

Pytanie 12

Które z wymienionych działań nie należą do codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Kontrola ilości paliwa w zbiorniku
B. Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze
C. Sprawdzenie stanu oświetlenia
D. Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze nie jest czynnością wykonywaną w ramach codziennej obsługi ciągnika rolniczego, ponieważ akumulatory nowoczesnych ciągników często są bezobsługowe. W przypadku takich akumulatorów, które nie mają możliwości uzupełniania elektrolitu, użytkownik nie musi przeprowadzać kontroli poziomu. Natomiast w kontekście codziennych czynności, kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku, co zapewnia prawidłowe smarowanie i funkcjonowanie silnika, a także monitorowanie ilości paliwa, co pozwala uniknąć nieprzewidzianych awarii w trakcie pracy. Kontrola stanu oświetlenia jest także istotna, zwłaszcza podczas prac w warunkach ograniczonej widoczności. Właściwe wykonywanie tych czynności przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz efektywności pracy pojazdu w warunkach rolniczych. Ponadto, regularne kontrole wpisują się w zalecenia producentów sprzętu rolniczego oraz ogólne normy dotyczące utrzymania maszyn rolniczych, które podkreślają znaczenie profilaktyki i dbałości o stan techniczny urządzeń.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jakiego oleju należy użyć w mechanizmie wspomagania kierownicy ciągnika rolniczego?

A. Silnikowy
B. Hydrauliczny
C. Maszynowy
D. Przekładniowy
Olej hydrauliczny jest kluczowym elementem w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego ciągnika rolniczego, ponieważ zapewnia efektywne przenoszenie siły oraz smarowanie wszystkich ruchomych części układu. Jego właściwości, takie jak niska lepkość w niskich temperaturach oraz stabilność w wysokich temperaturach, umożliwiają sprawne działanie hydrauliki, co jest niezbędne do precyzyjnego kierowania pojazdem. Przykładowo, oleje hydrauliczne są często stosowane w systemach o dużych obciążeniach, gdzie wymagana jest duża wydajność oraz odporność na utlenianie. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 6743, oleje hydrauliczne są klasyfikowane w zależności od ich właściwości fizykochemicznych, co pozwala na dobór odpowiedniego oleju do specyficznych warunków pracy. Właściwy dobór oleju hydraulicznego wpływa nie tylko na wydajność układu, ale również na jego trwałość, co jest kluczowe w kontekście intensywnego użytkowania ciągników w rolnictwie.

Pytanie 16

Przed demontażem paska rozrządu silnika konieczne jest

A. zablokować wałek rozrządu i odłączyć alternator
B. unieruchomić wał korbowy oraz wałek rozrządu w odpowiedniej pozycji
C. zablokować wałek rozrządu oraz zdjąć zawory ssące
D. zablokować wał korbowy i usunąć zawory wydechowe
Zablokowanie wału korbowego i wałka rozrządu w odpowiednim położeniu jest kluczowe przed demontażem paska napędu rozrządu. Taki krok minimalizuje ryzyko przypadkowego przesunięcia elementów rozrządu, co może prowadzić do kolizji zaworów z tłokami, a tym samym do poważnych uszkodzeń silnika. Proces blokowania wałków często polega na użyciu dedykowanych narzędzi, które uniemożliwiają ich obrót podczas demontażu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z blokad producenta, które są dostosowane do konkretnego modelu silnika. Ważne jest również, aby dokładnie zapoznać się z instrukcją serwisową dla danego pojazdu, ponieważ różne silniki mogą mieć różne wymagania dotyczące pozycji blokady. Zastosowanie prawidłowej procedury pozwala na precyzyjne ustawienie wszystkich komponentów, co jest kluczowe dla późniejszej poprawnej pracy silnika po ponownym złożeniu. Nieprzestrzeganie tej zasady może prowadzić do kosztownych napraw, dlatego znajomość właściwej metody jest niezbędna dla każdego mechanika.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Świecenie czerwonej lampki, informującej o braku ładowania silnika spalinowego, może być spowodowane

A. uszkodzeniem uszczelki pod głowicą silnika
B. uszkodzonym alternatorem
C. zużyciem łożysk ślizgowych wału korbowego
D. zużyciem pierścieni tłokowych w silniku
Uszkodzony alternator jest jednym z najczęstszych powodów, dla których zapala się czerwona kontrolka sygnalizująca brak ładowania w silniku spalinowym. Alternator jest kluczowym elementem układu elektrycznego pojazdu, odpowiedzialnym za generowanie energii elektrycznej do zasilania systemów pojazdu oraz ładowanie akumulatora. W przypadku awarii alternatora, jego zdolność do produkcji wymaganej mocy spada, co skutkuje niewystarczającym ładowaniem akumulatora. W praktyce, objawy uszkodzonego alternatora mogą obejmować nie tylko świecącą kontrolkę, ale także problemy z uruchamianiem silnika, migoczące światła, a nawet całkowity brak zasilania. Standardy branżowe zalecają regularne przeglądy układu elektrycznego, aby zapewnić prawidłowe działanie alternatora, co pozwala uniknąć kosztownych napraw i awarii na drodze. Warto również zauważyć, że wymiana uszkodzonego alternatora powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowanego technika, aby zagwarantować zgodność z normami bezpieczeństwa i wydajności.

Pytanie 22

Jaki instrument powinien być użyty do określenia gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. Wakuometr
B. Areometr
C. Woltomierz
D. Manometr
Areometr to przyrząd służący do pomiaru gęstości cieczy, który znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, w tym w motoryzacji i energetyce, gdzie istotne jest monitorowanie jakości elektrolitu w akumulatorach. W akumulatorach kwasowo-ołowiowych, gęstość elektrolitu jest wskaźnikiem stanu naładowania. Areometry mają skalę, która pozwala na bezpośredni odczyt gęstości, co jest kluczowe dla oceny stanu akumulatora. W praktyce, pomiar gęstości elektrolitu za pomocą areometru powinien być wykonywany w temperaturze 25°C, aby zapewnić dokładność wyników. Zmiany w gęstości elektrolitu mogą wskazywać na potrzebę doładowania akumulatora lub jego uszkodzenie, dlatego regularne pomiary są zalecane jako część konserwacji akumulatorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu akumulatorami. Przykładowo, jeśli gęstość elektrolitu spadnie poniżej określonego poziomu, może to sugerować, że akumulator jest rozładowany lub uszkodzony, co wymaga natychmiastowego działania.

Pytanie 23

Jeżeli koszt 1 litra paliwa wynosi 5 zł, a jeden litr ma masę 0,85 kg, to wydatki na paliwo zużyte w czasie 10 godzin pracy ciągnika o mocy 40 kW, którego jednostkowe zużycie paliwa wynosi 212,5 g/kWh, wyniosą

A. 540 zł
B. 510 zł
C. 520 zł
D. 500 zł
Moim zdaniem, obliczenia kosztów mogą być dość mylące, zwłaszcza z tymi jednostkami i wartościami zużycia paliwa. Gdy ktoś podaje koszt 520 zł, to widać, że pewnie gdzieś zapodział kluczowy etap przeliczeń, no bo wtedy wychodzi, że koszty są przesadzone. Przykład: jeśli użytkownik błędnie policzył moc ciągnika, mnożąc to przez czas pracy, ale zapomniał o jednostkowym zużyciu paliwa, to naprawdę może wpaść w pułapkę. Również odpowiedź 510 zł może być efektem złego zaokrąglenia lub łatwego pomylenia masy z objętością, co zdarza się często przy takich obliczeniach. A jak ktoś poda 540 zł, to może niepoprawnie przeliczył wagę paliwa na litry, albo po prostu zapomniał o pełnej formule do obliczeń. W rolnictwie ważne jest, żeby wiedzieć, jak te jednostki się przeliczają i jak śledzić wydajność paliwową, bo to jest kluczowe dla oszczędności w operacjach i podejmowania dobrych decyzji inwestycyjnych. Jako operator czy menedżer, dobrze by było, gdybyś znał te zasady, by lepiej zarządzać swoimi zasobami i przewidywać koszty związane z maszynami rolniczymi.

Pytanie 24

Powodem automatycznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo że koła zębate, sprzęgła, łożyska oraz synchronizatory są w dobrym stanie, jest

A. zużycie elementów blokujących wodziki
B. osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła
C. niski stan oleju
D. użycie oleju o zbyt niskiej lepkości
Zużycie elementów blokujących wodziki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów w skrzyni przekładniowej, mimo że inne komponenty, takie jak koła zębate, sprzęgła, łożyska i synchronizatory, pozostają sprawne. Elementy blokujące wodziki pełnią fundamentalną rolę w utrzymywaniu biegu w odpowiedniej pozycji, a ich zużycie może prowadzić do luzów, co z kolei może skutkować problemami z precyzyjnym włączaniem biegów. W praktyce, jeśli wodziki nie są odpowiednio blokowane, mogą się przemieszczać, co może prowadzić do przypadkowego wyłączenia się biegów podczas jazdy. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zaleca się regularne przeglądy i konserwację skrzyń biegów, co pozwala na wczesne wykrycie zużytych elementów. Dobrą praktyką jest również monitorowanie czasu pracy skrzyni biegów i jej obciążenia, co pozwala na lepsze prognozowanie potrzeb konserwacyjnych.

Pytanie 25

Które z wymienionych maszyn, oprócz włókowca i siewnika, są częścią aktywnego zestawu do uprawy i siewu?

A. Brona talerzowa i wał strunowy
B. Wał Campbella oraz brona zębata
C. Brona wirnikowa oraz wał zębaty
D. Kultywator a także wał zębaty
Brona wirnikowa i wał zębaty są kluczowymi elementami aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, który jest niezwykle istotny w procesie przygotowania gleby do siewu. Brona wirnikowa służy do skutecznego mieszania gleby, co pozwala na lepsze rozłożenie resztek roślinnych oraz optymalne spulchnienie gleby, co jest kluczowe dla dobrego wzrostu roślin. Natomiast wał zębaty, jako element zagęszczający, zapewnia odpowiednią strukturę gleby, co pozytywnie wpływa na jej zdolność do zatrzymywania wody oraz dostępność powietrza dla korzeni roślin. Takie połączenie narzędzi zwiększa efektywność uprawy, a ich zastosowanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w agrotechnice, gdzie dąży się do maksymalizacji plonów przy jednoczesnym zachowaniu zdrowia gleby. Przykłady zastosowań to uprawy zbóż oraz warzyw, gdzie dobre przygotowanie gleby jest fundamentem przyszłych plonów.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Do smarowania mechanicznych przekładni powinno się używać

A. smaru grafitowego
B. oleju hydraulicznego
C. oleju przekładniowego
D. oleju silnikowego
Olej przekładniowy jest specjalnie zaprojektowany do smarowania przekładni mechanicznych, co czyni go najlepszym wyborem do tego celu. Posiada odpowiednie właściwości lepkościowe oraz dodatki, które zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją i utlenianiem. Jego skład chemiczny jest zoptymalizowany, aby minimalizować tarcie i poprawiać wydajność pracy przekładni, co jest kluczowe w przypadku układów przeniesienia napędu w pojazdach oraz maszynach przemysłowych. Przykładowo, olej przekładniowy stosuje się w skrzyniach biegów, dyferencjałach oraz mechanizmach, gdzie występują wysokie obciążenia i prędkości obrotowe. Najczęściej stosowane klasyfikacje olejów przekładniowych to GL-4 i GL-5, które różnią się właściwościami smarnymi oraz poziomem ochrony przed obciążeniem. Zastosowanie oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producentów urządzeń jest kluczowe dla zapewnienia ich długotrwałej i efektywnej pracy oraz minimalizacji kosztów eksploatacji.

Pytanie 28

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
B. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
C. wymianę pasów przekładni pasowej
D. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
Regulacja napięcia sprężyny napinacza odsiewacza, wymiana pasów przekładni pasowej oraz konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym to działania, które chociaż mogą być istotne w kontekście ogólnego utrzymania maszyny, nie są najważniejszymi czynnościami do wykonania po zakończeniu sezonu. Regulacja napięcia sprężyny napinacza jest istotna dla prawidłowego działania odsiewacza, jednak nie dotyczy to bezpośrednio stanu technicznego całej kopaczki. Brak odpowiedniego smarowania może prowadzić do większych problemów, które negują jakiekolwiek korzyści płynące z regulacji. Wymiana pasów przekładni pasowej jest również ważna, ale zazwyczaj dotyczy bardziej bieżących napraw, które są realizowane w trakcie sezonu, a nie po jego zakończeniu. Z kolei konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym może być wręcz niewłaściwa, ponieważ takie oleje mogą zawierać zanieczyszczenia, które mogą zaszkodzić metalowym częściom maszyny. W praktyce, kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że smarowanie zgodnie z tabelą smarowania jest fundamentalnym elementem konserwacji maszyn rolniczych, a inne czynności powinny być traktowane jako uzupełnienie tego procesu, a nie substytut.

Pytanie 29

Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – masa i ładowność
J. M.T653T653/1T653/2
Masa własna pojazdukg19501925(2105)1940(2120)
Dopuszczalna masa całkowitakg595071058120
Dane techniczne umieszczone w nawiasach dotyczą wersji przyczep ze ścianami oraz nadstawami.

A. 5000 kg
B. 5950 kg
C. 1925 kg
D. 2105 kg
Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi 5000 kg. Oznacza to, że maksymalna masa ładunku, który można przewozić tą przyczepą, to 5000 kg, co wynika z różnicy między jej dopuszczalną masą całkowitą, która wynosi 7105 kg, a masą własną przyczepy z nadstawami, ustaloną na 2105 kg. Obliczenia te są kluczowe w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz zgodności z przepisami ruchu drogowego. Przykładowo, przyczepy wykorzystywane w transporcie muszą być dobierane tak, aby ich ładowność odpowiadała załadunkowi przewożonemu w trakcie pracy. Dlatego również operatorzy muszą mieć świadomość maksymalnych obciążeń, aby uniknąć przeładowania, które może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, a także do zniszczenia sprzętu. Dobre praktyki w branży zalecają regularne sprawdzanie masy ładunku oraz dokumentację obciążenia, co pozwala na bezpieczne i efektywne zarządzanie transportem.

Pytanie 30

Ostatnią czynnością, którą trzeba wykonać przed złożeniem zespołu, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy, jest

A. docieranie powierzchni gniazda i zaworu
B. frezowanie oraz szlifowanie gniazda zaworu
C. wygładzanie trzonka zaworu
D. rozwiercanie prowadnicy zaworu
Docieranie gniazda i zaworu to naprawdę ważny proces, który wpływa na to, jak dobrze działa silnik. Dzięki temu możemy pozbyć się mikrouszkodzeń i niedoskonałości, co z kolei daje lepsze dopasowanie. Takie docieranie to w dużej mierze szlifowanie lub polerowanie, co sprawia, że powierzchnie są gładsze, a tarcie mniejsze. Jeśli to zrobimy jak trzeba, silnik może działać lepiej i przy okazji mniej palić oraz emitować mniej spalin. W motoryzacji to zgodne z wymaganiami jakości, jak ISO 9001, które przypominają, jak ważne jest precyzyjne wykonanie wszystkich części silnika, żeby dobrze działał i długo wytrzymał. Warto też okresowo sprawdzać stan gniazd i zaworów, żeby na bieżąco wiedzieć, w jakiej są kondycji i uniknąć większych problemów.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jakie będą wydatki na energię elektryczną potrzebną do osuszenia 20 ton ziarna z wilgotności 20% do 15% przy użyciu suszarni z piecem elektrycznym o mocy 20 kW? Wydajność suszarki w przypadku obniżania wilgotności z 20% do 15% wynosi 4 tony na godzinę, a koszt 1 kWh to 0,50 zł?

A. 100 zł
B. 25 zł
C. 200 zł
D. 50 zł
Aby obliczyć koszt energii elektrycznej niezbędnej do wysuszenia 20 ton ziarna z wilgotności 20% do 15% przy użyciu pieca elektrycznego o mocy 20 kW, należy najpierw określić czas potrzebny na wysuszenie ziarna. Wydajność suszarni wynosi 4 tony na godzinę, więc wysuszenie 20 ton zajmie 5 godzin (20 ton / 4 tony na godzinę). Następnie obliczamy całkowite zużycie energii: 20 kW * 5 godzin = 100 kWh. Koszt energii obliczamy mnożąc zużycie energii przez cenę 1 kWh: 100 kWh * 0,50 zł/kWh = 50 zł. Przykład ten podkreśla znaczenie precyzyjnych obliczeń w gospodarce energetycznej oraz przemyślanego planowania procesów technologicznych, co jest kluczowe w działalności rolniczej. Wykorzystanie efektywnych suszarni przyczynia się do oszczędności energii i obniżenia kosztów produkcji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie zarządzania energią.

Pytanie 35

Za pomocą stetoskopu można

A. zmierzyć hałas elementów ciągnika
B. wykryć stuki wewnętrzne zespołu
C. wykryć mikropęknięcia w korpusie silnika
D. zmierzyć spadki ciśnienia w cylindrach
Stetoskop jest narzędziem, które umożliwia wykrywanie stuki wewnętrzne zespołu poprzez nasłuchiwanie dźwięków generowanych podczas pracy silnika lub innych mechanizmów. Dźwięki te mogą wskazywać na różnorodne problemy, takie jak luzy w łożyskach, uszkodzenia tłoków czy inne nieprawidłowości mechaniczne. Przykładem zastosowania stetoskopu może być diagnoza silnika samochodowego, gdzie mechanik, nasłuchując dźwięków z różnych miejsc, może zidentyfikować, czy występują niepokojące odgłosy, które mogą sugerować potrzebę naprawy. Właściwe posługiwanie się stetoskopem wymaga doświadczenia oraz umiejętności interpretacji dźwięków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w diagnostyce mechanicznej. Zgodnie z normami branżowymi, umiejętność ta jest istotna dla zapewnienia długotrwałej i efektywnej pracy maszyn, a także dla minimalizacji ryzyka awarii. Dlatego stetoskop jest nieodzownym elementem wyposażenia warsztatu mechanicznego i ważnym narzędziem w rękach doświadczonego technika.

Pytanie 36

Olej silnikowy CD SAE 15W-40 można określić jako olej

A. wielosezonowy, dedykowany do silników wysokoprężnych
B. letni, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
C. zimowy, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
D. wielosezonowy, stworzony dla silników dwusuwowych
Olej silnikowy CD SAE 15W-40 jest klasyfikowany jako olej wielosezonowy, co oznacza, że jest zaprojektowany do pracy w szerokim zakresie temperatur. Liczba '15W' wskazuje na właściwości oleju w niskich temperaturach, co oznacza, że olej zachowuje odpowiednią lepkość podczas zimnych startów silnika. Z kolei '40' odnosi się do lepkości oleju w wysokich temperaturach, co zapewnia jego odpowiednie smarowanie w wysokotemperaturowych warunkach pracy. Olej klasy CD jest odpowiedni do silników wysokoprężnych, które wymagają lepszej ochrony przed zużyciem oraz większej odporności na utlenianie i osady. W praktyce stosowanie oleju 15W-40 w silnikach wysokoprężnych, takich jak te w pojazdach ciężarowych czy maszynach rolniczych, zapewnia optymalną pracę silnika, redukcję tarcia oraz przedłużenie jego żywotności, zgodnie z normami API (American Petroleum Institute). Przykładem zastosowania może być użycie tego oleju w silnikach diesla, które pracują w różnorodnych warunkach atmosferycznych, co czyni go uniwersalnym wyborem dla wielu użytkowników.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Po zainstalowaniu pompy wtryskowej na silniku, mechanik powinien przeprowadzić regulację

A. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej.
B. wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
C. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla pierwszej sekcji.
D. maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po której przekroczeniu regulator odcina paliwo.
Regulacja kąta początku tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej jest koncepcją, która może wprowadzać w błąd, ponieważ nie każda pompa wtryskowa wymaga osobnej regulacji każdej sekcji. W praktyce, w wielu układach, zwłaszcza w silnikach z pojedynczą pompą wtryskową, kluczowe jest dostosowanie kąta dla pierwszej sekcji, co zazwyczaj przekłada się na odpowiednie działanie całego systemu wtryskowego. Ponadto, wskazanie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po przekroczeniu której regulator odcina paliwo, nie jest bezpośrednio związane z regulacją pompy wtryskowej, a odnosi się raczej do działania systemu zabezpieczeń silnika. Istotne jest, aby pamiętać, że optymalne parametry pracy silnika nie są jedynie kwestią regulacji pompy, ale również uwzględniają inne czynniki, takie jak kalibracja układu sterowania silnikiem oraz jakość paliwa. W przypadku regulacji wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika, choć jest to istotny parametr, nie jest to element, który powinien być regulowany przy montażu nowej pompy. Skupiając się na tych nieprawidłowych koncepcjach, mechanicy mogą stracić z pola widzenia najistotniejsze aspekty prawidłowego ustawienia pompy wtryskowej, co w konsekwencji może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.

Pytanie 40

Podczas instalacji nowej uszczelki pod głowicą silnika spalinowego, po oczyszczeniu powierzchni, należy uszczelkę

A. nasmarować smarem maszynowym
B. pokryć silikonem z jednej strony
C. nałożyć silikon z obu stron
D. umieścić bez użycia masy uszczelniającej
Zastosowanie uszczelki pod głowicą silnika spalinowego bez dodatkowej masy uszczelniającej jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. W przypadku nowych uszczelek, które są zaprojektowane z precyzyjnie dopasowanymi powierzchniami, ich montaż bez użycia dodatkowych substancji uszczelniających zapewnia odpowiednie dociskanie i szczelność. Producenci silników zazwyczaj projektują uszczelki w taki sposób, aby ich właściwości materiałowe oraz struktura były wystarczające do zapewnienia efektywnej ochrony przed wyciekami płynów. Przy tym ważne jest, aby przed montażem dokładnie oczyścić powierzchnie przylegania, eliminując wszelkie resztki starej uszczelki i zanieczyszczenia. Przykładem zastosowania tej zasady jest montaż głowicy w silnikach współczesnych aut, gdzie stosuje się uszczelki silikonowe lub kompozytowe, które nie wymagają dodatkowego uszczelnienia. Takie podejście minimalizuje ryzyko powstawania wad montażowych oraz uszkodzeń uszczelki w późniejszym okresie eksploatacji.