Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 18:44
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 19:01

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osoba odpowiedzialna za transport maszyn rolniczych za granicę musi dołączyć instrukcję wysyłkową, przygotowaną po jej otrzymaniu i zaakceptowaniu?

A. zlecenia spedycyjnego
B. zamówienia
C. kontraktu przewozu
D. dokumentu przewozowego
List przewozowy, umowa przewozu i zamówienie to dokumenty o innej funkcji i znaczeniu w procesie logistycznym. List przewozowy, który jest dowodem na przyjęcie towaru do transportu, jest dokumentem wystawianym przez przewoźnika, a nie spedytora. Zawiera on informacje o przesyłce, jednak nie stanowi podstawy do sporządzenia instrukcji wysyłkowej. Umowa przewozu reguluje warunki przewozu między przewoźnikiem a nadawcą, ale również nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących samej wysyłki. Z kolei zamówienie dotyczy zakupu towaru i nie ma bezpośredniego wpływu na proces transportu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów, co może prowadzić do nieprawidłowego przygotowania przesyłki. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko zlecenie spedycyjne zawiera pełne instrukcje i szczegóły operacyjne, które są niezbędne do zorganizowania skutecznej i bezpiecznej wysyłki towarów, a tym samym zapewnienia właściwej obsługi klienta i zgodności z obowiązującymi normami w branży spedycyjnej.

Pytanie 2

Na ilustracji jest przedstawione stanowisko pracy

Ilustracja do pytania
A. maszynowe.
B. ręczne.
C. zautomatyzowane. Który piktogram umieszczony na opakowaniu informuje, że jego zawartość stanowi zagrożenie dla zdrowia człowieka?
D. aparaturowe.
Odpowiedź "zautomatyzowane" jest poprawna, ponieważ ilustracja przedstawia stanowisko pracy, w którym zastosowano roboty przemysłowe. Stanowiska zautomatyzowane charakteryzują się wykorzystaniem technologii do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zmniejszenia ryzyka błędów ludzkich. Przykłady zastosowania zautomatyzowanych stanowisk pracy obejmują linie montażowe w fabrykach, gdzie roboty wykonują powtarzalne zadania, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne wytwarzanie produktów. W kontekście standardów branżowych, automatyzacja wspiera zasady Lean Manufacturing, które dążą do minimalizacji marnotrawstwa i zwiększenia wartości dodanej dla klienta. Ponadto, takie stanowiska często podlegają normom bezpieczeństwa pracy, aby zapewnić ochronę pracowników w pobliżu zautomatyzowanych systemów. Zrozumienie, jak funkcjonują zautomatyzowane stanowiska, jest kluczowe dla przyszłości przemysłu, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę.

Pytanie 3

Który z systemów służy do zarządzania łańcuchem dostaw?

A. SCM
B. DRP
C. EDI
D. CRM
SCM, czyli zarządzanie łańcuchem dostaw, to kompleksowy system, który integruje różne procesy biznesowe w celu optymalizacji przepływu towarów, informacji i finansów od dostawców do odbiorców. SCM pozwala na efektywne planowanie, realizację i monitorowanie działań związanych z dostawą produktów, co ma kluczowe znaczenie w dzisiejszym globalnym rynku. Przykładem zastosowania SCM może być system zarządzania magazynem, który automatycznie monitoruje stany zapasów i prognozuje zapotrzebowanie, co pozwala na minimalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej. W ramach dobrych praktyk branżowych, wiele firm stosuje standardy takie jak APICS, które pomagają w implementacji skutecznych strategii zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki tym praktykom przedsiębiorstwa mogą nie tylko obniżyć koszty, ale również poprawić jakość usług, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 4

W dziedzinie zarządzania logistycznego za kontrolowanie, organizację oraz nadzór nad przepływem materiałów w firmie odpowiedzialna jest funkcja

A. finansowa
B. operacyjna
C. marketingowa
D. strategiczna
Wybór odpowiedzi na temat funkcji strategicznej, finansowej czy marketingowej pokazuje, że nie do końca rozumiesz, jak działają podstawowe aspekty zarządzania logistycznego. Funkcja strategiczna to bardziej planowanie na przyszłość, ustalanie kierunków rozwoju firmy, jak nowe rynki czy inwestycje. To nie to samo, co codzienny nadzór. Z kolei finansowa zajmuje się pieniędzmi, budżetowaniem i analizą kosztów, ale to nie ma bezpośredniego związku z tym, jak zarządza się materiałami. A marketing? On promuje produkty i bada rynek, ale z logistyką nie ma wiele wspólnego. Myślenie, że te funkcje są odpowiedzialne za operacje logistyczne, to spory błąd. Funkcja operacyjna to klucz do efektywnego zarządzania dostawami. Bez niej ciężko utrzymać płynność produkcji i zadowolenie klientów. Wiedza o różnicach między tymi funkcjami naprawdę pomaga w lepszym zarządzaniu firmą i jest fundamentem efektywnej logistyki.

Pytanie 5

W magazynie znajduje się 7 800 sztuk konserw mięsnych zgodnie z zestawieniem w tabeli. Z której dostawy konserwy powinny być wydane jako pierwsze, jeżeli hurtownia stosuje metodę FEFO wydań magazynowych?

Stan magazynowy konserw mięsnych
DostawaTermin dostawyTermin ważnościJednostkowa
cena ewidencyjna
[zł/szt.]
Wielkość dostawy
[szt.]
1.20 maja 2019 r.25 marca 2021 r.1,602 400
2.27 maja 2019 r.06 września 2020 r.1,501 600
3.08 czerwca 2019 r.12 lipca 2020 r.1,551 800
4.15 czerwca 2019 r.31 stycznia 2021 r.1,652 000

A. Dostawy 3.
B. Dostawy 2.
C. Dostawy 4.
D. Dostawy 1.
Odpowiedź na to pytanie jest poprawna, ponieważ zgodnie z metodą FEFO (First Expired, First Out) pierwszeństwo w wydawaniu towarów mają te, które mają najbliższą datę ważności. Analizując przedstawione dostawy, dostawa nr 3 z datą ważności 12 lipca 2020 r. jest najwcześniejsza, co oznacza, że konserwy z tej dostawy powinny być wydane jako pierwsze, aby zminimalizować ryzyko przeterminowania towaru. W praktyce, stosowanie metody FEFO jest kluczowe w zarządzaniu zapasami, szczególnie w branży spożywczej, gdzie daty ważności mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywności. Zastosowanie FEFO zmniejsza straty związane z przeterminowaniem, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania jakością i efektywnością operacyjną. W firmach starających się o certyfikacje jakości, jak ISO 22000, przestrzeganie metod takich jak FEFO jest niezbędne do utrzymania zgodności z wymaganiami systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności.

Pytanie 6

Jak długo potrwa proces rozładunku pojazdu, który przywiózł do magazynu 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł), jeżeli cykl pracy wózka widłowego, polegający na pobraniu 1 pjł z pojazdu, przetransportowaniu go do strefy składowania i powrocie do pojazdu, trwa 2,5 minuty?

A. 1 godzinę 15 minut
B. 2 godziny 05 minut
C. 2 godziny 45 minut
D. 1 godzinę 25 minut
Widzę, że wybrałeś 1 godzinę 25 minut, czyli 85 minut. To właściwa odpowiedź! Żeby obliczyć, ile czasu zajmie rozładunek 34 palet, trzeba pomnożyć czas jednego cyklu, który wynosi 2,5 minuty, przez 34. Czyli 34 palety razy 2,5 min = 85 minut, co daje właśnie 1 godzinę i 25 minut. W realnym świecie, dobrze zorganizowany rozładunek ma duże znaczenie, bo wpływa na to, jak szybko wszystko w magazynie działa. Powinieneś również pamiętać, że wózki widłowe trzeba używać efektywnie, a szybkie załadunki i rozładunki to klucz. Szkolenie operatorów jest mega ważne, bo to wpływa na czas cyklu i bezpieczeństwo. No i ważna jest też dobra organizacja strefy składowania, bo odpowiednie ułożenie towarów może naprawdę przyspieszyć wszystko.

Pytanie 7

Aby zabezpieczyć realizację wymagań procesu dystrybucji związanych z zarządzaniem przepływem towarów, wykorzystuje się system informatyczny

A. DRP
B. ERP
C. WMS
D. MRP
Odpowiedzi ERP, MRP i WMS, choć związane z zarządzaniem procesami w przedsiębiorstwie, nie są odpowiednie w kontekście obsługi przepływu towarów w dystrybucji. System ERP (Enterprise Resource Planning) skupia się na integracji wszystkich funkcji biznesowych w jednej platformie, ale nie jest dedykowany tylko do zarządzania dystrybucją. Jego szeroki zasięg sprawia, że może być użyteczny w różnych obszarach, jednak brak mu specjalizacji w zakresie planowania potrzeb dystrybucyjnych. MRP (Material Requirements Planning) z kolei koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych w produkcji, a nie na zarządzaniu logistyką i dystrybucją. Jest to system używany głównie w kontekście produkcyjnym, a jego głównym celem jest zapewnienie dostępności odpowiednich materiałów w odpowiednim czasie, co nie obejmuje bezpośrednio procesów dystrybucyjnych. WMS (Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem, który wspiera operacje wewnętrzne w magazynach, ale nie zajmuje się kompleksowym planowaniem zapotrzebowania na poziomie dystrybucji. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi mogą wynikać z braku zrozumienia różnic między tymi systemami oraz ich funkcjami w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. Kluczowe jest zrozumienie, że DRP to narzędzie dedykowane właśnie do planowania wymagań dystrybucyjnych, co czyni je niezbędnym w efektywnym zarządzaniu przepływem towarów.

Pytanie 8

Wśród 30 dostaw przedsiębiorstwa zrealizowanych 3.12.2012 roku, 5 było niewłaściwych, a 2 dostawy dotarły po terminie ustalonym w umowie. Jaki był wskaźnik niezawodności dostaw (w %)?

A. 23%
B. 83%
C. 76%
D. 57%
Podczas analizy wskaźnika niezawodności dostaw niezwykle istotne jest zrozumienie, że każda dostawa ma swoją specyfikę, a błędne wyliczenia mogą wynikać z nieprawidłowego podejścia do klasyfikacji dostaw. Liczba dostaw, które były niekompletne oraz tych dostarczonych po terminie, może prowadzić do mylnego oszacowania. Na przykład, przyjęcie, że wskaźnik niezawodności wynosi 23% może być wynikiem złego zrozumienia, w jaki sposób powinny być obliczane dostawy zrealizowane zgodnie z umową. Jest to znacznie poniżej normy branżowej, która najczęściej oczekuje, że wskaźnik niezawodności powinien oscylować wokół 85% dla efektywnych systemów logistycznych. Z kolei obliczenie 57% może sugerować błędne uwzględnienie niekompletnych dostaw lub zrealizowanie dostaw, które były opóźnione. Zrozumienie istoty niezawodności dostaw polega na precyzyjnym klasyfikowaniu, które z dostaw były rzeczywiście zrealizowane w terminie i w całości. Normy ISO oraz inne standardy branżowe podkreślają znaczenie dostosowania wskaźników efektywności do specyfiki branży i firmy, co umożliwia prawidłową interpretację wyników. Dlatego też kluczowe jest, aby nie tylko znać wzór, ale również umieć prawidłowo identyfikować elementy składowe wskaźnika, co wpływa na dalsze decyzje operacyjne oraz strategię zarządzania dostawami.

Pytanie 9

System informatyczny wykorzystywany w centrum logistycznym do wspierania zarządzania relacjami z klientem, jest określany skrótem

A. WHS
B. EDI
C. CRM
D. ERP
CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientem, jest kluczowym systemem informatycznym w centrach logistycznych, który wspiera procesy związane z interakcjami i relacjami z klientami. Systemy CRM umożliwiają zbieranie, analizowanie i zarządzanie danymi o klientach, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do ich potrzeb. Dzięki takim rozwiązaniom, centra logistyczne mogą efektywniej organizować swoje działania, budować lojalność klientów oraz poprawiać jakość obsługi. Przykładem zastosowania CRM w logistyce jest automatyzacja procesów sprzedaży, co znacząco przyspiesza czas reakcji na zapytania ofertowe czy zamówienia. Dodatkowo, systemy te często integrują się z innymi narzędziami, takimi jak ERP, co pozwala na pełniejszy obraz operacji i lepsze prognozowanie popytu. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, efektywne wykorzystanie CRM prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 10

Firma określiła zapas łożysk na poziomie 1 000 sztuk. Aktualny stan magazynowy łożysk wynosi 1 840 sztuk, a dzienne zużycie to 280 sztuk. Po jakim czasie firma powinna złożyć zamówienie na łożyska?

A. Za 6 dni
B. Za 5 dni
C. Za 3 dni
D. Za 10 dni
Poprawna odpowiedź to 3 dni, ponieważ przedsiębiorstwo posiada 1 840 sztuk łożysk, a zapas informacyjny wynosi 1 000 sztuk. Różnica, która pokazuje nadwyżkę, to 1 840 - 1 000 = 840 sztuk. Dzienne zużycie łożysk wynosi 280 sztuk, co oznacza, że 840 sztuk wystarczy na 840 / 280 = 3 dni. W praktyce, przedsiębiorstwa często ustalają zapasy informacyjne, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi opóźnieniami w dostawach lub wzrostem popytu. Uwzględnienie zapasu informacyjnego w obliczeniach pozwala na efektywniejsze zarządzanie stanami magazynowymi i minimalizację ryzyka przestojów w produkcji. Standardem w branży jest stosowanie odpowiednich wskaźników i prognoz, które pomagają w ustalaniu optymalnych poziomów zapasów, co ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju i stabilności przedsiębiorstwa.

Pytanie 11

Złożone operacje logistyczne wymagają przeprowadzenia analizy strategicznej dotyczącej transportu. Na podstawie uzyskanych danych podejmowane są decyzje?

A. just in time
B. publicity
C. make or buy
D. public relations
Odpowiedź 'make or buy' to taka ważna decyzja w logistyce, która mówi o tym, czy lepiej produkować coś samodzielnie, czy kupić to z zewnątrz. To naprawdę kluczowa sprawa, bo ma wpływ na koszty, jakość i czas dostaw. Weźmy na przykład producenta elektroniki, który staje przed wyborem – robić komponenty samemu, co wiąże się z wydatkami na technologię i ludzi, czy może lepiej zlecić to innym firmom, co może obniżyć koszty, ale niesie ryzyko z jakością i terminami. Firmy często robią analizy SWOT i sprawdzają koszty, żeby podejmować dobre decyzje. Warto też, żeby regularnie przeglądały swoje strategie 'make or buy', bo warunki rynkowe i technologia ciągle się zmieniają, a to ważne, żeby być na bieżąco w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 12

Dokument wysyłkowy "Routing order" jest przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu zrealizowania wysyłki towaru importowanego, przy czym odpowiedzialność za transport spoczywa na kupującym. Ta zasada odnosi się do formuły handlowej oznaczonej skrótem

A. XYZ
B. DES
C. ABC
D. EXW
Odpowiedź EXW (Ex Works) jest jak najbardziej na miejscu. To znaczy, że sprzedawca ma za zadanie oddać towar w swoim miejscu, na przykład w fabryce czy magazynie, a kupujący wtedy bierze na siebie transport, łącznie z wszystkimi sprawami związanymi z eksportem, jak odprawa celna. W kontekście dokumentu 'Routing order', sprzedawca kieruje info do eksportera, kto ma zająć się transportem, co jest istotne w tym modelu handlowym. Przykład? Wyobraź sobie, że producent w Polsce sprzedaje maszyny do Niemiec. Producent ma gotowe maszyny do odbioru, a niemiecka firma organizuje transport, co daje jej większą kontrolę nad logistyką i kosztami. EXW jest zgodne z Incoterms, więc wszystko trzyma się kupy w międzynarodowym handlu.

Pytanie 13

W celu zintegrowanego planowania zasobów produkcyjnych w zakładzie produkcyjnym wykorzystuje się system informatyczny

A. DRP II
B. MRP II
C. MRP
D. DRP
Systemy DRP (Distribution Requirements Planning) oraz DRP II koncentrują się na zarządzaniu łańcuchem dostaw, w szczególności na planowaniu potrzeb w zakresie dystrybucji i zarządzaniu zapasami w sieci dystrybucji. Chociaż te systemy odgrywają ważną rolę w zapewnieniu, że towary są dostępne w odpowiednich miejscach i czasie, nie są one projektowane do kompleksowego planowania zasobów wytwórczych, jak ma to miejsce w przypadku MRP II. DRP skupia się na transferze dóbr pomiędzy różnymi lokalizacjami, a jego zastosowanie jest typowe dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją, a nie bezpośrednio produkcją. MRP (Material Requirements Planning) jest wcześniejszą wersją systemu MRP II i, choć również użyteczny w planowaniu potrzeb materiałowych, nie obejmuje w pełni aspektów zarządzania całymi zasobami wytwórczymi. Dlatego stosowanie DRP lub MRP w kontekście planowania zasobów wytwórczych może prowadzić do nieefektywności i braku synchronizacji pomiędzy produkcją a dystrybucją. Zrozumienie różnicy między tymi systemami jest kluczowe dla prawidłowego wdrażania narzędzi informatycznych w przedsiębiorstwie.

Pytanie 14

System HRM (Human Resource Management) obejmuje między innymi

A. zbieranie i analizowanie danych o klientach oraz opracowywanie odpowiednich ofert.
B. działania związane z rekrutacją i selekcją pracowników do zatrudnienia w firmie.
C. prognozowanie potrzeb materiałowych oraz planowanie zdolności w produkcji.
D. zarządzanie finansami oraz ich planowanie w firmie.
System HRM (Human Resource Management) koncentruje się na efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji, a kluczowym elementem tego systemu są działania związane z procesem rekrutacji i selekcji kandydatów do zatrudnienia. Rekrutacja to kompleksowy proces, który obejmuje identyfikację potrzeb kadrowych, tworzenie profili stanowisk, poszukiwanie potencjalnych kandydatów, przeprowadzanie wywiadów oraz ocenianie umiejętności i dopasowania do kultury organizacyjnej. Dobre praktyki w rekrutacji, takie jak zastosowanie systemów ATS (Applicant Tracking Systems), pozwalają na efektywne gromadzenie aplikacji oraz automatyzację procesów selekcji. Przykładem wdrożenia takich systemów mogą być firmy wykorzystujące algorytmy do analizy CV, co przyspiesza proces wyboru odpowiednich kandydatów. Współczesne podejście do HRM, zgodne z najlepszymi standardami, uwzględnia również wykorzystanie danych analitycznych w celu oceny efektywności procesów rekrutacyjnych oraz optymalizacji doświadczeń kandydatów. Dzięki temu organizacje mogą nie tylko przyciągać talenty, ale także zwiększać zaangażowanie i satysfakcję pracowników, co przekłada się na ich lojalność i efektywność w pracy.

Pytanie 15

Zespół jednostek handlowych, stworzony w celu magazynowania, przewozu oraz dla identyfikacji i monitorowania w łańcuchu dostaw, to jednostka

A. logistyczna
B. handlowa
C. produkcyjna
D. ładunkowa
Odpowiedź "logistyczna" jest prawidłowa, ponieważ termin ten odnosi się do procesów związanych z przechowywaniem, transportem i zarządzaniem przepływem towarów w łańcuchu dostaw. Jednostka logistyczna, nazywana również jednostką ładunkową, jest kluczowym elementem w logistyce, umożliwiającym efektywne zarządzanie towarami na różnych etapach dostawy. Przykłady jednostek logistycznych to palety, kontenery czy paczki, które są używane do grupowania produktów, co pozwala na ich łatwiejszą identyfikację oraz śledzenie w trakcie transportu. W praktyce, zastosowanie jednostek logistycznych zgodnie z normami, takimi jak ISO 9001, pozwala na zwiększenie efektywności operacji logistycznych oraz minimalizację ryzyka błędów w dostawach. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, umiejętność identyfikacji i wykorzystania jednostek logistycznych jest niezbędna dla zapewnienia transparentności i efektywności w procesach dostawczych, co jest kluczowe dla zadowolenia klientów oraz optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 16

Określ na podstawie tabeli maksymalny czas przechowywania mrożonej marchwi w temperaturze -18°C.

ProduktMaksymalny czas przechowywania w miesiącach
w temperaturze
-24°C
w temperaturze
-18°C
w temperaturze
-12°C
Brukselka24156
Kalafiory24124
Marchew241810

A. 18 miesięcy
B. 10 miesięcy
C. 15 miesięcy
D. 24 miesiące
Odpowiedź 18 miesięcy jest jak najbardziej trafna. Zgodnie z zasadami przechowywania żywności, mrożona marchew powinna być przechowywana w temperaturze -18°C maksymalnie przez 18 miesięcy. Dlaczego to ważne? Bo w tej temperaturze wszystko się spowalnia – procesy degeneracyjne i rozwój bakterii. Dzięki temu marchew zachowuje swoją jakość i wartości odżywcze. W praktyce, warto dbać o te zasady, bo to nie tylko o bezpieczeństwo żywności chodzi, ale też o pieniądze – nikt nie chce wyrzucać zepsutych produktów. Pamiętaj, że po 18 miesiącach marchewka nadal może być jadalna, ale jej smak i wartości odżywcze mogą być już nie takie same. Dobrze jest także mieć na uwadze, żeby regularnie kontrolować daty ważności i stosować zasadę FIFO – to pomaga unikać strat.

Pytanie 17

Konwencja, która reguluje umowy dotyczące międzynarodowego transportu artykułów spożywczych szybko psujących się, nosi nazwę

A. ARD
B. AETR
C. ATP
D. ADR
Odpowiedzi wskazujące na ADR, AETR oraz ARD są błędne z powodu nieprecyzyjnego odniesienia do regulacji dotyczących transportu towarów. ADR (Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) koncentruje się na przewozie substancji niebezpiecznych, a nie na artykułach spożywczych, więc nie ma zastosowania w kontekście transportu żywności. AETR (Umowa europejska o pracy załóg pojazdów samochodowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy) reguluje czas pracy kierowców, a nie konkretne aspekty transportu żywności szybko psujących się. Podobnie ARD (Umowa dotycząca międzynarodowego transportu kolejowego towarów niebezpiecznych) dotyczy przewozu towarów w transporcie kolejowym, a nie artykułów spożywczych. Te odpowiedzi mogą mylić osoby zajmujące się transportem, które mogą nie zdawać sobie sprawy z różnicy w regulacjach dotyczących różnych typów towarów. Dlatego ważne jest zrozumienie, że ATP jest jedyną konwencją, która kompleksowo adresuje wymagania dotyczące transportu artykułów spożywczych szybko psujących się, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa konsumentów oraz jakości dostarczanych produktów. Właściwe zrozumienie regulacji i ich odpowiednie stosowanie w praktyce jest fundamentalne dla efektywności łańcucha dostaw w branży spożywczej.

Pytanie 18

Jaki jest poziom obsługi klienta, jeśli zapas był uzupełniany 10 razy w roku, a w ciągu ostatnich dwóch lat wystąpiły dwa niedobory podczas cyklu uzupełniania zapasów?

A. 90%
B. 95%
C. 99%
D. 80%
Wybór poziomu obsługi klienta na poziomie 80% może być wynikiem błędnego rozumienia cykli uzupełniania zapasu. Uwzględniając jedynie niedobory występujące w cyklu, można pomyśleć, że każdy niedobór skutkuje obniżeniem poziomu obsługi. Jednak w rzeczywistości, poziom obsługi liczy się w kontekście ogólnej liczby cykli, a nie tylko negatywnych zdarzeń. Z kolei odpowiedzi takie jak 99% i 95% również opierają się na błędnym zrozumieniu wskaźnika, ponieważ sugerują idealny poziom obsługi, który rzadko jest osiągalny w praktyce. W kontekście zarządzania zapasami, 100% poziom obsługi oznaczałby, że nigdy nie wystąpią braki, co jest mało realistyczne, zwłaszcza w dynamicznych środowiskach rynkowych, gdzie popyt i podaż mogą ulegać zmianom. Należy zrozumieć, że wystąpienie niedoborów w cyklu uzupełniania nie oznacza automatycznie, że poziom obsługi jest na poziomie 80%. Często w praktyce czołowe przedsiębiorstwa dążą do osiągnięcia poziomu obsługi na poziomie 90% i wyżej, co stawia ich w korzystnej pozycji na rynku. Aby obliczyć poziom obsługi, należy zawsze mieć na uwadze kontekst, w jakim działamy oraz realia branżowe, w których firma się znajduje.

Pytanie 19

Który z systemów informatycznych wykorzystywany jest do zarządzania relacjami z klientami?

A. MRPII
B. CAD
C. CRM
D. PMT
CRM, czyli Customer Relationship Management, to system informatyczny zaprojektowany do zarządzania interakcjami z klientami oraz analizowania danych dotyczących klientów. Jego głównym celem jest poprawa relacji z klientami, co przekłada się na zwiększenie ich satysfakcji oraz lojalności. Przykłady zastosowania CRM obejmują gromadzenie i analizowanie danych o zakupach klientów, co pozwala na dostosowywanie ofert do ich potrzeb oraz preferencji. Systemy te umożliwiają automatyzację procesów sprzedażowych, co zwiększa efektywność pracy zespołów sprzedażowych. Dobre praktyki w zakresie CRM obejmują segmentację klientów, co pozwala na lepsze targetowanie kampanii marketingowych oraz personalizację komunikacji. Standardy, takie jak CRM 2020, wskazują na znaczenie integracji z innymi systemami biznesowymi, co pozwala na uzyskanie kompleksowego obrazu klienta i wspiera wielokanałową komunikację. Integracja z platformami e-commerce oraz systemami ERP zwiększa wartość danych i ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 20

Przedsiębiorstwo montuje samochody osobowe z elementów dostarczanych przez podwykonawców zewnętrznych. Nie ma ono zapasów produkcji w toku ani ustalonych poziomów zapasów bezpieczeństwa. Posługując się danymi z poniższej tabeli ustal, ile silników powinno zamówić przedsiębiorstwo, aby zrealizować zamówienie na 250 samochodów osobowych.

Pozycja zapasówLiczba
w szt.
Ogumienie do samochodów1200
Układy hamulcowe do samochodów250
Gotowe samochody150
Silniki samochodowe17

A. 17 szt.
B. 83 szt.
C. 100 szt.
D. 233 szt.
W przypadku innej odpowiedzi, problem to brak zrozumienia, jak dostępne zasoby przełożone są na potrzeby produkcyjne. Jeśli wybierzesz 100 sztuk, to zapominasz, że firma ma już 17 silników, co zmniejsza liczbę potrzebnych zamówień. To może prowadzić do zamówienia za dużo, a to generuje dodatkowe koszty i może spowodować przestoje w produkcji, bo gdzie to wszystko pomieścić? Wybierając 17 sztuk, zupełnie pomijasz fakt, że potrzebujesz jeszcze silników, żeby wyprodukować te samochody, co może opóźnić realizację zamówienia. Z kolei odpowiedź 233 sztuki pokazuje, że zupełnie nie rozumiesz, ile tak naprawdę potrzebujesz, a to jest sprzeczne z tym, co powinno być w efektywnym zarządzaniu zapasami. Musisz analizować dostępność zasobów i na bieżąco przeliczać potrzeby, bez tego ciężko o dobrą produkcję.

Pytanie 21

Powierzenie na stałe zewnętrznej firmie realizacji procesów produkcyjnych lub usługowych, które wcześniej były realizowane w ramach własnego przedsiębiorstwa, określa się mianem

A. spedycją
B. outsourcingiem
C. controllingiem
D. akredytywą
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące podstawowych pojęć związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Controlling, jako technika zarządzania, koncentruje się na monitorowaniu oraz analizie kosztów i wydajności operacyjnej, co ma na celu poprawę efektywności wewnętrznych procesów. Nie jest to jednak proces zlecania zewnętrznym podmiotom wykonania usług czy produkcji. Akredytywa to instrument płatniczy, który zapewnia bezpieczeństwo transakcji handlowych, ale nie ma związku z outsourcingiem, który dotyczy zlecania zadań. Spedycja odnosi się do organizacji transportu towarów, co również nie wpisuje się w ideę delegowania produkcji czy usług do innych firm. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie outsourcingu z każdą formą współpracy z zewnętrznymi podmiotami, co prowadzi do mylnego rozumienia jego znaczenia. Outsourcing to nie tylko zlecanie, ale także strategiczne podejście do zarządzania zasobami, które pozwala na redukcję kosztów i zwiększenie efektywności, dlatego odpowiednie zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla efektywnego zarządzania organizacją.

Pytanie 22

Transport środkami, które są zarejestrowane poza granicami naszego kraju, realizowany przez firmy świadczące usługi transportowe na naszym terenie określamy jako przewóz

A. kabotażowy
B. krajowy
C. wahadłowy
D. systematyczny
Przewóz kabotażowy to taki transport, gdzie towary przemieszczają się w obrębie jednego kraju, ale używamy do tego pojazdów zarejestrowanych w innym. Jak dla mnie, to super sprawa, bo Unia Europejska ułatwia przepływ towarów dzięki tym regulacjom. Wyobraź sobie, że firma transportowa z Niemiec przewozi coś z Warszawy do Krakowa, używając samochodu zarejestrowanego w Niemczech. Dzięki temu konkurencja na rynku przewozów rośnie, bo zagraniczne firmy mogą działać lokalnie. Ważne jest jednak, żeby przewoźnicy przestrzegali lokalnych przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz transportu. W sumie, kabotaż to istotny element strategii wielu firm, bo daje możliwość zarządzania flotą w bardziej elastyczny sposób i zmniejsza koszty dostaw.

Pytanie 23

Korzyści wynikające z ekonomii skali zakupów są uzyskiwane przez

A. sprzedaż wyłącznie dużych partii towarów
B. realizację ilościowo większych zakupów
C. udzielanie rabatów klientom
D. modyfikację warunków płatności dla klientów
Dokonanie ilościowo większych zakupów pozwala na osiągnięcie korzyści skali, co jest kluczowym elementem strategii zakupowej w wielu firmach. Kiedy przedsiębiorstwo dokonuje większych zakupów, ma możliwość negocjowania korzystniejszych warunków z dostawcami, takich jak niższe ceny jednostkowe czy lepsze warunki płatności. Przykładem może być sieć supermarketów, która zakupując towary w dużych ilościach, potrafi obniżyć koszty zakupu, co przekłada się na większą konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, korzyści skali mogą prowadzić do obniżenia kosztów logistycznych, ponieważ większe zamówienia zmniejszają jednostkowe koszty transportu. W praktyce, wiele firm stosuje podejście Just-in-Time (JIT), które optymalizuje procesy zakupowe, ale również wymaga odpowiednich ilości zamówień, aby maksymalizować korzyści płynące z ekonomicznej skali. W kontekście dobrych praktyk branżowych, efektywne planowanie zakupów i analiza potrzeb zakupowych są kluczowe dla osiągnięcia tych korzyści.

Pytanie 24

Nieprzeprowadzanie monitoringu temperatury podczas przechowywania nadtlenków organicznych stwarza ryzyko

A. zmiany ich zabarwienia i konsystencji
B. utlenienia się nadtlenków organicznych
C. rozpuszczenia się nadtlenków i wsiąknięcia w podłoże
D. wydzielenie się ciepła prowadzącego do wybuchu
Wydaje się, że niektórzy mogą błędnie uważać, że utlenienie się nadtlenków organicznych byłoby głównym problemem wynikającym z braku monitorowania temperatury. Chociaż utlenienie jest procesem, który może być niebezpieczny, to w przypadku nadtlenków organicznych ich stabilność jest znacznie bardziej uzależniona od warunków temperaturowych. W skrajnych warunkach nadtlenki mogą ulegać rozkładowi, co prowadzi do wydzielenia się gazów i ciepła, a niekoniecznie do utlenienia. Kolejna koncepcja, że nadtlenki mogą się po prostu rozpuścić i wsiąknąć w podłoże, nie uwzględnia ich chemicznych właściwości. Nadtlenki organiczne mają tendencję do pozostawania w stanie stałym lub cieczy przy odpowiednich warunkach, a ich rozpuszczanie w podłożu nie prowadzi do zmniejszenia ryzyka związanego z ich przechowywaniem. Zmiana zabarwienia i konsystencji również nie jest głównym zagrożeniem, ponieważ te cechy nie są bezpośrednio związane z ich bezpieczeństwem, a bardziej z ich właściwościami fizykochemicznymi. Takie błędne rozumienia mogą prowadzić do zbagatelizowania realnych zagrożeń, jakie niosą ze sobą te substancje, co jest szczególnie niebezpieczne w kontekście przechowywania substancji chemicznych w zakładach przemysłowych.

Pytanie 25

Zakład wytwarzający elementy do samochodów osobowych organizuje transport części zamiennych do różnych hurtowni na podstawie indywidualnych zamówień, na terenie Polski w systemie

A. promienistym
B. zbiorczym
C. sztafetowym
D. obwodowym
Wybór odpowiedzi sztafetowym, obwodowym lub zbiorczym wskazuje na nieporozumienie w zakresie metodologii logistyki dostaw. Sztafetowy system dostaw polega na realizacji transportów w określonym porządku, gdzie każdy przystanek wymaga wykonania dostawy przed przejściem do następnego. Taki model jest mniej elastyczny i bardziej czasochłonny, co czyni go nieodpowiednim w kontekście fabryki produkującej części do samochodów, gdzie kluczowe są szybkość i efektywność. Obwodowy model dostaw zakłada trasę, która okrąża centralny punkt dostaw, co może prowadzić do wydłużenia czasów transportu, zwłaszcza gdy wiele hurtowni znajduje się blisko siebie. Z kolei zbiorczy system dostaw, w którym produkty są transportowane w większych partiach do jednego punktu zbiorczego, może nie być optymalny w przypadku indywidualnych zamówień, gdzie klienci oczekują szybkiej realizacji. Te podejścia mogą prowadzić do typowych błędów, takich jak nadmierne koszty transportu, opóźnienia w dostawach oraz niska elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Współczesna logistyka kładzie duży nacisk na elastyczność oraz dostosowanie systemu dostaw do specyficznych potrzeb klientów, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Który układ technologiczny magazynu i z wykorzystaniem której technologii składowania jest przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Układ workowy ze składowaniem blokowym.
B. Układ workowy ze składowaniem rzędowym.
C. Układ przelotowy ze składowaniem rzędowym.
D. Układ przelotowy ze składowaniem blokowym.
Wybór układów magazynowych i technologii składowania jest kluczowy dla efektywności operacyjnej w logistyce. W przypadku układu workowego ze składowaniem rzędowym, mamy do czynienia z organizacją, w której towary są składowane w rzędach, co zapewnia dostęp do wszystkich ich stron. To podejście, chociaż przydatne w pewnych sytuacjach, nie jest zgodne z opisanym układem na rysunku, który zakłada składowanie blokowe. Układ przelotowy ze składowaniem blokowym również nie jest poprawny, gdyż w takiej konfiguracji towary powinny mieć dostęp z kilku stron, co zmniejsza efektywność wykorzystania przestrzeni. Ponadto, w układzie przelotowym towary są rotowane, co nie ma miejsca w przypadku składowania blokowego, gdzie towary są składowane w jednym bloku. Typowym błędem jest również mylenie pojęć związanych z dostępem do towarów i ich rozmieszczeniem w magazynie. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych, co w konsekwencji prowadzi do oszczędności kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej. Poznanie różnic pomiędzy tymi układami pozwala na lepsze dobieranie rozwiązań do specyfiki działalności oraz wymagań operacyjnych magazynu.

Pytanie 27

W metodzie MRP, ilość wymaganych materiałów ustalana jest na podstawie

A. potrzeb brutto, struktury produktu oraz bieżącego stanu zapasów dostępnych.
B. potrzeb netto, zapasów w magazynie, w transporcie oraz zapasów zarezerwowanych.
C. potrzeb brutto, planu produkcji oraz aktualnych zasobów dostępnych.
D. potrzeb netto, struktury asortymentowej oraz wymaganych zapasów zabezpieczających.
Odpowiedź wskazująca na potrzebę brutto, strukturę wyrobu oraz aktualny stan zapasów dysponowanych jest prawidłowa, ponieważ w metodzie MRP (Material Requirements Planning) kluczowe jest zrozumienie, jakie surowce i materiały są niezbędne do zrealizowania planu produkcji. Potrzeby brutto to całkowite zapotrzebowanie na materiały, które uwzględnia zarówno zamówienia klientów, jak i prognozowane zapotrzebowanie. Struktura wyrobu z kolei pozwala na zrozumienie, jakie komponenty są potrzebne do wytworzenia danego produktu końcowego. Aktualny stan zapasów dysponowanych jest istotny, ponieważ umożliwia ocenę, ile materiałów już posiadamy, co jest niezbędne do określenia, ile dodatkowych zasobów należy zamówić. W praktyce, ta wiedza pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych, redukcję kosztów magazynowania i efektywniejsze zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładowo, przedsiębiorstwo, które stosuje MRP, może w odpowiednim czasie zrealizować zamówienia, unikając opóźnień i nadwyżek materiałowych. W branży produkcyjnej jest to kluczowe dla zachowania konkurencyjności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 28

Do jakich kosztów przypisuje się wydatki na utrzymanie magazynu?

A. nakładów pośrednich
B. kosztów pośrednich
C. nakładów bezpośrednich
D. kosztów bezpośrednich
Koszty pośrednie są często mylone z kosztami bezpośrednimi, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Koszty bezpośrednie to wydatki, które można bezpośrednio przypisać do wytworzenia konkretnego produktu lub usługi, takie jak materiały czy robocizna, które są bezpośrednio związane z procesem produkcji. Z kolei nakłady pośrednie, w tym koszty magazynowania, są bardziej skomplikowaną kategorią, ponieważ dotyczą szerokiego zakresu działań wspierających produkcję, ale nie są bezpośrednio związane z konkretnym produktem. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia rachunkowości i analizy kosztów. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie koszty związane z działalnością magazynową powinny być traktowane jako bezpośrednie, co ignoruje ich funkcję w szerszym kontekście organizacyjnym. Przykładowo, przedsiębiorstwo, które nieprawidłowo zaklasyfikuje swoje koszty magazynowe jako bezpośrednie, może zniekształcić swoje analizy rentowności i podejmować niewłaściwe decyzje dotyczące alokacji zasobów. Właściwa klasyfikacja kosztów nie tylko wspiera lepsze zrozumienie sytuacji finansowej firmy, ale również umożliwia skuteczniejsze planowanie i podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 29

Dokument generowany w związku z przekazaniem materiałów do użytku wewnętrznego w przedsiębiorstwie to

A. Zw
B. Pw
C. Mm
D. Rw
Dokumentem wystawianym w związku z wydaniem materiałów do zużycia wewnątrz przedsiębiorstwa jest Rw, czyli raport wewnętrzny, który służy do rejestracji wydania materiałów oraz towarów na potrzeby własne firmy. Rw jest kluczowym elementem w obiegu dokumentów magazynowych, ponieważ pozwala na prawidłowe zarządzanie stanami magazynowymi oraz kontrolowanie procesów produkcyjnych i operacyjnych. Na przykład, w przypadku zakupu surowców do produkcji, Rw dokumentuje, jakie materiały zostały wykorzystane, co z kolei umożliwia ścisłe monitorowanie poziomów zapasów. Zastosowanie Rw jest zgodne z wytycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz standardami rachunkowości, które nakładają obowiązek ewidencji każdej operacji magazynowej. Dzięki Rw przedsiębiorstwa mogą także sporządzać raporty na temat zużycia materiałów, co jest przydatne przy planowaniu budżetu i optymalizacji procesów.

Pytanie 30

Który dokument jest niezbędny do dokonania przyjęcia towaru do magazynu?

A. Dokument rozchodu wewnętrznego (RW)
B. Dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ)
C. Dokument przyjęcia wewnętrznego (PW)
D. Dokument rozchodu zewnętrznego (WZ)
Dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ) jest kluczowym dokumentem w procesie obsługi magazynowej, szczególnie przy przyjęciach towarów z zewnątrz. Stanowi on potwierdzenie odbioru towaru, a także dokumentuje jego ilość, stan oraz ewentualne uwagi dotyczące jakości. Taki dokument jest niezbędny, aby formalnie zakończyć proces przyjęcia towaru i przekazać go do dalszego przechowywania w magazynie. W praktyce, PZ pełni też rolę zabezpieczenia interesów obu stron - dostawcy i odbiorcy, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące dostawy, takie jak daty, dane dostawcy, odbiorcy oraz szczegóły dotyczące samego towaru. Dzięki standardom branżowym, dokument PZ ułatwia kontrolę przepływu towarów, umożliwia ich identyfikację, a także przyczynia się do minimalizacji błędów oraz nadużyć w procesach magazynowych. Warto dodać, że w wielu firmach wdrożone są systemy ERP, które pozwalają na elektroniczne generowanie i zarządzanie dokumentami PZ, co znacznie usprawnia operacje logistyczne oraz zwiększa dokładność danych w systemie.

Pytanie 31

Oblicz czas przejazdu ciężarówki na trasie 270 km, poruszającej się z przeciętną prędkością 60 km/h. Czas trwania dodatkowych czynności, takich jak postoje na sygnalizacji, wynosi dodatkowo 20% całkowitego czasu przejazdu?

A. 4h i 24 min
B. 5h i 20 min
C. 6h i 20 min
D. 5h i 24 min
Kiedy ktoś zaznacza odpowiedzi, które nie są zgodne z poprawnym czasem przejazdu, często można zauważyć, że popełnione są różne błędy w obliczeniach. Czasami ludzie myślą, że czas to tylko to, co spędzają na jeździe, a zapominają o przystankach. A ten dodatkowy czas, 20% na postój, to jednak ważna sprawa. Wiele osób może nie pomyśleć o tym. W praktyce, jak się liczy czas przejazdu, potrzebna jest nie tylko znajomość wzorów, ale też umiejętność rozumienia sytuacji. Często się zdarza, że ktoś źle odczytuje dane z pytania albo myli jednostki czasu, co prowadzi do pomyłek. Takie błędne obliczenia mogą skutkować tym, że ktoś pomyśli, że czas przejazdu to np. 6 godzin i 20 minut, co jest zdecydowanie za dużo. Ważne jest, żeby zwrócić uwagę na to, jak istotne jest planowanie tras i zrozumienie, jak postój wpływa na czas podróży, bo to kluczowe w transporcie. Dzięki temu da się lepiej organizować trasy i zarządzać czasem pracy kierowców.

Pytanie 32

Określenie harmonogramu zakupu materiałów wymaga regularnej analizy i kontroli zamówień z powodu

A. kosztów ich wykonania.
B. ceny usług.
C. podatku dochodowego.
D. kursów walut.
Analiza zakupu materiałów często prowadzi do mylnych interpretacji roli różnych czynników ekonomicznych. Na przykład, wybór odpowiedzi dotyczącej ceny usług nie jest wystarczający, ponieważ cena to tylko jedna z wielu zmiennych wpływających na całkowity koszt realizacji zamówienia. Często przedsiębiorcy koncentrują się na najniższej cenie, zapominając o dodatkowych kosztach związanych z jakością usług, co może prowadzić do nieefektywności. Podobnie, opcja podatek dochodowy nie ma bezpośredniego związku z harmonogramem zakupu materiałów, ponieważ obliczenia dotyczące podatku są zwykle wykonywane na poziomie finansowym, a nie operacyjnym. Z kolei kursy walut mogą wpływać na zagraniczne zakupy, ale nie są kluczowym czynnikiem w lokalnych zamówieniach. Zrozumienie, że harmonogram zakupów musi uwzględniać kompleksową ocenę kosztów realizacji, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania. Niezrozumienie tych interakcji prowadzi do typowych błędów w podejmowaniu decyzji, które mogą skutkować nieoptymalnymi wynikami finansowymi i operacyjnymi.

Pytanie 33

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4,80 zł/km
B. 4.00 zł/km
C. 4,20 zł/km
D. 4,40 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.

Pytanie 34

Na którym rysunku przedstawiono urządzenie odczytujące kody kreskowe?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Urządzenie odczytujące kody kreskowe, które znajduje się na rysunku oznaczonym literą C, jest kluczowym elementem w procesach automatyzacji oraz zarządzania zapasami. Skanery kodów kreskowych są stosowane w różnych branżach, w tym w handlu detalicznym, logistyce oraz magazynowaniu, umożliwiając szybkie i dokładne skanowanie produktów. Skanery te działają na zasadzie odczytu wzorów czarnych i białych pasków na etykietach kodów kreskowych, co pozwala na identyfikację produktów oraz automatyczne przesyłanie danych do systemów zarządzania. Zastosowanie tych urządzeń znacznie zwiększa wydajność pracy, minimalizuje błędy ludzkie oraz przyspiesza procesy sprzedażowe. Zgodnie z normami branżowymi, skanery kodów kreskowych powinny być regularnie kalibrowane i serwisowane, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i precyzyjność odczytów. Wiedza na temat funkcjonowania i zastosowania tych urządzeń jest niezbędna dla profesjonalistów w obszarze logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 35

Przedsiębiorstwo spedycyjne zleciło obsługę ładunku w porcie kontenerowym i załadunek na statek. Ładunkiem jest drobnica zjednostkowana w postaci 11 palet i masie 11 t. W zakres usługi wchodzi: rozładunek z wagonów kolejowych, konsolidacja ładunku w kontenerze oraz załadunek na statek. Oblicz koszt usługi.

Wykonywane czynnościStawki
Przeładunek w relacji środek transportu lądowego – magazynUSD 8,00/t
Napełnianie kontenerów drobnicąUSD 10,00/t
Przeładunek pośredni kontenerów w relacji plac składowy – burta statkuUSD 56,00/20' kont.

A. 254 USD
B. 256 USD
C. 260 USD
D. 280 USD
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnej analizy poszczególnych elementów kosztowych związanych z obsługą ładunku. Na przykład, odpowiedzi takie jak 256 USD, 260 USD czy 280 USD często są efektem zbyt ogólnego podejścia do kalkulacji kosztów. Niezrozumienie, jakie konkretne opłaty są związane z rozładunkiem, konsolidacją i załadunkiem, prowadzi do pominięcia kluczowych czynników wpływających na finalny koszt usługi. Często błędne podejście opiera się na nadmiernym uogólnieniu lub niepoprawnym założeniu, że wszystkie usługi są wyceniane według jednolitych stawek, co nie jest zgodne z rzeczywistością branżową. Różnice w kosztach mogą wynikać z wielu czynników, takich jak lokalizacja, rodzaj ładunku czy specyfika operacji portowych. Dodatkowo, nieuwzględnienie wszystkich etapy procesu, takich jak dodatkowe opłaty za przeładunek czy czasochłonność operacji, może znacząco wpłynąć na błędne wyliczenia. Aby unikać takich pomyłek, należy stosować dokładne metodologie kalkulacji kosztów oraz analizować każdą czynność osobno, co jest standardem w branży. Zrozumienie i zastosowanie tych zasad jest kluczowe dla uzyskania prawidłowych wyników w obliczeniach kosztów usług spedycyjnych.

Pytanie 36

Jakie są negatywne aspekty transportu drogowego?

A. bardzo korzystna oferta czasowa transportu
B. szkodliwy wpływ na środowisko naturalne
C. najlepsza dostępność przestrzenna transportu
D. wykorzystanie przewozów "door-to-door"
Dobra robota z wyborem tej odpowiedzi! Transport samochodowy rzeczywiście ma niezły wpływ na nasze środowisko. Tak naprawdę to jeden z głównych winowajców, jeśli chodzi o emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza. Samochody, zarówno osobowe, jak i ciężarowe, emitują spore ilości CO2 oraz inne szkodliwe substancje, co przyczynia się do zmiany klimatu i problemów zdrowotnych. Na przykład w USA transport drogowy odpowiada za około 29% wszystkich gazów cieplarnianych. Jest to nieco niepokojące. Hałas, jaki generują pojazdy, również nie sprzyja komfortowi życia w miastach. Dlatego warto myśleć o alternatywkach, jak transport kolejowy czy jazda na rowerze, które są znacznie lepsze dla naszej planety. Normy emisji, jak te Euro 6, oraz rozwój elektryków to kroki w dobrą stronę, ale ciągle trzeba nad tym pracować.

Pytanie 37

Uzupełnianie zasobów firmy w taki sposób, aby były one dostępne w procesie produkcyjnym w momencie, gdy stają się niezbędne na poszczególnych stanowiskach roboczych, umożliwia moduł systemu informatycznego

A. DRP
B. MRP
C. CRP
D. CRM
DRP, czyli Distribution Requirements Planning, koncentruje się na zarządzaniu zapasami i planowaniu potrzeb w zakresie dystrybucji, a nie na procesach wytwórczych. Jego zadaniem jest ustalenie, jakie ilości produktów należy dostarczyć do poszczególnych punktów sprzedaży, co sprawia, że nie jest bezpośrednio związane z zapewnieniem materiałów w procesie produkcji. CRP, czyli Capacity Requirements Planning, jest narzędziem służącym do oceny i planowania zdolności produkcyjnych, ale również nie dotyczy bezpośrednio zarządzania zapasami. Systemy CRP analizują, czy dostępne zasoby produkcyjne są wystarczające, aby zrealizować zaplanowaną produkcję. Natomiast CRM, czyli Customer Relationship Management, to system zarządzania relacjami z klientami, który skupia się na interakcjach z klientami i zarządzaniu danymi o nich, co również nie ma związku z procesem zarządzania zapasami w produkcji. Typowym błędem myślowym jest mylenie ról tych systemów w ramach szerokiego zarządzania operacyjnego. Należy zrozumieć, że każdy z tych systemów pełni inną funkcję w organizacji i ich niezrozumienie może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami i planowania produkcji.

Pytanie 38

Koncepcja, w ramach której towary dostarczone do terminala, niemal bez składowania, są natychmiast sortowane, dzielone na mniejsze partie, a po połączeniu z innymi towarami są przekazywane do różnych odbiorców, nazywana jest

A. Flow Logistics
B. Lean Management
C. Purchasing
D. Business Logistics
Wybór Lean Management, Purchasing lub Business Logistics wskazuje na niepełne zrozumienie zakresu logistyki. Lean Management koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co jest ważnym aspektem zarządzania operacjami, ale nie odnosi się bezpośrednio do samego procesu logistycznego, jakim jest sortowanie i dystrybucja towarów. Podobnie, Purchasing skupia się na nabywaniu materiałów i produktów, co jest jednym z elementów zarządzania łańcuchem dostaw, jednak ignoruje dynamikę i przepływ produktów w terminalach. Natomiast Business Logistics obejmuje szerszy kontekst zarządzania transportem, magazynowaniem i dystrybucją, ale nie uwzględnia specyfiki natychmiastowego sortowania i łączenia towarów, które są kluczowe dla Flow Logistics. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują mylenie pojęć zarządzania procesami z efektywnością operacyjną oraz ograniczoną perspektywę na dynamikę łańcucha dostaw. Rzeczywistość logistyczna wymaga zrozumienia, że różne podejścia mają swoje specyficzne zastosowania i nie można ich traktować zamiennie bez uwzględnienia ich kontekstu operacyjnego.

Pytanie 39

Na przedstawionych rysunkach do wyrównania poziomów między rampą załadowczą a powierzchnią ładunkową pojazdu wykorzystano

Ilustracja do pytania
A. odboje najazdowe.
B. dok rozładunkowy.
C. tory jezdne.
D. mostek mobilny.
Mostek mobilny to taki przenośny element, który naprawdę ułatwia życie w trakcie załadunku i rozładunku towarów. Kiedy rampa ma inną wysokość niż pojazd, to mostek jest wręcz niezbędny. Dzięki niemu operatorzy wózków paletowych mogą spokojnie przemieszczać ładunki z rampy do środka samochodu, co znowu poprawia cały proces logistyki. Co ważne, używanie mostków mobilnych jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa, bo zmniejsza ryzyko urazów podczas transportu. Używamy ich w centrach dystrybucyjnych, magazynach czy sklepach, gdzie załadunki i rozładunki to codzienność. Co więcej, mostki mobilne pozwalają na lepszą ergonomię pracy, co jest mega ważne, żeby dbać o zdrowie pracowników. Pamiętaj, żeby regularnie sprawdzać ich stan techniczny – to kluczowe, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie.

Pytanie 40

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu oraz przenoszenia ładunków o masie przekraczającej ustalone normy może prowadzić do

A. urazów kręgosłupa
B. reakcji alergicznych
C. urazów głowy
D. zapalenia gardła
Nieprzestrzeganie zasad BHP dotyczących ręcznego przemieszczania i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej obowiązujące normy może prowadzić do poważnych urazów kręgosłupa. Kręgosłup jest kluczową strukturą w ludzkim ciele, odpowiedzialną za podtrzymywanie ciężaru oraz umożliwiającą ruch. Niewłaściwe techniki podnoszenia, takie jak zginanie w pasie zamiast w kolanach, mogą powodować nadmierne obciążenie kręgów oraz dysków międzykręgowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do urazów, takich jak dyskopatia czy wywinięcie kręgów. Stosowanie się do zasad BHP, takich jak używanie odpowiednich narzędzi do przenoszenia ciężarów, jak wózki transportowe, czy korzystanie z pomocy współpracowników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka urazów. Odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, w tym technik podnoszenia i przenoszenia ciężarów, powinny być integralną częścią procesu kształcenia pracowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy i zredukować liczbę wypadków.