Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 18:41
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 18:51

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Nadmierny luz pierścieni w gniazdach tłoka silnika spalinowego może prowadzić do

A. wzrostu ciśnienia sprężania
B. spadku stopnia sprężania
C. wzrostu zużycia paliwa
D. wzrostu zużycia oleju silnikowego
Nadmierny luz pierścieni w rowkach tłoka silnika spalinowego ma istotny wpływ na wydajność silnika oraz jego trwałość. Zwiększone zużycie oleju silnikowego jest bezpośrednim konsekwencją tego zjawiska. Pierścienie tłokowe mają za zadanie nie tylko uszczelniać komorę spalania, ale także regulować ilość oleju, który smaruje ściany cylindrów. Przy nadmiernym luzie pierścieni, olej może łatwiej przedostawać się do komory spalania, co prowadzi do jego spalania. To zjawisko może skutkować zwiększonym zużyciem oleju, co z kolei oznacza częstsze uzupełnianie oleju oraz może prowadzić do większego zanieczyszczenia spalin. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularna kontrola luzu pierścieni oraz ich stanu powinna być częścią rutynowej konserwacji silnika. Przykładem może być kontrola luzu pierścieni w silnikach wysokoprężnych, gdzie normalne zużycie oleju jest kluczowe dla efektywności i ekologiczności działania jednostki napędowej. Właściwe utrzymanie luzu pierścieni jest także rekomendowane przez wiele producentów silników, jako sposób na zapewnienie optymalnej pracy silnika.

Pytanie 2

Po wykonaniu naprawy tłumika końcowego, trzeba przeprowadzić kontrolę pojazdu przy użyciu

A. testera diagnostycznego
B. miernika uniwersalnego
C. refraktometru
D. sonometru
Sonometr to instrument, który służy do pomiaru poziomu hałasu, a jego zastosowanie w kontroli tłumika końcowego pojazdu jest niezwykle istotne. Po naprawie tłumika, który ma na celu redukcję hałasu emitowanego przez silnik, ważne jest, aby upewnić się, że jego działanie jest zgodne z normami akustycznymi. W wielu krajach istnieją przepisy dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu emitowanego przez pojazdy, dlatego pomiar za pomocą sonometru jest kluczowy. Przykładowo, w Europie normy te są określane przez dyrektywy unijne, które regulują poziomy hałasu w pojazdach silnikowych. Używając sonometru, mechanik może określić, czy poziom hałasu mieści się w zalecanych granicach, co jest niezbędne dla zgodności z przepisami oraz dla komfortu użytkowników dróg. Przeprowadzone pomiary mogą również pomóc w identyfikacji niewłaściwych napraw, które mogą prowadzić do nadmiernego hałasu, co w konsekwencji może wpłynąć na dalsze działanie pojazdu oraz jego trwałość.

Pytanie 3

Jakie badanie wykonywane w stacji kontroli pojazdów umożliwia ocenę efektywności działania hamulców w samochodzie?

A. Badanie na stanowisku płytowym
B. Test na drodze
C. Badanie na stanowisku rolkowym
D. Badanie metodą drgań wymuszonych
Badanie na stanowisku rolkowym to kluczowe narzędzie w ocenie skuteczności działania hamulców w pojazdach. Polega ono na symulacji warunków rzeczywistych, w których pojazd porusza się podczas hamowania. Na stanowisku tym, pojazd umieszczany jest na rolkach, które imitują ruch kół, a następnie przeprowadza się pomiary siły hamowania. W wyniku tego badania można ocenić zarówno efektywność hamulców, jak i ich równomierność działania. Zgodnie z normami branżowymi, jak np. normy ISO czy regulacje dotyczące badań technicznych pojazdów, stanowisko rolkowe pozwala na dokładne określenie parametrów hamowania, co jest szczególnie istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przykładowo, w przypadku pojazdów osobowych, badanie to powinno być regularnie przeprowadzane w celu weryfikacji, czy siła hamowania nie jest poniżej dopuszczalnych norm, co mogłoby prowadzić do sytuacji niebezpiecznych podczas jazdy. Takie badania są standardowym elementem przeglądów technicznych i przyczyniają się do minimalizacji ryzyka wypadków.

Pytanie 4

Zanim przystąpi się do diagnostyki geometrii kół kierowniczych, najpierw powinno się

A. sprawdzić poziom tłumienia amortyzatorów
B. zablokować pedał hamulca
C. sprawdzić ciśnienie w oponach
D. zablokować kierownicę
Sprawdzenie ciśnienia w oponach to bardzo ważny krok, zanim zaczniemy zajmować się geometrią kół. Dobre ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na to, jak samochód się prowadzi, jak trzyma się drogi i jak równomiernie zużywają się opony. Jeśli ciśnienie jest złe, możemy dostać błędne wyniki podczas pomiarów geometrii, co może skutkować niewłaściwym ustawieniem kół. W efekcie, pojazd może się gorzej prowadzić. Z moich doświadczeń wynika, że przed każdym przeglądem geometrii warto sprawdzić, czy ciśnienie w oponach zgadza się z tym, co podaje producent. Na przykład, opony z niskim ciśnieniem mogą się szybciej zużywać, co nie tylko zwiększa koszty, ale też ma wpływ na nasze bezpieczeństwo. Warto pamiętać, żeby sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach, bo to daje najdokładniejszy wynik. Regularne monitorowanie ciśnienia nie tylko poprawi dokładność pomiarów, ale i sprawi, że jazda będzie bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Obecność kropel płynu chłodzącego w misce olejowej może wskazywać

A. na uszkodzenie pompy oleju
B. na uszkodzenie termostatu
C. na użycie niewłaściwego oleju
D. na uszkodzenie uszczelki głowicy
Występowanie kropel płynu chłodzącego w misce olejowej jest istotnym wskaźnikiem, który może sugerować uszkodzenie uszczelki głowicy. Uszczelka głowicy jest kluczowym elementem silnika, odpowiedzialnym za szczelne połączenie pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Jej uszkodzenie może prowadzić do mieszania się płynów – oleju silnikowego i płynu chłodzącego. W praktyce, jeśli zauważysz płyn chłodzący w oleju, jest to znak, że należy niezwłocznie przeprowadzić diagnostykę silnika, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń. Konsekwencje zignorowania tego problemu mogą obejmować przegrzewanie się silnika, a w skrajnych przypadkach nawet jego zatarcie. W standardach motoryzacyjnych kładzie się duży nacisk na regularne kontrole uszczelki głowicy oraz monitorowanie jakości płynów eksploatacyjnych, co jest niezbędne dla utrzymania silnika w dobrym stanie.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

W przednim lewym kole auta zaobserwowano pęknięcie tarczy hamulcowej, a zmierzona grubość okładzin ciernych klocków hamulcowych wynosi 1,4 mm. W trakcie naprawy należy wymienić

A. wyłącznie tarcze hamulcowe kół osi przedniej
B. jedynie tarczę hamulcową koła lewego przedniego
C. tarcze i klocki hamulcowe wszystkich kół
D. tarcze oraz klocki hamulcowe osi przedniej
Odpowiedź, która wskazuje na konieczność wymiany zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych kół osi przedniej, jest prawidłowa z kilku powodów. Pęknięcie tarczy hamulcowej może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz obniżenia skuteczności hamowania. Zgodnie z obowiązującymi standardami w branży motoryzacyjnej, podczas wymiany tarczy hamulcowej zawsze zaleca się wymianę klocków hamulcowych na tej samej osi, aby zapewnić równomierne działanie układu hamulcowego oraz uniknąć sytuacji, w której nowe komponenty będą pracować z zużytymi elementami. Przykładowo, jeśli nowe tarcze są połączone z klockami o niewłaściwej grubości, może to prowadzić do zwiększonego ryzyka przegrzewania się i szybszego zużycia nowych tarcz. W praktyce, wymiana tarcz i klocków hamulcowych na osi przedniej zapewnia lepsze bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, a także wydłuża żywotność całego układu hamulcowego.

Pytanie 15

Badanie mechanicznego systemu hamulcowego obejmuje inspekcję

A. cylinderka hamulcowego
B. pompy hamulcowej
C. regulatora siły hamowania
D. dźwigni hamulca postojowego
Korektor siły hamowania, cylinder hamulcowy oraz pompa hamulcowa są ważnymi komponentami układu hamulcowego, ale ich diagnostyka nie jest wystarczająca do uznania za kompleksową ocenę stanu mechanicznego całego systemu hamulcowego. Korektor siły hamowania ma na celu dostosowanie siły hamowania na poszczególnych kołach, co jest istotne w kontekście stabilności pojazdu, jednak jego awaria nie uniemożliwia działania hamulca postojowego. Cylinder hamulcowy jest odpowiedzialny za generowanie ciśnienia w układzie hydraulicznym, co jest kluczowe dla funkcjonowania hamulców roboczych, ale nie dotyczy dźwigni hamulca postojowego. Pompa hamulcowa odpowiada za przesyłanie płynu hamulcowego w układzie, ale w kontekście diagnostyki mechanicznego układu hamulcowego, to dźwignia hamulca postojowego wchodzi w bezpośrednią interakcję z użytkownikiem. Dlatego pomijanie diagnostyki dźwigni hamulca postojowego może prowadzić do poważnych konsekwencji, które nie są związane z jej działaniem, a raczej z innymi elementami systemu. Użytkownicy często mylą rolę poszczególnych komponentów, co prowadzi do błędnych wniosków i niedoszacowania istotności regularnej kontroli dźwigni. Zrozumienie, jak różne elementy układu hamulcowego współdziałają, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 16

Część przegubu Cardana należy do

A. skrzyni biegów
B. koła dwumasowego
C. sprzęgła ciernego
D. wału napędowego
Przegub Cardana jest kluczowym elementem wału napędowego, który jest używany w systemach przeniesienia napędu w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z jednego elementu na inny, przy jednoczesnym pozwoleniu na pewne ruchy kątowe, co jest szczególnie istotne w pojazdach z niezależnym zawieszeniem. Przegub Cardana umożliwia współpracę między elementami, które są w różnych płaszczyznach, co jest niezbędne w przypadku skręcania kół. Na przykład, w samochodach osobowych, przegub Cardana znajduje zastosowanie w systemach napędowych, gdzie łączy wał napędowy z dyferencjałem, co pozwala na przekazywanie mocy z silnika na koła. Warto również zaznaczyć, że przeguby Cardana są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz niezawodności, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnych układów napędowych. Ich regularne serwisowanie oraz kontrola stanu technicznego są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i bezawaryjnej pracy pojazdu.

Pytanie 17

Jak długo trwa całkowita regulacja zbieżności przedniej osi na urządzeniu czterogłowicowym, jeśli kompensacja bicia jednego koła zajmuje 5 minut, a regulacja zbieżności kół przednich 10 minut?

A. 30 minut
B. 20 minut
C. 35 minut
D. 40 minut
Wybór innej odpowiedzi może być wynikiem nieprecyzyjnego zrozumienia procesu regulacji zbieżności kół oraz jak czas potrzebny na wykonanie poszczególnych czynności wpływa na całkowity czas operacji. Odpowiedzi takie jak 40 minut czy 35 minut mogą sugerować, że osoba odpowiadająca zsumowała czas kompensacji bicia oraz czas regulacji zbieżności w sposób nieodpowiedni, myląc całkowity czas operacyjny z czasem potrzebnym na każdą czynność. W rzeczywistości, na urządzeniu czterogłowicowym procedura regulacji kół jest zoptymalizowana, co pozwala na jednoczesne działanie na wszystkich kołach, a nie ich sekwencyjne regulowanie. Z kolei odpowiedzi 20 minut i 40 minut wskazują na błędne założenia dotyczące długości czasu, który jest niezbędny do wykonania pełnej regulacji. W przypadku regulacji zbieżności kół, kluczowe jest zrozumienie, że czas działania nie jest liniowy, a każda operacja ma swoje specyficzne wymagania czasowe. Zrozumienie tych zasad jest istotne nie tylko dla prawidłowego przeprowadzenia regulacji, ale również dla odpowiedniego planowania czasu pracy w warsztacie, co wpływa na efektywność i obciążenie pracowników.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

W przypadku urazu mechanicznego oka, pierwsza pomoc polega na

A. nałożeniu jałowej gazy na oko i wezwaniu pomocy medycznej
B. spłukaniu oka
C. aplikacji kropli do oczu
D. próbie usunięcia ciała obcego z oka
Płukanie oka, stosowanie kropli do oczu oraz próba wyjęcia ciała obcego z oka to działania, które w kontekście urazów mechanicznych oka mogą przynieść więcej szkód niż korzyści. Płukanie oka może wydawać się logiczne, jednak w wielu przypadkach wprowadza dodatkową ilość zanieczyszczeń do oka, co zwiększa ryzyko zakażenia. Dodatkowo, niewłaściwe wykonanie płukania może prowadzić do podrażnienia lub uszkodzenia delikatnych struktur oka. Zastosowanie kropli do oczu również wydaje się być niewłaściwe, gdyż może maskować objawy urazu, co opóźnia diagnozę i leczenie przez specjalistów. Co więcej, podejmowanie prób usunięcia ciała obcego jest skrajnie niebezpieczne; może to prowadzić do poważnych uszkodzeń gałki ocznej, a nawet do krwawienia. W takich sytuacjach kluczowe jest zachowanie spokoju i niepodejmowanie nieodpowiednich działań. Standardy pierwszej pomocy jasno określają, że w przypadku urazów mechanicznych oka powinno się skupić na zapewnieniu ochrony urazu i jak najszybszym skontaktowaniu się z lekarzem. Dlatego bardzo ważne jest, aby unikać typowych błędów myślowych związanych z nadmiernym samodzielnym leczeniem, które mogą prowadzić do niezawodnych konsekwencji. Wspierając odpowiednie wytyczne, możemy zapewnić bezpieczeństwo ofiary i minimalizować ryzyko poważnych uszkodzeń.

Pytanie 20

Jasnobłękitny kolor spalin wydobywających się z układu wydechowego wskazuje

A. na zbyt duży luz między tłokiem a cylindrem
B. na zbyt niską temperaturę pracy silnika
C. na nieszczelność przylgni zaworowych
D. na przedostawanie się cieczy chłodzącej do cylindrów
Wiele osób może błędnie interpretować jasnobłękitny kolor spalin jako symptom zbyt niskiej temperatury pracy silnika. W rzeczywistości, niska temperatura pracy silnika zazwyczaj objawia się innymi symptomami, takimi jak zwiększone zużycie paliwa czy gorsza dynamika pojazdu. Zbyt niska temperatura pracy nie wpływa bezpośrednio na kolor spalin, a raczej na ich gęstość i skład chemiczny. Warto zauważyć, że silniki są projektowane z myślą o osiągnięciu optymalnej temperatury pracy, co pozwala na efektywne spalanie paliwa i minimalizację emisji zanieczyszczeń. Kolejną mylną interpretacją może być myślenie, że jasnobłękitne spaliny świadczą o dostawaniu się cieczy chłodzącej do cylindrów. W takim przypadku, typowym objawem byłby różowy lub niebieskawy dym, ale niekoniecznie jasno-niebieski. Problemy z nieszczelnością przylgni zaworowych, które mogą generować dym w kolorze niebieskim, są również rzadziej spotykane i mają inne objawy, jak na przykład nieszczelności w układzie dolotowym. Konsekwencją tych błędnych analiz jest nie tylko niezrozumienie działania silnika, ale także ryzyko podejmowania nieodpowiednich działań naprawczych, co może prowadzić do poważniejszych usterek.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Aby określić stopień zużycia oleju silnikowego, należy przeprowadzić pomiar

A. multimetrem
B. pirometrem
C. wiskozymetrem
D. refraktometrem
Wiskozymetr to przyrząd służący do pomiaru lepkości cieczy, co czyni go idealnym narzędziem do określenia stopnia zużycia oleju silnikowego. Lepkość oleju jest kluczowym wskaźnikiem jego stanu; wraz z upływem czasu i eksploatacją oleju, jego lepkość ulega zmianie w wyniku degradacji, zanieczyszczeń i utleniania. Pomiar lepkości pozwala na ocenę, czy olej nadal spełnia normy wymagane dla właściwej pracy silnika. W praktyce, wiskozymetr może być używany do testowania oleju podczas rutynowych przeglądów technicznych pojazdów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Warto również zaznaczyć, że pomiar lepkości jest częścią analizy olejów silnikowych, która jest zalecana przez producentów silników, aby zapewnić ich długotrwałe i efektywne działanie.

Pytanie 24

Diagnostyka systemu hamulcowego na stanowisku rolkowym nie umożliwia

A. oceny stopnia zużycia elementów ciernych
B. ustalenia różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu
C. wykrycia owalizacji bębnów hamulcowych
D. wykrycia deformacji oraz bicia tarcz hamulcowych
Diagnostyka układu hamulcowego na stanowisku rolkowym rzeczywiście ma swoje ograniczenia, jednak wiele osób może błędnie wywnioskować, że pozwala ona na zidentyfikowanie deformacji i bicia tarcz hamulcowych, owalizacji bębnów hamulcowych oraz różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu. W rzeczywistości, przy użyciu stanowiska rolkowego można z powodzeniem wykrywać deformacje i bicie tarcz hamulcowych. Te defekty są często spowodowane zużyciem, korozją lub nieprawidłowym montażem, co prowadzi do wibracji i obniżenia skuteczności hamowania. Stanowiska rolkowe umożliwiają oceny siły hamowania, co pozwala na wykrycie różnic między poszczególnymi kołami, co jest istotnym wskaźnikiem stanu układu hamulcowego. W przypadku owalizacji bębnów hamulcowych, testy na rolkach również mogą dostarczyć informacji o ich stanie, ponieważ owalność wpływa na równomierne rozłożenie siły hamowania. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że stanowisko rolkowe jedynie mierzy siłę hamowania, podczas gdy w rzeczywistości dostarcza ono cennych danych na temat całego układu hamulcowego. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że chociaż stanowisko rolkowe jest narzędziem diagnostycznym, nie jest w stanie ocenić rzeczywistego zużycia materiałów ciernych, co powinno być realizowane w trakcie regularnych inspekcji.

Pytanie 25

Aby rozmontować końcówkę drążka kierowniczego z ramienia zwrotnicy, jaki sprzęt powinno się zastosować?

A. ściągacza do przegubów kulowych
B. młotka bezwładnościowego
C. prasy hydraulicznej
D. szczypiec uniwersalnych
Ściągacz do przegubów kulowych to naprawdę przydatne narzędzie, które stworzone jest z myślą o demontażu połączeń kulowych, jak końcówki drążków kierowniczych. Dzięki niemu siła rozkłada się równomiernie, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia elementów w układzie kierowniczym oraz samego przegubu. Użycie ściągacza może naprawdę zwiększyć bezpieczeństwo pracy i zaoszczędzić czas, bo pozwala na szybkie rozłączenie części. Z mojego doświadczenia, kiedy pojawia się problem z korozją lub użytkowaniem, to ściągacz jest często jedynym sensownym rozwiązaniem, które pozwala na skuteczne zdjęcie końcówki bez uszkodzenia. Pamiętaj, że przestrzeganie norm BHP jest mega ważne - korzystając ze ściągacza, masz większą kontrolę nad procesem i mniejsze ryzyko kontuzji, w porównaniu do innych metod, jak młotek.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Wymianę pasa napędowego sprzętu silnika należy zrealizować

A. podczas wymiany rozrządu
B. przy wymianie pompy wodnej
C. po określonym przebiegu i stopniu zużycia
D. w trakcie przymusowego badania technicznego
Wymiana paska napędowego w silniku to naprawdę ważna rzecz, o której nie można zapominać. Trzeba to robić w odpowiednich momentach, na przykład po przejechaniu określonej liczby kilometrów lub gdy zauważymy, że coś z nim nie tak. Zazwyczaj znajdziesz te informacje w instrukcji obsługi pojazdu albo w materiałach od producenta. W wielu przynajmniej autach mówi się, żeby wymieniać ten pasek co 60 000 - 100 000 kilometrów, ale to nie jest reguła, bo każda jazda to coś innego. Na przykład, jak jeździsz w trudnych warunkach albo agresywnie, ten pasek może wymagać wymiany wcześniej. Regularne sprawdzanie stanu paska, na przykład jego napięcia czy wyglądu, to świetny sposób na uniknięcie poważniejszych problemów, jak awaria silnika. Dbanie o pasek to też dobra praktyka, która przekłada się na to, że auto działa lepiej i jest bezpieczniejsze. Poza tym, wymieniając go na czas, możesz uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaki jest minimalny poziom efektywności hamowania hamulca roboczego, który pozwala na dalsze użytkowanie pojazdu osobowego?

A. 70%
B. 50%
C. 60%
D. 80%
Wybór wskaźnika skuteczności hamowania wyższego niż 50% może wynikać z nieporozumienia dotyczącego podstawowych standardów bezpieczeństwa. Odpowiedzi takie jak 60%, 70% czy 80% sugerują, że skuteczność hamowania powinna być na wyższym poziomie, co może prowadzić do błędnych interpretacji wymagań dotyczących eksploatacji pojazdów. W rzeczywistości, choć wyższe wskaźniki hamowania mogą być pożądane, to jednak normy określają, że minimalny wskaźnik efektywności hamulców roboczych ustalony na poziomie 50% jest wystarczający dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Wybierając wyższe wartości, użytkownicy mogą myśleć, że zapewnia to większe bezpieczeństwo, co w praktyce nie jest zgodne z przyjętymi normami. Taki błąd myślowy może wynikać z braku zrozumienia, że nadmierne wymagania dotyczące efektywności mogą prowadzić do nieuzasadnionych kosztów związanych z naprawami lub modyfikacjami pojazdów. Kluczowym aspektem jest, aby pojazdy były sprawne i spełniały określone normy, a niekoniecznie dążyły do osiągnięcia idealnych, ale niepraktycznych wskaźników efektywności. W praktyce, skuteczne zarządzanie stanem technicznym pojazdu powinno koncentrować się na regularnych przeglądach oraz bieżącej konserwacji hamulców, aby utrzymać ich efektywność na poziomie wymaganym przez przepisy prawa.

Pytanie 30

Substancja eksploatacyjna oznaczona symbolem 10W/40 to

A. olej silnikowy
B. ciecz hamulcowa.
C. ciecz chłodząca silnik.
D. ciecz do spryskiwaczy.
Odpowiedź "olej silnikowy" jest poprawna, ponieważ oznaczenie 10W/40 odnosi się do klasyfikacji olejów silnikowych według normy SAE (Society of Automotive Engineers). Liczba przed literą 'W' (winter) oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach, co jest istotne podczas uruchamiania silnika w zimie. W tym przypadku '10' wskazuje, że olej ma odpowiednią lepkość w temperaturach poniżej zera. Druga liczba, '40', określa lepkość oleju w wysokich temperaturach pracy silnika, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej ochrony silnika w czasie jego eksploatacji. Oleje 10W/40 są powszechnie stosowane w silnikach benzynowych i diesla, oferując dobrą ochronę przy różnych warunkach temperaturowych. Zastosowanie takiego oleju wspiera właściwą pracę silnika, zapewniając jego smarowanie, a także redukując tarcie i zużycie części silnika. Używanie oleju o niewłaściwej specyfikacji może prowadzić do nadmiernego zużycia silnika oraz zwiększonego ryzyka awarii.

Pytanie 31

Który z elementów układu kierowniczego jest najbardziej podatny na zużycie?

A. Drążek kierowniczy
B. Przekładnia kierownicza
C. Kolumna kierownicza
D. Sworzeń kulisty
Sworzeń kulisty jest kluczowym elementem układu kierowniczego pojazdu, który łączy drążki kierownicze z kołami. Jest on narażony na znaczne zużycie, ponieważ podczas manewrowania pojazdem, szczególnie w trakcie skręcania, podlega intensywnym obciążeniom oraz ruchom. Jego konstrukcja pozwala na pewną elastyczność, co umożliwia płynne kierowanie pojazdem, ale jednocześnie prowadzi do szybszego zużycia materiałów. Przykładem może być samochód osobowy, w którym sworzeń kulisty ulega zużyciu w wyniku eksploatacji oraz korozji spowodowanej działaniem czynników atmosferycznych i soli drogowej. Regularne przeglądy techniczne, zgodne z zaleceniami producenta, powinny obejmować kontrolę stanu sworzni kulistych, aby zapobiec ich uszkodzeniu i potencjalnym awariom przekładającym się na bezpieczeństwo jazdy. W przypadku wykrycia luzu lub zużycia, wymiana sworznia powinna być przeprowadzona niezwłocznie, co jest zgodne z dobrymi praktykami w dziedzinie utrzymania pojazdów.

Pytanie 32

Oblicz pojemność skokową silnika trzycylindrowego, mając na uwadze, że pojemność skokowa jednego cylindra wynosi 173,4 cm3?

A. 346,8 cm3
B. 173,4 cm3
C. 693,6 cm3
D. 520,2 cm3
Pojemność skokowa silnika to całkowita objętość, jaką zajmują wszystkie cylindry podczas jednego cyklu pracy. Dla trzycylindrowego silnika, gdzie pojemność jednego cylindra wynosi 173,4 cm3, objętość skokowa oblicza się, mnożąc tę wartość przez liczbę cylindrów. Wzór na obliczenie pojemności skokowej silnika to: V = V_cylindrów * n, gdzie V_cylindrów to pojemność jednego cylindra, a n to liczba cylindrów. W tym przypadku mamy: V = 173,4 cm3 * 3 = 520,2 cm3. Zrozumienie pojemności skokowej jest kluczowe w projektowaniu silników, ponieważ wpływa na moc, moment obrotowy oraz efektywność paliwową. Wyższa pojemność skokowa zazwyczaj oznacza większą moc, ale również może wpłynąć na zużycie paliwa. Projektanci silników często dążą do optymalizacji pojemności skokowej w celu osiągnięcia najlepszej równowagi między wydajnością a emisjami. Przykładowo, w silnikach sportowych często stosuje się cylindry o większej pojemności, aby zwiększyć moc przy zachowaniu odpowiednich standardów emisji spalin.

Pytanie 33

Rozmontowanie pełnej kolumny McPhersona na pojedyncze części przeprowadza się przy użyciu

A. ściągacza do sprężyn
B. prasy hydraulicznej
C. specjalnie uformowanej dźwigni
D. ręcznej prasy
Ściągacz do sprężyn jest narzędziem niezbędnym do demontażu kolumny McPhersona, ponieważ umożliwia on bezpieczne i skuteczne usunięcie sprężyny zawieszenia, która jest elementem pod dużym ciśnieniem. W trakcie demontażu ważne jest, aby sprężynę odpowiednio ściągnąć, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia innych komponentów oraz zapewnić bezpieczeństwo osoby wykonującej tę operację. Ściągacze do sprężyn są dostępne w różnych wersjach, w tym ręcznych oraz hydraulicznych, co pozwala na dostosowanie narzędzia do konkretnych warunków pracy. Zastosowanie ściągacza do sprężyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, które podkreślają znaczenie używania odpowiednich narzędzi do przeprowadzania prac serwisowych. Warto zauważyć, że niewłaściwe lub nieodpowiednie narzędzia mogą prowadzić do uszkodzenia kolumny McPhersona, co zwiększa koszty naprawy oraz czas przestoju pojazdu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby odczytać kod błędu pojazdu z systemem OBDII / EOBD, konieczne jest użycie

A. oscyloskopu
B. woltomierza
C. spektrofotometru
D. diagnoskopu
Odpowiedź "diagnoskopu" jest poprawna, ponieważ diagnoskop to specjalistyczne urządzenie służące do komunikacji z systemem OBDII/EOBD, które jest standardem diagnostyki w nowoczesnych pojazdach. OBDII (On-Board Diagnostics II) to system monitorujący stan najważniejszych podzespołów samochodu, a także kontrolujący emisję spalin. Umożliwia on odczytanie kodów błędów, które są generowane przez komputer pokładowy w przypadku wystąpienia problemów z silnikiem lub innymi istotnymi komponentami. W praktyce użycie diagnoskopu pozwala mechanikom szybko zidentyfikować źródło problemu, co prowadzi do efektywniejszej diagnostyki i naprawy pojazdu. Przykładowo, w przypadku, gdy kontrolka silnika zaświeci się na desce rozdzielczej, diagnoskop umożliwi odczytanie kodu błędu, co pozwoli na szybkie podjęcie działań naprawczych. Stosowanie diagnoskopów jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ przyspiesza proces diagnostyki i poprawia jakość usług serwisowych, redukując jednocześnie koszty naprawy.

Pytanie 36

Aby zmierzyć odległość między elektrodami świecy zapłonowej, należy zastosować

A. wzorcową płytkę.
B. suwmiarkę.
C. mikrometr do średnic.
D. szczelinomierz.
Szczelinomierz to narzędzie pomiarowe, które jest idealnie przystosowane do pomiaru przerwy między elektrodami świecy zapłonowej. Dzięki swojej budowie, szczelinomierz pozwala na dokładne określenie wymiaru szczeliny, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania świecy zapłonowej. Utrzymanie odpowiedniej przerwy między elektrodami jest istotne, ponieważ wpływa na efektywność zapłonu mieszanki paliwowej, co z kolei przekłada się na osiągi silnika oraz jego oszczędność paliwa. Zbyt mała przerwa może prowadzić do niepełnego spalania i zwiększonej emisji spalin, natomiast zbyt duża może skutkować trudnościami w uruchomieniu silnika oraz niestabilną pracą. Użycie szczelinomierza, zwłaszcza w kontekście regularnych przeglądów i konserwacji, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Przykładowo, podczas wymiany świec zapłonowych warto sprawdzić ich przerwę, aby upewnić się, że silnik będzie pracował optymalnie.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jeśli wymiar czopów głównych wału korbowego przekracza ostatni wymiar naprawczy, jakie działania należy podjąć w stosunku do tych czopów?

A. regeneracji poprzez napawanie wibrostykowe
B. szlifowaniu na wymiar naprawczy
C. regeneracji poprzez metalizację natryskową
D. regeneracji poprzez chromowanie elektrolityczne
Odpowiedzi dotyczące regeneracji czopów głównych poprzez napawanie wibrostykowe, metalizację natryskową oraz chromowanie elektrolityczne nie są adekwatne w kontekście tego pytania. Napawanie wibrostykowe to technika, która polega na nanoszeniu materiału w postaci stopu na powierzchnię uszkodzonego elementu. Choć może być skuteczna w niektórych zastosowaniach, nie jest standardowo stosowana do czopów głównych wału korbowego, ponieważ może prowadzić do lokalnych deformacji i niejednorodności struktury materiału. Metalizacja natryskowa również nie jest optymalna w tym przypadku, ponieważ stosuje się ją w sytuacjach, gdy wymagana jest ochrona przed korozją lub poprawa właściwości tribologicznych, a nie do przywracania wymiarów. Chromowanie elektrolityczne, chociaż skuteczne w poprawie odporności na zużycie powierzchni, nie rozwiązuje problemu przerośnięcia wymiaru czopów. W każdym z tych przypadków istnieje ryzyko, że regenerowane elementy nie spełnią standardów jakości, co może prowadzić do dalszych uszkodzeń w silniku. Zastosowanie niewłaściwych metod regeneracji może także prowadzić do zwiększenia kosztów naprawy, wydłużenia czasu przestoju maszyny oraz obniżenia jej niezawodności.