Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 lutego 2025 08:06
  • Data zakończenia: 10 lutego 2025 08:26

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który rodzaj zapasu służy do zmniejszenia różnicy pomiędzy przewidywanym zapotrzebowaniem a nagłym wzrostem potrzeb na towar w trakcie całego cyklu dostaw?

A. Skuteczny
B. Bieżący
C. Spekulacyjny
D. Zabezpieczający
Odpowiedź "Zabezpieczający" jest prawidłowa, ponieważ zapas zabezpieczający jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, mającym na celu minimalizowanie ryzyka związane z nieprzewidywalnymi zmianami w zapotrzebowaniu na towary. Ten rodzaj zapasu ma za zadanie łagodzić różnice między przewidywanym a rzeczywistym zapotrzebowaniem, co jest istotne w dynamicznych i zmiennych rynkach. W praktyce, jeśli przedsiębiorstwo dostrzega wzrost popytu na swoje produkty, zapas zabezpieczający pozwala na szybkie zaspokojenie potrzeb klientów, co z kolei przyczynia się do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji procesów logistycznych. Zastosowanie zapasu zabezpieczającego jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zarządzania zapasami, które wskazują na konieczność posiadania dodatkowych zasobów w przypadku nagłych wzrostów zapotrzebowania. Na przykład, w branży e-commerce, gdzie popyt może drastycznie wzrosnąć w okresach sezonowych, posiadanie zapasu zabezpieczającego może zapobiec brakowi produktów i utracie klientów.

Pytanie 2

W zarządzaniu magazynem koszty zmienne są

A. zależne od ilości przechowywanych zapasów
B. zależne od liczby środków trwałych w magazynie
C. niezależne od liczby zapasów dostarczonych do firmy
D. niezależne od liczby przechowywanych towarów
Wszystkie nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących natury kosztów zmiennych w kontekście zarządzania magazynem. Przede wszystkim, twierdzenie, że koszty zmienne są niezależne od ilości zapasów, jest niezgodne z podstawową definicją tych kosztów. Koszty zmienne, jak sama nazwa wskazuje, zmieniają się w zależności od poziomu działalności, a w przypadku magazynowania, bezpośrednio zależą od ilości przechowywanych towarów. Przyjęcie, że koszty te nie są związane z ilością zapasów, prowadzi do mylnego wniosku, że przedsiębiorstwo może nie zauważyć wzrostu kosztów związanych z magazynowaniem większej ilości towarów. Dodatkowo, stwierdzenie, że koszty zmienne są niezależne od przechowywanych zapasów, ignoruje fakt, że takie koszty obejmują nie tylko wynajem powierzchni magazynowej, ale także koszty zarządzania zapasami, które rosną wraz z ich ilością. Co więcej, przypisanie kosztów zmiennych do liczby środków trwałych w magazynie jest nieuzasadnione, ponieważ środki trwałe generują głównie koszty stałe, takie jak amortyzacja. Każdy z tych błędów może prowadzić do niewłaściwego zarządzania finansami firmy oraz trudności w optymalizacji operacji magazynowych.

Pytanie 3

Oblicz powierzchnię modułu magazynu, w którym umieszczone są dwie palety o wymiarach 1,2 × 0,8 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.) ustawione prostopadle bez zachowania przestrzeni na manipulację. Pomiędzy paletami znajduje się pas transportowy dla wózków o szerokości 2,5 m?

A. 4,92 m2
B. 3,92 m2
C. 5,59 m2
D. 4,59 m2
Wybierając nieprawidłowe odpowiedzi, często opieramy się na nieprawidłowej interpretacji wymagań dotyczących przestrzeni potrzebnej do składowania palet oraz drogi transportowej. Obliczenia muszą uwzględniać zarówno powierzchnię zajmowaną przez same palety, jak i dodatkową przestrzeń wymaganą do ich obsługi. Niektórzy mogą pomylić się, myśląc, że wystarczy zsumować powierzchnię palet bez uwzględnienia drogi transportowej, co prowadzi do zaniżenia wymaganej powierzchni. Użytkownicy często nie biorą pod uwagę, że drogi transportowe są kluczowe dla efektywności operacyjnej, zapewniając dostęp do palet oraz umożliwiając sprawny ruch wózków widłowych. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do błędnych szacunków potrzebnej przestrzeni. Kolejnym błędem jest zbyt mała logika przy dodawaniu przestrzeni dla drogi transportowej, co skutkuje nieadekwatnym oszacowaniem. W praktyce, nie tylko przestrzeń dla palet jest istotna, ale również rozplanowanie magazynu, które musi uwzględniać standardy dotyczące ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Należy pamiętać, że efektywna organizacja przestrzeni magazynowej powinna dążyć do optymalizacji procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 4

Firma produkcyjna zamierza zredukować wydatki na przechowywanie komponentów. W tym celu powinna wdrożyć metodę określania rozmiaru dostaw

A. maksymalnej dostawy
B. stałej wielkości dostaw
C. stałej częstotliwości dostaw
D. partia na partię
Odpowiedź 'partia na partię' jest w porządku, bo chodzi o to, żeby ograniczyć koszty magazynowania. Dzięki tej metodzie firma zamawia podzespoły tylko wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebuje do produkcji. To naprawdę pomaga zmniejszyć wydatki na przechowywanie zapasów. W zarządzaniu łańcuchem dostaw, dobrze jest korzystać z metod jak Just-in-Time (JIT), które współgrają z podejściem partia na partię. Wiele nowoczesnych firm produkcyjnych właśnie tak działa, żeby być bardziej efektywnym i mniej wydawać. Na przykład, jedna fabryka zmniejszyła zapasy o 30%, co oznacza, że mniej płacili za magazynowanie i lepiej reagowali na zmiany w popycie.

Pytanie 5

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, oblicz średni zapas cykliczny dostaw z ostatnich 10 tygodni.

Dostawy do magazynu
Dostawa/tydzień12345678910
Wielkość
dostawy [kg]
150110135140150120100135140125

A. 13,05 kg
B. 125,00 kg
C. 130,50 kg
D. 137,50 kg
Obliczenie średniego zapasu cyklicznego dostaw z ostatnich 10 tygodni polega na zsumowaniu wszystkich dostaw z każdego tygodnia i podzieleniu tej sumy przez liczbę tygodni, co w tym przypadku wynosi 10. Poprawna odpowiedź, 130,50 kg, jest wynikiem tego obliczenia i wskazuje na umiejętność analizy danych magazynowych. W praktyce, znajomość średnich zapasów cyklicznych jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na optymalizację procesów magazynowych, planowanie zamówień oraz efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Utrzymywanie odpowiednich poziomów zapasów zapobiega zarówno nadmiarom, jak i niedoborom, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zapasami, takimi jak metoda Just-in-Time (JIT) czy Lean Inventory Management. Dodatkowo, umiejętność obliczania średnich dostaw jest niezbędna w prognozowaniu przyszłych potrzeb, co wspiera podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 6

Który z systemów informatycznych wykorzystywany jest do zarządzania relacjami z klientami?

A. MRPII
B. CAD
C. CRM
D. PMT
CRM, czyli Customer Relationship Management, to system informatyczny zaprojektowany do zarządzania interakcjami z klientami oraz analizowania danych dotyczących klientów. Jego głównym celem jest poprawa relacji z klientami, co przekłada się na zwiększenie ich satysfakcji oraz lojalności. Przykłady zastosowania CRM obejmują gromadzenie i analizowanie danych o zakupach klientów, co pozwala na dostosowywanie ofert do ich potrzeb oraz preferencji. Systemy te umożliwiają automatyzację procesów sprzedażowych, co zwiększa efektywność pracy zespołów sprzedażowych. Dobre praktyki w zakresie CRM obejmują segmentację klientów, co pozwala na lepsze targetowanie kampanii marketingowych oraz personalizację komunikacji. Standardy, takie jak CRM 2020, wskazują na znaczenie integracji z innymi systemami biznesowymi, co pozwala na uzyskanie kompleksowego obrazu klienta i wspiera wielokanałową komunikację. Integracja z platformami e-commerce oraz systemami ERP zwiększa wartość danych i ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 7

Które towary należy zaliczyć do grupy C zgodnie z przedstawioną w tabeli analizą wyników ABC zapasów w magazynie.

Wyniki analizy ABC zapasów w magazynie
AsortymentCena [zł]Sprzedaż [szt.]Wartość sprzedaży [zł]Udział w sprzedaży [%]Skumulowany udział w sprze-daży [%]
Kawa z mlekiem8,5190161524,7024,70
Kawa czarna8170136020,8045,51
Herbata czarna5,51106059,2554,76
Czekolada z mlekiem1195104515,9870,75
Cappuccino98576511,7082,45
Espresso8806409,7992,24
Herbata cytrynowa6402403,6795,91
Herbata malinowa6301802,7598,66
Mleko3,52587,51,34100,00

A. Kawę z mlekiem i mleko.
B. Kawę z mlekiem i kawę czarną.
C. Herbatę czarną i czekoladę z mlekiem.
D. Herbatę malinową i mleko.
Herbata malinowa i mleko zostały prawidłowo zakwalifikowane do grupy C w analizie ABC, co oznacza, że mają one najniższy udział w wartości sprzedaży. Analiza ABC jest narzędziem wykorzystywanym w zarządzaniu zapasami, które pozwala na klasyfikację produktów w oparciu o ich znaczenie finansowe. Grupa C składa się z towarów, które są mniej wartościowe na tle innych, co oznacza, że ich sprzedaż nie generuje znaczących przychodów. Przykładem zastosowania tej analizy może być decyzja o ograniczeniu zapasów grupy C, co może prowadzić do obniżenia kosztów magazynowania. Wiedza o tym, które produkty znajdują się w grupie C, jest kluczowa dla efektywnego zarządzania zapasami, ponieważ pozwala skupić się na bardziej rentownych towarach z grup A i B, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
B. płatności związane z podatkami i opłatami
C. amortyzacja środków trwałych
D. koszty związane z delegacjami służbowymi
Koszty materialne są związane z bezpośrednimi wydatkami, które ponosi firma na produkcję towarów lub świadczenie usług. Koszty zaangażowania kapitału obcego, takie jak odsetki od kredytów, są klasyfikowane jako koszty finansowe, a nie materialne. Nie są one bezpośrednio związane z produkcją dóbr, co jest kluczowym kryterium dla klasyfikacji kosztów materialnych. Podobnie, koszty podróży służbowych to wydatki operacyjne związane z działalnością firmy, ale nie są one traktowane jako koszty materiałowe. Amortyzacja środków trwałych, będąca poprawną odpowiedzią, odnosi się bezpośrednio do alokacji kosztów dotyczących zakupu aktywów, co jest zdecydowanie bardziej związane z pojęciem kosztów materialnych. Wydatki na podatki i opłaty są także kosztami operacyjnymi, ale nie są związane z bezpośrednimi wydatkami na materiały czy usługi potrzebne do świadczenia działalności. Dlatego pojawia się typowy błąd myślowy polegający na utożsamianiu różnych kategorii kosztów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Poprawne zrozumienie rodzajów kosztów oraz ich klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji ekonomicznych.

Pytanie 9

Podstawowy plan, na podstawie którego wyznacza się ilości oraz terminy produkcji poszczególnych produktów w ustalonym (średnim) okresie czasu, stanowiącym fundament wstępnego planu wykorzystania możliwości produkcyjnych, nazywa się

A. głównym harmonogramem produkcji
B. cyklogramem wyrobu gotowego
C. strukturą wyrobu gotowego
D. marszrutą produkcyjną
Marszruta produkcyjna to plan tras i operacji, które muszą być wykonane w trakcie procesu produkcji, ale nie odnosi się bezpośrednio do terminu ani wielkości produkcji, co czyni ją niewłaściwym podejściem do klasyfikacji zadań produkcyjnych. Struktura wyrobu gotowego definiuje jego komponenty oraz sposób montażu, co jest istotne, ale nie służy do określania harmonogramu produkcji. Z kolei cyklogram wyrobu gotowego przedstawia cykle produkcyjne oraz czas potrzebny na wykonanie poszczególnych operacji, co również nie daje pełnego obrazu planowania produkcji w kontekście terminów i wolumenów. Typowym błędem w myśleniu jest mylenie tych pojęć z GHP, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania procesami wytwórczymi. Właściwe zrozumienie różnicy między głównym harmonogramem produkcji a innymi narzędziami planistycznymi jest kluczowe dla każdego menedżera produkcji, aby móc podejmować świadome decyzje i optymalizować procesy w zakładzie. Pomocne może być zastosowanie różnych metod planowania, takich jak MRP (Material Requirements Planning) czy JIT (Just In Time), które uwzględniają różne aspekty zarządzania produkcją i pozwalają na lepsze przewidywanie potrzeb produkcyjnych oraz zarządzanie zapasami.

Pytanie 10

Jakie zagadnienia dotyczą planowania w systemie informacyjnym DRP II?

A. potrzeb dystrybucyjnych
B. zasobów dystrybucyjnych
C. potrzeb produkcyjnych
D. zasobów produkcyjnych
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do zasobów dystrybucyjnych, prowadzi do nieporozumień dotyczących roli systemu DRP II w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Zasoby produkcyjne są związane głównie z procesem wytwarzania, co oznacza, że koncentrują się na dostępności maszyn, surowców oraz pracy potrzebnej do produkcji towarów. To podejście nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest efektywne planowanie i zarządzanie dystrybucją tych wyprodukowanych towarów. Z kolei potrzeby dystrybucyjne i potrzeby produkcyjne to dwa różne pojęcia. Pierwsze odnosi się do zapotrzebowania na produkty w określonych lokalizacjach na rynku, a drugie koncentruje się na ilości surowców i zasobów potrzebnych do wyprodukowania tych produktów. Dlatego wybór odpowiedzi, które odnoszą się do potrzeb produkcyjnych lub zasobów produkcyjnych, jest błędny, ponieważ nie uwzględnia głównego celu systemu DRP II. Osoby, które mylą te pojęcia, mogą pomijać kluczowe elementy strategii zarządzania łańcuchem dostaw, co prowadzi do nieefektywności i zwiększenia kosztów operacyjnych. Zrozumienie różnicy między tymi terminami i ich zastosowaniem w praktyce jest niezbędne w kontekście skutecznego zarządzania dystrybucją oraz zaspokajania potrzeb rynkowych.

Pytanie 11

Ile maksymalnie opakowań zbiorczych o wymiarach (dł. × szer. × wys.) 400 × 200 × 250 mm można umieścić w jednej warstwie na palecie EUR 1 200 × 800 × 144 mm, zakładając, że wysokość opakowania odpowiada wysokości warstwy ładunku na palecie?

A. 21 sztuk
B. 15 sztuk
C. 18 sztuk
D. 12 sztuk
Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań zbiorczych, które można umieścić na palecie EUR, należy najpierw zwrócić uwagę na wymiary obu elementów. Paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, a opakowanie zbiorcze 400 mm x 200 mm x 250 mm. Obliczamy, ile opakowań mieści się w wymiarach palety. Wzdłuż długości palety (1200 mm) możemy zmieścić 3 opakowania (1200 mm / 400 mm = 3), a wzdłuż szerokości palety (800 mm) zmieści się 4 opakowania (800 mm / 200 mm = 4). Policzywszy obie wartości, otrzymujemy 3 x 4 = 12 opakowań w jednej warstwie na palecie. Zastosowanie takich obliczeń jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ umożliwia efektywne planowanie przestrzeni oraz minimalizację kosztów transportu. Dobrze zaplanowana konfiguracja ładunku na palecie zapewnia stabilność i bezpieczeństwo w trakcie transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Jakie dokumenty są obecne w magazynie?

A. zapytanie ofertowe oraz dokument Wz
B. zamówienie wraz z dokumentami Pz i Wz
C. zapytanie ofertowe oraz dokument Pz
D. oferta oraz dokumenty Pz i Wz
Odpowiedź "zamówienie i dokumenty Pz i Wz" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy dokumentacji magazynowej, które są niezbędne w procesie zarządzania zapasami. Zamówienie jest podstawowym dokumentem, który inicjuje proces zakupu towarów, zawierającym szczegółowe informacje o produktach, ilościach i terminach dostawy. Z kolei dokumenty Pz (przyjęcie zewnętrzne) i Wz (wydań zewnętrznych) są niezbędne do rejestracji ruchu towarów w magazynie. Dokument Pz potwierdza przyjęcie towarów do magazynu, a Wz dokumentuje wydanie towarów z magazynu. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które wymagają ścisłej kontroli nad ruchem towarów w celu zapewnienia dokładności stanów magazynowych oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, skuteczne zarządzanie tymi dokumentami przyczynia się do lepszego planowania zapasów i minimalizacji ryzyka błędów. Dobre zarządzanie dokumentacją w magazynie wspiera także audyty i kontrole, co jest kluczowe w kontekście zgodności z regulacjami prawnymi oraz standardami jakości.

Pytanie 13

Który typ towaru nie powinien być przechowywany w magazynie otwartym?

A. Drewno na podkładach przykryte folią
B. Gaz płynny w butlach
C. Cement w workach
D. Węgiel ułożony w stosach
Cement jest materiałem budowlanym, który powinien być składowany w sposób zapewniający jego ochronę przed wilgocią oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. Magazynowanie cementu w workach na otwartej przestrzeni naraża go na działanie deszczu, śniegu oraz wysokiej wilgotności, co prowadzi do jego aglomeracji i utraty właściwości użytkowych. Zgodnie z normami branżowymi, cement powinien być przechowywany w suchych, zamkniętych pomieszczeniach lub na podestach, które chronią go przed bezpośrednim kontaktem z wodą. Przykładem dobrych praktyk jest składowanie cementu w przeznaczonych do tego magazynach, które są wentylowane i zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Dzięki odpowiedniemu magazynowaniu cement zachowuje swoje parametry techniczne, co jest kluczowe dla jakości budowy, a także dla bezpieczeństwa konstrukcji. Ponadto, magazynowanie cementu w odpowiednich warunkach wpływa na ekonomikę procesów budowlanych poprzez zmniejszenie odpadów materiałowych oraz kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 14

Do urządzeń transportu wewnętrznego o ograniczonym zasięgu, które służą do przenoszenia nosiwa i towarów w pionie, poziomie oraz pod kątem, zaliczamy

A. żurawie
B. suwnice
C. przenośniki
D. jarzma
Przenośniki to urządzenia transportowe, które umożliwiają przemieszczanie nosiwa i ładunków w różnych kierunkach - w pionie, poziomie oraz pod kątem. Działają na zasadzie przesuwania materiałów za pomocą taśm, pasów, łańcuchów lub innych nośników. Używane są w wielu branżach, takich jak przemysł spożywczy, budowlany czy logistyczny. Przykładowo, przenośniki taśmowe są powszechnie stosowane w magazynach do transportu palet, a przenośniki kubełkowe znajdują zastosowanie w transporcie materiałów sypkich. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają stosowanie przenośników w celu zwiększenia efektywności procesów oraz minimalizacji ryzyka uszkodzeń ładunków. Dzięki swojej wszechstronności, przenośniki pozwalają na automatyzację procesów oraz redukcję kosztów operacyjnych, co czyni je niezbędnymi w nowoczesnym przemyśle.

Pytanie 15

Który znak należy umieścić na opakowaniu zawierającym towary szybko psujące się?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Odpowiedź B jest prawidłowa, ponieważ znak ten wskazuje na produkty szybko psujące się, co jest kluczowe w kontekście transportu i przechowywania takich towarów. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, towary szybko psujące się, takie jak świeże owoce, warzywa, produkty mleczne czy mięso, wymagają szczególnej uwagi w zakresie warunków przechowywania i transportu. Umieszczenie odpowiedniego znaku na opakowaniu informuje wszystkich uczestników łańcucha dostaw o tym, że towar wymaga kontroli temperatury oraz szybkiego obiegu, aby zapobiec jego zepsuciu. Przykładowo, transportując świeże ryby, konieczne jest, aby były one przechowywane w odpowiednich warunkach chłodniczych. Użycie znaku B nie tylko zwiększa bezpieczeństwo produktu, ale również pozwala na optymalizację kosztów związanych z potencjalnymi stratami wynikającymi z zepsucia. W branży logistycznej i spożywczej, stosowanie odpowiednich znaków jest zgodne z wytycznymi organizacji takich jak ISO czy HACCP, które kładą nacisk na bezpieczeństwo żywności oraz minimalizowanie ryzyka w transporcie.

Pytanie 16

Jakie działania wchodzą w skład funkcji logistycznych realizowanych w centrum logistycznym?

A. Wynajem kontenerów, obrót opakowaniami zbiorczymi, spedycja, usługi gastronomiczne
B. Obsługa celna, polisy ubezpieczeniowe, informatyczne zarządzanie logistyką, usuwanie materiałów niebezpiecznych
C. Magazynowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, przeładunek
D. Obsługa techniczna pojazdów, dystrybucja paliw, usługi bankowe, promowanie usług
Odpowiedzi, które wymieniają czynności takie jak techniczna obsługa pojazdów, sprzedaż paliw, usługi bankowe oraz promocja usług, nie są właściwe w kontekście funkcji logistycznych w centrum logistycznym. Techniczna obsługa pojazdów, choć istotna, nie należy do podstawowych funkcji logistycznych, a raczej do utrzymania floty transportowej. Sprzedaż paliw, usługi bankowe oraz promocja usług również nie mają bezpośredniego związku z funkcjami logistycznymi, które koncentrują się na zarządzaniu przepływem towarów i informacji. Kolejna grupa czynności, obejmująca obsługę celną, ubezpieczenia oraz usuwanie materiałów niebezpiecznych, koncentruje się na aspektach regulacyjnych oraz bezpieczeństwa, które choć są ważne, nie są kluczowymi funkcjami samego centrum logistycznego. Wynajem kontenerów, obrót opakowaniami zbiorczymi, spedycja oraz usługi gastronomiczne również nie odpowiadają podstawowym funkcjom centrum logistycznego. Często zdarza się, że osoby wybierające te odpowiedzi mylą różne aspekty związane z logistyką, co prowadzi do nieporozumień. Właściwe spojrzenie na funkcje logistyczne wymaga zrozumienia, że kluczowym celem centrów logistycznych jest efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw oraz operacjami związanymi z towarami, co w sposób doskonały odzwierciedla odpowiedź dotycząca magazynowania, zarządzania zapasami, pakowania i przeładunku.

Pytanie 17

W celu oznaczenia drobnych artykułów handlowych należy wykorzystać numer kodu kreskowego

A. GS1-128
B. EAN-8
C. ITF-14
D. EAN-14
Wybór odpowiedniego typu kodu kreskowego do oznaczania produktów ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania logistyką i sprzedażą. EAN-14 oraz ITF-14 to kody używane głównie do oznaczania jednostek zbiorczych i kartonów transportowych, a nie do pojedynczych, małych wyrobów. EAN-14 składa się z 14 cyfr i jest przeznaczony do identyfikacji większych jednostek lub opakowań zbiorczych, co czyni go nieodpowiednim dla produktów, które potrzebują mniejszych kodów. ITF-14, z kolei, również obejmuje 14 cyfr, ale jest stosowany w formacie, który jest bardziej odporny na uszkodzenia, co czyni go idealnym do transportu, a nie do oznaczania małych przedmiotów. GS1-128 to inny typ kodu, który jest używany głównie w logistyce do przekazywania bardziej złożonych danych, jak np. daty ważności czy numery partii, i nie nadaje się do prostego oznaczania małych produktów. Często błędne decyzje w wyborze kodu wynikają z mylnego przekonania, że wszystkie kody są uniwersalne, podczas gdy każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie oraz ograniczenia. Kluczowe jest zrozumienie przeznaczenia każdego z tych kodów w kontekście ich zastosowania w procesie identyfikacji i zarządzania produktami.

Pytanie 18

Osoba odpowiedzialna za transport maszyn rolniczych za granicę musi dołączyć instrukcję wysyłkową, przygotowaną po jej otrzymaniu i zaakceptowaniu?

A. dokumentu przewozowego
B. zamówienia
C. zlecenia spedycyjnego
D. kontraktu przewozu
List przewozowy, umowa przewozu i zamówienie to dokumenty o innej funkcji i znaczeniu w procesie logistycznym. List przewozowy, który jest dowodem na przyjęcie towaru do transportu, jest dokumentem wystawianym przez przewoźnika, a nie spedytora. Zawiera on informacje o przesyłce, jednak nie stanowi podstawy do sporządzenia instrukcji wysyłkowej. Umowa przewozu reguluje warunki przewozu między przewoźnikiem a nadawcą, ale również nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących samej wysyłki. Z kolei zamówienie dotyczy zakupu towaru i nie ma bezpośredniego wpływu na proces transportu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów, co może prowadzić do nieprawidłowego przygotowania przesyłki. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko zlecenie spedycyjne zawiera pełne instrukcje i szczegóły operacyjne, które są niezbędne do zorganizowania skutecznej i bezpiecznej wysyłki towarów, a tym samym zapewnienia właściwej obsługi klienta i zgodności z obowiązującymi normami w branży spedycyjnej.

Pytanie 19

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2009. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
razem100 000100,0

A. dynamiki.
B. korelacji.
C. struktury.
D. dyspersji.
Poprawna odpowiedź to wskaźnik struktury, który jest niezbędny w analizie danych, szczególnie w kontekście zrozumienia udziału różnych kategorii w całości. W przedstawionej tabeli, wskaźnik struktury pozwala na ocenę proporcji wartości przesyłek w stosunku do ogólnej wartości doręczonych przesyłek przez przedsiębiorstwo kurierskie w 2009 roku. Takie analizy są powszechnie stosowane w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie zrozumienie struktury kosztów czy zysków jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo kurierskie zauważy, że pewne typy przesyłek generują wyższy udział wartości w całości, może to skłonić je do dalszego inwestowania w te obszary. W praktyce, wskaźniki struktury są również wykorzystywane w badaniach rynku do segmentacji klientów oraz w analizach finansowych do oceny rentowności poszczególnych produktów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Proces związany z lokalizowaniem zamówionych produktów w magazynie oraz ich przygotowaniem do wysyłki nazywa się

A. przechowywanie
B. optymalizacja
C. kompletowanie
D. odbieranie
Przyjmowanie, składowanie i optymalizowanie to terminy, które odnosi się do różnych aspektów zarządzania magazynem, ale nie oddają one właściwie istoty procesu kompletacji. Przyjmowanie to czynność związana z przyjęciem towarów do magazynu, która następuje po ich dostarczeniu. Proces ten obejmuje weryfikację ilości i jakości produktów, które trafiają do magazynu, co jest kluczowe dla zarządzania zapasami, ale nie ma bezpośredniego związku z przygotowaniem towarów do wysyłki. Z kolei składowanie odnosi się do przechowywania towarów w magazynie, co również nie jest synonimem kompletacji. Składowanie koncentruje się na efektywnym zarządzaniu przestrzenią i organizacji towarów, ale nie dotyczy ich zbierania na potrzeby realizacji zamówień. Optymalizowanie, choć ważne w kontekście poprawy efektywności działań magazynowych, jest zbyt ogólnym pojęciem, które nie odnosi się bezpośrednio do konkretnego procesu kompletacji. W kontekście logistycznym istotne jest zrozumienie, że każdy z tych procesów ma swoją unikalną rolę i powinny być one realizowane w sposób skoordynowany, aby całość operacji magazynowych była efektywna i przynosiła oczekiwane rezultaty.

Pytanie 22

Do działań przedtransakcyjnych w systemie dystrybucji zaliczamy

A. uregulowanie zobowiązań
B. analizę poziomu satysfakcji klientów
C. promocję produktów
D. usługi serwisowe
Chociaż badanie poziomu zadowolenia klientów, usługi naprawcze oraz regulowanie należności są istotnymi elementami w zarządzaniu relacjami z klientami czy w działalności przedsiębiorstw, nie są one zaliczane do funkcji przedtransakcyjnych w systemie dystrybucji. Badanie poziomu zadowolenia klientów skupia się na analizie doświadczeń posprzedażowych, co jest procesem następującym po dokonaniu transakcji, a nie przed nią. W praktyce, przeprowadzanie ankiet czy zbieranie opinii klientów dotyczy bardziej oceny jakości usług i produktów po ich zakupie, co nie jest zgodne z definicją funkcji przedtransakcyjnych. Usługi naprawcze również są elementem wsparcia posprzedażowego, które ma na celu zapewnienie klientom satysfakcji po dokonaniu zakupu oraz utrzymanie ich lojalności. Regulowanie należności dotyczy z kolei aspektów finansowych transakcji, które mają miejsce po dokonaniu zakupu, co wyklucza je z kategorii funkcji przedtransakcyjnych. Wnioskując, wiele osób może mylić te aspekty z promocją, nadmiernie koncentrując się na relacjach z klientem po dokonaniu zakupu, zamiast dostrzegać, że funkcje przedtransakcyjne koncentrują się na przyciąganiu klientów i ułatwianiu im podjęcia decyzji o zakupie. Kluczowe jest zrozumienie, że wszystkie te elementy mają swoje miejsce w cyklu życia klienta, jednak promocja produktów jest tym, co naprawdę definiuje aktywności przed dokonaniem zakupu.

Pytanie 23

Ile minimalnie wozów podsiębiernych, które transportują jeden kontener, powinien mieć terminal kontenerowy, zdolny do obsługi 60 kontenerów w ciągu godziny, przy założeniu, że średni czas pracy wozu podsiębiernego (podjazd po kontener, załadunek, transport, rozładunek) wynosi 5 minut?

A. 10 wozów podsiębiernych
B. 5 wozów podsiębiernych
C. 4 wozy podsiębierne
D. 12 wozów podsiębiernych
Zrozumienie ile wozów podsiębiernych potrzebujemy jest bardzo ważne dla optymalizacji operacji w terminalu kontenerowym. Jeśli ktoś pisze, że wystarczy 10, 4 czy 12 wozów, to znaczy, że źle pojmuje jak działa czas cyklu oraz jak to wpływa na obsługę kontenerów. Na przykład, mając 10 wozów, moglibyśmy ogarnąć 120 kontenerów na godzinę, co jest za dużo w stosunku do potrzeb i marnotrawi zasoby. Z kolei 4 wozy to tylko 48 kontenerów na godzinę, co jest za mało i wprowadza opóźnienia. Natomiast 12 wozów to totalny nadmiar, który generuje niepotrzebne koszty. Ogólnie rzecz biorąc, liczba wozów powinna być dostosowana do aktualnych potrzeb, biorąc pod uwagę czas cyklu i ewentualne awarie. Właściwe podejście to analizowanie cyklu operacyjnego i elastyczne dostosowywanie floty do zmieniających się potrzeb, co jest zgodne z tym, co się robi w logistyce.

Pytanie 24

Jakie jest określenie systemu zamawiania produktów, który opiera się na formule ustalenia wielkości partii dostawy jako różnicy pomiędzy maksymalnym poziomem zapasu a aktualnym stanem zapasu, oraz na przygotowaniu zamówienia w ustalonym cyklu, gdy bieżący stan zapasu jest niższy od zdefiniowanego minimum?

A. Min-max
B. Partia na partię
C. ROC (Reorder Cycle)
D. ROP (Reorder Point)
Wybór odpowiedzi dotyczących partii na partię, ROC (Reorder Cycle) czy ROP (Reorder Point) wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące zasad zarządzania zapasami. System partii na partię zakłada, że zamówienia są składane w miarę potrzeby, co może prowadzić do nieregularności w dostępności towarów oraz do wyższych kosztów transportu i obsługi. W przypadku ROC, jest to koncepcja polegająca na ustaleniu cyklu, w którym zamówienia są składane, co nie uwzględnia bezpośrednio poziomów zapasów, a tym samym nie zapewnia optymalizacji zapasów w kontekście ich maksymalizacji i minimalizacji. Z kolei ROP odnosi się do punktu zamawiania, który wyznacza moment złożenia zamówienia, jednak nie uwzględnia on aspektu zapasu maksymalnego. Tego typu myślenie prowadzi do zrozumienia, że kluczowe jest zdefiniowanie zarówno minimalnych, jak i maksymalnych poziomów zapasów, co jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania logistyką. Dlatego istotne jest, aby podejście do zarządzania zapasami opierało się na zrozumieniu wszystkich elementów, takich jak analiza popytu, cykle żywotności produktów oraz różnorodność asortymentu, co pozwoli na bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji operacyjnych.

Pytanie 25

Nieregularna struktura procesu produkcyjnego cechuje się

A. używaniem planów produkcji
B. niewielką ilością zapasów pomiędzy operacjami
C. realizowaniem produkcji w sposób cykliczny
D. losowym przebiegiem procesów technologicznych
Realizacja produkcji w sposób powtarzalny sugeruje, że procesy są zorganizowane w sposób rytmiczny, co jest sprzeczne z definicją nierytmicznej organizacji. W kontekście produkcji, powtarzalność odnosi się do ustalonych cykli produkcyjnych, gdzie operacje są w pełni zharmonizowane i przewidywalne, co skutkuje dużą efektywnością, ale nie jest zgodne z przypadkowym charakterem operacji. Zastosowanie harmonogramów produkcji również wyklucza nierytmiczne podejście, ponieważ harmonogramy są narzędziem do planowania i organizowania pracy w sposób sekwencyjny i z góry ustalony. W praktyce, niewielka ilość zapasów międzyoperacyjnych jest typowa dla metod typu JIT, które również stawiają na rytmiczność i efektywność procesów produkcyjnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych wniosków, to utożsamienie nierytmicznej organizacji z chaotycznym zarządzaniem, co jest nieprecyzyjne. Nierytmiczna organizacja nie oznacza braku struktury, lecz raczej elastyczne podejście do produkcji, które może być w pełni zorganizowane, ale z mniejszą przewidywalnością co do kolejności i czasu realizacji zadań. W związku z tym, kluczowe jest zrozumienie różnicy między elastycznością a chaosem w kontekście organizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 26

Głównym celem logistyki jest integrowanie przepływów wszystkich zasobów w czasie i przestrzeni, aby

A. zoptymalizować koszty realizacji tych procesów
B. zdefiniować układ uczestniczący w przekształcaniu dóbr logistycznych
C. zdiagnozować procesy logistyczne tworzące łańcuchy logistyczne
D. ustalić logistyczną infrastrukturę przedsiębiorstwa
Odpowiedź 'zoptymalizować koszty realizacji tych procesów' jest prawidłowa, ponieważ kluczowym celem logistyki jest osiągnięcie maksymalnej efektywności w zarządzaniu przepływem zasobów. Logistyka nie tylko koncentruje się na fizycznym przemieszczaniu towarów, ale także na optymalizacji kosztów związanych z tymi procesami. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą analizować różne aspekty, takie jak wybór odpowiednich środków transportu, lokalizacja magazynów oraz zarządzanie zapasami. Na przykład, w branży e-commerce, skuteczna logistyka polega na minimalizowaniu kosztów dostawy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obsługi klienta. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad jest wykorzystanie systemów WMS (Warehouse Management Systems), które pozwalają na ścisłe monitorowanie stanów magazynowych i automatyzację procesów, co prowadzi do redukcji zbędnych kosztów operacyjnych. Zgodnie z normami ISO 9001, przedsiębiorstwa powinny dążyć do ciągłego doskonalenia procesów, co jest nierozerwalnie związane z optymalizacją kosztów i efektywnością działań logistycznych.

Pytanie 27

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
B. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
C. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
D. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 28

Aby zapewnić dostępność oraz dostarczenie produktu jedynie w przypadku jego rzeczywistej potrzeby przez odbiorcę, niezbędne jest istnienie

A. nieaktywny zapas u dostawcy
B. znaczny zapas u odbiorcy
C. szybki sposób transportu do odbiorcy
D. szeroki asortyment towarów u odbiorcy
Wybór opcji zakładającej szybki transport po stronie odbiorcy może wydawać się logiczny, jednak nie uwzględnia on kluczowego aspektu zarządzania zapasami, jakim jest ich dostępność. Szybki transport wymaga nie tylko sprawnej logistyki, ale także odpowiednich zasobów i infrastruktur, co w wielu przypadkach może być nieefektywne i kosztowne. Dodatkowo, opcja z dużym zapasem po stronie odbiorcy prowadzi do zamrożenia kapitału w postaci nieużywanych produktów, co jest niekorzystne z punktu widzenia finansowego i operacyjnego. Takie podejście zwiększa ryzyko przestarzałych lub niezbyt atrakcyjnych produktów w magazynie. Z kolei duży asortyment produktów u odbiorcy, chociaż na pierwszy rzut oka może zaspokajać różne potrzeby klientów, w rzeczywistości często prowadzi do złożoności zarządzania zapasami i trudności w ich rotacji. Często organizacje mylnie zakładają, że większa różnorodność sprzyja lepszemu zaspokojeniu potrzeb, podczas gdy w praktyce zamiast tego prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych oraz spadku wydajności procesów magazynowych. Kluczowe w zarządzaniu zapasami jest więc zrozumienie, że nie tylko sama ilość, ale również sposób zarządzania nimi ma fundamentalne znaczenie dla efektywności całego łańcucha dostaw. Utrzymanie optymalnego poziomu zapasów przy jednoczesnym zapewnieniu ich dostępności jest zatem kluczowym wyzwaniem, które wymaga zastosowania odpowiednich strategii i systemów informacyjnych.

Pytanie 29

Procedury, które należy stosować w przypadku pożaru, powinny być opisane w

A. instrukcji bezpieczeństwa pożarowego
B. instrukcji magazynowej
C. regulaminie magazynu
D. instrukcji bezpieczeństwa pracy i higieny
Wybór instrukcji magazynowej, instrukcji bezpieczeństwa pracy i higieny lub regulaminu magazynu jako podstawy dla postępowania w przypadku pożaru jest błędny, ponieważ te dokumenty mają inne cele i zakresy. Instrukcja magazynowa skupia się głównie na zasadach organizacji i zarządzania magazynem, w tym na efektywności przechowywania i obiegu towarów, a nie na zagrożeniach pożarowych. Z kolei instrukcja bezpieczeństwa pracy i higieny koncentruje się na zapewnieniu ogólnych zasad bezpieczeństwa w miejscu pracy, jednak nie zawiera szczegółowych procedur postępowania w przypadku pożaru. Regulamin magazynu może zawierać zasady dotyczące zachowań w magazynie, ale także nie obejmuje wystarczających informacji o sytuacjach kryzysowych. Właściwe zrozumienie tych dokumentów i ich zakresu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Często spotykane błędy polegają na myleniu ich celów, co może prowadzić do niedostatecznego przygotowania na sytuacje awaryjne. Mimo że wszystkie te dokumenty są istotne, nie spełniają one funkcji instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, która powinna być traktowana jako priorytetowy dokument w kontekście zarządzania ryzykiem pożarowym.

Pytanie 30

Na której ilustracji jest przedstawiony magazyn otwarty?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji A.
B. Na ilustracji C.
C. Na ilustracji B.
D. Na ilustracji D.
Wszystkie inne ilustracje, które nie zostały wybrane, przedstawiają sytuacje, które nie odpowiadają definicji magazynu otwartego. Ilustracja A ukazuje składowisko węgla, co nie jest typowym magazynem, gdyż składowanie węgla na otwartej przestrzeni nie spełnia wymogów efektywnego zarządzania zapasami i nie jest związane z branżą magazynową w klasycznym rozumieniu. Ilustracja C przedstawia zadaszoną strukturę, która nie jest magazynem, a raczej instalacją techniczną, co podkreśla, że zadaszenie jest kluczowym elementem w klasyfikacji magazynów. Zadaszone magazyny są przeznaczone do przechowywania towarów w warunkach kontrolowanych, co wyklucza je z kategorii magazynów otwartych. Ilustracja D pokazuje zadaszony magazyn paletowy, który również nie odpowiada wymaganiom magazynu otwartego, ponieważ zapewnia on całkowitą ochronę przechowywanych produktów przed warunkami atmosferycznymi. Kluczowym błędem myślowym, który prowadzi do niepoprawnych odpowiedzi, jest utożsamianie otwartej przestrzeni z brakiem zadaszenia, bez zrozumienia, że magazyn otwarty ma swoje określone cechy funkcjonalne i operacyjne, które są zgodne z praktykami logistycznymi i zarządzaniem łańcuchem dostaw.

Pytanie 31

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
B. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
C. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
D. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
Rozumiem, że odpowiedzi dotyczące eliminacji drgań czy ochrony przed zarysowaniem mogą wydawać się sensowne, ale to nie do końca jest to, o co chodzi w blokowaniu towaru. Oczywiście, ograniczenie drgań podczas transportu jest istotne, ale nie jest to główny cel blokowania. Drgania można kontrolować z pomocą różnych materiałów amortyzujących, a to na ogół mija się z blokowaniem. Ochrona przed zarysowaniem czy kurzem to inne sprawy, które też są ważne, ale nie dotyczą bezpośrednio blokowania towaru, które ma na celu zapobieganie jego przesuwaniu. Oddzielanie towarów przy użyciu przekładek może być też ważne w pewnych sytuacjach, ale to coś innego niż blokowanie. W praktyce, często ludzie mylą te różne metody zabezpieczeń, co prowadzi do nieporozumień. Ważne jest, żeby zrozumieć, że blokowanie ma na celu głównie stabilizację towaru, a nie inne formy zabezpieczeń. To kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i transportem.

Pytanie 32

Strategia mająca na celu zmniejszenie ilości zapasów, podniesienie elastyczności w planowaniu dostaw oraz ograniczenie wydatków logistycznych nosi nazwę

A. Just for You
B. Just in Time
C. Just on Time
D. ABC
Odpowiedzi "Just on Time" oraz "Just for You" nie są poprawnymi nazwami strategii zarządzania zapasami, chociaż mogą wydawać się zbliżone. W kontekście logistyki, "Just on Time" nie jest uznawane za formalne podejście, a raczej jest niepoprawną interpretacją znanego modelu JIT. Pojęcie "Just for You" w ogóle nie odnosi się do zarządzania zapasami czy logistyką, lecz wydaje się być hasłem marketingowym, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście efektywności operacyjnej. Z kolei podejście "ABC" to metoda klasyfikacji zapasów, która dzieli je na trzy kategorie (A, B, C) w zależności od ich wartości i znaczenia dla organizacji. Choć metoda ABC jest niezwykle przydatna w zarządzaniu zapasami, skupia się na klasyfikacji i nie ma na celu bezpośredniego obniżania kosztów logistycznych w takim sensie jak JIT. Typowe błędy w myśleniu, które prowadzą do wyboru niewłaściwej odpowiedzi, to niezrozumienie różnicy między różnymi podejściami do zarządzania zapasami oraz ich zastosowania w praktyce. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów biznesowych.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Wszystkie drogi ewakuacyjne w budynkach użyteczności publicznej są oznakowane. Przedstawiony znak oznacza kierunek drogi ewakuacyjnej schodami

Ilustracja do pytania
A. w dół w lewo.
B. w dół w prawo.
C. do góry w prawo.
D. do góry w lewo.
Poprawna odpowiedź to 'w dół w prawo', co jest zgodne z wizualizacją przedstawioną na znaku. Znak ten jest kluczowy w kontekście ewakuacji w budynkach użyteczności publicznej, gdzie oznakowanie dróg ewakuacyjnych musi być zgodne z przepisami określonymi przez normy, takie jak PN-EN 7010. Wskazany kierunek schodzenia po schodach w dół w prawo jest istotny w sytuacjach awaryjnych, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie. W praktyce, znajomość takich oznaczeń oraz umiejętność ich interpretacji mogą uratować życie w sytuacji zagrożenia, umożliwiając szybką ewakuację z budynku. Przykładem zastosowania takich znaków może być sytuacja pożaru, gdzie odpowiednia orientacja w terenie oraz znajomość kierunku ewakuacji pozwala na uniknięcie paniki i zapewnienie sprawnego przemieszczania się do wyznaczonego wyjścia ewakuacyjnego.

Pytanie 35

Piekarnia otrzymała mąkę, którą dostarczył kierowca Jan Kowalski. Przyjął ją do magazynu magazynier Adam Nowak, aby w razie potrzeby wydawać ją do produkcji. Mąkę z magazynu do działu produkcji odbiera Marek Kowalski. Gotowe wyroby piekarnicze są transportowane do sklepów przez kierowcę Tomasza Majewskiego. Kto powinien złożyć podpis w rubryce oznaczonej "wydał" w dokumencie dotyczącym wewnętrznego rozchodu mąki (RW) w piekarni?

A. Marek Kowalski
B. Tomasz Majewski
C. Jan Kowalski
D. Adam Nowak
Odpowiedzi związane z Janem Kowalskim, Markiem Kowalskim oraz Tomaszem Majewskim są nieprawidłowe z kilku powodów. Jan Kowalski, jako kierowca dostawcy, nie jest zaangażowany w proces wydania mąki z magazynu, lecz jedynie w jej dostarczenie do piekarni. Jego rola kończy się w momencie przekazania towaru do magazynu, co czyni go nieodpowiednią osobą do podpisania dokumentu rozchodu wewnętrznego. Marek Kowalski, który odbiera mąkę do działu produkcji, również nie jest właściwą osobą do podpisania, ponieważ jego zadanie polega na wykorzystaniu towaru w produkcji, a nie na jego wydaniu z magazynu. W końcu, Tomasz Majewski, jako kierowca piekarni, jest zaangażowany w transport gotowych wyrobów do sklepów, a nie w proces przechowywania czy wydawania mąki. Zgodnie z zasadami zarządzania magazynem, wszystkie dokumenty związane z rozchodem towaru powinny być podpisywane przez osobę, która ma bezpośrednią odpowiedzialność za wydanie, co w tym przypadku jest rolą magazyniera. Wszelkie nieporozumienia co do ról w procesie logistycznym mogą prowadzić do nieprawidłowości w dokumentacji i niezgodności w stanach magazynowych, co jest kluczowym aspektem w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. transportu intermodalnego
B. controlingu usług transportowych
C. transportu bimodalnego
D. outsourcingu usług transportowych
Odpowiedzi takie jak transport intermodalny, controlling usług transportowych oraz transport bimodalny wiążą się z różnymi koncepcjami, które nie są zgodne z opisanym przypadkiem. Transport intermodalny odnosi się do wykorzystania więcej niż jednego środka transportu w ramach jednego przewozu, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie firma korzysta z jednego zewnętrznego dostawcy. Controlling usług transportowych to proces zarządzania i analizy kosztów oraz wydajności usług transportowych, który również nie dotyczy bezpośrednio umowy partnerskiej z firmą transportową. Natomiast transport bimodalny, łączący cechy transportu morskiego i drogowego, nie ma zastosowania w kontekście zlecania usług transportowych zewnętrznemu dostawcy. Typowym błędem myślowym jest mylenie outsourcingu z innymi modelami współpracy, co wynika z braku zrozumienia ich definicji i zastosowań. Outsourcing koncentruje się na zlecaniu szczególnych funkcji zewnętrznym firmom, podczas gdy inne podejścia dotyczą różnych aspektów logistyki i transportu. Aby poprawnie zrozumieć te koncepcje, istotne jest przyswojenie podstawowych definicji oraz ich praktycznych zastosowań w realiach biznesowych.

Pytanie 37

Aby wyprodukować 1 kg tworzywa sztucznego (PET), potrzebne jest 1,9 kg ropy naftowej. W trakcie recyklingu z 1 kg odpadów PET uzyskuje się 1 kg tworzywa sztucznego (PET). Jaką ilość ropy naftowej zaoszczędzi firma dzięki recyklingowi 5,7 t odpadów PET?

A. 30,00 t
B. 10,83 t
C. 1 083,00 kg
D. 3 000,00 kg
Odpowiedź 10,83 t jest poprawna, ponieważ pozwala obliczyć oszczędności wynikające z recyklingu odpadów PET. Do produkcji 1 kg PET potrzeba 1,9 kg ropy naftowej. Z recyklingu 5,7 t (5700 kg) odpadów PET uzyskuje się 5,7 t nowego PET. Aby obliczyć ilość ropy, którą zaoszczędzimy, należy pomnożyć masę PET przez 1,9 kg ropy naftowej na 1 kg PET. Zatem: 5700 kg * 1,9 kg = 10830 kg, co przelicza się na 10,83 t. Recykling nie tylko zmniejsza zapotrzebowanie na surowce pierwotne, ale także przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zmniejszenia ilości odpadów, które trafiają na wysypiska. W praktyce, wiele przedsiębiorstw stosuje recykling jako element zrównoważonego rozwoju, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi oraz standardami ochrony środowiska, takimi jak ISO 14001. Dzięki temu, firmy nie tylko oszczędzają surowce, ale również poprawiają swój wizerunek ekologiczny i przyczyniają się do ochrony planety.

Pytanie 38

Który zestaw informacji zawiera dane do wpisania w dokumencie WZ, który ma być wypełniony zgodnie z przedstawioną kartoteką magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Firma „ABC" ul. Wesoła 12, 54-345 WrocławNazwa: obudowa
Indeks: OB. 123-12
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol
i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.12.02.17PZ 23413,0050-150625,00-
2.13.02.17WZ 35213,00-10050-1 300,00
3.

A. Wartość rozchodu: 625,00 zł, data wydania zapasu: 12.02.2017 r.
B. Kod towarowo-materiałowy wydanego zapasu: OB. 123-12, ilość przyjęta: 100 szt.
C. Cena jednostkowa netto: 1 300,00 zł, j.m.: szt.
D. Ilość wydana: 100 szt., numer dokumentu WZ: 352.
Poprawna odpowiedź wskazuje na kluczowe informacje, które powinny być uwzględnione w dokumencie WZ (Wydanie Zewnętrzne). W przypadku dokumentów WZ, podstawowymi danymi do uzupełnienia są ilość towaru, który został wydany, oraz numer dokumentu. W tym przypadku, ilość wydana wynosi 100 sztuk, a numer dokumentu to 352, co dokładnie odpowiada danym zawartym w kartotece magazynowej. W praktyce, poprawne wypełnienie dokumentu WZ jest istotne, aby utrzymać dokładne i przejrzyste zapisy w systemie magazynowym. Działania te są zgodne z zasadami zarządzania magazynem, które wymagają precyzyjnego ewidencjonowania towarów w ruchu. Umożliwia to nie tylko monitorowanie stanów magazynowych, ale także ułatwia późniejsze rozliczenia i audyty. Dodatkowo, korzystanie z numeracji dokumentów jest standardem, który pozwala na łatwe śledzenie dokumentacji i identyfikację poszczególnych transakcji.

Pytanie 39

Następnym krokiem w procesie magazynowym po zebraniu i przygotowaniu paczki jest?

A. przemieszczenie do strefy składowania
B. zarządzanie poziomem zapasów
C. przyjęcie oraz kontrola wartościowa
D. transport do ramp wysyłkowych
Odpowiedź 'transport do ramp wysyłkowych' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy etap w procesie logistycznym po zakończeniu kompletacji i przygotowaniu przesyłki. Transport do ramp wysyłkowych oznacza, że zamówione towary są przewożone w odpowiednie miejsce, skąd będą dostarczane do klientów lub dalszej dystrybucji. W praktyce, skuteczna organizacja tego etapu zależy od zastosowania standardów, takich jak Just in Time (JIT), które minimalizują czas przestojów oraz zwiększają efektywność operacyjną. Przykładowo, wsparcie technologii takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) może znacząco usprawnić proces transportu przez automatyzację przydzielania zasobów transportowych. Należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przesyłek oraz o monitorowaniu ich stanu podczas transportu, co jest niezwykle istotne w zapewnieniu wysokiej jakości usług logistycznych.

Pytanie 40

Która forma działalności firmy umożliwia klientowi wpływanie na końcowy produkt dzięki możliwości wyboru różnych elementów wyrobu oraz ich dowolnej konfiguracji?

A. Produkcja na magazyn
B. Montaż na zamówienie
C. Montaż seryjny
D. Produkcja potokowa
Produkcja na magazyn, montaż seryjny i produkcja potokowa to modele, które nie umożliwiają klientowi aktywnego wpływania na kształt finalnego produktu. W przypadku produkcji na magazyn, towary są wytwarzane na podstawie prognoz popytu i przechowywane w magazynach, co oznacza, że klienci mogą wybierać tylko spośród dostępnych produktów, nie mając możliwości ich modyfikacji. Model ten jest korzystny dla firm, które oferują produkty o stałym wzorze, ale ogranicza elastyczność i personalizację. Montaż seryjny to metoda, w której produkty są wytwarzane w dużych seriach, co pozwala na efektywność kosztową, ale także nie daje możliwości dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta. Produkcja potokowa natomiast polega na nieprzerwanym wytwarzaniu w procesach, gdzie poszczególne elementy przechodzą przez różne etapy na linii produkcyjnej. Takie podejście jest optymalne dla produktów masowych, ale również nie sprzyja personalizacji. Klienci często mylą te modele, myśląc, że różne opcje wyboru w ramach standardowych produktów (jak różne kolory lub dodatki) stanowią personalizację, podczas gdy w rzeczywistości są jedynie ograniczoną wariacją w ramach ustalonego projektu.