Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 08:54
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 09:13

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kadrowanie obrazu stanowi proces

A. korekcji kolorów obrazu
B. eliminacji linii
C. wyodrębniania obiektu
D. zmiany formatu pliku
Patrząc na błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich wynika z mylenia podstawowych terminów związanych z obróbką grafiki. Korekcja barwna to w sumie coś innego - chodzi o dostosowywanie kolorów i tonalności, żeby zdjęcie wyglądało lepiej. Ale to nie to samo co kadrowanie, które zajmuje się kompozycją. Usuwanie linii to trochę temat retuszu, czyli eliminacja zbędnych elementów, ale znowu, to nie jest to samo co kadrowanie, które koncentruje się na wyborze, a nie usuwaniu. Co do konwertowania plików, to jest ważne w zarządzaniu danymi, ale nie ma to nic wspólnego z tym, co to znaczy kadrować. Wreszcie, zaznaczanie obiektów to też termin, który można stosować w grafice komputerowej, tyle że nie oddaje on całkowicie sensu kadrowania. Widać więc, że typowe błędy w myśleniu to mylenie różnych procesów i brak zrozumienia, że kadrowanie to coś więcej - jest kluczowe dla ogólnego efektu wizualnego.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Tworząc kadr filmowy z użyciem planu amerykańskiego, należy ukazać postać aktora w ujęciu od

A. kolan do czubka głowy
B. pasa w górę
C. linii podbródka do czubka głowy
D. linii ramion w górę
Plan amerykański, znany również jako medium shot, ma na celu ukazanie postaci od kolan do czubka głowy, co pozwala widzowi na lepsze zrozumienie emocji aktora oraz sytuacji, w jakiej się znajduje. Tego typu kadr jest powszechnie stosowany w filmach, ponieważ skutecznie łączy zarówno detale twarzy, jak i ruchy ciała, dając widzowi pełniejszy obraz interakcji i dynamiki postaci. W praktyce, wykorzystując plan amerykański, można stosować różne techniki filmowe, takie jak zbliżenia na twarz w momentach intensywnych emocji, a następnie przejście do szerszego ujęcia, które obejmuje całe ciało, aby pokazać kontekst danej sceny. Zgodnie z zasadami sztuki filmowej, taki sposób kadrowania sprzyja budowaniu narracji i zaangażowaniu widza. Dlatego stosując plan amerykański, operatorzy i reżyserzy filmowi mogą efektywnie kreować atmosferę oraz emocjonalny przekaz.

Pytanie 4

W jakim formacie zapisywany jest skanowany obraz w celach graficznych?

A. JPEG
B. BMP
C. TIFF
D. GIF
Wybór błędnych formatów, takich jak BMP, GIF i JPEG, wskazuje na powszechne nieporozumienia dotyczące ich zastosowań i ograniczeń. BMP (Bitmap Image File) jest formatem bezstratnym, ale jego główną wadą jest duża objętość plików, co czyni go mniej praktycznym dla skanowanych obrazów, zwłaszcza w kontekście archiwizacji oraz przesyłania przez internet. W sytuacjach, gdy jakość jest kluczowa, BMP nie zapewnia elastyczności w kompresji, co jest istotne dla profesjonalnych zastosowań. GIF (Graphics Interchange Format) jest zoptymalizowany do prostych grafik i animacji, ale ogranicza paletę kolorów do 256 barw, co nie jest wystarczające dla skanów, które mogą wymagać pełnej gamy kolorystycznej. Ponadto, GIF stosuje kompresję stratną, co wpływa na jakość obrazu. JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest popularnym formatem do zdjęć, ale także wprowadza stratność, co może prowadzić do utraty detali w skanowanych obrazach. Użytkownicy często wybierają JPEG z myślą o oszczędności miejsca, jednak jakość skanów, szczególnie w sytuacjach wymagających precyzji, jest kluczowa. Warto zatem zrozumieć, że wybór formatu obrazu powinien być uzależniony od specyfiki zastosowania oraz wymagań dotyczących jakości, a TIFF jednoznacznie wygrywa w tych aspektach.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaki program jest przeznaczony do tworzenia modeli 3D?

A. Blender
B. Ashampoo
C. IrfanView
D. Gimp
IrfanView, Gimp oraz Ashampoo to programy, które nie są dedykowane do modelowania obiektów 3D, co jest kluczowym błędem w rozumieniu różnicy między oprogramowaniem do edycji grafiki rastrowej a tym, które zajmuje się modelem 3D. IrfanView to narzędzie do przeglądania i podstawowej edycji obrazów, co czyni je użytecznym dla użytkowników potrzebujących szybkiej i prostej manipulacji plikami graficznymi. Jego funkcjonalność nie obejmuje jednak tworzenia obiektów 3D, co jest fundamentalnym zadaniem dla programów modelarskich. Gimp, będący alternatywą dla Photoshopa, skoncentrowany jest na edycji grafiki 2D, oferując bogate narzędzia do malowania, retuszu i kompozycji obrazów. W kontekście modelowania 3D, Gimp nie ma zastosowania, ponieważ nie obsługuje formatu 3D ani nie umożliwia tworzenia przestrzennych obiektów. Ashampoo to z kolei firma znana głównie z oprogramowania do edycji wideo oraz zarządzania plikami multimedialnymi, a nie z narzędzi do modelowania 3D. Odpowiedzi te odzwierciedlają typowe nieporozumienia między różnymi kategoriami oprogramowania i ich przeznaczeniem. Kluczowe jest zrozumienie, że modelowanie 3D wymaga specjalistycznych narzędzi, które oferują odpowiednie funkcje, takie jak rzeźba, teksturowanie i animacja, czego brakuje w wymienionych programach.

Pytanie 7

Jaki znacznik jest używany do dodawania obrazka na stronę internetową?

A.
B.
C.
Znacznikto taki standardowy element w HTML, którego używamy do wstawiania obrazków na stronie. Najważniejszy jest atrybut 'src', bo to właśnie on mówi, skąd przeglądarka ma pobrać obrazek. Drugi istotny atrybut to 'alt', który daje alternatywny tekst, gdyby obrazek się nie załadował. To jest bardzo ważne, nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale też dla SEO. Przykładowe użycie mogłoby wyglądać tak:Opis obrazka. Pamiętaj też o dobraniu odpowiednich formatów obrazków, takich jak JPEG, PNG czy GIF, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć. Odpowiednie rozmiary i kompresja obrazków są kluczowe, żeby strona ładowała się szybko i dobrze działała dla użytkowników. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z atrybutów 'width' i 'height', bo to pomaga przeglądarkom ogarnąć miejsce dla obrazków jeszcze przed ich załadowaniem. Obrazki na stronach nie tylko ładnie wyglądają, ale też pomagają w lepszym zrozumieniu treści przez ludzi.

Pytanie 8

Jaki program dostępny na licencji open source służy do archiwizacji plików przy wysokim poziomie kompresji?

A. AVS Firewall
B. 7-Zip
C. AVS Antispam
D. Power Archiver
AVS Antispam i AVS Firewall to programy zaprojektowane głównie z myślą o bezpieczeństwie i ochronie przed zagrożeniami w sieci, a nie do archiwizacji plików. AVS Antispam skupia się na eliminacji niechcianych wiadomości email, co jest kluczowe w kontekście ochrony przed spamem, ale nie ma żadnej funkcji kompresji danych. Z kolei AVS Firewall zapewnia ochronę przed nieautoryzowanym dostępem do sieci komputerowej, co jest istotne dla zachowania bezpieczeństwa systemów informatycznych, ale również nie dotyczy archiwizacji plików. Power Archiver to komercyjny program do archiwizacji, ale nie jest dostępny na licencji open source, co wyklucza go z kategorii poszukiwanego rozwiązania. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi wynikają z pomylenia celów tych programów z funkcjonowaniem narzędzi do kompresji plików. Właściwe zrozumienie różnicy pomiędzy programami zabezpieczającymi a narzędziami do archiwizacji jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. Wybór odpowiedniego narzędzia powinien być oparty na jego specyficznych funkcjonalnościach i zastosowaniach, a nie jedynie na nazwie czy popularności. W kontekście zarządzania danymi, wybór narzędzi odpowiednich do archiwizacji, takich jak 7-Zip, przewyższa inne programy, które nie są dedykowane do tego celu.

Pytanie 9

Jaką przestrzeń kolorystyczną rekomenduje się do użycia w Adobe Photoshop?

A. CMYK
B. Skala szarości
C. PCS
D. RGB
Odpowiedź RGB jest prawidłowa, ponieważ przestrzeń barwna RGB (Red, Green, Blue) jest standardem kolorów używanym w większości aplikacji do edycji grafiki, w tym Adobe Photoshop. RGB opiera się na trzech podstawowych kolorach światła, co czyni go idealnym do pracy z wyświetlaczami, które emitują światło. Umożliwia on uzyskanie szerokiego zakresu kolorów i jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy projektowane są obrazy przeznaczone do publikacji w Internecie lub na innych cyfrowych nośnikach. Przykładowo, dla projektów webowych, takich jak grafiki na strony internetowe czy banery reklamowe, RGB zapewnia lepszą jakość kolorów na ekranach niż inne przestrzenie kolorów. Dobrą praktyką jest zawsze rozpoczynanie pracy w RGB, a następnie konwertowanie do CMYK tylko wtedy, gdy przygotowujemy materiały do druku, co pozwala zachować jak największą jakość kolorów.

Pytanie 10

Jakie narzędzie w programie Audacity jest przeznaczone do eliminacji trzasków w ścieżce dźwiękowej?

A. wskaźnik.
B. wzmacniacz.
C. kontur.
D. odszumiacz.
Odszumiacz w programie Audacity to kluczowe narzędzie, które pozwala na eliminację niepożądanych dźwięków, w tym trzasków, szumów i innych artefaktów akustycznych. Działa na zasadzie analizy sygnału audio, identyfikując obszary, które zawierają szumy. Użytkownik może wybrać fragment ścieżki dźwiękowej, który zawiera tylko szum, a następnie Audacity zastosuje te informacje do usunięcia szumów z całej ścieżki. W praktyce, aby skutecznie usunąć trzaski, należy najpierw zidentyfikować źródło problemu, a następnie dostosować ustawienia odszumiacza, takie jak poziom redukcji szumów. Używanie odszumiacza jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie edycji dźwięku, co prowadzi do poprawy jakości nagrań i zwiększenia ich profesjonalizmu. Dla audiofilów i profesjonalnych inżynierów dźwięku, umiejętność skutecznego korzystania z odszumiacza jest niezbędna, aby podnieść standardy jakości nagrań. Warto również pamiętać, że nadmierna obróbka dźwięku może prowadzić do utraty naturalności brzmienia, dlatego kluczowe jest zachowanie równowagi w stosowaniu tej funkcji.

Pytanie 11

W jakich formatach powinny być zarchiwizowane obrazy grafiki rastrowej, które mają być wykorzystane w prezentacji multimedialnej?

A. TIFF, AI
B. JPEG, PNG
C. PSD, BMP
D. RAW, CDR
Formaty JPEG i PNG są powszechnie stosowane w prezentacjach multimedialnych z kilku powodów. JPEG (Joint Photographic Experts Group) to format kompresji stratnej, który doskonale nadaje się do zdjęć i obrazów z dużą ilością kolorów, zachowując przy tym rozsądny rozmiar pliku. Dzięki temu, obrazy JPEG są idealne do prezentacji, gdzie szybkie ładowanie i mały rozmiar pliku są kluczowe. Z kolei PNG (Portable Network Graphics) to format bezstratny, który obsługuje przezroczystość oraz zachowuje wysoką jakość obrazu, co czyni go idealnym do grafik z tekstem, logo czy ilustracji. W kontekście dobrych praktyk w projektowaniu prezentacji, użycie tych formatów pozwala na osiągnięcie równowagi pomiędzy jakością a wydajnością, co jest niezwykle ważne w dynamicznych środowiskach profesjonalnych. Używając JPEG do zdjęć oraz PNG do grafik z tekstem, można zapewnić czytelność i estetykę prezentacji.

Pytanie 12

Która z poniższych aplikacji nie jest programem do edycji tekstu?

A. Libre Office Writer
B. Notatnik
C. Notepad++
D. Libre Office Impress
Wybierając jeden z edytorów tekstu, można napotkać na typowe nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowań różnych aplikacji. Notepad++, Libre Office Writer oraz Notatnik to wszystko edytory tekstu, które służą do wprowadzania, edytowania i formatowania tekstu. Notepad++ to zaawansowany edytor z obsługą języków programowania, co sprawia, że jest niezwykle przydatny dla programistów. Libre Office Writer to profesjonalne narzędzie do pisania dokumentów, które oferuje bogate opcje formatowania i współpracy, co jest zgodne z aktualnymi standardami w obszarze tworzenia tekstów. Notatnik z kolei to prosty edytor, który umożliwia szybkie notowanie lub edytowanie plików tekstowych bez zbędnych funkcji. Często błędem jest myślenie, że wszystkie narzędzia do tworzenia treści są takie same, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania oprogramowania. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z narzędzi oraz ich przeznaczenia, co sprzyja zwiększeniu wydajności i jakości pracy. Wybierając niewłaściwe narzędzie, można stracić dużo cennego czasu na nieefektywne próby realizacji swoich zamierzeń.

Pytanie 13

Jaką barwę uzyskuje się w syntezie addytywnej po połączeniu świateł czerwonego oraz zielonego?

A. Niebieskozieloną
B. Żółtą
C. Białą
D. Purpurową
Odpowiedzi, które nie wskazują na barwę żółtą, opierają się na błędnych założeniach dotyczących zasad addytywnej syntezy kolorów. Niektórzy mogą pomylić połączenie czerwonego i zielonego światła z barwami, które są wynikiem mieszania innych kombinacji. Na przykład, niebieskozielona barwa, wynikająca z połączenia niebieskiego i zielonego światła, nie jest poprawnym wynikiem połączenia czerwonego i zielonego. Podobnie, uzyskanie białej barwy następuje tylko wtedy, gdy zastosujemy wszystkie trzy kolory podstawowe (czerwony, zielony i niebieski) w równych częściach, co jest zasadą addytywnej syntezy. Purpurowa barwa, z kolei, powstaje z połączenia czerwonego i niebieskiego światła, a nie czerwonego z zielonym. Żółta jest specyficznie rezultatem sumowania tych dwóch kolorów i jest doskonałym przykładem, jak różne kombinacje mogą prowadzić do różnych rezultatów. Często błędne wnioski wynikają z nieprzemyślanego stosowania teorii kolorów bez zrozumienia zasad, które nimi rządzą. To może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania kolorów w praktycznych zastosowaniach, takich jak projektowanie graficzne czy tworzenie interfejsów użytkownika, gdzie precyzyjne odwzorowanie barw ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 14

Jakie symptomy można dostrzec u pracownika cierpiącego na zespół cieśni nadgarstka?

A. Ucisk na nerw czterogłowy
B. Osłabienie chwytu
C. Osłabienie mięśnia gładkiego
D. Ucisk na nerw rdzeniowy
Osłabienie chwytu jest charakterystycznym objawem zespołu cieśni nadgarstka, który wynika z ucisku na nerw pośrodkowy. Nerw ten przebiega przez kanał nadgarstka, a jego podrażnienie lub uszkodzenie prowadzi do zaburzeń motorycznych i czuciowych w obszarze zaopatrywanym przez ten nerw. W szczególności osłabienie chwytu objawia się trudnościami w wykonywaniu codziennych czynności, takich jak trzymanie przedmiotów, pisanie czy korzystanie z narzędzi. Pracownicy, którzy wykonują powtarzalne ruchy dłonią, na przykład w zawodach związanych z pracą biurową, rzemieślniczą lub w produkcji, są szczególnie narażeni na rozwój tego schorzenia. W praktyce, zaleca się wczesną diagnostykę i interwencję, taką jak unikanie powtarzalnych ruchów oraz stosowanie ergonomicznych narzędzi, co może znacząco poprawić komfort pracy i zmniejszyć ryzyko wystąpienia objawów. Dodatkowo, fizjoterapia oraz ćwiczenia wzmacniające mogą być stosowane w celu poprawy siły chwytu i funkcji ręki, co jest zgodne z zaleceniami wielu specjalistów zajmujących się rehabilitacją rąk.

Pytanie 15

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b>trzy spowodują, że w wyświetlaniu słowo dwa będzie

A. pochylone
B. pogrubione
C. podwyższone
D. obniżone
Odpowiedź 'pogrubiony' jest poprawna, ponieważ znacznik w HTML służy do zaznaczania tekstu, który ma być wyświetlany w formie pogrubionej. W praktyce, stosowanie tego znacznika pozwala na wyróżnienie istotnych informacji w treści dokumentu, co jest szczególnie użyteczne w kontekście prezentacji danych, raportów czy stron internetowych. Dzięki pogrubieniu, użytkownicy łatwiej zauważają kluczowe punkty, co może zwiększać czytelność i zrozumienie tekstu. W branży web developmentu, dobra praktyka nakazuje stosowanie znaczników semantycznych, takich jak , które nie tylko zmieniają wygląd tekstu, ale również informują o jego znaczeniu. Użycie znaczników powinno być zgodne z zasadami dostępności, co oznacza, że tekst pogrubiony powinien pełnić istotną rolę w kontekście treści, a nie być używany jedynie dla estetyki.

Pytanie 16

Jaki krój pisma powinien być użyty w prezentacji multimedialnej, aby zapewnić najlepszą czytelność tekstu?

A. Optima
B. Arial
C. Arno Pro Smbd
D. Apple Chancery
Arial jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych krojów pisma, który został zaprojektowany z myślą o maksymalnej czytelności, szczególnie w kontekście prezentacji multimedialnych. Kluczowe cechy tego kroju to jego prostota, wyraźne linie oraz zrównoważone proporcje, które sprawiają, że tekst jest łatwy do odczytania zarówno na dużych ekranach, jak i w formatach wydrukowanych. Standardy typograficzne wskazują, że czcionki bezszeryfowe, takie jak Arial, są bardziej odpowiednie do wyświetlania tekstu na ekranie, ponieważ nie mają zbędnych ozdób, które mogą wprowadzać w błąd wzrok. Przykłady zastosowania Arial obejmują prezentacje w programach takich jak Microsoft PowerPoint oraz materiały marketingowe, gdzie kluczowa jest jasność komunikacji. Warto również podkreślić, że według zasad dostępności, projektując materiały wizualne, należy stosować kontrastujące kolory tła i tekstu, co w połączeniu z prostym krojem pisma jak Arial, znacznie podnosi czytelność i przystępność treści dla wszystkich odbiorców.

Pytanie 17

Jakiego efektu w programie wektorowym należy użyć do stworzenia obiektów widocznych na ilustracji po narysowaniu połowy ich konturów?

Ilustracja do pytania
A. Wypaczenie
B. SVG
C. 3D
D. Rasteryzacja
Efekt widoczny na ilustracji został uzyskany za pomocą narzędzia „3D” w programie wektorowym. Po narysowaniu połowy konturu obiektu, funkcja obracania (revolve) tworzy pełny obiekt, obracając go wokół osi. Efekt „SVG” dotyczy zapisu grafiki wektorowej do formatu skalowalnego, a „Rasteryzacja” przekształca obiekt wektorowy w bitmapę, co nie dotyczy tego przypadku. Efekt „Wypaczenie” służy do deformacji obiektów, ale nie tworzy brył trójwymiarowych. Narzędzie 3D to najlepszy wybór do tworzenia takich obiektów.

Pytanie 18

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmouseout
B. onmouseover
C. onmouseup
D. onmousedown
Atrybut 'onmouseover' jest zdarzeniem w JavaScript, które umożliwia wywołanie funkcji lub reakcji na stronie internetowej, gdy użytkownik najedzie kursorem myszy na dany element. Jest to powszechnie stosowany sposób na zwiększenie interaktywności stron WWW. Przykładowo, możemy użyć go do zmiany koloru przycisku lub wyświetlenia dodatkowej informacji, co poprawia doświadczenie użytkownika. W praktyce, atrybut ten można przypisać do różnych elementów HTML, takich jak
,

Pytanie 19

W multimedialnej prezentacji przeznaczonej dla dzieci dominującą formą komunikacji jest

A. animacja
B. grafika
C. dźwięk
D. tekst
Wybór animacji, tekstu czy dźwięku jako głównych form przekazu w prezentacji skierowanej do dzieci często prowadzi do mylnych wniosków na temat efektywności komunikacji. Animacje, mimo że bywają atrakcyjne, mogą rozpraszać uwagę zamiast wspierać proces uczenia się. W przypadku dzieci z krótszym czasem koncentracji, zbyt szybkie lub skomplikowane animacje mogą powodować frustrację oraz utrudniać przyswajanie informacji. Tekst jako dominująca forma przekazu jest nieefektywny, ponieważ dzieci w młodszym wieku mogą mieć trudności z czytaniem i rozumieniem długich treści. Ponadto, zbyt duża ilość tekstu może przytłoczyć odbiorcę, co zniechęca do dalszego zapoznawania się z materiałem. Dźwięk, choć może być pomocny w budowaniu atmosfery lub angażowania emocji, nie jest wystarczający jako samodzielny nośnik informacji. Dzieci często reagują lepiej na bodźce wizualne niż słuchowe, dlatego poleganie wyłącznie na dźwięku może prowadzić do niedostatecznego zrozumienia treści. W związku z tym, kluczowym błędem jest niewłaściwe postrzeganie roli różnych form przekazu w kontekście wieku odbiorców oraz ich zdolności poznawczych, co w praktyce skutkuje mniej efektywnym nauczaniem i komunikacją.

Pytanie 20

Które z poniższych narzędzi umożliwia poprawę jakości nagrania dźwiękowego z mikrofonu, czyli eliminację zarejestrowanych zakłóceń w formie szumów i trzasków?

A. Filtr dźwiękowy aplikacji GIMP
B. Filtr Echo w programie Adobe Audition
C. Filtr dźwiękowy aplikacji Adobe Premiere
D. Odszumiacz w programie Audacity
Odszumiacz w Audacity to naprawdę przydatne narzędzie, które działa na rzecz poprawy jakości nagrań dźwiękowych. Jego zadanie to wyłapanie i eliminacja niechcianych dźwięków, jak szumy tła czy trzaski, co na pewno pomaga w stworzeniu lepszego materiału audio. Program używa zaawansowanych algorytmów do analizy dźwięku, co pozwala na stworzenie profilu szumu, który potem jest usuwany z całej ścieżki nagrania. Na przykład, jeśli nagrywasz wywiad w głośnym miejscu, odszumiacz może naprawdę zmienić jakość twojego dźwięku na lepsze, co jest ważne, szczególnie przy produkcji podcastów czy filmów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z redukcją szumów, bo można zniekształcić głos, a to z kolei jest sprzeczne z zasadami obróbki dźwięku w branży.

Pytanie 21

Aby dodać obrys do obiektu stworzonego w programie Adobe Photoshop, należy wybrać z menu Warstwa opcję

A. Rasteryzuj
B. Styl warstwy
C. Nowa warstwa dopasowania
D. Nowa warstwa wypełnienia
Odpowiedź 'Styl warstwy' jest prawidłowa, ponieważ w programie Adobe Photoshop to właśnie ta funkcja pozwala na dodanie obrysu (znanego również jako kontur) do obiektu. Styl warstwy to zestaw efektów, które można zastosować do warstwy, w tym obrysy, cienie, rozjaśnienia i inne efekty graficzne. Aby dodać obrys, należy wybrać warstwę, do której chcemy dodać efekt, a następnie z menu Warstwa wybrać 'Styl warstwy' i następnie 'Obrys'. Można dostosować różne parametry, takie jak kolor, grubość i położenie obrysu. Praktyczne zastosowanie obrysów można zauważyć w projektach graficznych, takich jak logo czy plakaty, gdzie obrys pozwala wyróżnić elementy graficzne i poprawić ich czytelność. Stosowanie tej funkcji jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, co potwierdzają liczne tutoriale i wytyczne odnośnie tworzenia atrakcyjnych wizualnie projektów graficznych.

Pytanie 22

Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut

A. tbody
B. bgcolor
C. style
D. colgroup
Użycie atrybutu tbody nie jest odpowiednie do zmiany koloru tła strony. tbody jest używane do grupowania wierszy w tabeli i nie ma właściwości odpowiedzialnej za kolor tła. Z kolei atrybut colgroup służy do definiowania grup kolumn w tabeli, co również nie wiąże się z ustawieniem koloru tła. Głównym celem colgroup jest umożliwienie formatowania kolumn w ramach tabeli, a nie zmiana kolorów. W przypadku atrybutu style, chociaż może on być użyty do stylizacji elementów, jego zastosowanie bezpośrednio w kontekście zmiany koloru tła wymaga bardziej szczegółowego opisu. Styl CSS to nowoczesne podejście do definiowania wyglądu stron internetowych i jest zalecane, aby nie polegać na atrybutach HTML, które są przestarzałe. Oparcie się na atrybucie bgcolor w HTML może prowadzić do problemów z kompatybilnością w przyszłości i ogranicza elastyczność projektowania. Właściwe zrozumienie roli każdego z tych atrybutów jest kluczowe w skutecznym projektowaniu responsywnych i estetycznych stron internetowych, co jest fundamentalne w obecnym krajobrazie webowym.

Pytanie 23

Adobe Flash nie tworzy animacji dla elementów

A. www
B. klipu filmowego
C. dźwięku
D. grafiki
Adobe Flash jest narzędziem, które służy do tworzenia interaktywnych treści multimedialnych w Internecie. Jednym z kluczowych aspektów technologii Flash jest to, że nie animuje elementów internetowych (www) w sensie ich implementacji w standardowych przeglądarkach. Flash używa technologii skryptowej ActionScript do animacji obiektów, takich jak klipy filmowe, grafika czy dźwięk, jednak jego zdolności do animacji są ograniczone do środowiska Flash. W praktyce, kiedy tworzymy treści na potrzeby stron internetowych, zaleca się korzystanie z otwartych standardów, takich jak HTML5, CSS3 oraz JavaScript, które są bardziej dostosowane do współczesnych przeglądarek i zapewniają lepszą wydajność oraz wsparcie dla urządzeń mobilnych. Ponadto, zgodnie z wytycznymi W3C, technologia Flash jest uznawana za przestarzałą, co czyni implementację animacji w tym formacie niekorzystną i narażającą na problemy z kompatybilnością.

Pytanie 24

Oznaczenia „FB” oraz „Multigrade” na opakowaniu papieru fotograficznego odnoszą się do materiału

A. polietylenowego o stałej gradacji
B. barytowanego o zmiennej gradacji
C. barytowanego o stałej gradacji
D. polietylenowego o zmiennej gradacji
Odpowiedzi, które mówią o polietylenowym papierze fotograficznym z stałą lub zmienną gradacją, są błędne z kilku względów. Po pierwsze, polietylenowe papiery fotograficzne różnią się od barytowanych nie tylko składem, ale też właściwościami, które mają. Polietylen to materiał syntetyczny, który nie ma takich samych właściwości optycznych jak baryt, co wpływa na jakość obrazu. Te papiery są zazwyczaj bardziej odporne na wilgoć i mniej podatne na uszkodzenia, ale nie zapewniają takiej samej gradacji tonalnej. Stała gradacja w papierach polietylenowych nie pozwala na elastyczność w interpretacji tonalnej, co jest ważne dla artystów i fotografów, którzy chcą uzyskać różne efekty wizualne. Często można usłyszeć, że polietylenowe papiery o stałej lub zmiennej gradacji mogą dorównać jakości barytowych, ale to mit, który krąży wśród mniej doświadczonych użytkowników, a przez to mogą być zniechęceni do zabawy z papierami barytowymi. Warto też wspomnieć, że w profesjonalnym użyciu fotografia nadal stawia na baryt z powodu jego wyjątkowych właściwości optycznych oraz długowieczności, co czyni go lepszym wyborem do archiwizacji i wystaw artystycznych.

Pytanie 25

Plik animacyjny w programie Adobe Flash nie zawiera

A. warstw.
B. kanałów.
C. klatek.
D. animacji kształtu.
W plikach animacji programu Adobe Flash, zwanych plikami FLA, nie występują kanały jako elementy strukturalne. Zamiast tego, Flash wykorzystuje warstwy, klatki oraz animacje kształtu do tworzenia złożonych animacji. Warstwy umożliwiają organizację różnych elementów graficznych oraz animacji, co pozwala na łatwiejsze zarządzanie projektem. Klatki są podstawowymi jednostkami czasu, w których są wyświetlane poszczególne obrazy, a animacje kształtu pozwalają na płynne przejścia między różnymi kształtami i obiektami. W praktyce oznacza to, że projektanci i animatorzy w Flashu muszą umiejętnie korzystać z tych elementów, aby tworzyć efektywne animacje. Warto również wspomnieć, że Adobe Flash, mimo że nie jest już wspierany, odegrał istotną rolę w rozwoju animacji internetowych i interaktywnych treści. Dzisiaj, w kontekście projektowania animacji, możemy sięgać po nowoczesne technologie, takie jak HTML5 i CSS3, które zyskują na popularności, oferując większą elastyczność i bezpieczeństwo w tworzeniu interaktywnych doświadczeń.

Pytanie 26

Jakie techniki wykorzystuje się do poprawy układu zdjęcia?

A. warstwy korygujące
B. skalowanie
C. maski warstwy
D. kadrowanie
Kadrowanie to kluczowy element poprawy kompozycji zdjęcia, polegający na selektywnym wycinaniu fragmentów obrazu, aby skupić uwagę na najważniejszych elementach. Dzięki kadrowaniu możemy zmienić perspektywę, usunąć niepożądane elementy z tła lub wzmocnić główny temat fotografii. Przykładowo, w fotografii portretowej kadrowanie może uwypuklić rysy twarzy modela, eliminując zbędne przestrzenie wokół. Standardowe zasady kompozycji, takie jak zasada trzeciego, wskazują, że umieszczając motyw w jednym z punktów przecięcia linii podziału, możemy uzyskać bardziej harmonijny i przyciągający wzrok obraz. Kadrowanie jest też często wykorzystywane w postprodukcji, gdzie narzędzia do edycji pozwalają na precyzyjne dopasowanie kadrów do zamierzonej wizji artystycznej. Umiejętne stosowanie kadrowania jest istotnym elementem pracy każdego fotografa, zarówno amatora, jak i profesjonalisty, i ma ogromny wpływ na odbiór końcowego obrazu.

Pytanie 27

Funkcja "grupuj w grafice wektorowej" sprawia, że parametry obiektów składowych pozostają

A. swoje parametry wypełnienia i grubości linii
B. wypełnienie, a zmienia się grubość linii
C. grubość linii, a zmienia się wypełnienie
D. zmienność grubości linii i wypełnienia
Niektórzy mogą myśleć, że grupowanie obiektów w grafice wektorowej wpłynie na ich podstawowe parametry, jak grubość linii czy wypełnienie. Stwierdzenie, że coś się zmienia w tych parametrach, to trochę nieprecyzyjne i może wprowadzać w błąd. W rzeczywistości, grupowanie nie zmienia nic; wręcz przeciwnie, pozwala na zachowanie ich w stanie niezmienionym, co jest kluczowe podczas projektowania. Kolejne nieporozumienie to myślenie, że zmienność linii to coś przypadkowego. W praktyce, grupowanie to sposób na lepsze zarządzanie projektem, a nie na jego chaotyczną zmianę. Dobrze, żeby projektanci zrozumieli, że każda zmiana musi być przemyślana i celowa. Często sądzi się, że po zgrupowaniu elementów ich parametry mogą się zmieniać, nie wiem skąd to się bierze. Tak naprawdę, dobrze zorganizowana praca z grupami pozwala na zachowanie sprężystości i estetyki, co w profesjonalnym środowisku graficznym jest mega ważne. Musisz znać zasady grupowania, jeśli chcesz coś osiągnąć w grafice wektorowej.

Pytanie 28

Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z zakresu od 0 do 128, wskazuje na zdjęcie

A. prześwietlone
B. niedoświetlone
C. prawidłowo naświetlone
D. bardzo kontrastowe
Przeanalizowanie odpowiedzi sugerujących, że obraz z histogramem ograniczonym do poziomów jasności od 0 do 128 jest prześwietlony, prawidłowo naświetlony lub bardzo kontrastowy, ujawnia szereg powszechnych nieporozumień dotyczących analizy obrazów. Prześwietlenie występuje, gdy szczegóły w jaśniejszych partiach obrazu są utracone, co skutkuje histogramem przesuniętym w stronę jaśniejszych wartości, a nie ich brakiem. Z kolei zdjęcie prawidłowo naświetlone powinno mieć równomierny rozkład tonalny w całym zakresie histogramu, obejmując zarówno cienie, średnie tony, jak i światła. Odpowiedź sugerująca, że zdjęcie jest bardzo kontrastowe, również jest myląca, ponieważ kontrast odnosi się do różnicy między najciemniejszymi a najjaśniejszymi tonami. Histogram zdominowany przez poziomy jasności od 0 do 128 nie odzwierciedla dużego kontrastu, ponieważ brakuje w nim wartości wyższych niż 128, co skutkuje płaskim wyglądem obrazu. Typowe błędne myślenie polega na utożsamianiu wąskiego zakresu histogramu z wysokim kontrastem, podczas gdy w rzeczywistości wyższy kontrast wiąże się z większym rozrzutem tonalnym. Osoby pracujące z obrazami powinny być świadome znaczenia analizy histogramu jako kluczowego narzędzia w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych. Wybór odpowiedniej ekspozycji i zrozumienie, jak histogram odzwierciedla naświetlenie, są fundamentalnymi elementami każdej praktyki fotograficznej czy graficznej.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Czynności mające na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania to

A. kodowanie znaków
B. debugowanie
C. formatowanie
D. pozycjonowanie
Formatowanie to proces mający na celu nadanie odpowiedniego wyglądu elementom tekstowym w dokumentach, nie wpływa jednak na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. W kontekście stron internetowych, formatowanie dotyczy głównie stylów CSS i układów HTML, co poprawia estetykę, ale nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność w wyszukiwarkach. Kodowanie znaków jest związane z określeniem, jak znaki są reprezentowane w systemie komputerowym, co także nie ma bezpośredniego wpływu na SEO. Chociaż właściwe kodowanie (np. UTF-8) jest ważne dla poprawnego wyświetlania tekstów, to nie przyczynia się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania. Debugowanie to proces identyfikacji i naprawy błędów w kodzie, który może wpłynąć na działanie aplikacji, ale nie jest tożsamy z działaniami optymalizacyjnymi dla wyszukiwarek. Różnica między tymi pojęciami może prowadzić do mylnych przekonań, że aspekty techniczne, takie jak formatowanie czy debugowanie, mogą poprawić ranking witryny. Właściwe zrozumienie różnic między SEO a innymi działaniami związanymi z tworzeniem i utrzymywaniem stron internetowych jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej i widoczności w Internecie.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Obniżenie głębi bitowej zarejestrowanego obrazu spowoduje

A. zwiększenie ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
B. redukcję ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
C. zmniejszenie rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
D. wzrost rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
Zmniejszenie głębi bitowej obrazu to tak naprawdę zmniejszenie liczby bitów, które używamy do przedstawienia koloru każdego piksela. Często mówi się, że 8-bitowa głębia daje nam 256 kolorów, a 16-bitowa już 65 536. Więc jakby zmniejszając głębię, mamy mniej kolorów w obrazie, co na pewno wpływa na jego jakość. Jak masz mniej kolorów, to może pojawić się efekt posterowania, co nie wygląda najlepiej. Z drugiej strony, zmniejszenie liczby bitów do zapisu piksela to też mniejszy rozmiar pliku, co jest całkiem ważne, szczególnie w aplikacjach mobilnych czy przy transmisjach wideo. W takich sytuacjach, żeby zaoszczędzić czas ładowania i zużycie danych, trzeba dobrze przemyśleć głębię bitową. Programy takie jak JPEG czy PNG mają różne poziomy głębokości, co pokazuje, jak bardzo istotny jest wybór odpowiedniej głębi bitowej, jeśli chodzi o jakość obrazu i efektywność w przechowywaniu danych.

Pytanie 33

Rozpoczęcie tworzenia prezentacji multimedialnej powinno odbyć się od

A. dodania opisu slajdów
B. stworzenia slajdu końcowego, który podsumowuje informacje zawarte w prezentacji
C. zaprezentowania podglądu prezentacji
D. wyboru gotowego motywu lub własnego stylu graficznego prezentacji
Wybór gotowego motywu lub własnego stylu graficznego prezentacji jest kluczowym krokiem w procesie tworzenia skutecznej prezentacji multimedialnej. Motyw graficzny nadaje prezentacji spójność wizualną oraz określa ogólny charakter i ton całej prezentacji. Dobrze dobrane kolory, czcionki i układ slajdów mogą znacząco wpłynąć na percepcję odbiorcy. Na przykład, wybierając motyw formalny, możemy lepiej dostosować się do oczekiwań profesjonalnej publiczności, natomiast bardziej swobodny motyw może być odpowiedni dla kreatywnych branż. Dobre praktyki branżowe zalecają testowanie różnych motywów przed podjęciem decyzji oraz upewnienie się, że wybrany styl jest zgodny z treścią prezentacji. Warto także pamiętać o zasadach dostępności, zapewniając, że wybrany styl jest czytelny i zrozumiały dla wszystkich odbiorców. Dodatkowo, motyw można dostosować do indywidualnych potrzeb, co wzmacnia unikalność i profesjonalizm prezentacji.

Pytanie 34

Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy?

A. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
B. Copyright
C. Wyłącznie z domeny publicznej
D. CC BY SA NC
Odpowiedź, że pliki powinny być objęte domeną publiczną lub licencją CC BY, jest prawidłowa, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna oznacza, że twórca zrezygnował z praw do swojego dzieła, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) pozwala na adaptację oraz wykorzystywanie utworów, pod warunkiem podania odpowiedniego kredytu ich autorowi. W praktyce, jeśli planujesz użyć takich plików w marketingowej prezentacji firmy, masz pewność, że wykorzystanie tych materiałów nie naruszy praw autorskich, co może zapobiec potencjalnym problemom prawnym. Na przykład, korzystając z obrazów dostępnych w domenie publicznej lub na licencji CC BY, możesz stworzyć profesjonalne prezentacje bez ryzyka, że zostaniesz oskarżony o plagiat. Ważne jest również, aby prawidłowo atrybuować autorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 35

Jakie formaty zapisu broszury informacyjnej w formie publikacji elektronicznej są przeznaczone do wyświetlania w sieci?

A. DWG, EPUB
B. AI, PDF
C. CSV, PSD
D. PDF, EPUB
Zrozumienie, które formaty są odpowiednie do publikacji elektronicznych, wymaga znajomości ich specyfiki i zastosowania. Odpowiedzi, które wskazują na formaty takie jak CSV czy PSD, nie są odpowiednie w kontekście broszur informacyjnych. CSV (Comma-Separated Values) to format wykorzystywany głównie do przechowywania danych w formacie tekstowym, co czyni go idealnym do importu i eksportu danych między aplikacjami, ale nie nadaje się do tworzenia wizualnie atrakcyjnych publikacji. Nie zawiera on możliwości formatowania tekstu ani grafiki, co czyni go niepraktycznym dla broszur, które wymagają estetycznego układu. PSD (Photoshop Document) to natomiast format plików edytowalnych wykorzystywany w programie Adobe Photoshop, który jest idealny do pracy z grafiką, ale nie jest standardem do publikacji elektronicznych, ponieważ wymaga specjalistycznego oprogramowania do otwarcia i edycji. Z kolei AI (Adobe Illustrator) to format wektorowy, który również służy głównie do projektowania graficznego, a nie do publikacji. DWG, będący formatem plików CAD, jest wykorzystywany do rysunków technicznych i inżynieryjnych, co jest zupełnie innym zastosowaniem niż broszury informacyjne. Często błędna interpretacja tych formatów prowadzi do mylnego wniosku, że wszystkie pliki graficzne lub tekstowe nadają się do publikacji, co w praktyce nie jest zgodne z wymaganiami użytkowników i oczekiwaniami rynku. Właściwe formaty publikacji powinny być dostosowane do ich funkcji i zapewniać odpowiednią jakość oraz formatowanie treści, co jest kluczowe w kontekście komunikacji wizualnej.

Pytanie 36

Jaki znacznik HTML jest używany do pogrubiania tekstu?

A.
B. A.
C.
D.
Wszystkie wymienione opcje poza odpowiedzią A nie są odpowiednie do pogrubienia tekstu w HTML. Znacznikużywany był w przeszłości do zwiększania rozmiaru tekstu, ale nie ma on zastosowania w kontekście pogrubienia. Współczesne standardy HTML oraz CSS rekomendują stosowanie właściwości CSS, takich jak font-weight: bold, do osiągnięcia efektu pogrubienia, co jest bardziej elastyczne i zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Użycie służy do oznaczania skrótów i nie ma związku z formatowaniem tekstu, co może prowadzić do nieporozumień w jego zastosowaniu. Znacznik
jest kontenerem, który grupuje inne elementy HTML, ale sam w sobie nie wpływa na formatowanie tekstu i nie jest przeznaczony do stylizacji. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylnego wyboru, obejmują mylenie celów różnych znaczników oraz brak znajomości semantyki HTML, co jest kluczowym aspektem w tworzeniu dostępnych i dobrze zorganizowanych stron internetowych. W związku z tym zaleca się, aby projektanci i deweloperzy zapoznali się z dokumentacją, taką jak specyfikacje W3C, aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy używać odpowiednich znaczników oraz technik CSS do stylizacji tekstów w sposób zgodny z aktualnymi standardami.

Pytanie 37

Aby uzyskać graficzny element wyrażający płynny i rytmiczny ruch, należy wykorzystać kształty

A. o miękkich krawędziach
B. poziome
C. pionowe
D. o ostrych krawędziach
Wybranie odpowiedzi związanych z kształtami pionowymi, ostrymi kątami lub poziomymi wskazuje na misunderstanding dotyczący sposobów wyrażania ruchu w grafice. Kształty pionowe mogą być postrzegane jako stabilne i statyczne, co nie sprzyja dynamice; w rzeczywistości wywołują wrażenie siły i wsparcia, ale nie ruchu. Kiedy projektanci korzystają z form pionowych, często przekazują treści związane z równowagą i mocą, co stoi w sprzeczności z zamiarem oddania płynności. Z kolei kształty o ostrych kątach są zazwyczaj kojarzone z agresywnością i twardością, co w kontekście ruchu może rodzić poczucie sztywności, a nie swobody. W projektach, które mają na celu przedstawienie ruchu, istotne jest unikanie takich form, które sugerują zatrzymanie lub ograniczenie dynamiki. Ponadto, poziome kształty, choć mogą budzić skojarzenia z równowagą, często są interpretowane jako statyczne i pasywne. Takie podejście do projektowania nie uwzględnia zasady, że aby wyrazić ruch, należy korzystać z kształtów, które mają organiczną, płynącą formę. Ostatecznie, wybór odpowiednich kształtów jest kluczowy i powinien być oparty na zrozumieniu psychologii percepcji oraz zasad projektowania wizualnego.

Pytanie 38

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. CIELab
B. CIEXYZ
C. HSB
D. CMYK
Odpowiedzi CMYK, CIEXYZ i HSB mają swoje zastosowanie w modelowaniu kolorów, ale nie są najlepszymi wyborami, jeśli chodzi o wyznaczanie różnic barw. Model CMYK, to głównie do druku. Jego głównym celem jest oddanie kolorów na papierze, a nie do oceniania różnic kolorystycznych. Więc mimo, że dobrze się spisuje w druku, nie jest najlepszy do analizowania, jak my widzimy różnice kolorów. CIEXYZ też ma swoje ograniczenia, bo jak się przyjrzeć, to nie zawsze dobrze oddaje to, jak postrzegamy kolory. A HSB, no to bardziej do edycji obrazów w cyfrowym świecie, więc też nie za bardzo pasuje do naukowego badania różnic barwnych. Użycie niewłaściwego modelu do oceniania kolorów może prowadzić do błędów w interpretacji i kiepskich wyników, co w produkcji może mieć duże konsekwencje. Warto więc wiedzieć, które modele są najlepsze do analizy kolorów w konkretnych sytuacjach.

Pytanie 39

Aby używać cyfrowych obrazów z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu, jakie pliki należy przygotować w odpowiednim formacie?

A. RAW
B. PNG
C. JPEG
D. MPEG
Odpowiedź PNG jest prawidłowa, ponieważ format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość, co jest kluczowe przy wykorzystaniu obrazów z przezroczystym tłem w projektach fotokastów. PNG jest formatem stratnym, co oznacza, że kompresja nie wpływa na jakość obrazu, a dodatkowo obsługuje paletę kolorów, różne poziomy przezroczystości oraz zachowuje szczegóły w przypadku grafik z dużą ilością kolorów i detali. W praktyce, jeśli planujesz stworzyć fotokast z obrazami, które mają być nałożone na inne elementy wizualne, PNG zapewni, że tło będzie odpowiednio przezroczyste, co pozwoli na płynne integrowanie obrazów. Przykłady zastosowania obejmują grafikę do prezentacji, które często wymagają dodania logo lub innych elementów graficznych na tle, gdzie istotna jest przezroczystość. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, PNG jest preferowanym formatem w projektach graficznych, gdzie jakość i klarowność obrazu są priorytetowe.

Pytanie 40

Jakie wymiary zdjęcia panoramicznego ulegną zmianie w trakcie skalowania oraz dostosowywania proporcji do formatu 4:3?

A. Wszystkie
B. Poziome
C. Pionowe
D. Żadne
Wiele osób może myśleć, że jedynie jeden z wymiarów zdjęcia panoramicznego ulegnie zmianie podczas jego skalowania, co prowadzi do błędnych wniosków. Odpowiedzi sugerujące, że tylko jeden wymiar - poziomy lub pionowy, ulegnie zmianie, pomijają fundamentalną zasadę proporcji w grafice. Gdy przekształcamy zdjęcie panoramiczne do formatu 4:3, zmiana ta nie ogranicza się do jednego wymiaru. Jeśli tylko szerokość lub wysokość byłyby modyfikowane, obraz uległby zniekształceniu, co negatywnie wpływałoby na jego jakość i estetykę. W praktyce, niezależnie od tego, czy obraz jest skalowany do większych, czy mniejszych rozmiarów, konieczne jest jednoczesne dostosowanie obu jego wymiarów, aby zachować właściwe proporcje oraz uniknąć efektu „rozciągnięcia” lub „ściśnięcia” obrazu. Taki proces jest istotny nie tylko w fotografii, ale także w grafice komputerowej i edycji wideo, gdzie proporcje mają kluczowe znaczenie dla wizualnej integralności materiału. Dlatego przy konwersji do formatu 4:3, zarówno szerokość, jak i wysokość muszą być odpowiednio przeskalowane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obróbce obrazów i filmów. Ignorowanie tej zasady prowadzi do typowych błędów w postprodukcji, gdzie obraz nie jest odpowiednio dostosowany do wyświetlania na różnych platformach, takich jak telewizory czy urządzenia mobilne.