Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 3 maja 2025 21:32
  • Data zakończenia: 3 maja 2025 21:47

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na jednowarstwowym nośniku Blu-ray maksymalny rozmiar zapisywanego pliku wynosi

A. 1,4 GB
B. 4,7 GB
C. 700 MB
D. 25 GB
Odpowiedzi 4,7 GB, 1,4 GB i 700 MB to pojemności nośników, które są naprawdę małe w porównaniu do Blu-ray. To może prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o przechowywanie danych. DVD z pojemnością 4,7 GB było popularne, ale w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Potem mamy 1,4 GB, co jest typowe dla nośników CD, które w sumie już dawno wyszły z użycia. Odpowiedz 700 MB odnosi się do CD-R, co też jest niewystarczające, gdy chcemy przechowywać filmy w HD czy bardziej wymagające gry. To wszystko może się wydawać skomplikowane, ale zrozumienie tych różnic jest ważne, żeby dobrze zarządzać danymi. Po prostu ważne, żeby wiedzieć, jakie formaty są najlepsze do różnych zadań, a to pomoże w praktycznym wykorzystaniu tych technologii.

Pytanie 2

Jakie narzędzia powinny być zastosowane w celu zabezpieczenia transmisji danych przy użyciu protokołu HTTP w module zamawiania/opłacania w sklepie internetowym firmy?

A. Mechanizmy szyfrowania SSL i TLS
B. Kwalifikowany podpis elektroniczny
C. Hasło przekazywane klientowi w automatycznie generowanej wiadomości e-mail
D. Szyfrowanie PGP
Słuchaj, używanie haseł przesyłanych przez e-maile jako sposobu na zabezpieczenie danych to nie jest najlepszy pomysł. Jasne, hasła są ważne, ale jeśli przesyłasz je w e-mailach, to narażasz je na przechwycenie przez hakerów. Bo te maile mogą być łatwe do odczytania przez niepowołane osoby, co prowadzi do nieautoryzowanego dostępu do kont. Co do kwalifikowanego podpisu cyfrowego, to on wprawdzie dodaje jakąś warstwę zabezpieczeń, ale nie szyfruje danych w trakcie ich przesyłania. Podpisy są bardziej do potwierdzania autentyczności, a nie do szyfrowania. PGP to jeszcze inna sprawa, bo to głównie służy do szyfrowania wiadomości e-mail, ale w przypadku szyfrowania połączeń w internecie nie jest to zbyt powszechne. Dużo ludzi myśli, że skoro coś jest szyfrowane, to już jest wszystko ok, ale w rzeczywistości SSL i TLS są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa. Ignorowanie tego może prowadzić do sporych problemów z bezpieczeństwem.

Pytanie 3

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. MP4
B. MP3
C. WMA
D. AAC
Odpowiedzi MP3, AAC i WMA są błędne, ponieważ reprezentują one formaty kompresji audio, a nie kontenery multimedialne. MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów audio, znanym ze swojej efektywności w kompresji dźwięku. Umożliwia on odtwarzanie muzyki, ale nie obsługuje wideo, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście pytania. AAC, czyli Advanced Audio Codec, to również format audio, który oferuje lepszą jakość dźwięku przy mniejszych rozmiarach plików w porównaniu do MP3, ale podobnie jak MP3, nie jest formatem kontenera. Przeznaczony jest głównie do przesyłania dźwięku w mediach strumieniowych, jak Apple Music, jednak brak możliwości obsługi wideo wyklucza go z tej kategorii. WMA, czyli Windows Media Audio, to kolejny format audio opracowany przez Microsoft, który został zaprojektowany do kompresji dźwięku, jednak również nie zawiera wsparcia dla wideo. Wszystkie te formaty są skoncentrowane na audio, a nie na integracji różnych rodzajów mediów, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście kontenerów multimedialnych. Wybór formatu kontenera, takiego jak MP4, jest kluczowy dla prawidłowego odtwarzania treści, ponieważ pozwala na współpracę z różnymi kodekami audio i wideo oraz zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu multimediami.

Pytanie 4

Jakie polecenie w programie Adobe Photoshop umożliwia poprawę rozkładu wartości tonalnych w obrazie?

A. Filtr / Stylizacja
B. Obraz / Dopasowania / Poziomy
C. Obraz / Dopasowania / Posteryzuj
D. Filtr / Renderowanie
Wybór innych poleceń, takich jak 'Filtr / Stylizacja' czy 'Filtr / Renderowanie', nie jest odpowiedni w kontekście korekcji tonalnej. Filtry w Photoshopie, takie jak te, są przeznaczone do dodawania efektów artystycznych i modyfikacji wizualnych, a nie do precyzyjnej kontroli rozkładu jasności czy kontrastu. Na przykład, filtr stylizacji może zniekształcać oryginalne wartości tonalne, co prowadzi do utraty szczegółów i jakości. Dodatkowo, polecenie 'Obraz / Dopasowania / Posteryzuj' zmienia ilość kolorów w obrazie, co może być przydatne w określonych kontekstach artystycznych, ale nie służy do dokładnej korekcji tonalnej. Użytkownicy często błędnie zakładają, że wszelkie modyfikacje wizualne mogą zastąpić precyzyjne dostosowanie poziomów. W rzeczywistości kluczem do uzyskania jakości obrazu jest zrozumienie podstawowych narzędzi edycyjnych i świadome ich używanie, co pozwala na kontrolowane i zamierzone efekty końcowe.

Pytanie 5

Jaka głębia kolorów odpowiada 256 odcieniom na obrazie?

A. 1-bitowa
B. 32-bitowa
C. 24-bitowa
D. 8-bitowa
Odpowiedź 8-bitowa jest prawidłowa, ponieważ głębia kolorów 8-bitowych pozwala na wyświetlenie 256 różnych kolorów. W systemie operacyjnym i niektórych aplikacjach graficznych, 8-bitowa głębia kolorów oznacza, że każdy piksel obrazu jest reprezentowany przez 8 bitów, co pozwala na 2^8 (czyli 256) różnych kombinacji kolorów. To jest kluczowe w przypadku starych formatów graficznych, takich jak GIF, które ograniczają paletę kolorów do 256. W praktyce, podczas projektowania grafiki komputerowej, zrozumienie głębi kolorów jest istotne, ponieważ wpływa na jakość obrazu i jego rozmiar pliku. Praktyczne zastosowanie 8-bitowej głębi kolorów można również zauważyć w niektórych grach retro oraz w urządzeniach z ograniczonymi możliwościami graficznymi. Warto mieć na uwadze, że w nowoczesnych zastosowaniach preferowane są wyższe głębie kolorów, takie jak 24-bitowa lub 32-bitowa, które oferują znacznie szerszą gamę kolorów, co jest szczególnie ważne w przypadku pracy z fotografią i grafiką wysokiej jakości.

Pytanie 6

W przedstawionym oknie dialogowym aplikacji graficznej można zweryfikować, czy stworzony projekt posiada

Ilustracja do pytania
A. konieczny tryb koloru oraz głębię bitową
B. wymaganą głębię bitową i rozdzielczość
C. stosowne wymiary i rozdzielczość
D. odpowiednie wymiary oraz tryb koloru
W tym oknie, co je zaprezentowane, możesz zobaczyć wymiary projektu oraz rozdzielczość. Fajnie, że wymiary są podane w różnych jednostkach, jak milimetry, piksele albo cale. Dzięki temu łatwiej dostosujesz projekt do tego, co potrzebujesz, czy to do druku, czy do publikacji w sieci. Rozdzielczość, czyli dpi, to ważna sprawa – mówi nam, jak dobra będzie jakość obrazu, co jest istotne, szczególnie gdy chcesz coś wydrukować, bo wysoka rozdzielczość da lepszy efekt.

Pytanie 7

Jaki będzie rozmiar pliku BMP o wymiarach 800 x 600 zapisanym w 24-bitowej głębi kolorów?

A. 1,2 MB
B. 1,4 MB
C. 980 kB
D. 400 kB
Odpowiedź 1,4 MB jest poprawna, ponieważ plik BMP o wymiarach 800 x 600 pikseli i 24-bitowej głębi kolorów wymaga obliczenia rozmiaru na podstawie formuły: rozmiar pliku = (szerokość x wysokość x głębia bitowa) / 8 + nagłówki. W tym przypadku obliczamy: 800 x 600 = 480000 pikseli. Każdy piksel w 24-bitowej palecie barw zajmuje 3 bajty (1 bajt na każdy z trzech kolorów: czerwony, zielony i niebieski). Zatem 480000 pikseli x 3 bajty = 1440000 bajtów. Następnie dodajemy nagłówki BMP, które mają ustaloną wielkość wynoszącą 54 bajty, co daje 1440000 + 54 = 1440054 bajtów. W przeliczeniu na megabajty (1 MB = 1048576 bajtów) otrzymujemy 1,37 MB, co zaokrąglamy do 1,4 MB. Pliki BMP są często wykorzystywane w grafice komputerowej, szczególnie w aplikacjach, które wymagają prostego formatu bez kompresji. Wiedza na temat rozmiaru plików graficznych jest istotna przy projektowaniu aplikacji, które muszą zarządzać dużymi zbiorami danych wizualnych, optymalizując pamięć i wydajność.

Pytanie 8

W programie Photoshop usuwanie pojedynczych piegów z twarzy osoby na zdjęciu można zrealizować przy użyciu narzędzia

A. Różdżka
B. Przytnij
C. Stempel
D. Filtr
Narzędzie Stempel w Photoshopie jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na usuwanie niepożądanych elementów z obrazu, takich jak piegi. Działa na zasadzie klonowania, co oznacza, że użytkownik może skopiować fragment obrazu i nałożyć go na miejsce, które chce zmodyfikować. W przypadku usuwania piegów, aby uzyskać naturalny efekt, warto wykorzystać stempel z podobnym kolorem skóry i teksturą. Kluczowe jest także odpowiednie dostosowanie opcji, takich jak wielkość pędzla czy przezroczystość, aby uzyskać zatarcie widocznych granic. Technika ta jest zgodna z najlepszymi praktykami w retuszu zdjęć, które zalecają dbałość o naturalny wygląd, a także minimalizowanie użycia filtrów, które mogą zniekształcić detale. Zastosowanie narzędzia Stempel daje możliwość zachowania autentyczności obrazu, co jest niezwykle istotne w pracy z portretami.

Pytanie 9

Jakie złącze jest wykorzystywane do przesyłania cyfrowego sygnału audio oraz wideo o dużej przepustowości?

A. DVIX
B. VGA
C. DVI
D. HDMI
Odpowiedź HDMI (High-Definition Multimedia Interface) jest prawidłowa, ponieważ jest to interfejs stworzony do przesyłania zarówno sygnału wideo, jak i audio w wysokiej rozdzielczości. HDMI obsługuje formaty wideo 1080p oraz 4K, co czyni go idealnym rozwiązaniem do użycia w telewizorach, monitorach oraz projektorach. Dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej, HDMI zapewnia lepszą jakość obrazu i dźwięku w porównaniu do starszych rozwiązań analogowych, takich jak VGA. Co więcej, HDMI może przesyłać sygnały audio wielokanałowe oraz obsługuje technologie ochrony treści, takie jak HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), co jest niezwykle istotne przy przesyłaniu materiałów chronionych prawami autorskimi. Zastosowanie HDMI jest powszechne w wielu urządzeniach, takich jak odtwarzacze Blu-ray, konsole do gier oraz komputery, co sprawia, że jest to standard w branży audio-wideo. Warto również zaznaczyć, że HDMI oferuje różne wersje, umożliwiając dostosowanie do różnych potrzeb użytkowników, co czyni go niezwykle uniwersalnym i elastycznym rozwiązaniem.

Pytanie 10

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację mapy bitowej?

A. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
B. Paint, Inkscape, Audacity
C. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
D. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
Odpowiedź 'Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są wyspecjalizowane w wektoryzacji grafiki. Wektoryzacja mapy bitowej polega na przekształceniu obrazu rastrowego (bitowego) w obraz wektorowy, co pozwala na zachowanie jakości przy skalowaniu. Wektoryzacja jest przydatna w wielu zastosowaniach, takich jak projektowanie logo, ilustracji oraz w druku. Programy takie jak Inkscape oferują narzędzia do automatycznej wektoryzacji, co umożliwia szybkie przekształcenie skanów rysunków w edytowalne obiekty wektorowe. CorelDRAW z kolei, dzięki swojej funkcjonalności, pozwala na precyzyjne dostosowanie utworzonych wektorów, co jest istotne przy tworzeniu materiałów marketingowych. Adobe Illustrator jest standardem w branży graficznej, umożliwiającym tworzenie skomplikowanych ilustracji wektorowych oraz ich edycję. Wektoryzacja jest zgodna z najlepszymi praktykami projektowymi, które podkreślają znaczenie elastyczności formatu wektorowego w różnorodnych zastosowaniach.

Pytanie 11

Jaką rozdzielczość powinien mieć skan, aby zeskanować oryginał płaski o wymiarach 20×20 cm, który ma być wydrukowany z rozdzielczością 300 dpi w formacie 40×40 cm?

A. 600 ppi
B. 300 ppi
C. 2400 ppi
D. 1200 ppi
Poprawna odpowiedź to 600 ppi, ponieważ w przypadku skanowania oryginału o wymiarach 20×20 cm, który ma być wydany w formacie 40×40 cm z rozdzielczością 300 dpi, musimy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Aby uzyskać obraz o odpowiedniej jakości, rozdzielczość skanowania powinna być dwukrotnie wyższa niż docelowa rozdzielczość wydruku. To oznacza, że dla wydruku z rozdzielczością 300 dpi, skan powinien być wykonany w 600 ppi. Ponadto, przy powiększeniu oryginału z 20 cm do 40 cm, zwiększamy wymagania dotyczące szczegółowości obrazu. W praktyce, zastosowanie 600 ppi zapewnia, że wszystkie detale będą wiernie odwzorowane, co jest istotne dla jakości wydruku. W branży graficznej oraz fotografii, standardy te są powszechnie akceptowane i stosowane, co potwierdza ich znaczenie dla uzyskania wysokiej jakości efektu końcowego. Warto również zaznaczyć, że skanowanie w wyższej rozdzielczości niż jest wymagane może prowadzić do niepotrzebnego zwiększenia rozmiaru plików, co nie jest optymalne w procesie obróbki graficznej.

Pytanie 12

W przypadku gdy dystrybucja utworu będącego własnością innej osoby przynosi stały zysk osobie, która go rozpowszechnia, to takiej osobie może zostać wymierzona kara pozbawienia wolności do

A. 5 lat
B. 2 lat
C. 1 roku
D. 3 lat
Odpowiedź "5 lat" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym ochrony praw autorskich, w sytuacjach, gdy osoba uzyskuje zyski z rozpowszechniania utworów będących cudzą własnością, może jej grozić kara pozbawienia wolności do 5 lat. Prawo to ma na celu ochronę twórców i ich praw do własności intelektualnej, co jest kluczowe w kontekście zachowania zdrowego ekosystemu kulturowego i ekonomicznego. Przykładem może być sytuacja, w której osoba rozpowszechnia filmy, muzykę lub inne utwory bez odpowiednich zezwoleń, czerpiąc z tego zyski finansowe. Takie działanie narusza prawa autorskie i jest traktowane jako poważne przestępstwo, które może prowadzić do wysokich kar. W branży kreatywnej, przestrzeganie praw autorskich jest absolutnie kluczowe, a ich naruszanie staje się coraz bardziej złożonym problemem, szczególnie w erze cyfrowej, gdzie dostęp do treści jest łatwiejszy, a ich ochrona wymaga zaawansowanych strategii.

Pytanie 13

Jaki format stanowi grafikę wektorową?

A. SWF
B. PNG
C. XCF
D. GIF
Wybór formatu grafiki, który jest wektorowy, wymaga zrozumienia różnicy między grafiką wektorową a bitmapową. PNG, XCF oraz GIF to formaty, które są związane z grafiką rastrową, co oznacza, że składają się z pikseli. Format PNG (Portable Network Graphics) jest powszechnie stosowany do przesyłania obrazów w Internecie, ponieważ obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną. Jednakże, jego struktura rastrowa oznacza, że przy powiększaniu obrazu jakość może ulec pogorszeniu, co nie jest problemem w przypadku grafiki wektorowej. Z kolei XCF jest formatem związanym z programem GIMP, służącym do edycji obrazów, i również bazuje na pikselach, co sprawia, że także jest formatem rastrowym. GIF (Graphics Interchange Format) obsługuje animacje i przezroczystość, ale podobnie jak pozostałe wymienione formaty, nie zapewnia elastyczności grafiki wektorowej. Typowe błędy myślowe przy wyborze formatu mogą wynikać z nieporozumienia co do zastosowania grafiki wektorowej w kontekście animacji czy interaktywnych treści. Warto pamiętać, że grafika wektorowa jest idealna do tworzenia ilustracji, logo i ikon, które muszą zachować jakość w różnych rozmiarach, podczas gdy grafika rastrowa lepiej nadaje się do zdjęć i obrazów o złożonej kolorystyce.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jakim znakiem w cudzysłowie powinna kończyć się każda instrukcja w języku skryptowym Perl?

A. ;
B. ,
C. .
D. :
Poprawna odpowiedź to znak ';', który jest wymagany do zakończenia każdej komendy w języku skryptowym Perl. W Perl każdy pojedynczy wyraz polecenia musi być zakończony średnikiem, co pozwala interpreterowi na rozróżnienie między kolejnymi instrukcjami. Na przykład, w prostym skrypcie Perl, aby zdefiniować zmienną i przypisać jej wartość, zastosujemy zapis: '$a = 10;'. Zastosowanie średnika na końcu komendy jest standardem, który zapewnia poprawność składni i umożliwia właściwe wykonanie kodu. To podejście jest zgodne z analogicznymi praktykami w wielu językach programowania, takich jak C, C++ czy Java, gdzie również stosuje się średnik do oddzielania instrukcji. Prawidłowe zrozumienie reguł składniowych Perla jest kluczowe nie tylko dla poprawnego działania skryptów, ale również dla ich czytelności i utrzymania, co jest fundamentalne w programowaniu. Dobrą praktyką jest również stosowanie czytelnych nazw zmiennych i struktur, co w połączeniu z odpowiednim formatowaniem kodu, ułatwia jego późniejszą modyfikację oraz debugowanie.

Pytanie 16

Jakie są wymiary rozdzielczości full HD?

A. 720 x 576
B. 1280 x 800
C. 1920 x 1080
D. 640 x 482
Rozdzielczość full HD, określana jako 1920 x 1080, jest standardem, który zyskał ogromną popularność w branży elektroniki użytkowej, w tym telewizorach, monitorach komputerowych oraz urządzeniach mobilnych. Oznacza ona, że wyświetlacz ma 1920 pikseli w poziomie oraz 1080 pikseli w pionie, co razem daje około 2 miliony pikseli, a tym samym wyraźny i szczegółowy obraz. Taki poziom rozdzielczości jest szczególnie istotny w kontekście filmów wysokiej jakości, gier wideo oraz zastosowań profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa. Ponadto, full HD stało się standardem w transmisji telewizyjnej oraz streamingowej, co oznacza, że wiele treści jest tworzonych z myślą o tej rozdzielczości. Używając urządzeń obsługujących full HD, użytkownicy mogą cieszyć się lepszymi doświadczeniami wizualnymi, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej jakości materiałów wideo. Warto również zauważyć, że rozdzielczość full HD jest często punktem wyjścia dla wyższych standardów, takich jak 4K, które stają się coraz bardziej popularne.

Pytanie 17

Wskaż wspólne cechy animacji stworzonej w programie Adobe Photoshop oraz prezentacji zaprojektowanej w aplikacji PowerPoint?

A. Zastosowanie warstw dopasowania oraz galerii filtrów artystycznych
B. Określenie czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu
C. Użycie osi czasu oraz narzędzia WordArt
D. Modyfikacja plików RAW oraz eksport do formatu GIF
Ustalenie czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu jest kluczowym aspektem zarówno w animacjach stworzonych w Adobe Photoshop, jak i w prezentacjach w PowerPoint. W obu tych aplikacjach możliwe jest precyzyjne kontrolowanie, jak długo dany element będzie widoczny na ekranie, co ma istotny wpływ na dynamikę i odbiór finalnego materiału. W Photoshopie, wykorzystując oś czasu, możemy definiować momenty rozpoczęcia i zakończenia animacji dla każdej warstwy, co pozwala na tworzenie złożonych sekwencji obrazów. W PowerPoint z kolei, czas wyświetlania poszczególnych slajdów oraz animacji można ustawiać indywidualnie, co umożliwia dostosowanie prezentacji do tempa przemówienia lub reakcji publiczności. Przykładem może być złożona prezentacja, w której animacje graficzne są zsynchronizowane z mówionym słowem, co zwiększa atrakcyjność i zrozumienie przekazu. W kontekście dobrych praktyk, kontrolowanie czasu wyświetlania jest istotnym elementem w projektowaniu materiałów wizualnych, gdyż pozwala na lepsze zaangażowanie odbiorcy oraz płynniejsze przejścia między poszczególnymi częściami projektu.

Pytanie 18

Prawo cytatu umożliwia korzystanie z fragmentów utworu bez zgody jego autora?

A. zmodyfikowanie rozpowszechnionego utworu
B. publikowanie całości nierozpowszechnionego utworu
C. wykorzystanie fragmentu rozpowszechnionego utworu
D. wykorzystanie fragmentu nierozpowszechnionego utworu
Wykorzystywanie całości nierozpowszechnionego utworu bez zgody twórcy jest niezgodne z przepisami prawa autorskiego, które chronią zarówno rozpowszechnione, jak i nierozpowszechnione utwory. Zgoda twórcy jest niezbędna do publikacji całości utworu, co wynika z zasady ochrony praw autorskich, która ma na celu zabezpieczenie interesów twórców oraz ich dzieł. Publikowanie całości utworu bez zgody prowadzi do naruszenia praw autorskich i może skutkować konsekwencjami prawnymi, w tym roszczeniami finansowymi od twórcy lub właściciela praw. Kwestia zmodyfikowania rozpowszechnionego utworu również wymaga uprzedniej zgody twórcy. Modyfikacje mogą obejmować przeróbki, adaptacje czy nawet zmiany stylistyczne, które są traktowane jako nowe utwory, dlatego ich tworzenie nie może odbywać się bez akceptacji autora oryginału. Użycie fragmentu nierozpowszechnionego utworu również jest problematyczne, gdyż prawo cytatu nie obejmuje tego rodzaju materiałów. Twórcy mają prawo do ochrony swoich dzieł, niezależnie od ich statusu jako rozpowszechnionych czy nie, co jest kluczowe dla zachowania ich integralności i wartości artystycznej. Błędy myślowe, takie jak założenie, że fragmenty utworu można wykorzystywać bez zgody w każdym przypadku, są powszechnie spotykane, jednak nie mają podstaw w obowiązującym prawie. Zrozumienie kompleksowości przepisów dotyczących praw autorskich pozwala uniknąć poważnych konsekwencji związanych z naruszeniem tych praw.

Pytanie 19

Który z programów wchodzących w skład pakietu Adobe pozwala na automatyczne katalogowanie, efektywne przeglądanie oraz zarządzanie zdjęciami?

A. Flash
B. Media Encoder
C. Dreamweaver
D. Bridge
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia związane z funkcjonalnościami poszczególnych programów należących do pakietu Adobe. Flash, jako technologia do tworzenia animacji i aplikacji internetowych, nie ma związku z zarządzaniem plikami zdjęciowymi. Jego głównym zastosowaniem była interaktywność w sieci, co nie jest adekwatne w kontekście katalogowania zdjęć. Dreamweaver, z drugiej strony, jest narzędziem do tworzenia i edytowania stron internetowych, które również nie oferuje możliwości zarządzania plikami multimedialnymi w sposób, jaki zapewnia Bridge. Media Encoder służy do kodowania i konwersji plików wideo i audio, co również nie ma zastosowania w kontekście organizacji i katalogowania zdjęć. Typowym błędem myślowym w tym przypadku może być mylenie różnych programów z tej samej rodziny. Każde z tych narzędzi ma swoje unikalne funkcje, które są dostosowane do różnych potrzeb użytkowników. Kluczowe jest zrozumienie, że Adobe Bridge, jako centralny hub do zarządzania mediami, odgrywa znaczącą rolę w procesie pracy twórczej, a inne aplikacje mają różne cele, które nie obejmują zarządzania plikami graficznymi.

Pytanie 20

W obu, zarówno w animacji wykonanej w Adobe Photoshop, jak i w prezentacji stworzonej w PowerPoint, istnieje możliwość

A. ustalenia czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu
B. wprowadzenia filtrów fotograficznych oraz przeprowadzenia edycji plików RAW
C. zastosowania warstw dopasowania oraz galerii filtrów artystycznych
D. użycia narzędzia WordArt oraz masek
Ustalenie, jak długo mają być widoczne różne elementy w projekcie, to naprawdę ważna rzecz, zarówno w Adobe Photoshop, jak i w PowerPoint. Jak robisz animacje w Photoshopie, to możesz ustawiać czasy wyświetlania warstw, co daje super efekty wizualne i sprawia, że wszystko wygląda profesjonalnie. Na przykład, można zaplanować taką animację, gdzie różne rzeczy pojawiają się w ustalonych odstępach, co świetnie sprawdza się w reklamach czy podczas prezentacji produktów. Podobnie w PowerPoint, czas wyświetlania slajdów oraz animacji obiektów to kluczowy element, jak szykujesz prezentację. Zarządzanie czasem może naprawdę wpłynąć na to, jak publiczność odbiera Twoją wiadomość. Możesz ustawić animacje, które pojawiają się po kliknięciu lub automatycznie, co sprawia, że narracja jest bardziej płynna. To jest na pewno zgodne z tym, co się uważa za dobre praktyki w prezentacjach wizualnych, co czyni to super narzędziem dla każdej osoby, która tworzy wizualne treści i prezentacje.

Pytanie 21

Czyste dane PCM w formie plików audio, które są przygotowywane do profesjonalnego nagrania przez inżynierów dźwięku, można zapisać w formacie

A. WAV lub AIFF
B. QuickTime
C. RealMedia
D. MP1 lub MP2 lub MP3
Pliki audio w formatach WAV i AIFF są standardami w branży dźwiękowej i muzycznej, które pozwalają na przechowywanie danych PCM (Pulse Code Modulation) w sposób, który jest odpowiedni do profesjonalnego nagrania i produkcji. Oba te formaty oferują wysoką jakość dźwięku i niekompresowane dane, co czyni je idealnym wyborem dla realizatorów dźwięku, którzy potrzebują zachować pełną jakość audio podczas pracy w studiu nagrań. WAV, będący formatem stworzonym przez Microsoft i IBM, oraz AIFF, opracowany przez Apple, są obydwa oparte na tej samej strukturze danych, co umożliwia ich szeroką kompatybilność z wieloma programami do edycji dźwięku oraz sprzętem audio. Użycie tych formatów jest powszechne w produkcji muzycznej, filmowej oraz w radiu, gdzie jakość dźwięku odgrywa kluczową rolę. Przykłady zastosowania obejmują nagrywanie instrumentów w studiu, produkcję podkładów dźwiękowych oraz archiwizację muzyki w jakości studyjnej.

Pytanie 22

Która funkcjonalność aparatu lub kamery redukuje skutki drgań w sytuacji, gdy nie jest używany statyw?

A. Zoom optyczny
B. Stabilizacja obrazu
C. Filtr artystyczny
D. Zoom cyfrowy
Stabilizacja obrazu to fajna technologia, która naprawdę pomaga, szczególnie jak nagrywamy coś bez statywu. Są różne metody stabilizacji – optyczna i elektroniczna. Przy stabilizacji optycznej, elementy w obiektywie się przesuwają, żeby skompensować ruch kamery, co sprawia, że obraz jest bardziej stabilny. Przykładowo, nagrywając filmy podczas chodzenia czy jazdy na rowerze, drgania mogą być spore, więc to jest bardzo przydatne. Warto włączać tę stabilizację, gdy jest ciemno, a czas naświetlania długi – wtedy łatwiej o poruszenia. W dzisiejszych aparatach i kamerach stabilizacja obrazu to już norma, co znacząco podnosi jakość nagrań. Pamiętaj jednak, że nawet najlepsza stabilizacja nie zastąpi statywu w ekstremalnych warunkach, ale daje większą swobodę, gdy statyw nie wchodzi w grę, bo na przykład nie ma jak go ustawić.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Które działanie w programie do edycji grafiki rastrowej prowadzi do obniżenia jakości obrazu?

A. Zwiększenie wymiarów zdjęcia
B. Lustrzane odbicie obrazu w poziomie
C. Zmniejszenie wymiarów zdjęcia
D. Obracanie obrazu o 45°
Kiedy powiększamy zdjęcie w programie graficznym, możemy zauważyć, że jakość obrazu może się pogorszyć. Dzieje się tak, bo program musi dodawać nowe piksele, a to często prowadzi do rozmycia, zniekształceń albo szumów. W grafice rastrowej każdy obraz to tak naprawdę siatka pikseli, a powiększenie nie generuje nowych informacji, tylko rozciąga to, co już jest. Na przykład, zdjęcia w formacie JPEG po kompresji tracą część szczegółów, więc powiększenie ich może być kłopotliwe. Z mojego doświadczenia wynika, że artyści i fotografowie często korzystają z różnych technik, jak na przykład przeskalowanie w Adobe Photoshop, ale trzeba być ostrożnym, bo zbyt duże powiększenie prowadzi do czegoś, co nazywamy "pixelozą". Dlatego, jeśli planujesz powiększać zdjęcia, lepiej używać tych w wyższej rozdzielczości, bo to działa na zasadzie "pracuj z najlepszymi danymi, jakie masz".

Pytanie 25

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop służy do identyfikacji koloru tła?

A. czarodziejka.
B. kroplomierz.
C. pieczątka.
D. przejrzystość.
Różdżka to narzędzie, które służy do zaznaczania obszarów o podobnym kolorze, a nie do sprawdzania koloru tła. Jej zastosowanie polega na selekcji fragmentów obrazu, co oznacza, że użytkownik może wybrać określony obszar, ale nie uzyskuje informacji o kolorze tła. Użycie różdżki wymaga pewnej precyzji, ponieważ może zaznaczyć niezamierzone obszary, jeśli kolor tła jest zbliżony do kolorów innych elementów. Stempel jest narzędziem do klonowania fragmentów obrazu, co również nie ma związku z próbkowaniem kolorów. Jego rola polega na kopiowaniu tekstur lub obiektów z jednego miejsca w obrazie i ich przenoszeniu w inne miejsce, co sprawia, że stempel jest bardziej użyteczny w retuszu niż przy identyfikacji kolorów. Gradient to kolejna funkcja, która nie ma związku z próbą koloru. Służy do tworzenia płynnych przejść między kolorami, a nie do określenia konkretnego koloru tła. Może być używany do uzyskiwania efektów wizualnych, ale nie jest narzędziem do analizy kolorystycznej. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie funkcji, które służą do różnych celów w edycji obrazu, co prowadzi do nieporozumienia w zakresie użycia narzędzi Photoshop. Zrozumienie specyficznych funkcji narzędzi oraz ich zastosowania jest kluczowe dla efektywnej pracy w programie, a także dla zachowania spójności w projektach graficznych.

Pytanie 26

Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?

A. 18
B. 25
C. 24
D. 12
Wybieranie innej wartości klatek na sekundę niż 25 może prowadzić do różnych nieporozumień związanych z tym, jak nasze oczy postrzegają ruch. Tak naprawdę, 18 fps może wydawać się okej w pewnych sytuacjach, ale zazwyczaj powoduje, że obraz zaczyna migotać i w ogóle nie jest płynny. 12 fps to już totalnie za mało, przez co oglądanie staje się dość męczące. Znajdując się w takiej sytuacji, można ograniczyć swój potencjał produkcyjny w przyszłości. 24 fps choć popularne w filmach, w interaktywnych środowiskach, jak gry, po prostu nie wystarcza, bo potrzebujemy więcej klatek, żeby wszystko działało bez problemu. A jak chodzi o transmisje na żywo, to przy 30 fps i wyżej można liczyć na naprawdę fluidne śledzenie szybkich akcji. Dlatego lepiej nie schodzić poniżej 25 fps, bo to się mija z tym, czego wymaga teraz branża, a jakość wizualna spada.

Pytanie 27

Skalowanie to proces, który polega na modyfikacji

A. proporcjonalnej zmiany obrazu i rozdzielczości
B. stylu obrazu oraz rozdzielczości
C. wielkości obrazu bez zmiany rozdzielczości
D. rozdzielczości bez zmiany wielkości obrazu
Skalowanie obrazu to proces, w którym zmienia się jego wielkość, a konkretniej jego wymiary w pikselach, bez wpływu na rozdzielczość, czyli liczbę pikseli w jednostce długości (np. w calach). W praktyce oznacza to, że powiększając lub pomniejszając obraz, jego jakość w kontekście szczegółowości (rozdzielczości) pozostaje na stałym poziomie. Takie podejście jest istotne podczas przygotowywania materiałów wizualnych, ponieważ pozwala na dostosowanie obrazu do różnych formatów publikacji (np. mediów społecznościowych, druków, prezentacji). W branży projektowej, skalowanie jest kluczowe dla zachowania proporcji elementów wizualnych i ich harmonijnego rozmieszczenia. Przykładem może być dostosowywanie zdjęć do różnych rozmiarów ekranów urządzeń mobilnych, gdzie ważne jest, aby nie utracić jakości wizualnej, co można osiągnąć poprzez odpowiednie skalowanie, przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnej rozdzielczości. Warto również zauważyć, że standardy takie jak ISO 12646:2016 w kontekście zarządzania kolorem w druku podkreślają znaczenie prawidłowego skalowania w zachowaniu spójności kolorystycznej i jakości obrazu.

Pytanie 28

Aby stworzyć animację poklatkową, należy skorzystać z

A. Adobe Illustrator
B. Corel Draw
C. Corel Photo-Paint
D. Adobe Flash
Adobe Flash to profesjonalne oprogramowanie stworzone do tworzenia animacji oraz interaktywnych treści na stronach internetowych. W kontekście animacji poklatkowej, Flash oferuje szeroki wachlarz narzędzi, które umożliwiają artystom i animatorom precyzyjne kontrolowanie każdej klatki animacji. Dzięki możliwości używania wektorów, animacje tworzone w Flash są skalowalne i mogą być łatwo edytowane. Przykładowo, animatorzy mogą korzystać z funkcji interpolacji, aby automatycznie generować klatki pośrednie między dwoma kluczowymi obrazami. Warto również zauważyć, że Flash wspiera techniki takie jak „tweens”, co oznacza, że animatorzy mogą zaoszczędzić czas, automatyzując ruchy obiektów. Adobe Flash jest zgodny z wieloma standardami internetowymi i jest szeroko stosowany w branży rozrywkowej, co czyni go doskonałym narzędziem do tworzenia atrakcyjnych wizualnie animacji poklatkowych.

Pytanie 29

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. diapozytywy
B. slajdy
C. materiały barwne negatywowe
D. materiały barwne pozytywowe
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.

Pytanie 30

Rozpoczynając fotografowanie w trybie manualnym, trzeba ustawić aparat na tryb

A. A
B. M
C. S
D. P
Odpowiedź M oznacza tryb manualny, co jest kluczowe dla fotografów pragnących pełnej kontroli nad ustawieniami aparatu. Umożliwia to samodzielne dostosowanie parametrów takich jak przysłona, czas naświetlania i ISO, dzięki czemu można osiągnąć pożądany efekt artystyczny i techniczny. W trybie manualnym fotograf musi świadomie dobierać te wartości, co jest niezbędne w sytuacjach, gdy automatyczne tryby mogą zawodzić, na przykład w trudnych warunkach oświetleniowych. Przykładem może być fotografowanie w kontrastowych scenach, gdzie automatyka fotograficzna może niewłaściwie ocenić ekspozycję. Użycie trybu M pozwala na kreatywne eksperymentowanie, takie jak uzyskiwanie efektu rozmycia tła przy niskiej głębi ostrości lub zamrażanie ruchu w dynamicznych scenach. Dobrą praktyką w pracy z tym trybem jest regularne ćwiczenie i analiza rezultatów, co skutkuje rozwijaniem umiejętności fotograficznych oraz lepszym zrozumieniem działania aparatu i jego ustawień.

Pytanie 31

Zauważalne zmniejszenie rozmiaru plików prezentacji multimedialnej można osiągnąć poprzez dodanie do nich

A. ograniczonej palety kolorów
B. zdjęć w formacie JPEG
C. zdjęć w formacie TIFF
D. czcionki bezszeryfowej
W kontekście zmniejszania pojemności plików prezentacji multimedialnych, zastosowanie ograniczonej liczby kolorów może wydawać się korzystne, ale nie jest to najskuteczniejszy sposób na osiągnięcie celu. W przypadku formatów takich jak PNG, zmniejszenie liczby kolorów rzeczywiście może prowadzić do mniejszych rozmiarów plików, ale w praktyce efekty te są ograniczone i nie zawsze wystarczające, szczególnie gdy obraz zawiera wiele detali. Warto pamiętać, że przy ograniczonej palecie kolorów jakość obrazu może ucierpieć, co wpływa na estetykę prezentacji. Dodatkowo, wybór bezszeryfowej czcionki wpływa na czytelność tekstu, a nie na wielkość pliku graficznego, co jest kluczowym elementem w prezentacjach. Użycie czcionki bezszeryfowej może poprawić czytelność na ekranach, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na pojemność pliku. Z kolei format TIFF, będący formatem bezstratnym, zazwyczaj zajmuje znacznie więcej miejsca niż JPEG, co czyni go nieodpowiednim do tworzenia lekkich prezentacji. Podejście oparte na wyborze formatu graficznego oraz kompresji jest kluczowe, aby uzyskać optymalną równowagę pomiędzy jakością a pojemnością pliku, co jest istotne w świecie multimediów.

Pytanie 32

Jakie oprogramowanie pozwala na wykorzystanie narzędzi do projektowania i modyfikacji obiektów opartych na krzywych Beziera?

A. Adobe Lightroom oraz Adobe Acrobat
B. Paint oraz Adobe Photoshop
C. Audacity oraz Adobe Flash
D. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
CorelDRAW i Adobe Illustrator to profesjonalne programy graficzne, które oferują zaawansowane narzędzia do tworzenia i edycji obiektów wektorowych wykorzystujących krzywe Béziera. Krzywe Béziera są fundamentalnym elementem w grafice wektorowej, pozwalają na płynne i precyzyjne kształtowanie krawędzi oraz konturów obiektów. W CorelDRAW, użytkownicy mogą łatwo manipulować punktami kontrolnymi, co umożliwia tworzenie złożonych kształtów oraz ilustracji. Adobe Illustrator, z kolei, oferuje rozbudowane narzędzia takie jak "Pencil Tool" i "Pen Tool", które pozwalają na rysowanie krzywych oraz precyzyjne ich edytowanie. Obie aplikacje są szeroko stosowane w branży grafiki komputerowej, projektowania logo, ilustracji oraz przygotowania materiałów do druku, spełniając standardy jakościowe wymagane w profesjonalnym środowisku. Użycie krzywych Béziera w tych programach pozwala na uzyskanie płynnych przejść i skomplikowanych form, co jest istotne w tworzeniu estetycznych i funkcjonalnych projektów graficznych.

Pytanie 33

Grafika cyfrowa stworzona w rozdzielczości 72 ppi powinna znaleźć zastosowanie w

A. publikacji książkowej
B. wydruku przestrzennego 3D
C. wydruku plakatów w formacie A2
D. publikacji internetowej
Odpowiedź 'publikacja internetowa' jest poprawna, ponieważ projekty graficzne zdigitalizowane w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) są odpowiednie do wykorzystania głównie w mediach elektronicznych. Rozdzielczość ta jest wystarczająca dla wyświetlania na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów, gdzie obraz jest renderowany w pikselach. W przypadku publikacji internetowych, takich jak strony internetowe, blogi czy media społecznościowe, nie ma potrzeby stosowania wyższej rozdzielczości, ponieważ ekran nie potrafi wyświetlić większej liczby szczegółów. Standardowe praktyki branżowe wskazują, że dla druku, zwłaszcza w formacie książek lub plakatów, zaleca się wyższą rozdzielczość, zazwyczaj 300 ppi, aby zapewnić odpowiednią jakość i ostrość obrazu. Przykładem zastosowania 72 ppi mogą być grafiki na stronach internetowych czy banerach reklamowych, gdzie szybkość ładowania strony i estetyka są kluczowe. Ważne jest, aby projektanci rozumieli różnice w wymaganiach dotyczących rozdzielczości, aby dostarczyć odpowiednie pliki graficzne w zależności od medium, w którym będą one prezentowane.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby wyprostować przechylony obiekt na zdjęciu, należy skorzystać z Adobe Photoshop

A. renderowania
B. filtru punkt zbiegu
C. filtru skraplanie
D. filtru korekta obiektywu
Odpowiedź 'filtru korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ ten filtr w Adobe Photoshop umożliwia precyzyjne dostosowanie perspektywy zdjęć, co jest kluczowe w przypadku przechylonych budynków. Umożliwia on skorygowanie zniekształceń perspektywy, które mogą wystąpić na skutek użycia szerokokątnych obiektywów, co jest częstym problemem w fotografii architektury. Po zastosowaniu filtru, użytkownik może wykorzystać suwak 'Zniekształcenie' oraz 'Perspektywa', aby wyprostować budynek, co przywróci mu właściwe proporcje. Dodatkowo, filtr ten pozwala na precyzyjne ustawienie punktów zbiegu, co może być niezwykle pomocne w sytuacjach, gdy obiekty są sfotografowane pod kątem. Dobrze jest również pamiętać o odpowiednim kadrowaniu po korekcji, aby uzyskać harmonijny obraz. Używając filtru korekta obiektywu, projektanci i fotografowie mogą znacząco poprawić jakość swoich prac, spełniając oczekiwania zarówno klientów, jak i standardów branżowych.

Pytanie 36

Jednolity rozkład luminancji pikseli na całym histogramie zazwyczaj sugeruje, że zdjęcie jest

A. prześwietlone
B. z pełnym zakresem tonów
C. niedoświetlone
D. z niepełnym zakresem tonów
Równomierny rozkład jasności pikseli w histogramie pomaga zrozumieć, że zdjęcie ma pełen zakres tonów. To znaczy, że są tam cienie, średnie tony i światła, co jest naprawdę ważne, bo dzięki temu można zachować szczegóły zarówno w ciemnych, jak i jasnych częściach zdjęcia. Weźmy na przykład zdjęcia krajobrazów – tam warto, żeby było widać detale w cieniu drzew, ale też musimy mieć jasne niebo. Z tego, co wiem, dobry histogram jest często uznawany za oznakę świetnie wyważonego zdjęcia, co zgadza się z tym, co mówił Ansel Adams o zakresie tonalnym. Fotografowie używają histogramu, żeby sprawdzić, jak wygląda ekspozycja i dostosować ustawienia aparatu, co naprawdę pomaga w uzyskaniu lepszych efektów wizualnych. Dlatego ważne jest, żeby histogram miał równomierny rozkład jasności, bo to klucz do wysokiej jakości zdjęcia.

Pytanie 37

Aby dodać obrys do obiektu stworzonego w programie Adobe Photoshop, należy wybrać z menu Warstwa opcję

A. Nowa warstwa dopasowania
B. Rasteryzuj
C. Styl warstwy
D. Nowa warstwa wypełnienia
Odpowiedzi, które nie są związane z dodaniem obrysu do obiektu w Photoshopie, mogą prowadzić do nieporozumień dotyczących aplikacji narzędzi dostępnych w programie. 'Nowa warstwa wypełnienia' to funkcja, która służy do tworzenia nowych warstw z jednolitym wypełnieniem kolorem, gradientem lub wzorem, a nie dodawania efektów do istniejących warstw. Użytkownicy mogą błędnie sądzić, że jest to sposób na stworzenie obrysu, jednak w rzeczywistości ta opcja nie wprowadza efektów konturowych, a jedynie wypełnia nową warstwę. 'Rasteryzuj' odnosi się zaś do procesu konwertowania warstwy wektorowej na bitmapę, co uniemożliwia późniejsze stosowanie stylów warstwy, w tym obrysów, zatem nie spełnia celu dodawania efektu wizualnego. Z kolei 'Nowa warstwa dopasowania' dotyczy modyfikacji kolorów lub tonów warstw, również nie ma związku z bezpośrednim dodawaniem obrysu. W konsekwencji, wybór jednej z tych opcji może prowadzić do frustracji, ponieważ użytkownik nie uzyska pożądanego efektu, a także wymagałoby to dodatkowych kroków i narzędzi do osiągnięcia końcowego rezultatu. Kluczowym błędem myślowym jest zrozumienie, że nie wszystkie narzędzia i funkcje w Photoshopie są ze sobą wymienne, co może wprowadzać w błąd w kontekście oczekiwań dotyczących ich funkcji.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakie oprogramowanie służy do nagrywania oraz analizy dźwięku?

A. GIMP
B. AutoCAD
C. Audacity
D. 3DMax
Audacity jest popularnym programem do rejestracji oraz analizy nagranego dźwięku, który jest dostępny na wiele systemów operacyjnych, w tym Windows, macOS i Linux. Program ten oferuje szereg funkcji, które wspierają zarówno amatorów, jak i profesjonalnych użytkowników w obróbce dźwięku. Przykłady zastosowania Audacity obejmują nagrywanie dźwięku z mikrofonu, edycję ścieżek audio, dodawanie efektów dźwiękowych oraz eksportowanie nagrań w różnych formatach, takich jak WAV czy MP3. Audacity umożliwia również analizę spektralną dźwięku, co jest istotne przy ocenie jakości nagrania oraz identyfikacji różnych komponentów akustycznych. Ponadto, korzystając z Audacity, użytkownicy mogą wykorzystać standardowe praktyki branżowe, takie jak normalizacja poziomów głośności, co zapewnia lepszą jakość końcowego nagrania. Program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb użytkownika, czyniąc go wszechstronnym narzędziem w produkcji audio.

Pytanie 40

Jaką liczbę kanałów barwnych posiada obraz zapisany w przestrzeni kolorów sRGB?

A. Cztery kanały
B. Trzy kanały
C. Dwa kanały
D. Jeden kanał
Kolor w formacie sRGB opiera się na trzech podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim, co idealnie wpisuje się w model RGB, który jest mocno popularny w świecie elektroniki i grafiki. Dzięki tym trzem kanałom można uzyskać naprawdę szeroką gamę kolorów, dlatego sRGB stało się standardem dla większości monitorów i drukarek. Jak edytujesz zdjęcia w programach takich jak Photoshop, to zazwyczaj korzysta się z sRGB, bo wtedy kolory będą podobnie wyglądać na różnych urządzeniach. Dzięki temu, że mamy trzy kanały, sRGB naprawdę dobrze odwzorowuje kolory, co jest super ważne w grafice i fotografii. Swoją drogą, fajnie, że sRGB jest uznawane w branży jako standard, bo to zapewnia, że różne urządzenia będą ze sobą współpracować bez problemów.