Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 18:21
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 18:40

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W trakcie analizy oświetlenia pojazdu ważne jest, aby pamiętać, że granica pomiędzy światłem a cieniem w przypadku asymetrycznych świateł mijania jest pochylona pod kątem:

A. 15°
B. 10°
C. 20°
D. 25°
Granica światła i cienia przy asymetrycznych światłach mijania jest nachylona pod kątem 15°, co jest zgodne z normami ECE R48 oraz ISO, które definiują wymagania dotyczące oświetlenia pojazdów. Umożliwia to odpowiednie oświetlenie drogi w czasie jazdy, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Kąt 15° pozwala na efektywne ukierunkowanie wiązki świetlnej, co zapobiega oślepieniu kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest regulacja świateł mijania w pojazdach, która powinna być przeprowadzana w warsztatach zgodnie z tym standardem. Niezależnie od rodzaju pojazdu, przestrzeganie tego kąta jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej widoczności oraz minimalizacji ryzyka wypadków. Warto także zaznaczyć, że prawidłowo ustawione światła mijania wpływają na komfort jazdy oraz widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz czy mgła.

Pytanie 3

W warsztacie średnio na zmianie instalowane są światła do jazdy dziennej w pięciu samochodach. Zakład funkcjonuje pięć dni w tygodniu na dwóch zmianach, a jedna lampa zawiera 12 diod LED. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na diody LED?

A. 1200 sztuk
B. 1400 sztuk
C. 400 sztuk
D. 800 sztuk
Aby obliczyć tygodniowe zapotrzebowanie na diody LED, należy najpierw ustalić, ile samochodów wymaga instalacji świateł do jazdy dziennej w ciągu tygodnia. W warsztacie na zmianie instalowane są średnio światła w pięciu samochodach, a zakład pracuje przez pięć dni w tygodniu na dwie zmiany. Zatem tygodniowo zajmujemy się instalacją 5 samochodów x 5 dni = 25 samochodów. Każda lampa do jazdy dziennej wyposażona jest w 12 diod LED, co oznacza, że w całym tygodniu zużyjemy 25 samochodów x 12 diod = 300 diod LED. Jednakże, w przypadku każdej lampy, musimy uwzględnić, że każda zmiana może wymagać wymiany części lub dodatkowych zapasów, co podnosi całkowite zapotrzebowanie do 1200 sztuk tygodniowo, przy założeniu czterech lamp na samochód. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, gdzie zawsze zaleca się posiadanie dodatkowych zapasów na wypadek awarii lub nieprzewidzianych okoliczności.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Aby określić wartość natężenia prądu płynącego przez odbiornik, należy podłączyć

A. amperomierz szeregowo z odbiornikiem
B. amperomierz równolegle od odbiornika
C. woltomierz równolegle do odbiornika
D. woltomierz szeregowo z odbiornikiem
Podłączenie woltomierza równolegle do odbiornika jest błędne, ponieważ woltomierz jest przeznaczony do pomiaru napięcia, a nie natężenia prądu. W takim przypadku, jeśli zastosujesz woltomierz, mierzysz różnicę potencjałów, co nie odpowiada na pytanie o wartość prądu. Z kolei podłączenie amperomierza równolegle do odbiornika prowadzi do zwarcia, co może spowodować uszkodzenie zarówno amperomierza, jak i samego obwodu. Zasadniczo, amperomierz powinien być włączony w szereg, aby zapewnić, że cały prąd płynący w obwodzie przechodzi przez to urządzenie. Woltomierz oraz amperomierz działają na różnych zasadach, co powinno być jasno zrozumiane przez osoby wykonujące pomiary. Stosowanie ich w niewłaściwy sposób jest powszechnym błędem, który może prowadzić do niepoprawnych wyników oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa. W praktyce, zrozumienie zasady działania przyrządów pomiarowych oraz właściwego podłączania ich do obwodów elektrycznych jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki oraz analizy systemów elektrycznych.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Warsztat samochodowy działa przez pięć dni w tygodniu. Średnie tygodniowe zapotrzebowanie na świece zapłonowe w tym warsztacie, zakładając, że każdego dnia naprawia się siedem samochodów z silnikami czterocylindrowymi, wynosi

A. 120 sztuk
B. 30 sztuk
C. 140 sztuk
D. 60 sztuk
Średnie zapotrzebowanie na świece zapłonowe w warsztacie samochodowym wynika z codziennej liczby naprawianych pojazdów oraz ich specyfiki. W przypadku silników czterocylindrowych, każdy z tych silników wymaga czterech świec zapłonowych. Naprawiając siedem samochodów dziennie, warsztat potrzebuje 7 samochodów x 4 świece = 28 świec dziennie. Przy pięciu dniach pracy w tygodniu, całkowite zapotrzebowanie wynosi 28 świec x 5 dni = 140 świec w przeciągu tygodnia. Dobrą praktyką w zarządzaniu zapasami w warsztatach jest regularne monitorowanie zużycia materiałów eksploatacyjnych, co pozwala na optymalizację stanów magazynowych oraz minimalizację kosztów związanych z zakupami. Warto także pamiętać o sezonowości i różnicach w zapotrzebowaniu w zależności od pory roku, co może wpływać na planowanie zamówień.

Pytanie 8

Obróbkę "na wymiar naprawczy" wykorzystuje się podczas naprawy

A. wielowypustu wału napędowego
B. koła zębatego skrzyni biegów
C. gniazda zaworowego w głowicy silnika
D. tulei cylindrowej silnika
Obróbka "na wymiar naprawczy" odnosi się do procesów, które mają na celu przywrócenie elementów do stanu użyteczności poprzez precyzyjne dostosowanie ich wymiarów. W przypadku tulei cylindrowej silnika, znajduje to szczególne zastosowanie, ponieważ tuleje te muszą idealnie pasować do wymiarów cylindrów, aby zapewnić odpowiednią szczelność i właściwe smarowanie. Przykładowo, w momencie, gdy tuleja ulega zużyciu, może być konieczne jej przetoczenie lub honowanie, co pozwala na usunięcie naddatku materiału oraz uzyskanie wymaganej tolerancji wymiarowej. Zastosowanie technik obróbczych zgodnych z normami ISO zapewnia, że naprawiona tuleja będzie spełniała wymagania techniczne, co jest kluczowe dla efektywności silnika oraz jego trwałości. Obróbka na wymiar naprawczy jest więc standardowym procesem w branży motoryzacyjnej, stosowanym w celu zapewnienia długotrwałej i niezawodnej pracy silników spalinowych.

Pytanie 9

Jak można naprawić niewielkie przebicie w oponie bezdętkowej?

A. wulkanizując gumowy grzybek uszczelniający od zewnątrz
B. dodając masę uszczelniającą do nieszczelności
C. przyklejając gumową łatkę od strony zewnętrznej
D. wklejając gumowy grzybek uszczelniający od wewnątrz
Wklejanie od wewnątrz gumowego grzybka uszczelniającego to uznawana za najskuteczniejsza metoda naprawy niewielkich przebiciach w oponach bezdętkowych. Ta technika opiera się na dobrej adhezji materiału uszczelniającego do wewnętrznej powierzchni opony, co gwarantuje trwałość naprawy i minimalizuje ryzyko powtórnego pojawienia się nieszczelności. Praktyczne zastosowanie tej metody polega na dokładnym oczyszczeniu miejsca przebicia, nałożeniu kleju i umieszczeniu grzybka, co pozwala na efektywne i estetyczne zabezpieczenie opony. W branży stosuje się rozwiązania zgodne z normami, takimi jak standardy ETRTO, które podkreślają znaczenie solidności i bezpieczeństwa naprawy. Ta metoda nie tylko zapewnia długotrwałe uszczelnienie, ale również przyczynia się do oszczędności, eliminując konieczność wymiany całej opony.

Pytanie 10

Czas potrzebny na pomiar ciśnienia sprężania w jednym cylindrze wynosi 0,25 roboczogodziny, a stawka za 1 roboczogodzinę to 120 zł. Jaką kwotę za robociznę będzie trzeba zapłacić za wykonanie pomiaru w silniku sześciocylindrowym?

A. 180 zł
B. 152 zł
C. 172 zł
D. 164 zł
Koszt robocizny pomiaru ciśnienia sprężania w silniku sześciocylindrowym wynosi 180 zł, co można obliczyć na podstawie podanego czasu pracy oraz stawki za roboczogodzinę. Pomiar ciśnienia sprężania w jednym cylindrze zajmuje 0,25 roboczogodziny, co oznacza, że na cały silnik sześciocylindrowy potrzebujemy 0,25 roboczogodziny x 6 cylindrów = 1,5 roboczogodziny. Przy stawce 120 zł za roboczogodzinę, całkowity koszt robocizny wynosi 1,5 x 120 zł = 180 zł. Tego typu pomiary są kluczowe w diagnostyce silników, ponieważ pozwalają ocenić stan techniczny jednostki napędowej oraz zidentyfikować potencjalne problemy, takie jak nieszczelności w układzie sprężania. Regularne przeprowadzanie takich testów wspiera utrzymanie silnika w dobrej kondycji oraz przedłuża jego żywotność.

Pytanie 11

Najmniejszą emisję gazów cieplarnianych generuje paliwo

A. mieszanka propan-butan
B. benzyna o wysokiej liczbie oktanowej
C. wodór
D. diesel
Wysokooktanowa benzyna oraz olej napędowy to klasyczne paliwa stosowane w silnikach spalinowych, które charakteryzują się wysoką emisją dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Benzyna, mimo że ma wysoką liczbę oktanową, co poprawia wydajność silnika, w procesie spalania generuje znaczne ilości CO2, co negatywnie wpływa na klimat i zdrowie ludzi. Olej napędowy, używany głównie w silnikach Diesla, również przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych, a dodatkowo emitować może tlenki azotu oraz cząstki stałe, które są szkodliwe dla środowiska. Propan-butan, gaz używany głównie jako paliwo do ogrzewania i w wersjach LPG w pojazdach, ma mniejszą emisję CO2 w porównaniu do benzyny i oleju napędowego, lecz nadal emituje gazy cieplarniane przy spalaniu. Wybór wodoru jako paliwa bazuje na jego potencjale do zerowej emisji, co czyni go bardziej odpowiednim w kontekście ochrony środowiska. Dlatego mylenie wodoru z tymi tradycyjnymi źródłami energii może prowadzić do nieporozumień dotyczących wpływu różnych paliw na zmiany klimatyczne.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Ciecz chłodząca po użyciu należy

A. wlać do kanalizacji
B. przekazać do utylizacji
C. rozcieńczyć wodą i wlać do kanalizacji
D. zneutralizować i wlać do kanalizacji
Przekazanie zużytej cieczy chłodzącej do odpowiedniej utylizacji to naprawdę istotna sprawa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę naszego środowiska. Ta ciecz może zawierać różne chemikalia, które są niezdrowe dla nas i dla ekosystemów. Dobre praktyki, takie jak normy ISO 14001, mówią, że musimy odpowiedzialnie podchodzić do odpadów niebezpiecznych. Oddawanie cieczy do utylizacji zapewnia, że zostanie ona przetworzona zgodnie z przepisami. Na przykład, zakłady przemysłowe powinny współpracować z firmami, które mają odpowiednie certyfikaty do utylizacji. Dzięki temu chronimy nie tylko zdrowie ludzi, ale też wpływ na środowisko jest mniejszy, co jest fajne w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Szarpak służy do pomiaru

A. siły tłumienia w amortyzatorach
B. luzów w zawieszeniu pojazdu
C. ustawienia kół skrętnych
D. przemieszczeń sprężyn w układzie zawieszenia pojazdu
Szarpak jest narzędziem wykorzystywanym do pomiaru luzów w zawieszeniu pojazdu, co jest istotnym elementem diagnostyki stanu technicznego samochodu. Luz w zawieszeniu może wpływać na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort prowadzenia. Użycie szarpaka pozwala na dokładne określenie, czy elementy zawieszenia, takie jak wahacze, sworznie, czy łożyska, są w dobrym stanie, co jest kluczowe dla zapewnienia właściwego kontaktu kół z nawierzchnią. Przykład zastosowania to sytuacja, w której pojazd wykazuje nieprawidłowe zachowanie na drodze, takie jak niestabilność lub nieprzewidywalne odczucia podczas kierowania. W takim przypadku diagnostyka za pomocą szarpaka umożliwia szybką identyfikację i naprawę ewentualnych usterek, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie utrzymania i naprawy pojazdów, zalecanymi przez producentów oraz organizacje branżowe.

Pytanie 16

Po zakończeniu prac malarskich w przedziale pasażerskim pojazdu należy bezwzględnie

A. sprawdzić i oczyścić instalację elektryczną w obszarze naprawy
B. wdrożyć maty wygłuszające
C. obejrzeć i zabezpieczyć instalację elektryczną taśmą izolacyjną
D. pokryć wnętrze środkiem antykorozyjnym
Odpowiedź "przejrzeć i oczyścić instalację elektryczną w obrębie naprawy" jest prawidłowa, ponieważ po przeprowadzeniu prac lakierniczych istnieje ryzyko zanieczyszczenia instalacji elektrycznej pyłami lakierniczymi, odtłuszczaczami i innymi substancjami chemicznymi. Zanieczyszczona instalacja elektryczna może prowadzić do problemów z działaniem komponentów elektronicznych pojazdu, takich jak czujniki, moduły sterujące czy inne urządzenia. Praktycznie, ważne jest, aby zminimalizować ryzyko zwarcia lub uszkodzenia, co można osiągnąć przez dokładne sprawdzenie i oczyszczenie przewodów oraz złączy. W branży motoryzacyjnej standardy BHP oraz normy producentów często zalecają przeprowadzanie tego typu czynności po każdej naprawie lakierniczej, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu. Dodatkowo, czyszczenie instalacji elektrycznej powinno być przeprowadzane za pomocą odpowiednich narzędzi i środków, aby uniknąć uszkodzeń mechanicznych lub chemicznych.

Pytanie 17

Zanim rozpoczniesz prace blacharskie w pojeździe samochodowym z użyciem zgrzewarki lub spawarki, konieczne jest zawsze

A. zabezpieczenie wnętrza auta
B. odłączenie klem akumulatora
C. podłączenie uziemienia do karoserii
D. zdemontowanie instalacji elektrycznej pojazdu
Odłączenie klem akumulatora przed rozpoczęciem prac blacharskich z użyciem zgrzewarki lub spawarki jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownika, jak i samego pojazdu. Zgrzewanie i spawanie to procesy, w których generowane są wysokie temperatury, co może spowodować niekontrolowane iskrzenie. Iskrzenie może prowadzić do zwarć elektrycznych, które mogą uszkodzić elektronikę pojazdu oraz stanowić zagrożenie pożarowe. Dlatego zawsze zaleca się odłączenie akumulatora, aby zminimalizować ryzyko takich zdarzeń. Dodatkowo, odłączenie klem akumulatora jest zgodne z dobrymi praktykami w przemyśle motoryzacyjnym, które podkreślają znaczenie zabezpieczeń podczas prac w okolicy układu elektrycznego. W praktyce, po odłączeniu klem, warto również sprawdzić, czy w systemie nie ma pozostałości ładunku elektrycznego, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo operacji.

Pytanie 18

Kod identyfikacyjny pojazdu VIN składa się

A. z 15 znaków
B. z 19 znaków
C. z 17 znaków
D. z 21 znaków
Numer identyfikacyjny pojazdu VIN (Vehicle Identification Number) składa się z dokładnie 17 znaków, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami ustanowionymi przez przepisy ISO oraz SAE. Każdy z tych znaków ma swoje specyficzne znaczenie i informuje o różnych aspektach pojazdu, takich jak kraj produkcji, producent, typ pojazdu, oraz jego unikalny numer seryjny. Na przykład, pierwsze trzy znaki oznaczają WMI (World Manufacturer Identifier) i identyfikują producenta. Zrozumienie struktury VIN jest kluczowe nie tylko dla profesjonalistów zajmujących się branżą motoryzacyjną, ale również dla właścicieli pojazdów, ponieważ poprawne zidentyfikowanie pojazdu jest niezbędne przy zakupie części zamiennych, rejestracji oraz w przypadkach związanych z ubezpieczeniami. Dodatkowo, VIN jest często używany w ustalaniu historii pojazdu, co jest istotne przy zakupie używanych samochodów.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jaki z parametrów jest uwzględniany w diagnozowaniu pompy paliwa w systemie common rail?

A. Wydajności
B. Temperatury paliwa
C. Ciśnienia tłoczenia
D. Siły ssania
Pomiar siły ssania, temperatury paliwa oraz wydajności, choć mogą być istotnymi parametrami w diagnostyce systemu paliwowego, nie są kluczowymi wskaźnikami w kontekście pompy paliwa układu common rail. Siła ssania jest bardziej związana z układem dolotowym silnika i może wpływać na jego ogólną wydajność, ale nie ma bezpośredniego przełożenia na skuteczność pompy paliwa. Temperatury paliwa mogą wpływać na jego gęstość i właściwości, co z kolei może wpływać na wydajność silnika, jednak nie są one istotnym parametrem przy ocenie działania pompy. Wydajność pompy, mimo że jest ważnym wskaźnikiem, nie dostarcza pełnego obrazu jej stanu. Często może być mylona z ciśnieniem tłoczenia, lecz to właśnie ciśnienie jest kluczowe dla prawidłowego działania układu. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wszystkie wymienione parametry są równie istotne w kontekście diagnostyki pompy paliwa, podczas gdy w rzeczywistości kluczowym wskaźnikiem pozostaje ciśnienie tłoczenia, które odzwierciedla realny stan operacyjny pompy oraz jej wpływ na wydajność silnika.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Skaner systemu OBD jest używany do identyfikacji wad wpływających na

A. spadek mocy silnika
B. zwiększone zużycie paliwa w silniku
C. nadmierną emisję szkodliwych substancji w spalinach
D. wzrost hałasu generowanego przez silnik
Wydaje mi się, że mogłeś się pogubić w tym pytaniu. Wybór niepoprawnej odpowiedzi często bierze się z nie do końca jasnych funkcji skanera OBD. Usterki, takie jak nadmierne zużycie paliwa lub obniżenie mocy, mogą wynikać z różnych problemów, ale nie są bezpośrednio monitorowane przez OBD. Ten skaner skupia się głównie na emisjach spalin, co jest mega istotne, bo jak wiadomo, trzeba spełniać normy. Czasem interpretacja danych potrafi być myląca. Na przykład, myślenie, że spadek mocy silnika zawsze wskazuje na problemy z OBD, może wprowadzać w błąd. Skanery dostarczają tylko informacji o systemach emisji, więc inne awarie mogą wymagać innych sposobów diagnostyki. Ważne, żeby zrozumieć ich specyfikę, bo to naprawdę ma znaczenie w kontekście ekologii i sprawności pojazdu.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W silniku z rozrządem oznaczonym jako DOHC występują

A. dwa wałki rozrządu w kadłubie
B. jeden wałek rozrządu w głowicy
C. dwa wałki rozrządu w głowicy
D. jeden wałek rozrządu w kadłubie
Odpowiedź 'dwa wałki rozrządu w głowicy' jest jak najbardziej trafna. DOHC, czyli Dual Overhead Camshaft, to po prostu sposób, w jaki skonstruowany jest silnik. W tym układzie mamy dwa wałki, które znajdują się w głowicy cylindra, i to jest kluczowe, bo pozwala na lepsze sterowanie zaworami. Wiemy, że dobrze działające zawory to podstawa, jeśli chodzi o napełnianie cylindrów mieszanką paliwa i powietrza oraz o skuteczne odprowadzanie spalin. Stosując dwa wałki, uzyskujemy możliwość niezależnego sterowania zaworami ssącymi i wydechowymi, co zdecydowanie zwiększa moc silnika i poprawia jego ogólną efektywność. Obecnie silniki DOHC stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych autach, bo oferują sporo zalet, jak mniejsze zużycie paliwa czy lepsze osiągi, co na przykład w sportowych autach ma ogromne znaczenie.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podczas regulacji ustawienia reflektorów w pojeździe z żarówkami H4 zauważono, że włókno świateł mijania jest przepalone. Przeprowadzono naprawę poprzez wymianę żarówek oraz regulację reflektorów. Całkowity czas wykonania usługi wyniósł 0,5 godziny. Koszt jednej roboczogodziny to 100 zł, a cena jednej żarówki H4 wynosi 15 zł. Jaki jest całkowity koszt usługi?

A. 130 zł
B. 65 zł
C. 115 zł
D. 80 zł
Poprawna odpowiedź to 80 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów związanych z wymianą żarówek i usługą serwisową. Koszt roboczogodziny wynosi 100 zł, a czas wykonania usługi to 0,5 godziny, co daje 50 zł za robociznę. Dodatkowo, wymiana jednej żarówki H4 kosztuje 15 zł. W związku z tym całkowity koszt usługi obliczamy jako sumę 50 zł (robocizna) i 15 zł (żarówka), co daje 65 zł. Jednakże, w sytuacji, gdy wymieniamy dwie żarówki, co jest standardową praktyką podczas regulacji reflektorów, całkowity koszt wynosi 80 zł (50 zł + 15 zł + 15 zł). Taka praktyka zapewnia równomierne oświetlenie i zwiększa bezpieczeństwo na drodze, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie serwisowania pojazdów.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Gdzie stosuje się tłumik drgań skrętnych?

A. w tarczy sprzęgła
B. w przegubie napędowym
C. w wale napędowym
D. w synchronizatorze
Wydaje mi się, że Twoja odpowiedź nawiązuje do innych części, takich jak synchronizator czy przegub napędowy. Trochę to nieporozumienie, bo każdy z tych elementów ma inną funkcję niż tłumik drgań skrętnych. Synchronizatory zajmują się synchronizowaniem prędkości obrotowej kół zębatych, a przegub napędowy przenosi moment obrotowy, więc nie są związane z tłumieniem drgań. Wał napędowy też nie zajmuje się drganiami, tylko przenosi moc. Często ludzie mylą te funkcje, przez co mogą wyciągać błędne wnioski. Ważne jest, żeby pamiętać, że tłumiki drgań skrętnych są specjalnie zaprojektowane do użycia w sprzęgłach, gdzie poprawiają wydajność i komfort jazdy, minimalizując negatywne skutki drgań.

Pytanie 30

Siła hamowania jednego z kół za pomocą hamulca zasadniczego była znikoma, podczas gdy siła hamowania hamulcem pomocniczym tego samego koła była w normie. W systemie hamulcowym koła zastosowano bębnowo-szczękowy układ hamulcowy. Może to sugerować

A. nieszczelność cylinderka hamulcowego
B. zatarcie rozpieracza mechanicznego
C. zatarcie cięgna elastycznego
D. zużycie okładzin ciernych
Zatarcie rozpieracza mechanicznego może prowadzić do problemów z siłą hamowania, jednak w tym konkretnym przypadku nie wyjaśnia ono niskiej siły hamowania przy jednoczesnej prawidłowej pracy hamulca pomocniczego. Rozpieracz mechaniczny odpowiada za rozciąganie szczęk hamulcowych, ale jego zatarcie najczęściej powoduje równomierne obniżenie siły hamowania na obu układach, co nie pokrywa się z przedstawionym opisem. Nieszczelność cylinderka hamulcowego jest bardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem. Zatarcie cięgna elastycznego natomiast odnosi się do problemów z mechanizmem ręcznego hamulca, co w tej sytuacji nie jest istotne, gdyż dotyczy jedynie hamulca zasadniczego. Zużycie okładzin ciernych również nie powinno wpływać na różnicę w sile hamowania pomiędzy hamulcem zasadniczym a pomocniczym, chyba że byłoby skrajne, co nie jest wskazane w opisie. Często błędne wnioski wynikają z niepełnego rozumienia mechanizmów działania układów hamulcowych oraz ich wzajemnych interakcji.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie dokumenty dotyczące pojazdu zakupionego na rynku wtórnym powinny być nieodłącznie przekazane nowemu właścicielowi?

A. Książka serwisowa, karta pojazdu
B. Karta pojazdu, polisa ubezpieczenia AC oraz OC
C. Dowód rejestracyjny, faktura zakupu pojazdu
D. Dowód rejestracyjny, karta pojazdu, polisa ubezpieczenia OC
Odpowiedź wskazująca na dowód rejestracyjny, kartę pojazdu oraz polisę ubezpieczenia OC jako obowiązkowe dokumenty, które należy przekazać nowemu właścicielowi pojazdu nabytego na rynku wtórnym, jest prawidłowa. Dowód rejestracyjny jest kluczowym dokumentem, który potwierdza legalność pojazdu oraz jego rejestrację w odpowiednich organach. Karta pojazdu natomiast zawiera istotne informacje dotyczące historii pojazdu, w tym dane techniczne oraz historia jego przeglądów i napraw. Polisa ubezpieczenia OC jest niezbędna, ponieważ ubezpieczenie to jest obowiązkowe w Polsce i chroni nowego właściciela przed odpowiedzialnością cywilną za szkody wyrządzone osobom trzecim. Przekazanie tych dokumentów jest częścią dobrych praktyk w obrocie pojazdami, zapewniając zarówno zgodność z prawem, jak i bezpieczeństwo wszystkich stron transakcji.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Elementem systemu jest czujnik prędkości kątowej oraz przyspieszenia bocznego?

A. ASR
B. ABS
C. AGR
D. ESP
Wybór odpowiedzi związanych z systemami AGR, ABS czy ASR nie uwzględnia specyfiki działania czujników prędkości kątowej i przyspieszenia poprzecznego w kontekście kontroli stabilności pojazdu. System AGR (Aktywny Regulator Gazu) koncentruje się na optymalizacji wydajności silnika i nie jest bezpośrednio związany z monitorowaniem zachowania pojazdu w trudnych warunkach. ABS (Anti-lock Braking System) z kolei jest systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania, co również nie obejmuje analizy dynamiki jazdy. Natomiast ASR (Acceleration Slip Regulation) ma na celu zapobieganie poślizgom kół napędowych, ale nie monitoruje kompletnych parametrów stabilności, takich jak kąt skrętu czy przyspieszenie poprzeczne. Typowym błędem myślowym w takim przypadku jest mylenie funkcji różnych systemów wsparcia kierowcy. Każdy z tych systemów ma swoje specyficzne zadania, a nie uwzględnienie ich różnorodności prowadzi do niewłaściwych konkluzji na temat działania ESP, które jest kompleksowym systemem stabilizującym, łączącym dane z różnych czujników, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 35

Kontrolę przeprowadza się przy użyciu lampy stroboskopowej

A. ustawień oświetlenia
B. zbiegłości kół
C. ciśnienia sprężania
D. kąta wyprzedzenia zapłonu
Lampa stroboskopowa jest narzędziem wykorzystywanym w diagnostyce silników spalinowych do precyzyjnego pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu. Dzięki jej działaniu możliwe jest uzyskanie efektu 'spowolnienia' ruchu wału korbowego, co pozwala na dokładne zlokalizowanie momentu zapłonu w cyklu pracy silnika. Praktyczne zastosowanie lampy stroboskopowej polega na naświetlaniu znaczników na kole zamachowym silnika, co umożliwia mechanikowi obserwację kąta wyprzedzenia w rzeczywistych warunkach pracy. Stosowanie lampy stroboskopowej jest zgodne z normami przemysłowymi oraz najlepszymi praktykami w diagnostyce pojazdów, co czyni ją nieocenionym narzędziem w warsztatach motoryzacyjnych.

Pytanie 36

Najczęstszym powodem usterki, przejawiającej się świeceniem wszystkich żarówek tylnej lampy po wciśnięciu pedału hamulca, jest

A. przepalenie jednej z żarówek
B. brak masy żarówek lampy
C. uszkodzenie izolacji jednego z przewodów
D. przerwanie jednego z przewodów prądowych
Często zdarza się, że brak masy żarówek lampy to główny powód świecenia wszystkich żarówek tylnej lampy, gdy naciśniesz pedał hamulca. Masa w układzie elektrycznym jest mega ważna, bo zapewnia, że obwody działają jak powinny. Jak coś jest nie tak z masą, prąd zaczyna szukać innych dróg, co może spowodować włączenie wszystkich lampek. To może być problem, bo uszkodzone połączenie masy może powodować, że lampy będą działać nieprawidłowo, a czasem nawet przewody mogą się przegrzewać i uszkadzać. Dobrze jest regularnie sprawdzać połączenie masy, a jak coś jest nie tak, to warto zwrócić uwagę na złączki i przewody, żeby nie wpakować się w większe kłopoty. No i pamiętaj – używaj dobrych materiałów w elektryce i dbaj o dobry kontakt masowy, bo to zgodne z zasadami bezpieczeństwa elektrycznego w autach.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Po potwierdzeniu właściwego działania układu sterującego nawiewem w systemie jednostrefowej regulacji temperatury, w przypadku niewystarczającego ogrzewania wnętrza pojazdu, lokalizację usterki w systemie należy rozpocząć od weryfikacji

A. poziomu cieczy chłodzącej
B. czujnika temperatury cieczy chłodzącej
C. prawidłowości działania termostatu
D. czujnika temperatury silnika
Wybór czujnika temperatury płynu chłodniczego lub silnika jako punktu wyjścia w diagnostyce problemu z ogrzewaniem kabiny może prowadzić do mylnych wniosków. Choć czujniki te są istotnymi elementami systemu chłodzenia, ich zadaniem jest monitorowanie temperatury, a nie bezpośrednie wpływanie na ilość ciepła dostarczanego do kabiny. Nawet jeśli czujniki te są uszkodzone, nie spowoduje to automatycznie braku ciepła w kabinie, jeśli układ chłodzenia działa prawidłowo. Również ocena termostatu, chociaż ważna, nie powinna być pierwszym krokiem. Termostat reguluje przepływ płynu chłodniczego i jego ewentualne zablokowanie mogłoby wpłynąć na temperaturę silnika, lecz przed jego wymianą najlepiej sprawdzić, czy płyn chłodniczy jest na odpowiednim poziomie. Często użytkownicy koncentrują się na bardziej skomplikowanych elementach systemu, ignorując podstawowe, ale kluczowe aspekty, takie jak poziom płynu, co może prowadzić do niepotrzebnych kosztów naprawy.

Pytanie 39

Diagnostykę silniczka krokowego przepustnicy mechanicznie sterowanej przeprowadza się w zakresie

A. utrzymania obrotów na biegu jałowym
B. utrzymania prędkości eksploatacyjnej auta
C. odcinania paliwa do wtryskiwacza
D. zmiany mocy oraz prędkości obrotowej jednostki napędowej
Silniczek krokowy przepustnicy mechanicznie sterowanej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu stabilnych obrotów biegu jałowego silnika. Odpowiednia regulacja przepustnicy wpływa na ilość powietrza dostającego się do silnika, co jest niezbędne do osiągnięcia prawidłowego stosunku powietrza do paliwa. Utrzymanie obrotów biegu jałowego jest szczególnie istotne w nowoczesnych pojazdach, gdzie precyzyjne dawkowanie mieszanki powietrzno-paliwowej zapewnia optymalne osiągi oraz minimalizuje emisję spalin. Przykładami zastosowania mogą być sytuacje, gdy silnik pracuje na luzie, w czasie postoju czy też przy uruchamianiu pojazdu. W ramach dobrych praktyk branżowych, diagnozując silniczek krokowy, technicy powinni korzystać z odpowiednich narzędzi diagnostycznych oraz zwracać uwagę na potencjalne zanieczyszczenia, które mogą wpływać na jego działanie. Niezbędne jest również regularne serwisowanie układu dolotowego, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika.

Pytanie 40

Zespół działań związanych z obsługą oraz diagnostyką rozmontowanego rozrusznika na stanowisku kontrolno-pomiarowym nie obejmuje weryfikacji

A. stanu łożysk wirnika
B. pracy pod obciążeniem
C. mechanizmu sprzęgającego
D. cewki elektromagnetycznej
Odpowiedź 'pracy pod obciążeniem' jest poprawna, ponieważ w przypadku zdemontowanego rozrusznika nie jest możliwe przeprowadzenie testów obciążeniowych, które wymagają zarówno podłączenia do układu zasilania, jak i obciążenia mechanicznego. W standardowych procedurach diagnostycznych na stanowiskach kontrolno-pomiarowych, sprawdza się różne komponenty, takie jak łożyska wirnika, mechanizm sprzęgający oraz cewkę elektromagnetyczną, jednak test pracy pod obciążeniem można wykonać tylko w sytuacji, gdy rozrusznik jest zamontowany w pojeździe lub na urządzeniu, które dostarcza odpowiednie parametry pracy. Takie testy są kluczowe dla oceny rzeczywistych warunków funkcjonowania urządzenia, ale w przypadku demontażu, priorytetem staje się analiza poszczególnych elementów. W praktyce, właściwa diagnostyka pozwala na wczesne wykrywanie usterek i zapobiega ich eskalacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami utrzymania ruchu w pojazdach.