Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 14:54
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 15:48

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Aby uzyskać zamglone efekty ruchu wirowego w Photoshopie, najbardziej odpowiednie jest zastosowanie rozmycia

A. promienistego
B. powierzchniowego
C. soczewkowego
D. polowego
Wybór rozmycia powierzchniowego, polowego czy soczewkowego jako narzędzia do tworzenia rozmytych efektów ruchu wirowego jest niewłaściwy, ponieważ każde z tych rozmyć ma inny cel i sposób działania. Rozmycie powierzchniowe, na przykład, działa na zasadzie rozmycia wszystkich pikseli na podstawie ich kolorów, co skutkuje uzyskaniem efektu gładkości, a nie dynamiki. W sytuacji, gdy próbujemy oddać wrażenie ruchu, takie podejście nie tylko nie podkreśla dynamiki, ale może wręcz zniekształcić obraz, nadając mu niepożądany efekt. Rozmycie polowe z kolei, które jest często wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, skupia się na tworzeniu efektu głębi ostrości, co w kontekście ruchu nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie uwydatnia dynamicznych elementów. Z drugiej strony, rozmycie soczewkowe, które symuluje efekt rozmycia występującego przy użyciu obiektywu, również nie jest odpowiednie w przypadku wirowania, ponieważ koncentruje się na deformacjach kształtów, a nie na wrażeniu ruchu. Typowe błędy myślowe w tym zakresie wynikają z braku zrozumienia specyfiki każdego typu rozmycia oraz ich zastosowania w kontekście ruchu. Kluczowe jest zrozumienie, które efekty najlepiej oddają zamierzony dynamizm, co pozwala na skuteczniejsze tworzenie wizualnych narracji i emocji w obrazach.

Pytanie 3

Które z transformacji umożliwia zachowanie proporcji obrazu?

A. Wypaczenie
B. Skalowanie
C. Perspektywa
D. Pochylenie
Pochylenie, perspektywa oraz wypaczenie to techniki przekształcania obrazu, które nie zachowują jego proporcji. Pochylenie, określane również jako transformacja shearing, polega na przesunięciu punktów obrazu w kierunku jednego z jego osi, co prowadzi do zniekształcenia kształtów i proporcji. W efekcie obiekty mogą wydawać się 'rozciągnięte' lub 'ściśnięte', co sprawia, że ich pierwotne proporcje są trudne do odtworzenia. Perspektywa, z kolei, to technika, która zmienia sposób, w jaki obiekt jest postrzegany w przestrzeni, co również wpływa na jego względne proporcje. Używając perspektywy, obiekty mogą wydawać się większe lub mniejsze w zależności od ich położenia w przestrzeni, co jest szczególnie widoczne w sztuce czy architekturze. Wreszcie, wypaczenie, jako więcej zaawansowana technika transformacji, powoduje, że obraz traci swoje proporcje na skutek deformacji wszystkich punktów w obrazie, co prowadzi do znaczących zniekształceń. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że owe techniki można wykorzystać do skalowania obrazów bez obaw o ich proporcje. Należy pamiętać, że każda z tych metod modyfikuje obraz w sposób, który zmienia jego pierwotne wymiary, co może być niepożądane w wielu zastosowaniach, takich jak przygotowanie materiałów wizualnych do publikacji lub prezentacji.

Pytanie 4

Jaką liczbę kanałów barwnych posiada obraz zapisany w przestrzeni kolorów sRGB?

A. Trzy kanały
B. Cztery kanały
C. Jeden kanał
D. Dwa kanały
Kolor w formacie sRGB opiera się na trzech podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim, co idealnie wpisuje się w model RGB, który jest mocno popularny w świecie elektroniki i grafiki. Dzięki tym trzem kanałom można uzyskać naprawdę szeroką gamę kolorów, dlatego sRGB stało się standardem dla większości monitorów i drukarek. Jak edytujesz zdjęcia w programach takich jak Photoshop, to zazwyczaj korzysta się z sRGB, bo wtedy kolory będą podobnie wyglądać na różnych urządzeniach. Dzięki temu, że mamy trzy kanały, sRGB naprawdę dobrze odwzorowuje kolory, co jest super ważne w grafice i fotografii. Swoją drogą, fajnie, że sRGB jest uznawane w branży jako standard, bo to zapewnia, że różne urządzenia będą ze sobą współpracować bez problemów.

Pytanie 5

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop służy do identyfikacji koloru tła?

A. kroplomierz.
B. czarodziejka.
C. przejrzystość.
D. pieczątka.
Kroplomierz to narzędzie w programie Adobe Photoshop, które służy do próbkowania kolorów z obrazu. Umożliwia użytkownikom łatwe określenie koloru tła oraz innych elementów graficznych w aktualnie edytowanym projekcie. Użycie kroplomierza jest niezwykle praktyczne, gdy chcemy uzyskać dokładny kolor, którym posługujemy się w naszej pracy, na przykład przy tworzeniu nowych warstw lub przy dopasowywaniu kolorów obiektów. Kroplomierz działa na zasadzie zbierania wartości koloru w formacie RGB lub HEX, co jest standardem w branży graficznej. Dzięki temu możemy precyzyjnie odwzorować koloru w różnych elementach projektu, co jest niezbędne dla zachowania spójności wizualnej. Użytkownicy często korzystają z kroplomierza, aby dobrać kolory do już istniejących elementów, co jest podstawową metodą w pracy projektanta graficznego. Warto także pamiętać, że kroplomierz pozwala na próbkowanie kolorów z różnych źródeł, w tym z warstw, co czyni go bardzo elastycznym narzędziem w codziennej pracy w Photoshopie.

Pytanie 6

Który system kolorów wykorzystuje się do określenia różnicy w barwach?

A. HSB
B. CMYK
C. RGB
D. LAB
Model barw LAB, znany również jako CIELAB, jest szeroko stosowany w przemyśle graficznym oraz w zastosowaniach kolorystycznych do wyznaczania różnic barw. Jego główną zaletą jest to, że opiera się na percepcji ludzkiego oka, co pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów w sposobie, w jaki je postrzegamy. W modelu LAB kolory są definiowane w trzech osiach: L* (jasność), a* (zielono-czerwony), oraz b* (niebiesko-żółty). Dzięki temu można w prosty sposób określić różnice między kolorami z użyciem metryki Euclidean, co czyni go idealnym do zastosowań wymagających precyzyjnych pomiarów kolorystycznych, takich jak kontrola jakości w produkcji czy też w analizie kolorów w fotografii. Przykładowo, przy tworzeniu profili ICC w druku cyfrowym, LAB jest często używany do konwersji między różnymi przestrzeniami kolorów, co zapewnia spójność wizualną. Ze względu na swoją neutralność i niezależność od medium, LAB jest standardem w wielu profesjonalnych systemach kolorystycznych, co czyni go kluczowym narzędziem w pracy z kolorami.

Pytanie 7

Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej?

A. XviD
B. MPEG-2
C. DivX
D. MP3
XviD i DivX to kodeki wideo, które są używane do kompresji i dekompresji materiałów wideo, ale nie są one standardami archiwizacji plików wideo ani transmisji telewizyjnej. XviD, będący otwartą wersją kodeka DivX, umożliwia efektywne kodowanie wideo, jednak jego głównym zastosowaniem są pliki wideo, które są odtwarzane na komputerach, a nie w systemach telewizyjnych. Te kodeki są bardziej związane z formatowaniem plików MP4 i AVI, co nie stanowi bezpośredniej odpowiedzi na pytanie o archiwizowanie plików wideo w kontekście transmisji telewizyjnej. MP3, z drugiej strony, to standard kompresji audio, a nie wideo. Jego zastosowanie ogranicza się do dźwięku, co sprawia, że nie ma on zastosowania w kontekście wideo ani transmisji telewizyjnej. Typowym błędem jest mylenie kodeków z formatami archiwizacji. Kodeki są narzędziami do kompresji danych, a formaty archiwizacji odzwierciedlają sposób przechowywania i transmitowania danych multimedialnych. Wiedza na temat standardów archiwizacji, takich jak MPEG-2, jest kluczowa do zrozumienia, jakie technologie są wykorzystywane w nowoczesnych systemach nadawczych.

Pytanie 8

Aby stworzyć animację poklatkową, należy skorzystać z

A. Adobe Illustrator
B. Corel Photo-Paint
C. Corel Draw
D. Adobe Flash
Corel Draw, Adobe Illustrator oraz Corel Photo-Paint to programy graficzne, które mają swoje unikalne zastosowania, jednak nie są one optymalne do tworzenia animacji poklatkowej. Corel Draw oraz Adobe Illustrator są głównie wykorzystywane do tworzenia grafiki wektorowej. Oferują funkcje, które pozwalają na projektowanie ilustracji oraz grafik, ale nie mają dedykowanych narzędzi do animacji. Użytkownicy mogą stworzyć pojedyncze klatki, jednak proces ich animowania wymagałby ręcznego ustawiania klatek, co jest czasochłonne i niewydajne. Z kolei Corel Photo-Paint to edytor grafiki rastrowej, który jest doskonały do retuszu zdjęć i pracy z obrazami bitmapowymi, ale również nie jest przystosowany do animacji. Typowym błędem jest mylenie edycji obrazów z tworzeniem animacji; w rzeczywistości animacja poklatkowa wymaga specjalistycznych narzędzi do synchronizacji klatek oraz płynności ruchu, co najlepiej zapewnia oprogramowanie takie jak Adobe Flash. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze narzędzia kierować się jego funkcjonalnością oraz zgodnością z wymaganiami projektu animacyjnego.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Linie prowadzące na zamieszczonym obrazie wskazują na kompozycję

Ilustracja do pytania
A. według zasady trójpodziału
B. według zasady złotej spirali
C. asymetryczną
D. symetryczną
Linie wiodące na zdjęciu wyznaczają kompozycję symetryczną, w której centralny punkt znajduje się na osi symetrii biegnącej przez środek kadru. W takim układzie elementy po lewej i prawej stronie są zrównoważone wizualnie, co nadaje zdjęciu harmonijny i uporządkowany wygląd. Kompozycja symetryczna jest szczególnie skuteczna w fotografii architektury, ponieważ podkreśla rytm i powtarzalność elementów, takich jak kolumny i łuki. W tym przypadku linie wiodące, biegnące równolegle od przodu ku centrum, prowadzą wzrok widza w kierunku centralnego punktu – popiersia na końcu korytarza.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Skalowanie to proces, który polega na modyfikacji

A. wielkości obrazu bez zmiany rozdzielczości
B. proporcjonalnej zmiany obrazu i rozdzielczości
C. stylu obrazu oraz rozdzielczości
D. rozdzielczości bez zmiany wielkości obrazu
Niepoprawne odpowiedzi sugerują różne nieporozumienia dotyczące pojęcia skalowania obrazu. Wskazanie na zmianę rozdzielczości bez zmiany wielkości obrazu pomija podstawową funkcję skalowania, która polega na manipulacji wymiarami obrazu bez zmiany jego jakości. W rzeczywistości, zmieniając rozdzielczość, wpływamy na jakość obrazu, co przekłada się na liczby pikseli w danym obrazie; im wyższa rozdzielczość, tym większa liczba pikseli na jednostkę długości, co z kolei poprawia ostrość i szczegółowość. Kolejna koncepcja, która wskazuje na zmianę stylu obrazu i rozdzielczości, również jest myląca, ponieważ styl obrazu nie jest związany z jego wymiarami ani rozdzielczością, ale raczej z technikami artystycznymi. Istnieje też błędne założenie, że można dokonać zmiany proporcjonalnej w obrazie i rozdzielczości jednocześnie, co prowadzi do nieprecyzyjnego zrozumienia procesu skalowania. Proporcjonalne skalowanie oznacza, że zmiany dotyczą jedynie rozmiaru, a nie wpływają na jakość obrazu; zmiana rozdzielczości jest niezależnym procesem, który wymaga innego podejścia technicznego. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w profesjonalnej pracy z grafiką komputerową i projektowaniem, gdzie precyzyjne zarządzanie rozmiarami i jakością obrazów jest niezbędne dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych.

Pytanie 13

Zanim przystąpimy do archiwizacji zasobów, należy

A. skategorować wszystkie elementy na warstwach oraz przekształcić tekst i obiekty na krzywe Beziera
B. pogrupować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne, umieszczając je w oddzielnych folderach
C. zorganizować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego, a następnie je połączyć
D. uporządkować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF
Prawidłowa odpowiedź polega na posortowaniu plików tekstowych, graficznych oraz muzycznych i umieszczeniu ich w osobnych folderach. Taki systematyczny podział ułatwia zarządzanie zasobami oraz ich późniejszą archiwizację. W praktyce, posortowanie plików według ich typu pozwala na szybsze odnalezienie i identyfikację zawartości, co jest kluczowe w kontekście organizacji pracy oraz efektywności. Zastosowanie struktury folderów zgodnie z najlepszymi praktykami archiwizacji, takimi jak klasyfikacja według typów plików, zgodności z normami ISO dotyczącymi zarządzania dokumentami, zwiększa bezpieczeństwo i dostępność danych. Na przykład, w sytuacji, gdy potrzebujesz przeprowadzić audyt, łatwiej będzie uzyskać dostęp do odpowiednich plików w zorganizowanej strukturze. Dodatkowo, przed archiwizacją warto skontaktować się z zespołem IT, aby upewnić się, że wszystkie pliki są aktualne i zabezpieczone, co jest zgodne z politykami bezpieczeństwa informacji.

Pytanie 14

Jaki element konstrukcji odróżnia cyfrowy aparat fotograficzny od jego analogowego odpowiednika?

A. Obiektyw
B. Mechanizm uruchamiania migawki
C. Wizjer
D. Wyświetlacz LCD do przeglądania zdjęć
Wyświetlacz LCD w cyfrowych aparatach fotograficznych stanowi kluczowy element odróżniający je od ich analogowych odpowiedników. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na natychmiastowy podgląd zrobionych zdjęć oraz nawigację po menu aparatu. Dzięki wyświetlaczom LCD użytkownicy mogą szybko przeglądać, edytować oraz zarządzać zdjęciami, co zwiększa efektywność pracy i komfort użytkowania. W praktyce, wyświetlacze LCD w nowoczesnych aparatach często oferują dodatkowe funkcje, takie jak możliwość fotografowania w trybie podglądu na żywo, co umożliwia lepsze kadrowanie i ustawienie ostrości. Ponadto, wyświetlacze te są często dotykowe, co znacząco ułatwia interakcję z urządzeniem. W kontekście standardów branżowych, obecność wyświetlaczy LCD staje się normą w większości cyfrowych aparatów, co odzwierciedla zmianę w podejściu do fotografii, gdzie wygoda użytkownika oraz natychmiastowy dostęp do efektów pracy stają się priorytetami dla producentów. Warto również zauważyć, że w analogowych aparatach brak wyświetlacza LCD wymuszał czekanie na wywołanie filmu, co mogło być czasochłonne i kosztowne.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Który z formatów pliku graficznego przechowywanego na dysku zajmuje największą ilość miejsca?

A. JPEG
B. GIF
C. PSD
D. PNG
Plik w formacie PSD (Photoshop Document) jest przeznaczony do przechowywania pełnych projektów graficznych stworzonych w programie Adobe Photoshop. Jego struktura umożliwia przechowywanie wielu warstw, efektów, masek oraz innych elementów edycyjnych, co znacznie zwiększa rozmiar pliku. W przeciwieństwie do innych formatów graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które są zoptymalizowane pod kątem kompresji i często tracą część danych, PSD zachowuje wszystkie informacje o projekcie w najwyższej jakości. Praktyczne zastosowanie formatu PSD jest szczególnie widoczne w branżach kreatywnych, gdzie konieczne jest późniejsze edytowanie i dostosowywanie projektu. Przykładem zastosowania PSD mogą być kampanie reklamowe, gdzie specjaliści od grafiki muszą często wprowadzać zmiany w warstwach grafiki. Dobrą praktyką w branży jest również archiwizowanie projektów w formacie PSD, co pozwala na ich późniejsze modyfikacje bez utraty jakości.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Program Adobe Lightroom pozwala na

A. definiowanie i modyfikowanie grafiki rastrowej.
B. tworzenie obrazu wektorowego.
C. tworzenie oraz edytowanie grafiki wektorowej.
D. wektoryzowanie cyfrowego obrazu.
Adobe Lightroom to naprawdę świetne narzędzie, które skupia się na edytowaniu i organizacji zdjęć rastrowych. Główna jego funkcja to to, że pomaga fotografom zarządzać zdjęciami oraz ich edytować. Możesz tu korzystać z różnych zaawansowanych narzędzi, jak na przykład korekcja kolorów, regulacja ekspozycji, retusz i inne. Co super, to to, że Lightroom pozwala na nieliniowe edytowanie, więc możesz wprowadzać zmiany bez obaw, że nadpiszesz oryginalne pliki. To jest ważne, bo zachowujesz jakość zdjęć. Używa się go w różnych sytuacjach, na przykład do przygotowania zdjęć do social mediów, tworzenia albumów fotograficznych, a nawet edytowania zdjęć do portfolio. Lightroom stosuje zasady zarządzania kolorem, co sprawia, że efekty wizualne są naprawdę spójne i profesjonalne. W fotografii stał się prawie standardem, z którego korzystają zarówno amatorzy, jak i zawodowcy, więc jeśli chcesz podnieść jakość swoich zdjęć, to na pewno jest to narzędzie dla Ciebie.

Pytanie 19

Wskaż odpowiednie oprogramowanie umożliwiające dodanie efektów specjalnych do cyfrowego materiału wideo?

A. Adobe Dreamweaver
B. Gimp
C. Audacity
D. Adobe After Effects
Adobe After Effects to profesjonalne oprogramowanie do tworzenia efektów specjalnych oraz animacji wideo, powszechnie stosowane w branży filmowej i telewizyjnej. Jego zaawansowane funkcje umożliwiają użytkownikom dodawanie skomplikowanych efektów wizualnych, kompozycji oraz animacji, co czyni go niezbędnym narzędziem dla wideoartystów. Dzięki możliwości pracy na warstwach, użytkownicy mogą łatwo manipulować różnymi elementami video, tworzyć efekty 3D oraz korzystać z szerokiej gamy wtyczek, które rozszerzają jego funkcjonalność. Przykładem praktycznego zastosowania After Effects może być realizacja efektów wizualnych w filmach, takich jak eksplozje, animacje tekstowe czy fotorealistyczne kompozycje. Ponadto, Adobe After Effects jest zgodne z innymi produktami Adobe, co pozwala na sprawną integrację z programami takimi jak Adobe Premiere Pro. To sprawia, że proces edycji wideo staje się bardziej płynny i efektywny, co jest zgodne z najlepszymi standardami produkcji wideo w branży.

Pytanie 20

Aby uzyskać obraz w odcieniach szarości o głębi koloru 1 bit, należy w urządzeniu skanującym wybrać tryb

A. RGB
B. CMYK
C. bichromia
D. bitmapa
Wybór trybu bichromia, CMYK czy RGB nie jest odpowiedni dla uzyskania czarno-białego obrazu o 1-bitowej głębi koloru. Tryb bichromia, choć może sugerować ograniczenie palety barw do dwóch, w rzeczywistości odnosi się do systemu, który stosuje dwa kolory, co niekoniecznie musi być czarnym i białym. Taki wybór może prowadzić do nieporozumień w kontekście skanowania, ponieważ nie jest wystarczająco precyzyjny w opisie pożądanej głębi koloru. Z kolei model CMYK, będący standardem dla druku, opiera się na czterech kolorach (cyjan, magenta, żółty, czarny), co sprawia, że nie jest odpowiedni do skanowania obrazów monochromatycznych, a jego złożoność jest zbędna dla uzyskania prostego czarno-białego obrazu. Z kolei RGB, który jest modelem addytywnym stosowanym głównie w systemach wyświetlania, również nie jest w stanie zapewnić 1-bitowej głębi koloru, ponieważ w jego przypadku każdy kolor pikseli opiera się na czerwonym, zielonym i niebieskim, co skutkuje znacznie szerszą paletą kolorów. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich decyzji, obejmują mylenie technologii skanowania z technologiami druku lub wyświetlaniem. Warto zrozumieć, że wybór formatu skanowania powinien być ściśle powiązany z zamierzonym wykorzystaniem obrazu cyfrowego oraz jego przyszłą obróbką.

Pytanie 21

Format pliku GIF pozwala na

A. zapis warstw maskujących oraz warstw przycinających
B. publikację animacji w internecie
C. zapis masek warstw oprócz wersji edytowalnych ścieżek
D. edycję obiektów wektorowych
GIF, czyli Graphics Interchange Format, to taki format, który wszyscy znają, bo świetnie nadaje się do robienia prostych animacji w internecie. Można w nim zapisać kilka obrazków w jednym pliku, co jest mega przydatne. Trzeba jednak pamiętać, że GIF obsługuje tylko do 256 kolorów, więc na bardziej skomplikowane grafiki raczej się nie nadaje. Fajnie, że zachowuje jakość obrazów, dzięki czemu te animacje nie wyglądają źle w sieci. Widzisz je często jako emotikony w social mediach czy krótkie filmiki, które przyciągają wzrok. Jeśli chcesz dodać GIF-a na stronę, to możesz go łatwo wrzucić w HTML. To czyni go bardzo uniwersalnym narzędziem. Od 1987 roku, jak go wymyślili w CompuServe, GIF zyskał wielu fanów i stał się standardem w prostych animacjach w sieci, co tylko pokazuje, jak bardzo jest wszechstronny.

Pytanie 22

Jaki program pozwala na stworzenie prezentacji w formie slajdów, które są wyświetlane jeden po drugim?

A. Power Point
B. Adobe Bridge
C. Audacity
D. Microsoft Paint
PowerPoint to program stworzony z myślą o tworzeniu prezentacji, które są wyświetlane w formie slajdów. Dzięki niemu użytkownicy mogą tworzyć wizualnie atrakcyjne i interaktywne prezentacje, które mogą być używane w różnych kontekstach, od edukacji po biznes. Program oferuje różnorodne szablony, motywy i narzędzia graficzne, które umożliwiają dostosowanie każdego slajdu do specyficznych potrzeb prezentacji. Można dodawać tekst, obrazy, wideo oraz elementy dźwiękowe, co zwiększa zaangażowanie odbiorców. PowerPoint obsługuje także animacje i przejścia między slajdami, co pozwala na płynne przechodzenie z jednego tematu do kolejnego, co jest istotne w trakcie prezentacji. Jest szeroko stosowany w branży biznesowej oraz edukacyjnej jako standardowy program do przygotowywania materiałów wizualnych, co podkreśla jego znaczenie w komunikacji wizualnej. Umiejętność korzystania z PowerPointa jest często wymagana w wielu profesjach, dlatego jego znajomość stanowi istotny element kompetencji cyfrowych.

Pytanie 23

W trakcie jakiej konwersji formatu obraz traci możliwość przezroczystości?

A. GIF na TIFF
B. PSD na GIF
C. TIFF na BMP
D. BMP na JPG
Konwersja z formatu BMP na JPG prowadzi do utraty przezroczystości obrazu, ponieważ format JPG nie obsługuje kanału alfa, który jest odpowiedzialny za przezroczystość. BMP, jako format bitmapowy, może przechowywać przezroczystość, ale nie jest to standardowa cecha. Kiedy obraz BMP z przezroczystością jest konwertowany na JPG, wszystkie piksele z przezroczystością są zamieniane na kolor tła, co skutkuje utratą tego efektu. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być przygotowanie grafik do publikacji w Internecie, gdzie często preferuje się format JPG z powodu jego kompresji i jakości. W branży graficznej i webowej istotne jest zwracanie uwagi na formaty plików, aby zachować pożądane właściwości wizualne, co powinno być zgodne z dobrymi praktykami projektowania. Zrozumienie tej konwersji jest kluczowe dla profesjonalnych grafików, którzy chcą uniknąć niepożądanych zmian w swoich pracach.

Pytanie 24

Jakie polecenie w programie graficznym zapewnia właściwe wyświetlanie tekstu na wszelkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek oraz bez utraty jakości podczas skalowania?

A. Rasteryzuj
B. Przekształć w krzywe
C. Przekształć kontur w obiekt
D. Konwertuj na obiekt inteligentny
Odpowiedzi takie jak "Rasteryzuj", "Przekształć kontur w obiekt" oraz "Konwertuj na obiekt inteligentny" nie są właściwe w kontekście zapewnienia prawidłowego wyświetlenia tekstu na różnych komputerach. Rasteryzacja polega na konwersji obiektów wektorowych na piksele, co oznacza, że po tym procesie tekst traci swoją edytowalność i elastyczność. W rezultacie, przy powiększaniu takiego obrazu, mogą wystąpić zniekształcenia oraz utrata jakości, co czyni ten proces nieodpowiednim do zastosowań, gdzie wymagana jest najwyższa jakość wizualna. Z kolei przekształcanie konturów w obiekty również nie rozwiązuje problemu z czcionkami, ponieważ kontur to po prostu geometryczna reprezentacja kształtu, która nie zapewnia typograficznej dokładności, a jej edytowalność jest ograniczona. Natomiast konwersja na obiekt inteligentny to technika używana w oprogramowaniu graficznym, która umożliwia edycję zawartości bez utraty jakości, jednak nie rozwiązuje problemu zgodności typograficznej, gdyż obiekt inteligentny nadal może wymagać zainstalowania odpowiednich czcionek. W praktyce, wielu projektantów popełnia błąd, myśląc, że te metodologie zapewnią im optymalne wyniki w zakresie typografii, podczas gdy tylko konwersja do krzywych rzeczywiście gwarantuje, że projekt będzie wyglądał tak samo na każdym urządzeniu, eliminując wszelkie problemy z czcionkami.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Opcja "grupuj w grafice wektorowej" sprawia, że parametry obiektów składowych pozostają

A. grubość linii, podczas gdy wypełnienie się zmienia
B. swoje parametry wypełnienia i grubości linii
C. zmiennością wypełnienia i grubości linii
D. wypełnienie, natomiast grubość linii ulega zmianie
Odpowiedź "swoje parametry wypełnienia i grubości linii" jest prawidłowa, ponieważ opcja "grupuj w grafice wektorowej" umożliwia zgrupowanie obiektów w taki sposób, aby zachowały one swoje indywidualne właściwości, w tym zarówno parametry wypełnienia, jak i grubości linii. W praktyce oznacza to, że po zgrupowaniu obiektów można je edytować jako jedną całość, ale każdy z nich nadal będzie miał swoje unikalne cechy. Na przykład, gdy tworzymy złożony rysunek, w którym różne kształty mają różne kolory wypełnienia i grubości konturów, zgrupowanie ich pozwala na łatwiejsze manipulowanie tymi obiektami bez utraty ich specyfikacji. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania grafiki wektorowej, gdzie zachowanie parametrów obiektów składowych wspiera efektywność pracy i elastyczność podczas edycji. W szczególności istotne jest to w programach takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, gdzie zarządzanie złożonymi rysunkami wymaga umiejętności organizacji obiektów.

Pytanie 27

Windows Media Player jest używany wyłącznie do

A. nagrywania i montażu
B. odtwarzania oraz montażu
C. odtwarzania i nagrywania
D. odtwarzania, nagrywania oraz montażu
Windows Media Player (WMP) to wszechstronny odtwarzacz multimedialny, który umożliwia nie tylko odtwarzanie, ale także nagrywanie i zarządzanie plikami audio oraz wideo. Jego główną funkcjonalnością jest odtwarzanie różnorodnych formatów multimedialnych, takich jak MP3, WAV, WMV czy AVI. Co więcej, WMP oferuje możliwość nagrywania danych na płyty CD oraz zgrywania ich z płyt, co czyni go przydatnym narzędziem dla użytkowników chcących archiwizować swoją muzykę lub filmy. Dodatkowo, Windows Media Player integruje się z biblioteką multimediów w systemie operacyjnym Windows, co umożliwia użytkownikom łatwy dostęp do ich ulubionych utworów i filmów. Narzędzie to wspiera także różne standardy kodowania oraz protokoły strumieniowe, co pozwala na odtwarzanie zasobów z sieci. Użytkownicy mogą również korzystać z funkcji playlist oraz automatycznego pobierania okładek albumów i informacji o utworach, co zwiększa komfort korzystania z aplikacji. W związku z tym, poprawna odpowiedź, że Windows Media Player służy do odtwarzania i nagrywania, odzwierciedla jego rzeczywiste możliwości oraz zastosowanie.

Pytanie 28

Jakie zasady kompozycji zostały wykorzystane na tym zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Linię horyzontu, złotą spiralę oraz asymetrię
B. Asymetrię, linie prowadzące i horyzont
C. Zamkniętą, trójpodział oraz asymetrię
D. Perspektywę, podział diagonalny i symetrię
Na zdjęciu zastosowano zasady asymetrii, linii wiodących oraz kompozycji z wykorzystaniem horyzontu. Linie wiodące, takie jak deski pomostu i balustrady, kierują wzrok widza w głąb obrazu, prowadząc do punktu centralnego na końcu pomostu. Horyzont, umieszczony wyżej w kadrze, podkreśla przestrzeń i rozległość nieba, co dodaje zdjęciu dynamiki. Asymetria jest obecna dzięki rozmieszczeniu elementów, takich jak łódź po lewej stronie, co wprowadza wizualne urozmaicenie i równowagę w kompozycji.

Pytanie 29

Jedna z metod druku 3D polega na

A. nakładaniu kolejnych warstw materiału, które tworzą obiekt na stole roboczym
B. tworzeniu obrazu z proszku, który następnie jest przenoszony na powierzchnię drukującą
C. termicznym wgrzaniu wcześniej przygotowanego rysunku w materiał
D. wykonaniu formy drukarskiej, którą naciąga się na perforowany cylinder do druku
Odpowiedź wskazująca na nakładanie kolejnych warstw materiału na stole roboczym jest zgodna z jedną z podstawowych technik druku 3D, znaną jako FDM (Fused Deposition Modeling) lub SLS (Selective Laser Sintering). W procesie tym, materiał (zwykle filament termoplastyczny w przypadku FDM lub proszek w przypadku SLS) jest aplikowany warstwa po warstwie, co pozwala na stworzenie trójwymiarowego obiektu na podstawie cyfrowego modelu. Tego typu technika znajduje szerokie zastosowanie w prototypowaniu, produkcji części zamiennych oraz w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Kluczowe znaczenie ma tu precyzyjne zarządzanie temperaturą i prędkością operacyjną, co wpływa na jakość końcowego produktu. Dodatkowo, stosowanie takiej metody pozwala na minimalizację odpadów materiałowych oraz na łatwe wprowadzenie zmian w projekcie, co korzystnie wpływa na cykl produkcyjny oraz koszty. W kontekście standardów branżowych, wiele z tych technik opiera się na normach ISO dotyczących technologii addytywnych, co zapewnia jakość i powtarzalność produkcji.

Pytanie 30

Wskaż formaty plików, które można modyfikować w programie Audacity?

A. MPEG, ZIP, DJVU
B. MP3, FLAC, WAV
C. JPEG, SWF, TIFF
D. AI, AIFF, AVI
Odpowiedź MP3, FLAC, WAV jest poprawna, ponieważ są to formaty plików dźwiękowych, które są wspierane przez program Audacity, służący do edytowania audio. MP3 to popularny format skompresowanego dźwięku, który umożliwia łatwe przechowywanie i odtwarzanie muzyki, a także udostępnianie plików z minimalną utratą jakości. FLAC (Free Lossless Audio Codec) jest formatem bezstratnym, co oznacza, że zachowuje pełną jakość dźwięku, co czyni go idealnym dla audiofilów oraz profesjonalnych nagrań. WAV (Waveform Audio File Format) to format opracowany przez Microsoft i IBM, który często jest używany w produkcji audio, ponieważ oferuje wysoką jakość dźwięku bez kompresji. Używanie tych formatów w Audacity pozwala na pełną edycję, taką jak cięcie, łączenie oraz stosowanie efektów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży audio. Przykładowo, edytowanie utworu w formacie WAV może być przydatne w studiu nagraniowym, gdzie zachowanie jakości jest kluczowe.

Pytanie 31

Który typ pliku stanowi format dźwięku o kompresji bezstratnej?

A. MP3
B. AAC
C. FLAC
D. WMA
Wybór MP3, WMA, czy AAC jako formatu bezstratnej kompresji dźwięku to kiepski pomysł. MP3 to najpopularniejszy format audio, ale działa na stratnej kompresji, co oznacza, że część danych dźwiękowych znika, żeby zmniejszyć rozmiar pliku. Co za tym idzie, jakość spada i nie da się tego potem naprawić. Pewnie niektórzy wybierają MP3, bo jest wszędzie i pliki są małe, ale muszą liczyć się z tym, że dźwięk będzie gorszy. WMA (Windows Media Audio) też ma stratną kompresję, chociaż oferuje różne opcje jakości, w tym bezstratną wersję, ale ta jest mniej popularna niż FLAC. AAC (Advanced Audio Codec) ma lepszą jakość niż MP3 przy zbliżonym rozmiarze plików, ale także działa na zasadzie stratnej kompresji. Warto zrozumieć różnicę między kompresją bezstratną a stratną, bo jeżeli wybierzemy format bezstratny jak FLAC, to jakość dźwięku zostaje zachowana, co jest ważne dla profesjonalistów i audiofilów. Wybierając format, który nie traci danych, inwestujemy w długotrwałą jakość i lepsze wrażenia podczas odsłuchu.

Pytanie 32

W procesie tworzenia animacji ruchowych dla elementów wektorowych ustala się następujące parametry:

A. kerning, położenie obrazka.
B. liczba klatek na sekundę, rozdzielczość obiektów.
C. tryb warstwy, typ stosowanych transformacji obrazu.
D. położenie obiektów, czas trwania animacji.
Odpowiedź dotycząca położenia obiektów oraz czasu trwania animacji jest prawidłowa, ponieważ te dwa parametry są kluczowe w procesie animacji ruchu elementów wektorowych. Położenie obiektów pozwala na określenie ich pozycji w przestrzeni, co jest istotne dla uzyskania płynnego ruchu. Z kolei czas trwania animacji definiuje, jak długo dany ruch będzie się odbywał, co wpływa na percepcję płynności i dynamiki animacji. W praktyce, animacje wektorowe często wykorzystują klatki kluczowe (keyframes), które określają położenie obiektów na początku i końcu animacji, a czas trwania jest regulowany przez interwały między tymi klatkami. Dobrze zaprojektowana animacja powinna brać pod uwagę zasady takie jak prawo przeciągania, które pomaga w stworzeniu bardziej naturalnych ruchów. Przy projektowaniu animacji warto również korzystać z narzędzi do symulacji ruchu, które pozwalają na lepsze uchwycenie dynamiki oraz charakterystyki obiektów. Zastosowanie standardów takich jak SMIL czy CSS Animations pozwala na tworzenie bardziej zaawansowanych efektów z wykorzystaniem położenia oraz czasu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 33

Który z poniższych formatów nie jest formatem plików wideo?

A. FLV
B. AVI
C. MOV
D. RAW
Format RAW nie jest standardowym formatem plików wideo, lecz odnosi się do surowych danych, które są często generowane przez aparaty fotograficzne lub skanery. Pliki RAW zawierają nieprzetworzone informacje o obrazie, a ich głównym celem jest zapewnienie maksymalnej jakości i elastyczności podczas edycji. W kontekście wideo, pliki RAW mogą być używane przez profesjonalne kamery filmowe, jednak w tym przypadku są one zazwyczaj poddawane dalszej obróbce i kodowaniu w bardziej powszechnych formatach, takich jak ProRes czy DNxHD. Użycie plików RAW w produkcji filmowej pozwala na uzyskanie lepszej kontroli nad kolorami, ekspozycją i innymi parametrami obrazu, co jest szczególnie cenione w pracy postprodukcyjnej. W przeciwieństwie do RAW, formaty takie jak MOV, FLV i AVI są standardowymi formatami plików wideo, które zawierają skompresowane dane wideo oraz audio, co czyni je bardziej odpowiednimi do szerokiego zastosowania w odtwarzaniu i dystrybucji multimediów.

Pytanie 34

Aby ustawić obiekty względem osi symetrii tak, jak pokazano na grafice, należy użyć wyrównania do

Ilustracja do pytania
A. lewej w poziomie
B. góry w pionie
C. środka w poziomie
D. środka w pionie
Aby uzyskać efekt, w którym obiekty są równomiernie rozmieszczone względem osi symetrii, należy zastosować wyrównanie do środka w poziomie. Wyrównanie to zapewnia, że wszystkie elementy są precyzyjnie umiejscowione wzdłuż centralnej osi poziomej, co jest kluczowe dla uzyskania harmonijnej i zrównoważonej kompozycji.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jaki format pliku powinien być wybrany w cyfrowym aparacie fotograficznym, aby uzyskać zdjęcie zawierające jak najwięcej rzeczywistej informacji zarejestrowanej przez sensor?

A. JPEG
B. PSD
C. RAW
D. BMP
Format RAW jest najbardziej preferowanym sposobem zapisu zdjęć w cyfrowych aparatach fotograficznych, gdyż przechowuje surowe dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie maksymalnej ilości informacji o obrazie. W przeciwieństwie do formatów skompresowanych, takich jak JPEG, RAW nie traci żadnych detali w wyniku kompresji, co czyni go idealnym dla profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad edycją zdjęć. Dzięki możliwości przechowywania szerokiego zakresu tonalnego i kolorystycznego, format RAW umożliwia lepsze odwzorowanie szczegółów w cieniach i światłach. Przykładowo, podczas postprodukcji zdjęcia uchwyconego w formacie RAW, można dostosować ekspozycję, balans bieli oraz inne parametry bez obawy o degradację jakości obrazu. W praktyce, wiele programów do edycji zdjęć, takich jak Adobe Lightroom czy Capture One, obsługuje pliki RAW, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 38

Grafika w instrukcji użytkowania aparatu fotograficznego ilustruje proces

Ilustracja do pytania
A. umieszczania akumulatora w aparacie
B. przymocowania obiektywu do aparatu
C. zamocowania aparatu na statywie
D. instalacji mikrofonu w aparacie
Ilustracja przedstawia czynność montowania obiektywu do korpusu aparatu fotograficznego. Proces ten obejmuje dopasowanie oznaczeń na obiektywie i korpusie aparatu, a następnie delikatne przekręcenie obiektywu, aż do usłyszenia kliknięcia, które sygnalizuje prawidłowe zablokowanie. Jest to standardowa procedura w aparatach z wymienną optyką, takich jak lustrzanki cyfrowe i bezlusterkowce.

Pytanie 39

Który z poniższych materiałów stanowi oryginał cyfrowy?

A. Przeźrocze
B. Negatywy filmowe
C. Zdjęcie w formacie RAW
D. Odbitka zdjęciowa
Zdjęcie w formacie RAW jest uważane za oryginał cyfrowy, ponieważ jest to nieskompresowany, surowy plik z matrycy aparatu, który zawiera wszystkie dane zarejestrowane podczas fotografowania. W przeciwieństwie do skompresowanych formatów, takich jak JPEG, RAW nie traci informacji o kolorach, jasności ani szczegółach obrazu. Oznacza to, że fotografowie mają pełną kontrolę nad edycją zdjęcia w postprodukcji. Przykładowo, możliwość dostosowania ekspozycji, balansu bieli czy kontrastu bez degradacji jakości obrazu czyni format RAW idealnym wyborem dla profesjonalistów. W branży fotograficznej standardem jest korzystanie z RAW w sytuacjach, gdzie jakość i precyzja są kluczowe, jak w fotografii reklamowej czy krajobrazowej. Wiedza o tym, jak i kiedy używać formatu RAW, jest istotna dla każdego, kto pragnie podnieść jakość swoich zdjęć do poziomu profesjonalnego.

Pytanie 40

Które działanie w programie do edycji grafiki rastrowej prowadzi do obniżenia jakości obrazu?

A. Lustrzane odbicie obrazu w poziomie
B. Zwiększenie wymiarów zdjęcia
C. Obracanie obrazu o 45°
D. Zmniejszenie wymiarów zdjęcia
Kiedy powiększamy zdjęcie w programie graficznym, możemy zauważyć, że jakość obrazu może się pogorszyć. Dzieje się tak, bo program musi dodawać nowe piksele, a to często prowadzi do rozmycia, zniekształceń albo szumów. W grafice rastrowej każdy obraz to tak naprawdę siatka pikseli, a powiększenie nie generuje nowych informacji, tylko rozciąga to, co już jest. Na przykład, zdjęcia w formacie JPEG po kompresji tracą część szczegółów, więc powiększenie ich może być kłopotliwe. Z mojego doświadczenia wynika, że artyści i fotografowie często korzystają z różnych technik, jak na przykład przeskalowanie w Adobe Photoshop, ale trzeba być ostrożnym, bo zbyt duże powiększenie prowadzi do czegoś, co nazywamy "pixelozą". Dlatego, jeśli planujesz powiększać zdjęcia, lepiej używać tych w wyższej rozdzielczości, bo to działa na zasadzie "pracuj z najlepszymi danymi, jakie masz".