Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 11:25
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 11:53

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas wymiany wahacza poprzecznego wykonanego z lekkich stopów z nadmiernym luzem w przegubie kulistym, możliwe jest zastosowanie

A. wyłącznie elementu z logo producenta
B. części powypadkowej
C. tańszego stalowego zamiennika
D. zamiennika spełniającego normy producenta
Wymieniając wahacz poprzeczny, naprawdę ważne jest, żeby użyć zamiennika, który spełnia normy producenta. Wahacz to kluczowa część zawieszenia, ma wpływ na to, jak się jeździ i jak stabilny jest samochód. Gdy musisz wymienić część, najlepiej postawić na zamienniki, które są zgodne z tym, co mówi producent. Jeśli zamiennik jest z dobrych materiałów, które są wytrzymałe na różne warunki, to można liczyć na to, że wszystko będzie działać jak należy. Z tego co zauważyłem, dobrze jest też, jak takie zamienniki mają jakieś certyfikaty jakości, bo wtedy można mieć pewność, że są solidne. Generalnie, stosując odpowiednie części, nie tylko poprawiasz bezpieczeństwo jazdy, ale i zmniejszasz ryzyko kolejnych awarii, co w końcu przynosi oszczędności i większy komfort w korzystaniu z auta.

Pytanie 2

Z załączonej normy zużycia materiałów eksploatacyjnych wynika, że roczne zużycie oleju silnikowego (bez jego wymiany) pojazdu który przejechał 12 000 km wyniosło

Norma zużycia materiałów eksploatacyjnych
podzespół- silnik
Rodzaj materiałuOlej silnikowy
Pojemność miski olejowej8 l
Norma zużycia na 1000 km0,5 l
Czasokres wymiany1 0000 km

A. 14,01
B. 6,01
C. 8,51
D. 8,01
Wybór innej odpowiedzi mógł wynikać z tego, że nie zrozumiałeś norm dotyczących zużycia oleju. Odpowiedzi jak 8,01 czy 14,01 wyglądają na nadmierne, co może być typowym błędem osób, które nie są na bieżąco z branżowymi standardami. Często ludzie nie zdają sobie sprawy, że zużycie oleju nie zawsze jest liniowe i zależy od różnych czynników, jak typ silnika czy warunki jazdy. Normy zużycia opierają się na danych uzyskanych w praktyce i obejmują różne scenariusze, więc nie można zakładać, że wyższe przebiegi zawsze oznaczają wyższe zużycie oleju. Warto też pamiętać, że niektóre samochody mają lepsze systemy smarowania, co może prowadzić do mniejszego zużycia. Kluczowe jest opieranie się na danych i normach, by lepiej prognozować potrzeby serwisowe i zarządzać eksploatacją pojazdów.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jakim urządzeniem dokonuje się pomiaru temperatury zamarzania cieczy chłodzącej?

A. pirometrem
B. refraktometrem
C. wakuometrem
D. multimetrem
Pomiar temperatury krzepnięcia cieczy chłodzącej przy użyciu wakuometru, multimetru lub pirometru jest niewłaściwy, ponieważ każdy z tych instrumentów ma zupełnie inne zastosowania i zasadę działania. Wakuometr jest narzędziem służącym do pomiaru ciśnienia w systemach próżniowych, a nie do oceny właściwości termicznych cieczy. Z kolei multimetr, przeznaczony do pomiaru napięcia, prądu i oporu, nie jest w stanie wykryć temperatury krzepnięcia cieczy, ponieważ nie jest zaprojektowany do pomiarów temperatury. Pirometr, który działa na zasadzie pomiaru promieniowania cieplnego, również nie nadaje się do oceny punktu krzepnięcia, gdyż nie mierzy temperatury cieczy w stanie stałym ani nie uwzględnia zmian w jej stanie skupienia. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi często wynikają z mylenia funkcji poszczególnych narzędzi pomiarowych oraz braku zrozumienia specyfiki pomiarów fizycznych. Dlatego kluczowe jest, aby przy wyborze metody pomiaru kierować się ich charakterystyką oraz właściwościami fizycznymi substancji, aby uzyskać dokładne i wiarygodne wyniki.

Pytanie 5

Podczas montażu nowego łańcucha rozrządu konieczna jest również wymiana

A. obudowy napędu łańcuchowego
B. kół łańcuchowych
C. oleju silnikowego
D. napinaczy rolkowych
Wielu mechaników i właścicieli pojazdów może być skłonnych sądzić, że wymiana oleju silnikowego, napinaczy rolkowych lub obudowy napędu łańcuchowego w trakcie montażu nowego łańcucha rozrządu jest wystarczająca dla zapewnienia prawidłowej pracy całego układu. Jednakże, nie należy pomijać wymiany kół łańcuchowych, gdyż to one są bezpośrednio odpowiedzialne za przekazywanie napędu. W przypadku wymiany oleju silnikowego, choć jest to istotny element konserwacji silnika, nie rozwiązuje to problemu z napędem rozrządu, który może prowadzić do poważnych awarii. Napinacze rolkowe również pełnią ważną rolę, jednak ich wymiana nie jest wystarczająca, jeśli koła łańcuchowe są zużyte. Dodatkowo, wymiana obudowy napędu łańcuchowego w ogóle nie jest konieczna, o ile nie ma widocznych uszkodzeń. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wystarczy wymienić tylko jeden element układu, co może prowadzić do sytuacji, w której nowy łańcuch szybko ulegnie uszkodzeniu przez zużyte koła. Właściwe podejście do konserwacji silnika powinno uwzględniać kompleksową diagnostykę oraz wymianę wszystkich elementów, które mogą wpływać na jego sprawność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

Aby ustalić przyczynę braku maksymalnych wydajności silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy, gdy nie stwierdza się innych symptomów, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić pomiar

A. napięcia ładowania
B. ciśnienia sprężania
C. ciśnienia smarowania
D. ciśnienia paliwa
Napięcie ładowania, ciśnienie smarowania oraz ciśnienie sprężania to elementy, które choć są istotne w ogólnej diagnostyce silnika, nie powinny być pierwszymi parametrami do zbadania w przypadku braku maksymalnych osiągów silnika. Napięcie ładowania skupia się na wydajności alternatora i stanie akumulatora, co nie ma bezpośredniego wpływu na ciśnienie paliwa, a tym samym na wydajność silnika przy pełnym otwarciu przepustnicy. Zbyt niskie napięcie może powodować problemy z zasilaniem elektroniki, ale nie jest główną przyczyną braku mocy. Ciśnienie smarowania dotyczy smarowania ruchomych części silnika, co jest ważne dla jego długowieczności, lecz nie wpływa bezpośrednio na jego osiągi przy pełnym obciążeniu. Ciśnienie sprężania jest krytyczne dla właściwego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, ale nie jest to kluczowy parametr w diagnostyce osiągów w sytuacji, gdy inne objawy nie są obecne. W takich przypadkach, koncentrowanie się na ciśnieniu paliwa, które dostarcza odpowiednią ilość paliwa do komory spalania, jest znacznie bardziej trafne. Zrozumienie, że każdy z tych parametrów pełni określoną rolę, ale nie wszystkie są równie istotne w danym kontekście, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy silników spalinowych.

Pytanie 7

Element aerodynamiczny samochodu, który zwiększa przyczepność do nawierzchni, korzystający z przepływu powietrza pod nadwoziem, to

A. retarder
B. rekuperator
C. dyfuzor
D. rezonator
Dyfuzor to kluczowy element aerodynamiczny zastosowany w pojazdach, który ma na celu zwiększenie docisku do podłoża poprzez efektywną manipulację przepływem powietrza pod podwoziem. Działa na zasadzie rozprężania strumienia powietrza, co prowadzi do obniżenia ciśnienia pod pojazdem. W wyniku tego zjawiska, pojazd jest lepiej przylegający do nawierzchni, co z kolei przekłada się na zwiększenie stabilności i przyczepności, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy oraz w zakrętach. Dyfuzory są szeroko stosowane w sportach motorowych, takich jak Formuła 1, gdzie ich zaawansowana konstrukcja pozwala na optymalizację aerodynamiki, co jest kluczowe dla osiągów pojazdu. Warto również zwrócić uwagę na to, że poprawnie zaprojektowany dyfuzor może znacząco obniżyć opór powietrza. Dobrą praktyką jest stosowanie dyfuzorów w połączeniu z innymi elementami aerodynamicznymi, takimi jak skrzydła, co pozwala na uzyskanie maksymalnych korzyści z aerodynamiki pojazdu.

Pytanie 8

Pierwsza cyfra w oznaczeniu "9.8" widocznym na śrubach wskazuje

A. kod producenta
B. klasę wytrzymałości, która definiuje stosunek granicy plastyczności do wytrzymałości wynoszący 90 N/mm2
C. moment dokręcenia 90 Nm
D. klasę wytrzymałości, która określa wytrzymałość na rozciąganie równą 900 N/mm2
Wybierając odpowiedzi, które nie dotyczą wytrzymałości na rozciąganie, można popełnić kilka kluczowych błędów. Odpowiedzi wskazujące na klasę wytrzymałości z granicą plastyczności 90 N/mm2 błędnie interpretują oznaczenia, ponieważ nie są one zgodne z rzeczywistymi standardami klasyfikacji. Klasa wytrzymałości 9.8 jednoznacznie odnosi się do wytrzymałości na rozciąganie wynoszącej 900 N/mm2, a nie do granicy plastyczności. Moment dokręcenia 90 Nm z kolei jest związany z praktyką montażu, a nie z klasyfikacją materiału, co wyraźnie wskazuje na brak zrozumienia różnicy między parametrami mechanicznymi a wymaganiami montażowymi. Dodatkowo, twierdzenie, że '9.8' to kod producenta, jest mylne, ponieważ oznaczenia te są ustandaryzowane i nie są indywidualnymi kodami. W przemyśle, znajomość klasy wytrzymałości śrub jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa konstrukcji, a niepoprawne interpretacje mogą prowadzić do niewłaściwego doboru komponentów, co w konsekwencji może zagrażać całym projektom inżynieryjnym.

Pytanie 9

Kiedy następuje wymiana oleju w przekładni głównej?

A. zgodnie z wytycznymi producenta
B. co dekadę
C. po przejechaniu 60 tys. km
D. co 12 miesięcy
Odpowiedź 'zgodnie z instrukcją producenta' jest prawidłowa, ponieważ wymiana oleju w przekładni głównej powinna być przeprowadzana według specyfikacji dostarczonych przez producenta pojazdu. Instrukcje te zawierają istotne informacje dotyczące rodzaju oleju, jego lepkości oraz interwałów wymiany, które są dostosowane do konkretnego modelu i warunków eksploatacji. Na przykład, w niektórych pojazdach, olej w przekładni głównej może wymagać wymiany co 30 tys. km, podczas gdy w innych może to być 100 tys. km lub dłużej. Ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do awarii przekładni, co często wiąże się z kosztownymi naprawami. W praktyce, regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju oraz jego wymiana w odpowiednich interwałach zalecanych przez producenta, zapewnia dłuższą żywotność układu napędowego oraz optymalne osiągi pojazdu. Warto również pamiętać, że stosowanie oleju o niewłaściwych parametrach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz obniżenia efektywności pracy przekładni.

Pytanie 10

Reaktor katalityczny stanowi część systemu

A. dolotowego
B. napędowego
C. wylotowego
D. zasilania
Reaktor katalityczny jest kluczowym komponentem układu wylotowego w pojazdach z silnikami spalinowymi. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory i tlenek węgla, poprzez katalityczną konwersję ich w mniej szkodliwe związki, takie jak azot i dwutlenek węgla. Przykładem zastosowania reaktora katalitycznego jest jego rola w układzie wydechowym, gdzie zachodzi reakcja chemiczna na powierzchni katalizatora. W praktyce, reaktory te współpracują z systemem monitorowania emisji, co pozwala na spełnienie norm ekologicznych, takich jak te określone w normach Euro. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne kontrole stanu reaktora katalitycznego, aby zapewnić jego efektywność i długowieczność, co z kolei wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych pojazdów oraz ograniczenie ich wpływu na środowisko. Współczesne technologie wytwarzania katalizatorów, w tym rozwój katalizatorów na bazie platyny, palladu czy rod, pozwalają na osiąganie coraz lepszych parametrów redukcji emisji, co czyni reaktory katalityczne niezbędnym elementem nowoczesnych układów wydechowych.

Pytanie 11

Jak przeprowadza się ocenę układu hamulcowego po jego naprawie?

A. na szarpaku
B. na hamowni podwoziowej
C. metodą Boge
D. na rolkach pomiarowych
Odpowiedź 'na rolkach pomiarowych' jest poprawna, ponieważ rolki pomiarowe umożliwiają dokładną ocenę działania układu hamulcowego w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki tej metodzie można ocenić skuteczność hamowania pojazdu, a także równomierność działania poszczególnych hamulców. Rolki pomiarowe działają na zasadzie symulacji ruchu pojazdu, co pozwala na precyzyjne zbadanie siły hamowania oraz siły oporu, które są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, można natychmiast przeprowadzić diagnostykę oraz naprawę, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Zastosowanie tej metody pozwala także na uzyskanie szczegółowych danych, które mogą być użyte do dalszej analizy i optymalizacji działania układu hamulcowego. Przykładowo, w warsztatach samochodowych, gdzie regularnie przeprowadza się przeglądy techniczne pojazdów, rolki pomiarowe są standardowym narzędziem do oceny stanu hamulców, co zapewnia ich bezpieczeństwo i niezawodność.

Pytanie 12

Zacisk hamulca stanowi część systemu hamulcowego

A. tarczowego
B. elektromagnetycznego
C. taśmowego
D. bębnowego
Zacisk hamulcowy to mega ważny element w układzie hamulcowym tarczowym, który jest teraz bardzo popularny w autach. Jego główna rola to przytrzymywanie i dociskanie klocków hamulcowych do tarczy, co w rezultacie tworzy siłę hamującą. Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, ciśnienie hydrauliczne wędruje do zacisków, co sprawia, że tłoczki przesuwają się i dociskają klocki do obracającej się tarczy. Tak to działa, a efektem jest skuteczne hamowanie. Z mojego doświadczenia, warto regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i poziom płynu hamulcowego, bo to wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Ostatnio w autach często pojawiają się systemy ABS, które współpracują z układem tarczowym, żeby nie blokować kół i stabilizować pojazd podczas hamowania. Warto wiedzieć, że układ tarczowy jest lepszy w sytuacjach, gdzie potrzebne jest mocne hamowanie i lepsze chłodzenie, dlatego często można go spotkać w sportowych i osobowych autach.

Pytanie 13

Chromowanie nie jest stosowane w przypadku naprawy

A. sworzni tłokowych.
B. gładzi cylindra silnika chłodzonego powietrzem.
C. czopów zwrotnic.
D. wału korbowego silnika.
Często rodzaje zastosowania chromowania w naprawach silników są źle rozumiane, co prowadzi do złych wyborów. Wał korbowy, sworznie tłokowe i czoła zwrotnic to elementy, które muszą być bardzo mocne i odporne na ścieranie. W takich przypadkach chromowanie może wydawać się korzystne, bo ta warstwa chromu pomaga w walce z korozją i zużyciem. Dla wału korbowego, chromowanie powierzchni może pomóc mu wytrzymać większe obciążenia, co jest ważne w mocniejszych silnikach. A jeśli mówimy o sworzni tłokowych, to chrom może obniżyć tarcie, co z kolei daje lepszą efektywność i mniej strat energii. Czoła zwrotnic też potrzebują precyzyjnych wymiarów i niskiego tarcia, a to może się zrobić przez chromowanie. Dlatego mylenie, kiedy i jak używać chromu, jest kluczowe. Jak się zrobi błędne wnioski, to przez ogólnikowe podejście do chromowania można przeoczyć specyficzne potrzeby różnych elementów silnika oraz ich funkcje. Naprawiając silniki, warto korzystać z metod zgodnych z aktualnymi normami technicznymi i branżowymi praktykami, żeby zapewnić jak najlepszą wydajność i długowieczność części mechanicznych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Aluminiową chłodnicę z nieszczelnością należy

A. naprawić przy pomocy klejenia
B. naprawić wykorzystując lutowanie twarde
C. wymienić na nową
D. naprawić przy użyciu spawania
Wymiana nieszczelnej aluminiowej chłodnicy na nową jest najbardziej zalecaną opcją ze względu na kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim, chłodnice aluminiowe są często stosowane w różnych aplikacjach, w tym w motoryzacji i chłodnictwie przemysłowym, ze względu na ich doskonałe właściwości przewodzenia ciepła oraz lekkość. W przypadku nieszczelności, mogą występować mikropęknięcia lub uszkodzenia, które mogą wpłynąć na ich efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji. Naprawa poprzez lutowanie lub spawanie może wydawać się kusząca, jednak w praktyce często prowadzi to do kompromisów w wytrzymałości materiału oraz ryzyka ponownego uszkodzenia. Dodatkowo, standardy jakości w wielu branżach, takie jak ISO 9001, zachęcają do wymiany uszkodzonych elementów, co zapewnia długoterminową niezawodność i bezpieczeństwo. Dlatego inwestycja w nową chłodnicę jest z perspektywy technicznej i ekonomicznej bardziej uzasadniona, a także zapewnia zgodność z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 17

Refraktometr nie jest przeznaczony do diagnozowania

A. czynnika chłodzącego do napełnienia klimatyzacji
B. płynu chłodzącego
C. elektrolitu używanego w akumulatorach samochodowych
D. płynu do spryskiwaczy
Stosowanie refraktometru do diagnozowania czynników chłodzących do klimatyzacji może wynikać z niepełnego zrozumienia ról, jakie te substancje pełnią w różnych systemach. Refraktometr jest doskonałym narzędziem do analizy płynów, jednak jego zastosowanie ogranicza się do sytuacji, w których istotne są właściwości optyczne substancji. Płyny chłodzące w klimatyzacji zawierają różne związki chemiczne, które nie zawsze mogą być odpowiednio ocenione przez refraktometr. W praktyce, analiza tych płynów wymaga szczegółowych badań jakościowych i ilościowych, które powinny obejmować metody takie jak chromatografia gazowa czy spektroskopia. W przypadku płynów chłodzących, najważniejsze parametry to ciśnienie i temperatura, które mają wpływ na efektywność systemu klimatyzacji. Wybór niewłaściwego narzędzia do analizy może prowadzić do błędnych wniosków, co z kolei może wpłynąć na wydajność systemu. Podobnie, pomiar elektrolitu w akumulatorach, chociaż można wykonać za pomocą refraktometru, wymaga zrozumienia, że istotne jest nie tylko stężenie, ale także poziom naładowania, co jest bardziej kompleksowym procesem. Dlatego, aby skutecznie diagnozować i monitorować różne płyny w pojazdach, ważne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi i metod, dostosowanych do specyfiki analizowanej substancji.

Pytanie 18

Podsterowności pojazdu określa się jako skłonność do

A. pomniejszania promienia skrętu
B. ślizgu kół osi kierowanej
C. powiększania promienia skrętu
D. ślizgu kół osi napędzanej
Podsterowność pojazdu to zjawisko, które występuje, gdy samochód ma tendencję do zwiększania promienia skrętu, co oznacza, że nie jest w stanie skręcić w zamierzonym kierunku. W sytuacji podsterowności przód pojazdu traci przyczepność, co prowadzi do sytuacji, w której nadmierny gaz lub zbyt mała siła skrętu powodują, że tylne koła podążają za przednimi, ale nie są w stanie utrzymać toru jazdy. W praktyce, może to prowadzić do utraty kontroli i niebezpiecznych sytuacji na drodze, szczególnie w warunkach niekorzystnych, jak na przykład na mokrej nawierzchni czy podczas nagłych manewrów. Aby przeciwdziałać podsterowności, kierowcy powinni stosować techniki takie jak łagodzenie gazu podczas skrętu oraz stosowanie odpowiednich opon dostosowanych do warunków drogowych. To zjawisko jest szczególnie istotne w kontekście bezpieczeństwa, a jego zrozumienie jest kluczowe dla każdego kierowcy oraz inżyniera zajmującego się projektowaniem i testowaniem pojazdów. Warto również zaznaczyć, że nowoczesne systemy wspomagania trakcji i stabilności pojazdu są zaprojektowane, aby minimalizować skutki podsterowności, co podkreśla znaczenie technologii w poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 19

Część zawieszenia – kolumna McPhersona – pełni równocześnie rolę

A. drążka reakcyjnego
B. zwrotnicy układu kierowniczego
C. wahacza wleczonego
D. drążka stabilizacyjnego
Wybór wahacza wleczonego, drążka stabilizacyjnego lub drążka reakcyjnego jako pełniących funkcję kolumny McPhersona jest nieprawidłowy, ponieważ każdy z tych elementów ma odmienne funkcje w układzie zawieszenia. Wahacz wleczony, na przykład, jest elementem, który w głównej mierze odpowiada za utrzymywanie kół w odpowiedniej pozycji w płaszczyźnie pionowej oraz ograniczenie ich ruchów wzdłużnych, co jest kluczowe dla zachowania stabilności pojazdu. W przeciwieństwie do kolumny McPhersona, nie pełni on funkcji kierunkowej, co jest fundamentalne w kontekście manewrowania pojazdem. Drążek stabilizacyjny, z kolei, jest odpowiedzialny za redukcję przechyłów nadwozia w trakcie zakrętów, zapewniając większą stabilność, ale nie ma wpływu na kierowanie. Drążek reakcyjny również nie ma związku z kierowaniem, a jego funkcja polega na przeciwdziałaniu ruchom wzdłużnych sił podczas pracy zawieszenia. Wszystkie te elementy pełnią ważne, ale różne role w układzie zawieszenia, co może prowadzić do błędnych wniosków, jeśli nie zrozumie się, że kolumna McPhersona łączy zarówno funkcję zawieszenia, jak i układu kierowniczego w jednym elemencie. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego projektowania i naprawy pojazdów, a także dla oceny ich wydajności i bezpieczeństwa. W praktyce technicznej, nieprawidłowe zrozumienie roli elementów zawieszenia może prowadzić do błędów w diagnostyce problemów z zawieszeniem, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 20

Zapewnienie różnicowania prędkości obrotowej kół napędowych w trakcie pokonywania zakrętu przez pojazd realizowane jest dzięki

A. odpowiedniemu kątowi nachylenia sworznia zwrotnicy
B. przekładni głównej
C. odpowiedniemu kątowi nachylenia kół
D. mechanizmowi różnicowemu
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem w układzie napędowym pojazdów, którego główną funkcją jest umożliwienie różnicowania prędkości obrotowej kół napędzanych podczas pokonywania zakrętów. W sytuacji, gdy pojazd skręca, koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu przebywa dłuższą drogę niż koło wewnętrzne, co wymaga od nich różnej prędkości obrotowej. Mechanizm różnicowy rozwiązuje ten problem, pozwalając na swobodny ruch kół w osi poziomej, co zapobiega poślizgom i zapewnia lepszą przyczepność do drogi. W praktyce, zastosowanie mechanizmów różnicowych jest standardem w większości nowoczesnych pojazdów osobowych oraz ciężarowych. Przyczyniają się one nie tylko do poprawy komfortu jazdy, ale również do bezpieczeństwa i efektywności paliwowej. Dodatkowo, mechanizmy różnicowe mogą występować w różnych konfiguracjach, takich jak otwarte, zamknięte czy z ograniczonym poślizgiem, co pozwala na dostosowanie pojazdu do różnych warunków drogowych i stylów jazdy.

Pytanie 21

Który z komponentów należy do hydraulicznego systemu hamulcowego?

A. Kable hamulcowe
B. Zbiornik powietrza
C. Pompa hamulcowa
D. Zawór sterujący
Pompa hamulcowa jest kluczowym elementem hydraulicznego układu hamulcowego, ponieważ odpowiada za generowanie ciśnienia w układzie. Kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca, pompa hamulcowa przetłacza płyn hamulcowy do cylindra hamulcowego, co z kolei powoduje, że klocki hamulcowe są dociskane do tarczy hamulcowej. Ten proces jest niezbędny do skutecznego spowolnienia lub zatrzymania pojazdu. W nowoczesnych samochodach stosuje się pompy hamulcowe o różnej budowie, w tym pompy z jednostkami ABS, które zapobiegają blokowaniu kół podczas hamowania. Przykładem zastosowania może być układ hamulcowy w samochodach osobowych, gdzie pompy hamulcowe są projektowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w normach ISO oraz SAE, co gwarantuje ich niezawodność i efektywność. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu pompy hamulcowej oraz pozostałych komponentów układu w celu zapewnienia pełnej sprawności i bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 22

Jak wykonuje się pomiar wysokości krzywki wałka rozrządu?

A. suwmiarką noniuszową
B. mikromierzem do pomiarów wewnętrznych
C. szczelinomierzem
D. głębokościomierzem
Mikromierz do pomiarów wewnętrznych, głębokościomierz i szczelinomierz to narzędzia, które posiadają różne zastosowania, ale nie są one idealnymi rozwiązaniami do pomiaru wysokości krzywki wałka rozrządu. Mikromierz, choć precyzyjny, jest przeznaczony głównie do pomiarów średnic wewnętrznych lub zewnętrznych, a nie do wysokości. Jego konstrukcja nie pozwala na łatwe i bezbłędne zmierzenie wysokości krzywki, gdyż wymaga on odpowiedniego punktu wsparcia, co może prowadzić do błędów pomiarowych. Głębokościomierz natomiast, jak sama nazwa wskazuje, służy do pomiarów głębokości otworów czy rowków, co nie ma zastosowania w przypadku pomiaru wysokości krzywki. Użycie głębokościomierza do tego celu może skutkować nieprecyzyjnymi wynikami, ponieważ nie jest on dostosowany do pomiarów na płaszczyznach poziomych, a jedynie pionowych. Szczelinomierz, z kolei, służy do pomiaru szczelin i to jest jego główne zastosowanie. Używanie go do pomiaru wysokości krzywek prowadzi do błędnego wnioskowania, ponieważ szczelinomierz nie jest narzędziem do pomiarów wymiarów zewnętrznych i nie daje możliwości uzyskania precyzyjnych odczytów wysokości. Prawidłowe pomiary w inżynierii mechanicznej wymagają odpowiednich narzędzi dostosowanych do specyficznych zadań, co jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa w pracy.

Pytanie 23

Aby zmierzyć luz zaworowy, konieczne jest posiadanie

A. szczelinomierza
B. głębokościomierza
C. passametra
D. mikrometru
Szczelinomierz to narzędzie niezbędne do pomiaru luzu zaworowego w silnikach spalinowych. Luz zaworowy odnosi się do przestrzeni między końcem zaworu a dźwignią zaworu (lub innym elementem napędu) i jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika. Zbyt mały luz może prowadzić do zatarcia zaworów, natomiast zbyt duży luz może powodować nieprawidłowe działanie silnika i zwiększone zużycie paliwa. Szczelinomierz składa się z zestawu cienkich blaszek o różnych grubościach, które umożliwiają dokładne określenie luzu. Przykładowo, w silnikach o napędzie benzynowym, zaleca się regularne sprawdzanie luzu zaworowego co 10 000-15 000 km, co można wykonać właśnie przy pomocy szczelinomierza, zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, znajomość i umiejętność stosowania szczelinomierza jest podstawowym elementem wyposażenia mechanika, co potwierdzają standardy branżowe i dobre praktyki w obsłudze silników.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Urządzenie do określania ciśnienia sprężania w silniku ZS powinno mieć zakres pomiarowy pozwalający na odczyt wyników do wartości minimalnej

A. 5,0 MPa
B. 10,0 MPa
C. 1,0 MPa
D. 2,5 MPa
Odpowiedź 5,0 MPa jest prawidłowa, ponieważ przyrząd do pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ZS (silniku zapłonowym) powinien mieć zakres pomiarowy odpowiedni do wartości ciśnienia sprężania, które występują w typowych silnikach. W silnikach o zapłonie samoczynnym, takich jak silniki diesla, ciśnienie sprężania może wynosić od 2,5 MPa do nawet 4,5 MPa, a w silnikach benzynowych zazwyczaj oscyluje w granicach 0,7 MPa do 1,5 MPa. Zakres 5,0 MPa zapewnia, że przyrząd jest w stanie skutecznie mierzyć ciśnienie sprężania w silnikach, które mogą być narażone na wyższe wartości, co jest szczególnie istotne w przypadku silników o podwyższonym stopniu sprężania. Dodatkowo, zgodnie z praktykami branżowymi, przyrządy do pomiaru ciśnienia powinny być kalibrowane w zakresie, który nie tylko pokrywa normalne operacyjne wartości, ale również uwzględnia potencjalne ekstremalne warunki pracy. Przykładowo, w przypadku diagnostyki silników, użycie przyrządu o zbyt niskim zakresie pomiarowym może prowadzić do błędnych odczytów, co z kolei wpłynie na jakość przeprowadzanych napraw i ocenę stanu silnika.

Pytanie 27

Częściami składowymi są opasanie oraz osnowa, co to jest?

A. aluminiowej obręczy koła
B. dętki
C. opony
D. stalowej obręczy koła
Wybór odpowiedzi dotyczących innych komponentów, takich jak stalowa obręcz koła, dętka czy aluminiowa obręcz koła, może prowadzić do nieporozumień co do roli i funkcji poszczególnych elementów w budowie koła. Stalowa obręcz koła, choć kluczowa dla struktury, nie jest częścią opony i nie zawiera opasania ani osnowy. Jej zadaniem jest utrzymanie opony na miejscu oraz zapewnienie stabilności podczas jazdy. Z kolei dętka jest elementem, który znajduje się w niektórych rodzajach opon, ale również nie posiada opasania i osnowy, a jej funkcja jest ograniczona do przechowywania powietrza, co zapewnia odpowiednie ciśnienie. Aluminiowa obręcz koła pełni podobną funkcję jak stalowa, lecz ze względu na różnice w materiałach, jest stosowana w innych kontekstach estetycznych i wydajnościowych. Wybór tych odpowiedzi może wynikać z mylnego przekonania, że każdy element koła ma podobne funkcje, co jest nieprawidłowe. Kluczowe jest zrozumienie strukturalnych różnic i roli opasania oraz osnowy w kontekście funkcji opony, co w praktyce przekłada się na bezpieczeństwo i wydajność pojazdu. Aby uniknąć takich pomyłek, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami budowy opon oraz ich komponentów, co jest istotne dla zarówno dla użytkowników samochodów, jak i dla specjalistów z branży motoryzacyjnej.

Pytanie 28

Ciśnienie paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, w którym zastosowano system zasilania Common Rail trzeciej generacji, powinno wynosić w przybliżeniu

A. 1,8 MPa
B. 18 MPa
C. 180 MPa
D. 1800 MPa
Odpowiedzi takie jak 1800 MPa, 1,8 MPa czy 18 MPa wyglądają na nieporozumienie w temacie jednostek i zrozumienia działania układów Common Rail. 1800 MPa to kosmiczna wartość, znacznie przewyższająca to, co układy paliwowe mogą wytrzymać. To mogłoby spowodować poważne awarie. Z kolei 1,8 MPa i 18 MPa to zdecydowanie za niskie wartości, co nie jest zgodne z realiami technologicznymi. W silnikach diesla ciśnienie musi być odpowiednio wysokie, żeby wtrysk był efektywny, bo inaczej paliwo nie zatomizuje się dobrze, co może prowadzić do problemów ze spalaniem i większej emisji spalin. Często błędy w myśleniu biorą się z braku zrozumienia, jak działają układy wtryskowe i dlaczego ciśnienie paliwa jest takie ważne. Ważne, żeby wiedzieć, w jakim zakresie powinno się te ciśnienia utrzymywać, żeby dobrze dbać o pojazdy z silnikami Common Rail.

Pytanie 29

Luz zaworów w silniku powinno się kontrolować

A. w temperaturze silnika według wskazówek producenta
B. w temperaturze silnika wynoszącej 95°C
C. po demontażu głowicy silnika
D. w temperaturze silnika 70°C
Istnieje szereg nieporozumień dotyczących momentu przeprowadzania kontroli luzu zaworów, które mogą prowadzić do błędnych praktyk mechanicznych. Odpowiedź sugerująca, że kontrolę należy przeprowadzić przy temperaturze 95°C, nie uwzględnia indywidualnych specyfikacji producentów, co może skutkować nieprawidłowym ustawieniem luzu. Każdy producent silników ma własne wytyczne dotyczące optymalnej temperatury, co jest kluczowe dla uzyskania dokładnych pomiarów. Przykładowo, wysokotemperaturowe pomiary mogą prowadzić do zbyt wąskiego luzu, co z kolei może spowodować nadmierne zużycie lub uszkodzenie elementów silnika. W przypadku sugerowania demontażu głowicy silnika, warto podkreślić, że taka operacja jest skrajnie niepraktyczna i czasochłonna. Kontrolę luzu zaworów przeprowadza się w warunkach, które nie wymagają rozkładania silnika, a jedynie dostępu do zaworów. Zatem podjęcie decyzji o demontażu głowicy jest dużym błędem w ocenie sytuacji. Ostatnia z opcji, kontrola przy temperaturze 70°C, również nie jest standardem, ponieważ zbyt niska temperatura może prowadzić do fałszywie wysokich luzów. Właściwe podejście do tego procesu wymaga znajomości specyfikacji i praktyk inżynieryjnych oraz ścisłego trzymania się zaleceń producenta, aby zapewnić długowieczność i prawidłowe funkcjonowanie silnika.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Podczas uzupełniania oleju w automatycznej skrzyni biegów, należy użyć oleju oznaczonego symbolem

A. ŁT4
B. SAE
C. API
D. ATF
Odpowiedź ATF (Automatic Transmission Fluid) jest poprawna, ponieważ jest to specyficzny typ oleju stosowanego w automatycznych skrzyniach biegów. Oleje ATF są zaprojektowane, aby spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące pracy układów hydraulicznych, smarowania oraz chłodzenia, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania automatycznej przekładni. Właściwości fizykochemiczne oleju ATF, takie jak lepkość, stabilność termiczna oraz odporność na utlenianie, są dostosowane do warunków pracy, jakie panują w skrzyniach automatycznych. Przykładem zastosowania oleju ATF może być jego użycie w samochodach osobowych, gdzie producenci zalecają stosowanie określonych specyfikacji, takich jak Dexron lub Mercon, w zależności od modelu pojazdu. Właściwy dobór oleju ATF wpływa na wydajność skrzyni biegów, a także na jej żywotność, co czyni go kluczowym elementem w serwisowaniu i konserwacji pojazdów.

Pytanie 32

Jakie ubezpieczenie jest obowiązkowe dla każdego środka transportu?

A. Od odpowiedzialności cywilnej OC
B. Assistance
C. Autocasco AC
D. Od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, czyli to OC, to rzecz, którą każdy kierowca musi mieć w Polsce. Dzięki temu ubezpieczeniu osoby, które ucierpiały w wyniku naszego wypadku, dostaną pomoc w pokryciu szkód. Na przykład, jak ktoś rozbije auto innej osoby, to właśnie OC płaci za naprawę. Musisz pamiętać, że nie mając takiego ubezpieczenia, możesz nadziać się na poważne kary, więc lepiej nie ryzykować. Warto też porównywać różne oferty ubezpieczeniowe, bo mogą być naprawdę spore różnice w cenach i warunkach, co w efekcie i tak przyniesie oszczędności w dłuższej perspektywie. Z mojego doświadczenia, czasami lepiej zainwestować trochę czasu w szukanie, niż później żałować.

Pytanie 33

Jeżeli dym emitowany przez pojazd z silnikiem diesla ma barwę czarną, to należy wykonać diagnostykę układu

A. wydechowego
B. paliwowego
C. chłodzenia
D. smarowania
Odpowiedź dotycząca układu paliwowego jest prawidłowa, ponieważ czarne spaliny w silniku wysokoprężnym mogą wskazywać na nadmiar paliwa w stosunku do powietrza w procesie spalania. Zjawisko to często prowadzi do nieefektywnego spalania, generując większe ilości sadzy i czerniejące spaliny. W takich przypadkach należy przeprowadzić diagnostykę układu paliwowego, aby zidentyfikować potencjalne problemy, takie jak wadliwe wtryskiwacze, zanieczyszczone filtry paliwowe czy niewłaściwe ciśnienie paliwa. Regularne monitorowanie i konserwacja układu paliwowego są kluczowe dla zachowania optymalnej efektywności silnika oraz zgodności z normami emisji spalin. Przykładem dobrych praktyk jest kontrola stanu wtryskiwaczy co pewien czas oraz zapewnienie ich czystości, co ma na celu zapobieganie problemom z wydobywaniem czarnych spalin. Zgodnie z normami branżowymi, powinno się także regularnie sprawdzać jakość paliwa, aby uniknąć problemów wynikających z jego zanieczyszczenia.

Pytanie 34

Specyfikacja techniczna elementu wchodzącego w skład instalacji elektrycznej informuje, że rezystancja uzwojenia pierwotnego wynosi 3 Ohm, natomiast uzwojenia wtórnego 70 Ohm. Co to za element?

A. Czujnik temperatury
B. Świeca zapłonowa
C. Czujnik ciśnienia paliwa
D. Cewka zapłonowa
Odpowiedzi takie jak czujnik ciśnienia paliwa, świeca zapłonowa oraz czujnik temperatury są elementami układów elektronicznych w pojazdach, ale nie odpowiadają podanym wartościom rezystancji. Czujnik ciśnienia paliwa nie generuje wysokiego napięcia ani nie ma uzwojeń, a jego działanie opiera się na pomiarze ciśnienia w układzie paliwowym, co nie ma związku z rezystancjami uzwojeń. Świeca zapłonowa, mimo że jest kluczowym elementem układu zapłonowego, nie ma właściwości indukcyjnych i jej rezystancja nie jest mierzona w ten sposób; zamiast tego, świeca zapłonowa działa jako punkt zapłonu, gdzie wysokie napięcie generowane przez cewkę zapłonową przeskakuje przez gapę w elektrodach. Czujnik temperatury również nie ma rezystancji uzwojeń, a jego działanie opiera się na zmianach oporu elektrycznego materiału w zależności od temperatury, co jest zupełnie innym zjawiskiem. Te błędne odpowiedzi wynikają z mylnego zrozumienia funkcji i budowy elementów elektronicznych w pojazdach. Ważne jest, aby rozróżniać różne komponenty oraz ich specyfikacje techniczne, co pozwala na właściwe diagnozowanie problemów i zapewnienie skuteczności napraw oraz konserwacji systemów elektrycznych w samochodach.

Pytanie 35

W przykładowym oznaczeniu opony 195/65R15 91H litera R wskazuje na

A. indeks prędkości
B. promień opony R
C. oponę radialną
D. średnicę opony
Odpowiedzi 1, 2 i 3 odnoszą się do mylących interpretacji oznaczeń opon. Średnica opony, wskazana w oznaczeniu, jest ważnym parametrem, jednak nie jest ona reprezentowana przez literę R. Zwykle średnica wyrażana jest w calach, jak w przypadku liczby 15 w oznaczeniu 195/65R15. Indeks prędkości, który jest istotnym czynnikiem w określaniu maksymalnej prędkości, jaką opona może znieść, jest natomiast reprezentowany przez litery znajdujące się na końcu oznaczenia, w tym przypadku H, co oznacza maksymalną prędkość 210 km/h. Promień opony, chociaż istotny w kontekście jej charakterystyki, nie jest bezpośrednio wyrażany w standardowym oznaczaniu opon i nie jest związany z literą R. Te błędne interpretacje mogą wynikać z niewłaściwego rozumienia podstawowych zasad konstrukcji opon oraz ich oznaczeń. Właściwe zrozumienie tych oznaczeń jest niezbędne do wyboru odpowiednich opon do pojazdu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Dlatego zrozumienie, że R oznacza opony radialne, jest kluczowe w kontekście doboru opon, które wpływają na komfort, bezpieczeństwo i osiągi pojazdu.

Pytanie 36

W hydrokinetycznym sprzęgle elementem przenoszącym napęd jest

A. przekładnia pasowa
B. pole elektromagnetyczne
C. układ kół zębatych
D. ciecz
Sprzęgło hydrokinetyczne jest elementem przekładni, w którym napęd jest przenoszony za pomocą cieczy. Działa na zasadzie transferu energii z wirnika napędowego do wirnika odbiorczego poprzez ciecz, na przykład olej, który krąży w zamkniętej komorze. Podczas pracy, wirnik napędowy wprowadza ciecz w ruch, co powoduje, że wirnik odbiorczy również zaczyna obracać się. Taki system umożliwia płynne przenoszenie momentu obrotowego, co jest szczególnie przydatne w pojazdach i maszynach, gdzie wymagana jest efektywność i redukcja wstrząsów związanych z nagłymi zmianami obrotów. W praktyce sprzęgła hydrokinetyczne są szeroko stosowane w automatycznych skrzyniach biegów, gdzie pozwalają na płynne przejścia między biegami. Dzięki właściwościom cieczy, które pozwalają na absorpcję energii, sprzęgła te są w stanie zredukować zużycie elementów mechanicznych oraz zwiększyć komfort jazdy. W branży motoryzacyjnej, normy dotyczące efektywności i bezpieczeństwa wymagają zastosowania tego typu rozwiązań technicznych, co wpisuje się w aktualne standardy produkcji pojazdów.

Pytanie 37

Do działań związanych z konserwacją nadwozia samochodu należy

A. czyszczenie aluminiowych felg kół
B. pastowanie i polerowanie lakieru
C. czyszczenie silnika pojazdu
D. wymiana oleju silnikowego
Pastowanie i polerowanie lakieru to kluczowe czynności konserwacyjne, które mają na celu utrzymanie estetyki oraz ochrony nadwozia pojazdu. Proces ten polega na nałożeniu pasty na powierzchnię lakieru, co pozwala usunąć drobne zarysowania i utlenienia, a następnie na wypolerowaniu, co nadaje lakierowi wysoki połysk. Takie działania nie tylko poprawiają wygląd pojazdu, ale również chronią lakier przed wpływem czynników atmosferycznych, takich jak promieniowanie UV, deszcz czy zanieczyszczenia. W branży motoryzacyjnej standardem jest, aby takie zabiegi przeprowadzać co najmniej raz w roku, zwłaszcza przed sezonem letnim, aby zabezpieczyć lakier przed intensywnym działaniem słońca. Przykładem może być stosowanie wosków syntetycznych lub naturalnych, które tworzą na powierzchni lakieru barierę ochronną. Wiedza na temat konserwacji lakieru jest niezbędna nie tylko dla właścicieli pojazdów, ale także dla profesjonalnych detailerów, którzy w swoich usługach oferują kompleksowe podejście do pielęgnacji samochodów.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Czas wymiany rozrządu wynosił 5 godzin. Zakup części do rozrządu kosztował 500 zł netto. Stawka za roboczogodzinę to 100 zł netto. Stawka VAT na towary i usługi wynosi 23%. Jaką kwotę zapłaci klient serwisu za wymianę rozrządu?

A. 1150 zł
B. 1049 zł
C. 1000 zł
D. 1230 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany rozrządu, należy uwzględnić zarówno koszt zakupionych części, jak i koszt robocizny. Zakup elementów rozrządu wyniósł 500 zł netto. Koszt roboczogodziny to 100 zł netto, a wymiana trwała 5 godzin, co daje łącznie 500 zł za robociznę (100 zł * 5 godzin). Suma kosztów netto wynosi więc 500 zł (części) + 500 zł (robocizna) = 1000 zł. Następnie, należy obliczyć podatek VAT w wysokości 23% od całkowitego kosztu netto. 23% z 1000 zł to 230 zł. Całkowity koszt z VAT wynosi więc 1000 zł + 230 zł = 1230 zł. Tego rodzaju obliczenia są istotne w branży motoryzacyjnej, ponieważ pozwalają na precyzyjne oszacowanie kosztów napraw i usług. Utrzymanie dokładnych wyliczeń jest kluczowe dla zarządzania finansami warsztatu oraz dla zapewnienia transparentności w relacjach z klientami.

Pytanie 40

Podczas próby olejowej, kiedy mierzono ciśnienie sprężania w silniku z zapłonem iskrowym, zaobserwowano wzrost ciśnienia w cylindrze o 0,4 MPa w porównaniu do pomiaru bez oleju. Najbardziej prawdopodobnym zakresem uszkodzeń silnika jest nieszczelność

A. uszczelki pod głowicą
B. zaworu wylotowego
C. zaworu dolotowego
D. układu tłok-cylinder
Wzrost ciśnienia sprężania o 0,4 MPa w czasie pomiaru olejowego wskazuje na problemy z nieszczelnością w układzie tłok-cylinder. Olej wprowadzany do cylindra działa jako uszczelniacz, co tymczasowo poprawia ciśnienie, a jego wzrost sugeruje, że uszczelki lub same tłoki mają trudności z właściwym sealowaniem. W praktyce, nieszczelności w układzie tłok-cylinder są częstym problemem w silnikach spalinowych i mogą prowadzić do znacznych strat mocy oraz zwiększonego zużycia paliwa. W standardach diagnostyki silników, takie objawy są często łączone z testami kompresji i próby olejowe są jedną z metod weryfikacji stanu silnika. Warto regularnie monitorować stan układu tłok-cylinder, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom. Dobre praktyki obejmują również zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz regularną kontrolę stanu uszczelek i tłoków, co może znacznie przedłużyć żywotność silnika.