Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 21:15
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 21:40

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Do funkcji dystrybucji występujących przed transakcją zalicza się

A. ustalanie należności
B. dostarczanie produktów do pośredników oraz ostatecznych nabywców
C. przeprowadzanie badań marketingowych dotyczących satysfakcji nabywców
D. uzgadnianie warunków umów handlowych
Regulowanie należności, badanie marketingowe stopnia zadowolenia nabywców oraz dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to działania, które nie mieszczą się w zakresie przedtransakcyjnych funkcji dystrybucji. Regulowanie należności dotyczy już realizacji umów, a nie ich negocjacji. To proces związany z zarządzaniem płatnościami po spełnieniu warunków umowy, co oznacza, że nie jest to element przedtransakcyjny. Badanie marketingowe stopnia zadowolenia nabywców, choć istotne dla strategii marketingowej, również nie należy do czynności przedtransakcyjnych, gdyż koncentruje się na analizie i ocenie wyników już po wprowadzeniu produktu na rynek. Działania te nie wpływają bezpośrednio na ustalanie warunków współpracy przed zawarciem umowy. Również dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to część procesu dystrybucji, który ma miejsce po zakończeniu negocjacji i zawarciu umowy. Dlatego, aby skutecznie uczestniczyć w procesach biznesowych, ważne jest zrozumienie, że przedtransakcyjne funkcje dystrybucji koncentrują się na negocjowaniu warunków, co pozwala na osiągnięcie korzystnych rezultatów dla wszystkich stron zaangażowanych w transakcję.

Pytanie 3

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
B. opierających się o elementy konstrukcyjne
C. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
D. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedzi sugerujące bezpośrednie lub pośrednie zawieszanie asortymentu oraz oparcie o elementy konstrukcyjne wskazują na nieporozumienia dotyczące funkcji podkładów. Podkłady nie są urządzeniami służącymi do zawieszania, lecz do stabilnego i bezpiecznego składowania towarów. Bezpośrednie zawieszanie asortymentu, które sugeruje umieszczanie towarów w powietrzu, jest praktyką niebezpieczną i nieefektywną, gdyż nie zapewnia odpowiedniej stabilności, a także naraża towary na ryzyko upadku oraz uszkodzenia. Oparcie asortymentu o elementy konstrukcyjne jest nie tylko niewłaściwe, ale i potencjalnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do przewrócenia się towarów, co stwarza ryzyko wypadków w miejscu pracy. Ponadto, każda metoda składowania powinna być zgodna z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także regulacjami prawnymi, które zakładają, że towar powinien być składowany w sposób zapewniający jego integralność oraz bezpieczeństwo personelu. Właściwe podejście do składowania asortymentów w magazynie wymaga zastosowania sprawdzonych metod oraz przestrzegania wytycznych branżowych, co w praktyce oznacza konieczność stosowania regałów, palet czy specjalistycznych podkładów, które przyczyniają się do efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 4

W magazynie znajdują beczki z olejem palmowym w liczbie zgodnej z przedstawionym rysunkiem. Każda beczka jest o pojemności 200 litrów, ale jest wypełniona tylko w 95%. Jaką ilość oleju palmowego należy wpisać do arkusza spisu z natury?

Ilustracja do pytania
A. 760 litrów
B. 1 600 litrów
C. 1 440 litrów
D. 1 520 litrów
Wiesz, żeby znaleźć prawidłową ilość oleju palmowego, trzeba było dokładnie obliczyć, ile mamy rzeczywiście w beczkach. Mamy 8 beczek, każda z pojemnością 200 litrów, ale są one wypełnione tylko w 95%. Tak więc każda beczka ma 190 litrów (200 litrów razy 0,95). Całkowita ilość oleju wypada jako 8 beczek razy 190 litrów, co daje nam 1520 litrów. Fajne jest to, że takie precyzyjne obliczenia pomagają w zarządzaniu zapasami i pozwalają na lepsze monitorowanie stanu magazynowego. Dzięki temu można uniknąć kłopotów z brakiem towaru czy stratami finansowymi, co w branży spożywczej czy chemicznej jest mega istotne. Trzymanie się tych zasad to klucz do sukcesu, bo pozwala na zgodność z przepisami i najlepszymi praktykami.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Najbardziej precyzyjną techniką wyznaczania średniego stanu zapasów w centrum logistycznym jest metoda, która bierze pod uwagę

A. zapas minimalny i maksymalny
B. zapas średni dzienny
C. zapas początkowy i końcowy
D. zapas cykliczny i bezpieczeństwa
Zarządzanie zapasami w centrum dystrybucji wymaga zastosowania odpowiednich metod obliczeniowych, które uwzględniają różne aspekty zapasów. Odpowiedzi, które opierają się na zapasie początkowym i końcowym, zapasie cyklicznym i bezpieczeństwa, a także zapasie minimalnym i maksymalnym, mogą prowadzić do nieporozumień. Zapas początkowy i końcowy nie odzwierciedlają rzeczywistego zużycia towarów w czasie; są to jedynie wskaźniki stanów magazynowych na początku i końcu okresu. Takie podejście nie zapewnia dynamiki niezbędnej do skutecznego zarządzania zapasami, ponieważ nie uwzględnia codziennych fluktuacji w sprzedaży. Ponadto, zapas cykliczny i bezpieczeństwa skupia się na planowaniu zapasów w oparciu o określone cykle sowie o margines bezpieczeństwa, co może prowadzić do nadmiernych zapasów i generować dodatkowe koszty magazynowania, zwłaszcza gdy popyt jest niestabilny. Zapas minimalny i maksymalny z kolei sugeruje jedynie określenie granic, w których zapasy powinny się poruszać, co nie jest wystarczające do precyzyjnego określenia średniego zapasu. Niestety, te alternatywne metody często prowadzą do błędnych decyzji w procesie zarządzania zapasami, co może skutkować zarówno niedoborami, jak i nadwyżkami towarów. Kluczowym błędem jest brak uwzględnienia codziennego zużycia zapasów, co jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania w dynamicznych warunkach rynkowych. Dlatego metody oparte na zapasie średnim dziennym stanowią bardziej efektywne narzędzie w optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 7

Wyjazd, który trwa od chwili załadunku w początkowym porcie do momentu zakończenia rozładunku w tym samym porcie, nazywa się żeglugą

A. trampowa
B. nieregularna
C. liniowa
D. trampingowa
Odpowiedź 'liniowa' jest właściwa, bo dotyczy takiego typu żeglugi, gdzie statki kursują według ustalonych tras i rozkładów. To znaczy, że ładowane są w jednym porcie i rozładowywane tam gdzie trzeba, co jest mega ważne, żeby zrozumieć, jak to wszystko działa. Weźmy na przykład statki kontenerowe, które regularnie jeżdżą między różnymi portami — dzięki temu możemy mieć pewność, że towary dotrą na czas. W branży morskiej, żegluga liniowa ma swoje standardy, a harmonogramy rejsów są dostępne dla klientów, więc mogą lepiej planować dostawy i unikać opóźnień. Warto też zwrócić uwagę na to, że armatorzy muszą ściśle współpracować z agentami portowymi oraz innymi, żeby wszystko działało sprawnie. Wiedza na temat żeglugi liniowej jest kluczowa, jeśli chcesz pracować w logistyce czy transporcie morskim.

Pytanie 8

Do obiektów magazynowych półotwartych zaliczają się

A. magazyny i zasieki
B. wiaty oraz pojemniki
C. silosy i zasieki
D. zasieki i wiaty
Podczas analizy odpowiedzi na to pytanie, warto zwrócić uwagę na istotne różnice między różnymi typami budowli magazynowych. Zasobniki, silosy oraz składowiska, chociaż często mylone z zasiekami i wiatami, nie są odpowiednimi przykładami półotwartych budowli magazynowych. Zasobniki są zazwyczaj zamkniętymi konstrukcjami służącymi do przechowywania materiałów sypkich, co uniemożliwia ich klasyfikację jako budowli półotwartych. Silosy, z drugiej strony, są specyficznymi obiektami przeznaczonymi do długoterminowego składowania i przechowywania produktów rolnych, szczególnie zbóż, gdzie ich konstrukcja jest całkowicie zamknięta, co nie odpowiada definicji półotwartych budowli magazynowych. Składowiska, w kontekście ogólnym, mogą obejmować wiele różnych form przechowywania, ale nie są specyficznie związane z konstrukcjami półotwartymi. Użycie niewłaściwych terminów wynikające z braku zrozumienia różnic między tymi typami obiektów może prowadzić do nieporozumień w projektowaniu i budowie odpowiednich magazynów, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną i bezpieczeństwo składowanych materiałów. Kluczowe jest zrozumienie specyficznych funkcji i właściwości budowli, aby zapewnić ich właściwe zastosowanie i efektywność w praktyce.

Pytanie 9

Na rysunku przedstawiony jest żuraw

Ilustracja do pytania
A. pokładowy.
B. pływający.
C. masztowy.
D. kolejowy.
Żuraw masztowy to jedna z najczęściej stosowanych konstrukcji w budownictwie, szczególnie na dużych placach budowy. Charakteryzuje się on stałym masztem, co zapewnia mu wyjątkową stabilność. Dzięki temu, żurawie masztowe są w stanie podnosić ciężkie ładunki na dużą wysokość, co jest kluczowe w procesach budowlanych, takich jak wznoszenie wieżowców czy innych wysokich obiektów. W praktyce, żurawie tego typu mogą osiągać wysokości dochodzące do kilkudziesięciu metrów, a ich zasięg może wynosić kilkanaście metrów w poziomie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takie urządzenia są przystosowane do pracy w trudnych warunkach, z automatycznymi systemami stabilizacji oraz zdalnym sterowaniem. Warto również zauważyć, że żurawie masztowe są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 4301, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Zastosowanie żurawi masztowych w budownictwie pozwala na efektywne i bezpieczne realizowanie projektów, a ich obecność na placu budowy jest niezbędna w przypadku dużych i złożonych konstrukcji.

Pytanie 10

W celu zintegrowanego planowania zasobów produkcyjnych w zakładzie produkcyjnym wykorzystuje się system informatyczny

A. DRP II
B. MRP II
C. DRP
D. MRP
MRP II (Manufacturing Resource Planning II) to zaawansowany system informatyczny, który wspiera kompleksowe planowanie zasobów wytwórczych w przedsiębiorstwie produkcyjnym. System ten łączy w sobie planowanie produkcji, zarządzanie zapasami oraz harmonogramowanie procesów, co pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów. MRP II integruje różne działy przedsiębiorstwa, takie jak produkcja, sprzedaż, finanse i zaopatrzenie, co sprzyja lepszej komunikacji i współpracy. Przykładem praktycznego zastosowania MRP II może być firma produkująca części samochodowe, która dzięki temu systemowi może precyzyjnie zaplanować proces produkcji, zminimalizować przestoje i zredukować koszty magazynowania. MRP II opiera się na analizie danych, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji w zakresie produkcji i zarządzania zapasami, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi takimi jak Lean Manufacturing czy Just-in-Time. Dodatkowo, MRP II wspiera planowanie długoterminowe, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym.

Pytanie 11

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach 300 x 350 x 950 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm?

A. 11 kartonów
B. 9 kartonów
C. 8 kartonów
D. 10 kartonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 11 kartonów, można łatwo popełnić błąd w obliczeniach związanych z przestrzenią i układem kartonów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 9, 10 lub 8 kartonów mogą wynikać z błędnego założenia dotyczącego wymiarów, a także niewłaściwego zrozumienia, jak obliczać efektywność układu na palecie. Często myśli się, że należy brać pod uwagę tylko jeden wymiar kartonu, co prowadzi do błędnych obliczeń. W rzeczywistości, aby efektywnie umieścić kartony na palecie, wszystkie wymiary powinny być brane pod uwagę, a także ich układ w przestrzeni. Standardy magazynowania sugerują, że przy optymalizacji układów powinno się brać pod uwagę nie tylko wymiary zewnętrzne, ale również ewentualne straty przestrzenne oraz sposób transportu. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych oszacowań. Dlatego tak ważne jest nie tylko wykonywanie obliczeń, ale także ich weryfikacja w kontekście praktycznych zastosowań w branży, co pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i zminimalizować koszty.

Pytanie 12

Daty oraz ilości zamówień i dostaw stanowią fundament planowania

A. zaopatrzenia materiałowego
B. mocy produkcyjnej
C. strategicznego
D. obciążenia zasobów
Terminy i wielkości zamówień oraz dostaw odgrywają kluczową rolę w procesie zaopatrzenia materiałowego. Odpowiednia koordynacja tych elementów pozwala na zminimalizowanie przestojów w produkcji i zapewnienie ciągłości operacyjnej przedsiębiorstwa. Przykładowo, w metodologii Just-In-Time (JIT), terminowe dostarczanie materiałów na linie produkcyjne jest istotne dla ograniczenia zapasów i obniżenia kosztów. W praktyce oznacza to, że plany zamówień muszą być ściśle synchronizowane z prognozowanym zapotrzebowaniem na materiały, co wymaga zastosowania narzędzi takich jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning) lub MRP (Material Requirements Planning). Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie skutecznego zarządzania procesami zakupowymi jako elementu zapewnienia jakości. Dlatego skuteczne planowanie zamówień i dostaw jest niezbędne dla utrzymania efektywności operacyjnej oraz redukcji ryzyka wystąpienia problemów związanych z niedoborem materiałów.

Pytanie 13

System EDI pozwala na między innymi

A. prognozowanie globalnego zapotrzebowania na konkretne towary
B. zarządzanie kadrami
C. tworzenie produktu zgodnie z oczekiwaniami rynku
D. wyeliminowanie dokumentów papierowych
System EDI (Electronic Data Interchange) jest kluczowym narzędziem w automatyzacji wymiany informacji między przedsiębiorstwami. Jego główną zaletą jest możliwość eliminacji dokumentów papierowych, co znacząco przyspiesza procesy biznesowe oraz redukuje koszty związane z drukowaniem, przechowywaniem i przesyłaniem dokumentów w tradycyjny sposób. Dzięki EDI, dane mogą być wymieniane w formacie elektronicznym, co zwiększa dokładność i zmniejsza ryzyko błędów ludzkich. Przykładem zastosowania EDI może być automatyczne przesyłanie zamówień od klientów do dostawców, co pozwala na natychmiastowe przetwarzanie i realizację zamówień. W branżach takich jak handel detaliczny czy logistyka, EDI jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EDIFACT czy ANSI X12, co ułatwia współpracę między różnymi systemami informatycznymi. Wdrożenie EDI może również poprawić efektywność łańcucha dostaw, ponieważ umożliwia szybsze dostosowywanie się do zmian w popycie oraz lepsze zarządzanie zapasami. W rezultacie, eliminacja dokumentów papierowych nie tylko usprawnia operacje, ale także wspiera zrównoważony rozwój, ograniczając negatywny wpływ na środowisko.

Pytanie 14

Działania niezgodne z zasadami BHP związane z ręcznym przenoszeniem obciążenia o masie przekraczającej ustalone limity, mogą prowadzić do kontuzji, z których najcięższe to kontuzje

A. kręgosłupa
B. głowy
C. kończyn dolnych
D. kończyn górnych
Przemieszczanie ciężarów wymaga szczególnej dbałości o zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), ponieważ niewłaściwe metody mogą prowadzić do poważnych urazów, w tym uszkodzenia kręgosłupa. Kręgosłup jest elementem strukturalnym, który wspiera całe ciało, a jego uszkodzenia mogą prowadzić do przewlekłego bólu, ograniczenia ruchomości, a nawet paraliżu. Właściwe techniki podnoszenia i przenoszenia ciężarów, takie jak ugięcie kolan, zbliżenie ciężaru do ciała oraz utrzymywanie prostych pleców, są kluczowe, aby zminimalizować ryzyko kontuzji. Stanowią one część standardów operacyjnych w miejscu pracy oraz zasad ergonomicznym, które zostały opracowane w oparciu o badania nad biomechaniką i zdrowiem pracowników. Przykładowo, stosowanie sprzętu wspomagającego, jak wózki czy dźwigi, jest rekomendowane dla przenoszenia ciężkich przedmiotów. Promowanie edukacji w zakresie BHP oraz regularne szkolenia dla pracowników są niezbędne dla utrzymania zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 15

Dokument Wydanie zewnętrzne (WZ) odnosi się do przekazania wyrobów gotowych z magazynu producenta do magazynu klienta. Jakie dane należy wprowadzić w polu "Przeznaczenie" tego dokumentu?

A. Przechowywanie
B. Wytwarzanie
C. Nabycie
D. Sprzedaż
Wybór odpowiedzi "Sprzedaż" jako przeznaczenia dokumentu magazynowego Wydanie zewnętrzne (WZ) jest poprawny, ponieważ dokument ten formalizuje proces wydania towarów z magazynu producenta do magazynu odbiorcy, co jest ściśle związane z realizacją zamówień sprzedażowych. W praktyce, dokument WZ jest kluczowy dla prawidłowego obiegu towarów w łańcuchu dostaw i umożliwia ścisłe monitorowanie ruchu wyrobów gotowych. W kontekście dobrych praktyk, WZ powinien być generowany w momencie, gdy towar jest wysyłany do klienta, co pozwala na aktualizację stanu magazynowego oraz zapewnia transparentność w procesach logistycznych. Odpowiednie zarządzanie dokumentacją WZ jest niezbędne dla zapewnienia zgodności z normami księgowymi oraz podatkowymi, a także dla utrzymania efektywności operacyjnej. W systemach ERP, dokumenty WZ często są powiązane z innymi dokumentami, takimi jak faktury sprzedaży, co ułatwia zarządzanie danymi i ich późniejszą analizę. Przykładem może być sytuacja, w której producent wysyła partię towaru do hurtowni, co powinno być udokumentowane poprzez wystawienie WZ, co pozwoli na późniejsze ewidencjonowanie przychodu.

Pytanie 16

W magazynie przed przyjęciem znajdowało się 1 500 szt. towaru, a po przyjęciu 17 500 szt. Oblicz, jaka jest wartość średniego zapasu cyklicznego w tym magazynie, jeśli stanowi ona połowę wartości dostawy?

A. 8 750 szt.
B. 750 szt.
C. 9 000 szt.
D. 8 000 szt.
Wiesz, poprawna odpowiedź opiera się na obliczeniu średniego zapasu cyklicznego w magazynie, który to jest połową wielkości dostawy. W tym wypadku, najpierw musimy ustalić, ile wynosi ta dostawa. Różnica między zapasem przed dostawą, a po dostawie to 17 500 minus 1 500, czyli 16 000 sztuk. Więc jeżeli chcemy obliczyć średni zapas cykliczny, dzielimy tę wartość przez dwa, co daje 8 000 sztuk. To jest taki standard w logistyce, bo ważne jest, żeby mieć odpowiedni poziom zapasów, bo to pomaga zaspokoić popyt i zminimalizować koszty. Używanie średniego zapasu cyklicznego jest naprawdę przydatne w prognozowaniu potrzeb magazynowych oraz w optymalizacji zaopatrzenia.

Pytanie 17

Magazyn stosuje opłatę za usługę co-packingu w wysokości 24,50 zł netto za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Ile wynosi całkowity koszt usługi pakowania 34 pjł, jeśli naliczany jest 23% VAT?

A. 833,00 zł
B. 899,64 zł
C. 1 024,59 zł
D. 641,41 zł
Aby obliczyć koszt brutto kompleksowej usługi pakowania 34 jednostek ładunkowych (pjł) z zastosowaniem stawki 24,50 zł netto za jedną pjł oraz 23% VAT, należy najpierw obliczyć łączny koszt netto. Koszt netto dla 34 pjł wynosi 34 x 24,50 zł = 833,00 zł. Następnie dodajemy VAT: 833,00 zł x 0,23 = 191,59 zł. Łączny koszt brutto to więc 833,00 zł + 191,59 zł = 1 024,59 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w działalności logistycznej i magazynowej, pozwalając na precyzyjne planowanie budżetu oraz oceny kosztów związanych z usługami pakowania. Zastosowanie tego kalkulatora podczas podejmowania decyzji o wyborze dostawcy usług co-packingu przyczynia się do optymalizacji wydatków, co jest standardem w branży. Ponadto, takie umiejętności są niezbędne w codziennym zarządzaniu operacjami magazynowymi, gdzie dokładne oszacowanie kosztów jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 18

Który system zarządzania produkcją jest stosowany przez przedsiębiorstwo produkcyjne, które wyróżnia się zdolnością szybkiego reagowania na indywidualne potrzeby klientów oraz elastycznością w dostosowywaniu się do zmian w popycie?

A. Lean Production
B. Agile Production
C. Toyota Production System
D. Optimized Production Technology
Choć Lean Production, Toyota Production System oraz Optimized Production Technology to znane metody zarządzania produkcją, nie spełniają one wymogów dotyczących elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów tak, jak Agile Production. Lean Production koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co może ograniczać zdolność do szybkiego dostosowania się do zmieniających się wymagań rynkowych. Firmy wykorzystujące Lean często dążą do uproszczenia procesów i redukcji zapasów, co w sytuacji nagłych zmian w popycie może prowadzić do problemów z realizacją zamówień. Toyota Production System, chociaż jest znane z efektywności, również opiera się na stabilnych procesach i długoterminowym planowaniu. Jego zasady, takie jak Just-In-Time, mogą być niewystarczające w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Z kolei Optimized Production Technology jest bardziej zorientowana na planowanie i harmonogramowanie produkcji, co nie sprzyja elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie te metody są w stanie dostarczyć to samo, co Agile, podczas gdy różnią się one fundamentalnymi założeniami i podejściem do zarządzania produkcją. W praktyce, w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji, podejścia te mogą prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klientów.

Pytanie 19

Jaki dokument powinien zostać wydany w przypadku przeniesienia wyrobu gotowego z magazynu A do magazynu B w jednym przedsiębiorstwie?

A. PW
B. RW
C. PZ
D. MM
Dokument MM, czyli 'wydanie materiałów', jest odpowiednim dokumentem do wystawienia przy przesunięciu wyrobu gotowego z jednego magazynu do drugiego w obrębie tego samego przedsiębiorstwa. W praktyce, MM jest używany do ewidencji wydania towarów z magazynu, co jest kluczowe dla utrzymania porządku i zgodności w gospodarki magazynowej. Taki dokument powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące rodzaju towaru, ilości, daty oraz lokalizacji magazynów. Przy przesunięciu wyrobu gotowego, ważne jest, aby odpowiednio zaksięgować zarówno wydanie z magazynu A, jak i przyjęcie do magazynu B, co pozwoli na utrzymanie dokładnych stanów magazynowych. Użycie dokumentu MM podczas takich operacji spełnia standardy dobrych praktyk w obszarze logistyki, które wymagają rzetelnej dokumentacji wszelkich ruchów towarowych.

Pytanie 20

Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ, którą partię zapasu należy wydać z magazynu, jako pierwszą, jeżeli w magazynie jest stosowana zasada HIFO wydań magazynowych.

Partia zapasuData przyjęcia
do magazynu
Data przydatności
do spożycia
Jednostkowa cena
netto
[zł]
A.09.05.2020 r.16.12.2021 r.1,60
B.12.04.2020 r.08.04.2023 r.1,55
C.26.05.2020 r.24.06.2022 r.1,65
D.07.06.2020 r.04.01.2023 r.1,45

A. Partia zapasu B.
B. Partia zapasu D.
C. Partia zapasu C.
D. Partia zapasu A.
Odpowiedź wskazująca na partię zapasu C jako pierwszą do wydania jest poprawna, ponieważ zasada HIFO (High In, First Out) nakłada obowiązek wydawania z magazynu partii zapasów o najwyższej cenie zakupu w pierwszej kolejności. W analizowanej tabeli ceny jednostkowe netto dla poszczególnych partii zapasów są kluczowe dla podjęcia decyzji. W tym przypadku, partia C posiada najwyższą cenę, wynoszącą 1,65 zł, co czyni ją priorytetową do wydania. Praktyczne zastosowanie zasady HIFO jest szczególnie istotne w branżach, gdzie ceny mogą się zmieniać dynamicznie, jak w przypadku produktów spożywczych czy surowców, gdzie wartość towaru może maleć z czasem. Stosując tę zasadę, przedsiębiorstwa mogą maksymalizować swoje przychody, wydając najdroższe zapasy w pierwszej kolejności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami. Umożliwia to także lepsze planowanie finansowe i minimalizację strat związanych z deprecjacją towarów.

Pytanie 21

Zgodnie z zasadą Pareto, grupa "A" obejmuje te pozycje, których łączna wartość obrotu w stosunku do całkowitego obrotu wynosi

A. 5%
B. 20%
C. 80%
D. 50%
No to super! Odpowiedź 80% jest na miejscu, bo według zasady Pareto, czyli reguły 80/20, większość efektów pochodzi z niewielkiej liczby przyczyn. W kontekście analizy obrotów, grupa 'A' skupia się na produktach czy klientach, które przynoszą największe zyski. To znaczy, że te kilka pozycji jest odpowiedzialna za sporą część całkowitych przychodów. Na przykład w handlu często widać, że 20% towarów generuje 80% sprzedaży. Jak to zrozumiesz, to pomoże Ci lepiej zarządzać asortymentem i skupić się na tym, co naprawdę przynosi zyski. To też pozwala na lepsze planowanie zapasów i strategii marketingowych, co jest mega ważne w biznesie.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można przygotować i wydać z magazynu w ciągu 4 dni, jeśli magazyn funkcjonuje na trzy zmiany, a w trakcie jednej zmiany średnio wydawanych jest 180 pjł?

A. 540 pjł
B. 2 160 pjł
C. 1 260 pjł
D. 720 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można sformować i wydać z magazynu w ciągu 4 dni, musimy wziąć pod uwagę liczbę zmian oraz średnią liczbę pjł przygotowywanych w jednej zmianie. W przypadku magazynu pracującego na trzy zmiany, w ciągu jednego dnia można zrealizować 3 zmiany x 180 pjł = 540 pjł. Następnie, mnożąc tę wartość przez liczbę dni, otrzymujemy: 540 pjł x 4 dni = 2160 pjł. Taka kalkulacja jest zgodna z dobrymi praktykami zarządzania magazynem, które uwzględniają maksymalne wykorzystanie czasu pracy i efektywność operacyjną. Znajomość wydajności magazynu oraz umiejętność szybkiego liczenia wydajności są kluczowe dla zarządzania zapasami oraz planowania produkcji, co z kolei ma wpływ na zadowolenie klienta oraz wyniki finansowe firmy. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być efektywne planowanie dostaw i minimalizacja kosztów, które są kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym rynku.

Pytanie 24

Ile maksymalnie opakowań zbiorczych o wymiarach (dł. × szer. × wys.) 400 × 200 × 250 mm można umieścić w jednej warstwie na palecie EUR 1 200 × 800 × 144 mm, zakładając, że wysokość opakowania odpowiada wysokości warstwy ładunku na palecie?

A. 21 sztuk
B. 18 sztuk
C. 15 sztuk
D. 12 sztuk
Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań zbiorczych, które można umieścić na palecie EUR, należy najpierw zwrócić uwagę na wymiary obu elementów. Paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, a opakowanie zbiorcze 400 mm x 200 mm x 250 mm. Obliczamy, ile opakowań mieści się w wymiarach palety. Wzdłuż długości palety (1200 mm) możemy zmieścić 3 opakowania (1200 mm / 400 mm = 3), a wzdłuż szerokości palety (800 mm) zmieści się 4 opakowania (800 mm / 200 mm = 4). Policzywszy obie wartości, otrzymujemy 3 x 4 = 12 opakowań w jednej warstwie na palecie. Zastosowanie takich obliczeń jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ umożliwia efektywne planowanie przestrzeni oraz minimalizację kosztów transportu. Dobrze zaplanowana konfiguracja ładunku na palecie zapewnia stabilność i bezpieczeństwo w trakcie transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 25

Jeśli przewidywane roczne zapotrzebowanie netto na towary wynosi 15 600 sztuk, a optymalna wielkość dostawy to 300 sztuk, to jaki będzie ustalony cykl zamawiania tych towarów?

A. trzy dni
B. miesiąc
C. tydzień
D. dwa tygodnie
Poprawna odpowiedź to tydzień, co wynika z obliczeń dotyczących cyklu zamawiania towarów. Aby obliczyć stały cykl zamawiania, należy podzielić planowane roczne zapotrzebowanie netto na towary przez ekonomiczną wielkość dostawy. W tym przypadku: 15 600 sztuk podzielone przez 300 sztuk daje 52, co oznacza, że potrzebne jest 52 zamówienia w ciągu roku. Aby przeliczyć to na czas, należy podzielić liczbę dni w roku (365) przez liczbę zamówień (52), co daje około 7 dni. Taki cykl zamawiania zapewnia efektywność operacyjną i minimalizuje koszty związane z przechowywaniem oraz niedoborem towarów. Praktyczne zastosowanie takiego podejścia to optymalizacja procesów w logistyce, gdzie przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoimi zapasami, stosując zasady ekonomicznej wielkości zamówienia (EOQ). W branży handlowej czy produkcyjnej stosowanie odpowiednich cykli zamówień jest kluczowe dla utrzymania płynności operacyjnej.

Pytanie 26

Producent sprzętu kuchennego umieszcza je w kartonach, a następnie formuje w jednostki ładunkowe paletowe (pjł). Na każdej palecie roboty są rozmieszczane w 6 poziomach, a w każdym poziomie znajduje się 8 robotów. Ile pjł z robotami musi dostarczyć producent do hurtowni, która zamówiła 3 840 sztuk?

A. 80 pjł
B. 48 pjł
C. 480 pjł
D. 640 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) z robotami kuchennymi powinien dostarczyć producent, musimy najpierw określić, ile robotów mieści się na jednej palecie. Zgodnie z danymi, na każdej palecie układane są roboty w 6 warstwach, a w każdej warstwie znajduje się 8 robotów. Zatem liczba robotów na jednej palecie wynosi 6 razy 8, co daje 48 robotów na paletę. Następnie, aby określić, ile palet jest potrzebnych do zaspokojenia zamówienia hurtowni na 3 840 robotów, dzielimy całkowitą liczbę robotów przez liczbę robotów na jednej palecie: 3840 podzielone przez 48, co daje 80 palet. Dlatego poprawna odpowiedź to 80 pjł. Takie obliczenia są istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie i kalkulacje wpływają na efektywność operacyjną i zadowolenie klienta. W praktyce, stosując się do takich obliczeń, można zminimalizować koszty transportu oraz optymalizować procesy magazynowe.

Pytanie 27

Który znak manipulacyjny informuje nas, jak należy postępować z towarem zapakowanym w kartony, aby ochronić go przed zniszczeniem poprzez zgniecenie?

Ilustracja do pytania
A. Znak 3.
B. Znak 4.
C. Znak 2.
D. Znak 1.
Znak 2 to naprawdę ważny symbol w logistyce, bo jasno pokazuje, że trzeba obchodzić się z opakowaniami ostrożnie, żeby ich nie zgnieść. Ten znak jest zgodny z międzynarodowymi standardami, jak norma ISO 780, która określa, jak powinny wyglądać oznaczenia na paczkach. Przykład, w którym ten znak jest kluczowy, to transport delikatnych rzeczy, jak szkło czy elektronika. Gdyby opakowanie się zgnieciło, to mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń. Jak umieszczamy ten symbol na kartonach, to pracownicy w magazynach i przewoźnicy muszą być bardziej ostrożni przy załadunku i rozładunku, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru. Używanie takich znaków ostrzegawczych jest częścią dobrych praktyk w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Jak się je zignoruje, to może to prowadzić do strat finansowych i problemów z reputacją firmy.

Pytanie 28

Jeśli łączne wydatki na magazynowanie w analizowanym czasie wynoszą 6 000 zł, a powierzchnia użytkowa magazynu w tym czasie to 300 m2, to jaki jest wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 0,05
B. 20
C. 6000
D. 5
Wybór błędnych odpowiedzi wynika często z nieporozumienia dotyczącego pojęcia wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej. Odpowiedzi takie jak 6000 i 0,05 mogą być mylące, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistej zasady obliczeń. Na przykład, 6000 zł to całkowity koszt, a nie wskaźnik, który powinien być wyrażony w jednostkach kosztu na jednostkę powierzchni. Wybór 0,05 mógłby sugerować, że stosowane są niewłaściwe jednostki miar, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Warto zwrócić uwagę, że przy obliczaniu wskaźników kluczowe jest, aby stosować prawidłowe jednostki oraz odpowiednią metodologię, co pozwala uniknąć błędów analitycznych. Wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej powinien być uważany za narzędzie wspomagające decyzje strategiczne, a jego interpretacja powinna być oparta na rzetelnych danych. Często spotykanym błędem jest również pomijanie kontekstu, jakim jest porównanie z innymi okresami lub z konkurencyjnymi firmami, co czyni analizę bardziej kompletną i użyteczną. Wprowadzenie systematycznych analiz kosztów ułatwia identyfikację potencjalnych oszczędności i optymalizację procesów magazynowych, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej prowadzonej działalności.

Pytanie 29

Produkty w grupie X w kontekście analizy zapasów XYZ to

A. o regularnym zapotrzebowaniu i wysokiej precyzji prognoz
B. o regularnym zapotrzebowaniu i niskiej precyzji prognoz
C. o nieregularnym zapotrzebowaniu i niskiej precyzji prognoz
D. o nieregularnym zapotrzebowaniu i wysokiej precyzji prognoz
Produkty o nieregularnym zapotrzebowaniu i niskiej dokładności prognoz oraz produkty o regularnym zapotrzebowaniu i niskiej dokładności prognoz są niewłaściwie klasyfikowane w kontekście grupy X. Odpowiedzi te sugerują, że zarządzanie zapasami powinno opierać się na nieprzewidywalnym popycie, co prowadzi do znaczących wyzwań operacyjnych. Nieregularne zapotrzebowanie oznacza, że popyt jest trudny do przewidzenia, co generuje ryzyko nadmiaru zapasów w przypadku błędnych prognoz, a także ryzyko braku towarów w sytuacjach, gdy popyt wzrasta nagle. Z kolei niska dokładność prognoz wskazuje na dużą niepewność w planowaniu, co dodatkowo komplikuje zarządzanie zapasami. W praktyce, firmy powinny dążyć do klasyfikacji produktów w taki sposób, aby optymalizować ich dostępność i minimalizować koszty. Wysokiej jakości prognozy popytu oraz analiza danych są niezbędne do prawidłowego zarządzania zapasami. Błędem jest więc przyjmowanie, że produkty o wysokim ryzyku zapotrzebowania mogą być efektywnie zarządzane w tej samej grupie, co produkty o przewidywalnym popycie. Takie podejście prowadzi do strat finansowych oraz obniżenia efektywności operacyjnej, co jest sprzeczne z obowiązującymi standardami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 30

Który wózek przeznaczony jest do przewozu beczki?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór innego wózka do przewozu beczek może wynikać z niewłaściwego zrozumienia specyfiki ich konstrukcji i funkcji. Wózki oznaczone literami A, B i D nie są przeznaczone do transportu beczek, co może prowadzić do wielu problemów operacyjnych. Wózki te zwykle nie mają odpowiednich uchwytów, co skutkuje brakiem stabilności podczas transportu. Bez odpowiednich uchwytów, beczki mogą łatwo się przewrócić, co nie tylko zagraża bezpieczeństwu operatora, ale także może prowadzić do cieczy wylewających się z beczek, co może być niebezpieczne, zwłaszcza w przypadku substancji chemicznych. Dodatkowo, brak przystosowania wózka do przewozu beczek może prowadzić do zwiększonego zużycia sprzętu oraz wydłużenia czasu transportu. Typowe błędy myślowe w tym kontekście obejmują założenie, że każdy wózek transportowy może spełniać dowolną funkcję, co jest mylne. Istotne jest, aby wybierać sprzęt zgodny z jego przeznaczeniem, co nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również wpływa na efektywność procesów logistycznych. Wybór niewłaściwego wózka może również narazić firmę na dodatkowe koszty związane z uszkodzeniem towaru lub z opóźnieniami w dostawach.

Pytanie 31

Jaką metodę ustalania ilości dostaw powinno się wybrać przy bardzo dużych wydatkach na magazynowanie, niskich kosztach transportu oraz ekstremalnie krótkim czasie realizacji zamówienia?

A. Stałej wielkości dostawy
B. Maksymalnej dostawy
C. Stałej częstotliwości dostawy
D. Partia na partię
Odpowiedź 'Partia na partię' jest prawidłowa, gdyż ta metoda dostosowuje się do okoliczności, w których koszty magazynowania są znaczne, a koszty dostawy są stosunkowo niskie. W tym modelu dostaw zamówienia realizowane są w małych partiach w odpowiedzi na bieżące zapotrzebowanie, co minimalizuje koszty przechowywania oraz pozwala na elastyczne reagowanie na zmiany w popycie. Przykładem praktycznym może być branża spożywcza, gdzie świeże produkty są dostarczane na bieżąco, co ogranicza konieczność długoterminowego magazynowania i zmniejsza ryzyko przeterminowania. Ta metoda jest zgodna z dobrymi praktykami, które zalecają optymalizację procesów dostaw w celu zminimalizowania kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Dobrze zorganizowany system dostaw oparty na tej metodzie pozwala na utrzymanie konkurencyjności i zadowolenia klientów.

Pytanie 32

Jaka liczba sztuk towaru znajduje się w dostawie, jeżeli początkowy stan magazynowy to 250 szt., sprzedano 350 szt., a wymagany końcowy stan to 60 szt.?

A. 160 szt.
B. 40 szt.
C. 540 szt.
D. 660 szt.
Aby obliczyć ilość towaru w dostawie, należy zastosować równanie bilansu zapasów, które jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wzór jest następujący: Zapasy końcowe = Zapasy początkowe + Dostawy - Sprzedaż. Przekształcając to równanie, możemy wyznaczyć ilość dostawy. Znamy zapas początkowy (250 szt.), sprzedaż (350 szt.) oraz wymagany zapas końcowy (60 szt.). Podstawiając te wartości do równania: 60 = 250 + Dostawy - 350. Po przekształceniu otrzymujemy: Dostawy = 60 + 350 - 250, co daje w efekcie 160 szt. Jest to praktyczny przykład na to, jak kluczowe jest precyzyjne zarządzanie zapasami w firmach. W kontekście standardów branżowych, takie obliczenia są fundamentalne w logistyce i powinny być regularnie stosowane w celu optymalizacji procesów magazynowych, co prowadzi do efektywniejszego zarządzania kosztami i lepszej dostępności produktów dla klientów.

Pytanie 33

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 840 drzwi wewnętrznych "Classic" - DCS. W magazynie znajduje się 120 drzwi, z czego 20 szt. to zapas zabezpieczający. Ile zawiasów - ZS, zgodnie z przedstawioną strukturą wyrobu gotowego, należy wydać do produkcji brakujących drzwi w celu realizacji otrzymanego zamówienia?

Struktura wyrobu gotowego

Ilustracja do pytania
A. 2 160 szt.
B. 2 460 szt.
C. 2 220 szt.
D. 740 szt.
Odpowiedź 2 220 szt. jest prawidłowa, ponieważ prawidłowo uwzględnia wszystkie elementy potrzebne do obliczenia wymaganej liczby zawiasów. Aby obliczyć całkowitą liczbę brakujących drzwi, zaczynamy od zamówienia, które wynosi 840 drzwi, a następnie odejmujemy liczbę drzwi dostępnych w magazynie, czyli 120 sztuk. Należy jednak pamiętać, że z tych 120 drzwi, 20 sztuk stanowi zapas zabezpieczający, co oznacza, że w rzeczywistości dostępnych do produkcji jest tylko 100 drzwi. Dlatego brakujące drzwi to 840 - 100 = 740 sztuk. Ponieważ każde drzwi wymagają 3 zawiasów, musimy obliczyć 740 * 3, co daje 2 220 zawiasów. Taki proces obliczeń ilustruje stosowanie zasad zarządzania zapasami i produkcją, które są kluczowe w branży produkcyjnej. Dobre praktyki w tym zakresie sugerują, aby zawsze mieć na uwadze zapas zabezpieczający, aby uniknąć przestojów w produkcji i zapewnić płynność realizacji zamówień.

Pytanie 34

Jaki jest jednostkowy koszt produkcji, jeśli wytworzenie 2 500 sztuk wyrobów kosztuje 5 000 zł?

A. 1,50 zł
B. 0,50 zł
C. 2,00 zł
D. 1,00 zł
Żeby obliczyć jednostkowy koszt produkcji, musisz podzielić całkowity koszt przez liczbę wyrobów. W naszym przypadku koszt to 5 000 zł, a wyrobów jest 2 500. Wzór możemy zapisać tak: Jednostkowy koszt = Całkowity koszt / Liczba wyrobów. Po podstawieniu danych wychodzi: Jednostkowy koszt = 5 000 zł / 2 500 szt. = 2,00 zł za sztukę. Obliczanie jednostkowego kosztu jest mega ważne, bo pomaga ustalić, jaką cenę sprzedaży trzeba ustawić, żeby firma się opłacała. Na przykład, gdy firma wprowadza nowy produkt, znajomość jednostkowego kosztu pozwala lepiej dobrać strategię cenową oraz ocenić, czy to się w ogóle opłaca. Takie podejście jest zgodne z tym, co mówi rachunkowość zarządcza, bo analiza kosztów jest kluczowa przy podejmowaniu decyzji.

Pytanie 35

Transformacja ropy naftowej lub surowców energetycznych w potrzebne formy energii stanowi proces

A. przetwórczym
B. wydobywczym
C. montażowym
D. obróbczym
Odpowiedzi takie jak obróbcze, montażowe czy wydobywcze nie pasują do tego, jak naprawdę przetwarza się ropę naftową i surowce energetyczne. Obróbka raczej odnosi się do zmiany materiałów, by miały odpowiednie właściwości, co nie ma za bardzo sensu w kontekście surowców energetycznych. Procesy montażowe to z kolei łączenie gotowych części w końcowy produkt, co też nie ma wiele wspólnego z przetwarzaniem surowców, gdzie chodzi o uzyskanie nowych substancji chemicznych. Wydobycie to zupełnie inna sprawa, bo to wyciąganie surowców z ziemi, a nie ich przetwarzanie. Często mylimy te rzeczy i przypisujemy im jakieś podobne funkcje, ale to nie jest dobre podejście. Takie błędy w myśleniu mogą prowadzić do chaosu i problemów w zarządzaniu projektami w branży energetycznej.

Pytanie 36

Analizując wybór trasy transportu ładunku pod kątem czasu dostawy, należy zestawić czas przewozu pojazdem ciężarowym określonego przedsiębiorstwa logistycznego z czasem przewozu tego samego ładunku

A. tą samą trasą, transportem samochodowym innego przewoźnika
B. inną trasą, transportem kolejowym innego przewoźnika
C. inną trasą, transportem samochodowym tego samego przewoźnika
D. tą samą trasą, transportem kolejowym tego samego przewoźnika
Wybór błędnych opcji, takich jak porównywanie czasów transportu z innymi przedsiębiorstwami lub różnymi rodzajami transportu, prowadzi do zniekształcenia wyników oraz błędnych wniosków. Porównanie transportu samochodowego z transportem kolejowym, nawet jeśli są to różne przedsiębiorstwa, wprowadza dodatkowe zmienne, które mogą znacząco wpłynąć na czas przewozu. Każdy środek transportu ma swoje specyficzne parametry, takie jak prędkość, czas załadunku, rozładunku oraz różne czynniki zewnętrzne, które mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Na przykład, transport kolejowy ma zazwyczaj dłuższy czas przewozu, ale może mieć inne korzyści, takie jak większa pojemność lub mniejsze koszty na dłuższe dystanse. Podobnie, porównywanie dwóch różnych tras dla tego samego środka transportu bez uwzględnienia wpływu, jaki ma na czas przewozu, może wprowadzić w błąd. W praktyce, efektywne zarządzanie transportem opiera się na analizie danych i porównaniach, które są precyzyjne i spójne, dlatego krytycznie ważne jest, aby porównywać podobne warunki transportowe, aby móc wyciągać miarodajne i praktyczne wnioski.

Pytanie 37

Jakie jest wskaźnik niezawodności dostaw, jeśli w ciągu miesiąca na 25 zrealizowanych dostaw materiałów do firmy cztery okazały się nieterminowe?

A. 16%
B. 19%
C. 84%
D. 119%
Podczas rozwiązywania problemu związanego z miernikiem niezawodności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, na czym polega terminowość dostaw i jak ją obliczyć. Odpowiedzi, które wskazują na wartości powyżej 84%, mylnie interpretują relację między liczbą dostaw terminowych a całością dostaw. Należy zwrócić uwagę, że wskaźnik niezawodności nie może przekraczać 100%, ponieważ odnosi się do proporcji dostaw, które dotarły na czas. Liczby 119% oraz 19% są wynikiem błędnych obliczeń lub niepoprawnych założeń. W przypadku 119% można zauważyć typowy błąd myślowy, polegający na nieprawidłowym zrozumieniu podstawowego wzoru na obliczenie wskaźnika. Z kolei 19% sugeruje, że liczba dostaw terminowych jest dramatycznie zaniżona, co nie znajduje odzwierciedlenia w podanych danych. Wskazuje to na nieprecyzyjne podejście do analizy danych lub ich niewłaściwe zrozumienie. W praktyce, aby poprawnie ocenić niezawodność dostaw, należy starannie analizować dane, z uwzględnieniem nie tylko liczby dostaw, ale także ich terminowości oraz potencjalnych przyczyn opóźnień. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie kluczowe znaczenie ma dokładna analiza wskaźników wydajności.

Pytanie 38

Sklep detaliczny nabył towar w hurtowni, która na swój koszt i odpowiedzialność zobowiązała się dostarczyć go do magazynu kupującego. Jaką formułę zastosował dostawca?

A. Loco magazyn odbiorcy
B. Franco magazyn odbiorcy
C. Franco magazyn dostawcy
D. Loco magazyn dostawcy
Wybór nieprawidłowej formuły, takiej jak 'Loco magazyn dostawcy' lub 'Franco magazyn dostawcy', prowadzi do błędnego zrozumienia odpowiedzialności za koszty transportu i ryzyko w transakcjach handlowych. 'Loco magazyn dostawcy' oznacza, że nabywca ponosi wszelkie koszty i ryzyko związane z transportem, co jest przeciwieństwem sytuacji opisanej w pytaniu. Wybierając tę opcję, można wprowadzić w błąd, zakładając, że dostawca ma obowiązek dostarczenia towarów na własny koszt, co jest niezgodne z definicją tego terminu. Z kolei 'Franco magazyn dostawcy' oznacza, że sprzedający pokrywa koszty transportu do magazynu dostawcy, a nie do nabywcy. To oznaczenie jest używane w przypadku, gdy dostawca organizuje transport do siebie, co nie odpowiada sytuacji opisanego pytania. Decydując się na tę odpowiedź, można pomylić miejsce dostawy, co jest kluczowym elementem umowy sprzedaży. Typowym błędem myślowym jest nieprawidłowe przypisanie odpowiedzialności za transport do sprzedawcy, co prowadzi do zamieszania w zakresie kosztów i ryzyka. W kontekście Incoterms, zrozumienie tych różnic jest fundamentalne dla poprawnego wypełniania obowiązków w procesie handlowym.

Pytanie 39

Jakie urządzenia stosuje się do transportu na znaczne odległości pomiędzy halami magazynowymi?

A. wózki podnośnikowe
B. wózki widłowe czołowe
C. przenośniki
D. wózki platformowe
Wybór niewłaściwych środków transportu w magazynach to poważny problem, bo może prowadzić do dużych strat czasowych i finansowych. Wózki widłowe, mimo że są powszechne w magazynach, nadają się głównie do pracy na krótszych dystansach i w ciasnych przestrzeniach. Ciężko nimi manewrować w wąskich korytarzach, więc nie są najlepszym rozwiązaniem do transportu na większe odległości. Przenośniki są ok do transportu ciągłego, ale potrzebują solidnej infrastruktury i nie są za bardzo elastyczne w zmieniających się warunkach. Wózki podnośnikowe są dobre do unoszenia ładunków na wysokość, ale na poziomie ich użyteczność w transporcie na dłuższą metę jest ograniczona. Wiele osób myli te urządzenia, co często prowadzi do używania złego sprzętu do konkretnych zadań. W końcu, korzystanie z wózków, które nie są dopasowane do naszego magazynu, może nie tylko zmniejszyć wydajność, ale też zwiększyć ryzyko wypadków, co jest niezgodne z zasadami BHP i dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 40

Jaką część terytorium portu morskiego stanowi akwatorium?

A. Wodną
B. Lądową
C. Przeładunkową
D. Składową
Odpowiedzi związane z lądową, przeładunkową i składową częścią portu morskiego są oparte na błędnym rozumieniu pojęcia akwatorium. Lądowa część portu odnosi się do obszarów, na których znajdują się budynki, infrastruktura oraz inne obiekty wspomagające operacje portowe, ale nie obejmuje wód, w których odbywają się manewry statków. Przeładunkowa część portu dotyczy stref, gdzie następuje załadunek i rozładunek towarów, co również nie jest tożsame z akwatorium, które jest miejscem ich manewrowania. Składowa część portu odnosi się do obszarów przeznaczonych na przechowywanie ładunków i towarów, co także nie ma związku z wodną przestrzenią, jaką jest akwatorium. Pojęcia te często prowadzą do nieporozumień, ponieważ wiele osób myli funkcje poszczególnych obszarów portowych. Aby poprawnie zrozumieć, co to jest akwatorium, należy zdać sobie sprawę, że jego definicja jest jednoznaczna i odnosi się wyłącznie do wód portowych. Akwatorium nie tylko umożliwia statkom bezpieczne manewrowanie, ale również jest kluczowe dla zarządzania ruchem morskim w obrębie portu, co wpisuje się w globalne standardy zarządzania bezpieczeństwem w żegludze.