Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 09:04
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 09:51

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie będą łączne koszty wymiany czterech talerzy w bronie talerzowej, jeżeli cena netto jednego talerza wynosi 250 zł, a koszt robocizny przy wymianie jednego talerza to 25 zł? VAT na części wynosi 23 %, a na robociznę 8 %?

A. 1108 zł
B. 1100 zł
C. 1330 zł
D. 1338 zł
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z pomyłek w obliczeniach lub niepełnego uwzględnienia wszystkich składników kosztów. Często występuje tendencja do pomijania VAT na części lub robociznę, co prowadzi do niedoszacowania całkowitych kosztów. Na przykład, jeśli ktoś oblicza jedynie koszt talerzy bez dodawania VAT, uzyskuje kwotę 1000 zł, a następnie może z błędem założyć, że całkowity koszt to tylko ta kwota. Również, mylnym krokiem jest pomijanie rozdzielenia VAT na części i robociznę, co jest kluczowe, ponieważ różne stawki VAT mogą prowadzić do znaczących różnic w całkowitym koszcie. Warto zwrócić uwagę, że takie błędne podejścia mogą prowadzić do poważnych problemów finansowych, zwłaszcza w kontekście firm, które muszą dokładnie dokumentować i raportować swoje koszty oraz przychody. Stosowanie się do obowiązujących przepisów podatkowych jest kluczowe nie tylko dla zgodności z prawem, ale także dla efektywnego zarządzania kosztami w firmie. Zrozumienie, jak obliczać VAT oraz całkowite koszty usług, jest fundamentem dobrych praktyk w branży, co pozwala na uniknięcie nieporozumień i niezamierzonych strat finansowych.

Pytanie 2

Która z podanych czynności kontrolnych nie jest częścią badania technicznego ciągnika rolniczego?

A. Weryfikacja luzów oraz funkcjonowania układu kierowniczego
B. Sprawdzenie osadnika filtru paliwa pompy zasilającej
C. Weryfikacja działania odbiorników energii elektrycznej
D. Sprawdzenie działania hamulców
Wybór odpowiedzi, które wskazują na czynności kontrolne związane z układem kierowniczym, odbiornikami prądu i hamulcami, może wynikać z niepełnego zrozumienia zakresu badań technicznych dla ciągników rolniczych. Układ kierowniczy jest kluczowym elementem zapewniającym stabilność i kontrolę podczas jazdy, dlatego sprawdzenie jego luzów i działania jest niezbędne dla bezpieczeństwa użytkowania. Nieprawidłowe działanie układu kierowniczego może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego jest to element wymagany w badaniach technicznych. Podobnie, odbiorniki prądu, które zasilają różne urządzenia w ciągniku, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Ich sprawdzenie zapewnia, że wszystkie systemy elektryczne działają prawidłowo, co jest istotne w kontekście wydajności i bezpieczeństwa pracy. Kontrola hamulców jest jednym z najważniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo, gdyż to właśnie hamulce decydują o zdolności do zatrzymania pojazdu w niebezpiecznych sytuacjach. Zrozumienie, dlaczego te czynności są kluczowe, a także jakie konsekwencje mogą wyniknąć z ich zaniedbania, jest fundamentalne dla każdej osoby zajmującej się obsługą techniczną ciągników rolniczych. Często popełnianym błędem jest mylenie rutynowych przeglądów z przeglądami technicznymi, co prowadzi do zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i sprawności pojazdów.

Pytanie 3

W trakcie demontażu koła jezdnego, po podniesieniu ciągnika rolniczego, należy

A. odkręcać nakrętki w ściśle określonej kolejności
B. posługiwać się kluczem dynamometrycznym
C. zabezpieczyć pojazd podporami
D. zapewnić osobę do asekuracji
Zabezpieczenie pojazdu podporami jest kluczowym krokiem w procesie demontażu koła jezdnego ciągnika rolniczego. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac konserwacyjnych lub naprawczych, istotne jest, aby ciągnik był stabilny i nie stwarzał ryzyka przewrócenia się. Użycie podpór zapewnia, że pojazd nie opadnie ani nie przesunie się w trakcie pracy, co jest szczególnie istotne przy cięższych maszynach, gdzie niewłaściwe zabezpieczenie może prowadzić do poważnych wypadków. Przykładowo, podczas wymiany kół w ciągniku rolniczym, warto zastosować podpory hydrauliczne, które są odpowiednie do danego obciążenia pojazdu. Zgodnie z normami BHP, zawsze powinno się używać podpór przystosowanych do danego typu maszyny, a przed ich użyciem warto dokładnie sprawdzić ich stan techniczny. Prawidłowe zabezpieczenie pojazdu nie tylko chroni pracownika, ale również może zapobiec uszkodzeniom sprzętu.

Pytanie 4

Jaką czynność należy przeprowadzić, aby odpowiednio przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Odciążyć koła oraz obniżyć ciśnienie powietrza w oponach
B. Opróżnić zbiornik paliwa oraz pompę wtryskową
C. Usunąć wtryskiwacze z układu zasilania silnika
D. Zwiększyć tolerancje zaworowe w układzie rozrządu silnika
Przygotowanie ciągnika rolniczego do długotrwałego postoju w zimie jest kluczowe dla zapewnienia jego sprawności na sezon. Zwiększenie luzów zaworowych w układzie rozrządu silnika, choć może wydawać się logiczne, w rzeczywistości nie jest praktyką zalecaną w kontekście długotrwałego postoju. Luzy zaworowe są optymalizowane według specyfikacji producenta, a ich zwiększenie może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika, co w konsekwencji zagraża jego ogólnej wydajności i trwałości. Wymontowanie wtryskiwaczy układu zasilania silnika również nie jest konieczne i może wprowadzać ryzyko uszkodzenia precyzyjnych komponentów silnika, a także prowadzić do problemów z ponownym uruchomieniem maszyny. Spuszczanie paliwa ze zbiornika i pompy wtryskowej, choć teoretycznie może wydawać się sensowne, nie jest praktycznym rozwiązaniem, ponieważ współczesne paliwa są stabilne przez dłuższy czas, a ich spuszczenie może prowadzić do korozji w wewnętrznych elementach zbiornika. Odpowiednia konserwacja, w tym stosowanie stabilizatorów paliwa, znacznie lepiej zabezpiecza układ paliwowy. Kluczowe jest, aby pamiętać, że wszelkie działania związane z konserwacją powinny być zgodne z zaleceniami producenta, a także ogólnymi standardami branżowymi, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń oraz zapewnić długotrwałą funkcjonalność ciągnika.

Pytanie 5

Zniszczenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym prowadzi do nieprawidłowego działania

A. hamulca pomocniczego ciągnika sterowanego mechanicznie
B. sprężarki powietrza
C. hamulca pneumatycznego przyczep
D. hamulca roboczego ciągnika sterowanego hydraulicznie
Uszkodzenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym ma kluczowe znaczenie dla efektywności działania hamulca pneumatycznego przyczep. Regulator ciśnienia odpowiada za utrzymanie stabilnego ciśnienia powietrza w układzie, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hamulców pneumatycznych. W sytuacji, gdy regulator jest uszkodzony, ciśnienie powietrza może być zbyt niskie lub zbyt wysokie, co prowadzi do niewłaściwego działania hamulców, a w konsekwencji do wydłużenia drogi hamowania lub ich całkowitego zablokowania. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której przyczepa jest podpięta do ciągnika. W przypadku uszkodzonego regulatora ciśnienia, hamulce pneumatyczne przyczepy mogą nie zareagować odpowiednio na sygnały z układu hamulcowego ciągnika, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami branżowymi, regularne sprawdzanie i konserwacja regulatorów ciśnienia są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności układów hamulcowych w pojazdach ciężarowych i przyczepach. Właściwe utrzymanie tych elementów jest zatem niezbędne dla zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 6

Aby przesunąć materiał siewny w workach z wyższego poziomu na niższy, należy wykorzystać przenośnik

A. taśmowy
B. kubełkowy
C. ślizgowy
D. wstrząsowy
Wybór nieprawidłowych rozwiązań do transportu materiałów siewnych w workach, takich jak przenośnik wstrząsowy, taśmowy czy kubełkowy, często wynika z braku zrozumienia specyfiki transportowanego materiału oraz wymagań procesu. Przenośniki wstrząsowe, choć mogą być użyteczne w niektórych aplikacjach, nie są dostosowane do subtelnych operacji przenoszenia worków, gdyż ich działanie opiera się na wibracjach, co może powodować uszkodzenia delikatnych materiałów siewnych. Przenośniki taśmowe, z drugiej strony, są bardziej uniwersalne, jednak ich stosowanie w przypadku transportu materiałów sypkich lub workowanych wiąże się z ryzykiem przesuwania się towarów na taśmie, co może skutkować ich uszkodzeniem lub uszkodzeniem samego przenośnika. Co więcej, przenośniki kubełkowe są zaprojektowane do transportu materiałów w pionie, co czyni je mniej odpowiednimi do przemieszczenia worków z poziomu wyższego na niższy, jako że ich konstrukcja wymaga stosowania kubełków, które mogą być nieefektywne lub wręcz niepraktyczne w kontekście transportu materiałów siewnych w standardowych opakowaniach. Takie błędne podejście do wyboru urządzenia może prowadzić do strat materiałowych oraz zwiększenia kosztów operacyjnych, co jest niekorzystne w kontekście efektywności produkcji.

Pytanie 7

W jakim typie silnika spalinowego mieszanka powietrzno-paliwowa jest tworzona na zewnątrz cylindra, a cykl jego pracy realizowany jest podczas jednego obrotu wału korbowego?

A. Dwusuwowym z ZS
B. Czterosuwowym z ZS
C. Dwusuwowym z ZI
D. Czterosuwowym z ZI
Silniki czterosuwowe działają zupełnie inaczej niż dwusuwowe, to fakt. W czterosuwowych z ZI mamy cztery różne suwy: ssanie, sprężanie, praca i wydech, co oznacza, że mieszanka paliwowa jest przygotowywana wewnątrz cylindra. W zasadzie działa to na innych zasadach, niż w dwusuwowych ZI, gdzie wszystko odbywa się na zewnątrz. Dodatkowo, w czterosuwowych z ZS, cykl pracy jest bardziej złożony, bo jest więcej kroków, co prowadzi do lepszej efektywności spalania, ale też do bardziej skomplikowanej budowy. Czasem ludzie mylą te silniki i nie rozumieją, jak działają, co rodzi wiele nieporozumień. Tak naprawdę, wybór silnika powinien być przemyślany i oparty na zrozumieniu, jak one wszystkie funkcjonują, bo to klucz do ich optymalizacji i dobrego wykorzystania energii.

Pytanie 8

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal, jaki będzie koszt brutto wykonania naprawy układu hamulcowego przyczepy.

Nazwa części / usługiCena jednostkowa nettoLiczbaVAT [%]
Bęben hamulcowy200,00 zł423
Szczęka kompletna50,00 zł823
Sprężyna rozpieraka szczęki hamulcowej2,00 zł423
Sworzeń szczęki20,00 zł423
Robocizna100,00 zł38

A. 1 908,24 zł
B. 1 943,40 zł
C. 1 760,04 zł
D. 1 953,24 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych błędów w analizie danych. Często zdarza się, że błędnie sumujemy wartości, pomijając niektóre pozycje lub myląc wartości netto z brutto. Na przykład, jeżeli ktoś przyjmie, że wszystkie pozycje są w wartości netto, a następnie doda VAT tylko do niektórych, efektem tego będzie zaniżenie lub zawyżenie końcowej kwoty. Niekiedy występuje też mylne przekonanie, że koszt naprawy można oszacować na podstawie jedynie ceny najdroższej części, co w rzeczywistości jest błędne, ponieważ całkowity koszt naprawy zależy od sumy wszystkich komponentów i usług, które są niezbędne do realizacji naprawy. Ponadto, ignorowanie standardów VAT oraz zasad fakturowania w danym kraju również może prowadzić do poważnych rozbieżności w obliczeniach. Warto pamiętać, że w branży motoryzacyjnej zachowanie przejrzystości oraz dokładność w kalkulacjach kosztów to fundamenty zaufania w relacji z klientem. Dlatego każdy, kto zajmuje się naprawami, powinien być dobrze zaznajomiony z procedurami obliczania kosztów, aby unikać takich nieporozumień.

Pytanie 9

Jednokomórkowe buraki, nasiona kukurydzy oraz marchwi powinny być siane przy użyciu siewnika

A. rzutowego
B. rzędowego z woreczkowym mechanizmem wysiewającym
C. rzędowego z kołeczkowym mechanizmem wysiewającym
D. punktowego
Odpowiedź punktowym siewnikiem jest prawidłowa, ponieważ ten typ siewnika jest idealny do wysiewu genetycznie jednokiełkowych roślin, takich jak buraki, marchew i kukurydza. Siewniki punktowe precyzyjnie umieszczają nasiona w odpowiednich odstępach i głębokościach, co jest kluczowe dla uzyskania równomiernych plonów. Dzięki ich konstrukcji, każde nasiono jest wsiewane w indywidualnym punkcie, co zapobiega ich rywalizacji o wodę i składniki odżywcze w początkowych fazach wzrostu. Przykładowo, w przypadku marchwi, której wymagania dotyczące odległości między nasionami są istotne, siewnik punktowy zapewnia optymalne warunki dla rozwoju roślin. Dobrą praktyką jest również dostosowanie ustawień maszyny do rodzaju gleby, co wpłynie pozytywnie na efektywność siewu i późniejsze zbiory. W standardach upraw zaleca się korzystanie z siewników punktowych do siewu roślin o podobnych wymaganiach, co zwiększa szansę na uzyskanie wysokich plonów.

Pytanie 10

Podczas siewu pszenicy ozimej ciągnik połączony z siewnikiem S052 zużywa w ciągu godziny 6 litrów oleju napędowego. Oblicz koszt paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha uprawy, jeśli agregat pracuje z wydajnością 3 ha/h, a cena jednego litra paliwa wynosi 5,00 zł?

A. 450,00 zł
B. 300,00 zł
C. 225,00 zł
D. 150,00 zł
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z niepoprawnych założeń dotyczących zużycia paliwa lub wydajności pracy. Na przykład, niektórzy mogą pomylić całkowity czas pracy maszyny, nie uwzględniając wydajności siewu. Kluczowe jest zrozumienie, że maszyna pracująca z określoną wydajnością, w tym przypadku 3 ha/h, wymaga odpowiednich obliczeń w celu ustalenia czasu potrzebnego na obsianie całego pola. Przykładowo, przyjęcie, że 45 ha można obsiać w krótszym czasie, prowadzi do błędnych kalkulacji zużycia paliwa. Ponadto, błędne oszacowanie zużycia paliwa, takie jak zaniżenie jego wartości, skutkuje nieadekwatnym oszacowaniem kosztów. Osoby dokonujące takich obliczeń powinny pamiętać, że dokładne dane dotyczące zużycia paliwa oraz wydajności maszyn są kluczowe dla efektywnego zarządzania. Standardowe praktyki w rolnictwie podkreślają znaczenie starannego planowania i monitorowania zużycia zasobów, co ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne i rentowność gospodarstw rolnych. Dlatego warto korzystać z dostępnych danych technicznych oraz uczyć się na bieżąco o optymalizacji procesów pracy, aby unikać typowych błędów i oszacowań.

Pytanie 11

Podstawowe środki transportu zewnętrznego w gospodarstwie rolnym to

A. przenośniki oraz wózki z napędem.
B. przenośniki mechaniczne i pneumatyczne.
C. samochody oraz ciągniki z przyczepami.
D. dmuchawy i wózki ręczne.
Samochody i ciągniki z przyczepami stanowią podstawowe środki transportu zewnętrznego w gospodarstwie, ponieważ są one niezbędne do efektywnego przemieszczania się i transportu towarów. Samochody osobowe, dostawcze oraz ciągniki z przyczepami umożliwiają transport nie tylko osób, ale również materiałów, narzędzi i produktów rolnych na znaczne odległości. W praktyce, samochody dostawcze są wykorzystywane do przewozu plonów do punktów skupu, zaopatrzenia w materiały oraz transportu maszyn i narzędzi do miejsca pracy. W przemyśle rolnym, ciągniki wyposażone w przyczepy są niezwykle wszechstronne, pozwalając na transport płodów rolnych z pól do magazynów, co jest kluczowe dla optymalizacji pracy w gospodarstwie. Zgodnie z przyjętymi standardami branżowymi, wybór odpowiednich środków transportu powinien uwzględniać efektywność, bezpieczeństwo oraz oszczędność paliwa, co można osiągnąć poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii i ciężkiego sprzętu do transportu. Przykładem może być system zarządzania flotą pojazdów, który pozwala na optymalizację tras i minimalizację czasu transportu.

Pytanie 12

Na podstawie cennika zamieszczonego w tabeli oblicz całkowity koszt naprawy głównej trzycylindrowego silnika ciągnika rolniczego, jeżeli naprawa wykonana będzie w ciągu 10 godzin.

Tabela: Cennik
L.p.Składnik cenyCena brutto [zł]
1.Zestaw naprawczy na 1 cylinder250,00
2.Roboczogodzina80,00

A. 1050 zł
B. 1550 zł
C. 1800 zł
D. 1300 zł
Odpowiedź 1550 zł jest poprawna, ponieważ obliczenie całkowitego kosztu naprawy głównej trzycylindrowego silnika ciągnika rolniczego wymaga uwzględnienia zarówno kosztów zestawów naprawczych dla wszystkich cylindrów, jak i kosztów robocizny. W standardowej praktyce w branży mechaniki pojazdowej, koszt naprawy ustala się na podstawie indywidualnych stawek za robociznę, które mogą różnić się w zależności od regionu oraz poziomu skomplikowania wykonanej pracy. W przypadku trzycylindrowego silnika, każdy cylinder wiąże się z odpowiednim zestawem naprawczym, a czas pracy mechanika na poziomie 10 godzin, przy standardowej stawce, sumuje się do podanej wartości. Przykładowo, jeśli koszt zestawu naprawczego dla jednego cylindra wynosi 300 zł, wówczas koszt dla trzech cylindrów wynosi 900 zł. Koszt robocizny przy stawce 65 zł za godzinę za 10 godzin pracy to dodatkowe 650 zł, co razem daje 1550 zł. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które wymagają pełnej transparentności w obliczeniach oraz zgodności z cennikami ustalonymi przez warsztaty. Tego typu analizy pomagają w efektywnym zarządzaniu kosztami oraz planowaniu budżetów na naprawy.

Pytanie 13

Aby oddzielić nasiona grochu od owsa, należy użyć

A. wialni
B. tryjera
C. żmijki
D. płótniarki
Płótniarka, wialnia i tryjer to maszyny używane w różnych procesach związanych z obróbką rolniczą, jednak nie są one odpowiednie do zadania oddzielania nasion grochu od owsa. Płótniarka, znana głównie z zastosowania w produkcji włókien, skupia się na obróbce materiałów tekstylnych, co nie ma związku z separacją nasion. Wialnia z kolei, choć może być używana do oddzielania ziaren od plew, nie oferuje tak precyzyjnego rozdzielenia nasion o zbliżonej wielkości, co jest kluczowe w przypadku grochu i owsa. Działa ona na podstawie sił wiatru, co w wielu sytuacjach może prowadzić do strat surowca. Natomiast tryjer to urządzenie przeznaczone do rozdzielania nasion na podstawie ich wielkości i wagi, ale nie jest wystarczająco efektywne, aby oddzielić dwa rodzaje nasion o podobnych cechach. Typowe błędy myślowe obejmują zakładanie, że wszystkie maszyny do obróbki nasion są równoważne, co prowadzi do niewłaściwego doboru technologii. Kluczowe jest zrozumienie specyficznych funkcji i zastosowań poszczególnych urządzeń, aby zwiększyć efektywność procesów agrarnych i uniknąć strat związanych z niewłaściwym sprzętem.

Pytanie 14

Przygotowując silnikowy pojazd z alternatorem do realizacji prac spawalniczych, co należy odłączyć?

A. przewód lampki ładowania
B. biegun prądowy akumulatora
C. biegun masowy akumulatora
D. przewód alternator-akumulator
Odłączenie przewodu lampki ładowania, przewodu alternator-akumulator oraz bieguna prądowego akumulatora nie jest zbyt dobrym pomysłem przed spawaniem. Odłączenie lampki ładowania nie załatwi sprawy i nie ochroni alternatora, bo lampka nie ma bezpośredniego wpływu na zasilanie akumulatora ani na cały system elektryczny auta. Z kolei odłączenie przewodu alternator-akumulator może doprowadzić do problemów z ładowaniem akumulatora, a to może się skończyć tym, że nie uruchomisz pojazdu po zakończeniu pracy. Jeszcze gorzej, odłączenie bieguna prądowego nie uchroni nas przed niebezpiecznymi rzeczami, które mogą się zdarzyć, gdy spawamy. Wydaje mi się, że tu jest błąd w rozumieniu ról biegunów akumulatora i ich wpływu na bezpieczeństwo samochodu. Takie nieodpowiednie podejście do elektryki może prowadzić do uszkodzeń i stwarzać zagrożenie dla osoby, która pracuje. Dlatego ważne, żeby się trzymać norm i dobrych praktyk, jak odłączanie bieguna masowego akumulatora, by minimalizować ryzyko i zadbać o bezpieczeństwo przy spawaniu.

Pytanie 15

Smarowanie mieszane jest stosowane w jednostkach napędowych

A. dwusuwowych z zapłonem iskrowym
B. czterosuwowych z zapłonem samoczynnym
C. dwusuwowych z zapłonem samoczynnym
D. czterosuwowych z zapłonem iskrowym
Smarowanie mieszankowe jest techniką stosowaną w silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowym, która polega na wprowadzeniu oleju bezpośrednio do paliwa. Dzięki temu olej smaruje elementy silnika podczas procesu spalania. Kluczowym aspektem smarowania mieszankowego jest to, że w silnikach dwusuwowych każde obrotowe cykle składają się z jednej pracy tłoka, co oznacza, że proces smarowania i spalania odbywa się równocześnie. W praktyce, zastosowanie smarowania mieszankowego w silnikach takich jak skutery, motocykle czy piły łańcuchowe, pozwala na redukcję tarcia pomiędzy ruchomymi elementami, co przekłada się na wydajność ich pracy oraz dłuższą żywotność. Ponadto, istotnym elementem tej technologii jest jej zgodność z normami ekologicznymi, które zmuszają producentów do tworzenia bardziej efektywnych i mniej zanieczyszczających środowisko jednostek napędowych. Warto też zwrócić uwagę na potrzebę odpowiedniego doboru mieszanki paliwowej, aby zapewnić optymalne smarowanie i osiągnąć maksymalną wydajność silnika.

Pytanie 16

W jakim z wymienionych urządzeń rolniczych wykorzystuje się adapter z czterema pionowymi wałkami roboczymi?

A. W rozrzutniku obornika
B. W zgniataczu pokosów
C. W rozdrabniaczu do słomy
D. W rozdrabniaczu ziarna
Wybór zgniatacza pokosów jako maszyny, w której mogłoby znaleźć zastosowanie urządzenie z czterema pionowymi walcami roboczymi, jest błędny z kilku powodów. Zgniatacze pokosów są zaprojektowane głównie do kompresji i formowania bel siana lub słomy, a ich konstrukcja nie przewiduje użycia walców roboczych do rozdrabniania materiałów organicznych. Zamiast tego korzystają z mechanizmów, które silniej naciskają na masę, co pozwala na skuteczne formowanie bel. W przypadku rozdrabniacza ziarna, kluczową rolą urządzenia jest mielenie ziarna, co odbywa się poprzez wykorzystanie młynków, a nie walców roboczych. Takie podejście nie może być zastosowane w kontekście obornika, który wymaga zupełnie innej technologii przetwarzania. Niepoprawny wybór rozdrabniacza do słomy również wynika z faktu, że tego typu maszyny są stworzone do cięcia i rozdrabniania słomy, a nie do jej rozprowadzania jak obornik. Wykorzystanie adapterów z walcami roboczymi w tych maszynach nie tylko obniżałoby ich efektywność, ale także mogłoby prowadzić do uszkodzenia mechanizmów, co jest sprzeczne z zasadami dbania o sprzęt. Kluczowe jest zrozumienie, że każda maszyna rolnicza musi być dostosowana do konkretnego zadania, a wybór niewłaściwego sprzętu może prowadzić do nieefektywności i, co gorsza, do uszkodzeń.

Pytanie 17

Co może być powodem częstego uruchamiania się urządzenia hydroforowego?

A. zbyt mała ilość powietrza w zbiorniku
B. niedostateczna izolacja cieplna zbiornika hydroforu
C. nieodpowiednie umiejscowienie zbiornika względem lustra wody
D. nadmiar powietrza w zbiorniku
Zbyt mała ilość powietrza w zbiorniku hydroforowym prowadzi do zbyt niskiego ciśnienia roboczego, co skutkuje częstym włączaniem się pompy. W systemach hydroforowych powietrze działa jako kompresor, który tworzy przestrzeń sprężającą. Kiedy poziom ciśnienia w zbiorniku spada poniżej ustalonego progu, pompa uruchamia się automatycznie, aby podnieść ciśnienie w systemie. Właściwe ciśnienie powietrza w zbiorniku jest kluczowe dla stabilności działania urządzenia oraz efektywności całego systemu wodociągowego. Przykładowo, w standardowych instalacjach, takich jak te wykorzystywane w domach jednorodzinnych, ciśnienie powietrza w zbiorniku powinno wynosić przynajmniej 1-1,5 bara poniżej ciśnienia włączania pompy, aby zapewnić prawidłowe jej funkcjonowanie. Regularne sprawdzanie i uzupełnianie powietrza w zbiorniku jest zatem istotnym elementem konserwacji systemu hydroforowego, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 18

Najlepszym rozwiązaniem do poziomego transportu materiałów sypkich jest użycie przenośnika

A. ślimakowy
B. czerpakowy
C. krążkowy
D. rolkowy
Przenośnik ślimakowy to świetny wybór, gdy chodzi o transport materiałów sypkich w poziomie. Jego konstrukcja sprawia, że materiały przesuwają się w rurze dzięki obracającej się śrubie, co jest naprawdę efektywne. Dzięki temu nie tylko przemieszcza się materiał, ale też minimalizuje jego straty, co zawsze jest na plus. Te przenośniki są często używane w budownictwie, rolnictwie oraz przemyśle, bo świetnie sprawdzają się przy transporcie zboża, piasku czy różnych granulatów. Doceniam też, że są łatwe w obsłudze i konserwacji, co ułatwia życie. W branży zaleca się je ze względu na ich elastyczność, bo można je dostosować do różnych warunków, co jest naprawdę przydatne. Możliwość zmiany długości i kąta nachylenia przenośnika to kolejny plus, bo można je fajnie dopasować do konkretnych procesów technologicznych.

Pytanie 19

Zanim przystąpimy do odpowietrzenia hydraulicznych hamulców w ciągniku rolniczym, który ma dwa niezależne układy, należy

A. odłączyć wąż łączący pompy
B. ustawić luz pomiędzy szczękami a bębnami hamulcowymi
C. uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku
D. dostosować skok obu pomp hamulcowych
Zarządzanie układami hamulcowymi w ciągnikach rolniczych jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa podczas pracy w terenie. Wiele osób może mylnie sądzić, że regulacja skoku obu pomp hamulcowych lub luzu między szczękami a bębnami hamulcowymi przed odpowietrzeniem jest wystarczająca. Regulacja skoku pomp hamulcowych ma swoje miejsce, jednak nie jest to pierwszy krok, który powinien być podjęty. Skok pomp powinien być regulowany w kontekście ogólnego stanu układu hamulcowego, a nie przed odpowietrzaniem. Podobnie, regulacja luzu między szczękami a bębnami hamulcowymi służy do zapewnienia prawidłowego działania układu hamulcowego, ale również nie przedkłada się na usunięcie powietrza z systemu. Właściwe odpowietrzenie układu hamulcowego wymaga pełnego, nieprzerwanego przepływu płynu hamulcowego, co jest niemożliwe bez wcześniej uzupełnionego płynu. Dodatkowo, odłączenie przewodu łączącego pompy nie tylko nie rozwiązuje problemu odpowietrzania, ale może wręcz doprowadzić do wycieku płynu oraz poważnych uszkodzeń układu. Prawidłowe podejście do konserwacji układu hamulcowego powinno być zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie systematycznego sprawdzania i uzupełniania płynu oraz regularnego przeglądu całego układu hamulcowego, aby zapewnić jego niezawodne działanie i bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 20

Zestawienie przyczepy dwuosiowej z dolnym zaczepem transportowym ciągnika, podczas jazdy po gładkiej nawierzchni, może prowadzić do

A. utraty kontroli nad kierowaniem kół przednich ciągnika
B. ślizgu kół napędowych ciągnika
C. zwiększenia oporów toczenia kół tylnych przyczepy
D. zmniejszenia oporów skrętu kół przednich przyczepy
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że wzrost oporów toczenia kół tylnych przyczepy nie jest bezpośrednio związany z połączeniem dwuosiowej przyczepy z ciągnikiem. Opory toczenia są w dużej mierze determinowane przez typ opon oraz ich stan, a nie przez sposób połączenia z ciągnikiem. Dlatego stwierdzenie, że połączenie dwuosiowej przyczepy zwiększy opory toczenia, jest mylne. W kontekście spadku oporów skrętu kół przednich przyczepy, warto zauważyć, że przyczepy dwuosiowe są zaprojektowane tak, aby zachować stabilność podczas skrętu, a ich konstrukcja nie prowadzi do zmniejszenia oporu skrętu, ale wręcz przeciwnie, może poprawiać manewrowość. Utrata sterowności kół przednich ciągnika jest również błędnym założeniem, gdyż sterowność nie jest bezpośrednio zagrożona przez połączenie z przyczepą, a zależy od wielu innych czynników, takich jak warunki na drodze czy stan techniczny pojazdu. Istotne jest zrozumienie, że operatorzy ciągników powinni oceniać sytuację w kontekście całego zestawu oraz warunków, w jakich się poruszają, a nie koncentrować się wyłącznie na jednym elemencie, takim jak połączenie przyczepy.

Pytanie 21

Jaką kwotę powinno się ustalić na godzinę pracy kombajnu zbożowego, biorąc pod uwagę 30% zysk, przy następujących założeniach:
• roczne obciążenie kombajnu - 200 ha,
• całkowite roczne wydatki na eksploatację - 50 tys. zł,
• efektywność kombajnu – 1 ha/godz.

A. 325 zł
B. 275 zł
C. 350 zł
D. 300 zł
W analizie kosztów eksploatacji kombajnu zbożowego często pojawia się wiele nieporozumień dotyczących wyceny godzin pracy. Często błędnie przyjmuje się, że wystarczy podzielić całkowite koszty przez liczbę hektarów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Takie podejście ignoruje fakt, że wydajność kombajnu jest kluczowa dla obliczeń. Zamiast tego, należy uwzględnić całkowity czas pracy maszyny, który w tym przypadku wynosi 200 godzin (jeden hektar na godzinę). Pomijając tę istotną informację, można uzyskać błędny wynik kosztu na hektar, co może prowadzić do utraty zysków. Również nie uwzględnienie zysku w obliczeniach, które powinny być częścią każdego modelu biznesowego, jest typowym błędem. Przy wycenie usług rolniczych ważne jest, aby nie tylko pokryć koszty eksploatacji, ale także zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji, co odzwierciedla się w cenie za godzinę pracy. Wykluczenie zysku z kalkulacji może prowadzić do sytuacji, w której działalność staje się nieopłacalna. Dobrym przykładem zastosowania prawidłowych metod kalkulacyjnych jest ustalanie stawek godzinowych w branży usług rolniczych, gdzie precyzyjne wyliczenia umożliwiają efektywne zarządzanie finansami i planowanie rozwoju firmy.

Pytanie 22

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych jest konieczna, kiedy

A. kończy się okres gwarancyjny.
B. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy ustaloną normę.
C. techniczny stan pojazdów rolniczych jest niezadowalający.
D. zmieniają się warunki klimatyczne.
Podejście do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych oparte na zakończeniu okresu gwarancyjnego, niewłaściwym stanie technicznym lub przekroczeniu liczby motogodzin, jest nieoptymalne i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb eksploatacyjnych tych urządzeń. Zakończenie okresu gwarancyjnego nie powinno być głównym czynnikiem decydującym o obsłudze technicznej. Gwarancja często dotyczy jedynie odpowiedzialności producenta za wady fabryczne, a nie kondycji technicznej sprzętu po jej zakończeniu. Niezbędna jest regularna konserwacja i nadzór nad pojazdami, aby uniknąć nieprzewidzianych awarii, które mogą wynikać z niewłaściwego stanu technicznego. Ponadto, liczba przepracowanych motogodzin, choć istotna, nie jest jedynym wyznacznikiem potrzeby obsługi. Niektóre maszyny mogą mieć znacznie różne obciążenia w zależności od warunków pracy, co sprawia, że nie można ścisłe opierać się jedynie na tym wskaźniku. W praktyce, podejście do obsługi sezonowej powinno być oparte na analizie stanu technicznego, warunków pracy oraz nadchodzących zmian klimatycznych, które wpływają na sposób użytkowania maszyn rolniczych. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do zwiększenia ryzyka awarii oraz obniżenia efektywności operacyjnej, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą pojazdów rolniczych.

Pytanie 23

Podczas wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku traktora, należy

A. odkręcić końcówki bez wyjmowania wtryskiwaczy
B. zdjąć głowicę silnika
C. zdjąć pokrywę zaworów, a następnie końcówki wtryskiwaczy
D. usunąć wtryskiwacze z silnika
Zdemontowanie głowicy silnika, pokrywy zaworów lub próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich wcześniejszego wymontowania to podejścia, które mogą prowadzić do poważnych problemów zarówno związanych z bezpieczeństwem, jak i z wydajnością silnika. Demontaż głowicy silnika jest skomplikowanym procesem, wymagającym dużej precyzji i znajomości budowy silnika. Zbyt wiele luzów lub niewłaściwe mocowanie po ponownym złożeniu może prowadzić do nieszczelności, a tym samym do utraty kompresji i zwiększonego zużycia paliwa. W przypadku demontażu pokrywy zaworów, chociaż może to dawać dostęp do wtryskiwaczy, nie jest to wystarczające dla skutecznej wymiany końcówek. Pokrywa zaworów ma na celu uszczelnienie komory, a jej nieodpowiednie zamontowanie po demontażu może prowadzić do wycieków oleju silnikowego. Próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich demontażu z silnika jest również błędnym podejściem, które może skutkować uszkodzeniami gwintów wtryskiwaczy lub ich gniazd, co w konsekwencji prowadzi do kosztownych napraw. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardowych procedur i najlepszych praktyk w zakresie serwisowania silników, aby zapewnić ich niezawodność i sprawność.

Pytanie 24

Przyczyną ulatniania się oleju z wodą z pompy opryskiwacza oraz obniżenia ciśnienia roboczego może być

A. nieszczelność w układzie ssawnym
B. niewłaściwa wydajność pompy
C. niskie ciśnienie w komorze powietrznika pompy
D. pęknięcie membrany tłoczącej pompy
Rozważając nieszczelność układu ssawnego, warto zwrócić uwagę, że choć może ona prowadzić do problemów z ciśnieniem, nie jest bezpośrednią przyczyną mieszania oleju z wodą. Nieszczelności w układzie ssawnym najczęściej skutkują spadkiem ciśnienia ssania, co może prowadzić do niewłaściwego działania pompy, jednak nie generują one wycieków oleju. Co więcej, niedostosowana wydajność pompy również nie jest powiązana z wyciekiem cieczy. Wydajność pompy powinna być dostosowana do specyfikacji zastosowania, ale nawet w przypadku niewłaściwych parametrów, nie prowadzi to bezpośrednio do wycieków. W kontekście pęknięcia membrany, małe ciśnienie w komorze powietrznika pompy może wpłynąć na ogólną wydajność, ale nie jest to przyczyna mieszania się substancji. Pamiętajmy, że prawidłowe funkcjonowanie układu tłoczenia wymaga zrozumienia interakcji między różnymi komponentami pompy. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko diagnozować objawy, ale także zrozumieć ich źródło przyczynowe. Ignorowanie podstawowych zasad działania sprzętu może prowadzić do poważnych awarii oraz kosztownych napraw.

Pytanie 25

Do smarowania amortyzatorów samochodowych oraz otwartych przekładni, powinno się użyć smaru

A. grafitowy
B. do łożysk tocznych
C. silikonowy
D. do łożysk ślizgowych
Smar do łożysk tocznych, silikonowy oraz do łożysk ślizgowych, mimo że mają swoje zastosowania w różnych kontekstach, nie są odpowiednie do smarowania resorów samochodowych i otwartych przekładni. Smar do łożysk tocznych jest zaprojektowany z myślą o minimalizacji tarcia w ruchomych elementach łożysk, jednak jego skład chemiczny i właściwości nie są dostosowane do sytuacji, w której występują znaczne siły obciążeniowe i wibracje, jakie towarzyszą pracy resorów. Silikonowe smary, chociaż zapewniają dobrą odporność chemiczną i elastyczność, posiadają ograniczoną zdolność do przenoszenia obciążeń, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście resorów, gdzie wymagana jest wyższa wytrzymałość. Natomiast smary do łożysk ślizgowych, charakteryzujące się innymi właściwościami smarnymi, również nie są optymalne w zastosowaniach motoryzacyjnych, gdzie kluczowe są wysokie obciążenia i narażenie na różne czynniki zewnętrzne. Błędne przekonania co do stosowania tych smarów mogą wynikać z ich popularności lub zauważalnych właściwości smarnych w mniej wymagających aplikacjach, co prowadzi do mylnego wniosku o ich wszechstronności. Istotne jest, aby przy wyborze smaru kierować się specyfikacjami producentów oraz standardami branżowymi, które jasno określają, że do takich zastosowań najlepsze są smary grafitowe, które zapewniają optymalne parametry pracy w trudnych warunkach mechanicznych.

Pytanie 26

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz roczny koszt związany z wyminą filtra oleju oraz oleju w ciągniku, przy założeniu, że w ciągu roku odbędą się dwie wymiany.

Pojemność misy olejowej [l]Cena oleju [zł/l]Filtr oleju [szt.]Cena filtra [zł]Liczba roboczogodzin na jedną wymianę olejuCena 1 roboczogodziny [zł/h]
1015,00120,00125,00

A. 290,00 zł
B. 390,00 zł
C. 195,00 zł
D. 420,00 zł
Kiedy odpowiedzi nie prowadzą do prawidłowego obliczenia rocznego kosztu wymiany oleju i filtra, często mają niekompletne lub błędne założenia. Jeden z najczęstszych błędów to pominięcie ważnych elementów, które tworzą całkowity koszt. Na przykład, jeżeli policzysz tylko cenę oleju lub filtra, ale nie dodasz kosztu robocizny, to na pewno wyjdzie za mało. Niektórzy mogą też przyjąć zbyt niskie lub zbyt wysokie ceny za poszczególne składniki, co znowu wpłynie na ostateczny wynik. W dobrych praktykach każda wymiana powinna być starannie zaplanowana, a wszystkie koszty muszą być uwzględnione w budżecie. Ignorowanie nawet najmniejszego elementu może prowadzić do sporych różnic w kosztach, co mija się z zaleceniami w branży rolniczej. Lepiej na etapie planowania przemyśleć wszystkie koszty, żeby uniknąć niemiłych zaskoczeń później.

Pytanie 27

Który z poniższych instrumentów, poza lampą stroboskopową, powinien być użyty do pomiaru dynamicznego kąta wyprzedzenia zapłonu silnika spalinowego?

A. Manometr
B. Woltomierz
C. Obrotomierz
D. Wakuometr
Obrotomierz to naprawdę ważne narzędzie, które pomaga nam zmierzyć prędkość obrotową silnika. Przy ustawianiu zapłonu, to wręcz kluczowe! W praktyce, musimy wiedzieć, w którym momencie iskra powinna się pojawić w stosunku do tego, gdzie znajduje się tłok w cylindrze. Dzięki obrotomierzowi dostajemy na bieżąco informacje o prędkości obrotowej, co pozwala nam lepiej ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. W motoryzacji korzystanie z obrotomierza razem z lampą stroboskopową to już standard, który daje nam pewność co do tego, kiedy dokładnie zapłon powinien nastąpić. To wszystko przekłada się na lepsze osiągi silnika i mniejsze zanieczyszczenie spalinami. Warto też dodać, że obrotomierze mogą być różne – są cyfrowe i analogowe. Ich kalibracja to podstawa, żeby pomiary były prawidłowe. Używanie obrotomierza w zgodzie z najlepszymi praktykami to klucz do skutecznej diagnozy problemów z zapłonem, co może wydłużyć żywotność silnika i poprawić jego wydajność.

Pytanie 28

W odpowiednio wyregulowanym sprzęgle kłowym całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna wynosić

A. więcej niż wysokość zęba sprzęgła
B. mniej niż wysokość zęba sprzęgła
C. mniej niż średnica zwoju sprężyny
D. więcej niż średnica zwoju sprężyny
Luz między zwojami sprężyny dociskowej w sprzęgle kłowym odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mechanizmu. Odpowiedzi sugerujące, że luz powinien być mniejszy niż wysokość zęba sprzęgła, są błędne, ponieważ nie uwzględniają praktycznych aspektów działania sprężyn. Jeśli luz byłby zbyt mały, sprężyna mogłaby stać się sztywna, co prowadziłoby do niewłaściwego działania sprzęgła, ograniczając jego zdolność do dostosowywania się do obciążenia. Przykładowo, w sytuacjach, gdy zęby sprzęgła są narażone na różne siły, zbyt mały luz mógłby prowadzić do ich uszkodzenia lub deformacji. Ponadto, pomysły sugerujące, że luz powinien być mniejszy niż średnica zwoju sprężyny, wskazują na nieporozumienie w zakresie zasad projektowania sprzęgieł. Luz ten nie jest związany z średnicą zwoju, a jego regulacja powinna być oparta na wymogach dotyczących elastyczności i wydajności mechanizmu. Utrzymywanie odpowiednich luzów jest zgodne z normami dotyczącymi projektowania i eksploatacji maszyn, co jest kluczowe dla zapewnienia ich długowieczności oraz niezawodności w pracy. W praktyce zbyt małe wartości luzów mogą prowadzić do drastycznego wzrostu temperatury w obrębie sprzęgła, co skutkuje szybszym zużyciem materiałów oraz całości mechanizmu.

Pytanie 29

Podczas weryfikacji suwaków rozdzielacza hydraulicznego zmierzono ich średnice podane w Tabeli 1. Wskaż suwak nadający się do dalszej eksploatacji, jeżeli wiadomo, że średnica otworu korpusu wynosi 18+0,010 mm, a luz między suwakiem i otworem korpusu nie może przekraczać 0,015 mm.

Tabela 1. Wyniki pomiarów średnic suwaków rozdzielczy [mm].
Suwak ISuwak IISuwak IIISuwak IV
17,99017,99817,98517,980

A. Suwak II
B. Suwak IV
C. Suwak III
D. Suwak I
Suwak II to dobry wybór, bo jego średnica idealnie miesci się w ramach luzu, który tak naprawdę jest dozwolony w przypadku otworu korpusu. Ten otwór niby ma średnicę 18+0,010 mm, czyli maksymalnie 18,010 mm. Dzięki temu luz między suwakiem a otworem nie powinien być większy niż 0,015 mm. Suwak II, biorąc pod uwagę jego średnicę, zapewnia naprawdę niezłe warunki pracy, co jest kluczowe dla tego, żeby rozdzielacz hydrauliczny działał poprawnie. Z moich doświadczeń wynika, że dobra jakość dopasowania części hydraulicznych jest mega istotna, żeby system działał sprawnie i żeby ograniczyć ryzyko awarii. Jak się nie trafi z luzowaniem, to można narazić się na szybsze zużycie elementów albo, co gorsza, ich zablokowanie, co może skutkować dużymi problemami. Dlatego warto każdy suwak dobrze sprawdzić przed jego użyciem. W tym przypadku Suwak II spełnia wszystkie wymogi, więc można go spokojnie stosować.

Pytanie 30

Tabela wysiewu w siewniku uniwersalnym zawiera dane na temat

A. prędkości poruszania się
B. głębokości pracy zagarniacza do nasion
C. regulacji elementów dla osiągnięcia pożądanego wysiewu
D. koniecznego rozstawu kół ciągnika współpracującego
Tabela wysiewu siewnika uniwersalnego jest kluczowym narzędziem w agrotechnice, gdyż zawiera informacje niezbędne do precyzyjnego ustawienia maszyn w celu uzyskania optymalnego wysiewu nasion. Ustawienia elementów regulacyjnych dotyczą głównie takich parametrów jak ilość nasion na hektar, co jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej gęstości roślin oraz ich zdrowotności. Przykładowo, w przypadku siewu zbóż, zbyt mała ilość nasion może prowadzić do osłabienia roślin, podczas gdy zbyt gęsty wysiew powoduje konkurencję o światło, wodę i składniki odżywcze. Warto podkreślić, że właściwe ustawienie siewnika jest zgodne z dobrymi praktykami stosowanymi w rolnictwie, które zalecają dostosowanie wysiewu do warunków glebowych oraz technologii uprawy. Współczesne siewniki często wyposażane są w systemy automatycznej regulacji, co zwiększa efektywność i dokładność wysiewu, a także pozwala na zaoszczędzenie nasion oraz innych zasobów.

Pytanie 31

W trakcie codziennego przeglądu ciągnika rolniczego konieczne jest skontrolowanie

A. czystości filtra paliwa dokładnego
B. luzów w układzie rozrządu
C. gęstości elektrolitu w akumulatorze
D. sprawności układu kierowniczego i hamulcowego
Działanie układu kierowniczego i hamulcowego jest kluczowym elementem bezpieczeństwa każdej maszyny rolniczej, w tym ciągnika. Regularne sprawdzanie tych układów jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, co umożliwia wczesne wykrycie potencjalnych usterek. Układ kierowniczy zapewnia precyzyjne kierowanie pojazdem, co jest niezbędne w pracy na polu, gdzie manewrowanie w trudnych warunkach jest na porządku dziennym. Z kolei układ hamulcowy musi działać bez zarzutu, aby zapewnić bezpieczeństwo operatora oraz otoczenia, szczególnie podczas hamowania w trudnych warunkach terenowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest przeprowadzanie okresowych przeglądów, które powinny obejmować kontrolę luzów w mechanizmach kierowniczych oraz skuteczności działania hamulców, co może obejmować testy na drodze. Właściwe utrzymanie tych układów nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również wpływa na ogólną wydajność i długowieczność ciągnika.

Pytanie 32

Jakiego typu przenośnik należy użyć do transportowania korzeni roślin okopowych na wyższej płaszczyźnie lekko nachylonej w stosunku do poziomu?

A. Zabierakowy
B. Wibracyjny
C. Wałkowy
D. Kubełkowy
Kubełkowy przenośnik, mimo że jest często używany w transporcie sypkich materiałów, nie jest najbardziej odpowiednim rozwiązaniem dla transportu korzeni roślin okopowych, szczególnie na nachylonej powierzchni. Jego konstrukcja opiera się na kubełkach, które poruszają się w pionie, co może prowadzić do zgniecenia i uszkodzenia delikatnych korzeni podczas podnoszenia. Ponadto, kubełkowe przenośniki są najbardziej efektywne w transporcie materiałów sypkich, a nie w przypadku dużych, nieregularnych kształtów, jak korzenie. Wibracyjne przenośniki, z drugiej strony, działają na zasadzie drgań, co również może być niewłaściwe dla transportu korzeni, ponieważ nie zapewniają one stabilnego i kontrolowanego ruchu, co zwiększa ryzyko uszkodzeń. Wałkowe przenośniki, chociaż są efektywne w transporcie płaskich przedmiotów, również nie są przeznaczone do transportu nieregularnych kształtów, takich jak korzenie, co może prowadzić do ich zsuwania się i strat. Powszechnym błędem jest przekonanie, że każdy typ przenośnika można zastosować do dowolnego materiału. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki transportowanego materiału oraz dostosowanie technologii transportowej do jego właściwości, co w przypadku korzeni roślin okopowych jednoznacznie wskazuje na przenośnik zabierakowy jako najlepszy wybór.

Pytanie 33

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Czółenkowy
B. Zagonowy w rozorywkę
C. Zagonowy w skład
D. Figurowy
Ruch zagonowy w rozorywkę, choć użyteczny w niektórych sytuacjach, nie jest odpowiedni podczas orki zimowej z pługa obracalnym. Technika ta polega na oraniu w wąskich pasach, co może prowadzić do nierównomiernego podcięcia gleby i pozostawienia nieprzeoranych obszarów. To podejście często skutkuje także zwiększonym oporem, co może obciążać ciągnik oraz wydłużać czas pracy. Ponadto, wybór zagonowego w skład jest również niewłaściwy, ponieważ koncentruje się na pracy w zagonach, co może skutkować tworzeniem się bruzd oraz niewłaściwym ułożeniem resztek roślinnych. Ruch figurowy, mimo że niektórzy rolnicy mogą go preferować, również nie dostarcza optymalnych rezultatów w kontekście orki zimowej. Ta technika polega na wykonywaniu ruchów w formie figur geometrycznych, co nie tylko wydłuża czas pracy, ale także może prowadzić do nieefektywnego uprawiania gleby. W praktyce, takie podejścia mogą skutkować niezadowalającymi efektami w kontekście jakości gleby i jej przygotowania do przyszłych upraw. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni wybór metody orki ma istotny wpływ na jakość gleby, jej strukturalność oraz zdolność do zrównoważonego wchłaniania wody oraz składników odżywczych. Dlatego warto zawsze kierować się najlepszymi praktykami i stosować techniki, które przynoszą optymalne rezultaty w dłuższym okresie czasowym.

Pytanie 34

Jaką regulację podnośnika hydraulicznego powinno się wykorzystać przy orce, aby zapewnić stałą wartość oporu roboczego używanego narzędzia?

A. Pozycyjną
B. Mieszaną
C. Siłową
D. Kopiującą
Wybór regulacji mieszanej, kopiującej lub pozycyjnej nie jest odpowiedni w kontekście orki, ponieważ każda z tych opcji nie zapewnia wymaganej elastyczności w utrzymaniu stałego oporu roboczego. Regulacja mieszana, łącząca elementy różnych systemów, wprowadza złożoność, która może skutkować niestabilnym działaniem maszyny w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji na zmienne warunki glebowe. Z kolei regulacja kopiująca, która polega na dostosowywaniu narzędzia do kształtu terenu, nie jest w stanie dostarczyć żądanej stałej siły oporu, gdyż jej głównym celem jest ścisłe dopasowanie do konturów gruntu. Może to prowadzić do nieefektywnej orki, gdzie narzędzie nie ma możliwości optymalnego zagłębiania się w glebę. Regulacja pozycyjna, która ustala określoną pozycję roboczą narzędzia niezależnie od występującego oporu, również nie jest właściwym wyborem, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków i obciążeń, co może prowadzić do przeładowania lub niedostatecznego działania narzędzia. W praktyce takie podejścia mogą prowadzić do zwiększonego zużycia maszyn i ich awarii, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania sprzętem rolniczym. W celu poprawy efektywności orki, ważne jest stosowanie odpowiednich regulacji, które dostosowują się do warunków roboczych, a wybór regulacji siłowej stanowi najlepsze rozwiązanie w tym zakresie.

Pytanie 35

Przyspieszenie, z jakim opadają ramiona TUZ wskutek obciążenia narzędziem, sugeruje

A. niskiego poziomu oleju
B. zanieczyszczonego oleju
C. zużytej pompy zębatej
D. nieszczelności w rozdzielaczu
Niski poziom oleju w układzie hydraulicznym może prowadzić do problemów z wydajnością, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną przyspieszenia opadania ramion TUZ. W przypadku niskiego poziomu oleju, siłownik nie ma dostatecznej ilości cieczy roboczej do podnoszenia obciążenia, co może skutkować brakiem mocy do podnoszenia, a nie przyspieszeniem opadania. Z kolei zużyta pompa zębata, choć może wpływać na ciśnienie w systemie, niekoniecznie wiąże się z przyspieszeniem opadania ramion, lecz z ograniczeniem ich zdolności do podnoszenia ciężarów. Na końcu, zanieczyszczony olej może prowadzić do pogorszenia wydajności pompy hydraulicznej oraz całego układu, ale również nie wywołuje bezpośrednio przyspieszenia opadania. W praktyce, zanieczyszczenia w oleju mogą prowadzić do uszkodzeń komponentów, co z kolei przyczyni się do awarii całego systemu, jednak nie jest to objaw bezpośrednio związany z przyspieszeniem ramion. Dlatego ważne jest, aby nie mylić objawów z przyczynami problemów w hydraulice siłowej, a także aby regularnie przeprowadzać czyszczenie i wymianę oleju zgodnie z normami branżowymi, co zapewni optymalną wydajność układu.

Pytanie 36

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 70 kPa
B. 30 kPa
C. 50 kPa
D. 20 kPa
Podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki powinno wynosić 50 kPa. Taki poziom podciśnienia jest uznawany za optymalny do efektywnego działania systemów dojarskich, ponieważ zapewnia odpowiednią siłę ssącą, co jest kluczowe dla skutecznego transportu mleka z wymion do zbiornika. Przykładowo, przy zbyt niskim podciśnieniu (np. 30 kPa lub 20 kPa) może dochodzić do niedostatecznego odsysania, co może prowadzić do uszkodzenia wymion krowy oraz obniżenia jakości mleka. Z kolei zbyt wysokie podciśnienie (np. 70 kPa) może powodować nieprzyjemne odczucia dla zwierzęcia i prowadzić do stresu oraz problemów zdrowotnych. W praktyce, dla zapewnienia odpowiedniego ciśnienia, istotne jest regularne monitorowanie i konserwacja systemu, aby spełniał on normy dotyczące higieny i wydajności, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak World Organization for Animal Health (OIE).

Pytanie 37

Na podstawie tabeli oblicz koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego (bębny 2 szt., szczęki 4 szt., cylinderki 2 szt. i pompki 2 szt.) w ciągniku rolniczym, jeżeli naprawa zajmie 10 roboczogodzin, a cena roboczogodziny to 20,00 zł.

L.PNazwa częściCena [zł/szt.]
1Pompa hamulcowa85,00
2Cylinderek120,00
3Bęben hamulcowy350,00
4Szczęki hamulcowe25,00

A. 855,00 zł
B. 610,00 zł
C. 1205,00 zł
D. 1410,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z nieprawidłowego podejścia do obliczeń kosztów związanych z wymianą elementów układu hamulcowego. Kluczowym błędem jest pomijanie złożoności obliczeń lub nieprawidłowe szacowanie kosztów części. Na przykład, niektórzy mogą błędnie zsumować koszty części, myląc ceny jednostkowe lub ilości. Zdarza się, że odwrotnie interpretują dane, co prowadzi do wyciągania błędnych wniosków. Oprócz tego, niektórzy mogą nie wziąć pod uwagę kosztu robocizny, co jest istotnym elementem całkowitego kosztu wymiany. Koszt robocizny w tym przypadku jest określany na podstawie liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę; jego pominięcie prowadzi do znaczących błędów w końcowych kalkulacjach. Jest to typowy błąd, który może być wynikiem nieznajomości procedur kosztorysowania lub niepoprawnego zarządzania danymi. W praktyce, takie pomyłki mogą prowadzić do niedoszacowania kosztów, co z kolei wpływa na rentowność projektów naprawczych. Kluczowe jest dokładne przestrzeganie standardów branżowych w zakresie wyceny usług oraz efektywnego zarządzania kosztami, co pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek finansowych.

Pytanie 38

W Polsce olej napędowy typu F (zimowy) jest dostępny do sprzedaży

A. od 31 grudnia do 20 marca
B. od 16 listopada do końca lutego
C. od 16 kwietnia do 30 września
D. przez cały rok
Odpowiedź, że olej napędowy gatunku F (zimowy) w Polsce jest sprzedawany od 16 listopada do końca lutego, jest prawidłowa, ponieważ ten okres jest zgodny z regulacjami prawnymi wprowadzonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz związanymi z warunkami atmosferycznymi, które wpływają na właściwości paliw. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia, co jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania w niskich temperaturach. Zastosowanie oleju napędowego zimowego jest szczególnie istotne w transporcie i logistyce, gdzie niezawodność pojazdów jest niezbędna. W praktyce, w okresie zimowym, stosowanie oleju napędowego gatunku F pozwala uniknąć problemów z zapychaniem filtrów paliwowych oraz zapewnia lepszą wydajność silników w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie prognoz pogodowych i dostosowywanie rodzaju paliwa do panujących warunków, co jest zgodne z zasadą efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 39

Szybsze zużycie bocznych partii rzeźby bieżnika po obu stronach opony jest spowodowane

A. nieprawidłowym kątem nachylenia koła
B. wadą trapezu w układzie kierowniczym
C. zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w ogumieniu
D. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w ogumieniu
Zauważyłem, że niskie ciśnienie powietrza w oponach może prowadzić do kłopotów z ich zużywaniem. Kiedy ciśnienie jest niższe niż powinno, opona często bardziej się ociera o asfalt, co sprawia, że boczne części szybciej się ścierają. Ciekawostka: jeśli sprawdzisz ciśnienie regularnie, to nie tylko przedłużysz życie opon, ale też poprawisz bezpieczeństwo jazdy – całkiem praktyczna sprawa! Warto pamiętać o zaleceniach producenta i standardach, bo dobra kontrola ciśnienia może naprawdę zmniejszyć ryzyko awarii. Z mojego doświadczenia wynika, że kierowcy często bagatelizują ten temat, a to może się źle skończyć. Więc lepiej dbać o te detale!

Pytanie 40

Co może być przyczyną obniżenia ciśnienia cieczy roboczej podczas pracy opryskiwacza?

A. brak ciśnienia w powietrzu w zbiorniku
B. uszkodzony eżektor
C. zanieczyszczony filtr ssawny
D. niedrożna dysza rozpylająca
Wybór odpowiedzi związanej z brakiem ciśnienia w powietrzniku nie jest zasadny, ponieważ powietrzniki w opryskiwaczach mają na celu jedynie zapewnienie odpowiedniej równowagi ciśnieniowej, a ich brak nie wpływa bezpośrednio na ciśnienie cieczy roboczej. Kolejna opcja - uszkodzony eżektor - może w rzeczywistości przyczyniać się do problemów z ciśnieniem, jednakże, w przeciwieństwie do zanieczyszczonego filtra ssawnego, uszkodzenia eżektora są zazwyczaj bardziej rzadkie i wymagają bardziej skomplikowanej diagnostyki. Ponadto, niedrożna dysza opryskiwacza również nie jest bezpośrednią przyczyną spadku ciśnienia cieczy roboczej, choć może prowadzić do niewłaściwego rozkładu cieczy. Ważnym błędem myślowym jest założenie, że problemy z ciśnieniem można przypisać jedynie tym elementom, podczas gdy filtr ssawny jest kluczowym punktem, który powinien być regularnie kontrolowany. W praktyce, wiele osób zaniedbuje ten aspekt konserwacji, co prowadzi do nieefektywności działania opryskiwacza. Problematyka ta podkreśla znaczenie systematycznego utrzymania sprzętu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i normami jakości, które mówią o konieczności analizy i diagnozowania całego systemu hydraulicznego przed przystąpieniem do pracy.