Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 10:58
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 11:10

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak opiekunka dba o psychiczne bezpieczeństwo dzieci?

A. dzięki podejmowaniu działań profilaktycznych i terapeutycznych
B. poprzez nawiązywanie i umacnianie więzi emocjonalnej
C. poprzez izolację dzieci z chorobami
D. przez analizę otoczenia żłobka
Nawiązanie i utrwalenie więzi emocjonalnej jest kluczowym aspektem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa psychicznego. Silna więź między opiekunem a dzieckiem sprzyja poczuciu stabilizacji emocjonalnej, co wpływa na rozwój dziecka. Dzieci, które czują się emocjonalnie bezpieczne, są bardziej otwarte na naukę i wyrażanie siebie. W praktyce może to oznaczać regularne spędzanie czasu na interakcji z dziećmi, wspólne zabawy, rozmowy oraz aktywne słuchanie ich potrzeb i emocji. Takie podejście jest zgodne z zasadami pedagogiki wczesnoszkolnej i koncepcjami teoretycznymi, takimi jak przywiązanie Bowlby'ego, które podkreśla znaczenie emocjonalnej bliskości dla rozwoju psychicznego dzieci. Przykładem dobrych praktyk może być prowadzenie zajęć, które wzmacniają więzi, takich jak zabawy grupowe, które uczą współpracy i empatii, a także tworzenie warunków, w których dzieci mogą swobodnie dzielić się swoimi uczuciami. W ten sposób opiekunka nie tylko chroni dzieci przed negatywnymi skutkami stresu, ale także wspiera ich rozwój społeczno-emocjonalny.

Pytanie 2

Wysokość 3-letniego chłopca plasuje się na poziomie 25 centyla. Co oznacza ten wynik w odniesieniu do wieku metrykalnego?

A. 25 chłopców jest wyższych, a 75 jest niższych od badanego dziecka
B. 25% chłopców jest wyższych, a 75% jest niższych od badanego dziecka
C. 25 chłopców jest niższych, a 75 jest wyższych od badanego dziecka
D. 25% chłopców jest niższych, a 75% jest wyższych od badanego dziecka
No więc, jeżeli mówimy, że 25% chłopców jest niższych od tego badanego dzieciaka, a 75% jest wyższych, to jest to faktycznie dobra odpowiedź. Centyle to takie narzędzie, które pomaga nam zobaczyć, jak wygląda wzrost dzieci w odniesieniu do norm rozwojowych. Kiedy mówimy o centylu 25., to znaczy, że 25% dzieci w tym samym wieku jest niższych, a 75% wyższych. To jest jakby standard w pediatrii i statystyce medycznej, który daje nam jasny obraz, jak dziecko wypada w porównaniu do innych. Przykładowo, jeśli rodzice martwią się, że ich dziecko jest małe, mogą sprawdzić, jak jego wzrost wygląda w kontekście norm dla chłopaków w jego wieku. Często lekarze korzystają z takich siatek centylowych, żeby zobaczyć, jak dzieci rosną i co ewentualnie trzeba zrobić. Rozumienie centyli jest naprawdę ważne, bo pozwala na monitorowanie zdrowia dzieci i może pomóc, gdy coś jest nie tak z ich rozwojem czy odżywianiem.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Kiedy powinno się zacząć myć zęby u dziecka?

A. Na zakończenie pierwszego roku życia dziecka.
B. Po pojawieniu się pierwszego zęba mlecznego
C. W drugim roku życia dziecka.
D. Po tym, jak wszystkie zęby mleczne się wyrżną.
Odpowiedź wskazująca na rozpoczęcie mycia zębów po wyrżnięciu się pierwszego zęba mlecznego jest zgodna z zaleceniami dentystów i organizacji zdrowotnych. W momencie, gdy pierwszy ząb mleczny pojawia się w jamie ustnej dziecka, narażony jest on na działanie bakterii i resztek pokarmowych, co może prowadzić do próchnicy. Regularne mycie zębów, najlepiej przy użyciu pasty z fluorem, powinno być wprowadzane po pierwszym ząbku, aby zapobiec rozwojowi chorób jamy ustnej. Warto pamiętać, że nauka mycia zębów powinna być również powiązana z zachęcaniem dzieci do dbania o higienę jamy ustnej. Ponadto, ważne jest, aby rodzice kontrolowali tę czynność, aż dziecko będzie w stanie odpowiednio myć zęby samodzielnie, co zazwyczaj ma miejsce w około 6-7 roku życia. Wczesne wprowadzenie nawyków mycia zębów ma kluczowe znaczenie dla zdrowia zębów i przyzębia w późniejszym życiu dziecka.

Pytanie 5

Opiekunka pracująca w żłobku, do którego uczęszcza 25 dzieci, powinna w pierwszej kolejności zgłosić zauważone objawy chorobowe u dziecka

A. opiekunowi dziecka
B. pielęgniarce zatrudnionej w żłobku
C. lekarzowi rodzinnemu dziecka
D. kierownikowi żłobka
Prawidłowa odpowiedź to zgłoszenie objawów chorobowych pielęgniarce zatrudnionej w żłobku. Pielęgniarka pełni kluczową rolę w monitorowaniu stanu zdrowia dzieci oraz w ocenie sytuacji medycznych, co jest szczególnie istotne w środowisku żłobkowym, gdzie z uwagi na bliskość dzieci, łatwo o epidemie. W przypadku stwierdzenia objawów chorobowych, pielęgniarka ma kompetencje do przeprowadzenia wstępnej oceny stanu zdrowia dziecka oraz podejmowania decyzji o dalszym postępowaniu, co może obejmować konsultację z lekarzem lub powiadomienie rodziców. Działania takie są zgodne z wytycznymi i standardami w zakresie opieki nad dziećmi, które zalecają, aby w sytuacjach medycznych w pierwszej kolejności zgłaszać objawy personelowi medycznemu w placówce, co pozwala na szybką i adekwatną reakcję. Przykładowo, jeśli dziecko ma objawy infekcji, pielęgniarka może ocenić jego stan i zdecydować, czy wymaga natychmiastowej interwencji medycznej, czy też można poczekać na przybycie rodziców.

Pytanie 6

Czarodziejski worek jest używany do organizacji aktywności

A. konstrukcyjnej
B. dydaktycznej
C. twórczej
D. ruchowej
Czarodziejski worek jest narzędziem wykorzystywanym w procesach dydaktycznych, szczególnie w kontekście aktywizujących metod nauczania. Umożliwia on nauczycielom oraz wychowawcom wprowadzenie elementów interakcji i zaangażowania uczniów, co sprzyja efektywnemu przyswajaniu wiedzy. Przykładowo, nauczyciel może umieścić w worku różne materiały edukacyjne, takie jak karty z pytaniami, przedmioty związane z omawianym tematem lub zagadki. Podczas lekcji uczniowie losują przedmioty z worka i na ich podstawie angażują się w dyskusję, co sprzyja nie tylko rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, ale również umiejętności współpracy. Dydaktyczne podejście do zabawy z czarodziejskim workiem opiera się na zasady aktywnego uczenia się, które jest promowane w standardach edukacyjnych, takich jak podstawy programowe. Aktywne uczestnictwo w zajęciach zwiększa motywację uczniów oraz ich zdolność do zapamiętywania informacji.

Pytanie 7

Metoda artystyczna używana do produkcji dekoracji plastycznych, opierająca się na tworzeniu ozdób z cienkich pasków papieru zwiniętych w kształt spiralnej sprężyny, to

A. collage
B. quilling
C. frottage
D. origami
Quilling to technika plastyczna, która polega na tworzeniu dekoracji z wąskich pasków papieru, zwijanych w kształt sprężyny spiralnej. Ta forma sztuki rozwija kreatywność oraz umiejętności manualne, umożliwiając tworzenie złożonych i estetycznych wzorów. Quilling może być stosowane w różnych dziedzinach, od tworzenia kartek okolicznościowych po zdobienie ram do zdjęć czy tworzenie biżuterii. Podczas pracy z quillingiem ważne jest użycie odpowiednich narzędzi, takich jak narzędzie do zwijania pasków, które pozwala na precyzyjne formowanie kształtów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie, istotne jest także dobranie papieru o odpowiedniej gramaturze, co wpływa na trwałość i wygląd gotowych dekoracji. Quilling cieszy się dużą popularnością wśród artystów i hobbystów ze względu na swoją wszechstronność oraz możliwość łączenia z innymi technikami, takimi jak scrapbook czy decoupage. Dodatkowo, regularne praktykowanie quillingu może prowadzić do opracowywania własnych stylów i technik, co jest wysoko cenione w branży artystycznej.

Pytanie 8

W zupach jarzynowych dla dzieci poniżej trzeciego roku życia nie powinno się stosować jako składnika tłuszczowego

A. olej rzepakowy bezerukowy
B. masło
C. olej z pestek winogron
D. oliwa z oliwek
Odpowiedzi, które wskazują na bezerukowy olej rzepakowy, oliwę z oliwek lub masło, mogą wydawać się odpowiednie przy pierwszym spojrzeniu, lecz każda z nich ma swoje ograniczenia. Bezerukowy olej rzepakowy, choć niskotłuszczowy i zawierający korzystne kwasy tłuszczowe, może nie być najlepszym wyborem w kontekście diety dzieci, które potrzebują bardziej skoncentrowanych źródeł energii. Oliwa z oliwek, znana z wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, jest uważana za zdrowy tłuszcz, jednak jej intensywny smak może być nieodpowiedni dla małych dzieci, które preferują łagodniejsze smaki. Masło, będące źródłem kwasów tłuszczowych nasyconych i witamin, jest często polecane w diecie dzieci, ale również powinno być stosowane z umiarem, aby uniknąć nadmiernego spożycia tłuszczów nasyconych, co może prowadzić do problemów zdrowotnych w późniejszym wieku. Właściwe podejście do żywienia dzieci do trzeciego roku życia powinno uwzględniać ich szczególne potrzeby rozwojowe, dlatego kluczowe jest stosowanie składników, które są nie tylko odżywcze, ale też odpowiednie do ich układu pokarmowego. Wybór tłuszczów w diecie dzieci powinien być zgodny z aktualnymi wytycznymi żywieniowymi, które kładą nacisk na równowagę i różnorodność w żywieniu.

Pytanie 9

Aby zapobiec anemii u zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w II półroczu życia, konieczne jest wzbogacenie jego jadłospisu

A. o serki, makarony, soki
B. o jogurt, pieczywo, fasolę
C. o kasze, ryby, owoce
D. o jaja, mięso, warzywa
Wzbogacenie diety niemowlęcia o jaja, mięso i warzywa jest kluczowe w zapobieganiu anemii, szczególnie w II półroczu życia, kiedy to zapotrzebowanie na żelazo i inne składniki odżywcze wzrasta. Jaja są źródłem wysokiej jakości białka oraz witamin, takich jak B12, które wspierają rozwój mózgu i układu nerwowego. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Warzywa, takie jak brokuły czy szpinak, dostarczają nie tylko żelazo, ale także witaminę C, która wspomaga jego wchłanianie. Warto pamiętać, że dieta niemowlęcia powinna być zróżnicowana i dostosowana do jego potrzeb, co zgodne jest z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia dzieci. Regularne wprowadzanie nowych pokarmów oraz obserwacja reakcji dziecka na nie, pozwala na tworzenie zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie.

Pytanie 10

Jakiego etapu rozwoju motorycznego dotyczy opisany przypadek?

Charakterystyka sposobu poruszania się niemowlęcia
Niemowlę w III kwartale życia podnosi tułów i przemieszcza się na rękach i kolanach.

A. Pełzania
B. Raczkowania
C. Turlania
D. Chodzenia
Raczkowanie to kluczowy etap w rozwoju motorycznym niemowląt, który zazwyczaj występuje między 8. a 10. miesiącem życia. Opisany sposób poruszania się dziecka, czyli unoszenie tułowia i przemieszczenie w pozycji na dłoniach i kolanach, idealnie pasuje do definicji raczkowania. Na tym etapie dzieci rozwijają siłę mięśni brzucha, ramion i nóg, co sprzyja ich dalszemu rozwojowi motorycznemu. Raczkowanie ma również znaczenie w zakresie koordynacji ruchowej oraz percepcji przestrzennej, ponieważ dziecko staje się bardziej świadome otaczającego go świata. W praktyce, zachęcanie dzieci do raczkowania poprzez umieszczanie zabawek w odległości może motywować je do eksploracji i poprawiać ich zdolności motoryczne. Dobrą praktyką jest również zapewnienie dziecku bezpiecznego miejsca do zabawy, aby mogło swobodnie ćwiczyć swoje umiejętności. Dodatkowo, rozwój umiejętności raczkowania jest często związany z rozwojem poznawczym, gdyż dziecko zaczyna badać i interagować z różnymi przedmiotami, co stymuluje jego zmysły.

Pytanie 11

Która z witamin jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju układu kostnego oraz pełni istotną rolę w metabolizmie wapnia i fosforu?

A. Witamina K
B. Witamina C
C. Witamina A
D. Witamina D
Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju kośćca. Jej główną funkcją jest wspomaganie wchłaniania wapnia w jelitach, co wpływa na mineralizację kości. Niedobór witaminy D może prowadzić do osłabienia kości i chorób takich jak osteoporoza czy krzywica w dzieciństwie. W praktyce, aby zapewnić odpowiedni poziom witaminy D, zaleca się ekspozycję na słońce, ponieważ organizm syntetyzuje tę witaminę pod wpływem promieniowania UVB. Ponadto, witamina D można znaleźć w niektórych produktach spożywczych, takich jak tłuste ryby, żółtka jaj, a także w suplementach diety. W kontekście zdrowia publicznego, wiele krajów zaleca rutynowe badania poziomu witaminy D, szczególnie w populacjach narażonych na jej niedobory, co jest zgodne z wytycznymi organizacji zdrowotnych. Przykładowo, normy dotyczące poziomu witaminy D w surowicy krwi, ustalone przez Instytut Medycyny, wskazują, że wartości powyżej 20 ng/ml są uważane za wystarczające do utrzymania zdrowia kości.

Pytanie 12

Dziecko o masie urodzeniowej 3 200 g, po zakończeniu dwunastego miesiąca życia, według standardów rozwoju fizycznego, powinno mieć wagę około

A. 9 600 g
B. 11 600g
C. 6 400 g
D. 8 400 g
Dziecko z masą urodzeniową 3 200 g, zgodnie z normami rozwoju fizycznego, powinno osiągnąć wagę około 9 600 g po ukończeniu dwunastego miesiąca życia. Wzrost masy ciała w tym okresie jest zgodny z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz lokalnych wytycznych dotyczących rozwoju dzieci. W pierwszym roku życia, dzieci zazwyczaj podwajają swoją masę urodzeniową, co w przypadku dziecka o masie 3 200 g przekłada się na około 6 400 g. Po drugim półroczu wzrost masy ciała jest nieco wolniejszy, a do ukończenia roku życia dziecko powinno osiągnąć około 9 600 g. Dlatego prawidłowa waga w tym wieku to około 75-80% masy ciała dwulatka. Zrozumienie tych norm jest kluczowe dla rodziców i opiekunów, aby mogli monitorować rozwój swoich dzieci i identyfikować ewentualne problemy zdrowotne na wczesnym etapie. Regularne kontrole pediatryczne są ważne, aby ocenić prawidłowy rozwój fizyczny oraz podjąć odpowiednie działania w przypadku nieprawidłowości.

Pytanie 13

W celu oceny kondycji zdrowotnej noworodka po narodzinach wykorzystuje się skalę

A. MMSE
B. Apgar
C. IADL
D. Tinettiego
Skala Apgar jest kluczowym narzędziem oceny stanu zdrowia noworodków bezpośrednio po porodzie. Została opracowana przez dr. Virginię Apgar w 1952 roku i jest stosowana na całym świecie. Ocena odbywa się na podstawie pięciu kryteriów: aktywności (ruchy), puls (częstość akcji serca), reakcja na bodźce (odruchy), wygląd (kolor skóry) oraz oddychanie. Każde z tych kryteriów jest oceniane w skali od 0 do 2, co pozwala uzyskać wynik w przedziale od 0 do 10. W praktyce, wynik 7 i więcej oznacza, że noworodek ma dobre szanse na zdrowy rozwój, natomiast wynik poniżej 7 wskazuje na potrzebę intensywnej obserwacji lub interwencji medycznej. Dzięki temu narzędziu personel medyczny może szybko i skutecznie ocenić stan noworodka oraz podjąć odpowiednie kroki, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w neonatologii.

Pytanie 14

Aby chronić fałdki skórne dziecka przed wpływem wilgoci, opiekunka powinna zastosować

A. oliwę.
B. balsam.
C. zasypkę.
D. maść.
Zasypka jest skutecznym środkiem do zabezpieczania fałdek skóry dziecka przed wilgocią, ponieważ jej głównym zadaniem jest absorpcja nadmiaru wilgoci, co pomaga w zapobieganiu podrażnieniom oraz otarciom. Zasypki tworzą na skórze barierę ochronną, która zmniejsza ryzyko wystąpienia odparzeń, co jest szczególnie ważne w przypadku niemowląt, które mają delikatną skórę. Produkt ten jest zazwyczaj oparty na skrobi, talku lub innych substancjach, które skutecznie wchłaniają nadmiar wilgoci. W praktyce, stosowanie zasypki po kąpieli lub podczas zmiany pieluszki powinno być standardową częścią pielęgnacji, aby utrzymać skórę dziecka w dobrej kondycji. Dodatkowo, warto pamiętać, że zasypki powinny być stosowane na czystą i suchą skórę, aby zapewnić ich skuteczność. W przypadku wystąpienia podrażnień lub zmian skórnych, wskazane jest skonsultowanie się z pediatrą przed dalszym stosowaniem tego typu produktów.

Pytanie 15

Który aspekt psychiki dziecka rozwija się w najwyższym stopniu pod wpływem wrodzonych predyspozycji związanych z cechami układu nerwowego?

A. Zainteresowania
B. Temperament
C. Tożsamość
D. Postawa
Temperament jest jednym z kluczowych elementów psychiki dziecka, który kształtuje się przede wszystkim pod wpływem wrodzonych cech układu nerwowego. Obejmuje on stałe, charakterystyczne dla danego dziecka sposoby reagowania na różne sytuacje oraz interakcje z otoczeniem. Cechy temperamentalne, takie jak poziom aktywności, wytrwałość czy emocjonalność, mają swoje korzenie w biologicznych uwarunkowaniach, co oznacza, że są w dużej mierze odziedziczone. Przykłady zastosowania tej wiedzy znajdują się w praktyce pedagogicznej, gdzie nauczyciele mogą dostosować metody nauczania i wychowania do indywidualnych potrzeb dzieci, uwzględniając ich temperament. Znajomość temperamentu ucznia pozwala na tworzenie efektywnych strategii wsparcia rozwoju emocjonalnego i społecznego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w edukacji oraz psychologii dziecięcej. Zrozumienie roli temperamentu w rozwoju dziecka jest kluczowe do tworzenia przyjaznej i wspierającej atmosfery w procesie nauczania.

Pytanie 16

W jadłospisie malucha w wieku 3 lat z cukrzycą powinno się ograniczyć

A. złożone węglowodany
B. proste węglowodany
C. białko pochodzenia zwierzęcego
D. tłuszcze pochodzenia roślinnego
Węglowodany proste, takie jak cukry jednocukrowe i dwucukrowe, mają zdolność szybkiego wchłaniania do krwiobiegu, co prowadzi do nagłych skoków poziomu glukozy we krwi. U dzieci z cukrzycą, kontrola poziomu glukozy jest kluczowa dla zapobiegania poważnym powikłaniom zdrowotnym. Ograniczenie węglowodanów prostych w diecie dziecka jest więc podstawowym elementem zarządzania cukrzycą. Przykłady węglowodanów prostych obejmują słodycze, napoje gazowane oraz białe pieczywo. Zamiast nich, zaleca się wprowadzenie węglowodanów złożonych, takich jak pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce, które dostarczają energii stopniowo i nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi. Warto również kłaść nacisk na edukację dzieci dotyczącej zdrowego żywienia oraz świadomego wyboru produktów spożywczych, co jest zgodne z zasadami dietetyki klinicznej. Dostosowanie diety do potrzeb zdrowotnych dziecka powinno być realizowane w konsultacji z dietetykiem specjalizującym się w cukrzycy dziecięcej.

Pytanie 17

W jakim miesiącu życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, zdobywa zdolność do samodzielnego siadania z pozycji raczkowania?

A. W 6. miesiącu życia
B. W 12. miesiącu życia
C. W 15. miesiącu życia
D. W 9. miesiącu życia
Siadanie z pozycji raczkowania to super ważny krok w rozwoju dziecka. W dziewiątym miesiącu życia, wiele maluchów zaczyna to robić, bo ich mięśnie core się wzmacniają, co pomaga w stabilizacji. Wtedy dzieci też zaczynają się bawić równowagą, co z kolei ułatwia im siadanie. Na przykład, maluch może przetaczać się na bok, żeby przejść z czworaków do siedzenia - to całkiem naturalna sprawa. Z norm rozwoju wiemy, że umiejętność siadania obserwuje się najczęściej w okolicach dziewiątego miesiąca. Jasne, każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim tempie, ale ogólnie rzecz biorąc, ten czas jest dosyć kluczowy. Dobrze jest wspierać rozwój poprzez zabawę, jak na przykład turlanie piłki, która naprawdę pomaga w nauce siadania.

Pytanie 18

Zamieszczony opis zespołu objawów jest charakterystyczny dla

Ten zespół objawów może pojawić się w ciągu kilku pierwszych miesięcy życia dziecka. Objawia się napadowymi, niemożliwymi do uspokojenia epizodami płaczu lub krzyku z podkurczaniem nóżek i napięciem brzucha. Rozpoczyna się zwykle w godzinach popołudniowych lub wieczornych.

A. ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego.
B. zapalenia żołądka.
C. kolki niemowlęcej.
D. refluksu żołądkowo-przełykowego.
Kolki niemowlęce to zespół objawów, który najczęściej występuje u dzieci w pierwszych miesiącach życia. Charakteryzują się one epizodami intensywnego płaczu, które mogą trwać dłużej niż trzy godziny dziennie, co występuje co najmniej trzy dni w tygodniu przez okres co najmniej trzech tygodni. W przypadku kolki, dziecko często podkurcza nóżki i ma napięty brzuch, co może sugerować dyskomfort. Ważne jest, aby rodzice wiedzieli, że kolka nie jest związana z poważnymi schorzeniami i zazwyczaj ustępuje samoistnie do około czwartego miesiąca życia. W praktyce, zaleca się różne metody łagodzenia objawów, takie jak masaż brzuszka, trzymanie dziecka w pozycji pionowej po karmieniu, czy stosowanie ciepłych okładów. Te interwencje są zgodne z wytycznymi pediatrycznymi oraz strategią zarządzania kolką, co jest kluczowe dla zapewnienia komfortu dziecka oraz spokoju rodziców.

Pytanie 19

W jakich miesiącach życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, potrafi siedzieć bez wsparcia?

A. 6-7
B. 2-3
C. 9-10
D. 4-5
Odpowiedź 9-10 miesięcy jest poprawna, ponieważ to w tym okresie życia dziecko osiąga umiejętność samodzielnego siedzenia bez podparcia. W wieku około 9 miesięcy większość dzieci potrafi już stabilnie utrzymać tę pozycję, co jest kluczowym krokiem w ich rozwoju motorycznym. Umiejętność ta jest wynikiem wzmocnienia mięśni kręgosłupa, brzucha oraz nóg, które są niezbędne do utrzymania równowagi. Warto zauważyć, że umiejętność siedzenia bez wsparcia nie tylko ułatwia dziecku eksplorację otaczającego świata, ale także wpływa na rozwój ich zdolności poznawczych i społecznych. W tym okresie dzieci zaczynają być bardziej aktywne, co przyczynia się do ich rozwoju poprzez zabawę i interakcje z rówieśnikami. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), monitorowanie rozwoju dzieci w tych kluczowych etapach jest istotne, aby zidentyfikować ewentualne opóźnienia i zastosować odpowiednie interwencje. Warto również pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a rodzice powinni obserwować postępy swojego malucha w kontekście jego indywidualnych możliwości.

Pytanie 20

Trzyletnie dziecko zaczęło wypowiadać wulgaryzmy po powrocie z przedszkola. Jak należy postąpić w tej sytuacji?

A. surowo zakazać dziecku stosowania wulgaryzmów
B. nie zwracać uwagi na używane przez dziecko wulgaryzmy
C. wytłumaczyć dziecku, dlaczego nie powinno używać wulgaryzmów
D. w ramach kary zabronić dziecku oglądania bajek
Wytłumaczenie dziecku, dlaczego nie należy używać wulgaryzmów, jest kluczowym elementem wychowania i komunikacji. W tym wieku dzieci zaczynają eksplorować język i często naśladują to, co słyszą w otoczeniu, w tym także wulgaryzmy. Jeśli rodzice lub opiekunowie podejmą próbę wyjaśnienia, dlaczego takie słowa są niewłaściwe, mogą wprowadzić dziecko w temat norm społecznych oraz akceptowalnego zachowania. Przykładowo, można powiedzieć: 'Nie używamy takich słów, ponieważ mogą one zranić innych lub sprawić, że będą się czuli źle.' Tego typu rozmowa pozwala dziecku zrozumieć konsekwencje swoich słów oraz rozwija umiejętności społeczne, które są niezbędne w codziennych interakcjach. Ponadto, takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w wychowaniu dzieci, które podkreślają znaczenie komunikacji oraz empatii. Warto również przypomnieć, że w miarę jak dzieci dorastają, umiejętność rozumienia i wyrażania swoich emocji w sposób akceptowalny społecznie będzie miała kluczowe znaczenie dla ich relacji z innymi ludźmi.

Pytanie 21

Aby zredukować emocje, wzmocnić oraz odbudować nerwowy system trzyletniego malucha, opiekunka powinna w trakcie zajęć użyć muzyki

A. zawierającej dźwięki natury
B. rockowej
C. z dużą ilością słów
D. popowej
Muzyka, która zawiera dźwięki natury, jest naprawdę super, jeśli chodzi o uspokajanie emocji i regenerację nerwów u dzieci. Badania pokazują, że naturalne dźwięki, jak szum rzeki, śpiew ptaków czy szelest liści, świetnie działają relaksująco i mogą pomóc w obniżeniu stresu. Dźwięki te wspierają rozwój emocjonalny i poznawczy, co jest mega ważne dla małych dzieci, bo są one bardzo wrażliwe na to, co się dzieje dookoła. Warto zorganizować zajęcia, na których dzieci będą słuchać muzyki z tymi dźwiękami, bo to tworzy fajną atmosferę do relaksu i skupienia. Dobrym pomysłem jest też łączenie tych dźwięków z innymi terapiami, na przykład zabawami sensorycznymi czy ćwiczeniami oddechowymi. Standardy w edukacji wczesnoszkolnej mówią, że warto wprowadzać elementy natury do codziennych zajęć, więc nauczyciele powinni dobrze dobierać materiały dźwiękowe, aby wspierać zdrowy rozwój dzieci.

Pytanie 22

Głównym białkiem występującym w mleku, które zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, jest

A. kazeina
B. albumina
C. mannoza
D. ergosterol
Kazeina jest głównym białkiem mleka, które stanowi istotny składnik diety wielu ludzi, zwłaszcza w kontekście żywienia dzieci i osób aktywnych fizycznie. Jest to białko pełnowartościowe, co oznacza, że zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, które są niezbędne dla organizmu. Kazeina jest szczególnie cenna w diecie sportowców, ponieważ jej wolne uwalnianie aminokwasów wspiera procesy regeneracyjne mięśni po intensywnym wysiłku. Kazeina jest także stosowana w suplementach diety, a jej właściwości żelujące przyczyniają się do wydłużenia uczucia sytości, co może być korzystne w procesie kontrolowania masy ciała. W przemyśle spożywczym kazeina znajduje zastosowanie w produkcji różnych produktów mlecznych, a jej właściwości funkcjonalne, takie jak emulsja i stabilizacja, są wykorzystywane w przemyśle przetwórczym. Zgodnie z normami żywieniowymi, wprowadzenie kazeiny do diety może przyczynić się do zaspokojenia zapotrzebowania na białko, co jest istotne w kontekście zdrowego odżywiania.

Pytanie 23

Pierwszym krokiem w procesie przyzwyczajania małego dziecka do żłobka jest zaakceptowanie

A. zwyczajów panujących w żłobku
B. trybu życia w placówce
C. jednego kolegi z grupy
D. obcej dorosłej osoby
Pierwszym etapem adaptacji małego dziecka do żłobka jest przyzwyczajenie się do obcej osoby dorosłej, która będzie opiekunem w nowym środowisku. Dzieci, szczególnie te w wieku przedszkolnym, często są przyzwyczajone do bliskości z rodzicami i dziadkami, dlatego kontakt z nową, nieznaną osobą może być trudnym doświadczeniem. Kluczowym aspektem jest budowanie zaufania między dzieckiem a opiekunem. Przykładem skutecznej praktyki jest wprowadzenie tzw. 'wzmożonego kontaktu', gdzie opiekun stopniowo zyskuje zaufanie dziecka poprzez wspólne zabawy, rozmowy i działania. Standardy jakości w opiece nad dziećmi, takie jak wytyczne WHO i standardy lokalnych instytucji edukacyjnych, wskazują na znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka oraz na konieczność tworzenia bezpiecznej i przyjaznej atmosfery. Dobre praktyki obejmują także regularne spotkania z rodzicami, aby omówić postępy i potrzeby dziecka, co wspiera proces adaptacji i buduje pewność siebie zarówno u dziecka, jak i jego opiekunów.

Pytanie 24

Często pierwszym sygnałem infekcji organizmu bywa wysypka plamisto-grudkowa, która najpierw występuje za uszami, później na twarzy, a następnie rozprzestrzenia się na tułów i kończyny. Zmniejsza się ona w ciągu 3-5 dni. U dzieci ta wysypka nie wywołuje świądu. W przypadku tej choroby można odczuć powiększenie węzłów chłonnych.

Podany opis zespołu objawów jest typowy dla przebiegu

A. różyczki
B. łuszczycy
C. trądziku różowatego
D. łupieżu różowego
Opis objawów wskazuje na różyczkę, znaną również jako rubella, która charakteryzuje się specyficzną plamisto-grudkową wysypką. Wysypka ta pojawia się najpierw za uszami, a następnie na twarzy oraz ciele, co jest typowym przebiegiem tej choroby. Czas trwania wysypki, która z reguły zanika w ciągu 3-5 dni, jest także charakterystyczny dla różyczki. U dzieci wysypka nie wywołuje świądu, co różni ją od innych chorób skórnych. Powiększenie węzłów chłonnych jest kolejnym istotnym objawem, co może sugerować, że organizm stara się zwalczyć zakażenie wirusowe. Różyczka jest chorobą wirusową, która może prowadzić do poważnych powikłań, zwłaszcza w czasie ciąży, dlatego profilaktyka i szczepienia są kluczowe. Znajomość objawów oraz ich interpretacja pozwalają na szybszą diagnostykę oraz skuteczniejsze leczenie, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz innych instytucji zdrowotnych.

Pytanie 25

Zastosowanie miękkiej szczoteczki do zębów lub gazika nawiniętego na palec powinno mieć miejsce, gdy u dziecka wyrośnie pierwszy

A. dolny siekacz
B. dolny kieł
C. górny trzonowiec
D. górny kieł
Wybór odpowiedzi związany z górnym kiełem, dolnym kiełem czy górnym trzonowcem nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest moment wypuszczania zębów. Mycie zębów powinno zaczynać się w chwili pojawienia się pierwszych zębów mlecznych, którymi są dolne siekacze, a nie później. Górny kieł, dolny kieł oraz górny trzonowiec pojawiają się w późniejszych etapach rozwoju uzębienia, co sprawia, że mycie zębów w tym kontekście nie jest odpowiednie. Dolne siekacze, jako pierwsze zęby, powinny być czyszczone w celu zapobiegania próchnicy, co jest szczególnie ważne, ponieważ zęby te pełnią kluczową rolę w rozwoju mowy oraz w procesie jedzenia. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do zaniedbań w higienie jamy ustnej, co z kolei niesie ze sobą ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych w przyszłości. Ponadto, opóźnienie w wprowadzeniu odpowiednich praktyk higienicznych może prowadzić do rozwoju nieprawidłowych nawyków, które będą trudne do skorygowania w późniejszym czasie. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku dobrze zrozumieć, kiedy i jak dbać o zęby dziecka, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów w dziedzinie stomatologii dziecięcej.

Pytanie 26

Głużenie to wydawanie przez dziecko

A. powtarzających się samogłoskowych dźwięków.
B. gardłowych tonów przypominających k, g, h.
C. głosów nosowych przypominających n, m.
D. powtarzających się sylab.
Głużenie to zjawisko, które polega na wymawianiu przez dziecko gardłowych dźwięków, takich jak k, g, h. Te dźwięki są typowe dla wczesnego etapu rozwoju mowy i stanowią ważny element w procesie nauki języka. W etapie glosowania, który występuje u niemowląt w wieku od 4 do 6 miesięcy, dzieci zaczynają eksperymentować z dźwiękami, co jest kluczowe dla późniejszego rozwoju mowy. Warto zauważyć, że gardłowe dźwięki są fundamentalne w nauce artykulacji i fonologii. W praktyce, rodzice mogą zachęcać dzieci do naśladowania tych dźwięków, co wspiera ich rozwój mowy. Zgodnie z teorią rozwoju językowego, im więcej dzieci słyszą różnorodnych dźwięków, tym lepiej rozwija się ich umiejętność komunikacji. Dlatego ważne jest, aby stymulować środowisko dźwiękowe, w którym dzieci mogą swobodnie wyrażać siebie i rozwijać swoje umiejętności językowe.

Pytanie 27

Opiekunka w żłobku zauważyła, że u dziecka występują liczne siniaki oraz rany w różnym stadium gojenia, a także lęk przed ojcem. Jak powinna postąpić, mając podejrzenia o przemoc w rodzinie?

A. Poinformować dyrektora placówki o swoich obawach
B. Pouczyć rodziców o ich zachowaniu wobec dziecka
C. Natychmiast skontaktować się z policją
D. Zapytać dziecko, czy jest maltretowane
Prawidłowa odpowiedź polega na poinformowaniu dyrektora placówki o swoich podejrzeniach dotyczących przemocy w rodzinie. W sytuacjach, gdy opiekunowie dostrzegają symptomy mogące sugerować przemoc, priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa dziecka oraz działanie zgodnie z procedurami obowiązującymi w danej instytucji. Dyrektor, jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie placówką, ma obowiązek podjąć odpowiednie kroki w celu ochrony dziecka, co może obejmować kontakt z odpowiednimi służbami wsparcia, takimi jak policja lub opieka społeczna. Ważne jest, aby opiekunowie działali zgodnie z procedurami interwencji, które są określone w regulaminach instytucji oraz w wytycznych dotyczących ochrony dzieci. Współpraca z profesjonalistami w tej dziedzinie jest kluczowa, ponieważ mogą oni przeprowadzić dalsze kroki, takie jak ocena sytuacji i udzielenie wsparcia rodzinie. Zgłaszanie podejrzeń nie wymaga udowodnienia przemocy, a jedynie zaobserwowania niepokojących sygnałów, co należy do obowiązków każdego pracownika placówki edukacyjnej.

Pytanie 28

Dla dziecka z celiakią konieczne jest wprowadzenie diety

A. ubogotłuszczowej.
B. bezlaktozowej
C. bogatobiałkowej.
D. bezglutenowej.
Dieta bezglutenowa jest kluczowym elementem leczenia celiakii, która jest autoimmunologiczną chorobą jelita cienkiego wywołaną nietolerancją glutenu – białka występującego w pszenicy, jęczmieniu i życie. Przyjmowanie glutenu prowadzi do uszkodzenia błony śluzowej jelita, co skutkuje rozwojem objawów takich jak biegunka, bóle brzucha oraz problemy z wchłanianiem składników odżywczych. Wprowadzenie diety bezglutenowej to jedyny skuteczny sposób na kontrolowanie objawów i zapobieganie powikłaniom zdrowotnym. Przykłady produktów dozwolonych w diecie bezglutenowej to ryż, kukurydza, ziemniaki oraz większość owoców i warzyw. Wyjątkowo ważne jest, aby osoby z celiakią były świadome ukrytych źródeł glutenu, które mogą występować w przetworzonych produktach spożywczych. Stosowanie diety bezglutenowej nie tylko łagodzi objawy, ale również wspiera regenerację jelit oraz poprawia ogólny stan zdrowia pacjenta. Warto korzystać z materiałów edukacyjnych i konsultacji z dietetykiem, aby zapewnić sobie zbilansowaną dietę, unikając jednocześnie produktów szkodliwych w kontekście celiakii.

Pytanie 29

Waga niemowlęcia, które prawidłowo się rozwija, w dwunastym miesiącu życia w porównaniu do wagi przy urodzeniu wzrasta średnio

A. pięciokrotnie
B. czterokrotnie
C. trzykrotnie
D. dwukrotnie
Odpowiedź 'trzykrotnie' jest poprawna, ponieważ według norm wzrostu i rozwoju niemowląt opracowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), waga niemowlęcia w wieku 12 miesięcy powinna być średnio trzykrotnością jego wagi urodzeniowej. To oznacza, że jeśli niemowlę urodziło się z wagą 3 kg, to w wieku 12 miesięcy powinno ważyć około 9 kg. To zjawisko jest wynikiem intensywnego wzrostu i rozwoju, które mają miejsce w pierwszym roku życia dziecka. W tym okresie zachodzą liczne zmiany w organizmie, w tym rozwój mięśni, tkanki tłuszczowej oraz narządów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma ogromne znaczenie dla rodziców oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem dzieci, ponieważ pozwala na monitorowanie wzrostu i rozwoju niemowlęcia oraz identyfikację ewentualnych problemów zdrowotnych. Regularne ważenie i kontrolowanie wzrostu dziecka zgodnie z wykresami wzrostu WHO jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego rozwoju i dostosowania diety, co wpływa na ogólny stan zdrowia dziecka.

Pytanie 30

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, celem w żywieniu niemowląt jest wyłączne karmienie dziecka piersią przez

A. pierwsze sześć miesięcy życia dziecka
B. pierwsze pięć miesięcy życia dziecka
C. pierwsze trzy miesiące życia dziecka
D. pierwsze cztery miesiące życia dziecka
Odpowiedź wskazująca na karmienie wyłącznie piersią przez pierwszych sześć miesięcy życia dziecka jest zgodna z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci oraz organizacji takich jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Karmienie wyłącznie piersią w tym okresie ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka, zapewniając mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze, immunoglobuliny oraz enzymy wspierające układ pokarmowy. W praktyce oznacza to, że niemowlę nie powinno otrzymywać innych pokarmów stałych ani płynów, co sprzyja utrzymaniu odpowiedniej masy ciała, ogranicza ryzyko wystąpienia alergii pokarmowych oraz infekcji. To podejście wspiera również więź matki z dzieckiem oraz ułatwia proces karmienia. Warto zwrócić uwagę, że po ukończeniu sześciu miesięcy życia, zaczyna się wprowadzać pokarmy uzupełniające, a karmienie piersią powinno być kontynuowane w miarę możliwości, aż do ukończenia drugiego roku życia dziecka lub dłużej, jeśli matka i dziecko sobie tego życzą.

Pytanie 31

Jakie symptomy mogą wskazywać na odwodnienie u niemowlęcia?

A. Sucha skóra, większy apetyt, błyszczące oczy
B. Czerwona skóra, zapadnięte ciemiączko, nadmierne pobudzenie psychoruchowe
C. Sucha skóra, zwiększona objętość oddawanego moczu, intensywne pragnienie
D. Zapadnięte ciemiączko, spierzchnięte usta, niewielka ilość oddawanego moczu
Wskazałeś na zapadnięte ciemiączko, spierzchnięte usta i małą ilość moczu, co jest całkiem trafne. Te objawy są typowe dla odwodnienia u maluszków. Gdy ciemiączko się zapada, to znak, że organizm traci wodę, a ciśnienie w czaszce spada, co może być groźne. Spierzchnięte usta to kolejny sygnał, bo to oznacza, że błony śluzowe nie mają wystarczająco płynów. Mała ilość moczu mówi nam, jak działa organizm i co z nawodnieniem. Jak maluch jest odwodniony, to może być mniej aktywny, a jego dieta powinna być tak skomponowana, żeby uzupełnić płyny. Według Światowej Organizacji Zdrowia ważne jest, by monitorować te objawy, bo inaczej mogą się pojawić poważne problemy zdrowotne, więc rodzice powinni być czujni, szczególnie w upalne dni czy w trakcie chorób.

Pytanie 32

Która z poniższych technik jest stosowana do tłumienia niewłaściwych reakcji oraz inicjowania ruchów jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych wzorców ruchowych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym?

A. T. Karskiego
B. Mc Kenziego
C. J. Pilatesa
D. NDT Bobath
NDT Bobath to naprawdę ciekawe podejście, które pomaga dzieciakom z mózgowym porażeniem dziecięcym w nauce prawidłowych wzorców ruchowych. Chodzi głównie o to, żeby hamować te nieprawidłowe odruchy i stymulować naturalne ruchy, co jest mega ważne dla rozwoju tych dzieci. Terapeuci używają różnych technik, takich jak mobilizacja stawów czy wspieranie prawidłowej postawy, a także stymulacja sensoryczna. Dzięki temu dzieciaki mogą lepiej uczyć się nowych umiejętności ruchowych. Całe to podejście opiera się na neuroplastyczności, co oznacza, że mózg dzieci ma szansę na tworzenie nowych połączeń i przystosowywanie się do wzorców ruchowych. Kluczowe jest też to, że każdy pacjent jest traktowany indywidualnie, co pozwala na dostosowanie terapii do jego potrzeb. No i warto dodać, że NDT Bobath jest zgodne z aktualnymi standardami w terapii dziecięcej, więc jest uznawane za skuteczne w rehabilitacji maluchów z MPD.

Pytanie 33

Wprowadzanie innych niż mleko modyfikowane składników do diety niemowlęcia karmionego sztucznie powinno rozpocząć się po tym, jak maluch ukończy

A. szósty miesiąc życia
B. pierwszy miesiąc życia
C. drugi miesiąc życia
D. czwarty miesiąc życia
Podejście do rozszerzania diety niemowlęcia karmionego sztucznie w przypadku wyboru wcześniejszych terminów, takich jak pierwszy czy drugi miesiąc życia, jest niezgodne z aktualną wiedzą na temat rozwoju dziecka oraz jego potrzeb żywieniowych. Wprowadzenie pokarmów stałych zbyt wcześnie może prowadzić do wielu komplikacji zdrowotnych. Przede wszystkim, do ukończenia czwartego miesiąca życia, układ pokarmowy niemowlęcia nie jest w pełni rozwinięty, co może skutkować problemami z trawieniem i przyswajaniem pokarmów stałych. Dzieci w tym wieku powinny być karmione wyłącznie mlekiem modyfikowanym lub mlekiem matki, które dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Wybór niewłaściwych terminów na rozszerzenie diety, jak w przypadku wskazania drugiego miesiąca, może także prowadzić do alergii pokarmowych, ponieważ wczesne wprowadzenie nowych pokarmów do diety dziecka zwiększa ryzyko reakcji alergicznych. Przede wszystkim, rodzice powinni być świadomi, że wcześniejsze podawanie pokarmów stałych może zaburzać naturalną i niezbędną dla rozwoju niemowlęcia fazę karmienia wyłącznie mlekiem. Odpowiednia edukacja na temat czasu wprowadzenia pokarmów stałych jest kluczowa, aby zapewnić zdrowy rozwój dziecka, co popierają liczne badania i zalecenia instytucji zdrowotnych na całym świecie.

Pytanie 34

Jak powinni postępować opiekunowie 3-letniego dziecka, które odczuwa lęk przed zasypianiem w ciemności?

A. Trzymać dziecko za rękę aż do momentu zaśnięcia
B. Zostawić w pokoju dziecka lampkę, która nie rzuca cienia
C. Zostawić w pokoju dziecka zapalone główne światło
D. Pozostać w zasięgu wzroku dziecka do chwili zaśnięcia
Zostawienie w pokoju dziecka lampki, która świeci, ale nie rzuca cienia, to naprawdę świetny sposób na walkę z lękiem przed ciemnością. Takie delikatne światło, które nie jest zbyt intensywne, pomaga dzieciom poczuć się bezpieczniej i jednocześnie nie przeszkadza im w zasypianiu. Ciepła barwa światła działa uspokajająco. Wspomnę, że w przedszkolach często używają lampek, które można przyciemnić, co jest super, bo można dostosować jasność do tego, co dziecko akurat potrzebuje. Dobrze jest stosować lampy LED, są oszczędne i nie grzeją się za mocno. Dzięki takim lampkom można stworzyć fajne i komfortowe miejsce do spania, co wspiera rozwój dzieci.

Pytanie 35

Opiekując się dzieckiem z niealergicznym nieżytem nosa, które nie ma innych objawów infekcji, powinno się zadbać o to, aby

A. jak najczęściej stosować krople do nosa dla dziecka
B. powietrze w pomieszczeniu, w którym przebywa dziecko, było bardzo ciepłe
C. regularnie wietrzyć pokój, w którym przebywa dziecko
D. w tym czasie dziecko nie wychodziło na spacery
Wietrzenie pokoju, gdzie przebywa dziecko, to super ważna sprawa, gdy mówimy o objawach niealergicznego nieżytu nosa. Dzięki temu powietrze krąży i pomagamy w usuwaniu alergenów oraz różnych zanieczyszczeń, które mogą nasilać objawy. Na przykład, świeże powietrze może złagodzić suchość błon śluzowych, a to istotne, bo suche powietrze zwykle pogarsza sytuację. Z doświadczenia wiem, że warto trzymać temperaturę w pomieszczeniu w okolicach 20-22°C, a wilgotność powinna być w granicach 40-60%. Można to osiągnąć przez wietrzenie i w razie potrzeby, używanie nawilżaczy. Poza tym, regularne wietrzenie pomaga też w pozbywaniu się różnych drobnoustrojów, co jest szczególnie ważne dla dzieci, które są bardziej podatne na infekcje. Te zalecenia są też zgodne z tym, co mówi Światowa Organizacja Zdrowia – poprawa jakości powietrza w pomieszczeniach to jeden ze sposobów na dbanie o zdrowie układu oddechowego.

Pytanie 36

Zgodnie z hierarchią potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba związana z bezpieczeństwem

A. jest zaliczana do potrzeb wyższego rzędu.
B. tworzy podstawę hierarchii.
C. stanowi wierzchołek hierarchii.
D. należy do potrzeb niższego rzędu.
Odpowiedź 'należy do potrzeb niższego rzędu' jest poprawna, ponieważ w modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa potrzeby bezpieczeństwa są klasyfikowane jako podstawowe. Model ten podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów, w których potrzeby niższego rzędu, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, są zlokalizowane na drugim poziomie, tuż nad potrzebami fizjologicznymi. Potrzeby bezpieczeństwa obejmują pragnienie stabilności, ochrony przed niebezpieczeństwami oraz zapewnienia zdrowia. Przykładowo, w kontekście miejsca pracy pracownicy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale także zabezpieczeń socjalnych oraz warunków pracy, które minimalizują ryzyko urazów. W praktyce, organizacje powinny dążyć do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, co przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność. Dlatego odpowiednie praktyki zarządzania, takie jak ocena ryzyka i wdrażanie procedur bezpieczeństwa, są kluczowe w utrzymywaniu potrzeby bezpieczeństwa na właściwym poziomie, co jest zgodne z najlepszymi standardami w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 37

W którym etapie rozwoju myślenia dziecka zaczyna się kształtować pojęcie stałości przedmiotu, czyli zdolność do dostrzegania, że obiekty znikające z pola widzenia nadal istnieją?

A. W czwartym kwartale pierwszego roku życia
B. W czwartym kwartale drugiego roku życia
C. W drugim kwartale drugiego roku życia
D. W drugim kwartale pierwszego roku życia
Stałość przedmiotu, czyli świadomość, że obiekty istnieją nawet wtedy, gdy nie są widoczne, kształtuje się w czwartym kwartale pierwszego roku życia. Jest to kluczowy etap w rozwoju poznawczym dziecka, który potwierdza jego zdolność do myślenia i rozumienia świata w sposób bardziej złożony. W tym okresie dziecko zaczyna eksplorować otoczenie i rozumie, że przedmioty, które znikają z pola widzenia, wciąż istnieją. Przykładem tego może być gra w chowanego, w której dziecko zaczyna rozumieć, że rodzic, który schował się za zasłoną, nadal jest obecny. Badania psychologiczne, takie jak te prowadzone przez Jeana Piageta, wskazują, że rozwój stałości przedmiotu jest istotnym krokiem w procesie poznawczym, który prowadzi do dalszych umiejętności, takich jak planowanie i myślenie abstrakcyjne. W praktyce, umiejętność ta jest fundamentalna dla rozwoju umiejętności społecznych oraz interakcji z otoczeniem. Rozumienie stałości przedmiotu wpływa na to, jak dziecko postrzega relacje między przedmiotami, co ma ogromne znaczenie w późniejszym rozwoju poznawczym i emocjonalnym.

Pytanie 38

Podczas wykonywania masażu serca u ośmiomiesięcznego dziecka, opiekunka powinna zastosować

A. złożone dłonie
B. nasadę dłoni
C. jeden palec
D. dwa palce
Wykonując masaż serca u ośmiomiesięcznego niemowlęcia, użycie dwóch palców jest odpowiednią techniką, ponieważ pozwala na precyzyjne i kontrolowane wywieranie nacisku na klatkę piersiową w sposób, który jest bezpieczny i skuteczny. Ta metoda jest zgodna z wytycznymi amerykańskiego towarzystwa kardiologicznego (AHA) oraz innymi standardami dotyczącymi resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dzieci. W przypadku niemowląt, klatka piersiowa jest stosunkowo mała i delikatna, dlatego ważne jest, aby stosować minimalną siłę, aby nie uszkodzić narządów wewnętrznych. Użycie dwóch palców, umieszczonych w dolnej części mostka, umożliwia właściwe prowadzenie masażu serca, co ma kluczowe znaczenie w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia. Przykładem zastosowania tej techniki jest sytuacja, w której niemowlę nie reaguje i nie oddycha, a szybkie rozpoczęcie masażu serca znacznie zwiększa szanse na przeżycie i powrót do normalnego funkcjonowania. Dodatkowo, w przypadku braku pierwszej pomocy, obok masażu serca, należy również wezwać pomoc medyczną, co jest zgodne z zasadą „wezwij pomoc, zanim zaczniesz działać”.

Pytanie 39

Częstotliwość tętna wynosząca 110^130 uderzeń na minutę jest uważana za właściwą u dziecka w przedziale wiekowym od

A. piątego do szóstego roku życia
B. trzeciego do czwartego roku życia
C. siódmego do ósmego roku życia
D. pierwszego do drugiego roku życia
Szybkość tętna w przedziale 110-130 uderzeń na minutę jest uznawana za prawidłową dla dzieci w wieku między pierwszym a drugim rokiem życia z uwagi na ich wysoki poziom metabolizmu oraz rozwijające się układy sercowo-naczyniowe. Właściwe tętno u tej grupy wiekowej jest kluczowe dla oceny stanu zdrowia, zwłaszcza w kontekście prawidłowego rozwoju fizycznego i emocjonalnego. W praktyce, podczas rutynowych badań pediatrycznych, lekarze monitorują tętno dzieci, aby upewnić się, że ich układ krążenia funkcjonuje prawidłowo. Warto zauważyć, że wartości te mogą się różnić w zależności od poziomu aktywności dziecka, jego stanu emocjonalnego oraz warunków otoczenia. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się, aby rodzice byli świadomi normalnych zakresów tętna dla różnych grup wiekowych, co pozwala na szybsze reagowanie w przypadku nieprawidłowości. Ponadto, znajomość tych wartości jest istotna w przypadku monitorowania dzieci z chorobami serca lub innymi schorzeniami, które mogą wpływać na tętno.

Pytanie 40

W co powinno być ubrane 6-miesięczne dziecko, które spędzi czas na werandzie w słoneczny dzień, gdy temperatura powietrza wynosi około 5°C?

A. W koszulkę i body
B. W kombinezon, czapkę i rękawiczki
C. W sweterek i czapeczkę
D. W kaftanik i śpioszki
Wybór ubrania dla 6-miesięcznego dziecka na werandowanie w niskiej temperaturze, takiej jak 5°C, powinien być starannie przemyślany, aby zapewnić odpowiednią ochronę przed zimnem i warunkami atmosferycznymi. Kombinezon, czapka i rękawiczki to optymalna kombinacja, ponieważ kombinezon jest odpowiednio ocieplony i zakrywa dużą część ciała, co minimalizuje ryzyko wychłodzenia, zwłaszcza w strefach, gdzie ciepło z ciała mogłoby być szybko tracone. Czapka chroni głowę, która jest jedną z części ciała, przez które tracimy najwięcej ciepła, a rękawiczki zabezpieczają dłonie, które są szczególnie wrażliwe na chłód. Ważne jest, aby nie zapominać o warstwie odzieży, która odprowadza wilgoć, co jest istotne, aby dziecko czuło się komfortowo. Dobrą praktyką jest także monitorowanie temperatury ciała dziecka, aby upewnić się, że nie jest ani przegrzane, ani zmarznięte, co można osiągnąć poprzez odpowiednie dostosowanie warstw odzieży.