Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechatronik
  • Kwalifikacja: ELM.03 - Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 00:18
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 00:54

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podaj kolejność działań prowadzących do demontażu siłownika dwustronnego działania z układu pneumatycznego, który jest sterowany elektrozaworem 5/2 oraz posiada dwa czujniki kontaktronowe zamontowane na cylindrze.

A. Wyłączenie zasilania, odkręcenie siłownika od podstawy, odłączenie zasilania sprężonym powietrzem, odłączenie przewodów pneumatycznych od siłownika
B. Wyłączenie zasilania oraz odłączenie sprężonego powietrza, odłączenie przewodów pneumatycznych od siłownika, odłączenie przewodów czujników od układu sterującego, odkręcenie siłownika od podstawy
C. Wyłączenie zasilania, zdjęcie czujników z cylindra, odkręcenie siłownika od podstawy, odłączenie przewodów pneumatycznych, wyłączenie zasilania sprężonym powietrzem
D. Wyłączenie zasilania sprężonym powietrzem, zdjęcie czujników, odłączenie przewodów pneumatycznych od siłownika, wyłączenie zasilania
Poprawna odpowiedź zakłada, że przed przystąpieniem do demontażu jakiegokolwiek elementu układu pneumatycznego należy przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo operacji. Wyłączenie napięcia oraz zasilania sprężonym powietrzem jest niezbędnym krokiem, który zapobiega przypadkowemu uruchomieniu systemu w trakcie pracy. Następnie, odłączenie przewodów pneumatycznych od siłownika pozwala na bezpieczne zdemontowanie elementu, eliminując ryzyko wycieków powietrza, które mogłyby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Odłączenie przewodów czujników od układu sterowania jest również kluczowe, gdyż pozwala na uniknięcie uszkodzenia czujników oraz zapewnia, że nie będą one przeszkadzały w procesie demontażu. Na końcu, odkręcenie siłownika od podstawy może być przeprowadzone bez obaw o bezpieczeństwo, ponieważ wszystkie niebezpieczne źródła energii zostały wcześniej wyeliminowane. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa pracy z systemami pneumatycznymi i elektrycznymi, co jest kluczowe w utrzymaniu dobrych praktyk branżowych.

Pytanie 2

W systemie mechatronicznym znajduje się 18 czujników cyfrowych, 4 przetworniki analogowe oraz 11 elementów wykonawczych działających w trybie dwustanowym. Jaką konfigurację modułowego sterownika PLC należy zastosować do zarządzania tym układem?

A. DI16/DO8 oraz AI4
B. DI16/DO16 oraz AI2
C. DI32/DO8 oraz AI2
D. DI32/DO16 oraz AI4
Wybór złej konfiguracji w systemie PLC może naprawdę narobić kłopotów. Na przykład, DI16/DO16 oraz AI2 to kiepski pomysł, bo mają za mało wejść. W twoim układzie potrzeba przynajmniej 18 wejść, więc DI16 będzie niewystarczające. A te 2 analogowe na AI2? No, raczej nie podepniesz wszystkich 4 przetworników, co może spowodować, że nie będziesz mógł monitorować ważnych parametrów. Możesz pomyśleć, że DI32/DO8 oraz AI2 to dobry plan, bo DI32 ma odpowiednią liczbę wejść, ale 8 wyjść cyfrowych to za mało, żeby obskoczyć 11 elementów wykonawczych. To może być frustrujące, bo układ może nie działać jak należy. Podobna sytuacja jest z DI16/DO8 oraz AI4 – znowu te 16 wejść to za mało na wszystkie czujniki. Generalnie, dobierając konfigurację sterowników PLC, dobrze jest mieć na uwadze nadmiarowość i elastyczność, bo wtedy system łatwiej dostosować do przyszłych potrzeb.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jaki czujnik powinno się wykorzystać do pomiaru wartości natężenia pola magnetycznego?

A. Ultradźwiękowy
B. Pojemnościowy
C. Tensometryczny
D. Hallotronowy
Wybór nieodpowiednich czujników do pomiaru pola magnetycznego może prowadzić do poważnych pomyłek w analizie i diagnostyce. Czujniki tensometryczne, na przykład, są przeznaczone do mierzenia sił i odkształceń, a więc nie mają zastosowania w detekcji pól magnetycznych. Działają na zasadzie zmian oporu elektrycznego w odpowiedzi na deformację mechaniczną, co czyni je skutecznymi w zastosowaniach takich jak pomiar siły wywieranej na strukturę, ale nie w pomiarze pól magnetycznych. Z kolei czujniki pojemnościowe mierzą zmiany pojemności elektrycznej wynikające z obecności obiektów w ich polu działania. Używane są często w czujnikach dotykowych i systemach wykrywania obecności, ale nie nadają się do pomiaru natężenia pola magnetycznego. Czujniki ultradźwiękowe opierają się na zasadzie odbicia fal dźwiękowych i są stosowane w detekcji odległości oraz w systemach automatyzacji, ale także nie mają zastosowania w detekcji pól magnetycznych. Dlatego ważne jest zrozumienie, który czujnik najlepiej odpowiada wymaganiom danej aplikacji, aby zapewnić dokładność i niezawodność pomiarów. Wybór odpowiedniego czujnika powinien opierać się na specyfikacji technicznej oraz wymaganiach konkretnego zastosowania w branży.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jaką kolejność powinny mieć poszczególne elementy zespołu przygotowania powietrza w instalacji pneumatycznej, zasilającej silnik pneumatyczny, patrząc od strony sprężarki?

A. Zawór sterujący, reduktor ciśnienia, układ smarowania, filtr powietrza
B. Reduktor ciśnienia, filtr powietrza, układ smarowania, zawór sterujący
C. Filtr powietrza, reduktor ciśnienia, układ smarowania, zawór sterujący
D. Układ smarowania, filtr powietrza, zawór sterujący, reduktor ciśnienia
Wszystkie podane odpowiedzi, które nie wskazują na właściwą kolejność elementów, wynikają z nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych składowych oraz ich wpływu na ogólne działanie układu pneumatycznego. W przypadku układu, w którym najpierw znajduje się zawór sterujący, reduktor ciśnienia lub układ smarowania, może to prowadzić do nieodpowiedniego ciśnienia lub zanieczyszczenia powietrza, co z kolei negatywnie wpływa na wydajność i trwałość silnika pneumatycznego. Przykładowo, zainstalowanie reduktora ciśnienia przed filtrem może skutkować zanieczyszczeniem mechanizmu redukcyjnego, co doprowadzi do jego uszkodzenia. Dodatkowo, umiejscowienie układu smarowania na początku, bez uprzedniego oczyszczenia powietrza, prowadzi do wprowadzenia do układu zanieczyszczeń, które mogą zatykać smarownice, a tym samym obniżać efektywność smarowania. Właściwa kolejność montażu nie tylko zwiększa bezpieczeństwo operacyjne, ale również jest zgodna z normami branżowymi, które podkreślają znaczenie odpowiedniego przygotowania mediów roboczych w systemach pneumatycznych. Typowym błędem myślowym jest założenie, że elementy te mogą być montowane w dowolnej kolejności, co jest sprzeczne z zasadami inżynierii pneumatycznej.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli, określ klasę jakości oleju, który można zastosować do urządzeń pracujących przy wysokim ciśnieniu i w stałej temperaturze otoczenia?

Klasa jakości
ISO 6743/4
Charakterystyka olejuZastosowanie olejuZawartość dodatków
%
HHoleje bez dodatków uszlachetniającychdo słabo obciążonych systemów0
HLoleje z inhibitorami utlenienia i korozjido umiarkowanie obciążonych systemówOk. 0,6
HRoleje z inhibitorami utlenienia i korozji oraz modyfikatorami lepkoścido umiarkowanie obciążonych systemów pracujących w zmiennych temperaturach otoczeniaOk. 8,0
HMoleje z inhibitorami utlenienia dodatkami przeciwzużyciowymido systemów pracujących przy wysokim ciśnieniuOk. 1,2
HVoleje z inhibitorami utlenienia i korozji, dodatkami przeciwzużyciowymi oraz modyfikatorami lepkoścido systemów pracujących przy wysokim ciśnieniu w zmiennych temperaturach otoczeniaOk. 8,0

A. HR
B. HM
C. HL
D. HH
Odpowiedź HM jest poprawna, ponieważ oleje klasy HM są specjalnie zaprojektowane do pracy w systemach hydraulicznych, które operują pod wysokim ciśnieniem. Oleje te zawierają inhibitory utleniania, co zwiększa ich trwałość i stabilność w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dodatki przeciwzużyciowe pomagają redukować zużycie komponentów, co jest istotne w aplikacjach, gdzie wymagana jest niezawodność i długoterminowa efektywność. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 6743-4, oleje hydrauliczne HM są uznawane za standard w wielu zastosowaniach przemysłowych, w tym w systemach hydraulicznych w maszynach budowlanych i produkcyjnych, gdzie występują wysokie obciążenia oraz stałe warunki pracy. Użycie oleju klasy HM w takich systemach pozwala na optymalizację wydajności, zmniejszenie ryzyka awarii oraz prolongowanie żywotności urządzeń, co jest kluczowe dla efektywności produkcji i obniżenia kosztów utrzymania.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jakim urządzeniem można zmierzyć siłę nacisku tłoka w siłowniku hydraulicznym?

A. hallotronem
B. tensometrem
C. termistorem
D. pirometrem
Pomiar siły nacisku tłoka siłownika hydraulicznego za pomocą termistora, hallotronu czy pirometru jest nieadekwatny, gdyż każde z tych urządzeń ma inne zastosowanie i nie jest przeznaczone do pomiaru siły mechanicznej. Termistor jest czujnikiem temperatury, który wykorzystuje zależność oporu elektrycznego od temperatury. W przypadku siłowników hydraulicznych istotne jest mierzenie siły, a nie temperatury, więc nie może on być użyty do tego celu. Hallotron, z drugiej strony, jest czujnikiem pola magnetycznego, który działa na zasadzie pomiaru siły magnetycznej, co nie ma związku z mechanicznymi siłami działającymi w tłoku siłownika. Nieodpowiednie jest także użycie pirometru, który służy do pomiaru temperatury obiektów na podstawie promieniowania podczerwonego. Właściwe podejście do pomiaru siły w hydraulice wymaga zastosowania specjalistycznych czujników, takich jak tensometry, które są zaprojektowane do tego celu. Użycie niewłaściwych narzędzi pomiarowych może prowadzić do błędnych wyników i wpływać negatywnie na efektywność działania systemu hydraulicznego, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi. Kluczowe jest, aby stosować odpowiednie metody pomiarowe w kontekście danego zastosowania, co jest fundamentem dobrego projektowania systemów i urządzeń.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Silnik krokowy dysponuje 4 uzwojeniami wzbudzającymi, z których każde ma 8 nabiegunników. Jakie będzie przesunięcie kątowe silnika przypadające na pojedynczy krok przy sterowaniu jednym uzwojeniem?

A. 11°15'
B. 2°49'
C. 5°38'
D. 22°30'
Odpowiedzi 22°30', 2°49' i 5°38' zawierają błędne obliczenia, które mogą wynikać z nieprawidłowego rozumienia działania silników krokowych oraz zasadności ich podziału na kroki. Odpowiedź 22°30' może sugerować, że osoba myśli o 18 krokach na obrót, co jest nieprawidłowe w kontekście tego silnika. Taki błąd może prowadzić do nieefektywnego stosowania silników krokowych w aplikacjach wymagających wysokiej precyzji. Z kolei opcja 2°49' sugeruje bardzo dużą liczbę kroków na pełny obrót, co z kolei implikuje, że liczba uzwojeń i nabiegunników została źle zinterpretowana. Odpowiedź 5°38' również wskazuje na zrozumienie mechanizmu działania silnika, ale z niewłaściwym wyliczeniem kroków na obrót, co może prowadzić do błędnych ustawień w systemach automatyzacji. Kluczowym aspektem przy pracy z silnikami krokowymi jest świadomość tego, że każde uzwojenie i nabiegunnik wpływa na dokładność i wydajność mechanizmu. W przemyśle i automatyce, gdzie precyzja jest krytyczna, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w procesach technologicznych, dlatego istotne jest, by dobrze rozumieć sposób obliczania kątów przesunięcia w silnikach krokowych.

Pytanie 27

Którą z poniższych czynności należy regularnie przeprowadzać podczas serwisowania układu pneumatycznego?

A. Dostosowywać ciśnienie powietrza
B. Wymieniać szybkozłączki
C. Zastępować przewody pneumatyczne
D. Usuwać kondensat
Wymiana przewodów pneumatycznych, regulacja ciśnienia powietrza oraz wymiana szybkozłączek to czynności, które mogą być przeprowadzane w ramach konserwacji układu pneumatycznego, ale nie mają one tak kluczowego znaczenia, jak regularne usuwanie kondensatu. W przypadku wymiany przewodów, choć jest to istotne, nie jest to procedura, którą należy wykonywać cyklicznie, chyba że przewody są uszkodzone lub zużyte. Regulacja ciśnienia powietrza jest z kolei bardziej związana z dostosowaniem parametrów pracy urządzenia do specyfikacji, a nie z utrzymywaniem systemu w dobrym stanie. Wiele osób może błędnie sądzić, że kontrolowanie ciśnienia jest najważniejsze, jednak to właśnie kondensat, jeśli nie jest odpowiednio usuwany, może prowadzić do awarii całego układu. Ponadto, wymiana szybkozłączek, choć również istotna, jest operacją doraźną, a nie cykliczną. W praktyce, ignorowanie kondensatu w układzie pneumatycznym może prowadzić do poważnych problemów, dlatego kluczowe jest zrozumienie, że to właśnie regularne jego usuwanie jest najważniejszym elementem dbałości o sprawność systemu. Prawidłowe zrozumienie tych aspektów konserwacji pozwala na unikanie kosztownych napraw oraz przestojów w produkcji.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Tyrystor, w którym anoda ma dodatni potencjał, a katoda i bramka mają potencjał ujemny, znajduje się w stanie

A. blokowania
B. przewodzenia
C. zaporowym
D. nasycenia
Odpowiedzi, które podałeś, jak nasycenie, przewodzenie czy zaporowy, dotyczą różnych stanów pracy tyrystora, ale w tej sytuacji są niepoprawne. Stan nasycenia występuje, gdy tyrystor działa jako przełącznik i przewodzi prąd, ale tu mamy inaczej, bo anoda jest dodatnia, a katoda z bramką ujemna. Więc nie ma mowy o nasyceniu. Podobnie stan przewodzenia jest błędny, bo potrzebny jest impuls na bramkę, a tego nie ma w tym przypadku. Stan zaporowy też jest źle interpretowany, bo odnosi się do takiej sytuacji, gdzie tyrystor nie jest w pełni zablokowany, a w opisywanej sytuacji tak nie jest. Ważne, żeby zrozumieć, jak tyrystory kontrolują przepływ prądu, bo mylenie tych stanów może prowadzić do problemów w obwodach. Dobrze jest pamiętać, że zrozumienie tych spraw jest kluczowe, jeśli chodzi o projektowanie i stosowanie tyrystorów, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie.

Pytanie 30

Po programowym aktywowaniu czterech wyjść tranzystorowych w sterowniku PLC, które sterują cewkami elektrozaworów, stwierdzono, że nie wszystkie działają poprawnie. Pomiar napięcia UBE (między bazą a emiterem) tranzystorów na poszczególnych wyjściach wykazał następujące wartości: UBE1 = 1 V, UBE2 = 3 V, UBE3 = 0,7 V, UBE4 = 5 V. Wyniki pomiarów sugerują uszkodzenie

A. wyłącznie tranzystora na wyjściu 4
B. tranzystorów na wyjściach 1 i 3
C. tranzystorów na wyjściach 2 i 4
D. wyłącznie tranzystora na wyjściu 3
Widzisz, tu pojawiają się błędy przy analizie problemu, które mogą prowadzić do mylnych diagnoz dotyczących tranzystorów. Z tych pomiarów wynika, że UBE1 ma tylko 1 V, co oznacza, że tranzystor na wyjściu 1 raczej nie działa prawidłowo, ale to nie znaczy, że jest zepsuty. Zmniejszone napięcie UBE na 1 V raczej sugeruje, że tranzystor nie jest na pełnym włączeniu. A jeśli chodzi o wyjście 3, to 0,7 V to całkiem w porządku wartość i nie możemy mówić o uszkodzeniu. Dodatkowo, wskazywanie na problem z wyjściem 2 przy napięciu 3 V, zapominając o tym, że to może być efekt złego podłączenia lub niepoprawnej konfiguracji obwodu, to też nie jest dobre podejście. W takich sytuacjach lepiej spojrzeć na cały układ, nie tylko na jedno wyjście. Przy diagnozowaniu tranzystorów ważne jest, żeby rozumieć, jak różne napięcia wpływają na ich działanie oraz potrafić dobrze interpretować wyniki pomiarów w kontekście całości systemu. W praktyce warto korzystać z dokumentacji technicznej i standardów, żeby trafnie znaleźć źródło problemu i wiedzieć, jak go naprawić.

Pytanie 31

W maszynach wirujących można zdiagnozować nieosiowe położenie wałów, niewyważenie mas wirujących lub ugięcie wałów

A. analizatorem drgań
B. testerem izolacji
C. tachometrem
D. rejestratorem prądu
Rejestrator prądu, tester izolacji oraz tachometr są narzędziami, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są odpowiednie do diagnostyki nieosiowego ustawienia wałów, niewyważenia mas czy ugięcia wałów w maszynach wirujących. Rejestrator prądu służy głównie do monitorowania obciążenia elektrycznego oraz jakości zasilania, nie dostarczając informacji na temat mechanicznych parametrów drgań, które są niezbędne do oceny stanu technicznego maszyn. Tester izolacji jest narzędziem, które bada izolację elektryczną urządzeń, co ma na celu zapobieganie awariom elektrycznym, ale nie ma zastosowania w kontekście analizy drgań czy mechaniki ruchu. Z kolei tachometr, który mierzy prędkość obrotową, również nie dostarcza informacji na temat stanu równowagi czy ugięcia wałów. Właściwe podejście do diagnostyki maszyn wirujących wymaga zatem zastosowania odpowiednich narzędzi, takich jak analizator drgań, który jest w stanie dostarczyć kompleksowych danych dotyczących mechanicznych stanów urządzeń. Używanie niewłaściwych narzędzi może prowadzić do błędnych wniosków oraz opóźnień w diagnostyce, co może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi i operacyjnymi w przedsiębiorstwie. Właściwe zrozumienie roli każdego narzędzia w procesie diagnostycznym jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i niezawodności maszyn.

Pytanie 32

Przed przystąpieniem do wymiany zaworu elektropneumatycznego, sterowanego przez PLC, co należy zrobić?

A. zatrzymać zasilanie pneumatyczne, odłączyć przewody od cewki elektrozaworu oraz przewody pneumatyczne
B. odłączyć przewody zasilające do sterownika oraz przewody pneumatyczne od elektrozaworu
C. wyłączyć dopływ sprężonego powietrza, odłączyć siłownik oraz PLC
D. wprowadzić sterownik PLC w stan STOP, a następnie wyłączyć zasilanie elektryczne i pneumatyczne układu
Wprowadzenie sterownika PLC w tryb STOP oraz wyłączenie zasilania elektrycznego i pneumatycznego układu to kluczowe kroki przed rozpoczęciem wymiany zaworu elektropneumatycznego. Takie podejście minimalizuje ryzyko błędów oraz zapewnia bezpieczeństwo podczas prac serwisowych. W trybie STOP sterownik nie wykonuje żadnych operacji, co zapobiega niekontrolowanemu działaniu urządzeń. Wyłączenie zasilania elektrycznego oraz pneumatycznego jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa pracy z systemami pneumatycznymi i automatyki. Przykładowo, w przemyśle automatycznym często stosuje się blokady mechaniczne i elektryczne, aby upewnić się, że urządzenia są całkowicie unieruchomione. Dobrym standardem jest również przeprowadzenie analizy ryzyka przed rozpoczęciem takich prac oraz oznaczenie strefy roboczej, aby zminimalizować ryzyko wypadków. W ten sposób, poprzez zastosowanie odpowiednich procedur, można uniknąć niebezpiecznych sytuacji i zapewnić bezpieczne warunki pracy.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Taśmociąg, który jest napędzany trójfazowym silnikiem indukcyjnym, porusza się w kierunku przeciwnym do oczekiwanego. Co może być tego przyczyną?

A. zwarciem jednej fazy z obudową.
B. błędną sekwencją faz.
C. przerwą w jednej z faz.
D. zwarciem dwóch faz.
Kolejność faz w trójfazowym silniku indukcyjnym to naprawdę istotna sprawa, bo ma duży wpływ na to, w którą stronę silnik się obraca. Te silniki działają dzięki wirującemu polu magnetycznemu, które powstaje właśnie przez różnice między fazami w przewodach. Kiedy zamieniasz miejscami fazy A, B i C, pole zmienia kierunek, no i silnik obraca się w drugą stronę. To ma znaczenie w wielu miejscach, jak na przykład przy taśmociągach w fabrykach, gdzie wszystko musi działać jak należy, żeby nie tracić czasu. Jak już coś nie gra z podłączeniem, to można szybko sprawdzić sytuację z miernikiem fazowym, który pokaże, jak to wygląda. Dlatego warto przestrzegać zasad przy podłączaniu silników, bo to ważne dla ich działania i bezpieczeństwa. Bez tego, mogą się pojawić poważne problemy.

Pytanie 35

Olej mineralny wzbogacony składnikami, które poprawiają właściwości antykorozyjne oraz odporność na starzenie, a także z dodatkami zwiększającymi smarność, oznaczany jest jakim symbolem?

A. H
B. HL
C. HLP
D. HVLP
Wybór złych symboli olejów może sporo namieszać w ich właściwościach względem potrzeb. Na przykład, symbol HVLP mówi o olejach hydraulicznych, które mają dobre właściwości smarujące, ale brakuje im tych dodatków antykorozyjnych. Również symbol HL informuje o olejach, które nie mają dodatków przeciwutleniających ani poprawiających smarność, co ogranicza ich użycie w trudniejszych warunkach. Znowu, oznaczenie H dotyczy olejów hydraulicznych, które nie mówią nic więcej o ich specyficznych właściwościach. Często myli się te symbole i ich zastosowanie, co może prowadzić do poważnych problemów w hydraulikach, jak przegrzewanie czy korozja. Dlatego tak ważne jest, aby znać różnice między tymi oznaczeniami i wiedzieć, jak je stosować w praktyce w przemyśle.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.