Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 00:32
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 00:58

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dźwięk pukania, który wydobywa się z elementów napędu zespołu tnącego podczas eksploatacji kombajnu zbożowego, może być skutkiem

A. stępieniem kosy
B. przeciążeniem maszyny
C. zużycia przegubów kulowych
D. zbyt wysoką prędkością jazdy
Mówiąc o prędkości jazdy kombajnu, można myśleć, że to właśnie ona powoduje dźwięki z napędu, ale to nie do końca prawda. Zwiększenie prędkości może wywołać inne kłopoty, jak większe zużycie paliwa i gorszą jakość zbiorów. Ale luz w przegubach to co innego i nie można tego łączyć z szybkością. Zresztą, gdy kosa jest stępiona, bardziej martwimy się o to, że zboże będzie źle cięte, niż o jakieś dźwięki. Czasem ludzie myślą, że przeciążenie maszyny może być powodem hałasów, ale to prowadzi do innych problemów, jak przegrzanie silnika. Dlatego ważne jest, żeby naprawdę zrozumieć, jak wszystko działa, a nie tylko opierać się na intuicji.

Pytanie 2

W dwuetapowym zbiorze buraków cukrowych powinny zostać wykorzystane następujące maszyny

A. ogławiacz ładujący i wyorywacz
B. ogławiacz i wyorywacz ładujący
C. ogławiacz ładujący i wyorywacz ładujący
D. ogławiacz i wyorywacz
Wybór ogławiacza i wyorywacza, ogławiacza i wyorywacza ładującego, czy też ogławiacza ładującego i wyorywacza bez funkcji ładującej, wskazuje na brak zrozumienia roli, jaką odgrywają te maszyny w procesie zbioru buraków cukrowych. Standardowy ogławiacz nie ma możliwości załadunku buraków, co sprawia, że jego użycie w dwuetapowym zbiorze jest niewystarczające, ponieważ wymaga dodatkowego transportu buraków, co zwiększa czas pracy oraz ryzyko strat surowca. Ponadto, wykorzystanie wyorywacza bez opcji ładującej do zbioru buraków skutkuje koniecznością dalszego przenoszenia zebranych buraków, co jest nieefektywne i sprzeczne z duchem automatyzacji w nowoczesnym rolnictwie. Użytkowanie maszyn, które nie są przystosowane do pracy w dwuetapowym systemie zbioru, prowadzi do spadku wydajności oraz wzrostu kosztów operacyjnych. Najlepsze praktyki w zbiorze buraków cukrowych wskazują, że integracja maszyn z funkcjami ładującymi jest niezbędna dla zminimalizowania strat surowca oraz usprawnienia całego procesu. W związku z tym, nieadekwatne podejście do wyboru odpowiednich maszyn może prowadzić do nieoptymalnych rezultatów w zbiorach, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej konkurencji w branży rolniczej.

Pytanie 3

Po zainstalowaniu pompy wtryskowej na silniku, mechanik powinien przeprowadzić regulację

A. wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
B. maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po której przekroczeniu regulator odcina paliwo.
C. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej.
D. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla pierwszej sekcji.
Regulacja kąta początku tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej jest koncepcją, która może wprowadzać w błąd, ponieważ nie każda pompa wtryskowa wymaga osobnej regulacji każdej sekcji. W praktyce, w wielu układach, zwłaszcza w silnikach z pojedynczą pompą wtryskową, kluczowe jest dostosowanie kąta dla pierwszej sekcji, co zazwyczaj przekłada się na odpowiednie działanie całego systemu wtryskowego. Ponadto, wskazanie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po przekroczeniu której regulator odcina paliwo, nie jest bezpośrednio związane z regulacją pompy wtryskowej, a odnosi się raczej do działania systemu zabezpieczeń silnika. Istotne jest, aby pamiętać, że optymalne parametry pracy silnika nie są jedynie kwestią regulacji pompy, ale również uwzględniają inne czynniki, takie jak kalibracja układu sterowania silnikiem oraz jakość paliwa. W przypadku regulacji wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika, choć jest to istotny parametr, nie jest to element, który powinien być regulowany przy montażu nowej pompy. Skupiając się na tych nieprawidłowych koncepcjach, mechanicy mogą stracić z pola widzenia najistotniejsze aspekty prawidłowego ustawienia pompy wtryskowej, co w konsekwencji może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.

Pytanie 4

Na podstawie fragmentu instrukcji smarowania ciągnika rolniczego, po dwuletnim okresie użytkowania i przepracowaniu 900 motogodzin, należy wymienić olej

Miejsce smarowaniaRodzaj czynności
Co 200 motogodzin
Misa olejowa silnikaWymienić olej
Pompa wtryskowaWymienić olej
Co 1600 motogodzin, nie rzadziej niż raz na 2 lata
Mechanizm kierowniczyWymienić olej
ZwolniceWymienić olej

A. w pompie wtryskowej i mechanizmie kierowniczym.
B. w misie olejowej i pompie wtryskowej.
C. w mechanizmie kierowniczym i zwolnicach.
D. w zwolnicach i misie olejowej.
Wybór odpowiedzi zakładający wymianę oleju w misie olejowej i pompie wtryskowej nie jest zgodny z zaleceniami przedstawionymi w instrukcji smarowania ciągnika rolniczego. Pompa wtryskowa jest odpowiedzialna za dostarczanie paliwa do silnika w odpowiednich ilościach, ale jej konserwacja nie jest bezpośrednio związana z wymianą oleju po dwuletnim eksploatacji. W rzeczywistości, olej w pompie wtryskowej nie wymaga regularnej wymiany w tym samym cyklu co olej w mechanizmie kierowniczym czy zwolnicach. Ponadto, olej w misie olejowej, który jest odpowiedzialny za smarowanie silnika, również nie wymaga wymiany w tym czasie, ponieważ nie zbliżono się jeszcze do limitu 1600 motogodzin. Wybierając odpowiedzi dotyczące pompy wtryskowej i misie olejowej, można mieć na myśli błędne założenia dotyczące procesów smarowania w maszynach rolniczych. Często mylone jest znaczenie różnych układów smarowania i ich wpływ na ogólną wydajność ciągnika. W rzeczywistości, ignorowanie właściwego harmonogramu konserwacji może prowadzić do nieefektywnej pracy i zwiększonego ryzyka awarii, co jest kosztowne zarówno w wymiarze czasowym, jak i finansowym.

Pytanie 5

W przypadku sekcyjnych pomp wtryskowych montowanych w silnikach z ZS do smarowania stosuje się olej

A. hydrauliczny
B. napędowy
C. przekładniowy
D. silnikowy
Wybór oleju hydraulicznego do smarowania sekcyjnych pomp wtryskowych w silnikach z ZS jest niewłaściwy, ponieważ oleje hydrauliczne są projektowane z myślą o zupełnie innych zastosowaniach i warunkach roboczych. Zazwyczaj stosowane są w systemach hydraulicznych, gdzie ich główną funkcją jest przekazywanie mocy oraz kontrola ruchu. Oleje te nie posiadają odpowiednich właściwości smarnych koniecznych do ochrony elementów silnika, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia i uszkodzeń. Z kolei olej napędowy również nie jest odpowiedni, gdyż jest to paliwo, które nie ma właściwości smarujących, a jego zastosowanie w pompie wtryskowej byłoby skrajnie nieodpowiedzialne, mogąc doprowadzić do zatarcia elementów. Olej przekładniowy, mimo że ma zastosowanie w układach przeniesienia napędu, również nie odpowiada wymaganiom smarowania sekcyjnych pomp wtryskowych, ponieważ jego formulacja jest dostosowana do innych parametrów pracy, takich jak wyższe ciśnienia i różne temperatury. Powszechnym błędem jest mylenie różnych rodzajów olejów i ich właściwości; olej smarowy musi spełniać specyfikacje producenta silnika, aby zapewnić prawidłową pracę i minimalizować ryzyko awarii. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze kierować się zaleceniami producenta i stosować olej silnikowy o odpowiednich parametrach, co przyczynia się do długowieczności i niezawodności silnika.

Pytanie 6

Aby sprawdzić poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kołami w celu obserwacji śladów ich współdziałania, należy pokryć powierzchnię koła talerzowego

A. olejem przekładniowym
B. tuszem traserskim
C. smarem grafitowym
D. kredą szkolną
Wybór oleju przekładniowego jako środka do pokrycia powierzchni koła talerzowego jest nietrafiony, ponieważ olej nie pozostawia widocznych śladów na powierzchniach zębatych. Jego główną rolą jest smarowanie, co jest ważne, ale nie dostarcza informacji o tym, jak zęby współpracują ze sobą. Smar grafitowy, mimo że ma właściwości smarne, również nie nadaje się do oceny stanu współpracy zębów, ponieważ nie pozostawia wyraźnych oznaczeń, co czyni go nieodpowiednim do tego rodzaju analizy. Z kolei kreda szkolna, chociaż może zostawić pewne ślady, jest zbyt krucha i mało precyzyjna, aby skutecznie ocenić kontakt między zębami w warunkach przemysłowych. W praktyce, stosowanie niewłaściwych materiałów do analizy może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących ustawienia kół zębatych, co z kolei może skutkować poważnymi uszkodzeniami w systemie mechanicznym. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każdy środek smarny lub piszący jest odpowiedni do analizy kontaktu, co jest mylne w kontekście precyzyjnych zadań inżynieryjnych, gdzie dokładność i prawidłowe informacje o stanie współpracy są niezbędne.

Pytanie 7

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie pompy zasilającej i filtrów paliwa?

L.p.Nazwa części / Składnik cenyCena [zł]
1Pompa zasilająca100,00
2Filtr wstępny20,00
3Filtr dokładny30,00
4Odpowietrzenie układu20,00
5Wymiana pompy zasilającej i filtrów50,00
6Regulacja wtryskiwacza30,00

A. 170 zł
B. 220 zł
C. 200 zł
D. 250 zł
Odpowiedzi 200 zł, 250 zł oraz 170 zł nie oddają rzeczywistych kosztów związanych z naprawą pompy zasilającej i filtrów paliwa w ciągnikach rolniczych. Wybór 200 zł może wynikać z błędnego założenia, że tylko sama wymiana filtrów jest wystarczająca, co jest mylnym podejściem. W przypadku awarii pompy, jej wymiana jest kluczowa, ponieważ filtr paliwa nie może działać poprawnie bez odpowiedniego zasilania paliwem. Z kolei wybór 250 zł może sugerować, że użytkownik nie uwzględnił ewentualnych rabatów lub standardowych stawek w warsztatach, które często oferują pakiety usług, co skutkuje niższymi kosztami naprawy. Natomiast odpowiedź 170 zł jest znacznie poniżej minimalnych kosztów, które można by oczekiwać za profesjonalną usługę w tym zakresie, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy zarówno koszty części, jak i robocizny. Ponadto, brak zrozumienia, że koszty naprawy mogą się różnić w zależności od modelu ciągnika, lokalizacji warsztatu oraz dostępności części zamiennych, może prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących ogólnych kosztów serwisowych. Warto zawsze konsultować się z fachowcem i zasięgnąć informacji na temat standardowych kosztów w danym regionie.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Przygotowując silnikowy pojazd z alternatorem do realizacji prac spawalniczych, co należy odłączyć?

A. biegun masowy akumulatora
B. przewód alternator-akumulator
C. przewód lampki ładowania
D. biegun prądowy akumulatora
Odłączenie przewodu lampki ładowania, przewodu alternator-akumulator oraz bieguna prądowego akumulatora nie jest zbyt dobrym pomysłem przed spawaniem. Odłączenie lampki ładowania nie załatwi sprawy i nie ochroni alternatora, bo lampka nie ma bezpośredniego wpływu na zasilanie akumulatora ani na cały system elektryczny auta. Z kolei odłączenie przewodu alternator-akumulator może doprowadzić do problemów z ładowaniem akumulatora, a to może się skończyć tym, że nie uruchomisz pojazdu po zakończeniu pracy. Jeszcze gorzej, odłączenie bieguna prądowego nie uchroni nas przed niebezpiecznymi rzeczami, które mogą się zdarzyć, gdy spawamy. Wydaje mi się, że tu jest błąd w rozumieniu ról biegunów akumulatora i ich wpływu na bezpieczeństwo samochodu. Takie nieodpowiednie podejście do elektryki może prowadzić do uszkodzeń i stwarzać zagrożenie dla osoby, która pracuje. Dlatego ważne, żeby się trzymać norm i dobrych praktyk, jak odłączanie bieguna masowego akumulatora, by minimalizować ryzyko i zadbać o bezpieczeństwo przy spawaniu.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Który z silników o nominalnym ciśnieniu sprężania wynoszącym 30 bar można uznać za sprawny, wiedząc, że spadek ciśnienia na żadnym z cylindrów nie może przekroczyć 20% wartości nominalnej?

Ciśnienie sprężania [bar]Numer silnika
S1S2S3S4
Cylinder 122252528
Cylinder 224232625
Cylinder 323252726
Cylinder 426262823

A. S4
B. S1
C. S3
D. S2
Silnik S3 jest poprawną odpowiedzią, ponieważ jego ciśnienie sprężania wynosi 25 barów, co jest zgodne z wymaganiami dotyczącymi minimalnego ciśnienia sprężania. Aby ocenić sprawność silnika, należy uwzględnić nominalne ciśnienie sprężania wynoszące 30 barów oraz maksymalny dopuszczalny spadek ciśnienia na cylindrze, który nie powinien przekraczać 20% wartości nominalnej. W tym przypadku 20% z 30 barów to 6 barów, co oznacza, że minimalne dopuszczalne ciśnienie wynosi 30-6=24 bary. Silnik S3 spełnia ten warunek, a jego ciśnienie sprężania jest większe niż 24 bary, co potwierdza jego sprawność. W praktyce, przeprowadzając testy ciśnienia sprężania, technicy mogą szybko ocenić kondycję silnika, co ma kluczowe znaczenie dla diagnostyki i planowania serwisowego. Zastosowanie takich testów jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, ponieważ pozwala na wczesne wykrycie problemów, co z kolei przyczynia się do dłuższej żywotności silnika oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji.

Pytanie 13

Koło atakujące oraz koło talerzowe stanowią składniki

A. przekładni końcowej
B. przekładni głównej
C. skrzyni przekładniowej
D. wzmacniacza momentu
Koło atakujące i koło talerzowe to kluczowe elementy przekładni głównej, która ma na celu przeniesienie momentu obrotowego z silnika do układu napędowego pojazdu. Przekładnia główna, jako część zespołu napędowego, odpowiada za zmniejszenie prędkości obrotowej silnika, jednocześnie zwiększając moment obrotowy, co jest niezbędne do efektywnego poruszania się pojazdu. Koło atakujące, zazwyczaj umiejscowione na wale wyjściowym skrzyni biegów, współpracuje z kołem talerzowym, które jest częścią dyferencjału. Wspólnie te elementy umożliwiają przekazywanie mocy w odpowiednich proporcjach, co jest kluczowe dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu na różnych nawierzchniach. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest analiza pracy przekładni w pojazdach terenowych, gdzie prawidłowe działanie przekładni głównej ma kluczowe znaczenie dla efektywności napędu na wszystkie koła. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie takich elementów w kontekście zapewnienia jakości i niezawodności układów napędowych.

Pytanie 14

Przystępując do odnawiania lemiesza pługa, trzeba go poddać

A. odrdzewianiu
B. obróbce cieplnej
C. piaskowaniu
D. obróbce skrawaniem
Odpowiedź dotycząca obróbki cieplnej lemiesza pługa jest poprawna, ponieważ ten proces znacząco wpływa na właściwości materiału, poprawiając jego twardość, odporność na zużycie oraz wytrzymałość. Obróbka cieplna polega na podgrzewaniu materiału do określonej temperatury, a następnie jego schładzaniu, co prowadzi do zmian w strukturze krystalicznej stali. Dzięki temu lemiesz staje się bardziej odporny na deformacje i uszkodzenia mechaniczne, co jest kluczowe podczas pracy w trudnych warunkach glebowych. Przykładem zastosowania obróbki cieplnej może być hartowanie lemieszy, co zwiększa ich trwałość nawet o 50%. W branży rolniczej stosowanie takiej technologii jest zgodne z najlepszymi praktykami, co jest istotne dla zapewnienia długotrwałej efektywności sprzętu. Warto również wspomnieć, że odpowiednio przeprowadzona obróbka cieplna, jak na przykład hartowanie z następnym odpuszczaniem, pozwala na uzyskanie idealnych parametrów mechanicznych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność pracy w polu.

Pytanie 15

Jaki będzie koszt naprawy czteroskibowego pługa polegający na wymianie lemieszy ze śrubami mocującymi i nakrętkami, jeżeli jego naprawa wykonana będzie w ciągu 2 godzin? Lemiesz mocowany jest dwiema śrubami.

Tabela : Cennik części
L.p.Nazwa częściCena netto [zł]VAT [%]
1Lemiesz230,0023
2Śruba7,0023
3Nakrętka3,0023
4Roboczogodzina50,008

A. 1000 zł
B. 1230 zł
C. 1338 zł
D. 1353 zł
Poprawna odpowiedź to 1338 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów naprawy. Koszt wymiany lemieszy w czteroskibowym pługu obejmuje nie tylko ceny samych części, ale także koszty robocizny, które są istotne w kontekście usług serwisowych. Każdy lemiesz mocowany jest dwiema śrubami, co zwiększa liczbę potrzebnych elementów do wymiany. Obliczając całkowity koszt, należy uwzględnić zarówno ceny netto części, jak i doliczyć podatek VAT. Koszt robocizny również powinien być traktowany jako kwota brutto, co oznacza, że musimy wziąć pod uwagę dodatkowe opłaty związane z czasem pracy technika. W praktyce, przy naprawach maszyn rolniczych, staranność w obliczeniach kosztów ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na rentowność gospodarstw. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i planowanie prac konserwacyjnych. Warto również pamiętać o dokumentowaniu wszystkich wydatków oraz zbieraniu faktur, co może być przydatne w przypadku ewentualnych reklamacji lub audytów.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Jakie będą roczne wydatki na zakup paliwa oraz smarów do ciągnika rolniczego, który w trakcie godziny wykorzystuje 10 litrów oleju napędowego, a wydatki na smary stanowią 10% wartości zakupionego paliwa? Cena oleju napędowego to 7 zł za litr, a ciągnik pracuje rocznie przez 500 godzin?

A. 38500,00 zł
B. 44000,00 zł
C. 30000,00 zł
D. 68000,00 zł
Aby obliczyć roczne koszty zakupu paliwa i smarów do ciągnika rolniczego, należy najpierw określić całkowite zużycie oleju napędowego w ciągu roku. Ciągnik zużywa 10 litrów oleju napędowego na godzinę i pracuje przez 500 godzin rocznie, co daje łącznie 5000 litrów paliwa. Przy cenie 7 zł za litr, całkowity koszt paliwa wynosi 5000 litrów * 7 zł/litr = 35000 zł. Koszt smarów wynosi 10% kwoty zakupu paliwa, co oznacza dodatkowe 3500 zł (10% z 35000 zł). Zatem całkowite roczne koszty zakupu paliwa i smarów wyniosą 35000 zł + 3500 zł = 38500 zł. Te obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie, gdzie precyzyjne planowanie wydatków na paliwo i smary jest kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa rolnego.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Podczas pracy ciągnika zauważono nadmierną emisję czarnego dymu z wydechu. Jaka może być tego przyczyna?

A. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego
B. Zablokowany filtr oleju
C. Luźny pasek klinowy
D. Niewłaściwa proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej
Zablokowany filtr oleju nie wpływa bezpośrednio na emisję czarnego dymu, ale na smarowanie silnika. Przy zapchanym filtrze oleju, ciśnienie oleju może spaść, co prowadzi do większego tarcia i potencjalnie większego zużycia silnika, lecz nie wpływa to bezpośrednio na jakość spalin. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego również nie jest bezpośrednią przyczyną pojawienia się czarnego dymu z wydechu. Niedobór płynu chłodzącego skutkuje przegrzewaniem się silnika, co może prowadzić do jego uszkodzenia, ale nie wpływa na proces spalania paliwa w sposób, który powodowałby emisję czarnego dymu. Luźny pasek klinowy może wpływać na działanie różnych podzespołów napędzanych tym paskiem, jak alternator czy pompa wodna, ale nie ma bezpośredniego wpływu na proces spalania w silniku i tym samym na emisję spalin. Warto zrozumieć, że czarny dym jest efektem niepełnego spalania paliwa, co najczęściej wynika z problemów w układzie paliwowym lub dolotowym, a nie problemów z olejem, chłodzeniem czy napędem osprzętu silnika. Właściwe zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla skutecznej diagnozy i konserwacji maszyn rolniczych.

Pytanie 20

Opona traktora rolniczego o numerze 1206 została wyprodukowana

A. w 6 tygodniu 2012 roku
B. w 12 tygodniu 2006 roku
C. w 6 miesiącu 2012 roku
D. w 1 tygodniu 2006 roku
Odpowiedź wskazująca na 12 tydzień 2006 roku jako datę produkcji opony ciągnika rolniczego o kodzie 1206 jest prawidłowa, ponieważ kod producenta zawiera informacje o tygodniu i roku produkcji. W tym przypadku, '12' odnosi się do tygodnia, a '06' do roku 2006. W branży oponiarskiej stosuje się standardowy system kodowania, który umożliwia identyfikację daty produkcji opon. Dzięki temu producenci oraz użytkownicy mogą kontrolować datę wytworzenia, co jest szczególnie ważne dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa produktu. Przykładowo, opony starsze niż 10 lat powinny być wymieniane, nawet jeśli nie wykazują widocznych oznak zużycia, ponieważ ich właściwości użytkowe mogą się pogorszyć. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie daty produkcji opon, aby zapewnić ich optymalną wydajność i bezpieczeństwo podczas użytkowania, szczególnie w przypadku intensywnego użytkowania w rolnictwie, gdzie opony są narażone na różne warunki atmosferyczne i mechaniczne.

Pytanie 21

Aby wymienić sprężyny dociskowe sprzęgła w ciągniku, należy

A. wyjąć sprężyny przez wziernik w obudowie sprzęgła
B. wymontować sprzęgło bez rozdzielania ciągnika
C. odłączyć skrzynię biegów razem z tylnym mostem od silnika
D. odłączyć tylny most od skrzyni biegów
Poprawna odpowiedź to odłączenie skrzyni biegów wraz z tylnym mostem od silnika, co jest kluczowym krokiem w procesie wymiany sprężyn dociskowych sprzęgła jazdy. Zrozumienie tego procesu jest istotne, ponieważ sprzęgło jazdy w ciągnikach pełni fundamentalną rolę w przenoszeniu mocy z silnika na układ napędowy. Aby uzyskać dostęp do sprężyn, konieczne jest usunięcie skrzyni biegów, co zapewnia odpowiednią przestrzeń roboczą i minimalizuje ryzyko uszkodzenia innych komponentów. W praktyce, odłączenie skrzyni biegów wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi oraz znajomości procedur zabezpieczających, takich jak unieruchomienie wału napędowego i zabezpieczenie ciągnika przed niekontrolowanym ruchem. Standardy branżowe, takie jak normy bezpieczeństwa ISO, podkreślają znaczenie przeprowadzenia takich operacji zgodnie z zaleceniami producenta, co gwarantuje nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo operatora. Tego rodzaju praktyki są stosowane w warsztatach mechanicznych w celu zapewnienia dbałości o sprzęt oraz bezpieczeństwa podczas pracy.

Pytanie 22

Jakie będą wydatki na sprasowanie sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, jeśli z 1 ha uzyskuje się 20 bel, a koszt usługi wynosi 35 zł za belę?

A. 3 500 zł
B. 2 800 zł
C. 2 650 zł
D. 3 000 zł
Aby obliczyć koszt sprasowania sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, należy najpierw ustalić, ile bel zostanie zebranych. Z danych wynika, że z 1 ha zbieranych jest 20 bel, co oznacza, że z 4 ha otrzymamy 4 ha × 20 bel/ha = 80 bel. Następnie, znając cenę usługi sprasowania, która wynosi 35 zł za sztukę, obliczamy całkowity koszt: 80 bel × 35 zł/bel = 2800 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z dobrymi praktykami w rolnictwie, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa. W praktyce, wiedza na temat kosztów operacyjnych, takich jak sprasowanie, pozwala rolnikom podejmować lepsze decyzje ekonomiczne oraz planować przyszłe inwestycje w rozwój produkcji. Warto również brać pod uwagę zmienne koszty w zależności od lokalnych cen usług, które mogą się różnić w zależności od regionu i dostępności maszyn.

Pytanie 23

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość wymiany smaru na powierzchniach wielowypustów wału napędowego.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów
(pompy, wałów i przystawki sadowniczej)
Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyna przesuwu belki polowej na ramięSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Smarem Łt 42 c o 100 godzin.
B. Smarem Łt 42 c o 8 godzin.
C. Smarem Łt 42 c o 40 godzin.
D. Smarem Łt 42 c o 20 godzin.
Odpowiedź, która wskazuje na smar Łt 42 c oraz częstotliwość wymiany co 20 godzin, jest prawidłowa na podstawie danych z tabeli smarowania opryskiwacza polowego. Właściwe smarowanie wału napędowego jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania maszyny. Smar Łt 42 c charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami, które minimalizują tarcie i zużycie elementów mechanicznych, a także odpornością na wysokie temperatury oraz wodę. Regularne smarowanie co 20 godzin pracy jest zgodne z najlepszymi praktykami w utrzymaniu sprzętu rolniczego, co przekłada się na wydłużenie żywotności wału oraz całego układu napędowego. Nieprzestrzeganie zalecanej częstotliwości wymiany smaru może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, co wiąże się z kosztownymi naprawami i przestojami w pracy. Dlatego tak ważne jest, aby stosować się do standardów określonych w instrukcjach producenta i tabelach smarowania. Przykłady zastosowania tych informacji obejmują planowanie serwisów oraz prewencję w przypadku intensywnej eksploatacji sprzętu.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Ogławiacz oraz zespoły wyorujące, transportujące i czyszczące korzenie to kluczowe komponenty kombajnu do zbioru

A. buraków
B. zielonek
C. kukurydzy
D. ziemniaków
Kombajn do zbioru buraków cukrowych to naprawdę skomplikowane urządzenie. Składa się z kilku ważnych części, jak ogławiacz, zespoły wyorujące, czyszczące i transportujące. Ogławiacz ma za zadanie to, żeby ściągnąć liście z buraków, co potem znacznie ułatwia resztę zbioru. Zespoły wyorujące wydobywają buraki z ziemi, a to wymaga sporo precyzji, żeby ich nie uszkodzić. Potem przychodzą do akcji zespoły czyszczące, które pozbywają się wszelkich zanieczyszczeń, jak ziemia czy resztki roślinne – to ważne, bo chcemy mieć jak najlepszą jakość zbioru. Na końcu buraki są transportowane do zbiorników, co pozwala szybko je dostarczyć do przetwórni. Używanie nowoczesnych kombajnów zdecydowanie zwiększa wydajność zbiorów, co w dzisiejszych czasach jest mega ważne, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na buraki. Fajnie jest też zwrócić uwagę na standardy techniczne tych maszyn, bo to zapewnia bezpieczeństwo i sprawną pracę.

Pytanie 26

Aby zmierzyć luz między szczytami zębów a obudową zębatej pompy olejowej w silniku spalinowym, jakie urządzenie należy wykorzystać?

A. suwmiarka
B. czujnik zegarowy
C. przymiar kreskowy
D. szczelinomierz
Szczelinomierz jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na dokładne zmierzenie luzu między wierzchołkami zębów a obudową zębatej pompy oleju. To narzędzie składa się z zestawu cienkich blaszek o różnych grubościach, które można wprowadzać w szczelinę, co pozwala na precyzyjne określenie wymiarów. Użycie szczelinomierza jest standardową praktyką w inżynierii mechanicznej, szczególnie w zakresie diagnostyki i konserwacji układów mechanicznych. Dobrze dobrany luz w pompie zębatej zapewnia prawidłowe smarowanie i minimalizuje ryzyko uszkodzeń, co przekłada się na żywotność silnika. W praktyce, aby przeprowadzić pomiar, operator wprowadza odpowiednią blaszkę szczelinomierza do szczeliny i ocenia opór, który napotyka. Taki pomiar należy wykonywać regularnie, aby zapewnić optymalne działanie urządzenia i uniknąć potencjalnych awarii.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który zakład naprawczy oferuje najlepszą ofertę regeneracji wału korbowego silnika?

WyszczególnienieZakład
A.B.C.D.
Cena regeneracji [zł]400,00650,00600,00450,00
Gwarancja [miesiące]9241812

A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Zakład B jest najlepszym wyborem w zakresie regeneracji wału korbowego silnika, oferując usługę w cenie 650,00 zł oraz najdłuższy okres gwarancji wynoszący 24 miesiące. Wyższy okres gwarancji świadczy o zaufaniu zakładu do jakości swoich usług, co jest kluczowym czynnikiem przy wyborze dostawcy. W branży mechaniki pojazdowej standardem jest oferowanie gwarancji na wykonane usługi, a dłuższy okres gwarancyjny jest zazwyczaj związany z wyższą jakością materiałów i technologii użytych w regeneracji. Zakład B może stosować bardziej zaawansowane techniki regeneracji, co przekłada się na lepszą trwałość wału korbowego po naprawie, co jest istotne dla zapewnienia niezawodności silnika. Warto również zwrócić uwagę, że cena nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem, a jakość usługi oraz gwarancja powinny być priorytetami, gdyż wpływają na długoterminowe koszty eksploatacji pojazdu. Wybór oferty B może przynieść korzyści finansowe w dłuższym okresie, zmniejszając ryzyko kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Przed rozpoczęciem wymiany prowadnic zaworowych w głowicy silnika traktora, należy zdemontować

A. kolektor ssący i wydechowy bez demontowania głowicy
B. głowicę bez demontowania silnika
C. silnik, a następnie zdjąć głowicę
D. silnik oraz kolektor ssący i wydechowy
Demontaż silnika przed zdjęciem głowicy to podejście, które w praktyce jest rzadko stosowane, ponieważ jest nieefektywne i niepotrzebnie komplikujące cały proces naprawy. W sytuacjach, gdy silnik zostaje zdemontowany, wiąże się to z wieloma dodatkowymi czynnościami, które mogą zwiększyć ryzyko błędów oraz uszkodzeń. W przypadku silników spalinowych, które są zwykle projektowane z myślą o efektywności, demontaż głowicy powinien przebiegać w sposób pozwalający na zachowanie integralności jednostki napędowej. Współczesne normy i standardy serwisowe podkreślają znaczenie minimalizacji działań, które mogą prowadzić do zbędnych interwencji w silniku. Zdejmowanie kolektorów ssących i wydechowych przed demontażem głowicy jest krokiem, który jest konieczny, ale nie wymaga demontażu całego silnika. Wiele z tych błędnych koncepcji wynika z niepełnej wiedzy na temat budowy i działania silników, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian i wyższych kosztów napraw. Właściwe techniki naprawcze nie tylko oszczędzają czas, ale również zapewniają lepszą jakość serwisu, co jest istotne dla długoterminowej wydajności silnika.

Pytanie 33

Który agregat uprawowy zużyje najmniejszą ilość paliwa do zaorania działki rolnej o powierzchni 10 ha?

Tabela: Zużycie godzinowe paliwa i wydajność agregatów
AgregatZużycie godzinowe paliwa
[litry/godzinę]
Wydajność
[ha/godzinę]
I140,5
II100,4
III80,25
IV70,2

A. I
B. III
C. IV
D. II
Agregat II został wskazany jako ten, który zużyje najmniej paliwa do zaorania działki rolnej o powierzchni 10 ha, z wynikiem 250 litrów. W kontekście efektywności energetycznej, jego konstrukcja oraz zastosowane rozwiązania technologiczne pozwalają na optymalizację zużycia paliwa. Dobre praktyki w branży rolniczej zalecają wybór maszyn o niskim zużyciu paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji oraz mniejszy wpływ na środowisko. Warto również wspomnieć, że stosowanie agregatu, który charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa, przyczynia się do obniżenia emisji CO2, co jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju w rolnictwie. Dodatkowo, przy wyborze maszyny do uprawy, warto zwrócić uwagę na jej szerokość roboczą oraz głębokość pracy, co także wpływa na czas pracy i ostateczne zużycie paliwa. Zastosowanie agregatu II jest więc praktycznym wyborem dla rolników dbających o efektywność energetyczną swoich działań.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jakie jest zastosowanie hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym?

A. podnoszenia układu zawieszenia ciągnika
B. uruchamiania hamulca głównego
C. zasilania siłowników urządzeń współpracujących
D. wspierania układu kierowniczego
Hydraulika zewnętrzna ciągnika rolniczego odgrywa kluczową rolę w zasilaniu siłowników maszyn współpracujących, co jest niezbędne dla efektywnej pracy i wydajności maszyn rolniczych. System hydrauliczny ciągnika przesyła płyn hydrauliczny do siłowników, które umożliwiają realizację różnych operacji, takich jak podnoszenie, opuszczanie lub napędzanie maszyn takich jak pługi, kosiarki czy ładowacze. Dzięki hydraulice, operatorzy mogą łatwo dostosować siłę i zakres ruchu maszyn, co zwiększa ich wszechstronność w pracy w polu. Ponadto, nowoczesne rozwiązania hydrauliczne zgodne z normami branżowymi zapewniają nie tylko wydajność, ale również bezpieczeństwo, umożliwiając precyzyjne sterowanie i minimalizując ryzyko awarii. Zastosowanie hydrauliki w rolnictwie jest zgodne z najlepszymi praktykami, które kładą nacisk na efektywność energetyczną i ergonomię pracy operatora, co przekłada się na lepsze wyniki produkcyjne i mniejsze zmęczenie podczas długotrwałej pracy.

Pytanie 36

Jaką maszynę czyszczącą należy wykorzystać do oddzielenia uszkodzonych nasion od nienaruszonych?

A. Tryjer
B. Wialnię
C. Płótniarkę
D. Młynek
Młynek, jako maszyna stosowana głównie do rozdrabniania surowców, nie jest odpowiednim rozwiązaniem do oddzielania nasion połamanych od całych. Jego główną funkcją jest mielenie, które zmienia strukturę nasion i może prowadzić do ich całkowitego zniszczenia, co uniemożliwia jakiekolwiek dalsze wykorzystanie. Zastosowanie młynka w tym kontekście prowadzi do błędnych założeń dotyczących procesu czyszczenia, co skutkuje utratą wartości surowca. Z kolei wialnia, choć również służy do separacji, wykorzystuje inne zasady działania, skupiając się na oddzieleniu nasion od zanieczyszczeń przy pomocy wiatru. W praktyce oznacza to, że wialnia nie jest w stanie skutecznie oddzielić nasion połamanych, które mają podobne właściwości do nasion całych. Płótniarka, natomiast, jest maszyną przeznaczoną do obróbki tkanin, a nie do czyszczenia nasion, co pokazuje, że decyzja o jej użyciu w tym procesie opiera się na niewłaściwych przesłankach. Podsumowując, wszystkie wymienione maszyny mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są one przeznaczone do efektywnego separowania nasion połamanych od całych, co czyni tryjer jedynym właściwym wyborem w tym kontekście.

Pytanie 37

Ile wyniesie koszt naprawy kosiarki rotacyjnej dwubębnowej z 6 nożami, gdy konieczna będzie wymiana trzymaków nożowych oraz nożyków, a ceny części brutto to: 15 zł za trzymak i 20 zł za nożyk? Pomijając wydatki na śruby, nakrętki i robociznę.

A. 210 zł
B. 420 zł
C. 70 zł
D. 105 zł
Wybierając inne odpowiedzi, można napotkać różne błędy w obliczeniach lub zrozumieniu problemu. Przykładowo, założenie, że koszt naprawy wynosi 420 zł, może wynikać z błędnego przyjęcia liczby nożyków lub trzymaków, a także z pomylenia jednostkowych cen części. Użytkownik mógł również błędnie zrozumieć dane dotyczące ilości potrzebnych elementów do wymiany. Istotne jest dokładne zrozumienie, że w tym przypadku mamy do czynienia z 6 nożami i 6 trzymakami, co przekłada się na konkretne wartości. Koszt 105 zł może być mylnym wynikiem, jeśli ktoś policzy tylko jeden typ części lub pomyli jednostkową cenę. Z kolei odpowiedź 70 zł jest niewłaściwa, ponieważ nawet jeśli ktoś obliczy koszt jednej grupy elementów, nie uwzględnia drugiej, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Aby uniknąć takich typowych błędów myślowych, istotne jest, aby przed podjęciem decyzji o naprawie dokładnie przeanalizować wszystkie potrzebne elementy, ich ilości oraz ceny, zachowując przy tym standardy kalkulacji kosztów. Ponadto, każda decyzja dotycząca napraw powinna być oparta na dokładnej analizie stanu technicznego maszyny oraz przewidywanych kosztów związanych z utrzymaniem jej w dobrym stanie, co jest kluczowe dla zapewnienia efektywności operacyjnej.

Pytanie 38

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
B. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
C. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
D. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
Montaż rurki z kapilarą w niewłaściwych miejscach, takich jak przewód wysokiego ciśnienia w miejsce wtryskiwacza, króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra czy przewód doprowadzający paliwo do pompy wtryskowej, prowadzi do nieprawidłowych odczytów oraz może skutkować uszkodzeniem systemu wtrysku. Rurkę montując na przewodzie wysokiego ciśnienia, pomijamy kluczowy element procesu wtrysku – moment, w którym to paliwo rzeczywiście wtryskuje się do cylindra, co skutkuje brakiem odpowiednich danych na temat kąta wyprzedzenia. Króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra nie zapewnia precyzyjnych informacji, ponieważ każdy cylinder może mieć inne wymagania dotyczące momentu wtrysku. W przypadku przewodu doprowadzającego paliwo do pompy wtryskowej, pomiar nie odnosi się do realnych warunków pracy silnika w momencie wtrysku. Takie podejścia są niezgodne z najlepszymi praktykami w zakresie diagnostyki silników. Właściwe ustawienie kąta wtrysku paliwa jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych osiągów silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że jakikolwiek pomiar związany z układem wtryskowym jest wystarczający, co prowadzi do nieprawidłowej kalibracji i potencjalnych problemów z niezawodnością silnika.

Pytanie 39

Podczas weryfikacji suwaków rozdzielacza hydraulicznego zmierzono ich średnice podane w Tabeli 1. Wskaż suwak nadający się do dalszej eksploatacji, jeżeli wiadomo, że średnica otworu korpusu wynosi 18+0,010 mm, a luz między suwakiem i otworem korpusu nie może przekraczać 0,015 mm.

Tabela 1. Wyniki pomiarów średnic suwaków rozdzielczy [mm].
Suwak ISuwak IISuwak IIISuwak IV
17,99017,99817,98517,980

A. Suwak I
B. Suwak II
C. Suwak III
D. Suwak IV
Suwak II to dobry wybór, bo jego średnica idealnie miesci się w ramach luzu, który tak naprawdę jest dozwolony w przypadku otworu korpusu. Ten otwór niby ma średnicę 18+0,010 mm, czyli maksymalnie 18,010 mm. Dzięki temu luz między suwakiem a otworem nie powinien być większy niż 0,015 mm. Suwak II, biorąc pod uwagę jego średnicę, zapewnia naprawdę niezłe warunki pracy, co jest kluczowe dla tego, żeby rozdzielacz hydrauliczny działał poprawnie. Z moich doświadczeń wynika, że dobra jakość dopasowania części hydraulicznych jest mega istotna, żeby system działał sprawnie i żeby ograniczyć ryzyko awarii. Jak się nie trafi z luzowaniem, to można narazić się na szybsze zużycie elementów albo, co gorsza, ich zablokowanie, co może skutkować dużymi problemami. Dlatego warto każdy suwak dobrze sprawdzić przed jego użyciem. W tym przypadku Suwak II spełnia wszystkie wymogi, więc można go spokojnie stosować.

Pytanie 40

Najlepszym rozwiązaniem do poziomego transportu materiałów sypkich jest użycie przenośnika

A. rolkowy
B. czerpakowy
C. ślimakowy
D. krążkowy
Przenośniki krążkowe, rolkowe i czerpakowe mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie do końca nadają się do transportowania materiałów sypkich w poziomie. Krążkowe przenośniki są super do paczek i towarów jednostkowych, ale do sypkiego już nie za bardzo. Krążki nie dają rady, przez co materiał może się rozsypywać, co jak wiadomo, nie jest fajne. Rolki zresztą też raczej nie podołają, bo ich budowa nie sprzyja transporcie sypkich materiałów bez ryzyka, że coś się wysypie. Często ludzie mylą je ze ślimakowymi, ale to zupełnie inna bajka. Przenośniki czerpakowe to co innego – one w pionie i pod większym nachyleniem dają radę, ale nie są alternatywą dla ślimakowych, bo mają swoje ściśle określone zastosowania. W praktyce, wybierając przenośnik, warto dobrze przemyśleć, co dokładnie chcemy transportować i w jakich warunkach to się odbywa.