Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 18:43
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 18:59

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W którym elemencie pojazdu znajduje się pompa paliwa?

A. W zbiorniku paliwa
B. W układzie wydechowym
C. W silniku
D. W skrzyni biegów
Pompa paliwa nie znajduje się w silniku, skrzyni biegów ani w układzie wydechowym. Każdy z tych elementów pełni inne funkcje i nie jest związany bezpośrednio z procesem dostarczania paliwa. Silnik to miejsce, gdzie mieszanka paliwowo-powietrzna jest spalana, co generuje moc napędową pojazdu. Skrzynia biegów z kolei odpowiada za przekazywanie tej mocy z silnika na koła, umożliwiając zmianę przełożeń w zależności od potrzeb jazdy. Układ wydechowy zajmuje się odprowadzaniem spalin powstałych podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Błędne umiejscowienie pompy paliwa w tych obszarach może wynikać z niezrozumienia ich funkcji i roli w pojeździe. Typowym błędem jest mylenie układów pojazdu lub zakładanie, że pompa paliwa może być częścią innego systemu ze względu na podobne brzmienie nazw lub ogólne skojarzenia z funkcjonowaniem pojazdu. W rzeczywistości, każdy z tych elementów ma swoje specyficzne zadania i konstrukcyjnie nie jest przystosowany do pracy jako część układu zasilania paliwem. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i obsługi technicznej pojazdów.

Pytanie 2

Jakie czynności są wykonywane w trakcie cyklicznych badań technicznych w SKP?

A. weryfikacja ciśnienia smarowania
B. ustawienie geometrii kół kierowniczych
C. regulacja hamulca zasadniczego oraz pomocniczego
D. sprawdzenie numeru identyfikacyjnego pojazdu
Odpowiedzi, które sugerują sprawdzanie ciśnienia smarowania, regulację geometrii kół kierowalnych oraz regulację hamulca roboczego i pomocniczego, wskazują na nieporozumienie dotyczące zakresu obowiązków związanych z okresowymi badaniami technicznymi. Ciśnienie smarowania, choć istotne dla prawidłowego funkcjonowania silnika, nie jest rutynowo weryfikowane podczas przeglądów technicznych w stacjach kontroli pojazdów. Z kolei regulacja geometrii kół kierowalnych oraz hamulców, mimo że są to kluczowe aspekty związane z bezpieczeństwem pojazdu, również nie należą do standardowych procedur przeprowadzanych podczas okresowych badań technicznych. Tego rodzaju działania są zazwyczaj wykonywane w ramach warsztatów specjalistycznych, a nie na stacji kontroli pojazdów, gdzie główny nacisk kładzie się na weryfikację zgodności oraz bezpieczeństwo pojazdu. Ważne jest, aby rozumieć, że okresowe badania techniczne mają na celu zapewnienie, że pojazd spełnia określone standardy minimalne. Właściwa znajomość tego procesu oraz zakresu badań technicznych jest kluczowa, aby uniknąć błędów i niedopowiedzeń, które mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 3

Po zakończeniu naprawy pojazdu, klient powinien otrzymać

A. zużyte płyny eksploatacyjne
B. kartę zapotrzebowania na części
C. zużyte części po wymianie
D. dane pracownika, który przeprowadzał naprawę
Zużyte części po wymianie są dokumentem potwierdzającym przeprowadzenie naprawy oraz stanowią element transparentności w relacji z klientem. Przekazanie tych części klientowi umożliwia mu weryfikację wykonanych prac oraz zrozumienie, jakie komponenty zostały wymienione. W praktyce, w warsztatach samochodowych powszechnie stosuje się tę praktykę, aby budować zaufanie do usług. Klient ma prawo oczekiwać, że wie, jakie części zostały usunięte i dlaczego ich wymiana była konieczna. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji zaleca udostępnienie takich informacji klientom, co jest zgodne z zasadami dobrej praktyki obsługi klienta. Ponadto, w przypadku ewentualnych reklamacji lub pytań dotyczących jakości naprawy, posiadanie zużytych części może być pomocne w identyfikacji problemów oraz w podjęciu dalszych działań naprawczych, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Pytanie 4

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zużycia uszczelniaczy zaworów.
B. zbyt niskiego stanu oleju.
C. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
D. uszkodzenia pompy olejowej.
Uszczelniacze zaworowe to jeden z głównych powodów, dlaczego w silnikach może być nadmierne zużycie oleju. Dobrze działające uszczelniacze pomagają utrzymać olej w obrębie zaworów, co zapobiega jego przedostawaniu się do komory spalania. Kiedy uszczelniacze się zużywają, olej może w łatwy sposób trafiać do cylindrów, gdzie się spala, a to prowadzi do zwiększonego zużycia oleju. W praktyce widzimy to często w starszych silnikach, bo z wiekiem uszczelniacze tracą elastyczność i trudniej im trzymać olej. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, mówią, że dobrze jest regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte części. Używanie olejów dobrej jakości też może pomóc w ograniczeniu zużycia uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że z rury wydechowej leci dużo dymu, to może być znak, że olej dostaje się do komory spalania. Wtedy dobrze byłoby zbadać stan uszczelniaczy, żeby nie pogarszać problemu z olejem.

Pytanie 5

Który z kątów jest dostosowywany jako ostatni w trakcie regulacji geometrii kół osi kierowanej?

A. Wyprzedzenia osi zwrotnicy
B. Pochylenia koła
C. Pochylenia osi zwrotnicy
D. Zbieżności połówkowej
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi dotyczącej regulacji geometrii kół osi kierowanej są błędne z kilku powodów. Pochylenie osi zwrotnicy nie jest ostatnim regulowanym kątem, ponieważ jego ustawienie powinno odbywać się wcześniej, aby zapewnić poprawne nachylenie koła względem nawierzchni drogi. Dostosowanie pochylenia osi zwrotnicy ma na celu zminimalizowanie efektu przechylania się pojazdu podczas skrętu, co wpływa na stabilność. Pochylenie koła, które również może być regulowane, wpływa na kontakt opony z nawierzchnią i jest ważne w kontekście zużycia opon oraz przyczepności, ale nie powinno być ostatnim krokiem w regulacji geometrii. Wyprzedzenie osi zwrotnicy, podobnie jak pochylenie, ma na celu poprawienie zachowania pojazdu, ale jego regulacja również nie jest końcowym etapem procesu. Zbieżność połówkowa, regulowana jako ostatnia, jest kluczowa dla prawidłowego działania układu kierowniczego i stabilności prowadzenia. Nieznajomość kolejności regulacji może prowadzić do znacznych problemów z prowadzeniem pojazdu, takich jak nierównomierne zużycie opon, trudności w utrzymaniu prostoliniowego toru jazdy oraz osłabienie kontroli nad pojazdem. Dlatego diagnostyka i regulacja geometrii kół powinny być prowadzone zgodnie z ustalonymi standardami oraz zaleceniami producentów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy.

Pytanie 6

Hamulce nadają się do naprawy, gdy maksymalna dopuszczalna różnica w siłach hamowania między prawą a lewą stroną jednej osi pojazdu wynosi

A. 15%
B. 25%
C. 20%
D. 30%
Odpowiedź 30% jest prawidłowa, ponieważ w branży motoryzacyjnej standardy bezpieczeństwa wymagają, aby różnica w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną jednej osi nie przekraczała 30%. Taki margines zapewnia odpowiednią stabilność pojazdu podczas hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Przykładowo, podczas nagłego hamowania, nierównomierna siła hamowania może prowadzić do poślizgu, co zwiększa ryzyko wypadków. Naprawa hamulców staje się niezbędna, gdy różnica ta jest większa, co może wskazywać na zużycie komponentów hamulcowych lub ich nieprawidłową kalibrację. Zgodnie z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi, regularne kontrole i serwisowanie układu hamulcowego są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania i minimalizacji ryzyka awarii. Warto również pamiętać, że w przypadku samochodów wyścigowych, gdzie warunki hamowania są ekstremalne, tolerancje mogą być nawet bardziej rygorystyczne, co podkreśla znaczenie właściwego stanu technicznego hamulców.

Pytanie 7

Jaką metodę należy wykorzystać do oceny stopnia zużycia amortyzatorów?

A. Shore’a
B. Boge’a
C. Vickersa
D. Hartridge’a
Wybór metod, które mają ocenić zużycie amortyzatorów, może być mylący, bo nie każda się nadaje. Weźmy na przykład metodę Hartridge’a – ona jest głównie używana do testowania różnych układów wtryskowych i silnikowych, a nie do amortyzatorów. Tak więc, użycie tej metody w kontekście amortyzatorów to raczej nieporozumienie i może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników. Podobnie sprawa wygląda z metodą Vickersa, która mierzy twardość materiałów – nie bardzo nadaje się to do oceny amortyzatorów. Osoby, które korzystają z tej metody, mogą nie zauważać, że twardość sama w sobie nie pokazuje zużycia, bo nie bierze pod uwagę, jak amortyzatory działają w ruchu. Metoda Shore’a z kolei jest głównie używana do pomiaru twardości elastomerów, więc też nie jest specjalnie stworzona do oceniania stanu technicznego amortyzatorów, chociaż może podać parę informacji o materiałach, z których są zrobione. W końcu, wybór złej metody może prowadzić do kiepskiej diagnostyki, co z kolei stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa użytkowników aut. Dlatego ważne jest, żeby każda metoda była dopasowana do konkretnego elementu, a w przypadku amortyzatorów jedynym słusznym wyborem jest metoda Boge'a.

Pytanie 8

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
B. układ przestrzenny miejsca pracy
C. narzędzie, z którego korzysta pracownik
D. indywidualne preferencje pracownika
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 9

Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które można usłyszeć podczas rozłączania sprzęgła, mogą świadczyć o uszkodzeniu

A. łożyska wyciskowego
B. widełek rozłączających
C. tarczy sprzęgła
D. sprężyny talerzowej
Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które pojawiają się podczas wyłączania sprzęgła, najczęściej wskazują na zużycie lub uszkodzenie łożyska wyciskowego. Łożysko to ma za zadanie umożliwienie płynnej pracy mechanizmu sprzęgła, a jego nieprawidłowe funkcjonowanie może w efekcie prowadzić do problemów z rozłączaniem silnika od skrzyni biegów. W przypadku, gdy łożysko wyciskowe jest uszkodzone, jego ruch może generować dźwięki, które są słyszalne wewnątrz kabiny pojazdu. Praktyczne przykłady, które można podać, obejmują sytuacje, gdy mechanicy podczas diagnostyki usterek sprzęgła zwracają szczególną uwagę na te dźwięki, co pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemu. W branży motoryzacyjnej, przestrzeganie standardów diagnostycznych, takich jak procedury określone przez producentów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania pojazdów. Utrzymanie w dobrym stanie łożyska wyciskowego jest zatem kluczowe, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom i kosztownym naprawom.

Pytanie 10

Jaką kwotę netto uiści klient serwisu za wymianę oleju silnikowego z filtrem, jeżeli czas wymiany wyniósł 45 minut, koszt zakupu oleju oraz filtra to 240,00 zł netto, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100,00 zł netto?

A. 321,00 zł
B. 376,20 zł
C. 285,00 zł
D. 315,00 zł
Żeby policzyć, ile zapłacimy za wymianę oleju silnikowego i filtra, musimy dodać koszty materiałów oraz robocizny. Koszt oleju i filtra to 240 zł netto. Roboczogodzina kosztuje 100 zł netto. Jeśli wymiana trwała 45 minut, czyli 0,75 godziny, to robocizna wyniesie 0,75 * 100 zł, co daje nam 75 zł netto. Czyli całkowity koszt to 240 zł za materiały plus 75 zł za robociznę, co razem daje 315 zł netto. W branży motoryzacyjnej tak się to liczy, bo zapewnia przejrzystość cen i lepsze zarządzanie kosztami. Klient powinien wiedzieć, za co płaci, bo to buduje zaufanie do warsztatu. Z mojego doświadczenia, umiejętność dokładnego obliczania kosztów jest mega ważna dla każdego, kto prowadzi firmę w usługach, bo wpływa na zyski i konkurencyjność.

Pytanie 11

Aby zweryfikować powłokę lakierniczą na nadwoziu z aluminium, powinno się zastosować warstwomierz

A. pojemnościowego
B. kulometrycznego
C. z magnesem trwałym
D. ultradźwiękowego
Pojemnościowy warstwomierz nie jest odpowiednim urządzeniem do pomiaru grubości powłok lakierniczych na aluminium, gdyż jego działanie opiera się na pomiarze pojemności elektrycznej, co jest skuteczne jedynie w przypadku powłok na materiałach magnetycznych, jak stal. W przypadku aluminium, brak odpowiedniego przewodnictwa magnetycznego uniemożliwia uzyskanie dokładnych wyników, co prowadzi do błędnych wniosków o grubości powłoki. W praktyce, wybierając warstwomierz, warto znać właściwości materiału, na którym będą prowadzone pomiary. Zastosowanie z magnesem trwałym również nie znajdzie zastosowania w przypadku nadwozia aluminiowego, ponieważ magnesy są skuteczne tylko na materiałach ferromagnetycznych. Kulometryczne metody pomiaru są skomplikowane i mniej praktyczne w codziennym użyciu, szczególnie w kontekście samochodowego rynku lakierniczego. Wszystkie te pomysły bazują na błędnym założeniu, że metody pomiaru grubości powłok są uniwersalne, podczas gdy w rzeczywistości wymagają dobrania odpowiedniego narzędzia do specyfiki materiału. Dobrze jest pamiętać, że wybór odpowiedniego urządzenia pomiarowego ma kluczowe znaczenie dla dokładności i wiarygodności pomiarów, a stosowanie niewłaściwych technik może prowadzić do poważnych konsekwencji w ocenie stanu powłok lakierniczych.

Pytanie 12

Przy ocenie jakości przeprowadzonej naprawy, dotyczącej wymiany czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. ciśnienie w układzie chłodzenia
B. zużycie paliwa
C. błędy w sterowniku silnika
D. funkcjonowanie układu ogrzewania
Błędy w sterowniku silnika są kluczowym elementem do sprawdzenia po wymianie czujnika temperatury cieczy chłodzącej, ponieważ nowoczesne pojazdy korzystają z zaawansowanych systemów diagnostycznych, które monitorują różne parametry silnika. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej odgrywa istotną rolę w utrzymaniu optymalnej pracy silnika, a jego nieprawidłowe działanie może prowadzić do błędnych odczytów, które z kolei wpływają na strategię wtrysku paliwa i ogólne parametry pracy silnika. W przypadku, gdy czujnik nie działa prawidłowo lub został źle zamontowany, sterownik silnika może zapisać błędy, co skutkuje zaświeceniem się kontrolki błędu silnika (check engine). Sprawdzanie błędów w sterowniku silnika po wymianie czujnika jest więc praktyką zgodną z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i uniknięcie poważniejszych awarii. Dodatkowo, analiza błędów może pomóc w identyfikacji innych potencjalnych usterek, co zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu.

Pytanie 13

Do niewerbalnej formy komunikacji należy

A. prowadzenie rozmowy i autoprezentacja
B. zdolność do perswazji
C. sztuka aktywnego słuchania oraz prowadzenia konwersacji
D. gestykulacja oraz ruchy ciała
Gestykulacja i ruchy ciała stanowią kluczowe elementy komunikacji niewerbalnej, które mogą znacząco wpływać na interpretację przesyłanych informacji. Komunikacja niewerbalna obejmuje wszystkie formy komunikacji, które nie polegają na słowach, a gesty, mimika oraz postawa ciała mogą przekazywać emocje, intencje i postawy. Na przykład, odpowiedni gest może wzmacniać przekaz słowny, a zbyt intensywne lub nieadekwatne ruchy mogą prowadzić do nieporozumień. W praktyce, w sytuacjach biznesowych, takich jak spotkania czy prezentacje, ważne jest, aby używać gestów, które są zgodne z kontekstem kulturowym i oczekiwaniami odbiorców. Dobrze zrozumiana i stosowana gestykulacja pozwala na lepsze budowanie relacji i zaufania, co jest niezbędne w skutecznej komunikacji. Badania pokazują, że gesty mogą przyczynić się do zwiększenia zapamiętywania informacji przez odbiorców oraz poprawienia ich zaangażowania w rozmowę. W związku z tym, rozwijanie umiejętności związanych z komunikacją niewerbalną, w tym gestykulacji, jest istotne zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Pytanie 14

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 213,00 zł
B. 191,00 zł
C. 181,00 zł
D. 153,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu naprawy, który obejmuje zarówno koszt części, jak i koszt robocizny. W przypadku naprawy łożyska piasty koła, kluczowe jest zrozumienie, że powinno się skalkulować wszystkie elementy związane z naprawą. Koszt części składa się z ceny łożyska oraz nakrętki, które są niezbędne do wykonania naprawy. Dodatkowo, koszt robocizny to iloczyn liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę, która może różnić się w zależności od warsztatu. W praktyce, przed przystąpieniem do pracy, mechanicy powinni zawsze sporządzać szczegółowy kosztorys, co pozwala na transparentność kosztów dla klienta. Stosowanie takiego podejścia jest standardem w branży motoryzacyjnej i pozwala na uniknięcie nieporozumień związanych z kosztami napraw. Warto również pamiętać, że regularna konserwacja pojazdu może pomóc w uniknięciu takich problemów, a także obniżyć koszty związane z naprawami. Zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. używanie oryginalnych części zamiennych, znacząco wpływa na bezpieczeństwo i trwałość pojazdu.

Pytanie 15

Oblicz koszt zakupu narzędzi wymienionych w tabeli.

L.P.NazwaIlośćj.m.Cena brutto [zł]
1Suwmiarka metalowa zwykła L150 0,02 mm2szt.16,99
2Grubościomierz zegarowy 0,1 mm mini1szt.23,99
3Mikrometr 0-25 mm2szt.24,99
4Suwmiarka elektroniczna plastikowa L1502szt.32,99
5Mikrometr 25-50 mm2szt.44,99
6Suwmiarka zegarowa metalowa L1502szt.49,89
7Głębokościomierz 0-200 mm/100 mm1szt.59,00
8Podstawa do mikrometra1szt.69,00
9Zestaw pomiarowy: czujnik + statyw1szt.89,00
10Kątomierz 0-3201szt.108,00
11Kątomierz 0-3601szt.118,00
12Średnicówka 18-35 x 0,01 mm1szt.124,00
13Średnicówka 50-160 x 0,01 mm1szt.118,99

A. 980,68 zł
B. 1 073,67 zł
C. 1 049,68 zł
D. 879,83 zł
Zła odpowiedź może wynikać z kilku pomyłek przy obliczeniach. Czasem zdarza się, że ktoś źle podaje ceny lub ilości narzędzi. Na przykład, jeśli pomnożysz niewłaściwą liczbę sztuk przez cenę jednostkową, to jasne, że wynik będzie nieprawidłowy. Ważne, żeby każdy koszt dokładnie sprawdzić, zanim zaczniemy zsumowywać, bo to może uratować nas przed błędami. Złe zaokrąglenie też może wprowadzić spore różnice w końcowym wyniku. Często zapominamy o dodatkowych kosztach, jak podatki czy transport, a te mogą naprawdę zadziałać na niekorzyść. Fajnie by było zebrać wszystkie koszty w jedną tabelę, żeby łatwiej było to wszystko porównać i zweryfikować. Pamiętaj, że dokładne obliczenia to podstawa, by dobrze zarządzać budżetem i podejmować świadome decyzje zakupowe.

Pytanie 16

Kto wykonuje okresową obsługę kolumnowych podnośników samochodowych?

A. osoba mająca uprawnienia UDT
B. inspektor bhp
C. konserwator
D. mechanik samochodowy
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urzędu Dozoru Technicznego) jest jedynym właściwym podmiotem do przeprowadzania okresowej obsługi kolumnowych dźwigników samochodowych. UDT to instytucja zajmująca się nadzorem nad urządzeniami technicznymi, mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa ich użytkowania. Właściciele dźwigników są zobowiązani do regularnych przeglądów i konserwacji, które mogą być przeprowadzane jedynie przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, co jest regulowane przez przepisy prawa. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, gdy dźwignik musi być sprawdzony przed rozpoczęciem sezonu intensywnej eksploatacji, co pozwala zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić bezpieczeństwo pracy. Osoby z uprawnieniami UDT mają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne umiejętności w zakresie obsługi i konserwacji takich urządzeń, co czyni ich najlepszymi kandydatami do przeprowadzania tego rodzaju prac. Ich działania są zgodne z odpowiednimi normami oraz najlepszymi praktykami w przemyśle, co podkreśla znaczenie profesjonalizmu w tej dziedzinie.

Pytanie 17

Podczas jazdy testowej pracownik działu kontroli jakości zauważył lekkie ściąganie pojazdu przy hamowaniu. Co powinien najpierw zlecić do sprawdzenia?

A. ustawienia zbieżności
B. geometrii ustawienia kół
C. cylinderków hamulcowych
D. ciśnienia w oponach
Wybór sprawdzenia ciśnienia w oponach jest kluczowy w sytuacji, gdy podczas jazdy próbnej pojazd ściąga na jedną stronę podczas hamowania. Odpowiednie ciśnienie w oponach jest fundamentalne dla stabilności prowadzenia pojazdu. Niekorrektne ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz wpływać na zdolności hamowania. Na przykład, w przypadku zbyt niskiego ciśnienia, jedna z opon może być bardziej podatna na wgniecenia, co skutkuje ściąganiem pojazdu. Zgodnie z wytycznymi producentów samochodów, ciśnienie w oponach powinno być regularnie kontrolowane i dostosowywane do specyfikacji podanych w instrukcji pojazdu. W praktyce, kontrola ciśnienia w oponach powinna być częścią rutynowego przeglądu, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży motoryzacyjnej. Zrozumienie tego zagadnienia pomaga nie tylko w diagnostyce, ale również w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 18

Podczas pokonywania przez pojazd ostrych zakrętów aktywuje się lampka kontrolna ciśnienia w układzie smarowania silnika, która gaśnie, gdy samochód jedzie na wprost. Możliwą przyczyną tej sytuacji jest

A. użycie niewłaściwego oleju silnikowego
B. uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju
C. zbyt niski poziom oleju silnikowego
D. awaria pompy oleju
Zbyt niski poziom oleju silnikowego jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów z ciśnieniem w układzie smarowania. Podczas pokonywania ostrych zakrętów, olej w silniku może przemieszczać się w misce olejowej, co prowadzi do chwilowego braku smarowania, a w konsekwencji do spadku ciśnienia. Kontrolka ciśnienia oleju zapala się jako sygnał, że ciśnienie spadło poniżej bezpiecznego poziomu. Warto regularnie monitorować poziom oleju oraz jego jakość, aby uniknąć uszkodzeń silnika. Dobrym praktyką jest sprawdzanie poziomu oleju co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami. Należy również zwracać uwagę na zalecenia producenta dotyczące rodzaju oleju, ponieważ niewłaściwy olej może wpływać na jego właściwości smarne, co w efekcie może prowadzić do obniżenia ciśnienia. Utrzymanie odpowiedniego poziomu i jakości oleju jest kluczowe dla prawidłowej pracy silnika oraz jego długowieczności.

Pytanie 19

Osoba posiadająca wycofany z użytkowania pojazd samochodowy, aby go wyrejestrować, musi przedstawić w odpowiednim urzędzie zaświadczenie o

A. przekazaniu pojazdu do stacji demontażu
B. przekazaniu pojazdu na składowisko odpadów
C. darowiźnie pojazdu innej osobie
D. sprzedaży pojazdu innej osobie
Dobrze wiedzieć, że przy wyrejestrowaniu pojazdu, kluczowe jest dostarczenie zaświadczenia o przekazaniu go do stacji demontażu. To się wiąże z obowiązującymi przepisami, które mówią o odpowiednim zarządzaniu odpadami i ochronie środowiska. Stacje demontażu to wyspecjalizowane miejsca, które zajmują się demontażem pojazdów i segregacją materiałów. To ważny krok, bo dzięki temu, możemy dbać o środowisko. Na przykład, akumulatory czy oleje silnikowe muszą być usunięte w odpowiedni sposób, by nie zagrażały naturze. Przekazując pojazd do demontażu, mamy pewność, że wszystkie te niebezpieczne elementy są właściwie przetwarzane. Chaotyczne składowanie pojazdów i ich części to duży problem, który prowadzi do zanieczyszczenia. Dlatego aby legalnie wyrejestrować pojazd, trzeba mieć ten dokument, co potwierdza, że oddaliśmy go do stacji demontażu.

Pytanie 20

Na wydajność przerobową serwisu wpływają

A. położenie geograficzne.
B. promocja w lokalnych mediach.
C. liczba stanowisk obsługowo-naprawczych.
D. średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej.
Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych ma kluczowe znaczenie dla zdolności przerobowej serwisu. Im więcej stanowisk jest dostępnych, tym większa jest możliwość obsługi większej liczby klientów w krótszym czasie. To bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną i zdolność zaspokojenia popytu. Na przykład, w serwisach motoryzacyjnych, więcej stanowisk oznacza możliwość równoczesnej obsługi wielu pojazdów, co przekłada się na szybsze czasy realizacji usług i zwiększa satysfakcję klientów. Ponadto, w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, efektywność operacyjna jest kluczowym wskaźnikiem jakości usług. Praktyki te pomagają również w optymalizacji procesów oraz lepszym zarządzaniu zasobami, co w dłuższej perspektywie prowadzi do poprawy rentowności serwisu. Właściwe zarządzanie stanowiskami pracy, w tym ich liczba, jest zatem fundamentalnym elementem strategii operacyjnej, która może przyczynić się do długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Po uzyskaniu zaświadczenia o demontażu pojazdu, właściciel zobowiązany jest do złożenia wniosku o jego wyrejestrowanie w terminie, który nie może zostać przekroczony?

A. 14 dni
B. 10 dni
C. 30 dni
D. 7 dni
Odpowiedź 30 dni jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskim prawem właściciel pojazdu, który otrzymał zaświadczenie o demontażu, ma obowiązek złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni. Termin ten jest określony w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, która nakłada na właściciela obowiązek dopełnienia formalności związanych z wyrejestrowaniem pojazdu po jego demontażu. Niedotrzymanie tego terminu może skutkować konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi, w tym możliwością nałożenia kary administracyjnej. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której właściciel demontowanego pojazdu, aby uniknąć problemów administracyjnych, powinien niezwłocznie złożyć wniosek o wyrejestrowanie, co pozwoli mu na uniknięcie dalszych opłat związanych z posiadaniem pojazdu oraz ewentualnych problemów związanych z odpowiedzialnością cywilną. Zachowanie terminu 30 dni jest zatem nie tylko kwestią formalną, ale również zabezpieczeniem interesów właściciela pojazdu.

Pytanie 22

Stary olej silnikowy powinien być

A. przefiltrowany, a następnie spalone w piecu
B. przechowywany w dedykowanych pojemnikach
C. umieszczony w szczelnym pojemniku i wyrzucony do śmieci
D. użyty do konserwacji elementów drewnianych
Składowanie zużytego oleju silnikowego w specjalnych pojemnikach jest kluczowym elementem zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Zużyty olej zawiera szereg toksycznych związków chemicznych, które mogą negatywnie wpływać na środowisko oraz zdrowie ludzi, jeśli nie zostaną właściwie zabezpieczone. Pojemniki do składowania oleju muszą być wykonane z materiałów odpornych na działanie substancji chemicznych oraz szczelne, co zapobiega ich przypadkowemu wylaniu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych, które są organizowane przez gminy, a także przestrzeganie norm określonych w przepisach dotyczących gospodarki odpadami. Współpraca z profesjonalnymi firmami zajmującymi się recyklingiem oleju silnikowego pozwala na jego bezpieczne przetworzenie, co sprzyja ochronie środowiska. Zastosowanie tej wiedzy w codziennym życiu, np. w warsztatach samochodowych czy w domowych garażach, przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na ekosystem.

Pytanie 23

Ile stanowisk powinien dysponować serwis, jeśli jeden przegląd trwa 2,5 godziny, a w czasie ośmiogodzinnej zmiany należy zrealizować co najmniej 12 przeglądów?

A. 3 stanowiska
B. 4 stanowiska
C. 6 stanowisk
D. 5 stanowisk
Obliczenia dotyczące liczby stanowisk w serwisie wymagały dokładnego przemyślenia, jednak wiele osób może być skłonnych do oszacowania potrzebnej liczby na podstawie prostych proporcji. Na przykład, mogą sądzić, że jeśli jeden przegląd zajmuje 2,5 godziny, to wystarczy podzielić 8 godzin przez 2,5 godziny, aby uzyskać 3 stanowiska. Takie rozumowanie jest błędne, ponieważ nie uwzględnia wymagań dotyczących wykonania co najmniej 12 przeglądów. Niewłaściwe podejście polega na tym, że sądzimy, iż każde stanowisko jednoznacznie odpowiada jednej jednostce pracy bez uwzględnienia całkowitych wymagań czasowych. Kolejnym błędnym założeniem może być pomijanie konieczności zaokrąglania w górę, co w praktyce oznacza, że nie możemy mieć ułamkowych stanowisk. W branży motoryzacyjnej ważne jest, aby zawsze poważnie podchodzić do planowania zasobów, zachowując równowagę pomiędzy wydajnością a elastycznością, co w przypadku serwisów samochodowych przekłada się na zadowolenie klientów i zwiększoną konkurencyjność. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do niewystarczającej liczby pracowników, co z kolei może skutkować przeciążeniem i opóźnieniami w realizacji usług.

Pytanie 24

Klient, który oddaje pojazd do serwisu, zgłosił problem z mechanizmem wycieraczek przedniej szyby. W pierwszej kolejności elektromechanik zajmujący się naprawą powinien

A. zweryfikować bezpiecznik mechanizmu wycieraczek
B. sprawdzić ciągłość instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm wycieraczek
C. dokonać kontroli styków włącznika wycieraczek przedniej szyby
D. przeprowadzić wymianę silniczka mechanizmu wycieraczek
Wybór opcji sprawdzenia bezpiecznika mechanizmu wycieraczek jest prawidłowy, ponieważ jest to kluczowy krok w diagnostyce problemów elektrycznych w pojazdach. Bezpieczniki chronią obwody elektryczne przed uszkodzeniem na skutek nadmiernego prądu. Gdy mechanizm wycieraczek przestaje działać, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie bezpiecznika, ponieważ może on być uszkodzony lub przepalony, co uniemożliwia zasilanie silniczka wycieraczek. Taki proceder jest zgodny z zasadami diagnostyki samochodowej, które zalecają najpierw identyfikację najbardziej prawdopodobnych przyczyn problemu. Na przykład, jeśli po wymianie bezpiecznika mechanizm wycieraczek zaczyna działać, to wskazuje na to, że pierwotna przyczyna usterki była związana z bezpiecznikiem, a nie z samym silniczkiem czy innymi komponentami. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na skróceniu czasu diagnostyki oraz obniżeniu kosztów naprawy poprzez unikanie niepotrzebnych wymian komponentów, co jest zgodne z zasadą efektywności naprawy w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 25

Czynnikiem, który najczęściej powoduje wibracje kierownicy podczas hamowania samochodu, jest zazwyczaj uszkodzenie

A. tarczy hamulcowej
B. zacisku hamulcowego
C. pompy hamulcowej
D. klocków hamulcowych
Pompa hamulcowa, zaciski hamulcowe oraz klocki hamulcowe pełnią istotne funkcje w systemie hamulcowym, ale ich uszkodzenia nie są głównym źródłem drgań kierownicy podczas hamowania. Problemy z pompą hamulcową, zazwyczaj związane z nieszczelnościami lub zatorami, mogą prowadzić do niewłaściwego działania całego systemu, jednakże nie wywołują one bezpośrednio drgań kierownicy. Zaciski hamulcowe odpowiadają za dociskanie klocków do tarcz – ich uszkodzenia mogą skutkować nierównomiernym zużyciem klocków, co również nie jest bezpośrednią przyczyną drgań. Z kolei klocki hamulcowe, chociaż mają kluczowe znaczenie dla efektywności hamowania, w przypadku ich uszkodzenia najczęściej powodują hałas lub zmniejszoną skuteczność hamowania, a nie drgania kierownicy. Typowym błędem myślowym w ocenie przyczyn drgań kierownicy jest skupienie się na komponentach, które nie mają bezpośredniego wpływu na stan tarcz hamulcowych. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak poszczególne elementy systemu hamulcowego współpracują ze sobą, oraz jakie są standardy diagnostyczne i procedury konserwacyjne, aby skutecznie identyfikować i eliminować źródła problemów.

Pytanie 26

Który element układu chłodzenia odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika?

A. Sprężarka klimatyzacji
B. Filtr powietrza
C. Przegub homokinetyczny
D. Termostat
Termostat jest kluczowym elementem układu chłodzenia silnika, który pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury pracy. Działa jak zawór, który otwiera się i zamyka w zależności od temperatury płynu chłodzącego. Kiedy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybkie osiągnięcie temperatury roboczej przez silnik. Po osiągnięciu tej temperatury, termostat otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego przez chłodnicę, co zapobiega przegrzaniu silnika. Dzięki temu układ chłodzenia zapewnia, że silnik działa w optymalnych warunkach, co z kolei wpływa na jego wydajność i trwałość. Termostat jest zaprojektowany tak, by reagować na zmiany temperatury płynu chłodzącego, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ciepłem w silniku. W praktyce, niesprawny termostat może prowadzić do problemów z przegrzewaniem się silnika lub zbyt długim czasem nagrzewania, co negatywnie wpływa na zużycie paliwa i emisję spalin.

Pytanie 27

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, ponowne wykorzystanie jest zabronione

A. opon.
B. akumulatorów.
C. klocków i szczęk hamulcowych.
D. szyb.
Zgodnie z obowiązującym prawem, ponowne użycie klocków i szczęk hamulcowych jest zabronione ze względu na kwestie bezpieczeństwa oraz standardy eksploatacyjne pojazdów. Klocki i szczęki hamulcowe są kluczowymi elementami układu hamulcowego, który odpowiada za zatrzymywanie pojazdu. Ich skuteczność oraz niezawodność muszą być na najwyższym poziomie, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników dróg. Ponowne użycie tych komponentów może prowadzić do obniżenia ich właściwości hamujących, co w rezultacie zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej jest zalecenie stosowania nowych części zamiennych, które spełniają normy producentów oraz przepisy prawa. W kontekście tego zagadnienia, istotnym elementem jest również systematyczne przeprowadzanie inspekcji oraz wymiany klocków i szczęk hamulcowych zgodnie z zaleceniami producentów oraz przepisami prawa, co pozwala na utrzymanie integralności układu hamulcowego oraz bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 28

Wynik przeprowadzonego testu uznaje się za niewystarczający, jeśli jasność przynajmniej jednej pary sygnalizatorów świetlnych nie osiąga wymaganego poziomu, który wynosi

A. 40 kcd
B. 30 kcd
C. 20 kcd
D. 50 kcd
Odpowiedzi 20 kcd, 40 kcd oraz 50 kcd są niepoprawne, ponieważ nie odpowiadają na wymagania dotyczące minimalnego poziomu światłości świateł drogowych. W przypadku 20 kcd, wartość ta jest niewystarczająca, co może prowadzić do niedostatecznego oświetlenia drogi, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych lub nocą. Nieprzestrzeganie minimalnych standardów może skutkować brakiem widoczności dla kierowców, co jest kluczowym aspektem bezpieczeństwa na drogach. Z kolei wartości 40 kcd i 50 kcd mogą wydawać się zbyt wysokie w kontekście minimalnych wymagań, co może prowadzić do niepotrzebnego zużycia energii oraz większych wydatków związanych z eksploatacją oświetlenia. Wartości te nie są zgodne z zasadami efektywności energetycznej, które zalecają optymalizację zużycia energii przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich standardów oświetleniowych. Dlatego kluczowe jest, aby projektanci i inżynierowie stosowali się do ustalonych norm, które wskazują na 30 kcd jako minimalny próg, co pozwala na zachowanie równowagi między bezpieczeństwem a efektywnością energetyczną w systemach oświetleniowych.

Pytanie 29

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 35%
B. 25%
C. 30%
D. 20%
Różnica w siłach hamowania pomiędzy kołami tej samej osi nie może przekraczać 30%. To jest ważne, bo pozwala na utrzymanie stabilności i bezpieczeństwa hamowania, co jest kluczowe, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych na drodze. Przykład: jeśli jedno z kół hamuje znacznie słabiej, to auto może ściągać w stronę tego koła, co stwarza realne ryzyko wypadku. W warsztatach podczas przeglądów technicznych sprawdza się te siły, bo to pozwala na szybkie wykrycie problemów z hamulcami. Dbanie o normy hamowania to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy. Regularne kontrole hamulców są naprawdę istotne, żeby auto było w dobrym stanie i żeby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie.

Pytanie 30

Która osoba z ASO przekazuje klientowi auto po dokonaniu naprawy i przedstawia szczegóły dotyczące zrealizowanych usług?

A. Kierownik serwisu
B. Pracownik BOK
C. Mechanik samochodowy
D. Specjalista działu części
Pracownik BOK, czyli Biura Obsługi Klienta, odgrywa kluczową rolę w procesie serwisowania pojazdów. To on jest odpowiedzialny za finalizację naprawy, co obejmuje przekazanie pojazdu klientowi oraz wyjaśnienie wszystkich wykonanych usług. W profesjonalej obsłudze klienta istotne jest, aby klient zrozumiał, jakie prace zostały wykonane na jego pojeździe, oraz dlaczego były one niezbędne. Pracownik BOK ma za zadanie nie tylko wręczyć kluczyki do samochodu, ale także omówić szczegóły dotyczące wykonanych napraw, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Na przykład, jeśli klient przychodzi po pojazd, w którym wymieniano olej silnikowy oraz filtry, pracownik BOK powinien wyjaśnić, jakie były powody tych działań i jakie korzyści przyniosą one dla długowieczności silnika. Takie podejście zwiększa zaufanie klienta do serwisu oraz podnosi jakość obsługi. Ponadto, ścisła współpraca między pracownikiem BOK a mechanikami pozwala na lepsze zrozumienie technicznych aspektów naprawy, co również wpływa na poprawę komunikacji z klientem.

Pytanie 31

W autoryzowanym serwisie ocenę wizualną stanu pojazdu przed jego przyjęciem do naprawy przeprowadza

A. mechanik.
B. blacharz.
C. pracownik BOK.
D. pracownik magazynu.
Pracownik BOK (Biura Obsługi Klienta) jest odpowiedzialny za wizualną ocenę stanu pojazdu przed jego przyjęciem do naprawy, ponieważ jest to kluczowy element procesu oceny i dokumentacji. BOK odgrywa istotną rolę w komunikacji z klientem, zbierając wszystkie niezbędne informacje dotyczące pojazdu, jego historii serwisowej oraz szczególnych problemów zgłaszanych przez właściciela. Dzięki przeprowadzeniu wizualnej oceny, pracownik BOK może zidentyfikować widoczne uszkodzenia zewnętrzne, które mogą wpłynąć na dalszą diagnostykę i naprawy. Praktyczne przykłady obejmują analizę stanu lakieru, wgniecenia karoserii czy uszkodzenia szyb, co pozwala na dokładną kalkulację kosztów napraw. Dobrą praktyką w branży jest dokumentowanie stanu pojazdu za pomocą zdjęć, co nie tylko usprawnia proces naprawy, ale również chroni interesy serwisu oraz klienta w przypadku sporów.

Pytanie 32

Podczas przeprowadzania codziennej obsługi auta, zwykle pomija się kontrolę

A. zawartości toksycznych składników spalin
B. estetyki karoserii samochodu
C. stanu poziomu paliwa w zbiorniku
D. funkcjonowania świateł zewnętrznych pojazdu
Sprawdzanie działania świateł zewnętrznych, poziomu paliwa w zbiorniku oraz czystości karoserii jest kluczowe dla codziennej obsługi pojazdu. Działanie świateł zewnętrznych, takich jak kierunkowskazy czy światła stopu, jest niezbędne dla zapewnienia widoczności i bezpieczeństwa na drodze. Nieprawidłowe działanie tych świateł może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, w tym wypadków, dlatego ich kontrola powinna być rutynowym elementem przed każdą jazdą. Poziom paliwa w zbiorniku ma wpływ na zdolność do poruszania się pojazdem; jego niedobór może skutkować unieruchomieniem pojazdu w nieodpowiednim momencie, co stwarza zagrożenie na drodze. Czystość karoserii, choć może wydawać się mniej istotna, również odgrywa ważną rolę w utrzymaniu pojazdu w odpowiednim stanie, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do korozji i uszkodzeń lakieru, co w dłuższym czasie wpływa na estetykę i wartość pojazdu. W kontekście codziennej obsługi pojazdu, pomijanie tych czynności może prowadzić do poważnych problemów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że tylko aspekty techniczne i diagnostyczne są istotne, podczas gdy codzienna kontrola podstawowych elementów obywatelskiego bezpieczeństwa jest równie ważna. Właściwe podejście do codziennej obsługi pojazdu powinno obejmować kompleksowe podejście do zarówno technicznych, jak i estetycznych aspektów eksploatacji pojazdu.

Pytanie 33

Jakie informacje zawiera karta pojazdu?

A. dane o przeprowadzonych przeglądach okresowych
B. data przeglądu gwarancyjnego
C. informacje dotyczące zmian parametrów technicznych pojazdu
D. wszystkie szczegóły techniczne pojazdu
Odpowiedzi, które nie są zgodne z rzeczywistością, wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące zawartości karty pojazdu. Na przykład, wiele osób może myśleć, że karta pojazdu zawiera termin przeglądu gwarancyjnego. Jednakże, to nie jest jej funkcja. Termin przeglądu gwarancyjnego jest zazwyczaj określany przez producenta pojazdu i należy go szukać w dokumentacji dostarczonej przez producenta, a nie w karcie pojazdu. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że karta pojazdu zawiera informacje o przeprowadzonych przeglądach okresowych. Chociaż przeglądy techniczne są istotne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie, ich dokumentacja jest realizowana w innych formularzach, takich jak książka serwisowa, a nie w karcie pojazdu. Ponadto, mylenie karty pojazdu z dokumentacją techniczną, taką jak dane dotyczące norm emisji spalin czy szczegółowe parametry techniczne, również prowadzi do błędnych wniosków. Karta pojazdu koncentruje się głównie na danych identyfikacyjnych oraz istotnych zmianach w konstrukcji i parametrach technicznych. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych dokumentów pełni swoją rolę w systemie zarządzania pojazdami i posiada odmienny cel, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 34

Podstawowe dokumenty dotyczące przychodu towarów w magazynie to

A. Pz
B. Rw
C. Mm
D. Wz
Wydaje mi się, że odpowiedzi 1, 3 i 4 mogą wyglądać na sensowne, ale w rzeczywistości są niepoprawne w kontekście przychodu magazynowego. Wz, czyli Wniosek Zakupu, to dokument do zamawiania, ale nie ma on nic wspólnego z przyjmowaniem towarów do magazynu. To taki dokument, który tylko inicjuje zamówienie, a nie rejestruje, że towar rzeczywiście został przyjęty. A Mm, czyli Miesięczne Menu, to w ogóle nie to, co nas interesuje, bo odnosi się do planowania posiłków w restauracjach, a nie do zarządzania magazynem. Z kolei Rw, czyli Rozchód Wewnętrzny, dotyczy wydania towarów z magazynu, a nie ich przyjęcia. Dlatego inne odpowiedzi niż Pz są błędne, bo nie mówią o dokumentach związanych z przyjęciem towaru do magazynu. W magazynach bardzo ważne jest, żeby używać właściwych dokumentów, żeby uniknąć bałaganu w ewidencji towarów i błędów w dokumentach.

Pytanie 35

Co należy zrobić z pozostałym olejem silnikowym po jego wymianie przez pracownika serwisu?

A. Zneutralizować sorbentem
B. Przekazać do utylizacji
C. Spalić w piecu olejowym
D. Poddać go procesowi rafinacji
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa środowiskowego. Zużyty olej jest substancją niebezpieczną, która może powodować zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych, jeśli nie jest odpowiednio usuwana. W większości krajów, w tym w Polsce, istnieją regulacje prawne, które nakładają obowiązek na przedsiębiorstwa i serwisy samochodowe utylizacji odpadów niebezpiecznych, w tym oleju silnikowego, w sposób zgodny z przepisami ochrony środowiska. W praktyce oznacza to dostarczenie oleju do specjalistycznych punktów zbiórki lub zakładów zajmujących się recyklingiem, które mogą go przetworzyć na nowe produkty lub bezpiecznie go zniszczyć. Utylizacja oleju silnikowego jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również wyrazem odpowiedzialności społecznej, przyczyniając się do ochrony zasobów naturalnych i przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska.

Pytanie 36

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Minister Transportu
B. Inspekcja Transportu Drogowego
C. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
D. Komenda Wojewódzka Policji
Wybór Wojewódzkiej Komendy Policji, Inspekcji Transportu Drogowego czy Ministerstwa Transportu jako instytucji odpowiedzialnej za nadawanie nowego numeru VIN, gdy jest on nieczytelny, to trochę mylny krok. Tak naprawdę Wojewódzka Komenda Policji zajmuje się głównie ściganiem przestępstw drogowych oraz dbaniem o bezpieczeństwo publiczne, a nie rejestracją pojazdów. Policja może być zaangażowana w sprawy związane z kradzieżą czy fałszowaniem dokumentów, ale to nie ich rola w nadawaniu numerów VIN. Inspekcja Transportu Drogowego z kolei skupi się na tym, żeby kontrolować przestrzeganie przepisów związanych z transportem publicznym oraz jakością pojazdów, ale rejestracji pojazdów ani nadawania VIN nie robią. Ministerstwo Transportu, jako instytucja odpowiedzialna za politykę transportową w kraju, nie zajmuje się tym bezpośrednio, tylko ustala przepisy regulujące cały ten proces. Moim zdaniem, zrozumienie tego, jak te różne instytucje ze sobą współpracują, jest kluczowe, żeby uniknąć problemów z numerami VIN i żeby proces rejestracji przebiegał sprawnie.

Pytanie 37

Wzrastające drgania kierownicy oraz nadwozia podczas hamowania pojazdu mogą być spowodowane

A. deformacją tarczy hamulcowej
B. uszkodzoną poduszką silnika
C. niedziałającym amortyzatorem
D. niewłaściwym wyważeniem kół pojazdu
Niewyważenie kół pojazdu może prowadzić do drgań, jednak najczęściej objawia się to podczas jazdy z określoną prędkością, a niekoniecznie podczas hamowania. Krzywa tarcza hamulcowa jest bardziej bezpośrednią przyczyną wibracji w tym kontekście. Uszkodzona poduszka silnika może powodować nieprawidłowe przenoszenie drgań silnika na nadwozie, ale nie jest to typowa przyczyna drgań podczas hamowania. Również niesprawny amortyzator wpływa na prowadzenie pojazdu i komfort jazdy, jednak jego wpływ na drgania podczas hamowania jest mniej bezpośredni. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to mylenie źródła drgań z ich skutkiem, a także nieprawidłowe przypisanie objawów do niewłaściwych usterek. Przy diagnozowaniu problemów z układem hamulcowym kluczowe jest zrozumienie, że drgania podczas hamowania są najczęściej związane z niewłaściwym stanem tarczy hamulcowej, co wymaga szczegółowego sprawdzenia tego elementu.

Pytanie 38

Zlecenie na naprawę auta nie musi zawierać

A. informacji dotyczących cen części zamiennych
B. uwag na temat stanu pojazdu
C. opisu kondycji pojazdu
D. danych identyfikacyjnych pojazdu
Zlecenie naprawy pojazdu nie musi zawierać informacji o cenach części zamiennych, ponieważ takie informacje mogą się zmieniać w zależności od dostawców, dostępności i polityki cenowej warsztatu. Ważne jest jednak, aby zlecenie zawierało inne kluczowe elementy, takie jak szczegółowe uwagi oraz opis stanu pojazdu, które pozwalają mechanikowi na dokładne zrozumienie problemu oraz skuteczne zaplanowanie napraw. W praktyce, dobrym zwyczajem jest ustalenie ceny przed rozpoczęciem naprawy, ale nie jest to formalny wymóg w samym zleceniu. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży, zlecenia powinny być jasne i kompleksowe, co sprzyja przejrzystości i zaufaniu między klientem a warsztatem. Dodatkowo, niektóre warsztaty mogą korzystać z systemów zarządzania, które umożliwiają automatyczne generowanie wycen na podstawie danych o pojazdach.

Pytanie 39

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli, kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 35500 km
B. 37500 km
C. 36500 km
D. 40500 km
Zgadza się, kolejna wymiana oleju w tym przypadku powinna nastąpić przy przebiegu 35500 km. Zgodnie z zaleceniami producenta, wymiana oleju powinna być przeprowadzana co 10 tys. km. Obliczenia są proste: bieżący przebieg wynosi 25500 km, do którego dodajemy 10 tys. km, co daje nam 35500 km. Zachowanie tego interwału jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Regularna wymiana oleju zapewnia utrzymanie odpowiedniej lepkości i czystości, co wpływa na wydajność silnika i jego żywotność. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta może prowadzić do zanieczyszczenia oleju, co zwiększa ryzyko uszkodzeń silnika. Warto również zaznaczyć, że różne pojazdy mogą mieć różne wymagania dotyczące wymiany oleju, dlatego zawsze należy odwoływać się do instrukcji obsługi konkretnego modelu. Praktyka ta nie tylko przedłuża żywotność pojazdu, ale również zapewnia jego bezpieczeństwo podczas eksploatacji.

Pytanie 40

Jednym z powodów "wypadania zapłonów" w silniku z zapłonem iskrowym może być awaria

A. świec żarowych
B. cewki zapłonowej
C. regulatora ciśnienia
D. termostatu
Cewka zapłonowa to jeden z tych kluczowych elementów w silniku z zapłonem iskrowym. To ona odpowiada za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Jak coś z nią jest nie tak, to możesz zauważyć, że silnik działa nieregularnie, traci moc i za dużo pali. Dlatego podczas przeglądów warto sprawdzać, w jakiej kondycji jest cewka. Kiedy widzisz, że jest uszkodzona, najlepiej wymienić ją na nową. To zazwyczaj rozwiązuje problemy z wydajnością silnika i zapobiega ich pogłębianiu. No i nie zapominaj o świecach zapłonowych, bo one też mają spory wpływ na działanie silnika. Regularna diagnostyka to klucz do wczesnego wyłapywania problemów, a to z kolei oznacza, że twój silnik posłuży ci dłużej i będzie mniej palić.