Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 00:54
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 01:01

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ciemieniucha u noworodka jest wynikiem niedojrzałości gruczołów

A. łojowych
B. trawiennych
C. woskowinowych
D. mlecznych
Ciemieniucha, znana również jako łojotokowe zapalenie skóry, występuje u niemowląt głównie z powodu niedojrzałości gruczołów łojowych. Te gruczoły, które są odpowiedzialne za produkcję sebum, nie są jeszcze w pełni rozwinięte, co prowadzi do nadmiernej produkcji tłuszczu i powstawania charakterystycznych żółtawych łusek na skórze głowy i innych obszarach. W praktyce rodzice powinni dbać o odpowiednią higienę skóry dziecka, regularnie myjąc głowę delikatnym szamponem, co pozwala zredukować gromadzenie się sebum i złuszczonej skóry. Warto również stosować emolienty, które pomogą nawilżyć skórę i złagodzić podrażnienia. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, ciemieniucha nie jest procesem niebezpiecznym, ale wymaga monitorowania, aby uniknąć ewentualnych infekcji. W przypadku nasilonych objawów lub braku poprawy, warto skonsultować się z dermatologiem dziecięcym, aby omówić odpowiednie metody leczenia i pielęgnacji.

Pytanie 2

Mleko matki, które jest przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w chłodziarce?

A. do 3-5 dni
B. do 12-14 godzin
C. do 6 godzin
D. maksymalnie do 14 dni
Mleko matki, przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w lodówce przez okres od 3 do 5 dni. Jest to zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Światowej Organizacji Zdrowia, które wskazują, że odpowiednie przechowywanie mleka matki w lodówce przy temperaturze poniżej 4°C zapewnia jego bezpieczeństwo i zachowanie wartości odżywczych. Praktycznie oznacza to, że mleko powinno być przechowywane w pojemnikach przystosowanych do kontaktu z żywnością, a po wyjęciu z lodówki powinno być użyte w ciągu 24 godzin, aby zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii. Warto również pamiętać, że mleko matki można mrozić, co wydłuża jego trwałość do około 6 miesięcy. Ten sposób przechowywania jest szczególnie ważny dla matek, które wracają do pracy lub mają trudności z karmieniem piersią, ponieważ mrożone mleko zachowuje większość składników odżywczych i przeciwciał, które wspierają rozwój odporności dziecka.

Pytanie 3

Osoba opiekująca się dziećmi, która angażuje je w pantomimiczne historie, umożliwia przedstawienie zadania przy użyciu

A. śpiewu
B. krzyku
C. recytacji
D. ruchu
Odpowiedź "ruchu" jest prawidłowa, ponieważ pantomima opiera się na bezsłownym przedstawianiu treści poprzez gesty, mimikę i ruchy ciała. W opowieściach pantomimicznych, opiekunka wykorzystuje ruch, aby zobrazować historie, emocje i postacie, co angażuje dzieci i rozwija ich wyobraźnię. Przykładowo, podczas zabawy w pantomimę dzieci mogą odgrywać różne scenki, takie jak opisujące przygody zwierząt czy postaci z bajek, wykorzystując wyłącznie swoje ciała. Tego typu aktywności przyczyniają się nie tylko do kształtowania umiejętności komunikacyjnych, ale również wpływają na rozwój motoryki dużej oraz kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy pedagogiczne, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się – ruchowa forma nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu przedstawianych treści. Przykładem dobrych praktyk w pracy z dziećmi jest wprowadzenie elementów pantomimy do codziennych zajęć, co nie tylko uczyni je bardziej interaktywnymi, ale również pomoże dzieciom w lepszym wyrażaniu siebie.

Pytanie 4

Jaką strukturę powinny mieć dania przygotowane dla rocznego dziecka?

A. Homogenizowanej masy
B. Rozrzedzonej zupy
C. Zblendowanego puree
D. Drobno posiekanych kawałków
Drobno pokrojone kawałki to idealna konsystencja potraw dla 12-miesięcznego dziecka, ponieważ w tym wieku maluchy zaczynają rozwijać umiejętności gryzienia i żucia. Ważne jest, aby wprowadzać pokarmy stałe w formie kawałków, aby zachęcać do samodzielnego jedzenia i rozwijać umiejętności motoryczne. Drobne kawałki, takie jak gotowane warzywa, mięso czy owoce, łatwo chwytają małe rączki dziecka, co wspiera naukę samodzielności. Zgodnie z zaleceniami specjalistów ds. żywienia dzieci, w tym wieku wprowadzanie różnorodnych tekstur i smaków jest kluczowe dla rozwijania preferencji żywieniowych oraz zapobiegania awersjom pokarmowym w późniejszym życiu. Dobrą praktyką jest również obserwowanie reakcji dziecka na różne konsystencje, aby dostosowywać dietę do jego potrzeb i umiejętności.

Pytanie 5

Dziecko zaczyna wykazywać wyjątkową determinację oraz samodzielność, a dodatkowo może być niecierpliwe, drażliwe, szybko wpadać w złość oraz stawiać opór.

Wspomniany zestaw zachowań u dziecka jest zazwyczaj postrzegany jako etap rozwoju, który występuje u dziecka prawidłowo rozwijającego się

A. pod koniec II półrocza 2. roku życia
B. pod koniec II półrocza 1. roku życia
C. pod koniec I półrocza 1. roku życia
D. pod koniec I półrocza 2. roku życia
Poprawna odpowiedź to pod koniec II półrocza 2. roku życia, co jest zgodne z etapami rozwoju dzieci określonymi w literaturze psychologicznej. W tym okresie dzieci zaczynają intensyfikować swoje zachowania związane z niezależnością oraz próbują wyrażać swoje potrzeby i pragnienia w bardziej zdecydowany sposób. To naturalny etap rozwoju, związany z rozwojem tożsamości oraz umiejętności społecznych. Przykładem może być sytuacja, gdy dziecko odmawia jedzenia czegoś, co mu proponujemy, lub stara się wykonać czynności samodzielnie, mimo że nie zawsze mu to wychodzi. Psycholodzy zalecają, aby rodzice w tym okresie byli cierpliwi i wspierali dzieci w odkrywaniu własnych granic, co pozwala na rozwój ich pewności siebie oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Wspieranie samodzielności dzieci jest zgodne z dobrymi praktykami wychowawczymi, które podkreślają znaczenie niezależności w rozwoju dziecka.

Pytanie 6

Cechy myślenia dziecka w trzecim roku życia to:

A. krytycyzm, egocentryzm i rozumowanie dedukcyjne
B. brak odwracalności, rozumowanie dedukcyjne i krytycyzm
C. egocentryzm, animizm i brak odwracalności
D. rozumowanie transdukcyjne, odwracalność i antropomorfizm
Myślenie dziecka w trzecim roku życia rzeczywiście charakteryzuje się egocentryzmem, animizmem oraz brakiem odwracalności. Egocentryzm w tym kontekście oznacza, że dziecko postrzega świat głównie z własnej perspektywy, co przejawia się w trudności w zrozumieniu punktu widzenia innych osób. Przykładem może być sytuacja, kiedy dziecko, pokazując zabawkę, zakłada, że każdy widzi ją tak samo jak ono. Animizm to przypisywanie cech żywych istotom przedmiotom nieożywionym, co prowadzi do sytuacji, gdzie dziecko może uważać, że jego ulubiona zabawka ma uczucia. Brak odwracalności oznacza, że dzieci w tym wieku nie potrafią jeszcze rozumieć, że pewne zmiany mogą być cofnięte. Na przykład, jeśli ciasto zostanie uformowane w inną postać, dziecko może mieć trudności z pojęciem, że można je z powrotem uformować. Zrozumienie tych cech myślenia dziecka jest kluczowe dla skutecznego wsparcia jego rozwoju oraz dostosowania metod nauczania i zabawy do jego etapu rozwoju.

Pytanie 7

Aby zapewnić dzieciom w żłobku lub klubie dziecięcym bezpieczeństwo, powinno się

A. zabraniać dzieciom samodzielnego wyjmowania zabawek z regałów
B. przytwierdzać regały z zabawkami do ściany
C. trzymać zabawki w zamkniętych szafkach
D. ustawiać zabawki na wyższych półkach
Przykręcanie regałów z zabawkami do ściany to bardzo ważna sprawa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w żłobkach czy klubach dziecięcych. Jak wiadomo, dzieci są ciekawe świata i mogą łatwo przewrócić regał, co grozi poważnymi kontuzjami. Warto pamiętać, że normy bezpieczeństwa, takie jak PN-EN 71, mówią o tym, że meble w miejscach zabaw muszą być stabilne. Przymocowanie regałów do ściany zmniejsza ryzyko, że maluchy będą próbowały się na nie wspinać, co, jak wiadomo, też może skończyć się wypadkiem. Osobiście uważam, że dobrze jest używać odpowiednich uchwytów montażowych i regularnie sprawdzać, jak mocno są zamocowane, żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Szkolenia dla personelu to też świetny pomysł, żeby potrafili ocenić ewentualne zagrożenia i szybciej na nie reagować. Bezpieczeństwo dzieci to nie tylko przestrzeganie norm, ale też ogromna odpowiedzialność za ich zdrowie i życie.

Pytanie 8

Gdy dziecko w wieku czternastu miesięcy nie używa jeszcze wykrzyknień, dźwiękonaśladowczych słów ani powtarzających się sylab, co można zdiagnozować jako opóźnienie w rozwoju?

A. motorycznym
B. koordynacji
C. mowy
D. wzroku
Odpowiedź dotycząca opóźnienia w mowie jest poprawna, ponieważ w wieku czternastu miesięcy dzieci zazwyczaj zaczynają używać podstawowych form komunikacji, w tym wykrzyknień, onomatopei oraz reduplikowanych sylab. Te elementy są kluczowe w rozwoju mowy, gdyż świadczą o zdolności dziecka do naśladowania dźwięków oraz wyrażania emocji. Brak tych umiejętności w tym wieku może być sygnałem opóźnienia w rozwoju mowy, co wymaga wczesnej interwencji i oceny przez specjalistów. Praktyczne przykłady obejmują zachęcanie dzieci do naśladowania dźwięków zwierząt, co wspiera rozwój ich mowy i komunikacji. Wczesne interwencje logopedyczne mogą znacznie poprawić umiejętności komunikacyjne dziecka, co jest zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii, która podkreśla znaczenie wczesnej diagnozy i wsparcia dla dzieci z opóźnieniami w mowie.

Pytanie 9

Jaki typ zabawy jest najczęściej występujący u dzieci w wieku dwóch lat?

A. Zabawa zespołowa z podziałem ról
B. Zabawa wspólna
C. Zabawa grupowa
D. Zabawa równoległa
Zabawa równoległa jest kluczowym rodzajem aktywności dominującym u dzieci w drugim roku życia, kiedy to maluchy zaczynają eksplorować otoczenie, ale jeszcze nie są gotowe do współpracy w grupie. W tej formie zabawy, dzieci bawią się obok siebie, używając podobnych zabawek czy materiałów, ale nie angażują się w bezpośrednią interakcję. Na przykład, dwa dzieci mogą budować wieże z klocków obok siebie, ale nie wymieniają się pomysłami ani nie koordynują działań. Ta forma zabawy sprzyja rozwijaniu zdolności motorycznych, kreatywności i niezależności, a także umiejętności nawiązywania relacji społecznych w sposób naturalny. W kontekście standardów edukacyjnych, zabawa równoległa została uznana za istotny element w rozwoju społecznym i emocjonalnym dzieci, co znajduje odzwierciedlenie w programach nauczania opartych na zabawie. Wspieranie zabaw równoległych może być kluczowe w pracy pedagogów przedszkolnych, aby stworzyć środowisko, w którym dzieci czują się komfortowo w eksploracji i interakcji z innymi.

Pytanie 10

Jakie z wymienionych działań zapobiegawczych w chorobach dziecięcych sprzyja stymulacji układu odpornościowego u dziecka?

A. Zachowanie dziecka w czystości
B. Dieta eliminacyjna
C. Brak interakcji z innymi dziećmi
D. Szczepienia ochronne
Szczepienia ochronne są kluczowym elementem profilaktyki zdrowotnej, szczególnie w chorobach wieku dziecięcego, ponieważ stymulują układ odpornościowy do produkcji przeciwciał przeciwko patogenom. Szczepienia działają na zasadzie wprowadzenia do organizmu osłabionych lub martwych form wirusów i bakterii, co pozwala układowi odpornościowemu na rozpoznanie zagrożeń oraz wykształcenie specyficznych przeciwciał. Przykładowo, szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce (szczepionka MMR) znacząco obniża ryzyko zachorowania na te groźne choroby. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych programów szczepień, regularne immunizacje powinny być wprowadzane zgodnie z harmonogramem, co zapewnia nie tylko ochronę indywidualnego dziecka, ale także wspiera tzw. odporność zbiorowiskową, ograniczając rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w społeczeństwie. Warto również podkreślić, że w kontekście globalnych działań zdrowotnych, szczepienia są jednymi z najskuteczniejszych interwencji, które przyczyniły się do znacznego spadku zachorowalności i umieralności wśród dzieci na całym świecie.

Pytanie 11

Czym jest spowodowane występowanie ciemieniuchy u dzieci?

A. wzmożona aktywność gruczołów potowych
B. zmniejszona aktywność gruczołów ślinowych
C. zbyt intensywna aktywność gruczołów łojowych
D. osłabiona aktywność gruczołów trawiennych
Ciemieniucha, znana także jako łojotokowe zapalenie skóry, jest schorzeniem dermatologicznym, które występuje u niemowląt na skutek nadmiernej aktywności gruczołów łojowych. Gruczoły te produkują sebum, naturalny olej, który ma za zadanie nawilżać skórę i chronić ją przed bakteriami. U niemowląt, które są w fazie intensywnego wzrostu, gruczoły te mogą działać nadmiernie, co prowadzi do gromadzenia się sebum na skórze głowy, a tym samym do powstawania charakterystycznych żółtawych łuszczyków. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, że ciemieniucha nie jest zaraźliwa i nie wpływa na zdrowie dziecka w długoterminowej perspektywie. W praktyce, właściwe nawilżenie oraz regularne mycie głowy niemowlęcia mogą pomóc w złagodzeniu objawów. Stosowanie delikatnych szamponów oraz nawilżających olejków, zgodnych z zaleceniami pediatrów, może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia. W przypadku bardziej nasilonych objawów, konsultacja z dermatologiem dziecięcym może być konieczna.

Pytanie 12

W jaki sposób opiekunka może zapewnić dziecku z autyzmem poczucie psychicznego bezpieczeństwa?

A. Zastosowanie wzmocnień odroczonych
B. Utrzymanie stałego rozkładu dnia
C. Wykorzystanie naprzemienności zabaw
D. Błyskawiczne zaspokajanie potrzeb dziecka
Stały rozkład dnia to naprawdę ważna rzecz, jeśli chodzi o wsparcie dzieci z autyzmem. Wiem ze swojego doświadczenia, że takie dzieci czasami miewają trudności z radzeniem sobie z niespodziewanymi zmianami. Jak nie mają jasno określonej rutyny, to mogą czuć się niepewnie i zestresowane. Więc dobrym pomysłem jest ustalenie harmonogramu, który obejmuje regularne godziny na jedzenie, zabawę i naukę. Dzięki temu dzieci będą wiedziały, czego się spodziewać, a to bardzo im pomaga w rozwoju emocjonalnym i społecznym. Fajnie jest też wizualizować ten rozkład dnia, na przykład używając obrazków czy diagramów. To może naprawdę ułatwić im orientację w czasie. A to wszystko przyczynia się do mniejszego stresu i większej samodzielności.

Pytanie 13

Aby przygotować podstawową masę solną, oprócz wody, należy zastosować sól oraz mąkę w odpowiednich proporcjach?

A. 2:1
B. 3:1
C. 1:2
D. 1:1
Podstawowa masa solna, używana w różnych technikach plastycznych, jest przygotowywana w odpowiednich proporcjach, aby zapewnić jej odpowiednią konsystencję i trwałość. W przypadku mąki i soli, stosunek 1:1 oznacza, że do każdej jednostki mąki używamy tej samej jednostki soli. Taki balans jest kluczowy, ponieważ sól działa jako środek konserwujący, a jednocześnie nadaje masie odpowiednią teksturę. W praktyce, masa solna w proporcjach 1:1 jest łatwiejsza do modelowania i formowania, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach artystycznych, takich jak rzeźbienie czy tworzenie dekoracji. Warto również zauważyć, że wprowadzenie dodatkowych składników, jak np. barwniki czy substancje stabilizujące, powinno odbywać się z zachowaniem tego podstawowego stosunku, aby nie wpłynęło negatywnie na właściwości masy. W branży artystycznej stosowanie tego standardu jest powszechnie uznawane za najlepszą praktykę, co potwierdzają liczne kursy i warsztaty prowadzone przez doświadczonych artystów.

Pytanie 14

Dziecko z krótką szparą powiekową, opadającymi powiekami oraz fałdami nakątnymi, płaską bruzdą nosowo-wargową i niedorozwiniętą szczęką prawdopodobnie zmaga się z

A. zespołem Tourette'a
B. zespołem Aspergera
C. alkoholowym zespołem płodowym FAS
D. zespołem Chediaka-Higashiego
Alkoholowy zespół płodowy (FAS) jest zespołem objawów występujących u dzieci, których matki spożywały alkohol w czasie ciąży. Objawy FAS obejmują charakterystyczne cechy twarzy, takie jak krótka szpara powiekowa, opadające powieki i fałdy nakątne, co jest związane z zaburzeniami rozwoju w obrębie głowy i twarzy. Dodatkowo, dzieci z FAS często mają niedorozwiniętą szczękę oraz płaską rynienkę nosowo-wargową. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla wczesnej diagnostyki i interwencji terapeutycznych. Leczenie i wsparcie dla dzieci z FAS powinno obejmować terapie behawioralne, wsparcie edukacyjne oraz strategię radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi. Właściwe postępowanie w przypadku FAS jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak Centers for Disease Control and Prevention (CDC), które podkreślają znaczenie prewencji i wsparcia dla rodzin dotkniętych tym problemem. Dodatkowo, wczesne rozpoznanie FAS może znacząco wpłynąć na poprawę jakości życia dzieci oraz ich rodzin. Przykładem może być zastosowanie programów edukacyjnych skierowanych do kobiet w ciąży, mających na celu uświadomienie zagrożeń płynących z konsumpcji alkoholu.

Pytanie 15

Opiekunka zaspokaja potrzebę termoregulacji u dziecka poprzez

A. dostosowanie ubioru dziecka do pory roku
B. dostosowanie ilości płynów, które dziecko otrzymuje, do pory roku
C. przygotowanie kąpieli dla dziecka o temperaturze 39°C
D. zapewnienie dostępu dziecka do świeżego powietrza
Dostosowanie ubioru dziecka do pory roku jest kluczowym aspektem termoregulacji, ponieważ odpowiedni strój wpływa na zdolność organizmu do utrzymywania optymalnej temperatury ciała. W praktyce oznacza to, że opiekunka powinna wybierać ubrania dostosowane do warunków atmosferycznych, takie jak lekkie bawełniane ubrania latem czy ciepłe, izolujące warstwy zimą. W przypadku dzieci, ich skóra jest bardziej wrażliwa na zmiany temperatury, co sprawia, że nieodpowiedni ubiór może prowadzić do przegrzania lub wychłodzenia organizmu. Dobre praktyki obejmują także kontrolowanie, czy dziecko nie jest zbyt ciepło ubrane, co może prowadzić do potliwości i dyskomfortu. Warto również zwrócić uwagę na możliwość łatwego dostosowywania odzieży w zależności od zmieniających się warunków, na przykład poprzez dodawanie lub odejmowanie warstw. W kontekście standardów opieki nad dziećmi, zaleca się regularne monitorowanie temperatury ciała i dostosowywanie odzieży oraz otoczenia w celu zapewnienia optymalnych warunków do rozwoju i zdrowia.

Pytanie 16

Jak często oddycha zdrowy donoszony noworodek?

A. Zbliżone do 65 oddechów/minutę
B. Zbliżone do 45 oddechów/minutę
C. Zbliżone do 85 oddechów/minutę
D. Zbliżone do 25 oddechów/minutę
Odpowiedź około 45 oddechów na minutę jest poprawna i mieści się w zakresach uznawanych za normę dla zdrowego donoszonego noworodka. Wartości te mogą się różnić w zależności od wieku dziecka oraz jego stanu zdrowia, jednak 40-60 oddechów na minutę to powszechnie akceptowane standardy. Częstotliwość oddychania noworodków jest znacznie wyższa niż u dorosłych, co wynika z ich mniejszych płuc oraz wyższych wymagań metabolicznych. W praktyce klinicznej, monitorowanie częstości oddechów u noworodków jest kluczowym elementem oceny ich stanu zdrowia. Zmiany w tej częstotliwości mogą wskazywać na różne stany patologiczne, takie jak infekcje, problemy z układem oddechowym czy problemy sercowo-naczyniowe. Dlatego dla lekarzy i pielęgniarek ważne jest, aby regularnie monitorować te parametry i reagować na wszelkie nieprawidłowości, zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz lokalnych protokołów medycznych.

Pytanie 17

Zastosowanie miękkiej szczoteczki do zębów lub gazika nawiniętego na palec powinno mieć miejsce, gdy u dziecka wyrośnie pierwszy

A. górny kieł
B. dolny kieł
C. górny trzonowiec
D. dolny siekacz
Wybór odpowiedzi związany z górnym kiełem, dolnym kiełem czy górnym trzonowcem nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest moment wypuszczania zębów. Mycie zębów powinno zaczynać się w chwili pojawienia się pierwszych zębów mlecznych, którymi są dolne siekacze, a nie później. Górny kieł, dolny kieł oraz górny trzonowiec pojawiają się w późniejszych etapach rozwoju uzębienia, co sprawia, że mycie zębów w tym kontekście nie jest odpowiednie. Dolne siekacze, jako pierwsze zęby, powinny być czyszczone w celu zapobiegania próchnicy, co jest szczególnie ważne, ponieważ zęby te pełnią kluczową rolę w rozwoju mowy oraz w procesie jedzenia. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do zaniedbań w higienie jamy ustnej, co z kolei niesie ze sobą ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych w przyszłości. Ponadto, opóźnienie w wprowadzeniu odpowiednich praktyk higienicznych może prowadzić do rozwoju nieprawidłowych nawyków, które będą trudne do skorygowania w późniejszym czasie. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku dobrze zrozumieć, kiedy i jak dbać o zęby dziecka, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów w dziedzinie stomatologii dziecięcej.

Pytanie 18

Która z zabawek jest najbardziej odpowiednia dla ośmiomiesięcznego niemowlęcia w celu rozwijania umiejętności manualnych?

A. Drewniane klocki
B. Klocki Lego
C. Lalka
D. Książka
Drewniane klocki są idealnym narzędziem do kształtowania umiejętności manualnych u ośmiomiesięcznych dzieci. W tym wieku, dzieci zaczynają rozwijać zdolności motoryczne oraz koordynację ręka-oko, a klocki stanowią doskonały materiał do ćwiczeń. Wykonane z naturalnych materiałów, drewniane klocki są bezpieczne i trwałe, co jest kluczowe w przypadku małych dzieci, które często wkładają przedmioty do ust. Dzięki różnym kształtom i kolorom, klocki te stymulują rozwój poznawczy oraz kreatywność. Dziecko może bawić się w budowanie prostych konstrukcji, co uczy je zasad równowagi, a także rozwija wyobraźnię. Warto pamiętać, że zabawa klockami może być także okazją do interakcji z opiekunami, co wspiera rozwój społeczny i komunikacyjny. Badania pokazują, że zabawki konstrukcyjne, takie jak drewniane klocki, mają pozytywny wpływ na rozwój umiejętności motorycznych, dając dzieciom przestrzeń do eksploracji oraz zabawy w sposób bezpieczny i angażujący.

Pytanie 19

Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci, które są karmione piersią, powinny otrzymywać w miesiącach 6. do 8. życia

A. 1 posiłek uzupełniający
B. 6-7 posiłków uzupełniających
C. 4-5 posiłków uzupełniających
D. 2-3 posiłki uzupełniające

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na 2-3 posiłki uzupełniające w 6.-8. miesiącu życia dzieci karmionych piersią jest zgodna z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W tym okresie, dzieci zaczynają rozwijać zdolności do spożywania pokarmów stałych, co oznacza, że ich dieta powinna być stopniowo rozszerzana o dodatkowe źródła składników odżywczych. Wprowadzenie 2-3 posiłków uzupełniających pozwala na zapewnienie odpowiedniej podaży energii i składników odżywczych, które są kluczowe dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka. Przykładowo, warzywa, owoce czy zboża mogą być wprowadzane w formie puree lub drobno posiekanych, co ułatwia dziecku ich spożycie. Warto pamiętać, że karmienie powinno odbywać się w sposób zrównoważony, a posiłki uzupełniające nie powinny zastępować karmienia piersią, ale być dodatkiem, który wspiera proces nauki jedzenia. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami żywieniowymi, które promują zdrowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat.

Pytanie 20

Gest wskazywania palcem oraz nawiązywanie kontaktu wzrokowego zazwyczaj występuje u prawidłowo rozwijającego się dziecka około

A. trzeciego miesiąca życia
B. piątego miesiąca życia
C. osiemnastego miesiąca życia
D. dziewiątego miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gest wskazywania palcem oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego to kluczowe umiejętności komunikacyjne, które rozwijają się w okresie niemowlęcym, a ich pojawienie się wokół dziewiątego miesiąca życia jest istotnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju dziecka. W tym czasie dzieci zaczynają angażować się w interakcje społeczne, co jest niezbędne dla ich rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Gest wskazywania palcem jest formą prekomunikacji, która umożliwia niemowlętom wyrażanie swoich potrzeb i zainteresowań, a kontakt wzrokowy wzmacnia te interakcje, angażując rodziców w proces zabawy i uczenia. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest wspieranie dzieci w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz rodziną poprzez odpowiednie zabawy, które zachęcają do używania gestów i mimiki. W literaturze przedmiotu, takich jak badania rozwoju dzieci, podkreśla się znaczenie tych umiejętności w kontekście rozwijania języka i umiejętności społecznych. Obserwowanie i wspieranie tych etapów rozwoju w odpowiednim czasie staje się kluczowe w praktykach pedagogicznych oraz terapeutycznych, zgodnie z wytycznymi psychologów dziecięcych.

Pytanie 21

W którym miesiącu życia można zacząć wprowadzać warzywa do diety prawidłowo rozwijającego się niemowlęcia, które jest karmione sztucznie?

A. W 8-9. miesiącu życia
B. W 3-4. miesiącu życia
C. W 5-6. miesiącu życia
D. W 10-11. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzanie warzyw do diety niemowlęcia karmionego sztucznie powinno nastąpić w 5-6. miesiącu życia, co jest zgodne z zaleceniami światowych organizacji zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia niemowląt. W tym okresie układ pokarmowy dziecka staje się bardziej dojrzały, co umożliwia wprowadzanie nowych pokarmów stałych obok mleka sztucznego. Warzywa są doskonałym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika, co jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka. Przykładowe warzywa, które można wprowadzić, to marchewka, ziemniaki, czy dynia, które powinny być dobrze ugotowane i zblendowane na gładką masę. Ważne jest, aby wprowadzać nowe produkty pojedynczo, co pozwala na obserwację ewentualnych reakcji alergicznych. Ponadto, właściwa kolejność wprowadzania pokarmów stałych wspiera rozwój sensoryczny oraz umiejętności żucia u niemowlęcia, co ma znaczenie w późniejszym etapie rozwoju żywieniowego. Dostosowanie diety do etapu rozwoju dziecka jest kluczowe dla jego zdrowia i prawidłowego wzrostu.

Pytanie 22

Jakie symptomy są specyficzne dla dzieci z ADHD?

A. Problemy z koncentracją, jąkanie, impulsywność
B. Impulsywność, tiki, nadmierna ruchliwość
C. Nadmierna ruchliwość, zachowania izolacyjne, impulsywność
D. Nadmierna ruchliwość, problemy z koncentracją, impulsywność

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i impulsywność jako charakterystyczne objawy ADHD jest poprawna, ponieważ te trzy cechy są kluczowe w diagnozowaniu tego zaburzenia. Nadruchliwość, która może manifestować się w postaci nieustannego poruszania się, trudności w siedzeniu w miejscu lub w nienaturalnym poziomie energii, jest jednym z najczęstszych symptomów ADHD. Zaburzenia koncentracji przejawiają się trudnością w skupieniu uwagi na zadaniach, co może prowadzić do nieukończenia prac szkolnych lub zapominania o codziennych obowiązkach. Impulsywność, oznaczająca działanie bez zastanowienia nad konsekwencjami, często prowadzi do podejmowania ryzykownych decyzji i problemów w relacjach z rówieśnikami. Wyjątkowo istotne jest, aby rodzice i nauczyciele byli świadomi tych objawów, aby odpowiednio zareagować oraz wprowadzić strategie wspierające dzieci. Standardy diagnostyczne, takie jak DSM-5, wyznaczają te objawy jako podstawowe w rozpoznawaniu ADHD, co podkreśla ich znaczenie w praktyce klinicznej oraz edukacyjnej.

Pytanie 23

Jakie substancje powinno się podawać 3-letniemu dziecku z biegunką, aby uniknąć odwodnienia?

A. wodę i elektrolity
B. mleko oraz przetwory mleczne
C. świeże warzywa i owoce
D. zwiększoną ilość produktów stałych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "wodę i elektrolity" jest na pewno właściwa. Kiedy mamy do czynienia z biegunką, zwłaszcza u małych dzieci, to kluczowe jest, żeby uzupełnić płyny, bo one są mocno tracone w trakcie choroby. Dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie narażone, bo mają mniej płynów w organizmie i łatwo mogą się odwodnić. Woda to podstawa, żeby wszystko działało jak należy, a elektrolity, jak sód i potas, są super ważne dla naszych komórek i równowagi kwasowo-zasadowej. Z mojego doświadczenia, najlepszym rozwiązaniem w takich sytuacjach są specjalne płyny nawadniające, takie jak ORS, które poleca Światowa Organizacja Zdrowia. Są one zaprojektowane tak, żeby uzupełniać zarówno płyny, jak i elektrolity, co naprawdę działa i pomaga dziecku wrócić do zdrowia.

Pytanie 24

W którym miesiącu życia dziecko zaczyna prawidłowo śledzić obiekty znikające z widoku oraz wykazywać oznaki radości na widok dorosłego, takie jak machanie rękami, gaworzenie i uśmiechanie się?

A. W czwartym miesiącu życia
B. W trzecim miesiącu życia
C. W piątym miesiącu życia
D. W szóstym miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Zaznaczenie, że dziecko zaczyna śledzić znikające przedmioty z pola widzenia i reagować na dorosłych w trzecim miesiącu życia, jest zgodne z tym, co mówi psychologia rozwojowa. W tym czasie maluchy stają się bardziej świadome swojego otoczenia. To ciekawy moment, bo dzieci zaczynają nie tylko obserwować, ale też nawiązywać pierwsze interakcje z dorosłymi. Możesz zauważyć, że maluchy uśmiechają się lub machają rączkami, co pokazuje, że rozwijają swoje emocje i budują więzi z opiekunami. To kluczowy etap w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym, który ma wpływ na późniejsze relacje. Takie zrozumienie tych procesów jest przydatne, bo pozwala rodzicom i specjalistom lepiej wspierać dzieci w nauce i komunikacji. W sumie, te małe umiejętności są fundamentem przyszłego rozwoju poznawczego i społecznego, dlatego warto przyglądać się, jak dzieci zachowują się w tym wieku.

Pytanie 25

W trakcie zabawy polegającej na identyfikacji przez dziecko odgłosów zwierząt odtwarzanych z płyty CD rozwijana jest

A. percepcja słuchowa
B. percepcja wzrokowa
C. słuch fonematyczny
D. koordynacja wzrokowo-ruchowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "percepcja słuchowa" jest naprawdę trafna. Kiedy dziecko bawi się w rozpoznawanie głosów zwierząt, to w pełni wykorzystuje swoje umiejętności słuchowe. Percepcja słuchowa to nic innego jak umiejętność słuchania i rozumienia dźwięków wokół nas, co jest super ważne, zwłaszcza w nauce mówienia i komunikacji. Moim zdaniem, zabawy, które angażują dzieci w odkrywanie dźwięków, są świetnym sposobem na naukę. Na przykład, nauczyciele mogą wykorzystać takie aktywności, żeby rozwijać zdolności związane z rozróżnianiem dźwięków, co z kolei pomaga w nauce czytania i pisania. Jak to mówią, im więcej dzieci słuchają różnorodnych dźwięków, tym lepiej rozwijają swoje umiejętności poznawcze i emocjonalne. Dobrze jest też, gdy w edukacji wprowadzamy różne formy aktywności słuchowych, bo to naprawdę pomaga w wszechstronnym rozwoju maluchów.

Pytanie 26

Stosowanie metody polisensorycznej polega na

A. zabawie z użyciem masy solnej
B. zabawie z użyciem kolorowego papieru
C. poznawaniu otaczającego świata jednym zmysłem
D. poznawaniu otaczającego świata wszystkimi zmysłami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Praca metodą polisensoryczną polega na angażowaniu wszystkich zmysłów, co pozwala na pełniejsze poznanie świata i jego zjawisk. Ta metoda opiera się na założeniu, że wielozmysłowe doświadczenia są skuteczniejsze w przyswajaniu wiedzy, ponieważ angażują różne obszary mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu. Przykłady zastosowania tej metody obejmują zajęcia w przedszkolach, gdzie dzieci poznają różne materiały, tekstury, dźwięki i zapachy. W praktyce nauczyciele mogą organizować aktywności, które angażują dotyk, wzrok, słuch i węch, takie jak tworzenie prac plastycznych z różnych materiałów, słuchanie muzyki czy zabawy sensoryczne z wodą. Dobre praktyki w edukacji wskazują, że użycie różnych zmysłów w procesie dydaktycznym nie tylko ułatwia naukę, ale również rozwija kreatywność i zdolności interpersonalne dzieci, co jest zgodne z aktualnymi standardami pedagogicznymi.

Pytanie 27

Jaki opis odzwierciedla zachowanie dziecka cierpiącego na chorobę sierocą w fazie wyparcia?

A. Agresywność, lęk, nocne moczenie, automatyzmy ruchowe
B. Krzyk, płacz, brak zainteresowania otoczeniem, problemy ze snem, wymioty
C. Bierność, regres, stereotypie ruchowe, nastawienie lękowe
D. Obniżona odporność na infekcje, egocentryzm, utrata wagi, zmęczenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Bierność, regres, stereotypie ruchowe, nastawienie lękowe" odnosi się do charakterystycznych cech zachowania dziecka z chorobą sierocą w fazie wyparcia. Faza ta jest kluczowym etapem w rozwoju emocjonalnym dzieci, które doświadczyły straty, co może prowadzić do różnych zaburzeń w zachowaniu. Bierność może ujawniać się jako brak aktywności i zainteresowania otoczeniem, co może być rezultatem trudności w przetwarzaniu emocji oraz próbą ochrony się przed dalszymi zranieniami. Regres w zachowaniu, na przykład powrót do wcześniejszych etapów rozwoju, często obserwuje się u dzieci, które doświadczyły silnego stresu emocjonalnego. Stereotypie ruchowe mogą być mechanizmem radzenia sobie z lękiem, a nastawienie lękowe powiązane jest z obawami przed kolejnymi stratami czy utratami. W praktyce terapeutycznej ważne jest, aby zauważyć te objawy i podjąć odpowiednie kroki interwencyjne, takie jak terapia, wsparcie emocjonalne oraz stworzenie bezpiecznego środowiska, w którym dziecko może ponownie nawiązać kontakt z otoczeniem i odbudować swoje umiejętności społeczne.

Pytanie 28

Aby rozwijać świadomość swojego ciała, orientację w przestrzeni oraz umiejętność współdzielenia przestrzeni z innymi osobami, w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi warto wprowadzać metodę

A. ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
B. integracji sensorycznej
C. gimnastyki mózgu metodą Paula Dennisona
D. dogoterapii

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ruch rozwijający według Weroniki Sherborne to naprawdę fajna metoda, bo skupia się na tym, żeby dzieci lepiej poznawały swoje ciało i przestrzeń wokół siebie. To jest super ważne, szczególnie dla maluchów, które mają różne zaburzenia rozwojowe. Dzięki różnym ćwiczeniom dzieci mogą lepiej kontrolować swoje ruchy, co z kolei pozytywnie wpływa na ich zdolności motoryczne i sensoryczne. Takie zabawy jak skakanie, turlanie się czy balansowanie pomagają rozwijać koordynację i równowagę. Co więcej, w tej metodzie bardzo istotne jest zaufanie między dziećmi, co sprawia, że mogą bezpiecznie odkrywać siebie i swoje relacje z innymi. Z mojego doświadczenia, ta metoda naprawdę wpisuje się w aktualne standardy terapii zajęciowej i pedagogiki specjalnej, a także jest zgodna z tym, jak pracujemy z dziećmi w przedszkolach. Daje to holistyczne podejście do ich rozwoju, co moim zdaniem jest kluczowe.

Pytanie 29

Jakie metody można zastosować, aby złagodzić miejscowy obrzęk poszczepienny u małego dziecka?

A. Należy posmarować miejsce obrzęku maścią nagietkową
B. Należy posmarować miejsce obrzęku maścią z rumianku
C. Należy użyć okładu z roztworu sody na miejsce obrzęku
D. Należy zastosować okład z zimnej wody na miejsce obrzęku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zastosowanie okładu z roztworu sody na miejscu obrzęku poszczepiennego jest uznaną metodą łagodzenia dolegliwości u małych dzieci. Roztwór sody działa na zasadzie osmozy, co może pomóc w zmniejszeniu obrzęku poprzez odciąganie nadmiaru płynów z tkanek. Dodatkowo, zimny okład działa kojąco, zmniejsza ból i dyskomfort, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza u dzieci, które mogą być bardziej wrażliwe na ból. Warto pamiętać, aby roztwór sody był odpowiednio rozcieńczony, co zgodne jest z zaleceniami medycznymi. Przykładowo, można przygotować roztwór mieszając 1 łyżeczkę sody oczyszczonej z szklanką letniej wody. Takie podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w pediatrii, które podkreślają znaczenie łagodzenia skutków ubocznych szczepień bez niepotrzebnego stresu dla dziecka. W przypadku braku poprawy lub nasilających się objawów, zaleca się konsultację z lekarzem.

Pytanie 30

Zgodnie z wytycznymi WHO, kiedy należy rozpocząć higienę jamy ustnej u dziecka?

A. po zakończeniu drugiego roku życia przez dziecko
B. gdy pojawi się pierwszy ząb
C. już w pierwszych dniach życia dziecka
D. po ukończeniu przez dziecko pierwszego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zalecenie rozpoczęcia toalety jamy ustnej u dziecka już w pierwszych dniach życia opiera się na zasadach promujących zdrowie jamy ustnej. Choć pierwszy ząb zazwyczaj pojawia się około szóstego miesiąca życia, dbanie o jamę ustną wcześniej jest kluczowe dla zapobiegania późniejszym problemom. W ciągu pierwszych dni życia warto dbać o czystość dziąseł, co można osiągnąć poprzez delikatne przemywanie ich wilgotną gazą lub specjalną chusteczką. Takie działanie nie tylko przyzwyczaja dziecko do higieny jamy ustnej, ale także redukuje ryzyko rozwoju próchnicy zębów mlecznych, które mogą zacząć się formować już w momencie wyrznięcia się pierwszych zębów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wczesne wdrażanie nawyków higienicznych, aby zminimalizować ryzyko chorób jamy ustnej w późniejszym życiu. Regularne czyszczenie jamy ustnej od najwcześniejszych dni życia stanowi fundament dla zdrowego rozwoju zębów oraz dziąseł.

Pytanie 31

Jakiego środka należy użyć do mycia oczu i twarzy niemowlęcia?

A. gazika nasączonego wodą z mydłem
B. gazika nasączonego przegotowaną wodą
C. gazika zwilżonego tonikiem bezzapachowym
D. sterylnego gazika w wersji suchej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie gazika zwilżonego w przegotowanej wodzie do mycia oczu i twarzy niemowlęcia jest zgodne z zaleceniami pediatrów i standardami higieny. Przegotowana woda jest wolna od zanieczyszczeń oraz mikroorganizmów, co zmniejsza ryzyko infekcji, które mogą być szczególnie niebezpieczne dla niemowląt o wrażliwej skórze. Gazik, który powinien być jednorazowy i sterylny, pozwala na delikatne oczyszczenie skóry wokół oczu i twarzy bez podrażnień. W praktyce stosowanie przegotowanej wody zamiast mydła lub innych substancji chemicznych zapobiega wystąpieniu alergii oraz podrażnień skórnych. Ponadto, używanie gazika po każdej zmianie pieluszki lub po jedzeniu jest dobrym nawykiem, który wspiera ogólną higienę i zdrowie dziecka. W związku z tym, stosowanie przegotowanej wody z gazikiem jest najlepszym rozwiązaniem w codziennej pielęgnacji niemowlęcia, zgodnie z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii oraz dermatologii.

Pytanie 32

Ile zębów mlecznych powinno mieć dziecko z kompletem zębów mlecznych?

A. 18 zębów
B. 24 zęby
C. 20 zębów
D. 22 zęby

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa liczba zębów mlecznych u dziecka z pełnym uzębieniem mlecznym wynosi 20 zębów. U dzieci zęby mleczne zaczynają wyrastać w wieku około 6 miesięcy, a ich pełne uzębienie osiągają zazwyczaj do 3. roku życia. W skład uzębienia mlecznego wchodzi 10 zębów w żuchwie i 10 w szczęce, w tym 4 siekacze, 2 kły i 4 trzonowce w każdej z obu szczęk. Wzorzec ten jest zgodny z ogólnie przyjętymi standardami stomatologicznymi. Ważne jest, aby rodzice dbali o stan zębów mlecznych, ponieważ wpływają one na dalszy rozwój zębów stałych, a także na prawidłowe mówienie i jedzenie. Regularne kontrole stomatologiczne są zalecane od momentu pojawienia się pierwszego zęba, aby monitorować rozwój uzębienia oraz przestrzegać dobrych praktyk higienicznych.

Pytanie 33

Aby rozwijać umiejętność naśladowania działań codziennych u 3-letniego dziecka, opiekunka powinna organizować zabawy

A. ruchowe
B. budowlane
C. tematyczne
D. edukacyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawy tematyczne są kluczowe w rozwijaniu umiejętności naśladowania u 3-letnich dzieci, ponieważ odzwierciedlają codzienne sytuacje, w które dzieci mogą się angażować. Takie zabawy, jak odgrywanie ról, pozwalają dzieciom na identyfikację z określonymi postaciami oraz na praktykowanie różnorodnych ról społecznych w kontekście zabawy. Przykłady mogą obejmować zabawę w sklep, w którą dzieci mogą bawić się, naśladując dorosłych podczas zakupów, czy też odgrywanie scenek związanych z codziennymi obowiązkami, takimi jak gotowanie lub sprzątanie. Tego rodzaju aktywności nie tylko sprzyjają rozwojowi zdolności motorycznych i komunikacyjnych, ale również wspierają rozwój społeczny i emocjonalny. Dobre praktyki wskazują, że zabawy te powinny być zorganizowane w sposób, który umożliwia dzieciom eksplorację, a także swobodne wyrażanie swoich myśli i emocji, co sprzyja ich samodzielności oraz kreatywności. Warto również pamiętać o tym, aby dostosować tematy do zainteresowań i poziomu rozwoju dziecka, co zwiększy ich zaangażowanie w zabawę.

Pytanie 34

Jaką zasadę powinna stosować matka, wprowadzając u swojego dziecka karmienie mieszane?

A. Należy zawsze podać dziecku mieszankę po tym, jak zostanie nakarmione piersią
B. W ciągu dnia należy karmić piersią, a w nocy podać dziecku mieszankę
C. Zawsze należy podać dziecku pierś po tym, jak otrzyma mieszankę
D. W ciągu dnia należy podawać dziecku mieszankę, a w nocy karmić piersią

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że należy zawsze podawać dziecku mieszankę po nakarmieniu piersią, jest zgodna z zasadami karmienia mieszanego, które łączą zalety obu metod. Karmienie piersią powinno być podstawą diety noworodka i niemowlęcia, gdyż mleko matki zawiera niezbędne składniki odżywcze oraz przeciwciała, które wspierają rozwój immunologiczny dziecka. Wprowadzenie karmienia mieszanką po karmieniu piersią pozwala na dostarczenie dodatkowych kalorii, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci, które nie przybierają na wadze wystarczająco szybko. Przykładem może być sytuacja, gdy matka zauważa, że dziecko jest głodne po sesji karmienia piersią; w takim przypadku dodanie mieszanki zapewnia, że dziecko dostaje odpowiednią ilość pożywienia. Warto również pamiętać, że takie podejście pozwala na lepsze dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb dziecka, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia niemowląt. Karmienie mieszane jest zatem praktycznym rozwiązaniem, które wymaga świadomej decyzji oraz obserwacji potrzeb dziecka.

Pytanie 35

Pierwszym krokiem w terapii dziecka, które cierpi na chorobę sierocą, jest faza

A. nawiązywania porozumienia
B. oswajania
C. wyobcowania
D. normalności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pierwszy etap terapii dziecka z chorobą sierocą, oznaczony jako stadium oswajania, jest kluczowym momentem w procesie terapeutycznym. W tym etapie dzieci uczą się rozpoznawać i nawiązywać relacje z terapeutą oraz innymi osobami dorosłymi, co jest niezbędne do ich dalszego rozwoju emocjonalnego i społecznego. Oswajanie polega na stworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym dziecko może eksplorować swoje uczucia, a terapeuta może pomóc mu zrozumieć te emocje. Przykłady praktyczne obejmują zabawy interakcyjne, które pozwalają dziecku na stopniowe zaufanie do terapeuty oraz wyrażanie swoich lęków i obaw. W kontekście dobrych praktyk terapeutycznych, ważne jest stosowanie technik takich jak aktywne słuchanie i empatia, które wspierają proces oswajania. Badania pokazują, że skuteczna interwencja w tym zakresie może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój dziecka oraz jego zdolność do nawiązywania zdrowych relacji w przyszłości.

Pytanie 36

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka, należy zastosować

A. skalę Apgar
B. inwentarz rozwojowy
C. siatkę centylową
D. morfogram

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka. Jest to zestaw pytań lub zadań, które pomagają specjalistom w identyfikacji osiągnięć rozwojowych na różnych płaszczyznach, takich jak motoryka, mowa, umiejętności społeczne czy poznawcze. Użycie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii dziecięcej i pediatrii, gdzie regularne monitorowanie rozwoju ma kluczowe znaczenie dla wczesnej interwencji i wsparcia. Przykładowym inwentarzem jest Denver Developmental Screening Test, który pozwala na ocenę rozwoju dzieci od urodzenia do 6. roku życia. Inwentarze te są oparte na normach rozwojowych, co pozwala na porównanie indywidualnych osiągnięć dziecka z populacją. Właściwe zastosowanie inwentarzy rozwojowych przyczynia się do skutecznej diagnozy i planowania interwencji, co jest istotne w zapewnieniu dziecku optymalnych warunków do rozwoju.

Pytanie 37

W początkowych dniach życia noworodka ma miejsce fizjologiczny spadek masy ciała, który nie powinien przekroczyć

A. 10% masy urodzeniowej
B. 15% masy urodzeniowej
C. 3% masy urodzeniowej
D. 5% masy urodzeniowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 10% masy urodzeniowej jest prawidłowa, ponieważ w pierwszych dniach życia noworodka następuje naturalny proces utraty masy ciała, który jest wynikiem adaptacji do życia poza łonem matki. Utrata ta nie powinna przekraczać 10% masy urodzeniowej, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz innymi standardami medycznymi. W praktyce oznacza to, że noworodki mogą tracić na wadze w pierwszych dniach życia z powodu utraty wody i przystosowania do nowego środowiska. Na przykład noworodek o masie urodzeniowej 3000 g może bezpiecznie stracić do 300 g w ciągu pierwszych kilku dni. Warto podkreślić, że po tym okresie przyrost masy ciała powinien być monitorowany, a rodzice są zachęcani do regularnych wizyt kontrolnych, aby upewnić się, że dziecko prawidłowo przybiera na wadze. Wczesne wykrywanie problemów z przyrostem masy ciała pozwala na skuteczniejsze interwencje medyczne.

Pytanie 38

Zabawa w łowienie rybek, która polega na nawlekaniu makaronu na słomkę u dziecka w wieku 3 lat, przede wszystkim rozwija

A. pamięć
B. wzrok
C. motorykę małą
D. motorykę dużą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'motorykę małą' jest prawidłowa, ponieważ zabawa w 'łowienie rybek' polega na precyzyjnym chwytaniu makaronu i nawlekaniu go na słomkę, co angażuje drobne mięśnie rąk i palców dziecka. Rozwój motoryki małej jest kluczowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ wpływa na ich zdolności manualne, koordynację oraz samodzielne wykonywanie codziennych czynności, jak np. jedzenie czy ubieranie się. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują rysowanie, wycinanie papieru czy układanie klocków, które są podstawowymi aktywnościami dla dzieci. W kontekście edukacyjnym, warto stosować różnorodne zabawy manualne, które wspierają rozwój motoryczny, takie jak modelowanie z plasteliny, szycie prostych wzorów czy budowanie konstrukcji z różnych materiałów. W praktyce, nauczyciele powinni dostarczać dzieciom szeroki wachlarz materiałów, które stymulują rozwój umiejętności manualnych, co jest zgodne z zaleceniami pedagogicznymi i standardami rozwoju dzieci w tym wieku.

Pytanie 39

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii oraz Żywienia Dzieci z 2014 roku, użycie mleka modyfikowanego z dodatkiem substancji zagęszczających jest wskazane jedynie w przypadku niemowląt

A. z chorobą wrzodową
B. z chorobą refluksową
C. z częstym ulewaniem
D. z uciążliwą czkawką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca stosowania mleka modyfikowanego z substancjami zagęszczającymi u niemowląt z chorobą refluksową jest poprawna, ponieważ substancje te mogą pomóc w redukcji objawów refluksu. Mleko modyfikowane zawierające zagęszczacze, takie jak skrobia, zwiększa jego lepkość, co może przyczynić się do zmniejszenia ilości ulewaniu oraz do zmniejszenia ryzyka aspiracji treści pokarmowej. Praktycznym zastosowaniem jest wprowadzenie takich preparatów w przypadku niemowląt, które mają trudności z przyjmowaniem pokarmu i często doświadczają dyskomfortu związane z refluksem, co może skutkować nie tylko problemami z karmieniem, ale także z przyrostem masy ciała. Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci zaleca takie podejście jako najlepszą praktykę, by minimalizować objawy refluksu i poprawić komfort życia niemowląt oraz ich rodziców, co jest kluczowe w procesie żywienia i rozwoju dziecka.

Pytanie 40

W trakcie zabawy dwuletniego dziecka w kuchennym kąciku rozwija się u niego zdolność

A. współdziałania z innymi dziećmi
B. korzystania z przedmiotów codziennego użytku
C. okazywania empatii
D. formułowania wypowiedzi w zdaniach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podczas zabawy w kąciku kuchennym, dziecko ma możliwość rozwijania umiejętności związanych z posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku. Interakcja z naczyniami, sztućcami oraz innymi akcesoriami kuchennymi pozwala na naukę ich funkcji oraz właściwego użytkowania. Przykłady mogą obejmować przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, co rozwija zdolności motoryczne, a także uczy dziecko przyczynowo-skutkowego myślenia. Takie zabawy są zgodne z podejściem Montessori, które podkreśla znaczenie nauki poprzez zabawę i praktyczne działania. Dzieci uczą się samodzielności oraz odpowiedzialności, co jest kluczowe w ich rozwoju. Ponadto, umiejętność posługiwania się codziennymi przedmiotami przygotowuje dzieci do bardziej złożonych zadań w przyszłości, wzmacniając ich pewność siebie i samodzielność w codziennych obowiązkach.