Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 6 maja 2025 21:15
  • Data zakończenia: 6 maja 2025 21:45

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych jest konieczna, kiedy

A. techniczny stan pojazdów rolniczych jest niezadowalający.
B. kończy się okres gwarancyjny.
C. zmieniają się warunki klimatyczne.
D. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy ustaloną normę.
Podejście do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych oparte na zakończeniu okresu gwarancyjnego, niewłaściwym stanie technicznym lub przekroczeniu liczby motogodzin, jest nieoptymalne i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb eksploatacyjnych tych urządzeń. Zakończenie okresu gwarancyjnego nie powinno być głównym czynnikiem decydującym o obsłudze technicznej. Gwarancja często dotyczy jedynie odpowiedzialności producenta za wady fabryczne, a nie kondycji technicznej sprzętu po jej zakończeniu. Niezbędna jest regularna konserwacja i nadzór nad pojazdami, aby uniknąć nieprzewidzianych awarii, które mogą wynikać z niewłaściwego stanu technicznego. Ponadto, liczba przepracowanych motogodzin, choć istotna, nie jest jedynym wyznacznikiem potrzeby obsługi. Niektóre maszyny mogą mieć znacznie różne obciążenia w zależności od warunków pracy, co sprawia, że nie można ścisłe opierać się jedynie na tym wskaźniku. W praktyce, podejście do obsługi sezonowej powinno być oparte na analizie stanu technicznego, warunków pracy oraz nadchodzących zmian klimatycznych, które wpływają na sposób użytkowania maszyn rolniczych. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do zwiększenia ryzyka awarii oraz obniżenia efektywności operacyjnej, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą pojazdów rolniczych.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Co może być przyczyną, że silnik traktora osiąga temperaturę około 95˚C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna?

A. wiatraka.
B. czujnika ciepłoty.
C. pompy paliwowej.
D. termostatu.
Termostat odgrywa kluczową rolę w układzie chłodzenia silnika, regulując przepływ płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą. W momencie, gdy silnik osiąga optymalną temperaturę roboczą, termostat powinien otworzyć się, pozwalając na przepływ ciepłego płynu przez chłodnicę, co sprzyja jego schłodzeniu. Jeśli termostat jest uszkodzony i pozostaje w pozycji zamkniętej, ciepło generowane przez silnik nie jest odprowadzane do chłodnicy, co prowadzi do sytuacji, w której silnik nagrzewa się do wysokiej temperatury, osiągając nawet 95˚C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest regularna kontrola stanu termostatu w czasie przeglądów technicznych ciągnika, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów i standardami branżowymi. W przypadku awarii termostatu, jego wymiana powinna być przeprowadzona niezwłocznie, aby uniknąć przegrzewania silnika, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Podczas pracy z zawieszaną kosiarką rotacyjną zauważono efekt podwójnego cięcia trawy. Jaką czynność należy przeprowadzić, aby wyeliminować zauważoną nieprawidłowość?

A. Wydłużyć łącznik górny
B. Wydłużyć prawy wieszak układu zawieszenia ciągnika
C. Skrócić łącznik górny
D. Skrócić prawy wieszak układu zawieszenia ciągnika
Skrócenie łącznika górnego w układzie zawieszenia kosiarki rotacyjnej jest kluczowym działaniem w celu eliminacji efektu podwójnego cięcia trawy. Podwójne cięcie może występować, gdy kosiarka jest zbyt wysoko zawieszona, co prowadzi do nieprawidłowego kontaktu ostrzy z trawą. Skracając łącznik górny, obniżamy położenie kosiarki, co pozwala na bardziej efektywne i równomierne cięcie. Zmiana ta jest zgodna z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji sprzętu rolniczego, a także z zasadami ergonomii pracy, które zalecają optymalne ustawienie narzędzi w celu uzyskania najlepszych wyników. Ważne jest również regularne sprawdzanie poziomu zawieszenia kosiarki w trakcie użytkowania oraz przed sezonem koszenia, aby uniknąć problemów z jakością cięcia. Dostosowanie ustawień kosiarki do warunków terenowych i rodzaju trawy także ma istotny wpływ na jej wydajność i efektywność.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakie jest główne zadanie filtra powietrza w maszynach rolniczych?

A. Zmniejszenie mocy silnika
B. Podniesienie temperatury pracy silnika
C. Zwiększenie zużycia paliwa
D. Ochrona silnika przed zanieczyszczeniami
Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego działania silnika w maszynach rolniczych. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do wnętrza podczas zasysania powietrza. W trakcie pracy, silnik zasysa ogromne ilości powietrza, które, zwłaszcza w środowisku rolniczym, może zawierać kurz, pył, piasek i inne cząstki stałe. Te zanieczyszczenia, jeśli nie zostaną odfiltrowane, mogą prowadzić do zarysowań i uszkodzeń wewnętrznych komponentów silnika, takich jak cylindry, tłoki i zawory. Uszkodzenia te mogą z kolei prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika, a nawet jego całkowitego uszkodzenia. Ponadto, filtr powietrza zapewnia, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest odpowiednio skomponowana, co wpływa na efektywność spalania i wydajność silnika. Warto zauważyć, że regularna konserwacja i wymiana filtrów powietrza są kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności maszyn rolniczych i ich długowieczności.

Pytanie 12

W przypadku prosto ustawionych źdźbeł, nagarniacz kombajnu zbożowego powinien być wyregulowany tak, aby jego listwy dotykały źdźbeł na

A. 1/4 ich wysokości, mierząc od podłoża
B. 1/3 ich wysokości, mierząc od kłosów
C. 1/3 ich wysokości, mierząc od podłoża
D. 1/2 ich wysokości, mierząc od kłosów
Ustawienie nagarniacza na 1/2 lub 1/4 wysokości źdźbeł, licząc od kłosów albo podłoża, to prosta droga do strat, a to się nie opłaca. Jak nagarniacz jest zbyt wysoko, to kombajn może nie zebrać wszystkich kłosów, a to prowadzi do dublowania roboty i marnowania ziarna. Naprawdę, ustawienie na 1/3 to najlepsza opcja, bo wtedy kłosy są w zasięgu. Jak ustawimy na 1/2, to nagarniacz przegapi dolne partie kłosów, gdzie często jest większa część plonu. Ustawienie na 1/4 również nie jest mądre, bo wtedy zmniejszamy szansę na zebranie kłosów, co oznacza ich utratę. Takie błędy najczęściej biorą się z niezrozumienia, jak działa kombajn i jakie są standardy agronimiczne. Każde zboże ma swoje wymagania, więc operatorzy powinni dostosować ustawienia do warunków. Ignorowanie tego może przynieść spore straty finansowe i kiepskie wykorzystanie sprzętu.

Pytanie 13

Zakładając, że wydatki na oleje i smary stanowią 10% kosztów paliwa, jakie będą koszty dla ciągnika zużywającego 10 litrów na godzinę, pracującego przez 200 godzin, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr?

A. 500 zł
B. 2 000 zł
C. 200 zł
D. 1 000 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawiają się nieporozumienia dotyczące podstawowych zasad obliczania kosztów eksploatacyjnych. Na przykład, jeśli ktoś obliczył, że koszt wynosi 200 zł, mogło to wynikać z błędnego założenia, że koszt olejów i smarów jest bezpośrednio związany tylko z jednym litrem paliwa, co jest niezgodne z podanymi danymi. Również odpowiedzi, które przyjmują wartość 500 zł lub 2000 zł, mogą sugerować, że osoba myliła się w obliczeniach lub nie uwzględniła właściwego procentu kosztów olejów i smarów w stosunku do całkowitych kosztów paliwa. Oprócz tego, często popełnianym błędem jest nieprawidłowe powiązanie jednostek miary lub pomijanie kluczowych informacji, takich jak ilość godzin pracy ciągnika. W praktyce, zrozumienie, jak obliczać koszty eksploatacyjne, jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami w branży rolniczej czy transportowej, a także do podejmowania świadomych decyzji dotyczących inwestycji w nowoczesny sprzęt, co może znacząco wpłynąć na rentowność prowadzonej działalności.

Pytanie 14

Norma zużycia oleju silnikowego w stosunku do zużytego paliwa wynosi 0,5%. Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż ciągnik z silnikiem spełniającym normę.

Rodzaj płynuZużycie płynów eksploatacyjnych [litr] dla poszczególnych ciągników
IIIIIIIV
Olej napędowy500600400700
Olej silnikowy5433

A. IV
B. II
C. I
D. III
Zrozumienie norm zużycia oleju silnikowego w stosunku do paliwa jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania eksploatacją ciągników. W przypadku pozostałych odpowiedzi, ciągniki nie spełniają wymaganej normy, co może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zarówno ekonomicznych, jak i ekologicznych. Zużycie oleju silnikowego powyżej 0,5% wskazuje na nieefektywność silnika, co może być wynikiem niewłaściwego ustawienia parametrów pracy, takich jak ciśnienie paliwa czy temperatura silnika. Często decydujący jest także stan techniczny maszyny, gdzie zużyte elementy mogą powodować dodatkowe straty. Ignorowanie tych parametrów nie tylko wpływa na koszty eksploatacji, ale również może prowadzić do poważnych awarii silnika, co wymaga kosztownych napraw. Ponadto, nieprzestrzeganie normy ma również odniesienie do ochrony środowiska, ponieważ wyższe zużycie oleju przekłada się na większe emisje substancji szkodliwych. Dlatego ważne jest, aby operatorzy ciągników mieli świadomość, że dbałość o właściwe parametry eksploatacyjne oraz regularne przeglądy techniczne mogą znacząco wpłynąć na ich efektywność oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 15

Jakie będą roczne wydatki związane z eksploatacją ciągnika (wydatki na paliwo, oleje i smary oraz naprawy), jeśli koszty godzinowe wynoszą: paliwo 30 zł/h, oleje i smary 3 zł/h, a naprawy 7 zł/h? Zakładaj, że ciągnik będzie używany przez 100 godzin w ciągu roku.

A. 3300 zł
B. 3700 zł
C. 4000 zł
D. 3000 zł
Wiele osób popełnia błędy, bo nie rozumie, jak działają koszty związane z użytkowaniem ciągnika. Często skupiają się na jednym koszcie, na przykład tylko na paliwie, co daje niepełny obraz. Jasne, koszt paliwa jest ważny, ale to nie wszystko – oleje i smary oraz naprawy też się liczą. Ignorowanie tych kosztów może wyjść drogo na dłuższą metę. Poza tym, można myśleć, że koszty są stałe, ale to nieprawda, bo np. intensywność pracy czy ceny materiałów mogą się zmieniać. Dobrze jest spojrzeć na wszystkie wydatki razem, to lepiej działa na zarządzanie finansami w rolnictwie. Jeśli tego nie zrozumiemy, łatwo o błędne decyzje.

Pytanie 16

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Przekładniowy
B. Napędowy
C. Silnikowy
D. Hydrauliczny
Olej silnikowy jest przeznaczony głównie do smarowania silników spalinowych, ale w przypadku mokrego filtra powietrza w ciągniku rolniczym pełni również istotną funkcję. Wykorzystanie oleju silnikowego do napełnienia miski filtra powietrza zapewnia odpowiednie smarowanie elementów filtra, co wpływa na jego efektywność w oczyszczaniu powietrza. Olej silnikowy, dzięki swoim właściwościom, pozwala na eliminację zanieczyszczeń i zwiększa skuteczność filtracji, co przekłada się na wydajność pracy silnika. Przykładem zastosowania oleju silnikowego w filtrach powietrza są ciągniki, które pracują w trudnych warunkach, gdzie obecność pyłów i innych cząsteczek w powietrzu może znacząco wpływać na ich działanie. Praktyka stosowania oleju silnikowego w mokrych filtrach powietrza jest zgodna z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz standardami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Którym smarem i z jaką częstotliwością należy smarować wałek wielowypustowy przekładni?

Tabela: Harmonogram smarowania wozu paszowego
Lp.Punkt smarnyIlość punktówRodzaj smaruCzęstotliwość
1Łożyska piast4A24M
2Oko cięgna dyszla1B14D
3Wałek wielowypustowy przekładni1B30 H
4Wałek wielowypustowy łącznika WOM2B20H
5Prowadnice okna zsypowego4C3M
6Ucha siłowników otwierania zasuw4A1M
7Cięgno obrotowe1B1M
Oznaczenia smarów: A-smar stały maszynowy (litowy, wapniowy), B-smar stały do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS₂ lub grafitu, C-olej biodegradowalny.
Oznaczenia częstotliwości: M-miesiąc, D-dzień, H-godzina.

A. Smarem maszynowym, co 30 godzin.
B. Olejem biodegradowalnym, co 20 godzin.
C. Smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu, co 30 godzin.
D. Smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu, co 20 godzin.
Odpowiedź, że wałek wielowypustowy przekładni powinien być smarowany smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu co 30 godzin, jest prawidłowa. Taki smar charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie oraz doskonałymi właściwościami smarnymi, co jest kluczowe w przypadku komponentów narażonych na duże obciążenia. Dodatek MOS2 (disulfid molibdenu) lub grafitu zwiększa efektywność smarowania, szczególnie w warunkach wysokiego ciśnienia. Przykładem zastosowania może być wałek w systemach przeniesienia napędu, gdzie ciągłe obciążenie powoduje szybkie zużycie standardowych smarów. Zgodnie z normami branżowymi, właściwe smarowanie wałków przekładniowych zapewnia nie tylko wydajność operacyjną, ale również wydłuża żywotność komponentów. Regularność smarowania co 30 godzin jest zgodna z zaleceniami producentów, co powinno być uwzględniane w planie konserwacji maszyn.

Pytanie 19

Jaką czynność powinno się wykonać, przygotowując ciągnik do okresu zimowego przechowywania?

A. Wyregulować naciąg paska klinowego wentylatora
B. Napełnić zbiornik paliwem
C. Części gumowe nasmarować olejem
D. Usunąć olej z miski olejowej silnika
Napełnienie zbiornika paliwem przed zimowym przechowywaniem ciągnika jest kluczowym krokiem, który ma na celu zapobieganie powstawaniu kondensatu wewnątrz zbiornika. W okresie zimowym, zmiany temperatur mogą prowadzić do skraplania się wilgoci w pustym zbiorniku, co w rezultacie może zanieczyścić paliwo oraz wpłynąć na działanie silnika. Dobre praktyki wskazują, że zbiornik paliwa powinien być wypełniony do pełna, co minimalizuje tę ryzyko. Dodatkowo, w przypadku stosowania paliw, które mają tendencję do utleniania się, warto dodać stabilizator paliwa, aby zwiększyć trwałość paliwa przez dłuższy czas. Przykładowo, ciągniki rolnicze, które są sezonowo wykorzystywane, powinny być starannie przygotowane do zimy, aby wiosną zminimalizować ryzyko problemów z uruchomieniem silnika.

Pytanie 20

Jakie są wydatki na wymianę akumulatorów w ciągniku z instalacją elektryczną 12V, jeśli cena brutto akumulatora 195Ah/6V wynosi 210 zł, a rolnik za oddanie zużytych akumulatorów dostanie 10% zniżki? Koszt wymiany jest już wliczony w cenę akumulatora?

A. 390 zł
B. 231 zł
C. 378 zł
D. 189 zł
W analizie podanych odpowiedzi, przyczyny błędnych koncepcji mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia procesu obliczeń związanych z kosztami akumulatorów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 231 zł mogą wynikać z błędnego założenia, że bonifikata jest stosowana po uwzględnieniu całkowitej wartości akumulatorów, a nie dotyczącej pojedynczej jednostki. Dodatkowo, koszt 390 zł może być wynikiem mylnego obliczenia, w którym nie uwzględniono bonifikaty lub zsumowano koszty dwóch akumulatorów bez uwzględnienia zwrotu zużytych jednostek. W przypadku kosztu 189 zł, odpowiada on jedynie kwocie po zastosowanej bonifikacie, ale nie uwzględnia wymogu zakupu dwóch akumulatorów w standardowych instalacjach ciągnikowych. W branży rolniczej, istotne jest, aby dokładnie analizować takie obliczenia, ponieważ wpływają one na budżet operacyjny gospodarstwa. Używanie niepoprawnych wartości może prowadzić do nieefektywności finansowej i utrudnień w planowaniu inwestycji. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze brać pod uwagę wszystkie elementy kosztów oraz ewentualne ulgi przy podejmowaniu decyzji o zakupie wyposażenia.

Pytanie 21

Który z wymienionych typów przenośników działa na zasadzie cięgna?

A. Ślimakowy
B. Rolkowy
C. Wstrząsowy
D. Kubełkowy
Przenośnik kubełkowy jest przykładem przenośnika cięgnowego, który wykorzystuje kubełki zamocowane na taśmie lub łańcuchu do transportu materiałów w pionie lub pod kątem. Jego konstrukcja umożliwia efektywne przemieszczanie materiałów sypkich, takich jak ziarna, węgiel czy inne drobne substancje, co czyni go istotnym elementem w przemyśle. Przenośniki kubełkowe charakteryzują się wysoką wydajnością oraz minimalizacją strat materiału, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie logistyki i transportu. Przykładowo, w zakładach przemysłowych, takich jak młyny czy zakłady zajmujące się przetwarzaniem surowców, przenośniki kubełkowe są powszechnie stosowane do transportu surowców do różnych etapów produkcyjnych. Ich zastosowanie jest zgodne z normami bezpieczeństwa pracy oraz efektywności energetycznej, co podkreśla ich znaczenie w nowoczesnym przemyśle."

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakiego typu przegląd powinno się przeprowadzić w ciągniku rolniczym przy przebiegu licznika wynoszącym 750 mth, jeśli po 500 mth dokonano przeglądu P4, a harmonogram przeglądów przedstawia się następująco: P2 co 125 mth, P3 co 250 mth, P4 co 500 mth oraz P5 co 1000 mth?

A. P4
B. P5
C. P2
D. P3
Odpowiedź P3 jest poprawna, ponieważ według systemu przeglądów, ciągnik rolniczy wymaga przeglądu P3 co 250 mth. Po wykonaniu przeglądu P4 przy 500 mth, przegląd P3 powinien być zrealizowany przy 750 mth, co potwierdza, że czas na ten przegląd nastał. Przeglądy w ciągnikach rolniczych są kluczowe dla utrzymania ich w dobrym stanie technicznym oraz wydajności operacyjnej. Przykładowo, przegląd P3 może obejmować kontrolę układu hydraulicznego, smarowanie, a także sprawdzenie stanu opon oraz podzespołów roboczych. Regularne przeglądy według ustalonego harmonogramu pomagają w wykrywaniu potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co może zapobiec poważnym awariom i kosztownym naprawom. Ponadto, zgodność z harmonogramem przeglądów jest również istotna z punktu widzenia gwarancji producenta oraz przepisów bhp, co stanowi dodatkowy argument za ich regularnym przeprowadzaniem.

Pytanie 26

Jaki będzie łączny koszt zmiany opon w pojeździe asenizacyjnym z układem jezdnym typu tandem, jeżeli cena jednej opony brutto wynosi 500 zł, a cena netto za jej wymianę to 125 zł? Stawka VAT na usługi wynosi 8%?

A. 2250 zł
B. 2500 zł
C. 2540 zł
D. 2570 zł
Podczas analizy błędnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Często mylnie przyjmuje się, że koszt wymiany opon to jedynie suma cen opon i robocizny, bez uwzględnienia dodatkowych kosztów, takich jak VAT. Przykładowo, odpowiedzi sugerujące kwoty 2500 zł lub 2250 zł ignorują konieczność doliczenia VAT do kosztów robocizny, co prowadzi do znaczącego niedoszacowania całkowitych wydatków. Inny typowy błąd to pomijanie ilości opon przy obliczaniu całkowitych kosztów wymiany. Jeśli wozem asenizacyjnym jest pojazd z układem tandem, to zazwyczaj wymaga on wymiany pięciu opon, a nie mniejszej liczby. Dodatkowo, rozważając odpowiedzi takie jak 2570 zł, możemy dostrzec, że są one zbyt niskie w stosunku do kosztów robocizny po doliczeniu VAT. Kluczowe w obliczeniach jest zrozumienie, że całkowity koszt wymiany opon to suma wartości netto rosnąca o VAT oraz kosztów samych opon. Właściwe podejście do kalkulacji kosztów wymaga także znajomości standardów branżowych dotyczących cen usług oraz materiałów, co może pomóc w uniknięciu błędnych kalkulacji w przyszłości. Znajomość tych zasad jest niezbędna dla osób zajmujących się zarządzaniem flotą czy usługami transportowymi, aby zapewnić prawidłowe prognozowanie wydatków oraz optymalizację kosztów.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Czółenkowy
B. Zagonowy w skład
C. Zagonowy w rozorywkę
D. Figurowy
Ruch zagonowy w rozorywkę, choć użyteczny w niektórych sytuacjach, nie jest odpowiedni podczas orki zimowej z pługa obracalnym. Technika ta polega na oraniu w wąskich pasach, co może prowadzić do nierównomiernego podcięcia gleby i pozostawienia nieprzeoranych obszarów. To podejście często skutkuje także zwiększonym oporem, co może obciążać ciągnik oraz wydłużać czas pracy. Ponadto, wybór zagonowego w skład jest również niewłaściwy, ponieważ koncentruje się na pracy w zagonach, co może skutkować tworzeniem się bruzd oraz niewłaściwym ułożeniem resztek roślinnych. Ruch figurowy, mimo że niektórzy rolnicy mogą go preferować, również nie dostarcza optymalnych rezultatów w kontekście orki zimowej. Ta technika polega na wykonywaniu ruchów w formie figur geometrycznych, co nie tylko wydłuża czas pracy, ale także może prowadzić do nieefektywnego uprawiania gleby. W praktyce, takie podejścia mogą skutkować niezadowalającymi efektami w kontekście jakości gleby i jej przygotowania do przyszłych upraw. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni wybór metody orki ma istotny wpływ na jakość gleby, jej strukturalność oraz zdolność do zrównoważonego wchłaniania wody oraz składników odżywczych. Dlatego warto zawsze kierować się najlepszymi praktykami i stosować techniki, które przynoszą optymalne rezultaty w dłuższym okresie czasowym.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jaki olej silnikowy powinno się używać do smarowania silnika działającego w bardzo niskich temperaturach?

A. 5W30
B. 15W30
C. 20W30
D. 10W30
Olej silnikowy 5W30 jest szczególnie zalecany do stosowania w silnikach pracujących w ekstremalnie niskich temperaturach ze względu na jego niską lepkość, co umożliwia łatwiejszy rozruch silnika w trudnych warunkach. Symbol '5W' oznacza, że w niskich temperaturach olej zachowuje odpowiednie właściwości smarne, co minimalizuje tarcie i zużycie silnika podczas uruchamiania. Wartość '30' wskazuje na lepkość oleju w wysokich temperaturach, co oznacza, że olej zapewnia odpowiednią ochronę silnika podczas jego normalnej pracy. Oprócz tego, olej 5W30 jest zgodny z wieloma standardami, takimi jak API SN/SM oraz ACEA A5/B5, co potwierdza jego wysoką jakość. Przykładem zastosowania oleju 5W30 mogą być pojazdy użytkowane w rejonach o szczególnie surowym klimacie, jak północne tereny Skandynawii, gdzie niskie temperatury są normą. W takich warunkach olej ten wspomaga nie tylko uruchamianie silnika, ale również jego ogólną efektywność i żywotność.

Pytanie 31

Zbyt duże wahania ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym podczas jego eksploatacji mogą być spowodowane

A. nieodpowiednią gęstością cieczy
B. niskiem poziomem cieczy w zbiorniku
C. niewłaściwie dobranymi dyszami
D. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
Nadmierne pulsowanie ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym najczęściej wynika z niskiego ciśnienia powietrza w powietrzniku. W przypadku opryskiwaczy, odpowiednie ciśnienie powietrza jest kluczowe dla równomiernego rozprowadzenia cieczy roboczej. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do niestabilności strumienia cieczy, co skutkuje pulsacjami. Praktyczny przykład to sytuacja, gdy operator opryskiwacza ustawia niewłaściwe ciśnienie w powietrniku, co prowadzi do zmiennej aplikacji chemikaliów, co z kolei wpływa na skuteczność zabiegów ochrony roślin. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące maszyn rolniczych, zalecają regularne sprawdzanie i kalibrację systemów ciśnieniowych, aby zapewnić optymalną wydajność. Dobre praktyki obejmują również szkolenie operatorów w zakresie właściwego ustawienia ciśnienia oraz monitorowania jego wartości podczas pracy, co umożliwia bieżącą korektę i zapobiega problemom z aplikacją cieczy.

Pytanie 32

Który komponent układu napędowego pojazdu umożliwia kołom jezdnym obracanie się z różnymi prędkościami obrotowymi podczas pokonywania zakrętu?

A. Przegub kulowy
B. Mechanizm różnicowy
C. Przekładnia końcowa walcowa
D. Przekładnia końcowa planetarna
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół jezdnych w trakcie pokonywania zakrętów. Jego główną funkcją jest umożliwienie wewnętrznemu kołu w zakręcie obracania się z mniejszą prędkością niż koło zewnętrzne, co jest niezbędne do zapewnienia stabilności i przyczepności pojazdu. W praktyce, gdy pojazd skręca, różnice te mogą osiągać znaczne wartości, co wprowadza mechanizm różnicowy w ruch. Pozwala to na uniknięcie poślizgu kół, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Mechanizmy różnicowe są standardem w większości nowoczesnych pojazdów, od samochodów osobowych po ciężarowe, i są projektowane zgodnie z normami inżynieryjnymi, aby zapewnić optymalną wydajność i bezpieczeństwo. Przykładem zastosowania może być pojazd terenowy, który w trudnym terenie korzysta z mechanizmu różnicowego, aby dostosować prędkości kół i utrzymać stabilność na nierównym podłożu.

Pytanie 33

Czy nadmierne przegrzewanie się zacisków akumulatora może być spowodowane?

A. niewłaściwym połączeniem zacisków na biegunach akumulatora
B. zbyt wysokim stanem elektrolitu
C. nieprawidłowym napięciem paska napędu alternatora
D. niską gęstością cieczy elektrolitycznej
Niewłaściwy naciąg paska napędu alternatora nie jest bezpośrednio związany z przegrzewaniem się zacisków akumulatora. Choć niedostateczny naciąg może prowadzić do niewłaściwego ładowania akumulatora, skutkując jego rozładowywaniem, nie wpływa to bezpośrednio na opór elektryczny w okolicy zacisków. Istotne jest zrozumienie, że grzanie się zacisków akumulatora jest spowodowane zwiększonym oporem na styku, a nie problemami z naciągiem paska. Zbyt wysoki poziom elektrolitu może prowadzić do przelania się, ale nie jest to przyczyna grzania się zacisków. Niska gęstość elektrolitu wskazuje na jego rozcieńczenie, co może wpływać na wydajność akumulatora, ale nie ma wpływu na generowane ciepło w obrębie zacisków. Typowym błędem jest mylenie przyczyn z objawami; grzanie się zacisków to objaw złego stanu styku, a nie niewłaściwego poziomu elektrolitu czy stanu paska. Aby unikać tego rodzaju błędów, ważne jest, aby zawsze analizować problem w kontekście fizycznych zasad działania układów elektrycznych i właściwego utrzymania sprzętu. Regularne kontrole i konserwacja systemów zasilania są kluczowe dla zapobiegania tego typu problemom.

Pytanie 34

Co jest powodem, że silnik traktora osiąga temperaturę około 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna?

A. wentylatora
B. czujnika temperatury
C. pompy wodnej
D. termostatu
Termostat w silniku pełni kluczową rolę w regulacji temperatury płynu chłodzącego. Jego zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu w obiegu chłodzenia w zależności od osiągniętej temperatury silnika. Jeśli termostat jest niesprawny i pozostaje w pozycji zamkniętej, płyn chłodzący nie może krążyć przez chłodnicę, co prowadzi do nagrzewania się silnika, nawet do wysokich temperatur, jak 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna. Tego typu sytuacja może prowadzić do przegrzania silnika, co w dłuższej perspektywie może skutkować poważnymi uszkodzeniami, jak zatarcie silnika czy uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Standardy branżowe zalecają regularne kontrolowanie stanu termostatu oraz układu chłodzenia, co znacząco przyczynia się do wydajności oraz żywotności silnika. Przykładem zastosowania może być rutynowa konserwacja ciągnika, w której sprawdza się działanie termostatu i wymienia go w razie wykrycia nieprawidłowości, co jest praktyką zalecaną przez producentów pojazdów oraz mechaników.

Pytanie 35

W ramach wykonanego przeglądu technicznego ciągnika rolniczego wymieniono płyn chłodniczy i płyn hamulcowy. Oblicz koszt wymiany płynów, jeżeli pojemność układu chłodzenia wynosi 15 l, a układu hamulcowego 0,5 l. Ceny jednostkowe podano w tabeli.

Płyn eksploatacyjnyJedn. miaryCena jednostkowa zł/l
Chłodniczy115,00
Hamulcowy120,00

A. 35,00 zł
B. 70,00 zł
C. 170,00 zł
D. 235,00 zł
Aby obliczyć koszt wymiany płynów chłodniczego i hamulcowego, należy najpierw określić ilość płynów wykorzystywanych w ciągniku oraz ich ceny jednostkowe. W przypadku płynu chłodniczego, przy pojemności układu wynoszącej 15 l oraz przyjmując średnią cenę jednostkową na poziomie 10,00 zł/l, otrzymujemy 15 l x 10,00 zł/l = 150,00 zł. Dla płynu hamulcowego, przy pojemności 0,5 l i cenie 50,00 zł/l, koszt wynosi 0,5 l x 50,00 zł/l = 25,00 zł. Całkowity koszt wymiany płynów wynosi więc 150,00 zł + 25,00 zł = 175,00 zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że niektóre jednostki cenowe mogą różnić się w zależności od dostawcy, a także lokalizacji, co powinno być brane pod uwagę podczas planowania kosztów przeglądów technicznych. Dbanie o regularną wymianę płynów zapewnia bezpieczeństwo oraz efektywność pracy urządzenia, a także przedłuża jego żywotność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

W traktorku rolniczym zaistniała potrzeba wymiany opon na przednich kołach o średnicy osadzenia 16 cali. Które z wymienionych opon należy zastosować do tej wymiany?

A. 16/12 – 32 8PR
B. 6/16 – 15 2PR
C. 6.00 – 16 6PR
D. 16.00 – 28 4PR
Odpowiedź 6.00 – 16 6PR jest poprawna, ponieważ oznaczenia opon mówią o ich wymiarach oraz o ich konstrukcji. W przypadku ciągnika rolniczego, kluczowe jest, aby wybrane opony miały odpowiednią średnicę osadzenia, która w tym przypadku wynosi 16 cali. Opona 6.00 – 16 oznacza, że ma średnicę 16 cali, co czyni ją odpowiednią do wymiany. Dodatkowo, oznaczenie 6PR wskazuje na liczbę warstw osnowy, co przekłada się na wytrzymałość opony. Wyższa liczba PR (Ply Rating) oznacza większą nośność, co jest istotne w przypadku zastosowań rolniczych, gdzie obciążenie może być znaczne. W praktyce, stosując opony zgodne z wymogami producenta, zapewniamy optymalne warunki pracy maszyny, a także bezpieczeństwo podczas użytkowania. Warto również pamiętać, że dobór opon powinien uwzględniać rodzaj terenu oraz specyfikę wykonywanych prac polowych, co potwierdzają normy branżowe dotyczące opon rolniczych.

Pytanie 38

Ile rozsiewaczy nawozów należy zastosować do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, stosując urządzenia o efektywnej wydajności godzinowej wynoszącej 7 ha/h, aby zakończyć pracę w ciągu jednego dnia, przy założeniu, że pracują one przez 10 godzin i współczynnik wykorzystania wydajności praktycznej wynosi 0,75?

A. 3
B. 5
C. 2
D. 4
Wybór niewłaściwej liczby rozsiewaczy może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących wydajności oraz czasu pracy. Przykładowo, nie uwzględnienie współczynnika wykorzystania wydajności praktycznej prowadzi do przeszacowania liczby koniecznych rozsiewaczy, co jest częstym błędem w analizach agronomicznych. Wydajność efektywna 7 ha/h jest tylko teoretycznym maksymum, które w praktyce nie jest osiągane z powodu różnorodnych czynników, takich jak uwarunkowania glebowe, warunki atmosferyczne oraz techniczne ograniczenia maszyn. Ponadto, czas pracy maszyn w ciągu dnia w dużej mierze zależy od warunków w polu i organizacji pracy. Obliczając liczbę rozsiewaczy, nie można także zignorować aspektu efektywności, który wprowadza dodatkowe wymagania co do organizacji i zarządzania pracą. Przykładowo, w przypadku wyboru dwóch rozsiewaczy, nie tylko nie udałoby się obrobić całego pola w wymaganym czasie, ale również zwiększyłoby to ryzyko przestojów i nieefektywności, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami. Dlatego kluczowe jest uwzględnienie wszystkich zmiennych w procesie planowania nawożenia, co pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów i zminimalizowanie potencjalnych problemów w praktyce.

Pytanie 39

Jakie może być źródło problemu, gdy operator ciągnika Ursus C-330 po zakończeniu pracy nie jest w stanie zgasić silnika?

A. Zepsuty wtryskiwacz
B. Uszkodzony filtr powietrza
C. Nieprawidłowa ilość paliwa
D. Zatarta listwa zębata pompy wtryskowej
Zatarta listwa zębata pompy wtryskowej jest kluczowym elementem układu wtryskowego silnika, który odpowiada za precyzyjne wtryskiwanie paliwa do komory spalania. Gdy listwa zębata jest zatarta, mechanizm wtrysku może zostać zablokowany, co uniemożliwia normalne wyłączenie silnika. Jest to sytuacja, która może wystąpić na skutek długotrwałej eksploatacji, braku odpowiedniego smarowania lub zanieczyszczeń w układzie paliwowym. W praktyce, aby uniknąć takich problemów, operatorzy ciągników powinni regularnie przeprowadzać konserwację, w tym czyszczenie filtrów paliwa oraz kontrolowanie stanu pompy wtryskowej. W przypadku wystąpienia podobnych awarii, zaleca się korzystanie z usług wyspecjalizowanych mechaników, którzy są w stanie dokładnie zdiagnozować problem oraz wymienić uszkodzone elementy, zgodnie z normami branżowymi. Wiedza o funkcjonowaniu tych podzespołów pozwala na lepsze zrozumienie działania ciągnika oraz szybsze diagnozowanie usterki w przyszłości.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.