Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 14 marca 2025 19:02
  • Data zakończenia: 14 marca 2025 19:03

Egzamin niezdany

Wynik: 1/40 punktów (2,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Niemowlę, które jest zdrowe i znajduje się w drugim półroczu życia, nie miało wprowadzonej diety wzbogaconej o potrawy z warzywami, mięsem oraz żółtkiem jajka kurzego. Może to skutkować u dziecka

A. próchnicą
B. cukrzycą
C. krzywicą
D. anemią
Odpowiedzi takie jak 'cukrzyca', 'krzywica' czy 'próchnica' nie pasują do sytuacji z wprowadzaniem nowych pokarmów do diety niemowlaka. Cukrzyca to zupełnie inna sprawa, głównie związana z genami i dietą, a nie z tym, co dajemy dziecku jeść. Krzywica to z kolei niedobór witaminy D, wapnia i fosforu, a tu chodzi o jedzenie. No i co do próchnicy - to raczej kwestia nadmiaru cukrów. Chociaż nie ma prostej odpowiedzi, to jednak to, co jemy w pierwszych latach życia, ma duży wpływ na zdrowie później. Warto z pediatrą pogadać o tym, jak wprowadzać stałe pokarmy, żeby wszystko było okej.

Pytanie 2

Kim jest specjalista wspierający proces wychowania, edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci z problemami słuchu?

A. oligofrenopedagog
B. ortoptysta
C. surdopedagog
D. tyflopedagog
Surdopedagog to specjalista, który zajmuje się wspomaganiem wychowania, edukacji, terapii oraz rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Jego rola jest niezwykle istotna w kontekście dostosowania procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb uczniów z problemami słuchowymi. Surdopedagodzy posiadają wiedzę z zakresu różnych metod komunikacji, takich jak język migowy, czy też alternatywne formy porozumiewania się, które stosują w praktyce. Przykładowo, w pracy z dziećmi niesłyszącymi surdopedagog może wykorzystywać metody oparte na multimodalności, co pozwala na efektywniejsze przyswajanie wiedzy przez uczniów. Standardy dotyczące kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami wskazują na konieczność indywidualizacji procesu edukacyjnego, co jest kluczowym aspektem w pracy surdopedagoga. Dodatkowo, często współpracują oni z innymi specjalistami, takimi jak logopedzi czy psycholodzy, w celu zapewnienia kompleksowej pomocy swoim podopiecznym.

Pytanie 3

Główna metoda kształtowania nawyków kulturowych i grzecznościowych u małych dzieci to

A. organizowanie zabaw manualnych.
B. nagradzanie dziecka niewielkimi prezentami za kulturalne zachowanie.
C. organizowanie zajęć edukacyjnych.
D. dawanie pozytywnego wzoru przez dorosłych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dawanie dobrego przykładu przez osoby dorosłe jest kluczową metodą kształtowania nawyków kulturalno-grzecznościowych u małych dzieci. Dzieci uczą się głównie przez naśladowanie, co oznacza, że obserwacja zachowań dorosłych ma ogromny wpływ na ich rozwój społeczny. Osoby dorosłe, jako główne wzorce, powinny prezentować postawy i zachowania, które promują szacunek, uprzejmość i empatię. Przykładem może być sposób, w jaki dorosły wita się z innymi – jeśli dziecko widzi, że dorosły używa grzecznych zwrotów, na pewno zacznie je naśladować. Dodatkowo, w sytuacjach, w których występują niegrzeczne zachowania, ważne jest, aby dorosły potrafił je skorygować w sposób konstruktywny, pokazując alternatywne, kulturalne reakcje. Takie podejście nie tylko kształtuje odpowiednie nawyki, ale również buduje silniejsze więzi emocjonalne między dorosłymi a dziećmi, co sprzyja lepszemu przyswajaniu norm społecznych. W praktyce, jako rodzic lub nauczyciel, warto być świadomym własnych zachowań i dbać o to, aby były one zgodne z wartościami, które chcemy przekazać dzieciom. W literaturze dotyczącej wychowania dzieci podkreśla się znaczenie modelowania zachowań jako skutecznej metody wychowawczej.

Pytanie 4

Jak powinna postąpić opiekunka, gdy dziecko w wieku trzech lat podczas zajęć plastycznych niszczy prace innych dzieci?

A. Oddzielić dziecko od reszty grupy
B. Skrytykować dziecko przy wszystkich członkach grupy
C. Wytłumaczyć dziecku, jaką przykrość sprawia swoim zachowaniem innym dzieciom
D. Zakazać dziecku korzystania z ulubionych zabawek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyjaśnienie dziecku, jaką przykrość sprawia innym swoimi działaniami, jest kluczowym aspektem rozwijania empatii oraz umiejętności społecznych w wieku przedszkolnym. Dzieci w tym okresie często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji swoich działań, dlatego ważne jest, aby opiekunka podeszła do sytuacji w sposób zrozumiały i wspierający. Przykładem może być sytuacja, w której opiekunka siada z dzieckiem i mówi: 'Zobacz, jak smutne są Twoje koleżanki, kiedy niszczysz ich prace. Możemy razem pomyśleć, jak można się bawić, nie sprawiając nikomu krzywdy?' Takie podejście nie tylko pozwala dziecku zrozumieć emocje innych, ale również uczy go rozwiązywania problemów w sposób konstruktywny. Zgodnie z zasadami komunikacji stosowanej w edukacji wczesnoszkolnej, istotne jest, aby dzieci uczyły się na błędach i odczuwały wsparcie ze strony dorosłych w procesie rozwoju emocjonalnego. Takie działania są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie wychowania, które polegają na promowaniu umiejętności interpersonalnych i samoregulacji.

Pytanie 5

W jakich miesiącach życia zdrowe dziecko zaczyna utrzymywać równowagę przy podparciu?

A. 13 - 14
B. 5 - 6
C. 9 - 10
D. 17 - 18

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dzieci bez zaburzeń rozwojowych zazwyczaj zaczynają stać z podparciem w wieku 9-10 miesięcy. W tym okresie rozwoju, ich zdolności motoryczne znacznie się poprawiają, co umożliwia im korzystanie z mebli lub innych przedmiotów jako wsparcia. Ten etap jest kluczowy, ponieważ stanowi fundament dla dalszego rozwoju umiejętności chodzenia. Warto zauważyć, że w tym okresie dzieci rozwijają także siłę mięśni oraz koordynację, co jest niezbędne do samodzielnego stania. Przykłady praktycznego zastosowania tej wiedzy obejmują wspieranie dziecka poprzez zapewnienie bezpiecznego i stymulującego środowiska, które zachęca do eksploracji, na przykład poprzez umieszczanie zabawek na różnych wysokościach. Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a standardowe ramy mogą się różnić w zależności od indywidualnych predyspozycji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto skonsultować się z pediatrą lub terapeutą zajęciowym.

Pytanie 6

Gdy niemowlę ma skórę przesuszoną, to czas jego kąpieli nie powinien wynosić więcej niż

A. 10 minut
B. 20 minut
C. 15 minut
D. 5 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że kąpiel niemowlęcia z przesuszoną skórą nie powinna trwać dłużej niż 5 minut, jest uzasadniona z punktu widzenia dermatologii pediatrycznej. Przesuszenie skóry u niemowląt może być wynikiem różnych czynników, takich jak niska wilgotność powietrza, nieodpowiedni dobór kosmetyków czy długie kąpiele. Zbyt długa ekspozycja na wodę może prowadzić do dalszego wysuszenia skóry oraz podrażnienia, co w konsekwencji może skutkować wystąpieniem stanów zapalnych. Zgodnie z rekomendacjami specjalistów, kąpiele powinny być krótkie, a temperatura wody optymalna – około 36-37 stopni Celsjusza. Warto również pamiętać, aby po kąpieli na skórę dziecka nałożyć emolienty, które pomogą zatrzymać wilgoć. Przykładowo, użycie preparatów na bazie lipidów lub oliwek może znacznie poprawić kondycję skóry. Krótkie kąpiele to również dobra praktyka, która zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji skórnych i zapewnia lepszą ochronę delikatnej skóry niemowlęcia.

Pytanie 7

Opiekunka może stworzyć stemple do działalności plastycznej z dziećmi, wycinając wzory nożykiem.

A. w surowym ziemniaku
B. w suchym chlebie
C. w talerzyku jednorazowym
D. w masie solnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór surowego ziemniaka jako materiału do wykonania stempli do prac plastycznych jest uzasadniony jego strukturą i łatwością obróbki. Ziemniak, dzięki swojej mięsistej konsystencji, umożliwia precyzyjne wycinanie wzorów, a jego gładka powierzchnia zapewnia dobre odbicie dla farb czy tuszy. Jest to materiał naturalny, łatwo dostępny i bezpieczny w użyciu dla dzieci, co sprawia, że idealnie nadaje się do edukacyjnych zajęć plastycznych. Zastosowanie stempli z ziemniaka w pracach twórczych rozwija motorykę małą u dzieci, pozwala na eksperymentowanie z kolorami oraz kształtami, a także wprowadza element zabawy w naukę. Dodatkowo, technika ta jest szeroko stosowana w wielu metodach edukacyjnych, takich jak Montessori, gdzie podkreśla się znaczenie nauki przez doświadczenie. Warto również zaznaczyć, że stemplowanie to nie tylko zabawa, ale również doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci.

Pytanie 8

Jakie hipoalergiczne pieluszki skutecznie ograniczają występowanie pieluszkowego zapalenia skóry u dzieci?

A. Bez substancji zapachowych, z substancjami nawilżającymi i lateksem
B. Bez substancji nawilżających i lateksu, z materiałami dobrze chłonnymi
C. Bez substancji nawilżających i zapachowych, z lateksem
D. Bez substancji dobrze chłonnych i lateksu, z dodatkami zapachowymi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór pieluszek bez substancji nawilżających i lateksu, a z substancjami dobrze chłonnymi, jest kluczowy w minimalizowaniu ryzyka pieluszkowego zapalenia skóry u dzieci. Pieluszki te zapobiegają gromadzeniu się wilgoci, co jest istotne, ponieważ wilgotne środowisko sprzyja rozwojowi drobnoustrojów i stanom zapalnym. Substancje dobrze chłonne, takie jak superabsorbent, skutecznie pochłaniają mocz i utrzymują skórę dziecka w suchości. Dobre praktyki w dobieraniu pieluszek obejmują również unikanie lateksu, który może wprowadzać alergeny, oraz substancji nawilżających, które mogą prowadzić do podrażnień. Zastosowanie pieluszek hipoalergicznych, które są testowane dermatologicznie, stanowi rekomendację wielu pediatrów. Warto również zwrócić uwagę na regularną zmianę pieluszek oraz prawidłową higienę skóry, co dodatkowo wspomaga zdrowie delikatnej skóry niemowląt.

Pytanie 9

Do odruchów posturalnych u niemowląt nie wchodzi

A. odruch błędnikowy.
B. odruch spadochronowy.
C. asymetryczny toniczny odruch szyjny.
D. odruch bocznego podparcia.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Asymetryczny toniczny odruch szyjny to naturalny mechanizm reagowania noworodków, który nie jest klasyfikowany jako odruch posturalny. Jest to odruch neurologiczny, który pojawia się, gdy głowa dziecka jest obrócona w jedną stronę; wówczas ramię i noga po tej samej stronie wydają się wydłużone, a kończyny po stronie przeciwnej są zgięte. Odruch ten jest istotny dla rozwoju motorycznego, jednak nie należy go mylić z odruchami posturalnymi, które mają na celu utrzymanie równowagi i stabilności ciała podczas zmiany pozycji ciała. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być obserwacja i ocena reakcji niemowlęcia w różnych pozycjach ciała, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów w rozwoju neurologicznym. Rodzice oraz specjaliści w zakresie pediatrii powinni znać te odruchy, aby skutecznie wspierać rozwój niemowlęcia oraz monitorować jego postępy zgodnie z ustalonymi standardami diagnostycznymi.

Pytanie 10

Która sfera rozwoju jest rozwijana, gdy dziecko podczas przedstawienia teatru cieni obserwuje kontury twarzy ludzi lub cienie zwierząt?

A. Percepcja wzrokowa
B. Kinestetyka
C. Sensomotoryka
D. Percepcja słuchowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to percepcja wzrokowa, ponieważ podczas pokazu teatru cieni dziecko angażuje swoje zmysły, szczególnie wzrok, w obserwację kształtów i profili twarzy oraz cieni zwierząt. Percepcja wzrokowa odnosi się do zdolności dostrzegania, interpretowania i analizowania informacji wizualnych, co jest kluczowe w procesie rozwoju poznawczego dziecka. W kontekście teatru cieni, dziecko nie tylko obserwuje, ale także interpretuje to, co widzi, co sprzyja rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i wyobraźni. Aktywności takie jak teatry cieni mogą być wykorzystywane w edukacji wczesnoszkolnej, aby wspierać rozwój percepcyjny dzieci. Na przykład, nauczyciele mogą wykorzystywać te formy sztuki, aby zachęcać dzieci do tworzenia własnych scenariuszy i postaci, co dodatkowo stymuluje ich kreatywność i umiejętności komunikacyjne. Prawidłowe zrozumienie i wykorzystanie percepcji wzrokowej jest podstawą dla dalszego rozwoju umiejętności artystycznych oraz naukowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w edukacji artystycznej i rozwoju dziecka.

Pytanie 11

Zabawa w łowienie rybek, która polega na nawlekaniu makaronu na słomkę u dziecka w wieku 3 lat, przede wszystkim rozwija

A. pamięć
B. motorykę dużą
C. wzrok
D. motorykę małą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'motorykę małą' jest prawidłowa, ponieważ zabawa w 'łowienie rybek' polega na precyzyjnym chwytaniu makaronu i nawlekaniu go na słomkę, co angażuje drobne mięśnie rąk i palców dziecka. Rozwój motoryki małej jest kluczowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ wpływa na ich zdolności manualne, koordynację oraz samodzielne wykonywanie codziennych czynności, jak np. jedzenie czy ubieranie się. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują rysowanie, wycinanie papieru czy układanie klocków, które są podstawowymi aktywnościami dla dzieci. W kontekście edukacyjnym, warto stosować różnorodne zabawy manualne, które wspierają rozwój motoryczny, takie jak modelowanie z plasteliny, szycie prostych wzorów czy budowanie konstrukcji z różnych materiałów. W praktyce, nauczyciele powinni dostarczać dzieciom szeroki wachlarz materiałów, które stymulują rozwój umiejętności manualnych, co jest zgodne z zaleceniami pedagogicznymi i standardami rozwoju dzieci w tym wieku.

Pytanie 12

Podrażnienie podeszwy stopy noworodka powoduje wystąpienie odruchu Babińskiego, który jest widoczny u dziecka poprzez

A. grzbietowe wygięcie dużego palca, rozszerzenie pozostałych palców, wygięcie stopy do wewnątrz
B. podeszwowe wygięcie dużego palca, rozszerzenie pozostałych palców, wygięcie stopy do wewnątrz
C. grzbietowe wygięcie dużego palca, zgięcie pozostałych palców, wygięcie stopy na zewnątrz
D. podeszwowe wygięcie dużego palca, zgięcie pozostałych palców, wygięcie stopy na zewnątrz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca grzbietowego wygięcia dużego palca, rozszerzenia pozostałych palców oraz wygięcia stopy do wewnątrz jest prawidłowa, ponieważ odruch Babińskiego jest charakterystycznym odruchem neurologicznym występującym u noworodków. Po podrażnieniu podeszwy stopy stymulowane są receptory, a w wyniku tego dochodzi do aktywacji dróg nerwowych w rdzeniu kręgowym. Grzbietowe wygięcie dużego palca oraz rozszerzenie pozostałych palców są typowymi reakcjami, które wskazują na zdrowie układu nerwowego dziecka. Ten odruch jest istotny w kontekście rozwoju neurologicznego, ponieważ jego obecność świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego na etapie noworodkowym. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w badaniach rozwojowych oraz w praktyce klinicznej, gdzie ocena odruchów jest integralnym elementem diagnostyki pediatrycznej. Monitorowanie, czy odruch Babińskiego jest obecny lub nie, może pomóc w wczesnym wykrywaniu potencjalnych problemów neurologicznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w pediatrii i neurologii dziecięcej.

Pytanie 13

Jakiego dzieła literackiego powinna użyć opiekunka, aby rozwijać u 4-letniego dziecka zdolność rozróżniania dobra od zła?

A. Kopciuszek
B. Lokomotywa
C. Mały Książę
D. Bambo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór utworu "Kopciuszek" jako narzędzia do kształtowania umiejętności odróżniania dobra od zła u 4-letniego dziecka jest właściwy z kilku powodów. Fabuła tej baśni ukazuje wyraźny podział na postacie dobre i złe, co sprzyja rozwijaniu wśród dzieci umiejętności moralnych. Dzieci uczą się, że dobro zwycięża, a zło jest karane, co jest fundamentalnym przekazem w edukacji moralnej. Zastosowanie tej baśni w praktyce może obejmować wspólne czytanie z dzieckiem oraz dyskusję na temat zachowań postaci, co pozwala na rozważenie konsekwencji ich działań. Dzięki takim interakcjom, dzieci mogą lepiej zrozumieć pojęcia sprawiedliwości, empatii oraz wartości takich jak przyjaźń i współczucie. Ponadto, "Kopciuszek" jest bogaty w symbole i metafory, które mogą być wykorzystane do prowadzenia bardziej zaawansowanych rozmów na temat relacji międzyludzkich oraz emocji. Wartością dodaną tego utworu jest także jego popularność, co ułatwia dostęp do dodatkowych materiałów edukacyjnych oraz zasobów, które można wykorzystać w pracy z dziećmi.

Pytanie 14

Masa ciała 4-letniego chłopca plasuje się na 10. centylu, natomiast jego wzrost osiąga 90. centyl. Jaką proporcję masy ciała do wysokości to wskazuje?

A. wagę prawidłową
B. niedowagę
C. otyłość
D. nadwagę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość masy ciała 4-letniego chłopca, która znajduje się na poziomie 10. centyla, wskazuje, że jego masa jest niższa niż 90% rówieśników. Z kolei wysokość na poziomie 90. centyla sugeruje, że chłopiec jest wyższy niż 90% dzieci w tym samym wieku. Proporcja masy ciała do wysokości, w kontekście tych wartości, wskazuje na niedowagę. W praktyce, ocena proporcji masy do wysokości jest kluczowa w pediatrii, ponieważ pozwala na monitorowanie wzrostu i rozwoju dzieci. Istotne jest, aby lekarze i dietetycy znali siatki centylowe, które pomagają w identyfikacji dzieci z potencjalnymi problemami zdrowotnymi, takimi jak niedożywienie. Obserwacja tych wskaźników w dłuższym czasie może pomóc w podjęciu działań interwencyjnych, takich jak zmiana diety czy wprowadzenie programu żywieniowego. Zastosowanie odpowiednich standardów, takich jak wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), pozwala na właściwą interpretację danych oraz zapewnia wsparcie dla rodziców w procesie wychowania zdrowego dziecka.

Pytanie 15

Podczas pomiaru temperatury ciała noworodka, opiekunka zauważyła, że wynosi ona 36,8°C. Co to oznacza dla dziecka?

A. ma temperaturę ciała w granicach normy
B. jest w stanie podgorączkowym
C. ma gorączkę
D. ma temperaturę ciała poniżej normy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Temperatura ciała noworodka wynosząca 36,8°C mieści się w normie, co oznacza, że organizm dziecka funkcjonuje prawidłowo. Zgodnie z obowiązującymi standardami, optymalny zakres temperatury ciała noworodków wynosi od 36,5°C do 37,5°C. Utrzymanie prawidłowej temperatury ciała jest kluczowe dla zdrowia noworodka, ponieważ ich układ termoregulacji jest jeszcze w fazie rozwoju. W praktyce, opiekunowie powinni regularnie monitorować temperaturę ciała, aby w porę zidentyfikować ewentualne problemy zdrowotne. Na przykład, jeżeli temperatura spadłaby poniżej 36,5°C, mogłoby to wskazywać na hipotermię, co jest stanem wymagającym szybkiej interwencji. Znajomość norm temperatury ciała oraz umiejętność ich interpretacji są kluczowe w pracy z noworodkami, ponieważ mogą one szybko reagować na zmiany środowiskowe, a odpowiednia temperatura ciała jest fundamentalna dla ich zdrowia i rozwoju.

Pytanie 16

Integracja pojedynczych wypowiedzi z kontekstem sytuacyjnym oraz wskazówkami pozawerbalnymi w rozwoju języka dziecka oznacza etap

A. gaworzenia
B. echolalii
C. głużenia
D. holofrazy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Holofrazy to forma wypowiedzi, w której dziecko używa jednego słowa do przekazania całego zdania lub myśli, co jest charakterystyczne dla rozwoju mowy w wieku przedszkolnym. W tym etapie rozwoju, dzieci potrafią łączyć swoje pojedyncze słowa z kontekstem sytuacyjnym oraz wskaźnikami pozawerbalnymi, takimi jak gesty, mimika czy intonacja. Przykładem holofrazy może być sytuacja, gdy dziecko mówi 'mama' z uniesionymi rękami, co w kontekście wyraża chęć przytulenia się do matki. Tego rodzaju komunikacja jest kluczowa, ponieważ pozwala dzieciom na wyrażanie swoich potrzeb i emocji w sposób zrozumiały dla otoczenia. W praktyce, nauczyciele i rodzice mogą wspierać rozwój holofraz wprowadzając bogaty kontekst sytuacyjny, angażując dzieci w zabawy językowe, czy też wykorzystując ilustracje, które stymulują mówienie. Zrozumienie holofraz jest niezbędne w kontekście pedagofii wczesnoszkolnej oraz logopedii, jako że umiejętność ta stanowi fundament późniejszej, bardziej złożonej komunikacji werbalnej.

Pytanie 17

Jaką metodę działania powinna wybrać opiekunka, aby zachęcić 2-letnie dziecko do posprzątania zabawek?

A. Odmowa uczestnictwa w zabawie grupowej dla dziecka, które rozrzuciło zabawki
B. Motywowanie dziecka do wspólnego sprzątania zabawek
C. Publiczne napiętnowanie dziecka, które rozrzuciło zabawki wobec całej grupy
D. Skaranie dziecka, które rozrzuciło zabawki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zachęcanie dziecka do wspólnego posprzątania zabawek jest skuteczną metodą motywacyjną, która wspiera rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Wspólne działanie z opiekunem nie tylko sprawia, że dziecko czuje się ważne i doceniane, ale także uczy współpracy oraz odpowiedzialności za wspólne otoczenie. W praktyce można zastosować zabawne i interaktywne podejście, takie jak tworzenie rytmu sprzątania lub zamiana zadania w zabawę. Dzieci w wieku dwóch lat często uczą się poprzez naśladowanie, dlatego obecność opiekuna w tym procesie jest kluczowa. Dodatkowo, metoda ta jest zgodna z zasadami pozytywnego podejścia do wychowania, które zaleca tworzenie bezpiecznego i zachęcającego środowiska do nauki. Warto również zauważyć, że chwaląc dziecko za każdy krok w kierunku porządku, opiekun buduje pozytywną samoocenę dziecka, co ma długotrwały wpływ na jego motywację do działania w przyszłości.

Pytanie 18

Opiekunka powinna wprowadzać zajęcia plastyczne, polegające na modelowaniu z masy solnej lub plasteliny, w trakcie zabaw z dziećmi najwcześniej

A. w I półroczu drugiego roku życia
B. w II półroczu drugiego roku życia
C. w I półroczu trzeciego roku życia
D. w II półroczu trzeciego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie zajęć plastycznych, takich jak lepienie z masy solnej czy plasteliny, podczas II półrocza drugiego roku życia jest zgodne z rozwojowym podejściem do edukacji wczesnoszkolnej. W tym okresie dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności motoryczne oraz zdolności sensoryczne, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju ich kreatywności. Zajęcia plastyczne umożliwiają dzieciom eksplorację materiałów, co jest niezbędne do nauki o fakturze, kształcie i kolorze. Wprowadzenie takich aktywności w tym okresie przyczynia się również do rozwoju umiejętności społecznych, gdyż dzieci uczą się współpracy i komunikacji w grupie. Ponadto, zgodnie z zaleceniami instytucji zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, takie formy aktywności powinny być regularnie stosowane, aby wspierać rozwój dziecka na różnych płaszczyznach. W praktyce oznacza to, że podczas zajęć plastycznych nauczyciel powinien wykorzystywać różnorodne techniki pracy, aby dostosować się do potrzeb dzieci, stymulując ich zainteresowania i rozwijając ich zdolności artystyczne.

Pytanie 19

W metodzie aktywnego słuchania, która jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym, Batii Strauss promowała muzykę

A. awangardową
B. poważną
C. soulową
D. elektroniczną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór muzyki poważnej w kontekście aktywnego słuchania dla dzieci w wieku przedszkolnym, zgodnie z podejściem Batii Strauss, opiera się na kilku kluczowych aspektach. Muzyka poważna, charakteryzująca się złożonością strukturalną, bogactwem harmonii i różnorodnością emocji, stymuluje rozwój słuchu muzycznego oraz kognitywnego u dzieci. Badania wskazują, że wczesna ekspozycja na muzykę klasyczną może wspierać rozwój zdolności intelektualnych, takich jak pamięć, koncentracja czy umiejętności analityczne. Przykładem zastosowania tej metody może być wykorzystanie utworów takich jak "Wiosna" Vivaldiego, które poprzez dynamiczne zmiany tempa i nastroju angażują dzieci w aktywne słuchanie i analizowanie dźwięków. Ponadto, muzyka poważna może być doskonałym narzędziem do wprowadzania dzieci w świat kultury muzycznej, rozwijania ich wrażliwości estetycznej oraz umiejętności współpracy w grupie podczas wspólnych zajęć muzycznych. Takie podejście jest zgodne z nowoczesnymi standardami edukacyjnymi, które zalecają wprowadzenie różnorodnych form sztuki w procesie nauczania.

Pytanie 20

Jakie z rekomendacji dotyczących oglądania telewizji przez dziecko w wieku osiemnastu miesięcy jest słuszne?

A. Dziecko nie powinno oglądać telewizji dłużej niż 60 minut dziennie
B. Sugerowany maksymalny czas oglądania telewizji wynosi 30 minut dziennie
C. Rodzic określa, ile czasu dziecko może spędzać przed telewizorem
D. Dziecko nie powinno w ogóle korzystać z telewizji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że dziecko nie powinno w ogóle oglądać telewizji, jest zgodna z zaleceniami wielu organizacji zdrowotnych, w tym Amerykańskiej Akademii Pediatrii. Dzieci w wieku poniżej dwóch lat powinny być zachęcane do interakcji z otoczeniem, a nie do biernego oglądania ekranów. Oglądanie telewizji może wpływać negatywnie na rozwój mózgów małych dzieci, ograniczając ich zdolności do nauki poprzez zabawę i interakcję z dziećmi oraz dorosłymi. Przykładowo, zamiast oglądać telewizję, rodzice mogą wspierać rozwój dziecka poprzez wspólne czytanie książek, zabawy sensoryczne czy kreatywne działania, jak rysowanie czy budowanie z klocków. Takie interakcje stymulują rozwój językowy, społeczny i poznawczy. Warto również podkreślić, że wczesne narażenie na ekrany może prowadzić do problemów z koncentracją oraz nadmiernej stymulacji, co może mieć długofalowe konsekwencje dla zdrowia psychicznego dziecka.

Pytanie 21

Podczas tworzenia upominków dla dzieci z materiałów plastycznych na mikołajki, opiekunka szczególnie rozwija u dzieci umiejętności w obszarze

A. motoryki dużej
B. percepcji słuchowej
C. motoryki małej
D. percepcji czuciowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi stymuluje przede wszystkim motorykę małą, czyli zdolności związane z precyzyjnymi ruchami rąk oraz palców. Aktywności takie jak wycinanie, klejenie, formowanie, czy malowanie, angażują dzieci w użycie ich palców i dłoni, co przyczynia się do rozwijania koordynacji ruchowej oraz umiejętności manualnych. W kontekście edukacji przedszkolnej, rozwijanie motoryki małej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na późniejsze umiejętności pisania i rysowania. Przykładem efektywnego podejścia jest stworzenie różnorodnych zadań, które wymuszają na dzieciach używanie różnych narzędzi, takich jak nożyczki, pędzle czy kleje. Aktywności te powinny być zgodne z wytycznymi dotyczącymi rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie zabaw manualnych w kształtowaniu umiejętności w zakresie samodzielności oraz kreatywności. Warto także zauważyć, że współpraca w grupie podczas tworzenia takich upominków sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych, co dodatkowo wzbogaca proces edukacji.

Pytanie 22

Stosowanie metody polisensorycznej polega na

A. poznawaniu otaczającego świata jednym zmysłem
B. zabawie z użyciem kolorowego papieru
C. poznawaniu otaczającego świata wszystkimi zmysłami
D. zabawie z użyciem masy solnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Praca metodą polisensoryczną polega na angażowaniu wszystkich zmysłów, co pozwala na pełniejsze poznanie świata i jego zjawisk. Ta metoda opiera się na założeniu, że wielozmysłowe doświadczenia są skuteczniejsze w przyswajaniu wiedzy, ponieważ angażują różne obszary mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu. Przykłady zastosowania tej metody obejmują zajęcia w przedszkolach, gdzie dzieci poznają różne materiały, tekstury, dźwięki i zapachy. W praktyce nauczyciele mogą organizować aktywności, które angażują dotyk, wzrok, słuch i węch, takie jak tworzenie prac plastycznych z różnych materiałów, słuchanie muzyki czy zabawy sensoryczne z wodą. Dobre praktyki w edukacji wskazują, że użycie różnych zmysłów w procesie dydaktycznym nie tylko ułatwia naukę, ale również rozwija kreatywność i zdolności interpersonalne dzieci, co jest zgodne z aktualnymi standardami pedagogicznymi.

Pytanie 23

Jakiego środka należy użyć do mycia twarzy noworodka?

A. mydła w płynie
B. wody przegotowanej
C. oliwki dla dzieci
D. wody z kranu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mycie twarzy noworodka wodą przegotowaną jest najlepszą praktyką, ponieważ zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko podrażnień. Woda przegotowana jest wolna od niepożądanych mikroorganizmów i zanieczyszczeń, co jest kluczowe w przypadku wrażliwej skóry noworodka. Skóra niemowląt jest znacznie cieńsza i bardziej wrażliwa niż u dorosłych, dlatego wszelkie substancje chemiczne, jak te zawarte w mydłach w płynie, mogą wywołać reakcje alergiczne lub podrażnienia. Używając przegotowanej wody, rodzice mogą mieć pewność, że nie wprowadzają na skórę noworodka żadnych dodatkowych substancji, które mogłyby zaszkodzić. Ponadto, przegotowanie wody jest prostym i efektywnym sposobem na zapewnienie czystości, co wpisuje się w zalecenia pediatrów oraz specjalistów z zakresu dermatologii dziecięcej, którzy podkreślają znaczenie stosowania naturalnych i bezpiecznych metod pielęgnacji skóry noworodków.

Pytanie 24

W przypadku wystąpienia atopowego zapalenia skóry u niemowląt, co powinna zrobić opiekunka?

A. nakładać ciepłe okłady na obszary objęte wysypką
B. stosować miejscowe kortykosteroidy zaraz po zauważeniu wysypki
C. kąpać dziecko w wodzie z dodatkiem szarego mydła
D. myć dziecko w wodzie z emolientami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mycie dziecka w wodzie z dodatkiem emolientów jest kluczowym elementem pielęgnacji skóry u niemowląt z atopowym zapaleniem skóry. Emolienty, czyli substancje nawilżające, tworzą na powierzchni skóry warstwę ochronną, która zapobiega utracie wody oraz łagodzi podrażnienia. Zastosowanie emolientów w kąpieli ma na celu nie tylko nawilżenie, ale również zmniejszenie stanu zapalnego i świądu, co jest szczególnie istotne w przypadku atopowego zapalenia skóry. Warto pamiętać, że woda powinna być letnia, a czas kąpieli ograniczony, aby uniknąć nadmiernego wysuszenia skóry. Dodatkowo, po kąpieli zaleca się nałożenie emolientów na jeszcze wilgotną skórę, aby maksymalizować efekt nawilżenia. Praktyka ta jest zgodna z wytycznymi dermatologicznymi, które zwracają uwagę na regularne stosowanie emolientów jako podstawowej metody pielęgnacyjnej dla dzieci z AZS. Emolienty są dostępne w różnych formach, jak kremy, maści czy oleje, co pozwala na ich dostosowanie do indywidualnych potrzeb skóry dziecka.

Pytanie 25

Faza protestu w przebiegu choroby sierocej charakteryzuje się

A. jednostajne stukanie przedmiotami, kołysanie głową, obojętność
B. krzyk, płacz, agresja
C. apatia, smutek, niepokój
D. sufitowanie, rytmiczne kołysanie się, spadek zainteresowań

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Krzyk, płacz i agresja są typowymi reakcjami występującymi w fazie protestu w chorobie sierocej. Faza ta charakteryzuje się intensywnymi emocjami, które mogą manifestować się w formie głośnych reakcji, takich jak krzyk czy płacz, będących próbą zwrócenia na siebie uwagi otoczenia. To zachowanie jest naturalnym mechanizmem obronnym, który wyraża frustrację, smutek oraz poczucie straty. Zrozumienie tych reakcji jest kluczowe dla osób pracujących z dziećmi, które przeżywają stratę, ponieważ pozwala to na adekwatne reagowanie na ich potrzeby emocjonalne. W pracy z dziećmi w fazie protestu warto wykorzystywać techniki wspierające, takie jak aktywne słuchanie czy empatyczne reagowanie, co może pomóc w łagodzeniu ich emocji. Wiedza na temat tych zachowań jest fundamentalna w kontekście psychologii dziecięcej oraz terapii traumy, ponieważ pozwala na skuteczną interwencję oraz wsparcie w trudnych momentach życia dziecka.

Pytanie 26

Jaką metodę wychowawczą najczęściej wykorzystuje się podczas zabaw i zajęć z małymi dziećmi, aby uzyskać pożądane zachowania?

A. Nagradzanie
B. Dyskutowanie
C. Perswadowanie
D. Karanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nagradzanie to całkiem fajny sposób na to, żeby małe dzieci lepiej się uczyły i powtarzały dobre zachowania. Jak dostają pochwały, naklejki albo jakieś małe upominki, to chętniej robią to, co powinny. Właściwie to cała ta metoda bazuje na teorii behawioralnej, która mówi, że jeśli coś przynosi radość, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że znowu to zrobimy. Na przykład, dzieci mogą dostawać nagrody za dobre wyniki w nauce, za to, że pomagają innym czy po prostu za przestrzeganie zasad. To, co naprawdę mi się podoba w nagradzaniu, to to, że nie tylko motywuje dzieci, ale także tworzy fajną atmosferę między nimi a dorosłymi. W przedszkolach i szkołach to się naprawdę sprawdza i pokazuje, jak ważne jest pozytywne podejście do wychowania, co potwierdzają różne organizacje. Trzeba jednak uważać, bo nagrody powinny być odpowiednie i nie można przesadzić, żeby dzieci nie stały się za bardzo uzależnione od pochwał. To oczywiście wymaga trochę wprawy i wkomponowania tego w szerszy program wychowawczy.

Pytanie 27

Zgodnie z normami rozwoju człowieka masa ciała noworodka podwaja się w okolicach

A. siódmego miesiąca życia
B. trzeciego miesiąca życia
C. piątego miesiąca życia
D. dziewiątego miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór piątego miesiąca życia jako momentu, w którym noworodek podwaja swoją masę ciała, jest na pewno trafny. Zazwyczaj noworodki przychodzą na świat z masą ciała w granicach 2,5 do 4,5 kg, a osiągnięcie wagi między 5 a 9 kg w tym czasie jest wręcz normalne. To jest okres, kiedy dziecko intensywnie rośnie, co jest bardzo ważne, a odpowiednia dieta, czyli karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym, ma w tym ogromne znaczenie. Moim zdaniem, monitorowanie masy ciała małego człowieka podczas wizyt u pediatry to kluczowa sprawa, bo pozwala na wczesne zauważenie ewentualnych problemów. Zgadzam się, że stosowanie się do wytycznych WHO jest istotne – regularne ważenie i ocena wzrostu to podstawa, by mieć pewność, że dziecko rozwija się zdrowo.

Pytanie 28

Noworodek, który prawidłowo się rozwija, powinien spać przez około

A. 7-9 godzin
B. 10 godzin
C. 12 godzin
D. 16-20 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Noworodki w pierwszych tygodniach życia powinny przesypiać od 16 do 20 godzin na dobę, co jest kluczowe dla ich prawidłowego wzrostu i rozwoju. W tym okresie dochodzi do intensywnych procesów biologicznych, jak rozwój mózgu, systemu odpornościowego oraz wzrost masy ciała. Sen odgrywa fundamentalną rolę w regeneracji organizmu. Warto zauważyć, że noworodki nie przesypiają tego czasu w sposób ciągły; ich sen składa się z wielu krótszych sesji, co jest naturalnym zachowaniem. Rekomendacje American Academy of Pediatrics podkreślają znaczenie snu w kontekście zdrowia noworodków, wskazując, że odpowiednia ilość snu wpływa na lepsze wyniki w testach rozwojowych w późniejszym wieku. W praktyce rodzice powinni zapewnić spokojne i bezpieczne środowisko dla snu swojego dziecka, co obejmuje odpowiednią temperaturę w pokoju, cichą atmosferę oraz regularny rytm dnia, co wspiera naturalne cykle snu noworodka.

Pytanie 29

W pierwszym roku życia, długość ciała zdrowego niemowlęcia w porównaniu do długości urodzeniowej wzrasta

A. o 50%
B. o 80%
C. o 65%
D. o 35%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Długość ciała zdrowego niemowlęcia w ciągu pierwszego roku życia zwiększa się o 50%. Jest to zgodne z danymi WHO i standardami wzrostu dzieci, które wskazują, że w ciągu pierwszych 12 miesięcy życia niemowlęta mogą wydłużyć się średnio o około 25 cm. W momencie narodzin średnia długość niemowlęcia wynosi około 50 cm, co oznacza, że po roku dziecko osiągnie długość około 75 cm. Wzrost ten jest wynikiem intensywnego rozwoju układów kostnego i mięśniowego, co jest kluczowe dla późniejszego etapu rozwoju dziecka. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy obejmuje monitorowanie wzrostu w czasie regularnych wizyt u pediatry, co stanowi integralną część opieki zdrowotnej nad dziećmi. Służy to nie tylko ocenie zdrowia dziecka, ale również wczesnemu wykrywaniu potencjalnych problemów rozwojowych, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowego rozwoju malucha.

Pytanie 30

Jakiego środka należy użyć do mycia oczu i twarzy niemowlęcia?

A. gazika zwilżonego tonikiem bezzapachowym
B. gazika nasączonego przegotowaną wodą
C. sterylnego gazika w wersji suchej
D. gazika nasączonego wodą z mydłem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie gazika zwilżonego w przegotowanej wodzie do mycia oczu i twarzy niemowlęcia jest zgodne z zaleceniami pediatrów i standardami higieny. Przegotowana woda jest wolna od zanieczyszczeń oraz mikroorganizmów, co zmniejsza ryzyko infekcji, które mogą być szczególnie niebezpieczne dla niemowląt o wrażliwej skórze. Gazik, który powinien być jednorazowy i sterylny, pozwala na delikatne oczyszczenie skóry wokół oczu i twarzy bez podrażnień. W praktyce stosowanie przegotowanej wody zamiast mydła lub innych substancji chemicznych zapobiega wystąpieniu alergii oraz podrażnień skórnych. Ponadto, używanie gazika po każdej zmianie pieluszki lub po jedzeniu jest dobrym nawykiem, który wspiera ogólną higienę i zdrowie dziecka. W związku z tym, stosowanie przegotowanej wody z gazikiem jest najlepszym rozwiązaniem w codziennej pielęgnacji niemowlęcia, zgodnie z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii oraz dermatologii.

Pytanie 31

Jaka z podanych piosenek jest najodpowiedniejsza do zaśpiewania dziecku przed snem w niemowlęctwie?

A. Mało nas do pieczenia chleba
B. Zuzia lalka nieduża
C. Na Wojtusia z popielnika
D. Tańcowały dwa Michały

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
"Na Wojtusia z popielnika" jest piosenką idealną do śpiewania niemowlętom przed snem. Jej łagodna melodia oraz prosta, powtarzalna struktura sprawiają, że wprowadza ona dziecko w stan relaksu, co jest kluczowe dla wyciszenia przed snem. Muzyka ma znaczący wpływ na rozwój dziecka, a piosenki tego typu wspierają nie tylko zasypianie, ale także rozwój językowy, ponieważ wprowadzają dziecko w świat dźwięków i rytmów. Dodatkowo, piosenka ta jest osadzona w polskiej tradycji ludowej, co może stanowić świetną podstawę do późniejszego przekazywania kultury i tradycji. Warto zauważyć, że praktyka śpiewania kołysanek jest wspierana przez liczne badania, które wskazują na korzystny wpływ muzyki na rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Tworząc ciepłą i bezpieczną atmosferę, piosenka ta przyczynia się do budowania więzi między rodzicem a dzieckiem, co jest kluczowe w okresie wczesnego rozwoju.

Pytanie 32

Jakie produkty zbożowe są odpowiednie dla dzieci z nietolerancją glutenu?

A. Żytnie.
B. Pszenne.
C. Jęczmienne.
D. Kukurydziane.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kukurydza to jedno z najpopularniejszych zbóż, które jest naturalnie wolne od glutenu, co czyni ją idealnym wyborem dla dzieci z nietolerancją tego białka. W przypadku celiakii, która jest najpowszechniejszą postacią nietolerancji glutenu, osoby dotknięte tym schorzeniem muszą unikać wszelkich produktów zawierających gluten, co obejmuje zboża takie jak pszenica, żyto i jęczmień. Kukurydziane produkty, takie jak polenty, mąka kukurydziana czy tortille, są doskonałym źródłem węglowodanów. Podczas zakupów warto zwracać uwagę na oznaczenia, takie jak „bezglutenowe”, które gwarantują, że produkt nie był skażony glutenem w trakcie produkcji. Warto także stosować kukurydzę w różnych formach, co pozwala na urozmaicenie diety dziecka. Zastosowanie kukurydzy w diecie dziecka z nietolerancją glutenu może przyczynić się do lepszego zbilansowania posiłków i dostarczenia niezbędnych składników odżywczych, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego. Dbanie o różnorodność w diecie jest kluczowe, aby uniknąć niedoborów pokarmowych.

Pytanie 33

W przypadku, gdy trzyletnie dziecko po niegroźnym upadku ze schodów unika ich pokonywania, aby zmniejszyć jego lęk, należy

A. ciągle asekurować dziecko podczas schodzenia ze schodów
B. spokojnie wyjaśnić dziecku znaczenie ostrożności i nie wracać do tematu
C. wielokrotnie rozmawiać z rodziną na ten temat w obecności dziecka
D. unikać schodzenia po schodach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spokojne poinformowanie dziecka o zachowaniu ostrożności jest kluczowe w procesie redukcji lęku po traumatycznym zdarzeniu, takim jak upadek. W psychologii dziecięcej, podejście to odzwierciedla zasady konstruktywnej komunikacji, które promują poczucie bezpieczeństwa i wsparcia emocjonalnego. Informując dziecko o tym, jak ważne jest zachowanie ostrożności, wprowadzamy je w samodzielne refleksje na temat ryzyka, co może przyczynić się do budowania jego autonomii i zaufania do własnych umiejętności. Warto podkreślić, że unikanie tematu, niepodejmowanie dialogu lub nadmierna asekuracja mogą jedynie potęgować lęk, prowadząc do unikania schodów lub innych potencjalnych źródeł obaw w przyszłości. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której dziecko uczymy krok po kroku, jak bezpiecznie schodzić po schodach, zaczynając od demonstrowania odpowiednich technik, a następnie wspólnego ćwiczenia, co daje mu poczucie kontroli i bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach.

Pytanie 34

W jakim miesiącu życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, zdobywa umiejętność samodzielnego siedzenia bez wsparcia i pomocy?

A. Szóstym
B. Dziesiątym
C. Dziewiątym
D. Siódmym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umiejętność samodzielnego siadania jest jednym z kluczowych kamieni milowych w rozwoju dziecka. Zwykle następuje ona w dziewiątym miesiącu życia, kiedy to dziecko posiada już odpowiednią siłę mięśniową w obrębie tułowia oraz koordynację ruchową. W tym czasie, wiele dzieci zaczyna również wykonywać ruchy, które pozwalają im na stabilniejsze siedzenie, co w praktyce oznacza, że potrafią utrzymać równowagę bez podparcia. Warto zaznaczyć, że każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie, a standardy dotyczące rozwoju, takie jak te określone przez Amerykańską Akademię Pediatrii, wskazują na dziewiąty miesiąc jako typowy czas na opanowanie tej umiejętności. Rozwój zdolności siedzenia ma ogromne znaczenie dla dalszych etapów rozwoju, takich jak nauka raczkowania, a później chodzenia. Siedzenie wzmacnia również więzi społeczne, gdyż umożliwia dziecku angażowanie się w interakcje z otoczeniem, co jest istotne dla jego rozwoju emocjonalnego i poznawczego.

Pytanie 35

W ciągu pierwszego roku życia dziecka, które rozwija się prawidłowo, można zaobserwować największy postęp w obszarze

A. motoryki małej
B. motoryki dużej
C. koordynacji
D. koncentracji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W pierwszym roku życia dziecka obserwujemy dynamiczny rozwój w zakresie motoryki dużej, co odnosi się do umiejętności związanych z dużymi grupami mięśniowymi, takich jak chodzenie, bieganie czy wspinanie się. W tym okresie dzieci uczą się kontrolować swoje ciało, co jest kluczowe dla ich samodzielności. Warto zauważyć, że umiejętności motoryki dużej stanowią fundament dla późniejszych osiągnięć w innych obszarach rozwoju, w tym w motoryce małej i koordynacji. Przykładem może być sytuacja, gdy dziecko zaczyna chodzić – ta umiejętność nie tylko umożliwia mu eksplorację otoczenia, ale także wpływa na rozwój równowagi i koordynacji. Dlatego wspieranie motoryki dużej w pierwszym roku życia poprzez zabawy, takie jak turlanie czy zabawy na świeżym powietrzu, jest zgodne z zaleceniami specjalistów z zakresu pediatrii i wczesnej edukacji.

Pytanie 36

W jakim miesiącu życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, zaczyna używać wyrazów dźwiękonaśladowczych?

A. W dziewiątym
B. W trzecim
C. W szóstym
D. W dwunastym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niemowlęta zaczynają używać wyrazów dźwiękonaśladowczych zazwyczaj w okolicach dwunastego miesiąca życia. W tym okresie rozwoju mowy dzieci zaczynają naśladować dźwięki otoczenia, co jest kluczowym krokiem w procesie nauki języka. Wyrazy dźwiękonaśladowcze, takie jak 'miau', 'hau' czy 'bzz', są często pierwszymi słowami, które maluchy wypowiadają. To zjawisko jest związane z rozwojem umiejętności motorycznych, które pozwalają na lepszą kontrolę nad aparatami mowy. Z perspektywy psychologii rozwoju, naśladowanie dźwięków to istotny element w interakcji z otoczeniem, co sprzyja późniejszemu rozwojowi umiejętności komunikacyjnych. Warto również zaznaczyć, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, jednak ogólne normy wskazują, że około pierwszego roku życia dziecko powinno wykazywać umiejętności związane z dźwiękonaśladownictwem. To zjawisko ma również znaczenie w kontekście wspierania rozwoju językowego dzieci, co podkreślają organizacje zajmujące się psychologią rozwoju.

Pytanie 37

Zasady następstw proksymodystalnych i cefalokaudalnych odnoszą się do

A. wsparcia rozwoju psychofizycznego dziecka
B. kolejności osiągnięć w rozwoju ruchowym dziecka
C. elementów wpływających na rozwój psychomotoryczny dziecka
D. indywidualnych czynników rozwojowych dziecka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawa następstwa proksymodystalnego i cefalokaudalnego odnoszą się do kolejności postępów w rozwoju motoryki dziecka, co ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności ruchowe. Prawo cefalokaudalne oznacza, że rozwój motoryczny odbywa się od głowy do kończyn, co obserwujemy na przykład w przypadku umiejętności trzymania głowy, siedzenia, a następnie chodzenia. Prawo proksymodystalne wskazuje, że rozwój zaczyna się od centralnej części ciała w kierunku kończyn, co można zaobserwować w umiejętnościach takich jak chwytanie przedmiotów – najpierw dziecko uczy się trzymać przedmioty blisko ciała, a później rozwija zdolności do chwytania ich z większej odległości. Zrozumienie tych praw jest niezbędne dla specjalistów pracujących z dziećmi, np. terapeutów zajęciowych i pedagogów, którzy planują odpowiednie programy wsparcia rozwoju motorycznego, dostosowane do etapu rozwoju dziecka.

Pytanie 38

Dbając o skórę głowy niemowlaka z ciemieniuchą, obszary pokryte łuskami powinno się:

A. natrzeć pioktaniną, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem
B. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką
C. zapudrować, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką
D. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na posmarowanie oliwką, osłonięcie bawełnianą czapeczką oraz wyczesanie miękką szczotką jest prawidłowa, ponieważ te kroki stanowią skuteczną metodę pielęgnacji skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą. Oliwka nawilża i zmiękcza łuski, co ułatwia ich usunięcie. Bawełniana czapeczka pomaga utrzymać wilgoć, co wspiera proces gojenia. Zastosowanie miękkiej szczotki jest kluczowe, aby delikatnie wyczesać luźne łuski bez podrażniania wrażliwej skóry głowy dziecka. Warto również pamiętać, że regularne czyszczenie i pielęgnacja skóry głowy niemowlęcia może zapobiegać dalszemu powstawaniu ciemieniuchy oraz wspierać zdrowy rozwój skóry. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, te praktyki powinny być wykonywane zarówno w celach higienicznych, jak i dla komfortu dziecka, co jest szczególnie istotne w pierwszych miesiącach życia.

Pytanie 39

Jakie narzędzie należy zastosować do oceny psychoruchowego rozwoju dzieci w wieku od 0 do 3 lat?

A. siatki centylowe
B. Kartę rozwoju psychomotorycznego
C. morfogramy
D. Inwentarz rozwojowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku od 0 do 3 lat. Jego stosowanie pozwala na identyfikację zarówno osiągnięć rozwojowych, jak i obszarów wymagających wsparcia. W praktyce, inwentarz ten jest złożony z zestawu zadań i obserwacji, które mogą być wykonywane przez rodziców, nauczycieli czy specjalistów. Na przykład, oceniając umiejętności motoryczne dziecka, można zaobserwować, jak radzi sobie z chwytem, równowagą czy koordynacją. Takie konkretne informacje są niezwykle cenne w kontekście planowania indywidualnych interwencji i wsparcia. Ponadto, korzystanie z inwentarza rozwojowego jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących monitorowania rozwoju dzieci. Warto również podkreślić, że stosowanie tego narzędzia wspiera nie tylko diagnostykę, ale również edukację i terapię, co przyczynia się do całościowego wsparcia rozwoju dziecka.

Pytanie 40

Jakie z wymienionych działań najskuteczniej wspomaga dziecko w dostosowaniu się do nowych warunków podczas pierwszych dni w żłobku?

A. Zapewnienie większej liczby dzieci
B. Skrócenie okresu pobytu
C. Zapewnienie większej liczby opiekunów
D. Wydłużenie okresu pobytu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Skrócenie czasu pobytu dziecka w żłobku w pierwszych dniach jest kluczowym działaniem, które może znacząco ułatwić adaptację malucha do nowych warunków. W początkowym okresie, w którym dziecko stawia pierwsze kroki w nowym środowisku, krótszy czas pobytu pozwala na stopniowe przyzwyczajenie się do nowej sytuacji. Dzieci często odczuwają lęk separacyjny, a zbyt długi czas spędzony w żłobku może prowadzić do zwiększonego stresu i negatywnych emocji. Praktycznym przykładem może być wprowadzenie dziecka do żłobka na kilka godzin dziennie, co daje mu szansę na oswojenie się z nową przestrzenią, opiekunami oraz rówieśnikami, bez nadmiernego obciążenia emocjonalnego. Standardy dotyczące opieki nad dziećmi w instytucjach edukacyjnych rekomendują takie podejście, aby zminimalizować stres i umożliwić stopniowe nawiązywanie relacji z nowym otoczeniem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie pedagogy, a w szczególności w metodach wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci.