Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 5 maja 2025 14:31
  • Data zakończenia: 5 maja 2025 14:56

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Podczas pracy na obrotach biegu jałowego czterocylindrowego silnika ciągnika rolniczego, kolejno luzowano nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia przy wtryskiwaczach o około pół obrotu. Zauważono znaczący spadek obrotów przy luzowaniu nakrętek wtryskiwacza 1 i 3. Analizując stan techniczny wtryskiwaczy, można stwierdzić, że?

A. wszystkie funkcjonują poprawnie
B. drugi i czwarty są w dobrym stanie
C. pierwszy i trzeci są uszkodzone
D. pierwszy i trzeci są w dobrym stanie
Co do błędnych odpowiedzi, to widzę, że te sugerujące sprawność wtryskiwaczy 2 i 4, a także te, które mówią, że wszystkie wtryskiwacze działają, nie biorą pod uwagę, jak silnik reaguje na luzowanie nakrętek. Spadek obrotów przy 1 i 3 pokazuje, że one są aktywne, więc są sprawne. A brak reakcji przy 2 i 4 to już powód do niepokoju. Uważam, że przyjmowanie, że wszystkie wtryskiwacze są sprawne, to duży błąd, bo widać różnice w zachowaniu silnika. Czasem mylimy się też myśląc, że jeśli nie widać innych objawów, to coś jest w porządku. Z doświadczenia wiem, że zawsze warto analizować dane i obserwować zachowanie silnika, żeby dobrze ocenić stan całego układu wtryskowego. To naprawdę daje lepszy obraz sytuacji.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jaką metodę wykorzystuje się do naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych?

A. Obróbki na wymiary naprawcze
B. Używania elementów uzupełniających
C. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej
D. Naprawy przy użyciu metod takich jak skrobanie i docieranie
Obróbki na wymiary naprawcze to kluczowa metoda stosowana przy naprawie tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych. Głównym celem tej metody jest przywrócenie właściwych wymiarów i tolerancji tych elementów, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania silnika. W praktyce oznacza to zastosowanie precyzyjnych narzędzi skrawających, takich jak wiertarki, frezarki i tokarki, które pozwalają na dokładne usunięcie nadmiaru materiału i odtworzenie pożądanych wymiarów. W branży motoryzacyjnej, ta metoda jest stosowana w warsztatach, gdzie przeprowadza się remonty silników, szczególnie w przypadku silników o dużym przebiegu, w których występują naturalne zużycia. Dodatkowo, obrabiając elementy na wymiary naprawcze, można poprawić ich trwałość oraz wydajność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie mechaniki i inżynierii samochodowej. Warto wspomnieć, że zgodność z normami jakości, takimi jak ISO 9001, również potwierdza znaczenie tej metody w procesie naprawy i utrzymania jakości.

Pytanie 6

Olej silnikowy CD SAE 15W-40 można określić jako olej

A. letni, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
B. wielosezonowy, stworzony dla silników dwusuwowych
C. zimowy, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
D. wielosezonowy, dedykowany do silników wysokoprężnych
Pojęcia zawarte w niepoprawnych odpowiedziach wskazują na mylenie klasyfikacji olejów oraz ich przeznaczenia. Niezrozumienie, że olej 15W-40 to olej wielosezonowy, prowadzi do błędnych koncepcji, jak np. jego klasyfikacja jako oleju zimowego. Oleje zimowe, takie jak 0W-20, są zaprojektowane do pracy w bardzo niskich temperaturach, co nie dotyczy oleju 15W-40, który jest optymalny w szerszym zakresie temperatur. Oferowanie go do silników z zapłonem iskrowym jest również niepoprawne, ponieważ olej ten jest dedykowany głównie silnikom wysokoprężnym, które wymagają lepszych właściwości smarnych i ochrony przed zanieczyszczeniami. Ponadto, klasy oleju jak CD obejmują normy dotyczące silników diesla, co wyklucza jego użycie w silnikach dwusuwowych, które wymagają całkowicie innych specyfikacji olejów. Typowym błędem myślowym jest przypisywanie właściwości oleju na podstawie jego oznaczenia, bez uwzględnienia przeznaczenia oraz wymagań technicznych silników, do których ma być stosowany. Takie nieporozumienia mogą skutkować niewłaściwym doborem oleju, co z kolei wpływa na wydajność silnika oraz jego trwałość.

Pytanie 7

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 50 kPa
B. 20 kPa
C. 30 kPa
D. 70 kPa
Wybór niewłaściwego podciśnienia roboczego w rurociągu powietrznym dojarki może prowadzić do różnorodnych problemów zarówno w kontekście efektywności, jak i zdrowia zwierząt. Odpowiedzi sugerujące podciśnienia 70 kPa, 30 kPa oraz 20 kPa opierają się na błędnych założeniach dotyczących działania systemów dojarskich. Zbyt wysokie podciśnienie, takie jak 70 kPa, może prowadzić do nadmiernego zasysania, co w konsekwencji stwarza ryzyko uszkodzenia tkanki wymienia, a także może prowadzić do bólu i dyskomfortu u zwierząt. Z kolei zbyt niskie podciśnienia, jak 30 kPa czy 20 kPa, mogą powodować deficyt w odsysaniu mleka, co skutkuje nieoptymalnym zbiorze mleka oraz zwiększoną podatnością na infekcje. Niedość, że niewłaściwe podciśnienie wpływa na wydajność naszego sprzętu, to również może prowadzić do długoterminowych skutków zdrowotnych dla hodowli. W praktyce, systemy dojarskie muszą być precyzyjnie ustawione i regularnie kalibrowane, aby zapewnić, że podciśnienie jest utrzymywane na poziomie 50 kPa. Bez odpowiednich badań i zrozumienia zasad działania podciśnienia, można wpędzić się w pułapkę błędnych założeń, które mogą negatywnie wpłynąć na zarówno produkcję mleka, jak i dobrostan zwierząt.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
B. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
C. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
D. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
Odpowiedź "króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra" jest poprawna, ponieważ wtryskiwanie paliwa w silnikach z sekcyjną pompą wtryskową jest ściśle związane z czasem i precyzją wtrysku. Montując rurkę z kapilarą na króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra, uzyskujemy najbardziej dokładny pomiar kąta wyprzedzenia wtrysku. To wynika z faktu, że proces wtrysku paliwa w silnikach wielocylindrowych odbywa się w ściśle określonej sekwencji, a pierwszy cylinder zazwyczaj inicjuje cykl spalania. Praktyczne zastosowanie tego pomiaru polega na optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na jego sprawność oraz zmniejszenie emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak normy emisji spalin, wymagają precyzyjnego ustawienia kątów wtrysku, aby silnik pracował zgodnie z zaleceniami producenta oraz spełniał wymogi ochrony środowiska. Dodatkowo, w przypadku diagnostyki silnika, odpowiednia regulacja kąta wtrysku jest kluczowa dla jego osiągów oraz niezawodności, co jest istotne w kontekście utrzymania floty pojazdów czy analizy problemów technicznych.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Zanim przystąpimy do regulacji luzów zaworowych w silniku spalinowym, należy

A. usunąć wtryskiwacze
B. zdjąć pokrywę zaworów
C. odłączyć kolektor wydechowy
D. odłączyć kolektor dolotowy
Zdejmowanie pokrywy zaworów to naprawdę ważny krok, jeśli chcesz dobrze ustawić luz zaworowy w silniku spalinowym. Musisz odsłonić elementy mechanizmu zaworowego, żeby mieć do nich dostęp. Ta pokrywa ma też swoją rolę – chroni układ zaworowy przed różnymi zanieczyszczeniami i dba o to, żeby olej w silniku był na odpowiednim poziomie. Regulacja luzu zaworowego jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika. Jeśli luz jest niewłaściwy, to może to prowadzić do sporego zużycia części, a nawet poważniejszych uszkodzeń silnika. Jak już ściągniesz pokrywę, mechanik może zmierzyć te luzy za pomocą specjalnych narzędzi, jak feeler gauge, i odpowiednio je skorygować. Dzięki temu silnik działa lepiej i dłużej. Warto też wiedzieć, że w niektórych silnikach dostęp do systemu zaworowego jest dość ograniczony, więc demontaż pokrywy jest wręcz koniecznością.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
B. usunąć wszystkie wtryskiwacze
C. zmienić olej w silniku
D. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do oceny szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika. Silniki spalinowe najlepiej działają w określonym zakresie temperatur, co ma wpływ na lepkość oleju, właściwości uszczelniające oraz wydajność systemu smarowania. Zimny olej ma wyższą lepkość, co może prowadzić do nieprawidłowych odczytów ciśnienia oleju oraz utrudnienia w pracy pompy olejowej. Przykładem zastosowania tej praktyki jest proces diagnostyki silników w ciągnikach rolniczych, gdzie prawidłowe ciśnienie oleju jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego smarowania i ochrony przed zużyciem. Ponadto, przeszkoleni mechanicy powinni przestrzegać standardów branżowych, takich jak normy SAE dotyczące olejów silnikowych, aby zapewnić optymalne działanie i długowieczność silnika. Właściwe przygotowanie, w tym osiągnięcie odpowiedniej temperatury, pozwala na dokładniejsze pomiary i ocenę stanu technicznego wału korbowego.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Jaką maszynę należy użyć w procesie przygotowywania paszy z roślin okopowych, które nie będą poddawane obróbce cieplnej?

A. Śrutownik tarczowy
B. Siekacz
C. Rozdrabniacz bijakowy ssąco-tłoczący
D. Gniotownik
Kiedy wybierzesz niewłaściwą maszynę do paszy z roślin okopowych, to mogą być naprawdę spore problemy z jakością paszy. Gniotownik, na przykład, jest fajny do rozdrabniania ziaren, ale nie nadaje się do roślin okopowych. On zgniata ziarna, a to nie jest to, co potrzebujemy przy warzywach korzeniowych – tam raczej chodzi o cięcie. Z kolei rozdrabniacz bijakowy, mimo że jest wszechstronny, potrafi strasznie zniszczyć strukturę roślin, co wpływa na wartość odżywczą paszy. Takie maszyny często wykorzystuje się w sytuacjach, gdzie trzeba intensywnie rozdrabniać, a to nie pasuje do paszy z roślin okopowych. Śrutownik tarczowy też nie jest dobrym wyborem, bo budowa i zasada działania nie pasują do roślin korzeniowych. Użycie takich maszyn może dać paszę o złej strukturze, co nie tylko wpływa na trawienie, ale może też być niezdrowe dla zwierząt. Dlatego ważne jest, aby wybierać odpowiedni sprzęt, bo to klucz do tego, by zapewnić zwierzętom zdrową dietę. Siekacz to w tym przypadku najlepsza opcja.

Pytanie 17

Po zainstalowaniu pompy wtryskowej na silniku, mechanik powinien przeprowadzić regulację

A. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla pierwszej sekcji.
B. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej.
C. maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po której przekroczeniu regulator odcina paliwo.
D. wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
Regulacja kąta początku tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej jest koncepcją, która może wprowadzać w błąd, ponieważ nie każda pompa wtryskowa wymaga osobnej regulacji każdej sekcji. W praktyce, w wielu układach, zwłaszcza w silnikach z pojedynczą pompą wtryskową, kluczowe jest dostosowanie kąta dla pierwszej sekcji, co zazwyczaj przekłada się na odpowiednie działanie całego systemu wtryskowego. Ponadto, wskazanie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po przekroczeniu której regulator odcina paliwo, nie jest bezpośrednio związane z regulacją pompy wtryskowej, a odnosi się raczej do działania systemu zabezpieczeń silnika. Istotne jest, aby pamiętać, że optymalne parametry pracy silnika nie są jedynie kwestią regulacji pompy, ale również uwzględniają inne czynniki, takie jak kalibracja układu sterowania silnikiem oraz jakość paliwa. W przypadku regulacji wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika, choć jest to istotny parametr, nie jest to element, który powinien być regulowany przy montażu nowej pompy. Skupiając się na tych nieprawidłowych koncepcjach, mechanicy mogą stracić z pola widzenia najistotniejsze aspekty prawidłowego ustawienia pompy wtryskowej, co w konsekwencji może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Co może być przyczyną zbyt głośnej pracy sprawnej pompy hydraulicznej w ciągniku?

A. nieszczelność w układzie cylinder-tłok
B. zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
C. nieszczelność w rozdzielaczu
D. zbyt wysoki poziom oleju w tylnym moście
Odpowiedzi wskazujące na zbyt wysoki poziom oleju w tylnym moście oraz nieszczelności dotyczące cylinder-tłok i rozdzielacza nie są trafne, ponieważ każda z tych sytuacji ma inne skutki dla pracy pompy hydraulicznej. Zbyt wysoki poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do przepełnienia układu, co z kolei może powodować wyciek oleju oraz nieefektywne działanie mechanizmów, ale nie jest bezpośrednią przyczyną głośnej pracy pompy. W przypadku nieszczelności w układzie cylinder-tłok, problem polega na utracie ciśnienia, co w konsekwencji skutkuje spadkiem wydajności hydrauliki, a nie zwiększeniem hałasu. Z kolei nieszczelności w rozdzielaczu mogą prowadzić do nieprawidłowego rozdzielenia ciśnienia, co również nie powinno być mylone z głośną pracą pompy. Często wynikiem błędnych wniosków jest brak zrozumienia roli oleju hydraulicznego oraz mechanizmów działających w układzie. Umiejętność diagnozowania problemów w układzie hydraulicznym powinna opierać się na znajomości zasad jego działania oraz umiejętności analizy objawów, co pozwala na szybką identyfikację i usunięcie przyczyn awarii.

Pytanie 20

Na podstawie oceny zadymienia spalin (poziomu sadzy w spalinach) silnika diesla można określić jego stan techniczny?

A. łożysk głównych wału korbowego
B. łożysk korbowodowych
C. pompy wtryskowej i wtryskiwaczy
D. tłumika wydechu
Pomiar zadymienia spalin w silnikach diesla to naprawdę ważna sprawa, bo pokazuje, jak dobrze działa cały system wtrysku, a zwłaszcza pompa i wtryskiwacze. Kiedy w spalinach jest dużo sadzy, to może oznaczać, że coś jest nie tak z spalaniem paliwa. Często to wynik problemów z wtryskiwaczami czy pompą. Normy Euro mówią, jakie maksymalne poziomy emisji są akceptowalne, więc to też pomaga w kontrolowaniu, jak efektywnie działają układy paliwowe. Regularne sprawdzanie i kalibracja tych elementów to klucz do solidnej pracy silnika i mniejszej emisji. W warsztatach samochodowych często wykorzystuje się te pomiary, żeby szybko zauważyć, co się dzieje ze stanem układu wtryskowego i zaplanować naprawy, co moim zdaniem jest bardzo praktyczne.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Na podstawie danych zawartych w tabeli koszt brutto naprawy dojarki polegający na wymianie łopatek pompy i gum strzykowych jednego aparatu udojowego, wraz z robocizną, wyniesie

Lp.Nazwa części / usługiCena netto [zł]VAT [%]
1Silikonowe gumy strzykowe (komplet)80,0023
2Łopatki pompy (komplet)120,0023
3Robocizna100,008

A. 300 zł
B. 354 zł
C. 369 zł
D. 346 zł
Koszt brutto naprawy dojarki wynoszący 354 zł został obliczony na podstawie szczegółowego zestawienia kosztów związanych z wymianą łopatek pompy oraz silikonowych gum strzykowych, które są kluczowymi elementami w działaniu aparatu udojowego. W skład kosztu brutto wchodzi nie tylko cena samych części, ale również ich montaż, co jest zgodne z obowiązującymi praktykami w branży napraw udojowych. Warto zwrócić uwagę, że przy obliczeniach zawsze należy uwzględniać podatek VAT, który w tym przypadku został właściwie doliczony. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest sumowanie kosztów zarówno części, jak i robocizny w celu uzyskania pełnego obrazu wydatków. W sektorze rolniczym, w którym działają dojarki, precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne do efektywnego zarządzania budżetem i planowania wydatków na konserwację sprzętu, co jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej.

Pytanie 23

Zgodna kolejność działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem wymaga precyzyjnego podjechania tyłem do urządzenia, a potem w następującej kolejności:

A. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu cięgien dolnych, łącznika górnego, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
B. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, cięgien dolnych, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
C. wyłączeniu biegu, połączeniu łącznika górnego, cięgien dolnych, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
D. wyłączeniu biegu, połączeniu cięgien dolnych, wału przegubowego, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na kluczowe czynności, które powinny być wykonane podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem. Unieruchomienie ciągnika to pierwszy krok, który zabezpiecza operatora przed przypadkowym ruchem maszyny, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. Następnie, połączenie cięgien dolnych zapewnia stabilność i prawidłowe ustawienie maszyny względem ciągnika. Połączenie łącznika górnego jest również istotne, ponieważ zapewnia centralizację siły działającej na maszynę. Wał przegubowy, który musi być podłączony później, przekazuje napęd z ciągnika do maszyny i jego prawidłowe połączenie jest kluczowe dla efektywności pracy. Złącza instalacji hydraulicznej na końcu gwarantują prawidłowe funkcjonowanie systemów hydraulicznych, co jest niezbędne w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie kolejności czynności podczas pracy z maszynami rolniczymi, aby uniknąć awarii i zagrożeń dla operatora.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jaki będzie całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego polegający na wymianie pompy wodnej, termostatu i płynu chłodzącego? Pojemność układu chłodzenia wynosi 8 litrów, a naprawę wykona jeden mechanik w ciągu dwóch godzin.

L.p.WyszczególnienieCena [zł]
1Pompa wodna150,00
2Termostat50,00
3Płyn chłodzący (1 litr)10,00
4Roboczogodzina50,00

A. 280 zł
B. 430 zł
C. 380 zł
D. 330 zł
Odpowiedź 380 zł jest poprawna i dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego. Koszty składają się z kilku elementów: wymiana pompy wodnej kosztuje 150 zł, a termostatu 50 zł. Dodatkowo, koszt płynu chłodzącego wynosi 80 zł, ponieważ przy pojemności układu 8 litrów i cenie 10 zł za litr, otrzymujemy 8 x 10 zł = 80 zł. Warto również uwzględnić koszt pracy mechanika, który wykonuje naprawę przez 2 godziny. Przy stawce 50 zł za godzinę, całkowity koszt pracy wynosi 100 zł (2 x 50 zł). Sumując te koszty: 150 zł + 50 zł + 80 zł + 100 zł, otrzymujemy 380 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, gdzie dokładne wyceny i przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania zaufania klientów oraz efektywności w zarządzaniu finansami warsztatu.

Pytanie 26

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
B. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
C. wymianę pasów przekładni pasowej
D. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
Smarowanie maszyny zgodnie z tabelą smarowania jest kluczowym krokiem w utrzymaniu sprawności kopaczki do ziemniaków. Tabela smarowania zawiera szczegółowe informacje dotyczące miejsc, które wymagają smarowania, rodzaju smaru oraz częstotliwości tej czynności. Regularne smarowanie zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami, co przekłada się na zwiększenie ich żywotności i niezawodności. Na przykład, smarowanie łożysk, przekładni czy innych mechanizmów ruchomych zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. W przypadku maszyn rolniczych, takich jak kopaczki, ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do poważnych awarii, co z kolei wiąże się z kosztownymi naprawami oraz przestojami w pracy. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać harmonogramu smarowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oraz zaleceniami producentów. Odpowiednie smarowanie nie tylko wydłuża okres eksploatacji maszyny, ale także wpływa na jej efektywność operacyjną.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Ile talerzy umieszczonych jest na każdej sekcji roboczej brony talerzowej SXPL o szerokości roboczej 4,95 m?

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Lp.ParametrSymbol agregatu
1Szerokość robocza agregatu [m]
2,70 ; 3,10 ; 3,60 ; 4,05
4,50 ; 4,95
2Typ brony talerzowej
(oznakowanie fabryczne)
SXP
SXPL
3Liczba zespołów talerzy4
4Liczba talerzy [szt.]
24, 28, 32, 36
40, 44
5Ogumienie (oznaczenie opony) • ciśnienie [bar]
11,5/80x15,3
14,0-65
6Ciągnik współpracujący
90 – 155 KM
170 – 190 KM
7Prędkość robocza agregatu [km/h]do 10
8Prędkość transportowa [km/h]do 25
9Prześwit transportowy [mm]Powyżej 300
10Obsługa1 osoba

A. 11
B. 10
C. 9
D. 8
Wybór niewłaściwej liczby talerzy na sekcję może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących wydajności i efektywności brony talerzowej SXPL. Na przykład, odpowiedź sugerująca 10 talerzy może wydawać się logiczna, jednak przy szerokości roboczej 4,95 m i dostępnych wariantach liczby talerzy, nie uwzględnia ona faktu, że optymalizacja pracy maszyny wymaga właściwego podziału talerzy na sekcje. Zmniejszenie liczby talerzy może skutkować niepełnym zrywem gleby, co z kolei wpływa na jakość upraw oraz ich późniejsze plony. Ponadto, wybór 9 lub 8 talerzy na sekcję nie tylko nie zgadza się z rzeczywistymi danymi technicznymi, ale może również prowadzić do nadmiernego obciążenia sekcji roboczej. W praktyce, każda sekcja ma zdefiniowaną liczbę talerzy, która odpowiada specyfice danego modelu, co zapewnia równomierne działanie i minimalizuje ryzyko uszkodzenia sprzętu. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie znać parametry techniczne maszyn oraz ich zastosowanie w różnych warunkach agrotechnicznych.

Pytanie 29

Ile wyniesie koszt zakupu paliwa do przeprowadzenia orki na obszarze 25 ha przy użyciu agregatu o wydajności 0,5 ha/h, jeśli ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, a cena litra paliwa to 4 zł? Rolnik korzysta z zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego w wysokości 1 zł/litr.

A. 2500 zł
B. 2000 zł
C. 1000 zł
D. 1500 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa do wykonania orki na powierzchni 25 ha, należy najpierw oszacować czas pracy agregatu o wydajności 0,5 ha/h. Czas potrzebny do obróbki całej powierzchni wynosi 25 ha / 0,5 ha/h = 50 godzin. Przy spalaniu 10 litrów paliwa na godzinę, całkowite zużycie paliwa w tym czasie wynosi 50 h * 10 l/h = 500 litrów. Koszt paliwa bez zwrotu podatku akcyzowego wynosi 500 l * 4 zł/l = 2000 zł. Jednak rolnik korzysta ze zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 1 zł/l, co obniża koszt o 500 l * 1 zł/l = 500 zł. Ostateczny koszt zakupionego paliwa wynosi 2000 zł - 500 zł = 1500 zł. Takie obliczenia są kluczowe przy planowaniu kosztów produkcji rolniczej, a znajomość zasad zwrotu akcyzy pozwala na optymalizację wydatków. W praktyce, znajomość wydajności maszyn i kosztów paliwa jest niezwykle ważna dla efektywności zarządzania gospodarstwem rolnym.

Pytanie 30

Jakie są przyczyny uszkodzeń ziarna podczas zbioru zboża za pomocą kombajnu?

A. Zbyt wysoka prędkość obrotowa nagarniacza
B. Nierówna transmisja zboża przez zespół żniwny
C. Zbyt mała szczelina omłotowa
D. Zbyt niska prędkość obrotowa bębna młócącego
Zbyt mała szczelina omłotowa jest jedną z kluczowych przyczyn uszkodzeń ziarna podczas zbioru. Odpowiednia regulacja szczeliny omłotowej jest istotna, ponieważ zbyt mała przestrzeń może prowadzić do intensywnego nacisku na ziarno, co skutkuje jego kruszeniem i uszkodzeniem. W praktyce, należy dostosować szczelinę do rodzaju i wilgotności zbiorów. Na przykład, przy zbiorze pszenicy, której ziarna są twardsze, szczelina powinna być nieco większa, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Ponadto, stosowanie technologii monitorowania i automatycznej regulacji omłotu w nowoczesnych kombajnach zbożowych może znacznie poprawić jakość zbiorów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Zrozumienie wpływu szczeliny omłotowej na jakość ziarna jest fundamentalne w optymalizacji procesów zbioru, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i rentowności działalności rolniczej.

Pytanie 31

Korzystając z zamieszczonej tabeli, określ numer klasy ciągnika, który trzeba zagregatować z kultywatorem U415/0 o wymaganej sile uciągu 13,5 kN.

Klasyfikacja ciągników rolniczych
Nr klasyNominalna siła uciągu kNWymagana moc silnika kW
22min. 10
3413,2 – 14,7
4625,7 – 30
5937 – 44
61455 – 73,5
72088 – 110

A. 3
B. 4
C. 6
D. 5
Wybór niewłaściwej klasy ciągnika do zagregatowania z kultywatorem może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych. Zrozumienie nominalnej siły uciągu ciągnika jest kluczowe dla jego funkcjonalności. Klasa 5, oferująca siłę uciągu poniżej wymaganego poziomu, nie spełni oczekiwań, co może prowadzić do przekroczenia możliwości technicznych obu maszyn, a tym samym do ich uszkodzenia. W sytuacji, gdy siła uciągu jest niewystarczająca, kultywator nie będzie w stanie efektywnie pracować w glebie, co z kolei może prowadzić do niepełnego lub nieodpowiedniego przygotowania pola. Zastosowanie ciągnika z klasą 4 jest równie problematyczne, gdyż również nie dostarcza wymaganej siły, co przekłada się na zmniejszenie jakości obróbki gleby. Z kolei wybór klasy 3 nie tylko nie spełnia wszelkich norm technicznych, ale także narusza podstawowe zasady efektywności pracy maszyn rolniczych. Właściwy dobór sprzętu jest nie tylko kwestią techniczną, ale także ekonomiczną; używanie niewłaściwego ciągnika może prowadzić do wzrostu kosztów operacyjnych oraz zwiększonego zużycia paliwa. W praktyce rolniczej zaleca się zawsze dobierać ciągniki zgodnie z ich parametrami technicznymi, aby zapewnić bezpieczeństwo, efektywność oraz zminimalizować ryzyko uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 32

W sezonie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik wzrasta o 10% w porównaniu do letniego. O ile zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mtg pracy, jeśli w lecie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje na poziomie 4,50 zł za 1 litr?

A. 3,40 zł
B. 2,50 zł
C. 2,70 zł
D. 3,80 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z niewłaściwego zrozumienia relacji między zużyciem paliwa a jego kosztami. Niektórzy mogą mylnie uznać, że wzrost zużycia o 10% powinien być interpretowany w kontekście całkowitych wydatków, a nie w odniesieniu do jednostkowego kosztu pracy. Inni mogą także pomylić jednostki miary, co prowadzi do mylnych obliczeń. Na przykład, obliczanie kosztu paliwa bez uwzględnienia zmian w zużyciu może prowadzić do niepoprawnych wyników. Ważne jest również, aby nie traktować wzrostu zużycia jako stałego procentu bez wyraźnego określenia bazowej wartości, co również prowadzi do błędnych konkluzji. Ponadto, niektórzy mogą nie uwzględnić ceny paliwa, co jest kluczowe w ocenie kosztów operacyjnych. Kluczowym aspektem w analizie kosztów jest uwzględnienie wszystkich zmiennych, takich jak zmieniające się warunki pracy, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności wykorzystania zasobów. Aby uniknąć takich błędów, warto stosować dokładne metody kalkulacji i regularnie analizować dane dotyczące zużycia paliwa oraz kosztów eksploatacji, co pozwala na lepsze prognozowanie i zarządzanie budżetem operacyjnym.

Pytanie 33

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. zespołów i podzespołów na części
B. maszyny na zespoły
C. osłon i opróżnienia zbiorników
D. układów hydraulicznych
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 34

Nieregularne odczyty manometru opryskiwacza (pulsacje) mogą być spowodowane

A. zbyt niskim ciśnieniem w komorze powietrznika pompy
B. zbyt dużym oporem przepływu w układzie tłocznym
C. uszkodzeniami zaworków zwrotnych (ssawnych albo tłocznych)
D. zbyt dużym oporem przepływu w układzie ssawnym
Zbyt małe ciśnienie w komorze powietrznika pompy jest istotnym czynnikiem wpływającym na stabilność wskazań manometru opryskiwacza. Komora powietrznika pełni kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia roboczego w systemie hydraulicznym. Jej zadaniem jest absorbowanie szczytowych zmian ciśnienia, które mogą występować podczas pracy pompy, co zapobiega pulsacjom wskazań manometru. W praktyce, niewłaściwe ciśnienie w komorze powietrznika może prowadzić do niestabilności ciśnienia roboczego, co objawia się jako pulsacja wskazań manometru. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie i dostosowywanie ciśnienia w komorze powietrznika zgodnie z zaleceniami producenta, co jest kluczowe dla efektywności opryskiwacza oraz jakości aplikacji środków ochrony roślin. Dobre praktyki branżowe zakładają kontrolowanie stanu technicznego wszystkich komponentów układu, w tym ciśnienia w komorze powietrznika, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie urządzenia i minimalizować ryzyko awarii.

Pytanie 35

Na podstawie cennika zakładu naprawczego, koszt brutto wymiany dwóch świec żarowych oraz wszystkich wtryskiwaczy w czterocylindrowym silniku wyniesie

Lp.Nazwa operacjiCena netto [zł]VAT [%]
1Wymiana świecy żarowej50,008
2Wymiana wtryskiwacza150,008

A. 708,00 zł
B. 748,00 zł
C. 756,00 zł
D. 764,00 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że często prowadzą one do błędnych wniosków związanych z przyjętymi założeniami dotyczącymi kosztów wymiany świec żarowych i wtryskiwaczy. Wiele osób mylnie ocenia, że wysoka cena części zamiennych automatycznie wiąże się z wysoką jakością, co nie zawsze jest prawdą. Wybierając tańsze opcje, można w rzeczywistości zainwestować w zestaw, który będzie wymagał częstszej wymiany, co w efekcie zwiększy całościowe koszty. Kolejnym powszechnym błędem jest nieuwzględnianie stawki VAT przy obliczeniach kosztów. Niektórzy mogą pomyśleć, że koszt netto części wystarczy pomnożyć przez liczbę części, aby uzyskać całkowity koszt wymiany, co prowadzi do zaniżenia rzeczywistych wydatków. Dodatkowo, błędne wyliczenia mogą wynikać z nieprawidłowego oszacowania liczby wtryskiwaczy, które w przypadku silników czterocylindrowych zawsze wynoszą cztery sztuki. W praktyce, każde z tych nieporozumień może prowadzić do dramatycznych różnic w prognozowanych wydatkach. Aby uniknąć takich pomyłek, warto wykonać dokładne obliczenia i porównać ceny w renomowanych warsztatach, a także dopytać o szczegóły dotyczące zastosowanych części. Warto również zwrócić uwagę na to, że każda nieprawidłowość w oszacowaniach może prowadzić do nieprzyjemnych i kosztownych niespodzianek w trakcie serwisu pojazdu.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie pompy zasilającej i filtrów paliwa?

L.p.Nazwa części / Składnik cenyCena [zł]
1Pompa zasilająca100,00
2Filtr wstępny20,00
3Filtr dokładny30,00
4Odpowietrzenie układu20,00
5Wymiana pompy zasilającej i filtrów50,00
6Regulacja wtryskiwacza30,00

A. 200 zł
B. 250 zł
C. 220 zł
D. 170 zł
Odpowiedzi 200 zł, 250 zł oraz 170 zł nie oddają rzeczywistych kosztów związanych z naprawą pompy zasilającej i filtrów paliwa w ciągnikach rolniczych. Wybór 200 zł może wynikać z błędnego założenia, że tylko sama wymiana filtrów jest wystarczająca, co jest mylnym podejściem. W przypadku awarii pompy, jej wymiana jest kluczowa, ponieważ filtr paliwa nie może działać poprawnie bez odpowiedniego zasilania paliwem. Z kolei wybór 250 zł może sugerować, że użytkownik nie uwzględnił ewentualnych rabatów lub standardowych stawek w warsztatach, które często oferują pakiety usług, co skutkuje niższymi kosztami naprawy. Natomiast odpowiedź 170 zł jest znacznie poniżej minimalnych kosztów, które można by oczekiwać za profesjonalną usługę w tym zakresie, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy zarówno koszty części, jak i robocizny. Ponadto, brak zrozumienia, że koszty naprawy mogą się różnić w zależności od modelu ciągnika, lokalizacji warsztatu oraz dostępności części zamiennych, może prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących ogólnych kosztów serwisowych. Warto zawsze konsultować się z fachowcem i zasięgnąć informacji na temat standardowych kosztów w danym regionie.

Pytanie 38

Jak należy zrealizować montaż mokrych tulei cylindrowych w bloku silnika?

A. Wsuwamy tuleje do bloku bez podgrzewania i chłodzenia
B. Podgrzewamy blok i wkładamy tuleje
C. Chłodzimy tuleje i wkładamy je do bloku
D. Podgrzewamy tuleje i wkładamy je do bloku
Podgrzewanie bloku silnika lub tulei cylindrowych w celu ich montażu może prowadzić do kilku problemów. W przypadku podgrzewania bloku, jego rozszerzenie termiczne może prowadzić do trudności w precyzyjnym umiejscowieniu tulei, co z kolei zwiększa ryzyko uzyskania niskiej jakości połączenia. Tuleje mogłyby się nie osadzić w odpowiedniej pozycji, co skutkuje możliwym wyciekiem oleju lub płynu chłodzącego, a także powoduje niepożądane straty ciśnienia w cylindrach. Ponadto, stosowanie ekstremalnych temperatur podczas montażu (czy to przez podgrzewanie, czy przez chłodzenie) może wprowadzić nieodwracalne zmiany strukturalne w materiale tulei lub bloku, co negatywnie wpływa na ich wytrzymałość i długoterminową funkcjonalność. Chłodzenie tulei przed montażem również może prowadzić do problemów z ich osadzaniem, ponieważ mogą się one skurczyć na tyle, by nie zapewnić optymalnego uszczelnienia. W praktyce, standardy montażu mokrych tulei opierają się na zasadzie, że zarówno blok, jak i tuleje powinny znajdować się w temperaturze otoczenia, co umożliwia łatwe i dokładne ich osadzenie. Dlatego podejścia, które polegają na zmianach temperaturowych, są nieefektywne i mogą prowadzić do poważnych problemów w przyszłości.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.