Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 02:19
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 02:47

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który system w pojeździe przeciwdziała poślizgowi kół napędowych z powodu dużego momentu obrotowego?

A. ABS
B. ASR
C. SCR
D. EGR
ASR, czyli system kontroli trakcji, to coś, co naprawdę zmienia grę w nowoczesnych samochodach. Jego zadaniem jest zapobieżenie poślizgowi kół napędowych. Działa to tak, że cały czas monitoruje, jak szybko kręcą się koła. Jak zauważy, że któreś z kół zaczyna tańczyć na lodzie, to od razu zmniejsza moc silnika lub przy hamulcach zaczyna działać na odpowiednich kołach. Dzięki temu możemy jeździć pewniej zwłaszcza na śliskich nawierzchniach, jak lód czy błoto. Czasami można nawet powiedzieć, że ASR to taki „anioł stróż” w trudnych warunkach. W wielu autach osobowych i dostawczych jest wręcz standardem, co pokazują też normy jak ECE R13. Fajnie jest też wiedzieć, że ASR współpracuje z innymi systemami, przykładowo z ABS, co jeszcze bardziej podnosi bezpieczeństwo jazdy w niełatwych warunkach.

Pytanie 2

Po zakończeniu mechanicznego doju naczynie oraz dojarkę należy niezwłocznie przepłukać

A. zimną wodą z dodatkiem środka dezynfekcyjnego
B. gorącą wodą z dodatkiem środka dezynfekcyjnego
C. czystą gorącą wodą
D. czystą zimną wodą
Odpowiedzi takie jak czysta gorąca woda, zimna woda ze środkiem dezynfekcyjnym oraz gorąca woda ze środkiem dezynfekcyjnym nie są odpowiednie w tym kontekście. Używanie gorącej wody natychmiast po doju może prowadzić do koagulacji białek mlecznych, które w połączeniu z ciepłem tworzą trudne do usunięcia osady. Takie osady nie tylko obniżają efektywność późniejszego czyszczenia, ale również mogą stanowić pożywkę dla mikroorganizmów, co jest sprzeczne z zasadami higieny w branży mleczarskiej. Z kolei stosowanie zimnej wody ze środkiem dezynfekcyjnym może być mylące, ponieważ najpierw należy usunąć resztki mleka, aby środki dezynfekcyjne mogły efektywnie działać. W praktyce, zastosowanie środków dezynfekcyjnych jest zalecane po wstępnym przepłukaniu sprzętu zimną wodą, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów czyszczenia. Kluczowym błędem jest zatem zrozumienie kolejności działań czyszczących oraz niedocenianie roli zimnej wody w procesie wstępnego czyszczenia dojarek. Właściwe podejście do konserwacji i czyszczenia sprzętu ma ogromne znaczenie dla zachowania wysokich standardów jakości mleka oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 3

Aby zrealizować wymianę gumowej membrany powietrznika w pompie przeponowej opryskiwacza ciągnikowego, konieczne jest zdemontowanie

A. układu mimośrodowego
B. pokrywy powietrznika
C. głowicy prawej
D. głowicy lewej
Wymiana membrany gumowej powietrznika w pompie przeponowej opryskiwacza ciągnikowego wymaga demontażu pokrywy powietrznika, ponieważ to właśnie w jej wnętrzu znajduje się ta membrana. Pokrywa powietrznika jest elementem, który chroni i utrzymuje odpowiednie ciśnienie w systemie. Przy demontażu tej pokrywy uzyskujemy dostęp do wnętrza powietrznika, co umożliwia wymianę zużytej membrany na nową. W praktyce, regularna wymiana membran jest kluczowa dla zachowania efektywności i niezawodności opryskiwacza, a także dla zapewnienia równomiernego rozprowadzania cieczy. Stosowanie się do zaleceń producenta oraz standardów branżowych, takich jak regularne kontrole i konserwacja, pomaga w uniknięciu poważniejszych awarii oraz zwiększa żywotność urządzenia. Warto również pamiętać o stosowaniu odpowiednich narzędzi oraz technik przy demontażu, aby uniknąć uszkodzenia komponentów systemu.

Pytanie 4

Wybierając benzynę do zasilania silnika niskoprężnego, należy przestrzegać zasady:

A. wyższy stopień sprężania silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
B. większa pojemność skokowa silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
C. większa pojemność skokowa silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
D. wyższy stopień sprężania silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
Kiedy myślimy o odpowiednich parametrach paliwa dla silnika niskoprężnego, musimy wiedzieć, że nie każde połączenie pojemności skokowej i liczby oktanowej jest ok. Wybierając benzynę o niskiej liczbie oktanowej dla silnika z wyższym stopniem sprężania, możemy narazić się na poważne problemy, takie jak detonacja. Detonacja to sytuacja, w której mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się za wcześnie, co może szkodzić silnikowi. Wysoka pojemność skokowa nie oznacza, że silnik może chodzić na paliwie o niskiej liczbie oktanowej. Na przykład, silnik o dużej pojemności, ale niskim stopniu sprężania, może wymagać dobrego paliwa z innych względów konstrukcyjnych. To, że im większa pojemność, tym mniej liczba oktanowa, jest dużym uproszczeniem i nie uwzględnia specyfiki budowy silnika. Właściwy dobór paliwa powinien opierać się głównie na konstrukcji silnika, nie tylko na pojemności czy stopniu sprężania. Trzeba też zwracać uwagę na rekomendacje producenta, bo one zazwyczaj dokładnie mówią, jakie paliwo jest najlepsze dla danego pojazdu, żeby wszystko działało jak należy i żeby uniknąć awarii.

Pytanie 5

W trakcie siewu żyta ciągnik z siewnikiem zużywa na godzinę 10 litrów oleju napędowego. Jaką kwotę trzeba przeznaczyć na zakup paliwa niezbędnego do obsiania 60 ha, biorąc pod uwagę, że agregat pracuje z wydajnością 3 ha/godz., a cena jednego litra paliwa to 4,00 zł?

A. 800,00 zł
B. 750,00 zł
C. 700,00 zł
D. 650,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 60 ha żyta, należy najpierw określić czas potrzebny na obsianie tej powierzchni. Przy wydajności agregatu wynoszącej 3 ha/godz., czas potrzebny na obsianie 60 ha wynosi 60 ha / 3 ha/godz. = 20 godz. Następnie, wiedząc, że ciągnik zużywa 10 litrów oleju napędowego na godzinę, można obliczyć całkowite zużycie paliwa: 20 godz. * 10 l/godz. = 200 litrów. Przy cenie 1 litra paliwa wynoszącej 4,00 zł, całkowity koszt zakupu paliwa to 200 l * 4,00 zł/l = 800,00 zł. Taka kalkulacja jest istotna w praktyce rolniczej, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie kosztów produkcji oraz budżetowanie wydatków na paliwo podczas siewów. Znajomość kosztów eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowa dla efektywności finansowej gospodarstw i zarządzania ich zasobami.

Pytanie 6

Przystępując do odnowienia lemiesza pługa, powinno się go poddać

A. odrdzewianiu
B. piaskowaniu
C. obróbce cieplnej
D. obróbce skrawaniem
Obróbka cieplna jest kluczowym procesem w regeneracji lemieszy pługów, ponieważ pozwala na poprawę ich właściwości mechanicznych, zwłaszcza twardości i odporności na zużycie. Przeprowadzenie odpowiednich procesów cieplnych, takich jak hartowanie lub odpuszczanie, może znacząco zwiększyć żywotność lemieszy, co jest szczególnie istotne w kontekście intensywnego użytkowania w trudnych warunkach glebowych. Na przykład, podczas hartowania materiału, podnosi się jego twardość, co przekłada się na lepsze właściwości robocze w polu. W branży rolniczej, gdzie wydajność sprzętu i jego niezawodność są kluczowe, stosowanie obróbki cieplnej staje się standardem. Dobry praktyką jest również przeprowadzanie badań materiałowych po obróbce cieplnej, aby upewnić się, że uzyskane parametry odpowiadają wymaganiom technicznym, co pozwala na optymalizację procesu regeneracji oraz oszczędności w dłuższym okresie eksploatacji.

Pytanie 7

Do smarowania mechanicznych przekładni powinno się używać

A. oleju silnikowego
B. smaru grafitowego
C. oleju przekładniowego
D. oleju hydraulicznego
Olej przekładniowy jest specjalnie zaprojektowany do smarowania przekładni mechanicznych, co czyni go najlepszym wyborem do tego celu. Posiada odpowiednie właściwości lepkościowe oraz dodatki, które zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją i utlenianiem. Jego skład chemiczny jest zoptymalizowany, aby minimalizować tarcie i poprawiać wydajność pracy przekładni, co jest kluczowe w przypadku układów przeniesienia napędu w pojazdach oraz maszynach przemysłowych. Przykładowo, olej przekładniowy stosuje się w skrzyniach biegów, dyferencjałach oraz mechanizmach, gdzie występują wysokie obciążenia i prędkości obrotowe. Najczęściej stosowane klasyfikacje olejów przekładniowych to GL-4 i GL-5, które różnią się właściwościami smarnymi oraz poziomem ochrony przed obciążeniem. Zastosowanie oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producentów urządzeń jest kluczowe dla zapewnienia ich długotrwałej i efektywnej pracy oraz minimalizacji kosztów eksploatacji.

Pytanie 8

Zbyt duże wahania ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym podczas jego eksploatacji mogą być spowodowane

A. nieodpowiednią gęstością cieczy
B. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
C. niewłaściwie dobranymi dyszami
D. niskiem poziomem cieczy w zbiorniku
Niskie ciśnienie powietrza w powietrzniku jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność ciśnienia cieczy w opryskiwaczach, jednak inne odpowiedzi, takie jak niski poziom cieczy w zbiorniku, źle dobrane dysze oraz niewłaściwa gęstość cieczy, mogą wprowadzać w błąd, jeśli nie są odpowiednio zrozumiane. Niski poziom cieczy w zbiorniku może wpłynąć na ogólną wydajność opryskiwacza, ale nie jest bezpośrednią przyczyną pulsacji ciśnienia. W przypadku, gdy poziom cieczy jest zbyt niski, może to prowadzić do nieefektywnego działania systemu, ale nie do pulsacji. Wybór dysz również odgrywa istotną rolę w procesie aplikacji, jednak źle dobrane dysze zazwyczaj skutkują nierównomiernym rozkładem cieczy, a nie pulsowaniem ciśnienia. Niewłaściwa gęstość cieczy, choć istotna dla efektywności aplikacji, nie jest bezpośrednią przyczyną problemów z ciśnieniem. Podejście do każdej z tych kwestii wymaga kompleksowej analizy i zrozumienia całego systemu opryskiwacza. Zrozumienie i prawidłowe zarządzanie wszystkimi tymi elementami, w tym ciśnieniem powietrza, jest kluczowe w kontekście dobrych praktyk w rolnictwie oraz zapewnienia skuteczności środków ochrony roślin.

Pytanie 9

Który agregat uprawowy zużyje najmniejszą ilość paliwa do zaorania działki rolnej o powierzchni 10 ha?

Tabela: Zużycie godzinowe paliwa i wydajność agregatów
AgregatZużycie godzinowe paliwa
[litry/godzinę]
Wydajność
[ha/godzinę]
I140,5
II100,4
III80,25
IV70,2

A. II
B. IV
C. I
D. III
Agregat II został wskazany jako ten, który zużyje najmniej paliwa do zaorania działki rolnej o powierzchni 10 ha, z wynikiem 250 litrów. W kontekście efektywności energetycznej, jego konstrukcja oraz zastosowane rozwiązania technologiczne pozwalają na optymalizację zużycia paliwa. Dobre praktyki w branży rolniczej zalecają wybór maszyn o niskim zużyciu paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji oraz mniejszy wpływ na środowisko. Warto również wspomnieć, że stosowanie agregatu, który charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa, przyczynia się do obniżenia emisji CO2, co jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju w rolnictwie. Dodatkowo, przy wyborze maszyny do uprawy, warto zwrócić uwagę na jej szerokość roboczą oraz głębokość pracy, co także wpływa na czas pracy i ostateczne zużycie paliwa. Zastosowanie agregatu II jest więc praktycznym wyborem dla rolników dbających o efektywność energetyczną swoich działań.

Pytanie 10

Jakie urządzenie lub narzędzie powinno być wykorzystane przed siewem bezpośrednim na polu z wysokim ścierniskiem?

A. Głębosz
B. Mulczer
C. Pług wahadłowy
D. Bronę wirnikową
Mulczer jest narzędziem, które zostało zaprojektowane do rozdrabniania i mulczowania ścierniska przed siewem bezpośrednim, co jest kluczowe w przypadku pól z dużą ilością resztek roślinnych. Dzięki zastosowaniu mulczera, ściernisko zostaje skutecznie przekształcone w drobniejsze fragmenty, co pozwala na lepsze wnikanie nasion w glebę oraz przyspiesza procesy rozkładu resztek organicznych. Mulczer działa na zasadzie cięcia biomasy, co nie tylko poprawia strukturę gleby, ale także wspiera ochronę przed erozją i pomagają w zachowaniu wilgotności gleby. W praktyce, zastosowanie mulczera przed siewem zwiększa efektywność zasiewów, gdyż sprzyja lepszemu kontaktowi nasion z glebą oraz wspiera równomierne wzrastanie roślin. Normy i dobre praktyki rolnicze zalecają jego używanie, co potwierdza jego znaczenie w zrównoważonym zarządzaniu glebą oraz w systemach rolnictwa precyzyjnego.

Pytanie 11

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem remontu skrzyni przekładniowej maszyny jest

A. wykonanie pomiarów
B. uzupełnienie warstwy malarskiej
C. zdemontowanie bocznych pokryw
D. spuszczenie oleju
Spuszczenie oleju z przekładni jest kluczowym pierwszym krokiem przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac remontowych. Olej w skrzyni przekładniowej pełni istotną rolę w smarowaniu i chłodzeniu komponentów mechanicznych, a jego usunięcie eliminuje ryzyko zanieczyszczenia części podczas demontażu. Przy prowadzeniu remontu zgodnie z dobrymi praktykami, ważne jest, aby przed demontażem pokryw bocznych usunąć olej, aby zapobiec wyciekowi oraz zminimalizować ryzyko kontaminacji. Dostosowanie się do tej procedury jest również zgodne z zasadami BHP, które wymagają, aby prace były prowadzone w bezpieczny sposób, chroniąc operatorów przed ewentualnym stycznością z olejem. Warto również pamiętać, że zanim zaczniemy spuszczać olej, należy upewnić się, że maszyna jest wyłączona i odpowiednio zabezpieczona, co zapobiegnie przypadkowemu uruchomieniu. Dodatkowo, spuszczony olej powinien być zbierany w odpowiednich pojemnikach, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, co jest ważnym aspektem odpowiedzialnego zarządzania odpadami.

Pytanie 12

Aby zweryfikować kąt rozpoczęcia tłoczenia paliwa w silniku ciągnika momentoskop, należy go zainstalować

A. na dowolnej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
B. w miejsce dowolnego wtryskiwacza
C. w miejsce pierwszego wtryskiwacza
D. na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
Odpowiedź "na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia" jest poprawna, ponieważ montaż momentoskopu w tym miejscu zapewnia dokładne pomiary kąta początku tłoczenia paliwa. Zasada działania silnika wysokoprężnego opiera się na precyzyjnym wtrysku paliwa w odpowiednim momencie, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności spalania oraz osiągów silnika. W praktyce oznacza to, że kontrolując kąt wtrysku, maszyna będzie działać płynniej i bardziej ekonomicznie. W przypadku modernizacji lub diagnostyki silników, montaż wtryskiwacza w sekcji pompy pozwala na bezpośrednie połączenie z systemem paliwowym, co jest standardową dobrą praktyką w branży. Inne metody montażu, takie jak w miejsce wtryskiwaczy, mogą prowadzić do błędnych odczytów, ponieważ wtryskiwacze mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych warunków pracy pompy. Ponadto, zastosowanie tego podejścia jest zgodne z wytycznymi producentów sprzętu i zaleceniami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność w praktyce.

Pytanie 13

Jaką czynność należy przeprowadzić, aby odpowiednio przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Opróżnić zbiornik paliwa oraz pompę wtryskową
B. Usunąć wtryskiwacze z układu zasilania silnika
C. Zwiększyć tolerancje zaworowe w układzie rozrządu silnika
D. Odciążyć koła oraz obniżyć ciśnienie powietrza w oponach
Odpoczynek ciągnika rolniczego przez dłuższy czas, szczególnie w okresie zimowym, wymaga podjęcia odpowiednich działań, aby zminimalizować jego zużycie oraz zapewnić gotowość do pracy po przerwie. Odciążenie kół i zmniejszenie ciśnienia powietrza w oponach to kluczowe czynności, które pomagają w zabezpieczeniu ogumienia przed odkształceniem oraz degradacją. Niskie ciśnienie powietrza pozwala na równomierne rozłożenie obciążenia, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzeń opon w wyniku długotrwałego kontaktu z podłożem. Dobrą praktyką jest również podkładanie pod kółka specjalnych podstawek, co dodatkowo zabezpiecza opony przed odkształceniem. Te standardy są zgodne z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz ogólnymi zasadami konserwacji maszyn. Ponadto, warto zadbać o ochronę przed czynnikami atmosferycznymi, przechowując ciągnik w suchym i przewiewnym miejscu, co przyczynia się do jego długowieczności oraz sprawności.

Pytanie 14

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. odpowiednie ustawienie linii ciągu
B. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
C. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
D. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
Wypoziomowanie poprzeczne pługa za pomocą prawego wieszaka ciągnika, jak również wypoziomowanie wzdłużne za pomocą łącznika górnego, nie są najważniejszymi czynnikami w kontekście problemu wyjeżdżania przedniego koła ciągnika z bruzdy. W rzeczywistości, te działania mogą jedynie częściowo wpłynąć na stabilność pługa, jednak nie rozwiązują głównej przyczyny problemu, jaką jest niewłaściwe ustawienie linii ciągu. W przypadku wypoziomowania poprzecznego, celem jest jedynie uzyskanie odpowiedniego kąta nachylenia pługa, podczas gdy wypoziomowanie wzdłużne ma na celu dostosowanie długości ramienia pługa, co nie wpływa na geometrię całego zestawu. W praktyce, jeżeli w linii ciągu występują nieprawidłowości, nawet idealnie wypoziomowany pług może nie działać efektywnie, a przednie koło nadal może wyjeżdżać z bruzdy. Zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa również nie rozwiązuje problemu, gdyż zmiana położenia ramienia może jedynie wpłynąć na wysokość pługa, a nie na jego geometrię względem osi ciągnika. Warto zwrócić uwagę, że takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, jakoby regulacja konkretnego elementu była wystarczająca, co w rzeczywistości wymaga całościowego spojrzenia na ustawienia całego układu.

Pytanie 15

Jaką czynność należy wykonać, aby przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Powinno się zwiększyć luz zaworowy w układzie rozrządu silnika
B. Należy wymontować wtryskiwacze z układu zasilania silnika
C. Wymaga się spuszczenia paliwa ze zbiornika i pompy wtryskowej
D. Trzeba odciążyć koła oraz zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach
Odciążenie kół i zmniejszenie ciśnienia w oponach to bardzo ważne rzeczy, które trzeba zrobić, gdy ciągnik rolniczy stoi na zimę. Jak zmniejszysz ciśnienie w oponach, to lepiej się one dopasowują do podłoża, co pomaga uniknąć ich deformacji i uszkodzeń bieżnika. To szczególnie istotne, jak ciągnik będzie narażony na trudne warunki pogodowe i zmiany temperatury. Dobrze jest też odciągnąć koła, na przykład używając drewnianych klocków albo specjalnych podkładek, ponieważ to zmniejsza nacisk na opony. Dzięki temu będą one w lepszym stanie na wiosnę. Nie zapominaj regularnie sprawdzać, jak wyglądają opony i jakie mają ciśnienie. To pomoże w ich lepszej eksploatacji. A tak w ogóle, jak dobrze przygotujesz ciągnik do postoju, to później łatwiej go uruchomisz na wiosnę i będzie w lepszej formie.

Pytanie 16

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz roczny koszt związany z wyminą filtra oleju oraz oleju w ciągniku, przy założeniu, że w ciągu roku odbędą się dwie wymiany.

Pojemność misy olejowej [l]Cena oleju [zł/l]Filtr oleju [szt.]Cena filtra [zł]Liczba roboczogodzin na jedną wymianę olejuCena 1 roboczogodziny [zł/h]
1015,00120,00125,00

A. 195,00 zł
B. 290,00 zł
C. 420,00 zł
D. 390,00 zł
Obliczenia rocznego kosztu wymiany filtra oleju i oleju w ciągniku muszą brać pod uwagę kilka ważnych rzeczy. Zasadniczo, musisz doliczyć ceny oleju, filtra oraz koszt robocizny. Jak to zrobimy? Po prostu zsumuj te wartości i pomnóż przez ilość wymian w roku, czyli 2. Przykładowo, jeśli olej kosztuje 150 zł, filtr 100 zł, a robocizna to 40 zł, to koszt jednej wymiany wyniesie 290 zł. Mnożąc to przez dwa, dostajesz 580 zł na rok. Ujęcie wszystkich wydatków jest na pewno najlepszym pomysłem. Warto regularnie planować i analizować takie koszty, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu budżetem i unikać nieoczekiwanych wydatków.

Pytanie 17

Na podstawie oceny zadymienia spalin (poziomu sadzy w spalinach) silnika diesla można określić jego stan techniczny?

A. tłumika wydechu
B. pompy wtryskowej i wtryskiwaczy
C. łożysk głównych wału korbowego
D. łożysk korbowodowych
Pomiar zadymienia spalin w silnikach diesla to naprawdę ważna sprawa, bo pokazuje, jak dobrze działa cały system wtrysku, a zwłaszcza pompa i wtryskiwacze. Kiedy w spalinach jest dużo sadzy, to może oznaczać, że coś jest nie tak z spalaniem paliwa. Często to wynik problemów z wtryskiwaczami czy pompą. Normy Euro mówią, jakie maksymalne poziomy emisji są akceptowalne, więc to też pomaga w kontrolowaniu, jak efektywnie działają układy paliwowe. Regularne sprawdzanie i kalibracja tych elementów to klucz do solidnej pracy silnika i mniejszej emisji. W warsztatach samochodowych często wykorzystuje się te pomiary, żeby szybko zauważyć, co się dzieje ze stanem układu wtryskowego i zaplanować naprawy, co moim zdaniem jest bardzo praktyczne.

Pytanie 18

Jakiego rodzaju ciągnik rolniczy oznaczany jest symbolem 4K2?

A. Gąsiennicowy z niezależnym napędem gąsienic
B. Czterokołowy z napędem na obie osie
C. Czterokołowy z napędem na jedną oś
D. Gąsiennicowy z zależnym napędem gąsienic
Odpowiedź "czterokołowy z napędem na jedną oś" jest zgodna z klasyfikacją ciągników rolniczych według oznaczeń stosowanych w branży. Ciągniki te, oznaczane jako 4K2, charakteryzują się napędem na jedną oś, co wpływa na ich właściwości jezdne oraz zastosowanie w różnych warunkach. Takie ciągniki są szczególnie popularne w gospodarstwach rolnych, gdzie wymagane są pojazdy o zwartej budowie, które poradzą sobie w trudnych warunkach terenowych. Przykładowo, mogą być wykorzystywane do transportu materiałów rolniczych, prac polowych, a także w mniejszych gospodarstwach, gdzie przestrzeń manewrowa jest ograniczona. Dobrze zbudowane ciągniki czterokołowe z napędem na jedną oś są bardziej zwrotne i doskonale sprawdzają się w wąskich alejkach między uprawami. Dodatkowo, zgodnie z normami, takie maszyny muszą spełniać określone standardy bezpieczeństwa oraz efektywności energetycznej, co podnosi ich wartość użytkową.

Pytanie 19

Jaki jest całkowity koszt naprawy maszyny rolniczej, jeśli koszt robocizny netto wynosi 500 zł, cena części netto to 1 000 zł, VAT na części to 23%, na robociznę 8%, a wykonawca oferuje 10% rabatu na całość usługi?

A. 1 593 zł
B. 1 647 zł
C. 1 770 zł
D. 1 716 zł
W przypadku obliczania kosztów naprawy maszyny rolniczej, nieprawidłowe podejście do kalkulacji może prowadzić do błędnych wyników. Na przykład, jeśli ktoś pomija VAT na robociznę lub części, wówczas całkowity koszt netto nie będzie odzwierciedlał faktycznych wydatków. Dodatkowo, nie uwzględnienie rabatu może sztucznie zawyżyć koszty, prowadząc do mylnych wniosków na temat opłacalności naprawy. Kolejnym typowym błędem jest ignorowanie różnic w stawkach VAT dla różnych rodzajów usług. W tym przypadku zastosowanie stawki 8% na robociznę oraz 23% na części jest zgodne z obowiązującymi przepisami, a ich pominięcie prowadzi do błędnych obliczeń. Osoby, które błędnie obliczają te wartości, często nie mają na uwadze całościowego obrazu kosztów i rabatów, co może skutkować zawyżonymi wydatkami w budżecie. Kluczowe jest także zrozumienie, że rabat na całkowitą wartość usługi powinien być obliczany po dodaniu wszystkich kosztów netto i VAT, co zmienia ostateczny wynik. Dlatego tak istotne jest, aby przy takich kalkulacjach stosować standardowe procedury oraz dokładnie analizować każdy składnik kosztów, aby uniknąć nieporozumień i uzyskać właściwe oszacowanie finansowe.

Pytanie 20

Jakie mogą być powody sytuacji, w której podnośnik hydrauliczny unosi narzędzie na sobie umieszczone, ale po chwili opada?

A. Zapowietrzony układ hydrauliczny podnośnika
B. Zbyt niski poziom oleju
C. Zabrudzony kosz ssawny
D. Nieszczelność siłownika podnośnika
Istnieje kilka możliwych przyczyn opadania narzędzia, które mogą być mylnie interpretowane jako kluczowe aspekty problemu. Zanieczyszczony kosz ssawny może powodować problemy w układzie hydraulicznym, ale jego wpływ na opadanie narzędzia jest pośredni. Zanieczyszczenia mogą prowadzić do ograniczenia przepływu oleju, co w dłuższej perspektywie wpływa na wydajność całego systemu, jednak nie bezpośrednio na natychmiastowe opadanie obciążenia. Zbyt niski poziom oleju również może wpłynąć na działanie podnośnika, ale bardziej dotyczy to niemożności podniesienia obciążenia niż jego opadania po chwili. W przypadku zapowietrzonego układu hydraulicznego, problem ten również może prowadzić do obniżonej skuteczności podnoszenia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna opadania narzędzia, a bardziej objaw ogólnej awarii hydrauliki. W praktyce ważne jest, aby mieć na uwadze, że takie problemy mogą zniekształcać rzeczywisty stan techniczny urządzenia, co prowadzi do nieprawidłowych diagnoz. Dlatego kluczowe jest przeprowadzanie regularnych inspekcji, które pomogą zidentyfikować rzeczywiste źródło problemu, a nie jedynie objawy jego występowania. Zrozumienie tych zagadnień pozwala na lepsze zarządzanie i konserwację sprzętu hydraulicznego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 21

Jakie kołowe środki transportu wewnętrznego występują w gospodarstwie rolnym?

A. wózki i taczki ręczne
B. wciągarki kołowrotowe
C. pneumatyczne urządzenia transportowe
D. samochody dostawcze i ciężarowe
Wózki i taczki ręczne stanowią istotny element kołowych środków transportu wewnętrznego w gospodarstwie rolnym. Ich podstawową funkcją jest ułatwienie transportu materiałów, takich jak nawozy, zboża, narzędzia czy produkty rolnicze, w obrębie gospodarstwa. Wózki ręczne są dostępne w różnych wariantach, od prostych modeli do bardziej zaawansowanych konstrukcji z dodatkowymi funkcjami, takimi jak regulacja wysokości czy opcje składania. Taczki ręczne z kolei są niezwykle wszechstronne, umożliwiając transport zarówno lekkich, jak i ciężkich ładunków na różnych typach terenu. Coraz więcej gospodarstw rolnych wdraża również zasady ergonomii, aby zminimalizować ryzyko urazów przy ich użyciu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie BHP. Warto również zauważyć, że wózki i taczki są bardziej ekologiczne w porównaniu do mechanicznych środków transportu, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

Pytanie 22

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość smarowania krzyżaków wałów przegubowych.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Czyna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
B. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
C. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
D. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
Jasne, odpowiedź "Co 100 godzin pracy smarem Łt 43" jest jak najbardziej trafna. W tabeli smarowania dla opryskiwacza polowego faktycznie podano, że krzyżaki wałów przegubowych trzeba smarować co 100 godzin. Smar Łt 43 jest super do tego, bo ma odpowiednią konsystencję i dobrze sprawdza się w trudnych warunkach, co w rolnictwie jest mega istotne. Jak się będziesz trzymał tych zaleceń, to zminimalizujesz ryzyko zużycia tych elementów, a dzięki temu sprzęt będzie działał efektywniej. Ignorowanie harmonogramu smarowania to prosta droga do tego, żeby wydać więcej na naprawy i przestoje, a tego przecież nikt nie chce. Dlatego warto wiedzieć, jak ważne jest regularne smarowanie, żeby sprzęt służył jak najdłużej.

Pytanie 23

W prawidłowo ustawionym sprzęgle kłowym, całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna być

A. mniejsza od średnicy zwoju sprężyny
B. większa od średnicy zwoju sprężyny
C. mniejsza od wysokości zęba sprzęgła
D. większa od wysokości zęba sprzęgła
Wybór odpowiedzi, która mówi, że suma luzów powinna być mniejsza niż wysokość zęba sprzęgła, jest trochę mylny. Zmniejszenie tych luzów prowadzi do problemów z zazębieniem, co może skutkować, że moment obrotowy przenosi się niewłaściwie i części się szybciej zużywają. Luz jest istotny, bo umożliwia swobodne działanie sprężyn, co jest kluczowe dla ich efektywności. Jak luz jest za mały, to ryzykujesz, że zęby się zatarły, a to może wymagać kosztownych napraw. W przemyśle, gdzie sprzęgła kłowe są na porządku dziennym, odpowiednie luzowanie też jest mega ważne dla długiej żywotności. Podobnie, twierdzenie, że suma luzów powinna być większa niż średnica zwoju sprężyny, nie uwzględnia zasad fizyki, które wskazują, że luz powinien być dostosowany do konstrukcji, a nie do samych wymiarów. Niepoprawne zrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych problemów w funkcjonowaniu mechanizmów, co pokazuje, jak istotne jest dokładne badanie parametrów technicznych przed Regulacjami.

Pytanie 24

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
B. podnieść ciśnienie w systemie
C. wymienić olej w kompresorze
D. usunąć wodę z zbiornika
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 25

Do zewnętrznych środków transportu wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym należą

A. przyczepy ciągnikowe
B. przenośniki bezcięgnowe
C. wózki ręczne
D. przenośniki cięgnowe
Przyczepy ciągnikowe są kluczowym elementem w zakresie transportu zewnętrznego w gospodarstwie rolnym, ponieważ służą do przewozu różnorodnych ładunków, takich jak plony, materiały budowlane czy maszyny. Dzięki swojej konstrukcji, przyczepy te mogą być ciągnięte przez różnego rodzaju ciągniki, co zapewnia dużą wszechstronność i efektywność transportu. Zastosowanie przyczep ciągnikowych umożliwia optymalizację procesów logistycznych w gospodarstwie, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wydajności pracy. Przykładowo, podczas zbiorów, przyczepy mogą transportować zebrane plony bezpośrednio z pola do miejsca ich przechowywania, co znacznie przyspiesza cały proces. Dobrą praktyką w branży jest regularne serwisowanie przyczep, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Warto też zwrócić uwagę na przepisy dotyczące ładowności i wymagań technicznych, które muszą być spełnione, aby zapewnić zgodność z normami bezpieczeństwa.

Pytanie 26

Jaki rodzaj przenośnika będzie najbardziej odpowiedni do przewozu skrzynek z warzywami?

A. Kubełkowy
B. Wałkowy
C. Zabierakowy
D. Łopatkowy
Przenośnik wałkowy jest idealnym rozwiązaniem do transportu skrzynek z warzywami ze względu na swoją konstrukcję i funkcjonalność. Jego zasada działania polega na wykorzystaniu wałków, które obracają się, umożliwiając przesuwanie ładunków w sposób płynny i kontrolowany. Dzięki temu skrzynki z warzywami mogą być transportowane bez ryzyka ich uszkodzenia, co jest kluczowe w branży spożywczej. Przenośniki wałkowe są często stosowane w magazynach oraz liniach produkcyjnych, gdzie duże znaczenie ma szybkość i efektywność transportu. W praktyce można spotkać je w centrach dystrybucyjnych, gdzie transportuje się różnorodne produkty, w tym świeże warzywa. Dodatkowo, przenośniki te mogą być łatwo zintegrowane z systemami automatyzacji, co zwiększa ich funkcjonalność oraz pozwala na optymalizację procesów logistycznych. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, istotne jest również regularne serwisowanie przenośników, co zapewnia ich długotrwałą i niezawodną pracę.

Pytanie 27

Które z podanych uszkodzeń kosiarki będzie podlegało naprawie gwarancyjnej?

10.1. Zasady postępowania gwarancyjnego

5. Do napraw gwarancyjnych nie są kwalifikowane naprawy spowodowane:

a) użytkowaniem kosiarki niezgodnym z jej przeznaczeniem lub z instrukcją obsługi,

b) zdarzeniami losowymi lub innymi, za które nie ponosi odpowiedzialności gwarant,

c) naturalnym zużyciem części takich jak: nożyki tnące, talerze robocze, talerze ślizgowe, przekładnie i części wewnątrz przekładni, tulejki i elementy ślizgowe, przeguby, trzymaki nożowe, paski klinowe, łożyska, płasty dolne, osłony brezentowe, elementy złączne itp.

Naprawy te mogą być wykonywane wyłącznie na koszt użytkownika – nabywcy kosiarki.

A. Uszkodzenie nożyków tnących po najechaniu na kamień.
B. Przetarcie pasków klinowych spowodowane poślizgiem.
C. Wytarcie przekładni zębatych na skutek braku oleju w skrzyni.
D. Pęknięcie talerza na skutek wady materiałowej.
Pęknięcie talerza na skutek wady materiałowej jest klasyfikowane jako uszkodzenie, które może być objęte gwarancją. Zgodnie z zasadami gwarancyjnymi, naprawy gwarancyjne dotyczą defektów produkcyjnych, które nie są wynikiem niewłaściwego użytkowania, zużycia eksploatacyjnego lub zdarzeń losowych. W przypadku kosiarki, jeśli talerz pęka z powodu wady materiałowej, producent ma obowiązek naprawy lub wymiany uszkodzonej części, ponieważ wady te są uznawane za odpowiedzialność producenta. Praktyka ta jest zgodna z przepisami prawa konsumenckiego, które chronią klientów przed wadliwymi produktami. Przykładem może być sytuacja, gdy klient zauważa, że materiał, z którego wykonany jest talerz, nie spełnia norm jakościowych, co prowadzi do jego pęknięcia. W takich przypadkach ważne jest, aby dokumentować wszelkie uszkodzenia oraz zgłaszać je w odpowiednim czasie, aby skorzystać z gwarancji.

Pytanie 28

Tabela zawiera dane z oceny stanu technicznego trzpieni trzymaków i nożyków kosiarki. Podaj, ile trzymaków i ile nożyków należy wymienić, jeżeli minimalna średnica trzpienia trzymaka nożowego powinna wynosić 10,0 mm.

Dysk [numer]1234
Trzymak [numer]12345678
Średnica trzpienia trzymaka w [mm]10,510,010,09,911,011,59,811,0
Stan techniczny nożyka
D – dobry
U – uszkodzony
DDUUDDUD

A. 4 trzymaki i 3 nożyki.
B. 2 trzymaki i 3 nożyki.
C. 2 trzymaki i 4 nożyki.
D. 4 trzymaki i 4 nożyki.
Wiele osób może pomylić się w ocenie liczby trzymaków i nożyków do wymiany, co prowadzi do niewłaściwych wniosków. W przypadku odpowiedzi wskazujących na wymianę większej liczby trzymaków lub nożyków, problem może wynikać z niejasności w interpretacji danych z tabeli. Często zdarza się, że błędne odpowiedzi opierają się na przypuszczeniach dotyczących stanu poszczególnych elementów, a nie na rzetelnej analizie ich wymiarów oraz stanu technicznego. Ponadto, w przypadku zamiany nożyka, istotne jest, aby zrozumieć, że wymiana jednego elementu na dysku narzędziowym wymaga wymiany całego kompletu nożyków, co jest zgodne z zasadą bezpieczeństwa operacyjnego. Osoby udzielające błędnych odpowiedzi mogą również nie dostrzegać kluczowych standardów dotyczących minimalnej średnicy trzpienia, co prowadzi do wniosków, które nie są poparte faktami. Warto podkreślić znaczenie systematycznej konserwacji oraz przeglądów sprzętu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić efektywność operacyjną. Te zasady są fundamentalne w zarządzaniu stanem technicznym maszyn, dlatego istotne jest ich właściwe zastosowanie w praktyce.

Pytanie 29

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + przechowywanie i konserwacja) agregatu uprawowego o wartości 15 tys. zł, zakładanym czasie użytkowania 10 lat oraz kosztach przechowywania i konserwacji wynoszących 2% ceny maszyny rocznie?

A. 1 800 zł
B. 1 650 zł
C. 1 500 zł
D. 1 950 zł
Koszty utrzymania agregatu uprawowego mogą być mylone, jeśli nie uwzględni się wszystkich istotnych elementów, które wpływają na całkowite wydatki. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na kwoty 1 500 zł, 1 650 zł oraz 1 950 zł nie uwzględniają w pełni obliczeń amortyzacji oraz kosztów przechowywania i konserwacji. Odpowiedź 1 500 zł może sugerować, że użytkownik myli się w zakresie amortyzacji, nie dodając dodatkowych wydatków na konserwację. Z kolei odpowiedź 1 650 zł mogłaby wynikać z niepoprawnego obliczenia tych wydatków lub błędnego zrozumienia procentu, jaki odnosi się do kosztów konserwacji. Użytkownik może również nie uwzględnić znaczenia amortyzacji jako kluczowego elementu kosztów utrzymania sprzętu. Koszty przechowywania i konserwacji, które wynoszą 2% wartości maszyny, powinny być zawsze dodawane do kosztów amortyzacji, aby uzyskać pełny obraz wydatków. W praktyce, właściwe obliczenie całkowitych kosztów utrzymania sprzętu jest kluczowe dla podejmowania efektywnych decyzji finansowych i operacyjnych w gospodarstwie. Prawidłowa analiza kosztów pozwala na lepsze planowanie przyszłych inwestycji oraz może wpływać na wybór odpowiednich urządzeń do gospodarstwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dlatego zrozumienie tych podstawowych zasad finansowych jest niezbędne do efektywnego zarządzania zasobami w rolnictwie.

Pytanie 30

Wtryskiwacze piezoelektryczne wykorzystywane są w jednostkach napędowych

A. dwusuwowych gaźnikowych z zapłonem iskrowym
B. z zapłonem samoczynnym i układem zasilania Common Rail
C. czterosuwowych wtryskowych z zapłonem iskrowym
D. z zapłonem samoczynnym i wtryskiem pośrednim
Wtryskiwacze piezoelektryczne są zaawansowanymi komponentami stosowanymi w silnikach z zapłonem samoczynnym oraz w układach zasilania Common Rail. Ich zastosowanie polega na precyzyjnym sterowaniu ilością paliwa wtryskiwanego do cylindrów, co znacząco poprawia efektywność spalania i redukcję emisji spalin. Wtryskiwacze te działają na zasadzie zmiany kształtu ciała stałego pod wpływem przyłożonego napięcia, co umożliwia szybkie i dokładne otwieranie i zamykanie dysz wtryskiwaczy. W praktyce, dzięki ich zastosowaniu, osiąga się lepszą odpowiedź silnika na zmieniające się warunki pracy, co z kolei prowadzi do zwiększenia momentu obrotowego i poprawy osiągów pojazdu. Standardy takie jak ISO 26262 dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego w motoryzacji, a także normy emisji EURO, wskazują na rosnące znaczenie zaawansowanych technologii wtryskowych w nowoczesnych silnikach, podkreślając ich rolę w spełnianiu rygorystycznych norm środowiskowych oraz zwiększaniu wydajności paliwowej.

Pytanie 31

Jakie mogą być powody sytuacji, w której po pracy kombajnu zbożowego kłosy są wymłócone, a na ściernisku pod wałem słomy można dostrzec ziarno?

A. Strumień powietrza jest zbyt duży
B. Odległość bębna od klepiska jest zbyt duża
C. Pas napędu wentylatora ma poślizg
D. Zboże jest zbyt dojrzałe
Strumień powietrza w kombajnie zbożowym odgrywa kluczową rolę w procesie wymłócenia ziarna. Gdy strumień powietrza jest zbyt duży, ziarno może być zdmuchiwane z bębna i klepiska, co prowadzi do sytuacji, w której część ziarna trafia na ściernisko zamiast do zbiornika. Właściwe ustawienie siły i kierunku strumienia powietrza jest zatem niezbędne do efektywnego i dokładnego zbioru. W praktyce, operatorzy kombajnów powinni regularnie dostosowywać parametry wentylacji, aby zapewnić optymalne warunki pracy, co jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn. Dzięki temu unikają marnotrawstwa ziarna i maksymalizują plony. Przykładem dobrych praktyk jest przeprowadzanie okresowych przeglądów systemu wentylacji, by ocenić jego wydajność i ewentualnie dostosować jego ustawienia w zależności od warunków atmosferycznych i dojrzałości płodów.

Pytanie 32

Pierwszym krokiem, który należy podjąć w celu przygotowania pojazdu do kontroli geometrii ustawienia kół kierowanych, jest dokonanie sprawdzenia

A. luzów w układzie kierowniczym
B. wyważenia dynamicznego kół
C. daty produkcji opon
D. stanu bieżnika opon
Sprawdzenie luzów w układzie kierowniczym jest kluczowym krokiem w przygotowaniu pojazdu do kontroli geometrii ustawienia kół. Luz w układzie kierowniczym wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu oraz jego stabilność. Niezidentyfikowane luzowanie może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia kół, co z kolei skutkuje nierównomiernym zużyciem opon, a także zwiększa ryzyko wystąpienia problemów z bezpieczeństwem. W standardach branżowych, takich jak normy ISO oraz zalecenia producentów pojazdów, podkreśla się znaczenie dokładnej inspekcji układu kierowniczego przed przystąpieniem do regulacji geometrii. Praktyka pokazuje, że w przypadku pojazdów eksploatowanych w trudnych warunkach, np. na nierównych nawierzchniach, luz w układzie kierowniczym może zwiększać się szybciej, dlatego regularne kontrole są niezbędne. Użytkownicy powinni być świadomi, że wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze oraz kosztownych napraw.

Pytanie 33

Która z podanych czynności kontrolnych nie jest częścią badania technicznego ciągnika rolniczego?

A. Sprawdzenie osadnika filtru paliwa pompy zasilającej
B. Weryfikacja luzów oraz funkcjonowania układu kierowniczego
C. Weryfikacja działania odbiorników energii elektrycznej
D. Sprawdzenie działania hamulców
Odpowiedź dotycząca kontroli osadnika filtru paliwa pompy zasilającej jest poprawna, ponieważ ta czynność nie jest standardowym elementem badania technicznego ciągnika rolniczego. Badanie techniczne koncentruje się głównie na kluczowych systemach, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i wydajność pojazdu. Sprawdzenie luzów i działania układu kierowniczego, działania odbiorników prądu, oraz kontrola działania hamulców to fundamentalne czynności, które zapewniają, że ciągnik jest bezpieczny w eksploatacji i spełnia normy dotyczące ruchu drogowego. Osadnik filtru paliwa może być kontrolowany w ramach regularnych przeglądów konserwacyjnych, ale nie jest elementem krytycznym w kontekście badania technicznego. Znajomość różnicy pomiędzy rutynowym serwisowaniem a badaniem technicznym jest istotna dla zarządzania bezpieczeństwem maszyn rolniczych i ich niezawodnością w trudnych warunkach pracy. Przykłady zastosowań tej wiedzy w praktyce obejmują określenie, kiedy należy przeprowadzić regularne serwisowanie, aby uniknąć awarii podczas sezonu pracy na polu.

Pytanie 34

Jakiego typu pług, który posiada pojedynczy zestaw korpusów płużnych, umożliwia odkładanie skib w lewo oraz w prawo?

A. Zagonowy półzawieszany
B. Zagonowy przyczepiany
C. Obracalny
D. Wahadłowy
Pługi obracalne, mimo że również pozwalają na zmianę kierunku odkładania skib, wymagają zastosowania dwóch zestawów korpusów, co zwiększa złożoność operacyjną i czas potrzebny na zmianę konfiguracji. W praktyce to oznacza, że użytkownik musi przeprowadzić dodatkowe czynności, aby dostosować pług do nowego kierunku, co może okazać się nieefektywne w kontekście zmieniających się warunków polowych. Pługi zagonowe półzawieszane oraz przyczepiane, z kolei, mają ograniczone możliwości regulacji kierunku odkładania skib. Pługi te są zaprojektowane w taki sposób, że ich głównym celem jest jednoczesne przygotowanie większej powierzchni pola, a nie elastyczność w odkładaniu skib. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie pługi muszą być w stanie dostosować się do różnych warunków. W rzeczywistości, każda konstrukcja ma swoje specyficzne zastosowania i ograniczenia. W związku z tym, wybór odpowiedniego pługa powinien być uzależniony od indywidualnych potrzeb oraz specyfiki pola, co podkreśla konieczność dogłębnego zrozumienia różnic między poszczególnymi rodzajami sprzętu. W przypadku pługów zagonowych, ich konstrukcja może prowadzić do trudności w manewrowaniu na wąskich działkach, co również należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze sprzętu.

Pytanie 35

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. T 058
B. D 46A
C. N 235
D. D 46B
Przyczepa T 058 to optymalny wybór do transportu 3500 kg zboża, ponieważ jej masa własna wynosi 1400 kg. Przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 5000 kg, to oznacza, że maksymalny ładunek, który można załadować na tę przyczepę, wynosi 3600 kg. Dzięki temu, wybierając T 058, nie przekraczamy dopuszczalnej masy całkowitej, co jest kluczowe dla bezpiecznego transportu. W branży transportu rolniczego, zgodność z przepisami dotyczącymi masy całkowitej pojazdu i przyczepy jest niezwykle istotna, aby uniknąć potencjalnych kar oraz zapewnić bezpieczeństwo na drodze. W praktyce, wybór właściwej przyczepy nie tylko wpływa na legalność transportu, ale również na efektywność operacyjną, co przekłada się na oszczędności czasu i kosztów. Upewniając się, że wybieramy odpowiednią przyczepę, można znacząco zmniejszyć ryzyko awarii sprzętu i wypadków. Warto również zwrócić uwagę na wytrzymałość przyczepy oraz jej dopasowanie do konkretnego rodzaju ładunku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 36

Które z wymienionych działań nie należą do codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Kontrola ilości paliwa w zbiorniku
B. Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
C. Sprawdzenie stanu oświetlenia
D. Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze
Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze nie jest czynnością wykonywaną w ramach codziennej obsługi ciągnika rolniczego, ponieważ akumulatory nowoczesnych ciągników często są bezobsługowe. W przypadku takich akumulatorów, które nie mają możliwości uzupełniania elektrolitu, użytkownik nie musi przeprowadzać kontroli poziomu. Natomiast w kontekście codziennych czynności, kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku, co zapewnia prawidłowe smarowanie i funkcjonowanie silnika, a także monitorowanie ilości paliwa, co pozwala uniknąć nieprzewidzianych awarii w trakcie pracy. Kontrola stanu oświetlenia jest także istotna, zwłaszcza podczas prac w warunkach ograniczonej widoczności. Właściwe wykonywanie tych czynności przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz efektywności pracy pojazdu w warunkach rolniczych. Ponadto, regularne kontrole wpisują się w zalecenia producentów sprzętu rolniczego oraz ogólne normy dotyczące utrzymania maszyn rolniczych, które podkreślają znaczenie profilaktyki i dbałości o stan techniczny urządzeń.

Pytanie 37

Nierówny strumień cieczy wydobywającej się z dysz opryskiwacza polowego, mimo prawidłowego działania pompy oraz nienaruszonej membrany powietrznika, jest spowodowany

A. zbyt niskim poziomem oleju w pompie
B. nadmierną prędkością obrotową pompy opryskiwacza
C. nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
D. używaniem nieodpowiednich dysz
Często spotyka się ludzi, którzy myślą, że problemy z wypływem cieczy z dysz opryskiwacza są spowodowane innymi czynnikami, jak na przykład zbyt niski poziom oleju w pompie czy zbyt szybka prędkość obrotowa. Ale tak naprawdę, niski poziom oleju w pompie przede wszystkim wpływa na smarowanie i wydajność urządzenia, a niekoniecznie na to, jak ciecz wypływa. Owszem, brak oleju może prowadzić do przegrzewania, ale to już inna historia. Z kolei zbyt duża prędkość obrotowa też ma swoje znaczenie, ale kluczowe jest ciśnienie powietrza, które odpowiada za równomierne rozprowadzanie cieczy. Oczywiście, jeśli użyjemy złych dysz, to może to zmniejszyć efektywność, ale w kontekście nierównomiernego strumienia, to właśnie ciśnienie powietrza ma priorytet. Dlatego zrozumienie, jak działa opryskiwacz i jakie są jego kluczowe elementy, jak ciśnienie powietrza, to podstawa, żeby skutecznie planować i wykonywać zabiegi agrotechniczne.

Pytanie 38

Element przyczepy, który styka się z pojazdem silnikowym i wywiera na niego nacisk, określa się mianem

A. przyczepą lekką
B. przyczepą skorupową
C. wywrotką
D. naczepą
Naczepa to rodzaj przyczepy, która jest zaprojektowana w taki sposób, aby jej część spoczywała na pojeździe silnikowym, co sprawia, że obciąża on ten pojazd. Naczepy są powszechnie stosowane w transporcie drogowym, szczególnie w przypadku dużych ładunków. Dzięki swojej konstrukcji, naczepy mogą być łatwo odczepiane i zaczepiane, co zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, naczepy są wykorzystywane w logistyce do transportu kontenerów, materiałów budowlanych czy towarów wymagających specjalnego traktowania, takich jak pojazdy. Standardy takie jak Międzynarodowa Konwencja o Transportach Drogowych (CMR) oraz różne normy dotyczące bezpieczeństwa transportu odgrywają kluczową rolę w regulacji użycia naczep, zapewniając, że są one wykorzystywane zgodnie z określonymi zasadami i normami. Prawidłowe zrozumienie pojęcia naczepy jest kluczowe dla osób pracujących w branży transportowej oraz logistyce.

Pytanie 39

Który ciągnik należy zastosować do współpracy z kosiarką dyskową o zapotrzebowaniu na moc 130 KM, wymaganej prędkości obrotowej WOM 1000 obr/min i układem zawieszenia przystosowanym do zaczepu kategorii II?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc ciągnika [ kW]10090100130
Prędkość WOM [obr/min]540540/1000540/1000540/1000
Kategoria zaczepu TUZIIIIIIIII

A. C2
B. C1
C. C4
D. C3
Ciągnik C3 to świetny wybór do pracy z kosiarką dyskową o mocy 130 KM. Jego moc 130 kW idealnie pasuje do wymagań, bo 1 kW = 1 KM. To znaczy, że ciągnik da radę z kosiarką i wykona robotę jak należy. Prędkość obrotowa WOM wynosząca 540/1000 obr/min mówi, że ten ciągnik jest dostosowany do pracy przy 1000 obr/min, co jest ważne dla kosiarki, żeby działała prawidłowo. Dodatkowo, układ zawieszenia C3 pasuje do kategorii II, co oznacza, że kosiarka bez problemu się zaczepi. Kiedy wybierasz ciągnik do konkretnej maszyny, ważne jest, żeby spełniał wymagania mocy i miał dobre parametry techniczne. To nie tylko zwiększa efektywność pracy, ale też wpływa na bezpieczeństwo. Z mojego doświadczenia, używanie odpowiedniego ciągnika to klucz do lepszej pracy i dłuższej żywotności obu maszyn – ciągnika i kosiarki.

Pytanie 40

Jaki będzie łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, jeżeli przy zakupie czterech opon w zakładzie usługowym wykonawca udziela 10% rabatu na opony i 20% na robociznę?

L.p.WyszczególnienieCena jednostkowa brutto [zł]
1Opona250,00
2Koszt wymiany ( jedno koło)25,00

A. 920,00 zł
B. 980,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 1 000,00 zł
Rozważając wyniki kalkulacji kosztów wymiany opon, można zauważyć, że wiele osób mylnie interpretuje rabaty oraz łączny koszt usług. W przypadku błędnych odpowiedzi, często dochodzi do nieuwzględnienia rabatów lub błędnego ich obliczenia, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistego kosztu wymiany. Na przykład, jeżeli ktoś pomyli się w obliczeniach, mogą przyjąć, że rabat na opony wynosi 20% zamiast 10%, co znacząco wpłynie na końcowy wynik. Podobnie, błędne oszacowanie kosztu robocizny, na przykład przyjmując, że rabat wynosi 10% zamiast 20%, może prowadzić do niepoprawnych wyników. Często również obserwuje się, że niektórzy nie sumują poprawnie obu części kosztów, co jest kluczowym krokiem w procesie kalkulacji. Ważne jest, aby dokładnie analizować warunki umowy i rabaty, ponieważ różnice w procentach mogą znacząco wpływać na ostateczne wydatki. Utrzymywanie dokładności w obliczeniach oraz stosowanie powszechnie uznawanych praktyk obliczeniowych jest niezbędne dla prawidłowego oszacowania kosztów, co z kolei pozwala na lepsze planowanie finansowe w kontekście zarządzania flotą pojazdów.