Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 07:57
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 08:09

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Node.js
B. WPF
C. Flutter
D. Qt
Qt to jeden z najczęściej używanych frameworków do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C++. Dzięki Qt programiści mogą budować aplikacje wieloplatformowe (Windows, macOS, Linux) z jednolitym interfejsem użytkownika. Qt oferuje szeroką gamę narzędzi do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI), obsługi baz danych, aplikacji sieciowych oraz animacji. Framework ten jest ceniony za wydajność, stabilność i możliwość pisania kodu raz, a następnie kompilowania go na różne platformy. Qt umożliwia również tworzenie aplikacji mobilnych i wbudowanych, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem dla programistów C++.

Pytanie 2

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. switch
B. if
C. try
D. while
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 3

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia aplikacji jest

A. opracowanie architektury systemu
B. analiza wymagań klienta
C. wybór zestawu typów i zmiennych dla aplikacji
D. stworzenie przypadków testowych
Analiza wymagań klienta to kluczowy, pierwszy etap tworzenia aplikacji. Pozwala na określenie potrzeb, funkcjonalności i założeń systemu, co jest podstawą do dalszego projektowania architektury oraz implementacji.

Pytanie 4

Jaką kategorię własności intelektualnej reprezentują znaki towarowe?

A. Autorskie prawa majątkowe
B. Własność przemysłowa
C. Prawa pokrewne
D. Dobra niematerialne
Znaki towarowe należą do kategorii własności przemysłowej. Ochrona znaków towarowych pozwala firmom na zabezpieczenie ich brandingu, logotypów oraz nazw produktów przed nieuprawnionym wykorzystaniem przez konkurencję. Rejestracja znaku towarowego daje właścicielowi prawo do wyłącznego używania go w celach komercyjnych i przeciwdziałania naruszeniom. Własność przemysłowa obejmuje także patenty, wzory przemysłowe i oznaczenia geograficzne, stanowiąc kluczowy element strategii ochrony marki oraz wartości firmy na rynku międzynarodowym.

Pytanie 5

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
B. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
C. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
D. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
Rekurencja jest bardziej efektywna od iteracji, gdy algorytm można naturalnie podzielić na mniejsze podproblemy. Przykładami są algorytmy podziału i zwycięzcy (divide and conquer), takie jak wyszukiwanie binarne, sortowanie szybkie (quick sort) czy obliczanie wartości liczb Fibonacciego. Rekurencja pozwala na bardziej eleganckie i przejrzyste rozwiązanie problemów, które mają strukturę rekurencyjną. W takich przypadkach kod jest krótszy i bardziej czytelny, co ułatwia jego konserwację i rozwój.

Pytanie 6

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Obliczanie liczb Fibonacciego
Algorytmy obliczania liczb Fibonacciego są jednym z najbardziej klasycznych przykładów rekurencji. Algorytm ten polega na wywoływaniu funkcji, która sama odwołuje się do siebie, aby obliczyć kolejne liczby w sekwencji. Rekurencyjna natura obliczeń Fibonacciego sprawia, że algorytm jest prosty i intuicyjny w implementacji, choć może być mniej wydajny niż wersje iteracyjne. Rekurencja jest szeroko stosowana w problemach matematycznych i algorytmicznych, gdzie rozwiązanie większego problemu można uzyskać poprzez rozwiązywanie mniejszych, podobnych podproblemów.

Pytanie 7

Jakie metody pozwalają na przesłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. metody POST
B. formatu JSON
C. protokołu SSH
D. biblioteki jQuery
Format JSON (JavaScript Object Notation) jest powszechnie używany do przesyłania danych z serwera do aplikacji front-end. Jest lekki, czytelny i łatwy do przetwarzania w większości języków programowania, co czyni go standardem w komunikacji API. JSON pozwala na efektywne przesyłanie złożonych struktur danych i ich łatwe mapowanie na obiekty w aplikacji.

Pytanie 8

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n log n)
B. O(n)
C. O(1)
D. O(n2)
O(n log n) – to typowa złożoność dla algorytmów sortowania, na przykład quicksort czy mergesort. O(1) – to oznacza, że algorytm działa w stałym czasie, niezależnie od wielkości danych, co tu nie pasuje. O(n^2) – to z kolei złożoność dla algorytmów, które mają kwadratową wydajność, jak na przykład sortowanie bąbelkowe, ale to nie jest to, czego szukamy w tym przypadku.

Pytanie 9

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. logicznym
B. łańcuchowym
C. stałoprzecinkowy
D. zmiennoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 10

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
B. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
C. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
D. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 11

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. suma liczb z przedziału od 0 do 100
B. liczby z przedziału od 0 do 100
C. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
D. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
Liczby parzyste – Kod oblicza sumę, a nie wyświetla konkretne liczby. Suma liczb – Nie ogranicza się do liczb parzystych. Liczby z przedziału – To wyświetlenie pełnego zakresu, a nie obliczenie sumy parzystych.

Pytanie 12

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W kaskadowym
B. W spiralnym
C. W modelu Fry’ego
D. W modelu z prototypem
Model spiralny zawiera etap analizy ryzyka na każdym poziomie iteracji. To kluczowy element tej metodyki, który pozwala minimalizować potencjalne problemy na wczesnym etapie rozwoju projektu.

Pytanie 13

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
B. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
C. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
D. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
W C++ funkcje standardowo dostają argumenty przez wartość, co znaczy, że dostają kopię tego, co do nich wysyłamy. W tym kodzie, jak widzisz, zmienna x idzie do funkcji oblicz jako kopia. To sprawia, że jakiekolwiek zmiany w x w tej funkcji nie mają wpływu na x w funkcji main. Dlatego po wywołaniu oblicz(x) wartość x w main zostaje taka sama. Jeśli chcesz, żeby zmiany wewnątrz funkcji były widoczne w funkcji, która ją wywołuje, to musisz użyć przekazywania przez referencję. Robisz to, dodając & w deklaracji parametru funkcji, czyli robisz to tak: void oblicz(int &x). Przekazywanie przez referencję to dobra praktyka, gdy chcesz, aby funkcja mogła zmieniać wartość argumentu. A dodatkowo jest to efektywniejsze, bo unikasz kopiowania danych, co bywa kosztowne, szczególnie przy dużych strukturach danych.

Pytanie 14

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Eliminuje plik z repozytorium
B. Tworzy nową gałąź w repozytorium
C. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium, ale nie synchronizuje ich zdalnie. 'git clone' kopiuje repozytorium zdalne do lokalnego systemu, ale jest używane na początku pracy z projektem. 'git pull' różni się od 'git push', które służy do przesyłania lokalnych zmian do repozytorium zdalnego, zamiast pobierania ich jak w przypadku 'git pull'.

Pytanie 15

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
B. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
C. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
D. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 16

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
C. Do testowania wydajności aplikacji
D. Do zarządzania bazą danych aplikacji
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 17

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
B. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
C. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
D. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
Dzielenie programu na funkcje (lub metody) jest jedną z kluczowych zasad programowania strukturalnego i obiektowego. Funkcje pozwalają na podzielenie dużych bloków kodu na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania i ponownego wykorzystania fragmenty. Dzięki temu kod jest bardziej czytelny, zrozumiały i łatwiejszy do testowania. Ułatwia to także proces debugowania, ponieważ błędy można izolować w konkretnych funkcjach, zamiast przeszukiwać cały program. Ponadto funkcje umożliwiają wielokrotne używanie tego samego fragmentu kodu, co zwiększa efektywność i eliminuje konieczność powielania kodu, zmniejszając ryzyko błędów.

Pytanie 18

Który system informatyczny powinien być zastosowany do zarządzania sprzedażą w e-sklepie?

A. System CRM
B. System e-commerce
C. System CMS
D. System ERP
System e-commerce to takie fajne rozwiązanie, które naprawdę ułatwia sprzedaż przez internet. Znajdziesz w nim wszystko, co potrzebne do zarządzania produktami, zamówieniami, a nawet płatnościami. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybko zakładać i prowadzić sklepy online, co daje super doświadczenie dla klientów. Warto wspomnieć o popularnych systemach, jak Shopify czy WooCommerce – z nich korzystają tysiące sklepów na całym świecie. Te systemy mają też fajne narzędzia, dzięki którym można monitorować sprzedaż czy analizować, co klienci lubią. A bezpieczeństwo? To też ważna sprawa, bo standardy, takie jak PCI DSS, dbają o to, żeby dane klientów były dobrze chronione. W czasach rosnącej konkurencji w internecie, wybór odpowiedniego systemu e-commerce to klucz do sukcesu.

Pytanie 19

Wskaż język programowania, który pozwala na stworzenie aplikacji mobilnej w środowisku Android Studio?

A. Swift
B. Java
C. Objective-C
D. C++
Java to jeden z podstawowych języków programowania używanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Jest to język, który został stworzony przez firmę Sun Microsystems, a jego pierwsza wersja została wydana w 1995 roku. Java charakteryzuje się silnym typowaniem, obiektowością oraz wsparciem dla programowania wielowątkowego, co czyni go idealnym do tworzenia wydajnych aplikacji mobilnych. Android Studio, oficjalne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Androida, oferuje pełne wsparcie dla Javy, w tym możliwość korzystania z bibliotek Android SDK. Dzięki temu programiści mogą łatwo tworzyć interfejsy użytkownika, zarządzać zasobami oraz implementować logikę aplikacji. Przykładowo, pisząc aplikację do zarządzania zadaniami, programista może użyć Javy do stworzenia klas modelujących zadania oraz do obsługi interfejsu graficznego z wykorzystaniem XML i Java. Ponadto, Java jest zgodna z zasadami programowania obiektowego, co pozwala na łatwe zarządzanie kodem i jego ponowne wykorzystanie. Warto również zaznaczyć, że Java jest wspierana przez dużą społeczność, co zapewnia bogaty ekosystem bibliotek oraz narzędzi, ułatwiających rozwój aplikacji na Androida.

Pytanie 20

Który z poniższych przykładów ilustruje deklarację złożonego typu w języku C++?

A. float ocena = 4.5;
B. class Student {};
C. int wynik = 100;
D. bool status;
Deklaracja `class Student {};` w języku C++ przedstawia przykład tworzenia typu złożonego w postaci klasy. Klasa to podstawowy element programowania obiektowego, który pozwala na łączenie danych (pól) i funkcji (metod) w jednej strukturze. Klasy umożliwiają modelowanie rzeczywistych obiektów i ich zachowań, co prowadzi do bardziej zorganizowanego i skalowalnego kodu. Klasy mogą być rozszerzane przez dziedziczenie, co jest kluczową zaletą programowania obiektowego.

Pytanie 21

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
B. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
C. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
D. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 22

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. Angular
B. React.js
C. Django
D. ASP.NET Core
Django to framework dla języka Python, który nie jest związany z ekosystemem C#. Angular to framework frontendowy oparty na TypeScript, używany do tworzenia interfejsów użytkownika, ale nie pełni roli backendowego frameworka webowego w C#. React.js to biblioteka JavaScript dedykowana budowie dynamicznych komponentów frontendowych i nie jest wykorzystywana do budowy backendowych aplikacji w C#.

Pytanie 23

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
B. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
D. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 24

Przedstawione kody zawierają realizację funkcji oraz jeden zdefiniowany test automatyczny, który weryfikuje działanie funkcji w przypadku, gdy argumentem jest liczba ujemna. W miejscu kropek trzeba dodać drugi test, który sprawdzi funkcjonalność funkcji, kiedy argumentem jest liczba dodatnia. Który z poniższych kodów jest odpowiedni do tego testu?

Ilustracja do pytania
A. Odpowiedź D
B. Odpowiedź B
C. Odpowiedź C
D. Odpowiedź A
Błędne odpowiedzi A B oraz D wynikają z niepoprawnego zrozumienia działania funkcji fun1 która przekształca wartość ujemną na dodatnią ale nie zmienia wartości dodatnich Odpowiedź A sugeruje że funkcja powinna dodać 1 do wartości co nie jest zgodne z jej definicją Funkcja nie wykonuje operacji arytmetycznych poza mnożeniem ujemnych liczb przez -1 co w odpowiedzi A nie ma zastosowania Wynik testu oczekiwany jako result+1 nie odzwierciedla poprawnego działania funkcji Odpowiedź B natomiast błędnie zakłada że funkcja przekształca dodatnie liczby w ujemne co nie jest prawdą Funkcja jedynie zmienia znak dla ujemnych wartości więc test oczekujący że 2 przekształci się w -2 jest niepoprawny Odpowiedź D z kolei zakłada że funkcja zmienia znak liczby dodatniej 1 do wartości -1 co również nie jest zgodne z założeniami funkcji Fun1 powinna zwracać tę samą wartość dla liczby dodatniej Funkcje jednostkowe są kluczowym narzędziem do zapewnienia niezawodności kodu i ich prawidłowe zrozumienie jest niezbędne do skutecznego testowania oprogramowania W kontekście tego pytania jedynie odpowiedź C prawidłowo odzwierciedla poprawne zachowanie funkcji dla wartości dodatnich co jest zgodne z jej implementacją

Pytanie 25

Z analizy złożoności obliczeniowej różnych algorytmów sortowania na dużych zbiorach danych (przekraczających 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania

sortowanie bąbelkoweO(n2)
sortowanie przez wstawianieO(n2)
sortowanie przez scalanieO(n log n)
sortowanie przez zliczanieO(n)
sortowanie kubełkoweO(n2)

A. przez scalanie
B. kubełkowego
C. bąbelkowego
D. przez zliczanie
Sortowanie przez zliczanie jest jedną z najszybszych metod sortowania w przypadku określonych typów danych wejściowych. W szczególności działa ono efektywnie, gdy znamy ograniczenia co do zakresu wartości w zbiorze danych, ponieważ jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n+k), gdzie n to liczba elementów do posortowania, a k to zakres wartości. Dzięki temu, w przeciwieństwie do metod sortowania porównawczego, takich jak sortowanie przez scalanie czy bąbelkowe, sortowanie przez zliczanie może osiągnąć liniową złożoność czasową, jeśli k jest stosunkowo małe w porównaniu do n. Algorytm ten działa poprzez zliczanie wystąpień każdego elementu, co pozwala na szybkie umieszczenie go w odpowiedniej pozycji w posortowanej tablicy. Przykładowe zastosowania sortowania przez zliczanie to sortowanie wyników egzaminów czy organizacja danych liczbowych w określonym przedziale, co jest często spotykane w analizach statystycznych. Standardy branżowe często korzystają z tej metody, gdy operujemy na dużych zbiorach danych o ograniczonym zakresie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami efektywnego przetwarzania danych.

Pytanie 26

Który z języków programowania jest najczęściej wykorzystywany do budowania aplikacji internetowych po stronie serwera?

A. CSS
B. HTML
C. PHP
D. JavaScript
PHP to jeden z najczęściej używanych języków programowania do tworzenia aplikacji webowych po stronie serwera. Jest to język skryptowy, który umożliwia dynamiczne generowanie treści stron internetowych, zarządzanie sesjami użytkowników, obsługę formularzy oraz integrację z bazami danych. PHP napędza popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla czy Drupal. Dzięki swojej prostocie, szerokiemu wsparciu społeczności oraz dużej liczbie gotowych bibliotek i frameworków (np. Laravel), PHP pozostaje jednym z czołowych języków backendowych. PHP pozwala również na szybkie wdrażanie aplikacji i jest kompatybilny z wieloma serwerami WWW, co czyni go uniwersalnym wyborem w budowie aplikacji webowych.

Pytanie 27

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Typy danych, które są trzymane w pamięci
B. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
C. Metodę obsługi pamięci podręcznej
D. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
Zestaw instrukcji, znany jako ISA, to taki jakby słownik poleceń, które procesor potrafi zrozumieć i wykonać. To mega ważny element w projektowaniu komputerów, bo to właśnie od niego zależy, jak dobrze i szybko działa system. Mamy różne rodzaje instrukcji, na przykład te do wykonywania działań matematycznych, logicznych, czy do przenoszenia danych. Popularne zestawy jak x86 albo ARM pokazują, jak programy rozmawiają z procesorem. Jak zrozumiesz ISA, to będzie łatwiej pisać lepszy kod i dostosowywać aplikacje do różnych architektur. No i co ważne, ISA też mówi, jak procesor interpretuje te instrukcje i zarządza danymi, co ma ogromny wpływ na to, jak wydajnie wszystko działa.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Opis metody instalacji aplikacji
B. Opis testów jednostkowych
C. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
D. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 29

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
B. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
C. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
D. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 30

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w przypadku urazu kręgosłupa
B. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
C. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
D. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 31

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy funkcjonalne
B. Testy zgodności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy użyteczności
Testy obciążeniowe skupiają się na sprawdzaniu, jak aplikacja działa pod dużym ruchem lub obciążeniem, co pozwala ocenić jej wydajność, ale nie dotyczy to bezpośrednio doświadczeń użytkownika. Testy funkcjonalne mają na celu sprawdzenie, czy poszczególne funkcje aplikacji działają zgodnie z założeniami, ale nie badają wygody użytkowania. Testy zgodności natomiast weryfikują, czy aplikacja spełnia określone normy i standardy, co ma niewiele wspólnego z oceną użyteczności aplikacji przez użytkownika końcowego.

Pytanie 32

Jaką rolę odgrywa destruktor w definicji klasy?

A. Usuwa instancje i zwalnia pamięć
B. Realizuje testy jednostkowe klasy
C. Ustawia wartości pól klasy
D. Generuje nowe instancje klasy
Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana w momencie, gdy obiekt przestaje być używany. Jego zadaniem jest zwalnianie zasobów, takich jak pamięć dynamiczna, uchwyty do plików lub połączenia sieciowe. Destruktor ma tę samą nazwę co klasa, poprzedzoną symbolem `~` w C++ (`~Samochod()`). Destruktor zapobiega wyciekom pamięci i zapewnia, że wszystkie zasoby są poprawnie zwalniane po zakończeniu pracy obiektu. Jest to kluczowy element zarządzania cyklem życia obiektu w językach takich jak C++.

Pytanie 33

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. punkt remote release
B. rozdzielnię elektryczną
C. przełącznik zasilania
D. system alarmowy przeciwpożarowy
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 34

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
B. jest przywiązana do klasy Vehicle
C. dziedziczy po Vehicle
D. używa prywatnych pól klasy Vehicle
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.

Pytanie 35

Które z wymienionych narzędzi najlepiej chroni dane na urządzeniach mobilnych?

A. Nieaktualne oprogramowanie
B. Hasło ustawione na urządzeniu
C. Zainstalowanie aplikacji rozrywkowych
D. Szyfrowanie danych na urządzeniu
Nieaktualne oprogramowanie zwiększa ryzyko ataków, ponieważ zawiera luki, które mogą być wykorzystane przez cyberprzestępców. Hasło ustawione na urządzeniu zabezpiecza je jedynie w podstawowym zakresie i nie chroni danych na poziomie dostępu fizycznego – hakerzy mogą je obejść, jeśli nie są one zaszyfrowane. Instalowanie aplikacji rozrywkowych nie wpływa na poziom bezpieczeństwa, a wręcz przeciwnie – może zwiększyć ryzyko infekcji złośliwym oprogramowaniem, jeśli aplikacje pochodzą z niezaufanych źródeł.

Pytanie 36

W zaprezentowanym kodzie zostało ukazane jedno z fundamentalnych założeń programowania obiektowego. Czym ono jest?

Ilustracja do pytania
A. hermetyzacja
B. polimorfizm
C. abstrakcja
D. dziedziczenie
Ten kod świetnie pokazuje, jak działa dziedziczenie, co jest bardzo ważnym elementem programowania obiektowego. Dzięki temu możesz tworzyć nowe klasy bazując na tych, które już masz. To naprawdę ułatwia późniejsze modyfikacje kodu i pozwala na jego ponowne wykorzystanie w różnych miejscach.

Pytanie 37

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 4
C. kod 1
D. kod 2
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 38

Który z wymienionych elementów można zdefiniować jako psychofizyczny?

A. Zanieczyszczenie powietrza
B. Stres i monotonia pracy
C. Nadmiar światła w miejscu pracy
D. Promieniowanie elektromagnetyczne
Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy obejmują takie elementy jak stres, monotonia pracy oraz nadmierne obciążenie organizmu. Są to zagrożenia, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka popełniania błędów. Stres i monotonia pracy to jedne z najczęstszych psychofizycznych zagrożeń, które mogą wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne samopoczucie pracownika. W celu ich minimalizacji organizacje wdrażają programy wsparcia psychologicznego, zapewniają przerwy, rotację obowiązków i dbają o dobrą atmosferę w pracy. Kluczowe jest także odpowiednie zarządzanie czasem pracy i eliminowanie monotonnych zadań na rzecz bardziej zróżnicowanych obowiązków.

Pytanie 39

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
B. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
C. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
D. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
Kompilator to narzędzie, które przekształca kod źródłowy napisany w języku programowania na plik wykonywalny (binarny), który może być uruchomiony bez potrzeby ponownej kompilacji. Proces ten obejmuje kilka etapów, takich jak analiza leksykalna, analiza składniowa, optymalizacja kodu oraz generowanie kodu maszynowego. Kompilator jest nieodzownym elementem w językach takich jak C, C++ czy Java. Generowany plik wykonywalny może działać szybciej niż kod interpretowany, ponieważ nie wymaga tłumaczenia w czasie rzeczywistym.

Pytanie 40

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. Typescript
B. Postscript
C. C#
D. PHP
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.