Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 22:15
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 22:46

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Który sklep oferuje najniższą cenę na zakup części do naprawy pompy próżniowej dojarki, polegającej na wymianie łopatek pompy, sprzęgła kompletnego oraz regulatora ciśnienia?

Nazwa części / Rabat na zakup częściCena części [zł] / Rabat na zakup [%]
S-1S-2S-3S-4
Łopatki pompy-komplet240230260250
Sprzęgło kompletne30404035
Regulator ciśnienia130130140135
Rabat na zakup części105510

A. S-1
B. S-4
C. S-2
D. S-3
Wybór innego sklepu, zamiast S-1, wskazuje na typowe błędy w analizie kosztów i wartości. W kontekście tego pytania, odpowiedzi takie jak S-2, S-3 i S-4 mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, jednak z perspektywy całkowitego kosztu zakupu nie są one konkurencyjne. Kluczowym elementem przy ocenie ofert jest nie tylko zerknięcie na cenę podstawową, ale również uwzględnienie wszystkich dodatkowych kosztów, takich jak rabaty oraz opłaty wysyłkowe. Wiele osób popełnia błąd, koncentrując się wyłącznie na cenie nominalnej, co prowadzi do nietrafionych wyborów. Odpowiedzi S-2, S-3 i S-4 mogą być również skutkiem braku zrozumienia różnic w jakości oferowanych części, co może skutkować dalszymi kosztami napraw w przyszłości. W branży serwisowej istotne jest, aby nie tylko szukać najniższej ceny, ale również zapewnić, że zakupione komponenty będą spełniały normy jakości i trwałości. W związku z tym, analiza ofert powinna obejmować również porównanie specyfikacji technicznych i opinii użytkowników. Warto pamiętać, że oszczędności w krótkim okresie mogą prowadzić do wyższych kosztów w dłuższym horyzoncie czasowym, co powinno być kluczowym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Pytanie 3

Ile rozsiewaczy nawozów należy zastosować do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, stosując urządzenia o efektywnej wydajności godzinowej wynoszącej 7 ha/h, aby zakończyć pracę w ciągu jednego dnia, przy założeniu, że pracują one przez 10 godzin i współczynnik wykorzystania wydajności praktycznej wynosi 0,75?

A. 2
B. 4
C. 3
D. 5
Wybór niewłaściwej liczby rozsiewaczy może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących wydajności oraz czasu pracy. Przykładowo, nie uwzględnienie współczynnika wykorzystania wydajności praktycznej prowadzi do przeszacowania liczby koniecznych rozsiewaczy, co jest częstym błędem w analizach agronomicznych. Wydajność efektywna 7 ha/h jest tylko teoretycznym maksymum, które w praktyce nie jest osiągane z powodu różnorodnych czynników, takich jak uwarunkowania glebowe, warunki atmosferyczne oraz techniczne ograniczenia maszyn. Ponadto, czas pracy maszyn w ciągu dnia w dużej mierze zależy od warunków w polu i organizacji pracy. Obliczając liczbę rozsiewaczy, nie można także zignorować aspektu efektywności, który wprowadza dodatkowe wymagania co do organizacji i zarządzania pracą. Przykładowo, w przypadku wyboru dwóch rozsiewaczy, nie tylko nie udałoby się obrobić całego pola w wymaganym czasie, ale również zwiększyłoby to ryzyko przestojów i nieefektywności, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami. Dlatego kluczowe jest uwzględnienie wszystkich zmiennych w procesie planowania nawożenia, co pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów i zminimalizowanie potencjalnych problemów w praktyce.

Pytanie 4

Aby przeprowadzić demontaż i montaż talerzy ślizgowych w kosiarkach bębnowych, jakie klucze powinno się użyć?

A. oczkowe
B. płaskie
C. nasadowe
D. trzpieniowe
Wybór kluczy płaskich, oczkowych lub nasadowych jest niewłaściwy w kontekście demontażu i montażu talerzy ślizgowych kosiarki bębnowej. Klucze płaskie mogą nie zapewniać odpowiedniego chwytu na elementach z trzpieniem, co prowadzi do ryzyka ich uszkodzenia oraz utraty precyzji. Klucze oczkowe również są zaprojektowane do pracy z nakrętkami i śrubami o standardowym kształcie, co w przypadku talerzy ślizgowych, które mogą mieć różne specyfikacje, może się nie sprawdzić. Klucze nasadowe, mimo że mogą pasować do niektórych zastosowań, nie są najlepszym wyborem, gdyż ich budowa nie zawsze umożliwia stabilne i bezpieczne mocowanie przy zastosowaniu elementów trzpieniowych. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy typ klucza jest uniwersalny, co prowadzi do nieefektywnego i potencjalnie niebezpiecznego użytkowania narzędzi. W kontekście mechaniki ogrodniczej, kluczowe znaczenie ma dobór odpowiednich narzędzi, co nie tylko wpływa na efektywność pracy, ale także na bezpieczeństwo użytkownika oraz trwałość sprzętu. Sugerowane jest zawsze korzystanie z narzędzi zgodnych z zaleceniami producenta oraz branżowymi standardami, co pozwoli na uniknięcie problemów związanych z niewłaściwym montażem.

Pytanie 5

Najlepiej do koszenia zaniedbanych terenów zielonych w sadach oraz wzdłuż dróg nadają się kosiarki

A. listwowe
B. bębnowe
C. dyskowe
D. bijakowe
Kosiarki bijakowe są najbardziej odpowiednie do wykaszania zaniedbanych terenów zielonych w sadach oraz przy poboczach dróg, ponieważ charakteryzują się dużą wszechstronnością oraz zdolnością do efektywnego radzenia sobie z wysoką, gęstą roślinnością. Dzięki zastosowaniu bijaków, które wirują z dużą prędkością, kosiarka jest w stanie z łatwością zniszczyć zarówno drobne chwasty, jak i większe rośliny, co czyni je idealnym narzędziem w trudnych warunkach. Przykładem zastosowania może być sezonowe koszenie poboczy dróg, gdzie kosiarki bijakowe skutecznie eliminują niebezpieczne, wysokie trawy, zwiększając bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dodatkowo, w sadach, gdzie dbałość o estetykę oraz zdrowie roślin jest kluczowa, kosiarki bijakowe pozwalają na precyzyjne i skuteczne usuwanie niepożądanej roślinności, co sprzyja prawidłowemu rozwojowi drzew owocowych. W branży ogrodniczej i rolniczej powszechnie przyjęto standardy, które zalecają stosowanie tego typu kosiarek ze względu na ich efektywność oraz niski wpływ na glebę.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Aby ułatwić demontaż opony z felgi koła, krawędzie opony można

A. zwilżyć wodą
B. podgrzać za pomocą dmuchawy
C. pokryć naftą
D. nasmarować używanym olejem
Podgrzewanie dmuchawą obrzeża opony jest niebezpiecznym działaniem, które może prowadzić do deformacji materiału opony. Opony na ogół wykonane są z kompozytów gumowych, które w wyniku nadmiernego ciepła mogą tracić swoje właściwości mechaniczne, co z kolei powoduje ryzyko ich uszkodzenia. Ponadto, podgrzewanie może prowadzić do zjawiska zwanej „wulkanizacją” w przypadku niektórych guma, co sprawi, że opona stanie się jeszcze bardziej sztywna. Zastosowanie nafty również jest niewłaściwe; nafta jest substancją chemiczną, która może osłabiać strukturę gumy i w konsekwencji prowadzić do przyspieszenia degradacji opony. Dodatkowo, nafta jest substancją łatwopalną, co podnosi ryzyko pożaru w warsztacie. Smarowanie zużytym olejem to kolejny błąd, który może prowadzić do poważnych problemów z zachowaniem opony. Tego typu oleje mogą zawierać zanieczyszczenia i szkodliwe substancje, które mogą wnikać w gumę i powodować jej deteriorację. W przypadku zwilżenia wodą, mamy do czynienia z najbezpieczniejszą oraz najbardziej efektywną metodą, która nie wpływa negatywnie na materiały opony ani na sam proces demontażu. Właściwe podejście do obsługi opon może znacznie wydłużyć ich żywotność oraz zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników pojazdów.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Ile membranowych zaworów odcinających (zwrotnych) powinno się zakupić do opryskiwacza polowego, który ma na belce polowej (o szerokości 24 m i rozstawie rozpylaczy co 0,5 m) potrójne głowice obrotowe?

A. 72 zawory
B. 48 zaworów
C. 24 zawory
D. 144 zawory
Liczba 24 zaworów nie jest wystarczająca do prawidłowego działania opryskiwacza polowego w opisanej sytuacji. Przy rozstawie rozpylaczy co 0,5 m na belce o szerokości 24 m, uzyskujemy 48 rozpylaczy. Odpowiednia liczba zaworów powinna odpowiadać liczbie głowic obrotowych oraz ich wydajności. Zakładając, że każda głowica kontroluje kilka rozpylaczy, a w tym przypadku mamy potrójne głowice, konieczne jest właściwe dostosowanie liczby zaworów do liczby rozpylaczy. W rzeczywistości, pominięcie dodatkowych zaworów może prowadzić do sytuacji, w której system

Pytanie 11

Przed demontażem warto oszacować stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, sprawdzając

A. poziom oleju w przekładni
B. grubość zębów przekładni
C. wartość luzu międzyzębnego
D. bicie promieniowe i osiowe kół
Oceniając stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, nie można polegać jedynie na poziomie oleju. Choć właściwy poziom oleju jest ważny dla utrzymania odpowiedniego smarowania, nie dostarcza bezpośrednich informacji na temat zużycia komponentów. Niedobór oleju może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia, ale jego obecność nie gwarantuje dobrego stanu przekładni. Ponadto, grubość zębów przekładni nie jest miarodajnym wskaźnikiem ich stanu. W rzeczywistości, zęby mogą być zbyt cienkie z powodu nadmiernego zużycia, co może prowadzić do ich złamania, a grubość sama w sobie nie odzwierciedla rzeczywistego stanu technicznego. Bicie promieniowe i osiowe kół jest ważnym parametrem, jednak w kontekście oceny stanu technicznego przekładni, jest to bardziej objaw problemów, a nie ich bezpośrednia przyczyna. Bicie może być wynikiem niewłaściwego montażu lub zużycia łożysk, ale nie dostarcza jednoznacznych informacji o luzach międzyzębnych, które są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania. Dlatego ważne jest, aby podczas oceny stanu technicznego przekładni zębatej skoncentrować się głównie na luzie międzyzębnym, jako najważniejszym wskaźniku sprawności i zużycia elementów maszyn.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

W ciągniku rolniczym mechanizm różnicowy oraz przekładnia główna są składnikami

A. skrzyni biegów
B. wzmacniacza momentu
C. mostu napędowego
D. reduktora skrzyni biegów
Most napędowy w ciągniku rolniczym jest kluczowym elementem przenoszącym moment obrotowy z przekładni na koła pojazdu. W jego skład wchodzą przekładnia główna oraz mechanizm różnicowy, które współpracują, aby umożliwić prawidłowe sterowanie i przyczepność na różnych nawierzchniach. Przekładnia główna redukuje prędkość obrotową z silnika, jednocześnie zwiększając moment obrotowy, co jest niezbędne do efektywnej pracy w trudnych warunkach rolniczych. Mechanizm różnicowy z kolei pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół podczas zakrętów, co minimalizuje ścieranie opon i poprawia stabilność. Przykładem zastosowania mostu napędowego może być praca w warunkach polowych, gdzie pojazd musi pokonywać różnorodne przeszkody, takie jak rowy czy błoto. W stosowaniu do standardów branżowych, nowoczesne ciągniki rolnicze często wykorzystują mosty o wysokiej wydajności, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową oraz mniejsze zużycie komponentów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu maszyn rolniczych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Aby przewozić materiały sypkie, takie jak nasiona rzepaku, powinno się użyć przyczepy

A. objętościowej
B. skorupowej
C. platformowej
D. hakowej
Wybór przyczepy hakowej, objętościowej czy platformowej do transportu materiałów sypkich, takich jak nasiona rzepaku, jest nieodpowiedni z kilku kluczowych powodów. Przyczepa hakowa, choć często stosowana do transportu różnego rodzaju ładunków, nie jest przystosowana do przewozu produktów sypkich. Jej konstrukcja nie zapewnia szczelności, co może prowadzić do rozsypywania się towaru oraz utraty jakości transportowanych nasion. Podobnie przyczepa objętościowa, zaprojektowana głównie dla ładunków o określonej objętości, nie gwarantuje skutecznej ochrony materiałów sypkich przed warunkami atmosferycznymi ani ich stabilności podczas transportu, co może skutkować uszkodzeniem nasion. Z kolei przyczepa platformowa, która nie ma zamkniętej przestrzeni, również nie jest odpowiednia dla materiałów sypkich, ponieważ nie zapewnia ochrony przed wiatrem, deszczem czy innymi czynnikami zewnętrznymi. Wybór niewłaściwego typu przyczepy może prowadzić do poważnych strat ekonomicznych oraz niespełnienia norm i standardów dotyczących przewozu produktów rolnych, co jest szczególnie istotne w kontekście branży rolniczej. Często spotykane błędy myślowe, takie jak utożsamianie różnych typów przyczep z ich uniwersalnym zastosowaniem, mogą prowadzić do niewłaściwych decyzji transportowych, co z kolei wpływa na efektywność i rentowność operacji rolniczych.

Pytanie 16

W celu zabezpieczenia odkrytych elementów roboczych, takich jak tłoczyska siłowników, przed rozpoczęciem postoju sezonowego, należy je

A. pokryć farbą lub lakierem
B. posmarować przepalonym olejem silnikowym
C. pokryć smarem konserwacyjnym
D. osłonić folią samoprzylepną
Zabezpieczanie tłoczysk smarem konserwacyjnym to naprawdę dobry pomysł. Dzięki temu można ochronić je przed szkodliwym wpływem pogody i korozją w czasie, gdy nie są używane. Smar tworzy na powierzchni taką fajną warstwę, która pomaga uniknąć utleniania metalu oraz gromadzenia się brudu. W praktyce, jak nałożysz odpowiednią ilość smaru na tłoczysko, to mechanizm ma większą szansę na przetrwanie wszelkich niekorzystnych warunków, jak wilgoć czy zmiany temperatury. Warto dodać, że korzystanie ze smarów jest zgodne z normami branżowymi, które mówią o tym, by stosować środki smarne, żeby przedłużyć żywotność różnych podzespołów w maszynach. Na przykład, wiele firm używa smarów na bazie litowej, które świetnie się trzymają i są odporne na różne trudne warunki, więc to bardzo dobry wybór na zabezpieczenie tłoczysk podczas dłuższego postoju.

Pytanie 17

Do którego systemu silnika spalinowego odnosi się wałek krzywkowy?

A. Rozrządu
B. Zapalania
C. Wydechowe
D. Korbowe
Wałek krzywkowy to kluczowy element układu rozrządu silnika spalinowego. Jego główną funkcją jest sterowanie otwieraniem i zamykaniem zaworów silnika, co jest kluczowe dla prawidłowego cyklu pracy silnika. W praktyce, wałek krzywkowy przekształca ruch obrotowy na ruch liniowy, co umożliwia synchronizację działania zaworów z ruchem tłoków. Przy odpowiednich regulacjach i dostosowaniach, wałki krzywkowe mogą być projektowane tak, aby zoptymalizować osiągi silnika, co jest szczególnie istotne w kontekście regulacji emisji spalin, efektywności paliwowej oraz dynamiki pojazdu. W nowoczesnych silnikach często stosuje się zaawansowane systemy zmiennych faz rozrządu, które wykorzystują wałki krzywkowe o różnych profilach, co further enhances performance and efficiency. Zgodność z normami przemysłowymi i praktykami inżynieryjnymi w zakresie projektowania wałków krzywkowych jest kluczowa dla zapewnienia niezawodności oraz trwałości silnika.

Pytanie 18

Które z poniższych urządzeń jest używane do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika?

A. Termometr
B. Piknometr
C. Manometr
D. Kompresometr
Kompresometr to specjalistyczne narzędzie stosowane do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika spalinowego. Jego użycie jest kluczowe w diagnostyce stanu silnika, ponieważ pozwala na ocenę, czy tłoki i zawory działają prawidłowo. W praktyce, test sprężania wykonuje się, aby zidentyfikować problemy takie jak zużyte pierścienie tłokowe, nieszczelne zawory czy uszkodzone uszczelki pod głowicą. Proces pomiaru polega na wykręceniu świecy zapłonowej (w przypadku silników benzynowych) lub wtryskiwacza (w silnikach Diesla) i zamontowaniu kompresometru w jego miejsce. Następnie silnik jest uruchamiany, a kompresometr mierzy maksymalne ciśnienie, jakie osiąga tłok w cylindrze. Wyniki pomiarów porównuje się z wartościami podanymi przez producenta, co pozwala na ocenę stanu technicznego silnika. Często jest to pierwszy krok w diagnostyce problemów z silnikiem, który pozwala na oszacowanie, czy konieczna jest dalsza, bardziej szczegółowa analiza. Dzięki temu narzędziu mechanicy mogą szybko i skutecznie zidentyfikować potencjalne problemy, co pozwala na oszczędność czasu i kosztów naprawy.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Zbyt wysokie podciśnienie w systemie dojarki, przy dobrze uszczelnionej instalacji oraz działającym wakuometrze, może być spowodowane

A. zbyt dużą prędkością obrotową pompy
B. nieszczelnym zaworem podciśnienia
C. obecnością wody w zbiorniku wyrównawczym
D. zbyt mocno dopasowanymi skrzydełkami pompy
Uszkodzony zawór podciśnienia jest kluczowym elementem w systemie dojarskim, który reguluje poziom podciśnienia niezbędny do prawidłowego działania instalacji. W przypadku, gdy zawór nie działa poprawnie, może prowadzić do niekontrolowanego wzrostu podciśnienia, co skutkuje nieefektywną pracą pompy oraz potencjalnym uszkodzeniem sprzętu. Przykłady praktyczne to sytuacje, gdy zbyt wysokie podciśnienie prowadzi do nadmiernych obciążeń na uszczelnieniach i połączeniach, co może skutkować ich uszkodzeniami, a w konsekwencji do kosztownych napraw. Dobrym standardem w branży jest regularne sprawdzanie stanu zaworów podciśnienia oraz ich konserwacja, co pomaga w unikaniu awarii. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie parametry techniczne zaworów, aby zapewnić ich efektywność w długoterminowym użytkowaniu, co przyczynia się do ogólnej wydajności systemu.

Pytanie 21

Podczas pracy z zawieszaną kosiarką rotacyjną zauważono efekt podwójnego cięcia trawy. Jaką czynność należy przeprowadzić, aby wyeliminować zauważoną nieprawidłowość?

A. Wydłużyć łącznik górny
B. Skrócić łącznik górny
C. Wydłużyć prawy wieszak układu zawieszenia ciągnika
D. Skrócić prawy wieszak układu zawieszenia ciągnika
Skrócenie łącznika górnego w układzie zawieszenia kosiarki rotacyjnej jest kluczowym działaniem w celu eliminacji efektu podwójnego cięcia trawy. Podwójne cięcie może występować, gdy kosiarka jest zbyt wysoko zawieszona, co prowadzi do nieprawidłowego kontaktu ostrzy z trawą. Skracając łącznik górny, obniżamy położenie kosiarki, co pozwala na bardziej efektywne i równomierne cięcie. Zmiana ta jest zgodna z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji sprzętu rolniczego, a także z zasadami ergonomii pracy, które zalecają optymalne ustawienie narzędzi w celu uzyskania najlepszych wyników. Ważne jest również regularne sprawdzanie poziomu zawieszenia kosiarki w trakcie użytkowania oraz przed sezonem koszenia, aby uniknąć problemów z jakością cięcia. Dostosowanie ustawień kosiarki do warunków terenowych i rodzaju trawy także ma istotny wpływ na jej wydajność i efektywność.

Pytanie 22

Przed rozpoczęciem prac spawalniczych nad skrzynią ładunkową roztrząsacza obornika, co należy przede wszystkim wykonać?

A. zabezpieczyć elementy łatwopalne i topliwe przed uszkodzeniem
B. zdjąć łańcuch napędowy adaptera
C. podłączyć roztrząsacz do ciągnika i podłączyć wtyczkę elektryczną
D. poluzować łańcuchy przenośnika podłogowego
Zabezpieczenie wszystkiego, co łatwopalne i topliwe, przed spawaniem to naprawdę ważna sprawa. Chodzi o to, żeby zminimalizować ryzyko pożaru i mieć pewność, że w pracy jest bezpiecznie. Spawanie generuje masę ciepła i iskier, więc materiały łatwopalne mogą się zapalić, jeśli nie będą odpowiednio zabezpieczone. Zanim więc zaczniesz jakiekolwiek prace, sprawdź, czy wszystkie te ryzykowne rzeczy, jak oleje, paliwa, tkaniny czy plastik, są schowane w bezpiecznych miejscach, albo po prostu przeniesione gdzie indziej. To wszystko jest zgodne z zasadami BHP, które naprawdę stawiają na uniknięcie wypadków. Jak dobrze to zrobisz, to bezpieczeństwo wszystkich pracowników będzie znacznie większe, a ryzyko poważnych problemów się zmniejszy.

Pytanie 23

Do przesuwania w poziomej płaszczyźnie baniek mleka, skrzynek, ładunków w paczkach oraz pojemników należy użyć przenośnika

A. wstrząsowego
B. wałkowego
C. ślizgowego
D. ślimakowego
Wybór niewłaściwego przenośnika do transportu ładunków w płaszczyźnie poziomej może prowadzić do znacznych problemów operacyjnych. Przenośnik ślimakowy, na przykład, jest głównie stosowany do transportu materiałów sypkich, takich jak ziarna czy piasek, i nie jest przystosowany do transportu skrzynek czy pojemników. Jego konstrukcja opiera się na spiralnym ślimaku, co ogranicza jego zdolność do efektywnego transportowania ładunków o dużych wymiarach. Przenośnik ślizgowy, z kolei, wykorzystuje ślizgowe powierzchnie, co może skutkować uszkodzeniem delikatnych produktów, takich jak bańki z mlekiem. Tego typu przenośniki nie zapewniają też stabilności i precyzji transportu, co jest istotne w branżach zajmujących się produktami wrażliwymi na uszkodzenia. Przenośnik wstrząsowy, który działa na zasadzie wibracji, jest stosowany głównie do transportu materiałów sypkich i również nie nadaje się do transportu skrzynek czy pojemników, ponieważ nie zapewnia odpowiedniego podparcia dla ładunków. Wybór odpowiedniego systemu transportowego powinien być oparty na analizie konkretnego zastosowania i wymagań, a nie na powierzchownych właściwościach przenośników. Niewłaściwe decyzje mogą prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych i ryzykownych sytuacji związanych z uszkodzeniem produktów.

Pytanie 24

Przygotowując ciągnik do serwisu po umiejscowieniu na stanowisku, najpierw należy

A. zaciągnąć hamulec postojowy
B. odłączyć i wyjąć akumulator
C. odłączyć oraz zdemontować alternator
D. spuścić płyny z poszczególnych układów
Zaciągnięcie hamulca postojowego jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do naprawy, ponieważ zapewnia stabilność maszyny podczas pracy. Hamulec postojowy, zwany również hamulcem ręcznym, zapobiega ruchowi pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku ciężkiego sprzętu, takiego jak ciągnik. W przypadku, gdy maszyna jest ustawiona na stanowisku naprawczym, może dojść do niekontrolowanego przemieszczenia się sprzętu, co stwarza ryzyko zarówno dla operatora, jak i dla osób znajdujących się w pobliżu. Zgodnie z zaleceniami standardów BHP, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy serwisowej, należy upewnić się, że pojazd jest odpowiednio zabezpieczony. Dodatkowo, zaciąganie hamulca postojowego powinno być zawsze pierwszym krokiem przy obsłudze ciągników, ponieważ zapewnia to bezpieczeństwo operacji. W praktyce, należy również sprawdzić stan hamulca postojowego przed użyciem, aby upewnić się, że działa prawidłowo i nie ma ryzyka jego niezamierzonego zwolnienia podczas naprawy.

Pytanie 25

Po zainstalowaniu nowej pompy w opryskiwaczu zauważono, że podczas jej pracy strumień cieczy roboczej na końcówkach dysz wyraźnie pulsuje. Co może być przyczyną tego zjawiska?

A. niedopatrzenie w regulacji ciśnienia w powietrzniku pompy
B. ustawienie zbyt niskiego ciśnienia cieczy roboczej
C. ustawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej
D. brak wykonania odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza
Nieprawidłowe podejście dotyczące pominięcia odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza często prowadzi do błędnych wniosków. Oczywiście, odpowietrzenie jest istotne, jednak nie jest główną przyczyną pulsacji strumienia cieczy roboczej. Odpowietrzenie ma na celu usunięcie powietrza z układu, co może zapobiegać powstawaniu zatorów, lecz jego niewłaściwe przeprowadzenie niekoniecznie musi prowadzić do pulsacji. Czasami może to powodować inne problemy, jak np. niestabilność ciśnienia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna pulsowania strumienia. Z drugiej strony, nastawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej może prowadzić do nadmiernego obciążenia pompy oraz układu dysz, co w sytuacji niepoprawnej regulacji może także powodować pulsacje. Warto pamiętać, że każdy sprzęt ma określone normy ciśnienia, których przekroczenie może prowadzić do uszkodzenia. Z kolei nastawienie zbyt niskiego ciśnienia również może powodować nierównomierność wydobywającej się cieczy, ale konkretne pulsacje są bardziej związane z regulacją powietrza w pompie. W praktyce, aby skutecznie eliminować pulsacje, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie ustawienia powietrznika oraz sprawność układu roboczego, zamiast skupiać się na mniej istotnych aspektach, takich jak odpowietrzenie czy ciśnienie cieczy.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Elementy takie jak wtryskiwacz, sprężarka oraz świeca zapłonowa są kluczowymi składnikami silnika

A. wolnossącego z zapłonem samoczynnym
B. doładowanego z zapłonem iskrowym
C. doładowanego z zapłonem samoczynnym
D. wolnossącego z zapłonem iskrowym
Wybór silnika wolnossącego z zapłonem iskrowym, wolnossącego z zapłonem samoczynnym lub doładowanego z zapłonem samoczynnym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące fundamentalnych zasad działania silników spalinowych. Silnik wolnossący z zapłonem iskrowym, pomimo że może posiadać wtryskiwacz i świecę zapłonową, nie wykorzystuje sprężarki do doładowania powietrza, co ogranicza jego moc i efektywność. W silniku takim, powietrze jest zasysane do cylindra wyłącznie pod wpływem ciśnienia atmosferycznego, co może prowadzić do mniejszych osiągów w porównaniu z silnikiem doładowanym, gdzie sprężarka dostarcza dodatkową ilość powietrza, zwiększając moc. Podobnie silnik wolnossący z zapłonem samoczynnym, który może korzystać z wtryskiwacza, nie wykorzystuje świec zapłonowych, ponieważ działa na zasadzie samozapłonu, co jest zupełnie inną technologią niż zapłon iskrowy. Z kolei silniki doładowane z zapłonem samoczynnym funkcjonują na bazie innych zasad mechaniki i wymagają innych komponentów, co sprawia, że nie jest to podejście właściwe w kontekście pytania. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego identyfikowania i klasyfikowania silników oraz ich komponentów w motoryzacji. Typowe błędy myślowe w tym zakresie obejmują mylenie typów zapłonu oraz nieświadomość znaczenia doładowania w uzyskiwaniu wyższej mocy i wydajności silników spalinowych.

Pytanie 29

Hałasy generowane przez elementy napędowe zespołu tnącego w trakcie pracy kombajnu zbożowego mogą być spowodowane

A. zbyt niską wysokością cięcia
B. stępieniem ostrza
C. niedostatecznym napięciem pasków klinowych
D. zużyciem przegubów kulowych
Zbyt niska wysokość koszenia może wydawać się logicznym źródłem problemów, jednak w rzeczywistości nie jest bezpośrednią przyczyną stuka. Niska wysokość koszenia może prowadzić do innych problemów, takich jak zatykanie się zespołu tnącego, co może prowadzić do nieprawidłowego działania maszyny, ale nie wpływa bezpośrednio na elementy napędowe. W przypadku zbyt słabego napięcia pasów klinowych, istnieje ryzyko poślizgu, co może skutkować spadkiem wydajności, ale ponownie nie generuje to stuków w przegubach. Z kolei stępienie kosy to inny problem, który może powodować zwiększone opory cięcia, co prowadzi do przeciążenia, ale nie jest przyczyną stuka z samego układu napędowego. Typowym błędem myślowym jest przypisywanie hałasów i stuka do niewłaściwych przyczyn, co wynika z braku zrozumienia, jak poszczególne elementy maszyny współpracują. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy dźwięk w maszynie powinien być analizowany w kontekście całego systemu, a nie tylko jednego konkretnego elementu. Utrzymanie elementów w dobrym stanie technicznym oraz stosowanie odpowiednich procedur serwisowych zgodnych z zaleceniami producentów to podstawowe zasady, jakie powinny być przestrzegane w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia problemów podczas pracy kombajnu.

Pytanie 30

Zakładając, że wydatki na oleje i smary stanowią 10% kosztów paliwa, jakie będą koszty dla ciągnika zużywającego 10 litrów na godzinę, pracującego przez 200 godzin, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr?

A. 500 zł
B. 200 zł
C. 2 000 zł
D. 1 000 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawiają się nieporozumienia dotyczące podstawowych zasad obliczania kosztów eksploatacyjnych. Na przykład, jeśli ktoś obliczył, że koszt wynosi 200 zł, mogło to wynikać z błędnego założenia, że koszt olejów i smarów jest bezpośrednio związany tylko z jednym litrem paliwa, co jest niezgodne z podanymi danymi. Również odpowiedzi, które przyjmują wartość 500 zł lub 2000 zł, mogą sugerować, że osoba myliła się w obliczeniach lub nie uwzględniła właściwego procentu kosztów olejów i smarów w stosunku do całkowitych kosztów paliwa. Oprócz tego, często popełnianym błędem jest nieprawidłowe powiązanie jednostek miary lub pomijanie kluczowych informacji, takich jak ilość godzin pracy ciągnika. W praktyce, zrozumienie, jak obliczać koszty eksploatacyjne, jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami w branży rolniczej czy transportowej, a także do podejmowania świadomych decyzji dotyczących inwestycji w nowoczesny sprzęt, co może znacząco wpłynąć na rentowność prowadzonej działalności.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Zanim przystąpimy do naprawy utwardzonych elementów maszyn rolniczych przy użyciu metod obróbki plastycznej, powinny one zostać poddane procesowi

A. wyżarzania
B. azotowania
C. odpuszczania
D. nawęglania
Z tych wymienionych procesów każdy ma swoje specyficzne zastosowanie, ale niekoniecznie pasują one do przygotowania hartowanych części maszyn rolniczych do obróbki plastycznej. Odpuszczanie to sposób na redukcję wewnętrznych naprężeń i poprawę plastyczności stali po utwardzeniu. Choć może być przydatne w niektórych przypadkach, to nie daje takich korzyści jak wyżarzanie. Z kolei azotowanie wprowadza azot do materiału, co zwiększa twardość powierzchni, ale nie zmienia właściwości całego materiału, co jest ważne w kontekście obróbki plastycznej. Nawęglanie też zwiększa twardość, ale przez nasączanie węglem, co czyni materiał mniej plastycznym – a to nie jest to, co potrzebujemy. Jak widać, złe zrozumienie tych procesów może prowadzić do złych wyborów technologicznych, co w efekcie skutkuje szybszym zużyciem części i ich awariami. Dlatego w branży maszyn rolniczych ważne jest, by stosować właściwe metody, które zapewnią zarówno dużą wytrzymałość, jak i plastyczność.

Pytanie 33

Aby szybko rozdrobnić, wymieszać składniki paszy i podać je zwierzętom, należy użyć

A. przyczepy zbierającej
B. mieszalnika pasz
C. wozu przeładunkowego
D. wozu paszowego
Wóz paszowy to specjalistyczny pojazd, którego zadaniem jest przewożenie i dostarczanie paszy zwierzętom w sposób szybki i efektywny. Jego konstrukcja pozwala na jednoczesne mieszanie składników paszy, co jest kluczowe dla zapewnienia ich jednorodności i wartości odżywczej. Taki wóz często jest wyposażony w systemy automatyzacji, które umożliwiają precyzyjne dozowanie składników, co wpływa na optymalizację kosztów paszowych oraz zdrowia zwierząt. Przykładem praktycznego zastosowania wozu paszowego może być jego użycie w dużych hodowlach bydła mlecznego, gdzie codzienne żywienie wymaga efektywnego zarządzania dużymi ilościami paszy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie efektywności procesów w produkcji paszy, co czyni użycie wozów paszowych nie tylko praktycznym, ale i zgodnym z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 34

Jakiego typu przegląd powinno się przeprowadzić w ciągniku rolniczym przy przebiegu licznika wynoszącym 750 mth, jeśli po 500 mth dokonano przeglądu P4, a harmonogram przeglądów przedstawia się następująco: P2 co 125 mth, P3 co 250 mth, P4 co 500 mth oraz P5 co 1000 mth?

A. P3
B. P5
C. P2
D. P4
Wybór P4 na 750 mth jest błędny, ponieważ przegląd P4 powinien być realizowany co 500 mth. W momencie osiągnięcia 750 mth, ciągnik przeszedł już przegląd P4, co oznacza, że nie jest to odpowiedni moment na jego kolejne wykonanie. Odpowiedź P2, sugerująca przegląd co 125 mth, jest również nieadekwatna, ponieważ przegląd P2 należy wykonać przy 625 mth, a nie 750 mth. Z kolei wybór P5, który przypisany jest do 1000 mth, jest również niewłaściwy w kontekście bieżącego stanu licznika, ponieważ ciągnik wymagałby jeszcze przeprowadzenia przeglądu w ramach poprzednich kategorii. Kluczowym błędem w rozumieniu systemu przeglądów jest nieznajomość cykli przeglądowych oraz ich zastosowania dla konkretnego stanu licznika. Właściwe przeglądy techniczne mają na celu nie tylko optymalizację wydajności maszyny, ale również zapewnienie jej długowieczności. Niezgodność z ustalonym harmonogramem przeglądów może prowadzić do poważnych awarii, co w dłuższej perspektywie generuje znaczne koszty napraw oraz może wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowania. Dlatego też, odpowiedzialne zarządzanie terminami przeglądów jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i ekonomicznej w gospodarstwie rolnym.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Ogławiacz oraz zespoły wyorujące, transportujące i czyszczące korzenie to kluczowe komponenty kombajnu do zbioru

A. zielonek
B. buraków
C. kukurydzy
D. ziemniaków
Kombajn do zbioru buraków cukrowych to naprawdę skomplikowane urządzenie. Składa się z kilku ważnych części, jak ogławiacz, zespoły wyorujące, czyszczące i transportujące. Ogławiacz ma za zadanie to, żeby ściągnąć liście z buraków, co potem znacznie ułatwia resztę zbioru. Zespoły wyorujące wydobywają buraki z ziemi, a to wymaga sporo precyzji, żeby ich nie uszkodzić. Potem przychodzą do akcji zespoły czyszczące, które pozbywają się wszelkich zanieczyszczeń, jak ziemia czy resztki roślinne – to ważne, bo chcemy mieć jak najlepszą jakość zbioru. Na końcu buraki są transportowane do zbiorników, co pozwala szybko je dostarczyć do przetwórni. Używanie nowoczesnych kombajnów zdecydowanie zwiększa wydajność zbiorów, co w dzisiejszych czasach jest mega ważne, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na buraki. Fajnie jest też zwrócić uwagę na standardy techniczne tych maszyn, bo to zapewnia bezpieczeństwo i sprawną pracę.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jaką wysokość powinien mieć opryskiwacz w stosunku do wierzchołków roślin?

A. 50 cm
B. 80 cm
C. 20 cm
D. 110 cm
Wysokości belki opryskiwacza, które są zaproponowane w innych odpowiedziach, są niezgodne z zaleceniami praktycznymi oraz standardami branżowymi. Na przykład, 20 cm to zbyt niska wysokość, co może prowadzić do nadmiernego strącania cieczy na roślinach, co w konsekwencji wpływa na zmniejszenie skuteczności aplikacji. Ponadto, bliskie podejście do roślin zwiększa ryzyko ich uszkodzenia, a także ogranicza możliwość prawidłowego pokrycia całej powierzchni. Wysokość 80 cm, choć bliższa standardom, nadal jest niewłaściwa, ponieważ zbyt duża odległość od roślin może prowadzić do znacznych strat związanych z parowaniem i driftowaniem cieczy, zwłaszcza w wietrze. Przykładowo, przy tej wysokości krople mogą się rozpryskiwać w powietrzu, co powoduje, że nie docierają one do docelowych powierzchni roślinnych. Wysokość 110 cm również jest nieadekwatna, gdyż tak duża odległość może znacząco ograniczać efektywność oprysku. Użytkownik musi być świadomy, że dostosowanie wysokości belki opryskiwacza do odpowiednich standardów to kluczowy krok w procesie zapewnienia skuteczności zabiegów ochrony roślin. Ostatecznie, wiedza na temat prawidłowych wysokości oraz ich wpływu na efektywność aplikacji jest niezbędna dla każdego użytkownika sprzętu opryskującego.