Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 23:19
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 23:32

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zapis powtarzalny (pojedynczy) stosuje się na kontach

A. analitycznych
B. pozabilansowych
C. syntetycznych
D. niebilansowych
Zapis powtarzany na kontach analitycznych to naprawdę ważna sprawa w księgowości. Dzięki temu możemy dokładnie śledzić transakcje i mieć lepszy wgląd w nasze finanse. Konta analityczne pomagają nam ogarniać szczegóły dotyczące różnych elementów, co jest mega przydatne, gdy robimy analizy finansowe. Na przykład, jak mamy konto analityczne związane z zapasami, to każda transakcja, jak kupno czy sprzedaż towarów, jest tam zapisywana. Taki system umożliwia nam na bieżąco kontrolować stan zapasów i generować różne raporty. Co więcej, stosowanie zapisów powtarzanych wspiera budżetowanie i prognozowanie finansowe, co jest bardzo ważne, gdy podejmujemy decyzje w firmie. Nie możemy też zapomnieć o standardach rachunkowości, takich jak MSR czy KSR, które rekomendują te praktyki, żeby było przejrzyście i rzetelnie w raportach.

Pytanie 2

Jakie są źródła dochodów budżetowych państwa?

A. podatki oraz opłaty lokalne
B. wpłaty z zysków Narodowego Banku Polskiego
C. pozyskane kredyty oraz pożyczki
D. fundusze przekazywane dla samorządów terytorialnych
Wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego (NBP) stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. NBP, jako centralny bank, generuje zyski głównie z realizacji polityki monetarnej, operacji na rynku walutowym oraz z zarządzania rezerwami dewizowymi. Zyski te są co roku przekazywane do budżetu państwa zgodnie z zasadami ustawy o NBP, co wpływa na stabilność finansową kraju. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest finansowanie różnych programów rządowych, które wspierają rozwój infrastruktury czy edukacji. Dobrą praktyką jest coroczne monitorowanie wpływów z NBP w kontekście planowania budżetu, co pozwala na lepsze zarządzanie środkami publicznymi oraz przewidywanie potencjalnych kryzysów finansowych. Warto także zauważyć, że wpłaty z zysku NBP mają istotne znaczenie dla utrzymania stabilności całego systemu finansowego, stanowiąc alternatywne źródło dochodów w porównaniu do tradycyjnych podatków.

Pytanie 3

Zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym następuje poprzez

A. postanowienie, na które przysługuje zażalenie
B. decyzję administracyjną, od której nie przysługuje odwołanie
C. postanowienie, na które nie przysługuje zażalenie
D. decyzję administracyjną, od której przysługuje odwołanie
Odpowiedź "postanowienia, na które przysługuje zażalenie" jest prawidłowa, ponieważ zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym odbywa się w formie postanowienia. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia mogą dotyczyć określonych kwestii procesowych, a strona ma prawo wnieść zażalenie na postanowienie. W praktyce oznacza to, że jeśli jedna ze stron postępowania ma zastrzeżenia co do wydanego postanowienia, może wystąpić z zażaleniem do organu wyższego stopnia, co stanowi istotny element ochrony praw stron postępowania. Taki mechanizm zapewnia, że decyzje administracyjne są poddawane dalszej weryfikacji, co jest zgodne z zasadą dwuinstancyjności i gwarantuje większą sprawiedliwość w postępowaniach administracyjnych. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której strona nie zgadza się na warunki ugody, a decyzja o jej zatwierdzeniu zostaje zaskarżona. Dodatkowo, w kontekście administracyjnego postępowania odwoławczego, ważne jest, aby znać terminy i procedury związane z wnoszeniem zażaleń, co może mieć kluczowe znaczenie dla skuteczności ochrony prawnej.

Pytanie 4

Który z podanych organów jest wybierany w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym?

A. Starosta.
B. Burmistrz.
C. Ministr.
D. Wojewoda.
Burmistrz jest organem, który jest wybierany w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich oraz w głosowaniu tajnym, co oznacza, że każdy obywatel ma prawo do oddania głosu na swojego kandydata w sposób wolny i anonimowy. Wybór burmistrza odbywa się w gminach, a jego zadania obejmują zarządzanie administracją gminną, reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach lokalnych. Z perspektywy praktycznej, burmistrz podejmuje kluczowe decyzje dotyczące budżetu gminy, planowania przestrzennego oraz realizacji lokalnych inwestycji. Warto również zaznaczyć, że wprowadzenie wyborów powszechnych dla burmistrzów zwiększa transparentność procesu decyzyjnego oraz umożliwia mieszkańcom aktywne uczestnictwo w życiu swojej społeczności. Tego rodzaju wybory są zgodne z dobrymi praktykami demokratycznymi, które promują odpowiedzialność oraz legitymację władzy lokalnej.

Pytanie 5

Na podstawie przytoczonego przepisu wskaż, które spośród wymienionych danych powinny być zawarte w dokumencie paszportowym jedenastoletniej Ani.

Wyciąg z Ustawy o dokumentach paszportowych
(...)
Art. 18. 1. W dokumencie paszportowym zamieszcza się następujące dane:
1) nazwisko;
2) imię (imiona);
3) datę i miejsce urodzenia;
4) obywatelstwo;
5) płeć;
6) wizerunek twarzy i podpis posiadacza;
7) datę wydania i datę upływu ważności dokumentu paszportowego;
8) serię i numer dokumentu paszportowego;
9) numer PESEL;
10) nazwę organu wydającego;
11) dane biometryczne.
2. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom małoletnim, które nie ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza.
3. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza, jeżeli osoby te z powodu niepełnosprawności nie mogą złożyć podpisu samodzielnie.
3a. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które nie ukończyły 12 lat, nie zamieszcza się obrazu linii papilarnych.
(...)

A. Nazwiska i imiona rodziców.
B. Wizerunek twarzy.
C. Obraz linii papilarnych.
D. Podpis posiadacza.
Wybór wizerunku twarzy jako poprawnej odpowiedzi jest całkiem zgodny z tym, co mówią przepisy prawne o dokumentach paszportowych dla dzieci, które nie mają jeszcze 13 lat. Dokument paszportowy dla takich maluchów musi mieć aktualne zdjęcie, bo to niezwykle ważne do ich identyfikacji. Obraz twarzy ma pomóc urzędnikom bez problemu rozpoznać posiadacza paszportu. Co ciekawe, dla dzieci nie ma wymogu składania podpisu, co w sumie ułatwia życie, nie? Można się w tym zgubić, ale dla nas ważna jest ochrona dzieci i uproszczenie procedur. Warto też wiedzieć, że linie papilarne potrzebne są tylko dla dorosłych, co wynika z wytycznych na temat biometrii. Więc jak rodzice będą składać wniosek paszportowy dla swojego dziecka, powinni zadbać o aktualne zdjęcie, które spełni wszystkie normy ustalone przez odpowiednie instytucje. Fajnie jest też znać zmiany w przepisach, bo to pozwala na bezproblemowe załatwienie sprawy.

Pytanie 6

Źródłem umocowania pełnomocnika jest

A. ustawa
B. rozporządzenie
C. uchwała
D. oświadczenie woli
Oświadczenie woli jest kluczowym elementem ustanowienia pełnomocnika, ponieważ to właśnie na podstawie takiego oświadczenia dochodzi do nawiązania stosunku pełnomocnictwa. Pełnomocnik działa w imieniu mocodawcy, a jego uprawnienia są ściśle określone w oświadczeniu woli, które może mieć formę pisemną, ustną lub nawet elektroniczną. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba A udziela pełnomocnictwa osobie B do reprezentowania jej w sprawach dotyczących zakupu nieruchomości. Bez wyraźnego oświadczenia woli, pełnomocnik nie miałby podstaw do działania w imieniu mocodawcy. W praktyce, dobrze sformułowane oświadczenie woli pomoże uniknąć nieporozumień oraz sporów dotyczących zakresu pełnomocnictwa. Dobrą praktyką jest również zachowanie dowodu na udzielenie pełnomocnictwa, co może być istotne w przypadku sporu. Przywołując przepisy Kodeksu cywilnego, art. 95 wskazuje, że pełnomocnik działa w granicach udzielonego mu umocowania oraz że mocodawca odpowiada za działania pełnomocnika w ramach tego umocowania.

Pytanie 7

Prawo do korzystania z cudzej rzeczy oraz czerpania z niej korzyści to

A. służebność
B. zastaw
C. użytkowanie
D. hipoteka
Użytkowanie to instytucja prawa cywilnego, która pozwala na korzystanie z cudzej rzeczy oraz pobieranie z niej pożytków. Zgodnie z kodeksem cywilnym, użytkowanie może być ustanowione na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, co oznacza, że użytkownik ma prawo do korzystania z przedmiotu użytkowania w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Przykładem użytkowania może być sytuacja, w której ktoś używa mieszkania należącego do innej osoby, a jednocześnie ma prawo do czerpania z niego korzyści, na przykład zbierania czynszu. W praktyce, użytkowanie jest często wykorzystywane w umowach dotyczących najmu lub dzierżawy, gdzie jedna strona uzyskuje prawo do korzystania z określonej rzeczy w zamian za wynagrodzenie. Warto zaznaczyć, że użytkownik nie staje się właścicielem rzeczy, a jego prawa są ograniczone czasowo lub w inny sposób, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Pytanie 8

Generalnie, odpowiedzialność właściciela psa za szkody, które ten pies spowodował, opiera się na zasadzie

A. winy w wyborze
B. ryzyka
C. winy w nadzorze
D. słuszności
Odpowiedzialność właściciela psa za szkody wyrządzone przez jego zwierzę opiera się na zasadzie winy w nadzorze, co oznacza, że właściciel jest odpowiedzialny za działania swojego psa, zwłaszcza gdy nie dołożył należytej staranności w jego nadzorze. W praktyce, oznacza to, że jeśli pies wyrządzi szkodę osobie trzeciej, właściciel może ponosić odpowiedzialność, jeśli nie zapewnił odpowiednich warunków do bezpiecznego przebywania psa. Przykładem może być sytuacja, w której pies, pozostawiony bez nadzoru w ogrodzie, ucieka i atakuje przechodnia. W takim przypadku, jeśli właściciel nie zainwestował w odpowiednie ogrodzenie lub nie monitorował aktywności psa, sąd może orzec, że zawiódł w swoim obowiązku nadzoru. Dobra praktyka w zarządzaniu odpowiedzialnością za zwierzęta domowe polega również na przestrzeganiu przepisów lokalnych dotyczących trzymania psów, takich jak obowiązek stosowania kagańców w miejscach publicznych czy posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obejmującego szkody wyrządzone przez psa."

Pytanie 9

Przepisy prawne regulujące zasady wydawania decyzji o pozwolenie na budowę to przepisy

A. cywilnego
B. konstytucyjnego
C. finansowego
D. administracyjnego
Decyzje o pozwoleniu na budowę są regulowane przez przepisy prawa administracyjnego, które obejmują normy dotyczące działań administracyjnych, w tym wydawania pozwoleń. Prawo administracyjne określa zasady, według których organy administracji publicznej podejmują decyzje dotyczące inwestycji budowlanych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz harmonijnego rozwoju przestrzennego. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces oceny oddziaływania na środowisko, który jest nieodłączną częścią procedury wydawania pozwolenia na budowę. Organy administracyjne muszą zatem brać pod uwagę zarówno normy prawne, jak i interes społeczny, co wymaga od nich staranności i rzetelności w podejmowaniu decyzji. Zrozumienie regulacji w zakresie prawa administracyjnego jest kluczowe dla osób planujących inwestycje budowlane, ponieważ nieprzestrzeganie tych przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odmowy wydania stosownego pozwolenia, a nawet nakazów rozbiórkowych w przypadku nielegalnych budów.

Pytanie 10

Jakie z wymienionych praw nie jest ograniczonym prawem rzeczowym?

A. służebność
B. zastaw
C. własność
D. hipoteka
W odpowiedziach na to pytanie pojawiają się pojęcia związane z ograniczonymi prawami rzeczowymi, które mogą prowadzić do mylnych wniosków. Zastaw jest jednym z ograniczonych praw rzeczowych, które umożliwia wierzycielowi dochodzenie swoich roszczeń z rzeczy obciążonej w przypadku niewywiązania się dłużnika z zobowiązań. Służebność to z kolei prawo do korzystania z cudzej nieruchomości w określony sposób, co również stanowi ograniczenie prawa właściciela do pełnego dysponowania swoją nieruchomością. Hipoteka, z kolei, jest prawem zabezpieczającym wierzytelność na nieruchomości, co oznacza, że w przypadku braku spłaty zadłużenia, wierzyciel ma prawo zaspokoić swoje roszczenia z wartości nieruchomości. Typowym błędem myślowym jest utożsamienie ograniczonych praw rzeczowych z pełnym prawem własności. Własność wiąże się z nieograniczoną możliwością rozporządzania rzeczą, podczas gdy ograniczone prawa rzeczowe narzucają pewne ograniczenia. W praktyce, zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji dotyczących transakcji majątkowych oraz w sytuacjach prawnych związanych z nieruchomościami. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych, dlatego zaleca się dokładne zaznajomienie się z tymi pojęciami w kontekście obowiązujących norm prawnych.

Pytanie 11

Osoba z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych to

A. osoba ubezwłasnowolniona w pełni
B. osoba, która skończyła 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona
C. osoba ubezwłasnowolniona częściowo
D. osoba, która nie osiągnęła 13 lat
Odpowiedź "osoba ubezwłasnowolniona częściowo" jest prawidłowa, ponieważ w polskim systemie prawnym osoby ubezwłasnowolnione częściowo mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że mogą one dokonywać niektórych czynności prawnych, ale w określonych sytuacjach wymagają one zgody przedstawiciela prawnego. Przykładowo, osoba taka może samodzielnie nabywać drobne zakupy czy podpisywać umowy, ale przy bardziej skomplikowanych czynnościach, takich jak sprzedaż nieruchomości, potrzebuje potwierdzenia swojego przedstawiciela. Warto podkreślić, że ubezwłasnowolnienie częściowe jest stosowane w sytuacjach, gdy osoba nie jest w stanie samodzielnie podejmować decyzji w pełnym zakresie, ale jednocześnie ma zdolność do działania w niektórych aspektach swojego życia. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, taka regulacja ma na celu ochronę osób, które z powodu stanu zdrowia lub innego rodzaju ograniczeń, nie są w stanie podejmować w pełni świadomych decyzji, ale nie wymagają całkowitego ubezwłasnowolnienia. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze ochrony osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych, dążąc do zachowania ich autonomii w miarę możliwości.

Pytanie 12

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, w metryce powinny być wskazane

A. strony postępowania administracyjnego
B. dowody przedstawione przez uczestników postępowania administracyjnego
C. podstawy prawne decyzji wydanej przez organ administracyjny
D. wszystkie osoby, które brały udział w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym
W kontekście Kodeksu postępowania administracyjnego metryka postępowania jest dokumentem, który zawiera kluczowe informacje o przebiegu danego postępowania. Wskazanie wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym jest istotne z perspektywy transparentności i odpowiedzialności organów administracyjnych. Pozwala to na identyfikację wszelkich stron, które miały wpływ na decyzje podejmowane w danym postępowaniu, co jest fundamentalne dla zapewnienia prawa do obrony oraz możliwości odwołania się od decyzji. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, w której strona postępowania chce wnieść skargę na decyzję administracyjną — znajomość wszystkich uczestników postępowania jest niezbędna do wykazania ewentualnych nieprawidłowości. Oprócz tego, dokumentacja dotycząca osób uczestniczących w postępowaniu stanowi ważny element archiwizacji spraw, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania dokumentacją administracyjną. Warto także zauważyć, że Kodeks postępowania administracyjnego dąży do zapewnienia, aby wszystkie czynności administracyjne były wykonywane w sposób rzetelny i zgodny z prawem, a metryka jest kluczowym narzędziem w tym zakresie.

Pytanie 13

Jakie działania należy podjąć udzielając pierwszej pomocy osobie, która straciła przytomność?

A. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza, delikatnie oklepywać twarz, przykryć kocem, nie zostawiać bez opieki do momentu odzyskania przytomności
B. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza, ułożyć na plecach, ocenić oddech w ciągu 10 sekund, zastosować pozycję czterokończynową, obserwować, a jeśli świadomość nie wraca, wezwać pogotowie
C. ułożyć poszkodowanego na plecach, odchylić głowę do tyłu, podać coś do picia, unieść nogi, nie zostawiać bez nadzoru
D. umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej, sprawdzać oddech co 10 sekund, odchylić głowę do tyłu, przykładać zimny kompres na czoło, podać lek uspokajający, wezwać pomoc
Twoja odpowiedź jest super, bo dokładnie zgadza się z tym, co mówi się o pierwszej pomocy w przypadku omdlenia. Głównym ruchem, który powinno się zrobić, to zapewnienie poszkodowanemu świeżego powietrza. To naprawdę pomaga w przywróceniu świadomości, bo więcej tlenu dociera do mózgu. Ważne jest, by położyć osobę na plecach, żeby krew mogła swobodnie płynąć, a uniesienie nóg może jeszcze bardziej poprawić krążenie. Sprawdzanie oddechu przez te 10 sekund też ma sens, bo da nam szybki obraz sytuacji. Jeśli poszkodowany nadal nie reaguje, to jasne, trzeba zadzwonić po pomoc. To wszystko jest zgodne z aktualnymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, które mocno podkreślają, jak kluczowe jest monitorowanie stanu. W praktyce, znajomość tych kroków to naprawdę podstawa, żeby odpowiednio pomóc i zminimalizować ryzyko większych problemów.

Pytanie 14

W przypadku gdy strona, która złożyła wniosek o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, zmarła, jakie kroki powinien podjąć organ administracyjny?

A. Umorzyć postępowanie
B. Pozostawić wniosek w aktach do dalszego rozpatrzenia
C. Wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania strony
D. Zawiesić postępowanie
Poprawna odpowiedź, czyli umorzenie postępowania, wynika z faktu, że w polskim prawie administracyjnym postępowanie wygasa z chwilą śmierci strony. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, śmierć osoby, która wniosła o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, skutkuje tym, że organ administracji nie może kontynuować postępowania w sprawie, ponieważ nie ma już strony, która mogłaby reprezentować swoje interesy. Umorzenie postępowania jest działaniem zgodnym z zasadą legalności, która wymaga, aby każdy akt administracyjny był wydawany w stosunku do podmiotu mającego zdolność prawną. Praktycznie oznacza to, że jeżeli osoba zmarła, wnioskodawca nie może być dalej stroną w postępowaniu. Prawidłowym działaniem w takiej sytuacji jest wydanie decyzji o umorzeniu postępowania, co z reguły jest dokumentowane i nie wymaga dodatkowych formalności. Warto zauważyć, że w przypadku złożenia podania o zasiłek dla bezrobotnych przez osobę, której sytuacja zmieniła się na skutek zgonu, nie ma możliwości przyznania zasiłku, ponieważ zasiłek jest świadczeniem, które przysługuje osobom fizycznym w określonych warunkach. Zatem postępowanie powinno być umorzone, aby zakończyć sprawę w sposób zgodny z obowiązującym prawem i praktyką.

Pytanie 15

Który z poniższych podmiotów nie ma możliwości wniesienia skargi kasacyjnej?

A. Adwokat
B. Radca prawny
C. Strona
D. Rzecznik patentowy
Odpowiedź, że stroną nie można sporządzić skargi kasacyjnej, jest zasadna, ponieważ to właśnie strona ma prawo do wniesienia skargi kasacyjnej w postępowaniu Sądu Najwyższego w Polsce. Strona, będąca podmiotem postępowania, jest tym, który może kwestionować zasadność orzeczeń sądowych, które ją dotyczą. W praktyce oznacza to, że osoba fizyczna lub prawna, która brała udział w postępowaniu i czuje się pokrzywdzona wyrokiem, może złożyć skargę kasacyjną. Przykładem może być sytuacja, gdy strona przegrywa sprawę przed sądem apelacyjnym i uważa, że doszło do naruszenia prawa, co wpłynęło na wynik sprawy. W takim przypadku strona jest uprawniona do wniesienia skargi kasacyjnej. Warto również dodać, że przygotowanie skargi kasacyjnej wymaga dużej znajomości prawa oraz umiejętności analizy orzecznictwa, co zwykle wiąże się z potrzebą korzystania z pomocy profesjonalnych pełnomocników, takich jak adwokaci czy radcowie prawni.

Pytanie 16

Który z wymienionych aktów prawnych publikowany jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"?

A. Zarządzenie Rady Ministrów
B. Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów
C. Ustawa
D. Decyzja rady gminy
Odpowiedzi, które wskazują inne akty normatywne, są nieprawidłowe z kilku powodów. Rozporządzenia Rady Ministrów oraz uchwały rad gminy mają swoje specyficzne miejsce w polskim systemie prawnym, ale nie są publikowane w Monitorze Polskim. Rozporządzenia Rady Ministrów są ogłaszane w Dzienniku Ustaw, co oznacza, że dotyczą bardziej ogólnych zasad i regulacji, które mają zastosowanie w całym kraju. Uchwały rad gminy również nie są publikowane w Monitorze Polskim, ponieważ są dokumentami lokalnymi, które odnoszą się do konkretnych spraw w danej gminie. Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w przeciwieństwie do tego, są bardziej specyficzne i związane z wykonawczymi zadaniami rządu. Kolejnym błędnym podejściem jest utożsamianie ustaw z dokumentami ogłaszanymi w Monitorze Polskim. Ustawy, jako akty prawne o najwyższej mocy, są publikowane w Dzienniku Ustaw, który stanowi oficjalny zbiór przepisów powszechnie obowiązujących w Polsce. Zrozumienie różnicy między tymi dokumentami jest kluczowe dla poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz skutecznego poruszania się w polskim systemie prawnym. Typowym błędem myślowym jest mylenie miejsc publikacji aktów prawnych oraz niewłaściwe kojarzenie ich z odpowiednimi organami wydającymi te akty.

Pytanie 17

W tytule aktu prawnego nie umieszcza się

A. nazwa organu, który wydaje akt.
B. ogólnego wskazania przedmiotu aktu.
C. daty aktu prawnego.
D. oznaczenia typu aktu.
W tytule ustawy nie zamieszcza się nazwy organu wydającego ustawę, ponieważ zgodnie z zasadami legislacyjnymi, tytuł powinien koncentrować się na przedmiocie regulacji oraz jej rodzaju, co ma na celu zapewnienie jasności i przejrzystości dokumentu prawnego. Tytuł ustawy musi zawierać ogólne określenie jej przedmiotu oraz oznaczenie rodzaju aktu, co pozwala na łatwe zrozumienie zakresu regulacji. Na przykład, tytuł ustawy może brzmieć: 'Ustawa o ochronie danych osobowych', co jasno wskazuje na przedmiot regulacji. W praktyce jest to istotne, ponieważ pozwala na szybkie zidentyfikowanie celu ustawy przez obywateli oraz instytucje, co jest zgodne z dobrymi praktykami legislacyjnymi. Wprowadzenie daty ustawy jest również standardem, ponieważ pozwala na określenie jej aktualności i stanu prawnego. W ten sposób, poprzez odpowiednią konstrukcję tytułu, ustawa staje się bardziej dostępna i zrozumiała dla wszystkich zainteresowanych stron, co jest kluczowe w procesie legislacyjnym.

Pytanie 18

Wskaźniki, które oceniają kondycję finansową firmy oraz ilustrują relację zysku do innych wskaźników ekonomicznych, to wskaźniki

A. płynności
B. zadłużenia
C. rentowności
D. aktywności
Wskaźniki rentowności są kluczowym narzędziem do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, ponieważ obrazują, jak efektywnie firma generuje zyski w stosunku do różnych kategorii, takich jak przychody, aktywa czy kapitał własny. Przykładami wskaźników rentowności są marża zysku netto, wskaźnik zwrotu z aktywów (ROA) oraz wskaźnik zwrotu z kapitału własnego (ROE). Te wskaźniki pozwalają nie tylko na ocenę bieżącej efektywności finansowej przedsiębiorstwa, ale również na porównanie wyników z innymi firmami w branży, co jest istotne dla inwestorów i analityków. Stosowanie wskaźników rentowności zgodnie z dobrymi praktykami finansowymi, takimi jak analizy trendów czy benchmarking, pozwala na wyciąganie obiektywnych wniosków oraz podejmowanie świadomych decyzji zarządczych. Zrozumienie tych wskaźników jest niezbędne w kontekście planowania strategicznego oraz oceny potencjalnych inwestycji.

Pytanie 19

Środki z opłaty uzdrowiskowej stanowią źródło dochodów własnych

A. gminy
B. województwa
C. państwa
D. powiatu
Opłata uzdrowiskowa stanowi istotne źródło dochodów dla gmin, które są odpowiedzialne za zarządzanie regionami uzdrowiskowymi. W Polsce, zgodnie z ustawą o zdrowiu publicznym, gminy mają prawo wprowadzać opłatę uzdrowiskową, której wysokość ustalana jest przez radę gminy. Środki pozyskane z tej opłaty mogą być przeznaczane na różnorodne cele, takie jak poprawa infrastruktury turystycznej, wsparcie lokalnych inwestycji czy finansowanie programów zdrowotnych. Przykładowo, gmina uzdrowiskowa może wykorzystać wpływy z opłaty na rozwój ścieżek zdrowotnych, co nie tylko podnosi jakość życia mieszkańców, ale również przyciąga turystów. Warto zauważyć, że gminy, jako jednostki samorządowe, mają bezpośrednią kontrolę nad tymi środkami, co pozwala im na szybsze i bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby lokalnej społeczności oraz na tworzenie zrównoważonego rozwoju regionu uzdrowiskowego. W ten sposób opłata uzdrowiskowa staje się narzędziem do realizacji strategii rozwoju lokalnego oraz poprawy jakości życia mieszkańców.

Pytanie 20

Przedsiębiorca nabył maszynę stolarską na podstawie umowy sprzedaży, która jest umową

A. jednostronnie zobowiązującą
B. dwustronnie zobowiązującą
C. nieodpłatną
D. użyczenia
Odpowiedź "dwustronnie zobowiązującą" jest prawidłowa, ponieważ umowa sprzedaży jest klasycznym przykładem umowy, która angażuje obie strony w wykonanie swoich zobowiązań. W ramach tej umowy sprzedawca zobowiązuje się do przeniesienia własności rzeczy (w tym przypadku maszyny stolarskiej) na nabywcę, a nabywca zobowiązuje się do zapłaty ustalonej ceny. Tego rodzaju umowy są regulowane przez Kodeks cywilny, który wskazuje, że umowy sprzedaży są z reguły umowami dwustronnie zobowiązującymi, gdzie każda ze stron ma określone prawa i obowiązki. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca, który kupuje maszynę, ma prawo do jej użytkowania, a także odpowiedzialność za jej utrzymanie. Przykładem zastosowania tego typu umowy może być zakup maszyn do produkcji mebli, gdzie producent zobowiązuje się do dostarczenia sprzętu a nabywca do uiszczenia zapłaty, co jest fundamentalne dla funkcjonowania rynku i współpracy w branży.

Pytanie 21

Organ skarbowy zawsze uznaje za nieważną decyzję ostateczną, która

A. zawiera wyraźne błędy
B. nie posiada uzasadnienia
C. jest całkowicie napisana ręcznie
D. została podjęta bez podstawy prawnej
Decyzje ostateczne, które nie zawierają uzasadnienia, mogą budzić wątpliwości co do ich transparentności i zrozumiałości, jednakże brak uzasadnienia nie jest równoznaczny z ich nieważnością. Prawo administracyjne pozwala na sytuacje, w których decyzje mogą być wydawane w prostych sprawach bez szczegółowego uzasadnienia, o ile są zgodne z przepisami prawa. Z kolei decyzje z oczywistymi omyłkami, takie jak błędy rachunkowe czy literówki, powinny być korygowane, ale nie zawsze prowadzą do ich nieważności; te błędy mogą być eliminowane poprzez procedury odwoławcze. Natomiast twierdzenie, że decyzja jest nieważna, gdy jest napisana w całości pismem ręcznym, jest mylne. Forma pisma, choć ważna, nie jest kluczowa dla ważności prawnej decyzji, o ile została dostarczona w sposób zapewniający jej doręczenie stronie. Każda z tych odpowiedzi pokazuje typowe błędy myślowe związane z interpretacją przepisów prawa, gdzie zamiast koncentrować się na zasadniczej podstawie prawnej, uwaga skupia się na mniej istotnych aspektach. Rzetelna wiedza na temat zasadności decyzji administracyjnych wymaga głębszego zrozumienia przepisów oraz praktyk stosowanych przez organy podatkowe.

Pytanie 22

Źródłem prawa, które obowiązuje wewnętrznie, jest

A. dekret Prezydenta RP
B. ratyfikowana umowa międzynarodowa
C. zarządzenie Rady Ministrów
D. uchwała Rady Ministrów
Ratyfikowana umowa międzynarodowa, rozporządzenie Prezydenta RP oraz rozporządzenie Rady Ministrów to dokumenty o różnym statusie prawnym, które nie pełnią tej samej roli co uchwała Rady Ministrów w kontekście prawa wewnętrznie obowiązującego. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, choć stanowi ważny akt prawny, wchodzi w życie na mocy ustawodawstwa krajowego i wymaga implementacji do krajowego porządku prawnego, co oznacza, że nie jest źródłem prawa w sensie wewnętrznym, lecz raczej wprowadza obowiązki międzynarodowe dla państwa. Rozporządzenie Prezydenta RP, mimo że ma charakter aktów normatywnych, jest ograniczone w swoim zakresie i dotyczy spraw, do których Prezydent ma przyznane kompetencje. Z kolei rozporządzenie Rady Ministrów jest aktem wykonawczym, którego celem jest implementacja ustaw, a nie tworzenie autonomicznych norm prawnych. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych form aktów prawnych i ich zastosowania w praktyce. Użytkownicy często nie dostrzegają, że uchwały Rady Ministrów mają na celu określenie polityki rządowej i koordynację działań, co odróżnia je od innych aktów, które mogą dotyczyć jedynie wąskich aspektów legislacyjnych lub wykonawczych. Zrozumienie hierarchii źródeł prawa oraz kompetencji różnych organów jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji i zastosowania przepisów prawa w Polsce.

Pytanie 23

Indeks giełdowy obliczany na podstawie cen akcji firm rynku podstawowego notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, które mają najwyższą wartość rynkową oraz największy obrót, nosi nazwę:

A. mWIG40.
B. sWIG80.
C. WIG.
D. WIG20.
Odpowiedzi, które wskazują na inne indeksy, nie oddają właściwej charakterystyki indeksu WIG20. WIG, na przykład, obejmuje wszystkie spółki notowane na warszawskiej giełdzie i nie jest ograniczony do tych z największą kapitalizacją oraz płynnością. Z tego powodu WIG jest bardziej ogólnym wskaźnikiem, który nie dostarcza precyzyjnych informacji o największych spółkach. Idąc dalej, mWIG40 i sWIG80 to indeksy skupiające się na spółkach o średniej oraz małej kapitalizacji, co wyraźnie odzwierciedla ich różne cele. mWIG40 obejmuje 40 średnich spółek, a sWIG80 koncentruje się na 80 najmniejszych podmiotach, przez co nie spełniają one kryteriów dotyczących największej wartości rynkowej i obrotu. Wybór niewłaściwego indeksu często wynika z mylnej interpretacji ich definicji oraz z braku zrozumienia, jak różne indeksy służą różnym celom inwestycyjnym. Inwestorzy powinni przywiązywać dużą wagę do różnic pomiędzy tymi indeksami, aby skutecznie podejmować decyzje inwestycyjne i oceniać ryzyko związane z inwestycjami w konkretne spółki czy sektory rynku."

Pytanie 24

Zasada wyłączenia pracownika oraz organu w Kodeksie postępowania administracyjnego jest oparta na

A. pisemności
B. szybkości i prostoty postępowania
C. prawdy obiektywnej
D. informowaniu stron
Wyłączenie pracownika lub organu w kontekście Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) jest ściśle związane z zasadą prawdy obiektywnej. Zasada ta polega na dążeniu do ustalenia rzeczywistego stanu faktycznego sprawy, co jest kluczowe dla zapewnienia sprawiedliwości i rzetelności postępowania administracyjnego. W praktyce, wyłączenie może nastąpić w przypadku, gdy pracownik lub organ ma interes w sprawie lub istnieje powód do wątpliwości co do obiektywności jego działania. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik administracji publicznej był blisko związany z jedną ze stron postępowania, co mogłoby wpłynąć na jego decyzje. W takim przypadku wyłączenie ma na celu ochronę interesów stron i zapewnienie, że decyzje podejmowane są na podstawie obiektywnych i rzetelnych informacji. Warto zaznaczyć, że zasada prawdy obiektywnej jest fundamentalna w wielu systemach prawnych, a jej przestrzeganie jest kluczowe dla budowania zaufania obywateli do instytucji publicznych.

Pytanie 25

Gość pensjonatu doznał pogryzienia przez psa, który należał do innego klienta pensjonatu. Przyczyną tego incydentu było niedostateczne pilnowanie psa przez jego właściciela. Kto ponosi odpowiedzialność za powstałe szkody?

A. osoba prowadząca pensjonat według zasad odpowiedzialności deliktowej
B. właściciel psa według zasad odpowiedzialności deliktowej
C. osoba prowadząca pensjonat według zasad odpowiedzialności kontraktowej
D. właściciel psa według zasad odpowiedzialności kontraktowej
Właściciel psa jest odpowiedzialny za szkody, które jego zwierzę może wyrządzić innym osobom, jeśli działał nieostrożnie. W polskim prawie cywilnym mówimy tutaj o odpowiedzialności deliktowej, która dotyczy sytuacji, gdy ktoś wyrządza krzywdę innym. Kiedy pies kogoś pogryzie, ważne jest, żeby udowodnić, że właściciel nie pilnował swojego pupila. Przykładem może być sytuacja, gdy poszkodowany idzie do sądu po odszkodowanie za szkody, które poniósł. Zauważ, że w sprawach cywilnych odpowiedzialność deliktowa może wystąpić bez konieczności istnienia umowy między stronami, co różni ją od odpowiedzialności kontraktowej, gdzie mamy do czynienia z naruszeniem warunków umowy. Fajnie jest też wspomnieć, że odpowiedzialność deliktowa wymaga, aby właściciele dbali o swoje zwierzęta i przestrzegali zasad w miejscach publicznych.

Pytanie 26

Kierownik lokalnej jednostki organizacyjnej, podlegającej odpowiedniemu organowi centralnemu administracji rządowej, będący dysponentem określonej części budżetu, ma prawo na podstawie jego upoważnienia dokonywać przeniesienia wydatków wpisanych w rocznym planie finansowym w ramach klasyfikacji wydatków?

A. w obrębie rozdziałów
B. w obrębie różnych części
C. w ramach jednego rozdziału
D. jedynie między działami
Odpowiedź "w obrębie jednego rozdziału" jest poprawna, ponieważ według przepisów dotyczących finansów publicznych, kierownik terenowej jednostki organizacyjnej, jako dysponent budżetu, ma prawo do przenoszenia wydatków jedynie w ramach tego samego rozdziału klasyfikacji budżetowej. Przenoszenie wydatków do różnych rozdziałów, czy działów, wymaga dodatkowych procedur i zatwierdzeń przez właściwe organy. Przykładem może być sytuacja, gdy w danym rozdziale występuje nadwyżka środków, które można przeznaczyć na inne wydatki w tym samym rozdziale, co pozwala na elastyczne zarządzanie budżetem jednostki i szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby. W praktyce, takie przeniesienia są często wykorzystywane do redystrybucji funduszy w ramach projektów, które wymagają dodatkowych nakładów, aby osiągnąć zamierzone cele. Umożliwia to efektywniejsze gospodarowanie środkami publicznymi oraz dostosowanie działań do aktualnych potrzeb jednostki i społeczności, w której działa.

Pytanie 27

W badaniu przeprowadzonym w ośmiu sklepach, ceny detaliczne chleba wyniosły: 1,80 zł, 1,85 zł, 1,75 zł, 2,10 zł, 2,00 zł, 2,40 zł, 2,00 zł, 2,10 zł. Jaka jest średnia cena detaliczna chleba w tych sklepach?

A. 2,00 zł
B. 1,90 zł
C. 1,95 zł
D. 2,05 zł
Poprawna odpowiedź to 2,00 zł. Aby obliczyć średnią cenę detaliczną chleba, musimy zsumować wszystkie ceny i podzielić przez liczbę sklepów. W tym przypadku ceny wynoszą: 1,80 zł, 1,85 zł, 1,75 zł, 2,10 zł, 2,00 zł, 2,40 zł, 2,00 zł, 2,10 zł. Ich suma to 16,00 zł. Dzieląc tę wartość przez 8 sklepów, otrzymujemy średnią cenę wynoszącą 2,00 zł. W praktyce, obliczanie średniej jest często stosowane w analizie statystycznej i pomaga w uzyskaniu ogólnego obrazu cen w danej kategorii produktów. Średnia cena jest podstawowym wskaźnikiem wykorzystywanym w raportach rynkowych, co pozwala menedżerom sklepów na podejmowanie decyzji dotyczących strategii cenowej i promocji. Warto również zauważyć, że w przypadku dużych zbiorów danych, do obliczenia średniej można wykorzystać narzędzia analityczne, co ułatwia proces i zwiększa dokładność wyników.

Pytanie 28

Akt prawny, który odnosi się do kwestii pojawiających się w trakcie postępowania administracyjnego i zasadniczo nie rozstrzyga sprawy w jej istocie, to

A. rozporządzenie
B. decyzja
C. postanowienie
D. zarządzenie
Postanowienie to taki papier w administracji, który pojawia się, gdy coś się dzieje w sprawie. Głównie jego celem jest ogarnięcie spraw proceduralnych i podejmowanie decyzji, które nie są najważniejsze, ale kluczowe dla dalszego przebiegu sprawy. Na przykład, może chodzić o przedłużenie terminu, by złożyć jakieś dokumenty albo przyznanie stronom prawa do udziału w sprawie. W praktyce postanowienia są mega ważne, bo bez nich wszystko by się zaplątało. Jeśli do tego dobrze zrozumiemy, co one mówią, to zapewniamy, że wszystko będzie zgodne z zasadami. Warto też wiedzieć, że w pewnych sytuacjach możemy zaskarżyć postanowienie, co reguluje Kodeks postępowania administracyjnego. Dobrym pomysłem jest, by dokładnie czytać każde postanowienie i zastanawiać się, co z tego wynika, żeby móc działać, jak coś się będzie działo.

Pytanie 29

Ustal, któremu pracownikowi zgodnie z przytoczonymi przepisami przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia?

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy
(...)
§ 10.
Pracodawca jest zobowiązany zwolnić od pracy pracownika wezwanego w charakterze świadka w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli i pracownika powołanego w tym postępowaniu w charakterze specjalisty.
§ 11.
1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika:
1) będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej – na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także – w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego – na szkolenie pożarnicze;
2) będącego ratownikiem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego – na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu;
2a) będącego członkiem doraźnym Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, ujętym na liście ministra właściwego do spraw transportu, na czas wyznaczenia przez przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych do udziału w postępowaniu;
2b) będącego członkiem ochotniczej drużyny ratowniczej działającej w brzegowej stacji ratowniczej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa "Służba SAR" - na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu oraz na czas udziału w szkoleniach organizowanych przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
(...)
§ 16.
1. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w (...) § 11 ust. 1 pkt 2 i 2b, (...) pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 297 Kodeksu pracy.
(...)

A. Specjaliście powołanemu przez Najwyższą Izbę Kontroli do udziału w postępowaniu kontrolnym.
B. Ratownikowi Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, który uczestniczy w akcji ratowniczej.
C. Członkowi ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczy w działaniach ratowniczych.
D. Świadkowi powołanemu do udziału w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Odpowiedź wskazująca na ratownika Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego jako pracownika, który ma prawo do zwolnienia z pracy z zachowaniem wynagrodzenia, jest poprawna ze względu na przepisy zawarte w § 11 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z tymi przepisami, pracodawca zobowiązany jest do udzielenia zwolnienia dla ratownika, aby mógł on uczestniczyć w akcjach ratunkowych. W praktyce oznacza to, że ratownicy, biorąc udział w działaniach ochrony życia i zdrowia, nie powinni obawiać się utraty wynagrodzenia. Warto zauważyć, że takie przepisy są zgodne z szeroko pojętymi standardami bezpieczeństwa publicznego, które nakładają na pracodawców odpowiedzialność za zapewnienie wsparcia dla pracowników angażujących się w działania ratunkowe. Takie regulacje są kluczowe, ponieważ zapewniają, że osoby odpowiedzialne za ratowanie życia nie są obciążone dodatkowymi zmartwieniami finansowymi w czasie, gdy angażują się w pomoc innym. Przykładami podobnych regulacji są przepisy dotyczące wolontariuszy w czasie katastrof oraz regulacje dotyczące pracowników służb ratunkowych, które mają na celu zachowanie ciągłości ich działania w sytuacjach kryzysowych.

Pytanie 30

W której z wymienionych sytuacji postępowanie zawsze rozpoczyna się na prośbę strony lub jej przedstawiciela?

A. Cofnięcie koncesji na nadawanie programów radiowych w przypadku rażącego naruszenia przez nadawcę warunków przewidzianych w koncesji
B. Wydanie decyzji o rozbiórce budynku postawionego bez niezbędnego pozwolenia na budowę
C. Nałożenie kary pieniężnej za łamanie przepisów o ochronie środowiska
D. Zmiana nazwiska
Odpowiedź "Zmiana nazwiska" jest prawidłowa, ponieważ to postępowanie zawsze jest wszczynane na żądanie strony lub jej przedstawiciela. Zmiana nazwiska to kwestia osobista, której realizacja wymaga woli osoby zainteresowanej. Zgodnie z przepisami prawa, w szczególności z ustawą o ewidencji ludności, każdy obywatel ma prawo wnioskować o zmianę swojego nazwiska. Tego rodzaju postępowanie administracyjne nie może być wszczynane z urzędu, co podkreśla znaczenie woli strony w tej kwestii. Przykładowo, osoba pragnąca zmienić nazwisko z powodu małżeństwa, rozwodu, bądź z innych powodów osobistych, musi złożyć stosowny wniosek do właściwego organu. W praktyce, administracja publiczna, działając zgodnie z przepisami, rozpatruje takie wnioski, uwzględniając interesy osoby wnioskującej oraz jej uzasadnienie. Warto wiedzieć, że proces ten może również wymagać od zainteresowanego przedstawienia dodatkowych dokumentów, co jest elementem standardowej procedury administracyjnej.

Pytanie 31

Jednym ze sposobów uzyskania prawa własności jest

A. użyczenie
B. dzierżawa
C. najem
D. zasiedzenie
Zasiedzenie to jeden z głównych sposobów na zdobycie prawa własności. Chodzi o to, że jeśli ktoś przez długi czas, czyli np. 20 lat w dobrej wierze, korzysta z jakiejś nieruchomości jak jej właściciel, to może ją legalnie "przejąć". Jeśli jednak korzystał w złej wierze, to musi to trwać aż 30 lat. Ważne jest to, że zasiedzenie przydaje się w sytuacjach, kiedy ktoś może mieć kłopoty dotyczące własności, bo może udowodnić, że od lat dba o daną działkę. Jak na przykład ktoś, kto przez wiele lat zajmował się zapuszczoną działką. Fajnie jest też prowadzić różne notatki dotyczące użytkowania nieruchomości, bo to może pomóc w ewentualnych sprawach sądowych w przyszłości. W końcu prawo naprawdę stoi po stronie tych, którzy dbają o swoją własność, więc warto to mieć na uwadze.

Pytanie 32

Który z wymienionych organów pełni funkcję stanowiącą oraz kontrolną w ramach jednostek samorządu terytorialnego?

A. Starosta
B. Zarząd powiatu
C. Wójt
D. Sejmik województwa
Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym jednostek samorządu terytorialnego, który działa na poziomie województwa. Jego głównym zadaniem jest uchwalanie aktów prawnych regulujących funkcjonowanie jednostek samorządowych oraz kontrolowanie działań zarządu województwa. Sejmik podejmuje decyzje dotyczące budżetu województwa, strategii rozwoju, a także podejmuje uchwały w sprawach lokalnych, co sprawia, że ma istotny wpływ na życie mieszkańców. Przykładowo, w ramach swoich kompetencji sejmik może uchwalić lokalne programy zdrowotne, które mają na celu poprawę jakości życia w regionie. Dobrą praktyką w pracy sejmików jest angażowanie społeczności lokalnych w procesy decyzyjne, co sprzyja transparentności i demokratyzacji samorządu. Warto również zauważyć, że sejmik ma obowiązek monitorować i oceniać działania wójta, burmistrza oraz zarządu województwa, co podkreśla jego rolę kontrolną w samorządzie.

Pytanie 33

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
B. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
C. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
D. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków
Organ prowadzący postępowanie administracyjne ma obowiązek zawiadomienia strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu w postaci przesłuchania świadków co najmniej na 7 dni przed tym terminem. Taki wymóg wynika z zasady zapewnienia stronom postępowania możliwości obrony swoich interesów i prowadzenia skutecznej strategii procesowej. Informując strony o dacie przesłuchania świadków, organ umożliwia im nie tylko osobiste stawiennictwo, ale także przygotowanie się do tego zdarzenia, co może obejmować opracowanie pytań do świadków czy zebranie dodatkowych dowodów. W praktyce oznacza to, że strona ma szansę skutecznie uczestniczyć w postępowaniu, co może pozytywnie wpłynąć na wynik sprawy. Standardy postępowania administracyjnego wskazują na konieczność transparentności działań organów, co zwiększa zaufanie do systemu prawnego. Przykładowo, jeśli strona zażąda przesłuchania konkretnego świadka, to brak wcześniejszego powiadomienia o dacie przesłuchania może być podstawą do zarzutu naruszenia prawa do obrony.

Pytanie 34

Adam i Anna udzielili w banku poręczenia dla kredytu wziętego przez Zofię. Od kogo bank ma prawo żądać spłaty tego kredytu?

A. Wyłącznie od Zofii.
B. Od obu poręczycieli, o ile egzekucja wobec Zofii okaże się bezskuteczna, a umowa nie zawiera takiego warunku.
C. Od Zofii, Adama i Anny łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna
D. Jedynie od Zofii oraz jednego z poręczycieli według decyzji banku.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ w polskim prawie cywilnym poręczenie jest zobowiązaniem solidarnościowym. Oznacza to, że bank ma prawo żądać spłaty kredytu od Zofii, Adama i Anny łącznie, jak również od każdego z poręczycieli z osobna. Jeżeli Zofia nie spłaca kredytu, bank może wystąpić do dowolnego z poręczycieli o całość należności, a następnie poręczyciele mogą dochodzić zwrotu od siebie nawzajem w ramach regresu. Przykładowo, jeśli Adam spłaci dług Zofii, ma prawo domagać się zwrotu tej kwoty od Anny. Taka konstrukcja prawna ma na celu ochronę wierzyciela, umożliwiając mu szybkie i skuteczne dochodzenie swoich roszczeń. W praktyce oznacza to, że bank nie jest zmuszony najpierw egzekwować dług od Zofii; może zwrócić się od razu do poręczycieli. Warto również zauważyć, że w umowach poręczenia często znajdują się klauzule dotyczące zakresu odpowiedzialności poręczycieli, co może mieć wpływ na ich prawa i obowiązki.

Pytanie 35

Kto sprawuje nadzór nad finansowym funkcjonowaniem gminy?

A. regionalna izba obrachunkowa
B. minister finansów
C. wojewoda
D. rada gminy
Regionalna izba obrachunkowa (RIO) odgrywa kluczową rolę w nadzorze nad działalnością gmin w zakresie spraw finansowych, zapewniając zgodność z obowiązującymi przepisami prawa oraz kontrolując prawidłowość wykonywania budżetów gminnych. RIO monitoruje gospodarowanie publicznymi środkami finansowymi, oceniając, czy wydatki są prowadzone zgodnie z planem finansowym i czy są efektywne. Przykładem praktycznego zastosowania działalności RIO jest audyt finansowy, który pozwala na identyfikację ewentualnych nieprawidłowości oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy. Właściwe funkcjonowanie regionalnej izby obrachunkowej przyczynia się do transparentności oraz zwiększenia zaufania społecznego do działań samorządów lokalnych. Działalność RIO jest również zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych, które określają jej kompetencje i zadania. Dzięki temu instytucja ta wpływa na poprawę jakości zarządzania finansami publicznymi w Polsce, promując dobre praktyki i standardy w tej dziedzinie.

Pytanie 36

Czym jest norma prawna?

A. jednostka redakcyjna aktu normatywnego w formie zdania, wyróżniona jako artykuł, paragraf, ustęp, punkt lub litera
B. skutkiem nieprzestrzegania przepisu prawnego
C. działanie mające na celu ustalenie odpowiedniej treści norm prawnych
D. wynikająca z przepisów prawa zasada postępowania, zatwierdzona lub uznana przez państwo, wspierana przymusem państwowym
Norma prawna jest fundamentalnym pojęciem w teorii prawa, które odnosi się do reguł postępowania ustalanych lub akceptowanych przez państwo. Poprawna odpowiedź podkreśla, że norma prawna to reguła, która jest nie tylko stworzona przez przepisy prawne, ale również objęta przymusem państwowym. Oznacza to, że w przypadku jej naruszenia, państwo ma prawo zastosować określone sankcje. Przykładem normy prawnej może być przepisy dotyczące ruchu drogowego, które nakładają na kierowców obowiązek zatrzymania się na czerwonym świetle. Niezastosowanie się do tej normy skutkuje nałożeniem mandatu przez organy ścigania. Zrozumienie tego pojęcia jest kluczowe w kontekście prawa, ponieważ normy prawne stanowią podstawę działania systemu prawnego, a ich znajomość jest niezbędna zarówno dla obywateli, jak i profesjonalistów związanych z prawem. W literaturze prawniczej normy prawne są często analizowane w kontekście ich skuteczności oraz legitymacji, co podkreśla ich znaczenie w funkcjonowaniu społeczeństwa.

Pytanie 37

Jakie są podstawy nawiązania stosunku pracy z wójtem?

A. przez zawarcie umowy o pracę
B. w wyniku wyboru
C. na podstawie mianowania
D. umowy o pracę w spółdzielni
Jeśli myślimy o innych sposobach, by wójt mógł być zatrudniony, to musimy przyznać, że spółdzielcza umowa o pracę i umowa o pracę jako takie nie są dobrymi opcjami w przypadku wójta. Spółdzielcza umowa dotyczy pracy w spółdzielniach, a to zupełnie coś innego niż zarządzanie gminą. Co do umowy o pracę, to wiadomo, że stosuje się ją w różnych branżach, ale wójt to nie zwykły pracownik, ale osoba piastująca funkcję publiczną. Mianowanie też nie wchodzi w grę, bo to dotyczy innych funkcji, jak np. urzędnicy w administracji rządowej. Mianowanie po prostu nie pasuje do demokracji, która jest tak ważna w wyborze wójta i przejrzystości władzy lokalnej. Warto to wszystko zrozumieć, bo brak informacji na temat tego, jak się wybiera wójta i jakie są różnice w formach zatrudnienia w administracji, może prowadzić do mylnych wniosków. Tylko poprzez wybór mieszkańcy mogą powiedzieć, czego oczekują od swojego lidera, i to jest podstawa demokracji w samorządach.

Pytanie 38

W przypadku niedotrzymania terminu przez wójta lub przewlekłego prowadzenia sprawy przez niego, stronie przysługuje zażalenie do

A. rady powiatu
B. starosty
C. organu wyższego stopnia
D. rady gminy
Odpowiedź 'organ wyższego stopnia' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, strony mają prawo składać zażalenia na działania wójta, w tym na niezałatwienie sprawy w określonym terminie lub na przewlekłe prowadzenie postępowania. Organem wyższego stopnia w tym kontekście jest zazwyczaj starosta lub inny właściwy organ, który ma kompetencje do oceny decyzji wójta. Taka procedura ma na celu zapewnienie nadzoru nad działalnością wójta oraz ochronę praw obywateli. Przykładem praktycznego zastosowania tej regulacji może być sytuacja, w której mieszkaniec gminy wnioskuje o wydanie pozwolenia na budowę, a wójt nie odnosi się do sprawy w przewidzianym ustawowo terminie. W takim przypadku mieszkaniec może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia, co w praktyce może prowadzić do przyspieszenia postępowania i zwrócenia uwagi na ewentualne uchybienia w działaniu wójta. Warto dodać, że takie mechanizmy są istotnym elementem funkcjonowania administracji publicznej, mającym na celu zapewnienie transparentności i skuteczności działania organów samorządowych.

Pytanie 39

Referent zakończył sprawę 18 kwietnia 2012 roku. Po upływie roku kalendarzowego, w którym sprawa została załatwiona, 2 stycznia 2013 roku przekazał dokumenty sprawy z klasyfikacją archiwalną B5 do archiwum zakładowego. Dokumenty te mogą być zniszczone najwcześniej

A. 18 kwietnia 2013 roku
B. 18 kwietnia 2017 roku
C. 2 stycznia 2014 roku
D. 2 stycznia 2018 roku
Odpowiedź 2 stycznia 2018 roku jest poprawna, ponieważ akta klasyfikowane jako archiwalne B5 podlegają określonym zasadom przechowywania i zniszczenia. Zgodnie z przepisami, akta te mogą być zniszczone po upływie 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym sprawa została załatwiona. W omawianym przypadku sprawa została załatwiona 18 kwietnia 2012 roku, więc koniec roku kalendarzowego to 31 grudnia 2012 roku. Dodając 5-letni okres przechowywania, uzyskujemy datę 2 stycznia 2018 roku, co oznacza, że akta mogą być zniszczone. Przykładem zastosowania tej zasady w praktyce są jednostki organizacyjne, które regularnie przeglądają swoje archiwa, aby zidentyfikować dokumenty, które mogą być zniszczone zgodnie z obowiązującymi przepisami, co pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią biurową oraz obiegiem dokumentów. Ważne jest, aby pracownicy zajmujący się archiwizacją byli dobrze zaznajomieni z tymi zasadami, co wpisuje się w dobre praktyki zarządzania informacją w instytucjach publicznych i prywatnych.

Pytanie 40

Papier wartościowy wydawany w serii, w którym emitent przyznaje, że jest dłużnikiem posiadacza tego papieru i zobowiązuje się do realizacji określonego świadczenia, to

A. obligacja
B. akcja
C. weksel
D. czek
Weksel, akcja i czek to różne papiery wartościowe, które mają odmienną konstrukcję prawną i funkcjonalność. Weksel to dokument, w którym jedna osoba (dłużnik) zobowiązuje się do zapłaty określonej kwoty pieniężnej innej osobie (wierzycielowi) w ustalonym terminie. Weksel nie jest instrumentem dłużnym w sensie obligacji, ponieważ nie wiąże się z oprocentowaniem ani z określoną datą wykupu. Akcja z kolei jest papierem wartościowym, który reprezentuje udział w kapitale zakładowym spółki. Posiadacz akcji ma prawo do dywidendy oraz głosowania na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, ale nie ma gwarancji zwrotu zainwestowanego kapitału, co czyni ją bardziej ryzykowną inwestycją w porównaniu do obligacji. Czek jest z kolei instrumentem płatniczym, który pozwala na dokonywanie transakcji bezgotówkowych, gdzie jedna strona (wystawca czeku) zobowiązuje się do zapłaty określonej kwoty drugiej stronie (beneficjentowi), jednak nie jest to forma długoterminowego zobowiązania. Aby uniknąć błędów w klasyfikacji tych instrumentów, ważne jest zrozumienie ich podstawowych cech i funkcji w systemie finansowym. Każdy z nich pełni inną rolę i jest przeznaczony dla różnych strategii inwestycyjnych, co podkreśla znaczenie znajomości terminologii i zasad funkcjonowania rynków finansowych.