Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 7 marca 2025 12:42
  • Data zakończenia: 7 marca 2025 13:00

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W procesie przewozowym ładunku luzem oznaczonego przedstawioną nalepką (czerwone tło z czarnymi napisami) należy użyć środka transportu z nadwoziem typu

Ilustracja do pytania
A. platforma.
B. izoterma.
C. cysterna.
D. chłodnia.
Odpowiedź 'cysterna' jest prawidłowa, ponieważ cysterna jest specjalistycznym typem nadwozia przeznaczonym do transportu cieczy, w tym substancji łatwopalnych. Zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych, materiały klasy 3, do których zaliczają się substancje łatwopalne, muszą być przewożone w pojazdach przystosowanych do tego celu. Cysterny są wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak systemy zapobiegające wyciekowi oraz materiały, które minimalizują ryzyko pożaru. Przykładowo, przy transporcie paliwa, cysterny muszą spełniać normy dotyczące ich konstrukcji, w tym posiadanie odpowiednich atestów oraz certyfikatów bezpieczeństwa. Dodatkowo, przy załadunku i rozładunku cystern zastosowanie mają procedury BHP, które zapewniają bezpieczeństwo nie tylko przewożonym materiałom, ale również osobom pracującym w ich pobliżu. W kontekście transportu materiałów niebezpiecznych, stosowanie cysterny jest zgodne z międzynarodowymi standardami ADR, co podkreśla jej znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 2

System Globalnego Pozycjonowania daje możliwość firmom transportowym

A. nadzoru nad pojazdem.
B. zapisu danych z tachografów.
C. zwolnienia z używania tachografu.
D. przeciążenia ruchu pojazdów.
Globalny System Pozycjonowania (GPS) odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu pojazdów, co jest istotne dla przedsiębiorstw transportowych. Dzięki technologii GPS możliwe jest śledzenie lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację tras, redukcję zużycia paliwa oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładowo, firmy transportowe mogą zdalnie monitorować prędkość, czas pracy kierowców oraz postojów, co przyczynia się do lepszego zarządzania flotą. W praktyce wykorzystanie GPS pomaga w minimalizacji opóźnień w dostawach, zwiększa poziom bezpieczeństwa, a także pozwala na bardziej precyzyjne planowanie i przewidywanie potrzeb klientów. Zastosowanie GPS w logistyce jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie technologii w zwiększaniu konkurencyjności na rynku.

Pytanie 3

Dwuosobowa ekipa otrzymała zadanie przewiezienia ładunku do portu w Gdyni. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 70 km/h, a odległość pomiędzy miejscem załadunku a portem wynosi 630 km. O której godzinie najpóźniej zespół powinien wyruszyć, aby zdążyć na odprawę promową o godz. 19:00?

A. O godzinie 9:15
B. O godzinie 9:00
C. O godzinie 9:45
D. O godzinie 10:00
Wybór innych godzin jako odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieprawidłowego rozumienia obliczeń związanych z czasem podróży. Na przykład, odpowiedź 'O godzinie 9:45' zakłada, że podróż zajmie mniej czasu, niż to rzeczywiście ma miejsce. Przy średniej prędkości 70 km/h, pokonanie 630 km zajmie 9 godzin, co oznacza, że wyjazd o 9:45 skutkowałby dotarciem do portu po czasie odprawy. Podobnie, godziny 9:15 i 9:00 nie uwzględniają wymaganych 9 godzin podróży, co również prowadzi do błędnego wniosku. W transporcie drogowym, kluczowe jest precyzyjne obliczenie czasu przejazdu, które powinno uwzględniać nie tylko dystans, ale również realne warunki drogowe. Typowe błędy myślowe obejmują zbyt optymistyczne podejście do prędkości podróży, ignorowanie przestojów oraz brak planowania na wypadek opóźnień. Właściwe podejście wymaga realistycznego oszacowania czasów przejazdu oraz dodania zapasu czasowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 4

Urządzenie pokazane na ilustracji ma na celu transportowanie

A. ładunków z statków na ciężarówki
B. towarów w magazynach wysokiego składowania
C. kontenerów do i z terminalu do pojazdów drogowych
D. ładunków ponadnormatywnych na pojazdy drogowe
Zrozumienie, że urządzenia transportowe służą do przenoszenia towarów w magazynach wysokiego składowania, może prowadzić do niewłaściwych wniosków. Magazyny wysokiego składowania są z reguły zaprojektowane do przechowywania towarów w pionie, co nie oznacza, że urządzenia używane w terminalach transportowych mają z nimi wiele wspólnego. Na przykład, w przypadku błędnych odpowiedzi dotyczących kontenerów, należy zauważyć, że transport kontenerów wymaga specjalistycznych urządzeń, które radzą sobie z ich specyfiką, jak wielkość i ciężar. Dodatkowo, przenoszenie ładunków ze statków na samochody ciężarowe jest typowe dla portów, gdzie kontenery są transportowane na krótkich odcinkach, lecz nie obejmuje to całego procesu logistycznego, który zachodzi na terminalu. Z kolei odpowiedź, która odnosi się do ładunków ponadnormatywnych na pojazdy drogowe, sugeruje wykorzystanie sprzętu dostosowanego do nietypowych wymiarów, co jest zupełnie innym obszarem logistyki i nie dotyczy standardowych kontenerów. Często popełnianym błędem jest utożsamianie różnych procesów transportowych jako jednego, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania operacjami i niezgodności z normami przemysłowymi. W kontekście efektywności we współczesnej logistyce, kluczowe jest zrozumienie różnorodności zastosowań urządzeń transportowych i ich specyficznych ról w różnych etapach łańcucha dostaw.

Pytanie 5

Rodzaj środka transportu operuje regularnie, przewożąc naczepy między miejscem załadunku a miejscem wyładunku, bez oczekiwania na załadunek lub wyładunek. Jak określamy ten model transportu?

A. Wahadłowy-ciągły
B. Obwodowy-ciągły
C. Promienisty
D. Obwodowy
Obwodowy-ciągły, promienisty oraz obwodowy to różne modele transportu, które różnią się zasadami kursowania i organizacji przewozów. Model obwodowy-ciągły zakłada kursowanie środka transportu po stałej trasie, ale z załadunkiem i wyładunkiem w różnych punktach na trasie, co może prowadzić do dłuższych czasów dostaw, zwłaszcza gdy przestoje są nieuniknione. W modelu promienistym transport odbywa się z jednego centralnego punktu do rozproszonych punktów, co sprawia, że czas dostawy może być mniej stabilny, a ten model nie zapewnia regularności kursów oraz nie w pełni wykorzystuje możliwości przewozowe w porównaniu do modelu wahadłowego-ciągłego. Natomiast model obwodowy zakłada, że transport odbywa się w zamkniętej pętli, co również nie odpowiada na kryteria regularnych kursów bez przestojów na załadunek i wyładunek. Powszechnym błędem myślowym jest mylenie tych modeli ze względu na ich podobieństwa w organizacji transportu, jednak ważne jest, aby zrozumieć ich specyfikę oraz zastosowanie. W praktyce, wybór niewłaściwego modelu może prowadzić do nieefektywności oraz wyższych kosztów operacyjnych.

Pytanie 6

Jakiego dokumentu magazynowego należy użyć przy wydaniu towarów z magazynu na rzecz zewnętrznego odbiorcy?

A. RW
B. WZ
C. PW
D. PZ
Gdy wydajesz towar z magazynu dla odbiorcy zewnętrznego, to musisz wystawić dokument zwany WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne. Ten dokument jest bardzo ważny, bo potwierdza, że towar został wydany. Można w nim znaleźć wszystkie info o towarze, tak jak jego ilość, datę wydania i dane odbiorcy. Dzięki temu łatwiej śledzić, co się dzieje z towarem. Na przykład, jeśli firma wysyła zamówienie do klienta, to po przygotowaniu zamówienia magazyn przygotowuje WZ, który potem idzie do kuriera lub kogoś, kto zajmuje się transportem. Poza tym, WZ jest istotny dla księgowości i pomaga w przypadku ewentualnych reklamacji czy zwrotów. W branży to standardowy dokument, który mocno wspiera obieg dokumentów w magazynie, co pokazuje, jak ważny jest w zarządzaniu gospodarką magazynową.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

O której godzinie najwcześniej zakończy się załadunek 315 m3 żwiru na środki transportu drogowego, jeżeli pojazdy zostały podstawione o godzinie 9:45, a załadunek będzie realizowany jednocześnie wszystkimi dostępnymi ładowarkami?

Charakterystyka ładowarek
Pojemność łyżki
[m3]
Czas jednego cyklu pracy ładowarki*
[min]
Przeciętne napełnienie łyżki
[%]
Liczba dostępnych ładowarek
[szt.]
5,02902
* Cykl pracy ładowarki obejmuje napełnienie łyżki żwirem, podjazd ładowarki do środka transportu samochodowego, wyładunek żwiru i powrót ładowarki do miejsca jej napełniania.

A. O godzinie 10:55
B. O godzinie 10:49
C. O godzinie 11:51
D. O godzinie 10:20
Odpowiedź o godzinie 10:55 jest poprawna, ponieważ obliczenia dotyczące załadunku żwiru uwzględniają czas pracy wszystkich dostępnych ładowarek. W tym przypadku, aby dokładnie określić zakończenie załadunku, należy uwzględnić zarówno wydajność pojedynczej ładowarki, jak i zastosowanie ich w wielokrotnych cyklach. Na przykład, jeśli jedna ładowarka może załadować określoną objętość w danym czasie, dodanie kolejnych ładowarek zmniejsza czas potrzebny na załadunek proporcjonalnie. Przy odpowiednim rozplanowaniu oraz zarządzaniu czasem, można efektywnie przeprowadzić operacje załadunkowe, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. Standardy branżowe wskazują na konieczność dokładnego planowania zasobów oraz optymalizacji procesów, co pozwala na osiągnięcie lepszej efektywności i oszczędności. Dzięki temu, godzina 10:55 jako czas zakończenia załadunku wskazuje na efektywne wykorzystanie zasobów i dobre praktyki w zarządzaniu procesami logistycznymi.

Pytanie 9

Jaką wagę ładunku powinno się wpisać w dokumentacji przewozowej, jeśli do naczepy załadowano 98 m3 wełny mineralnej o gęstości 7 m3/t?

A. 14,0 t
B. 10,0 t
C. 9,8 t
D. 7,0 t
Aby obliczyć masę przewożonego ładunku, należy zastosować wzór na masę, który jest wyrażony jako iloczyn objętości i objętości właściwej. W tym przypadku mamy 98 m3 wełny mineralnej o objętości właściwej 7 m3/t. Obliczenia wykonujemy w następujący sposób: Masa = Objętość / Objętość właściwa, co daje 98 m3 / 7 m3/t = 14 t. Jest to poprawny wynik, ponieważ odpowiada rzeczywistej masie ładunku, który został załadowany do naczepy. W praktyce, znajomość objętości właściwej materiałów jest kluczowa w transporcie, ponieważ pozwala na dokładne wyliczenie masy, co z kolei jest istotne dla zapewnienia zgodności z przepisami oraz bezpieczeństwa podczas transportu. Przykładem może być transport towarów budowlanych, gdzie przekroczenie dopuszczalnej masy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka w ruchu drogowym. Wiedza na temat objętości właściwej pomaga także w optymalizacji załadunku, co może prowadzić do oszczędności w kosztach transportu.

Pytanie 10

Kierowca auta transportującego żywność w temperaturze kontrolowanej powinien dysponować ważnym oryginałem

A. certyfikatu ADR
B. instrukcji transportu
C. świadectwa homologacji
D. certyfikatu ATP
Certyfikat ATP (Accord Transport Perissable) to naprawdę ważny dokument. Potwierdza, że twój pojazd, który transportuje żywność w chłodniach, spełnia wszystkie normy techniczne i sanitarno-epidemiologiczne. Bez tego certyfikatu nie możesz przewozić żywności w warunkach, które wymagają szczególnej uwagi. Dlaczego to takie istotne? Bo zabezpiecza to produkty spożywcze, żeby nie straciły swoich wartości odżywczych ani nie stały się niebezpieczne dla zdrowia. Na przykład, transportując świeże owoce i warzywa, musisz utrzymywać konkretną temperaturę, żeby się nie zepsuły. Mając aktualny certyfikat ATP, masz pewność, że pojazd przeszedł wszelkie kontrole i jest gotowy do przewozu delikatnych produktów. Poza tym, przedsiębiorcy w branży transportowej mogą zyskać zaufanie klientów i unikać problemów prawnych związanych z przepisami dotyczącymi transportu żywności.

Pytanie 11

Transport całopojazdowy został zrealizowany przy użyciu pojazdu drogowego o ładowności 24 t oraz wymiarach wewnętrznych naczepy 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.). Załadowano do naczepy: 40 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1 200 x 1 000 x 1 000 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 340 kg/pjł oraz 20 skrzyń o wymiarach 1 000 x 500 x 800 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 400 kg/skrzynię. Jakie jest, wyrażone w procentach, wykorzystanie ładowności pojazdu drogowego?

A. 95%
B. 44%
C. 90%
D. 61%
Jeżeli chcesz obliczyć wskaźnik wykorzystania ładowności zestawu drogowego, na początku musisz wiedzieć, jaka jest maksymalna ładowność pojazdu. Dla zestawu drogowego, który ma ładowność 24 t, ta informacja jest naprawdę ważna. W ładunku mamy 40 palet, każda o wymiarach 1200 x 1000 x 1000 mm i masie brutto 340 kg, a do tego 20 skrzyń o wymiarach 1000 x 500 x 800 mm i masie brutto 400 kg. Jak to policzymy? Całkowitą masę ładunku dostajemy tak: (40 * 340 kg) + (20 * 400 kg), czyli 13 600 kg + 8 000 kg, co daje razem 21 600 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę ładunku przez maksymalną ładowność pojazdu: (21 600 kg / 24 000 kg) * 100% = 90%. Taki wskaźnik to w miarę dobre podejście, bo w logistyce warto mieć wskaźnik powyżej 85%, żeby transport był efektywny. Im lepsze wykorzystanie ładowności, tym mniejsze koszty i mniej emisji CO2, co w obecnych czasach jest dość istotne dla naszej planety.

Pytanie 12

Transport każdej partii towarów zajmuje jeden dzień, a zlecenie powinno być zrealizowane w ciągu 20 dni. Ile maksymalnie środków transportu o ładowności 8 ton jest potrzebnych do przewozu 4000 ton towaru?

A. 25 szt.
B. 4 szt.
C. 50 szt.
D. 160 szt.
Aby obliczyć maksymalną dzienną ilość środków transportu o ładowności 8 ton potrzebnych do przewozu 4000 ton towaru w ciągu 20 dni, można skorzystać z prostych obliczeń. Najpierw należy ustalić, ile ton można przewieźć dziennie. Przy 20 dniach realizacji usługi, dzienna ilość przewożonego ładunku wynosi 4000 ton / 20 dni = 200 ton dziennie. Następnie, aby określić liczbę środków transportu, dzielimy dzienną ilość przewożonego ładunku przez ładowność jednego środka transportu: 200 ton / 8 ton = 25. Oznacza to, że do przewozu 200 ton dziennie potrzebnych jest 25 środków transportu. W praktyce, ten typ obliczeń jest niezwykle ważny w logistyce, ponieważ pomaga w efektywnym zarządzaniu flotą oraz optymalizacji kosztów transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, takie obliczenia są kluczowe dla planowania oraz wdrażania skutecznych strategii transportowych.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Firma transportowa przy obliczaniu opłaty za przewóz stosuje prowizję w wysokości 20% wartości przewożonego ładunku. Klienci, którzy korzystają z usług regularnie, otrzymują 10% zniżki na wyliczone przewoźne. Oblicz wartość przewoźnego dla klienta, który zlecił przewóz ładunku o wartości 200 000,00 zł.

A. 20 000,00 zł
B. 60 000,00 zł
C. 44 000,00 zł
D. 36 000,00 zł
Aby obliczyć wysokość przewoźnego dla stałego klienta, należy najpierw ustalić prowizję, która wynosi 20% wartości ładunku. Wartość ładunku w tym przypadku wynosi 200 000,00 zł, co oznacza, że prowizja wynosi 40 000,00 zł (20% z 200 000,00 zł). Następnie, jako stały klient, przysługuje mu 10% rabatu od obliczonego przewoźnego. Rabat ten można obliczyć na podstawie wartości 40 000,00 zł, co daje 4 000,00 zł (10% z 40 000,00 zł). Ostatecznie, po odjęciu rabatu od pierwotnej kwoty, wysokość przewoźnego wynosi 36 000,00 zł (40 000,00 zł - 4 000,00 zł). Praktyczne zastosowanie tej kalkulacji jest istotne w obszarze logistyki i transportu, gdzie znajomość zasad naliczania prowizji i rabatów pozwala na lepsze zarządzanie kosztami oraz budowanie relacji z klientami. Zrozumienie mechanizmów wyceny usług transportowych jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw transportowych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Na podstawie danych z tabeli określ, który pojazd osiągnął najwyższą średnią prędkość.

PojazdPrzejechany dystans [km]Czas jazdy
A.2205 godzin 30 minut
B.2755 godzin
C.3306 godzin
D.4507 godzin 30 minut

A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Odpowiedź D jest właściwa, ponieważ pojazd D osiągnął najwyższą średnią prędkość, co zostało obliczone na podstawie wzoru: średnia prędkość = dystans / czas. W kontekście analizy ruchu pojazdów, istotne jest prawidłowe przeliczenie czasu z godzin i minut na godziny dziesiętne. W praktyce, taką konwersję można przeprowadzić, dzieląc minuty przez 60 i dodając wynik do godzin. Dzięki temu, możemy uzyskać dokładne wartości potrzebne do obliczeń. Ustalając najwyższą średnią prędkość, która wynosi 60 km/h, musimy również uwzględnić zasady dotyczące pomiarów prędkości, które są kluczowe w logistyce i transporcie. Pamiętajmy, że znajomość metod obliczania i analizy prędkości ma zastosowanie nie tylko w transporcie, ale i w wielu innych dziedzinach, takich jak inżynieria lub zarządzanie ruchem. W praktyce, wiedza ta pozwala na optymalizację procesów transportowych oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Pojazdem o maksymalnej masie całkowitej (DMC) 20 t przewieziono ładunek o wadze 16 t. Jaki był wskaźnik wykorzystania ładowności, jeśli masa własna pojazdu wynosi 4 t?

A. 0,67
B. 1,00
C. 0,25
D. 0,80
Odpowiedź 1,00 jest poprawna, ponieważ wskaźnik wykorzystania ładowności obliczamy jako stosunek masy ładunku do maksymalnej ładowności pojazdu. W tym przypadku, dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 20 ton, a masa własna pojazdu to 4 tony. Zatem maksymalna ładowność wynosi 20 t - 4 t = 16 t. Przewieziony ładunek również ma masę 16 ton, co oznacza, że wykorzystano całą dostępna ładowność. Wzór na wskaźnik wykorzystania ładowności jest następujący: Wskaźnik = Masa ładunku / Maksymalna ładowność. Wstawiając wartości: Wskaźnik = 16 t / 16 t = 1,00. Osiągnięcie wskaźnika 1,00 wskazuje na pełne wykorzystanie możliwości transportowych pojazdu, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja załadunku i efektywność transportu są kluczowe.

Pytanie 19

Którą naczepę należy zastosować do transportu 160 beczek o wymiarach 600 x 900 mm (średnica x wysokość) i masie brutto 150 kg/beczka, aby uzyskać jak najwyższy współczynnik wypełnienia skrzyni ładunkowej oraz nie przekroczyć dopuszczalnej ładowności pojazdu?

Naczepa 1Naczepa 2Naczepa 3Naczepa 4
długość 7,30 mdługość 10,62 mdługość 13,62 mdługość 13,62 m
szerokość 2,48 mszerokość 2,49 mszerokość 2,48 mszerokość 2,48 m
wysokość 2,60 mwysokość 2,95 mwysokość 2,50 mwysokość 2,95 m
ładowność 14 tładowność 20 tładowność 28 tładowność 26 t

A. Naczepa 2
B. Naczepa 4
C. Naczepa 1
D. Naczepa 3
Wybór niewłaściwej naczepy do transportu może wynikać z kilku kluczowych błędów. Naczepa 1, na przykład, nie spełnia wymagań objętościowych, co oznacza, że nie pomieści wszystkich beczek, co prowadzi do konieczności ich rozdzielenia na kilka transportów. To z kolei zwiększa koszty transportu oraz czas dostawy, co jest nieefektywne w kontekście logistyki. Naczepa 2 może być podobnie nieodpowiednia ze względu na niewystarczającą ładowność, co wpływa na ograniczenia operacyjne, a w praktyce może prowadzić do naruszenia przepisów dotyczących maksymalnego obciążenia. Wybór naczepy 4 również może wynikać z błędnych założeń co do jej objętości lub ładowności, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Przykłady z praktyki transportowej pokazują, że nieodpowiedni dobór naczepy może skutkować nie tylko zwiększonymi kosztami, ale również obniżeniem efektywności operacyjnej. Ważne jest, aby zawsze uwzględniać zarówno wymogi dotyczące objętości, jak i masy ładunku, aby uniknąć problemów związanych z bezpieczeństwem transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej. W mądrym planowaniu transportu należy stosować standardy branżowe, które pozwalają na optymalizację ładowności i maksymalizację efektywności przewozu.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Którym wózkiem widłowym można załadować najszybciej 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), każda o masie brutto 1 290 kg?

Wózek 1.Wózek 2.Wózek 3.Wózek 4.
udźwig [kg]1 5001 2001 4001 100
średnia prędkość [km/h]612815

A. Wózkiem 3.
B. Wózkiem 4.
C. Wózkiem 1.
D. Wózkiem 2.
Wybór wózka 3 do załadunku 30 palet o wadze 1 290 kg każda wydaje się być słuszny. Ma on udźwig 1 400 kg, co jakby zapewnia, że spokojnie da radę temu ciężarowi. Do tego, prędkość 8 km/h to naprawdę niezły wynik w porównaniu do wózka 1, który ma tę samą nośność, ale jest znacznie wolniejszy. W sytuacjach, gdy mamy do czynienia z dużymi operacjami załadunkowymi, czas jest kluczowy. Myślę, że wózek 3, z tą wyższą prędkością i dobrym udźwigiem, będzie bardziej efektywny i pozwoli szybciej wykonać zadania. To ważne, aby dobierać wózki nie tylko na podstawie udźwigu, ale też prędkości, bo w logistyce liczą się zwłaszcza te aspekty, gdy w ruchu jest dużo zadań.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym to

A. terminale przeładunkowe
B. sieci trakcyjne
C. stacje kolejowe
D. bocznice kolejowe
Odpowiedzi takie jak stacje kolejowe, terminale przeładunkowe czy bocznice kolejowe, choć istotne w ramach infrastruktury transportu szynowego, nie mogą być klasyfikowane jako infrastruktura liniowa. Stacje kolejowe pełnią funkcję punktów przesiadkowych, gdzie pasażerowie mogą wsiadać i wysiadać; są one kluczowe dla organizacji transportu, ale nie są elementami linii kolejowej samej w sobie. Terminale przeładunkowe są dedykowane do transportu towarów i obejmują różnorodne operacje logistyczne, jak załadunek i rozładunek, jednak nie stanowią infrastruktury liniowej. Z kolei bocznice kolejowe, mające na celu łączenie linii głównych z innymi obiektami, mogą być uważane za część infrastruktury kolejowej, ale nie są bezpośrednio odpowiedzialne za transport na długich dystansach i zasilanie pojazdów. Niezrozumienie różnicy między tymi elementami a siecią trakcyjną prowadzi do pomylenia ich funkcji, co jest typowym błędem w zakresie infrastruktury transportowej. Kluczem do prawidłowego rozumienia infrastruktury jest znajomość jej definicji oraz różnych kategorii, które opisują poszczególne komponenty transportu szynowego.

Pytanie 24

Jaką maksymalną liczbę warstw paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można umieścić w wagonie o wysokości ładunkowej 3,2 m, jeśli wysokość palety wynosi 0,144 m, wysokość jednej warstwy ładunku na palecie 0,3 m, a na każdej palecie zorganizowano ładunek w 4 warstwach?

A. 3 warstwy
B. 1 warstwę
C. 4 warstwy
D. 2 warstwy
Prawidłowa odpowiedź to 2 warstwy. Aby obliczyć maksymalną liczbę warstw paletowych, należy uwzględnić wysokość ładowania wagonu oraz wymiary palety i ładunku. Wysokość ładowania wynosi 3,2 m. Wysokość palety to 0,144 m, a wysokość jednej warstwy ładunku na palecie to 0,3 m. W przypadku czterech warstw ładunku na palecie, całkowita wysokość ładunku na jednej palecie wynosi 0,144 m + (4 * 0,3 m) = 1,344 m. Teraz, aby obliczyć, ile takich palet można załadować w wagonie, dzielimy wysokość ładowni przez wysokość jednej palety z ładunkiem: 3,2 m / 1,344 m = 2,37. Ostatecznie zaokrąglamy w dół do 2, co oznacza, że możemy załadować maksymalnie 2 warstwy paletowe. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie dokładne obliczenia wymagań przestrzennych są kluczowe dla efektywności transportu.

Pytanie 25

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do masowego przenoszenia kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe?

A. wóz transportowy
B. dźwig hydrauliczny
C. suwnica bramowa
D. żuraw słupowy
Suwnica bramowa jest kluczowym urządzeniem w procesie masowego przeładunku kontenerów, które pozwala na efektywną i bezpieczną obsługę ładunków. Charakteryzuje się ona konstrukcją w formie bramy, co umożliwia jej przemieszczanie się wzdłuż torów i precyzyjne podnoszenie oraz przenoszenie kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe. Dzięki zastosowaniu suwnic bramowych w terminalach kontenerowych, można znacznie zwiększyć wydajność operacyjną oraz skrócić czas przeładunku. Przykładem zastosowania suwnicy bramowej może być jej wykorzystanie w porcie morskim, gdzie kontenery są transportowane z jednostek pływających na platformy transportowe. W branży logistycznej i transportowej suwnice bramowe są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, co przekłada się na minimalizację ryzyka uszkodzenia ładunków oraz zapewnienie zgodności z regulacjami prawnymi. Warto zwrócić uwagę na możliwości automatyzacji tych urządzeń, co dodatkowo zwiększa ich efektywność i precyzję operacyjną.

Pytanie 26

Gdy zleceniodawca wynagradza za zdolność ładunkową (pojemność) zamówionego środka transportu, niezależnie od ilości i objętości towaru, który zostanie załadowany, to taki transport określa się

A. kabotażowym
B. całopojazdowym
C. ponadgabarytowym
D. drobnicowym
Przewóz całopojazdowy to forma transportu, w której zleceniodawca płaci za pełną zdolność ładunkową, niezależnie od ilości towaru, jaki zostanie załadowany. Oznacza to, że cały pojazd dedykowany jest na przewóz ładunku jednego zleceniodawcy, co pozwala na maksymalne wykorzystanie pojemności transportowej. W praktyce, przewozy całopojazdowe są często stosowane w sytuacjach, gdzie klient ma do przewiezienia dużą ilość towaru, co może być bardziej opłacalne niż korzystanie z przewozu drobnicowego, w którym ładunki różnych zleceniodawców są łączone w jednym transporcie. Przewóz całopojazdowy zapewnia również większą elastyczność w zakresie terminu dostawy oraz mniejsze ryzyko uszkodzenia towaru, ponieważ ładunek nie jest przepakowywany. W standardach branżowych, przewozy całopojazdowe często wiążą się z umowami długoterminowymi, co pozwala na lepsze planowanie i optymalizację kosztów transportu."

Pytanie 27

Dokumenty, które definiują właściwości, jakimi powinno charakteryzować się urządzenie techniczne, oraz które powinny być stosowane przy jego wytwarzaniu, jak również przy produkcji, naprawie lub modernizacji materiałów i elementów, to

A. specyfikacje techniczne
B. wskazania dotyczące kontroli jakości
C. procedury stanowiskowe
D. specyfikacje surowcowe
Specyfikacje techniczne to dokumenty, które dokładnie określają wymagania dotyczące cech, funkcji i parametrów technicznych urządzeń, materiałów oraz elementów wykorzystywanych przy ich wytwarzaniu, naprawie czy modernizacji. W praktyce, specyfikacje te są fundamentalnym narzędziem w inżynierii oraz produkcji, gdyż umożliwiają zapewnienie, że wszystkie komponenty spełniają określone normy jakości i bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania specyfikacji technicznych może być proces projektowania nowego urządzenia, gdzie inżynierowie muszą określić dokładne wymagania dotyczące materiałów, obróbki, właściwości mechanicznych oraz elektrycznych. Zgodnie z normami ISO, każda specyfikacja techniczna powinna być dobrze udokumentowana i dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron, co pozwala na ścisłą kontrolę jakości oraz eliminację błędów produkcyjnych. W branży budowlanej, specyfikacje te są kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie użyte materiały i technologie są zgodne z obowiązującymi przepisami i standardami ochrony środowiska, co w konsekwencji wpływa na trwałość i bezpieczeństwo realizowanych projektów.

Pytanie 28

Zgodnie z aktualnymi regulacjami, tachografy powinny być montowane w pojazdach transportujących ładunki, których maksymalna masa całkowita z przyczepą przewyższa

A. 3,51
B. 12,01
C. 3,01
D. 7,51
Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej, pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) wraz z przyczepą przekracza 3,5 tony, muszą być wyposażone w tachografy. Tachografy są urządzeniami rejestrującymi czas pracy kierowcy, prędkość pojazdu oraz przebieg. Ich zastosowanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez monitorowanie czasu pracy kierowców oraz zapobieganie zjawisku nielegalnego przekraczania dozwolonego czasu jazdy lub niedostatecznego odpoczynku. Przykładem zastosowania tachografów są pojazdy dostawcze, które często przekraczają tę masę, a ich kierowcy muszą przestrzegać odpowiednich norm czasowych. Przepisy te mają na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom, ale także innym uczestnikom ruchu drogowego. Stosowanie tachografów w pojazdach powyżej 3,5 tony jest zatem nie tylko wymogiem prawnym, ale również działaniem wpływającym na poprawę jakości transportu i ochronę zdrowia publicznego.

Pytanie 29

Dokument sternika potwierdzający przyjęcie i załadunek towaru na statek jest podpisywany przez oficera nadzorującego proces załadunku oraz wręczany

A. załadowcy
B. dostawcy
C. agentowi celnemu
D. przewoźnikowi
Odpowiedzi, które wskazują na dostawcę, przewoźnika czy agenta celnego, są niepoprawne i wynikają z nieporozumienia dotyczącego ról w procesie transportu towarów. Dostawca to podmiot, który dostarcza towar do załadunku na statek, ale nie jest odpowiedzialny za dokumentację związana z załadunkiem. W praktyce dostawca może być osobą lub firmą, która sprzedaje towar, ale jego rola kończy się w momencie przekazania towaru załadowcy. Przewoźnik z kolei to podmiot, który zobowiązuje się do transportu towaru, a więc jego odpowiedzialność zaczyna się dopiero w momencie, gdy towar został załadowany i kwit sternika został wydany. Udzielanie kwitu sternika przewoźnikowi byłoby błędem, ponieważ dokument ten potwierdza jedynie, że towar został przyjęty na pokład przez załadowcę. Agent celny, odpowiedzialny za formalności celne, również nie otrzymuje kwitu sternika, ponieważ jego rola jest związana z odprawą celną towarów, a nie z samym procesem załadunku. Właściwe zrozumienie tych ról jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień w łańcuchu dostaw oraz zapewnić prawidłowe zarządzanie dokumentacją transportową. Wiedza o tym, kto powinien otrzymać kwit sternika, jest fundamentalna dla każdej osoby pracującej w logistyce i transporcie.

Pytanie 30

Maksymalna długość pojazdu członowego wykorzystywanego do przewozów na obszarze Polski nie może być większa niż

A. 13,50 m
B. 16,50 m
C. 12,00 m
D. 18,95 m
Długość pojazdu członowego realizującego przewozy na terenie Polski nie może przekraczać 16,50 m, co jest zgodne z przepisami zawartymi w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Pojazdy o takiej długości są klasyfikowane jako długie zespoły pojazdów, które mogą składać się z ciągnika siodłowego i naczepy. Dopuszczalna długość 16,50 m jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności transportu, umożliwiając przewóz towarów w sposób optymalny. Zastosowanie takiej normy sprzyja lepszemu zarządzaniu ruchem drogowym oraz minimalizuje ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa transportowe muszą dostosowywać swoje floty do tych wymogów, co wpływa na koszty operacyjne i efektywność logistyki. Warto również zauważyć, że w krajach Unii Europejskiej obowiązują podobne normy, co ułatwia międzynarodowy transport towarów, gwarantując zgodność z prawem w różnych jurysdykcjach.

Pytanie 31

Jak długo potrwa transport ładunku na dystansie 200 m wózkiem widłowym poruszającym się z przeciętną prędkością 12 km/h?

A. 2,0 minuty
B. 0,5 minuty
C. 1,0 minutę
D. 1,5 minuty
Poprawna odpowiedź, 1,0 minutę, jest wynikiem prawidłowego obliczenia czasu potrzebnego na pokonanie odległości 200 m przez wózek widłowy poruszający się z prędkością 12 km/h. Aby obliczyć czas przejazdu, używamy wzoru: czas = odległość / prędkość. Najpierw musimy przekształcić prędkość z kilometrów na metry, co daje nam 12 km/h = 12 000 m/h. Następnie przekształcamy godziny na minuty, co daje 12 000 m/h ÷ 60 min/h = 200 m/min. Teraz, mając prędkość w metrach na minutę, możemy obliczyć czas: 200 m ÷ 200 m/min = 1 minuta. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe nie tylko w kontekście transportu, ale również w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja czasu transportu jest niezwykle istotna. Przykładowo, w magazynach i centrach dystrybucji, dokładne oszacowanie czasu przewozu towarów jest niezbędne do efektywnego planowania operacji. Wykorzystanie technicznych narzędzi, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS), pozwala na monitorowanie czasu transportu i optymalizację procesów.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

W przedstawionej instrukcji określono niezbędne wyposażenie środków transportu drogowego przewożących

Fragment instrukcji dotyczącej wyposażenia środków transportu drogowego
W jednostce transportowej powinno być przewożone następujące wyposażenie:
- klin pod koła, dla każdego pojazdu, o odpowiednim rozmiarze w stosunku do dopuszczalnej
  masy całkowitej pojazdu oraz średnicy kół;
- dwa stojące znaki ostrzegawcze;
- płyn do płukania oczu;
oraz dla każdego członka załogi pojazdu
- kamizelka ostrzegawcza;
- przenośne urządzenie oświetleniowe;
- para rękawic ochronnych;
- ochrona oczu.
Wyposażenie dodatkowe dla niektórych klas materiałów:
- maska ucieczkowa dla każdego członka załogi pojazdu, powinna być przewożona w jednostce
  transportowej, w przypadku nalepek ostrzegawczych 2.3 lub 6.1;
- łopata;
- osłona otworów kanalizacyjnych;
- pojemnik do zbierania pozostałości.

A. materiały niebezpieczne.
B. dzieła sztuki.
C. materiały szybko psujące się.
D. żywe zwierzęta.
Odpowiedź "materiały niebezpieczne" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu drogowego, środki transportu przewożące materiały niebezpieczne muszą być wyposażone w specjalne elementy ochronne, które zapewniają bezpieczeństwo załogi oraz otoczenia. W praktyce oznacza to, że pojazdy transportujące substancje chemiczne, takie jak gazy trujące czy substancje toksyczne, są zobowiązane do posiadania wyposażenia, które minimalizuje ryzyko wypadków i chroni przed konsekwencjami ewentualnych wycieków. Przykłady standardów, które regulują te kwestie, to Międzynarodowy Kod Transportu Towarów Niebezpiecznych (IMDG) oraz przepisy krajowe, które często są oparte na unijnych dyrektywach. Wymogi te obejmują m.in. noszenie kamizelek ostrzegawczych przez personel, korzystanie z masek ochronnych oraz zapewnienie odpowiedniego oznakowania pojazdu. Takie środki są kluczowe dla zarządzania ryzykiem i ochrony zdrowia publicznego, co czyni je niezbędnymi w branży transportowej.

Pytanie 34

Transport lądowy bezszynowy odbywa się przy użyciu

A. transportu morskiego
B. transportu kolejowego
C. transportu lotniczego
D. transportu samochodowego
Przewozy lądowe bezszynowe, które są realizowane transportem samochodowym, odzwierciedlają kluczowy aspekt logistyki i transportu lądowego. Transport samochodowy ma wiele zalet, w tym elastyczność, możliwość dostosowania tras do specyficznych potrzeb klientów oraz zdolność do przewozu towarów w miejscach, które nie są dostępne dla innych środków transportu. W praktyce, przewozy takie mogą obejmować dostarczanie produktów do sklepów, transport materiałów budowlanych na plac budowy czy dystrybucję żywności do restauracji. Wysokie standardy w branży wymagają, aby pojazdy wykorzystywane w transporcie były zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska, co wpływa na wybór odpowiednich środków transportu. Dodatkowo, efektywność transportu samochodowego można zwiększyć dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy GPS do monitorowania floty oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w sektorze logistycznym.

Pytanie 35

Kierowca musi przetransportować ładunek na dystans 510 km. Przeciętna prędkość pojazdu wynosi 60 km/h. Czas potrzebny na załadunek oraz rozładunek ładunku u odbiorcy wynosi po 30 minut. Ile czasu łącznie zajmą działania manipulacyjne oraz transport ładunku, uwzględniając minimalny czas przerwy kierowcy?

A. 9 godzin 15 minut
B. 10 godzin 5 minut
C. 10 godzin 15 minut
D. 9 godzin 50 minut
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowym błędem jest niewłaściwe obliczenie czasu przewozu i czynności manipulacyjnych. Bardzo często osoby przystępujące do obliczeń pomijają istotne elementy, takie jak czas załadunku i rozładunku ładunku. Warto zauważyć, że ładunek należy załadować i rozładować, co zajmuje czas, który powinien być dodany do całkowitego czasu transportu. Ponadto, pewne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia zasad dotyczących odpoczynku kierowcy. Przykładowo, niektórzy mogą mylnie sądzić, że przerwa powinna być dodawana bez względu na czas jazdy, co jest niezgodne z rzeczywistością. Przepisy mówią o konieczności przerwy po pewnym czasie jazdy, a w tym przypadku czas jazdy nie przekraczał limitu, co oznacza, że odpoczynek w tym przypadku nie jest wymagany. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy etap przewozu, w tym czas manipulancki, musi być dokładnie zaplanowany i uwzględniony w harmonogramie, co jest standardową praktyką w logistyce i transporcie. Nieprawidłowe podejście do kalkulacji czasu może prowadzić do opóźnień w dostawach, co z kolei ma wpływ na całą sieć logistyczną oraz na relacje z klientami.

Pytanie 36

Umowa ATP dotyczy przewozów drogowych na poziomie międzynarodowym?

A. żywych zwierząt
B. materiałów niebezpiecznych w małych ilościach
C. artykułów spożywczych szybko psujących się
D. ładunków, które nie mieszczą się w normach
Umowa ATP, czyli ta o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Szybko Psujących Się Artykułów Żywnościowych, jest naprawdę ważnym dokumentem. Jej celem jest regulowanie przewozu żywności, która szybko się psuje. Dzięki tej umowie mamy pewność, że artykuły takie jak mięso, ryby czy owoce są transportowane w odpowiednich warunkach. To znaczy, że muszą być przestrzegane konkretne normy, jak kontrola temperatury, co jest kluczowe, żeby uniknąć ich zepsucia. W branży spożywczej, gdzie te zasady są naprawdę rygorystyczne, producenci muszą pilnować, aby wszystko było zgodne z normami sanitarno-epidemiologicznymi. Dodatkowo, umowa ATP pomaga też w handlu międzynarodowym, upraszczając wiele procedur celnych i przyspieszając dostawy. A co ciekawe, jest zharmonizowana z innymi regulacjami, jak na przykład HACCP, które zajmują się analizą zagrożeń w łańcuchu dostaw. Myślę, że bez tego transporty artykułów szybko psujących się byłyby znacznie trudniejsze.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Ile czasu należy przeznaczyć na transport ładunku na dystansie 400 km, jeśli średnia prędkość samochodu na trasie wynosi 50 km/h, a kierowca musi skorzystać z niepodzielnej przerwy w prowadzeniu pojazdu?

A. 8 godzin 30 minut
B. 8 godzin
C. 8 godzin 45 minut
D. 8 godzin 15 minut
Odpowiedź 8 godzin 45 minut jest prawidłowa, ponieważ obliczamy czas transportu zgodnie z wzorem: czas = odległość / prędkość. W naszym przypadku, mamy 400 km do przejechania przy średniej prędkości 50 km/h. Dlatego czas podróży wynosi 400 km / 50 km/h = 8 godzin. Warto jednak pamiętać, że kierowca jest zobowiązany do zrobienia przerwy w czasie jazdy, co wpływa na całkowity czas przewozu. W praktyce, kierowcy muszą przestrzegać norm czasu pracy i odpoczynku, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, które wymagają, aby po każdej 4,5 godzinnej jeździe kierowca musiał zrobić przynajmniej 45 minut przerwy. Zatem, dodając 45 minut przerwy do 8 godzin jazdy, otrzymujemy 8 godzin 45 minut. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla planowania bezpiecznych i efektywnych tras transportowych.

Pytanie 39

W kabinie pojazdu ciężarowego transportującego substancje niebezpieczne powinna być dostępna jako pomoc w sytuacjach awaryjnych

A. informacja o odbiorcy przesyłki
B. instrukcja bhp i ppoż
C. informacja o nadawcy przesyłki
D. instrukcja pisemna dla kierowcy
Informacje o nadawcy ładunku i odbiorcy ładunku, choć istotne w kontekście transportu, nie są wystarczające w sytuacji kryzysowej. Wiedza na temat nadawcy czy odbiorcy może być pomocna w przypadku ustalania źródeł odpowiedzialności, jednak w przypadku awarii czy incydentu, kluczowe jest, aby kierowca miał dostęp do szczegółowych instrukcji dotyczących postępowania. Z kolei instrukcje bhp i ppoż. są istotne, ale ich zakres niekoniecznie odnosi się specyficznie do materiałów niebezpiecznych, a jedynie do ogólnych zasad bezpieczeństwa w pracy. Może to prowadzić do nieporozumień, ponieważ kierowca mógłby nie wiedzieć, jak postępować w kontekście specyficznych substancji, które transportuje. W sytuacji kryzysowej, brak jasnych i szczegółowych wskazówek może prowadzić do chaosu i nieefektywnego działania, co mogłoby zwiększyć ryzyko dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska. Dlatego kluczowe jest, aby kierowcy mieli dostęp do szczegółowych instrukcji pisemnych, które są dostosowane do specyfiki przewożonych materiałów, a nie jedynie ogólnych zasad bezpieczeństwa czy informacji o stronach transakcji.

Pytanie 40

Na podstawie danych zawartych w tabeli oceń, który pojazd wykonał największą pracę przewozową.

Pojazd
A.B.C.D.
Przewieziony ładunek [t]10202515
Długość trasy [km]1009040110

A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Pojazd B został wybrany jako ten, który wykonał największą pracę przewozową, co można obliczyć przy użyciu prostego wzoru na pracę przewozową: W = m * d, gdzie W to praca, m to masa ładunku, a d to dystans. W tym przypadku, pojazd B przewiózł ładunek o masie 20 ton na odległość 90 km. Obliczając pracę, otrzymujemy: W = 20 t * 90 km = 1800 t*km, co rzeczywiście przedstawia największą wartość w porównaniu do innych pojazdów. W praktyce, optymalizacja pracy przewozowej jest kluczowym elementem logistyki i transportu. Zrozumienie tych obliczeń pozwala menedżerom transportu na lepsze planowanie i przydzielanie zasobów. Dzięki znajomości zasad fizyki oraz efektywnego planowania można zredukować koszty operacyjne i zwiększyć efektywność przewozów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wiedza na ten temat jest również istotna przy podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru środków transportu oraz planowania tras.