Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 09:42
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 09:46

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 1
B. Rysunek 4
C. Rysunek 2
D. Rysunek 3
Rysunek 1 i 2 mogą przedstawiać inne komponenty, takie jak przyciski lub pola tekstowe, które nie pełnią funkcji interaktywnych znaczników. Rysunek 3 najprawdopodobniej reprezentuje suwak lub inny element nawigacyjny, który nie posiada cech charakterystycznych dla komponentu Chip. Komponenty Chip mają specyficzną strukturę, która odróżnia je od standardowych kontrolek interfejsu użytkownika.

Pytanie 2

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Git
B. Jira
C. Bugzilla
D. Jasmine
Bugzilla to narzędzie do śledzenia błędów, które skupia się głównie na identyfikacji oraz zarządzaniu defektami w oprogramowaniu. Choć może być używane w kontekście zarządzania projektami, jego funkcjonalności są ograniczone w porównaniu do kompleksowych rozwiązań, takich jak Jira. Bugzilla jest bardziej odpowiednie dla zespołów, które potrzebują prostszych narzędzi do śledzenia błędów, ale nie zapewnia takich możliwości zarządzania projektami jak Jira. Git to system kontroli wersji, który umożliwia zarządzanie kodem źródłowym, ale nie jest narzędziem do śledzenia błędów ani do zarządzania projektami jako takimi. Git pozwala programistom na współpracę i śledzenie zmian w kodzie, jednakże brakuje mu funkcji zarządzania projektami oraz integracji z procesami Agile, które są kluczowe w nowoczesnym rozwoju oprogramowania. Jasmine to framework do testowania jednostkowego aplikacji JavaScript, który koncentruje się na pisaniu testów i nie jest narzędziem do zarządzania projektami ani do śledzenia błędów. Pomimo że testowanie jednostkowe jest istotną częścią cyklu życia oprogramowania, Jasmine nie oferuje funkcjonalności związanych z zarządzaniem projektami, co czyni go nieodpowiednim w kontekście tego pytania.

Pytanie 3

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
B. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
C. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
D. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
Drugi zapis nie jest niezgodny ze składnią – zarówno preinkrementacja, jak i postinkrementacja są w pełni zgodne z zasadami języka i nie powodują błędów kompilacji. Niezależnie od wybranego zapisu, zmienna zostanie zwiększona, lecz kluczowa różnica polega na tym, kiedy dokładnie to następuje. Twierdzenie, że w każdym przypadku wynik będzie taki sam, jest błędne – różnice pojawiają się podczas użycia tych operatorów w bardziej złożonych wyrażeniach. Zapis pierwszy (preinkrementacja) nie jest jedynym sposobem na zwiększenie wartości zmiennej, chociaż w wielu sytuacjach jest preferowany ze względu na efektywność.

Pytanie 4

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
B. odziedzicza po Vehicle
C. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
D. używa pól prywatnych klasy Vehicle
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 5

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n log n)
B. O(1)
C. O(n)
D. O(n2)
O(n log n) – to typowa złożoność dla algorytmów sortowania, na przykład quicksort czy mergesort. O(1) – to oznacza, że algorytm działa w stałym czasie, niezależnie od wielkości danych, co tu nie pasuje. O(n^2) – to z kolei złożoność dla algorytmów, które mają kwadratową wydajność, jak na przykład sortowanie bąbelkowe, ale to nie jest to, czego szukamy w tym przypadku.

Pytanie 6

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
B. zarządzanie zdarzeniami elementów
C. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
D. zarządzanie bazą danych
Wypisywanie danych w przeglądarce jest funkcją warstwy front-end, która obsługuje wyświetlanie treści HTML, CSS i JavaScript. Obsługa zdarzeń kontrolek (np. kliknięcia przycisku) odbywa się głównie po stronie front-endu i jest realizowana za pomocą języków takich jak JavaScript. Walidacja formularzy w czasie rzeczywistym jest częścią front-endu – jej celem jest zapobieganie błędom już na poziomie interfejsu użytkownika, zanim dane trafią na serwer. Jednakże, pełna walidacja na back-endzie jest niezbędna dla bezpieczeństwa i poprawności danych, gdyż front-endowa walidacja może być łatwo omijana przez użytkowników zaawansowanych technicznie.

Pytanie 7

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. metody
B. interfejsy
C. funkcje
D. pola
Pola klasy to jej atrybuty, które przechowują dane dotyczące obiektów. Definiują one stan obiektu i mogą przyjmować różne wartości w zależności od instancji klasy. W przypadku klasy samochod cechy takie jak marka, rocznik czy parametry to właśnie pola, które odzwierciedlają właściwości poszczególnych obiektów.

Pytanie 8

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. formulacje
B. sesje
C. buforowanie
D. ciasteczka
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 9

Programista może wykorzystać framework Angular do realizacji aplikacji:

A. rodzaju back-end
B. rodzaju front-end
C. mobilnej
D. na komputerze
Angular to świetne narzędzie do tworzenia aplikacji front-endowych. Chodzi o to, że odpowiada za to, co widzi użytkownik i jak może z tym interagować. Dzięki Angular możemy budować dynamiczne i responsywne aplikacje webowe. Z tego co widzę, używamy tam komponentów, modułów i rzeczy typu dwukierunkowe wiązanie danych, co naprawdę ułatwia życie. Bez wątpienia, Angular jest jednym z najpopularniejszych frameworków do robienia interfejsów użytkownika, co tylko potwierdza jego efektywność.

Pytanie 10

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
B. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
C. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
D. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
Modyfikator 'abstract' nie wymusza implementacji metod w tej samej klasie, lecz przenosi to wymaganie na klasy dziedziczące. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest możliwe, co pozwala na rozszerzanie jej funkcjonalności. Klasy dziedziczące muszą implementować metody abstrakcyjne, co jest ich obowiązkiem, a nie zakazem.

Pytanie 11

Co to jest Webpack?

A. Narzędzie do budowania modułów i zarządzania zależnościami w aplikacjach JavaScript
B. Biblioteka do testowania kodu JavaScript
C. System zarządzania bazami danych dla aplikacji Node.js
D. Framework JavaScript do tworzenia aplikacji mobilnych
Webpack to zaawansowane narzędzie do budowania modułów, które znacząco ułatwia zarządzanie zależnościami w aplikacjach JavaScript. Umożliwia on zorganizowane łączenie różnych zasobów, takich jak skrypty JavaScript, style CSS, obrazy i inne pliki, w jeden lub kilka plików wyjściowych. Dzięki temu programiści mogą zoptymalizować czas ładowania aplikacji, minimalizując rozmiar plików i eliminując zbędne zapytania do serwera. Przykładowo, korzystając z Webpacka, można skonfigurować automatyczną kompresję kodu i zastosowanie technik takich jak kod dzielony (code splitting), co znacząco podnosi wydajność aplikacji. Dodatkowo, Webpack wspiera różne wtyczki i loadery, co pozwala na łatwą integrację z narzędziami do kompilacji, takimi jak Babel, umożliwiający użycie nowoczesnych funkcji JavaScript, które mogą nie być jeszcze wspierane przez wszystkie przeglądarki. Standardy branżowe kładą duży nacisk na efektywność i utrzymywalność kodu, a Webpack, będąc częścią ekosystemu JavaScript, skutecznie wspiera te zasady.

Pytanie 12

Które narzędzie służy do automatyzacji procesu budowania aplikacji?

A. Swagger
B. Figma
C. Postman
D. Jenkins
Postman jest narzędziem skoncentrowanym na testowaniu API, które pozwala na wysyłanie żądań do serwerów i analizowanie odpowiedzi. Chociaż Postman jest niezwykle użyteczny w procesie tworzenia i testowania interfejsów API, nie ma funkcji automatyzacji budowy aplikacji. W praktyce, użycie Postmana do tego celu może prowadzić do nieporozumień dotyczących jego rzeczywistego zastosowania, co może skutkować niewłaściwym podejściem do automatyzacji i niewykorzystaniem pełnego potencjału narzędzi CI/CD. Figma jest narzędziem do projektowania interfejsów użytkownika, które pozwala na tworzenie prototypów oraz współpracę zespołową nad projektami graficznymi. Pomimo że Figma jest nieoceniona w procesie tworzenia wizualnych aspektów aplikacji, nie ma nic wspólnego z automatyzacją budowy kodu. Swagger to narzędzie służące do dokumentowania API oraz generowania jego interfejsów. Choć Swagger wspiera dokumentację i umożliwia łatwe zrozumienie, jak działa API, nie jest to narzędzie do automatyzacji procesów budowania aplikacji. Typowe błędy myślowe przy wyborze niewłaściwych narzędzi często wynikają z mylnego przekonania, że każde narzędzie do automatyzacji zadań może obsługiwać każdy aspekt cyklu życia oprogramowania, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Właściwe zrozumienie funkcji i przeznaczenia narzędzi jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektem oraz dla optymalizacji procesów developerskich.

Pytanie 13

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. HTML
B. PHP
C. JavaScript
D. C++
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 14

Które z poniższych nie jest narzędziem do zarządzania stanem w aplikacjach React?

A. Webpack
B. Context API
C. MobX
D. Redux
Webpack to narzędzie do budowania, które służy do zarządzania zasobami w projekcie, a nie do zarządzania stanem aplikacji. Jego głównym celem jest przekształcanie i optymalizacja plików, takich jak JavaScript, CSS czy obrazy, przed ich wdrożeniem na produkcję. Dzięki Webpackowi można tworzyć modułowe aplikacje, które pozwalają na łatwe zarządzanie zależnościami. Przykładem użycia Webpacka może być skonfigurowanie go do kompresji plików JavaScript oraz CSS w celu zwiększenia wydajności aplikacji. W praktyce, Webpack jest szeroko stosowany w projektach React, aby efektywnie łączyć i optymalizować kod z różnych źródeł, co przekłada się na szybsze ładowanie się aplikacji. Standardy dotyczące zarządzania projektami przewidują, że narzędzia do budowania, takie jak Webpack, powinny być odpowiednio skonfigurowane w celu zapewnienia najlepszych praktyk dotyczących wydajności i organizacji kodu.

Pytanie 15

Co będzie wynikiem działania poniższego kodu SQL?

SELECT COUNT(*) FROM employees WHERE salary > (SELECT AVG(salary) FROM employees);

A. Liczba pracowników z najwyższą pensją
B. Liczba pracowników z pensją powyżej średniej
C. Błąd składni SQL
D. Średnia pensja wszystkich pracowników
Odpowiedź, że wynik działania zapytania SQL to liczba pracowników z pensją powyżej średniej, jest całkowicie poprawna. Zapytanie to korzysta z funkcji agregującej COUNT(*), która zlicza liczbę rekordów spełniających określony warunek. W tym przypadku warunkiem jest, że pensja pracownika jest większa od średniej pensji wszystkich pracowników, którą obliczamy za pomocą wewnętrznego zapytania (subquery). Tego rodzaju operacje są powszechnie stosowane w analizie danych w bazach danych, gdzie często musimy wykonać porównania względem wartości agregatów, takich jak średnia, mediana czy suma. Przykładowo, w analizie wynagrodzeń w danej firmie, można użyć podobnych zapytań do oceny, jaki odsetek pracowników jest wynagradzanych powyżej średniej, co może być istotne z punktu widzenia polityki płacowej oraz budżetowania. Pamiętaj, że dobre praktyki w pracy z bazami danych obejmują optymalizację zapytań oraz unikanie niepotrzebnych obliczeń, co może wpłynąć na wydajność systemu.

Pytanie 16

Który z etapów umożliwia zwiększenie efektywności aplikacji przed jej wydaniem?

A. Testowanie jednostkowe
B. Optymalizacja kodu
C. Dodawanie komentarzy do kodu
D. Tworzenie interfejsu graficznego
Testowanie jednostkowe pozwala na wykrycie błędów w poszczególnych komponentach aplikacji, ale samo w sobie nie prowadzi do optymalizacji kodu. Tworzenie interfejsu graficznego (GUI) jest istotne dla atrakcyjności aplikacji, ale nie wpływa bezpośrednio na jej wydajność. Dodawanie komentarzy do kodu poprawia jego dokumentację i czytelność, ale nie ma wpływu na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 17

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Fasada (Facade)
B. Metoda szablonowa (Template method)
C. Singleton (Singleton)
D. Kompozyt (Composite)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 18

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
B. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 19

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. A0 FE A0
B. 98 FB 98
C. A0 FB A0
D. 98 FE 98
Błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji jednej z wartości RGB na system szesnastkowy. Drobna pomyłka w jednej wartości może skutkować zupełnie innym kolorem, dlatego dokładność w przeliczaniu jest bardzo ważna w projektowaniu graficznym.

Pytanie 20

Co zostanie wyświetlone w konsoli po wykonaniu poniższego kodu?

console.log(0.1 + 0.2 === 0.3); console.log(0.1 + 0.2);

A. false, 0.3
B. true, 0.30000000000000004
C. false, 0.30000000000000004
D. true, 0.3
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z nieporozumienia dotyczącego reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych w JavaScript. Wiele osób ma tendencję do sądzenia, że operacje matematyczne z użyciem liczb dziesiętnych będą prowadziły do oczekiwanych rezultatów. Przykład `0.1 + 0.2`, który wydaje się prosty, w rzeczywistości ujawnia istotne różnice w precyzji. W przeciwieństwie do liczb całkowitych, które są reprezentowane jednoznacznie, liczby zmiennoprzecinkowe mogą wprowadzać błędy zaokrągleń. Gdyby nasze porównanie zwracało `true`, wskazywałoby to na to, że na poziomie binarnym liczby te są identyczne, co jest w przypadku JavaScript nieprawdziwe. Z kolei podanie `0.3` jako wyniku sumy w niektórych odpowiedziach nie uwzględnia tej samej zasady, co sugeruje, że porównanie tych wartości jest właściwe, mimo że nie jest. Warto zrozumieć, że takie błędne wnioski mogą prowadzić do poważnych problemów w bardziej złożonych obliczeniach, zwłaszcza w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja jest niezbędna. Dobrym zwyczajem jest korzystanie z odpowiednich metod, które pozwalają na bezpieczne porównywanie wartości zmiennoprzecinkowych, minimalizując ryzyko błędów. Stosując podejście oparte na tolerancji błędu, można uniknąć pułapek związanych z reprezentacją liczb i poprawić dokładność obliczeń.

Pytanie 21

Jakie mogą być konsekwencje długotrwałego narażenia na hałas w pracy?

A. Choroby skórne
B. Uszkodzenie słuchu i zmęczenie
C. Wzrost efektywności pracy
D. Obniżenie ostrości wzroku
Długotrwały hałas w miejscu pracy może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie słuchu oraz przewlekłe zmęczenie. Stała ekspozycja na hałas o wysokim natężeniu może powodować stopniową utratę słuchu, szumy uszne, a także zwiększać poziom stresu i obniżać koncentrację. Zmęczenie wynikające z hałasu wpływa negatywnie na produktywność i samopoczucie pracowników, prowadząc do spadku efektywności oraz wzrostu ryzyka popełniania błędów. W celu ochrony przed hałasem zaleca się stosowanie środków ochrony indywidualnej, takich jak nauszniki lub zatyczki do uszu, a także instalowanie ekranów dźwiękochłonnych i ograniczenie źródeł hałasu w środowisku pracy.

Pytanie 22

Co to jest event bubbling w JavaScript?

A. System powiadomień o błędach w konsoli JavaScript
B. Proces, w którym zdarzenie zaczyna się od najbardziej szczegółowego elementu i propaguje w górę hierarchii DOM
C. Technika optymalizacji wydajności zdarzeń na stronie
D. Metoda zarządzania kolejką zdarzeń w aplikacjach asynchronicznych
Event bubbling to kluczowy mechanizm w modelu zdarzeń JavaScript, który polega na tym, że gdy zdarzenie zostaje wywołane na danym elemencie DOM, propaguje się ono w górę hierarchii DOM, zaczynając od najniższego elementu (czyli elementu, który bezpośrednio wywołuje zdarzenie) i kierując się ku elementom nadrzędnym. To podejście umożliwia efektywne zarządzanie zdarzeniami, gdyż pozwala na przypisanie pojedynczej funkcji obsługi zdarzeń do elementu nadrzędnego, zamiast do każdego z podrzędnych elementów. Na przykład, jeśli mamy listę elementów
  • w
      , możemy ustawić jeden nasłuchiwacz zdarzeń na
        , co pozwoli na przechwytywanie kliknięć na wszystkich
      • , wykorzystując obiekt Event do określenia, który element został kliknięty. W praktyce, event bubbling przyczynia się do zmniejszenia liczby nasłuchiwaczy zdarzeń i optymalizacji wydajności aplikacji webowych, a także ułatwia organizację kodu. Warto również pamiętać o metodzie stopPropagation(), która może być używana, aby zatrzymać propagację zdarzenia, gdy zajdzie taka potrzeba. Zrozumienie event bubbling jest istotne w kontekście standardów W3C, które definiują zasady dla przetwarzania zdarzeń.

  • Pytanie 23

    Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

    A. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
    B. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
    C. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
    D. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
    Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

    Pytanie 24

    Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

    A. biblioteki jQuery
    B. metody POST
    C. formatu JSON
    D. protokołem SSH
    Jest taka sprawa z jQuery – chociaż to super narzędzie do manipulacji DOM i pracy z asynchronicznymi żądaniami HTTP, to jednak nie jest formatem danych. Tak, jQuery świetnie działa z AJAX-em, ale nie definiuje, jak dane powinny być przesyłane. Jak już używasz jQuery do przesyłania danych, to potrzebujesz formatu, na przykład JSON. Dlatego ta odpowiedź jest niepoprawna. Metoda POST umożliwia przesyłanie danych do serwera w protokole HTTP, ale sama w sobie nie mówi, w jakim formacie te dane będą przesyłane. Można używać różnych formatów, w tym JSON, ale sama metoda POST to za mało. A SSH, czyli Secure Shell, to protokół do bezpiecznego logowania i zdalnego zarządzania systemami, a nie do przesyłania danych między aplikacjami webowymi a serwerem. Dlatego tu też mamy błąd. Wszystkie te technologie są ważne, ale nie mówią o przesyłaniu danych w kontekście front-endu tak, jak robi to JSON.

    Pytanie 25

    Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

    A. dobra reputacja, przekora, porywczość
    B. intuicja, cierpliwość, asertywność
    C. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
    D. asertywność, pesymizm, buta
    Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

    Pytanie 26

    Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

    A. Pole
    B. Obiekt
    C. Konstruktor
    D. Metoda
    Obiekt to instancja klasy, która posiada swoje pola i metody, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – jest to jednostka przechowująca dane i wykonująca operacje. Metoda to funkcja należąca do klasy, która definiuje zachowanie obiektu, ale różni się od pola, które przechowuje dane. Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana podczas tworzenia obiektu i służy do inicjalizacji jego pól, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – raczej definiuje, jak te zmienne są ustawiane podczas tworzenia obiektu.

    Pytanie 27

    Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

    A. Utrudnianie działalności organom ścigania
    B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
    C. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
    D. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
    Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

    Pytanie 28

    Jakie jest fundamentalne zagadnienie w projektowaniu aplikacji w architekturze klient-serwer?

    A. Użycie serwera jako głównego miejsca przetwarzania danych
    B. Funkcjonowanie aplikacji wyłącznie w trybie offline
    C. Brak podziału na role klienta i serwera
    D. Przeniesienie wszystkich obliczeń na stronę klienta
    Użycie serwera jako centralnego miejsca przetwarzania danych jest kluczowym elementem architektury klient-serwer. Serwer pełni rolę centralnego punktu, który zarządza żądaniami klientów, przechowuje dane i zapewnia odpowiedzi na zapytania. Taki model zapewnia większe bezpieczeństwo danych, ułatwia zarządzanie zasobami i umożliwia skalowanie aplikacji w miarę wzrostu liczby użytkowników. Architektura klient-serwer jest szeroko stosowana w aplikacjach webowych, systemach bankowych oraz usługach chmurowych, gdzie konieczna jest centralizacja danych i ich ochrona.

    Pytanie 29

    Jaki będzie wynik działania poniższego kodu JavaScript?

    let x = 5; let y = '10'; console.log(x + y);

    A. 15
    B. 510
    C. error
    D. undefined
    Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z nieporozumień dotyczących operacji w JavaScript, szczególnie związanych z typami danych. W przypadku odpowiedzi, które sugerują, że wynik to 15, może to wynikać z mylnego założenia, że JavaScript traktuje oba operandów jako liczby. Warto zauważyć, że operator + jest niejednoznaczny w JavaScript, ponieważ zarówno łączenie łańcuchów, jak i dodawanie liczb są jego możliwymi zastosowaniami. Dlatego, kiedy operatory działają na różnych typach, jak liczba i łańcuch, JavaScript stosuje konwersję typów, co prowadzi do wyników, które mogą wydawać się sprzeczne z intuicją. Z kolei odpowiedź, która zakłada, że wynik będzie 'error', opiera się na błędnym przekonaniu, że JavaScript nie poradzi sobie z różnymi typami. W rzeczywistości, JavaScript jest zaprojektowany tak, aby radzić sobie z różnymi typami danych i dokonuje konwersji, co może prowadzić do takich wyników jak '510'. Odpowiedź 'undefined' byłaby uzasadniona tylko w przypadku, gdyby kod miał nieprawidłową składnię, co w tym przypadku nie ma miejsca. Zrozumienie zasad działania operatorów w JavaScript, szczególnie dotyczących konwersji typów, jest kluczowe dla unikania tego typu błędów w przyszłości.

    Pytanie 30

    Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

    Ilustracja do pytania
    A. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
    B. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie
    C. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
    D. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
    Radio-buttony są grupowane za pomocą 'fieldset' lub innych elementów, ale nie 'radio-group', co jest błędnym terminem. Właściwość 'value' odnosi się do wartości logicznej, a nie tekstu etykiety. Etykieta (label) może być umieszczona po obu stronach przycisku, a nie wyłącznie po jednej.

    Pytanie 31

    Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

    A. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
    B. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
    C. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
    D. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
    Konstruktor nie zwraca wartości, w przeciwieństwie do zwykłych metod klasy, które mogą zwracać typy danych (`int`, `float`, `string`). Konstruktor nie może być wywoływany bez tworzenia obiektu – jest to mechanizm związany wyłącznie z procesem inicjalizacji obiektu. Destruktor, a nie konstruktor, jest wywoływany po zakończeniu życia obiektu w celu zwolnienia zasobów. Konstruktor jest pierwszą metodą, która działa podczas tworzenia obiektu, co odróżnia go od destruktora, który działa na końcu życia obiektu.

    Pytanie 32

    Co oznacza skrót CSRF w kontekście bezpieczeństwa aplikacji webowych?

    A. Cross-Site Request Forgery
    B. Client-Side Rendering Framework
    C. Cross-Site Response Filter
    D. Cascading Style Rendering Form
    Skrót CSRF najczęściej mylony jest z innymi terminami w obszarze rozwoju aplikacji webowych, co może prowadzić do nieporozumień. Przykładowo, Client-Side Rendering Framework jest koncepcją odnoszącą się do sposobu renderowania stron internetowych, gdzie wiele logiki aplikacji wykonuje się po stronie klienta. Nie ma to jednak nic wspólnego z problematyką powiązaną z bezpieczeństwem. Cross-Site Response Filter sugeruje, że istnieje mechanizm filtrujący odpowiedzi między różnymi witrynami, co również nie ma podstaw w rzeczywistości. Tego typu pomysły świadczą o braku zrozumienia, jak działają ataki w środowisku webowym oraz jakie mechanizmy są potrzebne do ich obrony. Cascading Style Rendering Form nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem aplikacji, a raczej dotyczy stylizacji i prezentacji strony, co nie jest odpowiednim kontekstem. Często ludzie mylą te pojęcia, nie zdając sobie sprawy z ryzyk, jakie niesie niewłaściwe zabezpieczenie aplikacji. Zrozumienie, czym jest CSRF, jest kluczowe, aby unikać błędów w projektowaniu i implementacji rozwiązań webowych, które mogą doprowadzić do poważnych luk w bezpieczeństwie.

    Pytanie 33

    Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

    A. Wiele wartości pod tym samym indeksem
    B. Wartość logiczną true lub false
    C. Wiele wartości pod różnymi indeksami
    D. Jedną wartość
    Tablica nie przechowuje tylko jednej wartości – od tego są typy proste, takie jak 'int' czy 'float'. Tablica nie przechowuje wielu wartości pod jednym indeksem – każda wartość zajmuje osobny indeks. Wartości logiczne, takie jak 'true' lub 'false', mogą być elementami tablicy, ale sama tablica nie ogranicza się do przechowywania tylko tych wartości. Kluczową cechą tablicy jest możliwość przechowywania wielu wartości, do których można odwoływać się za pomocą indeksów, co odróżnia je od typów pojedynczych wartości.

    Pytanie 34

    Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

    A. unsigned, struct, float
    B. class, struct, union
    C. char, struct, union
    D. class, struct, float
    Char, unsigned i float to typy proste, a nie złożone. Class i struct są typami złożonymi, ale bool i float są typami podstawowymi. Union to typ złożony, ale unsigned i float należą do typów prostych, co nie czyni ich typami złożonymi.

    Pytanie 35

    Jaka będzie wartość zmiennej x po wykonaniu poniższego kodu?

    let x = 0; for (let i = 0; i < 10; i++) { if (i % 2 === 0) continue; x += i; }

    A. 25
    B. 20
    C. 30
    D. 45
    Wartości 45, 30 i 20 uznawane za odpowiedzi na pytanie są wynikiem błędnych założeń dotyczących działania pętli oraz sposobu sumowania wartości. Niektórzy mogą pomyśleć, że wszystkie liczby od 0 do 9 powinny być sumowane, co prowadzi do błędnego wyniku. Zrozumienie tego, jak działa instrukcja continue, jest kluczowe. Instrukcja ta sprawia, że aktualna iteracja pętli jest przerywana w momencie, gdy i jest parzyste, co skutkuje pominięciem tych wartości w sumie. To istotny aspekt, ponieważ nie ma możliwości dodania parzystych liczb do zmiennej x. Kolejną pomyłką jest błędne obliczanie sumy nieparzystych liczb. Zamiast prawidłowego wyniku 25, niektórzy mogą zyskać liczbę 45, co sugeruje, że do sumy dodano również parzyste liczby, co jest niezgodne z logiką pętli. Podobnie, suma 30 pojawia się, gdy ktoś myśli, że bierze tylko niektóre liczby, ale źle oblicza ich sumę. Ostatecznie 20 również nie znajduje uzasadnienia, ponieważ w najlepszym przypadku można uzyskać sumę tylko niektórych nieparzystych liczb, co w rzeczywistości nie jest zgodne z kodem przedstawionym w pytaniu. Warto nauczyć się analizować kod na poziomie instrukcji i zrozumieć, jakie elementy są sumowane, a jakie są pomijane. Umożliwi to unikanie takich potknięć w przyszłości.

    Pytanie 36

    Wartości składowych RGB koloru #AA41FF zapisane w systemie szesnastkowym po przekształceniu na system dziesiętny są odpowiednio

    A. 170, 64, 255
    B. 160, 65, 255
    C. 160, 64, 255
    D. 170, 65, 255
    Niektóre błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji wartości szesnastkowych. Na przykład AA w szesnastkowym to 170, a nie 160. Poprawna interpretacja kolorów jest istotna w pracy grafików i programistów front-end.

    Pytanie 37

    Która z wymienionych bibliotek stanowi element standardowego zestawu narzędzi programistycznych w Pythonie?

    A. vector
    B. sys
    C.
    D.
    Biblioteka `` to standardowa biblioteka w języku C/C++, używana do wykonywania operacji matematycznych, ale nie jest częścią Pythona. Biblioteka `` to biblioteka C, która umożliwia obsługę wejścia i wyjścia (I/O), ale również nie jest dostępna w Pythonie. `vector` to część standardowej biblioteki C++ (STL) i służy do obsługi dynamicznych tablic, ale nie jest elementem środowiska Python. Biblioteki te są związane z innymi językami programowania i nie mają zastosowania w Pythonie.

    Pytanie 38

    Zapisany kod w języku Python ilustruje

    Ilustracja do pytania
    A. stos
    B. strukturę
    C. kolejkę (LIFO)
    D. tablicę asocjacyjną (słownik)
    W tym zadaniu mamy do czynienia z tablicą asocjacyjną, która w Pythonie nazywa się słownikiem. Słownik to taki fajny sposób na przechowywanie par klucz-wartość, co jest naprawdę przydatne. W naszym przypadku kluczami są symbole chemiczne, jak N czy O, a wartościami ich pełne nazwy, czyli Azot oraz Tlen. Dzięki tej strukturze można szybko sięgnąć po konkretne dane, co jest bardzo pomocne w różnych sytuacjach. Na przykład, można używać ich do przechowywania konfiguracji albo do prostych baz danych. Warto też dodać, że słowniki świetnie pasują do obiektów JSON, co jest ważne w tworzeniu aplikacji webowych. Dają nam dużą elastyczność i robią to w bardzo efektywny sposób, dlatego są jednym z kluczowych elementów Pythona. Ułatwiają pisanie kodu, który jest zarówno czytelny, jak i funkcjonalny.

    Pytanie 39

    Jakie jest podstawowe zadanie firewalla w systemie komputerowym?

    A. Zapobieganie wyciekom informacji na skutek awarii systemu
    B. Szyfrowanie danych przesyłanych w sieci
    C. Zarządzanie ruchem sieciowym i blokowanie nieautoryzowanego dostępu
    D. Ochrona danych na poziomie aplikacji internetowych
    Firewall to narzędzie, które zarządza ruchem sieciowym i blokuje nieautoryzowane połączenia. Jego głównym celem jest ochrona przed nieuprawnionym dostępem do systemu poprzez analizę i filtrowanie pakietów danych. Firewall działa na poziomie sieciowym i aplikacyjnym, co pozwala na skuteczne zatrzymywanie prób włamań, ataków DDoS oraz złośliwego oprogramowania próbującego komunikować się z serwerami zewnętrznymi. To niezbędny element ochrony każdej infrastruktury IT.

    Pytanie 40

    Jaki rodzaj testów można scharakteryzować przedstawionym opisem?

    Ilustracja do pytania
    A. testy zgodności
    B. testy funkcjonalne
    C. testy wydajnościowe
    D. testy jednostkowe
    Testy wydajnościowe oceniają szybkość i stabilność aplikacji pod obciążeniem. Testy jednostkowe sprawdzają działanie pojedynczych fragmentów kodu (np. funkcji). Testy kompatybilności oceniają, czy aplikacja działa poprawnie na różnych urządzeniach lub systemach operacyjnych.