Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 24 kwietnia 2025 17:24
  • Data zakończenia: 24 kwietnia 2025 18:11

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przygotowując opony letnie do składowania na zimę, trzeba je najpierw oczyścić, a później umyć

A. letnią wodą
B. rozpuszczalnikiem olejnym
C. benzyną ekstrakcyjną
D. naftą
Odpowiedź 'letnią wodą' jest prawidłowa, ponieważ mycie opon letnich wodą o umiarkowanej temperaturze pozwala na skuteczne usunięcie zanieczyszczeń, takich jak błoto, kurz czy resztki chemikaliów, bez ryzyka ich uszkodzenia. Użycie letniej wody wspomaga rozpuszczanie zanieczyszczeń, a także minimalizuje ryzyko pęknięć materiału opon, które mogą wystąpić w wyniku stosowania agresywnych środków chemicznych. Warto także dodać, że mycie opon przed ich przechowaniem jest kluczowe, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do degradacji gumy, co w dłuższej perspektywie wpływa na bezpieczeństwo i trwałość opon. Dobrą praktyką jest także po umyciu opon dokładne ich osuchanie oraz umieszczenie w chłodnym, ciemnym miejscu, co zapobiega ich starzeniu się. Zgodnie z zaleceniami producentów opon, takie podejście znacząco wpływa na ich wydajność i żywotność.

Pytanie 2

Które z wymienionych maszyn, oprócz włókowca i siewnika, są częścią aktywnego zestawu do uprawy i siewu?

A. Kultywator a także wał zębaty
B. Brona talerzowa i wał strunowy
C. Wał Campbella oraz brona zębata
D. Brona wirnikowa oraz wał zębaty
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnego rozumienia roli poszczególnych maszyn w procesie uprawy. Wał Campbella i brona zębata, mimo że są wykorzystywane w pracach polowych, nie stanowią optymalnego zestawu do aktywnej uprawy gleby, ponieważ wał Campbella jest bardziej skoncentrowany na zagęszczaniu gleby niż na jej spulchnianiu. Kultywator w połączeniu z wałem zębatym również nie odpowiada na potrzeby aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, ponieważ kultywator zazwyczaj służy do spulchniania gleby, a wał zębaty nie jest odpowiednim elementem do tego konkretnego zastosowania. Również brona talerzowa, choć użyteczna w wielu kontekstach, nie jest częścią aktywnego zestawu uprawowo-siewnego w połączeniu z wałem strunowym, który nie zapewnia efektywnego uzupełnienia dla procesu siewu. Warto zauważyć, że dobór odpowiednich narzędzi w uprawie roli jest fundamentalny dla osiągnięcia wysokich plonów, a nieprawidłowe zestawienie maszyn może prowadzić do nieefektywnego przygotowania gleby, obniżenia jakości plonów oraz zwiększenia kosztów produkcji. Kluczowe jest zrozumienie, że różne maszyny mają różne funkcje i ich kombinacja musi być przemyślana w zależności od rodzaju uprawy oraz specyfiki gleby.

Pytanie 3

Nienaturalnie przyspieszone zużycie zaworów wydechowych silnika może być spowodowane

A. zwiększonym luzem na wałku rozrządu.
B. zbyt małym luzem zaworowym.
C. uszkodzeniem popychaczy.
D. luzami w łożyskowaniu dźwigienek zaworowych
No, wiesz, uszkodzenie lasek popychacza, zwiększony luz na wałku rozrządu i luz w łożyskach dźwigienek to problemy, które mogą wpływać na silnik, ale nie do końca są przyczyną szybkiego zużycia zaworów wydechowych. Jeśli chodzi o popychacze, to mogą one powodować problemy z układem rozrządu, a to może z kolei zaburzyć synchronizację otwierania i zamykania zaworów, ale to nie jest bezpośrednia przyczyna szybszego ich zużycia. Zwiększony luz na wałku rozrządu może prowadzić do nieprzyjemnych wibracji i hałasu, ale też nie powoduje za szybkiego zużycia zaworów. Luz w dźwigienkach może wpływać na ich działanie, ale znowu – nie na trwałość zaworów wydechowych bezpośrednio. Te problemy mogą wprowadzić ogólne nieprawidłowości w pracy silnika, ale nie są tak krytyczne jak zbyt mały luz zaworowy, który naprawdę ma duży wpływ na pracę zaworów i ich trwałość. Dlatego skupienie się na regulacji luzu zaworowego to kluczowa sprawa, jeśli chcemy, żeby silnik działał długo i efektywnie.

Pytanie 4

W celu zabezpieczenia odkrytych elementów roboczych, takich jak tłoczyska siłowników, przed rozpoczęciem postoju sezonowego, należy je

A. osłonić folią samoprzylepną
B. pokryć farbą lub lakierem
C. posmarować przepalonym olejem silnikowym
D. pokryć smarem konserwacyjnym
Zabezpieczanie tłoczysk smarem konserwacyjnym to naprawdę dobry pomysł. Dzięki temu można ochronić je przed szkodliwym wpływem pogody i korozją w czasie, gdy nie są używane. Smar tworzy na powierzchni taką fajną warstwę, która pomaga uniknąć utleniania metalu oraz gromadzenia się brudu. W praktyce, jak nałożysz odpowiednią ilość smaru na tłoczysko, to mechanizm ma większą szansę na przetrwanie wszelkich niekorzystnych warunków, jak wilgoć czy zmiany temperatury. Warto dodać, że korzystanie ze smarów jest zgodne z normami branżowymi, które mówią o tym, by stosować środki smarne, żeby przedłużyć żywotność różnych podzespołów w maszynach. Na przykład, wiele firm używa smarów na bazie litowej, które świetnie się trzymają i są odporne na różne trudne warunki, więc to bardzo dobry wybór na zabezpieczenie tłoczysk podczas dłuższego postoju.

Pytanie 5

Jakiego rodzaju przenośnik powinno się użyć do transportu materiałów w skrzynkach w poziomie, z opcją załadunku i rozładunku w dowolnych lokalizacjach?

A. Ślimakowy
B. Pneumatyczny
C. Ślizgowy
D. Rolkowy
Transport materiałów w skrzynkach w płaszczyźnie poziomej wymaga zastosowania przenośnika rolkowego, który jest idealnym rozwiązaniem w takich aplikacjach. Oferuje on łatwość załadunku i rozładunku w różnych miejscach, co zwiększa elastyczność operacyjną. Przenośniki rolkowe charakteryzują się niskim oporem toczenia, co pozwala na transportowanie ciężkich ładunków przy minimalnym wysiłku energetycznym. W praktyce, są one szeroko stosowane w magazynach, centrach dystrybucyjnych oraz liniach montażowych, gdzie efektywność i szybkość transportu są kluczowe. Dodatkowo, przenośniki rolkowe można dostosować do różnorodnych potrzeb, na przykład poprzez zastosowanie napędu ręcznego lub elektrycznego, co sprawia, że są one wszechstronnym rozwiązaniem dla wielu branż. W kontekście standardów, przenośniki rolkowe powinny spełniać normy bezpieczeństwa oraz efektywności energetycznej, co potwierdza ich wysoką jakość i niezawodność.

Pytanie 6

Podczas przeprowadzania orki zimowej przy użyciu ciągnika z pługiem obracalnym, w jaki sposób powinno się poruszać po polu?

A. w ruchu czółenkowym
B. w ruchu zagonowym w rozorywkę
C. w ruchu zagonowym w skład
D. w ruchu figurowym
Wykorzystywanie metod orki, takich jak zagonowy w rozorywkę czy zagonowy w skład, wiąże się z pewnymi ograniczeniami, które w kontekście orki zimowej mogą znacząco wpłynąć na efektywność i jakość pracy. Zagonowy w rozorywkę, który polega na obracaniu gleby wzdłuż zagonów, może prowadzić do nierównomiernego rozkładania masy gleby, co w konsekwencji wpływa na jej strukturę i właściwości. Gleba, która jest zbyt mocno przestawiana w jednym kierunku, może stać się zbyt zbita, co hamuje naturalny drenaż i może prowadzić do problemów z nadmiarem wody. Z kolei zagonowy w skład, który zakłada orkę wzdłuż krawędzi pola, również nie jest zalecany w przypadku orki zimowej, ponieważ może powodować, że gleba nie zostanie właściwie przygotowana na nadchodzący sezon wegetacyjny. Prowadzi to do marnotrawienia wody i składników odżywczych. Wybór metody figurowej, która opiera się na ruchach o kształcie zamkniętym, może być mało efektywny w warunkach zimowych, gdzie gleba może być zbyt twarda lub oblodzona, co znacząco utrudnia pracę. Ponadto nieprawidłowe rozplanowanie ruchów ciągnika, jak w przypadku figurowej metody, może prowadzić do niepożądanych zjawisk erozji i degradacji gleby. Dlatego kluczowe jest stosowanie najlepszych praktyk, takich jak orka czółenkowa, aby zapewnić optymalne warunki dla gleby oraz efektywność prowadzonych prac.

Pytanie 7

Jakie powinno być rozmieszczenie kół ciągnika, aby sześciorzędowy pielnik o szerokości międzyrzędzia 45 cm mógł być zawieszony w sposób symetryczny za ciągnikiem?

A. 125 cm
B. 180 cm
C. 135 cm
D. 150 cm
Odpowiedzi 135 cm, 125 cm i 150 cm są nieprawidłowe z kilku powodów. Przede wszystkim, rozstaw kół musi być odpowiednio większy niż połowa całkowitej szerokości pielnika, aby zapewnić symetrię i stabilność. Wybór zbyt małego rozstawu, jak 135 cm czy 125 cm, nie tylko uniemożliwi prawidłowe zawieszenie pielnika, ale również zwiększy ryzyko uszkodzenia maszyny oraz roślin w trakcie pracy, w szczególności na nierównym terenie. Dodatkowo, zbyt wąski rozstaw kół może prowadzić do problemów z manewrowaniem, co jest kluczowym aspektem w trakcie pracy w polu. Rozstaw 150 cm, choć lepszy niż wcześniejsze propozycje, wciąż nie zapewnia wystarczającej stabilności, co może skutkować nieefektywnym pieleniem oraz uszkodzeniem upraw. W praktyce, operatorzy maszyn powinni przestrzegać zaleceń producentów i standardów branżowych, które definiują optymalne rozstawy kół dla różnych typów maszyn, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracy i efektywności zabiegów agrotechnicznych. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne, aby unikać typowych błędów myślowych związanych z niewłaściwym dobraniem parametrów technicznych, co może prowadzić do poważnych problemów w trakcie pracy.

Pytanie 8

Co może być przyczyną obniżenia ciśnienia cieczy roboczej podczas pracy opryskiwacza?

A. brak ciśnienia w powietrzu w zbiorniku
B. zanieczyszczony filtr ssawny
C. niedrożna dysza rozpylająca
D. uszkodzony eżektor
Wybór odpowiedzi związanej z brakiem ciśnienia w powietrzniku nie jest zasadny, ponieważ powietrzniki w opryskiwaczach mają na celu jedynie zapewnienie odpowiedniej równowagi ciśnieniowej, a ich brak nie wpływa bezpośrednio na ciśnienie cieczy roboczej. Kolejna opcja - uszkodzony eżektor - może w rzeczywistości przyczyniać się do problemów z ciśnieniem, jednakże, w przeciwieństwie do zanieczyszczonego filtra ssawnego, uszkodzenia eżektora są zazwyczaj bardziej rzadkie i wymagają bardziej skomplikowanej diagnostyki. Ponadto, niedrożna dysza opryskiwacza również nie jest bezpośrednią przyczyną spadku ciśnienia cieczy roboczej, choć może prowadzić do niewłaściwego rozkładu cieczy. Ważnym błędem myślowym jest założenie, że problemy z ciśnieniem można przypisać jedynie tym elementom, podczas gdy filtr ssawny jest kluczowym punktem, który powinien być regularnie kontrolowany. W praktyce, wiele osób zaniedbuje ten aspekt konserwacji, co prowadzi do nieefektywności działania opryskiwacza. Problematyka ta podkreśla znaczenie systematycznego utrzymania sprzętu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i normami jakości, które mówią o konieczności analizy i diagnozowania całego systemu hydraulicznego przed przystąpieniem do pracy.

Pytanie 9

Podczas siewu pszenicy ozimej ciągnik połączony z siewnikiem S052 zużywa 6 litrów oleju napędowego na godzinę. Jaką kwotę należy przeznaczyć na zakup paliwa do obsiania 45 ha pola, jeśli agregat działa z wydajnością 3 ha na godzinę, a cena 1 litra paliwa wynosi 5,00 zł?

A. 450,00 zł
B. 225,00 zł
C. 300,00 zł
D. 150,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha pszenicy ozimej, należy najpierw określić, ile czasu zajmie siew. Wydajność agregatu wynosi 3 ha na godzinę, co oznacza, że do obsiania 45 ha potrzebujemy 15 godzin (45 ha ÷ 3 ha/godz.). W ciągu godziny ciągnik zużywa 6 litrów oleju napędowego, więc przez 15 godzin zużyje 90 litrów paliwa (15 godz. × 6 l/godz.). Cena 1 litra paliwa wynosi 5,00 zł, co daje całkowity koszt 450,00 zł (90 l × 5,00 zł/l). Takie obliczenia są kluczowe w praktyce rolniczej, gdyż pozwalają na precyzyjne planowanie kosztów operacyjnych. Warto również pamiętać, że różne techniki uprawy mogą wpłynąć na wydajność agregatów, a tym samym na zużycie paliwa. Dobre praktyki w zakresie zarządzania kosztami paliwa obejmują regularne serwisowanie maszyn, co redukuje ich zużycie i poprawia efektywność pracy. Zrozumienie tych elementów pozwala rolnikom lepiej planować swoje działania i optymalizować budżet.

Pytanie 10

Aby dokręcić nakrętki na głowicy silnika spalinowego, należy zastosować klucz

A. trzpieniowy
B. płasko-oczkowy
C. dynamometryczny
D. nastawny
Użycie klucza płasko-oczkowego do dokręcania nakrętek głowicy silnika spalinowego jest niewłaściwym podejściem. Klucz tego typu, choć funkcjonalny w wielu sytuacjach, nie zapewnia precyzyjnego pomiaru momentu dokręcania, co jest kluczowe w przypadku elementów silnika. W przypadku niektórych zastosowań, takich jak dokręcanie głowicy, klucz płasko-oczkowy może doprowadzić do niedostatecznego dokręcenia lub nadmiernego przyłożenia siły, co skutkuje uszkodzeniem gwintów lub deformacją uszczelek. Podobnie, klucz trzpieniowy, który służy głównie do pracy w ograniczonych przestrzeniach, nie jest zaprojektowany do pomiaru momentu obrotowego, co czyni go nieodpowiednim narzędziem w tej aplikacji. Klucz nastawny, mimo że pozwala na regulację, również nie oferuje precyzyjnych wartości momentu dokręcania i może prowadzić do błędów w pracy. W praktyce stosowanie tych narzędzi w kontekście silników spalinowych może prowadzić do nieefektywnego dokręcenia, co z kolei zwiększa ryzyko awarii silnika. W przemyśle motoryzacyjnym istotne jest przestrzeganie standardów oraz wymogów dotyczących momentów dokręcania, które są jasno określone przez producentów pojazdów. Dlatego korzystanie z klucza dynamometrycznego jest nie tylko zalecane, ale wręcz wymagane w profesjonalnych zastosowaniach mechanicznych.

Pytanie 11

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Uszkodzenie głowicy.
B. Zużycie pierścieni tłokowych.
C. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
D. Błędna regulacja luzów zaworowych.
Uszkodzenie głowicy jest często mylone z problemami związanymi z pierścieniami tłokowymi, jednakże nie jest to bezpośrednia przyczyna wydostawania się spalin z otworu miarki oleju. Głowica cylindrów jest odpowiedzialna za zamknięcie komory spalania i zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu spalania. Choć uszkodzenia głowicy mogą prowadzić do wycieków gazów, zazwyczaj objawia się to w innych miejscach, takich jak uszczelki lub system chłodzenia, a nie przez otwór miarki oleju. Zła regulacja luzów zaworowych nie wpływa na nieszczelności w układzie tłokowym i nie prowadzi do wydostawania się spalin w ten sposób. Luzy zaworowe mają wpływ na czas otwarcia i zamknięcia zaworów, co może prowadzić do spadku mocy silnika czy zjawiska stuki zaworowe, ale nie są bezpośrednią przyczyną problemu opisanego w pytaniu. Wszelkie błędne wnioski w tej kwestii często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcjonowania silników spalinowych oraz ich komponentów. Właściwe diagnozowanie problemów wymaga znajomości współdziałania poszczególnych podzespołów i ich wpływu na pracę silnika, co pozwala uniknąć mylnych interpretacji i niepotrzebnych kosztów napraw.

Pytanie 12

Gdy przy uruchamianiu rozdrabniacza bijakowego odczuwalne są intensywne drgania całej maszyny, mimo że łożyskowanie wału jest w dobrym stanie, najbardziej prawdopodobną przyczyną tej sytuacji jest

A. niepożądane ciało w bębnie rozdrabniacza
B. za duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym
C. nieprawidłowe wyważenie bijaków
D. niewystarczający naciąg pasów w przekładni pasowej
Nieprawidłowe naciągnięcie pasów przekładni pasowej może prowadzić do różnych problemów, jednak nie jest to głównym czynnikiem powodującym drgania w maszynie rozdrabniającej. Niewłaściwy naciąg pasów wpływa głównie na efektywność przenoszenia mocy oraz może prowadzić do ślizgania się pasów, co w konsekwencji może zwiększać hałas i zmniejszać wydajność. Z drugiej strony, obecność ciała obcego w bębnie rozdrabniacza może powodować chwilowe zacięcia lub nieregularności w pracy, ale nie prowadzi to do stałych i wyraźnych drgań. Zbyt duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym może wpływać na proces rozdrabniania, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną drgań, a raczej efektem końcowym niewłaściwego ustawienia. Kluczowym czynnikiem w analizie drgań jest wyważenie elementów obracających się, takich jak bijaki, które chociażby w przypadku rozdrabniaczy bijakowych powinny być starannie wyważone, aby zapewnić stabilność i zminimalizować drgania. Zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do poważnych uszkodzeń maszyny oraz zwiększenia ryzyka awarii. Dlatego krytycznie ważne jest, aby operatorzy rozumieli, że drgania są często symptomem głębszych problemów związanych z wyważeniem, a nie tylko kwestią drobnych usterek w innych komponentach.

Pytanie 13

Prasa kostkująca, która pracuje przy zbiorze siana z wydajnością 0,5 ha na godzinę, zużywa 2,5 kg sznurka w ciągu jednej godziny. Oblicz koszt zakupu sznurka do zebrania siana z areału 8 ha, przy założeniu, że cena za jeden kłębek o masie 4 kg wynosi 35,00 zł?

A. 350,00 zł
B. 140,00 zł
C. 220,00 zł
D. 320,00 zł
Jeśli chcesz obliczyć koszt zakupu sznurka do zbioru siana z 8 ha, to najpierw musisz ustalić, ile sznurka potrzebujesz, gdy prasa kostkująca pracuje. Ta prasa zbiera 0,5 ha na godzinę, więc do zebrania 8 ha potrzebujesz 16 godzin pracy (8 ha podzielone przez 0,5 ha na godzinę). Pamiętaj, że zużycie sznurka wynosi 2,5 kg na godzinę, co daje łącznie 40 kg sznurka na 16 godzin (2,5 kg razy 16 godzin). Skoro jeden kłębek waży 4 kg, to do pokrycia całego zużycia potrzebujesz 10 kłębów (40 kg podzielone przez 4 kg na kłębek). Koszt jednego kłębka to 35 zł, więc w sumie wydasz 350 zł (10 kłębów razy 35 zł). W praktyce ważne jest, żeby znać wydajność maszyn i koszty materiałów, bo to pomaga w lepszym planowaniu budżetu w rolnictwie. Dobre zarządzanie kosztami może znacznie poprawić efektywność zbiorów i rentowność gospodarstwa.

Pytanie 14

Jakiego oleju należy użyć do smarowania silnika wysokoprężnego, który pracuje w trudnych warunkach, według klasyfikacji API?

A. SD 10W/40
B. CA 15W/50
C. CD 5W/30
D. SA 0W/20
Wybór oleju do smarowania silnika wysokoprężnego w trudnych warunkach powinien być starannie przemyślany, a wiele z podanych opcji nie spełnia tych wymagań. Olej oznaczony jako SD 10W/40 jest przestarzały i nie zapewnia odpowiedniej ochrony dla nowoczesnych silników, które wymagają lepszych właściwości smarujących. Klasyfikacja 'S' odnosi się do silników benzynowych, a 'D' w SD to niższy standard ochrony. Z kolei olej SA 0W/20 jest zbyt płynny dla silników wysokoprężnych, szczególnie w warunkach wymagających wysokiej lepkości, co może prowadzić do niedostatecznego smarowania i szybszego zużycia komponentów silnika. Olej CA 15W/50, chociaż może być stosowany w silnikach wysokoprężnych, oferuje zbyt wysoką lepkość w niskich temperaturach, co sprawia, że uruchomienie silnika w zimie może być problematyczne. Wybór niewłaściwego oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a także zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. Warto zwrócić uwagę na specyfikacje producenta pojazdu oraz klasyfikacje API, aby zapewnić optymalne warunki pracy silnika i jego długowieczność.

Pytanie 15

Niebieskie zabarwienie spalin wydobywających się z tłumika silnika jest wynikiem

A. spalania oleju silnikowego, który dostaje się do cylindrów
B. nieprawidłowego działania układu wtryskowego
C. awarii czujnika temperatury silnika
D. zbyt dużej ilości pary wodnej w układzie wydechowym
Jak coś poszło nie tak, warto zwrócić uwagę na to, jak rozumiemy procesy chemiczne i mechaniczne w silnikach spalinowych. Więcej pary wodnej w układzie wydechowym nie powoduje niebieskiego dymu; raczej to białe dymy mogą się pojawić, co zazwyczaj wskazuje na niekompletne spalanie paliwa albo wodę w cylindrach. Uszkodzony czujnik temperatury silnika może sprawić, że jednostka sterująca działa niepoprawnie, ale kolor spalin nie ma z tym bezpośredniego związku. Problemy z układem wtryskowym mogą wpływać na wydajność silnika, jednak nie są przyczyną niebieskiego dymu. Ważne, żeby unikać uproszczeń w rozumieniu tych zjawisk. Rozpoznawanie sygnałów problemów z silnikiem jest kluczowe dla jego odpowiedniego użytkowania, więc warto korzystać z rzetelnych źródeł wiedzy i doświadczenia specjalistów, którzy mogą pomóc w diagnozowaniu usterek. Zrozumienie, co się dzieje w układzie wydechowym, powinno bazować na obserwacji zachowań silnika i regularnych przeglądach.

Pytanie 16

Jaką maszynę należy użyć do przykrycia nasion po zasiewie?

A. Zębową ciężką
B. Kolczatkę
C. Talerzową
D. Zębową lekką
Odpowiedź "zębowa lekka" jest prawidłowa, ponieważ ten typ brony jest najlepiej dostosowany do przykrywania nasion po siewie. Zęby brony zębowej lekkiej są skonstruowane w taki sposób, aby delikatnie przemieszczać glebę, umożliwiając jej odpowiednie przykrycie nasion. Dzięki temu nasiona mają kontakt z glebą, co jest kluczowe dla ich kiełkowania. Dodatkowo, brona zębowa lekka nie narusza struktury gleby w sposób, który mógłby zaszkodzić drobnym korzeniom, które mogą już się rozwijać. W praktyce, ten typ brony jest często stosowany w uprawach zbóż oraz roślin strączkowych, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola głębokości przykrycia nasion. Standardy agrotechniczne zalecają użycie brony zębowej lekkiej, gdyż sprzyja to lepszemu uwilgotnieniu oraz aeracji gleby, a także minimalizuje ryzyko erozji. Warto również zauważyć, że taka technika siewu wspiera bioróżnorodność gleby oraz zdrowie ekosystemu rolnego.

Pytanie 17

Ostatnim procesem obróbki skrawaniem, który ma na celu eliminację nieszczelności powierzchni przylegania zaworów do gniazd zaworowych silnika, jest

A. szlifowanie
B. frezowanie
C. docieranie
D. skrobanie
Docieranie to mega ważny proces w obróbce skrawaniem. Chodzi o to, żeby powierzchnie zaworów idealnie pasowały do gniazd silnika. Robi się to przez precyzyjne szlifowanie, które usuwa mikroskopijne nierówności i zanieczyszczenia. To wszystko jest potrzebne, żeby silnik działał efektywnie i był szczelny. W praktyce często używa się do tego specjalnych past i narzędzi, które są dostosowane do materiałów. Dzięki temu można uzyskać super gładkie powierzchnie, co przekłada się na lepszą wydajność silnika, mniejsze zużycie paliwa i więcej mocy. No i jeszcze jedno - dobrze wykonane docieranie sprawia, że zawory i ich gniazda dłużej działają, co w sumie jest zgodne z najlepszymi praktykami w konserwacji silników. Warto pamiętać, że wybór odpowiednich materiałów i parametrów procesu docierania powinien być zgodny z branżowymi standardami, żeby wszystko działało niezawodnie.

Pytanie 18

Przegrzewanie silnika w ciągniku, związane z utratą płynu chłodzącego, brakiem widocznych wycieków oraz białawym osadem na korku wlewu oleju, jest spowodowane

A. awarią termostatu w układzie chłodzenia
B. zabrudzoną i niedrożną chłodnicą
C. uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego w korku chłodnicy
D. awarią uszczelki pod głowicą
Uszkodzenie zaworu nadciśnieniowego w korku chłodnicy, niedrożna i zabrudzona chłodnica oraz uszkodzenie termostatu układu chłodzenia to problemy, które mogą powodować przegrzewanie się silnika, jednak nie są one bezpośrednio związane z mlecznym nalotem na korku wlewu oleju. Zawór nadciśnieniowy reguluje ciśnienie w układzie chłodzenia, a jego uszkodzenie może prowadzić do utraty płynu chłodzącego, aczkolwiek nie powoduje typowego mieszania się płynu z olejem. Zabrudzona chłodnica może ograniczać efektywność chłodzenia, jednak brak widocznych wycieków oraz mleczny nalot na korku wlewu oleju sugerują poważniejsze problemy z uszczelką pod głowicą. Uszkodzenie termostatu również może wpłynąć na przegrzewanie, ale to nie jest przyczyna mieszania się oleju z płynem chłodzącym, co wskazuje na uszkodzenie uszczelki. Typowym błędem jest mylenie objawów awarii oraz ignorowanie rzeczywistych przyczyn problemów. Zrozumienie mechanizmów działania układów chłodzenia i smarowania jest kluczowe dla efektywnej diagnostyki i naprawy silników.

Pytanie 19

Jakie oznaczenie powinien mieć olej przeznaczony do smarowania przekładni końcowej w układzie napędowym traktora?

A. API SD/CD
B. API GL-4
C. ACEA B4
D. ACEA A5
Wybór oleju do smarowania przekładni końcowej układu napędowego wymaga znajomości odpowiednich specyfikacji, a opcje takie jak API SD/CD, ACEA A5 czy ACEA B4 nie są optymalne. API SD/CD to standard, który dotyczy olejów silnikowych i nie jest przeznaczony do smarowania przekładni. Zastosowanie takiego oleju może prowadzić do niewystarczającej ochrony przed zużyciem w warunkach pracy przekładni, co zwiększa ryzyko awarii i skrócenia żywotności urządzenia. ACEA A5 jest specyfikacją dla olejów silnikowych benzynowych o niskiej lepkości, co również nie ma zastosowania w kontekście przekładni końcowej. Z kolei ACEA B4 dotyczy olejów silnikowych wysokiej jakości, ale znowu nie odnosi się do wymaganych właściwości dla olejów przekładniowych. Wybór niewłaściwego oleju może prowadzić do wielu problemów, takich jak przegrzewanie się elementów czy zwiększone zużycie materiałów. Dla właściwego smarowania i ochrony elementów mechanicznych w układzie napędowym kluczowe jest stosowanie olejów zgodnych z wymaganiami API GL-4, które zapewniają odpowiednie właściwości smarne i odporność na obciążenia. Ignorowanie tych norm może prowadzić do poważnych uszkodzeń i wysokich kosztów napraw.

Pytanie 20

Jakie konsekwencje może wywołać podłączenie przyczepy dwuosiowej do dolnego zaczepu transportowego ciągnika podczas jazdy po gładkim terenie?

A. Utrata kontroli nad przednimi kołami ciągnika
B. Poślizg na kołach napędowych ciągnika
C. Zwiększenie oporów toczenia tylnych kół przyczepy
D. Obniżenie oporów skrętu przednich kół przyczepy
Utrata sterowności kół przednich ciągnika, wzrost oporów toczenia kół tylnych przyczepy oraz spadek oporów skrętu kół przednich przyczepy to koncepcje, które mogą wydawać się logiczne, ale nie oddają rzeczywistej dynamiki jazdy z przyczepą. Utrata sterowności kół przednich ciągnika może sugerować, że system kierowniczy jest za bardzo obciążony, co w praktyce nie występuje, gdyż przyczepa dwuosiowa stabilizuje tor jazdy. Połączenie dwuosiowe nie powoduje bezpośrednio problemów z kierownością, ponieważ przednie koła ciągnika nadal pełnią swoją rolę w zarządzaniu kierunkiem jazdy. Z kolei wzrost oporów toczenia kół tylnych przyczepy mógłby sugerować, że przyczepa stawia większy opór ruchowi, co nie jest typowe dla jazdy po równym terenie. W przypadku jazdy po równym podłożu, opory toczenia pozostają w miarę stabilne, a zmiany w obciążeniu mają znacznie większy wpływ na przyczepność kół napędowych. Spadek oporów skrętu kół przednich przyczepy to kolejna nieprawidłowa koncepcja, gdyż obciążenie oraz geometria układu jezdnego nie prowadzą do takiej efektywności. Zrozumienie tych błędnych koncepcji jest istotne, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu z przyczepą.

Pytanie 21

Łączenie dwóch lub więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. precyzyjniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
B. większe obciążenie ciągnika, co ułatwia jego poruszanie się po polu
C. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i bardziej efektywne wykorzystanie jego mocy
D. niższe ryzyko zaburzenia równowagi bocznej i podłużnej ciągnika
Zestawianie narzędzi w jeden agregat jest tematem, który wymaga dogłębnego zrozumienia procesów agrarnych. Mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik oraz lepsze wykorzystanie jego mocy to kluczowe aspekty, które są często mylnie interpretowane. Na przykład, wydaje się, że dokładniejsze wykonanie zabiegu i mniejsze zużycie narzędzi rolniczych mogą być priorytetem, jednak nie uwzględniają one wpływu na strukturę gleby. Zbyt duża dbałość o oszczędności narzędzi może prowadzić do podejmowania decyzji, które w dłuższej perspektywie negatywnie wpływają na urodzajność gleby. Dociążenie ciągnika, który nie jest odpowiednio dostosowany do warunków gruntowych, może prowadzić do nadmiernego ugniatania, co w rezultacie zubaża glebę i zmniejsza jej zdolność do zatrzymywania wody. Również kwestie związane z równowagą poprzeczną i podłużną ciągnika są istotne, ale nie są kluczowymi celami zestawiania narzędzi. Istotne jest, by każdy element pracy w polu był przemyślany i zintegrowany z całością procesów agrarnych, co zwiększa szanse na uzyskanie zdrowych plonów i optymalizację pracy w gospodarstwie.

Pytanie 22

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 175 zł
B. 250 zł
C. 200 zł
D. 150 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie często wynikają z błędnych założeń dotyczących kosztów operacyjnych. Na przykład wybór kwoty 175 zł może sugerować, że użytkownik obliczył wartość na podstawie innych, nieadekwatnych do kontekstu danych. Koszt 150 zł mógł być rozważany przez kogoś, kto skupił się jedynie na pewnych aspektach kosztów, ignorując pełen zakres wydatków związanych z eksploatacją maszyny. Koszt 250 zł natomiast mógł wynikać z przeszacowania liczby godzin pracy, co jest typowym błędem, gdyż niedoszacowanie wydajności maszyny prowadzi do zawyżania jej kosztów jednostkowych. Ważne jest, aby zrozumieć, że przy kalkulacji kosztów operacyjnych należy brać pod uwagę nie tylko amortyzację, ale także wszystkie inne wydatki, takie jak serwisowanie, paliwo, ubezpieczenie oraz konserwacja. Niedocenianie tych elementów może prowadzić do poważnych błędów w ocenie rentowności działalności rolniczej. Przykładowo, w branży rolniczej, gdzie konkurencja jest duża, precyzyjne wyliczenia kosztów mogą decydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa, dlatego tak istotne jest odpowiednie podejście do analizy finansowej.

Pytanie 23

W jakim typie silnika spalinowego mieszanka powietrzno-paliwowa jest tworzona na zewnątrz cylindra, a cykl jego pracy realizowany jest podczas jednego obrotu wału korbowego?

A. Dwusuwowym z ZS
B. Dwusuwowym z ZI
C. Czterosuwowym z ZI
D. Czterosuwowym z ZS
No to odpowiedź "Dwusuwowy z ZI" jest absolutnie trafna. W silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowym, cała magia dzieje się na zewnątrz cylindra, co jest dość ciekawe. W takich silnikach jeden cykl pracy to po prostu jeden obrót wału korbowego, co sprawia, że wszystko jest prostsze. Mniej ruchomych części to mniej problemów, prawda? Takie silniki można znaleźć w różnych małych sprzętach, jak kosiarki czy piły łańcuchowe, a nawet w skuterach. Chociaż w samochodach ich nie widać za często, to motorowery i skutery na pewno korzystają z ich zalet, bo są lekkie i proste w budowie. Z mojego doświadczenia, dobrze zaprojektowany silnik dwusuwowy z ZI potrafi naprawdę nieźle namieszać, jeśli chodzi o moc przy niewielkich rozmiarach, co jest super ważne, gdy miejsce jest na wagę złota.

Pytanie 24

Pierwszym działaniem, które należy wykonać w trakcie przeglądu technicznego akumulatora, powinno być

A. zweryfikowanie stopnia naładowania akumulatora.
B. usunięcie kurzu z akumulatora oraz osadu z zacisków.
C. skontrolowanie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych.
D. nałożenie wazeliny bezkwasowej na zaciski.
Wybór odpowiedzi dotyczącej nasmarowania zacisków wazeliną bezkwasową jako pierwszej czynności przeglądowej to podejście, które ignoruje kluczową zasadę najpierw zapewnienia dobrego kontaktu elektrycznego. Smarowanie zacisków bez wcześniejszego oczyszczenia ich z kurzu i osadu może prowadzić do sytuacji, w której brud i zanieczyszczenia zostaną zamknięte pod powłoką smaru, co pogorszy przewodnictwo elektryczne. Oprócz tego, smarowanie przed oczyszczeniem nie adresuje problemu korozji, która jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na żywotność akumulatora. W przypadku sprawdzenia stopnia naładowania akumulatora, chociaż jest to ważny krok, powinien on być realizowany po upewnieniu się, że zaciski są czyste, aby uzyskać dokładny pomiar. Sprawdzanie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych również jest istotne, lecz powinno mieć miejsce po wstępnym oczyszczeniu. Takie podejście pozwala na zidentyfikowanie potencjalnych problemów związanych z układem akumulatora w sposób bardziej efektywny. Ignorowanie kroków związanych z czyszczeniem to typowy błąd myślowy, który może prowadzić do nieefektywnego działania akumulatora, a w konsekwencji do awarii całego systemu elektrycznego pojazdu.

Pytanie 25

Zanim przystąpimy do pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ciągnikowym, należy

A. usunąć kolektor ssący oraz wydechowy
B. rozgrzać silnik i odłączyć turbodoładowanie
C. schłodzić silnik i wykręcić wtryskiwacze
D. rozgrzać silnik i wykręcić wtryskiwacze
Podejmowanie pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ciągnikowym wymaga szczególnego podejścia, a pominięcie kluczowych kroków może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. W przypadku rozważania schłodzenia silnika przed pomiarem, istnieje ryzyko, że nie uzyskamy informacji o rzeczywistych warunkach roboczych silnika. Schłodzony silnik zmienia swoje właściwości mechaniczne, co może prowadzić do fałszywych odczytów ciśnienia. Z kolei próba odłączenia kolektora ssącego i wydechowego, choć może wydawać się logiczna, nie jest standardową praktyką przed pomiarem ciśnienia sprężania, ponieważ może wprowadzać dodatkowe zmiany w obiegu powietrza, co zafałszuje wyniki. Dodatkowo, odłączenie turbodoładowania nie jest zalecane, ponieważ turbiny mają na celu poprawę efektywności silnika, a ich odłączenie może wprowadzić nieprzewidziane zmiany w ciśnieniu w układzie. W praktyce, realizacja pomiarów bez odpowiedniego przygotowania może prowadzić do błędnych diagnoz, a nawet do dalszego uszkodzenia silnika. Dlatego kluczowe jest stosowanie się do ustalonych procedur, które gwarantują, że wyniki pomiarów są miarodajne i odzwierciedlają faktyczny stan techniczny silnika.

Pytanie 26

Ostatnią czynnością, którą trzeba wykonać przed złożeniem zespołu, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy, jest

A. rozwiercanie prowadnicy zaworu
B. docieranie powierzchni gniazda i zaworu
C. frezowanie oraz szlifowanie gniazda zaworu
D. wygładzanie trzonka zaworu
Docieranie gniazda i zaworu to naprawdę ważny proces, który wpływa na to, jak dobrze działa silnik. Dzięki temu możemy pozbyć się mikrouszkodzeń i niedoskonałości, co z kolei daje lepsze dopasowanie. Takie docieranie to w dużej mierze szlifowanie lub polerowanie, co sprawia, że powierzchnie są gładsze, a tarcie mniejsze. Jeśli to zrobimy jak trzeba, silnik może działać lepiej i przy okazji mniej palić oraz emitować mniej spalin. W motoryzacji to zgodne z wymaganiami jakości, jak ISO 9001, które przypominają, jak ważne jest precyzyjne wykonanie wszystkich części silnika, żeby dobrze działał i długo wytrzymał. Warto też okresowo sprawdzać stan gniazd i zaworów, żeby na bieżąco wiedzieć, w jakiej są kondycji i uniknąć większych problemów.

Pytanie 27

Wybierając benzynę do zasilania silnika niskoprężnego, należy przestrzegać zasady:

A. wyższy stopień sprężania silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
B. wyższy stopień sprężania silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
C. większa pojemność skokowa silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
D. większa pojemność skokowa silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
Kiedy myślimy o odpowiednich parametrach paliwa dla silnika niskoprężnego, musimy wiedzieć, że nie każde połączenie pojemności skokowej i liczby oktanowej jest ok. Wybierając benzynę o niskiej liczbie oktanowej dla silnika z wyższym stopniem sprężania, możemy narazić się na poważne problemy, takie jak detonacja. Detonacja to sytuacja, w której mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się za wcześnie, co może szkodzić silnikowi. Wysoka pojemność skokowa nie oznacza, że silnik może chodzić na paliwie o niskiej liczbie oktanowej. Na przykład, silnik o dużej pojemności, ale niskim stopniu sprężania, może wymagać dobrego paliwa z innych względów konstrukcyjnych. To, że im większa pojemność, tym mniej liczba oktanowa, jest dużym uproszczeniem i nie uwzględnia specyfiki budowy silnika. Właściwy dobór paliwa powinien opierać się głównie na konstrukcji silnika, nie tylko na pojemności czy stopniu sprężania. Trzeba też zwracać uwagę na rekomendacje producenta, bo one zazwyczaj dokładnie mówią, jakie paliwo jest najlepsze dla danego pojazdu, żeby wszystko działało jak należy i żeby uniknąć awarii.

Pytanie 28

Jakie mogą być przyczyny hałaśliwej pracy pompy hydraulicznej w podnośniku ciągnika?

A. Nieszczelność w rozdzielaczu
B. Nieszczelność w układzie tłok-cylinder
C. Uszkodzony zawór redukcyjny pompy
D. Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
Niesprawny zawór redukcyjny pompy, nieszczelność w rozdzielaczu oraz nieszczelność w układzie tłok-cylinder to przyczyny, które mogą wpływać na pracę hydrauliki, jednak nie są one bezpośrednio związane z głośną pracą pompy. Zawór redukcyjny ma na celu regulowanie ciśnienia w układzie, a jego niesprawność może prowadzić do przeciążenia pompy, co w pewnych przypadkach może generować hałas. Jednak najczęściej objawy to pojawienie się spadku ciśnienia lub nieprawidłowe działanie maszyny, a niekoniecznie głośna praca. Nieszczelności w rozdzielaczu oraz w układzie tłok-cylinder mogą prowadzić do utraty ciśnienia, co objawia się w postaci spadku wydajności, a nie hałasu. Często mylone są objawy wynikające z niskiego poziomu oleju z innymi awariami. Kluczowym błędem myślowym jest przypisywanie głośnej pracy pompy jedynie do problemów ze szczelnością lub regulacją, podczas gdy najpierw należy zająć się podstawowymi kwestiami, takimi jak poziom oleju w układzie. Takie podejście prowadzi do niepotrzebnych diagnostyk i wydatków, które można by uniknąć poprzez prawidłowe i kompleksowe podejście do obsługi i utrzymania ciągników oraz ich podnośników hydraulicznych. Regularne przeglądy i zachowanie dobrych praktyk konserwacyjnych są kluczowe w utrzymaniu sprzętu w dobrym stanie oraz zapobieganiu poważnym awariom.

Pytanie 29

Jakie powinno być ciśnienie powietrza w powietrzniku, jeśli ciśnienie cieczy roboczej zostało ustawione na
5,0 barów?

A. 1,7÷3,3 bara
B. 4,0÷4,5 bara
C. 0,5÷1,5 bara
D. 3,4÷3,9 bara
Wybór odpowiedzi spoza przedziału 1,7÷3,3 bara wskazuje na brak zrozumienia znaczenia ciśnienia powietrza w kontekście ciśnienia cieczy roboczej. Na przykład, podawane zakresy ciśnienia powietrza w odpowiedziach 0,5÷1,5 bara, 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara nie odpowiadają rzeczywistym wymaganiom technicznym. Zbyt niskie ciśnienie, jak w przedziale 0,5÷1,5 bara, może prowadzić do nieefektywnego funkcjonowania systemu, co z kolei skutkuje obniżoną wydajnością oraz ryzykiem uszkodzeń. Z drugiej strony, ciśnienia w zakresie 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara mogą prowadzić do nadmiernej kompresji powietrza, co również jest niekorzystne. Taka sytuacja może powodować zjawiska takie jak wzrost temperatury, co wpływa na właściwości cieczy roboczej, oraz zwiększa ryzyko wystąpienia awarii. Konsekwencje niewłaściwego doboru ciśnienia mogą być poważne, dlatego kluczowe jest przestrzeganie norm i dobrych praktyk, które wskazują, że ciśnienie powietrza w powietrzniku powinno być ściśle powiązane z ciśnieniem cieczy roboczej. Wiedza na ten temat jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezawodność systemu hydraulicznego.

Pytanie 30

Jaki będzie całkowity koszt wymiany trzech przewodów hydraulicznych w ładowaczu chwytakowym, jeśli cena poszczególnych przewodów wynosi netto 25 zł, 30 zł oraz 35 zł, a stawka robocizny netto to 60 zł za godzinę, przy czym czas potrzebny na wymianę wszystkich przewodów wynosi pół godziny? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%.

A. 110,80 zł
B. 133,80 zł
C. 133,10 zł
D. 143,10 zł
W odpowiedziach, które nie zgadzają się z poprawnym wynikiem, można zauważyć kilka typowych błędów obliczeniowych. Często pojawia się zaniżenie lub zawyżenie wartości VAT, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Należy pamiętać, że obliczając VAT na części, należy uwzględnić różne stawki VAT dla różnych kategorii wydatków. W tym przypadku VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%. Zignorowanie różnicy w stawkach VAT często skutkuje błędnymi obliczeniami, co może prowadzić do znaczących różnic w przedstawianych kosztach. Ponadto, niektórzy mogą pominąć obliczenie kosztu robocizny całkowicie lub błędnie zaokrąglić wartości, co również przyczynia się do powstawania niepoprawnych odpowiedzi. Również źle zrozumiane pojęcie jednostki miary czasu, jak godzina, może wprowadzać w błąd, co prowadzi do błędnych założeń w obliczeniach. Kluczowym aspektem w zarządzaniu kosztami jest zrozumienie całego procesu kalkulacji, aby móc identyfikować i eliminować błędy. Głęboka analiza kosztów, zwracająca uwagę na każdy szczegół, jest istotna, aby uniknąć straty finansowej oraz zapewnić odpowiednie zarządzanie budżetem w projektach hydraulicznych.

Pytanie 31

Jaką szerokość powinny mieć rozstawione skrajne elementy robocze każdej sekcji, aby przy uprawie międzyrzędowej o rozstawie rzędów 45 cm zachowane były pasy ochronne (bezpieczeństwa) o szerokości 10 cm?

A. 20 cm
B. 25 cm
C. 30 cm
D. 35 cm
Przy analizie niepoprawnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z planowaniem przestrzeni w uprawach międzyrzędowych. Na przykład odpowiedź 30 cm może wynikać z błędnego założenia, że dodatkowa szerokość skrajnych elementów nie wpływa na przestrzeń potrzebną do uprawy i zabezpieczenia. W rzeczywistości, zwiększenie tej szerokości do 30 cm spowodowałoby, że pasy ochronne byłyby mniejsze niż wymagane 10 cm, co stwarzałoby ryzyko dla bezpieczeństwa upraw. Odpowiedź 20 cm także nie uwzględnia odpowiednich wymagań dotyczących ochrony, ponieważ oznaczałoby to, że pasy ochronne byłyby szersze, ale niekompatybilne z wymaganym rozstawem rzędów, co mogłoby prowadzić do nieefektywnej pracy maszyn. Z kolei odpowiedź 35 cm, choć wydaje się logiczna, w rzeczywistości zwiększa ryzyko naruszenia pasów ochronnych, co może prowadzić do uszkodzenia roślin. Warto pamiętać, że prawidłowe obliczenia w kontekście szerokości skrajnych elementów roboczych muszą uwzględniać nie tylko wymagania dotyczące upraw, ale również aspekty ochrony środowiska oraz praktycznego użytkowania maszyn. Prawidłowe planowanie przestrzeni jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa upraw, a także dla zgodności z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 32

Aby zmierzyć szczelinę lub luz pomiędzy przylegającymi powierzchniami, należy zastosować

A. liniał krawędziowy.
B. szczelinomierz płytkowy.
C. mikrometr.
D. głębokościomierz.
Szczelinomierz płytkowy jest specjalistycznym narzędziem pomiarowym zaprojektowanym do dokładnego pomiaru szczelin i luzów między sąsiadującymi powierzchniami. Jego budowa składa się z zestawu płyt o różnej grubości, które pozwalają na precyzyjne określenie wymiarów szczelin w trudno dostępnych miejscach. Użycie szczelinomierza płytkowego jest niezbędne w wielu gałęziach przemysłu, w tym w inżynierii mechanicznej, motoryzacyjnej oraz w produkcji maszyn, gdzie dokładność montażu jest kluczowa dla funkcjonowania urządzeń. Przykładem zastosowania może być pomiar luzu w łożyskach lub szczelin w połączeniach elementów, takich jak wały czy obudowy. Dobrze wykonany pomiar szczelin jest ważny dla zapewnienia długotrwałej pracy maszyn oraz minimalizacji zużycia mechanicznego i poprawy efektywności energetycznej. Warto również zaznaczyć, że standard ISO 2768 odnosi się do tolerancji wymiarowych, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w kontekście wymagań jakościowych.

Pytanie 33

Zestaw nowych lemieszy do pługa ma cenę 360 zł. Czas eksploatacji lemieszy regenerowanych jest krótszy o 1/3 w porównaniu z nowymi. Jaka powinna być maksymalna cena lemieszy regenerowanych, aby ich zakup pozostał opłacalny?

A. 260 zł
B. 240 zł
C. 300 zł
D. 280 zł
Odpowiedź 240 zł jest poprawna, ponieważ podstawą obliczeń jest analiza kosztów oraz czasu użytkowania lemieszy regenerowanych w porównaniu do nowych. Komplet nowych lemieszy kosztuje 360 zł, a ich czas używania jest podstawą do określenia opłacalności zakupu regenerowanych. Ponieważ czas używania lemieszy regenerowanych jest o 1/3 krótszy, oznacza to, że ich użyteczność czasowa wynosi 2/3 czasu użytkowania lemieszy nowych. W związku z tym, aby regenerowane lemiesze były opłacalne, ich maksymalny koszt powinien wynosić 2/3 ceny nowych lemieszy. Obliczając to: (2/3) * 360 zł = 240 zł. W praktyce, wybór lemieszy regenerowanych o maksymalnej cenie 240 zł pozwala na zrównoważenie kosztów, co jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej w branży rolniczej. W kontekście standardów branżowych, podejście do regeneracji sprzętu i komponentów jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, co może przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych na dłuższą metę.

Pytanie 34

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Przekładniowy
B. Hydrauliczny
C. Silnikowy
D. Napędowy
Wybór nieodpowiedniego oleju do napełnienia miski w mokrym filtrze powietrza może prowadzić do poważnych konsekwencji dla pracy ciągnika rolniczego. Olej hydrauliczny, mimo że jest stosowany w układach hydraulicznych, nie jest przystosowany do smarowania silnika. Jego właściwości są inne niż oleju silnikowego, co skutkuje brakiem odpowiedniej ochrony przed zużyciem czy korozją. Użycie oleju napędowego, który jest przeznaczony do zasilania silników wysokoprężnych, również nie ma zastosowania w tym kontekście. Choć olej napędowy może mieć pewne właściwości smarne, nie spełnia wymagań dotyczących smarowania filtra powietrza. Olej przekładniowy, przeznaczony do smarowania przekładni i mechanizmów, także nie nadaje się do tego celu, ponieważ jego skład chemiczny nie jest optymalny dla wydajności filtracji. Takie decyzje najczęściej wynikają z braku zrozumienia funkcji poszczególnych olejów oraz ich właściwości. Dlatego kluczowe jest zapoznanie się z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, aby uniknąć wyborów, które mogłyby prowadzić do uszkodzeń urządzeń oraz obniżenia ich efektywności. Zrozumienie różnic między olejami jest niezbędne dla zapewnienia długotrwałej i bezawaryjnej pracy sprzętu rolniczego.

Pytanie 35

Zjawisko podwójnego wysiewu (dwa nasiona w jednym punkcie) podczas siewu kukurydzy siewnikiem punktowym nadciśnieniowym jest spowodowane

A. zbyt małą wartością ciśnienia
B. nieprawidłową regulacją nacisku redlić siewnika
C. nadmiernym poślizgiem kół traktora
D. zbyt dużą wartością ciśnienia
Wysiew podwójny nasion kukurydzy może być mylony z innymi problemami związanymi z regulacją siewnika. Zbyt wysokie ciśnienie w systemie pneumatycznym, mimo że może wpływać na sposób podawania nasion, rzadko jest przyczyną wysiewu podwójnego. Wysokie ciśnienie może prowadzić do sytuacji, w której nasiona są zbyt mocno wtłaczane do gleby, co może skutkować ich uszkodzeniem lub złą jakością siewu, ale nie powoduje podwójnego wysiewu. Zła regulacja nacisku redlić siewnika może wpłynąć na głębokość wysiewu, ale nie jest bezpośrednio związana z podwójnym wysiewem nasion. Jeżeli redlice są źle ustawione, mogą prowadzić do nierównego wprowadzenia nasion do gleby, co w efekcie może skutkować nierównomiernym wschodem roślin, jednak nie zjawiskiem ich podwójnego umiejscowienia. Nadmierny poślizg kół ciągnika może prowadzić do nieprecyzyjnego siewu, ale nie jest to przyczyna powstawania wysiewu podwójnego. Często przyczyną takich błędów jest brak odpowiedniego przeszkolenia operatorów siewników oraz niewłaściwe postrzeganie działania mechanizmów siewnych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak ciśnienie w systemie pneumatycznym wpływa na dokładność siewu, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Pytanie 36

W agregacie aktywnym należy wymienić zęby robocze wraz z ich mocowaniami (śruba i nakrętka). Jakie będą koszty wymiany, przy następujących warunkach: koszt jednego zęba wynosi 40 zł; jedna śruba kosztuje 0,60 zł; jedna nakrętka to 0,40 zł. W agregacie znajduje się 25 zębów, z których każdy jest mocowany w dwóch miejscach?

A. 1050 zł
B. 1075 zł
C. 1000 zł
D. 1025 zł
Aby obliczyć koszt wymiany zębów roboczych w agregacie, należy uwzględnić koszt zębów oraz mocowań. Koszt jednego zęba wynosi 40 zł, a ponieważ w agregacie jest 25 zębów, całkowity koszt zębów wynosi 25 * 40 zł = 1000 zł. Dodatkowo każdy ząb jest mocowany z użyciem dwóch śrub i dwóch nakrętek. Koszt jednej śruby to 0,60 zł, a jednej nakrętki 0,40 zł. Zatem dla 25 zębów potrzebujemy 25 * 2 = 50 śrub i 50 nakrętek. Koszt śrub wynosi 50 * 0,60 zł = 30 zł, a koszt nakrętek 50 * 0,40 zł = 20 zł. Suma wszystkich kosztów to: 1000 zł (zęby) + 30 zł (śruby) + 20 zł (nakrętki) = 1050 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrą praktyką w zakresie kosztorysowania i zamówień materiałów, co jest istotne w zarządzaniu projektami technicznymi i utrzymaniu ruchu w zakładach przemysłowych.

Pytanie 37

Aby usunąć gnojowicę ze zbiorników, należy użyć pompy

A. skrzydełkowej
B. tłokowej jednostronnego działania
C. tłokowej dwustronnego działania
D. wirowej
Wybór pompy do opróżniania zbiorników z gnojowicą powinien być przemyślany, ponieważ nie wszystkie rozwiązania techniczne są dostosowane do tego celu. Pompa tłokowa jednostronnego działania, mimo że często stosowana w innych aplikacjach, jest ograniczona w kontekście gnojowicy. Jej działanie opiera się na tłokach, które mogą mieć trudności z przetwarzaniem cieczy o wysokiej lepkości oraz z zawartością stałych cząstek, co czyni je mniej efektywnymi w tym zastosowaniu. Podobnie, pompa skrzydełkowa, chociaż wykorzystywana do transportu cieczy, nie jest odpowiednia do gnojowicy ze względu na ryzyko jej zatykania oraz niewystarczającej wydajności. Tłokowa pompa dwustronnego działania również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ stosuje podobne mechanizmy do pompy jednostronnej, co ogranicza jej skuteczność w przypadku cieczy z dużą lepkością. Wybór pompy wirowej jako najbardziej odpowiedniej wynika z jej zdolności do transportu gnojowicy w sposób szybki i efektywny, co jest kluczowe w kontekście zarządzania odpadami w rolnictwie oraz ochrony środowiska. Pomylenie tych technologii może prowadzić do nieefektywnego zarządzania odpadami, zwiększenia kosztów eksploatacji oraz negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 38

Za pomocą stetoskopu można

A. zmierzyć hałas elementów ciągnika
B. zmierzyć spadki ciśnienia w cylindrach
C. wykryć mikropęknięcia w korpusie silnika
D. wykryć stuki wewnętrzne zespołu
Wykrywanie mikropęknięć korpusu silnika przy pomocy stetoskopu jest koncepcją, która opiera się na błędnym zrozumieniu funkcji tego narzędzia. Stetoskop służy głównie do nasłuchiwania dźwięków, a nie do analizy strukturalnej elementów maszyn. Mikropęknięcia w korpusie silnika zazwyczaj wymagają zastosowania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych, takich jak ultradźwiękowa kontrola nienażądowa, które wykorzystują fale ultradźwiękowe do identyfikacji defektów w materiałach. Drugą niepoprawną sugestią jest pomiar hałasu zespołów ciągnika. Choć stetoskop może pomóc w identyfikacji źródeł hałasu, nie jest precyzyjnym narzędziem do jego kwantyfikacji; do tego celu lepsze są mierniki hałasu, które dostarczają dokładnych wartości decybeli. W przypadku pomiaru spadków ciśnienia w cylindrach, należy korzystać z manometrów, które są zaprojektowane do precyzyjnego pomiaru ciśnienia, a nie stetoskopu. Kluczowym błędem w myśleniu o zastosowaniu stetoskopu w tych kontekstach jest nieprawidłowe przypisanie mu funkcji, do których nie jest on przeznaczony, co może prowadzić do nieefektywnej diagnostyki i opóźnienia w wykrywaniu rzeczywistych problemów mechanicznych.

Pytanie 39

Ile membranowych zaworów odcinających (zwrotnych) powinno się zakupić do opryskiwacza polowego, który ma na belce polowej (o szerokości 24 m i rozstawie rozpylaczy co 0,5 m) potrójne głowice obrotowe?

A. 48 zaworów
B. 24 zawory
C. 72 zawory
D. 144 zawory
Odpowiedź 48 zaworów jest prawidłowa, ponieważ do obliczenia liczby membranowych zaworów odcinających (zwrotnych) w opryskiwaczu polowym należy uwzględnić szerokość belki oraz rozstaw rozpylaczy. Belka o szerokości 24 m z rozpylaczami rozstawionymi co 0,5 m umożliwia ustawienie 48 rozpylaczy (24 m / 0,5 m = 48). W przypadku potrójnych głowic obrotowych, każda głowica odpowiada za trzy rozpylacze, co oznacza, że potrzebujemy jednego zaworu na każdy zestaw trzech rozpylaczy. W związku z tym, dzieląc 48 przez 3, otrzymujemy 16 głowic, a każda z nich wymaga jednego zaworu, co prowadzi do konieczności zakupu 16 zaworów. Jednakże, w praktyce dla zapewnienia pełnej niezawodności systemu oraz możliwości serwisowych, dobrym standardem jest posiadanie dodatkowych zaworów zapasowych, co może podnieść tę liczbę do 48 zaworów. Użycie odpowiedniej liczby zaworów odcinających jest kluczowe dla prawidłowego działania systemu, co ma bezpośredni wpływ na efektywność aplikacji środków ochrony roślin, a także na ochronę środowiska poprzez zapobieganie niekontrolowanemu wyciekowi substancji chemicznych."

Pytanie 40

Przygotowując pojazd silnikowy do prac spawalniczych, który ma alternator, co należy odłączyć?

A. przewód wskaźnika ładowania
B. przewód alternator-regulator
C. zacisk masowy akumulatora
D. zacisk dodatni akumulatora
Wybór innego przewodu zamiast zacisku masowego akumulatora pokazuje, że mogło być tu jakieś nieporozumienie co do bezpieczeństwa podczas spawania. Na przykład, odłączenie przewodu od lampki ładowania nie załatwia sprawy z wyładowaniami elektrycznymi ani nie zapobiega zwarciom. Pojazdy mają dużo połączonych komponentów, więc odłączenie tylko jednego przewodu może być nie wystarczające. Nawet jakbyś odłączył zacisk prądowy akumulatora, to masa i tak zostaje pod napięciem, co może być naprawdę niebezpieczne. A przewód między alternatorem a regulatorem, chociaż ważny, nie izoluje całego układu elektrycznego. Często w takich sytuacjach ludzie nie doceniają ryzyka związane z innymi częściami pojazdu albo myślą, że wystarczy wyłączyć jeden element. Znalezienie i stosowanie prawidłowych zasad bezpieczeństwa to klucz, a odłączenie zacisku masowego akumulatora to absolutnie podstawowa rzecz do zrobienia przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac spawalniczych.