Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 17 maja 2025 12:46
  • Data zakończenia: 17 maja 2025 13:24

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zanim przystąpisz do demontażu rozrusznika z traktora w celu naprawy, najpierw powinieneś

A. odłączyć przewód akumulator-masa
B. zdemontować włącznik kompletny
C. wyczyścić wyłącznik kompletny
D. odłączyć przewody od wyłącznika kompletnego
Odłączenie przewodu akumulator-masa to naprawdę ważny krok, zanim zabierzemy się za wyjmowanie rozrusznika. Chodzi tu głównie o bezpieczeństwo, bo to zmniejsza ryzyko porażenia prądem i zwarcia. Przewód akumulator-masa to główne źródło zasilania w ciągniku, więc jak go odłączysz, to cały układ jakby staje się 'martwy'. Z mojego doświadczenia, zawsze przed jakąkolwiek pracą w elektryce lepiej odłączyć zasilanie – to jest taka standardowa zasada w warsztatach. Poza tym, odłączenie przewodu akumulator-masa pomaga uniknąć przypadkowych wyładowań, które mogą zniszczyć delikatne części elektroniczne. Fajnie jest też sprawdzić stan przewodów i złączy przed naprawą, to może pomóc lepiej zrozumieć, co się dzieje z układem rozruchowym. I pamiętaj, żeby zawsze trzymać się dokumentacji technicznej. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.

Pytanie 2

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 70 kPa
B. 50 kPa
C. 20 kPa
D. 30 kPa
Wybór niewłaściwego podciśnienia roboczego w rurociągu powietrznym dojarki może prowadzić do różnorodnych problemów zarówno w kontekście efektywności, jak i zdrowia zwierząt. Odpowiedzi sugerujące podciśnienia 70 kPa, 30 kPa oraz 20 kPa opierają się na błędnych założeniach dotyczących działania systemów dojarskich. Zbyt wysokie podciśnienie, takie jak 70 kPa, może prowadzić do nadmiernego zasysania, co w konsekwencji stwarza ryzyko uszkodzenia tkanki wymienia, a także może prowadzić do bólu i dyskomfortu u zwierząt. Z kolei zbyt niskie podciśnienia, jak 30 kPa czy 20 kPa, mogą powodować deficyt w odsysaniu mleka, co skutkuje nieoptymalnym zbiorze mleka oraz zwiększoną podatnością na infekcje. Niedość, że niewłaściwe podciśnienie wpływa na wydajność naszego sprzętu, to również może prowadzić do długoterminowych skutków zdrowotnych dla hodowli. W praktyce, systemy dojarskie muszą być precyzyjnie ustawione i regularnie kalibrowane, aby zapewnić, że podciśnienie jest utrzymywane na poziomie 50 kPa. Bez odpowiednich badań i zrozumienia zasad działania podciśnienia, można wpędzić się w pułapkę błędnych założeń, które mogą negatywnie wpłynąć na zarówno produkcję mleka, jak i dobrostan zwierząt.

Pytanie 3

Jakie rodzaje ciągników są przystosowane do używania z naczepami?

A. Uniwersalne rolnicze
B. Specjalne leśne
C. Gąsienicowe
D. Siodłowe
Ciągniki siodłowe są specjalnie zaprojektowane do współpracy z naczepami, co czyni je idealnym rozwiązaniem w transporcie towarów na długich dystansach. Charakteryzują się systemem siodła, które umożliwia zamocowanie naczepy bezpośrednio na podwoziu ciągnika. Dzięki temu, siodłowe ciągniki oferują lepszą stabilność i manewrowość, co jest kluczowe podczas załadunku i rozładunku towarów. W praktyce, wykorzystanie ciągników siodłowych w logistyce pozwala na efektywniejsze zarządzanie flotą, ponieważ różne naczepy mogą być do nich łatwo podpinane w zależności od potrzeb transportowych. W branży transportowej, ciągniki siodłowe są normą, ponieważ ich zastosowanie pozwala na przewożenie różnorodnych ładunków, w tym kontenerów, palet, a także specjalistycznych towarów wymagających odpowiednich warunków transportu. Dodatkowo, zgodnie z normami bezpieczeństwa i ekologicznymi, nowoczesne ciągniki siodłowe często są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję spalin.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Po wymianie pompy hydraulicznej w kombajnie do zbioru ziemniaków zauważono, że siłowniki oraz silniki kombajnu działają nieprawidłowo, występują drgania i szarpania siłowników, a w pompie i silnikach hydraulicznych słychać dźwięk szumu, w zbiorniku oleju pojawiła się piana. Co może być przyczyną tego zjawiska?

A. nieprawidłowe przymocowanie pompy do obudowy przekładni napędowej
B. mechaniczne uszkodzenie silników hydraulicznych
C. zaniedbanie regulacji zaworu bezpieczeństwa po zamontowaniu pompy
D. zbyt luźne (nieszczelne) przykręcenie przewodu ssawnego do pompy
Jeśli przewód ssawny do pompy hydraulicznej jest za słabo dokręcony, to może to prowadzić do poważnych problemów w układzie hydraulicznym. Taki błąd powoduje, że wytwarza się podciśnienie, które utrudnia prawidłowy przepływ oleju. W rezultacie pompa może zasysać powietrze, co skutkuje szumami i drganiami w siłownikach czy silnikach hydraulicznych. To zjawisko nazywa się 'zapowietrzeniem' układu. Z własnego doświadczenia wiem, że ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta dotyczących dokręcania, a także regularnie kontrolować stan połączeń. Dobrze jest też używać uszczelek i past uszczelniających, co jeszcze bardziej zmniejsza ryzyko przecieków. Pamiętaj, żeby każdy element hydrauliczny montować zgodnie z najlepszymi praktykami, bo to pomoże uniknąć problemów później.

Pytanie 8

Do przenośników, które nie mają cięgieł, zalicza się przenośniki

A. ślimakowe
B. taśmowe
C. zabierakowe
D. kubełkowe
Przenośniki ślimakowe są klasyfikowane jako przenośniki bezcięgnowe ze względu na ich konstrukcję, w której materiał transportowany jest przenoszony przez spiralny element roboczy, zwany ślimakiem. Ta konstrukcja umożliwia efektywny transport materiałów sypkich, takich jak zboża, węgiel czy różne surowce przemysłowe, w poziomie lub pod kątem. Przenośniki te charakteryzują się wysoką niezawodnością oraz prostotą obsługi, co czyni je popularnym wyborem w wielu gałęziach przemysłu. W praktyce są często stosowane w magazynach, zakładach produkcyjnych oraz instalacjach przetwórczych, gdzie wymagane jest precyzyjne dozowanie materiałów. Warto także zaznaczyć, że przenośniki ślimakowe mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb aplikacji, co czyni je wszechstronnym narzędziem w logistyce i przemysłowych procesach technologicznych. Dobre praktyki w zakresie ich użytkowania obejmują regularne inspekcje oraz konserwację, co wpływa na ich długowieczność i efektywność operacyjną.

Pytanie 9

W jakim silniku proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w gaźniku?

A. Niskoprężnym z systemem wtrysku
B. Niskoprężnym dwusuwowym
C. Wysokoprężnym czterosuwowym
D. Wysokoprężnym z rotacyjną pompą
Odpowiedź "Niskoprężnym dwusuwowym" jest prawidłowa, ponieważ w silnikach tego typu mieszanka paliwowo-powietrzna jest rzeczywiście tworzona w gaźniku. Gaźnik w silniku niskoprężnym dwusuwowym wykorzystuje zasadę Venturiego do wytworzenia podciśnienia, które zasysa mieszankę paliwowo-powietrzną z komory gaźnika do cylindra. Dwusuwowe silniki są znane ze swojej prostoty oraz wysokiej mocy w stosunku do objętości skokowej, co czyni je popularnymi w aplikacjach, takich jak motoryzacja, kosiarki do trawy czy skutery. Warto także zauważyć, że w silnikach dwusuwowych proces spalania zachodzi w każdym obrocie wału korbowego, co zwiększa ich wydajność, ale również stwarza wyzwania związane z emisją spalin. Znajomość działania gaźnika w silnikach dwusuwowych jest kluczowa dla prawidłowego serwisowania i diagnozowania ewentualnych usterek, co jest istotne w kontekście standardów ekologicznymi i emisji spalin. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować podczas regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej w gaźniku, co wpływa na osiągi silnika.

Pytanie 10

W silnikach spalinowych z zapłonem iskrowym, wyposażonych w katalizator i charakteryzujących się wysokim stopniem sprężania, jakie paliwo należy stosować?

A. etylina E 94
B. benzyna bezołowiowa 98
C. etylina E 98
D. benzyna bezołowiowa 95
Benzyna bezołowiowa 98 to paliwo o wysokiej liczbie oktanowej, co czyni je odpowiednim do silników spalinowych z zapłonem iskrowym, zwłaszcza tych zaprojektowanych z wyższym stopniem sprężania. Wysoka liczba oktanowa zmniejsza ryzyko detonacji i przedwczesnego zapłonu, co jest kluczowe dla efektywności i żywotności silnika. Silniki zaprojektowane z wysokim stopniem sprężania są w stanie uzyskać lepsze osiągi i efektywność paliwową przy użyciu paliwa o lepszej jakości. W praktyce, korzystanie z benzyny 98 oktanowej w takich silnikach może prowadzić do poprawy mocy oraz redukcji emisji spalin. Warto również zauważyć, że wiele nowoczesnych samochodów sportowych i luksusowych zaleca stosowanie benzyny o wysokiej liczbie oktanowej, co znajduje odzwierciedlenie w ich specyfikacjach oraz zaleceniach producentów, uwzględniając normy Euro dotyczące emisji.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Przygotowując opony letnie do składowania na zimę, trzeba je najpierw oczyścić, a później umyć

A. benzyną ekstrakcyjną
B. rozpuszczalnikiem olejnym
C. naftą
D. letnią wodą
Odpowiedź 'letnią wodą' jest prawidłowa, ponieważ mycie opon letnich wodą o umiarkowanej temperaturze pozwala na skuteczne usunięcie zanieczyszczeń, takich jak błoto, kurz czy resztki chemikaliów, bez ryzyka ich uszkodzenia. Użycie letniej wody wspomaga rozpuszczanie zanieczyszczeń, a także minimalizuje ryzyko pęknięć materiału opon, które mogą wystąpić w wyniku stosowania agresywnych środków chemicznych. Warto także dodać, że mycie opon przed ich przechowaniem jest kluczowe, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do degradacji gumy, co w dłuższej perspektywie wpływa na bezpieczeństwo i trwałość opon. Dobrą praktyką jest także po umyciu opon dokładne ich osuchanie oraz umieszczenie w chłodnym, ciemnym miejscu, co zapobiega ich starzeniu się. Zgodnie z zaleceniami producentów opon, takie podejście znacząco wpływa na ich wydajność i żywotność.

Pytanie 13

Na podstawie informacji zawartych w tabeli, wskaż sklep oferujący najlepszą ofertę zakupu części do naprawy opryskiwacza, polegającej na wymianie 10 końcówek rozpylacza, filtra ssawnego, filtra sekcyjnego i przepony powietrznika.

L.p.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
A.B.C.D.
1Końcówka rozpylacza2,001,502,201,70
2Filtr ssawny120,00135,00110,00150,00
3Filtr sekcyjny50,0040,0060,0035,00
4Przepona powietrznika20,0015,0018,0023,00

A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ po szczegółowej analizie kosztów zakupu wymienionych części w sklepach, sklep B oferuje najkorzystniejszą ofertę. W kontekście zakupów dla przemysłu i rolnictwa, zawsze warto przeprowadzać dokładne obliczenia, które pozwolą na wybór najtańszej opcji, ale również należy zwrócić uwagę na jakość oferowanych produktów. W przypadku części do naprawy opryskiwaczy, takich jak końcówki rozpylacza czy filtry, cena nie powinna być jedynym wyznacznikiem wyboru. Wybierając sklep, warto brać pod uwagę także dostępność produktów oraz czas realizacji zamówienia. Przykładowo, jeśli sklep B oferuje korzystne ceny, ale czas dostawy jest dłuższy niż w innych sklepach, może to wpłynąć na decyzję, jeśli naprawa jest pilna. Analizując oferty, dobrze jest też zwracać uwagę na opinie innych klientów, co pozwala oszacować relację jakości do ceny.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Zaświecenie kontrolki informującej o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania silnika spalinowego może być spowodowane

A. wyeksploatowaniem łożysk ślizgowych wału
B. awarią uszczelki pod głowicą silnika
C. niesprawnym alternatorem
D. zużyciem pierścieni tłokowych w silniku
Uszkodzony alternator, zużycie pierścieni tłokowych oraz uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika to problemy, które mogą wpłynąć na wydajność silnika, jednak nie są bezpośrednio związane z niskim ciśnieniem oleju w układzie smarowania. Uszkodzony alternator głównie prowadzi do problemów z zasilaniem elektrycznym w pojeździe, co objawia się brakiem odpowiedniego ładowania akumulatora, a nie obniżonym ciśnieniem oleju. Zużycie pierścieni tłokowych wpływa na ciśnienie sprężania i może prowadzić do problemów z mocą silnika oraz zwiększonego zużycia oleju, ale nie powoduje bezpośrednio obniżenia ciśnienia w układzie smarowania. Z kolei uszkodzenie uszczelki pod głowicą, chociaż może prowadzić do wycieków płynów, również nie jest przyczyną niskiego ciśnienia oleju, a raczej może wpływać na temperaturę silnika i jego ogólną sprawność. Pojmowanie tych problemów jako przyczyn niskiego ciśnienia oleju może prowadzić do błędnych wniosków i niewłaściwej diagnostyki, dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak poszczególne komponenty silnika wpływają na jego działanie i jakie są ich właściwe funkcje w układzie smarowania.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Przy ręcznym osadzaniu łożyska w obudowie należy zastosować

A. pobijak o średnicy odpowiadającej zewnętrznemu pierścieniowi łożyska
B. pobijak o dowolnej średnicy
C. przecinak
D. pobijak o średnicy odpowiadającej wewnętrznemu pierścieniowi łożyska
Użycie pobijaka o średnicy zgodnej z zewnętrznym pierścieniem łożyska jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego montażu łożyska w obudowie. Prawidłowy dobór narzędzia pozwala na równomierne rozłożenie siły w trakcie montażu, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno łożyska, jak i samej obudowy. Przykładowo, podczas montażu łożyska w silniku elektrycznym, zastosowanie odpowiedniego pobijaka może znacząco wpłynąć na trwałość zestawu. Standardy branżowe, takie jak ISO 281, podkreślają znaczenie precyzyjnego montażu łożysk dla ich długowieczności i funkcjonalności, co jest szczególnie istotne w aplikacjach wymagających wysokiej niezawodności. Ponadto, praktyka wskazuje, że niewłaściwy dobór narzędzi do montażu może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych przestojów w pracy maszyn, dlatego właściwe przygotowanie i dobór narzędzi jest fundamentem każdej operacji montażowej.

Pytanie 20

Rozdrabniacz bijakowy, wykorzystywany do produkcji pasz, zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z wydajnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, mając na uwadze, że cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 40,00 zł
B. 50,00 zł
C. 25,00 zł
D. 15,00 zł
Aby obliczyć koszt energii elektrycznej zużytej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, należy najpierw ustalić, ile czasu zajmie ten proces. Rozdrabniacz bijakowy ma wydajność 800 kg/h, co oznacza, że do przetworzenia 4000 kg ziarna potrzebne będzie 5 godzin (4000 kg / 800 kg/h = 5 h). Przy silniku elektrycznym o mocy 10 kW, energia zużyta w czasie 5 godzin wynosi 50 kWh (10 kW * 5 h = 50 kWh). Koszt energii elektrycznej można obliczyć mnożąc zużytą energię przez cenę 1 kWh: 50 kWh * 0,50 zł/kWh = 25,00 zł. Ta odpowiedź jest zgodna z dobrą praktyką obliczania kosztów operacyjnych w przemyśle, gdzie istotne jest precyzyjne planowanie kosztów energii dla efektywności finansowej. Przykłady zastosowania obejmują optymalizację procesów produkcyjnych i zarządzanie budżetem, co jest kluczowe w działalności rolniczej.

Pytanie 21

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty garażowania oraz ubezpieczenia) ciągnika o wartości 100 000 zł i przewidywanym okresie użytkowania 20 lat, jeśli miesięczne wydatki na garażowanie i ubezpieczenie wynoszą 100 zł?

A. 7 000 zł
B. 5 000 zł
C. 5 100 zł
D. 6 200 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z mylnego podejścia do obliczeń związanych z kosztami utrzymania ciągnika. Wiele osób może nie uwzględnić całkowitych kosztów eksploatacji, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogły uwzględniać jedynie koszt garażowania lub zaniżać koszt amortyzacji. Często spotykanym błędem jest także założenie, że koszty garażowania i ubezpieczenia są stałe i nie wymagają dodatkowego przeliczenia na rok, co wprowadza w błąd. Aby poprawnie oszacować roczne koszty, konieczne jest uwzględnienie wszystkich elementów, w tym amortyzacji, kosztów stałych i zmiennych związanych z eksploatacją maszyny. Należy również mieć na uwadze, że amortyzację oblicza się na podstawie wartości początkowej i przewidywanego okresu użytkowania, co w przypadku ciągnika wynosi 20 lat. Bez dokładnego oszacowania wszystkich kosztów, w tym dodatkowych wydatków związanych z konserwacją i ewentualnymi naprawami, można łatwo przeoczyć istotne aspekty finansowe, co w przyszłości może prowadzić do nieprzewidzianych wydatków i problemów w zarządzaniu budżetem. Dlatego kluczowe jest zrozumienie i prawidłowe stosowanie zasad obliczania amortyzacji oraz analizy kosztów w kontekście działalności rolniczej.

Pytanie 22

Do zewnętrznych środków transportu wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym należą

A. wózki ręczne
B. przenośniki bezcięgnowe
C. przyczepy ciągnikowe
D. przenośniki cięgnowe
Przyczepy ciągnikowe są kluczowym elementem w zakresie transportu zewnętrznego w gospodarstwie rolnym, ponieważ służą do przewozu różnorodnych ładunków, takich jak plony, materiały budowlane czy maszyny. Dzięki swojej konstrukcji, przyczepy te mogą być ciągnięte przez różnego rodzaju ciągniki, co zapewnia dużą wszechstronność i efektywność transportu. Zastosowanie przyczep ciągnikowych umożliwia optymalizację procesów logistycznych w gospodarstwie, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wydajności pracy. Przykładowo, podczas zbiorów, przyczepy mogą transportować zebrane plony bezpośrednio z pola do miejsca ich przechowywania, co znacznie przyspiesza cały proces. Dobrą praktyką w branży jest regularne serwisowanie przyczep, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Warto też zwrócić uwagę na przepisy dotyczące ładowności i wymagań technicznych, które muszą być spełnione, aby zapewnić zgodność z normami bezpieczeństwa.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Który rodzaj pługa należy użyć do przeprowadzenia orki na łąkach?

A. Pług lemieszowy z odkładnicą cylindryczną
B. Pług talerzowy
C. Pług wahadłowy
D. Pług lemieszowy z odkładnicą śrubową
Lemieszowy pług z odkładnicą śrubową jest najodpowiedniejszym narzędziem do wykonywania orki łąk, ponieważ jego konstrukcja pozwala na efektywne przemieszczanie gleby w sposób, który minimalizuje uszkodzenia struktury podłoża. Odkładnica śrubowa skutecznie przewraca i odkłada glebę, co jest istotne w kontekście zachowania wilgotności i struktury gleby, co jest kluczowe dla zdrowia łąk. Taki typ pługa jest często stosowany w praktykach rolniczych, gdzie celem jest poprawa jakości gleby oraz zapewnienie lepszego drenażu. Przykładowo, w przypadku łąk, gdzie występują różne rodzaje roślinności, pług lemieszowy z odkładnicą śrubową umożliwia precyzyjne oraz kontrolowane obrabianie gleby, co z kolei wspiera wzrost i zdrowie roślin. Ponadto, standardy dotyczące upraw miękkich oraz techniki orki zalecają stosowanie narzędzi, które są w stanie dostosować się do specyfiki gleby, a pług ten spełnia te wymagania, zapewniając jednocześnie efektywność pracy.

Pytanie 25

Nadmierne spalanie oleju silnikowego wraz z wydobywaniem się spalin w kolorze niebieskim wskazuje na uszkodzenie układu

A. zasilania powietrzem
B. wydechowego
C. korbowo-tłokowego
D. smarowania
Analizując pozostałe odpowiedzi, warto zaznaczyć, że układ zasilania powietrzem i układ wydechowy, choć mają swoje specyficzne funkcje, nie są bezpośrednio związane z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego oraz dymieniem niebieskim. Układ zasilania powietrzem odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do procesu spalania, a problemy w tym zakresie mogą prowadzić do obniżenia mocy silnika, ale nie do zużycia oleju. Z kolei układ wydechowy, który jest odpowiedzialny za usuwanie spalin z silnika, może powodować problemy z emisją, ale również nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za zmiany w zużyciu oleju. Typowym błędem myślowym jest przypisywanie symptomów, takich jak dymienie, do niewłaściwych układów, co prowadzi do nieefektywnej diagnostyki. Z kolei układ smarowania, chociaż odpowiedzialny za dostarczanie oleju do silnika, nie jest źródłem problemu, gdyż nie wydostaje się nadmiar oleju do

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
B. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
C. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
D. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych wymaga zrozumienia mechaniki ich działania oraz konsekwencji wynikających z niewłaściwego ustawienia luzu. Odpowiedzi, które sugerują dokręcanie nakrętki bez wystąpienia oporów przy obrocie, opierają się na błędnym założeniu, że swobodne obracanie się łożyska jest wystarczające do zapewnienia jego prawidłowej pracy. W rzeczywistości, brak oporów może prowadzić do luźnego osadzenia elementów tocznych, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia oraz przyspiesza proces zużycia. Dokręcenie nakrętki o podany kąt bez wcześniejszego wystąpienia oporów jest również niewłaściwe, ponieważ ignoruje kluczowy element regulacji jakim jest moment obrotowy. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwego luzu, co równa się zwiększonemu tarciu i w konsekwencji do przegrzewania łożyska. Z kolei odkręcenie nakrętki po jej dokręceniu do momentu oporu, przy braku zrozumienia potrzeby precyzyjnego dostosowania luzu, podważa fundamenty inżynieryjne dotyczące jakości i trwałości łożysk. W praktyce, ignorowanie tych zasad prowadzi do awarii, które mogą wiązać się z kosztownymi naprawami i przestojami w produkcji. Wyposażenie pracowników w wiedzę na temat poprawnej regulacji luzu oraz stosowanie się do standardów branżowych są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej niezawodności maszyn.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jaki będzie koszt zakupu preparatu do sporządzenia 100 litrów roztworu w celu zakonserwowania maszyn na zimę, jeżeli cena jednego litra preparatu wnosi 40 zł?
Kalkulację przeprowadź w oparciu o zalecenia producenta podane w tabeli.

Zastosowanie roztworuZalecana dawka
Mycie ręczne z zewnątrz50 ml/10 litrów wody
Mycie myjką ciśnieniową z zewnątrz100 ml/10 litrów wody
Płukanie opryskiwaczy200 ml/10 litrów wody
Konserwacja przed zimą400 ml/10 litrów wody

A. 20 zł
B. 80 zł
C. 40 zł
D. 160 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, odpowiedź sugerująca koszt 40 zł może być wynikiem błędnego założenia, że potrzebny jest tylko 1 litr preparatu do przygotowania całego roztworu. Jest to jednak niezgodne z zaleceniami producenta, który jasno określa, że do sporządzenia 100 litrów roztworu wymagane są 4 litry preparatu. W branży konserwacji maszyn niezwykle istotne jest stosowanie odpowiednich proporcji, ponieważ niedobór preparatu może skutkować niewystarczającą ochroną maszyn przed uszkodzeniami spowodowanymi zimnymi temperaturami i wilgocią. Z kolei odpowiedzi sugerujące 20 zł lub 80 zł mogą również wynikać z nieprawidłowego przeliczenia lub pomyłki w rozumieniu jednostek miary. Kluczowym elementem w takich kalkulacjach jest dokładne zrozumienie dawkowania oraz stosowanie się do wskazówek producenta. W kontekście konserwacji maszyn, ignorowanie wytycznych dotyczących użycia preparatów chemicznych może prowadzić do nieodwracalnych szkód, a tym samym do znacznych strat finansowych. Dlatego bardzo ważne jest, aby każda decyzja dotycząca zakupów opierała się na rzetelnych informacjach i dobrze zrozumianych zasadach, co w dłuższej perspektywie zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacyjną sprzętu.

Pytanie 32

Do intensywnego spulchniania oraz częściowego kruszenia obrobionej i zleżałej gleby wykorzystuje się agregaty, które składają się

A. z brony ciężkiej oraz wału strunowego
B. z kultywatora oraz wału kruszącego
C. z kultywatora oraz wału gładkiego
D. z brony talerzowej oraz wału kolczatki
Odpowiedź z kultywatora i wału kruszącego jest prawidłowa, ponieważ te dwa elementy tworzą efektywną kombinację do głębokiego spulchniania i częściowego pokruszenia gleby. Kultywator jest narzędziem, które pozwala na efektywne mieszanie warstw gleby, co poprawia jej strukturę i przewiewność, a także sprzyja rozwojowi mikroorganizmów. Wał kruszący natomiast ma za zadanie rozdrabniać większe bryły gleby oraz wyrównywać powierzchnię, co jest kluczowe dla późniejszych prac siewnych i wzrostu roślin. W praktyce, ta kombinacja narzędzi jest powszechnie stosowana w gospodarstwach rolnych, które dążą do optymalizacji warunków glebowych, zwiększenia plonów oraz poprawy zdrowotności roślin. Zgodnie z obowiązującymi standardami agrotechnicznymi, prawidłowo przeprowadzone zabiegi spulchniające przy użyciu tych narzędzi przyczyniają się do lepszego wykorzystania wody oraz składników odżywczych przez rośliny. Tego typu podejście powinno być integralną częścią strategii zarządzania glebą, które uwzględniają zmienne warunki klimatyczne oraz specyfikę różnych rodzajów gleb.

Pytanie 33

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu rolniczym powinna zapewnić przy standardowych obrotach WOM, przy włączonych wszystkich rozpylaczach i mieszadle osiągnięcie ciśnienia rzędu

A. 2,5 MPa
B. 2,0 MPa
C. 0,1 MPa
D. 0,5 MPa
Odpowiedź 0,5 MPa jest poprawna, ponieważ standardowe pompy opryskiwaczy polowych zazwyczaj osiągają ciśnienie w zakresie od 0,3 MPa do 0,6 MPa przy nominalnych obrotach WOM oraz przy pełnym obciążeniu wszystkich rozpylaczy. W praktyce, ciśnienie 0,5 MPa zapewnia odpowiednią równowagę pomiędzy skutecznością opryskiwania a oszczędnością płynów roboczych. Dobrze działająca pompa wykonuje swoje zadanie, dostarczając cieczy do rozpylaczy w sposób równomierny i efektywny, co jest kluczowe dla skuteczności zabiegów ochrony roślin. Warto również zauważyć, że na ciśnienie wpływa wiele czynników, takich jak rodzaj używanego rozpylacza, jego średnica oraz kąty rozpylenia. Zrozumienie tych aspektów i ich zastosowanie w praktyce rolniczej jest kluczowe dla uzyskania najlepszych rezultatów upraw. Ponadto, zgodnie z wytycznymi branżowymi, ciśnienie w tym zakresie pozwala na minimalizację strat związanych z parowaniem cieczy, co jest istotne z perspektywy efektywności ekonomicznej zabiegów.

Pytanie 34

Co należy zrobić z odkładnicą, której grubość powierzchni roboczej zmniejszyła się o 1/3 na skutek zużycia?

A. Wymienić całą odkładnicę na nową
B. Napawać całą powierzchnię odkładnicy
C. Wymienić jedynie pierś odkładnicy
D. Napawać krawędź czołową odkładnicy
Wymiana całej odkładnicy na nową jest prawidłowym podejściem, gdyż zmniejszenie grubości powierzchni roboczej o 1/3 wskazuje na znaczne zużycie, które może negatywnie wpłynąć na jakość obróbki i bezpieczeństwo operacji. Odkładnica jest kluczowym elementem maszyn, takich jak frezarki czy tokarki, a jej właściwe działanie jest niezbędne do uzyskania precyzyjnych wymiarów obrabianych przedmiotów. Wymieniając całą odkładnicę, zapewniamy, że maszyna będzie działać zgodnie z wymaganiami technologicznymi oraz standardami bezpieczeństwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dodatkowo, nowa odkładnica zapewnia lepszą stabilność i wydajność, co może przekładać się na dłuższą żywotność narzędzi i mniejsze straty materiałowe. Utrzymywanie wysokiej jakości komponentów maszynowych jest kluczowe dla optymalizacji produkcji i redukcji przestojów, co jest istotne w każdej nowoczesnej fabryce.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Który zespół w kombajnie zbożowym powinien być poddany wyrównaniu statycznemu i dynamicznemu przed jego zamontowaniem po dokonaniu naprawy?

A. Bęben młócący
B. Wytrząsacz klawiszowy
C. Kłosownik-żubrownik
D. Klepisko młocarni
Bęben młócący w kombajnie zbożowym jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za oddzielanie ziarna od słomy. Aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, przed zamontowaniem do maszyny po naprawie musi być wyrównoważony zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Wyrównoważenie statyczne polega na usunięciu wszelkich nierówności masy, które mogą prowadzić do drgań w stanie spoczynku, natomiast wyrównoważenie dynamiczne dąży do eliminacji drgań podczas pracy. Niewłaściwie wyrównoważony bęben młócący może prowadzić do szybszego zużycia elementów maszyny, zwiększonego oporu, a nawet uszkodzenia podzespołów. W praktyce, operatorzy powinni stosować techniki takie jak użycie wag elektronicznych, aby precyzyjnie określić rozmieszczenie masy na bębnie oraz wykorzystać maszyny do wyrównoważania, które pomogą w identyfikacji i korekcie nierówności. Dobre praktyki wskazują, że regularne kontrole wyrównoważenia bębna młócącego są niezbędne dla utrzymania efektywności maszyn rolniczych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Podczas regulacji luzu zaworowego w konkretnym cylindrze silnika ciągnika rolniczego, tłok powinien być

A. na dole w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
B. w połowie drogi między punktami zwrotnymi
C. na górze w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
D. na dole w martwym punkcie z otwartymi zaworami
Regulacja luzu zaworowego w silniku ciągnika rolniczego wymaga precyzyjnego ustawienia tłoka w górnym martwym punkcie (GMP) przy zamkniętych zaworach. W tej pozycji, zawory nie są otwarte, co zapewnia maksymalne ciśnienie w cylindrze, a jednocześnie umożliwia dokładne pomiary luzu zaworowego. W przypadku, gdy tłok znajduje się w GMP, mechanizm rozrządu jest w stanie spoczynku, co jest kluczowe dla prawidłowego ustawienia luzów. Przykładem zastosowania tej metody jest regulacja luzów w silnikach o zapłonie iskrowym i samoczynnym, gdzie przestrzeganie właściwych procedur regulacji luzu jest niezbędne do zapewnienia optymalnej pracy silnika. Dobre praktyki wskazują, że nieprawidłowo ustawione luzy mogą prowadzić do zwiększonego zużycia komponentów silnika, a nawet do awarii. Dlatego tak ważne jest, aby w tym procesie kierować się instrukcjami producenta oraz standardami branżowymi, co wpływa na trwałość silnika oraz jego efektywność.

Pytanie 40

Aby zmierzyć luz między szczytami zębów a obudową zębatej pompy olejowej w silniku spalinowym, jakie urządzenie należy wykorzystać?

A. czujnik zegarowy
B. szczelinomierz
C. przymiar kreskowy
D. suwmiarka
Szczelinomierz jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na dokładne zmierzenie luzu między wierzchołkami zębów a obudową zębatej pompy oleju. To narzędzie składa się z zestawu cienkich blaszek o różnych grubościach, które można wprowadzać w szczelinę, co pozwala na precyzyjne określenie wymiarów. Użycie szczelinomierza jest standardową praktyką w inżynierii mechanicznej, szczególnie w zakresie diagnostyki i konserwacji układów mechanicznych. Dobrze dobrany luz w pompie zębatej zapewnia prawidłowe smarowanie i minimalizuje ryzyko uszkodzeń, co przekłada się na żywotność silnika. W praktyce, aby przeprowadzić pomiar, operator wprowadza odpowiednią blaszkę szczelinomierza do szczeliny i ocenia opór, który napotyka. Taki pomiar należy wykonywać regularnie, aby zapewnić optymalne działanie urządzenia i uniknąć potencjalnych awarii.