Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 5 marca 2025 06:43
  • Data zakończenia: 5 marca 2025 07:04

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką maszynę można wykorzystać do tymczasowego łączenia wkładów nośnych w przednich częściach marynarek męskich?

A. Zygzakówkę
B. Ryglówkę
C. Pikówkę
D. Fastrygówkę
Fastrygówka to maszyna, która jest naprawdę przydatna w przemyśle odzieżowym. Używamy jej do tymczasowego łączenia różnych elementów odzieży, co daje nam możliwość dokładnego dopasowania i kontroli kształtu. Jak chodzi o przody marynarek męskich, to fastrygówka jest kluczowa, bo pozwala na delikatne zszycie tkanin. To ważne, bo zanim krawiec zdecyduje się na ostateczne zszycie, może precyzyjnie poprawić wszelkie niedociągnięcia. W praktyce często korzysta się z fastrygówki w miejscach, gdzie musimy zwrócić szczególną uwagę, jak klapy, ramiona czy guziki. Dobrze zrobiona fastryga zmniejsza ryzyko zniekształceń materiału i pozwala na lepsze wykończenie. W branży odzieżowej powszechnie uznaje się, że stosowanie fastrygówki na początku szycia naprawdę zwiększa jakość i efektywność produkcji.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaką ilość materiału bawełnianego o szerokości 150 cm będzie potrzebował krawiec do uszycia damskich spodni rybaczek o długości 80,0 cm, dla osoby o obwodzie bioder 96,0 cm?

A. 176 cm
B. 80 cm
C. 160 cm
D. 88 cm
Odpowiedzi 80 cm, 160 cm i 176 cm są błędne z paru powodów. Jak wybierzesz 80 cm, to może wyglądać na to, że to wystarczająca długość dla spodni o długości 80 cm. Ale nie bierzesz pod uwagę zapasów materiału na szwy i podłożenie, co jest kluczowe. Typowy zapas na szwy to jakieś 1-1,5 cm na stronę, więc w przypadku nóg spodni to może być dodatkowe 4-6 cm. Z kolei 160 cm to za dużo, bo powoduje marnowanie materiału i wyższe koszty. No i nadmiar tkaniny bywa niewygodny, więc nie ma sensu. Odpowiedź 176 cm jest jeszcze gorsza z tej samej przyczyny - robi jeszcze większe straty w materiale. Problem w tym, że nie rozumiesz zasad doboru tkaniny i źle liczysz, co powinno opierać się na dokładnych pomiarach i specyfice kroju. Jak szyjesz spodenki rybaczki, trzeba wszystko przemyśleć i zastosować zasady optymalizacji, co jest ważne w produkcji.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jaką tkaninę powinno się wybrać do szycia sukni wieczorowej?

A. Tenis
B. Tropik
C. Tweed
D. Taftę
Wybór niewłaściwej tkaniny do uszycia sukni wieczorowej może znacząco wpłynąć na efekt końcowy i komfort noszenia. Tropik, będący lekką wełną, jest często stosowany w odzieży casualowej oraz letniej. Chociaż jest przewiewny i doskonały na cieplejsze dni, jego struktura i faktura nie pasują do formalnych sukni wieczorowych, które wymagają materiałów o większej sztywności i elegancji. Tweed, z drugiej strony, to tkanina o grubej strukturze, która doskonale sprawdza się w odzieży wierzchniej i casualowej. Jego ciężar i tekstura mogą być zbyt surowe na wieczorowe stylizacje, co prowadzi do braku odpowiedniego efektu wizualnego. Użycie tkaniny sportowej, takiej jak tenis, jest zdecydowanie nietypowe i nieodpowiednie w kontekście sukni wieczorowych. Te materiały są zaprojektowane z myślą o aktywności fizycznej, co nie tylko neguje ich estetykę, ale również komfort noszenia w formalnych sytuacjach. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać tkaniny, które odpowiadają charakterowi odzieży, co w przypadku sukni wieczorowych oznacza sięgnięcie po tkaniny takie jak tafta, które zapewniają zarówno elegancję, jak i funkcjonalność w kontekście formalnych okazji.

Pytanie 8

Do produkcji jakiego elementu odzieży powinno się wykorzystać podszewki: kolanówkę oraz kieszeniówkę?

A. Marynarki bawełnianej
B. Spódnicy elanobawełnianej
C. Spodni wełnianych
D. Żakietu lnianego
Wybór spodni wełnianych jako odpowiedzi na to pytanie jest prawidłowy, ponieważ podszewki, takie jak kolanówka i kieszeniówka, są kluczowymi elementami konstrukcyjnymi tego typu odzieży. Kolanówka stosowana jest w wełnianych spodniach, aby wzmocnić obszar kolan, co jest istotne w kontekście wytrzymałości i komfortu użytkownika, zwłaszcza w przypadku spodni noszonych w warunkach, które wymagają większej mobilności. Kieszeniówka, z kolei, jest używana do wykończenia kieszeni, co zapewnia estetyczny wygląd oraz funkcjonalność. Przy projektowaniu spodni wełnianych często uwzględnia się również ich podszewkę, co jest standardową praktyką w branży odzieżowej. Użycie wysokiej jakości tkanin i odpowiednich podszewkowych materiałów, takich jak poliester czy bawełna, pomoże w zachowaniu struktury i kształtu spodni na dłużej. Dobrze dobrana podszewka nie tylko poprawia komfort noszenia, ale także wpływa na ogólną estetykę produktu. W przypadku spodni wełnianych, odpowiednie wykończenie strefy kolan i kieszeni jest kluczem do ich funkcjonalności oraz trwałości, co jest zgodne z zaleceniami i standardami w branży odzieżowej.

Pytanie 9

Wielkości dodatków na szwy są uzależnione, między innymi, od

A. wielkości produktu.
B. rodzaju materiału.
C. rodzaju wzoru.
D. kształtu wzoru.
Rozważając inne odpowiedzi, warto zrozumieć, że rodzaj szablonu nie wpływa bezpośrednio na wielkości dodatków na szwy. Szablon służy jako narzędzie do wycinania tkaniny, a jego kształt czy rozmiar nie determinuje, ile materiału należy dodać na szwy. Właściwe wymiary dodatków powinny być zawsze dopasowane do rodzaju tkaniny, a nie do samego szablonu. Ponadto, przyjęcie założenia, że rodzaj tkaniny nie ma znaczenia, prowadzi do potencjalnych błędów w szyciu, ponieważ różne materiały wymagają różnych technik i dodatków. Kształt szablonu również nie jest czynnikiem decydującym w kontekście dodatków, a jedynie może wpływać na estetykę i funkcjonalność wyrobu końcowego. Podobnie, rozmiar wyrobu, choć ważny, nie ma bezpośredniego związku z prawidłowym doborem dodatków, ponieważ każdy materiał, niezależnie od rozmiaru, ma swoje specyficzne wymagania. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu wpływu szablonu i rozmiaru z kwestią wyboru tkaniny, co może prowadzić do niepoprawnych praktyk w procesie szycia i obniżenia jakości wyrobów końcowych.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Na której jednolitej tkaninie, wzory elementów odzieży, można układać jedynie w jednym kierunku?

A. Na batyście
B. Na drelichu
C. Na sztruksie
D. Na popelinie
Wybrane odpowiedzi, takie jak drelich, batysta czy popelina, mają różne właściwości, które wpływają na sposób układania szablonów do wyrobu odzieżowego. Drelich jest tkaniną o mocnej, wytrzymałej strukturze, która nie wymaga szczególnej orientacji przy układaniu elementów. Jego właściwości sprawiają, że można go stosować w różnych kierunkach, co może być mylnie interpretowane jako możliwość układania w dowolny sposób. Zastosowanie drelichu jest popularne w odzieży roboczej, ale nie ogranicza kierunku układania. Batysta, z kolei, jest lekką i przezroczystą tkaniną, która również nie ma wyraźnego kierunku ułożenia, co czyni ją elastyczną w projekcie. Dodatkowo, popelina, znana ze swojej gładkości i wytrzymałości, także nie wymusza na projektancie jednego kierunku, co może prowadzić do błędnych wniosków na temat jej układania. Warto zauważyć, że rozumienie specyfiki tkanin jest kluczowe dla projektantów odzieży, a nieprawidłowe przypisanie sztruksu do kategorii tkanin o swobodnym kierunku może prowadzić do problemów w finalnej produkcie. W praktyce, zrozumienie kierunku włosia i struktury tkaniny jest podstawą właściwego układania szablonów, co przekłada się na jakość i trwałość gotowych wyrobów odzieżowych.

Pytanie 12

Podczas modelowania kroju sukni damskiej w stylu princeska, gdzie powinna być przeniesiona zaszewka piersiowa?

A. podkroju pachy
B. boku
C. podkroju szyi
D. ramienia
Przeniesienie zaszewki piersiowej w modelowaniu sukni damskiej typu princeska na inne linie, takie jak bok, podkrój pachy czy podkrój szyi, wiąże się z fundamentalnymi błędami w projektowaniu. Ustanowione standardy w modzie wskazują, że zaszewki powinny być umiejscowione w strategicznych punktach, które odpowiadają anatomicznemu kształtowi ciała. Umieszczając zaszewkę na boku, ryzykujemy, że dekolt straci swój kształt, co prowadzi do nieestetycznego wyglądu górnej części sukni. Dodatkowo, zaszewka na podkroju pachy może powodować dyskomfort, ograniczając ruchomość oraz wpływając negatywnie na ogólną ergonomię odzieży, co jest sprzeczne z zasadami dobrego projektowania. Z kolei przeniesienie zaszewki na podkrój szyi jest nieefektywne, gdyż nie zapewnia odpowiedniego podparcia dla biustu, co jest kluczowe w sukni princesce, gdzie priorytetem jest elegancki kształt i dobre dopasowanie. Takie podejścia mogą być wynikiem błędnych założeń projektowych, które nie uwzględniają proporcji ciała oraz wymagań dotyczących odzieży. Dlatego ważne jest, aby w procesie modelowania korzystać z narzędzi oraz technik, które zgodne są z najlepszymi praktykami branżowymi, zapewniając wygodę i estetykę stworzonych wyrobów.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

W firmie zajmującej się szyciem odzieży wykrój elementów odzieżowych najczęściej uzyskuje się

A. z nakładów formowanych w automatycznych systemach rozkroju
B. z nakładów wielowarstwowych utworzonych za pomocą warstwowarek
C. z materiałów w złożeniu
D. z materiałów w rozłożeniu
Wybór właściwej odpowiedzi, jaką są nakłady wielowarstwowe utworzone za pomocą warstwowarek, ma kluczowe znaczenie w procesie produkcji odzieży. Warstwowarki umożliwiają jednoczesne rozkrawanie kilku warstw materiału, co znacznie zwiększa efektywność i precyzję produkcji. Dzięki tej metodzie można zminimalizować straty materiałowe, które są nieuniknione przy tradycyjnych metodach rozkroju. W praktyce oznacza to, że z jednego arkusza materiału można uzyskać więcej wykrojów, co obniża koszty produkcji oraz skraca czas realizacji zamówień. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie optymalizacji procesów produkcyjnych, co czyni warstwowarki nie tylko praktycznym rozwiązaniem, ale również zgodnym z zasadami jakości. Warto również zauważyć, że użycie warstwowarek pozwala na uzyskanie większej powtarzalności w produkcie końcowym, co jest istotne z punktu widzenia jakości i satysfakcji klienta.

Pytanie 17

Długość odcinka konstrukcyjnego SP, który określa głębokość pachy w siatce konstrukcyjnej bluzki damskiej, oblicza się na podstawie danych antropometrycznych

A. ZWo i opx
B. ZWo i obt
C. SyTy i SvXp
D. RvRv i SyTy
Odpowiedź "ZWo i opx" jest prawidłowa, ponieważ długość odcinka konstrukcyjnego SP, który wyznacza głębokość pachy na siatce konstrukcyjnej bluzki damskiej, jest ściśle związana z wymiarami antropometrycznymi. ZWo, czyli 'szerokość w obwodzie klatki piersiowej', jest istotnym wymiarem, który wpływa na formę bluzki, zapewniając odpowiednie dopasowanie w okolicy pach. Opx, czyli 'głębokość pachy', odnosi się bezpośrednio do kształtu i wykończenia bluzki w tym obszarze, co ma kluczowe znaczenie dla wygody noszenia oraz estetyki odzieży. Poprawne obliczenie tych wymiarów pozwala na stworzenie konstrukcji, która nie tylko dobrze leży na sylwetce, ale także zapewnia swobodę ruchów. Przykładem zastosowania tych miar może być projektowanie bluzek na zamówienie, gdzie precyzyjne określenie długości odcinka SP na podstawie ZWo i opx pozwala na stworzenie odzieży, która w pełni odpowiada indywidualnym potrzebom klienta. W branży odzieżowej istotne jest również przestrzeganie standardów konstrukcji odzieżowej, co zapewnia wysoką jakość produktów.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Do wszywania podszewki w damskim żakiecie powinna być używana maszyna

A. pikówkę
B. fastrygówkę
C. renderówkę
D. stębnówkę
Stębnówka, jako maszyna do szycia, jest kluczowym narzędziem w procesie wszywania podszewki w żakiecie damskim. Jej główna funkcjonalność polega na wykonywaniu prostych, mocnych szwów, co jest niezbędne do zapewnienia trwałości i estetyki wykończenia. Używanie stębnówki pozwala na precyzyjne łączenie materiałów, co jest szczególnie istotne w żakietach, gdzie podszewka musi być starannie wszyta, aby nie tworzyły się zniekształcenia czy marszczenia. Standardy branżowe wskazują, że dla odzieży o wysokiej jakości, która ma estetycznie wyglądać i dobrze leżeć, wykorzystanie maszyn stębnówkowych jest podstawą. Ponadto, stębnówki są dostosowane do różnych rodzajów tkanin, co umożliwia ich wszechstronne zastosowanie w krawiectwie. Dobre praktyki w szyciu sugerują, aby przed właściwym szyciem wykonać próbne szwy na skrawkach materiału, co pozwala na regulację ustawień maszyny i uniknięcie błędów w finalnym wyrobie.

Pytanie 22

Jaką najwyższą temperaturę można ustawić podczas prasowania lnianej spódnicy damskiej, jeśli na metce producent umieścił symbol żelazka z trzema kropkami wewnątrz?

A. 200°C
B. 150°C
C. 100°C
D. 120°C
Wybór innych temperatur prasowania dla lnianej spódnicy damskiej wskazuje na niepełne zrozumienie symboliki używanej na metkach odzieżowych. Na przykład, temperatura 150°C jest zbyt niska, by skutecznie prasować len, ponieważ materiał ten wymaga wyższej temperatury, aby zmięknąć i pozbyć się zagnieceń. Zastosowanie takiej temperatury mogłoby prowadzić do nieefektywnego prasowania, a w rezultacie do konieczności wielokrotnego wykonywania tego procesu, co jest nie tylko czasochłonne, ale i może wpłynąć na trwałość tkaniny. Z kolei opcja 120°C również nie spełnia wymogów lnu, który wymaga wyższej temperatury. Prasowanie w temperaturze 100°C jest niewłaściwe, ponieważ wystawienie lnu na tak niską temperaturę może skutkować jego sztywnieniem lub nieodpowiednim wygładzeniem, co prowadzi do niezadowolenia z efektu końcowego. Kluczowe jest zrozumienie, że materiały naturalne, takie jak len, mają swoje specyficzne wymagania, a ich niewłaściwe traktowanie może prowadzić do uszkodzeń. Dlatego ważne jest, aby zawsze kierować się zaleceniami producenta, które są oparte na standardach branżowych dotyczących pielęgnacji tkanin. Warto również zaznaczyć, że wiedza na temat odpowiednich temperatur prasowania ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jakości i estetyki ubrań przez dłuższy czas.

Pytanie 23

W bluzce, która ma być poprawiona, zaszewki piersiowe są zszyte zbyt nisko. Który wymiar powinno się zmierzyć na sylwetce klientki, aby naprawić ten błąd?

A. opx
B. XlXl
C. ot
D. SySvXp
Wybór takich pomiarów jak ot, opx i XlXl to nie najlepszy pomysł. Każdy z tych pomiarów odnosi się do czegoś innego i nie dotyczy bezpośrednio umiejscowienia zaszewek piersiowych. Na przykład, ot, czyli obwód talii, nie ma nic wspólnego z wysokością zaszewek, bo dotyczy dolnej części sylwetki. OpX, czyli obwód piersi, jest fajnym pomiarem, ale jego rola to określenie szerokości bluzki w najszerszym miejscu, a nie pomoc w ustawieniu zaszewek. A XlXl, czyli długość rękawa, to już w ogóle nie ma związku z dopasowaniem w okolicy piersi. Wybierając złe pomiary, można łatwo nabrać się na błąd w szyciu, co kończy się niezadowoleniem klientów i marnowaniem materiałów. Każdy z tych pomiarów ma swoją specyfikę, i ich złe zastosowanie w kontekście zaszewek może prowadzić do odzieży, która nie spełnia oczekiwań dotyczących dopasowania i wyglądu.

Pytanie 24

Jakim ściegiem można w warunkach domowych przyszyć koronkę bawełnianą do dolnej krawędzi spódnicy?

A. Pokrywającym
B. Krytym
C. Zygzakowym
D. Ryglowym
Nie wszystkie ściegi nadają się do doszywania koronki bawełnianej. Na przykład, ścieg kryty, chociaż może być przydatny w innych kontekstach, nie zapewnia odpowiedniej elastyczności ani trwałości, które są kluczowe przy pracy z tak delikatnym materiałem jak koronka. Stosowanie ściegu krytego do takich zadań może prowadzić do uszkodzenia tkaniny, ponieważ siła naprężenia może skutkować rozdzieleniem się połączenia. Również ścieg ryglowy, którego celem jest zabezpieczenie szwów, nie sprawdzi się w przypadku koronki, gdyż nie jest on zaprojektowany do estetycznego przyszywania dekoracji, a raczej do wzmacniania szwów w miejscach narażonych na duże napięcia. Zastosowanie go do doszywania koronki mogłoby zniszczyć jej delikatną strukturę. Podobnie, ścieg pokrywający, chociaż może być stosowany do dekoracyjnych elementów, wymaga znacznie grubszych materiałów, co sprawia, że nie będzie odpowiedni dla cienkich koronek. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wyborów, obejmują niewłaściwe powiązanie funkcji ściegu z rodzajem tkaniny oraz brak zrozumienia, jak poszczególne ściegi wpływają na elastyczność i trwałość szwów. Kluczowe jest, aby przed podjęciem decyzji o wyborze ściegu, dokładnie rozważyć specyfikę materiału i pożądany efekt wizualny.

Pytanie 25

Jaką metodę należy wykorzystać do łączenia elementów niemowlęcych śpioszków z welurowej dzianiny?

A. overlock
B. fastrygówkę
C. zygzaki
D. stębnówkę
Fastrygówka to technika, która polega na luźnym szyciu, najczęściej wykonywana ręcznie. Choć może być używana do tymczasowego łączenia elementów, nie jest wystarczająco mocna ani odporna na rozciąganie, co czyni ją niewłaściwą dla dzianin takich jak welur, które są elastyczne i potrzebują mocnego, trwałego szwu. Stębnówka, z kolei, to technika szycia prostego, która nie ma odpowiednich właściwości elastycznych, aby skutecznie łączyć dzianiny. Szwy stębnówki mogą łatwo pękać przy rozciąganiu materiału, co jest istotnym problemem w przypadku odzieży dziecięcej, gdzie komfort i wytrzymałość są kluczowe. Zygzakówka natomiast, mimo że również oferuje pewną elastyczność, nie jest tak skuteczna jak overlock w obrabianiu krawędzi tkanin, co jest istotne w przypadku materiałów, które mogą się strzępić. Wykonywanie szwów zygzakowych na dzianinach może prowadzić do niewłaściwego wykończenia, a tym samym wpływać na jakość produktu końcowego. W branży odzieżowej obowiązują standardy, które zalecają użycie overlocków przy szyciu tkanin elastycznych i dzianin, aby zapewnić nie tylko estetykę, ale i funkcjonalność odzieży, co jest kluczowe, zwłaszcza w produkcji odzieży dla niemowląt.

Pytanie 26

Jakiego rodzaju materiał krawiecki należy użyć do wykończenia wewnętrznej strony damskiego żakietu?

A. Watolinę
B. Kamel
C. Podszewkę
D. Włókninę
Podszewka jest kluczowym elementem wykończenia od wewnętrznej strony żakietu damskiego, gdyż pełni nie tylko funkcję estetyczną, ale także praktyczną. Stosowanie podszewki w żakietach pozwala na uzyskanie gładkiej i eleganckiej wewnętrznej powierzchni, co znacząco wpływa na komfort noszenia. Dodatkowo, podszewka chroni wierzchnie materiały przed uszkodzeniami, a także poprawia właściwości cieplne odzieży. W przypadku żakietów z materiałów delikatnych, takich jak wełna czy jedwab, zastosowanie podszewki jest wręcz niezbędne, aby uniknąć podrażnień skóry oraz zapewnić lepsze dopasowanie. Ponadto, różne typy podszewki, takie jak satynowe czy poliestrowe, mogą być wykorzystywane w zależności od rodzaju odzieży i pożądanych efektów wizualnych. Przy projektowaniu i szyciu żakietów, stosowanie podszewki jest uznawane za standard w branży, co podkreśla jej znaczenie w kontekście jakości i wykonania odzieży.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Sukienka zaprezentowana na obrazku ma dekolt

Ilustracja do pytania
A. karo
B. okrągły
C. łódkowy
D. serce
Każdy z pozostałych typów dekoltów ma swoje unikalne cechy, które nie odpowiadają dekoltowi karo. Dekolt w kształcie serca, na przykład, charakteryzuje się głębokim wycięciem na przodzie, które przypomina kształt serca i jest szczególnie popularny w sukienkach wieczorowych i koktajlowych. Jest to styl, który może podkreślać biust i dodawać romantycznego wyrazu, ale nie ma nic wspólnego z prostokątną formą dekoltu karo. Okrągły dekolt jest natomiast jednym z najbardziej klasycznych wariantów, który zapewnia wygodę i prostotę, idealny dla casualowych stylizacji, ale nie zapewnia tego samego efektu wizualnego, co dekolt karo. Dekolt łódkowy, z kolei, ma na celu poszerzenie linii ramion i jest często wybierany w bluzkach i sukienkach, które mają na celu stworzenie wrażenia lekkości i elegancji, jednak jego kształt jest zupełnie inny niż kształt prostokątny dekoltu karo. Typowe błędy myślowe przy wyborze dekoltu polegają na niewłaściwym skojarzeniu kształtu z jego praktycznym zastosowaniem w odzieży, co może prowadzić do frustracji przy próbie dopasowania stylizacji do okazji.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie symbole określają wymiary niezbędne do skrócenia i zwężenia na wysokości talji oraz bioder w spódnicy typu poszerzanego?

A. ZWo, obt, ot
B. TD, ZKo, ot
C. TD, obt, ot
D. ZWo, ZTv, obt
Wybór innych odpowiedzi opiera się na nieporozumieniach dotyczących oznaczeń technicznych używanych w krawiectwie. Na przykład, odpowiedzi takie jak ZWo czy ZTv, które sugerują inne wymiary, nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom dostosowania spódnicy do sylwetki. ZWo, oznaczający 'zwiększenie w obwodzie', jest nieadekwatny w kontekście skracania i zwężania, ponieważ jednocześnie może prowadzić do niepożądanej objętości materiału, co jest sprzeczne z założeniem zwężenia. ZTv, czyli 'zwiększenie w talii', również wprowadza zamieszanie, ponieważ w tym przypadku kluczowe jest dopasowanie, a nie zwiększenie. Wybór TD, obt, ot jako standardowych oznaczeń jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie precyzyjne oznaczenia są niezbędne do uzyskania satysfakcjonujących efektów. Typowym błędem jest nieumiejętność rozróżnienia, które wymiary są konieczne do uzyskania optymalnego dopasowania, co może prowadzić do nieefektywnego projektowania odzieży. Właściwe rozumienie tych symboli pozwala na uniknięcie typowych pułapek, jak np. tworzenie odzieży, która nie ma odpowiedniego wsparcia w krytycznych obszarach sylwetki.

Pytanie 33

Aby pozbyć się zagnieceń szwów bocznych, które pojawiły się w spodniach podczas prasowania, należy szwy poddać

A. ponownemu prasowaniu w tych samych warunkach
B. wyłącznie działaniu pary
C. ponownemu prasowaniu w wyższej temperaturze
D. ponownemu prasowaniu z wyższym naciskiem
Odpowiedź "wyłącznie działaniu pary" jest prawidłowa, ponieważ para wodna jest skutecznym środkiem usuwania wyświecenia szwów, które mogą powstać podczas prasowania. Działanie pary pozwala na nawilżenie włókien tkaniny, co ułatwia ich powrót do pierwotnego kształtu i eliminuje wszelkie zniekształcenia. W praktyce stosowanie pary jest standardową metodą w branży odzieżowej, zwłaszcza w przypadku delikatnych materiałów, gdzie nadmierna temperatura lub nacisk mogą je uszkodzić. Na przykład, w przypadku odzieży wykonanej z wełny lub jedwabiu, poddawanie szwów działaniu pary zamiast ponownemu prasowaniu w wyższej temperaturze jest kluczowe, aby zapobiec ich zniszczeniu. Dobre praktyki w branży prasowania zalecają używanie urządzeń parowych, takich jak steamer, które zapewniają równomierne rozprowadzenie pary, co jest istotne dla zachowania jakości tkanin. Ponadto, działanie pary nie tylko przywraca formę tkaninom, ale także eliminuje drobne zagniecenia, co zwiększa estetykę wyrobu końcowego. Warto pamiętać, że w kontekście pielęgnacji odzieży, umiejętność prawidłowego stosowania pary wodnej może znacząco wydłużyć żywotność ubrań.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Szablon podstawowy to model, w którym uwzględniono elementy dodatkowe?

A. konstrukcyjne
B. na wielowarstwowość
C. na szwy i podwinięcia
D. technologiczne
Wybór odpowiedzi dotyczącej dodatków konstrukcyjnych, na wielowarstwowość lub technologicznych to częsty błąd interpretacyjny. Dodatki konstrukcyjne odnoszą się do elementów, które wpływają na strukturę i nośność odzieży, ale nie uwzględniają one specyfiki wykończeń szwów. Dodatki na wielowarstwowość są również istotne w kontekście projektowania, jednak dotyczą one głównie wyboru materiałów oraz sposobu ich łączenia, a nie wykończenia krawędzi. Odpowiedzi te mogą wprowadzać w błąd, ponieważ skupiają się na aspekcie technologicznym i materiałowym, a nie na praktycznych detalach szycia, takich jak podwijenia czy szwy. Właściwe zrozumienie, że szablon podstawowy ma na celu przygotowanie podstawy do szycia, w tym określenie, ile materiału potrzeba na szwy, jest kluczowe dla każdego projektanta. Stosowanie dobrych praktyk, takich jak te opisane w standardach branżowych, pozwala unikać typowych błędów, takich jak niedoszacowanie ilości materiału potrzebnego na wykończenie, co może prowadzić do nieodpowiedniego dopasowania odzieży. Właściwe uwzględnienie dodatków na szwy i podwinięcia w szablonach bazowych jest nie tylko istotne dla estetyki, ale także funkcjonalności wyprodukowanej odzieży.

Pytanie 37

Jakiej krajarki z nożem nie da się wykorzystać do wykrawania elementów odzieżowych z nakładu, które mają wewnętrzne narożniki i zaokrąglenia?

A. Tarczowym
B. Taśmowym
C. Wielokątnym
D. Pionowym
Krajarki taśmowe, pionowe czy wielokątne mogą być opłacalne do wykrawania elementów odzieżowych z zaokrągleniami i narożami, ale każda z tych metod ma swoje ograniczenia, które mogą wpływać na jakość. Krajarki taśmowe są super wszechstronne i świetnie radzą sobie z długimi cięciami, ale nie zawsze dobrze wycinają krzywe i złożone kształty, co może skutkować gorszą precyzją w narożnikach. Krajarki pionowe działają na zasadzie ruchomego ostrza i teoretycznie są dobre do skomplikowanych form, ale też mogą mieć problem z przednimi krawędziami. To wszystko wynika z ograniczeń technologicznych, które mogą prowadzić do zniekształceń w materiałach i w rezultacie do błędnych wymiarów. Krajarki wielokątne potrafią różne kształty, ale też mogą mieć kłopot z precyzyjnym odwzorowaniem detali. Użycie złego narzędzia wpływa nie tylko na jakość produkcji, ale też na ryzyko pomyłek w zamówieniach i opóźnienia. Wybór technologii i narzędzi powinien być oparty na ich specyfice oraz potrzebach konkretnego projektu odzieżowego.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakiego przyrządu pomocniczego należy użyć do obszycia krawędzi żakietu damskiego Chanel taśmą ozdobną?

A. Stopki do naszywania taśm
B. Stopki do marszczenia
C. Lamownika
D. Linijki odległościowej
Wybór niewłaściwego przyrządu do obszywania krawędzi, takiego jak linijka odległościowa, jest błędny, ponieważ linijka ma na celu przede wszystkim pomiar i nie posiada funkcji przyszywania materiałów. Jej zastosowanie w kontekście ozdabiania brzegów odzieży nie daje możliwości efektywnego przyszycia taśmy, co jest kluczowe w przypadku estetycznych elementów wykończeniowych. Ponadto, stopka do marszczenia nie jest odpowiednia, gdyż jej głównym zadaniem jest tworzenie marszczeń, a nie przyszywanie taśmy do krawędzi. Marszczenie i obszywanie to zupełnie różne techniki szycia, które wymagają zastosowania odpowiednich narzędzi. Z kolei stopka do naszywania taśm, choć bardziej odpowiednia niż pozostałe wymienione, nie jest idealnym rozwiązaniem dla cienkich taśm ozdobnych, które wymagają większej precyzji. Wybór odpowiednich narzędzi krawieckich jest kluczowy w procesie szycia, a stosowanie niewłaściwych przyrządów może prowadzić do nieestetycznych efektów oraz obniżenia jakości wykonania. W praktyce, dobrze dobrany lamownik zapewnia nie tylko estetykę, ale również trwałość wykończenia, co jest niezbędne, zwłaszcza dla odzieży o wysokich standardach jakości, takich jak kreacje marki Chanel.

Pytanie 40

Klientka zleciła uszycie sukni, do której wykorzystano 1,50 m aksamitu. Cena za 1,00 m materiału wynosi 24,00 zł, a koszt robocizny to 40,00 zł. Jaka będzie całkowita cena za tę usługę?

A. 76,00 zł
B. 88,00 zł
C. 64,00 zł
D. 52,00 zł
W przypadku błędnej odpowiedzi, często wynika to z nieprawidłowego zrozumienia komponentów kosztów związanych z uszyciem odzieży. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego założenia, że koszt materiału jest inny niż podany. Jeśli ktoś oszacuje koszt materiału na 48,00 zł (co jest wynikiem pomnożenia 2 m aksamitu przez 24,00 zł), to prowadzi to do znacznego zawyżenia całkowitych kosztów. Warto zauważyć, że niepoprawne uwzględnienie kosztów robocizny również może prowadzić do złych wniosków. Powinno się jasno oddzielać koszt materiału od kosztów pracy, aby uniknąć pomyłek. Kolejnym typowym błędem jest pominięcie składnika robocizny w całkowym obliczeniu lub jego niedoszacowanie, co może skutkować brakiem rentowności projektu. W branży odzieżowej kluczowe jest dokładne oszacowanie każdego elementu kosztów, co pozwala na prawidłowe ustalanie cen usług oraz oferowanie konkurencyjnych stawek. Aby uniknąć takich pomyłek, warto stosować standardowe procedury kalkulacji oraz narzędzia do zarządzania kosztami, co zminimalizuje ryzyko błędnych obliczeń i poprawi efektywność operacyjną.