Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 15:46
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 16:21

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do zadań realizowanych w obszarze kompletacji zalicza się

A. zapewnienie ochrony dostawy zareklamowanej
B. wyładunek dostawy ze środków transportu zewnętrznego
C. pobieranie grup towarowych według zamówień
D. weryfikacja dokumentów dostawy
Pobieranie grup towarowych według zamówień jest kluczowym elementem procesu kompletacji zamówień w magazynach i centrach dystrybucyjnych. W tej strefie pracownicy są odpowiedzialni za zlokalizowanie, zebranie i przygotowanie towarów zgodnie z wymaganiami zamówienia, co ma na celu zapewnienie efektywności i dokładności w realizacji zleceń. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik korzysta z systemu WMS (Warehouse Management System), który wskazuje konkretne lokalizacje produktów w magazynie. Dzięki temu proces kompletacji jest zautomatyzowany i znacznie szybszy, co wpływa na efektywność operacyjną. W kontekście standardów branżowych, wykorzystanie takich systemów odpowiada najlepszym praktykom w logistyce, które zakładają minimalizowanie błędów ludzkich i optymalizację czasów przygotowania zamówień. Zastosowanie technologii RFID lub kodów kreskowych w tym procesie znacznie podnosi dokładność kompletacji, co jest niezbędne do utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta.

Pytanie 2

W procesie projektowania supra- i infrastruktury systemu logistyki produkcyjnej można wyodrębnić kolejne cztery etapy. Na którym etapie projektowania (patrz tabela poniżej) ustala się harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego?

Etap IEtap IIEtap IIIEtap IV
dobór formy organizacji produkcjidobór sprzętu ładunkowego i określenie jego liczbydobór środków transportowych i określenie ich liczby oraz organizacja i planowanie transportu wewnętrznegoustalenie zapotrzebowania na powierzchnię magazynową oraz wyposażenie zaplecza technicznego
ABCD

A. D.
B. B.
C. A.
D. C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego rzeczywiście ustala się na etapie III projektowania systemu logistyki produkcyjnej. Na tym etapie kluczowe jest właściwe dobranie środków transportowych, co ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną. Przykładowo, wybór odpowiednich wózków widłowych czy systemów transportu pneumatycznego powinien być zgodny z analizą przepływów materiałowych w zakładzie. W praktyce, dobór pojazdów musi uwzględniać nie tylko ich funkcjonalność, ale także bezpieczeństwo i ergonomię pracy. Ponadto, organizacja transportu wewnętrznego wymaga przemyślenia optymalizacji tras transportowych oraz synchronizacji z innymi procesami produkcyjnymi. Dobre praktyki w tej dziedzinie wskazują na konieczność implementacji systemów informatycznych do zarządzania logistyką, co może znacząco zwiększyć efektywność i zredukować koszty operacyjne.

Pytanie 3

W tabeli przedstawiono odległości drogowe pomiędzy Warszawą, a wybranymi miastami Polski. Stawka za 1 km trasy wynosi 2,80 zł. Koszt całkowity przewozu towarów na trasie Warszawa - Poznań wynosi

TrasyOdległości drogowe w km
Warszawa
   – Katowice
   – Kraków
   – Poznań
   – Wrocław

295
293
308
351

A. 862,40 zł
B. 982,80 zł
C. 820,00 zł
D. 826,00 zł
Wybór innej odpowiedzi, niż 862,40 zł, może wynikać z kilku typowych błędów myślowych związanych z obliczeniami kosztów transportu. Często, osoby mylą się przy sumowaniu, zamiast mnożyć odpowiednie wartości. Przykładowo, mogą nie uwzględniać odległości jako kluczowego elementu w równaniach dotyczących kosztów. Również, pomijanie stawki za 1 km może prowadzić do błędnych założeń, co skutkuje nieprawidłowymi wyliczeniami. Czasami, w obliczeniach mogą pojawić się nieporozumienia związane z interpretacją danych w tabelach, co powoduje, że użytkownicy biorą pod uwagę niewłaściwe wartości. Istotne jest również, aby być świadomym, że w logistyce koszt transportu jest kluczowym elementem rentowności firmy; zatem błędne obliczenie może prowadzić do nieefektywności finansowych. W praktyce, osoby odpowiedzialne za transport powinny stosować systematyczne metody obliczeń, a także regularnie aktualizować dane dotyczące odległości oraz stawek, aby zapewnić jak najdokładniejsze prognozy. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, które zalecają przynajmniej roczne przeglądy stawek oraz odległości, co może pomóc w uniknięciu błędów w przyszłych obliczeniach.

Pytanie 4

W magazynie ustalono limit ubytków naturalnych na poziomie 1,5% wartości rocznego obrotu magazynowego w roku poprzedzającym rok, na który zostaje ustalony limit ubytków. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wartość niedoborów mieszczących się w granicach normy ubytków naturalnych w 2019 r. wyniosła

Zestawienie rocznych obrotów magazynowych
WyszczególnienieRok 2017Rok 2018Rok 2019Rok 2020
Obrót magazynowy360 tys. zł340 tys. zł420 tys. zł480 tys. zł

A. 7 200,00 zł
B. 5 100,00 zł
C. 6 300,00 zł
D. 5 400,00 zł
Wybór innej odpowiedzi może świadczyć o niepełnym zrozumieniu zasad ustalania limitów ubytków naturalnych oraz ich wpływu na zarządzanie zapasami. Wyniki, takie jak 6 300,00 zł, 5 400,00 zł czy 7 200,00 zł, mogą być wynikiem błędnego oszacowania rocznego obrotu magazynowego lub niewłaściwego zastosowania procentowego ograniczenia. Kluczowym typem błędu jest pomijanie historycznych danych, które stanowią istotny fundament dla wiarygodnych obliczeń. Ustalając limity, ważne jest, aby przeanalizować roczny obrót magazynowy z roku poprzedniego, zrozumieć przyczyny ubytków oraz wdrożyć odpowiednie mechanizmy kontrolne. Wiele firm, które stosują niewłaściwe podejścia do ustalania limitów, może napotkać trudności w efektywnym zarządzaniu zapasami, co prowadzi do niepotrzebnych strat finansowych. Dlatego tak istotne jest oparcie się na danych i praktykach branżowych, które rekomendują szczegółową analizę oraz monitoring ubytków w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką interwencję w przypadku nieprawidłowości.

Pytanie 5

Ściany oporowe, które mogą być pionowe, pełne lub ażurowe, stosowane do składowania zapasów, zazwyczaj w postaci materiałów sypkich, to

A. podkłady
B. zasieki
C. wieszaki
D. stojaki
Odpowiedź 'zasieki' jest poprawna, ponieważ odnosi się do konstrukcji zaprojektowanych w celu przechowywania materiałów sypkich, takich jak ziarna, piasek czy żwir. Zasieki są często stosowane w magazynach, na placach budowy oraz w przemyśle rolnym i budowlanym. Ich konstrukcja, wykonana z pełnych lub ażurowych ścian oporowych, zapewnia stabilność składowanych materiałów oraz minimalizuje ryzyko ich wysypania i rozprzestrzenienia. Dobrą praktyką jest projektowanie zasieków zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz uwzględnianie parametrów materiałów, takich jak gęstość czy granulacja, co pozwala na odpowiednie dostosowanie ścian oporowych do konkretnego zastosowania. Zasieki mogą być również wykorzystywane w procesach logistycznych, gdzie wymagane jest efektywne zarządzanie przestrzenią i materiałami. Przykładem może być ich zastosowanie w magazynach zbożowych, gdzie odpowiednie zasieki chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz szkodnikami.

Pytanie 6

Jak nazywa się odbiorca w międzynarodowym liście przewozowym w języku angielskim?

A. Carner
B. Sender
C. Consignee
D. Established in
Pojęcia zawarte w niepoprawnych odpowiedziach są mylące, gdyż nie odnoszą się do kontekstu odbiorcy przesyłki w międzynarodowym liście przewozowym. 'Carner' to termin, który nie ma zastosowania w logistyce i nie odnosi się do procesu przewozu. Z kolei 'Established in' wskazuje na miejsce lub datę ustanowienia, co jest całkowicie nieadekwatne w odniesieniu do identyfikacji odbiorcy. Odpowiedź 'Sender' odnosi się do nadawcy przesyłki, co również jest niepoprawne w kontekście pytania o odbiorcę. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie ról w procesie przewozu; nadawca jest osobą lub firmą wysyłającą towar, podczas gdy odbiorca jest tym, kto go przyjmuje. Właściwe rozumienie tych terminów jest niezbędne dla efektywnej pracy w branży transportowej. Dokumenty przewozowe muszą być precyzyjnie wypełnione, aby uniknąć problemów z dostawami, odprawą celną i innymi formalnościami, co podkreśla znaczenie znajomości specjalistycznej terminologii w logistyce.

Pytanie 7

W obszarze funkcji potransakcyjnych w systemie dystrybucji mieszczą się

A. nawiązywanie umów handlowych
B. reklama produktów
C. transfer należności
D. usługi gwarancyjne
Usługi gwarancyjne są kluczowym elementem potransakcyjnych funkcji w systemie dystrybucji, ponieważ zapewniają klientom wsparcie po dokonaniu zakupu. Gwarancja to forma umowy, która zobowiązuje sprzedawcę do naprawy lub wymiany produktów w określonym czasie, jeśli te wykazują wady fabryczne. Przykładem mogą być urządzenia elektroniczne, które często są objęte gwarancją producenta. W przypadku ich awarii w okresie gwarancyjnym, klient może skorzystać z serwisu bez dodatkowych kosztów. Tego rodzaju usługi zwiększają zaufanie do marki i mogą mieć znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. W kontekście standardów branżowych, wiele firm stosuje polityki gwarancyjne, które są zgodne z prawodawstwem ochrony konsumentów, co przyczynia się do minimalizacji ryzyka prawnego oraz budowania długotrwałych relacji z klientami. Warto również zauważyć, że dobre praktyki w zakresie obsługi gwarancyjnej obejmują jasne i przejrzyste zasady oraz szybkie reagowanie na zgłoszenia reklamacyjne, co dodatkowo poprawia wrażenia klientów oraz reputację firmy.

Pytanie 8

Dokumenty stosowane do transportu towarów w kolejnictwie to

A. konosament morski oraz kwit sternika
B. list przewozowy CMR i karnet TIR
C. list przewozowy AWB oraz list przewozowy HAWB
D. list przewozowy CIM i list przewozowy SMGS
List przewozowy CIM to ważny dokument, który reguluje, jak przewozić towary koleją w międzynarodowym ruchu. Opiera się na konwencji COTIF, w której mamy jasno opisane obowiązki przewoźników i nadawców, a także kto odpowiada za przesyłki. Z kolei list SMGS jest używany głównie w krajach byłego ZSRR i odnosi się do transportu kolejowego w tym regionie. Na przykład, jeśli przewozimy kontenery z Europy do Azji przez Rosję, to użycie tych listów jest standardem, bo to pomaga spełniać lokalne i międzynarodowe przepisy. Z mojego doświadczenia, zrozumienie tych dokumentów jest kluczowe dla osób pracujących w logistyce, bo to pomaga lepiej zarządzać transportem i optymalizować koszty.

Pytanie 9

Firma oferująca zróżnicowane usługi logistyczne, zazwyczaj w postaci pakietów zawierających między innymi: usługi transportowe, obsługę terminali, dystrybucję oraz magazynowanie, a także powiązane usługi informacyjne i finansowe, określana jest mianem przedsiębiorstwa

A. transportowym
B. spedycyjnym
C. kurierskim
D. logistycznym
Odpowiedź "logistycznym" jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwa logistyczne oferują kompleksowe usługi związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Elementy, takie jak transport, magazynowanie, obsługa terminalowa i dystrybucja, są kluczowe w działalności logistycznej, która koncentruje się na efektywności operacyjnej oraz zaspokajaniu potrzeb klientów. Przykładem takiego przedsiębiorstwa może być firma zajmująca się integracją usług logistycznych, która nie tylko przewozi towary, ale także zarządza ich przechowywaniem oraz organizuje procesy celne. W branży stosuje się standardy takie jak ISO 9001, które pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości usług logistycznych. Dzięki tym praktykom przedsiębiorstwa mogą efektywniej zarządzać zasobami, co skutkuje poprawą zadowolenia klientów oraz zwiększeniem konkurencyjności na rynku.

Pytanie 10

Jakie są łączne koszty logistyczne firmy przy założeniu, że:
- wydatki na pracę oraz zużycie czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- koszty finansowe osiągają 350 zł
- straty wyjątkowe wynoszą 210 zł
?

A. 2 150 zł
B. 1 560 zł
C. 1 360 zł
D. 2 010 zł
Całkowite koszty logistyczne przedsiębiorstwa można obliczyć, sumując poszczególne składniki kosztów. W podanym przykładzie koszty pracy i zużycia czynników wytwórczych wynoszą 1 000 zł, wydatki finansowe to 350 zł, a straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł. Zatem, całkowite koszty logistyczne wynoszą: 1 000 zł + 350 zł + 210 zł = 1 560 zł. Obliczanie całkowitych kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ pozwala na zrozumienie, jakie wydatki są ponoszone na różne aspekty działalności operacyjnej. Taka analiza kosztów umożliwia identyfikację obszarów, w których można wprowadzić oszczędności lub poprawić efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje koszty, aby podejmować świadome decyzje dotyczące inwestycji i strategii rozwoju. W ten sposób można również lepiej przygotować się na nieprzewidziane zdarzenia, które mogą wpływać na koszty, takie jak straty nadzwyczajne.

Pytanie 11

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, ciekłe i stałe
B. komunalne, gazowe oraz stałe
C. niebezpieczne, komunalne i przemysłowe
D. niebezpieczne, komunalne oraz rolne
W kontekście zarządzania odpadami, klasyfikacja ich rodzajów jest niezwykle istotna dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa procesów utylizacji. Odpowiedzi sugerujące podział na odpady komunalne, gazowe i stałe są mylące, ponieważ nie uwzględniają kluczowych kategorii, takich jak odpady niebezpieczne, które są niezbędne do skutecznego zarządzania ryzykiem. Odpady gazowe w rzeczywistości nie są klasyfikowane w ramach typowych systemów gospodarki odpadami, co oznacza, że odpowiedzi te nie odzwierciedlają rzeczywistych praktyk w branży. Klasyfikacja na odpady przemysłowe, ciekłe i stałe również jest niewłaściwa, ponieważ odpady ciekłe mogą wchodzić w zakres odpadów niebezpiecznych lub komunalnych, ale nie tworzą osobnej kategorii odpadów. Odpady rolne często są klasyfikowane jako organiczne lub biodegradowalne i nie są uznawane za odrębną grupę w standardowym podziale. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to brak zrozumienia na temat różnorodności rodzajów odpadów oraz ich wpływu na zdrowie publiczne i środowisko. Kluczowe jest, aby przy klasyfikacji odpadów kierować się aktualnymi regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi, które pomagają w odpowiednim zarządzaniu odpadami i ich segregacji.

Pytanie 12

Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GSIN) to numer, który jest przyznawany przez

A. ubezpieczyciela ładunku
B. nadawcę ładunku
C. przewoźnika
D. odbiorcę ładunku
Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GSIN) jest kluczowym elementem w zarządzaniu logistyką, który pozwala na jednoznaczną identyfikację przesyłek na globalnym rynku. GSIN jest nadawany przez nadawcę ładunku, co oznacza, że to właśnie ta strona inicjuje proces identyfikacji oraz śledzenia transportu towarów. Przykładowo, w praktyce, nadawca może być producentem towaru lub hurtownią, która chce zapewnić, że przesyłka jest odpowiednio monitorowana oraz rozpoznawana przez systemy logistyczne. Warto zauważyć, że prawidłowe zastosowanie GSIN wspiera zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak GS1, które promują efektywność w łańcuchu dostaw poprzez automatyzację procesów i zminimalizowanie błędów. Zrozumienie roli nadawcy w nadawaniu GSIN jest kluczowe, gdyż dzięki temu organizacje mogą lepiej zarządzać swoimi zapasami, a także optymalizować koszty związane z transportem i przechowywaniem towarów.

Pytanie 13

Ile minimum opakowań należy dostarczyć do magazynu, aby zrealizować zamówienie na 870 sztuk wiertarek?

Nazwa zapasuStan magazynowy
[szt.]
Wiertarki w opakowaniu – gotowy towar110
Wiertarki1200
Obudowa wiertarki55
Opakowania200

A. 870 szt.
B. 560 szt.
C. 760 szt.
D. 670 szt.
Udzielenie odpowiedzi, która nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb magazynowych, może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych. Odpowiedzi takie jak 760 sztuk, 670 sztuk czy 870 sztuk opierają się na błędnych założeniach dotyczących stanu rzeczywistego w magazynie. Na przykład, wybór 870 sztuk sugeruje, że całość zamówienia powinna być dostarczona, co ignoruje fakt, że część wiertarek już znajduje się w magazynie. Jest to klasyczny przykład braku analizy danych dostępnych w systemie, co często prowadzi do nadmiernych zamówień i zbędnych kosztów. Odpowiedź 760 sztuk również pomija fakt, że z 200 dostępnych opakowań można zapakować tylko 200 sztuk, co oznacza, że brakuje 560 wiertarek do zrealizowania zamówienia. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe, aby móc efektywnie zarządzać stanami magazynowymi i unikać sytuacji, w których nieprawidłowe obliczenia prowadzą do opóźnień w realizacji zamówień. Może to również wpływać na relacje z klientami i reputację firmy. Dlatego ważne jest, aby przy podejmowaniu decyzji opierać się na rzetelnych danych oraz dobrze zrozumieć zasady zarządzania zapasami, w tym obliczenia dotyczące braków i dostaw. Praktyka ta nie tylko przyczynia się do lepszego zarządzania zasobami, ale także poprawia ogólną efektywność operacyjną przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Ile wyrobów gotowych można utworzyć, jeżeli jeden z nich składa się z 3 elementów N oraz 4 elementów G, a do dyspozycji mamy 300 elementów N oraz 200 elementów G?

A. 200 sztuk
B. 100 sztuk
C. 300 sztuk
D. 50 sztuk
Wielu może pomyśleć, że wystarczająca ilość jednego z materiałów prowadzi do wniosku, że możliwe jest wyprodukowanie większej liczby wyrobów gotowych. Na przykład, gdy ktoś stwierdza, że można zmontować 300 sztuk, opiera się na myśleniu, że dostępność 300 elementów N jest kluczowa, ignorując przy tym, że każdy wyrób wymaga również 4 elementów G. Tego rodzaju błędne rozumowanie prowadzi do pominięcia zasady ograniczeń, która jest fundamentalna w logistyce i zarządzaniu produkcją. W praktyce każde z zasobów musi być analizowane w kontekście ich potrzeb, a nie tylko ich ilości. Z kolei odpowiedź sugerująca 100 sztuk z kolei bazuje na założeniu, że można zrealizować wszystkie zapotrzebowania na materiał N, co jest niepoprawne. W rzeczywistości, ostateczna liczba produktów gotowych jest ograniczona przez najrzadszy surowiec, co w naszym przypadku oznacza 50 wyrobów gotowych. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla efektywnego planowania produkcji i unikania nadwyżek lub niedoborów w materiałach. Tego typu błędy mogą prowadzić do nieefektywności w procesach produkcyjnych, co z kolei wpływa na całościowy koszt produkcji oraz czas realizacji zamówień.

Pytanie 15

Ilu sztuk wyrobu gotowego brakuje do realizacji prognozy sprzedaży?

MagazynZapas w szt.Prognoza sprzedaży w szt.
ML12040
ML21030
ML31030
MR10-
MF--

Ilustracja do pytania
A. 70 szt.
B. 30 szt.
C. 120 szt.
D. 50 szt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 50 sztuk, ponieważ aby określić brakującą ilość wyrobu gotowego do realizacji prognozy sprzedaży, kluczowe jest zastosowanie odpowiedniej formuły. Należy zsumować prognozowaną sprzedaż i odjąć od niej aktualne zapasy w magazynie. W praktyce, jeśli prognoza sprzedaży wynosi 100 sztuk, a w magazynie jest 50 sztuk, to 100 - 50 daje wynik 50 sztuk. To podejście jest zgodne z metodami zarządzania zapasami i prognozowaniem popytu, które są kluczowe w logistyce. Warto również zauważyć, że utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest istotne dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, zmniejszenia kosztów magazynowania oraz poprawy satysfakcji klienta. Dobrą praktyką jest regularna analiza zapasów oraz prognoz sprzedaży, co pozwala na lepsze dopasowanie produkcji do rzeczywistych potrzeb rynku, co w efekcie minimalizuje ryzyko braków w dostępności wyrobów gotowych.

Pytanie 16

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość w kmObszar 1Obszar 2Obszar 3
10150155185
20228231245
30240265280
40285290330
50340355398

A. stały.
B. malejący.
C. progresywny.
D. degresywny.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.

Pytanie 17

W pierwszym kwartale firma logistyczna poniosła wydatki rzędu 120 000 zł związane z zatrudnieniem 100 osób. W drugim kwartale przewiduje się redukcję zatrudnienia o 20%. Jeśli łączny koszt zatrudnienia nie ulegnie obniżeniu, to średni koszt zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale wyniesie?

A. 1 500 zł
B. 1 200 zł
C. 1 900 zł
D. 1 000 zł
Wybór innych odpowiedzi wynika z błędnych założeń dotyczących obliczeń kosztów zatrudnienia. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 1 900 zł, 1 200 zł lub 1 000 zł, błędnie zakłada się, że koszty zatrudnienia zmniejszą się proporcjonalnie do spadku liczby pracowników. W rzeczywistości, jeżeli całkowite koszty zatrudnienia pozostają na poziomie 120 000 zł, a liczba pracowników maleje, średni koszt na pracownika wzrasta. Odpowiedź 1 900 zł sugeruje, że wydatki rosną w sposób nieproporcjonalny do spadku zatrudnienia, co jest niezgodne z rzeczywistością operacyjną. Podobnie, odpowiedzi 1 200 zł i 1 000 zł błędnie przyjmują, że średni koszt na pracownika pozostaje na poziomie z I kwartału, przez co nie uwzględniają zmniejszonej liczby pracowników. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie wpływu całkowitych kosztów na obliczenia, co jest fundamentalnym błędem w analizie kosztów w logistyce. Dobrym podejściem jest regularne aktualizowanie i weryfikowanie danych dotyczących zatrudnienia oraz kosztów, aby lepiej zrozumieć dynamikę wydatków i móc podejmować oparte na danych decyzje strategiczne.

Pytanie 18

Dokumentem, który potwierdza przyjęcie materiałów do magazynu od dostawcy, jest

A. PZ
B. WZ
C. MM
D. RW
Dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, jest kluczowym elementem w procesie zarządzania magazynem. Potwierdza on przyjęcie towarów do magazynu od dostawcy. PZ zawiera szczegółowe informacje o przyjmowanych materiałach, takie jak ich ilość, rodzaj oraz datę dostawy. Dokument ten ma zastosowanie w wielu branżach, gdzie fizyczne przyjęcie towarów jest niezbędne do aktualizacji stanów magazynowych oraz zapewnienia dokładnej ewidencji. Na przykład, w przypadku firmy zajmującej się handlem detalicznym, przyjęcie towaru na podstawie dokumentu PZ pozwala na bieżące monitorowanie zapasów oraz planowanie przyszłych zamówień. W praktyce, stosowanie dokumentu PZ jest zgodne z zasadami gospodarki magazynowej, które wymagają, aby każdy ruch towaru był odpowiednio udokumentowany, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną firmy oraz jej zdolność do podejmowania strategicznych decyzji. Dobre praktyki wskazują na konieczność archiwizacji tych dokumentów, co może być przydatne w przypadku kontroli lub audytów.

Pytanie 19

Zanim pracownik magazynu przystąpi do działań manipulacyjno-porządkowych w obrębie regału przepływowego, powinien

A. sprawdzić, czy konstrukcja jest wyłączona z eksploatacji
B. zebrać niezbędny sprzęt
C. uzgodnić z przełożonym zakres wykonywanych prac
D. niezwłocznie uporządkować otoczenie
Niezwłoczne uporządkowanie terenu przed wykonaniem czynności manipulacyjno-porządkowych może na pierwszy rzut oka wydawać się rozsądne, jednak nie uwzględnia kluczowego aspektu bezpieczeństwa. Pracownik powinien najpierw upewnić się, że konstrukcja regału przepływowego jest stabilna i wyłączona z ruchu, aby uniknąć potencjalnych wypadków, które mogą wystąpić w wyniku przypadkowego przewrócenia się regałów, zwłaszcza gdy są obciążone. Ponadto, zgromadzenie odpowiedniego sprzętu przed przystąpieniem do działania jest ważnym krokiem, ale powinno ono być realizowane tylko po zapewnieniu bezpieczeństwa. Nie można też pominąć kwestii ustalenia z przełożonym zakresu prac, co jest istotne, jednak w kontekście rozpoczęcia czynności manipulacyjnych, priorytetem powinno być zawsze bezpieczeństwo. W praktyce wiele wypadków w magazynach wynika z braku przestrzegania procedur bezpieczeństwa, co podkreśla konieczność priorytetowego traktowania działań mających na celu ochronę zdrowia i życia pracowników. Dlatego kluczowym jest, aby każdy pracownik był świadomy potencjalnych zagrożeń i odpowiednich procedur, co powinno skutkować bezpieczniejszym środowiskiem pracy oraz minimalizacją ryzyka.

Pytanie 20

Dokument, który określa zalecenia dotyczące temperatury transportu konkretnego towaru spożywczego oraz wymagania termiczne, jakie powinien spełniać środek przewozu, to konwencja

A. TIR
B. AETR
C. ADR
D. ATP
Odpowiedź ATP jest poprawna, ponieważ dotyczy umowy międzynarodowej regulującej przewóz artykułów żywnościowych w odpowiednich warunkach temperaturowych. ATP, czyli 'Accord Transport Perissable', to konwencja, która określa wymagania dotyczące transportu towarów łatwo psujących się, w tym żywności, w odpowiednich warunkach chłodniczych. Umowa ta jasno wskazuje, jakie temperatury powinny być utrzymywane podczas transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności oraz jej jakość. W praktyce, zgodność z wymogami ATP jest niezwykle istotna dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją produktów spożywczych, ponieważ niespełnienie tych norm może prowadzić nie tylko do utraty jakości towarów, ale również do poważnych konsekwencji prawnych. Standard ten jest powszechnie uznawany w Europie, co czyni go kluczowym elementem w łańcuchu dostaw żywności. Przykładem zastosowania ATP może być transport świeżych owoców i warzyw, które wymagają utrzymywania temperatury w określonym zakresie, aby zapobiec ich psuciu się podczas transportu.

Pytanie 21

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1-10 palet 2,00 zł/km, 11-21 palet 2,50 zł/km. Jaką kwotę będzie musiało zapłacić przedsiębiorstwo za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 300 zł
B. 270 zł
C. 250 zł
D. 240 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, należy zastosować odpowiednią stawkę w zależności od liczby palet. W przypadku przewozu 19 palet stosuje się stawkę 2,50 zł/km, ponieważ mieści się ona w przedziale 11-21 palet. Dystans tej trasy wynosi 120 km. Zatem obliczenia przedstawiają się następująco: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Jest to poprawne podejście, które odzwierciedla standardowe praktyki w branży transportowej. Firmy przewozowe często ustalają cenniki w oparciu o ilość przewożonych ładunków, co pozwala na elastyczne dostosowanie kosztów do potrzeb klientów. Warto również zauważyć, że zrozumienie struktury cenników jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami transportu oraz dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych, co przekłada się na lepsze planowanie logistyczne oraz optymalizację wydatków.

Pytanie 22

Który schemat przedstawia sieć dystrybucji zcentralizowanej?

Ilustracja do pytania
A. Sieć D.
B. Sieć C.
C. Sieć A.
D. Sieć B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sieć dystrybucji zcentralizowanej jest modelowym rozwiązaniem, które opiera się na jednym, centralnym punkcie dystrybucji, z którego wszystkie produkty są kierowane do odbiorców. W przypadku sieci D, widzimy wyraźnie, że wszystkie produkty z zakładów produkcyjnych trafiają do jednego centralnego centrum dystrybucji, co jest kluczowe dla efektywności tego modelu. Zcentralizowana sieć dystrybucji pozwala na lepsze zarządzanie zapasami, ponieważ wszystkie produkty są zgromadzone w jednym miejscu. Przykładowo, firmy takie jak Amazon stosują centralne centra dystrybucji, co umożliwia im szybkie i efektywne realizowanie zamówień. Taki model umożliwia również lepszą kontrolę jakości i standaryzację procesów, co przekłada się na wyższą satysfakcję klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w logistyce, centralizacja dystrybucji może znacząco obniżyć koszty transportu i magazynowania, czyniąc operacje bardziej rentownymi. W kontekście globalnych łańcuchów dostaw, zcentralizowana sieć jest także bardziej odporna na zakłócenia, ponieważ umożliwia lepsze planowanie i alokację zasobów.

Pytanie 23

Strategia SCM (Supply Chain Management), mająca na celu budowanie partnerskich relacji między firmami, jest wykorzystywana w procesie

A. dostarczania towarów na czas
B. planowania zasobów dystrybucji
C. zarządzania łańcuchem dostaw
D. efektywnego zarządzania firmą
Wybór odpowiedzi związanych z dostarczaniem ładunków na czas, planowaniem zasobów dystrybucji oraz efektywnym zarządzaniem przedsiębiorstwem jest niewłaściwy, ponieważ nie oddaje istoty strategii SCM. Pojęcie dostarczania ładunków na czas koncentruje się wyłącznie na logistyce i terminowości, co jest istotnym, lecz wąskim aspektem szerszego zarządzania łańcuchem dostaw. Efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem to również złożona koncepcja, która obejmuje wiele funkcji, ale niekoniecznie odnosi się do szczególnej strategii partnerskiej, jaką reprezentuje SCM. Z kolei planowanie zasobów dystrybucji dotyczy bardziej operacyjnych i taktycznych aspektów dostaw, a nie holistycznego podejścia do budowania relacji między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przyjęcie tych odpowiedzi może prowadzić do błędnego zrozumienia kluczowych celów, jakie stawia przed sobą SCM, które obejmują nie tylko efektywność operacyjną, ale także strategiczne zintegrowanie procesów, co umożliwia firmom osiąganie przewagi konkurencyjnej. Właściwe rozumienie SCM jako całości procesów, które wspierają współpracę i koordynację, jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania w zglobalizowanym rynku.

Pytanie 24

Wpływ wartości oraz korzyści materialnych uzyskanych lub należnych w związku z prowadzoną działalnością logistyczną określamy jako

A. koszt alternatywny
B. amortyzacja
C. koszt całkowity
D. przychód
Koszt całkowity to suma wszystkich kosztów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, w tym kosztów stałych i zmiennych. W kontekście logistyki, koszt całkowity może obejmować wydatki na transport, magazynowanie, zatrudnienie pracowników i inne związane z prowadzeniem działalności. Jednakże, mylenie kosztu całkowitego z przychodem jest częstym błędem. Koszt całkowity jest miarą wydatków, które firma ponosi, podczas gdy przychód to wartość, którą firma generuje. Te dwa pojęcia różnią się zasadniczo, ponieważ przychód musi być wyższy od kosztów, aby firma mogła osiągnąć zysk. Koszt alternatywny odnosi się do potencjalnych zysków, które przedsiębiorstwo mogłoby uzyskać, wybierając inną opcję inwestycyjną zamiast aktualnie realizowanej, co również nie ma związku z bezpośrednim przychodem generowanym przez działalność logistyczną. Amortyzacja dotyczy rozłożenia kosztów zakupu środków trwałych na ich okres użytkowania i również nie odnosi się do przychodu w kontekście wartości usług logistycznych. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla właściwego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie oraz analizowania wydajności operacyjnej.

Pytanie 25

Aby ujednolicić oznaczenia na opakowaniach zbiorczych, wprowadzono etykietę logistyczną EAN-UCC. Jest to przykład

A. identyfikatora centrum logistycznego
B. znaku towarowego w transporcie
C. kodu towarowego w spedycji
D. międzynarodowego standardu
Odpowiedzi sugerujące, że etykieta logistyczna EAN-UCC jest znakiem towaru w transporcie, kodem towarowym w spedycji lub identyfikatorem centrum logistycznego są nieprecyzyjne i nie oddają rzeczywistego znaczenia tego standardu. Znak towarowy w transporcie odnosi się do oznaczenia produktów lub usług, które są chronione prawnie, a nie do systemu identyfikacji towarów. Kod towarowy w spedycji może wskazywać na różne systemy identyfikacji, które niekoniecznie są zgodne ze standardem EAN-UCC. Z kolei identyfikator centrum logistycznego to termin, który nie odnosi się bezpośrednio do etykiety, lecz do lokalizacji, gdzie produkty są składowane i przetwarzane. Te odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają faktu, że EAN-UCC jest międzynarodowym standardem, który działa na poziomie globalnym, a nie tylko lokalnym czy sektorowym. Użytkownicy mogą pomylić te pojęcia, myśląc, że każdy system identyfikacji w logistyce jest równoważny z systemem EAN-UCC, co jest błędne. Kluczowe jest zrozumienie, że standard EAN-UCC ułatwia identyfikację towarów na całym świecie i jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki niemu, zarządzanie zapasami oraz komunikacja między partnerami handlowymi stają się bardziej efektywne, co jest istotne dla każdej organizacji zajmującej się logistyką i dystrybucją.

Pytanie 26

W systemie kontroli ciągłej monitorowanie poziomu zapasów oraz podejmowanie odpowiednich decyzji odbywa się

A. w ustalonych interwałach obserwacji
B. na bieżąco
C. w regularnych odstępach czasowych
D. co miesiąc
Odpowiedź 'na bieżąco' jest poprawna, ponieważ w systemie kontroli ciągłej kluczowym elementem jest nieprzerwane monitorowanie stanu zapasów, co pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe oraz potrzeby klientów. Przykładem zastosowania tego podejścia może być wykorzystanie technologii RFID, która umożliwia automatyczne śledzenie i aktualizowanie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. W praktyce, firmy stosujące kontrolę ciągłą, jak np. Amazon, są w stanie błyskawicznie dostosowywać swoje zapasy na podstawie analiz danych sprzedażowych, co optymalizuje koszty operacyjne i zwiększa efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Dobrą praktyką jest także wdrożenie systemów ERP, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, umożliwiając centralne zarządzanie informacjami o zapasach, co skutkuje lepszym podejmowaniem decyzji o zaopatrzeniu. Monitorowanie na bieżąco jest zgodne z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa, w tym nadmiarowych zapasów, co prowadzi do zwiększenia wartości dla klienta oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 27

Jakiego typu centrum logistyczne charakteryzuje się terenami o powierzchni od 5 do 10 ha oraz zasięgiem oddziaływania od 2 do 10 km?

A. Międzynarodowe
B. Regionalne
C. Branżowe
D. Lokalne
Odpowiedź 'lokalne' jest poprawna, ponieważ centra logistyczne tego typu zazwyczaj zajmują powierzchnię od 5 do 10 ha i ich zasięg oddziaływania wynosi od 2 do 10 km. Centrum lokalne jest skoncentrowane na obsłudze lokalnego rynku i ma na celu zaspokajanie potrzeb klientów w bliskim zasięgu. Przykładami zastosowania takich centrów są magazyny dystrybucyjne dla e-commerce, które dostarczają paczki w ciągu kilku godzin. Lokalne centra logistyczne często stanowią kluczowy element strategii 'last mile delivery', co pozwala na zwiększenie efektywności i szybkości dostaw. Dodatkowo, zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, centra te powinny być zlokalizowane w pobliżu głównych arterii komunikacyjnych, aby zminimalizować czas transportu i obniżyć koszty operacyjne. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, centra lokalne są niezbędne do reagowania na zmieniające się potrzeby rynku oraz do szybkiej adaptacji do lokalnych warunków.

Pytanie 28

Który rodzaj z wymienionych skrzyń należy zastosować do transportu 96 szt. ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm (dł. x szer. x wys.), jeżeli ładunek będzie ułożony w skrzyniach w 4 warstwach?

Wymiary wewnętrzneSkrzynia 1.Skrzynia 2.Skrzynia 3.Skrzynia 4.
długość600 mm620 mm100 cm100 cm
szerokość320 mm300 mm35 cm40 cm
wysokość400 mm550 mm55 cm62 cm
Liczba sztuk w magazynie4354

A. Skrzynia 4
B. Skrzynia 1
C. Skrzynia 2
D. Skrzynia 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór skrzyni 4 jako odpowiedniego rozwiązania do transportu 96 sztuk ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm jest uzasadniony, ponieważ ta skrzynia jest w stanie pomieścić 24 ładunki w czterech warstwach. Przy obliczaniu pojemności skrzyni, uwzględniamy nie tylko wymiary skrzyni, ale również sposób ułożenia ładunku. Skrzynia 4 ma wymiary wewnętrzne 100 cm x 40 cm x 62 cm, co pozwala na umieszczenie w jednej warstwie 6 ładunków ułożonych w rzędzie (100 cm / 30 cm = 3, a 40 cm / 15 cm = 2, co daje 3 * 2 = 6). W czterech warstwach, możemy więc zmieścić 24 ładunki (6 ładunków w warstwie * 4 warstwy). Zastosowanie tej skrzyni jest zgodne z praktykami efektywnego transportu, które podkreślają znaczenie optymalizacji przestrzeni ładunkowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa transportu. W przypadku transportu dużej ilości ładunków, zrozumienie wymagań dotyczących przestrzeni i organizacji ładunku jest kluczowe, aby uniknąć uszkodzeń i zwiększyć efektywność kosztową.

Pytanie 29

Jaką jednostkę ma wskaźnik rotacji zapasu?

A. tygodniami
B. razami
C. procentami
D. sztukami
Odpowiedzi 'sztuki', 'tygodnie' oraz 'procenty' są niepoprawne w kontekście jednostki wskaźnika rotacji zapasu. Rozpocznijmy od pierwszej z nich - 'sztuki'. Choć liczba sztuk może wydawać się sensowna w kontekście zarządzania zapasami, to jednak rotacja zapasu odnosi się do liczby cykli sprzedaży w czasie, a nie do ilości fizycznej produktów w magazynie. Mylne jest również podejście do 'tygodni' jako jednostki miary. Wskaźnik rotacji nie odnosi się bezpośrednio do czasu w tym sensie; jest to miara, która nie może być określona w jednostkach czasowych, lecz raczej w liczbie cykli sprzedaży. Kolejną mylną koncepcją jest użycie 'procentów'. Procenty są używane do pomiaru zmian w wartościach, ale nie do wyrażania rotacji zapasu. W przypadku rotacji chodzi o to, ile razy zapasy zostały sprzedane w określonym czasie, a nie o zmianę wartości zapasów w odniesieniu do całości. Te pomyłki często wynikają z niezrozumienia definicji wskaźnika rotacji zapasu oraz jego praktycznego zastosowania w procesach zarządzania zapasami. Kluczowe jest, aby dostrzegać różnicę między ilością, czasem a efektywnością zapasów, co jest fundamentalnym elementem w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Pytanie 30

Jeśli nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, a gniazdo to jest zaprojektowane do składowania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), to średnia masa brutto jednej pjł umieszczonej w tym gnieździe nie może być wyższa niż

A. 0,81 t
B. 0,09 t
C. 0,90 t
D. 0,27 t
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 0,27 t, 0,81 t czy 0,09 t, oparty jest na błędnym zrozumieniu zasad obliczania średniej masy brutto dla jednostek ładunkowych. Odpowiedź 0,27 t sugeruje, że z całkowitej nośności 2 700 kg oblicza się zbyt niską wartość, co nie uwzględnia faktu, że przy trzech pjł średnia masa powinna wynosić 0,90 t. Takie myślenie może wynikać z błędnej interpretacji podziału masy lub z założenia, że jednostki ładunkowe nie muszą być równomiernie rozłożone, co jest niezgodne z rzeczywistością magazynową. Z kolei odpowiedź 0,81 t, choć bliska poprawnej, nie uwzględnia całkowitej nośności, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Natomiast odpowiedź 0,09 t jest rażąco niska, co może wynikać z całkowitego zignorowania zasad obliczeń, w tym pominięcia faktu, że 2 700 kg należy podzielić przez 3. W praktyce, zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla efektywnego i bezpiecznego zarządzania zapasami oraz przestrzenią magazynową. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak przeciążenie regałów, co stwarza zagrożenie dla pracowników oraz może skutkować uszkodzeniem towarów. Dlatego tak ważne jest, aby każdy pracownik związany z logistyką miał solidne podstawy w zakresie obliczeń masy jednostek ładunkowych.

Pytanie 31

Czym jest strategia "Pull"?

A. sygnałem do rozpoczęcia przepływu materiałów oraz działań logistycznych
B. ostatecznym wdrożeniem działań w magazynie
C. pozyskiwaniem nowych klientów oraz dostawców
D. zapewnieniem optymalnego zapotrzebowania na przepływ dostaw
W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, podejścia, które koncentrują się na uruchamianiu przepływu materiałów na podstawie prognoz lub planów, mogą prowadzić do wielu problemów. Odpowiedzi, które sugerują sygnał do uruchomienia działań logistycznych jako punkt wyjścia, mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają zmieniających się potrzeb rynku. W rzeczywistości, opieranie się na prognozach często prowadzi do nadprodukcji, co zwiększa koszty magazynowania i ryzyko przestarzałych produktów. Opisane w odpowiedziach koncepcje zapewnienia optymalnego zapotrzebowania lub pozyskiwania nowych odbiorców wskazują na zbyt szerokie podejście, które nie uwzględnia kluczowego elementu strategii Pull – rzeczywistej, bieżącej reakcji na zapotrzebowanie klientów. Ostateczne wprowadzenie działań w magazynie również nie odnosi się do strategii Pull, która koncentruje się na minimalizacji zapasów. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami obejmują mylenie reakcji rynku z wczesnym planowaniem, co prowadzi do nieefektywności. Kluczowym aspektem strategii Pull jest dynamiczna adaptacja do potrzeb rynku, co jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

Kluczowym składnikiem efektywności transportu kombinowanego jest

A. port lotniczy
B. sieć autostrad
C. magazyn regionalny
D. terminal przeładunkowy
Terminal przeładunkowy jest kluczowym elementem transportu kombinowanego, ponieważ stanowi miejsce, w którym różne środki transportu (takie jak kolej, samochody ciężarowe, statki i samoloty) mogą się ze sobą łączyć. Dzięki terminalom przeładunkowym możliwy jest sprawny transfer towarów z jednego środka transportu na inny, co jest istotne w kontekście optymalizacji łańcucha dostaw. Przykładem może być terminal intermodalny, w którym kontenery są przetwarzane zarówno z transportu morskiego, jak i kolejowego. Takie rozwiązania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają minimalizację czasu przestoju oraz maksymalizację wydajności operacyjnej. Dobre praktyki w zarządzaniu terminalami obejmują integrację nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyzacja procesów przeładunkowych, co wpływa na obniżenie kosztów i zwiększenie szybkości realizacji usług.

Pytanie 33

Co należy uczynić, gdy poszkodowany w wyniku wypadku nie ma wyczuwalnego tętna oraz nie oddycha?

A. niezwłocznie rozpocząć masaż serca i sztuczne oddychanie
B. odchylić głowę do tyłu dla ułatwienia oddychania
C. wezwać karetkę i nie podejmować dalszych działań
D. przenieść poszkodowanego w bezpieczne miejsce i ułożyć go komfortowo
W przypadku, gdy ofiara wypadku nie ma wyczuwalnego tętna i nie oddycha, kluczowym działaniem jest natychmiastowe rozpoczęcie masażu serca oraz sztucznego oddychania. Te działania są podstawowymi elementami resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO), która ma na celu przywrócenie krążenia oraz oddechu. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w sytuacjach nagłych, niezwłoczne podjęcie RKO znacząco zwiększa szanse na przeżycie osoby poszkodowanej. Technika masażu serca polega na uciskaniu klatki piersiowej w rytmie około 100-120 uciśnięć na minutę, co pomaga w przepompowywaniu krwi do narządów wewnętrznych. Sztuczne oddychanie jest również kluczowe, ponieważ pozwala na dostarczenie tlenu do płuc ofiary. W przypadku braku wyczuwalnego tętna i oddechu, nie można marnować cennego czasu na czekanie na pomoc, dlatego natychmiastowe działanie jest niezbędne. Dodatkowo, warto znać podstawowe zasady dotyczące RKO, takie jak właściwa pozycja rąk, głębokość ucisków oraz techniki wentylacji, aby skutecznie wspierać ofiarę. Wykonywanie RKO powinno być kontynuowane do momentu przybycia służb ratunkowych lub do ustania objawów zatrzymania krążenia.

Pytanie 34

Który wózek widłowy, o najwyższym współczynniku wykorzystania jego udźwigu, należy zastosować do przewozu podczas jednego cyklu dwóch paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie brutto 0,9 t/pjł?

Wózek widłowy 1.Wózek widłowy 2.Wózek widłowy 3.Wózek widłowy 4.
Udźwig [kg]1 4001 9002 3002 500

A. Wózek widłowy 1.
B. Wózek widłowy 4.
C. Wózek widłowy 2.
D. Wózek widłowy 3.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wózka widłowego 2 jest uzasadniony jego wysokim współczynnikiem wykorzystania udźwigu, który wynosi 94,7%. Przy masie brutto dwóch paletowych jednostek ładunkowych o łącznej masie 1800 kg, wózek ten wykazuje zdolność dostosowania się do obciążenia w sposób efektywny i bezpieczny. W praktyce, stosowanie wózków widłowych o wysokim współczynniku wykorzystania udźwigu jest kluczowe w logistyce oraz magazynowaniu, ponieważ pozwala na optymalizację procesów transportowych. Wózki te nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale także minimalizują ryzyko uszkodzenia ładunku oraz wózka. Przykładowo, w branżach takich jak przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie przewożone są różnorodne towary w paletach, wybór odpowiedniego wózka widłowego może znacząco wpływać na wydajność pracy. Standardy bezpieczeństwa, takie jak normy OSHA, zalecają dobór sprzętu na podstawie rzeczywistego obciążenia oraz jego maksymalnych parametrów, co potwierdza, że wózek 2 jest właściwym wyborem dla założeń przedstawionego problemu.

Pytanie 35

Zastosowanie wielkości obrotu towarowego podczas planowania układu towarów w magazynie ma na celu

A. uproszczenie procesu kompletacji zamawianych towarów
B. wyszukiwanie dostępnych miejsc do transportu towarów
C. skrócenie odległości przemieszczania towarów w magazynie
D. zapewnienie stałych miejsc do transportu towarów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uwzględnienie wielkości obrotu towarowego przy planowaniu rozmieszczenia towarów w magazynie jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Skrócenie drogi przemieszczania towarów w magazynie nie tylko przyspiesza procesy kompletacji zamówień, ale również minimalizuje koszty transportu wewnętrznego. Przykładowo, w magazynach o dużym obrocie, towary o wysokiej rotacji powinny być umieszczane bliżej strefy wydań, co pozwala na szybsze ich pobieranie. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem, takie jak zasada ABC, pomagają w klasyfikacji towarów według ich wartości i rotacji, co dodatkowo optymalizuje procesy składowania i kompletacji. Wykorzystanie zaawansowanych systemów WMS (Warehouse Management System) może wspierać te działania, automatyzując i optymalizując rozmieszczenie towarów, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zadowolenia klientów.

Pytanie 36

W magazynie przeprowadzono klasyfikację ABC całego asortymentu z uwagi na częstotliwość pobrań. Towary, które zakwalifikowano do grupy A, powinny być składowane

A. pomiędzy strefą depozytu a strefą składowania
B. w bliskim sąsiedztwie strefy wydań
C. pomiędzy strefą przyjęć a strefą depozytu
D. w pobliżu strefy przyjęć

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź blisko strefy wydań jest prawidłowa, ponieważ artykuły zaliczone do grupy A w analizie ABC są najważniejsze dla procesu magazynowego. Często są to produkty o najwyższej wartości i największej częstotliwości pobrań, co oznacza, że ich szybka dostępność jest kluczowa dla efektywności operacji magazynowych. Umieszczając te artykuły blisko strefy wydań, minimalizujemy czas potrzebny na ich zlokalizowanie i wydanie, co z kolei wpływa na skrócenie czasu realizacji zamówień oraz zwiększa satysfakcję klientów. Przykładowo, w magazynach e-commerce, gdzie szybkość dostawy jest kluczowym czynnikiem konkurencyjnym, umieszczenie produktów A w bezpośredniej bliskości strefy wydań pozwala na efektywniejszą obsługę klientów i lepsze zarządzanie zapasami. W praktyce, wdrażając takie rozwiązania, można osiągnąć znaczną poprawę wydajności procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zapasami i logistyki.

Pytanie 37

Które urządzenie nie służy do odczytu danych ze znaczników RFID?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. A.
D. D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Urządzenie oznaczone literą D, które jest skanerem kodów kreskowych, rzeczywiście nie służy do odczytu danych ze znaczników RFID. Skanery kodów kreskowych wykorzystują inny mechanizm transakcji, polegający na analizy obrazów kodów kreskowych, które są odczytywane przez skanery optyczne. Z kolei technologia RFID (Radio-Frequency Identification) wykorzystuje fale radiowe do komunikacji z tagami RFID, co umożliwia zdalne odczytywanie danych bez konieczności bezpośredniego widzenia tagu przez skaner. Przykłady zastosowania technologii RFID obejmują systemy zarządzania zapasami w magazynach, automatyczne identyfikowanie produktów w punktach sprzedaży oraz śledzenie towarów w łańcuchu dostaw. Przemysł magazynowy i logistyczny korzysta z RFID w celu zwiększenia efektywności operacyjnej, poprawy dokładności inwentaryzacji oraz przyspieszenia procesów. Warto zwrócić uwagę na standardy, takie jak EPCglobal, które definiują protokoły dla systemów RFID, co pozwala na ich szeroką integrację i zastosowanie w różnych branżach.

Pytanie 38

Przedstawiony znak oznacza nakaz stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. słuchu i oczu.
B. twarzy.
C. głowy i twarzy.
D. głowy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "głowy" jest poprawna, ponieważ znak przedstawiony na zdjęciu jest standardowym symbolem nakazu stosowania ochrony głowy, co jest kluczowe w miejscach, gdzie występuje ryzyko urazów głowy. W zgodzie z przepisami BHP oraz normami ISO, stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej, w tym kasków, jest niezbędne w takich warunkach. Przykładowo, w budownictwie, gdzie istnieje ryzyko spadania przedmiotów, noszenie kasku jest wymagane, aby zminimalizować ryzyko poważnych urazów. Dobry kask powinien być odpowiednio dopasowany i spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak EN 397, co zapewnia skuteczną ochronę. Ochrona głowy jest istotnym elementem kultury bezpieczeństwa w wielu branżach, a świadomość dotycząca jej konieczności przekłada się na znaczne zmniejszenie liczby wypadków. Zawsze należy przestrzegać oznaczeń i zaleceń dotyczących BHP, aby zadbać o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo współpracowników.

Pytanie 39

Akronim, który oznacza system informatyczny wspierający zarządzanie stanami magazynowymi, to

A. WMS
B. SCM
C. CRM
D. ECR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WMS, czyli Warehouse Management System, odnosi się do systemów informatycznych, które wspierają zarządzanie magazynami oraz zapasami. Te systemy umożliwiają efektywne monitorowanie i kontrolowanie ruchów towarów wewnątrz magazynów, co jest kluczowe dla optymalizacji operacji logistycznych. Dzięki WMS można zautomatyzować wiele procesów, takich jak odbiór towarów, składowanie, kompletacja zamówień oraz wysyłka. Przykłady praktycznych zastosowań WMS obejmują integrację z systemami ERP (Enterprise Resource Planning) oraz obsługę skanowania kodów kreskowych, co zwiększa dokładność i szybkość operacji. Dobre praktyki w implementacji WMS obejmują również regularne aktualizacje systemu oraz szkolenie personelu, co przyczynia się do wzrostu efektywności i zadowolenia klientów. Systemy te są szeroko stosowane w branży e-commerce, gdzie zarządzanie dużymi ilościami produktów jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności.

Pytanie 40

Zakład produkujący blaty do stołów i kompletujący wszystkie elementy składowe wyrobów gotowych otrzymał zamówienie na wykonanie 500 stołów. Ile nóg należy zamówić u dostawcy, biorąc pod uwagę kompletację w toku i stan zapasów?

Pozycja zapasuKompletacja w tokuZapas w magazynie
Blat (szt.)10020
Noga (szt.)40080
Okucia metalowe (kpl)10020

Ilustracja do pytania
A. 1520 szt.
B. 380 szt.
C. 480 szt.
D. 1600 szt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to zamówienie 1520 nóg. Żeby to dobrze obliczyć, trzeba wziąć pod uwagę, że produkujemy 500 stołów, a każdy z nich potrzebuje cztery nogi, co daje nam 2000 nóg. Jednak pamiętaj, że musisz też uwzględnić te, które już mamy - zarówno w magazynie, jak i te, które są w trakcie kompletacji. W branży meblarskiej to naprawdę ważne, bo dobre zarządzanie zapasami i efektywne planowanie mogą zrobić ogromną różnicę. Korzystanie z systemów ERP może pomóc w śledzeniu stanów magazynowych, co jest istotne, gdy nagle rośnie popyt i trzeba szybko reagować. Myślę, że dzięki takiej wiedzy można uniknąć wielu problemów z opóźnieniami w dostawach i produkcji.