Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 13:49
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 14:14

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W ciągu roku cztery pojazdy wydały na paliwo 120 000,00 zł. W jednym z pojazdów przeprowadzono regenerację silnika za kwotę 10 000,00 zł, a całkowity koszt napraw dla pozostałych trzech pojazdów wyniósł 20 000,00 zł. Jaka była średnia miesięczna kwota wydatków na eksploatację pojazdów?

A. 3 125,00 zł
B. 12 500,00 zł
C. 30 000,00 zł
D. 37 500,00 zł
Aby obliczyć średni miesięczny koszt eksploatacji pojazdów, musimy najpierw zrozumieć całkowite wydatki związane z ich utrzymaniem w ciągu roku. W tym przypadku całkowity koszt paliwa wyniósł 120 000,00 zł. Dodatkowo, w jednym pojeździe dokonano regeneracji silnika za 10 000,00 zł, a sumaryczny koszt napraw pozostałych trzech pojazdów wyniósł 20 000,00 zł. W związku z tym całkowite wydatki na eksploatację wynoszą: 120 000,00 zł (paliwo) + 10 000,00 zł (regeneracja silnika) + 20 000,00 zł (naprawy) = 150 000,00 zł. Następnie, aby obliczyć średni miesięczny koszt, dzielimy całkowity koszt przez 12 miesięcy: 150 000,00 zł / 12 = 12 500,00 zł. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest ścisłe monitorowanie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją pojazdów, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania flotą, umożliwiającym optymalizację wydatków oraz planowanie budżetu.

Pytanie 2

Co należy zrobić w przypadku wykrycia skrzywienia półosi napędowej pojazdu?

A. wymiana
B. profilowanie
C. wyważanie
D. prostowanie
W przypadku stwierdzenia skrzywienia półosi napędowej, najlepszym sposobem naprawy jest jej wymiana. Półosie napędowe są kluczowymi elementami układu napędowego pojazdu, odpowiadającymi za przeniesienie momentu obrotowego z skrzyni biegów na koła. Skrzywienie półosi może prowadzić do nieprawidłowego działania układu napędowego, co z kolei może skutkować nie tylko obniżeniem komfortu jazdy, ale również poważnymi uszkodzeniami innych elementów pojazdu, takich jak łożyska, przeguby czy zawieszenie. Wymiana półosi jest zgodna z najlepszymi praktykami w motoryzacji, ponieważ pozwala na przywrócenie pełnej sprawności technicznej pojazdu oraz zapewnia bezpieczeństwo użytkowników. Przykładowo, w przypadku uszkodzonej półosi, kontynuowanie jazdy może prowadzić do dalszego uszkodzenia układu napędowego, co w efekcie generuje wyższe koszty naprawy.

Pytanie 3

Substancja smarująca stosowana podczas wymiany tarczy sprzęgła to

A. smar w postaci stałej
B. olej do przekładni
C. środek zapobiegający korozji
D. środek do odtłuszczania
Smar stały jest kluczowym środkiem poślizgowym wykorzystywanym przy wymianie tarczy sprzęgła. Jego właściwości sprawiają, że idealnie nadaje się do tego celu, zapewniając trwałe smarowanie oraz stabilność na powierzchniach montażowych. W praktyce warsztatowej smar stały jest preferowany, ponieważ nie spływa jak olej, co może prowadzić do niepożądanych skutków, takich jak poślizg sprzęgła. Co więcej, smar stały minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia innych elementów układu napędowego. W przypadku oleju przekładniowego, chociaż również lubiany ze względu na właściwości smarne, może on wpłynąć negatywnie na działanie sprzęgła, zwłaszcza w kontekście obniżenia tarcia, co jest niepożądane w układzie sprzęgłowym. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie smaru stałego przy montażu tarcz sprzęgła jest rekomendowane przez producentów pojazdów, co potwierdza jego istotną rolę w zapewnieniu odpowiedniej funkcjonalności i żywotności komponentów. Znajomość tych zasad jest niezbędna dla każdego mechanika, aby unikać potencjalnych awarii i wydłużać cykl życia układów sprzęgłowych.

Pytanie 4

Najlepszy z perspektywy efektywności silnika z zapłonem samoczynnym jest przedział prędkości obrotowych, który znajduje się pomiędzy prędkościami obrotowymi

A. maksymalnej mocy i minimalnego momentu obrotowego
B. minimalnej mocy i minimalnego momentu obrotowego
C. maksymalnej mocy i maksymalnego momentu obrotowego
D. minimalnej mocy i maksymalnego momentu obrotowego
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów dotyczących sprawności silnika z zapłonem samoczynnym. Odpowiedzi wskazujące na zakres prędkości obrotowych między minimalną mocą a minimalnym momentem obrotowym nie uwzględniają, że silnik w tym przedziale działa w mało efektywnym zakresie, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa i gorszymi osiągami. Silniki silnikowe osiągają swoje maksymalne możliwości dopiero w wyższych zakresach prędkości, co oznacza, że niższe wartości mocy i momentu nie są odpowiednie dla uzyskania sprawności. Z kolei informacje dotyczące maksymalnej mocy i minimalnego momentu obrotowego również wykazują błędne myślenie, prowadząc do przekonania, że silnik powinien pracować maksymalnie, co może powodować jego przeciążenie i zwiększone zużycie oleju silnikowego. Natomiast maksymalna moc i maksymalne momenty obrotowe, choć wydają się atrakcyjne, nie są optymalne w codziennym użytkowaniu silnika, ponieważ rzadko kiedy pojazdy operują w tych ekstremalnych warunkach. W rzeczywistości, utrzymanie silnika w zbyt wysokim zakresie obrotów prowadzi do przyspieszonego zużycia oraz potencjalnych awarii, co jest sprzeczne z zaleceniami dotyczącymi konserwacji i użytkowania urządzeń mechanicznych. Dlatego istotne jest, aby zrozumieć, że najlepsze parametry pracy silnika osiąga się w średnim zakresie obrotów, co zapewnia równowagę pomiędzy mocą a momentem obrotowym, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i technicznych.

Pytanie 5

Przez przewóz drogowy rozumie się ruch pojazdu po publicznych drogach

A. pustego lub załadowanego do transportu wyłącznie rzeczy
B. załadowanego do transportu jedynie rzeczy
C. pustego lub załadowanego do transportu osób lub rzeczy
D. pustego lub załadowanego do transportu wyłącznie osób
Prawidłowa odpowiedź na to pytanie jest zgodna z definicją przewozu drogowego, która obejmuje zarówno przewóz osób, jak i rzeczy. Przewóz drogowy jest kluczowym elementem transportu, który nie ogranicza się tylko do jednego rodzaju ładunku. W praktyce oznacza to, że pojazdy mogą przewozić pasażerów, towary, a także różnorodne ładunki, co czyni ten typ transportu niezwykle wszechstronnym. Przykładem zastosowania tej definicji może być transport osób w autobusach, które są w stanie przewozić ludzi na różnych trasach, jak również dostarczanie towarów za pomocą ciężarówek. W branży transportowej ważne jest również przestrzeganie przepisów dotyczących zarówno przewozu osób, jak i rzeczy, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacji. Dobre praktyki transportowe obejmują również odpowiednie zabezpieczenie ładunku, co jest istotne niezależnie od tego, czy przewożone są osoby, czy towary.

Pytanie 6

Mechanik uzyskuje informacje dotyczące planowanych czynności naprawczych na podstawie

A. zlecenia serwisowego.
B. karty drogowej.
C. karty obsługi.
D. ksiazki pojazdu.
Wybór odpowiedzi dotyczącej książki pojazdu, karty drogowej czy karty obsługi jest niewłaściwy, ponieważ te dokumenty nie są bezpośrednio związane z procesem naprawy. Książka pojazdu zawiera ogólne informacje na temat użytkowania oraz konserwacji, ale nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących konkretnych napraw. Karte drogowa jest dokumentem służącym do ewidencjonowania przebiegu pojazdu oraz związanych z nim kosztów, a nie narzędziem wykorzystywanym przez mechanika w trakcie wykonywania napraw. Z kolei karta obsługi, choć może zawierać przydatne informacje dotyczące rutynowej konserwacji, również nie zastępuje zlecenia serwisowego, które dostarcza precyzyjnych danych dotyczących konkretnego zlecenia. Ignorowanie zlecenia serwisowego w procesie naprawy może prowadzić do poważnych błędów, takich jak pomijanie kluczowych czynności serwisowych czy zastosowanie niewłaściwych części zamiennych, co w konsekwencji może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników pojazdu. Dlatego istotne jest, aby mechanicy zawsze polegali na zleceniach serwisowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i standardami jakości. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi dokumentami oraz ich funkcji jest kluczowe w pracy każdego mechanika.

Pytanie 7

Aby uzupełnić czynnik roboczy w systemie wysprzęglania, konieczne jest dolanie

A. płynu hamulcowego
B. oleju silnikowego
C. oleju hydraulicznym
D. płynu chłodzącego
Płyn hamulcowy jest kluczowym czynnikiem roboczym w układzie wysprzęglania, który ma za zadanie przekazywać siłę z pedału sprzęgła do mechanizmu sprzęgłowego. Jego właściwości, takie jak niska kompresyjność oraz stabilność w wysokich temperaturach, sprawiają, że jest on idealnym medium do tego celu. W układzie hydraulicznym, który działa na zasadzie przewodzenia ciśnienia, płyn hamulcowy umożliwia efektywne i szybkie działanie sprzęgła. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu płynu hamulcowego jest istotne dla zachowania bezpieczeństwa, gdyż niedobór płynu może prowadzić do utraty zdolności wysprzęglania, co w konsekwencji może skutkować poważnymi problemami w zakresie kontroli pojazdu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie poziomu płynu w układzie podczas przeglądów technicznych, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami branżowymi. Warto także pamiętać, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany co około 2 lata, aby zapewnić jego skuteczność i bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 8

Częścią systemu zawieszenia, której zużycie prowadzi do luzów w zawieszeniu, jest

A. sprężyna kolumny McPherson
B. opona
C. ramię zwrotnicy
D. gumowa tuleja wahacza
Wybór opony jako elementu odpowiedzialnego za luzy w zawieszeniu jest mylny, ponieważ opona pełni funkcję kontaktu z nawierzchnią drogi i jest projektowana z myślą o przyczepności oraz amortyzacji. Odpowiednie ciśnienie w oponach oraz ich stan techniczny mają wpływ na komfort jazdy, jednak nie są one bezpośrednio odpowiedzialne za luzy w zawieszeniu. Ramię zwrotnicy, mimo że jest kluczowym elementem układu kierowniczego, również nie wpływa na luzy. Jego główną rolą jest przenoszenie sił podczas skrętu, a nie tłumienie drgań. Sprężyna kolumny McPherson natomiast odpowiada za amortyzację i podtrzymywanie nadwozia, co również nie jest przyczyną luzów. Pojawienie się luzów w zawieszeniu najczęściej związane jest z zużyciem elementów gumowych, takich jak tuleje wahacza, które można łatwo pomylić z innymi komponentami. Właściwe rozpoznanie problemu jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jakie elementy zawieszenia wpływają na jego pracę i jakie są ich funkcje.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Ustawa określa zasady podejmowania oraz realizacji niezarobkowego międzynarodowego transportu drogowego

A. o publicznym transporcie zbiorowym
B. o transporcie drogowym
C. Ustawa o ruchu drogowym
D. Ustawa przewozowa
Odpowiedzi wskazujące na 'Prawo o ruchu drogowym', 'Prawo przewozowe' oraz 'o publicznym transporcie zbiorowym' są nieprawidłowe, ponieważ każda z tych ustaw dotyczy innych aspektów transportu. Prawo o ruchu drogowym koncentruje się przede wszystkim na zasadach poruszania się pojazdów po drogach, regulacjach dotyczących bezpieczeństwa ruchu oraz prawach i obowiązkach uczestników ruchu, co nie obejmuje szczegółowych zasad przewozu towarów. Prawo przewozowe reguluje kwestie związane z umowami przewozowymi, jednak nie jest dedykowane wyłącznie transportowi drogowemu, co ogranicza jego zastosowanie w kontekście tego pytania. Z kolei ustawa o publicznym transporcie zbiorowym odnosi się głównie do organizacji transportu zbiorowego, takiego jak autobusy miejskie czy tramwaje, a nie do przewozów drogowych, które mogą mieć charakter komercyjny lub niezarobkowy. Często pojawiające się błędy myślowe dotyczą mylenia zakresu regulacji, co prowadzi do wyboru niewłaściwej odpowiedzi. Zrozumienie specyfiki każdej z ustaw oraz ich zastosowania w kontekście transportu drogowego jest kluczowe dla prawidłowego rozwiązywania takich zagadnień.

Pytanie 11

Częścią układu napędowego pojazdu, która generuje moment obrotowy, jest

A. przekładnia
B. mechanizm różnicowy
C. wał napędowy
D. silnik spalinowy
Most napędowy, skrzynia biegów i mechanizm różnicowy są ważnymi częściami układu napędowego, ale tak naprawdę to one nie wytwarzają momentu obrotowego. Most napędowy przenosi moment z skrzyni biegów na koła, a skrzynia biegów zmienia przełożenia, żeby dopasować moment obrotowy silnika do drogi. Mechanizm różnicowy z kolei rozdziela moment na koła, żeby mogły się kręcić w różnych prędkościach podczas skręcania. Jednak żaden z tych elementów nie generuje momentu. Jak się źle zrozumie te funkcje, to może być problem z doborem części lub efektywnym użytkowaniem silnika. Musisz zrozumieć, że to silnik spalinowy przekształca energię chemiczną w mechaniczną, co pozwala na jazdę autem. Ignorowanie tego faktu może prowadzić do wielu problemów.

Pytanie 12

Badania techniczne wykonywane są co pół roku dla

A. pojazdu służącego do nauki jazdy
B. taksówki osobowej
C. autobusu
D. pojazdu transportującego materiały niebezpieczne
Wybór jakiejkolwiek innej odpowiedzi, zamiast autobusu, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące przepisów regulujących okresowe badania techniczne pojazdów. Pojazdy przewożące towary niebezpieczne oraz pojazdy do nauki jazdy mogą nie wymagać tak częstych badań jak autobusy. Pojazdy te podlegają innym regulacjom prawnym, które nie przewidują półrocznych przeglądów technicznych. Przykładowo, dla taksówek osobowych oraz pojazdów do nauki jazdy, okresowe kontrole są przeprowadzane raz do roku, co wynika z mniejszych obciążeń eksploatacyjnych w porównaniu do autobusów. Warto też zauważyć, że nieprawidłowe zrozumienie zasadności częstszych przeglądów technicznych dla autobusów może wynikać z błędnego założenia, że wszystkie pojazdy transportowe powinny być traktowane jednakowo. W rzeczywistości, różnice w częstotliwości badań technicznych wynikają z analiz bezpieczeństwa oraz statystyk dotyczących wypadków i usterek, które pokazują, że autobusy, jako pojazdy publiczne, są bardziej narażone na intensywne użytkowanie i wymagają większej uwagi w zakresie bezpieczeństwa. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do niewłaściwego zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, co w konsekwencji zagraża zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Pytanie 13

Ocena ogólnego stanu technicznego systemu kierowniczego polega na weryfikacji

A. częściowego luzu na poprzecznym drążku skrętnym
B. częściowego luzy na podłużnym drążku kierowniczym
C. poziomu płynu hydraulicznego w zbiorniku
D. sumarycznego luzu na kole kierowniczym
Ocena stanu technicznego układu kierowniczego nie powinna opierać się na sprawdzeniu poziomu płynu hydraulicznego w zbiorniczku. Choć niski poziom płynu może wskazywać na wyciek lub zużycie układu, sam w sobie nie jest wskaźnikiem stanu technicznego układu kierowniczego. Kolejnym błędnym podejściem jest koncentrowanie się na luzie na podłużnym drążku kierowniczym. Luz ten, choć istotny, nie oddaje pełnego obrazu układu kierowniczego i może prowadzić do mylnego wniosku, że układ jest sprawny, gdy w rzeczywistości inne elementy, takie jak kolumna kierownicza lub łożyska, mogą być w złym stanie. Sprawdzanie luzu na poprzecznym drążku skrętnym również nie jest wystarczające, ponieważ nie obejmuje oceny całości układu kierowniczego, a jedynie poszczególnych jego komponentów. Zrozumienie, że ocena układu kierowniczego wymaga kompleksowego podejścia, które uwzględnia zmiany w reakcji na ruch kierownicy oraz interakcję różnych elementów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy. Ostatecznie, skupienie się tylko na jednym aspekcie układu kierowniczego prowadzi do niepełnej oceny stanu technicznego, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w trasie.

Pytanie 14

W przeciągu dwóch następnych tygodni kierowca ma prawo prowadzić pojazd maksymalnie

A. 80 godzin
B. 96 godzin
C. 94 godziny
D. 90 godzin
Odpowiedzi 80 godzin, 94 godziny czy 96 godzin pokazują dość duże nieporozumienia w kwestii przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. 80 godzin niby brzmi sensownie, ale to jednak za mało, bo jest poniżej wymaganego limitu – kierowcy zawodowi nie mogą jeździć mniej niż 90 godzin w ciągu dwóch tygodni. Z kolei 94 czy 96 godzin to już zupełne przekroczenie dozwolonego czasu jazdy w tym okresie. Myślenie, że te wartości są ok, może wynikać z braku znajomości przepisów albo z ich złej interpretacji. W praktyce, nierespektowanie tych norm może kończyć się karami dla przewoźników, a co gorsza, stwarza zagrożenie na drogach. Zrozumienie i stosowanie tych limitów to klucz do zdrowia kierowców i bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, więc kierowcy i firmy transportowe muszą być świadome, jakie regulacje obowiązują.

Pytanie 15

Z danych w tabeli wynika, że do wymiany oleju przekładniowego w pojeździe z silnikiem typu Y należy przygotować objętość oleju wynoszącą

Rodzaj cieczyTyp silnika
XYZO
Olej przekładniowy19 dm317 dm321 dm327 dm3
Płyn chłodzący28 dm328 dm328 dm328 dm3
Olej silnikowy19 dm325 dm326 dm326 dm3

A. 17 dm3
B. 19 dm3
C. 25 dm3
D. 28 dm3
Odpowiedź 17 dm3 jest jak najbardziej właściwa. Wynika to z danych w tabeli dotyczącej wymiany oleju w silniku Y. Wiesz, odpowiednia ilość oleju jest naprawdę ważna, żeby skrzynia biegów działała jak należy i była w dobrym stanie przez długi czas. Jak jest za mało oleju, to mogą się przegrzewać różne części, a to już nie jest nic dobrego. Z drugiej strony, jak wlejesz za dużo, to może być problem z ciśnieniem w układzie, a tego też lepiej unikać. Z tego powodu trzymanie się zaleceń producenta co do ilości oleju to dobra praktyka w motoryzacji. Zawsze dobrze jest sprawdzić specyfikacje przed wymianą oleju, żeby dobrać odpowiedni typ i ilość do swojego auta. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wszystko działa jak powinno.

Pytanie 16

Pojazdy używane do transportu gazu płynnego to cysterny

A. członowe
B. specjalizowane
C. specjalne
D. dostawcze
Cysterny do przewozu gazu płynnego są pojazdami specjalizowanymi, co oznacza, że zostały zaprojektowane w celu transportu konkretnych substancji, takich jak gaz skroplony. Te pojazdy charakteryzują się odpowiednią konstrukcją, która zapewnia bezpieczeństwo i efektywność przewozu, a także spełniają rygorystyczne normy i standardy branżowe, takie jak ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technologii, cysterny są w stanie utrzymać niską temperaturę gazu, co jest kluczowe dla jego skroplenia. Przykładem zastosowania cystern specjalizowanych może być transport gazu LPG do stacji paliw czy zakładów przemysłowych, gdzie wykorzystywany jest w procesach produkcyjnych. Dzięki swojej specjalizacji, cysterny te zapewniają nie tylko efektywność przewozu, ale również minimalizują ryzyko wycieków oraz innych incydentów, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa publicznego.

Pytanie 17

W tabeli przedstawiono wyniki pomiarów ciśnienia sprężania. Wyniki należy interpretować następująco:

Numer cylindra123456
Zmierzone ciśnienie MPa2,23,03,13,13,13,0
Minimalne dopuszczalne ciśnienie MPa3,1

A. nieszczelność występuje we wszystkich cylindrach.
B. zbyt niskie ciśnienie występuje w 1, 2 i 6 cylindrze.
C. są szczelne wszystkie cylindry.
D. nieszczelność występuje tylko w 1 cylindrze.
Odpowiedź, że zbyt niskie ciśnienie występuje w cylindrach 1, 2 i 6, jest poprawna na podstawie analizy wyników pomiarów ciśnienia sprężania. Zgodnie z tabelą, minimalne dopuszczalne ciśnienie wynosi 3,1 MPa, a wyniki pomiarów w cylindrach 1, 2 i 6 są niższe od tej wartości, co sugeruje problemy z uszczelnieniem lub innymi kwestiami mechanicznymi. W praktyce, niskie ciśnienie sprężania może prowadzić do obniżonej wydajności silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz wyższych emisji spalin. Kluczowe jest, aby regularnie monitorować ciśnienie w cylindrach, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, które mogą prowadzić do kosztownych napraw. W przypadku wykrycia niskiego ciśnienia w cylindrach, zaleca się przeprowadzenie dalszej diagnostyki, w tym testów kompresji oraz analizy stanu uszczelek, zaworów i pierścieni tłokowych. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, regularne przeglądy oraz analizy ciśnienia sprężania są kluczowe dla utrzymania silnika w optymalnym stanie.

Pytanie 18

Który z poniższych pojazdów wymaga posiadania prawa jazdy kategorii C?

A. Motocykl o pojemności 600 cm³
B. Ciężarówka o DMC 10 ton
C. Samochód osobowy o DMC 3 tony
D. Quad o pojemności 800 cm³
Prawo jazdy kategorii C jest wymagane do prowadzenia pojazdów samochodowych, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów. Ciężarówka o DMC 10 ton zatem bezsprzecznie wymaga posiadania takiego uprawnienia. W praktyce oznacza to, że osoby posiadające kategorię C mogą prowadzić różnego rodzaju ciężarówki i pojazdy dostawcze, które są niezbędne w wielu branżach, takich jak transport towarowy czy budownictwo. Warto zauważyć, że kategoria ta jest kluczowa dla osób planujących karierę kierowcy ciężarówek, co jest bardzo popularnym wyborem zawodowym. Dodatkowo, posiadanie prawa jazdy kategorii C może być również wymagane przy pracy w firmach logistycznych czy transportowych, gdzie przewóz dużych ładunków jest na porządku dziennym. Z mojego doświadczenia, zdobycie tego uprawnienia otwiera wiele drzwi zawodowych i jest cennym atutem na rynku pracy. Warto również pamiętać o regularnym odnawianiu kwalifikacji oraz szkoleniach, które są niezbędne do utrzymania uprawnienia w świetle obowiązujących przepisów.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

System ASR

A. zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania.
B. reguluje podział siły hamowania.
C. ogranicza obrót kół napędowych w trakcie rozpoczynania jazdy, szczególnie przy nadmiernym obciążeniu na śliskiej nawierzchni.
D. zachowuje stabilność pojazdu i przeciwdziała niekontrolowanym poślizgom podczas jazdy w zakręcie.
Wszystkie odpowiedzi, które wskazują inne funkcje, mylnie przedstawiają działanie układu ASR. Przykładowo, stwierdzenie dotyczące zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania odnosi się do systemu ABS (Anti-lock Braking System), który ma na celu kontrolowanie hamowania, aby uniknąć poślizgu kół. ABS działa na zupełnie innych zasadach i nie jest związany z regulacją mocy silnika w momencie przyspieszania. Inna odpowiedź sugeruje, że ASR utrzymuje kierowalność i zapobiega poślizgom w czasie jazdy po łuku. W rzeczywistości, za ten aspekt odpowiada system ESP (Electronic Stability Program), który monitoruje ruchy pojazdu i interweniuje w przypadku wykrycia utraty kontroli, ale nie jest to cel działania ASR. Ostatnia odpowiedź, dotycząca sterowania rozkładem siły hamowania, również jest myląca, gdyż ASR nie zajmuje się tym bezpośrednio – tym zadaniem zajmuje się bardziej zaawansowany system, jak EBD (Electronic Brakeforce Distribution). Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z typowych nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach, które są często mylone z ich rzeczywistymi zadaniami. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi systemami jest kluczowe dla poprawnej interpretacji ich funkcji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jakie są wymagania dla uzyskania zezwolenia na jednorazowy przejazd pojazdu nienormatywnego w wyznaczonym czasie, po ustalonej trasie?

A. Ładunek musi wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m
B. Pojazd powinien być własnością zarządcy drogi
C. Kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii C+E
D. Niepodzielność ładunku jest wymagana
Stwierdzenie, że pojazd musi być własnością zarządcy drogi, jest mylne, ponieważ nie ma takiego wymogu w przepisach dotyczących transportu nienormatywnego. W rzeczywistości, kierowca musi posiadać pozwolenie na przejazd, niezależnie od tego, kto jest właścicielem pojazdu. Z kolei prawo jazdy kategorii C+E jest obowiązkowe dla prowadzących ciężarówki, ale nie jest bezpośrednio związane z uzyskaniem pozwolenia na przejazd nienormatywny. Warto zauważyć, że wymóg ten dotyczy umiejętności prowadzenia pojazdu, a nie samej procedury uzyskiwania pozwolenia. Ponadto, nie ma wymogu, aby ładunek wystawał z przodu pojazdu na większą odległość niż 0,5 m. Tego rodzaju myślenie może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad transportu i norm bezpieczeństwa. W praktyce, wystawanie ładunku jest regulowane przez konkretne zasady dotyczące transportu nienormatywnego, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Kluczowe jest więc zrozumienie, że rzeczywiście istotnym warunkiem dla uzyskania pozwolenia jest niepodzielność ładunku, a nie inne aspekty, które mogą wydawać się istotne, ale w rzeczywistości nie mają zastosowania w kontekście legalności transportu nienormatywnego.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Jakie jest maksymalne dopuszczalne łączne luz na kole kierownicy pojazdu osobowego?

A. 20º
B. 5º
C. 3º
D. 10º
Odpowiedzi sugerujące mniejsze wartości luzu, takie jak 3º, 5º, czy zbyt wysoką wartość 20º, są błędne z kilku powodów. Po pierwsze, zbyt mały luz, jak 3º czy 5º, może wskazywać na problem z układem kierowniczym, co może prowadzić do stanu, w którym kierowca nie ma swobody w manewrowaniu. Zbyt sztywne nastawy mogą z kolei powodować nadmierne obciążenie mechaniczne oraz szybsze zużycie elementów układu kierowniczego. Odpowiedzi te wskazują na znaczne nieporozumienie dotyczące standardów bezpieczeństwa. Jeżeli luz na kole kierownicy byłby zbyt mały, mogłoby to prowadzić do nieprzewidzianych reakcji pojazdu, co jest szczególnie niebezpieczne w sytuacjach awaryjnych. Z drugiej strony, luz wynoszący 20º jest wyraźnie przekroczeniem normy, które może skutkować utratą kontroli nad pojazdem, co jest bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Prawidłowe zrozumienie norm dotyczących luzu w układzie kierowniczym jest kluczowe dla zapewnienia nie tylko komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. W praktyce, regularne sprawdzanie luzów w układzie kierowniczym jest niezbędne i powinno być częścią rutynowych przeglądów technicznych pojazdu.

Pytanie 25

Lutospawanie polega na realizacji połączeń

A. kształtowych
B. wciskowych
C. klejonych
D. spajanych
Lutospawanie to proces technologiczny, który polega na łączeniu materiałów, zazwyczaj metali, poprzez ich miejscowe stopienie w wyniku działania wysokiej temperatury. W praktyce, lutospawanie charakteryzuje się tworzeniem połączeń spajanych, co oznacza, że elementy są ze sobą trwale zespolone dzięki zastosowaniu materiałów lutowniczych, które po stopnieniu wypełniają przestrzeń między łączonymi częściami. W przeciwieństwie do klejenia, lutospawanie zapewnia znacznie wyższą wytrzymałość mechaniczną, co jest kluczowe w branżach takich jak motoryzacja czy lotnictwo. Na przykład, w przemyśle samochodowym lutospawanie jest często wykorzystywane do łączenia elementów konstrukcyjnych karoserii, gdzie wymagana jest duża trwałość i odporność na obciążenia. Warto również zaznaczyć, że lutospawanie zgodne jest z normami ISO 3834, które definiują wymagania dotyczące jakości spawania, co czyni ten proces nie tylko efektywnym, ale również bezpiecznym.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie urządzenie elektryczne w pojeździe generuje energię elektryczną?

A. rozrusznik
B. nagrzewnica
C. kondensator
D. alternator
Wiesz, alternator to naprawdę ważny element w elektrycznym systemie samochodowym, bo to on produkuje energię elektryczną. Działa na zasadzie elektromagnetyzmu, czyli zamienia energię mechaniczną z silnika na elektryczną. Generalnie, składa się z wirnika i stojana, a jego działanie opiera się na tym, że gdy silnik pracuje, wirnik obraca się w polu magnetycznym. I to właśnie generuje prąd zmienny, który potem jest prostowany, żeby zasilać różne układy elektryczne w aucie i ładować akumulator. To ważne, bo bez alternatora nie działałoby oświetlenie, klimatyzacja, czy nawet system audio. Jeśli dobrze dobierzesz alternator do swojego pojazdu, to masz szansę na lepszą wydajność i dłuższą żywotność tych elementów elektrycznych. Zrozumienie roli alternatora to kluczowa sprawa dla każdego, kto chce zadbać o swój samochód, więc wiedza na ten temat jest naprawdę przydatna.

Pytanie 29

Organizując transport ładunków ponadnormatywnych, przewoźnik powinien przede wszystkim ustalić

A. liczbę kierowców
B. trasę przewozu
C. liczbę pjł
D. średnią prędkość przewozu
Planowanie trasy przewozu jest kluczowym aspektem organizacji transportu ładunków ponadgabarytowych, ponieważ wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak wymiary pojazdu, wysokość mostów, szerokość dróg oraz obszary o ograniczonej dostępności. Zidentyfikowanie optymalnej trasy pozwala na zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia ładunku oraz pojazdu, a także na zapewnienie zgodności z przepisami prawa drogowym. W praktyce, przewoźnicy często korzystają z profesjonalnych systemów planowania tras, które uwzględniają specyfikę ładunków ponadgabarytowych. Na przykład, użycie oprogramowania do planowania transportu może umożliwić weryfikację dostępności dróg, co jest niezbędne w przypadku niskich mostów czy wąskich ulic. Dobrze zaplanowana trasa ma także wpływ na efektywność kosztową przewozu, ponieważ pozwala na unikanie zbędnych opóźnień oraz nadmiernego zużycia paliwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. W związku z tym, właściwe zaplanowanie trasy powinno być priorytetem każdego przewoźnika zajmującego się transportem ponadgabarytowym.

Pytanie 30

Zdatność pojazdu odnosi się do jego umiejętności realizacji określonych zadań i funkcji w trakcie

A. obsługiwania
B. naprawy
C. korzystania
D. eksploatacji
Wybór odpowiedzi inne niż 'eksploatacji' może prowadzić do istotnych nieporozumień dotyczących funkcjonowania pojazdów i ich użytkowania. Termin 'korzystania' sugeruje jedynie fizyczne użycie pojazdu, pomijając kluczowe aspekty, takie jak konserwacja czy nadzór techniczny, które są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej i efektywnej eksploatacji. Pojęcie 'naprawy' skupia się na działaniach podejmowanych w przypadku awarii, co jest jedynie częścią procesu eksploatacji. Nie obejmuje ono wszystkich czynności, takich jak planowanie przeglądów czy monitorowanie stanu technicznego pojazdu. Z kolei 'obsługiwanie' odnosi się do czynności związanych z manewrowaniem pojazdem, co również nie odzwierciedla pełnego zakresu jego zastosowań. Tego rodzaju nieprecyzyjne rozumienie pojęć związanych z użytkowaniem pojazdów może prowadzić do zaniechań w zakresie konserwacji, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i niezawodność transportu. Warto zauważyć, że zgodnie z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, zdatność pojazdu jest kluczowym elementem planowania operacyjnego i zarządzania ryzykiem, co potwierdzają różnorodne normy i przepisy dotyczące ruchu drogowego oraz utrzymania floty. Dlatego tak ważne jest, aby w pełni zrozumieć znaczenie eksploatacji w kontekście zdatności pojazdu.

Pytanie 31

Które z wymienionych urządzeń umożliwia kierowcy utrzymanie na stałym poziomie prędkości pojazdu?

A. Retarder
B. Tempomat
C. Hamulec retencyjny
D. Sprężarka
Tempomat to urządzenie, które automatycznie reguluje prędkość jazdy pojazdu, co pozwala kierowcy na utrzymanie stałej prędkości bez potrzeby ciągłego przyciskania pedału gazu. Dzięki temu zmniejsza się zmęczenie kierowcy, szczególnie podczas długich tras, gdzie prędkość powinna być utrzymywana na stałym poziomie. Tempomat działa na zasadzie monitorowania prędkości pojazdu i dostosowywania mocy silnika w odpowiedzi na zmiany w oporze jazdy, takie jak wzniesienia czy zjazdy. W nowoczesnych pojazdach tempomaty mogą być zaawansowane, oferując funkcje takie jak adaptive cruise control, które dodatkowo dostosowują prędkość w zależności od odległości do pojazdu poprzedzającego. Użycie tempomatu jest zgodne z praktykami zwiększającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy, co wspiera ideę zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych zmęczeniem kierowców. Warto pamiętać, że korzystanie z tempomatu, zwłaszcza na autostradach, może znacznie poprawić efektywność paliwową pojazdu, co jest korzystne zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska.

Pytanie 32

Do transportu naczepy cysterny z płynnym paliwem należy używać ciągnika samochodowego

A. siodłowy z ADR
B. siodłowy z ASR
C. balastowy z ABS
D. balastowy z ESP
Ciągnik siodłowy z ADR jest odpowiednim pojazdem do transportu substancji niebezpiecznych, w tym paliwa płynnego. ADR, czyli 'Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route', to europejska umowa regulująca transport materiałów niebezpiecznych. Posiadanie pojazdu przystosowanego do norm ADR oznacza, że ciągnik samochodowy jest wyposażony w odpowiednie systemy zabezpieczeń, takie jak przyciski awaryjnego wyłączenia oraz oznakowanie pojazdu zgodnie z wymaganiami. Ponadto, kierowca takiego pojazdu musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, co zapewnia, że transport jest realizowany w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami. Pojazdy te są także projektowane z myślą o stabilności i wytrzymałości, co jest kluczowe podczas przewozu cieczy, które mogą mieć tendencję do przelewania się, zwłaszcza w zakrętach. Warto zaznaczyć, że korzystając z ciągników siodłowych z ADR, firmy transportowe mogą zwiększyć swoje szanse na efektywną i bezpieczną obsługę klientów z branży petrochemicznej.

Pytanie 33

Jakie urządzenie wspiera kierowcę podczas poruszania się po drogach?

A. radioodtwarzacz
B. przenośna nawigacja satelitarna GPS z zasilaniem elektrycznym
C. przenośny agregat prądotwórczy
D. przenośna lodówka i kuchenka mikrofalowa z zasilaniem elektrycznym
Przenośna nawigacja satelitarna GPS z zasilaniem elektrycznym jest kluczowym urządzeniem wspomagającym kierowców w ruchu drogowym. Dzięki dostępowi do systemu GPS, kierowcy mają możliwość otrzymywania precyzyjnych informacji o trasach, warunkach drogowych oraz punktach docelowych. Nawigacja satelitarna umożliwia wyznaczanie optymalnych tras, co nie tylko oszczędza czas, ale także paliwo, przyczyniając się do bardziej efektywnego zarządzania zasobami. W praktyce, korzystanie z nawigacji satelitarnej pozwala na uniknięcie korków, minimalizację opóźnień oraz zwiększenie bezpieczeństwa dzięki informacjom o warunkach na drodze. Wiele nowoczesnych modeli nawigacji oferuje również funkcje takie jak ostrzeżenia o fotoradarach, informacje o stacjach paliwowych, a także integrację z systemami komunikacji w pojazdach. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z nawigacji GPS wspiera również zgodność z przepisami dotyczącymi bezpiecznego prowadzenia pojazdów, co ma istotne znaczenie dla kierowców zawodowych.

Pytanie 34

Ładunek wystający z przedniej części pojazdu poza ustalone normy

A. oznacza się dwiema czerwonymi liniami tworzącymi krzyż na białym tle
B. oznacza się flagą w kolorze różowym
C. nie wymaga dodatkowych oznaczeń, ponieważ jest wystarczająco widoczny
D. oznacza się chorągiewką w kolorze pomarańczowym lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i przodu pojazdu
Oznaczanie ładunku wystającego z przodu pojazdu chorągiewką pomarańczową lub pasami w kolorze białym i czerwonym jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa drogowym. W przypadku, gdy ładunek wystaje poza obrys pojazdu, niezbędne jest odpowiednie oznakowanie, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Pomarańczowa chorągiewka jest stosowana ze względu na swoją wysoką widoczność, co czyni ją idealnym rozwiązaniem na drogach publicznych. Dodatkowo, zastosowanie dwóch białych i dwóch czerwonych pasów na przedniej części ładunku zapewnia, że jest on dostrzegalny zarówno z przodu, jak i z boków, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. Przykładem zastosowania jest transport długich materiałów budowlanych, takich jak stalowe belki, które mogą wystawać poza obrys pojazdu. Niezastosowanie się do tych norm może prowadzić do poważnych kolizji, a także narażać przewoźnika na odpowiedzialność prawną za niewłaściwe oznakowanie pojazdu.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Współczynnik wykorzystania przebiegu środka transportu drogowego definiuje proporcję

A. liczby dni pracy środka transportu do całkowitej liczby dni
B. masy przewożonego towaru do ładowności pojazdu
C. przebiegu pojazdu z ładunkiem do całkowitego przebiegu pojazdu
D. przebytych przez pojazd km do liczby dni pracy środka transportu
Współczynnik wykorzystania przebiegu środka transportu drogowego jest kluczowym wskaźnikiem w logistyce i zarządzaniu flotą, ponieważ pozwala ocenić efektywność operacyjną pojazdu. Odpowiedź, która wskazuje na stosunek przebiegu pojazdu z ładunkiem do całkowitego przebiegu pojazdu, jest poprawna, ponieważ to właśnie ten stosunek odzwierciedla, jak efektywnie pojazd jest wykorzystywany w transporcie towarów. W praktyce, jeśli pojazd pokonuje znaczną część swojego przebiegu z ładunkiem, oznacza to, że jego wykorzystanie jest optymalne, co przekłada się na niższe koszty operacyjne oraz lepszą rentowność. Przykładowo, w branży logistycznej, gdzie koszty transportu mają kluczowe znaczenie, monitorowanie tego współczynnika pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących planowania tras, zarządzania flotą oraz optymalizacji ładunków. Dobrą praktyką jest również porównywanie tego współczynnika w różnych okresach lub między flotami, co może wskazywać na obszary do poprawy w efektywności działań transportowych, zgodnie z normami i standardami branżowymi.

Pytanie 37

Konwencja CMR nie ma zastosowania w przypadku transportu

A. materiałów niebezpiecznych
B. ładunków masowych i przestrzennych
C. towarów łatwo psujących się
D. rzeczy przesiedlenia
Odpowiedź 'rzeczy przesiedlenia' jest prawidłowa, ponieważ Konwencja CMR, regulująca międzynarodowy przewóz drogowy towarów, nie ma zastosowania do przewozu rzeczy, które związane są z procesem przesiedlenia, takich jak meble czy inne osobiste przedmioty przewożone przez osoby fizyczne. W przypadku przesiedlenia, przewozy te nie są traktowane jako działalność komercyjna, co czyni je wyłączonymi z zakresu stosowania CMR. Przykładem może być sytuacja, gdy dana osoba przeprowadza się do nowego mieszkania i transportuje swoje rzeczy. CMR ma na celu zabezpieczenie odpowiedzialności przewoźników w kontekście komercyjnego przewozu towarów, gdzie istnieje potrzeba regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności cywilnej, a także określenia warunków przewozu. W praktyce oznacza to, że dla przesiedlenia stosuje się inne przepisy prawne, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 38

Współrzędne GPS 52°14'10.9"N 21°00'39.8"E wskazują, że poszukiwany punkt leży na

A. półkuli południowej oraz zachodniej
B. półkuli północnej oraz wschodniej
C. półkuli południowej oraz wschodniej
D. półkuli północnej oraz zachodniej
Wybór błędnych lokalizacji punktu geograficznego może wynikać z nieporozumienia dotyczącego sposobu, w jaki współrzędne geograficzne są interpretowane. Odpowiedzi wskazujące na półkulę południową są niepoprawne, ponieważ współrzędne szerokości geograficznej 52°14'10.9"N jednoznacznie wskazują, że punkt znajduje się na północ od równika. Z kolei błędne wskazanie półkuli zachodniej jest również nieuzasadnione, ponieważ współrzędne długości geograficznej 21°00'39.8"E oznaczają, że punkt znajduje się na wschód od południka zerowego. Typowym błędem myślowym w tego rodzaju zadaniach jest mylenie kierunków północ-południe oraz wschód-zachód, co często prowadzi do nieprawidłowych wniosków. W praktyce, zrozumienie, jak współrzędne GPS są wykorzystywane w systemach nawigacji, lokalizacji i geoinformacji, jest kluczowe dla wielu zawodów, w tym inżynierów, geodetów i planistów przestrzennych. Współrzędne geograficzne są fundamentalnym narzędziem w analizie przestrzennej i tworzeniu map, dlatego umiejętność ich prawidłowej interpretacji jest niezbędna w wielu dziedzinach.

Pytanie 39

W układzie hamulcowym pneumatycznym wartość minimalnego ciśnienia regulowanego w systemie dwuprzewodowym powinna wynosić przynajmniej

A. 0,55 MPa
B. 0,65 MPa
C. 0,75 MPa
D. 0,85 MPa
W pneumatycznym układzie hamulcowym, minimalne ciśnienie regulowane w układzie dwuprzewodowym powinno wynosić co najmniej 0,65 MPa. To ciśnienie jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności hamowania oraz bezpieczeństwa pojazdu. Przy zbyt niskim ciśnieniu, siła hamowania może być niewystarczająca, co prowadzi do wydłużenia drogi hamowania i zwiększa ryzyko wypadków. Takie standardy są określone w normach branżowych, takich jak normy ISO i SAE, które definiują wymagania dla układów hamulcowych w pojazdach. Przykładowo, w wielu samochodach ciężarowych i dostawczych, które wykorzystują pneumatyczne hamulce, ciśnienie 0,65 MPa jest standardem zapewniającym optymalną funkcjonalność. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia jest również istotne w kontekście konserwacji układu hamulcowego, co pozwala na uniknięcie uszkodzeń systemu oraz jego komponentów.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.