Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 2 maja 2025 17:10
  • Data zakończenia: 2 maja 2025 17:28

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Gdy łączny koszt przechowywania wynosi 6 000 zł, a powierzchnia magazynu to 6 000 m , jaka jest wartość wskaźnika kosztu utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 1,10 zł
B. 1,30 zł
C. 1,20 zł
D. 1,00 zł
Zobacz, jak się oblicza wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej. To jest proste: bierzesz całkowity koszt magazynowania i dzielisz go przez powierzchnię magazynu. W twoim przypadku mamy 6 000 zł jako koszt i 6 000 m² jako powierzchnię. Czyli obliczenia wyglądają tak: 6 000 zł podzielone przez 6 000 m² to wychodzi 1,00 zł/m². Taki wskaźnik jest naprawdę ważny, bo pozwala na szybką ocenę kosztów magazynu, czy to w różnych miejscach, czy na przestrzeni czasu. W praktyce, wiedza o tym koszcie może pomóc, gdy chcesz optymalizować przestrzeń, renegocjować umowy wynajmu albo myśleć o inwestycjach w magazyny. Fajnie jest też porównywać ten wskaźnik z innymi firmami w branży. To daje lepszy obraz konkurencyjności danej lokalizacji. Takie analizy są istotne, szczególnie jak planujesz budżet czy strategię operacyjną.

Pytanie 2

Na którym rysunku przedstawiono kontener IBC (Intermediate Bulk Container)?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
W odpowiedziach A, B i C można zauważyć kilka typowych błędów myślowych, które prowadzą do mylnego rozpoznania kontenera IBC. Kontenery te są projektowane z myślą o transportowaniu dużych ilości materiałów, dlatego ich rozmiar i kształt są kluczowe. Odpowiedzi, które przedstawiają mniejsze pojemniki lub kontenery o niestandardowych kształtach, nie spełniają wymogów funkcjonalnych IBC. Często młodsi pracownicy, stworzeni w zrozumieniu prostszych pojemników, mogą mylnie identyfikować je jako IBC, co wynika z braku znajomości ich specyfikacji. Dodatkowo, kontenery IBC są wyposażone w systemy odprowadzania cieczy oraz łatwe do transportu ramy, co nie jest charakterystyczne dla innych typów pojemników, które mogą być bardziej cylindryczne lub o mniejszych pojemnościach. Istotnym aspektem jest również, że kontenery IBC muszą spełniać normy bezpieczeństwa i transportu, a ich nieprawidłowe rozpoznanie może prowadzić do problemów w logistyce oraz niewłaściwego składowania substancji niebezpiecznych. Warto zatem zwrócić uwagę na szczegóły konstrukcyjne i praktyczne zastosowanie tych pojemników, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 3

W systemie kontroli ciągłej monitorowanie poziomu zapasów oraz podejmowanie odpowiednich decyzji odbywa się

A. w ustalonych interwałach obserwacji
B. co miesiąc
C. w regularnych odstępach czasowych
D. na bieżąco
Odpowiedź 'na bieżąco' jest poprawna, ponieważ w systemie kontroli ciągłej kluczowym elementem jest nieprzerwane monitorowanie stanu zapasów, co pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe oraz potrzeby klientów. Przykładem zastosowania tego podejścia może być wykorzystanie technologii RFID, która umożliwia automatyczne śledzenie i aktualizowanie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. W praktyce, firmy stosujące kontrolę ciągłą, jak np. Amazon, są w stanie błyskawicznie dostosowywać swoje zapasy na podstawie analiz danych sprzedażowych, co optymalizuje koszty operacyjne i zwiększa efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Dobrą praktyką jest także wdrożenie systemów ERP, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, umożliwiając centralne zarządzanie informacjami o zapasach, co skutkuje lepszym podejmowaniem decyzji o zaopatrzeniu. Monitorowanie na bieżąco jest zgodne z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa, w tym nadmiarowych zapasów, co prowadzi do zwiększenia wartości dla klienta oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 4

Identyfikatory GS1 pozwalają na odróżnianie produktów, miejsc oraz innych obiektów występujących

A. w łańcuchu dostaw tylko na obszarze Unii Europejskiej
B. w globalnym łańcuchu dostaw
C. jedynie w oddziałach danego przedsiębiorstwa
D. wyłącznie w magazynie konkretnej firmy
Zrozumienie, że identyfikatory GS1 obejmują tylko lokalne lub regionalne aspekty działalności gospodarczej, może prowadzić do znacznych trudności w zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw. Ograniczając się do stwierdzenia, że identyfikatory GS1 są używane wyłącznie w magazynie danego przedsiębiorstwa, można zignorować ogromne korzyści płynące z ich zastosowania na szeroką skalę. System GS1 został zaprojektowany z myślą o współpracy międzynarodowej, co oznacza, że jego zastosowanie w całym świecie pozwala na znacznie lepszą synchronizację i przejrzystość procesów logistycznych. Zastosowanie identyfikatorów GS1 tylko w oddziałach danego podmiotu lub w obrębie Unii Europejskiej jest ograniczone i nie spełnia oczekiwań nowoczesnych rynków, które wymagają harmonizacji standardów na poziomie globalnym. Przykładowo, w przypadku międzynarodowych transakcji handlowych, brak stosowania standardów GS1 może prowadzić do nieporozumień oraz błędów w zarządzaniu zapasami, co w efekcie wpływa na efektywność operacyjną. Niezrozumienie globalnego zasięgu identyfikatorów GS1 prowadzi do błędnych praktyk w logistyce i dystrybucji, co może skutkować opóźnieniami oraz stratami finansowymi.

Pytanie 5

Proces tworzenia jednostkowej jednostki ładunkowej z jednostki zbiorczej nazywamy

A. przyjmowaniem
B. składowaniem
C. skompletowaniem
D. komisjonowaniem
Przyjmowanie, skompletowanie i składowanie to terminy, które są często mylone z komisjonowaniem, ale mają istotnie różne znaczenia w kontekście logistyki i zarządzania magazynem. Przyjmowanie odnosi się do procesu, w którym towary są odbierane w magazynie. To kluczowy etap, który obejmuje sprawdzenie stanu przesyłki, weryfikację zgodności z dokumentami oraz wprowadzenie towarów do systemu magazynowego. Błędem jest myślenie, że przyjmowanie jest tym samym co komisjonowanie, ponieważ przyjmowanie dotyczy jedynie inboundu, podczas gdy komisjonowanie odnosi się do wydania towarów. Skompletowanie, z kolei, może być mylnie używane w kontekście zbierania produktów, ale nie odnosi się bezpośrednio do procesu dostosowywania jednostkowej jednostki ładunkowej do zamówienia klienta. Słowo "skompletowanie" bardziej wskazuje na zakończenie jakiegoś procesu, a nie na czynność zbierania towarów. Składowanie to proces przechowywania towarów w magazynie, który nie ma nic wspólnego z ich wydawaniem. W kontekście logistyki, zrozumienie różnic między tymi terminami jest kluczowe, ponieważ nieprawidłowe użycie może prowadzić do nieefektywności w operacjach magazynowych i zamówieniach klientów. Dlatego ważne jest, aby poprawnie interpretować i stosować te pojęcia, co przyczynia się do optymalizacji procesów logistycznych oraz poprawy ogólnej wydajności magazynu.

Pytanie 6

Przedstawiony na rysunku znak ostrzegawczy umieszczony na opakowaniu informuje o tym, że przesyłka jest substancją

Ilustracja do pytania
A. łatwopalną.
B. szczególnie łatwopalną.
C. bardzo toksyczną.
D. żrącą.
Poprawna odpowiedź to 'szczególnie łatwopalną', ponieważ znak ostrzegawczy zaprezentowany na opakowaniu jest zgodny z międzynarodowym symbolem oznaczającym substancje klasyfikowane jako 'F+', co odnosi się do substancji bardzo łatwopalnych. W kontekście Globalnie Zharmonizowanego Systemu Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS), substancje te są szczególnie niebezpieczne, gdyż mogą zapalić się w obecności źródła ciepła, iskry lub ognia. Przykłady takich substancji to niektóre rozpuszczalniki organiczne, jak aceton czy benzyna. W praktyce, transport i magazynowanie takich substancji wymaga szczególnych środków ostrożności, takich jak stosowanie odpowiednich pojemników, oznakowanie miejsc składowania oraz szkolenie pracowników w zakresie bezpiecznego obchodzenia się z materiałami niebezpiecznymi. Niezastosowanie się do norm bezpieczeństwa może prowadzić do poważnych wypadków, więc znajomość tego rodzaju oznaczeń jest kluczowa w wielu branżach, w tym chemicznej, budowlanej i transportowej.

Pytanie 7

Jakie są wymiary palety typu EUR?

A. 1200x900x144 mm
B. 1200x800x144 mm
C. 1200x1200x144 mm
D. 1000x800x144 mm
Paleta EUR, czyli ta popularna paleta europejska, ma wymiary 1200x800x144 mm. To jest najczęściej spotykany typ palety w Europie, co sprawia, że jest mega ważna w logistyce i transporcie. Zgadza się z normą UIC 435-2, co oznacza, że pasuje do różnych systemów transportowych i magazynowych. Palety EUR używa się do przewozu przeróżnych towarów, od jedzenia po materiały budowlane. Robi się je najczęściej z drewna albo plastiku, co zapewnia dobrą nośność i ułatwia załadunek. Dzięki tym standardowym wymiarom, palety EUR można sensownie układać w magazynach i kontenerach, co pomaga lepiej wykorzystać przestrzeń. Warto też dodać, że te palety często krążą między firmami, co jest korzystne dla środowiska i zmniejsza odpady. Ogólnie mówiąc, wybór palety EUR to jak trafienie w dziesiątkę w logistycznych sprawach.

Pytanie 8

Jaką minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet powinno się przewidzieć w magazynie działającym przez 16 godzin dziennie, gdzie planowane jest zabezpieczenie 960 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w ciągu doby, a średni czas obsługi jednej pjł przez owijarkę wynosi 5 minut?

A. 5 owijarek
B. 12 owijarek
C. 16 owijarek
D. 8 owijarek
Aby określić minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet, musimy uwzględnić całkowitą liczbę palet do zabezpieczenia oraz czas potrzebny na obsługę jednej palety. W naszym przypadku, mamy 960 palet do zabezpieczenia dziennie, a średni czas obsługi jednej palety wynosi 5 minut. Całkowity czas potrzebny na owijanie 960 palet wynosi: 960 palet * 5 minut/paleta = 4800 minut. Ponieważ magazyn pracuje 16 godzin na dobę, co odpowiada 960 minutom, musimy podzielić całkowity czas przez czas pracy, aby znaleźć liczbę potrzebnych stanowisk: 4800 minut / 960 minut = 5. Oznacza to, że aby zrealizować planowane operacje w danym czasie, potrzebujemy minimum 5 owijarek. Przykładem zastosowania tej kalkulacji może być projektowanie procesów logistyki w dużych magazynach, gdzie optymalizacja liczby maszyn do owijania może znacząco wpłynąć na efektywność i koszty operacyjne.

Pytanie 9

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość w kmObszar 1Obszar 2Obszar 3
10150155185
20228231245
30240265280
40285290330
50340355398

A. progresywny.
B. stały.
C. degresywny.
D. malejący.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.

Pytanie 10

Transport towarów niebezpiecznych drogami odbywa się zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie

A. CMP
B. VIM
C. ADR
D. MRP
Odpowiedź ADR jest poprawna, ponieważ oznacza umowę międzynarodową dotyczącą przewozu towarów niebezpiecznych, która reguluje szczegółowe wymagania dotyczące transportu drogowego tych towarów. ADR (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) to standard, który obowiązuje w krajach europejskich oraz w wielu innych państwach na całym świecie. Dokument ten definiuje klasyfikacje towarów niebezpiecznych, zasady ich pakowania, oznakowania oraz obowiązki przewoźników. Przykładowo, zgodnie z ADR, każdy przewoźnik musi być przeszkolony w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych oraz posiadać odpowiednie dokumenty, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić bezpieczeństwo transportu. Ponadto, ADR wymaga, aby pojazdy używane do przewozu takich towarów były odpowiednio przystosowane. Dzięki temu, stosowanie się do regulacji ADR nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transportu, ale także zmniejsza ryzyko dla środowiska i zdrowia publicznego. W praktyce, firmy zajmujące się transportem towarów niebezpiecznych są zobowiązane do przestrzegania tych zasad, co może obejmować regularne audyty i kontrole stanu technicznego pojazdów oraz przestrzegania procedur awaryjnych.

Pytanie 11

Do typów magazynów półotwartych można zaliczyć

A. silosy zbożowe
B. piwnice
C. zasieki
D. zbiorniki podziemne
Zasieki są rodzajem magazynów półotwartych, które służą do przechowywania materiałów sypkich, takich jak zboża czy pasze. Charakteryzują się one konstrukcją, która umożliwia swobodny dostęp do składowanych substancji oraz ich wentylację, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości. Zasieki są projektowane w taki sposób, aby zabezpieczyć przechowywane plony przed działaniem czynników atmosferycznych oraz szkodników. Przykładem zastosowania zasieków może być ich użycie w gospodarstwach rolnych, gdzie umożliwiają one efektywne zarządzanie i składowanie zbiorów. W kontekście standardów branżowych, zasieki powinny być zaprojektowane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności oraz normami budowlanymi, co gwarantuje ich trwałość i funkcjonalność. Dobrą praktyką jest regularna kontrola stanu zasieków oraz ich czyszczenie, co przyczynia się do minimalizacji ryzyka zanieczyszczeń oraz utraty jakości przechowywanych materiałów.

Pytanie 12

W magazynie znajduje się 120 zgrzewek wody gazowanej, z czego 10 zgrzewek stanowi zapas ochronny.
W trakcie transportu do magazynu przybywa 4 paletowe jednostki ładunkowe, każda zawierająca 100 zgrzewek. Oblicz ilość dostępnego zapasu wody gazowanej w zgrzewkach.

A. 230 sztuk
B. 510 sztuk
C. 530 sztuk
D. 120 sztuk
Aby obliczyć wielkość zapasu dysponowanego wody gazowanej, należy uwzględnić aktualną ilość zgrzewek w magazynie oraz przybywające z dostawami. W magazynie znajduje się 120 zgrzewek, z czego 10 to zapas zabezpieczający, co oznacza, że faktyczna ilość dostępnych zgrzewek wynosi 110 sztuk. Następnie, dostawa 4 palet, z których każda zawiera 100 zgrzewek, przyniesie dodatkowe 400 sztuk. Łączna ilość zapasu dysponowanego będzie zatem sumą dostępnych zgrzewek i nowych dostaw: 110 + 400 = 510. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, które wymagają transparentnego monitorowania stanów magazynowych oraz prognozowania zapotrzebowania. Dzięki regularnej analizie stanu zapasów można optymalizować procesy logistyczne oraz minimalizować koszty związane z przechowywaniem towarów. W praktyce, takie podejście pozwala firmom lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów oraz unikać nadmiaru zapasów, co jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i efektywności operacyjnej.

Pytanie 13

Jakie jest ograniczenie związane z ciągłą kontrolą zapasów?

A. brak bieżących informacji o poziomie zapasów
B. brak potrzeby informatyzacji procesu magazynowego dla poprawy efektywności magazynu
C. konieczność regularnej inwentaryzacji rzeczywistych poziomów zapasów
D. posiadanie danych na temat aktualnych zapasów
Wybór odpowiedzi dotyczącej potrzeby bieżącej inwentaryzacji rzeczywistych poziomów zapasów jest słuszny, ponieważ ciągła kontrola zapasów, mimo że przynosi wiele korzyści, wiąże się z koniecznością regularnego sprawdzania rzeczywistych stanów. Praktyka ta zapewnia aktualność danych, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania zapasami. W przypadku systemów just-in-time (JIT), gdzie minimalizuje się zapasy, bieżąca inwentaryzacja staje się niezbędna, aby uniknąć braków i nadmiaru towarów. Wiele organizacji stosuje technologie automatyzacji, jak skanery kodów kreskowych lub RFID, aby uprościć proces inwentaryzacji i uzyskać dokładniejsze dane. Zgodnie z najlepszymi praktykami, regularne przeglądy fizyczne zapasów oraz zastosowanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning) mogą wspierać efektywne zarządzanie zapasami, poprawiając ich rotację i optymalizując miejsca magazynowe.

Pytanie 14

Na którym rysunku przedstawiono zasieki magazynowe?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Zasieki magazynowe, jak przedstawiono na zdjęciu B, są kluczowymi elementami systemów magazynowych, które pozwalają na efektywne przechowywanie materiałów sypkich, takich jak ziarna, nawozy czy materiały budowlane. Charakterystyczne dla zasieków są przegrody, które umożliwiają segregację i łatwy dostęp do różnych rodzajów materiałów. Dzięki zastosowaniu zasieków magazynowych, można znacznie zwiększyć efektywność zarządzania magazynem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistyki i magazynowania. W praktyce, zasieki są używane w rolnictwie, przemyśle spożywczym oraz w budownictwie, gdzie wymagane jest przechowywanie dużych ilości materiałów sypkich. Oprócz tego, zasieki wspierają procesy takie jak kontrola jakości, co jest niezwykle istotne dla utrzymania standardów produkcji. W kontekście norm branżowych, zasieki powinny być projektowane zgodnie z przepisami BHP oraz budowlanymi, co zapewnia bezpieczeństwo użytkowników i optymalizuje procesy magazynowe.

Pytanie 15

Średnie zużycie surowca w ciągu miesiąca wynosi 100 kg, a aktualny stan zapasów to 100 kg. Z uwagi na zapas bezpieczeństwa równy 100 kg, należy zamówić ten surowiec

A. 100 kg
B. 200 kg
C. 300 kg
D. 10 kg
Odpowiedź 100 kg jest w porządku, bo w tej sytuacji mamy zapotrzebowanie miesięczne na surowiec na poziomie 100 kg, a do tego zapas bezpieczeństwa też wynosi 100 kg. Więc razem potrzebujemy 200 kg (100 kg popytu plus 100 kg zapasu bezpieczeństwa). Obecnie mamy tylko 100 kg, więc musimy dokupić kolejne 100 kg, żeby produkcja mogła iść bez przeszkód i uniknąć problemów z brakami surowców. To pokazuje, jak ważne jest dobre zarządzanie zapasami i planowanie, żeby dostosować się do zmieniających się potrzeb. W produkcji zapas bezpieczeństwa to normalna rzecz, która pomaga zmniejszyć skutki nieprzewidzianych sytuacji. A tak na marginesie, techniki jak Just In Time (JIT) mogą pomóc w optymalizacji zakupów, ale w tym przypadku musimy mieć dobrze określone zapasy.

Pytanie 16

Na którym rysunku przedstawiono worek jutowy?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
Worek jutowy, jak przedstawiono w odpowiedzi D, jest wytwarzany z tkaniny jutowej, która charakteryzuje się grubością i naturalnym brązowym kolorem. Tkanina jutowa jest często stosowana w różnych zastosowaniach, takich jak pakowanie produktów, ekopakowanie oraz w ogrodnictwie jako materiał do ochrony roślin. Dzięki swojej biodegradowalności oraz wytrzymałości, worek jutowy stał się preferowanym wyborem w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologii. W branży spożywczej akceptuje się jego użycie do transportu i przechowywania produktów, takich jak ziarna czy bulwy. Warto również zauważyć, że worek jutowy jest łatwy do personalizacji, co sprawia, że jest popularnym wyborem w marketingu i promocji, gdzie marki mogą go wykorzystywać jako nośnik reklamy. Wybierając worek jutowy, inwestujesz w produkt, który jest zarówno funkcjonalny, jak i przyjazny dla środowiska, co stanowi zgodność z aktualnymi standardami ekologicznymi i trendami rynkowymi.

Pytanie 17

Co oznacza gestia transportowa?

A. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu bez pokrycia jego kosztów
B. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu i pokrycia jego kosztów
C. prawo oraz obowiązek realizacji usług transportowych
D. prawo oraz obowiązek realizacji usług spedycyjnych
Gestia transportowa jest kluczowym elementem umów kupna-sprzedaży, w którym stroną odpowiedzialną za organizację transportu i pokrycie jego kosztów jest sprzedawca lub kupujący, w zależności od ustaleń zawartych w umowie. Zgodnie z zasadami Kodeksu cywilnego oraz międzynarodowymi standardami handlowymi, gestia transportowa obejmuje nie tylko fizyczne przewiezienie towaru, ale również wszelkie czynności związane z jego przygotowaniem do transportu, wyborem odpowiedniego środka transportu oraz zapewnieniem odpowiednich warunków przewozu. Przykładowo, w transakcji międzynarodowej sprzedawca może zobowiązać się do zorganizowania transportu towaru do portu docelowego, co w praktyce oznacza konieczność współpracy z przewoźnikami oraz spełnienia wymogów celnych. Dobrą praktyką jest również sporządzenie szczegółowego planu transportu, który uwzględnia nie tylko koszty, ale także czas dostawy oraz ryzyka związane z transportem towarów. Tego rodzaju podejście przyczynia się do wzrostu efektywności i redukcji ewentualnych strat finansowych związanych z opóźnieniami czy uszkodzeniami towaru.

Pytanie 18

Który wózek widłowy, o najwyższym współczynniku wykorzystania jego udźwigu, należy zastosować do przewozu podczas jednego cyklu dwóch paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie brutto 0,9 t/pjł?

Wózek widłowy 1.Wózek widłowy 2.Wózek widłowy 3.Wózek widłowy 4.
Udźwig [kg]1 4001 9002 3002 500

A. Wózek widłowy 4.
B. Wózek widłowy 1.
C. Wózek widłowy 3.
D. Wózek widłowy 2.
Wybór wózka widłowego 2 jest uzasadniony jego wysokim współczynnikiem wykorzystania udźwigu, który wynosi 94,7%. Przy masie brutto dwóch paletowych jednostek ładunkowych o łącznej masie 1800 kg, wózek ten wykazuje zdolność dostosowania się do obciążenia w sposób efektywny i bezpieczny. W praktyce, stosowanie wózków widłowych o wysokim współczynniku wykorzystania udźwigu jest kluczowe w logistyce oraz magazynowaniu, ponieważ pozwala na optymalizację procesów transportowych. Wózki te nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale także minimalizują ryzyko uszkodzenia ładunku oraz wózka. Przykładowo, w branżach takich jak przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie przewożone są różnorodne towary w paletach, wybór odpowiedniego wózka widłowego może znacząco wpływać na wydajność pracy. Standardy bezpieczeństwa, takie jak normy OSHA, zalecają dobór sprzętu na podstawie rzeczywistego obciążenia oraz jego maksymalnych parametrów, co potwierdza, że wózek 2 jest właściwym wyborem dla założeń przedstawionego problemu.

Pytanie 19

Który z dokumentów stanowi wniosek o wszczęcie postępowania celnego?

A. CIT
B. PIT
C. SAD
D. CMR
Dokument SAD, czyli deklaracja o statusie celno-skarbowym, jest kluczowym elementem postępowania celnego, który służy do zgłaszania towarów do odprawy celnej. Wypełnienie formularza SAD jest niezbędne dla każdej przesyłki, która przekracza granice celne Unii Europejskiej. Przykładowo, gdy firma importuje towary z państwa spoza UE, musi złożyć wniosek SAD w odpowiednim urzędzie celnym, co uruchamia proces kontroli i wydania decyzji celnej. W praktyce dokument ten zapewnia, że wszystkie wymagania prawne dotyczące importu są spełnione, a także umożliwia obliczenie i pobranie należności celnych i podatkowych. Dobrą praktyką jest staranne wypełnienie wszystkich sekcji formularza, w tym szczegółowe określenie wartości towarów oraz ich klasyfikacji taryfowej, co może przyspieszyć proces odprawy. Warto również zauważyć, że błędne lub niekompletne informacje mogą prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów, dlatego zaleca się korzystanie z pomocy specjalistów ds. celnych lub agencji celnych przy składaniu dokumentów.

Pytanie 20

Zapas okien w Magazynie Regionalnym I wynosi 5 420 szt., a w Magazynie Regionalnym II 2 840 szt. Magazyny lokalne nie posiadają zapasu okien. Na podstawie schematu sieci magazynów PP OKNO oraz zestawienia zapotrzebowania na okna w magazynach lokalnych określ, ile minimum okien należy dostarczyć z Magazynu Fabrycznego do Magazynu Regionalnego II, aby mógł on zaspokoić potrzeby podległych sobie magazynów lokalnych.

Zapotrzebowanie na okna w magazynach lokalnych w szt.
Magazyn
Lokalny
1
Magazyn
Lokalny
2
Magazyn
Lokalny
3
Magazyn
Lokalny
4
Magazyn
Lokalny
5
1 3001 4601 0602 1301 450

Sieć magazynów Przedsiębiorstwa Produkcyjnego OKNO

Ilustracja do pytania
A. 6 420 szt.
B. 860 szt.
C. 740 szt.
D. 3 580 szt.
Odpowiedź 740 szt. jest poprawna, ponieważ aby Magazyn Regionalny II mógł zaspokoić potrzeby podległych sobie magazynów lokalnych, musi posiadać minimum 3580 szt. okien. Z aktualnym stanem zapasów wynoszącym 2840 szt., Magazyn Regionalny II potrzebuje dodatkowych 740 szt. okien. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne prognozowanie zapotrzebowania oraz efektywne zarządzanie zapasami wpływają na zadowolenie klienta oraz optymalizację kosztów. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest zgodne z zasadami just-in-time, które mają na celu minimalizację kosztów przechowywania oraz maksymalizację efektywności operacyjnej. Warto również zwrócić uwagę na techniki planowania zapasów, takie jak analiza ABC, które pomagają w klasyfikacji produktów oraz optymalizacji miejsca w magazynach. Takie podejście pozwala na lepsze zarządzanie dostępnością produktów oraz zaspokajanie potrzeb klientów.

Pytanie 21

Najlepszym rozwiązaniem dla magazynów, które gromadzą znaczne ilości jednego rodzaju towaru w paletowych jednostkach ładunkowych, są regały

A. zblokowane wjezdne
B. wspornikowe przesuwne
C. półkowe narożne
D. paletowe rzędowe
Regały zblokowane wjezdne to rozwiązanie idealne dla magazynów, które przechowują duże ilości jednego rodzaju towaru. Dzięki konstrukcji umożliwiającej wjazd wózków widłowych bezpośrednio do regałów, możliwe jest efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. Te regały pozwalają na szybki dostęp do palet oraz maksymalizują pojemność składowania, co jest kluczowe w przypadku dużych jednostek ładunkowych. Stosowanie regałów wjezdnych znacząco zwiększa wydajność operacyjną, ponieważ pozwalają na składowanie towarów w bardziej zwartej formie, bez potrzeby angażowania wielu korytarzy do poruszania się w magazynie. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które podkreślają znaczenie optymalizacji przestrzeni i redukcji czasu operacji. Przykładem zastosowania regałów zblokowanych wjezdnych mogą być centra dystrybucji wielkopowierzchniowej, gdzie konieczne jest składowanie dużych ilości jednego, popularnego produktu, na przykład napojów lub artykułów spożywczych.

Pytanie 22

Jakie zagadnienia dotyczą planowania w systemie informacyjnym DRP II?

A. potrzeb dystrybucyjnych
B. zasobów dystrybucyjnych
C. potrzeb produkcyjnych
D. zasobów produkcyjnych
System informacyjny DRP II (Distribution Requirements Planning) jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który koncentruje się na planowaniu zasobów dystrybucyjnych. Poprawna odpowiedź na pytanie dotyczące tego systemu wskazuje, że jego głównym celem jest efektywne zarządzanie i optymalizacja procesów związanych z dystrybucją towarów. DRP II wspiera organizacje w prognozowaniu popytu oraz planowaniu zapasów, co pozwala na minimalizację kosztów związanych z przechowywaniem oraz dostarczaniem produktów do klientów. Przykładem zastosowania DRP II może być firma zajmująca się dystrybucją elektroniki, która wykorzystuje ten system do synchronizacji zapasów w swoich magazynach w różnych lokalizacjach, co prowadzi do szybszej realizacji zamówień i zwiększenia satysfakcji klientów. Dobrą praktyką jest również integracja DRP II z innymi systemami ERP (Enterprise Resource Planning), co umożliwia lepsze zarządzanie całym procesem produkcji i dystrybucji. Dzięki DRP II organizacje mogą efektywniej reagować na zmieniające się warunki rynkowe i podejmować lepsze decyzje strategiczne.

Pytanie 23

Jakie urządzenie modyfikuje kierunek transportu materiału na automatycznej linii montażowej?

A. obrotnica
B. ploter
C. trymer
D. transponder
Obrotnica to urządzenie stosowane w automatycznych liniach montażowych, które umożliwia zmianę kierunku transportu ładunku. Jej główną funkcją jest przekierowanie elementów w trakcie ich transportu, co pozwala na zwiększenie efektywności procesu produkcyjnego. Obrotnice są powszechnie wykorzystywane w różnych branżach, takich jak motoryzacja, elektronika czy przemysł spożywczy, gdzie wymagane jest szybkie i precyzyjne przemieszczanie komponentów. Przykładem zastosowania może być linia produkcyjna samochodów, gdzie obrotnice kierują podzespoły do różnych stacji roboczych, co minimalizuje czas przestoju i zwiększa wydajność operacyjną. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, obrotnice są projektowane z myślą o łatwej integracji z innymi systemami automatyzacji, co pozwala na elastyczne dostosowanie do zmieniających się potrzeb produkcyjnych.

Pytanie 24

Jak nazywa się obszar wiedzy zajmujący się adaptacją maszyn i urządzeń do potrzeb fizycznych oraz psychicznych ludzi?

A. psychologią zatrudnienia
B. ergonomią pracy
C. fizjologią zatrudnienia
D. taksonomią zatrudnienia
Ergonomia pracy to dziedzina wiedzy, która koncentruje się na dostosowywaniu maszyn, narzędzi oraz środowiska pracy do fizycznych i psychicznych potrzeb człowieka. Jej głównym celem jest zwiększenie efektywności pracy oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa pracowników. Ergonomia uwzględnia aspekty takie jak postawa ciała, sposób korzystania z urządzeń, a także warunki środowiskowe, w których pracownicy funkcjonują. Przykładami zastosowania ergonomii są projektowanie stanowisk pracy, które zmniejszają ryzyko urazów, jak również rozwój narzędzi, które są łatwiejsze w użyciu. Standardy ergonomiczne, takie jak ISO 9241, dostarczają wytycznych dotyczących projektowania interfejsów i systemów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście zapewnienia użyteczności i zadowolenia użytkowników. Wprowadzenie zasad ergonomicznych w miejscu pracy nie tylko poprawia komfort pracowników, ale także może prowadzić do obniżenia kosztów związanych z absencją i zwiększeniem wydajności organizacji.

Pytanie 25

Hierarchia działań technologicznych w procesie produkcji, uporządkowana od najbardziej skomplikowanych do najprostszych, przedstawia się następująco:

A. zabieg — proces — czynność — operacja
B. czynność — zabieg — operacja — proces
C. proces — operacja — zabieg — czynność
D. operacja — czynność — proces — zabieg
Hierarchia działań technologicznych w procesie produkcji odzwierciedla złożoność oraz stopień organizacji tych działań. Właściwa kolejność to proces, operacja, zabieg i czynność. Proces to złożony zestaw działań, który ma na celu przekształcenie surowców w gotowy produkt, obejmujący wiele operacji. Przykładem może być produkcja samochodu, gdzie proces obejmuje projektowanie, produkcję części oraz montaż. Operacja to bardziej szczegółowe działania w ramach procesu, takie jak spawanie czy malowanie, które są niezbędne do wykonania konkretnej funkcji. Zabieg to jeszcze bardziej specyficzna sekwencja działań, jak na przykład wkręcanie śrub. Czynność to najprostszy element, np. podniesienie narzędzia. Zrozumienie tej hierarchii jest kluczowe dla efektywności produkcji, co potwierdzają standardy takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na procesowe podejście w zarządzaniu jakością.

Pytanie 26

Materiał i surowce zgromadzone w magazynie, które są stosowane do produkcji wyrobu już wycofanego z wytwarzania, stanowią zapas

A. zbędny
B. sezonowy
C. promocyjny
D. rezerwowy
Odpowiedź 'zbędny' jest poprawna, ponieważ surowce i materiały składowane w magazynie, które nie są już wykorzystywane do produkcji wyrobu, który został wycofany z rynku, stanowią zapas uznawany za zbędny. Z perspektywy zarządzania zapasami, zapasy zbędne to te, które nie mają obecnego i przyszłego zastosowania w procesie produkcyjnym. Przykładem może być sytuacja, w której producent wycofuje produkt z powodu zmiany preferencji konsumentów lub wprowadzenia nowej technologii, a pozostałe surowce i materiały stają się nieprzydatne. W takich przypadkach firmy powinny rozważyć różne strategie zarządzania tymi zapasami, takie jak ich sprzedaż, recykling lub przekazanie do utylizacji. Dobre praktyki w obszarze zarządzania zapasami sugerują regularne audyty i przeglądy stanu zapasów, aby zminimalizować koszty związane z utrzymywaniem zbędnych zasobów.

Pytanie 27

Wydatki związane z amortyzacją budynków i wyposażenia magazynów oraz zatrudnieniem pracowników magazynowych, są

A. uzależnione od rozmiaru braków
B. niezależne od wielkości zapasu
C. niezależne od rozmiaru braków
D. uzależnione od wielkości zapasu
Wybór odpowiedzi sugerujących, że koszty związane z amortyzacją budowli, wyposażenia magazynowego oraz zatrudnieniem personelu magazynowego są zależne od wielkości zapasu, ukazuje powszechny błąd zrozumienia podstawowych zasad zarządzania kosztami. Koszty amortyzacji są związane z wartością początkową aktywów oraz ich przewidywaną żywotnością, co sprawia, że niezależnie od tego, ile zapasów posiadamy, koszty te pozostają w stałej relacji do wartości budynków i sprzętu. Z kolei wynagrodzenia pracowników magazynowych są ustalane na podstawie umów o pracę oraz wymogów operacyjnych, a nie na podstawie ilości zapasów. Przyjęcie założenia, że te koszty są zmienne w zależności od stanu zapasów, może prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz nieefektywnego zarządzania zasobami. Należy również pamiętać, że zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe w kontekście zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Przykładem błędnego myślenia jest założenie, że wzrost zapasów automatycznie prowadzi do wzrostu kosztów, podczas gdy w rzeczywistości efektywność operacyjna i umiejętność zarządzania zapasami mogą pozwolić na utrzymanie kosztów na stałym poziomie. To zrozumienie jest fundamentalne dla analizy rentowności i efektywności operacyjnej w każdej organizacji.

Pytanie 28

Towary charakteryzujące się wysoką wartością obrotu oraz równomiernym procesem zużycia, według klasyfikacji zapasów ABC/XYZ, przynależą do grupy

A. CZ
B. BZ
C. AX
D. BY
Odpowiedź AX (#3) jest poprawna, ponieważ towary, które charakteryzują się dużą wartością obrotu oraz równomiernym zużyciem, zgodnie z klasyfikacją zapasów ABC/XYZ, znajdują się w grupie AX. Klasyfikacja ta jest fundamentalnym narzędziem w zarządzaniu zapasami, które pozwala na efektywne alokowanie zasobów oraz optymalizację procesów logistycznych. Towary klasy AX to te, które mają wysoki wskaźnik obrotu, co oznacza, że są regularnie sprzedawane i generują znaczące przychody. Dodatkowo ich zużycie jest stabilne i przewidywalne, co ułatwia planowanie zakupów. Przykłady towarów w tej grupie mogą obejmować popularne produkty konsumpcyjne, które są ciągle w obiegu, jak na przykład napoje czy artykuły spożywcze. Zarządzanie takimi zapasami wymaga stałej analizy danych sprzedażowych, co pozwala na utrzymanie optymalnego poziomu zapasów i minimalizację kosztów przechowywania.

Pytanie 29

W kategorii pojazdów i zestawów specjalnych można wyróżnić między innymi

A. furgonety.
B. pojazdy o średniej nośności.
C. cysterny do transportu oleju.
D. traktory.
Cysterny do przewozu oleju są specjalistycznymi pojazdami przeznaczonymi do transportu płynnych substancji, w tym olejów, paliw i innych cieczy. W kontekście branży transportowej cysterny odgrywają kluczową rolę, zapewniając bezpieczne i skuteczne przewozy. Przykładowo, cysterny wyposażone są w systemy monitorowania ciśnienia i temperatury, które są zgodne z normami bezpieczeństwa, co chroni przed wyciekiem lub innymi awariami podczas transportu. Dobre praktyki w zakresie transportu cysternami obejmują regularne kontrole techniczne, przestrzeganie przepisów dotyczących przewozu substancji niebezpiecznych oraz szkolenie kierowców w zakresie obsługi tego typu pojazdów. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i odpowiednim zabezpieczeniom cysterny są w stanie transportować oleje w sposób, który minimalizuje ryzyko dla ludzi i środowiska, co czyni je niezwykle istotnym elementem logistyki w przemyśle.

Pytanie 30

Jakie czynniki wpływają na wybór lokalizacji magazynu?

A. Dostępność transportu i koszty logistyczne
B. Wygląd architektoniczny budynku
C. Styl zarządzania magazynu
D. Moda na określone lokalizacje
Wybór lokalizacji magazynu to kluczowy element w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na tę decyzję jest dostępność transportu oraz koszty logistyczne. Dostępność transportu odgrywa kluczową rolę, ponieważ magazyn musi być łatwo dostępny dla różnych środków transportu, takich jak transport drogowy, kolejowy czy morski. Bliskość do głównych arterii komunikacyjnych i centrów dystrybucyjnych może znacząco obniżyć koszty transportu i poprawić efektywność operacyjną. Koszty logistyczne związane z lokalizacją magazynu obejmują nie tylko koszty transportu, ale również koszty operacyjne, takie jak energia, wynagrodzenia pracowników czy podatki lokalne. Dobre praktyki branżowe zalecają analizę tych kosztów w kontekście całego łańcucha dostaw, by optymalizować czas dostawy i minimalizować koszty. Dla firm, które chcą pozostać konkurencyjne, strategiczny wybór lokalizacji magazynu może przynieść znaczące korzyści, zarówno finansowe, jak i operacyjne. Ważne jest, aby podejmować takie decyzje na podstawie dogłębnych analiz i prognoz rynkowych, co pozwoli na długoterminowe korzyści. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze zlokalizowany magazyn może stać się przewagą konkurencyjną, szczególnie w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 31

Model zarządzania przepływem materiałów, w którym potrzeby produkcyjne wynikają z rzeczywistych wymagań rynku, określany jest mianem

A. push
B. toczenia
C. pull
D. pchania
Koncepcja pull, czyli system pociągowy, odnosi się do podejścia w zarządzaniu łańcuchem dostaw, w którym produkcja oraz dostawy materiałów są synchronizowane z rzeczywistym zapotrzebowaniem rynku. W przeciwieństwie do systemu push, w którym produkcja jest planowana z góry na podstawie prognoz, pull opiera się na idei, że wyroby są wytwarzane tylko w odpowiedzi na konkretne zamówienia klientów. Dzięki temu organizacje mogą zmniejszyć nadwyżki zapasów, poprawić efektywność operacyjną i szybciej reagować na zmiany w preferencjach konsumentów. Przykładem zastosowania koncepcji pull jest metoda Just-In-Time (JIT), gdzie materiały są dostarczane do linii produkcyjnej dokładnie w momencie, kiedy są potrzebne. To podejście pozwala na redukcję kosztów przechowywania oraz minimalizację marnotrawstwa, co jest zgodne z filozofią Lean Management, dążącą do maksymalizacji wartości dla klienta z jednoczesnym ograniczaniem zbędnych działań. Rekomendowane praktyki obejmują implementację systemów informatycznych, które śledzą realne zapotrzebowanie oraz umożliwiają efektywne zarządzanie zamówieniami.

Pytanie 32

Co to jest planowanie operacyjne?

A. realizacja przyjętych zasady i wytycznych wynikających ze strategii firmy
B. proces działań mających na celu uzupełnienie zapasów
C. wdrażanie działań opartych na systemie 'Just in Time'
D. wdrażanie działań w oparciu o ustalone plany dystrybucji
Planowanie operacyjne jest kluczowym elementem zarządzania strategicznego, gdyż odnosi się do realizacji przyjętych założeń i wytycznych zawartych w strategii przedsiębiorstwa. Oznacza to, że planowanie operacyjne koncentruje się na codziennych działaniach, które są zgodne z długoterminowymi celami i misją organizacji. Działa to na zasadzie konkretnego wdrożenia strategii w życie poprzez działania operacyjne, takie jak alokacja zasobów, harmonogramowanie produkcji oraz zarządzanie jakością. Przykładem może być firma produkcyjna, która, w oparciu o swoją strategię rozwoju, decyduje się na wprowadzenie nowych technologii w procesie produkcji, co z kolei wymaga zaplanowania odpowiednich szkoleń dla pracowników oraz dostosowania harmonogramów pracy. Dobre praktyki w planowaniu operacyjnym wskazują na konieczność ciągłej analizy wyników oraz adaptacji do zmieniającego się otoczenia, co jest niezbędne dla utrzymania przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 33

Małe wielkości zamówień i częste dostawy materiałów do produkcji powodują

  • wysoki poziom zapasu rotującego,
  • wysokie koszty utrzymania zapasów,
  • małą liczbę składanych zamówień.
  • niskie koszty realizacji zamówień,
  • możliwość negocjacji niższych cen zakupu,
  • wyższe koszty magazynowania.
A.B.
  • niskie koszty transportu,
  • dłuższe okresy pomiędzy dostawami,
  • korzystniejsze warunki kontraktu dla dostawcy.
  • niski poziom zapasu rotującego,
  • dużą liczbę składanych zamówień,
  • wysokie koszty realizacji zamówień.
C.D.

A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Analizując błędne odpowiedzi, wiele osób może skupić się na krótkoterminowych korzyściach związanych z małymi zamówieniami, ignorując długofalowe skutki finansowe. Często pojawia się mylne przekonanie, że częstsze zamówienia przekładają się na większą elastyczność i mniejsze ryzyko przestarzałych zapasów. Jednakże, w praktyce, każda dostawa wiąże się z kosztami, które mogą przewyższyć oszczędności wynikające z redukcji zapasów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, gdzie czas realizacji zamówień i efektywność kosztowa są na czołowej pozycji, nadmierna liczba drobnych zamówień prowadzi do zwiększenia kosztów transportu oraz administracyjnych. Ponadto, każda transakcja generuje dodatkowe obciążenia dla zespołów logistycznych, co nie tylko zwiększa koszty, ale również wpływa na czas realizacji zamówień. Utrzymywanie niskiego poziomu zapasów może wydawać się korzystne, ale bez odpowiedniego systemu zarządzania dostawami, może prowadzić do opóźnień w produkcji i niezadowolenia klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że chociaż podejście JIT ma wiele zalet, wymaga ono starannie zorganizowanego łańcucha dostaw oraz silnych relacji z dostawcami, co nie zawsze jest osiągalne w praktyce. Tego typu myślenie prowadzi do błędnych decyzji strategicznych, które mogą zagrażać stabilności operacyjnej całej organizacji.

Pytanie 34

Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz udział procentowy odpadów przemysłowych w stosunku do wszystkich zebranych odpadów.

Zestawienie informacji o zebranych odpadach
Rodzaj odpaduWielkość odpadów
[t]
Rolnicze1 560
Komunalne980
Przemysłowe4 800
Niebezpieczne660
RAZEM8 000

A. 19,50%
B. 60,00%
C. 12,25%
D. 8,25%
Odpowiedź 60,00% jest poprawna, ponieważ obliczenie udziału procentowego odpadów przemysłowych w stosunku do wszystkich zebranych odpadów opiera się na dokładnych danych. W tym przypadku odpady przemysłowe wyniosły 4 800 ton, a całkowita masa wszystkich zebranych odpadów to 8 000 ton. Aby obliczyć udział procentowy, należy podzielić masę odpadów przemysłowych przez całkowitą masę odpadów i pomnożyć przez 100. Zatem (4 800 / 8 000) * 100 = 60,00%. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w zarządzaniu odpadami, gdyż pozwala na identyfikację głównych źródeł odpadów i podejmowanie skutecznych działań na rzecz ich redukcji. W praktyce, odpowiednie monitorowanie i raportowanie udziału różnych typów odpadów, w tym odpadów przemysłowych, jest zgodne z regulacjami prawnymi, takimi jak dyrektywa unijna w sprawie odpadów, która nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek raportowania i minimalizacji ilości odpadów. Przy odpowiednim podejściu można również osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju, co jest obecnie kluczowe w politykach ekologicznych.

Pytanie 35

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 100%
B. 200%
C. 40%
D. 50%
Strefa składowania o długości 24 m i szerokości 4 m ma całkowitą powierzchnię wynoszącą 96 m² (24 m * 4 m). Powierzchnia zajmowana przez towary wynosząca 48 m² stanowi połowę dostępnej powierzchni w tej strefie. Aby obliczyć wykorzystanie strefy składowania, należy podzielić powierzchnię zajmowaną przez towary przez całkowitą powierzchnię strefy, a następnie pomnożyć przez 100, co daje: (48 m² / 96 m²) * 100 = 50%. Tego rodzaju analiza jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy często dążą do maksymalizacji wykorzystania stref składowania, stosując różne techniki, takie jak analiza ABC, która pomaga w identyfikacji kluczowych towarów i ich optymalnym rozmieszczeniu. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie eliminacji marnotrawstwa przestrzeni, co bezpośrednio wpływa na koszty operacyjne oraz wydajność procesów magazynowych.

Pytanie 36

Dokument, który zawiera zasady dotyczące przygotowania towaru do transportu, potencjalny zakres wymaganej kontroli, rodzaj i ilość dokumentów potrzebnych podczas przewozu, to

A. list przewozowy
B. instrukcja wysyłkowa
C. umowa spedycji
D. zlecenie spedycyjne
Instrukcja wysyłkowa to super ważny dokument w logistyce. Mówi jakie zasady trzeba przestrzegać, żeby dobrze przygotować towar do wysyłki. Znajdziesz tam rzeczy o kontrolach, które mogą być wymagane przed wysyłką, a także info o dokumentach, jakie trzeba mieć podczas transportu. Na przykład w branży transportowej instrukcja może mówić o pakowaniu rzeczy, wskazówkach do etykietowania, a nawet co zrobić, jak coś zostanie uszkodzone. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiona instrukcja wysyłkowa może znacząco zmniejszyć ryzyko różnych pomyłek i opóźnień, co jest mega ważne, żeby dostawy były na czas. Patrząc na normy ISO w zarządzaniu jakością, ten dokument jest kluczowy, żeby spełniać wymagania klientów i przepisy prawne. Fajnie mieć jasne instrukcje wysyłkowe, bo to nie tylko ułatwia pracę, ale i wprowadza większą przejrzystość do całego procesu, co w dzisiejszych czasach jest naprawdę istotne.

Pytanie 37

"Zapasy w drodze" jako ilość towarów regularnie zamawiana, w trakcie realizacji zamówienia mogą być przechowywane

A. w procesie obróbki
B. w magazynie zamawiającego
C. w magazynie dostawcy
D. w procesie produkcji
Odpowiedź "w magazynie dostawcy" jest prawidłowa, ponieważ zapasy w drodze odnoszą się do towarów, które są w trakcie transportu od dostawcy do zamawiającego. W kontekście łańcucha dostaw, kluczowym elementem jest zarządzanie zapasami, które obejmuje nie tylko towary znajdujące się w magazynach, ale również te, które są w drodze. W praktyce oznacza to, że podczas realizacji zamówienia towar może być fizycznie obecny w magazynie dostawcy, a jego transport do zamawiającego trwa. Takie podejście pozwala na lepsze planowanie i zarządzanie czasem dostawy, co jest zgodne z zasadami lean management. Na przykład, jeśli firma produkuje urządzenia elektroniczne i zamawia komponenty, które są wysyłane z fabryki dostawcy, to w momencie zamówienia te komponenty są już uznawane za zapasy w drodze. Zrozumienie tego terminu jest kluczowe do efektywnego zarządzania zapasami i planowania produkcji, co prowadzi do optymalizacji całego procesu logistycznego.

Pytanie 38

Znak umieszczony na samochodzie przeznaczonym do transportu towarów niebezpiecznych oznacza, że transportowane materiały są

Ilustracja do pytania
A. żrące.
B. wybuchowe.
C. promieniotwórcze.
D. samozapalne.
Znak umieszczony na samochodzie, który mówi o materiałach samozapalnych, to naprawdę ważny Element w kwestii bezpieczeństwa, gdy przewozimy niebezpieczne towary. To oznaczenie z płomieniem nad linią jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak te od ONZ czy IMDG. Materiały samozapalne, a są to różne chemikalia i organiczne substancje, mogą się same zapalić, gdy dostaną się do powietrza lub pod wpływem ciepła. To stwarza poważne ryzyko w trakcie transportu. Na przykład, metale takie jak magnez czy niektóre oliwy roślinne mogą do tego prowadzić. Dlatego oznaczenie pojazdów, które przewożą te materiały, jest konieczne – informuje pracowników i innych ludzi o potencjalnym zagrożeniu. Przepisy mówią, że każdy transport niebezpiecznych towarów musi być odpowiednio oznaczony, co zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 39

Obszar logistyki związany z ponownym wykorzystaniem odpadów generowanych w procesach zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz konsumpcji definiujemy jako

A. eurologistykę.
B. ekonomiczną.
C. ekonomię.
D. ekologistykę.
Ekologistyka to subdyscyplina logistyki, która koncentruje się na zrównoważonym zarządzaniu przepływem towarów oraz recyklingiem odpadów powstających w różnych etapach łańcucha dostaw. Jej celem jest minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko poprzez efektywne zarządzanie materiałami i odpadami. Przykłady zastosowania ekologistyki obejmują wprowadzenie systemów zbierania i przetwarzania odpadów w zakładach produkcyjnych, co nie tylko redukuje koszty, ale także pomaga firmom w spełnieniu wymogów prawnych dotyczących ochrony środowiska. Realizacja praktyk ekologistycznych zgodnych z normami ISO 14001, które dotyczą systemów zarządzania środowiskowego, staje się coraz bardziej powszechna w branżach takich jak motoryzacja, elektronika czy spożywcza. Współczesne modele logistyczne integrują zrównoważone praktyki, co sprzyja rozwojowi zielonej logistyki i wspiera dążenie do gospodarki o obiegu zamkniętym.

Pytanie 40

Jaką zasadę reprezentuje metoda FIFO?

A. pierwsze przyszło - pierwsze wyszło
B. pierwsze przyszło - ostatnie wyszło
C. ostatnie przyszło - pierwsze wyszło
D. ostatnie wyszło - ostatnie przyszło
Metoda FIFO (First In, First Out) jest kluczowym podejściem w zarządzaniu zapasami oraz przetwarzaniu danych, które zakłada, że elementy wprowadzone do systemu jako pierwsze, będą również jako pierwsze przetwarzane lub usuwane. Przykładem zastosowania tej metody jest zarządzanie magazynem, gdzie produkty o krótszym terminie ważności powinny być wydawane jako pierwsze, by zminimalizować straty. FIFO jest również istotne w kontekście baz danych i kolejek, gdzie dane są przetwarzane w porządku ich przybycia. W praktyce, zastosowanie metody FIFO jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce oraz w produkcji, co pomaga w utrzymaniu porządku i optymalizacji procesów. Przykład zastosowania FIFO można znaleźć w supermarketach, gdzie produkty spożywcze są ustawiane w taki sposób, aby najstarsze były dostępne na przodzie półki, minimalizując ryzyko przeterminowania. Metoda ta jest również szeroko stosowana w programowaniu, na przykład w kolejkach systemowych, gdzie zadania są wykonywane w kolejności ich przybycia, co zwiększa efektywność operacyjną.