Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 maja 2025 12:50
  • Data zakończenia: 7 maja 2025 13:05

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Kołowe środki transportowe używane w gospodarstwie rolnym to

A. pojazdy dostawcze oraz ciężarowe
B. pneumatyczne systemy transportowe
C. wciągarki kołowrotowe
D. wozy i taczki ręczne
Samochody dostawcze i ciężarowe, wciągarki kołowrotowe oraz pneumatyczne urządzenia transportowe pełnią różne role w logistyce i transporcie, jednak nie są to kołowe środki transportu wewnętrznego typowe dla gospodarstw rolnych. Samochody dostawcze i ciężarowe, choć mogą być używane do transportu w gospodarstwie, przede wszystkim służą do przewozu towarów na większe odległości, co sprawia, że nie są najefektywniejszym rozwiązaniem do przewozu materiałów wewnątrz samego gospodarstwa. W przypadku wciągarek kołowrotowych ich zastosowanie jest bardziej związane z podnoszeniem i przemieszczaniem ciężkich ładunków na większe wysokości, co nie odpowiada na potrzeby transportu poziomego w małych przestrzeniach. Pneumatyczne urządzenia transportowe natomiast, chociaż mogą być wykorzystywane w niektórych procesach, wymagają złożonych instalacji i nie są typowym rozwiązaniem dla codziennych potrzeb transportowych w gospodarstwie. Zrozumienie różnicy między tymi systemami a praktycznym zastosowaniem wózków i taczek ręcznych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej w rolnictwie. Właściwe rozpoznanie potrzeb i dobór adekwatnych narzędzi transportowych pozwala na optymalizację pracy oraz zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 3

Jakie ciśnienie powinno być w powietrzniku pompy membranowej opryskiwacza, gdy ciśnienie robocze wynosi 0,6 MPa?

A. 0,9 MPa
B. 0,4 MPa
C. 0,7 MPa
D. 0,1 MPa
Wybór ciśnienia w powietrzniku pompy przeponowej opryskiwacza to kluczowy element zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu. Odpowiedzi, które wskazują na ciśnienia takie jak 0,9 MPa, 0,1 MPa czy 0,7 MPa, wskazują na błędne podejście do tematu. Zbyt wysokie ciśnienie, jak 0,9 MPa, może prowadzić do nadmiernego obciążenia elementów pompy i w konsekwencji do ich uszkodzenia. W przypadku ciśnienia 0,1 MPa, jest ono zbyt niskie, co może skutkować niewystarczającym podawaniem cieczy, a tym samym nieefektywnym opryskiem. Warto zauważyć, że każda pompa operuje w określonym zakresie ciśnień, a ich nieprzestrzeganie prowadzi często do niewłaściwego działania systemu. Z kolei ciśnienie 0,7 MPa, chociaż bliższe prawidłowej odpowiedzi, nadal jest zbyt wysokie, aby zapewnić efektywność pracy pompy przy ciśnieniu roboczym 0,6 MPa. Tego rodzaju błędne wybory wynikają często z braku zrozumienia zasad działania systemów hydraulicznych oraz z nieprawidłowego podejścia do regulacji ciśnienia. W praktyce, należy również zawsze brać pod uwagę specyfikacje producentów oraz zalecenia dotyczące optymalnych warunków pracy, aby zminimalizować ryzyko awarii i maksymalizować wydajność systemu.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Czym jest spowodowana sytuacja, w której górna część chłodnicy w ciągniku jest rozgrzana, a temperatura jej rdzenia nie spada równomiernie w dół, w rezultacie czego występują chłodniejsze obszary?

A. zepsuty termostat
B. niski poziom płynu chłodzącego
C. niedrożna zakamieniona chłodnica
D. niedziałająca pompa wody
Uszkodzony termostat może prowadzić do problemów z regulacją temperatury, ale nie jest bezpośrednią przyczyną nierównomiernego chłodzenia chłodnicy. Termostat odpowiada za kontrolowanie przepływu cieczy chłodzącej w obiegu, jednak jego uszkodzenie zwykle powoduje, że silnik przegrzewa się lub nie osiąga odpowiedniej temperatury roboczej, co niekoniecznie prowadzi do różnicy temperatur w samej chłodnicy. Niesprawna pompa wody również może wpływać na krążenie cieczy chłodzącej, jednak jej awaria częściej objawia się całkowitym brakiem przepływu lub przegrzewaniem, a nie wyróżnionymi strefami o różnej temperaturze w chłodnicy. Obniżony poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika, jednak nie jest bezpośrednio związany z nierównomiernym chłodzeniem chłodnicy. W rzeczywistości, niski poziom cieczy może powodować, że pompa wody nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego przepływu, co może powodować podobne objawy, lecz nie poprzez zakamienienie. Dlatego ważne jest, aby nie izolować problemu do pojedynczych komponentów, lecz zrozumieć, że skuteczna diagnostyka wymaga analizy całego układu chłodzenia oraz jego stanu technicznego.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeśli koszt wykorzystanych części oraz materiałów eksploatacyjnych wyniósł 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka podatku VAT dla robocizny wynosi 8%?

A. 1 186,40 zł
B. 1 205,40 zł
C. 1 156,40 zł
D. 1 303,40 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, należy zsumować koszt materiałów eksploatacyjnych oraz koszt robocizny powiększony o odpowiedni podatek VAT. W tym przypadku koszt zużytych części i materiałów wynosi 800 zł brutto. Koszt netto robocizny wynosi 330 zł, a stawka podatku VAT dla robocizny to 8%. Aby obliczyć całkowity koszt robocizny, należy najpierw obliczyć kwotę VAT: 330 zł * 0.08 = 26.40 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do kosztu netto robocizny: 330 zł + 26.40 zł = 356.40 zł. Całkowity koszt wymiany oleju to suma kosztów materiałów i robocizny: 800 zł + 356.40 zł = 1156.40 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z praktykami branżowymi, które przewidują uwzględnienie wszystkich kosztów związanych z usługą, w tym podatków.

Pytanie 9

Filtr oleju należy zamontować w korpusie silnika

A. z zastosowaniem klucza nastawnego
B. przy użyciu specjalnego klucza do filtrów
C. ręcznie, bez posługiwania się kluczem
D. używając klucza dynamometrycznego
Użycie specjalnego klucza do filtrów w celu dokręcenia filtra oleju może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak nie jest to zalecana metoda. Filtry oleju, zaprojektowane są z myślą o łatwej wymianie, a ich konstrukcja nie wymaga użycia narzędzi. Wiele osób może błędnie zakładać, że klucz do filtrów zapewni lepszą pewność dokręcenia, co jest niewłaściwe, ponieważ nadmierna siła dokręcania prowadzi do zniszczenia uszczelek i późniejszych wycieków oleju. Z kolei klucz nastawny nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nie daje odpowiedniego poczucia siły, jaką należy zastosować przy dokręcaniu filtra. Tego typu narzędzia są bardziej odpowiednie do elementów, które wymagają precyzyjnego momentu dokręcania, natomiast filtr oleju powinien być dokręcony z wyczuciem, co jest niemożliwe przy użyciu klucza nastawnego. Klucz dynamometryczny, mimo że jest bardziej precyzyjny, również nie jest zalecany w przypadku filtrów oleju. Przeznaczeniem klucza dynamometrycznego jest osiąganie konkretnych wartości momentu obrotowego, co w przypadku filtrów oleju jest zbędne, gdyż wystarczające jest ich ręczne dokręcenie. Sprawia to, że w przypadku stosowania tych narzędzi, użytkownik naraża się na typowe błędy, takie jak zbyt mocne dokręcenie, co prowadzi do problemów z uszczelnieniem i konieczności częstszej wymiany oleju.

Pytanie 10

Nierówny strumień cieczy wydobywającej się z dysz opryskiwacza polowego, mimo prawidłowego działania pompy oraz nienaruszonej membrany powietrznika, jest spowodowany

A. używaniem nieodpowiednich dysz
B. nadmierną prędkością obrotową pompy opryskiwacza
C. nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
D. zbyt niskim poziomem oleju w pompie
Z mojej perspektywy, ciśnienie powietrza w powietrzniku to naprawdę kluczowy element, który wpływa na to, jak równomiernie ciecz wypływa z dysz opryskiwacza. Gdy ciśnienie jest za niskie, może się zdarzyć, że ciecz nie będzie podawana prawidłowo, a to z kolei prowadzi do nierównomiernego rozkładu środka ochrony roślin. Im odpowiedniejsze ciśnienie, tym lepsza atomizacja cieczy i jej rozprowadzenie na roślinach. Na przykład, opryskiwacze pracujące przy ciśnieniu między 2 a 3 barami, to doskonały wybór, bo zapewniają stabilny strumień. Ważne jest, żeby przed zabiegami zawsze kontrolować ciśnienie powietrza, bo to standard, który każdy powinien przestrzegać. Dodatkowo, regularne serwisowanie i kalibracja powietrzników to coś, co warto mieć na uwadze, bo to wpływa na to, jak dobrze działa opryskiwacz.

Pytanie 11

Przygotowując ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgła, co należy wykonać?

A. zdjąć koło zamachowe
B. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
C. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
D. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
Odpowiedzi wskazujące na zdemontowanie łożyska wyciskowego z tulei wałka sprzęgłowego, regulację skoku jałowego pedału sprzęgła oraz demontaż koła zamachowego mogą wydawać się logiczne, jednak w kontekście przygotowania do wymiany tarczy sprzęgłowej są niewłaściwe. Zdemontowanie łożyska wyciskowego na etapie przygotowawczym nie jest konieczne, ponieważ jego demontaż jest zazwyczaj przeprowadzany po zdjęciu obudowy sprzęgła. Regulacja skoku jałowego pedału sprzęgła jest ważna, ale stanowi krok, który powinien być wykonany po zakończeniu wymiany, aby zapewnić prawidłowe działanie układu. Co więcej, demontaż koła zamachowego, który jest częścią układu napędowego, jest zbytecznym działaniem na tym etapie, chyba że występują widoczne uszkodzenia. Często przyczyną błędnego myślenia jest brak zrozumienia kolejności i logiki demontażu oraz montażu komponentów silnika. Zrozumienie, że każdy krok powinien być wykonywany w odpowiedniej kolejności, jest kluczowe dla uniknięcia uszkodzeń i zapewnienia efektywności pracy ciągnika. Ważne jest, aby zawsze kierować się zasadami dobrych praktyk serwisowych, co minimalizuje ryzyko błędów i wydłuża żywotność sprzętu.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Który z wymienionych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach należy zastosować do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego?

A. DOT 4
B. HIPOL 30
C. DYNAGEL 2000
D. API - GL4
W przypadku błędnych odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, dlaczego te materiały nie są właściwe do uzupełnienia ubytku płynu hamulcowego. HIPOL 30 to olej przekładniowy, który nie ma zastosowania w układach hamulcowych. Jego skład chemiczny i właściwości są przeznaczone do smarowania mechanizmów, a nie do funkcji hamulcowych, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu hamulcowego. API - GL4 to inna kategoria olejów, które są stosowane w przekładniach, natomiast nie są klasyfikowane jako płyny hamulcowe. Użycie tych olejów w miejscu płynu hamulcowego powoduje, że system hamulcowy nie działa zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, a ich właściwości smarne mogą zniszczyć uszczelki oraz inne komponenty układu. DYNAGEL 2000 także nie jest płynem hamulcowym, a jego przeznaczenie dotyczy innych zastosowań przemysłowych. Wybierając niewłaściwy płyn, użytkownik naraża się na osłabienie wydajności hamulców, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kluczowym błędem jest mylenie płynów smarnych z płynami roboczymi, co podkreśla znaczenie znajomości specyfikacji materiałów eksploatacyjnych w układach samochodowych.

Pytanie 16

Aby pracować z narzędziami do uprawy międzyrzędowej, trzeba użyć ciągnika, który jest wyposażony w

A. wąskie koła.
B. gąsienice.
C. koła przeznaczone do pielęgnacji trawników.
D. podwójne koła.
Wybór niewłaściwych kół do ciągnika w kontekście uprawy międzyrzędowej może prowadzić do wielu problemów. Użycie kół bliźniaczych, które są szersze i mają większą powierzchnię kontaktu z glebą, może powodować znaczne ugniatanie, co negatywnie wpływa na strukturę gleby, ogranicza jej przewiewność oraz zdolność do retencji wody. Efektem tego może być obniżona wydajność plonów oraz trudności w ich wzroście, co stoi w sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju w rolnictwie. Zastosowanie kół przeznaczonych do pielęgnacji trawników nie jest odpowiednie, ponieważ są one projektowane z myślą o zupełnie innych warunkach i wymaganiach. Tego rodzaju koła nie tylko nie zapewniają odpowiedniej nośności dla ciężkiego sprzętu rolniczego, ale również mogą uszkodzić bardziej delikatne uprawy. Podobnie, gąsienice mogą być korzystne w niektórych zastosowaniach, jednak w kontekście uprawy międzyrzędowej mogą prowadzić do nadmiernego rozkładu gleby, co z kolei utrudnia precyzyjne działanie w wąskich rzędach. W praktyce, wybór odpowiednich kół do ciągnika jest kluczowy dla zachowania równowagi między efektywnością produkcji a ochroną gleby i roślin, co jest podstawą nowoczesnego rolnictwa.

Pytanie 17

Ciśnienia pracy rozpylaczy wirujących w opryskiwaczach polowych powinny wynosić

A. 2,0 ÷ 2,5 MPa
B. 0,1 ÷ 0,5 MPa
C. 0,5 ÷ 1,5 MPa
D. 2,5 ÷ 3,0 MPa
Wybór ciśnienia 2,0 ÷ 2,5 MPa jest niewłaściwy, ponieważ tak wysokie wartości mogą prowadzić do wielu problemów w trakcie pracy opryskiwacza. Przy ciśnieniach w tym zakresie zwiększa się ryzyko powstawania bardzo drobnych kropli, które mogą zostać łatwo uniesione przez wiatr, co skutkuje nieefektywnym opryskiwaniem i stratami cieczy. W takich warunkach trudniej jest zapewnić odpowiednie pokrycie roślin, co może prowadzić do niedostatecznej ochrony przed szkodnikami i chorobami. Dodatkowo, wyższe ciśnienia mogą prowadzić do nadmiernego zużycia sprzętu oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń elementów hydraulicznych, co wiąże się z większymi kosztami eksploatacji i napraw. Ciśnienia w przedziale 0,1 ÷ 0,5 MPa z kolei są również niewłaściwe, ponieważ zbyt niskie ciśnienie prowadzi do nieskutecznego rozpraszania cieczy, co wpływa negatywnie na efektywność zabiegów. Warto również zaznaczyć, że ciśnienia 2,5 ÷ 3,0 MPa są zdecydowanie poza zalecanym zakresem dla tego typu urządzeń, co może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych oraz zagrożeń ekologicznych. Praktyczne dobieranie ciśnień powinno opierać się na zrozumieniu dynamiki przepływu cieczy oraz fizyki rozpylania, co jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych rezultatów w agrotechnice.

Pytanie 18

Jakie są wydatki na wymianę akumulatorów w ciągniku z instalacją elektryczną 12V, jeśli cena brutto akumulatora 195Ah/6V wynosi 210 zł, a rolnik za oddanie zużytych akumulatorów dostanie 10% zniżki? Koszt wymiany jest już wliczony w cenę akumulatora?

A. 378 zł
B. 231 zł
C. 189 zł
D. 390 zł
Koszt wymiany akumulatorów w ciągniku z 12-woltową instalacją elektryczną, w kontekście ceny akumulatora 195Ah/6V wynoszącej 210 zł, można obliczyć z uwzględnieniem bonifikaty za zwrot zużytych akumulatorów. Bonifikata wynosi 10% z 210 zł, co daje 21 zł. Ostateczny koszt zakupu nowego akumulatora po odjęciu bonifikaty wynosi zatem 210 zł - 21 zł = 189 zł. Jednakże, aby obliczyć całkowity koszt wymiany akumulatorów wciągniku, należy również uwzględnić potrzebę zakupu dodatkowych akumulatorów w zestawie. W przypadku ciągnika, zazwyczaj wymienia się dwa akumulatory, co podwaja koszt. W związku z tym, całkowity koszt wymiany wynosi 189 zł x 2 = 378 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z praktykami stosowanymi w branży rolniczej, gdzie rolnicy często korzystają z systemów bonifikacyjnych oraz standardowych wymagań dotyczących instalacji elektrycznej w ciągnikach.

Pytanie 19

Jakie będą miesięczne wydatki na paliwo oraz smary dla ciągnika rolniczego, który zużywa 10 l paliwa na godzinę i pracuje przez 8 godzin dziennie przez 25 dni w miesiącu? Cena paliwa wynosi 4 zł za litr, a koszty smarów to 10% wydatków na paliwo?

A. 7 200 zł
B. 8 000 zł
C. 8 800 zł
D. 9 000 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt paliwa i smarów dla ciągnika rolniczego, zaczynamy od wyliczenia całkowitego zużycia paliwa. Ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Pracując 8 godzin dziennie przez 25 dni, całkowite zużycie wynosi: 10 l/h * 8 h/dzień * 25 dni = 2000 litrów paliwa. Przy cenie 4 zł za litr, koszt paliwa wynosi: 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszt smarów stanowi 10% kosztów paliwa, więc wynosi on 8000 zł * 10% = 800 zł. Łączny miesięczny koszt paliwa i smarów to: 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Takie obliczenia są istotne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w rolnictwie, pozwalając na efektywne planowanie budżetów oraz podejmowanie decyzji dotyczących eksploatacji sprzętu. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa i smarów, co może pomóc w optymalizacji pracy maszyn oraz obniżeniu kosztów.

Pytanie 20

Przyspieszenie, z jakim opadają ramiona TUZ wskutek obciążenia narzędziem, sugeruje

A. nieszczelności w rozdzielaczu
B. zanieczyszczonego oleju
C. niskiego poziomu oleju
D. zużytej pompy zębatej
Niski poziom oleju w układzie hydraulicznym może prowadzić do problemów z wydajnością, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną przyspieszenia opadania ramion TUZ. W przypadku niskiego poziomu oleju, siłownik nie ma dostatecznej ilości cieczy roboczej do podnoszenia obciążenia, co może skutkować brakiem mocy do podnoszenia, a nie przyspieszeniem opadania. Z kolei zużyta pompa zębata, choć może wpływać na ciśnienie w systemie, niekoniecznie wiąże się z przyspieszeniem opadania ramion, lecz z ograniczeniem ich zdolności do podnoszenia ciężarów. Na końcu, zanieczyszczony olej może prowadzić do pogorszenia wydajności pompy hydraulicznej oraz całego układu, ale również nie wywołuje bezpośrednio przyspieszenia opadania. W praktyce, zanieczyszczenia w oleju mogą prowadzić do uszkodzeń komponentów, co z kolei przyczyni się do awarii całego systemu, jednak nie jest to objaw bezpośrednio związany z przyspieszeniem ramion. Dlatego ważne jest, aby nie mylić objawów z przyczynami problemów w hydraulice siłowej, a także aby regularnie przeprowadzać czyszczenie i wymianę oleju zgodnie z normami branżowymi, co zapewni optymalną wydajność układu.

Pytanie 21

Pierwszym działaniem, które należy wykonać w trakcie przeglądu technicznego akumulatora, powinno być

A. skontrolowanie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych.
B. usunięcie kurzu z akumulatora oraz osadu z zacisków.
C. zweryfikowanie stopnia naładowania akumulatora.
D. nałożenie wazeliny bezkwasowej na zaciski.
Wybór odpowiedzi dotyczącej nasmarowania zacisków wazeliną bezkwasową jako pierwszej czynności przeglądowej to podejście, które ignoruje kluczową zasadę najpierw zapewnienia dobrego kontaktu elektrycznego. Smarowanie zacisków bez wcześniejszego oczyszczenia ich z kurzu i osadu może prowadzić do sytuacji, w której brud i zanieczyszczenia zostaną zamknięte pod powłoką smaru, co pogorszy przewodnictwo elektryczne. Oprócz tego, smarowanie przed oczyszczeniem nie adresuje problemu korozji, która jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na żywotność akumulatora. W przypadku sprawdzenia stopnia naładowania akumulatora, chociaż jest to ważny krok, powinien on być realizowany po upewnieniu się, że zaciski są czyste, aby uzyskać dokładny pomiar. Sprawdzanie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych również jest istotne, lecz powinno mieć miejsce po wstępnym oczyszczeniu. Takie podejście pozwala na zidentyfikowanie potencjalnych problemów związanych z układem akumulatora w sposób bardziej efektywny. Ignorowanie kroków związanych z czyszczeniem to typowy błąd myślowy, który może prowadzić do nieefektywnego działania akumulatora, a w konsekwencji do awarii całego systemu elektrycznego pojazdu.

Pytanie 22

W jakim rodzaju silnika spalinowego wał korbowy wykonuje pełny obrót w trakcie jednego cyklu pracy?

A. Czterosuwowym rzędowym
B. Rotacyjnym
C. Dwusuwowym
D. Czterosuwowym widlastym
W silniku rotacyjnym, który działa na zasadzie obrotu wirnika zamiast tradycyjnego wału korbowego, cykl pracy jest inny. Silniki te, znane jako silniki Wankla, mają skomplikowaną budowę i generują moc dzięki ruchowi trójkątnego wirnika, który porusza się w eliptycznej komorze. Mimo że mogą osiągać wysokie obroty, nie wykonują jednego obrotu wału korbowego na cykl roboczy. W związku z tym, wybór tej odpowiedzi opiera się na nieporozumieniu dotyczącym zasad działania silników rotacyjnych. Silniki czterosuwowe, zarówno rzędowe, jak i widlaste, działają na zasadzie czterech odrębnych cykli: ssania, sprężania, pracy i wydechu, co oznacza, że wał korbowy wykonuje dwa obroty na jeden cykl pracy. Taki układ jest bardziej złożony, ale zapewnia większą efektywność spalania i lepsze osiągi, co czyni je popularnym wyborem w motoryzacji oraz przemyśle. Błędem jest zatem błędne zrozumienie mechanizmu działania tych silników oraz ich cyklu pracy, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów odpowiedzi.

Pytanie 23

Ile wyniesie koszt naprawy siłownika hydraulicznego w ładowarce chwytakowej oraz wymiany dwóch przewodów hydraulicznych, jeżeli cena netto przewodów to 30 i 35 zł, zestawu naprawczego siłownika 35 zł, koszt robocizny netto to 60 zł za godzinę, a czas naprawy to 1 godz.? Stawka VAT na części wynosi 23 %, a na robociznę 8 %?

A. 187,80 zł
B. 180,70 zł
C. 168,70 zł
D. 178,80 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy siłownika hydraulicznego w ładowaczu chwytakowym, należy uwzględnić ceny części, koszt robocizny oraz stosowne stawki VAT. Cena przewodów hydraulicznych wynosi 30 zł i 35 zł, co daje łączną wartość części w wysokości 65 zł. Kompletny zestaw naprawczy siłownika kosztuje 35 zł, więc całkowity koszt części wynosi 100 zł (65 zł + 35 zł). Następnie doliczamy VAT na części, który wynosi 23%, co daje 100 zł * 0,23 = 23 zł. Zatem całkowity koszt części z VAT to 100 zł + 23 zł = 123 zł. Robocizna wynosi 60 zł za godzinę, a stawka VAT na robociznę to 8%, co daje 60 zł * 0,08 = 4,8 zł, a całkowity koszt robocizny z VAT wynosi 60 zł + 4,8 zł = 64,8 zł. Sumując koszty części i robocizny, otrzymujemy 123 zł + 64,8 zł = 187,8 zł. Ta odpowiedź jest zatem prawidłowa, a jej poprawność można potwierdzić, stosując standardowe metody obliczeń kosztów w serwisie technicznym, co jest kluczowe w branży hydraulicznej.

Pytanie 24

Na podstawie parametrów podanych w tabeli wskaż silnik wysokoprężny czterosuwowy.

Parametr silnikaSilnik 1Silnik 2Silnik 3Silnik 4
Stopień sprężania10141611
Ciśnienie sprężania [bar]12282613
Ilość obrotów wału korbowego na jeden cykl pracy [liczba]2121

A. Silnik 3.
B. Silnik 4.
C. Silnik 2.
D. Silnik 1.
Patrząc na inne twoje odpowiedzi, widać, że silnik 1, silnik 2 i silnik 4 nie odpowiadają kryteriom silników wysokoprężnych czterosuwowych. Często można mylnie zinterpretować niskie wartości stopnia sprężania, myśląc, że to wystarczy, żeby zaklasyfikować silnik jako wysokoprężny. W rzeczywistości, w silnikach czterosuwowych, ten wysoki stopień sprężania jest kluczowy dla efektywności spalania i mocy. Te silniki działają na specyficznym cyklu, więc niskie obroty wału korbowego mogą sugerować, że silnik nie działa w trybie czterosuwowym. Warto też pomyśleć, że błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących różnych typów silników, co prowadzi do nieporozumień. Na przykład, silnik 2 może być silnikiem dwusuwowym, który zupełnie inaczej działa. Zrozumienie podstawowych różnic między typami silników jest kluczowe w inżynierii mechanicznej, więc warto ten temat zgłębić, żeby w przyszłości unikać błędów.

Pytanie 25

Jakie będą roczne wydatki na zakup paliwa oraz smarów do ciągnika rolniczego, który w trakcie godziny wykorzystuje 10 litrów oleju napędowego, a wydatki na smary stanowią 10% wartości zakupionego paliwa? Cena oleju napędowego to 7 zł za litr, a ciągnik pracuje rocznie przez 500 godzin?

A. 68000,00 zł
B. 44000,00 zł
C. 38500,00 zł
D. 30000,00 zł
Wyniki niepoprawnych odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych błędów. Na przykład, błędne oszacowanie ilości zużywanego paliwa może prowadzić do znacznych różnic w końcowych kosztach. Zauważmy, że niektórzy mogą źle interpretować godziny pracy ciągnika lub mylić jednostki z litrów na godziny. Ważne jest, by zawsze dokładnie przeliczać ilość litrów paliwa w kontekście godzin pracy oraz stawek za paliwo. Inny problem to niewłaściwe obliczenie kosztu smarów, gdzie pominięcie procentowego udziału kosztów w całkowitym budżecie może prowadzić do niedoszacowania wydatków. Istotne jest również, aby uwzględniać dodatkowe koszty operacyjne, które mogą nie być bezpośrednio związane z paliwem, ale które mają wpływ na całkowity koszt eksploatacji sprzętu. Zrozumienie tych zależności i umiejętność ich precyzyjnego obliczania jest kluczowe w zarządzaniu gospodarstwem rolnym. Tego rodzaju analizy powinny być częścią regularnych audytów kosztów w gospodarstwach, co pozwala na optymalizację wydatków i zwiększenie rentowności działalności rolniczej.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Po zamontowaniu listwy tnącej do zespołu tnącego kombajnu zbożowego należy zweryfikować

A. pochylenie nagarniacza
B. regulację skoku listwy tnącej kombajnu
C. układ palców na belce
D. kierunek obrotu wału napędowego
Pochylenie nagarniacza, kierunek obrotu wału napędowego oraz rozmieszczenie palców na belce to aspekty, które choć ważne w kontekście prawidłowego działania kombajnu, nie są bezpośrednio związane z montażem listwy tnącej. Pochylenie nagarniacza może wpływać na efektywność zbioru, jednak jego regulacja powinna być przeprowadzana na etapie ustawiania całego zespołu tnącego, a nie w kontekście samej listwy. Ponadto, kierunek obrotu wału napędowego jest istotny, ale nie ma bezpośredniego wpływu na regulację skoku listwy tnącej. Błędne rozumienie kierunków obrotu prowadzi do nieprawidłowego ustawienia sprzętu, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Jeśli chodzi o rozmieszczenie palców na belce, to również jest element, który wymaga uwagi, ale jego ustawienie nie wpływa na skok listwy. Typowym błędem jest mylenie tych kategorii i skupianie się na mniej istotnych aspektach, co może prowadzić do nieefektywnego cięcia oraz zwiększonego ryzyka awarii sprzętu. Dlatego kluczowe jest, aby przy montażu listwy tnącej skoncentrować się na regulacji skoku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 20 kPa
B. 50 kPa
C. 70 kPa
D. 30 kPa
Podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki powinno wynosić 50 kPa. Taki poziom podciśnienia jest uznawany za optymalny do efektywnego działania systemów dojarskich, ponieważ zapewnia odpowiednią siłę ssącą, co jest kluczowe dla skutecznego transportu mleka z wymion do zbiornika. Przykładowo, przy zbyt niskim podciśnieniu (np. 30 kPa lub 20 kPa) może dochodzić do niedostatecznego odsysania, co może prowadzić do uszkodzenia wymion krowy oraz obniżenia jakości mleka. Z kolei zbyt wysokie podciśnienie (np. 70 kPa) może powodować nieprzyjemne odczucia dla zwierzęcia i prowadzić do stresu oraz problemów zdrowotnych. W praktyce, dla zapewnienia odpowiedniego ciśnienia, istotne jest regularne monitorowanie i konserwacja systemu, aby spełniał on normy dotyczące higieny i wydajności, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak World Organization for Animal Health (OIE).

Pytanie 31

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
B. zatarcie sworznia zwrotnicy
C. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
D. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
Zatarcie sworznia zwrotnicy, chociaż może wpływać na ogólne zachowanie pojazdu, nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty koła. Sworzeń zwrotnicy odpowiada za umożliwienie ruchu kół w kierunku, a jego zatarcie prowadzi do ograniczenia ruchu, co może powodować trudności w prowadzeniu, ale niekoniecznie generuje nadmierne ciepło w obrębie piasty. Ponadto, za duży luz promieniowy łożyska stożkowego może wpływać na stabilność i prowadzenie pojazdu, jednakże w rzeczywistości, taki luz rzadziej prowadzi do przegrzewania niż jego zbyt mała wartość. Zbyt duży luz może skutkować luźnością elementów, co prowadzi do wibracji, ale nie do wzrostu temperatury. Z kolei złe ustawienie zbieżności kół jest problemem, który wpływa na zużycie opon i stabilność jazdy, ale także nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty. W praktyce, aby zrozumieć, dlaczego te odpowiedzi są błędne, warto zauważyć, że każde z tych zjawisk wpływa na inne aspekty eksploatacji ciągnika. Zrozumienie, jak różne komponenty pojazdu współdziałają ze sobą, jest kluczowe w diagnostyce usterek i profilaktyce. Właściwe analizy i pomiary są istotne w celu uniknięcia mylnych diagnoz.

Pytanie 32

Łączenie dwóch lub więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. precyzyjniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
B. niższe ryzyko zaburzenia równowagi bocznej i podłużnej ciągnika
C. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i bardziej efektywne wykorzystanie jego mocy
D. większe obciążenie ciągnika, co ułatwia jego poruszanie się po polu
Zestawianie narzędzi w jeden agregat jest tematem, który wymaga dogłębnego zrozumienia procesów agrarnych. Mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik oraz lepsze wykorzystanie jego mocy to kluczowe aspekty, które są często mylnie interpretowane. Na przykład, wydaje się, że dokładniejsze wykonanie zabiegu i mniejsze zużycie narzędzi rolniczych mogą być priorytetem, jednak nie uwzględniają one wpływu na strukturę gleby. Zbyt duża dbałość o oszczędności narzędzi może prowadzić do podejmowania decyzji, które w dłuższej perspektywie negatywnie wpływają na urodzajność gleby. Dociążenie ciągnika, który nie jest odpowiednio dostosowany do warunków gruntowych, może prowadzić do nadmiernego ugniatania, co w rezultacie zubaża glebę i zmniejsza jej zdolność do zatrzymywania wody. Również kwestie związane z równowagą poprzeczną i podłużną ciągnika są istotne, ale nie są kluczowymi celami zestawiania narzędzi. Istotne jest, by każdy element pracy w polu był przemyślany i zintegrowany z całością procesów agrarnych, co zwiększa szanse na uzyskanie zdrowych plonów i optymalizację pracy w gospodarstwie.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Na wartość ciśnienia powietrza w ogumieniu przyczepy wpływa

A. sezon roku
B. wybrane ogumienie
C. rodzaj nawierzchni drogi
D. szczyt obciążenia przyczepy
Istnieje wiele czynników, które wpływają na ciśnienie powietrza w ogumieniu przyczepy, ale nie wszystkie z wymienionych odpowiedzi są poprawne ani kluczowe. Chociaż stopień obciążenia przyczepy ma znaczenie dla ciśnienia w oponach, to nie jest bezpośrednią przyczyną jego ustalania. Przyczepy zaprojektowane do transportu różnych ładunków mogą wymagać dostosowania ciśnienia, jednak kluczowe jest, aby to dostosowanie opierało się na specyfikacjach producenta ogumienia. Również pory roku wpływają na warunki drogowe oraz temperaturę, co może w rezultacie zmieniać objętość powietrza w oponach, ale nie determinują one podstawowych wartości ciśnienia. Z kolei nawierzchnia drogi, pomimo że może wpływać na przyczepność i zużycie opon, nie jest czynnikiem decydującym o ciśnieniu. W praktyce, niepoprawne podejście do ustalania ciśnienia w oponach, bazujące na wymienionych czynnikach, może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zwiększone zużycie paliwa, zmniejszenie stabilności pojazdu oraz ryzyko uszkodzeń opon. Zrozumienie wpływu ogumienia na ciśnienie powietrza jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności użytkowania przyczep.

Pytanie 35

Aby zbadać luzy między wierzchołkami kół zębatych a korpusem pompy olejowej, należy zastosować

A. szczelinomierza
B. mikrometru
C. suwmiarki
D. średnicówki
Mikrometr, suwmiarka i średnicówka to narzędzia pomiarowe, które nie są idealne do sprawdzania luzów między wierzchołkami kół zębatych a obudową pomp olejowych. Mikrometr jest narzędziem przeznaczonym do dokładnego pomiaru grubości i średnicy elementów, a jego zakres pomiarowy jest zazwyczaj ograniczony do niewielkich wartości, co czyni go mało praktycznym w kontekście luzów sprzęgłowych. Suwmiarka, chociaż jest wszechstronnym narzędziem pomiarowym, nie jest wystarczająco precyzyjna do oceny szczelin w układach, gdzie tolerancje muszą być ściśle kontrolowane. Średnicówka, z drugiej strony, służy głównie do pomiaru średnic otworów lub wałów, co również nie odpowiada wymaganiom pomiaru luzów między wierzchołkami kół zębatych a obudową. Wybór niewłaściwego narzędzia może prowadzić do błędnych pomiarów, co z kolei może skutkować awarią mechanizmu, zwiększonym zużyciem oraz kosztownymi naprawami. Dlatego kluczowe jest, aby znać specyfikę narzędzi pomiarowych i ich zastosowanie w odpowiednich kontekstach, co jest podstawą do zapewnienia efektywności i niezawodności w pracy urządzeń mechanicznych.

Pytanie 36

Stopień rozdrobnienia gleby można zwiększyć przy użyciu glebogryzarki, gdy prędkość obrotowa bębna oraz prędkość jazdy agregatu pozostają na stałym poziomie, poprzez

A. zwiększenie ilości noży na bębnie oraz podniesienie osłony
B. zmniejszenie ilości noży na bębnie oraz opuszczenie osłony
C. zwiększenie ilości noży na bębnie oraz opuszczenie osłony
D. zmniejszenie ilości noży na bębnie oraz podniesienie osłony
Zwiększenie liczby noży na bębnie glebogryzarki oraz opuszczenie osłony pozwala na efektywniejsze rozdrabnianie gleby. Gdy noże są w większej liczbie, każdy z nich jest w stanie przeprowadzać więcej cięć w jednostce czasu, co przekłada się na lepsze rozdrobnienie. Opuszczenie osłony zwiększa również dostępność gleby dla noży, co pozwala im na głębsze i dokładniejsze działanie. Przykładowo, w praktyce rolniczej, takie ustawienie glebogryzarki może być stosowane przed siewem, aby uzyskać optymalną strukturę gleby, co wpływa na lepsze wchłanianie wody i składników odżywczych przez rośliny. W świetle standardów agronomicznych, takie działania są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, gdzie kluczowe jest efektywne wykorzystanie zasobów glebowych oraz poprawa jakości upraw. Dlatego też, zwiększenie efektywności pracy glebogryzarki przy zachowaniu odpowiednich ustawień jest niezbędne dla uzyskania wysokich plonów.

Pytanie 37

Metodę tzw. wymiarów naprawczych wykorzystuje się w procesie naprawy

A. wałów korbowych
B. siłowników nurnikowych
C. wałków rozrządu
D. pomp hydraulicznych
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że pompy hydrauliczne, wałki rozrządu oraz siłowniki nurnikowe nie są typowymi elementami, dla których zastosowanie metody wymiarów naprawczych jest kluczowe. W przypadku pomp hydraulicznych, ich naprawa koncentruje się głównie na regeneracji uszczelek oraz wymianie elementów zużywających się, takich jak wirniki. W tym kontekście, klasyczne metody pomiarowe są mniej istotne, ponieważ naprawy opierają się na standardowych procedurach wymiany komponentów, a nie na precyzyjnych wymiarach. Podobnie jest z wałkami rozrządu, które są projektowane z uwzględnieniem określonych tolerancji fabrycznych, a ich naprawa najczęściej polega na wymianie na nowe lub regeneracji, a nie na stosowaniu metod naprawczych opartych na wymiarach. Siłowniki nurnikowe, z kolei, są bardziej związane z układami hydraulicznymi i pneumatycznymi, gdzie kluczowe jest utrzymanie ciśnienia i szczelności, a nie dokładność wymiarów w tradycyjnym sensie. Wnioskując, błędne odpowiedzi wynikają z nieporozumienia dotyczącego zasadności stosowania różnych metod naprawczych. Użytkownicy mogą mylić ogólne pojęcia dotyczące naprawy z wymaganiami technicznymi specyficznymi dla danego elementu, co prowadzi do mylnych wniosków w kontekście zastosowania metod naprawczych.

Pytanie 38

Aby zweryfikować poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kół w celu obserwacji śladów ich współdziałania, powierzchnię koła talerzowego należy pokryć

A. smarem grafitowym
B. tuszem traserskim
C. kredą szkolną
D. olejem przekładniowym
Wybór niewłaściwych substancji do pokrywania powierzchni koła talerzowego przed sprawdzeniem współpracy kół zębatych przekładni głównej prowadzi do wielu problemów. Kredą szkolną, mimo że jest łatwo dostępna, nie zapewnia wystarczającej trwałości i precyzji śladu. Odciski kredowe znikają szybko, co utrudnia dokładną analizę. Ponadto, ich drobne cząsteczki mogą wprowadzać zanieczyszczenia, co negatywnie wpływa na dokładność pomiarów. Smar grafitowy, z kolei, jest stosowany do smarowania, ale nie jest przeznaczony do tego typu aplikacji. Może on zniekształcić wyniki testu, tworząc fałszywe odciski, co prowadzi do błędnych wniosków na temat ustawienia zębów. Olej przekładniowy, choć ma swoje miejsce w smarowaniu, również nie jest odpowiedni do tej analizy, ponieważ jego lepkość i właściwości smarne mogą zafałszować rzeczywisty kontakt między zębami. Często w praktyce inżynieryjnej błędy w doborze substancji są wynikiem niedostatecznej wiedzy lub rutyny, dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak użycie tuszu traserskiego, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność pracy przekładni.

Pytanie 39

Gdy przy uruchamianiu rozdrabniacza bijakowego odczuwalne są intensywne drgania całej maszyny, mimo że łożyskowanie wału jest w dobrym stanie, najbardziej prawdopodobną przyczyną tej sytuacji jest

A. za duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym
B. niepożądane ciało w bębnie rozdrabniacza
C. nieprawidłowe wyważenie bijaków
D. niewystarczający naciąg pasów w przekładni pasowej
Niewłaściwe wyważenie bijaków jest jedną z głównych przyczyn drgań w maszynach rozdrabniających, takich jak rozdrabniacz bijakowy. W przypadku, gdy bijaki nie są odpowiednio wyważone, siły odśrodkowe wywołują nierównomierne obciążenie, co prowadzi do znaczących drgań podczas pracy maszyny. Tego typu drgania mogą wpływać nie tylko na komfort pracy operatora, ale również prowadzić do szybszego zużycia elementów konstrukcyjnych i łożysk. W praktyce, aby uniknąć problemu niewłaściwego wyważenia bijaków, należy regularnie przeprowadzać kontrole oraz konserwacje, w tym sprawdzać i ewentualnie korygować ciężar bijaków, aby były one równo rozmieszczone. Zastosowanie zasad wyważania dynamicznego i statycznego jest istotne dla zapewnienia efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby operatorzy i technicy przestrzegali standardów branżowych, takich jak normy ISO dotyczące wyważania, aby zapobiegać tym problemom w przyszłości.

Pytanie 40

Prasa kostkująca, która pracuje przy zbiorze siana z wydajnością 0,5 ha na godzinę, zużywa 2,5 kg sznurka w ciągu jednej godziny. Oblicz koszt zakupu sznurka do zebrania siana z areału 8 ha, przy założeniu, że cena za jeden kłębek o masie 4 kg wynosi 35,00 zł?

A. 320,00 zł
B. 140,00 zł
C. 220,00 zł
D. 350,00 zł
Jak spojrzysz na inne odpowiedzi, to zauważysz, że sporo z nich wynika z niezrozumienia, jak obliczać koszty związane z prasą kostkującą. Na przykład, odpowiedź sugerująca 220 zł mogła być wynikiem pomyłki w liczeniu kłębów sznurka. Jeśli ktoś skupia się tylko na zużyciu sznurka na godzinę, może łatwo źle oszacować całkowity koszt. Odpowiedzi jak 320 zł mogą pokazywać, że ktoś policzył za mało sznurka, bo nie uwzględnił czasu pracy prasy. Natomiast kwota 140 zł może sugerować, że ktoś totalnie zaniżył materiałowe potrzeby, co jest często spotykanym błędem w tej analizie. Kluczowe jest, żeby nie pomijać ważnych danych, jak powierzchnia do zbioru i czas pracy maszyny. Z moich doświadczeń wynika, że przy obliczeniach trzeba mieć na uwadze wszystkie zmienne i korzystać z solidnych metod, by wszystko się zgadzało i było zgodne z najlepszymi praktykami w rolnictwie.