Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 19 maja 2025 15:33
  • Data zakończenia: 19 maja 2025 16:01

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Hałasy generowane przez elementy napędowe zespołu tnącego w trakcie pracy kombajnu zbożowego mogą być spowodowane

A. zużyciem przegubów kulowych
B. stępieniem ostrza
C. zbyt niską wysokością cięcia
D. niedostatecznym napięciem pasków klinowych
Zbyt niska wysokość koszenia może wydawać się logicznym źródłem problemów, jednak w rzeczywistości nie jest bezpośrednią przyczyną stuka. Niska wysokość koszenia może prowadzić do innych problemów, takich jak zatykanie się zespołu tnącego, co może prowadzić do nieprawidłowego działania maszyny, ale nie wpływa bezpośrednio na elementy napędowe. W przypadku zbyt słabego napięcia pasów klinowych, istnieje ryzyko poślizgu, co może skutkować spadkiem wydajności, ale ponownie nie generuje to stuków w przegubach. Z kolei stępienie kosy to inny problem, który może powodować zwiększone opory cięcia, co prowadzi do przeciążenia, ale nie jest przyczyną stuka z samego układu napędowego. Typowym błędem myślowym jest przypisywanie hałasów i stuka do niewłaściwych przyczyn, co wynika z braku zrozumienia, jak poszczególne elementy maszyny współpracują. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy dźwięk w maszynie powinien być analizowany w kontekście całego systemu, a nie tylko jednego konkretnego elementu. Utrzymanie elementów w dobrym stanie technicznym oraz stosowanie odpowiednich procedur serwisowych zgodnych z zaleceniami producentów to podstawowe zasady, jakie powinny być przestrzegane w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia problemów podczas pracy kombajnu.

Pytanie 2

Jaki będzie koszt sprasowania siano-kiszonki z pola o powierzchni 4 ha, jeżeli z 1 ha uzyskuje się 20 bel, a cena usługi wynosi 35 zł za sztukę?

A. 2650 zł
B. 3000 zł
C. 3500 zł
D. 2800 zł
Koszt sprasowania sianokiszonki można obliczyć, mnożąc liczbę bel z uzyskaną ilością hektarów oraz cenę jednostkową za sprasowanie jednej beli. W tym przypadku, z 1 ha uzyskujemy 20 bel, więc dla 4 ha będzie to 20 bel/ha * 4 ha = 80 bel. Następnie, mnożymy liczbę bel przez cenę usługi, która wynosi 35 zł za belę. Wobec tego całkowity koszt sprasowania wyniesie 80 bel * 35 zł/bel = 2800 zł. Obliczanie kosztów operacyjnych w produkcji rolnej jest kluczowym aspektem zarządzania gospodarstwem, ponieważ umożliwia rolnikom efektywne planowanie budżetu i analizowanie opłacalności. Zastosowanie dokładnych wyliczeń pozwala na lepsze podejmowanie decyzji dotyczących uprawy, sprzedaży i wykorzystania zasobów. Warto również zaznaczyć, że dobre praktyki w zarządzaniu gospodarstwem wymagają regularnych analiz kosztów i przychodów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności produkcji.

Pytanie 3

Przed przechowaniem opon letnich w magazynie na czas zimowy, powinny zostać oczyszczone

A. wodą z mydłem
B. rozpuszczalnikiem ftalowym
C. benzyną ekstrakcyjną
D. olejem napędowym
Odpowiedź "wodą z mydłem" jest prawidłowa, ponieważ mycie opon letnich przed ich przechowaniem na okres zimowy ma na celu usunięcie wszelkich zanieczyszczeń, takich jak brud, olej czy resztki chemikaliów, które mogą negatywnie wpływać na ich trwałość i bezpieczeństwo. Woda z mydłem jest skutecznym i bezpiecznym środkiem czyszczącym, który nie tylko skutecznie usuwa zanieczyszczenia, ale również nie powoduje uszkodzeń gumy, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania właściwości opony. W praktyce, przed umieszczeniem opon w magazynie, zaleca się ich dokładne umycie, a następnie osuszenie, aby zminimalizować ryzyko korozji i rozwoju pleśni. Zgodnie z wytycznymi producentów opon oraz branżowymi standardami, właściwa konserwacja opon jest niezbędna do ich długowieczności. Należy także mieć na uwadze, że odpowiednie przechowywanie, w tym unikanie bezpośredniego światła słonecznego i ekstremalnych temperatur, również wpływa na utrzymanie ich parametrów użytkowych. Regularne sprawdzanie stanu opon przed sezonem oraz ich prawidłowe czyszczenie to kluczowe elementy dbania o bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 4

Korzystając z tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II) aby, uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp
w rzędzie
Koło łańcuchowe na wale koła
napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie
sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
Mówiąc krótko, dobra decyzja z tymi kołami łańcuchowymi! Te 19 zębów na wale koła napędowego i 35 na przyrządzie sadzącym to strzał w dziesiątkę, bo dzięki temu ziemniaki będą miały te 35 cm odstępu, co jest naprawdę ważne. Jak się dobrze dobierze przekładnię zębatą, to maszyna działa sprawnie, co w rolnictwie jest kluczowe. Dobrze wyregulowane koła łańcuchowe pozwalają na efektywne sadzenie, a to w końcu przekłada się na lepszy zbiór i mniej strat. W inżynierii mechanicznej chodzi o to, żeby wszystko działało razem - wtedy maszyny dobrze sadzą i ułatwiają późniejsze prace w polu. Dobrze, że kierujesz się takim podejściem, bo precyzyjne maszyny to podstawa, by wszystko dobrze zadziałało.

Pytanie 5

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 250 zł
B. 175 zł
C. 150 zł
D. 200 zł
Aby obliczyć koszt utrzymania sieczkarni polowej na godzinę, należy podzielić roczny koszt amortyzacji, przechowywania i ubezpieczenia maszyny przez liczbę godzin pracy w roku. Zakładając, że maszyna pracuje przez 150 ha w roku, a przyjęta norma to 1 ha zajmuje około 1 godziny pracy, otrzymujemy 150 godzin pracy rocznie. Koszt roczny wynosi 30000 zł, więc koszt na godzinę wynosi 30000 zł / 150 godzin = 200 zł. W praktyce, takie wyliczenia są kluczowe w zarządzaniu kosztami produkcji, co pozwala na efektywne planowanie budżetu i optymalizację wydajności. Ustalając dokładne koszty jednostkowe, rolnicy mogą lepiej ocenić rentowność swoich operacji oraz podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Warto zatem regularnie przeliczać te wartości, uwzględniając zmiany w kosztach utrzymania sprzętu, aby dostosować strategie operacyjne do realiów rynkowych.

Pytanie 6

Jaki jest skutek stosowania oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika?

A. Zmniejszone zużycie paliwa
B. Zwiększone zużycie silnika
C. Zmniejszona emisja spalin
D. Obniżona temperatura płynu chłodzącego
Stosowanie oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika może prowadzić do zwiększonego zużycia silnika. Olej o odpowiedniej lepkości jest kluczowy, ponieważ zapewnia właściwe smarowanie wszystkich ruchomych części, zmniejszając tarcie i zużycie. Jeśli lepkość oleju jest zbyt niska, może on nie tworzyć wystarczającej warstwy ochronnej na powierzchniach metalowych, co prowadzi do zwiększonego tarcia i szybszego zużycia. Z drugiej strony, olej o zbyt wysokiej lepkości może utrudniać przepływ w niskich temperaturach, przez co części silnika mogą nie być odpowiednio smarowane zaraz po uruchomieniu. Właściwa lepkość oleju jest zazwyczaj określana przez producenta silnika i powinna być dobierana w zależności od warunków eksploatacji oraz temperatury otoczenia. Praktyczne przykłady pokazują, że regularne stosowanie oleju zgodnego z zaleceniami producenta znacznie wydłuża żywotność silnika oraz zapewnia jego efektywną pracę. Należy pamiętać, że odpowiedni dobór oleju to nie tylko kwestia ochrony silnika, ale także optymalizacji jego wydajności.

Pytanie 7

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu
3500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D 46A1,784,04,4
D 46B1,644,54,4
T 0581,44,05,0*
N 2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. N235
B. T058
C. D46A
D. D46B
Odpowiedź T058 jest poprawna, ponieważ przyczepa ta, mimo że przekracza maksymalną dopuszczalną masę 5000 kg, ma najmniejszą masę własną spośród dostępnych opcji. Przyczepa T058 waży 1500 kg, co oznacza, że przy załadunku 3500 kg zboża łączna masa wynosi 5000 kg. W praktyce oznacza to, że nie tylko możemy zabrać maksymalną ilość zboża, ale również zapewniamy lepsze osiągi pojazdu transportowego, ponieważ niższa masa przyczepy wpływa na mniejsze zużycie paliwa oraz lepszą stabilność na drodze. Dodatkowo, T058 charakteryzuje się większą objętością skrzyni ładunkowej, co pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni podczas transportu. W branży transportowej kluczowe jest dobieranie sprzętu w sposób optymalny, aby nie tylko spełniać wymogi prawne, ale również wykorzystywać potencjał transportowy w maksymalny sposób. To podejście wpisuje się w standardy dobrej praktyki transportowej, gdzie efektywność i bezpieczeństwo są na pierwszym miejscu.

Pytanie 8

Jakie są powody wzrostu podciśnienia w rurociągu do systemu dojenia przewodowego?

A. Wyczerpane łopatki pompy próżniowej
B. Zanieczyszczony zawór regulacyjny
C. Zepsuty zawór stanowiskowy
D. Uszkodzony wakuometr
Zanieczyszczony zawór regulacyjny może prowadzić do wzrostu podciśnienia w rurociągu dojarki przewodowej, ponieważ jego funkcją jest precyzyjne regulowanie przepływu powietrza i ciśnienia w systemie. Kiedy zawór jest zanieczyszczony, jego zdolność do prawidłowej regulacji zostaje osłabiona, co skutkuje niewłaściwym podciśnieniem. Przykładowo, w systemach dojenia, gdzie stabilne podciśnienie jest kluczowe dla wydajności i komfortu zwierząt, zanieczyszczenie zaworu może prowadzić do obniżenia efektywności dojenia, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia sprzętu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się regularne czyszczenie i konserwację zaworów regulacyjnych, aby zapewnić ich optymalną pracę. Dobrze działający zawór pozwala na utrzymanie właściwego ciśnienia, co jest niezbędne do prawidłowego działania całego systemu. W związku z tym, zachowanie czystości i sprawności zaworu regulacyjnego jest kluczowe dla efektywności działania dojarki oraz zapewnienia dobrostanu zwierząt.

Pytanie 9

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
B. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
C. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
D. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
Montaż rurki z kapilarą w niewłaściwych miejscach, takich jak przewód wysokiego ciśnienia w miejsce wtryskiwacza, króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra czy przewód doprowadzający paliwo do pompy wtryskowej, prowadzi do nieprawidłowych odczytów oraz może skutkować uszkodzeniem systemu wtrysku. Rurkę montując na przewodzie wysokiego ciśnienia, pomijamy kluczowy element procesu wtrysku – moment, w którym to paliwo rzeczywiście wtryskuje się do cylindra, co skutkuje brakiem odpowiednich danych na temat kąta wyprzedzenia. Króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra nie zapewnia precyzyjnych informacji, ponieważ każdy cylinder może mieć inne wymagania dotyczące momentu wtrysku. W przypadku przewodu doprowadzającego paliwo do pompy wtryskowej, pomiar nie odnosi się do realnych warunków pracy silnika w momencie wtrysku. Takie podejścia są niezgodne z najlepszymi praktykami w zakresie diagnostyki silników. Właściwe ustawienie kąta wtrysku paliwa jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych osiągów silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że jakikolwiek pomiar związany z układem wtryskowym jest wystarczający, co prowadzi do nieprawidłowej kalibracji i potencjalnych problemów z niezawodnością silnika.

Pytanie 10

Właściciel maszyny rolniczej jest zobowiązany do złożenia pojazdu do okresowego przeglądu technicznego?

A. po upłynięciu daty wskazanej w dowodzie rejestracyjnym
B. po wykorzystaniu ustalonej przez producenta liczby motogodzin
C. przed upływem terminu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym
D. po każdym serwisie P-4 i P-5 oraz po wykonaniu głównych napraw
Właściwe podejście do okresowego badania technicznego ciągnika rolniczego polega na jego przedstawieniu przed upływem terminu określonego w dowodzie rejestracyjnym. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo użytkowania pojazdu i jego zgodność z obowiązującymi normami prawnymi. W przypadku ciągników, które są intensywnie eksploatowane, regularne przeglądy są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić optymalną wydajność. Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o jego stan techniczny, co obejmuje również terminowe przeprowadzanie badań okresowych. Należy również pamiętać, że odpowiednie przeglądy i badania są zgodne z zaleceniami producentów, którzy często określają konkretne harmonogramy przeglądów w zależności od modelu i zastosowania ciągnika, co potwierdza znaczenie regularności w tych działaniach. Dbanie o terminowe przeglądy nie tylko wydłuża żywotność pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo użytkowników i otoczenia.

Pytanie 11

Który z poniższych elementów jest kluczowy dla poprawnego działania układu hamulcowego w ciągniku?

A. Alternator
B. Wtryskiwacz
C. Akumulator
D. Pompa hamulcowa
Pompa hamulcowa jest kluczowym elementem układu hamulcowego w ciągniku. Jej rola polega na przekształcaniu energii mechanicznej, generowanej przez kierowcę naciskającego pedał hamulca, w ciśnienie hydrauliczne. To ciśnienie jest następnie używane do uruchomienia hamulców kół, co umożliwia zatrzymanie pojazdu. Działanie pompy hamulcowej jest niezbędne do utrzymania bezpieczeństwa na drodze, a jej sprawność wpływa bezpośrednio na efektywność hamowania. W przypadku awarii pompy hamulcowej, może dojść do całkowitej utraty zdolności hamowania, co stwarza poważne zagrożenie w ruchu drogowym. Dlatego też, regularne przeglądy i konserwacja tego elementu są kluczowe. Dobre praktyki w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych zalecają regularne sprawdzanie stanu płynu hamulcowego oraz szczelności układu, co zapobiega potencjalnym awariom. Warto mieć na uwadze, że pompa hamulcowa, jako element hydrauliczny, może być podatna na zużycie uszczelek i innych elementów, co wymaga okresowej wymiany.

Pytanie 12

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
B. odpowiednie ustawienie linii ciągu
C. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
D. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
Wypoziomowanie poprzeczne pługa za pomocą prawego wieszaka ciągnika, jak również wypoziomowanie wzdłużne za pomocą łącznika górnego, nie są najważniejszymi czynnikami w kontekście problemu wyjeżdżania przedniego koła ciągnika z bruzdy. W rzeczywistości, te działania mogą jedynie częściowo wpłynąć na stabilność pługa, jednak nie rozwiązują głównej przyczyny problemu, jaką jest niewłaściwe ustawienie linii ciągu. W przypadku wypoziomowania poprzecznego, celem jest jedynie uzyskanie odpowiedniego kąta nachylenia pługa, podczas gdy wypoziomowanie wzdłużne ma na celu dostosowanie długości ramienia pługa, co nie wpływa na geometrię całego zestawu. W praktyce, jeżeli w linii ciągu występują nieprawidłowości, nawet idealnie wypoziomowany pług może nie działać efektywnie, a przednie koło nadal może wyjeżdżać z bruzdy. Zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa również nie rozwiązuje problemu, gdyż zmiana położenia ramienia może jedynie wpłynąć na wysokość pługa, a nie na jego geometrię względem osi ciągnika. Warto zwrócić uwagę, że takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, jakoby regulacja konkretnego elementu była wystarczająca, co w rzeczywistości wymaga całościowego spojrzenia na ustawienia całego układu.

Pytanie 13

Jaką maszynę należy użyć do przykrycia nasion po zasiewie?

A. Kolczatkę
B. Zębową lekką
C. Talerzową
D. Zębową ciężką
Odpowiedź "zębowa lekka" jest prawidłowa, ponieważ ten typ brony jest najlepiej dostosowany do przykrywania nasion po siewie. Zęby brony zębowej lekkiej są skonstruowane w taki sposób, aby delikatnie przemieszczać glebę, umożliwiając jej odpowiednie przykrycie nasion. Dzięki temu nasiona mają kontakt z glebą, co jest kluczowe dla ich kiełkowania. Dodatkowo, brona zębowa lekka nie narusza struktury gleby w sposób, który mógłby zaszkodzić drobnym korzeniom, które mogą już się rozwijać. W praktyce, ten typ brony jest często stosowany w uprawach zbóż oraz roślin strączkowych, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola głębokości przykrycia nasion. Standardy agrotechniczne zalecają użycie brony zębowej lekkiej, gdyż sprzyja to lepszemu uwilgotnieniu oraz aeracji gleby, a także minimalizuje ryzyko erozji. Warto również zauważyć, że taka technika siewu wspiera bioróżnorodność gleby oraz zdrowie ekosystemu rolnego.

Pytanie 14

W jakim silniku proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w gaźniku?

A. Wysokoprężnym z rotacyjną pompą
B. Wysokoprężnym czterosuwowym
C. Niskoprężnym z systemem wtrysku
D. Niskoprężnym dwusuwowym
Odpowiedź "Niskoprężnym dwusuwowym" jest prawidłowa, ponieważ w silnikach tego typu mieszanka paliwowo-powietrzna jest rzeczywiście tworzona w gaźniku. Gaźnik w silniku niskoprężnym dwusuwowym wykorzystuje zasadę Venturiego do wytworzenia podciśnienia, które zasysa mieszankę paliwowo-powietrzną z komory gaźnika do cylindra. Dwusuwowe silniki są znane ze swojej prostoty oraz wysokiej mocy w stosunku do objętości skokowej, co czyni je popularnymi w aplikacjach, takich jak motoryzacja, kosiarki do trawy czy skutery. Warto także zauważyć, że w silnikach dwusuwowych proces spalania zachodzi w każdym obrocie wału korbowego, co zwiększa ich wydajność, ale również stwarza wyzwania związane z emisją spalin. Znajomość działania gaźnika w silnikach dwusuwowych jest kluczowa dla prawidłowego serwisowania i diagnozowania ewentualnych usterek, co jest istotne w kontekście standardów ekologicznymi i emisji spalin. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować podczas regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej w gaźniku, co wpływa na osiągi silnika.

Pytanie 15

W jakim siewniku działanie wentylatora ma wpływ na efektywność pracy zespołów wysiewających?

A. Uniwersalnym z roweczkowym zespołem wysiewającym
B. Uniwersalnym z kołeczkowym zespołem wysiewającym
C. Punktowym pneumatycznym
D. Punktowym mechanicznym
Punktowy siewnik pneumatyczny jest zaawansowanym urządzeniem, w którym wentylator odgrywa kluczową rolę w procesie wysiewu nasion. Wentylacja w tym typie siewnika zapewnia równomierne podawanie nasion do zespołów wysiewających, co jest szczególnie istotne dla osiągnięcia wysokiej precyzji siewu. Dzięki zastosowaniu podciśnienia, nasiona są przyciągane do dysz wysiewających, co zapewnia ich stabilne osadzenie w glebie. W praktyce oznacza to, że siewnik ten jest w stanie pracować z różnymi rodzajami nasion, nawet tymi o zróżnicowanej wielkości i kształcie. Dobrą praktyką w branży jest regularne monitorowanie wydajności wentylatora oraz dostosowywanie ciśnienia do rodzaju siewu, co zwiększa efektywność i zmniejsza straty materiałowe. Warto również zwrócić uwagę na technologię precyzyjnego siewu, która staje się standardem w nowoczesnym rolnictwie, umożliwiając optymalne wykorzystanie zasobów i maksymalizację plonów.

Pytanie 16

Jakie będą koszty wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym ciągnika rolniczego, jeżeli cena jednej nowej końcówki to 20 zł, demontaż pojedynczego wtryskiwacza kosztuje 10 zł, a montaż nowych końcówek, ich regulacja oraz zamontowanie do ciągnika wynosi 15 zł za sztukę?

A. 160 zł
B. 135 zł
C. 180 zł
D. 150 zł
Koszt wymiany końcówek wtryskiwaczy w czterocylindrowym silniku ciągnika rolniczego wynosi 180 zł. Obliczenia są następujące: wymiana końcówek wtryskiwaczy dla każdego z czterech cylindrów oznacza zakup czterech nowych końcówek, co daje 4 * 20 zł = 80 zł. Demontaż wtryskiwaczy wiąże się z koniecznością zdemontowania czterech sztuk, co kosztuje 4 * 10 zł = 40 zł. Następnie montaż nowych końcówek oraz ich regulacja to koszt 4 * 15 zł = 60 zł. Suma całkowitych kosztów to 80 zł + 40 zł + 60 zł = 180 zł. W kontekście praktycznym, dbanie o sprawność wtryskiwaczy jest kluczowe, gdyż ich optymalna praca wpływa na efektywność paliwową silnika oraz emisję spalin. Regularne serwisowanie i wymiana elementów eksploatacyjnych przyczyniają się do dłuższej żywotności sprzętu rolniczego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 17

Aby wymienić sprężyny dociskowe sprzęgła w ciągniku, należy

A. odłączyć skrzynię biegów razem z tylnym mostem od silnika
B. wyjąć sprężyny przez wziernik w obudowie sprzęgła
C. odłączyć tylny most od skrzyni biegów
D. wymontować sprzęgło bez rozdzielania ciągnika
Poprawna odpowiedź to odłączenie skrzyni biegów wraz z tylnym mostem od silnika, co jest kluczowym krokiem w procesie wymiany sprężyn dociskowych sprzęgła jazdy. Zrozumienie tego procesu jest istotne, ponieważ sprzęgło jazdy w ciągnikach pełni fundamentalną rolę w przenoszeniu mocy z silnika na układ napędowy. Aby uzyskać dostęp do sprężyn, konieczne jest usunięcie skrzyni biegów, co zapewnia odpowiednią przestrzeń roboczą i minimalizuje ryzyko uszkodzenia innych komponentów. W praktyce, odłączenie skrzyni biegów wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi oraz znajomości procedur zabezpieczających, takich jak unieruchomienie wału napędowego i zabezpieczenie ciągnika przed niekontrolowanym ruchem. Standardy branżowe, takie jak normy bezpieczeństwa ISO, podkreślają znaczenie przeprowadzenia takich operacji zgodnie z zaleceniami producenta, co gwarantuje nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo operatora. Tego rodzaju praktyki są stosowane w warsztatach mechanicznych w celu zapewnienia dbałości o sprzęt oraz bezpieczeństwa podczas pracy.

Pytanie 18

Które z wymienionych działań nie należą do codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze
B. Sprawdzenie stanu oświetlenia
C. Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
D. Kontrola ilości paliwa w zbiorniku
Czynności takie jak kontrola poziomu oleju w silniku, sprawdzenie ilości paliwa w zbiorniku oraz kontrola stanu oświetlenia są kluczowymi elementami codziennej obsługi ciągnika rolniczego, ponieważ każda z nich odgrywa istotną rolę w zapewnieniu efektywnej i bezpiecznej pracy maszyny. Regularna kontrola poziomu oleju jest niezbędna do prawidłowego smarowania silnika, co zapobiega jego przegrzewaniu się oraz minimalizuje tarcie wewnętrzne. Brak oleju lub jego niewłaściwy poziom może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Z kolei sprawdzenie ilości paliwa jest kluczowe, aby uniknąć sytuacji, w której ciągnik mogłby się zatrzymać w trakcie pracy, co nie tylko spowalnia postęp prac, ale także może prowadzić do niepotrzebnych strat czasowych i finansowych. Kontrola stanu oświetlenia jest równie istotne z perspektywy bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas pracy wczesnym rankiem lub późnym wieczorem. Odpowiednie oświetlenie pozwala na lepszą widoczność i identyfikację potencjalnych przeszkód. Ignorowanie tych czynności, które są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania maszyn, może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych, a także wpłynąć na długowieczność ciągnika. Dlatego ważne jest, aby nie mylić codziennych procedur obsługi z czynnościami, które nie są standardowo wymagane, jak w przypadku akumulatorów bezobsługowych.

Pytanie 19

Przyczyną wpływu mleka do próżniowego zbiornika dojarki rurociągowej jest

A. zabrudzony zawór regulacji podciśnienia
B. pęknięta guma strzykowa
C. niska efektywność pompy próżniowej
D. nieodpowiednie ustawienie wlotów mleka
Zanieczyszczony zawór regulacji podciśnienia, mała wydajność pompy próżniowej oraz nieprawidłowe ustawienie wlotów mleka to teorie, które mogą wydawać się logiczne w kontekście problemu, ale w rzeczywistości nie są one najczęstszymi przyczynami przedostawania się mleka do zbiornika próżniowego dojarki rurociągowej. Zanieczyszczony zawór regulacji podciśnienia może rzeczywiście wpłynąć na ciśnienie w systemie, jednak w przypadku problemów z podciśnieniem, najczęściej nie obserwuje się bezpośredniego przedostawania się mleka. W praktyce, zanieczyszczenia prowadzą do spadku efektywności pracy, ale niekoniecznie do przepływu mleka w niewłaściwy sposób. Mała wydajność pompy próżniowej może powodować, że system nie osiąga wymaganego podciśnienia, co w teorii mogłoby prowadzić do problemów z zbieraniem mleka, lecz ponownie, nie jest to bezpośrednia przyczyna przedostawania się mleka do zbiornika. Nieprawidłowe ustawienie wlotów mleka może prowadzić do nieefektywnego zbioru, ale również nie skutkuje bezpośrednim przepływem mleka do zbiornika próżniowego. Te odpowiedzi wskazują na błędne myślenie związane z analizą problemów w systemie. Dobrą praktyką jest skupienie się na elementach, które bezpośrednio wpływają na hermetyczność całego układu, a uszkodzenia gumy strzykowej są jednym z najczęstszych źródeł problemów w tym zakresie.

Pytanie 20

Co może być przyczyną, że silnik traktora osiąga temperaturę około 95˚C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna?

A. czujnika ciepłoty.
B. wiatraka.
C. pompy paliwowej.
D. termostatu.
Termostat odgrywa kluczową rolę w układzie chłodzenia silnika, regulując przepływ płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą. W momencie, gdy silnik osiąga optymalną temperaturę roboczą, termostat powinien otworzyć się, pozwalając na przepływ ciepłego płynu przez chłodnicę, co sprzyja jego schłodzeniu. Jeśli termostat jest uszkodzony i pozostaje w pozycji zamkniętej, ciepło generowane przez silnik nie jest odprowadzane do chłodnicy, co prowadzi do sytuacji, w której silnik nagrzewa się do wysokiej temperatury, osiągając nawet 95˚C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest regularna kontrola stanu termostatu w czasie przeglądów technicznych ciągnika, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów i standardami branżowymi. W przypadku awarii termostatu, jego wymiana powinna być przeprowadzona niezwłocznie, aby uniknąć przegrzewania silnika, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych.

Pytanie 21

Aby przeprowadzić wymianę tarczy sprzęgła w ciągniku, należy rozdzielić ciągnik pomiędzy

A. skrzynią biegów a tylnym mostem
B. skrzynią biegów a zwolnicą planetarną
C. silnikiem a skrzynią biegów
D. przednią osią a silnikiem
Wymiana tarczy sprzęgła napędu ciągnika wymaga rozłączenia jednostki napędowej w miejscu, gdzie silnik łączy się ze skrzynią przekładniową. To właśnie w tym miejscu znajduje się sprzęgło, które jest kluczowe dla przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Aby przeprowadzić wymianę, należy najpierw zdjąć osłony silnika i odłączyć wszystkie przewody oraz elementy, które mogą ograniczać dostęp do zespołu sprzegła. W praktyce, najpierw odkręca się śruby mocujące skrzynię biegów do silnika, a następnie delikatnie wyciąga skrzynię, co umożliwia wymianę zużytej tarczy sprzęgłowej. Zgodnie z dobrą praktyką, przed ponownym montażem należy oczyścić wszystkie powierzchnie stykowe, aby zapewnić prawidłowe warunki do zamocowania. Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana tarczy sprzęgła jest kluczowe dla utrzymania efektywności pracy ciągnika oraz zapobiegania poważniejszym uszkodzeniom jednostki napędowej.

Pytanie 22

Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?

A. Spuścić powietrze ze zbiornika
B. Uruchomić sprężarkę i napełnić zbiornik powietrzem
C. Zdemontować przewody pneumatyczne
D. Rozłączyć cięgno hamulca podstawowego
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.

Pytanie 23

Tabela wysiewu w siewniku uniwersalnym zawiera dane na temat

A. prędkości poruszania się
B. głębokości pracy zagarniacza do nasion
C. regulacji elementów dla osiągnięcia pożądanego wysiewu
D. koniecznego rozstawu kół ciągnika współpracującego
Tabela wysiewu siewnika uniwersalnego jest kluczowym narzędziem w agrotechnice, gdyż zawiera informacje niezbędne do precyzyjnego ustawienia maszyn w celu uzyskania optymalnego wysiewu nasion. Ustawienia elementów regulacyjnych dotyczą głównie takich parametrów jak ilość nasion na hektar, co jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej gęstości roślin oraz ich zdrowotności. Przykładowo, w przypadku siewu zbóż, zbyt mała ilość nasion może prowadzić do osłabienia roślin, podczas gdy zbyt gęsty wysiew powoduje konkurencję o światło, wodę i składniki odżywcze. Warto podkreślić, że właściwe ustawienie siewnika jest zgodne z dobrymi praktykami stosowanymi w rolnictwie, które zalecają dostosowanie wysiewu do warunków glebowych oraz technologii uprawy. Współczesne siewniki często wyposażane są w systemy automatycznej regulacji, co zwiększa efektywność i dokładność wysiewu, a także pozwala na zaoszczędzenie nasion oraz innych zasobów.

Pytanie 24

Do zewnętrznych środków transportu wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym należą

A. przenośniki bezcięgnowe
B. wózki ręczne
C. przyczepy ciągnikowe
D. przenośniki cięgnowe
Przyczepy ciągnikowe są kluczowym elementem w zakresie transportu zewnętrznego w gospodarstwie rolnym, ponieważ służą do przewozu różnorodnych ładunków, takich jak plony, materiały budowlane czy maszyny. Dzięki swojej konstrukcji, przyczepy te mogą być ciągnięte przez różnego rodzaju ciągniki, co zapewnia dużą wszechstronność i efektywność transportu. Zastosowanie przyczep ciągnikowych umożliwia optymalizację procesów logistycznych w gospodarstwie, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wydajności pracy. Przykładowo, podczas zbiorów, przyczepy mogą transportować zebrane plony bezpośrednio z pola do miejsca ich przechowywania, co znacznie przyspiesza cały proces. Dobrą praktyką w branży jest regularne serwisowanie przyczep, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Warto też zwrócić uwagę na przepisy dotyczące ładowności i wymagań technicznych, które muszą być spełnione, aby zapewnić zgodność z normami bezpieczeństwa.

Pytanie 25

Jakiego typu przegląd powinno się przeprowadzić w ciągniku rolniczym przy przebiegu licznika wynoszącym 750 mth, jeśli po 500 mth dokonano przeglądu P4, a harmonogram przeglądów przedstawia się następująco: P2 co 125 mth, P3 co 250 mth, P4 co 500 mth oraz P5 co 1000 mth?

A. P5
B. P2
C. P4
D. P3
Odpowiedź P3 jest poprawna, ponieważ według systemu przeglądów, ciągnik rolniczy wymaga przeglądu P3 co 250 mth. Po wykonaniu przeglądu P4 przy 500 mth, przegląd P3 powinien być zrealizowany przy 750 mth, co potwierdza, że czas na ten przegląd nastał. Przeglądy w ciągnikach rolniczych są kluczowe dla utrzymania ich w dobrym stanie technicznym oraz wydajności operacyjnej. Przykładowo, przegląd P3 może obejmować kontrolę układu hydraulicznego, smarowanie, a także sprawdzenie stanu opon oraz podzespołów roboczych. Regularne przeglądy według ustalonego harmonogramu pomagają w wykrywaniu potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co może zapobiec poważnym awariom i kosztownym naprawom. Ponadto, zgodność z harmonogramem przeglądów jest również istotna z punktu widzenia gwarancji producenta oraz przepisów bhp, co stanowi dodatkowy argument za ich regularnym przeprowadzaniem.

Pytanie 26

Jaki będzie łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, jeżeli przy zakupie czterech opon w zakładzie usługowym wykonawca udziela 10% rabatu na opony i 20% na robociznę?

L.p.WyszczególnienieCena jednostkowa brutto [zł]
1Opona250,00
2Koszt wymiany ( jedno koło)25,00

A. 1 000,00 zł
B. 980,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 920,00 zł
Łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, który wynosi 980,00 zł, jest wynikiem precyzyjnego zastosowania rabatów na zakupione opony oraz usługi wymiany. Cena czterech opon przed rabatem wynosi 1 000,00 zł, co jest typowe dla tej klasy produktów. Po uwzględnieniu 10% rabatu, cena opon spada do 900,00 zł. Rabaty są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, aby zachęcić klientów do większych zakupów. Koszt robocizny, który przed rabatem wynosi 100,00 zł, po zastosowaniu 20% rabatu wynosi 80,00 zł. Sumując 900,00 zł za opony i 80,00 zł za robociznę, otrzymujemy łączny koszt wynoszący 980,00 zł. Zrozumienie, jak stosować rabaty w praktyce jest istotne dla efektywnego zarządzania budżetem na konserwację pojazdów, szczególnie w przypadku flot samochodowych, gdzie oszczędności mogą mieć znaczący wpływ na koszty operacyjne.

Pytanie 27

Podczas obsługi ładowacza czołowego operator zauważył, że siłowniki hydrauliczne funkcjonują znacznie wolniej, a ich wysuwanie ma drobne, lecz wyraźne przestoje. Co może być przyczyną takiego działania?

A. zbyt mały wydatek pompy olejowej
B. zbyt niskie ciśnienie robocze pompy olejowej
C. uszkodzenie rur ciśnieniowych
D. zapowietrzenie układu
Zapowietrzenie układu hydraulicznego to coś, co naprawdę może namieszać w pracy siłowników. Jak w układzie jest powietrze, to robi się problem z ciśnieniem roboczym. A wtedy siłowniki zaczynają działać wolniej, a czasem nawet się zatrzymują. To dlatego, że powietrze wpływa na to, jak skutecznie olej hydrauliczny przekazuje siłę. To jest istotne, zwłaszcza w przypadku urządzeń precyzyjnych, na przykład ładowaczy. Więc dobrze jest regularnie kontrolować poziom płynów w układzie oraz co jakiś czas odpowietrzać system. To może uratować nas od tych kłopotów. I nie zapomnijmy o konserwacji, bo to także ważne, żeby powietrze się nie dostawało do układu.

Pytanie 28

Aby zapewnić dociążenie kół napędowych ciągnika pracującego z narzędziami lub maszynami przyczepianymi, konieczne jest zastosowanie ciągnika z regulacją

A. siłową
B. mieszaną
C. ciśnieniową
D. pozycyjną
Odpowiedzi siłowa, mieszana oraz pozycyjna nie są poprawne w kontekście dociążania kół napędowych ciągnika, ponieważ każda z nich odnosi się do innych aspektów regulacji i nie zapewnia optymalnego wsparcia dla maszyn przyczepianych. Regulacja siłowa, choć może być użyteczna w pewnych sytuacjach, nie dostarcza wystarczającego wsparcia w kontekście dynamicznego obciążenia, które jest kluczowe podczas pracy z różnymi narzędziami. Z kolei regulacja mieszana, łącząca różne aspekty, może wprowadzać zbędne komplikacje w obsłudze i nie zawsze gwarantuje efektywność, zwłaszcza w zmiennych warunkach roboczych. Regulacja pozycyjna, która skupia się na ustaleniu określonej pozycji roboczej narzędzia, również nie odpowiada na potrzebę dostosowania dociążenia w trakcie pracy, co jest istotne dla stabilności ciągnika. Te koncepcje mogą prowadzić do błędnych założeń, że dociążenie można osiągnąć bez dynamicznej regulacji ciśnienia. W praktyce, niewłaściwy dobór systemu dociążania może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania mocy ciągnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz potencjalnych problemów z bezpieczeństwem, takich jak poślizg czy utrata kontroli nad maszyną. Ostatecznie, kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni system dociążenia wpływa na wydajność i bezpieczeństwo pracy, co powinno być priorytetem w doborze sprzętu.

Pytanie 29

Na jakim elemencie należy kontrolować całkowity luz w układzie kierowniczym ciągnika rolniczego?

A. na drążkach kierowniczych
B. na kołach skrętnych
C. w przekładni kierowniczej
D. na kole kierownicy
Sprawdzanie wartości sumarycznego luzu w układzie kierowniczym ciągnika rolniczego w miejscach takich jak przekładnia kierownicza, drążki kierownicze czy koła kierowane jest niewłaściwe z kilku powodów. Przekładnia kierownicza, mimo że odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu ruchu z koła kierownicy na koła pojazdu, nie jest miejscem, w którym można bezpośrednio zmierzyć luz w układzie kierowniczym. Luz w tym miejscu może wynikać z luzów w innych elementach układu, co może prowadzić do błędnych wniosków o stanie technicznym pojazdu. Z kolei drążki kierownicze, choć są istotne w całym układzie, również nie stanowią miejsca, gdzie można precyzyjnie ocenić luz. Dodatkowo, pomiar luzu na kołach kierowanych nie daje pełnego obrazu stanu układu kierowniczego, gdyż może nie uwzględniać marginalnych luzów, które mogą występować w innych, mniej oczywistych miejscach. Prawidłowe podejście do oceny luzu w układzie kierowniczym powinno opierać się na kompleksowej analizie, która uwzględnia wszystkie elementy systemu, a nie tylko pojedyncze komponenty. Ważne jest, aby unikać myślenia, że pomiar luzu w jednym miejscu, jak na przykład na przekładni, wystarczy do oceny całego układu, co może prowadzić do zaniedbania jego konserwacji i koniecznych napraw. Właściwe podejście do diagnostyki układu kierowniczego, zgodne z najlepszymi praktykami w branży, powinno obejmować holistyczne podejście do kontroli stanu technicznego, w tym regularne przeglądy, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz sprawność pracy ciągnika.

Pytanie 30

W nowoczesnych ciągnikach zmianę kierunku jazdy realizuje

A. sprzęgło dwumasowe
B. wzmacniacz momentu
C. przekładnia nawrotna
D. mechanizm różnicowy
Przekładnia nawrotna, znana również jako przekładnia kierunkowa, jest kluczowym elementem w nowoczesnych ciągnikach rolniczych oraz innych pojazdach użytkowych. Jej głównym zadaniem jest umożliwienie zmiany kierunku jazdy, co jest niezwykle istotne w warunkach roboczych, takich jak manewrowanie w wąskich przestrzeniach. Przekładnia ta pozwala na szybką i efektywną zmianę kierunku, co znacznie ułatwia pracę w trudnym terenie i zwiększa zwrotność maszyny. W praktyce, przekładnie nawrotne są projektowane tak, aby działały w synergii z innymi systemami, jak mechanizm różnicowy, co zapewnia płynne przejście z jazdy do tyłu na jazdę do przodu. Dobrą praktyką w branży jest regularne sprawdzanie stanu przekładni nawrotnej oraz jej smarowanie, co pozwala na uniknięcie awarii i wydłużenie żywotności urządzenia. W kontekście standardów branżowych, producentów ciągników rolniczych rekomenduje stosowanie przekładni nawrotnej o odpowiedniej klasie wytrzymałości, co zapewnia nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo użytkowania. Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii w produkcji tych przekładni ma na celu zwiększenie ich trwałości oraz niezawodności.

Pytanie 31

Użycie narzędzi wspomagających osiowanie oraz osiowo symetryczne naciski jest niezbędne, aby zagwarantować poprawny montaż?

A. pierścieni uszczelniających
B. łączników gumowych
C. dzielonych łożysk ślizgowych
D. łożysk tocznych
Łańcuchy błędnych koncepcji związanych z odpowiedziami na pytanie dotyczące montażu elementów takich jak łączniki gumowe, dzielone łożyska ślizgowe czy pierścienie uszczelniające można zauważyć w kontekście ich specyfiki i zastosowania. łączniki gumowe, chociaż są ważnym elementem w wielu zastosowaniach, nie wymagają tak precyzyjnego osiowania jak łożyska toczne, ponieważ ich funkcja polega na amortyzacji drgań, a nie na przenoszeniu obciążeń w osiowy sposób. Dzielone łożyska ślizgowe, mimo że są stosowane w różnych aplikacjach, również nie mają tak dużych wymagań co do osiowości, ponieważ ich konstrukcja pozwala na pewną elastyczność w montażu. Pierścienie uszczelniające z kolei są przeznaczone do zapobiegania wyciekom substancji smarowych i nie mają bezpośredniego związku z osiowaniem, a ich prawidłowe zamontowanie dotyczy głównie szczelności, a nie precyzyjnego ustawienia. Obserwując te podejścia, łatwo zauważyć typowy błąd myślowy polegający na myleniu funkcji i wymagań różnych elementów. Właściwe rozpoznanie, które komponenty wymagają szczególnej uwagi przy montażu oraz jakie techniki i narzędzia są do tego niezbędne, jest kluczowe w inżynierii mechanicznej, gdzie każde niedopatrzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji eksploatacyjnych.

Pytanie 32

Aby ograniczyć zużycie oleju silnikowego przez zużyty silnik, należy użyć oleju o lepkości

A. 10W60
B. 10W40
C. 10W50
D. 10W30
Odpowiedź 10W60 jest rzeczywiście w porządku. Taki olej lepiej chroni silnik, zwłaszcza jak już ma swoje lata. Z czasem silnik może tracić szczelność i zaczyna się to wiązać z wyciekiem oleju oraz większym zużyciem. Właśnie dlatego olej 10W60, który ma wyższą lepkość, jest bardziej odporny na wysokie temperatury i lepiej trzyma film olejowy w trudnych warunkach. To szczególnie ważne dla starszych silników, które często mogą działać w trudnych warunkach. Na przykład, weźmy pod uwagę starsze sportowe auta lub pojazdy użytkowe, które potrafią znieść spore obciążenie. Różne standardy, jak API czy ACEA, sugerują, żeby dobierać olej odpowiedni do danego silnika, bo to ma wpływ na jego żywotność i wydajność. Wybierając olej o większej lepkości, można zmniejszyć zużycie oleju silnikowego, co jest super ważne, żeby silnik działał jak najdłużej w dobrym stanie.

Pytanie 33

Ile wynosi całkowity koszt naprawy silnika w zakres której wchodzi szlif wału, wymiana tulei i tłoków oraz regeneracja głowic i zaworów, jeżeli zakład naprawczy dolicza marżę w wysokości 30% kosztów usługi?

Koszty usługi
UsługaCena w zł
szlif wału + panewki340
regeneracja głowic i zaworów320
tuleje + tłoki z wymianą540

A. 1 180 zł
B. 1 560 zł
C. 1 230 zł
D. 1 390 zł
Aby poprawnie obliczyć całkowity koszt naprawy silnika, należy zacząć od zsumowania wszystkich kosztów usług, które wchodzą w skład naprawy. W tym przypadku uwzględniamy szlif wału, wymianę tulei i tłoków, oraz regenerację głowic i zaworów. Następnie do tej sumy doliczamy marżę zakładu naprawczego, która wynosi 30% wartości usług. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z praktykami branżowymi, gdzie marża jest często dodawana do kosztów robocizny oraz materiałów, aby pokryć wydatki związane z prowadzeniem działalności. Warto również zauważyć, że przestrzeganie takich standardów w wycenie usług naprawczych jest kluczowe dla utrzymania przejrzystości finansowej i uczciwości w relacjach z klientami. Przykładowo, jeśli koszty usług wynoszą 1 200 zł, po dodaniu 30% marży (360 zł), całkowity koszt naprawy przedstawia się na poziomie 1 560 zł. Taki sposób kalkulacji gwarantuje, że zakład naprawczy nie tylko pokryje swoje koszty, ale również uzyska zysk, co jest niezbędne dla jego dalszego funkcjonowania.

Pytanie 34

Jakie działanie należy podjąć w pierwszej kolejności po przyjęciu ciągnika do serwisu?

A. sprawdzenie stanu wyposażenia
B. rozebranie podzespołów
C. ocena uszkodzonych części
D. mycie pojazdu
Sprawdzanie kompletności wyposażenia, demontaż podzespołów oraz weryfikacja uszkodzonych elementów to działania, które z pewnością są istotne w procesie naprawy ciągnika, jednak ich realizacja przed myciem pojazdu może prowadzić do nieefektywnego wydania zasobów i zasobów roboczych. Przykładowo, jeśli technik zdecyduje się na demontaż podzespołów przed umyciem ciągnika, zanieczyszczenia, takie jak błoto czy olej, mogą osadzić się na już zdemontowanych częściach, co może utrudnić dalsze prace. Ponadto, brak wstępnego mycia może spowodować, że technik przeoczy niewielkie uszkodzenia, które byłyby widoczne na czystej powierzchni. Weryfikacja uszkodzonych elementów powinna również nastąpić na czystym podwoziu, co pozwala na dokładną ocenę stanu technicznego. Niezastosowanie się do tej zasady może prowadzić do kosztownych błędów, takich jak pominięcie naprawy istotnych komponentów. W branży mechanicznej, efektywne praktyki naprawcze uwzględniają nie tylko poprawne działania, ale także ich odpowiednią sekwencję, co ma kluczowe znaczenie dla jakości i wydajności prac serwisowych.

Pytanie 35

Podczas siewu pszenicy ozimej ciągnik połączony z siewnikiem S052 zużywa w ciągu godziny 6 litrów oleju napędowego. Oblicz koszt paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha uprawy, jeśli agregat pracuje z wydajnością 3 ha/h, a cena jednego litra paliwa wynosi 5,00 zł?

A. 450,00 zł
B. 150,00 zł
C. 300,00 zł
D. 225,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha pszenicy ozimej, należy najpierw ustalić, jak długo zajmie siew tego obszaru. Przy wydajności 3 ha/h, obsianie 45 ha zajmie 15 godzin (45 ha / 3 ha/h). Następnie, znając zużycie oleju napędowego przez ciągnik z siewnikiem S052, które wynosi 6 litrów na godzinę, można obliczyć całkowite zużycie paliwa. W ciągu 15 godzin maszyna zużyje 90 litrów paliwa (15 h * 6 l/h). Z ceną paliwa wynoszącą 5,00 zł za litr, całkowity koszt zakupu paliwa wyniesie 450,00 zł (90 l * 5,00 zł/l). Takie podejście do kalkulacji kosztów jest standardową praktyką w rolnictwie, gdzie efektywne zarządzanie kosztami operacyjnymi jest kluczowe dla rentowności gospodarstwa. Znajomość wydajności sprzętu oraz kosztów eksploatacyjnych pozwala na lepsze planowanie i optymalizację prac polowych.

Pytanie 36

W ciągniku rolniczym zaszła potrzeba wymiany przednich kół z oponami o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony powinny zostać użyte do wymiany?

A. 16/12-32 8PR
B. 16.00-28 4PR
C. 6/16-15 2PR
D. 6.00-16 6PR
Wybór opon do ciągnika rolniczego jest kluczowy dla zapewnienia jego wydajności oraz bezpieczeństwa. Odpowiedzi, które nie są zgodne z wymaganiami, opierają się na błędnych założeniach dotyczących oznaczeń opon. Odpowiedzi takie jak 6/16-15 2PR oraz 16.00-28 4PR mają zupełnie inne parametry średnicy felgi, co oznacza, że nie będą one pasować do ciągnika, który wymaga opon o średnicy 16 cali. Opona 6/16-15 sugeruje średnicę osadzenia 15 cali, co sprawia, że nie tylko nie pasuje do wymaganego rozmiaru, ale może również prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Z kolei 16.00-28 oznacza znacznie większą średnicę, co sprawia, że opona ta jest przeznaczona do zupełnie innych pojazdów, takich jak większe maszyny rolnicze lub ciężarówki. Odpowiedź 16/12-32 8PR również odzwierciedla niewłaściwe wymiary, co prowadzi do błędnych wyborów przy zakupie opon. Kluczowym błędem myślowym jest nieuwzględnienie konieczności zgodności średnicy opony z wymaganiami producenta pojazdu, co może prowadzić do niewłaściwego dopasowania i obniżenia wydajności maszyny. W praktyce, odpowiedni dobór opon powinien być uzależniony nie tylko od wymagań rozmiarowych, ale także od zastosowania i warunków, w jakich będzie pracował ciągnik. Wybór niewłaściwych opon ma znaczenie nie tylko dla wydajności, ale także dla trwałości maszyny oraz bezpieczeństwa użytkownika.

Pytanie 37

W przypadku ciągnika rolniczego zaszła potrzeba wymiany przednich kół o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony należy zastosować do tej wymiany?

A. 16.00-28 4PR
B. 6.00-16 6PR
C. 16/12-32 8PR
D. 6/16-15 2PR
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec różne błędy związane z doborem opon do ciągnika rolniczego. Rozmiar 6/16-15 2PR wskazuje na oponę, która posiada średnicę osadzenia 15 cali, co jest stanowczo zbyt małe dla maszyny wymagającej opon o średnicy 16 cali. Zastosowanie tej opony mogłoby prowadzić do niewłaściwego dopasowania, co w konsekwencji wpłynęłoby na stabilność i bezpieczeństwo. Opona 16.00-28 4PR jest również nieodpowiednia, gdyż jej średnica wynosi 28 cali, co w znacznym stopniu przekracza wymaganą wielkość, a tym samym nie jest kompatybilna z konstrukcją ciągnika. Z kolei 16/12-32 8PR to opona, której średnica wynosi 32 cale, co również oznacza, że jest zbyt duża. Takie błędne podejście do doboru opon może nie tylko prowadzić do uszkodzenia maszyny, ale również do zwiększonego zużycia paliwa oraz niemożności efektywnego wykonywania prac rolnych. W praktyce, niewłaściwy dobór opon mógłby skutkować problemami z przyczepnością, co jest kluczowe w pracach na polu, gdzie różnorodność podłoża odgrywa istotną rolę. Dlatego tak ważne jest, aby kierować się standardami i zaleceniami producentów, które precyzyjnie określają odpowiednie parametry opon dla różnych typów maszyn rolniczych.

Pytanie 38

Systemy zasilania silników typu Common Rail są wyposażone w wtryskiwacze

A. działające mechanicznie
B. działające na zasadzie ciśnienia paliwa
C. stanowiące połączenie wtryskiwacza i pompy
D. działające elektrycznie
Układy zasilania silników Common Rail nie mogą być uznawane za systemy sterowane ciśnieniem paliwa, ponieważ tego rodzaju rozwiązania opierają się na mechanizmach hydraulicznych, które nie zapewniają takiej precyzji jak elektryczne sterowanie. Sterowanie ciśnieniem, mimo że ma swoje zastosowania w innych układach zasilania, nie jest wystarczające w kontekście nowoczesnych silników diesla, gdzie kluczowe jest osiągnięcie precyzyjnego wtrysku paliwa do cylindra w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze sterowane mechanicznie również są niewłaściwym podejściem, ponieważ mechaniczne układy nie wykorzystują zaawansowanej elektroniki, co ogranicza ich zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach pracy silnika. Propozycja dotycząca połączenia wtryskiwacza i pompy jest mylna, ponieważ w układzie Common Rail wtryskiwacze są oddzielnymi komponentami, które współpracują z wysokociśnieniową pompą paliwową, ale nie stanowią jednego, hybrydowego elementu. Tego rodzaju błędne myślenie często prowadzi do nieporozumień w zakresie działania nowoczesnych układów zasilania. W rzeczywistości, zastosowanie elektronicznych wtryskiwaczy to nie tylko innowacja technologiczna, ale także odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej, które są kluczowe w dzisiejszym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 39

Za pomocą stetoskopu możemy

A. zidentyfikować stuki wewnętrzne zespołu
B. wykryć mikropęknięcia obudowy silnika
C. zbadać spadki ciśnienia w cylindrach
D. zmierzyć hałas elementów ciągnika
Pomiar hałasu zespołów ciągnika, wykrywanie mikropęknięć korpusu silnika oraz pomiar spadków ciśnienia w cylindrach to koncepcje, które nie są powiązane z rzeczywistymi funkcjami stetoskopu. Stetoskop nie służy do pomiaru hałasu w sposób ilościowy, a jego głównym zastosowaniem jest analiza dźwięków, co oznacza, że nie można go wykorzystać do oceny poziomu hałasu jako takiego. Mikropęknięcia korpusu silnika wymagają zastosowania bardziej zaawansowanych technik, takich jak badania ultradźwiękowe, które pozwalają na wykrycie niewidocznych gołym okiem defektów strukturalnych. Z kolei pomiar spadków ciśnienia w cylindrach najczęściej wykonuje się przy użyciu manometrów lub testerów kompresji, które dostarczają dokładnych danych o stanie silnika. Stetoskop może pomóc w identyfikacji dźwięków, które mogą sugerować problemy w tych obszarach, ale nie jest w stanie dostarczyć pomiarów, które są niezbędne do oceny stanu technicznego silnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie zdolności stetoskopu do słuchania dźwięków z jego zdolnością do przeprowadzania pomiarów. Kluczowe jest zrozumienie, że stetoskop to narzędzie diagnostyczne, które skupia się na jakości dźwięku, a nie na ilościowych parametrach technicznych, takich jak ciśnienie czy hałas.

Pytanie 40

Aby przygotować ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgłowej, powinno się

A. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
B. zdjąć koło zamachowe
C. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
D. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
Wymiana tarczy sprzęgłowej nie polega na regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła, ponieważ ten element nie wpływa bezpośrednio na demontaż ani wymianę samej tarczy. Regulacja skoku pedału jest ważna, ale to działanie powinno być przeprowadzane po wymianie tarczy, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie sprzęgła. W przypadku odkręcania obudowy sprzęgła, kluczowe jest usunięcie tej obudowy, aby uzyskać dostęp do części wewnętrznych. Z kolei demontaż łożyska wyciskowego z tulei wałka sprzęgłowego nie jest praktykowany przed demontażem samej tarczy sprzęgłowej, ponieważ dostęp do łożyska uzyskuje się dopiero po zdjęciu obudowy. Wymiana tarczy sprzęgłowej wymaga również odkręcenia koła zamachowego, co jest istotnym procesem, ale nie jest krokiem wstępnym. W praktyce, błędne podejście do tej procedury może prowadzić do poważnych usterek w układzie napędowym, a także do nieefektywnego działania sprzęgła. Zrozumienie kolejności działań oraz ich wpływu na całość procesu jest kluczowe dla właściwego przeprowadzenia naprawy. W związku z tym, każdy mechanik powinien dobrze znać procedury demontażu i montażu elementów układu sprzęgłowego, aby uniknąć pomyłek, które mogą skutkować nieprawidłowym działaniem ciągnika.