Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 14 marca 2025 13:45
  • Data zakończenia: 14 marca 2025 13:47

Egzamin niezdany

Wynik: 5/40 punktów (12,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby w działalności wychowawczej zastosować metodę swobodnego wyboru, należy

A. powierzyć rodzicom decyzję w sprawie wyboru zabaw.
B. organizować z dziećmi jak najwięcej zabaw ruchowych.
C. powierzyć dzieciom decyzję w sprawie wyboru zabawy.
D. organizować z dziećmi jak najwięcej zabaw muzycznych.
Odpowiedź, w której oddajemy dzieciom inicjatywę wyboru zabawy, jest zgodna z zasadami metody dowolności w pracy wychowawczej. Ta metoda opiera się na założeniu, że dzieci powinny mieć swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących aktywności, co sprzyja ich rozwojowi emocjonalnemu oraz społecznemu. Przykładami zastosowania tej metody mogą być sytuacje, w których dzieci wybierają spośród różnych zabaw dostępnych w danym momencie, co pozwala im na przejawianie własnych preferencji i zainteresowań. Takie podejście wspiera ich kreatywność, samodzielność oraz umiejętność współpracy w grupie. Ponadto, badania wskazują, że dzieci, które mają możliwość wyboru, są bardziej zaangażowane w zabawę, co przekłada się na lepsze wyniki w zakresie rozwoju poznawczego. Wprowadzenie metody dowolności jest również zgodne z nowoczesnymi standardami edukacyjnymi, które kładą nacisk na dziecko jako podmiot procesu wychowawczego, a nie jedynie odbiorcę treści edukacyjnych.

Pytanie 2

Według Programu Szczepień Ochronnych, noworodek powinien otrzymać obowiązkowe szczepienie w ciągu 24 godzin od narodzin przeciwko

A. krztuścowi i pneumokokom
B. gruźlicy i WZW typu B
C. krztuścowi i meningokokom
D. gruźlicy i WZW typu A
Wybór odpowiedzi wskazującej na szczepienie przeciwko krztuścowi i meningokokom jest błędny, gdyż te szczepienia nie są obowiązkowe w pierwszych 24 godzinach życia dziecka. Krztusiec, wywoływany przez bakterie Bordetella pertussis, oraz zakażenia meningokokowe, spowodowane przez bakterie Neisseria meningitidis, są rzeczywiście chorobami, które wymagają szczepień, jednak są one realizowane w późniejszym okresie, zazwyczaj w ramach szczepień obowiązkowych w pierwszym roku życia. Również odpowiedzi dotyczące szczepień przeciwko gruźlicy i WZW A oraz krztuścowi i pneumokokom są nieprawidłowe. WZW A, choć jest chorobą wirusową i szczepionka jest dostępna, nie jest zalecane szczepienie noworodków w pierwszym czasie po urodzeniu. Z kolei pneumokoki są bakteriami, które mogą prowadzić do zapaleń płuc i innych poważnych infekcji, ale szczepienie przeciw nim również odbywa się w późniejszym okresie. Często osoby mylą zakres czasowy i kolejność szczepień, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że Program Szczepień Ochronnych ma na celu ochronę dzieci przed najgroźniejszymi chorobami zakaźnymi w odpowiednich momentach, co wymaga znajomości aktualnych standardów medycznych oraz zalecanych schematów szczepień.

Pytanie 3

W przypadku wystąpienia kaszlu suchego u czteroletniego dziecka nie należy zalecać

A. zapewnienia wyższej niż zazwyczaj temperatury w pomieszczeniu.
B. obserwowania poziomu wilgotności powietrza w pomieszczeniu.
C. informowania dziecka o potrzebie ograniczenia aktywności.
D. nawilżania błon śluzowych ust dziecka.
Dbanie o wyższą niż zwykle temperaturę w pomieszczeniu nie jest wskazane w przypadku suchego kaszlu u czteroletniego dziecka, ponieważ zbyt wysoka temperatura może prowadzić do dalszego wysuszenia błon śluzowych dróg oddechowych. W praktyce, optymalna temperatura w pomieszczeniu, w którym przebywa dziecko, powinna wynosić około 20-22°C. Ważne jest, aby unikać przesuszenia powietrza, co często ma miejsce w pomieszczeniach ogrzewanych. Zamiast podnosić temperaturę, lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o odpowiednią wilgotność powietrza, co można osiągnąć poprzez użycie nawilżaczy powietrza lub umieszczanie misek z wodą w pomieszczeniu. Wspierając nawilżenie powietrza, można złagodzić objawy kaszlu, ponieważ wilgotne powietrze ułatwia oddychanie i pomaga w nawilżeniu błon śluzowych, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci z problemami oddechowymi. Warto również pamiętać o nawadnianiu organizmu, co dodatkowo wspiera procesy zdrowotne dziecka.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Na zakończenie drugiego roku życia maluch powinien umieć samodzielnie

A. opuszczać i podciągać majtki
B. dobierać części swojej odzieży
C. wiązać buty
D. czyścić ciało
Zdolność do samodzielnego zawiązywania butów, mycia ciała czy dobierania elementów garderoby są umiejętnościami, które rozwijają się w późniejszym etapie rozwoju dziecka. W kontekście samodzielności, zawiązywanie butów wymaga zaawansowanej koordynacji ruchowej oraz precyzyjnych umiejętności manualnych, które zwykle dzieci opanowują dopiero w wieku przedszkolnym, około 4-5 roku życia. Mycie ciała, chociaż ważne, obejmuje również aspekt rozumienia zasad higieny, co jest bardziej skomplikowane i wymaga dłuższego czasu nauki. Dobieranie elementów garderoby może być złożonym procesem związanym nie tylko z umiejętnościami manualnymi, ale i zrozumieniem kontekstu sytuacyjnego oraz umiejętnością łączenia kolorów i wzorów, co jest także poza zasięgiem dzieci w wieku dwóch lat. Wiele osób przyjmuje, że wczesne osiągnięcia w tych obszarach są kluczowe, co prowadzi do nieporozumień dotyczących rzeczywistych umiejętności dzieciaków w tym wieku. Warto pamiętać, że rozwój umiejętności dzieci jest procesem zindywidualizowanym, a każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, co powinno być uwzględnione przy ocenie ich zdolności.

Pytanie 6

Dziecko, które ma zmarszczkę w kąciku oka, małe oraz szeroko rozstawione oczy, spłaszczoną centralną część twarzoczaszki, wygładzoną bruzdę podnosową, wąską górną wargę i małoszczękę, prawdopodobnie cierpi na zespół

A. Tourette'a
B. Downa
C. płodowy FAS
D. Aspergera
Dziecko, u którego występują zmarszczki kącika oka, małe i szeroko rozstawione oczy, płaska środkowa część twarzoczaszki, wygładzona rynienka podnosowa, cienka górna warga, oraz małożuchwie, może cierpieć na zespół płodowego alkoholowego uszkodzenia (FAS). FAS jest zespołem objawów spowodowanych prenatalnym narażeniem na alkohol, który wpływa na rozwój płodu. Charakterystyczne cechy morfologiczne, takie jak opisane, są kluczowe w diagnozowaniu tego zespołu. W praktyce klinicznej ważne jest, aby lekarze znali te objawy, ponieważ wczesne rozpoznanie i interwencja mogą znacząco wpłynąć na jakość życia dzieci z FAS. Zespół ten wiąże się także z problemami rozwojowymi, poznawczymi oraz społecznymi, które wymagają zintegrowanego podejścia w diagnostyce i terapii. Standardy diagnostyczne, takie jak DSM-5, podkreślają znaczenie identyfikacji tych cech i oferują wytyczne dla terapeutów oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem dzieci.

Pytanie 7

Według wskazań Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię pochodzącą z węglowodanów u dzieci powyżej 1. roku życia wynosi

A. 30 - 45%
B. 25 - 35%
C. 15 - 30%
D. 45 - 65%
Zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, całodzienne zapotrzebowanie na energię z węglowodanów u dzieci od 1. roku życia powinno wynosić 45-65%. Węglowodany stanowią kluczowe źródło energii dla rozwijającego się organizmu dziecka, a ich odpowiednia podaż jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu, rozwoju oraz funkcjonowania układu nerwowego. Ilość energii dostarczanej z węglowodanów powinna być dostosowana do ogólnego zapotrzebowania kalorycznego dziecka, które w dużej mierze zależy od poziomu aktywności fizycznej oraz etapu rozwoju. Dla przykładu, dzieci aktywne fizycznie mogą wymagać wyższego procentowego udziału węglowodanów w diecie, aby zaspokoić zwiększone potrzeby energetyczne. Dodatkowo, zaleca się, aby węglowodany pochodziły głównie z źródeł pełnoziarnistych, owoców oraz warzyw, co sprzyja zdrowemu odżywianiu i dostarcza nie tylko energii, ale także niezbędnych składników odżywczych, błonnika oraz witamin.

Pytanie 8

Jakie podejście rehabilitacyjne najlepiej wspiera 10-miesięczne dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w stabilizacji napięcia mięśniowego oraz w utrwalaniu prawidłowych ruchów podczas wykonywania codziennych czynności?

A. Peto
B. Bobath
C. Vojty
D. Domana

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Bobath" jest prawidłowa, ponieważ metoda Bobath, znana również jako koncepcja Bobath, jest szczególnie skuteczna w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Skupia się na poprawie jakości ruchu, stabilizowaniu napięcia mięśniowego oraz utrwalaniu prawidłowych wzorców motorycznych. W praktyce, terapeuci stosują tę metodę do analizy zachowań motorycznych dziecka i dostosowują interwencje w celu optymalizacji funkcji ruchowych. Przykładowo, podczas codziennych czynności, takich jak przewracanie się, siedzenie czy stanie, terapeuta może stosować techniki wspierające, takie jak dotyk, aby pobudzić do działania odpowiednie grupy mięśniowe, co przekłada się na lepszą kontrolę i koordynację. Dodatkowo, metoda Bobath kładzie duży nacisk na współpracę z rodzicami, co jest kluczowe w procesie rehabilitacji, umożliwiając rodzicom kontynuowanie ćwiczeń w warunkach domowych. To podejście jest uznawane za standard w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami neuromotorycznymi.

Pytanie 9

Zajęcia plastyczne obejmujące malowanie za pomocą rąk można najwcześniej wprowadzić w trakcie zabaw z dziećmi, które rozwijają się prawidłowo

A. w IV kwartale drugiego roku życia
B. w I kwartale drugiego roku życia
C. w IV kwartale trzeciego roku życia
D. w II kwartale trzeciego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie zajęć plastycznych polegających na malowaniu rękami w I kwartale drugiego roku życia jest zgodne z etapami rozwoju motorycznego i poznawczego dziecka. W tym okresie dzieci rozwijają zdolności motoryczne, a ich umiejętności manipulacyjne stają się coraz bardziej złożone. Malowanie rękami angażuje zarówno ruchy dużych grup mięśniowych, jak i precyzyjne chwyty, co sprzyja rozwojowi koordynacji ruchowej. Dzieci w tym wieku są również bardzo ciekawe świata i chętne do eksploracji różnych materiałów oraz technik plastycznych. Umożliwienie im korzystania z rąk do malowania wspiera również ich kreatywność i wyrażanie emocji poprzez sztukę. W praktyce, nauczyciele powinni stosować różnorodne techniki, które pozwalają dzieciom na swobodną ekspresję, takie jak korzystanie z farb wodnych, materiałów naturalnych czy też przestrzeni do działania. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami programów dydaktycznych, które promują rozwój poprzez zabawę, co jest istotnym elementem edukacji wczesnoszkolnej.

Pytanie 10

Brak witaminy D w czasie rozwoju oraz z tym związana niewystarczająca mineralizacja mogą prowadzić u dziecka do

A. szkorbutu
B. niedokrwistości złośliwej
C. osteoporozy
D. krzywicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Krzywica jest schorzeniem spowodowanym niedoborem witaminy D, wapnia lub fosforu, co prowadzi do zaburzeń mineralizacji kości, szczególnie u dzieci w okresie wzrostu. Witamina D odgrywa kluczową rolę w regulacji metabolizmu wapnia i fosforu oraz w procesie mineralizacji kości. Niedobór tej witaminy w diecie lub niedostateczna ekspozycja na słońce mogą skutkować osłabieniem struktury kostnej, co objawia się krzywicą. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest niezwykle istotne, ponieważ wczesne rozpoznanie i odpowiednia interwencja, takie jak suplementacja witaminą D oraz edukacja w zakresie zdrowego odżywiania, mogą zapobiec rozwojowi krzywicy i jej długoterminowym konsekwencjom, takim jak deformacje kości czy problemy z rozwojem. Zgodnie z aktualnymi wytycznymi, zaleca się, aby dzieci w okresie wzrostu miały zapewnioną odpowiednią podaż witaminy D, co może być osiągnięte poprzez dietę i, w razie potrzeby, suplementację.

Pytanie 11

Celem podawania probiotyków dziecku podczas oraz po leczeniu antybiotykami jest

A. zapobieganie utracie składników mineralnych
B. uzupełnienie właściwej flory bakteryjnej
C. uzupełnienie poziomu elektrolitów
D. eliminacja stanu zapalnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podawanie probiotyków dziecku w trakcie i po antybiotykoterapii ma na celu uzupełnienie prawidłowej flory bakteryjnej, która może zostać zaburzona przez działanie antybiotyków. Antybiotyki, choć skuteczne w walce z infekcjami bakteryjnymi, nie są selektywne i mogą niszczyć zarówno patogeny, jak i pożyteczne bakterie w organizmie. Probiotyki, zawierające żywe mikroorganizmy, mogą pomóc przywrócić równowagę mikrobioty jelitowej, co jest kluczowe dla zdrowia dziecka. Uzupełnianie flory bakteryjnej ma również wpływ na układ odpornościowy, a prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. W praktyce, rodzice powinni stosować probiotyki pod nadzorem lekarza, który pomoże dobrać odpowiednią formę i dawkę, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby dziecka. Przykłady zastosowania probiotyków obejmują stosowanie ich w przypadku biegunek wywołanych przez antybiotyki, co zostało potwierdzone w licznych badaniach klinicznych. Warto również pamiętać, że probiotyki są dostępne w różnych formach, takich jak jogurty, suplementy diety czy probiotyki w proszku, co ułatwia ich wprowadzenie do diety dziecka.

Pytanie 12

Jakie działania powinni podejmować rodzice 3,5-letniego malucha, u którego występuje jąkanie w nowych sytuacjach?

A. Powinni poprawiać wypowiedzi dziecka
B. Powinni pozwolić dziecku na dokończenie zdania
C. Powinni cicho dokończyć wypowiedź za dziecko
D. Powinni zmniejszyć liczbę interakcji społecznych dziecka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pozwolenie dziecku na dokończenie wypowiedzi jest kluczowe w procesie wspierania go w sytuacjach jąkania. Takie podejście pomaga dziecku poczuć się akceptowanym i zrozumianym, co może znacznie zmniejszyć stres związany z mową. W praktyce, rodzice powinni unikać przerywania dziecka, nawet gdy jego wypowiedź trwa dłużej lub jest mniej płynna. Ważne jest, aby stworzyć środowisko sprzyjające swobodnej ekspresji, co pomoże w budowaniu pewności siebie dziecka. Dobre praktyki wskazują, że rodzice powinni okazywać cierpliwość i zainteresowanie tym, co dziecko ma do powiedzenia. Warto również wprowadzać regularne ćwiczenia mowy, które pomogą w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Na przykład, zachęcanie dziecka do opowiadania krótkich historyjek lub wspólne czytanie książek może być skuteczne w rozwijaniu płynności mowy. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami specjalistów w dziedzinie logopedii, którzy podkreślają znaczenie wspierającego środowiska w przezwyciężaniu trudności w mówieniu.

Pytanie 13

Siedmio- lub ośmiomiesięczne dziecko, które rozwija się prawidłowo, korzysta głównie z chwytu

A. nakrywkowego
B. nożycowego
C. dłoniowego prostego
D. pęsetowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'nożycowym' jest prawidłowa, ponieważ w wieku siedmiu do ośmiu miesięcy dzieci rozwijają zdolności motoryczne, które pozwalają im na posługiwanie się chwytem nożycowym. Ten rodzaj chwytu polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co umożliwia dziecku precyzyjniejsze manipulowanie obiektami. W tym etapie rozwoju dzieci wykazują większą kontrolę nad swoimi ruchami, co wspiera ich samodzielność i eksplorację otoczenia. Przykłady zastosowania tego chwytu to chwytanie małych zabawek, jedzenia czy przedmiotów w codziennych interakcjach. Korzystanie z chwytu nożycowego jest istotnym krokiem w rozwoju umiejętności motorycznych, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci. Praktyczne zauważenie, jak dziecko przechodzi od chwytu dłoniowego prostego do nożycowego, może być dla rodziców i opiekunów ważnym wskaźnikiem postępów w rozwoju ich pociechy.

Pytanie 14

Która z witamin jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju układu kostnego oraz pełni istotną rolę w metabolizmie wapnia i fosforu?

A. Witamina D
B. Witamina K
C. Witamina A
D. Witamina C

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju kośćca. Jej główną funkcją jest wspomaganie wchłaniania wapnia w jelitach, co wpływa na mineralizację kości. Niedobór witaminy D może prowadzić do osłabienia kości i chorób takich jak osteoporoza czy krzywica w dzieciństwie. W praktyce, aby zapewnić odpowiedni poziom witaminy D, zaleca się ekspozycję na słońce, ponieważ organizm syntetyzuje tę witaminę pod wpływem promieniowania UVB. Ponadto, witamina D można znaleźć w niektórych produktach spożywczych, takich jak tłuste ryby, żółtka jaj, a także w suplementach diety. W kontekście zdrowia publicznego, wiele krajów zaleca rutynowe badania poziomu witaminy D, szczególnie w populacjach narażonych na jej niedobory, co jest zgodne z wytycznymi organizacji zdrowotnych. Przykładowo, normy dotyczące poziomu witaminy D w surowicy krwi, ustalone przez Instytut Medycyny, wskazują, że wartości powyżej 20 ng/ml są uważane za wystarczające do utrzymania zdrowia kości.

Pytanie 15

Główne objawy zakażenia dziecka owsikami to ból brzucha, swędzenie w okolicy odbytu oraz

A. zażółcenie skóry, nudności
B. niepokój, rozdrażnienie
C. przyrost masy ciała, bladość cery
D. niepokój, wysypka krwotoczna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "niepokój, rozdrażnienie" jest na pewno trafna, bo te objawy są typowe przy owsicy, szczególnie u dzieci. Owsica, którą wywołuje pasożyt Enterobius vermicularis, daje o sobie znać nie tylko fizycznie, ale też emocjonalnie. Świąd w okolicy odbytu, spowodowany migracją samic owsików, może znacząco wpływać na sen i ogólne samopoczucie. Dzieci, które to przeżywają, często mają problemy z koncentracją i mogą czuć się przytłoczone. To wszystko ma wpływ na ich codzienne życie. Dlatego rodzice powinni zwracać uwagę na te objawy i nie wahać się, żeby skonsultować się z lekarzem. Z tego, co wiem, leczenie owsicy jest zazwyczaj skuteczne – wystarczy zastosować odpowiednie leki i wprowadzić zasady higieny, żeby uniknąć nawracających infekcji.

Pytanie 16

Według wytycznych żywieniowych Instytutu Matki i Dziecka, do diety niemowlęcia rozwijającego się prawidłowo można wprowadzić drobno posiekane potrawy oraz miękkie produkty do samodzielnego jedzenia w wieku

A. 7 miesięcy
B. 10 miesięcy
C. 6 miesięcy
D. 11 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie drobno posiekanych pokarmów oraz miękkich produktów do rączki w wieku 7 miesięcy jest zgodne z zaleceniami Instytutu Matki i Dziecka oraz innymi międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi żywienia niemowląt. W tym okresie dziecko zaczyna rozwijać umiejętności motoryczne i manualne, co umożliwia mu samodzielne jedzenie oraz eksplorację różnych smaków i tekstur. Oferowanie miękkich pokarmów, takich jak gotowane warzywa, owoce i drobno posiekane mięso, sprzyja nie tylko rozwijaniu umiejętności gryzienia i żucia, ale także przyczynia się do wzmocnienia więzi rodzinnych podczas wspólnych posiłków. Ponadto wprowadzenie tych pokarmów w odpowiednim czasie może mieć pozytywny wpływ na rozwój sensoryczny oraz zdrowe nawyki żywieniowe w przyszłości. Ważne jest, aby rodzice monitorowali reakcje dziecka na nowe pokarmy, wprowadzając je stopniowo i w niewielkich ilościach, co jest zgodne z zasadami rozszerzania diety niemowlęcia.

Pytanie 17

Aby zapobiec krzywicy, zaleca się podawanie niemowlakom w pierwszych sześciu miesiącach życia witaminy D w dobowej dawce wynoszącej

A. 400 IU
B. 600 IU
C. 800 IU
D. 200 IU

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 400 IU jest prawidłowa, ponieważ zalecenia dotyczące profilaktyki krzywicy wskazują, że niemowlęta w pierwszym półroczu życia powinny otrzymywać witaminę D w dawce 400 IU dziennie. Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Niedobór tej witaminy może prowadzić do krzywicy, schorzenia objawiającego się osłabieniem i deformacjami kości. W praktyce oznacza to, że niemowlęta karmione piersią, które są szczególnie narażone na niedobory, powinny otrzymywać suplementację witaminy D, aby zapewnić odpowiedni poziom tej substancji w organizmie. Warto pamiętać, że dawka 400 IU jest zalecana przez takie organizacje jak Amerykańska Akademia Pediatrii oraz Światowa Organizacja Zdrowia, co świadczy o jej powszechnej akceptacji wśród specjalistów. Zastosowanie tej dawki jest zgodne z aktualnymi standardami zdrowotnymi, co czyni ją najlepszą praktyką w zakresie profilaktyki zdrowotnej w tej grupie wiekowej.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Podany opis dotyczy prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Zaczyna mówić krótkimi zdaniami i prowadzić krótką rozmowę. Większość tego, co mówi staje się zrozumiałe. Nabywa umiejętność przeliczania 2-3 rzeczy. Umie bawić się sam, zaczyna bawić się z innymi dziećmi.

A. czterech lat.
B. sześciu lat.
C. trzech lat.
D. pięciu lat.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "trzech lat" jest poprawna, ponieważ opisane w pytaniu zachowania odpowiadają typowym umiejętnościom rozwojowym dzieci w tym wieku. Dzieci trzyletnie zazwyczaj potrafią mówić prostymi zdaniami, co jest kluczowe w ich zdolności komunikacyjnej. Umiejętność prowadzenia krótkiej rozmowy i zrozumiała mowa są oznakami rozwijającego się języka, a także wskazują na to, że dziecko zaczyna rozumieć zasady komunikacji interpersonalnej. Dodatkowo, umiejętność przeliczania 2-3 obiektów wskazuje na rozwój zdolności matematycznych, które w tym wieku zaczynają się kształtować. Samodzielna zabawa oraz interakcja z innymi dziećmi są również ważnymi aspektami rozwoju społecznego i emocjonalnego, które powinny być wspierane w tym okresie. Dzieci w tym wieku często eksplorują otoczenie i uczą się poprzez zabawę, co jest zgodne z teorią zabawy jako narzędzia edukacyjnego, promującą rozwój poznawczy oraz umiejętności społeczne. Warto zwrócić uwagę na to, że takie zachowania są zgodne z rozwojowymi kamieniami milowymi, które są określone w literaturze dotyczącej rozwoju dziecięcego. Znajomość tych etapów jest kluczowa dla rodziców i nauczycieli, aby mogli odpowiednio wspierać dzieci w ich rozwoju.

Pytanie 20

Botulizm u niemowląt może wystąpić w przypadku, gdy dziecko spożyje pokarm zanieczyszczony toksyną botulinową

A. kleiku ryżowego
B. miodu
C. kaszy manny
D. jogurtu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Botulizm dziecięcy jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia niemowląt, które może wystąpić w wyniku spożycia pokarmów zawierających toksynę botulinową, wytwarzaną przez bakterie Clostridium botulinum. Miód, jako naturalny produkt pszczeli, jest jednym z najczęstszych źródeł tej toksyny, co czyni go szczególnie niebezpiecznym dla dzieci poniżej 12. miesiąca życia. Niemowlęta mają niedojrzały układ pokarmowy, który jest bardziej podatny na kolonizację bakterii, co zwiększa ryzyko wystąpienia botulizmu. W praktyce oznacza to, że rodzice i opiekunowie powinni unikać podawania miodu małym dzieciom, aby zapobiec ewentualnym komplikacjom zdrowotnym. Warto znać tę informację, aby stosować się do zalecanych norm żywieniowych i przestrzegać zasad bezpieczeństwa żywności, co jest kluczowe w opiece nad niemowlętami. Wiedza na temat zapobiegania botulizmowi dziecięcemu powinna być integralną częścią edukacji zdrowotnej dla rodziców.

Pytanie 21

Najczęstszym powodem występowania drgawek u niemowląt są

A. zaburzenia wodno-elektrolitowe
B. czynniki zewnętrzne
C. stany alergiczne
D. gwałtowne wzrosty temperatury

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Najczęstszą przyczyną występowania drgawek u niemowląt są gwałtowne wzrosty temperatury, zwane także drgawkami gorączkowymi. Zjawisko to najczęściej występuje u dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat, gdy organizm dziecka reaguje na infekcje wirusowe lub bakteryjne. W momencie, gdy temperatura ciała przekracza 38 st. Celsjusza, może dojść do zaburzeń w neuronalnej aktywności, co skutkuje wystąpieniem drgawek. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie rozumieli, że drgawki gorączkowe zazwyczaj nie są niebezpieczne, ale wymagają odpowiedniej reakcji, aby zminimalizować ryzyko urazów. Kluczowe jest monitorowanie temperatury dziecka oraz szybkie chłodzenie organizmu w przypadku jej gwałtownego wzrostu. W sytuacjach, gdy drgawki trwają dłużej niż 5 minut, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Wiedza na temat drgawek gorączkowych pozwala na skuteczniejsze zarządzanie zdrowiem dziecka oraz zmniejszenie lęku rodziców.

Pytanie 22

Jakie metody można zastosować, aby złagodzić miejscowy obrzęk poszczepienny u małego dziecka?

A. Należy zastosować okład z zimnej wody na miejsce obrzęku
B. Należy posmarować miejsce obrzęku maścią z rumianku
C. Należy użyć okładu z roztworu sody na miejsce obrzęku
D. Należy posmarować miejsce obrzęku maścią nagietkową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zastosowanie okładu z roztworu sody na miejscu obrzęku poszczepiennego jest uznaną metodą łagodzenia dolegliwości u małych dzieci. Roztwór sody działa na zasadzie osmozy, co może pomóc w zmniejszeniu obrzęku poprzez odciąganie nadmiaru płynów z tkanek. Dodatkowo, zimny okład działa kojąco, zmniejsza ból i dyskomfort, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza u dzieci, które mogą być bardziej wrażliwe na ból. Warto pamiętać, aby roztwór sody był odpowiednio rozcieńczony, co zgodne jest z zaleceniami medycznymi. Przykładowo, można przygotować roztwór mieszając 1 łyżeczkę sody oczyszczonej z szklanką letniej wody. Takie podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w pediatrii, które podkreślają znaczenie łagodzenia skutków ubocznych szczepień bez niepotrzebnego stresu dla dziecka. W przypadku braku poprawy lub nasilających się objawów, zaleca się konsultację z lekarzem.

Pytanie 23

Dziecku na diecie eliminacyjnej bezglutenowejnie wolno podawać produktów wykonanych na bazie

A. kukurydzy i soi
B. pszenicy i jęczmienia
C. fasoli i orzechów
D. ryżu i gryki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pszenica i jęczmień są kluczowymi źródłami glutenu, białka, które w przypadku osób z celiakią oraz nietolerancją glutenu wywołuje poważne reakcje. Dieta eliminacyjna bezglutenowa ma na celu całkowite wykluczenie produktów, które mogą zawierać gluten, aby zapobiec szkodliwym skutkom zdrowotnym. Przykładowo, pszenica jest składnikiem wielu popularnych produktów spożywczych, takich jak pieczywo, makaron czy wyroby cukiernicze, a jęczmień często występuje w piwach oraz jako dodatek do potraw. Osoby na diecie eliminacyjnej powinny zwracać uwagę na etykiety produktów, aby upewnić się, że nie zawierają one ukrytych źródeł glutenu. Zgodnie z zaleceniami dietetyków, istotne jest także, aby osoby z nietolerancją glutenu były świadome krzyżowego zanieczyszczenia, które może wystąpić podczas produkcji. Warto również znać alternatywy dla pszenicy i jęczmienia, takie jak produkty na bazie ryżu, kukurydzy czy gryki, które są bezpieczne w diecie bezglutenowej. Stosowanie się do tych zasad jest kluczowe dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pytanie 24

Czteromiesięczne niemowlę leżące na brzuchu unosi głowę prostopadle do podłoża, śledzi poruszający się obiekt, wydaje głośne dźwięki radości i gaworzy. Na podstawie powyższego opisu można ocenić, że tempo rozwoju tego dziecka jest

A. spóźnione
B. przyspieszone
C. harmonijne
D. nieharmonijne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "harmonijne" jest poprawna, ponieważ opisane zachowania czteromiesięcznego dziecka wskazują na prawidłowy rozwój motoryczny oraz społeczny. Dziecko, które potrafi unosić głowę prostopadle do podstawy, wykazuje dobre umiejętności kontroli głowy, co jest ważnym krokiem w rozwoju motoryki dużej. Śledzenie przedmiotu w ruchu świadczy o rozwijającej się percepcji wzrokowej oraz zdolności do koncentracji, co jest istotne w kontekście poznawania otoczenia. Głośny śmiech i gaworzenie to z kolei oznaki rozwoju emocjonalnego i społecznego, co jest niezbędne do budowania relacji z opiekunami. Warto również zauważyć, że osiągnięcie tych umiejętności w wieku czterech miesięcy jest zgodne z normami rozwoju dziecka, które sugerują, że w tym okresie maluchy powinny być w stanie wykonywać podobne czynności. W praktyce, monitorowanie takich wskaźników rozwoju jest kluczowe dla wczesnej interwencji i wsparcia w przypadku ewentualnych opóźnień.

Pytanie 25

Z jakim specjalistą powinna współdziałać opiekunka przy organizacji spotkania edukacyjnego dla rodziców dotyczącego metod postępowania z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej?

A. Z rehabilitantem
B. Z pediatrą
C. Z psychologiem
D. Z pielęgniarką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współpraca opiekunki z psychologiem podczas organizowania pogadanki edukacyjnej dla rodziców dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ZNP) jest kluczowa, ponieważ psychologowie posiadają specjalistyczną wiedzę na temat emocjonalnych i behawioralnych aspektów dzieci z tym zespołem. Psycholog jest w stanie dostarczyć rodzicom niezbędnych informacji dotyczących natury ZNP, a także metod skutecznej komunikacji oraz zarządzania zachowaniem dziecka. Dzięki współpracy z psychologiem, opiekunka może wzbogacić program spotkania o konkretne strategie radzenia sobie z nadpobudliwością, w tym techniki relaksacyjne i metody behawioralne, które są zgodne z zaleceniami najlepszych praktyk w pracy z dziećmi. Udział psychologa pozwala także na omówienie potencjalnych trudności, jakie mogą napotkać rodzice, oraz na przedstawienie skutecznych rozwiązań, co jest niezwykle ważne w budowaniu wsparcia dla dzieci z ZNP oraz ich rodzin.

Pytanie 26

2-letnia dziewczynka ma wysokość 89 cm, co plasuje ją na 75 centylu. Co to oznacza?

A. 75% dziewczynek w jej wieku jest wyższych od niej, a 25% niższych
B. 75% dziewczynek w jej wieku ma wzrost większy od jej, a 25% jest takich jak ona
C. 75% dziewczynek w jej wieku jest od niej niższych, a 25% wyższych
D. 75% dziewczynek w jej wieku ma wzrost porównywalny z jej, a 25% jest niższych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że 75% dziewczynek w jej wieku jest od niej niższych, a 25% wyższych, jest prawidłowa, ponieważ centyl 75. oznacza, że 75% populacji dziewczynek osiągnęło wzrost mniejszy lub równy 89 cm, a tylko 25% przekracza tę wysokość. W praktyce, gdy analizujemy rozwój dzieci, percentyle są używane do oceny, jak dziecko wypada w porównaniu do rówieśników. Na przykład, jeśli lekarz lub specjalista ds. zdrowia ocenia wzrost dziecka w kontekście siatki centylowej, może zalecić działania w zakresie diety czy aktywności fizycznej, jeśli dziecko znajduje się poniżej 10. centyla lub powyżej 90. centyla. Wiedza o centylach jest kluczowa w monitorowaniu zdrowia dzieci, ponieważ pozwala na identyfikację potencjalnych problemów rozwojowych. Warto także zauważyć, że centyle odnoszą się do populacji, co oznacza, że są one oparte na dużych próbach i mogą różnić się w zależności od regionu i czasu, co powinno być brane pod uwagę przy interpretacji wyników rozwoju.

Pytanie 27

Wykonywanie ćwiczeń ruchowych polegających na przemieszczaniu się po ławeczce szwedzkiej z ramionami rozłożonymi na boki oraz z kręglami plastykowymi w dłoniach można prowadzić z dziećmi, które rozwijają się prawidłowo

A. w I półroczu 2. roku życia
B. w II półroczu 3. roku życia
C. w II półroczu 2. roku życia
D. w I półroczu 3. roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przejście po ławeczce szwedzkiej z ramionami odwiedzionymi w bok oraz z kręglami plastykowymi w dłoniach jest ćwiczeniem, które angażuje wiele grup mięśniowych oraz rozwija koordynację ruchową. W II półroczu 3. roku życia dzieci osiągają już na tyle zaawansowany poziom rozwoju motorycznego, że są w stanie wykonać takie zadanie z odpowiednią kontrolą ciała. W tym okresie następuje intensyfikacja umiejętności związanych z równowagą i koordynacją, co sprawia, że dzieci mogą skutecznie łączyć różne ruchy, takie jak chodzenie po wąskiej powierzchni i jednoczesne trzymanie przedmiotów w rękach. Dobrym przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest wprowadzanie tego ćwiczenia na zajęciach z rytmiki czy gimnastyki, gdzie dzieci mają okazję rozwijać swoje zdolności motoryczne w zabawowy sposób. Zgodnie z wytycznymi dla programów wychowania fizycznego dzieci, takie ćwiczenia są zalecane, ponieważ wspierają rozwój fizyczny oraz społeczny maluchów, a także zwiększają ich pewność siebie w wykonywaniu zadań ruchowych.

Pytanie 28

Ciemieniucha u noworodka jest wynikiem niedojrzałości gruczołów

A. łojowych
B. trawiennych
C. woskowinowych
D. mlecznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciemieniucha, znana również jako łojotokowe zapalenie skóry, występuje u niemowląt głównie z powodu niedojrzałości gruczołów łojowych. Te gruczoły, które są odpowiedzialne za produkcję sebum, nie są jeszcze w pełni rozwinięte, co prowadzi do nadmiernej produkcji tłuszczu i powstawania charakterystycznych żółtawych łusek na skórze głowy i innych obszarach. W praktyce rodzice powinni dbać o odpowiednią higienę skóry dziecka, regularnie myjąc głowę delikatnym szamponem, co pozwala zredukować gromadzenie się sebum i złuszczonej skóry. Warto również stosować emolienty, które pomogą nawilżyć skórę i złagodzić podrażnienia. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, ciemieniucha nie jest procesem niebezpiecznym, ale wymaga monitorowania, aby uniknąć ewentualnych infekcji. W przypadku nasilonych objawów lub braku poprawy, warto skonsultować się z dermatologiem dziecięcym, aby omówić odpowiednie metody leczenia i pielęgnacji.

Pytanie 29

Aby rozwijać małą motorykę, należy zachęcać dziecko do

A. biegania
B. kolorowania
C. skakania
D. śpiewania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolorowanie jest kluczowym elementem w rozwijaniu motoryki małej u dzieci, ponieważ angażuje różne grupy mięśniowe oraz rozwija precyzyjne ruchy ręki. W trakcie kolorowania dziecko uczy się kontrolować ruchy dłoni i palców, co ma zasadnicze znaczenie dla dalszych umiejętności, takich jak pisanie czy korzystanie z narzędzi. Proces ten rozwija również koordynację wzrokowo-ruchową, co jest niezbędne w codziennym życiu. Oprócz aspektów fizycznych, kolorowanie stymuluje kreatywność i wyobraźnię, co jest nieodłącznym elementem rozwoju psychomotorycznego. Z perspektywy dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej, włączenie różnorodnych materiałów plastycznych, takich jak kredki, farby czy pisaki, umożliwia dzieciom eksperymentowanie z kolorami i kształtami, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi. Warto też zauważyć, że kolorowanie jest aktywnością, którą można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania dziecka, co czyni ją uniwersalnym narzędziem w pracy z dziećmi.

Pytanie 30

Jaka forma wizualizacji utworu muzycznego najlepiej pomoże dziecku określić jego emocje i barwy?

A. Bicie nogami
B. Oklaskiwanie
C. Malowanie
D. Jodłowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Malowanie jako sposób wizualizacji utworu muzycznego jest najbardziej efektywnym narzędziem do określenia nastroju i kolorystyki. Muzyka, będąca abstrakcyjną formą sztuki, często wywołuje emocje, które można przenieść na płótno poprzez odpowiedni dobór kolorów, kształtów i kompozycji. Dzieci, poprzez malowanie, uczą się interpretować dźwięki i przekształcać je w wizualne obrazy, co rozwija ich zdolności emocjonalne oraz kreatywne myślenie. Przykładowo, dynamiczne i energiczne utwory mogą być przedstawione poprzez żywe kolory i agresywne kształty, podczas gdy spokojne melodie mogą przybrać formę stonowanych barw i miękkich linii. W kontekście edukacyjnym, malowanie może być również używane jako metoda integracji różnych przedmiotów, takich jak muzyka, sztuka i psychologia, co jest zgodne z podejściem wieloaspektowego uczenia się. Takie podejście sprzyja lepszemu zrozumieniu emocjonalnego kontekstu muzyki oraz pozwala dzieciom na głębsze połączenie z dźwiękiem poprzez twórcze wyrażenie siebie.

Pytanie 31

Opiekunka, która zauważyła, że dziecko z zapaleniem gardła ma problemy z przyjmowaniem leku w formie kapsułki, powinna

A. poprosić lekarza o przepisanie leku w formie syropu
B. wysypać lek z kapsułki i rozpuścić w soku
C. podać lek o podobnym działaniu drogą wziewną
D. wysypać lek z kapsułki i rozpuścić w wodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, w której mówisz o wysypaniu leku z kapsułki i rozpuszczeniu go w wodzie, jest jak najbardziej słuszna. Dzieci często mają problem z połykaniem kapsułek, a takie rozpuszczenie ułatwia im przyjęcie leku. Wiele leków faktycznie można rozpuścić w płynach, co czyni je łatwiejszymi do podania. Tylko pamiętaj, żeby zawsze sprawdzić ulotkę lub porozmawiać z farmaceutą, bo nie każdy lek da się tak łatwo podać. Z doświadczenia wiem, że lekarze często sugerują takie rozwiązanie, by pomóc dzieciom, które na przykład mają ból gardła. Dobrze jest znać różne metody podawania leków, bo czasem sytuacje się zdarzają, że trzeba dostosować formę leku do możliwości pacjenta. Bycie elastycznym w tym zakresie z pewnością pomoże w skuteczności leczenia.

Pytanie 32

Aby zachęcić 2-letnie dziecko do uporządkowania zabawek, które samo rozrzuciło, należy

A. zabronić dziecku udziału w zabawie z innymi
B. zachęcić dziecko do wspólnej akcji sprzątania zabawek
C. obiecać dziecku w nagrodę cukierek
D. ukarać całą grupę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zachęcanie dziecka do wspólnego posprzątania zabawek jest skuteczną metodą motywacyjną, która nie tylko uczy odpowiedzialności, ale także buduje więzi emocjonalne między dorosłym a dzieckiem. Tego typu podejście opiera się na zasadach pozytywnego wzmocnienia, które są powszechnie uznawane za efektywną strategię w pedagogice wczesnoszkolnej i psychologii rozwoju. Wspólne sprzątanie może być postrzegane jako gra, co sprawia, że dziecko czuje się zaangażowane i zmotywowane do działania. Na przykład, można wprowadzić elementy rywalizacji, licząc, ile zabawek uda się posprzątać w określonym czasie, lub wprowadzić piosenkę, która umili ten proces. Dzięki temu dziecko nie tylko uczy się organizacji przestrzeni, ale także rozwija umiejętności społeczne i współpracy. Wspólne działania budują poczucie przynależności i wspierają rozwój emocjonalny, co jest zgodne z aktualnymi trendami w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, gdzie nacisk kładzie się na współpracę i zabawę jako kluczowe elementy edukacji.

Pytanie 33

W metodzie aktywnego słuchania, która jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym, Batii Strauss promowała muzykę

A. elektroniczną
B. soulową
C. awangardową
D. poważną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór muzyki poważnej w kontekście aktywnego słuchania dla dzieci w wieku przedszkolnym, zgodnie z podejściem Batii Strauss, opiera się na kilku kluczowych aspektach. Muzyka poważna, charakteryzująca się złożonością strukturalną, bogactwem harmonii i różnorodnością emocji, stymuluje rozwój słuchu muzycznego oraz kognitywnego u dzieci. Badania wskazują, że wczesna ekspozycja na muzykę klasyczną może wspierać rozwój zdolności intelektualnych, takich jak pamięć, koncentracja czy umiejętności analityczne. Przykładem zastosowania tej metody może być wykorzystanie utworów takich jak "Wiosna" Vivaldiego, które poprzez dynamiczne zmiany tempa i nastroju angażują dzieci w aktywne słuchanie i analizowanie dźwięków. Ponadto, muzyka poważna może być doskonałym narzędziem do wprowadzania dzieci w świat kultury muzycznej, rozwijania ich wrażliwości estetycznej oraz umiejętności współpracy w grupie podczas wspólnych zajęć muzycznych. Takie podejście jest zgodne z nowoczesnymi standardami edukacyjnymi, które zalecają wprowadzenie różnorodnych form sztuki w procesie nauczania.

Pytanie 34

Dzieciom w wieku 2-3 lat do zabaw budowlanych należy zaoferować

A. klocki.
B. lalki.
C. piłki.
D. układanki.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klocki to jeden z najbardziej odpowiednich i rozwijających rodzajów zabawek dla dzieci w wieku 2-3 lat, ponieważ wspierają one rozwój motoryki małej, koordynacji ręka-oko oraz umiejętności przestrzennych. Zabawa klockami angażuje dzieci w proces twórczy, pozwalając im na budowanie własnych konstrukcji, co stymuluje ich wyobraźnię oraz kreatywność. Zgodnie z wytycznymi rozwoju dziecka, klocki powinny być dostosowane do ich wieku, co oznacza, że powinny być wystarczająco duże, aby zminimalizować ryzyko zadławienia, a jednocześnie łatwe do manipulacji. Ponadto, dzięki klockom dzieci uczą się podstawowych zasad fizyki, takich jak równowaga i stabilność. Warto również zaznaczyć, że klocki mogą być wykorzystywane w zabawach indywidualnych, ale również w grupowych, co sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych. Przykładem może być budowanie wież w grupie, co wymaga współpracy i komunikacji.

Pytanie 35

Opiekunka, która przypisała każdemu dziecku w grupie inne zadanie do zrealizowania, zdecydowała się na formę pracy

A. indywidualną jednolitą
B. indywidualną zróżnicowaną
C. jednolita grupowa
D. zróżnicowaną grupową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana przez opiekunkę forma pracy, czyli zróżnicowana grupowa, jest zgodna z nowoczesnymi metodami nauczania, które promują indywidualizację oraz współpracę w grupach. W kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, zróżnicowane podejście do zadań pozwala dzieciom na rozwój w ich własnym tempie oraz na dostosowanie materiałów do ich różnych umiejętności. W praktyce oznacza to, że każde dziecko może pracować nad zadaniem odpowiednim do swojego poziomu, a jednocześnie uczestniczy w grupowej interakcji, co sprzyja nauce społecznej i emocjonalnej. Przykładem może być sytuacja, gdy dzieci w grupie mają różne zadania związane z tym samym tematem, np. różne aspekty związane z roślinami, gdzie jedno dziecko rysuje roślinę, inne zbiera jej informacje, a jeszcze inne przygotowuje prezentację. Tego rodzaju różnorodność sprzyja nie tylko rozwijaniu umiejętności bardziej zaawansowanych, ale również pozwala na rozwijanie zdolności do pracy w grupie, co jest kluczowe w standardach edukacyjnych obecnych w wielu krajach.

Pytanie 36

Jaką metodę wychowawczą najczęściej wykorzystuje się podczas zabaw i zajęć z małymi dziećmi, aby uzyskać pożądane zachowania?

A. Perswadowanie
B. Dyskutowanie
C. Nagradzanie
D. Karanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nagradzanie to całkiem fajny sposób na to, żeby małe dzieci lepiej się uczyły i powtarzały dobre zachowania. Jak dostają pochwały, naklejki albo jakieś małe upominki, to chętniej robią to, co powinny. Właściwie to cała ta metoda bazuje na teorii behawioralnej, która mówi, że jeśli coś przynosi radość, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że znowu to zrobimy. Na przykład, dzieci mogą dostawać nagrody za dobre wyniki w nauce, za to, że pomagają innym czy po prostu za przestrzeganie zasad. To, co naprawdę mi się podoba w nagradzaniu, to to, że nie tylko motywuje dzieci, ale także tworzy fajną atmosferę między nimi a dorosłymi. W przedszkolach i szkołach to się naprawdę sprawdza i pokazuje, jak ważne jest pozytywne podejście do wychowania, co potwierdzają różne organizacje. Trzeba jednak uważać, bo nagrody powinny być odpowiednie i nie można przesadzić, żeby dzieci nie stały się za bardzo uzależnione od pochwał. To oczywiście wymaga trochę wprawy i wkomponowania tego w szerszy program wychowawczy.

Pytanie 37

Proces uczenia dziecka samodzielnego mycia rąk w drugim roku życia powinien zaczynać się od namydlania

A. całych dłoni ruchami okrężnymi
B. wewnętrznych powierzchni dłoni ruchami posuwistymi
C. poszczególnych palców
D. zewnętrznych powierzchni dłoni ruchami posuwistymi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź dotycząca nauki samodzielnego mycia rąk przez dziecko w drugim roku życia odnosi się do mycia wewnętrznych powierzchni dłoni ruchami posuwistymi. Ten sposób mycia jest kluczowy, ponieważ wewnętrzne powierzchnie dłoni są miejscem, gdzie gromadzą się bakterie i zanieczyszczenia z otoczenia. Mycie rąk polega na skutecznej eliminacji patogenów, co jest szczególnie ważne w przypadku małych dzieci, które często dotykają różnych powierzchni i mogą przenosić drobnoustroje. Ruchy posuwiste pozwalają na dokładniejsze i bardziej efektywne oczyszczenie dłoni poprzez lepsze tarcie, co sprzyja usuwaniu zanieczyszczeń. Warto również podkreślić, że technika ta jest zgodna z zaleceniami organizacji takich jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która promuje skuteczne metody mycia rąk jako kluczowy element w profilaktyce zakażeń. Przykładowo, w praktyce można to zastosować podczas nauki mycia rąk przed posiłkami lub po powrocie do domu, co instytucje edukacyjne i rodzice powinni regularnie praktykować, aby wpajać dzieciom nawyki higieniczne.

Pytanie 38

Aby podać 10-miesięcznemu dziecku lek w postaci zawiesiny doustnej za pomocą strzykawki dozującej, jak należy postąpić?

A. posadzić dziecko, strzykawkę włożyć z boku do ust dziecka i podawać powoli.
B. posadzić dziecko, wymieszać lek z wodą i podawać szybko.
C. położyć dziecko, włożyć mu strzykawkę do ust i podawać powoli.
D. położyć dziecko, strzykawkę umieścić bezpośrednio w ustach dziecka i szybko podać.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podawanie leku doustnego takiemu maluchowi jak 10-miesięczne dziecko to na pewno nie jest łatwa sprawa. Dobrze, że zwróciłeś uwagę na to, by posadzić dziecko i podać lek strzykawką z boku ust. To naprawdę dobra praktyka. Dzięki takiej pozycji dziecko ma mniejsze szanse na zakrztuszenie się, a poza tym łatwiej jest nam kontrolować, co się dzieje. Włożenie strzykawki z boku, a nie na wprost, to świetny pomysł, bo to zmniejsza ryzyko wymiotów, a dzieci często nie są chętne do przyjmowania czegoś, co im się nie podoba. Powolne podawanie leku też jest ważne, bo pozwala dziecku się przyzwyczaić i zmniejsza ryzyko, że się zaksztusi. Ważne, żeby podawać małe porcje i cały czas obserwować, jak dziecko reaguje. Specjaliści też potwierdzają, że taki sposób jest bezpieczny i skuteczny, więc masz dobry kierunek.

Pytanie 39

Zachowanie stabilnych warunków otoczenia jest kluczowe w pracy z dziećmi

A. z zespołem Turnera
B. z autyzmem
C. z zespołem Downa
D. z MPD

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ważne jest, żeby w pracy z dziećmi z autyzmem zapewnić stałość w otoczeniu. Te dzieci często miewają trudności z przetwarzaniem bodźców, a zmiany w ich otoczeniu mogą je stresować. Dlatego stabilne i przewidywalne środowisko daje im poczucie bezpieczeństwa, co bardzo pomaga w komunikacji. Przykładowo, dobrze jest mieć ustalony plan dnia, który zawiera powtarzalne rutyny. Wizualne harmonogramy albo obrazki mogą pomóc w zrozumieniu, co się wydarzy następnie. To może ograniczać ich lęk oraz niepewność. Warto też pomyśleć o strefach relaksu z odpowiednim oświetleniem i dźwiękiem, bo to może pomóc dzieciom radzić sobie z nadmiarem bodźców i rozwijać umiejętności społeczne. Więc podsumowując, przestrzeganie tych zasad jest kluczowe w pracy z dziećmi z autyzmem.

Pytanie 40

Tworzenie form przestrzennych z naturalnych materiałów, takich jak kasztanowe ludziki lub zwierzątka z żołędzi połączonych przy pomocy patyczków, powinno być wprowadzone do zajęć z odpowiednio rozwijającym się dzieckiem

A. w pierwszym roku życia
B. w drugim roku życia
C. w trzecim roku życia
D. w czwartym roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Samodzielne konstruowanie form przestrzennych z materiałów przyrodniczych, takich jak kasztany czy żołędzie, jest czynnością, która sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz zdolności manualnych dzieci. W czwartym roku życia maluchy osiągają znaczący poziom sprawności manualnej, co pozwala na precyzyjniejsze łączenie elementów oraz formułowanie bardziej złożonych strukturalnych koncepcji. Zajęcia takie rozwijają również kreatywność i wyobraźnię przestrzenną, co jest niezbędne w dalszej edukacji artystycznej. Zgodnie z zaleceniami pedagogicznymi, dzieci w tym wieku są w stanie zrozumieć zasady współpracy z rówieśnikami, co dodatkowo wzmacnia ich umiejętności społeczne. Przykładowo, podczas tworzenia grupowych projektów z wykorzystaniem naturalnych materiałów, dzieci uczą się dzielenia zadań, co sprzyja ich rozwojowi interpersonalnemu. Te działania są zgodne z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się oraz korzystania z materiałów otaczającej nas przyrody.