Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 7 maja 2025 11:28
  • Data zakończenia: 7 maja 2025 11:43

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Oznaczenia „FB” oraz „Multigrade” na opakowaniu papieru fotograficznego odnoszą się do materiału

A. polietylenowego o stałej gradacji
B. polietylenowego o zmiennej gradacji
C. barytowanego o zmiennej gradacji
D. barytowanego o stałej gradacji
Odpowiedź 3 to strzał w dziesiątkę! Mówi nam o papierze barytowanym z różnymi gradacjami, i to jest na pewno trafne. Termin 'FB' odnosi się do papieru barytowego, który słynie z świetnej jakości i możliwości oddania szczegółów oraz kolorów. Główna cecha tego papieru to jego struktura, która pozwala osiągnąć lepszą gradację tonalną w porównaniu do papierów, które nie są barytowane. Zmienne gradacje oznaczają, że można go stosować w różnorodnych technikach wywoływania, co daje fotografom i artystom sporo swobody w wyborze metod obróbki. W praktyce, taki papier często używa się w tradycyjnej fotografii czarno-białej oraz w druku artystycznym, gdzie jakość obrazu jest naprawdę kluczowa. Na przykład, w druku grawirowym lub podczas stosowania technik jak gumowe drukowanie, papier barytowy o zmiennej gradacji pozwala uzyskać ciekawe efekty, co jest naprawdę doceniane w różnych kręgach artystycznych. Co więcej, korzystanie z takiego papieru to naprawdę dobra praktyka w świecie fotografii, dlatego jest tak popularny wśród profesjonalistów i zapaleńców.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Na jednowarstwowym nośniku Blu-ray maksymalny rozmiar zapisywanego pliku wynosi

A. 1,4 GB
B. 25 GB
C. 4,7 GB
D. 700 MB
Odpowiedzi 4,7 GB, 1,4 GB i 700 MB to pojemności nośników, które są naprawdę małe w porównaniu do Blu-ray. To może prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o przechowywanie danych. DVD z pojemnością 4,7 GB było popularne, ale w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Potem mamy 1,4 GB, co jest typowe dla nośników CD, które w sumie już dawno wyszły z użycia. Odpowiedz 700 MB odnosi się do CD-R, co też jest niewystarczające, gdy chcemy przechowywać filmy w HD czy bardziej wymagające gry. To wszystko może się wydawać skomplikowane, ale zrozumienie tych różnic jest ważne, żeby dobrze zarządzać danymi. Po prostu ważne, żeby wiedzieć, jakie formaty są najlepsze do różnych zadań, a to pomoże w praktycznym wykorzystaniu tych technologii.

Pytanie 4

Program Audacity to aplikacja, która pozwala na

A. tworzenie animacji.
B. pisanie skryptów do stron internetowych.
C. darmową edycję plików dźwiękowych.
D. wyłącznie komercyjną obróbkę plików dźwiękowych.
Program Audacity to zaawansowane narzędzie do edycji dźwięku, które oferuje użytkownikom możliwość edytowania, nagrywania oraz miksowania plików audio. Jego darmowa dostępność sprawia, że jest popularnym wyborem wśród amatorów i profesjonalistów zajmujących się obróbką dźwięku. Audacity wspiera różne formaty audio, takie jak WAV, MP3 czy OGG, co pozwala na elastyczność przy pracy z materiałem dźwiękowym. Przykłady praktycznego zastosowania Audacity obejmują produkcję podcastów, tworzenie efektów dźwiękowych dla filmów oraz remiksowanie utworów muzycznych. Dzięki wbudowanym efektom, takim jak kompresja, zmiana tonacji czy echa, użytkownicy mogą łatwo dostosować dźwięk do swoich potrzeb. Co więcej, program wspiera również rozszerzenia, co pozwala na dodawanie nowych funkcji i efektów, co czyni go jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem w zakresie edycji dźwięku. Ponadto, dzięki aktywnej społeczności użytkowników, dostępnych jest wiele samouczków i zasobów online, które pomagają w pełnym wykorzystaniu możliwości programu.

Pytanie 5

W pliku style.css dla strony stworzonej w HTML 5 umieszcza się deklaracje: header, nav,
article, footer { display:block; } w celu

A. zapewnienia właściwej prezentacji w przeglądarkach, które nie wspierają HTML 5
B. spełnienia wymogów standardu języka CSS
C. zapewnienia odpowiedniej prezentacji w przeglądarkach na urządzenia mobilne
D. spełnienia kryteriów standardu języka HTML 5
Hmm, nie do końca masz rację. Mówiąc, że CSS musi spełniać wymagania HTML 5, pomijasz fakt, że HTML 5 działa na swoje sposoby i nie potrzebuje dodatkowych reguł CSS, żeby funkcjonować. Nowe semantyczne elementy nie wymagają jakiegoś ekstra stylowania, jeśli przeglądarki je wspierają. Jeśli chodzi o mobilne wersje przeglądarek, to większość z nich radzi sobie z HTML 5 bez problemu, więc twierdzenie, że reguły CSS zapewniają ich poprawną prezentację, jest trochę mylące. No i jeszcze jedno, CSS i HTML to różne rzeczy, więc nie można ich mylić. CSS to tylko stylizacja, a HTML ma swoją specyfikę, więc ważne, żeby znać te różnice. Nie każdy aspekt da się ogarnąć tylko przez CSS, trzeba też brać pod uwagę kontekst HTML.

Pytanie 6

Jakie składniki powinien zawierać pierwszy slajd prezentacji?

A. Ilustracje dotyczące tematów prezentacji.
B. Tytuł oraz podsumowanie.
C. Interesujące motto reklamowe lub grafikę.
D. Tytuł lub główną myśl.
Pierwszy slajd prezentacji powinien zawierać tytuł lub myśl przewodnią, ponieważ to kluczowy element, który natychmiast przyciąga uwagę odbiorców. Tytuł powinien jasno odzwierciedlać temat prezentacji, co pozwala słuchaczom na szybkie zrozumienie, o czym będą słuchać. Dobry tytuł nie tylko nakreśla temat, ale także buduje kontekst i zainteresowanie. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju, tytuł może brzmieć 'Zrównoważony rozwój w praktyce: jak zmieniać świat na lepsze'. Warto również wspomnieć, że dobrym standardem w branży jest stosowanie estetyki wizualnej, która wspiera przekaz tytułu, na przykład poprzez odpowiednie kolory i czcionki. Zastosowanie myśli przewodniej może również pomóc w nawiązaniu emocjonalnego kontaktu z publicznością, co jest istotne dla efektywnej komunikacji. W praktyce, każdy element tytułu i jego przedstawienie powinny być przemyślane, aby miały wpływ na późniejsze odbieranie całej prezentacji.

Pytanie 7

Elementy wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki oraz wskazówki używane w projektach multimedialnych mają na celu

A. ukazanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
B. wyróżnienie kluczowych informacji
C. zademonstrowanie możliwych interakcji
D. przemieszczanie się po strukturze projektu
Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki i wskazówki, pełnią kluczową rolę w komunikacji wizualnej i multimedialnej, koncentrując się na zaakcentowaniu najważniejszych informacji. Właściwe użycie tych elementów pozwala na wyodrębnienie kluczowych idei i faktów, co umożliwia odbiorcom szybsze przyswajanie treści. Na przykład, stosowanie wyraźnych nagłówków w prezentacjach czy dokumentach multimedialnych pomaga w kierunkowaniu uwagi widza na istotne punkty, co jest zgodne z zasadą „Złotej Reguły” w projektowaniu informacji, która zaleca, aby najważniejsze informacje były najbardziej widoczne. Ponadto, dobre praktyki w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) oraz doświadczeń użytkownika (UX) podkreślają znaczenie hierarchii wizualnej, gdzie akcentowanie kluczowych informacji poprzez kontrast, wielkość czcionki czy kolor jest kluczowe dla efektywności komunikacji. Zrozumienie i stosowanie tych zasad jest niezbędne w projektowaniu skutecznych materiałów edukacyjnych oraz w tworzeniu angażujących doświadczeń interaktywnych.

Pytanie 8

Jakie oprogramowanie należy wykorzystać do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Adobe Photoshop, Corel Draw
B. Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
C. Corel Photo-Paint, Adobe Illustrator
D. Corel Draw, Adobe Illustrator
Corel Draw i Adobe Illustrator to dwa wiodące programy stosowane do tworzenia grafiki wektorowej, które są szeroko używane w branży kreatywnej. Grafika wektorowa różni się od grafiki rastrowej tym, że jest zbudowana z linii i kształtów opartych na matematycznych równaniach, co pozwala na nieskończoną skalowalność bez utraty jakości. Corel Draw, znany ze swojej intuicyjności, jest często wybierany przez projektantów grafiki, którzy potrzebują narzędzi do tworzenia ilustracji, logo czy materiałów reklamowych. Na przykład, przy projektowaniu logotypu, możliwość dowolnego skalowania i edytowania wektorów ułatwia dostosowanie go do różnych formatów. Z kolei Adobe Illustrator oferuje potężne narzędzia do rysowania i typografii, co czyni go idealnym wyborem dla artystów i designerów pracujących nad bardziej złożonymi projektami, takimi jak infografiki czy ilustracje książkowe. W obu programach zastosowanie najlepszych praktyk, jak korzystanie z warstw, grupowanie obiektów oraz precyzyjne ustawianie kolorów CMYK, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 9

Który z wymienionych formatów wideo jest najczęściej używany do przesyłania strumieniowego?

A. AVI
B. MKV
C. MOV
D. MP4
MP4 to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, szczególnie w kontekście przesyłania strumieniowego. Jego popularność wynika z doskonałej równowagi między jakością a wielkością pliku. MP4, czyli MPEG-4 Part 14, jest formatem kontenera multimedialnego, który może przechowywać wideo, audio oraz napisy, co czyni go wszechstronnym narzędziem do dystrybucji treści multimedialnych. Co więcej, MP4 jest kompatybilny z większością urządzeń i platform, w tym z popularnymi przeglądarkami internetowymi i urządzeniami mobilnymi, co dodatkowo zwiększa jego zastosowanie w strumieniowaniu. Warto również dodać, że MP4 obsługuje kompresję danych wideo za pomocą kodeka H.264, co jest obecnie standardem w branży. Ten kodek pozwala na wysoką jakość obrazu przy stosunkowo niskiej przepustowości, co jest kluczowe w kontekście przesyłania strumieniowego. Dzięki temu, MP4 jest preferowanym wyborem dla dostawców treści internetowych, takich jak YouTube czy Netflix. W praktyce, wybierając format MP4 dla strumieniowania, zapewniamy zarówno szeroką dostępność, jak i efektywność transmisji danych, co jest krytyczne w dobie rosnącego zapotrzebowania na treści multimedialne online.

Pytanie 10

Skalowanie to proces, który polega na zmianie

A. rozmiaru obrazu bez zmiany rozdzielczości
B. stylu obrazu oraz rozdzielczości
C. rozdzielczości bez zmiany rozmiaru obrazu
D. proporcjonalnie obrazu oraz rozdzielczości
Skalowanie polega na zmianie wielkości obrazu przy zachowaniu stałej rozdzielczości. Oznacza to, że podczas skalowania zmieniamy fizyczne wymiary obrazu, ale liczba pikseli, która go tworzy, pozostaje taka sama, co pozwala na zachowanie jakości wizualnej. Na przykład, w graficznych programach edycyjnych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownik może zwiększyć wielkość obrazu w pikselach, nie zmieniając jego rozdzielczości. Takie podejście jest szczególnie istotne w kontekście druku, gdzie rozdzielczość (wyrażona w DPI - punktach na cal) jest kluczowa dla jakości wydruku. W praktyce, jeśli zwiększymy rozmiar obrazu, ale nie zmienimy jego rozdzielczości, możemy uniknąć niepożądanych zniekształceń i rozmycia, co jest częstym problemem przy niewłaściwym skalowaniu. Dobre praktyki w branży graficznej nakazują zawsze podchodzić do skalowania z uwagą na końcowy produkt, aby zapewnić najwyższą jakość wizualną.

Pytanie 11

Częstotliwość sygnału dźwiękowego nie wpływa na

A. widmo dźwięku
B. barwę dźwięku
C. rozdzielczość dźwięku
D. wysokość dźwięku
Rozdzielczość dźwięku odnosi się do zdolności systemu audio do reprodukcji szczegółów w dźwięku i nie jest bezpośrednio związana z częstotliwością dźwięku. Częstotliwość sygnału dźwiękowego, mierzona w hercach, wpływa na inne właściwości dźwięku, takie jak wysokość, barwa i widmo. W praktyce, rozdzielczość związana jest bardziej z bitową głębokością i częstotliwością próbkowania w systemach cyfrowych. Wyższa bitowa głębokość umożliwia lepsze odwzorowanie dynamiki dźwięku, co jest kluczowe w profesjonalnych nagraniach audio. Na przykład, standardy takie jak 24-bit/96 kHz są powszechnie używane w studiach nagraniowych, gdzie istotne jest zachowanie jak największej ilości informacji dźwiękowej. Dobrą praktyką jest zapewnienie, że system audio jest w stanie obsługiwać wysoką rozdzielczość, aby umożliwić najbardziej wierne odwzorowanie dźwięku."

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jakiego koloru będą teksty akapitów utworzone w oparciu o przedstawiony arkusz stylów?

<style>
p{color: yellow;}
p{color: black;}
p{color: red;}
</style>

A. Czerwony
B. Żółty
C. Czarny
D. Zielony
Odpowiedź "Czerwony" jest prawidłowa, ponieważ w przedstawionym arkuszu stylów zdefiniowane są trzy reguły CSS dla elementu

. Jednak w CSS, zasada kaskadowości oznacza, że reguła, która jest zdefiniowana później, ma pierwszeństwo w przypadku konfliktów. W tym przypadku pierwszy przepis przypisuje kolor żółty, drugi czarny, a trzeci czerwony. Ponieważ ostatnia reguła (p{color: red;}) jest rozpatrywana jako dominująca, teksty akapitów przyjmą kolor czerwony. W praktyce ważne jest, aby zrozumieć kaskadowość i specyfikę reguł CSS, ponieważ pozwala to na efektywne zarządzanie stylami w projekcie. Dobrym przykładem jest tworzenie stylów dla różnych stanów elementów, takich jak :hover czy :active, co pozwala na lepsze wykorzystanie kaskadowości. Zrozumienie i wykorzystanie tych zasad jest kluczowe w tworzeniu responsywnych i estetycznych interfejsów użytkownika zgodnych z najlepszymi praktykami web designu.


Pytanie 14

Jakie parametry rejestracji obrazu powinny być użyte, aby uzyskać poprawną reprodukcję kolorów oraz efekt rozmytego tła na zdjęciu robionym w oświetleniu żarowym?

A. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 3200 K
B. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 5500 K
C. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 3200 K
D. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 5500 K
Wybór liczby przesłony 2 oraz balansu bieli na 3200 K jest kluczowy dla uzyskania prawidłowej reprodukcji barw oraz efektu rozmytego tła w warunkach oświetlenia żarowego. Liczba przesłony 2 pozwala na większy przepływ światła, co jest istotne w sytuacjach o niższym oświetleniu, takich jak te generowane przez żarówki. Dzięki temu uzyskujemy efekt głębi ostrości, gdzie tło zostaje rozmyte, a fokus pada na modelu. Balans bieli ustawiony na 3200 K jest odpowiedni dla oświetlenia żarowego, które ma ciepły, pomarańczowy odcień. Ustawienie tego parametru pozwala na neutralizację niepożądanych kolorów oraz uzyskanie naturalnych tonów skóry. W praktyce takie ustawienia są powszechnie stosowane w fotografii portretowej i produktowej, gdzie precyzyjna reprodukcja kolorów jest kluczowa. Fotografowie często korzystają z tych ustawień, aby uzyskać optymalne rezultaty w różnych warunkach oświetleniowych, dzięki czemu ich prace zyskują na wartości artystycznej oraz komercyjnej.

Pytanie 15

Jaki znacznik HTML jest używany do pogrubiania tekstu?

A.
B. A.
C.
D.
Wszystkie wymienione opcje poza odpowiedzią A nie są odpowiednie do pogrubienia tekstu w HTML. Znacznikużywany był w przeszłości do zwiększania rozmiaru tekstu, ale nie ma on zastosowania w kontekście pogrubienia. Współczesne standardy HTML oraz CSS rekomendują stosowanie właściwości CSS, takich jak font-weight: bold, do osiągnięcia efektu pogrubienia, co jest bardziej elastyczne i zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Użycie służy do oznaczania skrótów i nie ma związku z formatowaniem tekstu, co może prowadzić do nieporozumień w jego zastosowaniu. Znacznik
jest kontenerem, który grupuje inne elementy HTML, ale sam w sobie nie wpływa na formatowanie tekstu i nie jest przeznaczony do stylizacji. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylnego wyboru, obejmują mylenie celów różnych znaczników oraz brak znajomości semantyki HTML, co jest kluczowym aspektem w tworzeniu dostępnych i dobrze zorganizowanych stron internetowych. W związku z tym zaleca się, aby projektanci i deweloperzy zapoznali się z dokumentacją, taką jak specyfikacje W3C, aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy używać odpowiednich znaczników oraz technik CSS do stylizacji tekstów w sposób zgodny z aktualnymi standardami.

Pytanie 16

W przedstawionym na zdjęciu oknie, w sekcji z danymi o profilach kolorów, zaznaczono

Ilustracja do pytania
A. cyframi 2 i 3
B. cyframi 3 i 4
C. cyframi 1 i 2
D. cyframi 1 i 3
Pola oznaczone cyframi 1 i 2 w oknie przedstawiają informacje o profilach barwnych dla przestrzeni roboczych RGB i CMYK. Wartości te definiują, jakie profile kolorów są używane w danym projekcie, np. sRGB dla RGB i Coated FOGRA39 dla CMYK. Profile te są kluczowe dla zarządzania kolorami, szczególnie podczas pracy z różnymi urządzeniami, aby zapewnić spójność kolorów w druku i na ekranie.

Pytanie 17

W jakim trybie kolorów powinna być zapisana fotografia cyfrowa, która ma być opublikowana w internecie?

A. CMYK
B. CMY
C. RGB
D. HSL
Wiesz, wybór trybu RGB do zapisywania zdjęć na strony internetowe to naprawdę dobry ruch. To dlatego, że większość wyświetlaczy, z jakimi mamy do czynienia, korzysta z modelu RGB, gdzie kolory powstają dzięki połączeniu czerwonego, zielonego i niebieskiego światła. Dzięki temu uzyskujemy szeroką paletę kolorów, co jest ważne, zwłaszcza jeśli chcemy, żeby zdjęcia wyglądały atrakcyjnie w sieci. Na przykład, gdy wrzucasz zdjęcia na swoją stronę, to kolory muszą być wyraźne i oddawać to, co widzisz na żywo. Standardy, jak sRGB, wskazują na to, że RGB jest najlepszym wyborem do publikacji online, żeby kolory były poprawnie wyświetlane na różnych urządzeniach. No i nie zapominajmy, że popularne formaty jak JPEG czy PNG idealnie współpracują z RGB, co czyni go naprawdę super rozwiązaniem dla grafik w internecie. Tak więc, RGB to idealna opcja do publikacji w sieci, gdy zależy nam na jakości kolorów.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Znany system kolorów, w którym każdy barwa oraz jej odcień mają przypisane oddzielne numery, określa się mianem skali

A. Pantone
B. kolorów specjalnych
C. kolorów internetowych
D. tint
Odpowiedzi 'tint', 'kolorów internetowych' oraz 'kolorów specjalnych' są niewłaściwe, ponieważ nie odnoszą się do systemu barw, który przypisuje numery poszczególnym kolorom w taki sposób, jak robi to Pantone. Termin 'tint' odnosi się do dodawania bieli do koloru, co skutkuje jaśniejszym odcieniem tego koloru. Jest to termin używany w kontekście mieszania farb, ale nie jest to system klasyfikacji kolorów z unikalnymi numerami. Z drugiej strony, 'kolory internetowe' najczęściej odnoszą się do systemu HEX oraz RGB, które są używane na stronach internetowych i w aplikacjach cyfrowych. Chociaż kolory te również mają swoje numery, nie są one używane w kontekście druku lub w zastosowaniach, gdzie zachowanie spójności kolorystycznej w różnych materiałach jest kluczowe. 'Kolory specjalne' to termin, który może odnosić się do kolorów używanych w drukowaniu, które są poza standardowym zestawem CMYK, ale nie są przypisane do konkretnego systemu numeracji jak Pantone. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego zastosowania kolorów w projektowaniu i produkcji, a także dla uniknięcia pomyłek, które mogą prowadzić do niespójności w projektach kreatywnych.

Pytanie 20

Norma cyfrowego zapisu dźwięku na płycie CD bazuje na kodowaniu o częstotliwości próbkowania oraz rozdzielczości wynoszącej odpowiednio

A. 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę
B. 44,1 kHz / 16 bitów na próbkę
C. 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę
D. 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę
Zrozumienie parametrów cyfrowego zapisu dźwięku wymaga znajomości podstawowych zasad dotyczących próbkowania i kodowania. Wybór częstotliwości próbkowania i bitowości ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku. Niepoprawne odpowiedzi, takie jak 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę, 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę, czy 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę, wprowadzają w błąd. Częstotliwość próbkowania 64,1 kHz jest wyższa niż standard CD, jednak 18 bitów na próbkę jest nietypowe, gdyż standardowe formaty audio używają rozdzielczości 16 lub 24 bitów. W przypadku 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę, zastosowana częstotliwość próbkowania jest zbyt niska, co prowadzi do utraty jakości dźwięku i nieodpowiedniego odwzorowania subtelnych detali, co jest szczególnie ważne w muzyce. Odpowiedź 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę, mimo że proponuje wyższą częstotliwość, nie jest standardem dla płyt kompaktowych, ale bardziej odpowiada formatom profesjonalnym lub audiowizualnym, gdzie większa ilość bitów jest używana do rejestracji dźwięku, ale w kontekście CD Audio i jego przeznaczenia, to podejście nie jest właściwe. Wybór niewłaściwych parametrów może prowadzić do nieoptymalnego zapisu, co wpływa na percepcję jakości dźwięku przez końcowego użytkownika.

Pytanie 21

Wskaż odpowiednie oprogramowanie umożliwiające dodanie efektów specjalnych do cyfrowego materiału wideo?

A. Gimp
B. Audacity
C. Adobe After Effects
D. Adobe Dreamweaver
Adobe After Effects to profesjonalne oprogramowanie do tworzenia efektów specjalnych oraz animacji wideo, powszechnie stosowane w branży filmowej i telewizyjnej. Jego zaawansowane funkcje umożliwiają użytkownikom dodawanie skomplikowanych efektów wizualnych, kompozycji oraz animacji, co czyni go niezbędnym narzędziem dla wideoartystów. Dzięki możliwości pracy na warstwach, użytkownicy mogą łatwo manipulować różnymi elementami video, tworzyć efekty 3D oraz korzystać z szerokiej gamy wtyczek, które rozszerzają jego funkcjonalność. Przykładem praktycznego zastosowania After Effects może być realizacja efektów wizualnych w filmach, takich jak eksplozje, animacje tekstowe czy fotorealistyczne kompozycje. Ponadto, Adobe After Effects jest zgodne z innymi produktami Adobe, co pozwala na sprawną integrację z programami takimi jak Adobe Premiere Pro. To sprawia, że proces edycji wideo staje się bardziej płynny i efektywny, co jest zgodne z najlepszymi standardami produkcji wideo w branży.

Pytanie 22

Który z protokołów stosowany jest do szyfrowania danych w protokole HTTPS?

A. SSL
B. FTP
C. SSH
D. TCP
Protokół SSL (Secure Sockets Layer) jest kluczowym elementem protokołu HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), który zapewnia bezpieczną komunikację w sieci. SSL działa poprzez szyfrowanie danych przesyłanych między klientem (np. przeglądarką internetową) a serwerem, co uniemożliwia osobom trzecim ich odczytanie lub modyfikację. Protokół ten gwarantuje nie tylko poufność danych, ale również ich integralność oraz autentyczność, co jest szczególnie ważne w kontekście transakcji online, takich jak zakupy czy bankowość internetowa. W praktyce, gdy użytkownik łączy się z witryną zabezpieczoną protokołem HTTPS, jego przeglądarka nawiązuje bezpieczne połączenie z serwerem za pomocą mechanizmu SSL/TLS. Warto dodać, że SSL w praktyce jest często zastępowany przez jego nowszą wersję – protokół TLS (Transport Layer Security), jednak termin SSL nadal jest powszechnie używany. Zastosowanie SSL/TLS w HTTPS jest zgodne z najlepszymi praktykami bezpieczeństwa stosowanymi w branży IT, co czyni tę technologię niezbędną dla każdej witryny, która przetwarza wrażliwe dane.

Pytanie 23

Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie materiałów cyfrowych w formacie wideo?

A. Skaner optyczny
B. Aparat bezlusterkowy
C. Kolorymetr
D. Tablet graficzny
Aparat bezlusterkowy to super sprzęt, który pozwala na robienie fajnych filmów i zdjęć. W porównaniu do tych tradycyjnych, jest dużo mniejszy i lżejszy, więc można go łatwo zabrać ze sobą wszędzie. To świetne rozwiązanie dla tych, co vlogują albo tworzą różne filmy. Zauważ, że ma technologię autofocus i nagrywa w 4K, co jest mega ważne, szczególnie gdy chcesz, żeby jakość była naprawdę dobra. Przykładowo, nagrywając materiały edukacyjne, trzeba zadbać o to, żeby obraz i dźwięk były na wysokim poziomie. W branży dobrze jest mieć aparat z wymiennymi obiektywami, bo wtedy możesz dostosować sprzęt do różnych potrzeb. Często mają też funkcję stabilizacji obrazu, co naprawdę pomaga, gdy kręcisz w ruchu, żeby było wszystko ładnie w kadrze.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jaki program dostępny na licencji open source służy do archiwizacji plików przy wysokim poziomie kompresji?

A. Power Archiver
B. AVS Firewall
C. AVS Antispam
D. 7-Zip
AVS Antispam i AVS Firewall to programy zaprojektowane głównie z myślą o bezpieczeństwie i ochronie przed zagrożeniami w sieci, a nie do archiwizacji plików. AVS Antispam skupia się na eliminacji niechcianych wiadomości email, co jest kluczowe w kontekście ochrony przed spamem, ale nie ma żadnej funkcji kompresji danych. Z kolei AVS Firewall zapewnia ochronę przed nieautoryzowanym dostępem do sieci komputerowej, co jest istotne dla zachowania bezpieczeństwa systemów informatycznych, ale również nie dotyczy archiwizacji plików. Power Archiver to komercyjny program do archiwizacji, ale nie jest dostępny na licencji open source, co wyklucza go z kategorii poszukiwanego rozwiązania. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi wynikają z pomylenia celów tych programów z funkcjonowaniem narzędzi do kompresji plików. Właściwe zrozumienie różnicy pomiędzy programami zabezpieczającymi a narzędziami do archiwizacji jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. Wybór odpowiedniego narzędzia powinien być oparty na jego specyficznych funkcjonalnościach i zastosowaniach, a nie jedynie na nazwie czy popularności. W kontekście zarządzania danymi, wybór narzędzi odpowiednich do archiwizacji, takich jak 7-Zip, przewyższa inne programy, które nie są dedykowane do tego celu.

Pytanie 28

Jakie formaty zapisu odnoszą się wyłącznie do materiałów wideo?

A. AVI, MPEG, WMV
B. MP3, WMV, AI
C. MPEG, JPEG, INDD
D. OGG, SVF, CDR
Odpowiedź AVI, MPEG i WMV, jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty są ściśle związane z przechowywaniem i odtwarzaniem materiałów wideo. AVI (Audio Video Interleave) to format stworzony przez Microsoft, który pozwala na synchronizację dźwięku i obrazu. MPEG (Moving Picture Experts Group) to zestaw standardów, który obejmuje różne metody kodowania i kompresji wideo, umożliwiając efektywne przechowywanie oraz przesyłanie wideo. WMV (Windows Media Video) to format opracowany przez Microsoft, skoncentrowany na wideo w internecie oraz na sprzęcie Windows. Te formaty są szeroko stosowane w branży filmowej, telewizyjnej oraz w zastosowaniach internetowych, takich jak streaming wideo. Wiedza na temat tych formatów jest kluczowa w kontekście tworzenia treści wideo oraz ich dystrybucji, a także w kontekście jakości obrazu i dźwięku, co ma znaczenie dla profesjonalnych twórców oraz konsumentów. Przykładowo, podczas produkcji filmów, wybór formatu kodowania ma wpływ na jakość końcowego produktu oraz jego zgodność z różnorodnymi platformami odtwarzania.

Pytanie 29

W jakim trybie funkcjonowania aparatu fotograficznego można zrealizować zapis obrazu z selekcją czasu ekspozycji?

A. Tv
B. Av
C. P
D. Auto
Tryb Tv (Time Value) w aparacie fotograficznym pozwala użytkownikowi na ustawienie czasu naświetlania, co jest kluczowe w sytuacjach, gdzie kontrola nad ruchem obiektów jest istotna. Użytkownik wybiera czas naświetlania, a aparat automatycznie dobiera wartość przysłony, aby uzyskać poprawną ekspozycję. Jest to szczególnie przydatne w fotografii sportowej, gdzie szybkie ruchy obiektów wymagają krótkiego czasu naświetlania, aby uniknąć rozmycia. Na przykład, fotografując biegaczy na torze, wybierając czas naświetlania 1/1000 sekundy, możemy zarejestrować ich ruch w sposób wyraźny i dynamiczny. W praktyce, tryb Tv umożliwia artystyczne podejście do fotografii, gdzie użytkownik może eksperymentować z różnymi czasami naświetlania, uzyskując ciekawe efekty, takie jak „zamrożenie” ruchu lub, w przypadku dłuższych czasów, efekt „wodospadu”. Ta elastyczność sprawia, że tryb Tv jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad tym kluczowym parametrem fotograficznym.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Aby stworzyć strony internetowe dla firmowej platformy, która dostosowuje się do różnych rozdzielczości ekranu oraz wygląda i funkcjonuje poprawnie na różnych urządzeniach: komputerze stacjonarnym, tablecie i smartfonie, należy wykorzystać

A. język XHTML oraz strukturę opartą na tabelach
B. język XML oraz oddzielne wersje witryny dla różnych typów urządzeń
C. Responsive Web Design
D. kompleksowe generowanie stron w Flashu
Wykorzystanie XHTML i struktury opartej na tabelach do tworzenia stron internetowych jest rozwiązaniem przestarzałym i nieefektywnym. XHTML, będący rozszerzeniem HTML, nie jest z natury skomplikowany, ale jego połączenie z tabelami w celu układania elementów strony prowadzi do wielu problemów. Strony oparte na tabelach są mniej elastyczne, trudniejsze w utrzymaniu oraz bardziej czasochłonne przy zmianach. Gdy zmienia się rozmiar okna przeglądarki, struktura tabeli nie dostosowuje się automatycznie, co powoduje, że witryna może wyglądać nieczytelnie lub nieestetycznie. Ponadto, pełne generowanie stron we Flashu nie jest praktykowane ze względu na problemy z kompatybilnością na urządzeniach mobilnych oraz ograniczenia w SEO, ponieważ treść generowana w Flaszu nie jest indeksowana przez wyszukiwarki. Stosowanie języka XML i tworzenie osobnych wersji witryny dla różnych urządzeń również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ wymaga znacznych zasobów do utrzymania. Zamiast tego, podejście RWD ułatwia zarządzanie treścią i zapewnia spójne doświadczenie użytkownika, co jest kluczowe w dzisiejszym dynamicznym świecie technologii internetowych. Warto zatem unikać błędnych sformułowań i skupić się na nowoczesnych standardach projektowania stron internetowych.

Pytanie 32

Jakie oprogramowanie pozwala na wykorzystanie narzędzi do projektowania i modyfikacji obiektów opartych na krzywych Beziera?

A. Paint oraz Adobe Photoshop
B. Audacity oraz Adobe Flash
C. Adobe Lightroom oraz Adobe Acrobat
D. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
CorelDRAW i Adobe Illustrator to profesjonalne programy graficzne, które oferują zaawansowane narzędzia do tworzenia i edycji obiektów wektorowych wykorzystujących krzywe Béziera. Krzywe Béziera są fundamentalnym elementem w grafice wektorowej, pozwalają na płynne i precyzyjne kształtowanie krawędzi oraz konturów obiektów. W CorelDRAW, użytkownicy mogą łatwo manipulować punktami kontrolnymi, co umożliwia tworzenie złożonych kształtów oraz ilustracji. Adobe Illustrator, z kolei, oferuje rozbudowane narzędzia takie jak "Pencil Tool" i "Pen Tool", które pozwalają na rysowanie krzywych oraz precyzyjne ich edytowanie. Obie aplikacje są szeroko stosowane w branży grafiki komputerowej, projektowania logo, ilustracji oraz przygotowania materiałów do druku, spełniając standardy jakościowe wymagane w profesjonalnym środowisku. Użycie krzywych Béziera w tych programach pozwala na uzyskanie płynnych przejść i skomplikowanych form, co jest istotne w tworzeniu estetycznych i funkcjonalnych projektów graficznych.

Pytanie 33

Addytywna metoda tworzenia kolorów stosowana w zarządzaniu barwą polega na

A. odejmowaniu świateł o podstawowych kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
B. dodawaniu świateł o podstawowych kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
C. dodawaniu świateł o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
D. odejmowaniu świateł o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
Odpowiedź dotycząca dodawania świateł o barwach podstawowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej jest poprawna, ponieważ ta metoda stanowi podstawę addytywnej syntezy barw, wykorzystywanej szeroko w różnych technologiach, takich jak telewizory, monitory komputerowe czy oświetlenie LED. W addytywnej syntezie barw, różne źródła światła emitujące te trzy podstawowe kolory są łączone, co prowadzi do powstania nowych barw. Na przykład, łącząc czerwone i zielone światło uzyskujemy kolor żółty, a dodając niebieskie do czerwonego otrzymujemy purpurowy. Zrozumienie tej metody jest kluczowe w projektowaniu i kalibracji urządzeń wyświetlających, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów ma istotne znaczenie. W praktyce, w branży graficznej czy filmowej, znajomość addytywnej syntezy barw umożliwia uzyskanie pożądanych efektów wizualnych, co jest zgodne z normami kolorystycznymi, takimi jak sRGB czy Adobe RGB, które definiują przestrzenie kolorów i ich zastosowanie w różnych mediach.

Pytanie 34

Rozpoczynając fotografowanie w trybie manualnym, trzeba ustawić aparat na tryb

A. S
B. P
C. A
D. M
Odpowiedź M oznacza tryb manualny, co jest kluczowe dla fotografów pragnących pełnej kontroli nad ustawieniami aparatu. Umożliwia to samodzielne dostosowanie parametrów takich jak przysłona, czas naświetlania i ISO, dzięki czemu można osiągnąć pożądany efekt artystyczny i techniczny. W trybie manualnym fotograf musi świadomie dobierać te wartości, co jest niezbędne w sytuacjach, gdy automatyczne tryby mogą zawodzić, na przykład w trudnych warunkach oświetleniowych. Przykładem może być fotografowanie w kontrastowych scenach, gdzie automatyka fotograficzna może niewłaściwie ocenić ekspozycję. Użycie trybu M pozwala na kreatywne eksperymentowanie, takie jak uzyskiwanie efektu rozmycia tła przy niskiej głębi ostrości lub zamrażanie ruchu w dynamicznych scenach. Dobrą praktyką w pracy z tym trybem jest regularne ćwiczenie i analiza rezultatów, co skutkuje rozwijaniem umiejętności fotograficznych oraz lepszym zrozumieniem działania aparatu i jego ustawień.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Filtry, które pozwalają uzyskać efekt wrażenia ruchu na fotografii, należą do grupy

A. Pikselizacja
B. Rozmycie
C. Wzmocnienie ostrości
D. Zaburzenie
Rozmycie to technika, która efektywnie imituje wrażenie ruchu w fotografii, co jest szczególnie przydatne w przypadku dynamicznych scen. Użycie filtru rozmycia pozwala na uzyskanie efektu, w którym ruch obiektów jest wyraźnie zarysowany, co nadaje fotografii dynamizmu i ekspresji. W praktyce, rozmycie można wykorzystać, aby podkreślić ruch w sportach, podczas fotografowania pojazdów poruszających się z dużą prędkością lub w przypadku innych dynamicznych sytuacji. Dobrym przykładem zastosowania jest technika panningu, gdzie aparat jest ustawiony na podążanie za poruszającym się obiektem, a tło zostaje rozmyte, co tworzy złudzenie prędkości. Warto pamiętać, że stosowanie rozmycia powinno być zgodne z zasadami kompozycji i estetyki, aby nie odwracać uwagi od głównego tematu zdjęcia. W standardach fotografii, rozmycie jest zalecane do uzyskania estetycznego i profesjonalnego wyglądu zdjęć ruchomych.

Pytanie 37

Jaką licencję muszą posiadać pliki, aby można je było legalnie pobrać za darmo z internetowych repozytoriów i zastosować, na przykład, w prezentacji marketingowej przedsiębiorstwa?

A. CC BY SA NC
B. Jedynie z domeny publicznej
C. Copyright
D. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
Wybór jakiejkolwiek odpowiedzi, która nie obejmuje materiałów z domeny publicznej lub licencji CC BY, może prowadzić do naruszenia praw autorskich. Licencje takie jak 'Copyright' w rzeczywistości nie zezwalają na wykorzystanie utworów bez odpowiednich zezwoleń od właściciela praw. Wyobrażenie, że można wykorzystać materiały objęte prawami autorskimi bez zgody, jest nie tylko błędne, ale może również skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Wiele osób myli pojęcie 'domeny publicznej' z 'utworami dostępnymi w internecie', co jest fundamentalnym błędem. Nie wszystkie zasoby dostępne online są wolne do użytku. W przypadku odpowiedzi sugerujących licencję CC BY SA NC, istotne jest zrozumienie, że ta licencja ogranicza możliwość użycia materiałów w celach komercyjnych bez dodatkowych ustaleń. Takie błędne przekonania mogą prowadzić do niewłaściwego użycia materiałów i niepotrzebnych komplikacji prawnych. Kluczowym elementem w zakresie wykorzystania utworów jest znajomość i zrozumienie rodzajów licencji oraz ich ograniczeń, co jest niezbędne w każdej działalności związanej z wykorzystaniem treści w marketingu i promocji.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

W jakim trybie kolorystycznym powinno być zapisane zdjęcie cyfrowe, które ma być użyte w publikacji opracowywanej przez drukarnię offsetową?

A. HSL
B. Lab
C. RGB
D. CMYK
Odpowiedź CMYK jest prawidłowa, ponieważ ten tryb koloru jest standardem w druku offsetowym. CMYK, co oznacza cyjan, magentę, żółty i czarny, jest modelowym przestrzenią barw używaną w procesie druku kolorowego. W odróżnieniu od RGB, który jest przeznaczony głównie dla wyświetlaczy i urządzeń elektronicznych, CMYK jest stosowany do reprodukcji kolorów na papierze. W praktyce, podczas przygotowywania materiałów do druku, konieczne jest konwersja obrazów RGB na CMYK, aby zapewnić, że kolory będą wyglądać zgodnie z zamierzeniami po wydruku. Używanie CMYK pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w przypadku publikacji, które muszą mieć spójny i profesjonalny wygląd. Ponadto, dobrym zwyczajem jest wstępne sprawdzenie kolorów przy użyciu próbnego druku, aby potwierdzić, że kolory po wydruku odpowiadają tym z projektu.

Pytanie 40

W filmowej prezentacji zasada dotycząca rozwoju i zakończenia narracji polega na tym, że pierwsza scena ukazuje się w

A. planie ogólnym, kolejne w półzbliżeniu, następne w detalu, półzbliżeniu i planie ogólnym
B. detalu, następne w półzbliżeniu, kolejne w planie ogólnym
C. półzbliżeniu, następne w planie ogólnym, kolejne w detalu i planie ogólnym
D. półzbliżeniu, następne w detalu i kolejne w planie ogólnym
Odpowiedź, która wskazuje na rozwój akcji w planie ogólnym, a następnie w półzbliżeniu i detalu, jest zgodna z klasycznymi zasadami budowy narracji filmowej. Plan ogólny wprowadza widza w kontekst przestrzenny i sytuacyjny, pokazując szerszy obraz otoczenia oraz relacje między postaciami a ich otoczeniem. Taki początek jest istotny, ponieważ pozwala na zbudowanie fundamentu dla dalszej narracji. Następnie zastosowanie półzbliżenia przybliża postaci, umożliwiając widzom lepsze zrozumienie emocji oraz intencji bohaterów. Wprowadzenie detalu, który eksponuje konkretne elementy, takie jak mimika, gesty czy istotne rekwizyty, wzbogaca narrację i podkreśla kluczowe momenty w akcji. Te techniki są szeroko stosowane w branży filmowej i są zgodne z zasadami montażu, które podkreślają znaczenie płynności i logiczności przejść między różnymi planami, co jest fundamentalne dla utrzymania zainteresowania widza. Tak zbudowana narracja, zgodnie z zasadami sztuki filmowej, sprzyja efektywnemu opowiadaniu historii.