Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 11:58
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 12:23

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Spółka GAMA zamierza zrealizować telewizyjną kampanię reklamową. Planuje, że w pierwszym etapie kampanii trwającym 10 dni, będzie emitować cztery trzydziestosekundowe spoty na dzień, natomiast w drugim etapie, trwającym 12 dni, będzie pokazywany piętnastosekundowy spot dwa razy dziennie. Jaką minimalną kwotą musi dysponować spółka, aby móc zrealizować kampanię?

Rodzaj spotuCena jednej emisji spotu, zł
Spot 15 sekundowy1500,00
Spot 30 sekundowy4000,00
Spot 45 sekundowy5000,00
Spot 60 sekundowy5900,00

A. 196 000,00 zł
B. 160 000,00 zł
C. 232 000,00 zł
D. 280 000,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie wynika z dokładnego podsumowania kosztów emisji spotów reklamowych w obu etapach kampanii. W pierwszym etapie, który trwa 10 dni, spółka GAMA planuje emitować cztery trzydziestosekundowe spoty dziennie. Koszt emisji jednego spotu można oszacować na 4 000 zł, co daje 4 spoty dziennie razy 10 dni, co łącznie wynosi 160 000 zł. W drugim etapie, trwającym 12 dni, spółka emituje piętnastosekundowy spot dwa razy dziennie. Koszt emisji tego spotu wynosi 3 000 zł, co oznacza, że przez 12 dni suma wynosi 36 000 zł. Sumując obie kwoty, otrzymujemy 160 000 zł + 36 000 zł, co daje 196 000 zł. Takie podejście do planowania kosztów jest zgodne z dobrymi praktykami w branży marketingowej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla efektywności kampanii reklamowych.

Pytanie 2

Jaką formę powinna mieć umowa między agencją a nabywcą zgodnie z poniższymi klauzulami?

Klauzule umowy:
— Przedmiotem umowy jest wykonanie folderów reklamowych.
— Istnieje możliwość skorzystania z usług fotografa jako podwykonawcy.
— Agencja odpowiada za ostateczny efekt.
— Nabywcy przysługuje prawo reklamacji.

A. Zlecenia.
B. O pracę.
C. O dzieło.
D. Handlową.
Umowa o dzieło jest odpowiednia w sytuacjach, gdy przedmiotem umowy jest wykonanie konkretnego dzieła, w tym przypadku folderów reklamowych. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, w umowie o dzieło wykonawca zobowiązuje się do wykonania określonego dzieła, a zamawiający ma prawo żądać wykonania go zgodnie z umową. To podejście zapewnia, że agencja odpowiada za jakość i efekt końcowy, co jest kluczowe w usługach kreatywnych, takich jak projektowanie graficzne. Przykładowo, w agencjach reklamowych umowy o dzieło często zawierają klauzule dotyczące terminów realizacji oraz standardów jakości, co umożliwia klientowi egzekwowanie swoich praw. Dobrze skonstruowana umowa o dzieło powinna również uwzględniać kwestie dotyczące praw autorskich do wykonanego dzieła, co ma istotne znaczenie w branży kreatywnej. W praktyce, agencje powinny stosować się do tych standardów, aby uniknąć późniejszych nieporozumień i sporów z klientami.

Pytanie 3

Dokumentem, który definiuje kluczowe warunki przyszłego kontraktu na zakup tonerów do drukarki, jest

A. oferta handlowa.
B. brief.
C. list przewodni.
D. cennik.
Brief, cennik i list przewodni to dokumenty, które nie mają na celu precyzyjnego określenia warunków sprzedaży, jak to ma miejsce w przypadku oferty handlowej. Brief najczęściej służy jako zarys projektu lub zadania, nie zawiera jednak szczegółowych informacji dotyczących warunków transakcji. Cennik, mimo że może zawierać ceny produktów, nie określa warunków sprzedaży ani zaangażowania obu stron, co czyni go niewystarczającym dokumentem do sformalizowania umowy. List przewodni z kolei jest zwykle stosowany w kontekście przesyłania dokumentów lub informacji, lecz nie zawiera kluczowych elementów regulujących transakcje handlowe. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych dokumentów z ofertą handlową, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków co do ich funkcji. W rzeczywistości, dla efektywnego zarządzania procesem sprzedaży, niezbędne jest posiadanie jasnych i formalnych dokumentów, które chronią interesy obu stron i precyzują wszystkie istotne aspekty transakcji, co w pełni realizuje jedynie oferta handlowa.

Pytanie 4

Jaką metodę badania słuchalności radia stosuje się, aby zadać respondentom pytania o to, jakie stacje i programy słuchali w dniu poprzednim?

A. CDT
B. DAR
C. COW
D. SLB
Wybór innej metody niż DAR może prowadzić do nieporozumień na temat zbierania danych o słuchalności radia. Metoda SLB (Sample Listening Behavior) odnosi się do analizy zachowań słuchaczy na podstawie mniejszych próbek, co nie zawsze odzwierciedla rzeczywistą słuchalność, zwłaszcza w kontekście codziennych zmienności. Z kolei CDT (Continuous Diary Technique) polega na długoterminowym śledzeniu słuchalności, podczas gdy respondenci zapisują swoje doświadczenia w specjalnych dziennikach, co może wprowadzać błędy pamięciowe i subiektywność w raportowanych danych. Zastosowanie COW (Control Of Waves) jest idealne do analizy zmian w słuchalności w określonych ramów czasowych, ale nie jest metodą bezpośredniego badania słuchalności z dnia na dzień. Te metody, choć mają swoje zastosowania, nie odwzorowują dokładnie codziennych nawyków słuchaczy, co czyni je mniej efektywnymi w kontekście badania słuchalności w czasie rzeczywistym. Prawidłowe zrozumienie różnic między tymi metodami jest kluczowe dla skutecznych strategii marketingowych i programowych w branży radiowej.

Pytanie 5

Przygotowanie skondensowanej, zazwyczaj symbolicznej formy wyrażenia wyjątkowej propozycji, mającej na celu wywołanie potrzeby zakupu produktu lub skorzystania z usługi, polega na stworzeniu

A. strategii reklamowej
B. kampanii reklamowej
C. sloganu reklamowego
D. spotu reklamowego
Wybór strategii reklamowej, spotu reklamowego czy kampanii reklamowej jako odpowiedzi na to pytanie jest błędny, ponieważ te pojęcia odnoszą się do szerszych aspektów marketingu, które obejmują więcej elementów niż tylko zwięzłą formę wyrażenia unikatowej propozycji. Strategia reklamowa to długoterminowy plan działania, który definiuje cele, grupę docelową, oraz metody realizacji kampanii reklamowej. Określenie strategii jest kluczowe, ale nie odnosi się bezpośrednio do konkretnego wyrażenia, jakim jest slogan. Spot reklamowy to natomiast forma wizualnej komunikacji, która łączy obraz i dźwięk, mająca na celu przyciągnięcie uwagi widza, ale nie jest to samo co slogan, które jest tekstowym hasłem. Kampania reklamowa to szereg działań organizowanych w określonym czasie, polegających na promocji produktu lub usługi, co również wykracza poza ograniczenia sloganu. Typowym błędem jest mylenie tych pojęć z hasłem reklamowym, co prowadzi do nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych elementów marketingu. Kluczowe jest zrozumienie, że slogan jest istotnym elementem w ramach szerszej strategii, ale nie jest tym samym co ogólny plan reklamowy czy konkretna kampania.

Pytanie 6

Ocena poprawnego nałożenia kolorów poszczególnych separacji jest kluczowa przed wydrukowaniem grafiki?

A. w technice sitodruku
B. w technologii druku cyfrowego
C. w technologii Computer to Plate
D. w technice akwaforty
W technikach takich jak akwaforta, Computer to Plate czy druk cyfrowy, proces oceny nakładania się barw poszczególnych separacji nie jest tak kluczowy, jak w sitodruku. Akwaforta jest techniką graficzną, w której obraz jest wytrawiany na metalowej płycie, a kolory są zwykle naniesione w sposób, który nie wymaga precyzyjnej synchronizacji jak w sitodruku. W druku cyfrowym z kolei, obrazy są generowane bezpośrednio z plików cyfrowych, co minimalizuje ryzyko błędów związanych z nakładaniem kolorów, ponieważ technologia ta może automatycznie kompensować różnice w kolorach. W przypadku technologii Computer to Plate, proces tworzenia form drukarskich polega na umieszczaniu obrazów na płytach, co również redukuje potencjalne problemy z nakładaniem kolorów. Często mylone jest przekonanie, że kontrola barw w tych technikach jest tak samo istotna jak w sitodruku; w rzeczywistości, te metody mają różne wymagania dotyczące zarządzania kolorami. Niezrozumienie specyfiki tych technik prowadzi do uproszczonego myślenia, które nie uwzględnia unikalnych wyzwań oraz wymagań, które pojawiają się w różnych procesach druku.

Pytanie 7

Który z poniższych tekstów powinien znaleźć się na banerze mającym charakter rozkazujący?

A. "Podaje to, co najlepsze"
B. "Czekamy właśnie na Ciebie"
C. "Zapraszamy"
D. "Wejdź!"
Odpowiedź 'Wejdź!' jest prawidłowa, ponieważ jej forma nakazująca skutecznie motywuje odbiorcę do podjęcia natychmiastowego działania. Użycie trybu rozkazującego w komunikacji marketingowej ma na celu przekonanie jednostki do aktywności, co jest kluczowe w kontekście bannerów promocyjnych. Zgodnie z zasadami skutecznej reklamy, jasne i bezpośrednie wezwanie do działania (Call to Action) jest niezwykle ważne. Takie sformułowanie powinno być krótkie, zrozumiałe i jednoznaczne, aby natychmiast przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. W praktyce, 'Wejdź!' może być użyte na stronach internetowych, w kampaniach reklamowych czy w punktach sprzedaży, aby zwiększyć liczbę odwiedzin i zaangażowanie. Warto również zwrócić uwagę na badania, które wskazują, że silne wezwania do działania mogą poprawić współczynniki konwersji o 20% lub więcej. Używanie zwrotów nakazujących to jedna z kluczowych strategii w marketingu, która odpowiada na naturalną skłonność ludzi do reagowania na jasne instrukcje.

Pytanie 8

Wyrażenie, które powinno przyciągnąć uwagę odbiorcy do reklamy, nazywane jest

A. nośnikiem reklamy
B. spotem reklamowym
C. sloganem reklamowym
D. formatem reklamy
Wybór format reklamy, nośnik reklamy oraz spot reklamowy to elementy, które mają swoje miejsce w strukturze działań marketingowych, jednak nie pełnią one tej samej funkcji co slogan reklamowy. Format reklamy odnosi się do sposobu, w jaki reklama jest prezentowana, co może obejmować różnorodne formy, takie jak plakaty, spoty telewizyjne czy posty w mediach społecznościowych. Kluczowe jest, aby format był odpowiednio dopasowany do odbiorcy i medium, w którym jest wykorzystywany. Nośnikiem reklamy nazywamy konkretne medium, za pośrednictwem którego reklama dociera do potencjalnych klientów, co może obejmować telewizję, radio, internet czy prasę. Oba te elementy mają na celu dotarcie do odbiorcy, ale nie są w stanie przekazać wiadomości w sposób tak zwięzły i pamiętny jak slogan. Spot reklamowy to natomiast krótka forma audiowizualna, której celem jest promowanie produktu lub usługi, ale również nie oddaje istoty komunikacji, jaką niesie za sobą slogan. Częstym błędem w myśleniu jest utożsamianie tych elementów z bezpośrednim przekazem marketingowym, co prowadzi do nieporozumień w zakresie planowania kampanii reklamowych. Efektywność komunikacji reklamowej zależy od umiejętności łączenia tych wszystkich elementów w spójną całość, w której slogan odgrywa kluczową rolę jako nośnik emocji i wartości marki.

Pytanie 9

Jaki koszt poniesie klient agencji zamawiający 10 spotów w dni powszednie w stacji radiowej w godzinach 1500-1800 i korzystający z 5% rabatu agencyjnego?

Cennik czasu antenowego w stacji radiowej
Dni emisjiPasma godzinowe emisji
600-800800-12001200-15001500-18001800-20002000-22002200-600
poniedziałek-piątek89,00108,00114,00100,0054,0045,0020,00
sobota-niedziela52,0069,0074,0045,0037,0045,0020,00
*Ceny podane w tabeli dotyczą jednej emisji, jednego 20-sekundowego spotu w wybranym czasie, zł

A. 1 000,00 zł
B. 950,00 zł
C. 1 050,00 zł
D. 900,00 zł
Odpowiedzi, które nie są zgodne z poprawnym wynikiem, mogą wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, wybierając kwotę 1 050,00 zł, można zauważyć, że osoba ta nie uwzględniła rabatu, jednak w rzeczywistości koszt przed rabatem wynosił 1 000,00 zł, a odjęcie rabatu powinno dać 950,00 zł. W przypadku odpowiedzi 1 000,00 zł, brak uwzględnienia rabatu agencyjnego pokazuje nieporozumienie dotyczące tego, jak funkcjonują ceny w reklamie radiowej. Często klienci mogą mylić całkowity koszt z kosztem przed rabatem, co prowadzi do błędnych wniosków. Z kolei 900,00 zł i 950,00 zł mogą sugerować, że respondenci nie rozumieją pojęcia rabatu i jego wpływu na ostateczny koszt. Zrozumienie zasad funkcjonowania rabatów i ich obliczania jest kluczowe w branży reklamowej, a nieprzemyślane podejście do tego tematu może prowadzić do niedokładnych prognoz budżetowych. Warto pamiętać, że wszystkie obliczenia powinny być poparte solidną wiedzą na temat zasad marketingu oraz praktyk stosowanych w danej branży, aby uniknąć błędnych interpretacji i zapewnić efektywne zarządzanie finansami kampanii reklamowych.

Pytanie 10

Jakie medium umożliwia prezentację ciekawej reklamy w formie audiowizualnej?

A. Prasa
B. Telewizja
C. Radio
D. Outdoor
Media outdoorowe, chociaż bywają popularne, nie dają takiego przekazu jak telewizja. Reklamy na billboardach czy plakatach to tylko statyczne obrazy i tekst, co sprawia, że nie wzbudzają emocji tak jak powinny. Radio z kolei jest tylko dźwiękiem, a to ogranicza możliwości pokazania produktu. Reklamy w radiu mogą pomóc w budowaniu świadomości marki, ale nie oddają pełni emocji, które potrafi pokazać telewizja. Prasa też, choć daje dużo informacji, nie ma tej dynamiki w prezentacji, która jest potrzebna w reklamie. Często ludzie mylą skuteczność tych mediów, nie doceniając jak ważna jest wizualizacja i dźwięk dla konsumentów. W marketingu dzisiaj reklamy telewizyjne są kluczowym elementem różnych strategii, które łączą różne formy przekazów. Trzeba też pamiętać, że ważne jest odpowiednie dobieranie mediów do kampanii, bo to wpływa na całą skuteczność, a nie tylko osobiste gusta.

Pytanie 11

Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ wartość wydatków reklamowych poniesionych przez firmę PRIMAVERA WODA w marcu na reklamę w gazetach.

Rok/Miesiąclut-12mar-12
SektorBrandMediaKoszt [zł]Koszt [zł]
WODA MINERALNAJURAJSKAMagazyny24 200 zł
WODA MINERALNAŻYWIEC ZDRÓJInternet232 906 zł
WODA MINERALNASTAROPOLANKARadio192 410 zł
WODA MINERALNASTAROPOLANKAKina300 429 zł
WODA MINERALNABONARTTelewizja3 302 zł
WODA MINERALNABONARTRadio1 865 zł917 zł
WODA MINERALNAWIELKA PIENIAWAGazety21 960 zł
WODA MINERALNAMUSZYNIANKATelewizja2 427 783 zł
WODA MINERALNAMUSZYNIANKARadio16 760 zł
WODA MINERALNAPRIMAVERA WODATelewizja1 971 932 zł
WODA MINERALNAPRIMAVERA WODAGazety98 502 zł
WODA MINERALNAPRIMAVERA WODAMagazyny38 960 zł
WODA MINERALNACISOWIANKATelewizja2 093 355 zł
WODA MINERALNACISOWIANKARadio907 540 zł923 800 zł
WODA MINERALNAJUPIKMagazyny45 000 zł
WODA MINERALNAKROPLA BESKIDUTelewizja3 028 275 zł
WODA MINERALNAZŁOTY POTOKGazety2 586 zł
WODA MINERALNAPOLSKIE ZDROJEInternet8 300 zł
WODA MINERALNAŹRÓDŁO ŻYWIECRadio6 960 zł
WODA MINERALNACELESTYNKAGazety1 680 zł
Razem997 965 zł11 351 437 zł

A. 38 960 zł
B. 98 919 zł
C. 98 502 zł
D. 16 720 zł
Poprawna odpowiedź, 98 502 zł, została uzyskana na podstawie analizy danych zawartych w tabeli dotyczącej wydatków reklamowych firmy PRIMAVERA WODA w marcu. Tabela ta przedstawia szczegółowe informacje na temat wydatków przypisanych do różnych mediów reklamowych. W przypadku mediów typu 'Gazety', wartość ta wynosi dokładnie 98 502 zł. Zrozumienie takich danych jest kluczowe dla podejmowania strategicznych decyzji marketingowych, ponieważ pozwala na ocenę efektywności poszczególnych kanałów komunikacji. W praktyce, analiza danych wydatków reklamowych umożliwia firmom identyfikację najbardziej opłacalnych strategii promocyjnych oraz optymalizację budżetów reklamowych. Dobry marketing oparty na danych wymaga nie tylko umiejętności czytania tabel, ale także interpretacji wyników w kontekście celów biznesowych i trendów rynkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Instytucja edukacyjna dwa razy w roku organizuje nabór na studia, a w ramach promocji prowadzi akcję związania z plakatowaniem oraz dystrybucją ulotek. Taki klient może być klasyfikowany jako

A. innowator
B. aktywny
C. lojalny
D. bierny
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że określenie klienta jako 'bierny' jest mylnym podejściem. Klient bierny to osoba, która nie angażuje się w działania marketingowe instytucji, a więc nie uczestniczy w rekrutacji ani nie podejmuje żadnych działań wspierających szkołę. Takie podejście pomija kluczowe znaczenie aktywności w kształtowaniu wizerunku instytucji edukacyjnej. Z drugiej strony, odpowiedź 'aktywny' może sugerować, że klient regularnie bierze udział w rekrutacji, jednak nie oddaje istoty jego lojalności. Klient aktywny to ten, który może być zainteresowany różnymi ofertami edukacyjnymi i angażować się w różne działania, ale niekoniecznie jest lojalny wobec jednej instytucji. Klient 'innowator' z kolei odnosi się do osób, które są pionierami w korzystaniu z nowych rozwiązań lub programów, co również nie pasuje do kontekstu lojalności wobec konkretnej szkoły wyższej. W marketingu edukacyjnym kluczowe jest zrozumienie różnicy między tymi terminami oraz ich praktycznym zastosowaniem w strategiach rekrutacyjnych. Klienci lojalni są nie tylko cennym źródłem rekomendacji, ale także przyczyniają się do stabilności finansowej instytucji, co jest podstawą długofalowego rozwoju.

Pytanie 13

Aby zaprezentować wszystkie atuty samochodu osobowego, najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie reklamy w

A. prasie
B. radiu
C. sieci
D. telewizji
Reklama w telewizji jest najskuteczniejszym narzędziem do ukazania wszystkich walorów samochodu osobowego, ponieważ pozwala na przekazanie wizualnych i dźwiękowych bodźców, które są kluczowe w promowaniu tego typu produktów. Telewizyjna forma reklamy umożliwia prezentację samochodu w ruchu, co pozwala na lepsze zaprezentowanie jego dynamiki, wyglądu oraz innowacyjnych funkcji. Dodatkowo, reklama telewizyjna może dotrzeć do szerszej i bardziej zróżnicowanej grupy odbiorców, co zwiększa szanse na skuteczną sprzedaż. Warto także zauważyć, że emocjonalny przekaz reklamowy, który można osiągnąć dzięki zróżnicowanej narracji i atrakcyjnej oprawie wizualnej, wpływa na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych w telewizji, takich jak spoty znanych marek motoryzacyjnych, pokazują, jak dobrze skonstruowane reklamy mogą efektywnie oddziaływać na postrzeganie marki i jej produktów. W branży motoryzacyjnej, reklama telewizyjna jest standardem, który wspierają także badania wskazujące na jej wysoką efektywność w generowaniu zainteresowania i sprzedaży.

Pytanie 14

Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku montażu reklamowego urządzenia na obiekcie zabytkowym wynika z przepisów ustawowych

A. o dozorze technicznym
B. Prawo zamówień publicznych
C. Prawo budowlane
D. o drogach publicznych
Odpowiedź "Prawo budowlane" jest poprawna, ponieważ to właśnie ta ustawa reguluje kwestie związane z budową, remontem oraz wszelkimi zmianami w obiektach budowlanych, w tym również instalacjami reklamowymi. W przypadku budynków wpisanych do rejestru zabytków, dodatkowe przepisy ochrony zabytków nakładają obowiązek uzyskania pozwolenia na wszelkie prace, które mogą wpływać na ich stan. Przykładem może być konieczność uzyskania zgody na umieszczenie reklamy na zabytkowym budynku, co ma na celu ochronę wartości historycznych i architektonicznych. Ustawa Prawo budowlane wskazuje, że każdy, kto zamierza zrealizować takie działania, musi złożyć odpowiedni wniosek oraz przedstawić projekt, który będzie oceniony pod kątem zgodności z obowiązującymi normami. Dodatkowo, dobrym praktykom w branży budowlanej jest współpraca z konserwatorem zabytków, co zapewnia, że realizacja projektu nie naruszy integralności budynku. Ważne jest zrozumienie, że niewłaściwe podejście do takich kwestii może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz utraty wartości kulturowych.

Pytanie 15

Nieetycznym działaniem lidera na rynku wobec konkurentów jest przyjęcie przez niego cen

A. psychologicznych
B. z nierównymi końcówkami
C. standardowych
D. dumpingowych
Zastosowanie cen zwyczajnych, psychologicznych oraz o nierównych końcówkach nie jest uznawane za nieetyczne w kontekście konkurencji rynkowej. Ceny zwyczajne, które są ustalane na podstawie analizy rynku oraz kosztów produkcji, stanowią standardową praktykę w branży. Ustalanie cen w oparciu o rynkowe normy i praktyki jest zgodne z zasadami zdrowej konkurencji, a takie podejście jest akceptowane i promowane w wielu sektorach. Ceny psychologiczne, które mają na celu wpływanie na postrzeganie wartości produktu przez konsumenta, również są uznawane za etyczne, o ile nie wprowadzają w błąd. Przykładem może być ustalanie ceny 9,99 zamiast 10,00, co ma na celu stworzenie wrażenia lepszej oferty. Ceny o nierównych końcówkach, stosowane w marketingu, również nie są obarczone etycznymi kontrowersjami, o ile nie są używane w sposób manipulacyjny. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, to mylenie zjawisk rynkowych i etyki z praktykami, które są standardowe i powszechnie akceptowane. Warto zwrócić uwagę, że etyka w biznesie obejmuje szersze aspekty, a nie tylko ustalanie cen, co wymaga szerszej analizy i zrozumienia kontekstu rynkowego.

Pytanie 16

Jak nazywa się forma promocji stosowana w różnych mediach?

A. wrzutka
B. potykacz
C. konkurs
D. twin
Mówienie o różnych formach reklamy, jak wrzućki, potykacze czy twin, może czasem prowadzić do nieporozumień. Wrzućka to dodawanie materiałów reklamowych do paczek, ale nie angażuje ludzi tak jak inne formy promocji. Potykacz to z kolei coś, co stoi w miejscu i przyciąga uwagę przechodniów, ale to zasięg ma tylko w jednej lokalizacji, więc nie jest to interaktywne. Twin w reklamie to strategia używania dwóch różnych mediów, ale też nie sprawia, że klienci wezmą w czymś aktywnym udział. Często ludzie mylą te różne formy reklamy z promocją angażującą, co może prowadzić do błędnych wniosków. Warto znać różnice i wiedzieć, kiedy co się sprawdzi, bo to ma spore znaczenie dla sukcesu kampanii marketingowych.

Pytanie 17

Która z podanych form reklamy w sieci będzie najodpowiedniejsza do promowania usług turystycznych, aby na bieżąco informować klientów o przygotowanych przez firmę promocjach i okazjach?

A. Okno-córka.
B. Baner.
C. Newsletter.
D. Interstitial.
Wybór formy reklamy internetowej, która ma na celu informowanie klientów o promocyjnych ofertach w turystyce, powinien być dobrze przemyślany. Interstitiale to pełnoekranowe reklamy, które zazwyczaj pojawiają się pomiędzy treściami, co może być postrzegane jako inwazyjne. Użytkownicy często zamykają je w złości, co skutkuje niską efektywnością w dostarczaniu informacji o promocjach. Banery, choć mogą przyciągać uwagę, zazwyczaj mają ograniczoną przestrzeń na przekazanie informacji oraz niską klikalność, przez co są mniej skuteczne w kontekście bieżącego informowania o ofertach. Z kolei okna-córki, będące podstronami otwierającymi się w nowym oknie, są również często ignorowane przez użytkowników z powodu ich irytacji i nieprzewidywalności. Te metody reklamowe zazwyczaj nie są dostosowane do potrzeb klientów, ponieważ nie pozwalają na budowanie długotrwałych relacji, jakie oferuje newsletter. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że bardziej inwazyjna forma reklamy będzie bardziej efektywna; w rzeczywistości klienci preferują treści, które sami mogą przeglądać w dogodnym dla siebie czasie. Dlatego, aby skutecznie informować o promocjach, ważne jest przyjęcie podejścia skoncentrowanego na kliencie, co w przypadku reklamy internetowej najlepiej realizuje się poprzez newsletter.

Pytanie 18

Jakie narzędzie promocji jest najbardziej efektywne w trakcie zakupów?

A. Reklama
B. Sponsoring
C. Promocja sprzedaży
D. Public relations
Promocja sprzedaży to kluczowe narzędzie marketingowe, które bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Zastosowanie technik promocji sprzedaży, takich jak zniżki, kupony, bony rabatowe, a także różnorodne oferty typu "kup jeden, drugi gratis", ma na celu stymulowanie natychmiastowego zakupu. Przykłady z rynku pokazują, że kampanie promocji sprzedaży, szczególnie w okresach świątecznych czy podczas wprowadzenia nowych produktów, generują znaczny wzrost sprzedaży. Firmy takie jak Coca-Cola czy Procter & Gamble regularnie korzystają z promocji sprzedaży, co pozwala im na zwiększenie udziału w rynku. Dobre praktyki branżowe sugerują, że działania te powinny być starannie planowane i dostosowywane do grupy docelowej, aby były skuteczne. Warto zaznaczyć, że promocja sprzedaży nie tylko zwiększa natychmiastową sprzedaż, ale również buduje lojalność klientów poprzez pozytywne doświadczenia zakupowe.

Pytanie 19

W przypadku, której z czterech marek (1,2,3,4) osiągnięto bardziej efektywny wzrost preferencji zakupu wśród potencjalnych klientów?

Marka% osób, które wybrały markę produktu (przed rozpoczęciem kampanii)% osób, które wybrały markę produktu (pięć miesięcy po zakończeniu kampanii)
Marka 11033
Marka 28890
Marka 36474
Marka 43239

A. Marka 3
B. Marka 1
C. Marka 4
D. Marka 2
Wydaje mi się, że wybierając inną markę niż marka 1, możesz się trochę zgubić w ocenie skuteczności kampanii marketingowych. Ludzie często kierują się ogólnymi wrażeniami z reklamy, zamiast spojrzeć na konkretne dane, które mówią o wzroście preferencji zakupowych. To trochę błąd, bo efekty działań marketingowych najlepiej ocenić na podstawie liczb, a nie tylko intuicji. Przykładowo, marka 2 czy 3 mogły mieć fajne reklamy, ale jeśli nie przełożyły się one na realny wzrost preferencji, to znaczy, że nie były tak skuteczne jak marka 1. Ważne, żeby patrzeć na wyniki, a nie tylko na to, jak coś wygląda. Inaczej łatwo można się w tym pogubić, co może prowadzić do złych decyzji w strategii i w dłuższej perspektywie zaszkodzić marce.

Pytanie 20

Zasady podane w załączonej charakterystyce zostały zapisane w

Charakterystyka spotu reklamowego
nie nadużywa zaufania odbiorcy,
nie wykorzystuje braku doświadczenia lub wiedzy odbiorcy,
nie zawiera elementów zachęcających do aktów przemocy.

A. ustawie o radiofonii i telewizji.
B. Kodeksie Etyki Reklamy.
C. ustawie prawo własności przemysłowej.
D. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wybranie Kodeksu Etyki Reklamy jako poprawnej odpowiedzi jest trafne, ponieważ ten dokument stanowi fundament zasad etycznych w reklamie w Polsce. Kodeks ten definiuje normy, które powinny być przestrzegane przez reklamodawców, aby ich działania były zgodne z wartościami społecznymi i nie wprowadzały konsumentów w błąd. Przykładowo, zasady te obejmują wymogi dotyczące rzetelności informacji, nieuzasadnionej konkurencji czy ochrony nieletnich. Dzięki tym regulacjom, reklamy stają się bardziej przejrzyste i odpowiedzialne, co zwiększa zaufanie konsumentów do przedstawianych im treści. Warto zaznaczyć, że Kodeks Etyki Reklamy jest stale aktualizowany, co pozwala na dostosowywanie się do zmieniających się realiów rynkowych oraz oczekiwań społeczeństwa. Przestrzeganie tych zasad jest istotne nie tylko dla samych reklamodawców, ale również dla całej branży, która poprzez etyczne działania może budować pozytywny wizerunek i dbać o relacje z konsumentami.

Pytanie 21

Jakiego rodzaju reklamy powinno się użyć dla produktów wprowadzanych na rynek?

A. Konkurencyjną
B. Nakłaniającą
C. Informacyjną
D. Przypominającą
Reklama informacyjna jest kluczowym narzędziem w procesie wprowadzania nowych produktów na rynek. Jej głównym celem jest dostarczenie konsumentom niezbędnych informacji o produkcie, takich jak jego cechy, zalety oraz sposób użycia. Dzięki tego rodzaju reklamie potencjalni klienci mogą zrozumieć, jakie korzyści płyną z zakupu danego produktu i w jaki sposób może on zaspokoić ich potrzeby. Przykładem zastosowania reklamy informacyjnej może być kampania promująca nowy model smartfona, w której podkreślane są innowacyjne funkcje, takie jak aparat fotograficzny, wydajność baterii czy unikalne oprogramowanie. Użycie reklam informacyjnych jest zgodne z zasadami etyki w marketingu, które nakładają obowiązek rzetelnego informowania konsumentów. Tego typu podejście buduje zaufanie do marki i może prowadzić do długoterminowej lojalności klientów. Warto również zauważyć, że reklamy informacyjne mogą być wykorzystywane na różnych platformach, takich jak media społecznościowe, telewizja czy internet, adaptując przekaz do specyfiki odbiorców i kanałów komunikacji.

Pytanie 22

Na efektywność reklamy detergentu do prania nie wpływa

A. zawartość komunikatu reklamowego
B. zalety promowanego produktu
C. kapitał własny agencji reklamowej
D. wykorzystanych metod reklamowych
Zastosowane środki reklamy, atuty reklamowanego towaru oraz treść przekazu reklamowego są fundamentalnymi elementami, które bezpośrednio wpływają na skuteczność kampanii reklamowej. Środki reklamy, takie jak telewizja, internet, outdoor czy prasa, mają różny wpływ na dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Właściwy dobór medium, które odpowiada charakterystyce odbiorców, jest kluczowy dla osiągnięcia zamierzonych celów. Na przykład, młodsze pokolenie może być bardziej skłonne do interakcji z reklamami w mediach społecznościowych niż w tradycyjnej telewizji. Atuty reklamowanego towaru również odgrywają istotną rolę, ponieważ konsumenci często decydują się na zakup na podstawie unikalnych cech produktów, takich jak ich jakość, funkcjonalność czy ekologiczność. Treść przekazu reklamowego, która musi być zrozumiała, atrakcyjna i angażująca, jest równie ważna, ponieważ wpływa na percepcję marki oraz decyzje zakupowe. Zatem, pomijanie znaczenia tych elementów prowadzi do niepełnego zrozumienia mechanizmów skutecznej reklamy. Typowym błędem jest założenie, że sama obecność w mediach wystarczy, by przekonać konsumentów do zakupu. W rzeczywistości, kompleksowe podejście, które uwzględnia wszystkie te aspekty, jest kluczem do stworzenia efektywnej kampanii reklamowej.

Pytanie 23

Oblicz koszt jednostkowy ulotki na podstawie załączonych danych.

Liczba sztuk w partii: 440

Koszty:

— projekt - 230,00 zł

— przygotowanie do druku - 100,00 zł (za partię do 500 szt.)

— wydruk - 1,25 zł/szt.

A. 0,75 zł
B. 1,25 zł
C. 1,48 zł
D. 2,00 zł
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z różnorodnych błędów myślowych oraz nieprawidłowych założeń dotyczących kosztów jednostkowych. Na przykład, wybierając odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kosztów związanych z produkcją ulotek, można dojść do błędnych wniosków o niższych kosztach, co z kolei prowadzi do niepoprawnych analiz rentowności kampanii. Istotnym błędem jest pominięcie kosztów projektowania i przygotowania do druku, które są kluczowe dla całościowego obrazu wydatków. Koszt jednostkowy powinien zawierać wszystkie elementy, a nie tylko wydatki związane z samym drukiem. W praktyce, takie uproszczenia mogą prowadzić do poważnych problemów w budżetowaniu i planowaniu, co może skutkować przekroczeniem planowanych wydatków. Firma, która nie uwzględnia pełnych kosztów produkcji, może napotkać problemy z płynnością finansową, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić jej stabilności. Dlatego w procesie kalkulacji kosztów jednostkowych niezwykle ważne jest, aby sumować wszystkie wydatki, aby uzyskać dokładny obraz kosztów i umożliwić odpowiednie podejmowanie decyzji. W branży reklamowej, zaniedbanie tych aspektów kosztowych może prowadzić do nieefektywności i straty konkurencyjności na rynku.

Pytanie 24

Po przeprowadzeniu posttestu reklamy na grupie 200 osób, stwierdzono, że 150 osób spontanicznie wskazało reklamę konkretnej marki. Jaki jest wskaźnik spontanicznej świadomości reklamy?

A. 25%
B. 50%
C. 75%
D. 150%
W analizie tego pytania, niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumień dotyczących obliczeń procentowych. Wskaźnik 25% sugeruje, że jedynie niewielka część próby rozpoznała reklamę, co jest niezgodne z danymi. Osoby mogą mylnie obliczyć ten wskaźnik, traktując 150 jako część całości bez odniesienia do całkowitej liczby 200. Podobnie, 50% również nie odzwierciedla rzeczywistego wyniku, ponieważ to również zaniża wartość wskaźnika, ignorując proporcje pomiędzy wymienionymi a ogólną liczbą osób. Z kolei podanie wartości 150 jako wskaźnika jest nie tylko nierealistyczne, ale i matematycznie niemożliwe, gdyż procenty nie mogą przekraczać 100%. Istotnym błędem myślowym jest również pomylenie jednostek, gdzie wartość liczby osób została błędnie zinterpretowana jako procent. W kontekście marketingowym, zrozumienie poprawnych metod obliczeń jest kluczowe do oceny skuteczności kampanii oraz podejmowania decyzji opartych na danych. Dobrą praktyką jest stosowanie narzędzi analitycznych, które mogą pomóc w prawidłowym obliczaniu takich wskaźników i interpretacji wyników, co przyczynia się do lepszego zrozumienia zachowań konsumentów i ich reakcji na reklamy.

Pytanie 25

Właściciel butiku z luksusową odzieżą damską złożył zamówienie na reklamę w formie aranżacji wystawy sklepowej. W jaki sposób najlepiej zaprezentować projekt reklamy klientowi do zatwierdzenia?

A. Proofu analogowego
B. Proofu cyfrowego
C. Wizualizacji komputerowej
D. Briefu reklamowego
Wybór nieodpowiedniej formy prezentacji projektu reklamy może prowadzić do nieporozumień i braku akceptacji ze strony klienta. Brief reklamowy, mimo że jest ważnym dokumentem w procesie twórczym, pełni głównie funkcję informacyjną, a nie wizualną. Jego celem jest przedstawienie celów, strategii i ogólnych założeń kampanii, a nie konkretnego wyglądu wystawy, co może pozostawić klienta w niepewności co do finalnego efektu. Proof cyfrowy, z kolei, to forma, która służy do weryfikacji koloru i jakości przy druku materiałów reklamowych, ale nie oddaje w pełni wizji aranżacji przestrzennej, co w kontekście wystawy jest kluczowe. Proof analogowy również nie jest właściwym wyborem, ponieważ jest to tradycyjna metoda weryfikacji, która nie wykorzystuje nowoczesnych narzędzi technologicznych, by pokazać, jak projekt będzie wyglądał w rzeczywistości. Wprowadza to dystans między wizją projektanta a oczekiwaniami klienta. Wybór tych form odpowiedzi może wynikać z błędnego postrzegania potrzeby przedstawienia wizji artystycznej w sposób bezpośredni, co jest kluczowe w przypadku projektów wystawienniczych. Klienci potrzebują namacalnego obrazu, który oddaje ich oczekiwania i pomaga im poczuć atmosferę, jaką ma wywołać aranżacja.

Pytanie 26

Jakie jest jedno z głównych założeń reklamy organizacji non-profit?

A. uzyskanie społecznego uznania
B. wzrost zysku
C. ukazanie problemów społecznych
D. wsparcie sprzedaży
Odpowiedzi, które sugerują zdobycie uznania społecznego, wspieranie sprzedaży czy zwiększenie zysku, wskazują na nieporozumienie w zakresie działania organizacji non-profit. Organizacje te są z definicji nastawione na realizację celów społecznych, a nie na generowanie zysków. W przypadku zdobywania uznania społecznego, chociaż może być to pożądany efekt, nie jest to główny cel działalności reklamowej. Reklamy w sektorze non-profit są instrumentem komunikacyjnym, którego celem jest przede wszystkim informowanie i edukowanie społeczeństwa o istotnych problemach, a nie zdobywanie popularności. Ponadto wspieranie sprzedaży jest zjawiskiem charakterystycznym dla sektora komercyjnego, gdzie reklama wykorzystywana jest do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług. W organizacjach non-profit, wszelkie działania powinny mieć na celu zaangażowanie społeczności w rozwiązywanie problemów, a nie komercjalizację. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie celów komercyjnych z altruistycznymi, co prowadzi do fałszywego przekonania, że organizacje non-profit powinny działać w taki sam sposób jak przedsiębiorstwa. Zrozumienie różnicy między tymi dwoma podejściami jest kluczowe do właściwego postrzegania roli i funkcji reklam organizacji non-profit.

Pytanie 27

Dokument stanowiący dowód zapłaty za nabyte plakaty reklamowe, w którym płatnik zleca bankowi lub poczcie przekazanie konkretnej kwoty ze swojego konta bankowego na konto sprzedawcy plakatów, określa się mianem

A. rachunku
B. polecenia przelewu
C. faktury
D. paragonu fiskalnego
Polecenie przelewu to dokument, który stanowi dyspozycję wydaną przez płatnika do banku lub poczty, w celu przelania określonej kwoty z jego rachunku bankowego na rachunek sprzedawcy. Jest to kluczowy element w obiegu finansowym, szczególnie w kontekście transakcji biznesowych. Przykładem zastosowania polecenia przelewu może być transakcja zakupu plakatów reklamowych, gdzie płatnik, po zaakceptowaniu oferty sprzedawcy, wypełnia polecenie przelewu, wskazując nie tylko kwotę, ale również dane odbiorcy oraz tytuł przelewu. Dzięki temu procesowi, sprzedawca ma pewność, że środki zostaną przekazane w sposób zorganizowany i zgodny z procedurami bankowymi. Warto zaznaczyć, że stosowanie polecenia przelewu jako metody płatności jest zgodne z obowiązującymi standardami procedur bankowych oraz dobrą praktyką w zarządzaniu finansami.

Pytanie 28

Agencja BTL, która obsługuje dużych klientów, postanowiła zainwestować w produkcję gier mobilnych, aby znaleźć nowe możliwości rozwoju. Czy można w związku z tym stwierdzić, że agencja przyjmuje strategię marketingową nazywaną dywersyfikacją?

A. koncentryczna
B. pionowa
C. równoległa
D. pozioma
Strategie dywersyfikacji w marketingu można podzielić na różne kategorie, ale niektóre odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd. W przypadku dywersyfikacji pionowej, organizacja poszerza swoje działania na różnych poziomach łańcucha dostaw. Na przykład, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją gier mogłoby zacząć rozwijać własne kanały dystrybucji, co nie ma miejsca w opisanym przypadku. Dywersyfikacja pozioma polega na wprowadzaniu nowych produktów, które są kompatybilne z istniejącą ofertą, co również nie odpowiada sytuacji agencji BTL-owej, która wchodzi w zupełnie nowy sektor. Dywersyfikacja koncentryczna z kolei oznacza rozwój nowych produktów, które są technologicznie lub komplementarnie powiązane z istniejącymi, co znowu odbiega od kontekstu zakupu przez agencję BTL-ową gier mobilnych, które stanowią całkowicie inną gałąź działalności. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niewłaściwych wniosków mogą obejmować pomieszanie pojęć związanych z nowymi rynkami i nowymi produktami, a także niedostrzeganie różnicy między produktami a kanałami dystrybucji. Takie rozważania ujawniają, jak ważne jest zrozumienie kontekstu strategii dywersyfikacji i ich wpływu na rozwój organizacji w zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 29

Zorganizowanie plików z cyfrowymi zdjęciami reklamowymi na dysku wymaga ich

A. maskowania
B. próbkowania
C. skatalogowania
D. wysterowania
Uporządkowanie reklamowych fotografii cyfrowych polega na ich skatalogowaniu, co jest kluczowym krokiem w zarządzaniu zasobami cyfrowymi. Skatalogowanie polega na systematycznym organizowaniu plików na dysku, co umożliwia łatwe ich odnajdywanie oraz efektywne zarządzanie. Przykładem może być zastosowanie metadanych, takich jak tytuł, opis, słowa kluczowe oraz data wykonania zdjęcia, co wpływa na łatwość w wyszukiwaniu. W praktyce, organizując zdjęcia w foldery tematyczne lub projektowe oraz nadając im odpowiednie nazwy, można znacznie zwiększyć wydajność pracy, zwłaszcza w dużych zbiorach. Zastosowanie systemu katalogowania jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają porządkowanie danych, aby uniknąć chaosu oraz utraty cennych informacji. Dobrze zorganizowane zasoby graficzne pozwalają nie tylko na szybsze odnajdywanie zdjęć, ale również na efektywne zarządzanie projektami kreatywnymi.

Pytanie 30

Ceny psychologiczne to ceny

A. dostosowane do różnych segmentów i grup konsumentów
B. o nierównych końcówkach
C. zaokrąglone lub równe wartości danej monety
D. ustalane na poziomie bliskim lub niższym od cen konkurencji
Ceny psychologiczne to pojęcie odnoszące się do metod ustalania cen, które mają na celu wpłynięcie na percepcję konsumentów. Ceny o nierównych końcówkach, takie jak 9,99 zł zamiast 10,00 zł, są klasycznym przykładem tego podejścia. Psychologia sugeruje, że klienci postrzegają kwoty kończące się na 9 jako znacznie niższe, co może zwiększać skłonność do zakupu. W praktyce, wiele firm stosuje tę technikę, aby zwiększyć sprzedaż poprzez manipulację postrzeganą wartością produktów. Przykładem mogą być supermarkety, które często wyceniają produkty w taki sposób, aby skorzystać z tej psychologicznej zasady. Ustalanie cen w oparciu o psychologię konsumenta jest powszechną praktyką w marketingu, będącą zgodną z zasadami behavioral economics, które badają, jak ludzie podejmują decyzje finansowe. Warto również zauważyć, że zastosowanie cen psychologicznych powinno być dostosowane do grupy docelowej oraz kontekstu rynku, aby osiągnąć optymalne rezultaty sprzedażowe.

Pytanie 31

Aspekty psychologiczne reklamy mieszczą się w zakresie badań dotyczących emocji, mechanizmów motywacyjnych oraz trwałych cech psychicznych ludzi, czyli psychologii

A. wychowawczej
B. społecznej
C. ekonomicznej
D. osobowości
Odpowiedzi związane z psychologią społeczną oraz wychowawczą nie są adekwatne w kontekście analizy wpływu cech osobowości na odbiór reklamy. Psychologia społeczna koncentruje się na tym, jak jednostki wchodzą w interakcje w grupach, a nie na indywidualnych cechach psychicznych, które są kluczowe w kontekście osobowości. Reklamy często odzwierciedlają zachowania grupowe, ale ich skuteczność w dużej mierze zależy od odpowiednich cech osobowości konsumentów, co sprawia, że podejście społeczne jest ograniczone. Zarówno psychologia ekonomiczna, jak i wychowawcza również nie skupiają się na stałych cechach psychicznych, lecz na ekonomicznych aspektach decyzji oraz procesach edukacyjnych. Błędne przypisanie tych dziedzin do analizy reklamy wynika z niepełnego zrozumienia roli cech osobowości w kształtowaniu motywacji zakupowych. Często prowadzi to do pomijania kluczowych psychologicznych mechanizmów, które wpływają na podejmowanie decyzji przez konsumentów. Skuteczne reklamy powinny zatem brać pod uwagę te indywidualne różnice, aby były bardziej efektywne i angażujące."

Pytanie 32

Do form rozliczeń bezgotówkowych zaliczamy:

A. czek rozrachunkowy, weksel, przekaz pocztowy
B. czek rozrachunkowy, kartę płatniczą, polecenie przelewu
C. czek rozrachunkowy, kartę płatniczą, przekaz pocztowy
D. czek gotówkowy, polecenie przelewu, weksel
Wybór czeku rozrachunkowego, karty płatniczej i polecenia przelewu jako form bezgotówkowych jest trafny, ponieważ wszystkie te instrumenty służą do dokonywania płatności bez użycia gotówki. Czek rozrachunkowy jest instrumentem, który umożliwia dokonanie płatności na rzecz osoby trzeciej przez bank, co czyni go popularnym narzędziem w transakcjach handlowych. Karta płatnicza pozwala na realizację płatności w punktach sprzedaży oraz w Internecie, co znacząco zwiększa wygodę i bezpieczeństwo transakcji finansowych. Polecenie przelewu jest z kolei jedną z najczęściej stosowanych metod przelewów bankowych, w której zleceniodawca przekazuje bankowi instrukcję przekazania określonej kwoty na konto odbiorcy. Te formy rozliczeń są zgodne z nowoczesnymi standardami płatności, które promują bezgotówkowe transakcje dla zwiększenia efektywności, bezpieczeństwa i wygody w obrocie finansowym, a także są zgodne z zaleceniami instytucji finansowych dotyczącymi minimalizowania obiegu gotówki.

Pytanie 33

Negocjacje w trakcie sprzedażowej rozmowy są niezbędne, gdy

A. druga strona działa w niewłaściwy sposób
B. żądania jednej ze stron są niezgodne z etyką
C. nie masz nic wartościowego do zaoferowania drugiej stronie
D. niektóre interesy stron są rozbieżne
Negocjacje w rozmowach sprzedażowych są kluczowe w sytuacjach, gdy interesy stron są rozbieżne, co jest typowe w wielu transakcjach handlowych. Gdy jedna strona ma inne potrzeby, oczekiwania lub zasoby niż druga, dochodzi do sytuacji, w której negocjacje mogą pomóc w znalezieniu wspólnego gruntu. Przykładem może być sytuacja, w której sprzedawca musi dostosować ofertę do budżetu klienta, jednocześnie nie rezygnując z jakości. W takich przypadkach zastosowanie technik negocjacyjnych, takich jak technika „win-win”, może prowadzić do zadowalającego rozwiązania dla obu stron. Dobrze przeprowadzone negocjacje mogą również budować długotrwałe relacje biznesowe, co jest zgodne z aktualnymi standardami w sprzedaży oraz zarządzaniu relacjami z klientami (CRM). Umiejętność efektywnego negocjowania jest niezbędna w dzisiejszym środowisku biznesowym, gdzie współpraca i zrozumienie potrzeb drugiej strony są kluczowe dla sukcesu.

Pytanie 34

Aby agencja reklamowa mogła uczestniczyć w procesie składania ofert na przygotowanie materiałów promocyjnych, powinna uzupełnić

A. zapytanie ofertowe
B. brief reklamowy
C. brief kreatywny
D. kontrofertę
Wybór innych opcji sugeruje niepełne zrozumienie procesu przetargowego oraz roli, jaką odgrywa zapytanie ofertowe w branży reklamowej. Brief kreatywny to dokument, który zazwyczaj zawiera informacje o celach, strategiach i oczekiwaniach klienta dotyczących kampanii reklamowej, jednak nie jest to narzędzie służące do zasięgania ofert od dostawców. W praktyce brief kreatywny ma na celu przekazanie wizji projektu, ale nie jest używany do formalizacji procesu przetargowego. Brief reklamowy z kolei może być używany do przedstawienia kluczowych informacji o kampanii, ale także nie jest odpowiednim dokumentem do zbierania ofert. Kontroferta to odpowiedź na wcześniej złożoną ofertę, a nie narzędzie do inicjowania procesu zbierania ofert. Typowym błędem jest mylenie tych dokumentów, co prowadzi do sytuacji, gdzie agencje nie uzyskują konkurencyjnych ofert od różnych dostawców, a tym samym ograniczają swoje możliwości negocjacyjne oraz optymalizację kosztów. Aby skutecznie uczestniczyć w przetargach, agencje muszą zrozumieć znaczenie zapytania ofertowego jako kluczowego elementu procesu pozyskiwania usług i produktów w sposób zgodny z najlepszymi praktykami rynkowymi.

Pytanie 35

Agencja reklamowa, przesyłając ofertę handlową do przedsiębiorstwa, dołączyła również teczkę z dziełami grafików oraz przykłady wcześniej zrealizowanych projektów, które umożliwią przyszłym klientom ocenę kreatywności zespołu, a także stylu i różnorodności świadczonych usług. Jak brzmi nazwa załącznika, który znajduje się w ofercie?

A. Studium przypadku.
B. Portfolio.
C. Brief kreatywny
D. Układ.
Odpowiedzi takie jak 'Case study', 'Layout' oraz 'Brief kreatywny' odnoszą się do różnych koncepcji, które nie są odpowiednie w kontekście załącznika do oferty handlowej. Case study to szczegółowa analiza konkretnego projektu, która pokazuje, jak agencja rozwiązała określony problem klienta. Choć jest to użyteczne narzędzie do demonstrowania skuteczności działań, nie jest ono zbiorem prac, lecz raczej jedną, szczegółową prezentacją. Layout odnosi się do układu graficznego elementów w danym projekcie, a jego celem jest zapewnienie optymalnej komunikacji wizualnej. Choć layout jest istotny w procesie projektowania, nie jest to właściwy termin dla opisu zbioru prac. Brief kreatywny to dokument, który definiuje cele, strategię i wymagania projektu, a nie zbiór prac jak portfolio. Tworzenie briefu jest kluczowe w procesie planowania kampanii, ale nie jest to załącznik, który pokazuje portfolio agencji. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych terminów związanych z branżą reklamową, co prowadzi do nieporozumień. Każdy z tych terminów ma swoje specyficzne znaczenie i zastosowanie, a ich mylne interpretowanie może wpłynąć na efektywność komunikacji oraz zrozumienie oferty przez potencjalnych klientów.

Pytanie 36

Produkt, który jest nazywany "dojną krową" w macierzy BCG

A. ma niski udział w rynku
B. nie generuje nadwyżki dochodu
C. przynosi niskie zyski
D. generuje wysokie zyski
Odpowiedź "generuje wysokie zyski" jest poprawna, ponieważ termin "dojna krowa" odnosi się do produktów lub usług w macierzy BCG, które mają duży udział w rynku i generują stabilne, wysokie zyski, ale w obszarze dojrzałym z ograniczonym wzrostem. Przykłady mogą obejmować popularne marki napojów gazowanych, które mimo nasycenia rynku, nadal przynoszą znaczące dochody. W kontekście strategii zarządzania portfelem, produkty te są kluczowe, ponieważ schodzące zyski mogą być reinwestowane w inne, bardziej rozwijające się obszary. Zgodnie z dobrymi praktykami w zarządzaniu, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje "dojne krowy", aby maksymalizować ich potencjał, a także optymalizować koszty operacyjne i marketingowe. Dobrze zaplanowane działania mogą zapewnić, że te produkty nie tylko utrzymają swoją pozycję na rynku, ale również przyniosą korzyści całemu przedsiębiorstwu.

Pytanie 37

Jakiego typu rabat zastosowała agencja reklamowa, gdy przyznała klientowi zniżkę z okazji nadchodzącego Dnia Kobiet?

A. Sezonowy
B. Ilościowy
C. Okolicznościowy
D. Funkcjonalny
Odpowiedź 'okolicznościowy' jest prawidłowa, ponieważ rabat okolicznościowy jest formą zniżki, która jest udzielana z okazji specyficznych wydarzeń czy świąt, takich jak Dzień Kobiet. Takie podejście jest często stosowane w marketingu, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż w określonych okresach. Przykładem może być kampania promocyjna, gdzie agencje reklamowe oferują zniżki na usługi związane z tworzeniem kampanii reklamowych dedykowanych kobietom. Zastosowanie rabatów okolicznościowych jest zgodne z zasadami behavioral marketingu, który polega na dostosowywaniu ofert do aktualnych potrzeb i emocji klientów. Takie promocje mogą również zachęcać do większego zaangażowania ze strony klientów, którzy czują się doceniani w czasie szczególnych okazji. W kontekście branży reklamowej, stosowanie rabatów okolicznościowych może również wpływać na budowanie relacji z klientem oraz zwiększenie lojalności wobec marki.

Pytanie 38

Jakie narzędzie jest przeznaczone do tworzenia oraz modyfikowania podstawowej bazy danych?

A. oprogramowanie do składu publikacji
B. aplikacja do prezentacji multimedialnej
C. program do grafiki wektorowej
D. arkusz kalkulacyjny
Arkusz kalkulacyjny to narzędzie, które doskonale nadaje się do tworzenia i edycji prostych baz danych. Dzięki swojej strukturze, arkusze kalkulacyjne umożliwiają organizację danych w formie tabeli, co sprzyja łatwemu wyszukiwaniu, sortowaniu i analizowaniu informacji. Użytkownicy mogą definiować różne kolumny dla różnych typów danych, takich jak tekst, liczby czy daty, co pozwala na przechowywanie zorganizowanych zbiorów informacji. Przykładowo, małe przedsiębiorstwo może wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rejestrowania klientów, ich zamówień i płatności, co umożliwia bieżące zarządzanie danymi bez potrzeby stosowania skomplikowanych systemów baz danych. W miarę jak potrzeby rosną, arkusz kalkulacyjny może być łatwo rozszerzany o dodatkowe funkcje, takie jak formuły do automatycznych obliczeń, co czyni go uniwersalnym narzędziem w codziennej pracy. Ponadto, zgodnie z dobrymi praktykami, arkusze kalkulacyjne są często wykorzystywane w połączeniu z innymi programami, co zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu danymi.

Pytanie 39

Informacje zebrane ze strony internetowej Głównego Urzędu Statystycznego wykorzystywane w kampanii reklamowej zaliczają się do źródeł danych

A. pierwotnych zewnętrznych
B. wtórnych zewnętrznych
C. wtórnych wewnętrznych
D. pierwotnych wewnętrznych
Dane pozyskane ze strony internetowej Głównego Urzędu Statystycznego są klasyfikowane jako źródła informacji wtórnych zewnętrznych. Wtórne źródła informacji to te, które opierają się na danych już zebranych i przetworzonych przez inne podmioty. Główny Urząd Statystyczny gromadzi i udostępnia bogatą bazę danych, która jest wynikiem badań statystycznych oraz analiz, co czyni je wiarygodnym źródłem informacji dla organizacji i instytucji. Przykładem użycia tych danych może być kampania reklamowa, która wykorzystuje statystyki dotyczące demografii czy zachowań konsumentów, co pozwala na precyzyjne targetowanie grupy odbiorców. Zgodnie z dobrymi praktykami w zakresie marketingu, korzystanie z takich danych umożliwia podejmowanie bardziej świadomych decyzji, co zwiększa efektywność działań reklamowych. Warto również zauważyć, że dane wtórne są często mniej kosztowne i mniej czasochłonne w pozyskiwaniu niż dane pierwotne, co czyni je atrakcyjną opcją dla firm planujących kampanie.

Pytanie 40

Bezmyślny sposób oglądania telewizji, który polega na nieustannym przełączaniu z jednego kanału na drugi podczas wyświetlania reklam, nazywany jest potocznie skakaniem po kanałach i jest to działanie typu

A. sampling.
B. zapping.
C. mastering.
D. jumping.
Odpowiedzi takie jak jumping, mastering czy sampling mogą brzmieć podobnie do zjawiska zappingu, ale w rzeczywistości wcale nie pasują. Jumping to jakby skakanie między różnymi treściami, ale to nie dotyczy bezpośrednio przełączania kanałów podczas reklam. Mastering to z kolei odnoszenie się do umiejętności, co jest zupełnie czymś innym, w ogóle nie związanym z tym, co robimy przy oglądaniu telewizji. Natomiast sampling to jakieś próbkowanie treści, co w sumie można by rozumieć jako krótkie zerknięcie na różne programy, ale nie do końca oddaje to, co się dzieje, gdy przełączamy kanały. Wiele osób myśli, że te pojęcia mogą się odnosić do zappingu, ale tymczasem nie dostrzegają, że to jest coś specyficznego. Ważne, żeby zrozumieć, że zapping to efekt zmieniającego się sposobu konsumowania mediów, więc marketerzy muszą dostosować swoje podejście do tego, co chcą widzowie i jak w ogóle oglądają telewizję.