Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 3 maja 2025 19:37
  • Data zakończenia: 3 maja 2025 19:47

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby osiągnąć efekt iluzji ruchu obiektu na fotografii, należy użyć filtrów z kategorii

A. Szum
B. Wyostrzanie
C. Rozmycie
D. Stylizacja
Wybór rozmycia jako metody uzyskania efektu wrażenia ruchu na zdjęciach jest odpowiedni, ponieważ pozwala na symulację dynamiki, która jest trudna do uchwycenia w statycznym obrazie. Rozmycie ruchu, znane również jako 'motion blur', stosowane jest w celu oddania szybkości obiektu, co jest szczególnie przydatne w fotografii sportowej, ulicznej czy przy zdjęciach samochodów w ruchu. Przykładowo, zastosowanie długiego czasu naświetlania połączonego z ruchem aparatu lub obiektu skutkuje efektem rozmycia, który nadaje zdjęciu energii. Warto również zauważyć, że technika ta jest zgodna z zasadami kompozycji wizualnej, gdzie ruch i dynamika odgrywają kluczową rolę w odbiorze obrazu. W kontekście postprodukcji, wykorzystanie filtrów rozmycia w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy Lightroom, może pomóc w osiągnięciu podobnego efektu, co pozwala na kreatywną edycję i poprawę wizualnej narracji obrazu. Właściwe zastosowanie rozmycia ruchu potrafi znacząco zwiększyć atrakcyjność wizualną zdjęcia, przy czym istotne jest zachowanie równowagi między rozmyciem a ostrością, aby nie stracić kluczowych detali, które mogą być istotne dla kontekstu fotografii.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Mikrofon pokazany na obrazku służy do rejestrowania

Ilustracja do pytania
A. śpiewu ptaków
B. dźwięków z komputera
C. wywiadu
D. wokalów
To, co widzisz na zdjęciu, to mikrofon paraboliczny. Głównie używa się go do nagrywania dźwięków, które są daleko, jak śpiew ptaków. Ale on nie nadaje się do nagrywania wywiadów czy wokalu, bo skupia się na dźwiękach z jednego kierunku. Mikrofony do wywiadów są zazwyczaj kierunkowe, a do wokalu używa się tych pojemnościowych, które dają lepszą jakość. Dźwięki z komputera nagrywa się zazwyczaj bezpośrednio przez programy, nie przez mikrofon. Paraboliczny mikrofon sprawdza się najlepiej na zewnątrz, gdy ważne jest, żeby uchwycić konkretne źródło dźwięku.

Pytanie 4

Zapis #33ff33 wskazuje, że kolor został zdefiniowany w systemie

A. ósemkowym
B. dwójkowym
C. dziesiętnym
D. szesnastkowym
Zapis #33ff33 jest przykładem koloru zdefiniowanego w systemie szesnastkowym, który jest powszechnie stosowany w programowaniu webowym, w tym w CSS i HTML. System szesnastkowy (hexadecimal) reprezentuje kolory poprzez kombinację sześciu znaków, z których każdy może być cyfrą od 0 do 9 lub literą od A do F. W przypadku zapisu #33ff33, pierwsze dwa znaki '33' określają natężenie koloru czerwonego, kolejne dwa 'ff' oznaczają natężenie koloru zielonego, a ostatnie dwa '33' natężenie koloru niebieskiego. W praktyce oznacza to, że ten kolor ma niski poziom czerwonego, maksymalny poziom zielonego i niski poziom niebieskiego, co daje w rezultacie zielony odcień. Użycie kodów szesnastkowych jest standardem w projektowaniu stron internetowych, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie kolorów, co jest kluczowe w kontekście projektowania UI/UX. Warto również zaznaczyć, że powszechnie stosowane narzędzia do projektowania graficznego oraz edytory kodu często wspierają wizualizację kolorów szesnastkowych, co ułatwia ich zastosowanie w projektach webowych. W standardach CSS, zapisy szesnastkowe są preferowane ze względu na ich zwięzłość i łatwość w zastosowaniu, co sprawia, że są one bardziej eleganckim rozwiązaniem w porównaniu do innych. Dodatkowo, znajomość tego systemu jest niezbędna dla developerów, ponieważ kolorystyka ma ogromny wpływ na odbiór i estetykę projektów internetowych.

Pytanie 5

Aby uzyskać bliskie ujęcie kamienicy, który obiektyw będzie najlepszy?

A. 35 mm
B. 130 mm
C. 300 mm
D. 50 mm
Obiektyw o ogniskowej 300 mm jest idealnym wyborem do wykonywania zdjęć kamienic w dużym zbliżeniu z uwagi na jego zdolność do uchwycenia szczegółów z daleka, dzięki czemu można uniknąć zniekształceń wynikających z bliskiego podejścia. Obiektywy teleobiektywowe, takie jak ten o ogniskowej 300 mm, pozwalają na kompresję perspektywy, co sprawia, że obiekty znajdujące się w tle są bardziej wyraźne i wyglądają bardziej zbliżone do obiektów w pierwszym planie. W praktyce, fotografując wysoką kamienicę z odległości, uzyskujemy nie tylko szczegółowe ujęcia architektoniczne, ale także możemy zachować kontekst otoczenia. Tego rodzaju obiektyw jest szczególnie użyteczny w miejscach, gdzie fizyczna odległość od obiektu jest ograniczona, na przykład w miejskich aglomeracjach. Standardy fotograficzne wskazują, że do fotografii architektonicznej warto stosować dłuższe ogniskowe, co zapewnia jakość i ostrość zdjęć oraz pozwala na kreatywne ujęcia, jak np. detale elewacji czy dekoracyjne elementy budynków.

Pytanie 6

W aplikacji PowerPoint uzyskuje się dekoracyjne efekty tekstowe w prezentacji dzięki użyciu

A. obiektu WordArt
B. autokształtu
C. pola tekstowego
D. symbolu zastępczego
Obiekt WordArt jest specjalnym narzędziem w programie PowerPoint, które umożliwia tworzenie ozdobnych efektów tekstowych, co czyni go najbardziej odpowiednim wyborem do stylizacji tekstu w prezentacjach. Dzięki WordArt użytkownicy mogą łatwo dodawać różnorodne efekty, takie jak cień, odbicie, gradient, czy kontur, co znacząco zwiększa atrakcyjność wizualną slajdów. Przykładowo, jeśli chcemy wyróżnić tytuł prezentacji, możemy skorzystać z WordArt, aby nadać mu bardziej artystyczny wygląd, co przyciągnie uwagę widzów. Dobrą praktyką jest używanie WordArt w umiarkowany sposób, aby nie przytłoczyć odbiorcy nadmiarem efektów. Zgodnie z zasadami projektowania wizualnego, istotne jest, aby tekst był czytelny, a efekty nie zakłócały jego odbioru. WordArt jest również kompatybilny z innymi funkcjami PowerPoint, co pozwala na łatwe dostosowanie stylizacji w zależności od tematu prezentacji, przyczyniając się do spójności wizualnej całego projektu.

Pytanie 7

Prawo cytatu umożliwia korzystanie z fragmentów utworu bez zgody jego autora?

A. zmodyfikowanie rozpowszechnionego utworu
B. wykorzystanie fragmentu rozpowszechnionego utworu
C. wykorzystanie fragmentu nierozpowszechnionego utworu
D. publikowanie całości nierozpowszechnionego utworu
Prawo cytatu, zgodnie z przepisami prawa autorskiego, umożliwia korzystanie z fragmentów rozpowszechnionych utworów bez potrzeby uzyskiwania zgody twórcy. Obejmuje to sytuacje, w których cytat jest używany w kontekście krytyki, analizy, recenzji lub naukowego opracowania. Przykładowo, w publikacjach akademickich, autorzy często cytują fragmenty książek lub artykułów, aby omówić lub skomentować przedstawione w nich zagadnienia. Ważne jest, aby cytat nie przekraczał rozsądnych granic, a jego użycie miało charakter dopełniający i związane było z komentowanym kontekstem. Zgodnie z dobrą praktyką, należy zawsze podać źródło, z którego pochodzi cytowany fragment, co nie tylko wskazuje na poszanowanie praw autorskich, ale także zwiększa wiarygodność publikacji. Należy pamiętać, że prawo cytatu nie obejmuje utworów, które nie zostały rozpowszechnione, w tym np. rękopisów, ponieważ ich publikacja i udostępnienie wiąże się z koniecznością uzyskania zgody od twórcy. Dlatego korzystanie z prawa cytatu w odpowiedni sposób jest kluczowe dla zachowania etyki i zgodności z przepisami prawa autorskiego.

Pytanie 8

Jakie formaty zapisu broszury informacyjnej w formie publikacji elektronicznej są przeznaczone do wyświetlania w sieci?

A. DWG, EPUB
B. CSV, PSD
C. PDF, EPUB
D. AI, PDF
Formaty PDF i EPUB są powszechnie stosowane w publikacjach elektronicznych, szczególnie w kontekście broszur informacyjnych. PDF (Portable Document Format) to format stworzony przez firmę Adobe, który zapewnia zachowanie układu dokumentu niezależnie od platformy, na której jest wyświetlany. Jest to idealny wybór dla dokumentów, które muszą wyglądać identycznie na różnych urządzeniach, co czyni go standardem w branży. PDF obsługuje zarówno tekst, jak i grafikę, co czyni go uniwersalnym narzędziem do dystrybucji dokumentów, broszur i raportów. EPUB (Electronic Publication) z kolei to format oparty na standardzie OEB (Open eBook), który jest zoptymalizowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych i czytnikach e-booków. EPUB pozwala na płynne dopasowanie treści do rozmiaru ekranu, co zwiększa komfort czytania. Umożliwia również interaktywność oraz wsparcie dla multimediów. W praktyce, organizacje używają PDF do formalnych raportów i dokumentów, a EPUB do bardziej interaktywnych i angażujących treści, takich jak broszury marketingowe, co jest zgodne z aktualnymi trendami w digital marketingu.

Pytanie 9

Który parametr grafiki przygotowanej wcześniej do druku powinien zostać zmieniony przed udostępnieniem jej w sieci?

A. Tryb kolorów
B. Nazwy warstw
C. Stopień krycia
D. Proporcje obrazu
Tryb kolorów to kluczowy parametr, który należy zmienić w grafikach przygotowanych do druku przed ich publikacją w internecie. Na potrzeby druku najczęściej używa się trybu kolorów CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black), ponieważ odpowiada on kolorom stosowanym w procesie drukarskim. Natomiast w przypadku publikacji w internecie preferowany jest tryb RGB (Red, Green, Blue), który lepiej odwzorowuje kolory na ekranach. Zmiana z CMYK na RGB zapewnia, że grafiki będą prawidłowo wyświetlane na różnych urządzeniach cyfrowych, co jest niezbędne w kontekście standardów webowych. Praktycznym przykładem może być przygotowanie infografiki, która po wydruku może wyglądać inaczej niż na ekranie. Dobrze jest zatem przed publikacją zweryfikować kolory w trybie RGB, aby upewnić się, że są one zgodne z oczekiwaniami. Rekomendowane przez profesjonalistów narzędzia, takie jak Adobe Photoshop, oferują możliwość łatwej konwersji trybów kolorów, co jest standardem w branży projektowania graficznego. Warto także pamiętać o odpowiednich profilach kolorów, które zapewniają spójność kolorystyczną między różnymi urządzeniami.

Pytanie 10

Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia

A. Obrysowanie
B. Przezroczystość
C. Obwiednia
D. Zaznaczanie
Wybór narzędzia 'Przezroczystość' w programie Corel Draw jest kluczowy do uzyskania efektu znaku wodnego, ponieważ pozwala na wprowadzenie różnego stopnia przezroczystości do obiektów graficznych. Dzięki temu, tekst lub obrazek umieszczony na tle dokumentu staje się subtelny i mniej dominujący, co jest charakterystyczne dla znaków wodnych. Narzędzie to umożliwia dostosowanie poziomu przezroczystości, co z kolei wpływa na widoczność oraz estetykę końcowego projektu. Przykładem zastosowania może być dodanie logo firmy jako znaku wodnego na dokumentach marketingowych, co nie tylko chroni je przed nieautoryzowanym użyciem, ale również podkreśla markę. W branży graficznej stosowanie przezroczystości w projektach jest zgodne z dobrymi praktykami, które mają na celu nie tylko ochronę treści, ale również poprawę wizualnej atrakcyjności. Warto również pamiętać, że efekty przezroczystości są szeroko stosowane w różnych formatach, od prostych dokumentów po skomplikowane projekty graficzne, co czyni je uniwersalnym narzędziem w arsenalach designerów.

Pytanie 11

Jakie narzędzie pozwala na określenie właściwości krawędzi obiektu wektorowego?

A. Naklejka
B. Przejrzystość
C. Kontur
D. Metamorfoza
Odpowiedź "Kontur" jest prawidłowa, ponieważ to narzędzie służy do definiowania właściwości krawędzi obiektów wektorowych. W programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy Inkscape, kontur odnosi się do obramowania obiektu, które można dostosować pod kątem grubości, koloru, stylu linii i innych parametrów. Umożliwia to nie tylko estetyczne wzbogacenie projektu, ale także precyzyjne odwzorowanie zamierzonych efektów wizualnych. W kontekście projektowania graficznego, odpowiednie wykorzystanie konturów jest kluczowe, ponieważ może wpływać na czytelność i odbiór wizualny całego projektu. Na przykład, gdy tworzysz logo, kontur może być użyty do podkreślenia kształtów i tworzenia kontrastów, co zwiększa rozpoznawalność marki. Dobrą praktyką jest również stosowanie różnych stylów konturów w zależności od kontekstu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów wizualnych oraz lepszą komunikację wizualną.

Pytanie 12

W celu ulepszenia kompozycji fotografii wykorzystuje się

A. maski warstwy
B. skalowanie
C. warstwy korygujące
D. kadrowanie
Kadrowanie jest kluczowym elementem kompozycji zdjęcia, który ma na celu poprawę estetyki oraz przekazu wizualnego. Poprzez odpowiednie kadrowanie, fotograf może skupić uwagę widza na głównym obiekcie, eliminując zbędne elementy, które mogą odwracać uwagę. Przykładem może być zastosowanie zasady trzeciego, gdzie obraz jest dzielony na dziewięć równych części, a kluczowe elementy są umieszczane w punktach przecięcia linii. Oprócz tego, kadrowanie pozwala na stworzenie kontekstu i narracji, co jest niezbędne w profesjonalnej fotografii. Warto również zauważyć, że odpowiednie kadrowanie może wpływać na wrażenie przestrzeni i perspektywy, co jest szczególnie istotne w fotografii architektury czy portretowej. Dobrą praktyką jest eksperymentowanie z różnymi kadrami podczas sesji zdjęciowej, aby uchwycić najlepsze ujęcia, które oddają zamierzony zamysł artystyczny.

Pytanie 13

Adobe Premiere to oprogramowanie do edycji plików

A. audio
B. wideo
C. grafiki 3D
D. audio i wideo
Wybór odpowiedzi dotyczącej jedynie edycji audio lub wideo nie uwzględnia pełnego zakresu funkcji, jakie oferuje Adobe Premiere Pro. Program ten łączy w sobie zaawansowane możliwości edycji dźwięku i obrazu, co czyni go bardziej wszechstronnym narzędziem niż sugerują to niektóre odpowiedzi. Odpowiedzi skupiające się tylko na audio lub wideo nie doceniają koncepcji produkcji multimedialnej, w której oba te elementy są ze sobą ściśle powiązane. Zrozumienie, że skuteczna edycja wideo wymaga również umiejętności manipulacji dźwiękiem, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości produkcji. Wiele osób popełnia błąd, myśląc, że edycja wideo ogranicza się tylko do pracy z obrazem, nie uwzględniając, że dźwięk jest równie istotny dla doświadczenia widza. W praktyce, profesjonalne filmy wymagają zarówno starannie dobranych ujęć, jak i precyzyjnie zsynchronizowanych efektów dźwiękowych, co jest standardem w wysokiej jakości produkcjach. Dlatego ignorowanie aspektu audio w kontekście Adobe Premiere Pro prowadzi do niedokładnego zrozumienia potencjału tego oprogramowania oraz jego zastosowań w branży medialnej.

Pytanie 14

Która warstwa jest automatycznie zablokowana po otwarciu pliku w programie Adobe Photoshop?

A. warstwa tła
B. warstwa korygująca
C. warstwa dopasowania
D. nowa warstwa
Warstwa tła w programie Adobe Photoshop to domyślna warstwa, która jest automatycznie tworzona podczas otwierania nowego obrazu. Jest ona zablokowana, co oznacza, że nie można jej swobodnie edytować bez uprzedniego odblokowania. Blokada ta ma na celu ochronę oryginalnego obrazu, aby zapobiec przypadkowemu usunięciu lub modyfikacji jego zawartości. Użytkownicy mogą jednak łatwo odblokować tę warstwę, klikając na ikonę kłódki w panelu warstw. Praktyczne zastosowanie tej funkcjonalności w codziennej pracy z grafiką polega na tym, że pozwala to na bezpieczne edytowanie i nakładanie efektów na inne warstwy, nie zmieniając oryginalnego obrazu. Dobrą praktyką jest zawsze tworzenie kopii warstwy tła, a następnie pracowanie na tej kopii, aby mieć możliwość powrotu do pierwotnej wersji obrazu. Zrozumienie działania warstwy tła jest kluczowe dla efektywnego korzystania z narzędzi edycyjnych Photoshopa oraz dla organizacji kompleksowych projektów graficznych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Jakie formaty graficzne są odpowiednie do zapisu prostych animacji rysunkowych przeznaczonych do multimedialnych prezentacji?

A. JPG albo SVG
B. GIF89a i TIFF
C. TIFF bądź BMP
D. GIF89a oraz SVG
Tak, wybór JPG, SVG, TIFF czy BMP z GIF89a albo TIFF nie jest dobry, jeśli chodzi o animacje. JPG to format, który jest super do zdjęć, ale niestety nie obsługuje animacji. On w ogóle usuwa sporo detali obrazu i przez to nie nadaje się do animacji, gdzie jakość klatek jest ważna. TIFF jest z kolei świetny do druku i archiwizacji, ale też nie ma wsparcia dla animacji. BMP to format bitmapowy, który ma probleme z dużymi rozmiarami plików i brakiem kompresji, więc też nie jest najlepszy do animacji. Kiedy chcesz robić animacje, musisz wiedzieć, jakie formaty to wspierają. Dużo osób myli te różne typy formatów i ich zastosowanie, co prowadzi do błędnych wyborów. Jeśli wybierzesz nieodpowiedni format, możesz stracić jakość i mieć kłopoty z wykorzystaniem go w projektach multimedialnych. Warto pamiętać, że animacje powinny być robione w formatach, które nie tylko ładnie wyglądają, ale też są funkcjonalne i łatwe do użycia w różnych kontekstach, a do tego najlepiej nadają się GIF i SVG.

Pytanie 18

Jakie funkcje pełni Windows Media Player?

A. Odtwarzania, nagrywania i montażu
B. Odtwarzania i nagrywania
C. Nagrywania i montażu
D. Odtwarzania i montażu
Windows Media Player jest raczej do podstawowego odtwarzania i nagrywania, więc jeśli ktoś myśli, że ma tam zaawansowane opcje montażu, to się myli. Do montażu trzeba już bardziej zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Adobe Premiere czy Final Cut Pro, które mają naprawdę wiele narzędzi do edycji. WMP skupia się na odtwarzaniu i nagrywaniu i nie da się tam robić skomplikowanych rzeczy, takich jak cięcie czy dodawanie efektów. Mogą być nieporozumienia, bo program pozwala na proste manipulacje plikami, ale to nie jest edytor multimediów. Kluczowe jest, żeby wiedzieć, że WMP nie nadaje się do montażu, a jak chcesz edytować media, to warto wybrać inne oprogramowanie.

Pytanie 19

Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można

A. zmienić i wykorzystać w prezentacji
B. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać
C. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji
D. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym
Odpowiedź, że utwór można wykorzystać w prezentacji, ale nie można go modyfikować, jest zgodna z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL. Licencja ta pozwala na korzystanie z utworów w celach niekomercyjnych, pod warunkiem uznania autorstwa, jednak nie zezwala na ich modyfikację. Przykładem zastosowania tej licencji może być sytuacja, w której nauczyciel korzysta z materiału wideo w trakcie wykładu – może go pokazać studentom, ale nie ma prawa wprowadzać jakichkolwiek zmian w samym materiale. W praktyce oznacza to, że każdy, kto chce skorzystać z tego typu utworu, musi ściśle przestrzegać warunków licencji, co jest kluczowe dla ochrony praw autorskich. Warto również zaznaczyć, że ustalenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie edukacji i twórczości, które podkreślają wartość oryginalnych dzieł oraz konieczność poszanowania pracy autorów. Zrozumienie zasad licencjonowania jest istotne w każdym kontekście, w którym wykorzystywane są materiały chronione prawem autorskim.

Pytanie 20

Który z poniższych formatów jest odpowiedni dla plików audio?

A. FLAC
B. PNG
C. GIF
D. SVGZ
Wybór odpowiedzi dotyczących formatów plików, które nie są przeznaczone do dźwięku, wskazuje na powszechne nieporozumienia w zakresie typów plików multimedialnych. PNG i GIF to formaty graficzne, gdzie PNG (Portable Network Graphics) jest używany głównie do przechowywania obrazów rastrowych z przejrzystością i bezstratną kompresją, natomiast GIF (Graphics Interchange Format) obsługuje animacje i paletę kolorów ograniczoną do 256 kolorów. Te formaty nie mają zastosowania w kontekście plików audio, a wybór ich jako odpowiedzi na pytanie o dźwięk może wynikać z niewłaściwego zrozumienia funkcji i zastosowania różnych formatów. SVGZ, z kolei, jest skompresowaną wersją formatu SVG (Scalable Vector Graphics), który jest wykorzystywany do grafiki wektorowej. Podobnie jak wyżej wymienione formaty, SVGZ nie ma zastosowania w kontekście dźwięku. Zrozumienie różnicy między formatami graficznymi a audio jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami multimedialnymi. Użytkownicy często mylą te kategorie, co prowadzi do nieprawidłowego wyboru formatów w projektach, w których jakość dźwięku ma fundamentalne znaczenie. Warto zaznaczyć, że przy wyborze formatu pliku należy zwrócić uwagę na jego specyfikacje i zastosowanie, aby uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na jakość i funkcjonalność końcowego produktu.

Pytanie 21

Aby zmienić krój pisma w pliku CSS, należy dostosować właściwość

A. font
B. font-variant
C. font-size
D. font-family
Odpowiedzi, które wskazują na inne właściwości związane z typografią, mogą prowadzić do nieporozumień na temat ich rzeczywistych funkcji. 'Font-variant' jest właściwością, która służy do kontrolowania wyświetlania tekstu w różnych wariantach, takich jak małe litery czy wersaliki, ale nie zmienia samego kroju pisma. Użycie tej właściwości nie wpłynie na wybór czcionki, a jedynie na jej stylistyczne aspekty. Kolejną właściwością, 'font-size', odpowiedzialną jest za ustalanie wielkości czcionki, co również nie wpływa na wybór kroju, lecz jedynie na jego wymiary. Z kolei 'font' jest skrótem dla zestawu właściwości dotyczących czcionki i może zawierać zarówno 'font-size', jak i 'font-family', ale nie jest to optymalny sposób na samodzielną zmianę kroju pisma, szczególnie w kontekście zapewnienia czytelności i dostępności. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że aby zmienić krój pisma, należy używać 'font-family', która jest dedykowana do tego celu i pozwala na dokładną kontrolę nad stylem tekstu. W kontekście dobrych praktyk, warto unikać stosowania nieprecyzyjnych lub zbyt ogólnych właściwości, które nie realizują głównego celu zmiany kroju pisma, a zamiast tego skupić się na właściwości, która ma bezpośredni wpływ na wygląd tekstu, a więc na 'font-family'.

Pytanie 22

Na zamieszczonym rysunku pokazano metodę formatowania tekstu, która ma na celu poprawę jego czytelności poprzez

Ilustracja do pytania
A. zwiększenie interlinii
B. zwiększenie kerningu
C. zmianę czcionki
D. zmianę wyrównania tekstu
Tekst po formatowaniu został ulepszony dzięki zwiększeniu interlinii, czyli odstępu pomiędzy wierszami tekstu. Zwiększenie interlinii poprawia czytelność, szczególnie w przypadku dłuższych bloków tekstu, ułatwiając odbiór informacji i redukując zmęczenie wzroku. Jest to kluczowa technika w projektowaniu graficznym i edycji dokumentów, mająca na celu poprawę estetyki i funkcjonalności tekstu.

Pytanie 23

Aby wyprostować przechylony obiekt na zdjęciu, należy skorzystać z Adobe Photoshop

A. renderowania
B. filtru korekta obiektywu
C. filtru punkt zbiegu
D. filtru skraplanie
Odpowiedź 'filtru korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ ten filtr w Adobe Photoshop umożliwia precyzyjne dostosowanie perspektywy zdjęć, co jest kluczowe w przypadku przechylonych budynków. Umożliwia on skorygowanie zniekształceń perspektywy, które mogą wystąpić na skutek użycia szerokokątnych obiektywów, co jest częstym problemem w fotografii architektury. Po zastosowaniu filtru, użytkownik może wykorzystać suwak 'Zniekształcenie' oraz 'Perspektywa', aby wyprostować budynek, co przywróci mu właściwe proporcje. Dodatkowo, filtr ten pozwala na precyzyjne ustawienie punktów zbiegu, co może być niezwykle pomocne w sytuacjach, gdy obiekty są sfotografowane pod kątem. Dobrze jest również pamiętać o odpowiednim kadrowaniu po korekcji, aby uzyskać harmonijny obraz. Używając filtru korekta obiektywu, projektanci i fotografowie mogą znacząco poprawić jakość swoich prac, spełniając oczekiwania zarówno klientów, jak i standardów branżowych.

Pytanie 24

Jakie rozwiązanie powinno być wybrane do przechowywania obszernego zbioru (2 TB) cyfrowych materiałów, gdyż ma on być ciągle dostępny w sieci dla uprawnionej grupy użytkowników?

A. Zewnętrzny, przenośny dysk magnetyczny
B. Serwer NAS
C. Płyty DVD
D. Kasety magnetofonowe
Płyty DVD, zewnętrzne przenośne dyski magnetyczne oraz kasety magnetofonowe to rozwiązania, które, choć mogą służyć do przechowywania danych, nie są optymalne w kontekście potrzeb związanych z dużymi zbiorami danych, takimi jak 2 TB materiałów cyfrowych. Płyty DVD mają ograniczoną pojemność, wynoszącą zazwyczaj 4,7 GB dla standardowej płyty jednowarstwowej, co oznaczałoby, że do przechowania 2 TB potrzeba co najmniej 425 płyt DVD. Ta forma przechowywania jest niewygodna, a także czasochłonna przy wczytywaniu i zapisywaniu danych. Zewnętrzne przenośne dyski magnetyczne, choć oferują większą pojemność, są zazwyczaj jednostkami do przechowywania offline, co oznacza, że nie są stale dostępne w sieci. Użytkownicy muszą fizycznie podłączać je do komputerów, co ogranicza możliwość jednoczesnego dostępu wielu osób. Z kolei kasety magnetofonowe, będące technologią przestarzałą, oferują minimalną pojemność i są niepraktyczne w kontekście nowoczesnych wymagań dotyczących dostępu i archiwizacji materiałów cyfrowych. Wybór tych opcji może wynikać z pewnych nieporozumień dotyczących dostępności, pojemności oraz bezpieczeństwa danych, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania zasobami cyfrowymi.

Pytanie 25

W jakiej przestrzeni kolorów przechowuje się grafikę bitową w trybie kolorowym?

A. CIE LAB
B. PCS
C. CMYK
D. RGB
Odpowiedź RGB jest poprawna, ponieważ jest to przestrzeń barw, która jest najbardziej powszechnie stosowana do przechowywania i wyświetlania grafik bitowych w trybie kolorowym. RGB, czyli Red, Green, Blue, to model kolorów addytywnych, w którym kolory są tworzone poprzez łączenie światła w trzech podstawowych barwach. W praktyce, każdy piksel w grafice bitowej reprezentowany jest jako kombinacja tych trzech kolorów, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy odcieni. Przykładowo, w grafice komputerowej i web designie, kolory są często definiowane za pomocą wartości RGB, co zapewnia spójność i precyzję w reprodukcji kolorów na różnych urządzeniach. Dobre praktyki w pracy z kolorami w grafice komputerowej zalecają korzystanie z modeli RGB dla wyświetlania kolorów na ekranie, gdyż to właśnie ten model najlepiej odwzorowuje sposób, w jaki nasze oczy postrzegają kolory w naturalnym świecie. W kontekście druku, RGB jest często konwertowane na model CMYK, aby dostosować kolory do specyfiki drukowanych materiałów.

Pytanie 26

Aby uzyskać zamglone efekty ruchu wirowego w Photoshopie, najbardziej odpowiednie jest zastosowanie rozmycia

A. polowego
B. powierzchniowego
C. promienistego
D. soczewkowego
Rozmycie promieniste jest najskuteczniejszym narzędziem do tworzenia efektów ruchu wirowego w programie Photoshop. Działa ono na zasadzie rozmycia pikseli w promieniu od określonego punktu, co idealnie odwzorowuje dynamikę ruchu, zwłaszcza w przypadku obiektów kręcących się, takich jak koła czy wirujące przedmioty. Umożliwia to uzyskanie efektu wrażenia ruchu, co jest szczególnie przydatne w fotografii sportowej, motoryzacyjnej czy w projektach graficznych, gdzie chcemy podkreślić dynamikę. Praktyczne zastosowanie tego rozmycia występuje w momentach, gdy chcemy nadać zdjęciom efekt prędkości lub skupić wzrok na centralnym obiekcie, rozmywając tło. Warto również zaznaczyć, że techniki rozmycia w Photoshopie powinny być stosowane z umiarem, aby nie zaburzyć ogólnej kompozycji obrazu, a ich użycie powinno opierać się na zrozumieniu kontekstu wizualnego oraz narracji obrazu.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Tworzenie animacji w programie Adobe Photoshop realizowane jest poprzez

A. polecenie Stykówka
B. skrypt Procesor obrazów
C. panel Nawigator
D. panel Oś czasu
Panel Oś czasu w programie Adobe Photoshop służy do projektowania przebiegu animacji poprzez umożliwienie użytkownikowi zarządzania kluczowymi klatkami oraz czasem ich trwania. W przeciwieństwie do innych narzędzi, takich jak Nawigator czy procesory obrazów, Oś czasu jest dedykowana do animacji, co czyni ją kluczowym elementem w tworzeniu ruchomych obrazów. Umożliwia użytkownikom dodawanie i edytowanie warstw w określonych punktach czasu, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie każdego aspektu animacji. Dobrą praktyką jest korzystanie z funkcji wygładzania przejść pomiędzy klatkami, co nadaje animacji bardziej płynny i profesjonalny wygląd. Można również wyeksportować animację do formatu GIF lub jako film, co daje szerokie możliwości prezentacji. Zrozumienie działania panelu Oś czasu i umiejętność jego wykorzystania są kluczowe dla każdego, kto planuje tworzyć efektywne wizualizacje i animacje w Photoshopie.

Pytanie 29

Aby poprawić osłabioną dominującą barwę cyfrowego obrazu, należy odpowiednio ustawić

A. jasności
B. rozdzielczości
C. ekspozycji
D. balans bieli
Balans bieli to kluczowy parametr w fotografii cyfrowej, który wpływa na odwzorowanie kolorów w obrazach. Jego prawidłowe ustawienie jest niezbędne do eliminacji niepożądanych odcieni, które mogą pojawiać się w wyniku różnorodnych źródeł światła. Na przykład, światło żarowe ma ciepły, pomarańczowy odcień, podczas gdy światło fluorescencyjne ma chłodniejszy, zielonkawy odcień. Ustawiając balans bieli odpowiednio do warunków oświetleniowych, możemy uzyskać bardziej naturalne i wierne odwzorowanie kolorów. W praktyce, korzystając z opcji automatycznego balansu bieli w aparacie lub kamery, można w wielu sytuacjach uzyskać zadowalające rezultaty. Dobrą praktyką jest również ręczne dostosowywanie balansu bieli, aby uzyskać pożądany efekt artystyczny lub skorygować dominujące odcienie. To podejście jest stosowane przez profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad kolorystyką swoich zdjęć. Wiedza na temat balansu bieli jest nie tylko użyteczna w fotografii, ale także w postprodukcji, gdzie programy do edycji zdjęć oferują zaawansowane narzędzia do korekcji kolorów.

Pytanie 30

W jakim formacie zapisywany jest skanowany obraz w celach graficznych?

A. GIF
B. BMP
C. TIFF
D. JPEG
Wybór błędnych formatów, takich jak BMP, GIF i JPEG, wskazuje na powszechne nieporozumienia dotyczące ich zastosowań i ograniczeń. BMP (Bitmap Image File) jest formatem bezstratnym, ale jego główną wadą jest duża objętość plików, co czyni go mniej praktycznym dla skanowanych obrazów, zwłaszcza w kontekście archiwizacji oraz przesyłania przez internet. W sytuacjach, gdy jakość jest kluczowa, BMP nie zapewnia elastyczności w kompresji, co jest istotne dla profesjonalnych zastosowań. GIF (Graphics Interchange Format) jest zoptymalizowany do prostych grafik i animacji, ale ogranicza paletę kolorów do 256 barw, co nie jest wystarczające dla skanów, które mogą wymagać pełnej gamy kolorystycznej. Ponadto, GIF stosuje kompresję stratną, co wpływa na jakość obrazu. JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest popularnym formatem do zdjęć, ale także wprowadza stratność, co może prowadzić do utraty detali w skanowanych obrazach. Użytkownicy często wybierają JPEG z myślą o oszczędności miejsca, jednak jakość skanów, szczególnie w sytuacjach wymagających precyzji, jest kluczowa. Warto zatem zrozumieć, że wybór formatu obrazu powinien być uzależniony od specyfiki zastosowania oraz wymagań dotyczących jakości, a TIFF jednoznacznie wygrywa w tych aspektach.

Pytanie 31

Jaki obiektyw generuje obrazy z zastosowaniem perspektywy sferycznej?

A. Rybie oko.
B. Reprodukcyjny.
C. Teleobiektyw.
D. Makro.
Obiektyw rybie oko jest zaprojektowany w taki sposób, aby tworzyć obrazy z efektem perspektywy sferycznej, co oznacza, że może uchwycić znacznie szerszy kąt widzenia, nawet do 180 stopni lub więcej. Dzięki konstrukcji optycznej składającej się z soczewek mających dużą krzywiznę, obiektywy te deformują obraz, co skutkuje charakterystycznym ‘rybim okiem’ efektem. W praktyce, obiektywy rybie oko są często wykorzystywane w fotografii krajobrazowej, architektonicznej oraz w celach artystycznych, gdzie pożądane jest uzyskanie dramatycznych i nietypowych perspektyw. Ponadto, w filmowaniu oraz w fotografii 360 stopni, obiektywy te pozwalają na uchwycenie całej sceny w sposób, który nie jest możliwy do osiągnięcia przy użyciu standardowych obiektywów. Użycie takiego obiektywu wymaga jednak zrozumienia jego właściwości, aby móc efektywnie manipulować perspektywą i kompozycją kadru, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w fotografii i filmowaniu.

Pytanie 32

Aby usunąć część ścieżki dźwiękowej w pliku MP3 w aplikacji Audacity, co należy zmienić?

A. jedynie w zaznaczonym obszarze
B. tylko w jednym kanale
C. bez zaznaczania, na wszystkich kanałach
D. bez zaznaczania, w każdym miejscu utworu
Odpowiedź, że należy dokonać zmiany tylko na zaznaczonym fragmencie, jest poprawna, ponieważ w programie Audacity operacje edycyjne są koncentrowane na wybranym obszarze ścieżki dźwiękowej. Oznacza to, że użytkownik musi najpierw zaznaczyć fragment dźwięku, który chce usunąć lub edytować. Taki sposób edycji jest standardem w większości programów do edycji dźwięku, ponieważ pozwala na precyzyjną kontrolę nad tym, które części utworu są modyfikowane. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której użytkownik nagrał podcast, jednak w trakcie nagrania wystąpił niepożądany hałas w pewnym fragmencie. Zaznaczając ten fragment, można go szybko usunąć bez wpływu na pozostałe części nagrania, co jest kluczowe w produkcji audio. Warto również dodać, że takie podejście minimalizuje ryzyko przypadkowego usunięcia lub zmiany innych elementów utworu, co jest istotne z perspektywy profesjonalnej produkcji dźwięku, zgodnie z dobrymi praktykami edycyjnymi.

Pytanie 33

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. CIELab
B. HSB
C. CMYK
D. CIEXYZ
Model CIELab to jeden z tych najważniejszych standardów, jeśli chodzi o różnice w kolorach. Dlaczego? Bo opiera się na tym, jak my, ludzie, postrzegamy kolory. Ma trzy osie: L* (jasność), a* (czerwono-zielona) i b* (żółto-niebieska). Dzięki temu można naprawdę fajnie odwzorować kolory, tak jak widzi je nasze oko. CIELab jest super przydatny w różnych branżach, takich jak druk, fotografia, czy projektowanie graficzne. Można dzięki niemu dokładnie ocenić różnice między kolorami, korzystając z wskaźnika ΔE, co pokazuje, jak bardzo dwa kolory się od siebie różnią. Mniejsze wartości ΔE oznaczają mniejsze różnice, co ma duże znaczenie w kontroli jakości produkcji. A tak na marginesie, CIELab został stworzony przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (CIE), więc to naprawdę uznawany standard.

Pytanie 34

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. SVG
B. MSWMM
C. MSDVD
D. MP4
Wybór formatu pliku do publikacji treści wideo na platformach takich jak YouTube jest kluczowy dla zapewnienia jakości i kompatybilności materiału. Odpowiedzi, które wskazują na formaty SVG, MSDVD oraz MSWMM, nie są odpowiednie do tego celu. Format SVG (Scalable Vector Graphics) jest używany głównie do grafiki wektorowej, a nie do przechowywania plików audio czy wideo. Jego zastosowanie ogranicza się do ilustracji i animacji w Internecie, co sprawia, że nie jest on odpowiedni do publikacji muzyki czy filmów. Format MSDVD jest związany z tworzeniem płyt DVD i nie jest przeznaczony do publikacji w Internecie. Obejmuje on pliki, które są specyficzne dla szerokiej produkcji wideo na nośnikach fizycznych, co nie odpowiada potrzebom użytkowników YouTube. Z kolei MSWMM (Microsoft Windows Movie Maker Project File) to format stosowany przez program Windows Movie Maker do przechowywania projektów wideo, a nie gotowych plików do publikacji. Tego typu pliki są używane do edycji, a nie do dystrybucji treści w Internecie. Często błędne wybory formatu wynikają z braku wiedzy na temat ich właściwych zastosowań. Kluczowe jest, aby przed publikacją dokładnie zapoznać się z wymaganiami platformy oraz najlepszymi praktykami branżowymi, aby zapewnić prawidłową jakość i dostępność treści dla odbiorców.

Pytanie 35

W której sekcji dokumentu HTML powinny się znajdować znaczniki odpowiedzialne za określenie wyglądu właściwej treści strony internetowej?

A.</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. <body></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. <meta></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. <head></span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> Wybór odpowiedzi spośród <meta>, <title> oraz <head> pokazuje pewne nieporozumienia co do struktury dokumentu HTML i roli, jaką pełnią poszczególne komponenty. Znacznik <meta> jest używany do dostarczania dodatkowych informacji o stronie, takich jak opis, słowa kluczowe czy dane o autorze. Jego funkcje są bardziej związane z SEO i nie mają wpływu na zawartość widoczną dla użytkowników, co może prowadzić do błędnych przekonań, że jest on odpowiedzialny za przedstawienie treści. Sekcja <title> ma na celu określenie tytułu strony, który jest wyświetlany w pasku zakładek przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania, ale nie zawiera żadnych elementów, które są widoczne na stronie. Z kolei <head> to obszar, w którym umieszczane są metadane, arkusze stylów oraz skrypty JavaScript, które wpływają na działanie strony, nie zaś na jej zewnętrzny wygląd czy treść. Warto zrozumieć, że struktura dokumentu HTML jest kluczowa dla organizacji treści oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony, a odpowiednie umiejscowienie i zrozumienie funkcji tych znaczników jest istotne dla każdego twórcy stron internetowych. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 36</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="w-ktorym-programie-wystepuje-narzedzie-word-art-be4de9c8" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>W jakim oprogramowaniu znajduje się narzędzie Word Art?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. Adobe Illustrator</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. Power Point</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. Corel Draw</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. Adobe Photoshop</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> PowerPoint to popularny program służący do tworzenia prezentacji, który zawiera wiele narzędzi wspierających tworzenie atrakcyjnych wizualnie slajdów. Jednym z takich narzędzi jest WordArt, które umożliwia użytkownikom tworzenie stylizowanych tekstów, dodających charakteru i kreatywności do prezentacji. WordArt oferuje różnorodne efekty, takie jak cienie, tekstury i kontury, co pozwala na dostosowanie wyglądu tekstu do tematyki prezentacji. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej nowego produktu w firmie, zastosowanie WordArt do wyróżnienia kluczowych nazw lub sloganów może przyciągnąć uwagę publiczności. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, wizualne elementy, takie jak WordArt, powinny być używane z umiarem, aby nie przytłoczyć odbiorców, ale wzbogacić przekaz. Ponadto, umiejętność korzystania z takich narzędzi, jak WordArt, jest istotna w kontekście wysokiej jakości komunikacji wizualnej, która powinna być kluczowym elementem każdej prezentacji. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 37</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="na-ktorej-ilustracji-zastosowano-wypenienie-gradi-4d4d527c" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Informacja o ograniczonym dostępie dla pytań premium --> <div class="alert alert-info"> <p class="mb-0"> <i class="fas fa-lock me-2"></i> To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. <a href="/login/?next=/egzamin/e3ad0423-4d6f-4c61-8199-c239497809fe/wyniki/" class="alert-link">Zaloguj się</a> lub <a href="/register/student/" class="alert-link">utwórz konto</a> aby zobaczyć pełną treść pytania. </p> </div> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Ukryte odpowiedzi dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Ukryty feedback dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 38</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="ktory-efekt-umozliwia-czasowe-pojawianie-sie-i-zan-5aa7a1cd" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Jaki efekt pozwala na tymczasowe ukazywanie się oraz znikanie elementów banera reklamowego?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. Dyfuzji</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. Fragmentacji</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. Rasteryzacji</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. Animacji</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Animacja to technika, która umożliwia dynamiczne zmienianie właściwości obiektów graficznych w czasie, co w przypadku banerów reklamowych pozwala na atrakcyjne i interaktywne prezentowanie treści. Animacje mogą obejmować różne efekty, takie jak płynne pojawianie się lub znikanie elementów, co zwiększa zaangażowanie użytkowników. Przykładem zastosowania animacji w reklamie online może być efekt fade-in, w którym elementy banera stopniowo stają się widoczne, co przyciąga wzrok odbiorcy. Zastosowanie animacji powinno jednak być przemyślane – nadmiar ruchomych elementów może być rozpraszający. Standardy branżowe, takie jak W3C dla dostępności, zalecają używanie animacji w sposób, który nie wpłynie negatywnie na użytkowników, zwłaszcza tych z problemami sensorycznymi. Dobrze zaprojektowane animacje mogą zwiększyć konwersję poprzez kierowanie uwagi na kluczowe elementy, jak przyciski CTA (Call to Action). </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 39</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="wykonanie-projektu-witryny-internetowego-sklepu-ko-eabf9804" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Zrealizowanie projektu strony internetowej dla sklepu komputerowego wymaga uzyskania zdjęć</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. katalogowych</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. modowych</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. plenerowych</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. okazjonalnych</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Wybór fotografii katalogowych do projektu witryny internetowej sklepu komputerowego jest kluczowy, ponieważ te zdjęcia mają na celu prezentację oferowanych produktów w sposób, który przyciąga uwagę klientów i ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych. Fotografie katalogowe powinny być wysokiej jakości, dobrze oświetlone i przedstawiać każdy produkt z różnych kątów, co pozwala klientom na lepsze zrozumienie cech i funkcji artykułów. W branży e-commerce, zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez organizacje takie jak E-commerce Foundation, stosowanie profesjonalnych zdjęć produktów znacząco zwiększa zaangażowanie użytkowników oraz konwersję. Przykładem mogą być zdjęcia laptopów, które powinny pokazywać zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i detale, takie jak porty i klawiatura. Dodatkowo, warto zadbać o spójność stylu zdjęć na stronie, co pozwoli na stworzenie estetycznego i profesjonalnego wrażenia, wpływając pozytywnie na postrzeganie marki przez konsumentów. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 40</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="wskaz-deklaracje-kodu-css-ktore-wyswietla-obraz-b16df997" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Informacja o ograniczonym dostępie dla pytań premium --> <div class="alert alert-info"> <p class="mb-0"> <i class="fas fa-lock me-2"></i> To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. <a href="/login/?next=/egzamin/e3ad0423-4d6f-4c61-8199-c239497809fe/wyniki/" class="alert-link">Zaloguj się</a> lub <a href="/register/student/" class="alert-link">utwórz konto</a> aby zobaczyć pełną treść pytania. </p> </div> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Ukryte odpowiedzi dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Ukryty feedback dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> </article> <!-- Przyciski nawigacyjne --> <div class="d-grid gap-2 mt-4"> <div class="d-inline-block mb-2"> <a href="/egzamin/?profession=technik-fotografii-i-multimediow&qualification=aud-05" class="btn btn-outline-primary"> <i class="fas fa-redo me-2"></i>Rozpocznij nowy egzamin </a> </div> <div class="d-inline-block"> <a href="/" class="btn btn-outline-secondary"> <i class="fas fa-home me-2"></i>Powrót do strony głównej </a> </div> </div> </div> </div> </div> </main> <!-- Footer --> <footer class="footer mt-auto py-4"> <div class="container"> <div class="row"> <!-- About Section --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O Egzaminach Zawodowych</h2> <p> Portal z kompleksową bazą pytań egzaminacyjnych dla uczniów szkół technicznych. Przygotuj się do egzaminu zawodowego z naszymi materiałami. </p> </div> <!-- Popular Qualifications --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">Losowe kwalifikacje</h2> <div class="row"> <div class="col-6"> <a href="/technik-organizacji-turystyki/HGT.08/" class="footer-link"> <span>HGT.08</span> <small class="text-muted">(316)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-rachunkowosci/EKA.05/" class="footer-link"> <span>EKA.05</span> <small class="text-muted">(830)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-programista/INF.03/" class="footer-link"> <span>INF.03</span> <small class="text-muted">(2 426)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-reklamy/PGF.07/" class="footer-link"> <span>PGF.07</span> <small class="text-muted">(137)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-technologii-zywnosci/SPC.02/" class="footer-link"> <span>SPC.02</span> <small class="text-muted">(290)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-informatyk/INF.02/" class="footer-link"> <span>INF.02</span> <small class="text-muted">(3 414)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-technologii-chemicznej/CHM.02/" class="footer-link"> <span>CHM.02</span> <small class="text-muted">(296)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-ochrony-srodowiska/CHM.05/" class="footer-link"> <span>CHM.05</span> <small class="text-muted">(934)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-gornictwa-odkrywkowego/GIW.03/" class="footer-link"> <span>GIW.03</span> <small class="text-muted">(225)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-przemysu-mody/MOD.03/" class="footer-link"> <span>MOD.03</span> <small class="text-muted">(545)</small> </a> </div> </div> </div> <!-- Additional Info --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O portalu</h2> <p> Baza pytań do egzaminów zawodowych dla uczniów szkół technicznych i branżowych. Materiały zgodne z wymaganiami CKE. </p> </div> </div> <!-- Copyright & Links --> <hr class="footer-divider"> <div class="row align-items-center"> <div class="col-md-8 text-center text-md-start"> <p class="mb-0">© 2025 <a href="https://brylka.net" class="footer-link" aria-label="brylka.net">brylka.net</a> | <a href="/about-me/" class="footer-link" aria-label="O mnie i zawodowe.edu.pl">Bartosz Bryniarski</a></p> </div> <div class="col-md-4 text-center text-md-end"> <!-- <a href="/sitemap.xml" class="footer-link" aria-label="Mapa strony"> <i class="fas fa-sitemap" aria-hidden="true"></i> <span>Mapa strony</span> </a> --> </div> </div> </div> </footer> <!-- Back to top button --> <button id="backToTop" class="btn btn-outline-primary back-to-top" aria-label="Przewiń do góry strony" style="display: none;"> <i class="fas fa-arrow-up" aria-hidden="true"></i> </button> <!-- Cookie Banner --> <div id="cookieConsent" class="position-fixed start-0 bottom-0 py-3 shadow rounded-end" style="display: none; z-index: 1050; max-width: 50%; background-color: rgba(248, 249, 250, 0.95);"> <div class="container-fluid px-4"> <div class="d-flex flex-column gap-2"> <div> <i class="fas fa-cookie-bite me-2 text-secondary" aria-hidden="true"></i> <span class="small"> Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. <a href="#" class="footer-link" id="cookieDetails" data-bs-toggle="modal" data-bs-target="#cookieModal"> Szczegóły </a> </span> </div> <div class="d-flex gap-2 justify-content-end"> <button id="cookieAccept" class="btn btn-outline-primary btn-sm">Akceptuję</button> <button id="cookieReject" class="btn btn-outline-secondary btn-sm">Odrzuć</button> </div> </div> </div> </div> <!-- Modal z informacjami o cookies --> <div class="modal fade" id="cookieModal" tabindex="-1" aria-labelledby="cookieModalLabel" aria-hidden="true"> <div class="modal-dialog modal-lg"> <div class="modal-content"> <div class="modal-header"> <h2 class="modal-title fs-5" id="cookieModalLabel">Polityka plików cookies</h2> <button type="button" class="btn-close" data-bs-dismiss="modal" aria-label="Zamknij"></button> </div> <div class="modal-body"> <h6 class="fw-bold">Czym są pliki cookies?</h6> <p> Cookies to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika podczas przeglądania stron internetowych. Służą one do zapamiętywania preferencji, śledzenia zachowań użytkowników oraz poprawy funkcjonalności serwisu. </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jakie cookies wykorzystujemy?</h6> <ul class="list-unstyled ps-3"> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Niezbędne cookies</strong> - konieczne do prawidłowego działania strony</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Funkcjonalne cookies</strong> - umożliwiające zapamiętanie wybranych ustawień (np. wybrany motyw)</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Analityczne cookies</strong> - pozwalające zbierać informacje o sposobie korzystania ze strony</li> </ul> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak długo przechowujemy cookies?</h6> <p> Pliki cookies wykorzystywane w naszym serwisie mogą być sesyjne (usuwane po zamknięciu przeglądarki) lub stałe (pozostają na urządzeniu przez określony czas). </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak zarządzać cookies?</h6> <p> Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Większość przeglądarek domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies, ale możliwe jest również całkowite zablokowanie tych plików lub usunięcie wybranych z nich. </p> </div> <div class="modal-footer"> <button type="button" class="btn btn-outline-secondary" data-bs-dismiss="modal">Zamknij</button> <button type="button" class="btn btn-outline-primary" id="acceptCookiesModal">Akceptuję wszystkie</button> </div> </div> </div> </div> <!-- JavaScript --> <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/bootstrap@5.3.3/dist/js/bootstrap.bundle.min.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/code.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/report_modal.js" defer></script> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { // Dodaj obsługę motywów dla banera cookie function updateCookieBannerTheme() { const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); const currentTheme = document.body.getAttribute('data-theme'); if (!cookieBanner) return; // Ustaw domyślny jasny styl cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(248, 249, 250, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#212529'; cookieBanner.classList.remove('border-top', 'border-white'); // Zastosuj style zgodnie z motywem if (currentTheme === 'dark') { cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(52, 58, 64, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#fff'; } else if (currentTheme === 'high-contrast') { cookieBanner.style.backgroundColor = '#000'; cookieBanner.style.color = '#fff'; cookieBanner.classList.add('border-top', 'border-white'); } } // Sprawdź, czy użytkownik już dokonał wyboru if (!localStorage.getItem('cookieConsent')) { // Jeśli nie, pokaż banner const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); if (cookieBanner) { cookieBanner.style.display = 'block'; updateCookieBannerTheme(); // Dostosuj szerokość na małych ekranach function adjustWidth() { if (window.innerWidth < 768) { cookieBanner.style.maxWidth = '100%'; } else { cookieBanner.style.maxWidth = '50%'; } } // Wywołaj przy ładowaniu i przy zmianie rozmiaru okna adjustWidth(); window.addEventListener('resize', adjustWidth); } } // Obsługa zmiany motywu const themeButtons = document.querySelectorAll('.theme-btn'); themeButtons.forEach(btn => { btn.addEventListener('click', function() { setTimeout(updateCookieBannerTheme, 50); }); }); // Obsługa przycisku akceptacji document.getElementById('cookieAccept')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku odrzucenia document.getElementById('cookieReject')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'rejected'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku akceptacji w modalu document.getElementById('acceptCookiesModal')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; // Zamknij modal var cookieModal = bootstrap.Modal.getInstance(document.getElementById('cookieModal')); cookieModal?.hide(); }); }); </script> <!-- Toast messages initialization --> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { const copyButton = document.getElementById('copy-link-button'); if (copyButton) { copyButton.addEventListener('click', function() { const input = document.getElementById('share-link-input'); input.select(); document.execCommand('copy'); // Zmień tekst przycisku na potwierdzenie const originalText = this.innerHTML; this.innerHTML = '<i class="fas fa-check me-1"></i> Skopiowano!'; // Przywróć oryginalny tekst po 2 sekundach setTimeout(() => { this.innerHTML = originalText; }, 2000); }); } }); </script> </body> </html>