Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 18:26
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 18:57

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli, wskaż numer klasy ciągnika, który trzeba zagregatować z pługiem o wymaganej sile uciągu 13,5 kN.

Klasyfikacja ciągników rolniczych
Nr klasyNominalna siła ciągu
kN
Wymagana moc silnika
kW
22min. 10
3413,2 – 14,7
4625,7 – 30
5937 – 44
61455 – 73,5
72088 – 110

A. 5
B. 3
C. 4
D. 6
Klasa 6 ciągnika to zdecydowanie dobry wybór, bo jego siła uciągu wynosi 14 kN. Dzięki temu bez problemu poradzi sobie z pługiem, który wymaga 13,5 kN. To ważne, żeby ciągnik miał nie tylko moc, ale i zapas, bo w pracy w polu czasami pojawiają się różne niespodzianki, na przykład cięższe warunki. Warto też myśleć o tym, że podczas orki możesz mieć do czynienia z mokrym lub grząskim terenem. Dlatego klasa 6 to dobry wybór — pozwala uniknąć przeciążeń i wydłużyć życie zarówno ciągnika, jak i sprzętu roboczego. Krótko mówiąc, z takim ciągnikiem spokojnie można pracować przy pługu, który ma wymagania na poziomie 13,5 kN.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jakiego typu czyszczalni należy użyć do oddzielenia grubych nasion tego samego gatunku na zdrową i chorą frakcję, przy czym choroba objawia się innym kolorem?

A. Pneumatycznej
B. Magnetycznej
C. Mechanicznej
D. Fotoelektrycznej
Czyszczalnia fotoelektryczna jest idealnym narzędziem do rozdzielania nasion grubych tego samego gatunku na frakcję zdrowych i porażonych chorobą, dzięki swojej zdolności do wykrywania różnic w barwie nasion. Proces ten opiera się na technologii analizy obrazu, gdzie kamera monitoruje nasiona i identyfikuje te o innej barwie, co jest kluczowe w przypadku chorób, które zmieniają ich wygląd. Na przykład, w przypadku nasion zbóż, zmiany kolorystyczne mogą wskazywać na obecność patogenów, takich jak grzyby czy wirusy. Zastosowanie czyszczalni fotoelektrycznej pozwala nie tylko na wydajniejsze oczyszczanie nasion, ale także na zwiększenie jakości plonów poprzez eliminację chorych nasion zanim trafią do siewu. W praktyce, stosowanie tej technologii jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co przyczynia się do wyższej wydajności produkcji rolnej.

Pytanie 6

Które urządzenie powinno być użyte do określenia temperatury zamarzania płynu chłodzącego oraz gęstości elektrolitu?

A. Refraktometr
B. Higrometr
C. Wakuometr
D. Areometr
Wybór nieprawidłowych narzędzi pomiarowych często wynika z niepełnego zrozumienia ich funkcji i przeznaczenia. Higrometr, chociaż użyteczny w pomiarze wilgotności powietrza, nie ma zastosowania w kontekście pomiaru temperatury zamarzania płynów chłodzących ani gęstości elektrolitów. Areometr, z kolei, służy do pomiaru gęstości cieczy, ale sam nie dostarcza informacji na temat temperatury zamarzania. W przypadku elektrolitów, które często są używane w akumulatorach, ich gęstość może zmieniać się w zależności od temperatury i stężenia, co sprawia, że zastosowanie areometru nie wystarcza do pełnej analizy stanu płynu. Wakuometr, który mierzy ciśnienie w próżni, zupełnie nie odnosi się do omawianych parametrów płynów. Zatem wybór niewłaściwych instrumentów pomiarowych może prowadzić do błędnych wniosków oraz potencjalnych uszkodzeń sprzętu, a także stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowań narzędzi jest kluczowe w pracy inżynierskiej oraz w laboratoriach, co powinno być fundamentem dla każdego specjalisty w dziedzinie technologii i inżynierii.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Ile rozsiewaczy nawozów należy zastosować do nawożenia pola o powierzchni 210 ha, stosując urządzenia o efektywnej wydajności godzinowej wynoszącej 7 ha/h, aby zakończyć pracę w ciągu jednego dnia, przy założeniu, że pracują one przez 10 godzin i współczynnik wykorzystania wydajności praktycznej wynosi 0,75?

A. 4
B. 5
C. 3
D. 2
Wybór niewłaściwej liczby rozsiewaczy może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących wydajności oraz czasu pracy. Przykładowo, nie uwzględnienie współczynnika wykorzystania wydajności praktycznej prowadzi do przeszacowania liczby koniecznych rozsiewaczy, co jest częstym błędem w analizach agronomicznych. Wydajność efektywna 7 ha/h jest tylko teoretycznym maksymum, które w praktyce nie jest osiągane z powodu różnorodnych czynników, takich jak uwarunkowania glebowe, warunki atmosferyczne oraz techniczne ograniczenia maszyn. Ponadto, czas pracy maszyn w ciągu dnia w dużej mierze zależy od warunków w polu i organizacji pracy. Obliczając liczbę rozsiewaczy, nie można także zignorować aspektu efektywności, który wprowadza dodatkowe wymagania co do organizacji i zarządzania pracą. Przykładowo, w przypadku wyboru dwóch rozsiewaczy, nie tylko nie udałoby się obrobić całego pola w wymaganym czasie, ale również zwiększyłoby to ryzyko przestojów i nieefektywności, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami. Dlatego kluczowe jest uwzględnienie wszystkich zmiennych w procesie planowania nawożenia, co pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów i zminimalizowanie potencjalnych problemów w praktyce.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Szczegółowe zestawienia działań związanych z demontażem i montażem poszczególnych zespołów oraz elementów pojazdu rolniczego znajdują się

A. w podręcznikach użytkowania
B. w spisach części
C. w instrukcjach napraw
D. w kartach kontrolnych
Karty weryfikacyjne, instrukcje obsługi oraz katalogi części nie są odpowiednimi źródłami do uzyskania szczegółowych informacji na temat czynności demontażowo-montażowych pojazdów rolniczych. Karty weryfikacyjne zazwyczaj służą do oceny stanu technicznego maszyn i nie dostarczają precyzyjnych instrukcji dotyczących napraw. Mogą być używane do monitorowania wydajności i stanu technicznego, ale nie zawierają kroków koniecznych do demontażu lub montażu. Z kolei instrukcje obsługi koncentrują się głównie na codziennym użytkowaniu i konserwacji, zamiast na szczegółowych procesach naprawczych. Zawierają ogólne informacje dotyczące użytkowania maszyny, a nie konkretne procedury naprawcze. Natomiast katalogi części dostarczają jedynie informacji o dostępnych komponentach oraz ich numerach katalogowych, ale nie obejmują instrukcji dotyczących ich wymiany. Często prowadzi to do błędnych przekonań, że wystarczy znać numery części, aby przeprowadzić poprawną naprawę. Właściwe zrozumienie, że każda z tych dokumentacji pełni inną rolę, jest kluczowe dla prawidłowego serwisowania pojazdów. Dlatego istotne jest, aby korzystać z instrukcji napraw, które zawierają niezbędne informacje, aby skutecznie przeprowadzać proces demontażu i montażu.

Pytanie 14

Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego (bębny 2 szt., szczęki 4 szt., cylinderki 2 szt. i pompy hamulcowe 2 szt.) w ciągniku rolniczym, jeżeli naprawa zajmie 10 roboczogodzin, a cena roboczogodziny to 25,00 zł.

LpNazwa częściCena [zł/szt.]
1Pompa hamulcowa85,00
2Cylinderek120,00
3Bęben hamulcowy350,00
4Szczęki hamulcowe25,00

A. 1460,00 zł
B. 610,00 zł
C. 1610,00 zł
D. 855,00 zł
Poprawna odpowiedź to 1460,00 zł, co w pełni odzwierciedla koszty związane z wymianą elementów roboczych układu hamulcowego w ciągniku rolniczym. Koszt części wynosi 1210,00 zł, co obejmuje dwa bębny, cztery szczęki, dwa cylinderki oraz dwie pompy hamulcowe. Dodatkowo, biorąc pod uwagę czas pracy, koszt robocizny wynosi 250,00 zł, obliczany na podstawie 10 roboczogodzin przy stawce 25,00 zł za godzinę. Suma tych kosztów daje całkowity koszt wymiany w wysokości 1460,00 zł. Zrozumienie tych wyliczeń jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w branży rolniczej. W praktyce, znajomość kosztów części i robocizny pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących napraw i konserwacji sprzętu rolniczego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych.

Pytanie 15

Po zainstalowaniu pompy wtryskowej na silniku, mechanik powinien przeprowadzić regulację

A. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla pierwszej sekcji.
B. wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
C. kąta rozpoczęcia tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej.
D. maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po której przekroczeniu regulator odcina paliwo.
Regulacja kąta początku tłoczenia dla poszczególnych sekcji pompy wtryskowej jest koncepcją, która może wprowadzać w błąd, ponieważ nie każda pompa wtryskowa wymaga osobnej regulacji każdej sekcji. W praktyce, w wielu układach, zwłaszcza w silnikach z pojedynczą pompą wtryskową, kluczowe jest dostosowanie kąta dla pierwszej sekcji, co zazwyczaj przekłada się na odpowiednie działanie całego systemu wtryskowego. Ponadto, wskazanie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po przekroczeniu której regulator odcina paliwo, nie jest bezpośrednio związane z regulacją pompy wtryskowej, a odnosi się raczej do działania systemu zabezpieczeń silnika. Istotne jest, aby pamiętać, że optymalne parametry pracy silnika nie są jedynie kwestią regulacji pompy, ale również uwzględniają inne czynniki, takie jak kalibracja układu sterowania silnikiem oraz jakość paliwa. W przypadku regulacji wielkości dawki paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika, choć jest to istotny parametr, nie jest to element, który powinien być regulowany przy montażu nowej pompy. Skupiając się na tych nieprawidłowych koncepcjach, mechanicy mogą stracić z pola widzenia najistotniejsze aspekty prawidłowego ustawienia pompy wtryskowej, co w konsekwencji może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa.

Pytanie 16

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 30 kPa
B. 20 kPa
C. 70 kPa
D. 50 kPa
Podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki powinno wynosić 50 kPa. Taki poziom podciśnienia jest uznawany za optymalny do efektywnego działania systemów dojarskich, ponieważ zapewnia odpowiednią siłę ssącą, co jest kluczowe dla skutecznego transportu mleka z wymion do zbiornika. Przykładowo, przy zbyt niskim podciśnieniu (np. 30 kPa lub 20 kPa) może dochodzić do niedostatecznego odsysania, co może prowadzić do uszkodzenia wymion krowy oraz obniżenia jakości mleka. Z kolei zbyt wysokie podciśnienie (np. 70 kPa) może powodować nieprzyjemne odczucia dla zwierzęcia i prowadzić do stresu oraz problemów zdrowotnych. W praktyce, dla zapewnienia odpowiedniego ciśnienia, istotne jest regularne monitorowanie i konserwacja systemu, aby spełniał on normy dotyczące higieny i wydajności, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak World Organization for Animal Health (OIE).

Pytanie 17

W hamulcach szczękowych przyczepy dwuosiowej doszło do uszkodzenia jednej szczęki w kole przedniej osi. W tej sytuacji zaleca się wymianę

A. pary szczęk w tym kole
B. jednej zużytej szczęki w tym kole
C. kompletu szczęk w kołach obu osi
D. kompletu szczęk dla kół przedniej osi
Odpowiedź 'komplet szczęk dla kół osi przedniej' jest prawidłowa, ponieważ w przypadku uszkodzenia szczęki hamulcowej w jednym kole osi przedniej, wymiana tylko jednej szczęki może prowadzić do nierównomiernego zużycia hamulców. W praktyce, różnice w materiale lub stopniu zużycia pomiędzy starą a nową szczęką mogą znacząco wpłynąć na skuteczność hamowania, co jest niebezpieczne. Dlatego standardy branżowe, takie jak te zalecane przez producentów pojazdów i systemów hamulcowych, sugerują wymianę całego kompletu szczęk na danej osi. Przykładami mogą być pojazdy ciężarowe czy przyczepy, gdzie utrzymanie równowagi sił hamowania jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Równocześnie, wymiana szczęk w parach, czyli dla obu kół na osi, zapewnia spójność w działaniu układu hamulcowego. Dobre praktyki w branży transportowej zawsze kładą nacisk na bezpieczeństwo, co znajduje potwierdzenie w przepisach oraz zaleceniach producentów.

Pytanie 18

Co jest powodem, że silnik traktora osiąga temperaturę około 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna?

A. wentylatora
B. termostatu
C. pompy wodnej
D. czujnika temperatury
Termostat w silniku pełni kluczową rolę w regulacji temperatury płynu chłodzącego. Jego zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu w obiegu chłodzenia w zależności od osiągniętej temperatury silnika. Jeśli termostat jest niesprawny i pozostaje w pozycji zamkniętej, płyn chłodzący nie może krążyć przez chłodnicę, co prowadzi do nagrzewania się silnika, nawet do wysokich temperatur, jak 95˚ C, podczas gdy chłodnica pozostaje zimna. Tego typu sytuacja może prowadzić do przegrzania silnika, co w dłuższej perspektywie może skutkować poważnymi uszkodzeniami, jak zatarcie silnika czy uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Standardy branżowe zalecają regularne kontrolowanie stanu termostatu oraz układu chłodzenia, co znacząco przyczynia się do wydajności oraz żywotności silnika. Przykładem zastosowania może być rutynowa konserwacja ciągnika, w której sprawdza się działanie termostatu i wymienia go w razie wykrycia nieprawidłowości, co jest praktyką zalecaną przez producentów pojazdów oraz mechaników.

Pytanie 19

Silnik spalinowy oznaczony jako 16V to silnik

A. czterocylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
B. dwucylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
C. dwucylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
D. czterocylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
Silnik spalinowy o oznaczeniu 16V oznacza, że w danym silniku znajduje się cztery cylindry, z których każdy posiada cztery zawory. Taki układ konstrukcyjny jest powszechnie stosowany w nowoczesnych silnikach, ponieważ pozwala na lepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz efektywniejsze usuwanie spalin. Dzięki zastosowaniu czterech zaworów na cylinder, silnik osiąga wyższe moce i lepszą charakterystykę pracy w szerokim zakresie obrotów. Przykłady zastosowania takich silników można zauważyć w pojazdach sportowych oraz osobowych, gdzie wysoka wydajność i dynamika są kluczowe. W kontekście standardów motoryzacyjnych, silniki tego typu są często projektowane zgodnie z normami Euro dotyczących emisji spalin, co wpływa na ich konstrukcję oraz technologie wtrysku paliwa. Właściwa konfiguracja zaworów to istotny element, który wpływa na osiągi silnika oraz jego ekonomikę pracy.

Pytanie 20

Zanim przystąpimy do regulacji luzów zaworowych w silniku spalinowym, należy

A. odłączyć kolektor dolotowy
B. usunąć wtryskiwacze
C. odłączyć kolektor wydechowy
D. zdjąć pokrywę zaworów
Odpowiedzi, które mówią o wymontowywaniu wtryskiwaczy albo odłączaniu kolektora ssącego czy wydechowego, to nie najlepsze pomysły w kontekście regulacji luzu zaworowego. Wtryskiwacze są tam, żeby dostarczyć paliwo do cylindrów, więc ich demontaż nic nie da w tej sytuacji. Odłączanie kolektora ssącego też nie ma sensu, bo nie ułatwia dostępu do mechanizmu zaworowego. Kolektor ssący ma za zadanie kierować powietrze do cylindrów, więc lepiej go nie ruszać. Podobnie z kolektorem wydechowym – to zbędne, bo to nie ma wpływu na luz zaworowy, a zamiast tego możesz tylko narobić sobie problemów z uszczelnieniem. Często mechanicy mylą regulację luzu zaworowego z bardziej skomplikowanymi rzeczami, co prowadzi do niepotrzebnego demontażu części, które właściwie nie powinny być ruszane. Dlatego warto dobrze zrozumieć, jakie kroki trzeba podjąć, żeby właściwie ustawić luz zaworowy i znać znaczenie tych działań, żeby uniknąć problemów z silnikiem.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Podczas weryfikacji suwaków rozdzielacza hydraulicznego zmierzono ich średnice podane w Tabeli 1. Wskaż suwak nadający się do dalszej eksploatacji, jeżeli wiadomo, że średnica otworu korpusu wynosi 18+0,010 mm, a luz między suwakiem i otworem korpusu nie może przekraczać 0,015 mm.

Tabela 1. Wyniki pomiarów średnic suwaków rozdzielczy [mm].
Suwak ISuwak IISuwak IIISuwak IV
17,99017,99817,98517,980

A. Suwak I
B. Suwak III
C. Suwak II
D. Suwak IV
Wybór złego suwaka może wynikać z różnych pomyłek związanych z luzem i średnicami. Jeśli ktoś wybrał Suwak IV, to pewnie myślał, że jego średnica pasuje do potrzeb, ale zapomniał, że luz między suwakiem a korpusem nie może być większy niż 0,015 mm. Suwak I i III też mogą się wydawać w porządku, ale z technicznego punktu widzenia, ich średnice mogą być albo za małe, albo za duże. Z mojego punktu widzenia, to bardzo ważne, żeby znać specyfikacje techniczne i jak one wpływają na działanie hydrauliki, bo przez brak zrozumienia można wpaść w problemy. W branży hydraulicznej idealne dopasowanie elementów to klucz do efektywności i bezpieczeństwa. Jak się trafi na złe wartości średnic, to zaczyna się większe tarcie, a to prowadzi do szybszego zużycia rzeczy, co niestety wpływa na system jako całość. Rozumienie tego, jak luz i średnice otworów korpusu się mają do siebie, to ważny krok przy wyborze suwków. Niewłaściwy komponent może obniżyć wydajność i wywołać poważne awarie mechaniczne.

Pytanie 23

Aby ocenić szczelność łożysk ślizgowych wału korbowego silnika w ciągniku przy wykorzystaniu metody pomiaru ciśnienia oleju, należy najpierw sprawdzić stan techniczny pompy, a następnie

A. rozgrzać silnik do temperatury roboczej
B. zmienić olej w silniku
C. usunąć wszystkie wtryskiwacze
D. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik ją posiada
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej jest kluczowym krokiem w procesie oceny szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego. Właściwa temperatura pracy oleju silnikowego zapewnia, że jego właściwości smarne są optymalne, co jest niezbędne do dokładnego pomiaru ciśnienia oleju. W praktyce, olej w odpowiedniej temperaturze staje się mniej gęsty, co umożliwia lepsze krążenie i lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych warunków pracy silnika. Tylko przy osiągnięciu temperatury eksploatacyjnej można uzyskać miarodajne wyniki pomiaru ciśnienia, co jest kluczowe dla oceny stanu technicznego łożysk. Ponadto, w zgodzie z normami branżowymi, przed przeprowadzeniem jakiejkolwiek diagnostyki, w tym pomiarów ciśnienia, należy upewnić się, że silnik pracuje w normalnych warunkach. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko błędów pomiarowych i podjąć odpowiednie działania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Zespoły takie jak podbieracz, nagarniacz oraz przenośnik podłogowy to urządzenia

A. przyczepy uniwersalnej
B. prasy zbierającej
C. roztrząsacza obornika
D. zbieracza pokosów
Podbieracz, nagarniacz i przenośnik podłogowy są kluczowymi elementami w systemie zbierania pokosów, czyli materiału roślinnego, który jest zebrany podczas koszenia. Zbieracz pokosów to urządzenie, które umożliwia efektywne zbieranie i transportowanie pokosów do dalszego przetwarzania. W praktyce, podbieracze są używane w różnych maszynach rolniczych, takich jak prasokosy, ładowacze czołowe czy maszyny do zbioru siana. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takie jak hydrauliczne systemy podnoszenia, podbieracze są w stanie efektywnie zbierać materiał z powierzchni trawnika czy pola, minimalizując straty. Ponadto, standardy branżowe wymagają, aby te urządzenia były dostosowane do różnorodnych warunków terenowych oraz rodzajów zbieranego materiału, co zwiększa ich wszechstronność. Praktyczne zastosowanie takich rozwiązań w rolnictwie przyczynia się do zwiększenia wydajności pracy oraz jakości zbiorów, co jest zgodne z nowoczesnymi trendami w produkcji rolniczej.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie będą wydatki na sprasowanie sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, jeśli z 1 ha uzyskuje się 20 bel, a koszt usługi wynosi 35 zł za belę?

A. 3 000 zł
B. 2 650 zł
C. 3 500 zł
D. 2 800 zł
Aby obliczyć koszt sprasowania sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, należy najpierw ustalić, ile bel zostanie zebranych. Z danych wynika, że z 1 ha zbieranych jest 20 bel, co oznacza, że z 4 ha otrzymamy 4 ha × 20 bel/ha = 80 bel. Następnie, znając cenę usługi sprasowania, która wynosi 35 zł za sztukę, obliczamy całkowity koszt: 80 bel × 35 zł/bel = 2800 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z dobrymi praktykami w rolnictwie, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa. W praktyce, wiedza na temat kosztów operacyjnych, takich jak sprasowanie, pozwala rolnikom podejmować lepsze decyzje ekonomiczne oraz planować przyszłe inwestycje w rozwój produkcji. Warto również brać pod uwagę zmienne koszty w zależności od lokalnych cen usług, które mogą się różnić w zależności od regionu i dostępności maszyn.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Ile wyniesie koszt zbioru kukurydzy na kiszonkę przy użyciu sieczkarni samobieżnej o wydajności 0,5 ha na godzinę na powierzchni 10 ha, jeśli stawka za pracę maszyny, bez uwzględnienia paliwa, to 250 zł za godzinę? Maszyna potrzebuje 10 litrów paliwa na godzinę, a cena litra paliwa to 4 zł?

A. 5 000 zł
B. 5 400 zł
C. 5 800 zł
D. 6 200 zł
Aby obliczyć całkowity koszt zbioru kukurydzy na kiszonkę, należy uwzględnić zarówno koszt pracy maszyny, jak i koszt zużytego paliwa. Wydajność sieczkarni wynosi 0,5 ha na godzinę, co oznacza, że na powierzchni 10 ha potrzebne będą 20 godzin pracy (10 ha / 0,5 ha/godzina). Koszt pracy maszyny wynosi 250 zł za godzinę, więc koszt pracy wyniesie 20 godzin * 250 zł/godzina = 5000 zł. Maszyna zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, co oznacza, że przez 20 godzin zużyje 200 litrów paliwa (10 litrów/godzina * 20 godzin). Koszt paliwa jest równy 200 litrów * 4 zł/litr = 800 zł. Suma kosztów pracy maszyny i kosztu paliwa wynosi 5000 zł + 800 zł = 5800 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów operacyjnych są kluczowe dla efektywności ekonomicznej.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby uzyskać poprawny wynik pomiaru siły hamowania na urządzeniu rolkowym, konieczne jest

A. stabilizacja pojazdu na stanowisku poprzez umieszczenie klinów pod kołami drugiej osi
B. przeprowadzenie kontroli oraz regulacji ciśnienia w ogumieniu przed pomiarem
C. odłączenie hamulca drugiej osi, która jest hamowana
D. przeprowadzenie wymiany płynu hamulcowego przed wykonaniem badania
Twoja odpowiedź o tym, że przed pomiarem siły hamowania trzeba sprawdzić ciśnienie w oponach, jest jak najbardziej trafna. Odpowiednie ciśnienie w ogumieniu jest mega ważne, bo wpływa na to, jak dokładnie zmierzymy siłę hamowania. Jak opony nie mają dobrego ciśnienia, to mogą źle przylegać do rolek, a to z kolei fałszuje nasze wyniki pomiarów. Z doświadczenia wiem, że zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie może sprawić, że każde koło będzie hamować inaczej, co daje straszne błędy. Organizacje zajmujące się bezpieczeństwem drogowym mówią, że warto kontrolować ciśnienie zawsze przed testami, żeby mieć pewność, że wyniki są wiarygodne. Kontrola ciśnienia to także część dbania o pojazd, którą powinien robić każdy mechanik, żeby wszystko działało jak należy. Podsumowując, kluczowe jest, aby ogumienie było w dobrych warunkach, żeby wyniki naszych testów były powtarzalne i dokładne.

Pytanie 36

Jaką czynność należy wykonać, aby przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Należy wymontować wtryskiwacze z układu zasilania silnika
B. Powinno się zwiększyć luz zaworowy w układzie rozrządu silnika
C. Wymaga się spuszczenia paliwa ze zbiornika i pompy wtryskowej
D. Trzeba odciążyć koła oraz zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach
Zwiększanie luzu zaworowego w silniku, wyjmowanie wtryskiwaczy i spuszczanie paliwa ze zbiornika to nie są dobre pomysły, jeśli chodzi o przygotowanie ciągnika do zimowego postoju. Jak zwiększysz luz zaworowy, to silnik może zacząć źle działać, a to nie jest fajne, bo może go uszkodzić. Luz zaworowy powinien być regulowany, tak jak mówi producent, a nie zwiększany bez sensu. Wyjmowanie wtryskiwaczy to też zbędne działanie - może narazić silnik na zanieczyszczenia i uszkodzenia. A spuszczanie paliwa, choć może się wydawać, że to dobry krok, to tak naprawdę może prowadzić do korozji w elementach układu paliwowego. Lepiej trzymać się sprawdzonych metod, które chronią sprzęt. Dobre przygotowanie ciągnika, szczególnie ciśnienie w oponach i odciążenie, jest kluczowe, żeby wszystko działało, jak należy.

Pytanie 37

Jakie może być źródło problemu, gdy rozrusznik ciągnika, mimo funkcjonującej instalacji oraz sprawnego akumulatora, z trudnościami obraca wałem korbowym silnika?

A. Zacięcie się szczotek
B. Uszkodzenie wieńca zębatego
C. Uszkodzenie elektrowłącznika
D. Zużycie tulejek łożyskowych
Zużycie tulejek łożyskowych jest jedną z najczęstszych przyczyn oporów podczas kręcenia wałem korbowym silnika przez rozrusznik. Tulejki łożyskowe zapewniają wsparcie dla wału korbowego, minimalizując tarcie i umożliwiając swobodne obracanie się elementów silnika. W przypadku ich zużycia, mogą wystąpić nierówności i luz, co prowadzi do wzrostu oporów podczas rozruchu. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest regularne kontrolowanie stanu tulejek łożyskowych i ich wymiana w ramach planowanych przeglądów technicznych. W branży motoryzacyjnej i rolniczej, standardem jest przeprowadzanie takich inspekcji co określony czas lub po przebiegu, co pomaga w uniknięciu poważnych uszkodzeń silnika. Warto również zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiednich smarów, które mogą wpływać na wydajność tulejek łożyskowych. Dobre praktyki mówią o tym, że każda operacja wymiany podzespołów powinna być wykonywana z zachowaniem odpowiednich norm i specyfikacji producenta, co zwiększa trwałość i niezawodność całego układu.

Pytanie 38

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz roczny koszt związany z wyminą filtra oleju oraz oleju w ciągniku, przy założeniu, że w ciągu roku odbędą się dwie wymiany.

Pojemność misy olejowej [l]Cena oleju [zł/l]Filtr oleju [szt.]Cena filtra [zł]Liczba roboczogodzin na jedną wymianę olejuCena 1 roboczogodziny [zł/h]
1015,00120,00125,00

A. 420,00 zł
B. 290,00 zł
C. 195,00 zł
D. 390,00 zł
Obliczenia rocznego kosztu wymiany filtra oleju i oleju w ciągniku muszą brać pod uwagę kilka ważnych rzeczy. Zasadniczo, musisz doliczyć ceny oleju, filtra oraz koszt robocizny. Jak to zrobimy? Po prostu zsumuj te wartości i pomnóż przez ilość wymian w roku, czyli 2. Przykładowo, jeśli olej kosztuje 150 zł, filtr 100 zł, a robocizna to 40 zł, to koszt jednej wymiany wyniesie 290 zł. Mnożąc to przez dwa, dostajesz 580 zł na rok. Ujęcie wszystkich wydatków jest na pewno najlepszym pomysłem. Warto regularnie planować i analizować takie koszty, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu budżetem i unikać nieoczekiwanych wydatków.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Który z wymienionych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach należy zastosować do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego?

A. HIPOL 30
B. DYNAGEL 2000
C. DOT 4
D. API - GL4
Odpowiedzią na pytanie jest DOT 4, co jest zgodne z wymaganiami dotyczącymi płynów hamulcowych w pojazdach. DOT 4 to rodzaj płynu hamulcowego, który charakteryzuje się wysoką temperaturą wrzenia i dobrą odpornością na wilgoć, co czyni go idealnym do zastosowania w nowoczesnych systemach hamulcowych. Płyny hamulcowe oznaczone jako DOT (Department of Transportation) są klasyfikowane w zależności od ich właściwości fizycznych oraz wydajności w różnych warunkach. W przypadku ubytku płynu hamulcowego ważne jest, aby stosować płyn o odpowiedniej specyfikacji, aby zapewnić prawidłowe działanie systemu hamulcowego. Użycie płynu DOT 4 zapobiega występowaniu problemów z ciśnieniem w układzie, co mogłoby skutkować osłabieniem skuteczności hamowania. Przykłady zastosowania płynu DOT 4 to uzupełnienie płynów w pojazdach osobowych, dostawczych, a także w motocyklach. Warto również pamiętać o regularnej kontroli poziomu płynu hamulcowego oraz jego wymianie co określony czas, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.