Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 08:46
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 09:01

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W silniku elektrycznym rozdrabniacza bijakowego o mocy 6 kW i obrotach 2800 obr./min przepaliło się uzwojenie stojana. Jakie będą koszty naprawy rozdrabniacza, jeżeli do zakładu specjalistycznego dostarczono sam stojan, a całkowity koszt demontażu i montażu silnika to 50 zł?

Tabela: Fragment cennika zakładu specjalistycznego
Moc silnika [kW]Obroty znamionowe silnika [obr./min.]
28001400950750
Cena przewojenia stojana [zł]
4,1 do 6,0200,00180,00220,00250,00
Uwagi: 1. Ceny w cenniku są cenami brutto.
2. W przypadku dostarczenia do zakładu samego stojana udziela się rabatu 10%

A. 200,00 zł
B. 250,00 zł
C. 230,00 zł
D. 180,00 zł
Osoby, które wybrały inne opcje, mogą mieć problem z ogarnięciem, jak właściwie obliczyć całkowity koszt naprawy. Często nie zwracają uwagi na rabaty, co może prowadzić do błędów. W tym przypadku, koszt przewijania wynoszący 200,00 zł to nie ostateczna kwota, bo 10% rabatu obniża ją i bez tego można pomylić się w obliczeniach. Również często pomijają koszt demontażu i montażu silnika. To istotna sprawa, bo pominięcie tego wpływa na całkowity koszt naprawy, co obniża ostateczną kwotę. W praktyce sporo osób koncentruje się tylko na jednym elemencie kosztów, co prowadzi do niepełnych wyników. W branży mechanicznej i elektrycznej to istotne, bo pomaga planować budżet i podejmować decyzje o naprawach. Dlatego trzeba pamiętać, że każdy koszt się liczy, żeby mieć prawdziwy obraz sytuacji.

Pytanie 2

Ile wyniesie koszt paliwa niezbędnego do zaorania działki o powierzchni 5 ha przy użyciu agregatu, który przy wydajności 2 ha na godzinę zużywa 12 litrów paliwa na godzinę? Cena paliwa to 4,50 zł za 1 litr?

A. 165 zł
B. 270 zł
C. 235 zł
D. 135 zł
Pomimo, że niektóre z podanych odpowiedzi mogą wydawać się kuszące, każda z nich opiera się na nieprawidłowych założeniach dotyczących obliczeń związanych z kosztami paliwa. Kluczowym błędem w myśleniu jest pomijanie faktu, że całkowity czas pracy agregatu musi być poprawnie obliczony na podstawie wydajności maszyny. Ponadto, istotne jest zrozumienie, że całkowite zużycie paliwa powinno być oszacowane na podstawie czasu pracy oraz ilości paliwa zużywanego na jednostkę czasu. W przypadku tego zadania, obliczenia pokazują, że wydajność agregatu przy powierzchni 5 ha wynosi 2,5 godziny pracy, co implicite prowadzi do zużycia 30 litrów paliwa. Zastosowanie błędnych wartości czasu pracy skutkuje mylnym obliczeniem całkowitych kosztów. Warto również zauważyć, że nawet drobne różnice w cenie paliwa mogą znacząco wpłynąć na końcowy koszt, co jest istotnym zagadnieniem w zarządzaniu finansami w rolnictwie. Dlatego też, praktyką zalecaną jest zawsze weryfikowanie danych i obliczeń przed podjęciem decyzji. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla sukcesu finansowego w branży rolniczej.

Pytanie 3

Przystępując do demontażu zaworu hamulcowego w ciągniku rolniczym, który jest odpowiedzialny za uruchamianie hamulców pneumatycznych przyczepy, co należy zrobić?

A. wymontować regulator ciśnienia
B. spuścić powietrze ze zbiornika
C. oczyścić odolejacz
D. wymontować zbiornik powietrza
Wymontowanie regulatora ciśnienia, oczyszczenie odolejacza czy wymontowanie zbiornika powietrza to działania, które mogą wydawać się sensowne w kontekście naprawy układu hamulcowego, jednak w rzeczywistości są niewłaściwe w kontekście opisanego pytania. Regulator ciśnienia reguluje ciśnienie powietrza w układzie hamulcowym i jego demontaż bez uprzedniego spuszczenia powietrza z układu naraża na niebezpieczeństwo zarówno sprzęt, jak i osobę przeprowadzającą jego demontaż. Każda interwencja w układ pneumatyczny powinna zaczynać się od zapewnienia, że ciśnienie w zbiorniku jest zerowe, aby uniknąć ryzyka wybuchu lub niekontrolowanego uwolnienia energii. Oczyszczenie odolejacza, który odpowiada za oddzielanie wody i oleju z powietrza, może być konieczne, ale również powinno być wykonywane w warunkach braku ciśnienia. Z kolei wymontowanie zbiornika powietrza wiąże się z większym zakresem prac oraz ryzykiem, które można by zminimalizować poprzez odpowiednie przygotowanie i spuszczenie powietrza ze zbiornika. Często spotykanym błędem jest pomijanie etapu bezpieczeństwa, co prowadzi do nieprawidłowych działań, które mogą mieć poważne konsekwencje. W kontekście norm branżowych, zawsze należy przestrzegać procedur pracy oraz zasad BHP, co podkreśla znaczenie detali w zakresie bezpieczeństwa podczas pracy z systemami pneumatycznymi.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość wymiany smaru na powierzchniach wielowypustów wału napędowego.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
C. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
D. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
Odpowiedzi, które wskazują inne interwały czasowe lub niewłaściwy rodzaj smaru, wynikają z błędnego zrozumienia norm smarowania oraz specyfiki zastosowania smarów w opryskiwaczach polowych. Wybór smaru Łt 43 co 100 godzin lub co 40 godzin pracy jest nieadekwatny, ponieważ nie uwzględnia specyfikacji dotyczącej częstotliwości smarowania powierzchni wielowypustów. Użycie smaru Łt 42 jest kluczowe ze względu na jego właściwości, a nieprawidłowy wybór smaru może prowadzić do zwiększonego tarcia, a także poważniejszych uszkodzeń mechanicznych. Ponadto, wybór smaru co 8 godzin pracy jest zbyt częsty, co może generować niepotrzebne koszty i nieefektywne zużycie materiałów. Zrozumienie, jak często i jakim smarem smarować różne elementy maszyn, wymaga znajomości zarówno specyfikacji producenta, jak i ogólnych praktyk branżowych. Wszelkie odstępstwa od ustalonych norm mogą prowadzić do nieefektywności i skrócenia okresu eksploatacji maszyny.

Pytanie 6

Zniszczenie regulatora ciśnienia w układzie pneumatycznym prowadzi do nieprawidłowego działania

A. hamulca pneumatycznego przyczep
B. hamulca pomocniczego ciągnika sterowanego mechanicznie
C. hamulca roboczego ciągnika sterowanego hydraulicznie
D. sprężarki powietrza
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących działania układów hamulcowych w pojazdach ciężarowych. Hamulec pomocniczy ciągnika sterowany mechanicznie oraz hamulec roboczy ciągnika sterowany hydraulicznie działają na zupełnie innych zasadach niż hamulec pneumatyczny przyczepy. Hamulec pomocniczy, jako system mechaniczny, nie jest uzależniony od ciśnienia powietrza, co oznacza, że uszkodzenie regulatora ciśnienia nie ma na niego wpływu. Z kolei hamulec roboczy, który działa w oparciu o hydraulikę, również nie jest bezpośrednio związany z układem pneumatycznym przyczepy. Często mylone są różnice między tymi systemami, co prowadzi do nieporozumień o ich funkcjonalności. W praktyce, hydrauliczne układy hamulcowe są bardziej odporne na problemy związane z ciśnieniem powietrza, ponieważ opierają się na płynach hydraulicznych. Dlatego też, stwierdzenie, że uszkodzenie regulatora ciśnienia wpłynie na te układy, jest nieprawidłowe. Ponadto, wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, że różne systemy hamulcowe wymagają różnego rodzaju konserwacji i naprawy, co jeszcze bardziej komplikuje zrozumienie ich działania. Zrozumienie specyfiki układów hamulcowych i ich interakcji jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdów, dlatego tak ważne jest, aby nie mylić różnych typów hamulców oraz ich funkcji.

Pytanie 7

Zanim przystąpimy do pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ciągnikowym, należy

A. rozgrzać silnik i wykręcić wtryskiwacze
B. schłodzić silnik i wykręcić wtryskiwacze
C. rozgrzać silnik i odłączyć turbodoładowanie
D. usunąć kolektor ssący oraz wydechowy
Podejmowanie pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ciągnikowym wymaga szczególnego podejścia, a pominięcie kluczowych kroków może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. W przypadku rozważania schłodzenia silnika przed pomiarem, istnieje ryzyko, że nie uzyskamy informacji o rzeczywistych warunkach roboczych silnika. Schłodzony silnik zmienia swoje właściwości mechaniczne, co może prowadzić do fałszywych odczytów ciśnienia. Z kolei próba odłączenia kolektora ssącego i wydechowego, choć może wydawać się logiczna, nie jest standardową praktyką przed pomiarem ciśnienia sprężania, ponieważ może wprowadzać dodatkowe zmiany w obiegu powietrza, co zafałszuje wyniki. Dodatkowo, odłączenie turbodoładowania nie jest zalecane, ponieważ turbiny mają na celu poprawę efektywności silnika, a ich odłączenie może wprowadzić nieprzewidziane zmiany w ciśnieniu w układzie. W praktyce, realizacja pomiarów bez odpowiedniego przygotowania może prowadzić do błędnych diagnoz, a nawet do dalszego uszkodzenia silnika. Dlatego kluczowe jest stosowanie się do ustalonych procedur, które gwarantują, że wyniki pomiarów są miarodajne i odzwierciedlają faktyczny stan techniczny silnika.

Pytanie 8

W ciągniku rolniczym mechanizm różnicowy oraz przekładnia główna są składnikami

A. reduktora skrzyni biegów
B. skrzyni biegów
C. mostu napędowego
D. wzmacniacza momentu
Most napędowy w ciągniku rolniczym jest kluczowym elementem przenoszącym moment obrotowy z przekładni na koła pojazdu. W jego skład wchodzą przekładnia główna oraz mechanizm różnicowy, które współpracują, aby umożliwić prawidłowe sterowanie i przyczepność na różnych nawierzchniach. Przekładnia główna redukuje prędkość obrotową z silnika, jednocześnie zwiększając moment obrotowy, co jest niezbędne do efektywnej pracy w trudnych warunkach rolniczych. Mechanizm różnicowy z kolei pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół podczas zakrętów, co minimalizuje ścieranie opon i poprawia stabilność. Przykładem zastosowania mostu napędowego może być praca w warunkach polowych, gdzie pojazd musi pokonywać różnorodne przeszkody, takie jak rowy czy błoto. W stosowaniu do standardów branżowych, nowoczesne ciągniki rolnicze często wykorzystują mosty o wysokiej wydajności, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową oraz mniejsze zużycie komponentów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu maszyn rolniczych.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z obudów zwolnic
B. z siłownika hydraulicznego
C. z mostu napędowego i skrzyni biegów
D. z misy olejowej
Odpowiedź dotycząca spuszczenia oleju z mostu napędowego i skrzyni biegów jest poprawna, ponieważ te elementy są ze sobą połączone i mogą zawierać nadmiar oleju, który może przedostać się do układu hydraulicznego w przypadku niewłaściwego poziomu. W trakcie wymiany pompy podnośnika hydraulicznego, istotne jest, aby całkowicie opróżnić układ, aby uniknąć zanieczyszczenia nowej pompy oraz nieprawidłowego działania hydrauliki. Dobrą praktyką jest użycie odpowiednich pojemników do zbierania oleju oraz przestrzeganie zasad ochrony środowiska podczas utylizacji zużytego oleju. Zastosowanie tego podejścia przyczynia się do zachowania sprawności układu hydraulicznego, co z kolei przekłada się na wydajność i bezpieczeństwo pracy ciągnika. Po spuszczeniu oleju, warto również skontrolować stan filtrów oraz wymienić je, co pozwoli na dłuższą żywotność nowej pompy oraz całego systemu hydraulicznego.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Przyczyną ulatniania się oleju z wodą z pompy opryskiwacza oraz obniżenia ciśnienia roboczego może być

A. niskie ciśnienie w komorze powietrznika pompy
B. pęknięcie membrany tłoczącej pompy
C. nieszczelność w układzie ssawnym
D. niewłaściwa wydajność pompy
Pęknięcie membrany tłocznej pompy jest jedną z najczęstszych przyczyn wycieku oleju oraz wody, a także spadku ciśnienia roboczego w systemach opryskiwaczy. Membrana tłoczna pełni kluczową rolę w procesie tłoczenia cieczy, oddzielając komorę ssawną od tłocznej, co zapewnia właściwe ciśnienie robocze i efektywność pompy. Kiedy membrana pęka, następuje mieszanie się oleju z wodą, co prowadzi do utraty ciśnienia oraz sprawności pompy. W praktyce, regularne inspekcje i konserwacje pompy, w tym kontrola stanu membrany, mogą znacznie zmniejszyć ryzyko takich awarii. W przypadku zauważenia wycieku należy natychmiast sprawdzić uszczelnienia i stan membrany, aby uniknąć dalszych uszkodzeń oraz przestojów w pracy. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące jakości sprzętu rolniczego, podkreślają znaczenie stosowania wysokiej jakości materiałów oraz regularnej konserwacji, aby zapewnić długowieczność i niezawodność sprzętu.

Pytanie 16

W przypadku ciągnika rolniczego zaszła potrzeba wymiany przednich kół o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony należy zastosować do tej wymiany?

A. 16.00-28 4PR
B. 6/16-15 2PR
C. 16/12-32 8PR
D. 6.00-16 6PR
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec różne błędy związane z doborem opon do ciągnika rolniczego. Rozmiar 6/16-15 2PR wskazuje na oponę, która posiada średnicę osadzenia 15 cali, co jest stanowczo zbyt małe dla maszyny wymagającej opon o średnicy 16 cali. Zastosowanie tej opony mogłoby prowadzić do niewłaściwego dopasowania, co w konsekwencji wpłynęłoby na stabilność i bezpieczeństwo. Opona 16.00-28 4PR jest również nieodpowiednia, gdyż jej średnica wynosi 28 cali, co w znacznym stopniu przekracza wymaganą wielkość, a tym samym nie jest kompatybilna z konstrukcją ciągnika. Z kolei 16/12-32 8PR to opona, której średnica wynosi 32 cale, co również oznacza, że jest zbyt duża. Takie błędne podejście do doboru opon może nie tylko prowadzić do uszkodzenia maszyny, ale również do zwiększonego zużycia paliwa oraz niemożności efektywnego wykonywania prac rolnych. W praktyce, niewłaściwy dobór opon mógłby skutkować problemami z przyczepnością, co jest kluczowe w pracach na polu, gdzie różnorodność podłoża odgrywa istotną rolę. Dlatego tak ważne jest, aby kierować się standardami i zaleceniami producentów, które precyzyjnie określają odpowiednie parametry opon dla różnych typów maszyn rolniczych.

Pytanie 17

Jakie działanie powinno być pierwsze po przyjęciu ciągnika do naprawy?

A. mycie pojazdu
B. sprawdzenie kompletności wyposażenia
C. demontaż podzespołów
D. weryfikacja uszkodzonych elementów
Demontaż podzespołów jako pierwsza czynność po przyjęciu ciągnika do naprawy jest nieuzasadniony, ponieważ może prowadzić do niekontrolowanego rozwoju problemów. Niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej inspekcji wizualnej, co umożliwia identyfikację ewentualnych uszkodzeń i usterek, zanim jakiekolwiek elementy zostaną zdemontowane. Zdarza się, że mechanicy w pośpiechu przystępują do demontażu, co może prowadzić do utraty fragmentów, uszkodzeń czy pomyłek w składaniu. Takie podejście narusza zasady dobrego zarządzania procesem naprawczym, które powinny być oparte na systematyczności oraz analizie stanu technicznego przed podjęciem działań. Weryfikacja kompletności wyposażenia również nie jest odpowiednia jako pierwsza czynność, choć jest ważna, ponieważ powinna być przeprowadzona po myciu, aby upewnić się, że żadne istotne elementy nie zostaną zgubione podczas dalszych prac. Również weryfikacja uszkodzonych elementów wymaga wcześniejszej oceny stanu pojazdu, co oznacza, że działania te powinny mieć miejsce po wstępnym myciu. Właściwe postępowanie nie tylko poprawia efektywność naprawy, ale również minimalizuje ryzyko błędów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 18

Aby współpracować z prasoowijarką, która ma zmienne wymagania dotyczące ciśnienia oraz przepływu oleju, należy wybrać ciągnik z hydrauliką typu

A. CP
B. MHR
C. LS
D. EHR
Wybór odpowiedzi, która nie jest LS, pokazuje pewne nieporozumienie dotyczące zasad działania systemów hydraulicznych w ciągnikach. Na przykład, EHR (Elektroniczny Układ Hydrauliczny) jest systemem, który, mimo że oferuje pewne funkcje automatyzacji, nie dostosowuje w sposób dynamiczny ciśnienia i przepływu oleju do zmieniających się warunków obciążenia, co czyni go mniej efektywnym w kontekście zmiennych wymagań maszyny, takiej jak prasoowijarka. Podobnie, układ MHR (Mocny Hydrauliczny Rozdzielacz) ma na celu umożliwienie większej wydajności hydrauliki, ale nie ma zdolności do automatycznego dostosowywania parametrów pracy do specyficznych wymagań maszyn. Z kolei CP (Centralny Przesył) może sugerować układ, który nie obsługuje elastycznego zarządzania ciśnieniem i przepływem w sposób wymagany przez maszyny wymagające zmiennego zapotrzebowania. Błędne wnioski mogą wynikać z mylnych założeń o funkcjonowaniu hydrauliki, gdzie nie wszyscy operatorzy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z systemu Load Sensing. W rzeczywistości, zastosowanie niewłaściwego systemu hydrauliki prowadzi do nieefektywności, zwiększonego zużycia paliwa, a także może przyspieszać zużycie komponentów hydraulicznych, co jest niepożądane w długim okresie eksploatacji sprzętu rolniczego.

Pytanie 19

Filtr oleju należy zamontować w korpusie silnika

A. przy użyciu specjalnego klucza do filtrów
B. używając klucza dynamometrycznego
C. ręcznie, bez posługiwania się kluczem
D. z zastosowaniem klucza nastawnego
Dokręcanie filtra oleju ręką, bez użycia klucza, jest zgodne z zaleceniami większości producentów samochodów. Kluczowe jest tu zrozumienie, że filtry oleju są zaprojektowane tak, aby szczelnie przylegały do silnika dzięki odpowiedniej konstrukcji uszczelek. Zbyt mocne dokręcenie filtra może prowadzić do uszkodzenia uszczelki, co z kolei może spowodować przecieki oleju. W praktyce, odpowiednia siła dokręcania filtra oleju ręcznie powinna być wystarczająca do zapewnienia szczelności. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie filtra po uruchomieniu silnika, aby upewnić się, że nie ma wycieków. Warto pamiętać, że w przypadku wymiany filtra oleju, należy również zwrócić uwagę na oczyszczenie powierzchni styku filtra z silnikiem, co dodatkowo minimalizuje ryzyko przecieków. Zastosowanie klucza do filtrów lub innych narzędzi może doprowadzić do nadmiernego dokręcenia, co jest sprzeczne z zaleceniami producentów pojazdów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Ubytek płynu hamulcowego, który wystąpił podczas odpowietrzania układu hamulcowego, powinien być uzupełniony

A. płynem o gorszej jakości
B. płynem o tej samej jakości
C. płynem zebranym z cylinderków
D. olejem hydraulicznym
Ubytek płynu hamulcowego podczas odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płynem tej samej jakości, ponieważ hamulce samochodowe wymagają płynu hydraulicznego o określonych właściwościach, które zapewniają ich prawidłowe działanie. Płyny hamulcowe są klasyfikowane według standardów DOT, takich jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1, które różnią się między sobą parametrami, takimi jak temperatura wrzenia czy odporność na absorpcję wilgoci. Uzupełniając płyn hamulcowy płynem o innej jakości, można osłabić działanie systemu hamulcowego, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładem zastosowania tej zasady może być konieczność uzupełnienia płynu po wymianie klocków hamulcowych czy serwisie układu hamulcowego, gdzie odpowietrzanie jest niezbędne do usunięcia powietrza z układu. W takiej sytuacji zawsze należy mieć dostęp do odpowiedniego płynu, co jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i dobrą praktyką w zakresie konserwacji układu hamulcowego.

Pytanie 25

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
B. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
C. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
D. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych jest kluczowym etapem w zapewnieniu ich prawidłowego funkcjonowania oraz wydajności całego układu. Dokręcanie nakrętki łożyska do momentu wystąpienia wyraźnych oporów przy obrocie oznacza, że osiągnięto maksymalny luz, co jest istotne dla fizycznego kontaktu elementów tocznych w łożysku. Następnie odkręcenie nakrętki o podany kąt pozwala na uzyskanie optymalnego luzu, który zapewnia odpowiednią pracę łożyska bez nadmiernego zużycia czy przegrzewania. W praktyce, takie podejście jest zgodne z normami branżowymi, które podkreślają znaczenie właściwego luzu dla trwałości i niezawodności łożysk. Dobrą praktyką jest również monitorowanie temperatury łożysk po regulacji, aby upewnić się, że nie występują nadmierne straty ciepła, co może wskazywać na zbyt mały luz. Zastosowanie odpowiednich narzędzi do pomiaru momentu dokręcania oraz kontrola parametrów pracy maszyny po przeprowadzonej regulacji pozwala na długotrwałe i efektywne użytkowanie łożysk.

Pytanie 26

Aby zweryfikować poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kół w celu obserwacji śladów ich współdziałania, powierzchnię koła talerzowego należy pokryć

A. olejem przekładniowym
B. smarem grafitowym
C. kredą szkolną
D. tuszem traserskim
Wybór niewłaściwych substancji do pokrywania powierzchni koła talerzowego przed sprawdzeniem współpracy kół zębatych przekładni głównej prowadzi do wielu problemów. Kredą szkolną, mimo że jest łatwo dostępna, nie zapewnia wystarczającej trwałości i precyzji śladu. Odciski kredowe znikają szybko, co utrudnia dokładną analizę. Ponadto, ich drobne cząsteczki mogą wprowadzać zanieczyszczenia, co negatywnie wpływa na dokładność pomiarów. Smar grafitowy, z kolei, jest stosowany do smarowania, ale nie jest przeznaczony do tego typu aplikacji. Może on zniekształcić wyniki testu, tworząc fałszywe odciski, co prowadzi do błędnych wniosków na temat ustawienia zębów. Olej przekładniowy, choć ma swoje miejsce w smarowaniu, również nie jest odpowiedni do tej analizy, ponieważ jego lepkość i właściwości smarne mogą zafałszować rzeczywisty kontakt między zębami. Często w praktyce inżynieryjnej błędy w doborze substancji są wynikiem niedostatecznej wiedzy lub rutyny, dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak użycie tuszu traserskiego, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność pracy przekładni.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Aby spulchnić warstwę podornej gleby średniej oraz zwięzłej, należy zastosować

A. pług dłutowy
B. głębosz
C. glebogryzarkę
D. kultywator
Stosowanie glebogryzarki, kultywatora czy pługa dłutowego do spulchniania warstwy podornej na glebach średnich i zwięzłych jest rozwiązaniem nieodpowiednim z kilku kluczowych powodów. Glebogryzarka jest narzędziem przeznaczonym głównie do pracy w płytkich warstwach gleby, co ogranicza jej zdolność do efektywnego działania w głębszych warstwach, z których korzystają korzenie roślin. Kultywator, z kolei, jest narzędziem do uproszczonego spulchniania i mieszania gleby w celu zwalczania chwastów, ale również nie penetruje gleby na wystarczającą głębokość, co jest istotne w przypadku gleb zwięzłych. Pług dłutowy, choć może umożliwić głębsze oranie, nie jest przeznaczony do spulchniania, a jego podstawowa funkcja to odwracanie gleby. W praktyce, korzystanie z tych narzędzi w kontekście spulchniania warstwy podornej może prowadzić do niewłaściwych efektów, takich jak pogorszenie struktury gleby, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na plony. Kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że każde narzędzie służy do rozluźniania gleby, podczas gdy każde z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, które nie zawsze pokrywa się z wymaganiami danego procesu agronomicznego.

Pytanie 29

W jakim silniku dwa obroty wału korbowego odpowiadają za jeden cykl pracy, a zapłon paliwa odbywa się w wyniku kontaktu z gorącym i sprężonym powietrzem?

A. Niskoprężnym czterosuwowym
B. Wysokoprężnym czterosuwowym
C. Wysokoprężnym dwusuwowym
D. Niskoprężnym dwusuwowym
Odpowiedzi, które wskazują na niskoprężne silniki, są błędne z kilku powodów związanych z charakterystyką ich pracy. Niskoprężne silniki, zarówno dwusuwowe, jak i czterosuwowe, operują na zasadzie mniejszego sprężania powietrza, co prowadzi do niższej efektywności termodynamicznej. W silnikach tych zapłon paliwa następuje w wyniku działania świecy zapłonowej, co jest diametralnie różne od zjawiska samozapłonu, które występuje w silnikach wysokoprężnych. W kontekście silników dwusuwowych, cykl pracy jest znacznie krótszy, przez co nie jest możliwe, aby na dwa obroty wału przypadał pełny cykl czterosuwowy. Te silniki zazwyczaj charakteryzują się wyższymi emisjami spalin oraz mniejszą wydajnością paliwową. Typowe błędy w myśleniu prowadzące do wybrania niewłaściwej odpowiedzi często polegają na myleniu koncepcji zapłonu iskrowego z samozapłonem, a także na nieodpowiednim poznaniu zasad działania silników wysokoprężnych. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi typami silników jest kluczowe w kontekście ich zastosowań przemysłowych oraz ekologicznych standardów.

Pytanie 30

Który harmonogram przeglądów ciągnika jest prawidłowy, jeżeli częstotliwości jego przeglądów wynoszą odpowiednio: P1 codziennie, P2 co 100 mth, P3 co 200 mth, P4 co 400 mth i P5 co 800 mth?

HarmonogramPrzebieg w mth
100200300400500600700800
I.P2P2P3P4P2P2P3P5
II.P2P3P4P5P2P3P4P5
III.P2P3P2P4P2P3P2P5
IV.P2P3P4P3P2P3P4P5

A. I.
B. IV.
C. II.
D. III.
Wybierając inną odpowiedź, możesz łatwo wprowadzić się w błąd co do częstotliwości przeglądów i ich znaczenia dla zachowania ciągnika w dobrym stanie. Odpowiedzi, które nie zgadzają się z harmonogramem III., mogą sugerować, że nie rozumiesz, jak ważne są te przeglądy w kontekście eksploatacji maszyny. Niektóre z błędnych odpowiedzi mogą sprawiać wrażenie, że przeglądów można robić rzadziej, zwłaszcza przy mniejszych obciążeniach, albo że nie są istotne przy codziennym użytkowaniu. To podejście ignoruje podstawową kwestię profilaktyki w utrzymaniu ruchu, która wymaga regularnego serwisowania, żeby uniknąć poważniejszych usterek. Zbagatelizowanie przeglądów okresowych może prowadzić do narastających problemów, które mogą potem objawiać się jako usterki, co w efekcie wpływa na wydajność i bezpieczeństwo ciągnika. Co więcej, złe podejście do harmonogramu przeglądów może zagrażać bezpieczeństwu, co jest nieodpowiedzialne i może skutkować wysokimi kosztami napraw oraz przestojami. Dlatego naprawdę ważne jest, żeby trzymać się ustalonych harmonogramów i dobrych praktyk w przeglądach technicznych.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie kołowe środki transportu wewnętrznego występują w gospodarstwie rolnym?

A. wózki i taczki ręczne
B. pneumatyczne urządzenia transportowe
C. samochody dostawcze i ciężarowe
D. wciągarki kołowrotowe
Wózki i taczki ręczne stanowią istotny element kołowych środków transportu wewnętrznego w gospodarstwie rolnym. Ich podstawową funkcją jest ułatwienie transportu materiałów, takich jak nawozy, zboża, narzędzia czy produkty rolnicze, w obrębie gospodarstwa. Wózki ręczne są dostępne w różnych wariantach, od prostych modeli do bardziej zaawansowanych konstrukcji z dodatkowymi funkcjami, takimi jak regulacja wysokości czy opcje składania. Taczki ręczne z kolei są niezwykle wszechstronne, umożliwiając transport zarówno lekkich, jak i ciężkich ładunków na różnych typach terenu. Coraz więcej gospodarstw rolnych wdraża również zasady ergonomii, aby zminimalizować ryzyko urazów przy ich użyciu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie BHP. Warto również zauważyć, że wózki i taczki są bardziej ekologiczne w porównaniu do mechanicznych środków transportu, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jaką metodę wykorzystuje się do naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych?

A. Naprawy przy użyciu metod takich jak skrobanie i docieranie
B. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej
C. Obróbki na wymiary naprawcze
D. Używania elementów uzupełniających
Stosowanie elementów uzupełniających w kontekście naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych może wydawać się kuszącą alternatywą, jednak w rzeczywistości jest to podejście, które nie zapewnia długotrwałych rezultatów. Elementy uzupełniające, takie jak wkłady lub nakładki, mogą być stosowane w sytuacjach, gdy uszkodzenia są niewielkie, ale w przypadku poważniejszych uszkodzeń, jak te często występujące w tulejach cylindrowych czy czopach wałów, takie rozwiązanie może prowadzić do dalszego zużycia i niestabilności. Przykładowo, gdy stosuje się elementy uzupełniające, ryzyko nieprawidłowego osadzenia jest znaczne, co może wpłynąć na szczelność oraz ciśnienie w cylindrze. Podobnie, metody naprawy poprzez skrobanie i docieranie, choć mogą być użyteczne w niektórych aplikacjach, nie są zalecane jako główna metoda naprawy w kontekście elementów silnika, ze względu na ryzyko niewłaściwego wymiarowania i utraty integralności materiału. Zastosowanie obróbki plastycznej w naprawach nie jest również standardem dla tulei cylindrowych czy czopów, ponieważ te elementy wymagają precyzyjnych tolerancji geometrycznych, które można uzyskać jedynie poprzez odpowiednie obróbki na wymiar. Ogólnie rzecz biorąc, stosowanie niewłaściwych metod naprawczych może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zwiększonego zużycia paliwa, obniżonej wydajności silnika oraz potencjalnych awarii mechanicznych.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Co może być przyczyną świecenia się na czerwono kontrolki o symbolu graficznym "akumulator" podczas pracy silnika?

A. nadmierne rozładowanie akumulatora.
B. brak zasilania akumulatora.
C. znaczne obniżenie napięcia akumulatora.
D. przeciążenie akumulatora.
Pojawienie się kontrolki akumulatora na desce rozdzielczej może być mylnie interpretowane przez użytkowników. Nadmierne obciążenie akumulatora, mimo że może wpływać na jego wydajność, nie jest bezpośrednią przyczyną świecenia się kontrolki. Akumulator jest zaprojektowany tak, aby dostarczać energię do układów, ale jego nadmierne obciążenie niekoniecznie skutkuje brakiem ładowania. Duży spadek napięcia akumulatora również może wskazywać na inne problemy, takie jak uszkodzenie akumulatora, ale nie jest bezpośrednim powodem świecenia kontrolki, gdy silnik pracuje. Ponadnormatywne rozładowanie akumulatora może prowadzić do uszkodzenia akumulatora, jednak kontrolka sygnalizuje problem z ładowaniem, a nie rozładowaniem. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie problemów z samym akumulatorem z brakiem ładowania. Zrozumienie działania systemu ładowania w pojeździe, w tym roli alternatora i regulatora napięcia, jest niezbędne do prawidłowej diagnostyki. Zamiast koncentrować się na samym akumulatorze, istotne jest, aby skupić się na całym układzie ładowania, co pozwoli na dokładniejszą ocenę sytuacji i szybsze podjęcie odpowiednich działań naprawczych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Korzystając z tabeli określ koszt wymiany oleju w pompach dwóch wozów asenizacyjnych: Meprozet 6000 i Joskin 6000, jeżeli wymiana oleju w jednym wozie zajmuje 0,5 godziny, a cena za jedną roboczogodzinę to 30 zł.

Typ/model wozu asenizacyjnegoPojemność zbiornika oleju [l]Cena oleju [zł/l]
Meprozet 20000,820,00
Joskin 60001,020,00
Joskin 30001,050,00
Meprozet 60001,550,00

A. 125,00 zł
B. 110,00 zł
C. 90,00 zł
D. 155,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów dotyczących obliczeń kosztów wymiany oleju w wozach asenizacyjnych. Pierwszym z typowych błędów jest nieuwzględnienie całkowitych kosztów związanych z wymianą oleju, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia ostatecznych wartości. Wiele osób może skupić się jedynie na kosztach robocizny, z pominięciem istotnych wydatków na olej, co skutkuje błędnymi wnioskami. Koszt wymiany oleju w wozie Meprozet 6000 wynosi 90 zł, co powinno obejmować nie tylko robociznę, ale również koszt samego oleju. W przypadku Joskin 6000, podobnie, koszt wymiany oleju i robocizny powinien być sumowany, a nie traktowany jako osobne pozycje. Obliczenia bazujące tylko na roboczogodzinach bez dodania kosztów materiałów eksploatacyjnych są niekompletne i mogą prowadzić do niepoprawnych wyników. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że w praktyce każdy koszt serwisowy powinien być obliczany w sposób kompleksowy, co wymaga uwzględnienia wszystkich aspektów finansowych. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla właściwego zarządzania kosztami i efektywnego planowania budżetu w branży. Warto także zaznaczyć, że stosowanie standardów branżowych w zakresie wyceny usług serwisowych wpływa na rentowność działalności oraz umożliwia lepsze prognozowanie wydatków w dłuższej perspektywie.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.