Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 08:13
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 08:43

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do narzędzi marketingowych stosowanych w transporcie w celu promowania marki usług oraz jej producenta zaliczamy:

A. nazwa przedsiębiorstwa, emblemat, charakterystyczna kolorystyka, efektowna reklama
B. emblemat firmy, atrakcyjni kierowcy, różne modele samochodów
C. różnorodna kolorystyka, zróżnicowany tabor, lokalizacja przedsiębiorstwa w centrum miasta
D. niejasny komunikat reklamowy, kierowcy, lokalizacja firmy z dala od centrum miasta
Wybór nazwy firmy, logo, charakterystycznej kolorystyki oraz atrakcyjnej reklamy jako instrumentów marketingowych w transporcie jest kluczowy, gdyż te elementy są fundamentami budowania marki. Nazwa firmy i logo to podstawowe atrybuty identyfikujące przedsiębiorstwo na rynku, ułatwiające jego zapamiętywanie przez klientów. Charakterystyczna kolorystyka wzmacnia rozpoznawalność marki, co jest istotne w branży transportowej, gdzie konkurencja jest duża. Atrakcyjna reklama, zarówno w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej, przyciąga uwagę potencjalnych klientów, a skutecznie zaprojektowane kampanie promocyjne mogą znacząco zwiększyć świadomość marki. Przykłady dobrych praktyk obejmują znane marki transportowe, które używają spójnych wizualnych elementów w swoich pojazdach, co pozwala na łatwe rozpoznawanie w przestrzeni publicznej. Użycie tych instrumentów marketingowych zgodnie z aktualnymi trendami, takimi jak personalizacja i targetowanie, może skutkować większą lojalnością klientów oraz pozytywnym wizerunkiem firmy.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W transporcie drogowym dokument, który można zastosować podczas odprawy celnej do przedstawienia towaru w formie skróconej deklaracji, to

A. zezwolenie zagraniczne
B. zlecenie spedycyjno-transportowe
C. międzynarodowy samochodowy list przewozowy
D. zezwolenie tranzytowe
Międzynarodowy samochodowy list przewozowy (CMR) jest kluczowym dokumentem w transporcie drogowym, który spełnia wiele istotnych funkcji, w tym umożliwia odprawę celną towarów. CMR stanowi potwierdzenie zawarcia umowy przewozu oraz zawiera szczegółowe informacje o przewożonych ładunkach, takich jak ich masa, rodzaj, wartość oraz miejsce załadunku i rozładunku. Dzięki temu dokumentowi, organy celne mogą szybko i sprawnie zidentyfikować towary w trakcie odprawy. Przykładowo, jeśli transportujemy elektronikę z Niemiec do Polski, CMR nie tylko identyfikuje towar, ale także potwierdza, że przewoźnik jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. W praktyce, dokument ten jest często wymagany przez organy celne, co czyni go niezbędnym elementem operacji logistycznych. Dodatkowo, CMR jest zgodny z międzynarodowymi regulacjami, co ułatwia transakcje handlowe między krajami i wpływa na redukcję formalności celnych.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Masa własna ciężarówki wynosi 4 900 kg, natomiast maksymalna masa całkowita to 16 ton. Jaką maksymalną ilość ładunku można załadować, aby nie przekroczyć dozwolonej ładowności?

A. 11,1 t
B. 4,9 t
C. 16,0 t
D. 20,9 t
Aby obliczyć maksymalną ładowność samochodu ciężarowego, należy odjąć masę własną pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku masa własna samochodu wynosi 4 900 kg, co odpowiada 4,9 t, a dopuszczalna masa całkowita to 16 ton. Przekształcając jednostki, 16 ton to 16 000 kg. Podstawiając wartości, otrzymujemy: 16 000 kg - 4 900 kg = 11 100 kg, co w przeliczeniu na tony daje 11,1 t. Ta zasada jest kluczowa w logistyce i transporcie, gdzie właściwe obliczenia ładowności są istotne dla bezpieczeństwa i efektywności przewozu. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka wypadków drogowych. W praktyce, firmy transportowe często monitorują ładowność swoich pojazdów, aby dostosować ładunek do norm prawnych, co jest zgodne z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi transportu drogowego.

Pytanie 8

Pojazd o nadmiernych wymiarach wymaga pilotażu, gdy jego wysokość jest większa niż

A. 3,9 m
B. 4,0 m
C. 3,7 m
D. 4,5 m
Pojazdy ponadnormatywne, czyli te, które przekraczają określone w przepisach wymiary lub masy, muszą być pilotowane, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno ich użytkowania, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku wysokości, jeżeli pojazd przekracza 4,5 metra, jest to jednoznaczny sygnał, że jego transport wymaga dodatkowych środków ostrożności. W praktyce oznacza to, że pojazd powinien być eskortowany przez odpowiednio przeszkoloną ekipę, co pozwala na zarządzanie ruchem, ostrzeganie innych kierowców oraz zabezpieczenie trasy transportu. Kwestia ta jest regulowana przez akty prawne, takie jak Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym oraz przepisy dotyczące transportu drogowego, które wskazują na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w przypadku pojazdów o nietypowych wymiarach. Przykładem zastosowania tych zasad może być transport wielkogabarytowych maszyn budowlanych, gdzie określone normy muszą być ściśle przestrzegane w celu uniknięcia wypadków oraz uszkodzeń infrastruktury drogowej.

Pytanie 9

W firmie transportowej, nazwy oraz adresy współpracujących przedsiębiorstw (podwykonawców) zostały zastąpione numerami (losami) i umieszczone w pojemniku, z którego wylosowano trzy, z którymi firma nawiąże współpracę. Jaką metodę doboru podwykonawców zastosowano w tej firmie?

A. Maksimum-minimum
B. Pozycjonowania
C. Losową
D. Średniej ważonej
W przedsiębiorstwie transportowym zastosowano metodę losową przy doborze podwykonawców, co jest zgodne z praktykami, które zmniejszają ryzyko stronniczości i zapewniają obiektywność procesu selekcji. Losowanie firm współpracujących może być wykorzystywane w sytuacjach, gdzie nie ma wyraźnych kryteriów, które pozwalałyby na ocenę podwykonawców. Przykładem może być sytuacja, w której przedsiębiorstwo nie ma wystarczających danych na temat jakości usług oferowanych przez potencjalnych współpracowników. W takim przypadku losowanie staje się skutecznym narzędziem, które pozwala na sprawiedliwy i równy dostęp dla wszystkich potencjalnych partnerów. Tego rodzaju podejście jest przydatne zwłaszcza w branżach, gdzie istnieje duża konkurencja i różnorodność firm, co sprawia, że ocena ich oferty może być subiektywna. Dobrą praktyką w takich procesach jest również dokumentowanie wyników losowania oraz ewaluacja współpracy po zakończeniu zlecenia, co pozwala na lepsze przygotowanie do przyszłych wyborów.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

W ubiegłym roku flota samochodowa zrealizowała pracę przewozową równą 2 400 000 tkm oraz przewiozła 80 000 przesyłek, a wydatki na transport w tym czasie wyniosły 1 200 000 zł. Jaki był koszt obsługi jednej przesyłki?

A. 2,00 zł
B. 0,07 zł
C. 15,00 zł
D. 0,50 zł
Aby obliczyć koszt obsługi jednej przesyłki, należy podzielić całkowite koszty transportu przez liczbę przewiezionych przesyłek. W tym przypadku, mamy całkowite koszty transportu wynoszące 1 200 000 zł oraz 80 000 przesyłek. Obliczenia przedstawiają się następująco: 1 200 000 zł / 80 000 przesyłek = 15 zł na przesyłkę. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest dokładne śledzenie wydatków związanych z transportem oraz ich efektywność. Znajomość kosztu jednostkowego obsługi przesyłki jest istotna zarówno dla przedsiębiorstw transportowych, jak i dla klientów, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące cen za usługi oraz optymalizację procesów. W praktyce, analizując koszty, można wprowadzać zmiany, które przyczynią się do zwiększenia rentowności i konkurencyjności firmy. Przykładem może być renegocjacja umów z przewoźnikami lub optymalizacja tras transportowych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Transport wykonywany co najmniej przy użyciu dwóch środków transportu tej samej branży definiuje się jako proces transportowy

A. bimodalnym
B. kombinowanym
C. łamanym
D. multimodalnym
Odpowiedź "łamanym" jest poprawna, ponieważ odnosi się do zjawiska transportowego, które angażuje co najmniej dwa środki transportu w ramach tej samej gałęzi, co jest kluczowe dla efektywności logistyki. Transport łamany często wykorzystuje różne formy transportu, takie jak kolej i samochód, co pozwala na optymalizację kosztów oraz skrócenie czasu dostawy. Przykładem zastosowania transportu łamanego mogą być usługi kurierskie, które łączą transport lotniczy z drogowym do szybkiej dostawy paczek. W standardach branżowych, takich jak Incoterms, transport łamany jest zdefiniowany w kontekście odpowiedzialności za różne etapy dostawy, co pomaga w zarządzaniu ryzykiem. Praktyczne zrozumienie tej koncepcji pozwala na efektywniejsze planowanie i zarządzanie łańcuchem dostaw, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.

Pytanie 14

Dokument stanowiący nieodwracalne zobowiązanie banku importera do uregulowania płatności na rzecz eksportera po spełnieniu warunków określonych w tym dokumencie to

A. akredytywa dokumentowa
B. packing list
C. umowa spedycji
D. umowa dzierżawy
Akredytywa dokumentowa to coś w rodzaju umowy, która daje pewność, że bank zapłaci eksporterowi, jak dostarczy odpowiednie dokumenty. To znaczy, że jeśli eksporter wyśle towar i przekaże bankowi faktury czy inne potrzebne papiery, to dostanie zapłatę. W międzynarodowym biznesie to jest naprawdę ważne, bo nigdy nie wiadomo, czy kontrahent z drugiego końca świata jest godny zaufania. Dzięki akredytywie, obie strony czują się bezpieczniej. Warto też wspomnieć, że są pewne zasady, jak UCP 600, które ustalają, jak te akredytywy powinny działać, więc są uznawane na całym świecie. Na przykład, jeśli firma sprzedaje towary do innego kraju, to bank importera otwiera akredytywę i to znacznie ułatwia całą sytuację. Nie tylko zmniejsza ryzyko, ale też przyspiesza płatności. Uważam, że to świetne rozwiązanie, które buduje zaufanie między sprzedającym a kupującym.

Pytanie 15

Na podstawie danych zawartych w tabeli metodą średniej ważonej dokonaj wyboru dostawcy usługi transportowej, która najlepiej spełnia podane kryteria

DostawcaCena 0,2Jakość 0,4Terminowość 0,3Elastyczność 0,1
A.7843
B.41065
C.9965
D.8658

A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Wybór dostawcy usługi transportowej jest kluczowy dla efektywności operacyjnej firmy. W przypadku odpowiedzi A, B lub D, istotne jest zrozumienie, że wybór ten powinien być uzależniony od kompleksowej analizy wielu kryteriów, a nie tylko od powierzchownych danych. Często błędem jest skupienie się wyłącznie na jednym aspekcie, na przykład cenie, co może prowadzić do nieoptymalnych decyzji. Wybór dostawcy B może zdawać się atrakcyjny ze względu na niższe koszty, ale jeśli jego jakość i terminowość są znacznie niższe, w dłuższej perspektywie nie przyniesie to oszczędności, a wręcz przeciwnie - może zwiększyć koszty związane z reklamacjami i opóźnieniami. Z kolei odpowiedzi A i D mogą sugerować dostawców, którzy są mniej elastyczni w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb klientów, co jest istotne w dynamicznym środowisku rynkowym. Warto także podkreślić, że zbyt duża koncentracja na jednorazowym wskaźniku może prowadzić do zaniedbania długofalowych relacji z dostawcami, co jest kluczowe dla budowy zaufania i współpracy. Dlatego, aby podejmować trafne decyzje, należy wykorzystywać analizy wielokryterialne oraz regularnie oceniać wydajność dostawców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi i standardami zarządzania jakością.

Pytanie 16

W przeciągu dwóch następujących po sobie tygodni pracy kierowcy maksymalny łączny czas prowadzenia pojazdu może wynosić

A. 80 godzin
B. 70 godzin
C. 90 godzin
D. 56 godzin
Właściwe zrozumienie regulacji dotyczących czasu pracy kierowców jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz legalności operacji transportowych. Wybór odpowiedzi 56 godzin, 70 godzin lub 80 godzin jest błędny, ponieważ nie odzwierciedla rzeczywistych limitów ustalonych przez przepisy. Odpowiedź 56 godzin odnosi się do maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, a nie do sumy w dwóch tygodniach. Odpowiedzi 70 godzin oraz 80 godzin również są mylne, ponieważ nie uwzględniają przepisów określających łączny czas pracy kierowcy w dłuższym okresie. Błąd w logicznym rozumowaniu może wynikać z nieznajomości regulacji, która jasno określa, że w ciągu dwóch tygodni kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 90 godzin. Ignorowanie przepisów i nieosiąganie odpowiednich limitów czasu pracy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków drogowych oraz sankcji prawnych. Zrozumienie reguł dotyczących odpoczynku jest również istotne, ponieważ niewłaściwe zarządzanie czasem pracy może prowadzić do zmęczenia, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Dobrym praktykom w branży transportowej towarzyszy umiejętność planowania tras z uwzględnieniem ograniczeń czasowych oraz przestrzeganie przepisów, co zapewnia nie tylko zgodność z prawem, ale także bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 17

System transportowy kolei i dróg "na barana" jest realizowany jako przewóz

A. naczep, przyczep lub innego wymiennego nadwozia na wagonach kolejowych typu platforma
B. naczep o specjalnej konstrukcji na wózkach wagonowych
C. samochodów osobowych na zestawach drogowych
D. zestawów drogowych na specjalnych wagonach kolejowych niskopodwoziowych
Twoja odpowiedź o przewozie naczep lub przyczep na wagonach platformowych jest całkiem trafna. System 'na barana' naprawdę opiera się na tym, żeby jak najlepiej wykorzystać kolej do transportu różnych ładunków. Dzięki temu możemy oszczędzać na czasie i kosztach. Przykładowo, naczepy cysternowe, które jeżdżą na tych wagonach, są super rozwiązaniem do przewozu cieczy. To też przyczynia się do tego, że mniej spalamy paliwa i zmniejszamy emisję spalin, co jest teraz na czasie, bo coraz bardziej dbamy o środowisko. Generalnie, taki sposób transportu zgadza się z dobrymi praktykami, gdzie łączymy różne środki transportu w jedną całość, co jest naprawdę fajne.

Pytanie 18

W zakres działań handlowych w procesie transportowym wchodzi

A. przygotowanie i zabezpieczenie ładunku w pojeździe
B. przygotowanie dokumentacji oraz zaplanowanie trasy transportu
C. dojazd do punktu załadunku oraz przygotowanie środka transportu do załadunku
D. wystawienie faktury za usługi oraz pobranie opłaty
Wystawienie faktury za usługę i pobranie należności to kluczowy element czynności handlowych w procesie transportowym. Faktura jest dokumentem, który potwierdza dokonanie transakcji, a także zapewnia podstawę prawną do dalszych działań, takich jak egzekucja należności w przypadku opóźnień w płatności. W praktyce, poprawne wystawienie faktury wymaga znajomości regulacji prawnych, takich jak Ustawa o VAT, która reguluje zasady opodatkowania i wymogi formalne związane z fakturowaniem. Przykładowo, w przypadku świadczenia usług transportowych, na fakturze powinny znaleźć się szczegółowe informacje dotyczące przewożonego towaru, daty usługi oraz danych obu stron transakcji. Proces ten powinien być zgodny z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają przechowywanie kopii faktur oraz ich elektroniczne archiwizowanie w celu ułatwienia audytów i kontroli skarbowej. Zrozumienie tego etapu procesu handlowego jest niezbędne, aby zapewnić płynność finansową firmy oraz przestrzegać przepisów prawa.

Pytanie 19

Ile grup obejmują formuły iNCOTERMS 2010?

A. 6
B. 4
C. 2
D. 8
Formuły iNCOTERMS 2010 są podzielone na cztery główne grupy, co jest kluczowe dla zrozumienia i efektywnego stosowania tych reguł w praktyce handlowej. Te grupy to: EXW (Ex Works), FOB (Free On Board), CFR (Cost and Freight) oraz CIF (Cost, Insurance and Freight). Każda z grup definiuje różne obowiązki i odpowiedzialności sprzedającego i kupującego, co ma bezpośrednie przełożenie na procesy logistyczne i koszty transportu. Na przykład, w przypadku EXW, sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, co minimalizuje jego odpowiedzialność, natomiast w CIF sprzedający pokrywa koszty transportu oraz ubezpieczenia do portu przeznaczenia. Zrozumienie tych grup jest niezbędne dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem międzynarodowym, aby uniknąć nieporozumień i sporów dotyczących warunków dostawy, co jest szczególnie ważne w kontekście globalizacji handlu. Znajomość i poprawne stosowanie iNCOTERMS 2010 może również wpłynąć na efektywność operacyjną i zadowolenie klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 20

Jakie jest materiały eksploatacyjne pojazdu?

A. olej silnikowy.
B. napęd.
C. układ chłodzenia.
D. przekładnia.
Olej silnikowy jest kluczowym materiałem eksploatacyjnym w każdym pojeździe, pełniącym wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim, olej silnikowy smaruje ruchome części silnika, co zmniejsza tarcie i zużycie mechaniczne. Dzięki temu, silnik działa bardziej efektywnie, co przekłada się na jego dłuższą żywotność. Olej pomaga także w usuwaniu zanieczyszczeń, które mogą gromadzić się w silniku, co jest niezwykle istotne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Regularna wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu jest niezbędna do utrzymania optymalnych warunków pracy silnika. W standardach branżowych, takich jak normy API (American Petroleum Institute) oraz ACEA (European Automobile Manufacturers Association), określone są wymagania dotyczące jakości oleju silnikowego, co wpływa na jego właściwości smarne, a także na odporność na degradację w wysokich temperaturach. W przypadku zaniedbania wymiany oleju, może dojść do poważnych uszkodzeń silnika, co podkreśla znaczenie oleju silnikowego jako podstawowego materiału eksploatacyjnego.

Pytanie 21

Do kluczowych działań realizowanych w czasie transportu można zaliczyć

A. monitoring przebiegu procesu transportowego
B. przygotowanie ładunku do odprawy celnej
C. rozpakowywanie ładunku
D. przygotowanie ładunku do wydania
Rozpakowanie ładunku, przygotowanie ładunku do odbioru oraz do odprawy celnej to czynności ważne, jednak nie są one zasadniczymi czynnościami wykonawczymi związanymi z procesem transportowym. Rozpakowanie ładunku jest często postrzegane jako czynność końcowa, a jego znaczenie jest ograniczone do etapu dostarczenia ładunku do miejsca przeznaczenia. Przygotowanie ładunku do odbioru oraz odprawy celnej to działania, które mają miejsce przed samym procesem transportowym, a nie w jego trakcie. Zakładając, że transport ma na celu dostarczenie towaru w określonym czasie i w odpowiednim stanie, monitoring staje się kluczowy w utrzymaniu ciągłości procesu. Wiele osób błędnie uważa, że wszystkie te czynności, związane z obsługą ładunku, są równorzędnymi elementami procesu transportowego. W rzeczywistości monitoring, jako ciągła kontrola i analiza, pozwala na identyfikację potencjalnych problemów w czasie rzeczywistym i na szybką reakcję, co jest nieosiągalne przy jednorazowych czynnościach, takich jak rozpakowanie czy przygotowanie do odprawy celnej. Aby skutecznie zarządzać procesem transportowym, niezbędne jest zrozumienie znaczenia monitorowania w kontekście całego łańcucha dostaw i dostosowywanie działań do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb klientów.

Pytanie 22

Formuła handlowa FOB (Free On Board) jest używana w przypadku transakcji handlowych, które obejmują transport

A. morski
B. lotniczy
C. drogowy
D. kolejowy
W przypadku odpowiedzi lotniczej, drogowej i kolejowej, należy zauważyć, że formuła FOB jest specyficznie zaprojektowana do transportu morskiego. W transporcie lotniczym, gdzie czynniki takie jak czas i szybkość mają kluczowe znaczenie, bardziej adekwatnymi formułami są na przykład CIP (Carriage and Insurance Paid to) lub FCA (Free Carrier). Te formuły lepiej odpowiadają wymaganiom branży lotniczej, ponieważ uwzględniają nie tylko transport, ale również ubezpieczenie towarów w trakcie przewozu. Podobnie w przypadku transportu drogowego i kolejowego, inne formuły takie jak DAP (Delivered At Place) czy DDP (Delivered Duty Paid) są częściej stosowane. Różnorodność formuł wynika z różnych potrzeb i ryzyk związanych z różnymi metodami transportu, co często prowadzi do mylnej interpretacji odpowiedzialności w ramach umów handlowych. Z tego powodu kluczowe jest zrozumienie, że każda forma transportu ma swoje specyficzne wymagania i standardy operacyjne, co sprawia, że stosowanie FOB w kontekście transportu lotniczego, drogowego czy kolejowego może prowadzić do nieporozumień i błędów w ocenie ryzyka oraz kosztów. Ponadto, stosowanie niewłaściwych formuł może skutkować dodatkowymi opłatami, opóźnieniami i problemami z odpowiedzialnością w przypadku uszkodzeń towaru, co podkreśla znaczenie znajomości odpowiednich standardów i dobrych praktyk branżowych.

Pytanie 23

Zintegrowany zestaw narzędzi oraz działań dotyczących analizy i kształtowania rynku, mający na celu realizację przez przedsiębiorstwo określonych zamierzeń, to

A. reklama
B. marketing
C. prognoza
D. strategia
Zarówno strategia, reklama, jak i prognoza są terminami bliskimi marketingowi, ale nie oddają jego kompleksowego charakteru. Strategia odnosi się do ogólnych planów działania, które mogą obejmować wiele aspektów działalności firmy, nie tylko marketing. W kontekście marketingu, strategia to jedynie jedna z jego części składowych, natomiast całokształt działań związanych z interakcją z rynkiem to właśnie marketing. Reklama jest narzędziem marketingowym, które służy do promowania produktów lub usług, ale sama w sobie nie obejmuje badań rynku, analizy potrzeb klientów czy strategii cenowej. Reklama jest więc jednym z elementów, a nie całością. Prognoza natomiast to proces przewidywania przyszłych trendów rynkowych lub wyników sprzedaży na podstawie dostępnych danych, co również jest zaledwie częścią szerszego kontekstu marketingowego. Typowym błędem myślowym jest traktowanie reklamy jako synonimu marketingu, co prowadzi do ograniczonego postrzegania działań promocyjnych. Kluczowe jest zrozumienie, że marketing jako disciplina łączy w sobie różnorodne działania i strategie, a nie można go redukować do jednego z jego narzędzi. Aby skutecznie działać na rynku, firmy muszą stosować podejście holistyczne, które obejmuje wszystkie aspekty marketingu.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Minimalny dzienny czas odpoczynku dla kierowcy, który samodzielnie realizuje przewóz drogowy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 8 t wynosi

A. 9 godzin
B. 7 godzin
C. 12 godzin
D. 10 godzin
Odpowiedzi, które mówią o innym czasie minimalnym dla odpoczynku kierowcy, jak 12 czy 7 godzin, są trochę mylące z przepisami. Tak, 12 godzin to standardowy odpoczynek, ale to nie jest minimalny czas, gdy mamy skrócony odpoczynek. Takie błędne podejście do przepisów może źle wpłynąć na planowanie pracy kierowców, a to już zagraża bezpieczeństwu na drogach. 7 godzin odpoczynku? To zdecydowanie za mało, żeby kierowca miał szansę na regenerację po długiej jeździe. Często wynika to z przestarzałych informacji lub braku wiedzy o aktualnych regulacjach. Na przykład kierowcy mogą myśleć, że skrócony czas odpoczynku to tylko połowa standardowego, co jest błędnym założeniem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do zmęczenia kierowców, co zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego ważne jest, żeby każdy kierowca rozumiał i stosował się do tych przepisów, nie tylko żeby uniknąć problemów prawnych, ale przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i innych na drodze.

Pytanie 26

Wklęsłe miejsce w podłodze pojazdu, przebiegające wzdłuż jego osi podłużnej, które ułatwia przytwierdzenie oraz unieruchomienie ładunku w formie kręgów i pozwala na obniżenie środka ciężkości załadowanego pojazdu, nazywa się

A. odbojnik
B. coilmulda
C. tiefbett
D. naprowadzacz
Coilmulda, czyli nieckowate zagłębienie w podłodze pojazdu, jest kluczowym elementem w transporcie ładunków, zwłaszcza kręgów. Umożliwia ono efektywne unieruchomienie ładunku, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa w czasie transportu. Dzięki obniżeniu środka ciężkości załadowanego pojazdu, coilmulda przyczynia się do zwiększenia stabilności i manewrowości pojazdu, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza w przypadku ciężkich ładunków. Zastosowanie coilmuldy w praktyce można zaobserwować w transportach kolejowych oraz ciężarowych, gdzie dbałość o bezpieczeństwo i stabilność pojazdu jest priorytetem. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie odpowiedniego mocowania ładunku w celu minimalizacji ryzyka podczas transportu. Dlatego znajomość i umiejętność korzystania z coilmuldy jest niezbędna dla profesjonalnych przewoźników oraz operatorów logistycznych, którzy dążą do zapewnienia najwyższej jakości usług.

Pytanie 27

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, pragnąc odpowiedzieć na przesłane zapytanie ofertowe, powinna przygotować

A. potwierdzenie zamówienia
B. reklamację
C. ofertę handlową
D. zamówienie
Przygotowanie oferty handlowej jest kluczowym elementem odpowiedzi przedsiębiorcy na zapytanie ofertowe. Oferta handlowa to dokument, który szczegółowo przedstawia proponowane warunki współpracy, w tym cenę, czas realizacji, warunki dostawy oraz inne istotne informacje dotyczące oferowanego produktu lub usługi. Dobre praktyki wskazują, że oferta powinna być dostosowana do specyfiki zapytania, co zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie przez potencjalnego klienta. Przykładowo, w branży budowlanej oferta handlowa może zawierać szczegółowy opis użytych materiałów, harmonogram prac oraz referencje wcześniejszych klientów. Ważnym elementem oferty jest także jej estetyka oraz przejrzystość, co wpływa na pierwsze wrażenie. Każda oferta powinna być wykonana z zachowaniem najwyższych standardów, aby odzwierciedlała profesjonalizm firmy. Dzięki właściwie przygotowanej ofercie handlowej przedsiębiorca może budować długotrwałe relacje z klientami oraz wyróżniać się na tle konkurencji.

Pytanie 28

Koszty związane z przewozem towarów transportem lotniczym mogą być pokrywane zarówno przez nadawcę, jak i przez odbiorcę. Kto ureguluje opłatę za przesyłkę przyjętą do transportu na zasadzie CC (charges collect)?

A. Pilot
B. Odbiorca
C. Nadawca
D. Kurier
Odpowiedź, że przesyłkę opłaci odbiorca, jest prawidłowa w kontekście warunków przewozu oznaczonych jako CC (charges collect). W przypadku gdy przesyłka jest akceptowana przez przewoźnika na takich warunkach, to odbiorca jest zobowiązany do uiszczenia wszelkich opłat związanych z przewozem, gdy ładunek dociera do jego lokalizacji. To podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami przewozu, takimi jak IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych), które regulują zasady dotyczące transportu lotniczego. Przykładem może być sytuacja, gdzie firma eksportująca towar do innego kraju uzgadnia z odbiorcą, że to on pokryje koszty transportu. Taki model może być korzystny z perspektywy zarządzania przepływem gotówki oraz uproszczenia procesów księgowych, jednak wymaga precyzyjnego ustalenia między stronami. Warto również zauważyć, że w przypadku przesyłek międzynarodowych pojawiają się dodatkowe elementy, takie jak opłaty celne, które również mogą być obciążone odbiorcy.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który rodzaj wózka należy zastosować do obsługi ładunków umieszczonych w regałach przedstawionych na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Widłowy podnośnikowy.
B. Widłowy unoszący.
C. Podsiębierny unoszący.
D. Podnośnikowy bramowy.
Zastosowanie wózków takich jak podsiębierny unoszący, podnośnikowy bramowy czy widłowy unoszący w kontekście wysokich regałów magazynowych często prowadzi do nieefektywności operacyjnej i potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa. Wózek podsiębierny unoszący, choć ma swoje zastosowanie w podnoszeniu ładunków na niewielkie wysokości, nie jest przystosowany do pracy w wąskich alejkach z paletami na dużych wysokościach. W przypadku regałów, które sięgają znacznych wysokości, istotna jest stabilność i precyzyjne manewrowanie, co wózek tego typu nie zapewnia. Podnośnikowy bramowy, chociaż bywa użyteczny w magazynach, jest zazwyczaj stosowany w większych pomieszczeniach z otwartą przestrzenią, a nie w ciasnych korytarzach, gdzie manewrowanie byłoby utrudnione. Widłowy unoszący z kolei nie posiada możliwości podnoszenia ładunków na odpowiednią wysokość, co jest kluczowe w kontekście wysokich regałów. Wybór niewłaściwego rodzaju wózka nie tylko wydłuża czas operacji, ale również zwiększa ryzyko uszkodzenia towarów oraz sprzętu. Zatem kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z wózków i ich zastosowania w kontekście specyficznych warunków magazynowych.

Pytanie 31

Na prośbę spedytora firma transportowa wykonuje regularne przewozy na ustalonej trasie o długości 220 km. Przewozy odbywają się dwa razy dziennie przez 3 dni w tygodniu. Stawka za kilometr wynosi 2,80 zł/km netto. Jaką kwotę netto otrzyma firma transportowa za pracę w ciągu tygodnia?

A. 1 848,00 zł
B. 616,00 zł
C. 1 232,00 zł
D. 3 696,00 zł
Kiedy osoba nie wybiera poprawnej odpowiedzi, często chodzi o błędy w obliczeniach – można pomylić się w liczbie kursów albo w długości trasy. Na przykład, jeśli ktoś dostaje 1 232,00 zł, to prawdopodobnie pomógł sobie za małą ilością kursów albo niewłaściwą stawką. Zwykle takie błędy wynikają z nie do końca jasnego zrozumienia, co mówi pytanie. Przykładowo, kluczowym błędem może być niepoliczenie całkowitego dystansu, który powinien być uwzględniony w obliczeniach. W tym wypadku z dwoma kursami dziennie przez trzy dni musimy mieć na uwadze 1 320 km. Dlatego, źle interpretując dane, łatwo można się pomylić. Wiedza o tym, jak używać wzorów do obliczeń w transporcie, jest naprawdę ważna dla zarządzania kosztami. i pamiętajmy, że precyzja w tych kalkulacjach w transporcie jest kluczowa, bo każdy błąd może mieć wpływ na zyski firmy. Dlatego koniecznie warto zwrócić uwagę na każdy detal w obliczeniach, żeby nie wpaść w pułapki błędnych konkluzji.

Pytanie 32

Z usług jakiego przewoźnika powinno się skorzystać, aby najszybciej przetransportować ładunek z Warszawy do Nowego Jorku?

A. Morskiego
B. Lotniczego
C. Kolejowego
D. Drogowego
Odpowiedź lotniczego przewoźnika jest prawidłowa, ponieważ transport powietrzny jest najszybszym sposobem dostarczania ładunków na długie dystanse, w tym na trasach międzynarodowych, takich jak z Warszawy do Nowego Jorku. W praktyce, czas dostawy lotniczej może wynosić od kilku godzin do jednego dnia, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla pilnych przesyłek. Lotnictwo cargo wykorzystuje wyspecjalizowane samoloty towarowe oraz rejsy pasażerskie, które oferują możliwość przewozu ładunków. Dodatkowo, transport lotniczy jest często wspierany przez rozwiniętą sieć logistyczną, która umożliwia szybkie przetwarzanie i odprawę celną, co z kolei przyczynia się do skrócenia czasu realizacji zamówienia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przy wyborze przewoźnika lotniczego warto zwrócić uwagę na certyfikaty IATA oraz doświadczenie w obsłudze przesyłek międzynarodowych, co zapewnia wysoką jakość usług i bezpieczeństwo przesyłki.

Pytanie 33

W transporcie kolejowym do przewozu ładunków dłużycowych (jak np. rury, profile stalowe, drewno) wykorzystuje się wagony

A. kryte dwuosiowe
B. platformy kłonicowe
C. platformy kieszeniowe
D. węglarki samowyładowcze
Wybór odpowiedzi, jaką są platformy kłonicowe, jest poprawny z uwagi na ich specjalizację w transporcie dłużycy, takiej jak rury, profile hutnicze czy drewno. Platformy kłonicowe charakteryzują się konstrukcją, która zapewnia stabilne umocowanie długich ładunków, co jest kluczowe podczas transportu kolejowego. Dzięki zastosowaniu kłonic, które mogą być regulowane i dostosowane do wymiarów ładunku, możliwe jest efektywne przewożenie elementów o różnych długościach. Zastosowanie takich wagonów jest powszechne w branży budowlanej oraz w transporcie materiałów przemysłowych, gdzie dłużyce są standardowym ładunkiem. Warto również zauważyć, że przy załadunku i rozładunku tych wagonów przestrzegane są standardy bezpieczeństwa, co przyczynia się do zminimalizowania ryzyka uszkodzeń zarówno ładunku, jak i infrastruktury kolejowej. Dobre praktyki w transporcie dłużycy obejmują także odpowiednie oznakowanie i zabezpieczanie ładunku podczas transportu, co further enhances the safety and efficiency of railway logistics.

Pytanie 34

Na placu powinno zostać umieszczonych 120 jednostek ładunkowych paletowych (pjł) o wymiarach 1,2 × 0,8 × 1,9 m (dł. × szer. × wys.). Jaka minimalna powierzchnia placu będzie konieczna do składowania pjł, bez uwzględniania luzów manipulacyjnych, które będą rozmieszczone w trzech warstwach?

A. 115,20 m2
B. 82,08 m2
C. 38,40 m2
D. 2,88 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi, kluczowym problemem jest niewłaściwe zrozumienie zasad obliczania powierzchni zajmowanej przez jednostki ładunkowe. Przy obliczaniu powierzchni, wiele osób może pomylić zasadę obliczeń dotyczących ilości warstw z całkowitą liczbą jednostek. Na przykład, odpowiedzi takie jak 2,88 m² czy 82,08 m² sugerują, że użytkownik nie uwzględnił liczby warstw, co prowadzi do znacznego zaniżenia wymaganej powierzchni. Odpowiedź 115,20 m² wskazuje na obliczenie całkowitej powierzchni dla wszystkich jednostek bez rozdzielenia na warstwy, co również jest błędem w koncepcji. Innym błędem myślowym jest założenie, że można magazynować wszystkie pjł na jednej warstwie, co nie uwzględnia zasadności składowania w kilku poziomach, co jest standardową praktyką w logistyce i zarządzaniu magazynem. Dobrą praktyką jest obliczanie wymaganej powierzchni w zależności od rozłożenia jednostek ładunkowych. W rzeczywistości, nie wszystkie jednostki ładunkowe będą mogły być składowane płasko na ziemi, zwłaszcza przy większych ilościach, co sprawia, że zrozumienie tego aspektu jest kluczowe dla efektywnego planowania przestrzeni w magazynach. Wnioskując, odpowiedzi błędne wynikają często z pomyłek w obliczeniach lub niezrozumienia mechanizmów składowania, dlatego istotne jest dokładne przemyślenie strategii składowania przed podjęciem decyzji o wymaganej powierzchni.

Pytanie 35

Zasada Incoterms EXW-Ex Works wymaga od sprzedającego

A. dostarczenia towarów do określonego miejsca w kraju, do którego trafia towar
B. udostępnienia towaru kupującemu w miejscu wydania
C. przekazania towaru do dyspozycji kupującego na granicy
D. pokrycia wydatków związanych z odprawą celną oraz odpowiedzialności za towar
Wybranie opcji, że sprzedający pokrywa koszty odprawy celnej czy odpowiedzialność za towar, jest błędne. Po pierwsze, wg zasad Incoterms, odpowiedzialność za transport i wszystkie koszty związane z przewozem spoczywają na kupującym od momentu, gdy towar jest dostępny do odbioru. Sprzedający nie ma obowiązku pokrywania tych kosztów. Po drugie, dostarczenie towarów do konkretnego miejsca w kraju kupującego nie jest zgodne z regułą EXW, bo sprzedający nie musi organizować transportu do miejsca wskazanego przez kupującego. Wizja dostarczenia towaru na granicę też nie jest właściwa, bo przy EXW sprzedający nie angażuje się w transport poza swoim zakładem. Często błędy w myśleniu o tym wynikają z nieznajomości ról obu stron w różnych regułach Incoterms, takich jak DAP czy CIP, gdzie sprzedający ma więcej obowiązków. Dlatego warto dogłębnie poznać, co mówią zasady Incoterms.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakiego rodzaju podatkiem bezpośrednim obciążone są dochody osób prawnych?

A. CIT
B. SAD
C. VAT 8
D. PIT-0
CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych, jest bezpośrednim podatkiem, który obciąża dochody uzyskiwane przez firmy oraz inne osoby prawne. Jego stawka wynosi obecnie 19%, jednak dla małych podatników oraz w przypadku niektórych ulg i zwolnień, stawka ta może być obniżona do 9%. Przykładem zastosowania CIT jest sytuacja, w której spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) osiąga zyski ze swojej działalności operacyjnej. W takim przypadku, po zapłaceniu CIT, zysk może być przeznaczony na reinwestycje w firmę lub wypłacony akcjonariuszom w formie dywidendy. Zrozumienie CIT jest kluczowe dla właścicieli firm oraz księgowych, ponieważ wpływa na strategię finansową oraz planowanie podatkowe. Przepisy dotyczące CIT są regulowane przez Ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne akty prawne, co zapewnia ramy dla prawidłowego obliczania i płacenia tego podatku. Ponadto, dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie regularnego monitorowania zmian w przepisach podatkowych, co pozwala na optymalizację obciążeń podatkowych.

Pytanie 38

Jaką trasę przebył pociąg, który poruszał się z średnią prędkością 90 km/h przez 120 minut?

A. 45 km
B. 60 km
C. 135 km
D. 180 km
Aby obliczyć odległość pokonaną przez pociąg, możemy zastosować podstawowy wzór z fizyki: odległość = prędkość × czas. W tym przypadku średnia prędkość pociągu wynosi 90 km/h, a czas jazdy to 120 minut, co można przeliczyć na godziny (120 minut = 2 godziny). Wstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: odległość = 90 km/h × 2 h = 180 km. Ta zasada jest fundamentalna w transportie i logistyce, gdzie precyzyjne obliczenia odległości są kluczowe dla planowania tras i oszacowania czasu podróży. Wiedza ta jest wykorzystywana w różnych branżach, w tym w kolejnictwie, logistyce oraz transporcie drogowym, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i kosztami. Dodatkowo, znajomość konwersji jednostek, takich jak przeliczanie minut na godziny, jest niezbędna w wielu zastosowaniach inżynieryjnych i naukowych, co podkreśla znaczenie solidnych podstaw matematycznych w praktyce zawodowej.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.