Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 17:05
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 17:23

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czym jest recykling materiałów?

A. poszukiwanie miejsc składowania śmieci
B. usunięcie opakowań z obiegu
C. zniszczenie odpadów przez spalanie
D. ponowne użycie odpadów
Recykling materiałowy to naprawdę ważna sprawa. Chodzi o to, żeby stare odpady wziąć i przerobić je na nowe rzeczy. Dzięki temu ratujemy naszą planetę, bo mniej śmieci ląduje na wysypiskach, a jednocześnie nie musimy tak bardzo sięgać po nowe surowce. Przykłady? Weźmy plastikowe butelki – można je przerobić na nowe opakowania, a papier z makulatury też jest świetnym pomysłem. W recyklingu są różne standardy, jak na przykład ISO 14021, które pomagają zrozumieć, co można a czego nie można wrzucać do recyklingu. To ważne zarówno dla firm, jak i dla nas, konsumentów. W ogóle, wdrażanie recyklingu to super rzecz, bo może przynieść oszczędności i pomóc w zmniejszeniu kosztów związanych z utylizacją. W moim zdaniem, recykling to klucz do lepszego zarządzania odpadami i odpowiedzialnej produkcji.

Pytanie 2

Który znak umieszczany na opakowaniu zabrania podnoszenia wózkami ładunku podczas jego przemieszczania i transportu?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. B.
C. D.
D. A.
Odpowiedź A jest poprawna, ponieważ symbol przedstawiający wózek widłowy z przekreśleniem jest międzynarodowym oznaczeniem, które zabrania podnoszenia ładunku za pomocą wózków widłowych. Stosowanie tego symbolu na opakowaniach jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu i magazynowania towarów. Przykładowo, w sytuacjach, kiedy ładunek jest delikatny lub niestabilny, podnoszenie go wózkami widłowymi może prowadzić do uszkodzenia towaru, co generuje dodatkowe koszty dla firmy. W branży logistycznej i transportowej istotne jest, aby pracownicy byli świadomi znaczenia tych oznaczeń oraz stosowali się do nich. W standardach międzynarodowych, takich jak ISO 7000, szczegółowo opisano obowiązki związane z etykietowaniem i oznaczeniami, co pozwala uniknąć potencjalnych zagrożeń. Dlatego też, zrozumienie tych symboli i ich odpowiednie stosowanie ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania ryzykiem w procesach transportowych.

Pytanie 3

Zarządzanie dostępnością surowców do produkcji realizowane jest poprzez tworzenie sieci

A. kooperacji produkcji
B. zaopatrzenia przedsiębiorstwa
C. placówek handlowych po stronie zbytu
D. dystrybucji przedsiębiorstw
Odpowiedź "zaopatrzenia przedsiębiorstwa" jest jak najbardziej na miejscu, bo to właśnie zaopatrzenie jest mega ważne w całym procesie produkcyjnym. Firmy muszą dbać o to, żeby surowce i materiały były na czas, żeby produkcja działała sprawnie. Z mojego doświadczenia, świetną praktyką jest współpraca z solidnymi dostawcami i dobre negocjacje umów. Można też pomyśleć o systemie Just-in-Time (JIT), który pomaga ograniczyć zapasy i koszty. Współczesne metody, jak zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM), pomagają przedsiębiorstwom lepiej zarządzać zaopatrzeniem i reagować na zmiany w popycie. Efektywne zaopatrzenie to klucz do udanej produkcji, co z kolei prowadzi do lepszej efektywności i niższych kosztów.

Pytanie 4

W procesie oczyszczania ścieków konieczne jest wykonanie pomiarów dotyczących zawartości cząstek stałych oraz zmętnienia. Te pomiary są istotnymi parametrami w nadzorze różnych etapów procesu

A. oczyszczania
B. recyklingu
C. biodegradacji
D. utylizacji
Biodegradacja, recykling i utylizacja to procesy, które mają swoje specyficzne cele i metody, nie są one jednak bezpośrednio związane z pomiarami zmętnienia oraz zawiesin cząstek stałych, które są kluczowe tylko w kontekście oczyszczania ścieków. Biodegradacja odnosi się do rozkładu substancji organicznych przez mikroorganizmy, a chociaż może korzystać z monitorowania jakości wody, nie koncentruje się na pomiarach zmętnienia jako głównym wskaźniku efektywności. Recykling polega na ponownym wykorzystaniu materiałów, co jest procesem często zdominowanym przez odpady stałe, a nie płynne, jak ścieki. Utylizacja, z kolei, to proces, w którym odpady są eliminowane, co również nie wymaga bieżącego monitorowania zawiesin cząstek stałych, a bardziej skupia się na metodach takich jak spalanie czy składowanie. Kluczowym błędem jest myślenie, że wszystkie te procesy są takie same lub mogą być używane zamiennie; każde z nich ma swoje unikalne wymagania i parametry, które muszą być monitorowane w różny sposób. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla prawidłowego zarządzania odpadami i ochrony środowiska, a także dla skutecznego wdrażania i zarządzania procesami oczyszczania.

Pytanie 5

Standardowym identyfikatorem używanym do jednoznacznej identyfikacji jednostek logistycznych jest

A. SSCC
B. GTIN
C. ISBN
D. GLN
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, to standardowy numer identyfikacyjny stosowany do unikalnej identyfikacji jednostek logistycznych, takich jak palety czy kontenery. Jest to 18-cyfrowy kod, który pozwala na efektywne śledzenie i zarządzanie przepływem towarów w łańcuchu dostaw. Dzięki zastosowaniu SSCC, przedsiębiorstwa mogą łatwo identyfikować jednostki ładunkowe, co znacząco usprawnia procesy logistyczne. Na przykład, w systemach RFID, SSCC jest wykorzystywane do automatycznego skanowania i identyfikacji towarów, co redukuje ryzyko błędów ludzkich oraz przyspiesza operacje magazynowe. SSCC jest zgodny z międzynarodowymi standardami GS1, co zapewnia jego powszechność i akceptację w różnych sektorach gospodarki. Praktyczne zastosowanie SSCC polega również na umożliwieniu integracji z systemami ERP i WMS, co pozwala na automatyzację procesów związanych z zarządzaniem zapasami oraz poprawia przejrzystość danych w łańcuchu dostaw.

Pytanie 6

Nowoczesna firma zajmująca się drobiarstwem usytuowana w regionie Podlasia korzysta z usług firmy logistycznej. W tym rejonie występuje słaba infrastruktura kolejowa. Zakładając, że codzienny transport schłodzonego drobiu wynosi 30 europalet, a odbiorcami są duże sieci handlowe rozlokowane w różnych częściach kraju; określ, który element infrastruktury transportowej będzie miał kluczowe znaczenie w logistycznej obsłudze tego obszaru?

A. Samochody o dużej ładowności i kolej
B. Samochody specjalne i kolej
C. Samochody o małej i dużej ładowności
D. Samochody specjalne i o dużej ładowności
Wybór odpowiedzi "samochody specjalne i o dużej ładowności" jest całkowicie trafny. Wiesz, w transporcie schłodzonego drobiu liczy się nie tylko to, żeby sam przewóz był, ale też jak to wszystko jest zorganizowane. Dobre pojazdy, takie jak chłodnie czy furgony, pozwalają na dostarczenie towaru w odpowiedniej temperaturze, a to jest mega ważne, bo przecież chcemy, żeby wszystko było świeże i bezpieczne. A jak mamy dużą ładowność, to możemy przewozić więcej towaru na raz, co jest istotne, szczególnie gdy chodzi o duże sieci sklepów w różnych częściach kraju. W praktyce, firmy zajmujące się dostawami żywności często korzystają z systemów monitorowania temperatury, żeby mieć pewność, że spełniają wymagania sanitarno-epidemiologiczne. W miejscach, gdzie infrastruktura kolejowa nie jest najlepiej rozwinięta, to właśnie te samochody stają się kluczowe. Dzięki nim transport jest bardziej elastyczny, a czas dostaw się skraca, co ma ogromne znaczenie, gdy mówimy o produktach spożywczych.

Pytanie 7

Produkcja danego wyrobu obejmuje 1 000 oddzielnych czynności, a całkowity koszt ich realizacji wynosi 7 500 zł. Jaki jest koszt jednostkowy jednej czynności?

A. 75,00 zł
B. 7,50 zł
C. 0,75 zł
D. 750,00 zł
Koszt jednostkowy czynności w procesie produkcji oblicza się poprzez podzielenie łącznego kosztu wykonania czynności przez ich liczbę. W tym przypadku mamy łączny koszt wynoszący 7500 zł oraz 1000 wyodrębnionych czynności. Obliczenie kosztu jednostkowego wygląda następująco: 7500 zł / 1000 = 7,50 zł. Taki sposób kalkulacji kosztów jednostkowych jest zgodny z powszechnie stosowanymi praktykami w rachunkowości zarządczej, które pomagają firmom w efektywnym zarządzaniu kosztami i efektywności procesów produkcyjnych. Znajomość kosztów jednostkowych jest kluczowa nie tylko dla ustalania cen produktów, ale także dla analizy rentowności i podejmowania decyzji strategicznych. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo planuje wprowadzenie nowego wyrobu, znajomość kosztów jednostkowych umożliwia prawidłowe oszacowanie marży zysku oraz podejmowanie bardziej świadomych decyzji o produkcji i sprzedaży.

Pytanie 8

Codziennie do magazynu wpływa średnio 3 000 jednostek ładunkowych. Każdy wózek magazynowy jest w stanie przetransportować 25 jednostek ładunkowych jednocześnie w czasie 2 minut. Ile wózków powinno zostać wysłanych do strefy przyjęć, aby wykonać tę pracę w ciągu 1 godziny?

A. 3 wózki
B. 2 wózki
C. 4 wózki
D. 5 wózków
Aby obliczyć liczbę wózków magazynowych potrzebnych do przetransportowania 3000 jednostek ładunkowych w ciągu godziny, musimy najpierw określić, ile jednostek jeden wózek jest w stanie przetransportować w tym czasie. Każdy wózek może przetransportować 25 jednostek ładunkowych w ciągu 2 minut. W ciągu jednej godziny (60 minut) wózek może wykonać 30 cykli transportowych (60 minut / 2 minuty). Zatem, jeden wózek jest w stanie przetransportować 30 cykli x 25 jednostek = 750 jednostek ładunkowych w ciągu godziny. Następnie, aby obliczyć liczbę wymaganych wózków, dzielimy całkowitą liczbę jednostek ładunkowych do przetransportowania (3000) przez liczbę jednostek transportowanych przez jeden wózek (750). 3000 jednostek / 750 jednostek na wózek = 4 wózki. Ta odpowiedź jest zgodna z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, w których kluczowe jest zoptymalizowanie procesów transportowych, aby zapewnić efektywność operacyjną.

Pytanie 9

Podstawową zasadą w zarządzaniu zapasami jest

A. gromadzenie nadmiarowych zapasów i kierowanie ich do produkcji
B. zapewnienie ciągłości produkcji oraz systematyczności w obsłudze klientów, mimo wysokich kosztów zapasów
C. maksymalizowanie wydatków na zakup oraz utrzymanie zapasów
D. zapobieganie powstawaniu nadmiarowych i niepotrzebnych zapasów oraz ich optymalne wykorzystanie
Podstawową zasadą zarządzania zapasami jest niedopuszczanie do powstawania nadmiernych i zbędnych zapasów oraz optymalne ich zagospodarowanie. Kluczowym celem efektywnego zarządzania zapasami jest osiągnięcie równowagi między posiadaniem wystarczających ilości surowców a minimalizowaniem kosztów związanych z ich przechowywaniem. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny wdrażać metody pozwalające na dokładne prognozowanie popytu oraz zarządzanie cyklem życia produktów. Przykładem może być wdrożenie systemu Just-in-Time (JIT), który zmniejsza potrzebę gromadzenia dużych zapasów, co przekłada się na niższe koszty magazynowania oraz większą elastyczność w produkcji. Ponadto, dobrym podejściem jest regularne przeglądanie i analizowanie poziomu zapasów przy pomocy wskaźników, takich jak rotacja zapasów czy wskaźnik nadmiaru. Takie działania pozwalają na szybsze reagowanie na zmiany w popycie i dostosowywanie się do rynkowych wymagań, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy.

Pytanie 10

Zakład produkujący komputery przenośne otrzymał zamówienie na wykonanie 60 komputerów. Ustal, tle procesorów powinien zamówić zakład produkcyjny, aby zamówienie zostało zrealizowane. Weź pod uwagę zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja
w kartotece
magazynowej
Zapas
w magazynie
w szt.
Produkcja w toku
w szt.
Karta graficzna8010
Czytnik karty pamięci1305
Procesor35-
Akumulator35-

A. 15 szt.
B. 35 szt.
C. 45 szt.
D. 25 szt.
Odpowiedź 25 szt. jest poprawna, ponieważ aby zrealizować zamówienie na 60 komputerów przenośnych, zakład produkcyjny musi dysponować odpowiednią ilością procesorów. Mając już 35 procesorów w magazynie, zakład potrzebuje dokupić dodatkowe 25 sztuk, aby osiągnąć wymaganą ilość procesorów. W kontekście produkcji komputerów przenośnych, kluczowe jest, aby zawsze mieć na uwadze zapas komponentów, takich jak procesory, które są krytyczne dla produkcji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie systemów zarządzania zapasami, które pozwalają śledzić stan magazynowy oraz prognozować zapotrzebowanie na komponenty w zależności od planowanej produkcji. Warto również zainwestować w analizy danych dotyczące popytu, aby unikać przestojów w produkcji spowodowanych brakiem kluczowych elementów. Tego rodzaju podejścia przyczyniają się do zwiększenia efektywności operacyjnej i minimalizowania kosztów związanych z magazynowaniem oraz zamówieniami materiałów.

Pytanie 11

W magazynie makaron umieszczono w regale przedstawionym na ilustracji. Na każdej paletowej jednostce ładunkowej jest umieszczony jeden karton. W każdym kartonie znajduje się 60 opakowań jednostkowych makaronu. Ile kilogramów makaronu znajduje się w magazynie, jeżeli jedno opakowanie jednostkowe zawiera 400 g makaronu?

Ilustracja do pytania
A. 540 kg
B. 216 kg
C. 36 kg
D. 24 kg
Aby obliczyć całkowitą masę makaronu w magazynie, należy zsumować masę makaronu z wszystkich opakowań. W każdym kartonie znajduje się 60 opakowań jednostkowych, z czego każde opakowanie waży 400 g. Całkowita masa makaronu z jednego kartonu wynosi 60 opakowań x 400 g = 24 000 g, co odpowiada 24 kg. Następnie, jeżeli w magazynie znajduje się 9 kartonów, całkowita masa makaronu wynosi 9 kartonów x 24 kg = 216 kg. Takie obliczenia są kluczowe w zarządzaniu zapasami, szczególnie w logistyce i magazynowaniu, gdzie precyzyjne dane o masie ładunków są niezbędne dla efektywnego planowania transportu oraz optymalizacji przestrzeni magazynowej. Umożliwia to również zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi transportu i bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 12

Procedury, które należy stosować w przypadku pożaru, powinny być opisane w

A. regulaminie magazynu
B. instrukcji bezpieczeństwa pożarowego
C. instrukcji bezpieczeństwa pracy i higieny
D. instrukcji magazynowej
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego jest kluczowym dokumentem, który powinien zawierać szczegółowe procedury dotyczące postępowania w sytuacjach zagrożenia pożarowego. Obejmuje ona nie tylko zasady ewakuacji, ale także informacje dotyczące wyposażenia gaśniczego, lokalizacji wyjść ewakuacyjnych oraz sposobów powiadomienia służb ratunkowych. Przykładem praktycznego zastosowania takiej instrukcji jest przeprowadzanie szkoleń pracowników, które obejmują symulacje ewakuacji oraz zapoznawanie ich z obsługą sprzętu gaśniczego. W Polsce regulacje dotyczące bezpieczeństwa pożarowego można znaleźć w Ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz w normach PN-EN dotyczących ochrony przed pożarami. Wdrażanie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa pożarowego przyczynia się do minimalizacji ryzyka wystąpienia pożaru oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i mienia.

Pytanie 13

Który system definiuje moment złożenia zamówienia?

A. Lokalizacji
B. Planowania
C. UPC-E
D. Min-max
Wybór innych opcji, jak planowanie czy lokalizacja, pokazuje brak zrozumienia, jak te systemy działają. Planowanie jest ważne, ale bardziej chodzi tu o to, kiedy i jak produkować, a nie o konkretne momenty zamawiania. Lokalizacja to temat, który skupia się na tym, gdzie przechowujemy zapasy, a to nie ma bezpośredniego wpływu na złożenie zamówienia, raczej chodzi o to, jak szybko dostarczamy towar do klientów. A UPC-E to tak naprawdę system kodowania, nie ma nic wspólnego z tym, kiedy zamawiać. Niestety, często mylą się ludzie, myśląc, że różne aspekty zarządzania zapasami są tym samym co proces zamawiania. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć te różnice, bo to kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw i oszczędzaniu kosztów.

Pytanie 14

Każdemu towarowi, który różni się od innego na przykład kolorem, wielkością lub metodą pakowania, przypisywany jest unikalny identyfikator

A. GDTI - Globalny Identyfikator Typu Dokumentu
B. GINC - Globalny Identyfikator Przesyłki
C. GSRN - Globalny Numer Relacji Usługowych
D. GTIN - Globalny Numer Jednostki Handlowej
GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, jest kluczowym elementem systemu identyfikacji produktów na rynku. Jest to standardowy, międzynarodowy kod, który umożliwia unikalne odróżnienie produktów od siebie, nawet jeśli różnią się one tylko kolorami, rozmiarami czy sposobem pakowania. Przykładowo, dwa identyczne produkty, różniące się jedynie kolorem, będą miały różne numery GTIN, co pozwala na ich pełną identyfikację w systemach handlowych oraz w magazynach. GTIN jest używany w skanowaniu kodów kreskowych, co znacznie usprawnia procesy sprzedaży, inwentaryzacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, GTIN może mieć różne długości (np. GTIN-8, GTIN-12, GTIN-13, GTIN-14), jednak wszystkie mają na celu zapewnienie jednoznacznej identyfikacji produktu. W praktyce, stosowanie GTIN zapewnia większą przejrzystość w obrocie towarami i ułatwia komunikację między partnerami handlowymi, co jest niezbędne w globalizującym się rynku.

Pytanie 15

Którym wózkiem, można najszybciej wyładować z naczepy 66 skrzyń o masie 1 200 kg każda?

Udźwig: 1,5 t
Średnia prędkość: 5 km/h
Możliwość pobrania jednorazowo 1 skrzyni.
Udźwig: 1,2 t
Średnia prędkość: 12 km/h
Możliwość pobrania jednorazowo 1 skrzyni.
Wózek A.Wózek B.
Udźwig: 2,5 t
Średnia prędkość: 10 km/h
Możliwość pobrania jednorazowo 2 skrzyń.
Udźwig: 2,0 t
Średnia prędkość: 8 km/h
Możliwość pobrania jednorazowo 2 skrzyń.
Wózek C.Wózek D.

A. Wózkiem B.
B. Wózkiem A.
C. Wózkiem C.
D. Wózkiem D.
Wózek C został wybrany jako najszybszy sposób na wyładowanie 66 skrzyń o masie 1 200 kg każda, ponieważ jego udźwig wynosi 2,5 tony, co jest wystarczające do podniesienia pojedynczej skrzyni ważącej 1,2 tony. Kluczowym atutem wózka C jest jego zdolność do jednoczesnego podnoszenia dwóch skrzyń, co znacząco przyspiesza proces wyładunku. Przykładowo, w praktyce przemysłowej, zastosowanie wózka o większym udźwigu i możliwości transportu dwóch ładunków równocześnie jest zgodne z zasadami efektywności logistyki, w której kluczowe jest minimalizowanie czasu operacyjnego. Dodatkowo, średnia prędkość wózka C wynosząca 10 km/h zapewnia szybkość transportu, co jest istotne w kontekście zwiększenia wydajności pracy. W branży logistyki i transportu, zastosowanie sprzętu o odpowiednich parametrach technicznych, takich jak udźwig i szybkość, jest zgodne z najlepszymi praktykami, które pomagają w optymalizacji procesów wyładunku i zwiększeniu efektywności całej operacji.

Pytanie 16

Dostosowanie zewnętrznych rozmiarów opakowań transportowych do wymiarów przestrzeni ładunkowej palet, wymiarów wewnętrznych kontenerów oraz objętości ładunkowej stosowanych środków transportu to

A. koordynacja wymiarowa
B. formowanie ładunku
C. optymalne zagospodarowanie powierzchni magazynowej
D. odpowiednie zagospodarowanie granicy ładowności środków transportu
Zrozumienie, dlaczego wskazane odpowiedzi są niepoprawne, wymaga analizy koncepcji związanych z logistyką i transportem. Odpowiedź odwołująca się do "odpowiedniego zagospodarowania granicy ładowności środków transportu" sugeruje, że chodzi o maksymalne obciążenie pojazdu, co jest ważne, ale nie odnosi się bezpośrednio do dostosowywania wymiarów opakowań. Granica ładowności dotyczy w szczególności ciężaru, a nie wymiarów, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną w kontekście pytania. Podobnie, "formowanie ładunku" wskazuje na proces organizacji produktów w ładunku, ale nie obejmuje aspektu wymiarów opakowań oraz ich zgodności z przestrzenią transportową, co jest kluczowe dla efektywności logistycznej. W przypadku "optymalnego zagospodarowania powierzchni magazynowej", koncepcja odnosi się głównie do wykorzystania dostępnej przestrzeni w magazynach, a nie bezpośrednio do wymiarów opakowań transportowych. Ta odpowiedź ignoruje związek między wymiarami a transportem jako takim. W praktyce, często występuje błąd myślowy polegający na myleniu szerokich pojęć logistycznych z wąskimi aspektami, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków. Właściwe zrozumienie tych zagadnień wymaga zatem uwzględnienia specyfiki działania w łańcuchu dostaw oraz zastosowania odpowiednich norm w celu osiągnięcia synergii między magazynowaniem a transportem.

Pytanie 17

Ścieżkę realizacji działań produkcyjnych jako sekwencję zadań związanych z wytworzeniem gotowego produktu, według BOM, przedstawia

A. kompozycja wyrobu
B. harmonogram produkcji
C. układ produkcji
D. marszruta produkcyjna
Wybór odpowiedzi dotyczącej planu produkcji, struktury wyrobu czy struktury produkcji może prowadzić do różnych mylów odnośnie tego, jak każdy z tych elementów działa w wytwarzaniu. Plan produkcji to dokument, który pokazuje, ile i kiedy należy produkować, skupiając się na harmonogramach i przydziale zasobów. Ale to nie to samo, co szczegółowa ścieżka operacyjna dla konkretnego wyrobu, a bardziej ogólny obraz planu działania. Struktura wyrobu mówi o tym, jak są zorganizowane i jakie są hierarchie komponentów w produkcie, ale nie daje info o tym, w jakiej kolejności i gdzie odbywają się operacje produkcyjne. Z kolei struktura produkcji zajmuje się organizacją procesów wytwórczych w firmie, a nie marszrutami dla konkretnych wyrobów. Możesz się tu pogubić, myśląc, że wszystkie te elementy mają tę samą rolę w produkcji. Ważne, żeby zrozumieć, że marszruta produkcyjna to dokładna mapa operacji potrzebnych do wytworzenia produktu, a inne odpowiedzi obejmują szersze koncepcje, które nie mówią o szczegółach sekwencji i realizacji zadań.

Pytanie 18

Harmonogramy dostaw surowców w firmie produkcyjnej są ustalane na podstawie efektywności łańcucha dostaw, który określa zdolności sprzedażowe jakiegokolwiek produktu, liczone na poziomie

A. średnim
B. maksymalnym
C. minimalnym
D. bieżącym
Harmonogramy dostaw materiałów w przedsiębiorstwie produkcyjnym nie powinny być ustalane na podstawie minimalnych, bieżących ani średnich możliwości sprzedaży. Kluczowym błędem jest myślenie, że minimalne możliwości sprzedaży są wystarczające do ustalania harmonogramów dostaw. Taki sposób planowania może prowadzić do niedoborów materiałów i substancji, co w efekcie opóźnia proces produkcji oraz negatywnie wpływa na zdolność przedsiębiorstwa do reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Bieżące możliwości sprzedaży również nie są odpowiednie do planowania, ponieważ nie uwzględniają przyszłych trendów ani popytu, co może prowadzić do stagnacji. Z kolei średnie wartości z przeszłości mogą nie odzwierciedlać dynamicznych zmian na rynku, takich jak sezonowe wahania popytu czy wprowadzenie nowych produktów. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny stosować bardziej złożone podejścia planistyczne, które uwzględniają zmienność rynku, analizę trendów oraz prognozowanie popytu. Współczesna logistyka wymaga elastyczności i proaktywnego podejścia do zarządzania łańcuchem dostaw, gdyż tylko w ten sposób można skutecznie zaspokajać potrzeby klientów oraz optymalizować procesy produkcyjne. Dlatego odpowiednie ustalenie harmonogramów dostaw na podstawie maksymalnych możliwości sprzedaży stanowi klucz do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 19

Metoda opierająca się na założeniu, że zapotrzebowanie w nadchodzącym okresie pozostanie identyczne jak w okresie wcześniejszym, nosi nazwę

A. Poissona
B. naiwną
C. Holta
D. ruchomą
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne metody prognozowania, może prowadzić do mylnych wniosków o przewidywaniu popytu. Metoda Poissona jest statystycznym podejściem do prognozowania zdarzeń, które występują losowo w czasie, ale nie ma zastosowania w kontekście stałego popytu, jaki prezentuje metoda naiwnych prognoz. Metoda ruchoma polega na analizie średnich historycznych danych, co wymaga przynajmniej minimalnych zmian w analizowanych wartościach, a zatem nie jest zgodna z ideą prostej, jednorazowej prognozy. Z kolei metoda Holta, będąca rozszerzeniem wygładzania wykładniczego, uwzględnia trendy oraz sezonowość, co znacznie różni się od założeń metody naiwnych prognoz. Te podejścia mogą wydawać się bardziej zaawansowane i odpowiednie w kontekście większej złożoności danych, jednak nie są właściwe w sytuacjach, gdzie prosta i bezpośrednia prognoza jest wystarczająca. Często błędne jest przyjmowanie, że bardziej skomplikowane metody są zawsze lepsze; w rzeczywistości, wybór odpowiedniej metody prognozowania powinien być uzależniony od natury danych oraz kontekstu rynkowego.

Pytanie 20

Który znak powinien być umieszczony na opakowaniach substancji żrących?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Znak umieszczony na opakowaniach substancji żrących, przedstawiony jako piktogram z literą C, to kluczowy element systemu ostrzegania w zakresie bezpieczeństwa chemicznego. Symbol ten, który przedstawia substancje mogące powodować poważne oparzenia, jest zgodny z międzynarodowymi regulacjami takimi jak GHS (Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów). Umieszczanie tego piktogramu na opakowaniach substancji żrących jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także praktyką, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników. Na przykład w laboratoriach chemicznych, gdzie substancje żrące są powszechnie stosowane, oznakowanie produktów pozwala na szybkie zidentyfikowanie ich potencjalnego zagrożenia, co jest kluczowe w sytuacjach awaryjnych. Zachowanie ostrożności podczas pracy z tymi substancjami, jak używanie odpowiednich środków ochrony osobistej, zmniejsza ryzyko wystąpienia wypadków i urazów.

Pytanie 21

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość – waga 0,6; cena – waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 – ocena najniższa, 4 – ocena najwyższa).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł

A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Wybór dostawcy B jako najlepszego rozwiązania opiera się na obliczeniu ważonej średniej dla różnych dostawców, co jest kluczowym elementem w procesie podejmowania decyzji w zarządzaniu dostawami. Waga przypisana do jakości wynosząca 0,6 oraz waga ceny wynosząca 0,4 pokazują, że przedsiębiorstwo priorytetowo traktuje jakość oferowanych produktów lub usług. Aby wykonać obliczenia, każdemu dostawcy przypisujemy oceny w skali od 1 do 4, a następnie mnożymy je przez odpowiednie wagi. Przykładowo, jeśli dostawca B uzyskałby ocenę 4 za jakość i 3 za cenę, jego ważona średnia wyniosłaby (4 * 0,6) + (3 * 0,4) = 2,4 + 1,2 = 3,6. Porównując tę wartość z innymi dostawcami, jeśli B ma najwyższą wartość, to wybór ten jest uzasadniony. Tego typu analizy są stosowane w różnych branżach, a ich stosowanie zgodnie z przyjętymi praktykami pozwala na efektywniejsze zarządzanie relacjami z dostawcami oraz optymalizację kosztów związanych z zaopatrzeniem.

Pytanie 22

Transport bimodalny definiuje się jako transport

A. drogowo-morski
B. kolejowo-drogowy
C. kolejowo-morski
D. drogowo-lotniczy
Transport bimodalny to pojęcie odnoszące się do systemu transportowego, który wykorzystuje dwa różne środki transportu w celu efektywnego przemieszczania towarów lub osób. W przypadku odpowiedzi "kolejowo-drogowy" mamy do czynienia z kombinacją transportu kolejowego i drogowego, co jest powszechnie stosowane w logistyce do optymalizacji łańcucha dostaw. Praktycznym przykładem może być przewóz kontenerów z portu do odbiorcy, gdzie towar najpierw transportowany jest koleją do terminalu intermodalnego, a następnie przesiadany na ciężarówki, które dostarczają go bezpośrednio do miejsca przeznaczenia. Tego typu rozwiązanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają minimalizację kosztów transportu oraz maksymalizację efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że transport bimodalny jest bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ pozwala na wykorzystanie bardziej ekologicznych środków transportu, jak kolej, co jest zgodne z postulatami zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 23

Magazyn, w którym obszar przyjęć może w zależności od struktury TPM także pełnić rolę obszaru wydania, nosi nazwę szyku magazynowego

A. kątowy
B. workowy
C. mieszany
D. przelotowy
Odpowiedzi związane z układami mieszanymi, workowymi oraz przelotowymi nie są trafne w kontekście pytania. W przypadku układu mieszane, magazyn może być podzielony na różne strefy, jednak niekoniecznie sprzyja to efektywności przyjmowania i wydawania towarów w tym samym obszarze. Taki układ potrafi skomplikować operacje logistyczne, szczególnie jeśli przyjęcie i wydanie towarów odbywa się w różnych strefach, co prowadzi do wydłużenia czasu operacyjnego i wzrostu kosztów. Z kolei układ workowy, który zazwyczaj odnosi się do magazynowania towarów w formie worków, nie jest odpowiedni w kontekście elastyczności strefy przyjęć i wydań, ponieważ ogranicza możliwości operacyjne i nie odpowiada na potrzeby zróżnicowanych procesów logistycznych. Układ przelotowy, w którym towary przechodzą przez magazyn w jednej linii, również nie uwzględnia potrzeby na jednoczesne przyjmowanie i wydawanie towarów w obrębie tej samej strefy. W efekcie, odpowiedzi te nie tylko nie odpowiadają na pytanie, ale także wskazują na typowe błędy myślowe związane z niepełnym zrozumieniem koncepcji zarządzania magazynem. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, a błędna interpretacja tych koncepcji może prowadzić do nieoptymalnych decyzji w zakresie organizacji przestrzeni magazynowej.

Pytanie 24

System HRM (Human Resource Management) obejmuje między innymi

A. zbieranie i analizowanie danych o klientach oraz opracowywanie odpowiednich ofert.
B. prognozowanie potrzeb materiałowych oraz planowanie zdolności w produkcji.
C. działania związane z rekrutacją i selekcją pracowników do zatrudnienia w firmie.
D. zarządzanie finansami oraz ich planowanie w firmie.
Wszystkie odpowiedzi, które nie dotyczą procesów rekrutacji i selekcji, odnoszą się do obszarów, które nie są bezpośrednio związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Gromadzenie i przetwarzanie danych o klientach oraz przygotowywanie dla nich ofert to działalność z zakresu marketingu i sprzedaży, która skupia się na zaspokajaniu potrzeb klientów i zwiększaniu sprzedaży. W kontekście HRM takie działania są istotne, ale nie dotyczą one zasobów ludzkich ani procesu zatrudnienia. Planowanie potrzeb materiałowych oraz zdolności produkcyjnych to z kolei aspekt związany z zarządzaniem operacyjnym oraz logistyką, które koncentrują się na efektywności wykorzystania zasobów materialnych w produkcji. Te procesy, choć ważne dla organizacji, nie wchodzą w zakres obowiązków działu HR. Zarządzanie finansami i ich planowaniem także nie jest częścią zarządzania zasobami ludzkimi, ponieważ odnosi się do strategii finansowej firmy, inwestycji oraz budżetowania, które są kluczowe dla ogólnej kondycji finansowej przedsiębiorstwa, ale nie dotyczą specyfiki rekrutacji czy zarządzania pracownikami. Typowym błędem jest mylenie funkcji HR z innymi aspektami działalności firmy, co prowadzi do nieporozumień w zakresie ról i obowiązków działu HR. Odpowiednia identyfikacja ról w organizacji jest kluczowa dla efektywnego zarządzania i osiągania celów strategicznych.

Pytanie 25

Strategia SCM (Supply Chain Management), mająca na celu budowanie partnerskich relacji między firmami, jest wykorzystywana w procesie

A. dostarczania towarów na czas
B. efektywnego zarządzania firmą
C. zarządzania łańcuchem dostaw
D. planowania zasobów dystrybucji
Wybór odpowiedzi związanych z dostarczaniem ładunków na czas, planowaniem zasobów dystrybucji oraz efektywnym zarządzaniem przedsiębiorstwem jest niewłaściwy, ponieważ nie oddaje istoty strategii SCM. Pojęcie dostarczania ładunków na czas koncentruje się wyłącznie na logistyce i terminowości, co jest istotnym, lecz wąskim aspektem szerszego zarządzania łańcuchem dostaw. Efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem to również złożona koncepcja, która obejmuje wiele funkcji, ale niekoniecznie odnosi się do szczególnej strategii partnerskiej, jaką reprezentuje SCM. Z kolei planowanie zasobów dystrybucji dotyczy bardziej operacyjnych i taktycznych aspektów dostaw, a nie holistycznego podejścia do budowania relacji między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przyjęcie tych odpowiedzi może prowadzić do błędnego zrozumienia kluczowych celów, jakie stawia przed sobą SCM, które obejmują nie tylko efektywność operacyjną, ale także strategiczne zintegrowanie procesów, co umożliwia firmom osiąganie przewagi konkurencyjnej. Właściwe rozumienie SCM jako całości procesów, które wspierają współpracę i koordynację, jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania w zglobalizowanym rynku.

Pytanie 26

W magazynie, który przechowuje, należy stosować metodę FEFO wydań magazynowych

A. produkty spożywcze
B. metal
C. węgiel kamienny
D. urządzenia AGD
Metoda FEFO (First Expired, First Out) jest szczególnie istotna w kontekście przechowywania artykułów spożywczych, gdzie data ważności jest kluczowym czynnikiem determinującym bezpieczeństwo i jakość produktu. W systemie FEFO, zasada działania polega na tym, że najpierw wydawane są te produkty, które mają najkrótszy termin ważności. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko przeterminowania towarów oraz ogranicza straty związane z koniecznością utylizacji produktów, które straciły ważność. Przykładem zastosowania tej metody może być magazyn spożywczy, w którym przechowuje się świeże owoce, warzywa czy nabiał. Regularne monitorowanie dat ważności oraz rotacja towarów na podstawie tej metody stają się niezbędnymi praktykami zgodnymi z standardami HACCP, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Stosowanie FEFO w magazynach artykułów spożywczych jest standardem branżowym, który pozwala na efektywne zarządzanie zapasami oraz zwiększenie zaufania konsumentów do jakości oferowanej żywności.

Pytanie 27

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
B. partia na partię oraz s-S
C. stałego cyklu oraz ROP
D. stałej wielkości oraz ROC
Podejścia wymienione w niepoprawnych odpowiedziach opierają się na błędnych założeniach dotyczących zarządzania zapasami i metod uzupełniania. Metoda partia na partię oraz s-S, mimo że jest popularna w niektórych kontekstach, nie jest zgodna z zasadą ustalania wielkości partii dostawy w oparciu o formułę Wilsona. Zasada ta koncentruje się na optymalizacji wielkości zamówień, co jest kluczowe dla minimalizacji całkowitych kosztów zapasów. Metoda stałej wielkości oraz ROC opiera się na gorszej elastyczności w podejściu do zamówień, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków rynkowych i popytu, co prowadzi do niedoskonałości w zarządzaniu zapasami. Z kolei metoda maksymalnej dostawy oraz s-C-S nie jest odpowiednia, ponieważ nie uwzględnia cyklicznych aspektów zamawiania i nie optymalizuje punktu zamówienia, co może prowadzić do sytuacji nadmiernego gromadzenia zapasów lub ich braku. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie zapasami powinno być oparte na elastycznych i adaptacyjnych metodach, które pozwalają na szybkie reagowanie na zmiany w popycie i sytuacji rynkowej. Typowe błędy myślowe to zbytnie uproszczenie problemu zapasów oraz brak zrozumienia związku między kosztami a wielkością zamówienia, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i strat finansowych.

Pytanie 28

Aby wyprodukować zaplanowane 500 sztuk skrzyń, potrzebne są 250 m2 płyty. Dotychczas wydano 100 m2 płyty, a dodatkowe 100 m2 płyty jest w magazynie. Ile jeszcze płyty należy zamówić, aby zrealizować planowaną produkcję?

A. 50 m2
B. 100 m2
C. 200 m2
D. 25 m2
Poprawna odpowiedź to 50 m2, ponieważ do wytworzenia 500 sztuk skrzyń potrzebne jest 250 m2 płyty. Z tego wynika, że na jedną skrzynkę przypada 0,5 m2 płyty. Po wydaniu 100 m2 płyty pozostało 150 m2 (100 m2 w magazynie + 50 m2 pozostałych po produkcji). W związku z tym, aby osiągnąć planowaną produkcję 500 sztuk, należy zamówić jeszcze 50 m2. W praktyce, przy planowaniu produkcji, dobrze jest uwzględnić rezerwy materiałowe, a także potencjalne straty na etapie produkcji, co może pomóc uniknąć przestojów wynikających z niedoboru materiałów. W branży produkcyjnej standardem jest zawsze analizowanie zapotrzebowania na materiały i ich dostępności, co pozwala na efektywne zarządzanie procesem produkcyjnym. Dobrą praktyką jest także systematyczne monitorowanie stanów magazynowych oraz przewidywanie przyszłego zapotrzebowania na podstawie analizy historycznej. Wiedza ta jest kluczowa dla optymalizacji procesu produkcyjnego i minimalizacji kosztów.

Pytanie 29

Realizacja procesu wytwórczego dla produktu końcowego, który nie był dotąd produkowany, na podstawie zamówienia klienta, stanowi zaopatrzenie materiałowe do produkcji

A. seryjnej
B. na magazyn
C. masowej
D. na zamówienie
Odpowiedź "na zamówienie" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do specyfiki realizacji procesu produkcyjnego, który jest zdefiniowany przez potrzebę dostosowania wyrobu do indywidualnych wymagań klienta. Produkcja na zamówienie charakteryzuje się tym, że wyroby są wytwarzane dopiero po złożeniu zamówienia, co eliminuje ryzyko nadprodukcji i minimalizuje koszty magazynowania. Przykładem mogą być wyroby stolarskie, które są projektowane i produkowane według specyfikacji klienta. W takich przypadkach dostawcy często korzystają z Just-In-Time (JIT) w celu optymalizacji dostaw materiałów, co pozwala na efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Warto również zwrócić uwagę na podejście Lean Manufacturing, które eliminuje marnotrawstwo w procesach produkcyjnych, co jest szczególnie istotne w produkcji na zamówienie. W branży meblarskiej czy motoryzacyjnej, produkcja na zamówienie jest często stosowaną praktyką, by sprostać wyjątkowym potrzebom klientów.

Pytanie 30

W sytuacji produkcji na zamówienie oraz konieczności zakupu materiału o znacznej wartości, rozwiązaniem na zmniejszenie wydatków na nabycie materiałów oraz koszty magazynowania jest system zamówień oparty na metodzie

A. partia na partię
B. uzgodnionej wielkości dostawy
C. ekonomicznej wielkości dostawy
D. zmiennej wielkości dostawy
Metody zamawiania uzgodnionej wielkości dostawy oraz zmiennej wielkości dostawy, choć mogą wydawać się atrakcyjne dla przedsiębiorstw, które chcą zaoszczędzić na kosztach materiałów, często prowadzą do problemów z efektywnością operacyjną. Uzgodniona wielkość dostawy wiąże się z zamówieniami na stałe ilości, które mogą być nieadekwatne do zmieniających się potrzeb produkcyjnych. Taki sztywny system może prowadzić do nadprodukcji lub braków materiałów, co nie tylko zwiększa koszty magazynowania, ale także obniża zdolność reagowania na zmiany w zamówieniach klientów. Z drugiej strony, metoda zmiennej wielkości dostawy polega na dostosowywaniu ilości zamówień do aktualnych potrzeb, co wymaga bardziej skomplikowanego zarządzania i może prowadzić do nieefektywności w planowaniu dostaw. W praktyce, te podejścia często opierają się na prognozach, które mogą być błędne, co skutkuje zarówno zwiększonym ryzykiem finansowym, jak i operacyjnym. Właściwe podejście w zarządzaniu zapasami powinno dążyć do zminimalizowania kosztów poprzez elastyczne i oparte na danych decyzje zakupowe, co jest lepiej osiągane przez metodę partii na partię. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przywiązywały dużą wagę do monitorowania i analizy swoich potrzeb, aby unikać pułapek związanych z nadmiernym lub niewystarczającym zaopatrzeniem.

Pytanie 31

Kiedy firma podejmuje działania mające na celu rozwiązanie problemów oraz konfliktów ekologicznych w dziedzinie logistyki, to oznacza, że przestrzega zasad

A. utylizacji
B. społecznych
C. recyklingu
D. ekologistyki
Ekologistyka to podejście, które koncentruje się na integrowaniu zasad ochrony środowiska z procesami logistycznymi. Oznacza to, że przedsiębiorstwo, które angażuje się w rozwiązywanie problemów ekologicznych w logistyce, wdraża strategię zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko, co jest kluczowe w dobie zrównoważonego rozwoju. Przykłady praktycznych zastosowań ekologistyki obejmują optymalizację tras transportowych w celu redukcji emisji CO2, wprowadzenie bardziej ekologicznych środków transportu, a także zastosowanie opakowań przyjaznych dla środowiska. W branży logistycznej przyjęcie standardów takich jak ISO 14001 dotyczący systemu zarządzania środowiskowego jest istotne, ponieważ pozwala na systematyczne podejście do zarządzania aspektami ekologicznymi. Wdrażanie polityki ekologistyki może również prowadzić do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy wizerunku firmy jako odpowiedzialnego podmiotu.

Pytanie 32

Zasoby wejściowe w firmie produkcyjnej są tworzone przez

A. produkty gotowe
B. produkty w procesie
C. materiały
D. towary
W przedsiębiorstwie produkcyjnym strumień zapasów wejściowych obejmuje materiały, które są niezbędne do procesu produkcji. Materiały te mogą być różnego rodzaju, w tym surowce, półprodukty oraz komponenty, które są wykorzystywane do wytwarzania finalnych produktów. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą starannie zarządzać swoimi zapasami materiałów, aby zapewnić ciągłość produkcji, unikając przestojów spowodowanych niedoborem kluczowych składników. Przykładem może być fabryka samochodów, która potrzebuje stali, plastiku i elektroniki jako materiałów do produkcji pojazdów. Dobre praktyki w zarządzaniu materiałami obejmują zastosowanie systemów MRP (Material Requirements Planning), które pomagają w planowaniu zapotrzebowania i zarządzaniu stanami magazynowymi, co przyczynia się do efektywności produkcji i obniżenia kosztów.

Pytanie 33

Urządzeniem przedstawionym na rysunku jest

Ilustracja do pytania
A. suwnica.
B. układnica.
C. obrotnica.
D. żuraw.
Zarówno żuraw, obrotnica, jak i układnica, to urządzenia dźwigowe, ale różnią się one zasadniczo od suwnicy bramowej. Żuraw to maszyna budowlana, która jest używana do podnoszenia i przenoszenia ładunków, często w pionie. W przeciwieństwie do suwnicy, żurawie nie są projektowane do pracy wzdłuż torów, co ogranicza ich zastosowanie w terminalach kontenerowych, gdzie kluczowa jest mobilność i efektywność. Obrotnica to urządzenie, które służy do obracania pojazdów lub ładunków, co jest zupełnie innym procesem niż podnoszenie i przemieszczanie kontenerów. Układnica, z kolei, to maszyna służąca do składowania i pobierania ładunków w magazynach, co również różni się od funkcji suwnicy. Często mylenie tych urządzeń wynika z braku zrozumienia ich specyficznych zastosowań. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że suwnice bramowe są dedykowane do dużych operacji przeładunkowych, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnej logistyki portowej. Nieprawidłowe uznanie innych rodzajów urządzeń za suwnice może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu operacyjnym oraz nieefektywności w zarządzaniu ładunkami.

Pytanie 34

Badanie umożliwiające ustalenie, jaki procent kosztów całkowitych stanowią poszczególne pozycje kosztowe, to badanie

A. dynamiki
B. natężenia
C. struktury
D. asymetrii
Analiza struktury kosztów to kluczowe narzędzie w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa, które pozwala na zrozumienie, jakie elementy przyczyniają się do całkowitych wydatków firmy. Dzięki tej analizie można określić, jakie pozycje kosztowe są dominujące, co umożliwia podjęcie świadomych decyzji strategicznych. Na przykład, jeżeli przedsiębiorstwo zauważa, że koszty materiałów stanowią 60% ogólnych wydatków, a koszty pracy 30%, może to skłonić do renegocjacji umów z dostawcami lub optymalizacji procesów produkcyjnych. W dobrych praktykach biznesowych analiza struktury kosztów jest często stosowana w połączeniu z innymi narzędziami, takimi jak analiza rentowności czy budżetowanie. Pozwala to na pełniejsze zrozumienie sytuacji finansowej firmy oraz na identyfikację obszarów, które wymagają poprawy. Na przykład, firmy mogą stosować metodologię Activity-Based Costing (ABC), która dokładniej przypisuje koszty do konkretnych produktów lub usług, co pozwala na precyzyjniejsze określenie rentowności poszczególnych linii biznesowych.

Pytanie 35

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kod dwuwymiarowy qr.
B. kod matrycowy pdf 417.
C. kod kreskowy gs1-128.
D. transponder RFID.
Odpowiedź "transponder RFID" jest prawidłowa, ponieważ na zdjęciu rzeczywiście przedstawiony jest transponder RFID. Urządzenia te są kluczowym elementem nowoczesnych systemów identyfikacji i śledzenia obiektów. Transponder RFID składa się z chipu oraz anteny, które umożliwiają bezkontaktową komunikację radiową. W praktycznych zastosowaniach, transpondery RFID są wykorzystywane w logistyce do monitorowania przesyłek, w handlu do zarządzania zapasami oraz w systemach kontroli dostępu. Dzięki swojej niezawodności i szybkości odczytu, stanowią one idealne rozwiązanie w przypadkach, gdzie tradycyjne systemy, takie jak kody kreskowe, mogą być niewystarczające. W przypadku RFID, oznakowanie towarów może odbywać się na dużą skalę, a odczyt z kilku etykiet jednocześnie znacznie przyspiesza proces inwentaryzacji. Standardy, takie jak ISO 18000, definiują parametry techniczne dla systemów RFID, co zapewnia ich interoperacyjność i szerokie zastosowanie w różnych branżach.

Pytanie 36

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
B. płatności związane z podatkami i opłatami
C. amortyzacja środków trwałych
D. koszty związane z delegacjami służbowymi
Koszty materialne są związane z bezpośrednimi wydatkami, które ponosi firma na produkcję towarów lub świadczenie usług. Koszty zaangażowania kapitału obcego, takie jak odsetki od kredytów, są klasyfikowane jako koszty finansowe, a nie materialne. Nie są one bezpośrednio związane z produkcją dóbr, co jest kluczowym kryterium dla klasyfikacji kosztów materialnych. Podobnie, koszty podróży służbowych to wydatki operacyjne związane z działalnością firmy, ale nie są one traktowane jako koszty materiałowe. Amortyzacja środków trwałych, będąca poprawną odpowiedzią, odnosi się bezpośrednio do alokacji kosztów dotyczących zakupu aktywów, co jest zdecydowanie bardziej związane z pojęciem kosztów materialnych. Wydatki na podatki i opłaty są także kosztami operacyjnymi, ale nie są związane z bezpośrednimi wydatkami na materiały czy usługi potrzebne do świadczenia działalności. Dlatego pojawia się typowy błąd myślowy polegający na utożsamianiu różnych kategorii kosztów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Poprawne zrozumienie rodzajów kosztów oraz ich klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji ekonomicznych.

Pytanie 37

Zespół firm współdziałających w procesie dostarczania towarów od dostawców do licznych odbiorców określa się mianem

A. kanału dystrybucji
B. ogniwa dystrybucji
C. sieci dystrybucji
D. punktu dystrybucji
Odpowiedzi, które wskazują na inne pojęcia, mylą podstawowe definicje w obszarze logistyki i dystrybucji. Centrum dystrybucji to obiekt, który koncentruje operacje związane z odbiorem, magazynowaniem i wysyłką towarów, ale nie odzwierciedla pełnego zakresu współpracy między różnymi podmiotami, co jest kluczowe w kontekście sieci dystrybucji. Kanał dystrybucji odnosi się do konkretnych dróg i sposobów, jakimi produkty docierają do klientów, jednak nie obejmuje on kompleksowych relacji i interakcji między różnymi uczestnikami procesu dostaw, co jest istotą sieci dystrybucji. Ogniwo dystrybucji, choć użyteczne w odniesieniu do konkretnych punktów w łańcuchu dostaw, również nie oddaje całego kontekstu współpracy i koordynacji pomiędzy szeregiem podmiotów. Mylenie tych terminów może prowadzić do nieporozumień i błędnych decyzji w zarządzaniu logistyką, co z kolei może wpływać na efektywność operacyjną i zadowolenie klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że sieć dystrybucji to nie tylko pojedyncze elementy, ale całościowy system współdziałających partnerów, co wymaga holistycznego podejścia do zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 38

Zaplanuj liczbę pojazdów na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średnia długość trasy 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie
przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 95 pojazdów.
B. 90 pojazdów.
C. 55 pojazdów,
D. 85 pojazdów.
Odpowiedź 90 pojazdów jest prawidłowa, ponieważ oznacza, że po przeanalizowaniu dostępnych zasobów oraz wymagań transportowych, obliczenia wskazują na realistyczne i efektywne zarządzanie flotą pojazdów. W lutym, przy dostępności pojazdu przez 20 dni oraz średniej długości trasy wynoszącej 5 dni, każdy pojazd może wykonać 4 pełne kursy w miesiącu. Przy założeniu, że przewozimy ładunek o łącznej masie 450 ton, co można obliczyć jako 90 ton (średnia ładowność 5 ton pomnożona przez 90 pojazdów), potrzebujemy 90 pojazdów, aby zrealizować zapotrzebowanie w ciągu miesiąca. Takie podejście odpowiada praktykom w zarządzaniu logistyką, gdzie kluczowe jest nie tylko posiadanie odpowiedniej liczby pojazdów, ale także ich efektywne wykorzystanie, co prowadzi do redukcji kosztów eksploatacji oraz optymalizacji czasu transportu.

Pytanie 39

Cena wytworzenia jednego kalkulatora wynosi 20 zł. Producent dodaje marżę w wysokości 25%. Centrum dystrybucyjne dodaje następnie dodatkowe 20%, a sklep lokalny 10%. Ostatecznie klient płaci za kalkulator

A. 31 zł
B. 33 zł
C. 34 zł
D. 32 zł
Koszt wyprodukowania jednego kalkulatora wynosi 20 zł. Producent narzuca marżę 25%, co oznacza, że cena po dodaniu marży wynosi: 20 zł + (25% z 20 zł) = 20 zł + 5 zł = 25 zł. Następnie centrum dystrybucyjne dodaje kolejne 20% do tej ceny. Obliczamy 20% z 25 zł: 25 zł + (20% z 25 zł) = 25 zł + 5 zł = 30 zł. Wreszcie, sklep osiedlowy dodaje 10% do ceny, która wynosi 30 zł. Obliczamy 10% z 30 zł: 30 zł + (10% z 30 zł) = 30 zł + 3 zł = 33 zł. Klient zatem płaci 33 zł za kalkulator. To wyliczenie ilustruje, jak różne poziomy marż wpływają na ostateczną cenę produktu. Takie podejście jest standardem w branży detalicznej, gdzie każdy uczestnik łańcucha dostaw dodaje swoją marżę, co jest istotne dla zrozumienia struktury kosztów i cen na rynku.

Pytanie 40

Możliwość wystąpienia bezpośredniej relacji między dostawcą a ostatecznym klientem możliwa jest dzięki zastosowaniu kanału dystrybucji

A. wtórnej
B. bezpośredniej
C. masowej
D. pośredniej
Odpowiedź "bezpośredniej" jest prawidłowa, ponieważ bezpośredni kanał dystrybucji to model, w którym dostawca sprzedaje swoje produkty bezpośrednio finalnym odbiorcom. Tego rodzaju kanał eliminuje pośredników, co może przynieść korzyści zarówno dla dostawcy, jak i klienta końcowego. Na przykład, producenci rolniczy często sprzedają swoje plony bezpośrednio na lokalnych rynkach lub przez sprzedaż internetową, co pozwala im ustalać ceny i utrzymywać wyższy zysk. W kontekście standardów branżowych, bezpośrednia dystrybucja jest zgodna z koncepcją "zero pośredników", co podkreśla tendencję do budowania relacji z klientem oraz większą kontrolę nad marką. Warto również zauważyć, że w dobie cyfryzacji, wiele firm korzysta z platform e-commerce, aby nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, co jest zgodne z nowoczesnymi praktykami marketingowymi i sprzedażowymi.